m. KjxoJik.elaahtj,& i Per vliegtuig over een maanlandschap ABDUSIROOP Shangri-la, de verloren vallei (1) Hei land uit Genesis; de Verboden Rotseneen naam op een pakje Players Vreemd N.-Guinea Het Radioprogramma Bil het eerste kuchen DAMPO- PAST9LLES m voorkomen erger Zal de repatriëring worden vertraagd? Gen. Eisenhower voor beperkte herbewapening van Duitsland Geen vrouwen meer mee! Lijdt niet langer Slangenbezweerder PimPam en Pom als schatgravers d'J'P vindt <xxxxxxxxx I DAGE xxxxmxxx 8 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx WOENSDAG 25 OCTOBER 1050 i. IK KAN MIJ NAUWELIJKS IETS VOORSTELLEN, dat spannender, op- windendêr emotioneler is dan zich per vliegboot langzaam laten voortdeinen door de luchtlagen boven Centraal Nieuw Guinea, met boven zich hett e" „Mii, har(Ie blauw van het universum, het heelal, en onder zich de aarde der papoea's. Misschien de wildste, ruigste, vaste materie op( deze planeet Wie eenmaal de gelegenheid had over dat terra incognita, dat onbetreden gebied van het hart van dat enorme eiland, te vliegen, die -J^erireet de beelden, die hij zag nooit meer. Die zal zich deze momenten tot de laatste dag van z(jn leven blijven herinneren, omdat hy geconfronteerd werd met iets groots, iets onbeschrijflijks, iets waarvoor men een bijvoeglijk naamwoord zoekt, dat in verre verten een aanduiding van de sfeer van dat idles kan geven. En men vindt alleen dit woord: kosmisch. Enkele weken »eleden schreef de dichter-schrjjver Jan Greshoff in een Nederlands weeks Blad, dat de wereld nu zo klein is geworden, dat er geen vluchthavens, ver borgen oasen en romantische droomellanden meer bestaan. Hij betreurde dat. Jk ben er zeker van, dat Greshoff nooit over Nieuw Guinea vloog en er nooit in de jungle doordrong. Wat hy beweert dat verloren ging, zou hij daar hebben gevonden. CVPWINDEND en emotioneel! Zó was dat vliegen boven Centraal Nieuw Guinea. Met boven ons het eeuwig ver hulde geheim van het peilloos en on meetbaar heelal, en daaronder het even verhulde en even peilloze my sterie van een onbekend gebied. En welk een gebied! Het beeld, dat onder de vliegboot voorbijtrekt, roept herinneringen op aan boeken die men eens las en aan films die men eens zag. De boeken: de jungle-stories van Ruyard Kipling, Ri ce Burroughs en Rider Haggard. De films: Lost Horizon, De Maangodin, trader Horn. Dat land is maanlandschap en tropi sche wildernis tezamen. Daar ziet men paars en rossig gekleurde bergplateaux, ontstaan na vulkanische uitbarstingen. Daarnaast verheft zich het oerwoud: een gesloten eenheid, een massieve barrière, die ondoordringbaar lijkt en in feite ook vrijwel ondoordringbaar is. Soms verdwijnt dit alles, maan landschappen en jungle. Een baaierd van nevel schuift zich tussen het toe stel en de aarde en het vliegtuig maakt de indruk van een vlieg, die probeert een witbesneeuwde helling van de Himalaya te passeren. Want zo com pact, zo wit en zo rul kan de nevel zijn, die plotseling het toestel inkap selt. Als namen de goden en demonen VOOR HEDENAVOND HILVERSUM I, 402 m. Nieuwsberichten ©m 6, 8 en 11 uur. 6.20 Dingen van de dag. 6.35 Piano-duo. 7.00 Slag'en in de lucht. 7.15 Trio X.IJ.Z. 7.40 Voor de jeugd. 7.45 Weekkroniek. 7.50 Op bezoek bij anderen. 8.05 Op de korrel, 8.15 „Schakels", hoor spel. 10.15 Promenade-orkest. 11.15 Louis Levy en zijn orkest. HILVERSUM II, 298 m. Nieuwsberichten om 7, 8 en 11 uur. 6.00 Onze Nederlandse koren en korpsen. 6.30 Saus Souci. 7.15 De Discussieclub. 7.30 Gram.muziek. 7.40 „Van daag". 8.05 Zangavond. 8.35 Willemstad bouwt zijn kerk. 8.45 Adagio en rondo. 8.55 Heden daagse zendingsvragen. 9.15 Estrellita. 9.30 Gram.muziek. 9.35 Radio Philharmonisch Or kest. 10.45 Avondoverdenking. 11.15 Mela- chxino Strings. VOOR DONDERDAG HILVERSUM I, 402 m. Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur. 8.15 Ochtend- varia. 8.45 Gram.platen. 9.00 Morgenwijding. 9.30 Arbeidsvitaminen. 10.30 Van vrouw tot vrouw. 10.35 Croon-crew. 10.50 Kleutertje luister. 11.00 Viool en piano. 11.30 Lehar en Strauss. 12.00 Piano en orgel. 12.30 Mede delingen. 12.38 Piano romantique. 1.20 Het Promenade-orkest. 2.00 Met naald en schaar. 2.30 Muziek. 3.00 Klimop. 4.00 Van vier tot vijf. 5.00 Avro Kaleidoscoop. 6.20 Sport- problemen. 6.30 Hugo de Groot en orkest. 7.05 Mr. P. J. Oud. 7.20 Fien de la Mar en Peter Kellenbach. 7.45 Reportage Marine-op leidingsschool. 8.05 In het Radio-Zoeklicht. 8.20 Avondprogramma. 11.15 Sportactualitei- ten. 11.30 The Skymasters. HILVERSUM II, 298 m. Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur. 8.15 Pluk de dag. 9.00 Moeders wil is wet. 9.40 Schoolradio. 10.00 Fluitsonate. 10.15 Morgendienst. 10 45 Koraal. 11.00 De Zonnebloem. 11.45 School radio. 12.03 Om-en-om-programma. 1.20 Con cert-orkest. 1.35 Piano-recital. 2.00 Promenade concert. 2.45 Tussen de bedrijven door. 3.30 Joh. Strauss. 3.40 Vocaal-Ensemble. 4.00 Bij bellezing. 4.45 Ouverture. 5.00 Het Radio jeugdjournaal. 5.30 Het klein-radiokoor. 5.50 Regeringsuitzending. 6.00 Leger des Heilskwar- tier. 6.15 De stem van de Christelijke Vak beweging. 6.30 Reportage. 7.15 Levensvragen. 7.30 Dancing years. 7.40 „Vandaag". 8.05 De Gilde viert. 10.00 Gram.muziek. 10.15 De vaart der volken. 10.35 Kerkkoor. 10.45 Avond- overdenking. 11.15 Serenade. RADIO-DISTRIBUTIEDIENST LIJN III: 8.05 Concert. 9.05 Opera-con cert. 10.10 Verz.progr. 11.00 Orgel. 11.30 Orkest Salisbury. 12.00 VI. Br.: Operette aria' 12.40 Orkest Beam. 1.30 Gram. 2.00 Muziek geschiedenis. 3.00 Fr. Br.: Werken van Itali aanse componisten. 4.15 Lux.: Gevraagde plaatjes. 4.45 VI. Bd.: Gram. 5.10 Fr. Br. Dansmuziek. 6.00 Voor de soldaten. 6.30 VI. Br.: Voor de soldaten. 7.30 Vlaamse liederen, 8.00 Verz.progr. 9.00 Roer-roer-rommelde pot! 9.30 Nieuwe gram.platen. 9.45 Actualiteiten. 10.15 Fr. Br.: Dansmuziek. 11.05 Gram. LIJN IV: 8.15 Gram. 8.50 Lift up your hearts. 9.00 Fr. Br.: Kookpraatje. 9.10 Romant. muziek. 10.00 Lux.: Ménage et Musique (VI.). 10.30 VGO: Feuilleton. 10.45 Gram. 11.00 Voor zieken. 11.40 Balletsuite. 12.00 Graim 12.20 Koor. 12.30 Fr. Br.: Omroeporkest. 1.10 Gram. 1.25 Touristenkroniek. 1.30 Oude mu ziek. 2.00 Eng. L.P.: BBC Midi. Light Orch, 2.45 Voor de kinderen. 3.00 Voor de vrouw. 4.00 Orkest Salisbury. 4.30 Voor de soldaten. 4.40 Eng. H.S.: BBC North. Orchestra. 5.45 Eng. L.P.: BBC Schots Var.-orkest. 6.30 Mac- pherson. 6.45 „Prom, Players". 7.00 Fr. Br.. Operette fragmenten. 8.00 Lux.: Lichte muziek. 8.30 Eng. L.P.: Verz.progr. 9.00 Lux.: Orkest Alain. 9.15 Souvenirs. 9.30 Eng. L.P.: Orkest Cordell. 10.00 Welsh Rarebit. 11.20 Dans muziek. van Nieuw Guinea wraak over zoiets profaans en rustverstorends als een vliegtuig. Misschien is het 't eerste dat op deze plaats ronkt sinds de Tijd begon, j^AAR dan slaan de sluiers mist en ne vel weg en opnieuw ligt daar onder ons de aarde: zo woest en zo ledig als men dat leest in 't eerste bijbelboek, dat van Genesis. Wat hieronder ligt, is Ge nesis! Even braak, even pril, even on geordend als vóór de Eerste Dag. Hier ziet men walmende dalen, daar rots partijen en naast elkaar rijende berg- coulissen; en weer op andere plaatsen de donkere slagschaduwen van het oerwoud. De zon boort zich door de nevel heen en valt in schuine balk- diagonale in de jungle. Het is alsof hemel-arbeiders bezig zijn daar trappen neer te zetten, waarlangs direct de Makar van dat alles zal afdalen om de stenen bij de stenen te voegen, de wa teren bij de wateren en de bossen bij de bossen. Dampend, walmend, kokend ligt Cen traal Nieuw Guinea onder ons. Nieuw en jong en pril. Huiveringwekkend jong en huiveringwekkend nieuw. De wereld, Europa, het Westenze zijn oud en gevormd en klaar. Maar dit land, waarop de licht-diagonalen als reuzenvingers voortschuiven en voort- tasten, in ijlende vaart door de ijlen de nevels die er door en er langs schieten, is nog ongeboren. Het be vindt zich in statu nascendi, in staat van geboorte. Zo droomt en fantaseert men dan voort, zittend achter het onbreekbaar- glazen reuzenoog, de blister, van zo'n vliegboot. En dan denkt men: en de mensen daar, die ergens moeten wo nen tussen die tastende lichtbalken, terzijde van dat rosse maanlandschap en die donkere oerwoudspelonken? Waar zijn zij, en waar leven zij en hoe leven zij? de verboden rotsen. yjEN SPREEKT in deze dagen over Nieuw Guinea alsof men dat land kent, en men spreekt over de men sen, alsof men hun woonplaatsen weet en hun getal. Noch het een weet men, noch het ander. Wonen er een mil- lioen mensen tussen die rotsen, in al die valleien, achter al die plateaux? Of zijn het er twee millioen? Niemand die het weet. De mensen daar zelf, de papoea's, wel het allerminst. Men vliegt over dat land en dan er vaart men plotseling dat men er wel over kan vliegen, maar dat de gehei men daaronder in het verborgene blij ven. Soms is daar een kampong, be woond door een paar honderd men sen. Verderop weer een paar dorpen. Maar dan sluit zich de wildernis en wat daaronder leeft en vegeteert daarvan weet men niets, yog geen dui zend vliegtuigen kunnen dat doorgron den. Men kan alleen fantaseren over datgene wat zich in dat donker hart van Centraal Nieuw Guinea afspeelt, tussen de brokkelige, wilde kusten van dat eiland en de bergmuren die 5000 meter omhoogstreven, en wier toppen zijn bedekt met eeuwige sneeuw en eeuwig ijs. Dreigend, somber en mas saal steken de uit steen gebalde vuis ten uit de aarde van het eiland, en iedere vuist is als een laatste waar schuwing aan hen, die de moed zou den hebben zó ver te gaan. Zó ver., tot waar de papoea's hun eigen bergen de naam geven van „De Verboden Rotsen". w/IJ VLOGEN voorbij De Verboden Rotsen en keerden terug naar- de kust. Een lange tocht, steeds over nieuwe maanlandschappen, steeds over nieuwe rijen bergcoulissen, over ande re gebieden van het land uit Genesis. Bergtoppenkalis als zilverige slingers, verdwijnend en weer terugke rend, steeds opnieuw; valleien en pla teaux; kaïe, naakte bergen en oerwoud van horizon tot horizon. Nooit vergeet ik die ene tocht, dwars over het eiland. Die tocht onder iets en boven iets dat sterk aan de kosmos verwant is. Eenmaal wees m'n gids in de verte. En omdat men elkaar zo moeilijk ver staat in de buurt van de dof-loeiende motoren van zo'n vliegboot, nam hij de bovenkant van z'n Players en schreef daarop dat ene woord, dat mij op dat ogenblik niets zei, maar waar over mij eenmaal in de lange slapelo ze nachten in het heetste deel van Nieuw Guinea merkwaardige dingen verteld zouden worden. Een vreemd woord, een vreemde naam. Een naam die men, eenmaal ge zien, niet zo licht meer vergeet. Er zijn woorden die zich, voor de eerste maal gezien, terstond vastkramrrien, inkerven in het brein van een mens. Zo was dat woord. Dat woord was de naam van een vallei. Eén van de tientallen, honder den valleien die Nieuw Guinea kent en waarvan sommige nog omgeven zijn met geheimenis, mysterie en roman tiek. Een grote vallei, bij toeval ont dekt en nog onbetreden. Een vallei, wier naam hier in het Westen, of waar elders ook in de wereld, niets zegt. Een vallei, wier naam door de berg stammen in de omgeving slechts fluis terend wordt uitgesproken. Omdat men die vallei vreest. Daar gebeuren vreemde dingen. Geen drager is be reid de blanke daarheen te begeleiden. En de Dajaks, de klassieke dragers op Nederlandse expedities, maken liever eehtsomkeert. En zelfs Ambonezen, viier persoonlijke moed in driehon derd jaren nooit twijfelachtig was, gaan eigenlijk liever niet zó ver. Die naam stond met kleine, zwarte, beverige letters op de rand van dat pakje Players geschreven. En dit was de naam: Shangri-la. ANTHONY VAN KAMPEN. De militairen in Indonesië Ambonese soldaten moeten worden bewaakt De mogelijkheid bestaat, dat 't ver trek van een aantal Nederlandse mili tairen uit Indonesië naar Nederland enige tijd zal worden uitgesteld. Dit uitstel zou dan zijn oorzaak vinden in de noodzakelijkheid om de kam pen van Ambonese militairen, die nog niet zijn gedemobiliseerd en wachten op verscheping naar Am- bon, te bewaken. Men zal indien uit stel van repatriëring van Nederlandse soldaten noodzakelijk mocht blijken trachten vrijwilligers te werven voor langer verblijf in Indonesië. Indien zich hiervan niet voldoende opgeven, zal een aanvullende groep worden aan gewezen. Intussen verneemt het Hdbld. in aan sluiting hi erop uit Java, dat het sche ma van vertrek reeds officieel is ge wijzigd. Drie Amerikaanse troepen schepen zijn afgezegd. Een deel van de H-brigade (een of twee bataljons) zal voorlopig op Java moeten blijven. In militaire kringen neemt men aan,dat het wel Febr. of Maart zal worden voor het tot de thuisvaart komt. Wat het A.N.P. dus mogelijk acht, is, vol gens de mededelingen uit Java, reeds een feit. Bevoegdheden van de premier Om stagnatie in het functionneren der ministeriële departementen te voorkomen is bij Kon. Besluit aan de minister-president de bevoegdheid verleend, in geval van bijzondere ur gentie waarbij de minister, wie de zaak in het bijzonder aangaat, niet tijdig kan worden bereikt, te hande len in de plaats van die minister. Generaal Eisenhower heeft zich uitgesproken voor Duitslands herbe wapening mits Frankrijk hierdoor niet opnieuw zou worden bedreigd. „Duitsland en Japan zijn steeds de mogendheden geweest", zo zeide hij, „die voor het evenwicht zorgden. Als wij .West-Duitsland aan onze kant heb ben, betekent dit voor ons een groot voordeel. Wij mogen het evenwel niet zo ver laten komen, dat daardoor een ernstige bedreiging van Frankrijk ont staat. Persoonlijk wens ik, dat de Duitsers onze bondgenoten worden, maar er dienen toch enkele beper kingen te worden gemaakt". De generaal bepleitte versterking van de Amerikaanse strijdkrachten tot drie millioen man op basis van dienst plicht. In antwoord op een vraag van een journalist sprak generaal Eisenhower het bericht tegen, dat hij zou zijn ge polst voor de positie van opperbevel hebber der Atlantische legers, maar hij gaf te verstaan, dat hij deze verant woordelijkheid niet zou afwijzen, als zij hem zou worden opgedragen. Nadat verleden jaar een van de Giethoornse reisverenigingen het besluit had genomen, om geen winkelende dames meer te gedo gen bij het jaarlijkse uitstapje, zijn de vrijgezellenleden van de reis- vereniging „Samen Een" in de Steenwijkerwoldse buurtschap Zuidveen thans nog een stapje verder gegaan. Zij hebben kort en krachtig geëist, dat de vrouwen van de leden in den vervolge thuis moeten blijven In dit opzicht bleek men echter niet samen één meer te zijn. Het gevolg is ge weest, dat de vrijgezellen nu een afzonderlijke vereniging^ hebben opgericht, onder de sprekende naam „de vrijbuiter". Reeds twin tig vrijbuiters traden als lid van de nieuwe vereniging toe. door rheumatiek, spit, ischias, hoofd en zenuwpijnen. Neemt regelmatig Togal, dat verdrijft in al die gevallen snel en afdoende de pijnen. Togal baat waar andere middelen falen. Zuivert de nieren, is onschadelijk voor hart en maag. Bij apotheek en drogist 0.83, 2.08 en 7.94 (Ingezonden) w) p im fm Oom is terwijl met man en macht Zijn neefjes aan het zoeken: Onder de banken, in het zand, In alle donkere hoeken; Twee biggen zoek, dat is me wat! Oom waarschuwt drfe agenten, Die komen met een bars gezicht En men doorzoekt de tenten. De voorstelling wordt stopgezet, Eén blijft de deur bewaken; De circusdirecteur is kwaad: „Wat heb 'k daarmee te maken?" In Luxor, in Egypte, is enige jaren geleden de beroemde slangenbezweer der, Sheik Mussa, gestorven. Deze magere, grijze man is voor de geleer den van alle landen tot zijn dood toe een raadsel gebleven. In het Oosten is de kunst van het bezweren van slan gen zeer verbreid; men vindt er niets bijzonders of onnatuurlijks aan, wan neer een fakir of magiër door de merkwaardige, geheimzinnige melodie van zijn fluit de dieren beheerst. Maar Sheik Mussa was meer dan een gewone slangenbezweerder. Het was een vreemd, soms zelfs schrikwekkend schouwspel, wanneer Sheik Mussa in de kring van zijn toeschouwers ver scheen, een grote zak op de grond leg de en met zachte stem zijn bezweringen begon te mompelen. Slangen en schor pioenen kwamen uit de zak gekropen en verzamelden zich om de oude man, als wachtten zij op zijn bevelen. Mus sa's fluisterende stem werd dan plot seling luid en gebiedend. Als op com mando begonnen de giftige cobra's te gen zijn benen en armen omhoog te kronkelen. En terwijl het de toeschou wers koud over de rug liep, hief de 24. „Vertel het ons nu nog eens pre cies, waar stootte je op?" vraagt Pim opnieuw. „Weet ik het? Op iets hards! Steen leek het me toe!" Zwartjas be gint ongeduldig te worden. „Waar za niken jullie toch over. Geef me nou die fluit maar! Ik hel hem toch eerlijk gewonnen?" „Ja, hier heb je 'm." Pim reikt de fluit aan Zwartjas over en wil nog verder vragen. Maar Zwartjas heeft geen tijd en zin meer om verdere vragen te beantwoorden „Nou jongens tot morgen hoor!" roept hij vrolijk en rent meteen weg. De drie hondjes kijken hem na. „Wat zeg je daar nu van?" Pam is de eerste, die begint te praten. „Hij stootte op iets hards! Wat zou dat kunnen zijn?" „De kistde kist natuurlijk", schreeuwt Pom opgewonden. „Hoera jongens we hebben de schat gevon den!" steeds de fijnste smaken door loula g. erdman X X X X X X X X X 27) Allison was niet lang met hen in contact geweest of ze kwam tot een eigenaardige conclusie omtrent hen. Mark en Beulah waren elk de afzon derlijke helft van een volmaakt geheel Zij vulden elkaar zo volledig aan, dat elk nieuwe deugden verkreeg in tegen woordigheid van de ander. Als zij te zamen waren, straalde Beulah's kalme oprechtheid en Marks lichtzinnige vro lijkheid kreeg een ondergrond van ernst en standvastigheid. Zij adoreer den elkander openlijk Mark met de onstuimigheid van een kind. Beulah met een overgave die was als een heldere vlam ip het altaar van haar hart. De enige angst van Allison was dat Beulah met alle inspanning zou proberen te zijn, zoals de Kenzies haar wensten en haar gehele persoonlijk heid zou opgeven ,om onder te dom pelen in de manier van leven van de Kenzies. Dat zou noodlottig zijn. Want Mark zou niet van iemand houden die hij niet kon respecteren, en hij zou niet iemand respecteren, die zich geheel door hem liet domineren. Zij vroeg zich af of zij hierover met het meisje zou spreken en kwam tot de conclu sie, dat dit haar niet aanging. Allison gaf echter haar blijk van goedkeuring over het meisje. Het was enkel voor de vorm. Grootvader, zowel als de andere Kenzies, hadden zich reeds over de zaak uitgelaten, en de dingen waren tussen de jonge mensen beklon ken. Daarom keerde Allison tot haar eigen zaken terug. Zij zocht Dade op toen hij vrij en op zijn gemak was, en kwam bij hem zitten praten. „Hoe gaat het met zingen" vroeg hij. „Ik ben er mee opgehouden", ant woordde zij hem. „Hield je er niet van?" vorste hij. „Het was niet wat ik wilde doen", zei ze. „Maar ik moest het proberen". „Wat ben je nu van plan?" vroeg hij. „Wil je weer thuis komen en met een flinke vent trouwen? Er is een terrein over aan de Zuidkant, waar een huis machtig mooi zou staan". „Nee", zei ze. „Nog niet, Grootvader. Ik.... ik wil iets anders proberen". „Wat dan?" „Ik wil actrice worden", zei ze rustig „Je bedoelt.... op het toneel?" „Ja". Hij bleef kalm zitten, zei niets. Zingen zou best zijn geweest. Toneelspelen was iets anders. Hij had een paar stukken gezien., eens waren hij en Ellie naar de schouwburg in Kansas City geweest. Hij kon zich Allison niet goed op het toneel voorstellen. Meestal associeerde hij ac trices met hetgeen hij over haar in de kranten lasde opzichtigheid, het schijnbestaan, het losse leven. Opnieuw vroeg hij zich af of hij schuld had, zoals men zei, aan haar ideeën. In zijn hart wist hij dat dat niet waar was. Haar aanleg zelf had haar nader tot hem ge bracht zoals dat soms gebeurt bij jong en oud, waarbij alle verschillen tussen leeftijd en sexe wegvallen en er slechts een éénzijn in hoop en droom bestaat, die uitgaat boven alle ongelijkheid. Ten slotte sprak hij. „Voel je je bestemd om actrice te worden, Allison?" vroeg hij. „Het is toch niet alleen maar een aanvechting van je om iets groots en geweldigs te doen, nu dat zingen is mislukt?" „Nee", zei ze. „Dat is het niet. U weet dat ik me er nooit om heb bekommerd wat de mensen van me zouden denken als ik niet slaagde. Ik wil alleen maar proberen toneel te spelen. Wanneer ik het niet probeer zal ik altijd denken, dat er iets voor me heeft ingezeten en dat ik bang was om het te proberen". De ogen' van de man zagen haar scherp aan van onder wenkbrauwen, die, eens kastanjebruin, begonnen te lijken op oude, verweerde baksteen. Zo als steeds had zij gezegd, wat hem be viel. „Ik heb nooit veel met toneelspelen op gehad", zei hij. „Het leven is een ver' duiveld goed iets, zoals het is. Wij zijn niet geroepen het anders voor te stellen. Toneelspelen is als kinderen die met een poppenhuis spelen. Aardig om er naar te kijken, maar zonder werkelijke onder grond". „Ik wil naar New-York", vertelde Allison hem. „Ikik heb het gevoel dat de manier waarop zij het daar doen, niet onwerkelijk is. Ik denk dat zij een soort verduidelijking van het leven ge ven, dat ons helpt om het waarachtige te onderscheiden". „Het is mogelijk", stemde Oude Dade toe. „Alleen wed ik met je, dat als je daar komt je die acteurs de beste zult vinden, die de zuivere imitatie van het geen werkelijke mensen doen, het meest benaderen. Maar New-York, dat is iets anders. Ik heb altijd gedacht dat ik het prettig zou vinden daar zelf eens te gaan kijken, maar ik kon je grootmoeder daar nooit voor interesseren. Wat zegt je moeder ervan?" (Wordt vervolgd derwisch een merkwaardig, kort uitge stoten gezang aan. En als door een ma gische kracht gedwongen, kropen de gevaarlijke reptielen weer naar bene den en verdwenen gehoorzaam in de zak. Hij scheen voor de beten van slangen en schorpioenen immuun. Dikwijls liet hij zich welgemoed en lachend bij ten of steken, zonder dat dit voor hem ook maar de geringste gevolgen had. De ironie van het lot heeft echter gewild, dat de oude slangenkoning, als offer van zijn eigen toverkunsten is gestorven. In Luxor was hij weer eens met zijn slangen opgetreden. Als altijd gehoorzaamden de dieren hem en kro pen weer in de zak, toen Sheik Mussa plotseling iets scheen te ruiken. Hij ging op de verdachte plaats toe en greep met zijn hand in een scheur in de muur, om de daar verborgen slang te voorschijn te halen Dadelijk trok hij terug: zijn hand bloedde! Men ried hem aan dadelijk een dokter te raadplegen, maar Sheik Mussa sloeg die raad lachend in de wind. Hij ging naar huis en enkele uren later werd hij met zware vergif tigingsverschijnselen in het ziekenhuis opgenomen. Hij stierf aan de beet van een kleine slang. Zijn dood was even raadselachtig als zijn leven. Had de oude tovenaar zijn macht over de slan gen verloren? Of was de geestelijke spanning, waarmee hij zovele malen de dood trotseerde een ogenblik verslapt? DE RAADSELS 1) Zet de cijfers in de goede volgorde van 1 t/m 25 achter elkaar; daaronder de gevonden letters en je krijgt een bekend spreekwoord: 17-2-11-20-6 zui velproduct, 7-2-25 een schadelijk in sect,15-8-25-24-6 een vloeistof, 9-12-7 'n lichaamsdeel, 5-25-8-4-20 verdieping, 1-8-7-16-12 timmergereedschap, 17-13- 17-23-5 Indische kinderjuffrouw, 22-18- 2-21 familielid, 9-14-25-18 vervoermid del 10-13-11 een dier, 3-23-19 klooster zuster. 2) Hier hebben jullie 11 rijen kruisjes. Op elke rij komt een woord te staan en elk woord kun je maken door uit het vorige een letter weg te laten en van rij 6 af er weer een bij te doen. Om jullie te helpen hebben we het eerste en laatste woord ingevuld. I. SLOPER 2. sleutel 3. automerk xxx 4. samenhangende klomp planten 5. rivier in Italië 6. een klinker xx 7. voorzetsel 8. xxx 8. een familielid 9. x x x x 9. vermoeid, warm 10. xxxxx 10. waar de molenaar woont II. LOMPEN 7. xxxxx xxxx x x x 3) Zet de cijfers van 1 tot 23 achter elkaar, daaronder de gevonden letters en je krijgt een bekend spreekwoord. 1. 17, 19 lengtemaat 2. 2, 6, 7 familielid 3. 20, 11, 9, 3, 8, 22 deel van het hoofd 4. 5, 11, 9, 23 onderdeel van een fiets 5. 1, 6, 12, 23 huisdier 6. 3, 11, 15, 13 deel van een huis 7. 18, 12, 3, 14, 19, 11, 22, 23 Europees land 8. 10, 6, 23 lor 9. 16, 21, 22 deel van een vis 10. 14, 4, 9, 23 zwemvogel. Die krampachtige hoest laat U geen rust. Spaar Uw longen, neem de slijmoplossende De oplossingen -.1) Honger maakt rauwe bonen zoet 2) Loper, opel, pol, op, o, om, oom, loom, molen. 3) Hoge bomen vangen veel wind.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1950 | | pagina 5