w
BachsOrgelmis: dogmatiek in noten
Stad en Omgeving
Rondjes plakken
PM n.v., Payglop 12
Pientere Alkmaarse jongen werd
Gouverneur Generaal
AGENDA
WAT DE THEATERS BRENGEN
KLEURBOEKEN
TEKENBOEKEN
KLEURPOTLODEN
VERFDOZEN
PASTELKRIJT
SCHOOLETUIS
Krijgt Alkmaar een
smalfilmclub?
Nederland Frankrijk
T?OO§&>\smosa
SCHEERKWASTEN
Uo kunt uw- kind&ïm
HARMONIE THEATER:
Betovering
Luthers catechismus was uitgangspunt
Bij de uitvoering op
2 December a.s.
DIT NU wat de opzet van deze orgel
mis betreft. Nu de uitvoeringsprak
tijk. Een uitvoering voor orgel-solo zal
waarschijnlijk in een Duitse Evangeli
sche Kerk niet zoveel moeilijkheden
opleveren. Daar zijn immers de melo
dieën bekend en is een korte uiteen
zetting over de opzet van het werk vol
doende, om de bedoelingen van de
componist begrijpelijk te maken.
VICTORIA THEATER:
De Indische graftempel
CINEMA AMERICAIN:
Ontheffing van de
winkelsluiting
ZATERDAG 35 NOVEMBER 1950
Dominique Jaques de Eerens 1781—1840
Ieder, die lange tijd
in het buitenland
heeft vertoefd,
weet hoe goed het
is daar 'n landge
noot te ontmoeten.
Volkomen vreem
den sloten soms
hechte vriend
schappen, alleen om
„de liefde tot het
land", die ieder
aangeboren is. Hoe
veel ontroerender
is het niet in de
vreemde een plaats
genoot te ontmoe
ten. Met hem te
kunnen sprekers
over herinneringen,
die door het heim
wee schoon ge
kleurd zijn? Soms
is het alleen een
naam, een woord,
waardoor men kan
gaan denken, mij
meren over zijn
Ctad.
Daar hebt u in de
baai van Batavia
het eilandje Alk
maar... Dierbare
naam. En dan in de
rommelige bene
denstad van Bata
via een straatje, dat
„Ritsevoort" heet. Het is een morsig
en vies straatje, maar wat was het
me dierbaar
En ziet, dan ontmoet ik in het pa
leisachtige museum te Batavia een
schilderij, een naam: Dominique Ja
ques de Eerens, zoon van Petrus Pau-
lus Eerens en Johanna Kramer, ge
boren te Alkmaar 17 Maart 1781.
Gouverneur-Generaal van Nederlands-
Indie: 1836—1840. Overleden: Buiten
zorg 30 Mei 1840.
En dan laat die naam je niet meer
los. Tientallen malen stond ik onder
zijn portret. En ik vroeg me af of ik
speelde op plaatsen waar hij gespeeld
heeft. Of hij zou hebben genoten van
wat mij ontroert: de schoonheid van
de stad en de landen er omheen. De
dromende gevels in de smalle straat
jes, het sproeien van carillon-muziek
boven de dakenAlles wat bij ml)
het heimwee naar mijn stad wakker
riep. En dan was er geen encyclopae
dic of ik sloeg zijn naam op, geen des
kundige of ik vroeg naar hém, De
Eerens. Zodat ik u thans iets kan ver
tellen over een Alkmaarse jongen, die
gouverneur-generaal werd.
Jong soldaat.
Dominique werd geboren op Luttik
Oudorp. Zijn vader oefende, in de toen
nog niet' uit zijn wallen gegroeide stad,
het beroep van arts uit. De jongen
werd gedoopt in de St. Matthiaskerk,
die thans evenwel verdwenen is. Hoe
wel weinig van zijn jeugd bekend is.
kunnen we hem ons wel voorstellen,
spelend in die typisch oud-Alkmaarse
omgeving. Reeds vroeg openbaarde
zich bij hem een ware hartstocht voor
het soldatenvak. Telkens was hij de
aanvoerder van allerlei kinderlijke
krijgsbedrijven, tot ergernis van zijn
vader, die elke „oorlog" besloot met
verbinden van kneuzingen en schram
men. Zo vroeg al enthousiast, was hei-
geen wonder, dat de inmiddels acht
tienjarige Dominique zijn hart voelde
opengaan, toen er voor de veldtocht in
Noord-Holland, soldaten werden ge
vraagd.
Roemruchte carrière.
Hij was één der jongsten in het le
ger, maar gaf desondanks al spoedig
blijken de spreekwoordelijke maar-
schalks-staf in zijn ransel mee te dra
gen. Na twee jaar militair te zijn ge
weest was hij reeds tweede luitenant.
Daarna doorliep hij op waarlijk fan
tastische wijze de hogere rangen en
tien jaar later, het was in 1810, kon
hij zich „Chef de Bataillon" bij de
Franse Garde noemen. In 1812 sloeg
men hem om zijn grote verdiensten in
de strijd, plechtig tot Ridder van het
Franse keizerrijk. In hetzelfde jaar
werd hij kolonel bij de Keizerlijke Rus
sische Garde in Smolensk, waar men
de dappere Hollander herhaaldelijk
om moed en doorzicht prees. Zijn
overgang naar de Nederlandse dienst,
in 1815, bracht hem de bevordering
tot Generaal Majoor. Een jaar tevo-
SOLDATEN VAREN THUIS
Aan boord van het troepentransport
schip „Tabinta", dat op 9 December te
Amsterdam wordt verwacht, bevinden
zich de volgende stad- en streekgeno
ten: B. Henneman, St. Anthoniusstraat
58, Bergen; P. Nobel, C 17, Nieuwe
N'edorp: J. Schortinghuis, Nieuwesloot
10, Alkmaar; P. Beeldman, Lindenlaan
10, Bergen; Kaandorp, Polderstraat 3.
Alkmaar.
SmolenskBatavia.
ren was hij te Nijmegen gehuwd met
Jonkvrouw Theodora de Salve de
Bruneton, welk huwelijk helaas kin
derloos bleef. Op Kerstmis 1829 werd
hij geroepen tot de functie van Di
recteur Generaal van Oorlog en en
kele jaren daarna volgde zijn benoe
ming tot Gouverneur Generaal van
Nederlands Indie.
Het witte paleis.
In 1836 betrad Gouverneur Gene
raal de Eerens het geheel herbouwde
paleis te Buitenzorg. Van hieruit be
stuurde hij het enorme eilandenrijk,
dat in die dagen nog herhaaldelijk op
standen tegen 't bestuur kende. Onder
zijn bestuur kwam er echter aan ver
schillende opstanden, w.o. de grote Pa-
dri-oorlog, op Sumatra's Westkust een
einde, en kon het Nederlandse gezag
en daarmee de Nederlandse han
del hersteld worden. Veel zelfstan
digheid kon De Eerens evenwel niet
tonen, omdat hij en zijn opvolgers,
Merkus en Rochussen, de machtelo
ze uitvoerders van de regerings-wil
waren. Interessant is het fèit, dat 't
De Eerens was, die Z. H. Hamengku,
Buwono de vijfde (voorvader van de
huidige Minister van Defensie van In
donesië) plechtig als Sultan van
Djokjakarta, bevestigde.
Eenvoud.
Het zijn slechts enkele feiten uit
zijn vierjarige ambtsperiode, die tot
ons komen. Geen boek, geen register
vertelt ons van de méns De Eerens.
Doch dat doet ons zijn portret. We
zien een markant gezicht, eenvoudig
en met zachte, begrijpende ogen. Een
man, die plicht en noodzaak, recht en
menselijkheid weet te onderkennen.
Over wat hij dacht en voelde schrijft
ons geen kroniek uit die dagen. Daar
over heb ik gemijmerd, staande voor
z'n portret en starend naar de woor
den „De EerensAlkmaar'.
In de plantentuin te Buitenzorg
ligt zijn eenvoudige graf, hij wenste
geen overdreven eerbetoon. Zo is hij
geweest. Vijfmaal ridder en éénmaal
commandeur in hoge Orden, maar
indruk maakt de mededeling over
zijn eenvoud. Aan zijn graf ontmoette
ik hem werkelijk en daar ben ik
dankbaar voor. Tom K.
GRATIS KOOPUUR HILCKMANN
Dit was Vrijdag van 910.
(Ing'ezonden Mededeling)
Een aantal smalfilm-enthousiasten uit
Alkmaar en omgeving, hield Donder
dagavond een bijeenkomst in „Het Gul
den Vlies" met de bedoeling een club
te vormen van allen, die hun hart ver
pand hebben aan het fotograferen van
zestien beelden per seconde. Alle aan
wezigen hadden reeds enigermate de
genoegens van het zelf regisseur, ca
meraman- en producer-zijn ondervon
den, zodat lange gesprekken over het
nut en het genoegen van het smalfil-
men in clubverband vrijwel overbodig
waren. Toch had de op te richten club
de heer Bulte, secretaris van „De
smalle band" uit Amsterdam, verzocht
het een en ander over dit onderwerp
te komen vertellen. En zoals te doen
gebruikelijk, deed de heer Bulte dat
met de projector en de smalle cellu-
loid-strook. Aan enthousiasme ontbrak
het niet en direct werd dan ook beslo
ten een smalfilmclub in het leven te
roepen. Binnenkort zal een bestuur ge
kozen worden, waarmee dan iedere
smalfilm-enthousiast in Alkmaar en
omgeving de gelegenheid zal hebben
„zijn brandpunt in te stellen" op het
filmen in groter verband.
PERSONALIA
De heer D. J. Scheffel, alhier, is be
noemd tot lid van het algemeen be
stuur der afdeling Noord-Holland van
de A.N.W.B.
(Ontleend aan onze Advertentie-rubriek)
ZATERDAG
Victoria Theater, 7 en 9.30 uur: Het
monument ener grote liefde (14 jaar);
Rex-Theater, 2.30, 7 en 9.30 uur: Win-
terbloesem (alle leeftijden); Harmonie
Theater, 7 en 9.30 uur: Betovering (14
jaar); Cinema Americain, 7 en 9.30 uur:
Opmars zonder gènade (14 jaar).
ABB-gebouw, Koningsweg 2: 210.30
uur: NVV-bazar voor tbc-bestrijding.
Café Spoorzicht, 8 uur: Najaarsbal.
ZONDAG
Bioscopen als Zaterdag. Aanvang 2,
4.30, 7 en 9.39 uur.
Wapen van Heemskerk, vanaf 7 uur:
Orkest Bela Borislav.
MAANDAG
Victoria Theater, 8 uur: Het monument
ener grote liefde (14 jaar); RexTheater,
2.30 en 8 uur: Winterbloesem (alle
leeftijden); Harmonie Theater, 8 uur:
Betovering (14 jaar); Cinema Ameri
cain, 8 uur: Opmars zonder genade tl4
jaar).
ZONDAGSDIENST HUISARTSEN
Zondag 26 November zijn beschik
baar de huisartsen Dr. J. Degenaar,
Emmastraat 95 (telf. 2310) en Dr. E. E.
M. van Gilse, Kennemerpark 8 (telef.
3136).
ZONDAGSSLUITING APOTHEKEN
Zondag 26 November zal de apotheek
van mevrouw de wed. Wanna op de
Mient voor het publiek geopend zijn.
In deze apotheek wordt de volgende
week de nachtdienst waargenomen.
Een zich respecterend Nederlander
acht zich wel op de hoogte te zijn van
het existentialisme, zonder nu bepaald
de zwaardere werken van een Sartre
of een Merleau-Ponty te hebben gele
zen. Evenzo geniet het werk van een
Malraux, een Camus, een Montherlant
bij het Nederlandse romanlezend pu
bliek een meer of minder soliede re
putatie. Maar anders is de situatie ten
opzichte van de meest brandende cul
tuurproblemen. Wat weet de doorsnee
Nederlander, ook bij wiens geest op de
Franse cultuur is gericht, b.v. van dat
gene wat de hedendaagse Franse jeugd
beroert of verontrust? Het bestuur van
de afdeling Alkmaar van bovenge
noemd genootschap is daarom ten
zeerste dankbaar dat Dinsdag, in Vic
tory Hotel, 's avonds 8 uur een alles
zins bevoegde spreekster juist dit on-
onderwerp „La Jeunesse franpaise" ac
tueel zal inleiden.
Madame Dominique Alban, die reeds
in Rotterdam, Arnhem en nog andere
plaatsen haar lezing heeft gehouden, is
Russische van geboorte, maar heeft
haar jeugd in Frankrijk doorgebracht,
waar ze ook haar gymnasiale en uni
versitaire studie heeft beëindigd. Tij
dens de bezetting schreef ze haar eerste
boek La Cite d'injustice. Na de oorlog
heeft ze zich vooral aan journalistie
ke arbeid gewijd, was verbonden o.a.
aan het bekende blad van Camus Le
Combat en sinds 1947 aan Le Figaro,
litteraire. Naast haar arbeid als journa
liste werkt zij aan een grote studie
over Dostoiëwsky. Van de door haar
verzorgde uitgave van de „Correspon
dence" van de beroemde Russische
schrijver is het vorige jaar het eerste
boek verschenen.
vanaf 92 ct.
jSv
niet méér verrassen,
dan met poppenwagen
of wiegje
POPPENWIEG
fris bekleed, 8.90 6.90
POPPENWIEG
met duwer, ook te gebruiken als
wagen, 11.90 f 9.75
POPPENWIEG
m. hemeltje. In bleu en rose 9.75
POPPENWAGEN
vlotte uitvoering. In grijs en
crème 19.75
POPPENWAGEN
op kogellagers en met vering.
39.75 29.75
POPPENWAGEN
getrouwe nabootsing van kin
derwagen. In blauw, rood en beige
49.75 42.75
Verkoop le étage.
lange straa»
alkmaar
Amsterdams filiaal in
Alkmaar
Amsterdam kwam naar Alkmaar,
toen vanmorgen het achtste filiaal van
de bekende Amsterdamse textiel
firma Plotske in de Huigbrouwer-
straat werd geopend. Het filiaal is ge
vestigd in het pand, waar vroeger de
piano- en orgelhandel Kamstra was.
De gehele winkel is echter onherken
baar veranderd. Langs de wanden zijn
lange kasten geplaatst, waarin de tal
loze producten van de vaderlandse
textiel-industrie een plaats vinden.
F'risse, rode matten bedekken de vloe
ren, terwijl een enkel ornament het
geheel hier en daar opfleurt.
De firma Plotske is na de oorlog
v/eer geheel opnieuw opgebouwd. De
Duitsers stelden een groot aantal
„Verwalters" over de Joodse firma
aan. Wie de praktijken van deze „be
heerders" kent, begrijpt hoe weinig er
na de bevrijding van de eertijds mach
tige firma over was. Van de honderd
twee en veertig leden van de familie
Plotske keerden er slechts vier uit de
dodenkampen terug. Maar moedig is
men direct na de bevrijding weer aan
't werk geslagen en het resultaat is
deze achtste mijlpaal, het filiaal te
Alkmaar. Daar de firma Plotske een
eigen grossierderij heeft, levert ze
tal van artikelen tegen zeer lage prij
zen. Een spectaculaire reclame voor
de eerste veertien dagen is, dat elke
25ste bezoeker het gehele bedrag van
zijn aankopen krijgt terugbetaald.
We hopen, dat de firma Plotske, die
in Alkmaar haar eerste filiaal buiten
Amsterdam opent, haar devies kan
verwerkelijken: voordeel voor het pu
bliek door de lage prijzen en succes
voor de firma door een hoge omzet.
REX THEATER
Winterbloesem
Een uitstekende programma brengt
deze week het Rex-Theater, zowel wat
hoofdnummer als voorprogramma be
treft. De film „Winterbloesem" is een
van de successen van de beroemde
kunstrijdster Sonja Henie, die ook nu
weer toont, dat zij op haar gebied nog
steeds zonder concurrentie is. Zij
brengt met haar oom Hjalmar Ostgaard
een rijke Noorse industrieel, een be
zoek aan de Canadese bergen. In hotel
Promenade gaan de zaken heel slecht,
maai- als men door list de rijke Noor
en zijn nichtje Nora in het hotel weet
te krijgen, daagt' er redding. Na di
verse verwikkelingen koopt Ostgaard
het hotel. En dan komen er liefdespro
blemen. Nora, die zich op de ijsbaan
bij het hotel al spoedig van haar beste
zijde (niet alleen als solo-rijdster, maar
ook met een prima partner), doet ken
nen, voelt zich aangetrokken tot Fred
dy Austin, die met zijn vriend Brad
Barton het hotel exploiteerde. Zij
kreeg concurrentie van een journaliste
en alles dreigt mis te lopen als oom
Ostgaard door de oorlog in Noorwegen
zijn geld verliest. Dan brengt Nora
uitkomst. Zij accepteert een aanbod om
als ster in een ijsrevue op te treden
en na prachtige ijs-revue-taferelen en
tal van komische situaties, waarin Brad
een groot aandeel heeft (hij toont zich
ook een goed danser), komt een vlot
einde. De bekende band van Woody
Herman behaalt in de film mede een
groot succes.
Naast Sonja Henie vielen vooral op
Szöke Sakall als de oom, Cesar Romeo
en Cornel Wilde als Brad en Freddy
en Jack Oakie als Skip. Het geheel
was vlot en aantrekkelijk. Het voor
programma bracht in het nieuws reeds
de aankomst van Koningin Juliana en
Prins Bernhard in Engeland in zeer
goede opnamen, ook van andere
teressante gebeurtenissen. Een fraaie
natuuropname van Rio de Janeiro, een
geestige tekenfilm en een bijzondere
Amerikaanse sportfilm over kegelen en
fantasie-biljarten voltooiden het pro
gramma.
Er zijn overal van die oude, statige
herenhuizen die een geschiedenis heb
ben, de historie van vele geslachten.
Geboorte, liefde en dood en daartussen
geluk en verdriet hebben er zich bij
elk geslacht in afgespeeld en het is een
aardige vondst een oude man in zo'n
huis te laten terugkeren en wat er
zich afspeelt met-de jonge mensen die
nu in zijn leven komen te vergelijken
met wat er in datzelfde huis in zijn
jeugd gebeurd is. De beelden uit het
heden en het verleden wisselen elkaar
af en dan is er nu in de toestanden en
verhoudingen eigenlijk geen verschil
met wat een halve eeuw vroeger is
voorgevallen. De techniek is vooruit
gegaan, de rijtuigen zijn vervangen
door auto's, er is een andere mode, er
zijn gewijzigde opvattingen over wat
men kan doen of niet kan doen, maar
de mensen met al hun innerlijke pro
blemen zijn gelijk gebleven.
De jonge luitenant Rollo Dane heeft,
daartoe gedreven door zijn hardvocb
tige zuster Selina, het meisje dat hij
liefhad aan zijn carrière geofferd. Het
prachtige samenspel van vele artisten
brengt dat uitvoerig in beeld. Als hij
als een gepensionneerde generaal in
het huis uit zijn kinderjaren is terug-
JOEN
Bach in 1739 het derde deel van zijn „Clavieriibung" voltooide, had hij de
belangrijkste en mooiste koraalbewerkingen voor orgel bijeengebracht, welke
hij in zijn Leipziger tijd schreef. Bewonderenswaardige stukken muziek waren
het, waarin de Cantor al zijn vroomheid en heel zijn muzikaal genie had uitge
leefd. Het waren er in totaal een en twintig, het een al rijker dan het ander. Maar
de kern van de verzameling was toch wel een complex van twaalf bewerkingen
van zes koralen, die in die dagen algemeen bekend stonden als de „catechismus
zangen". Dit twaalftal nu kan men gevoegelijk beschouwen als Bachs geloofsbe
lijdenis in muziek. Aangezien van de meeste dezer koralen een grote en een
kleine bewerking gegeven is, pleegt men in muziekkringen tegenwoordig een
„Grote" en een „Kleine Orgelmis" te onderscheiden. De Kleine nu zal men op
Zaterdag 2 December in de Grote Kerk alhier kunnen beluisteren.
CIGENLIJK wordt op vele manieren in
Bachs conceptie ingegrepen. Al da
delijk de term Orgelmis kan bezwaar
lijk in zijn geest zijn. Hijzelf heeft haar
waarschijnlijk nooit gebruikt bij zijn
grote biografen vindt men haar even
min. Begrijpelijk trouwens: met een mis
in de eigenlijke zin van het woord
heeft dit werk zo goed als geen affini
teit. De mis is een stuk roomskatho-
lieke eredienst deze „orgelmis" heeft
als zodanig tijdens een kerkdienst
waarschijnlijk nooit geklonken, al is bij
de opzet ervan misschien wel aan de
eredienst gedacht, waarbij we nog
zwijgen van de omstandigheid, dat een
Lutherse kerkdienst moeilijk een mis
kan worden genoemd.
Is er dan in het geheel geen samen
hang in deze stukken? Is de keuze dan
volkomen willekeurig?
Allerminst. We kenschetsen in de
aanvang van deze beschouwing de ko
raalvariaties, waaruit de Orgelmissen
bestaan, als een geloofsbelijdenis in mu
ziek. Het is een belijdenis, die volgens
een bepaald schema is opgezet. Bach
nl. is uitgegaan van de catechismus
van Maarten Luther, welke in vijf
hoofdstukken de gehele dogmatiek van
het Lutherse protestantisme uiteenzet.
Achtereenvolgens worden in dit werk
behandeld: de Tien Geboden, het Ge
loof, het Onze Vader, de Doop en het
Avondmaal. Bach voegt in zijn opzet
tussen Doop en Avondmaal nog de
Biecht in en opent de reeks met twee
koralen, die bij de aanvang van de
Hoofdgodsdienstoefening te Leipzig
werden gezongen. Deze twee zijn' ver
duitsingen van het Kyrie en het Gloria
en werden daar inderdaad als vervan
gingsstukken van de eerste twee delen
van de Mis opgevat.
De opzet.
gACH nu heeft een zestal koralen ge
kozen, om er muzikaal de hoofdge
dachten der verschillende hoofdstuk
ken van de catechismus in uit te druk
ken. Hij zocht hiertoe de bekendste en
mooiste uit.
Zo! vond hij voor de Tien Geboden
het lied „Dies sind die heilgen zehn
Gebot": voor het Geloof: .Wir glauben
all' an einen Gott", voor het Onze Va
der „Vater unser im Himmelreich", voor
de Doop: „Christ, Unser Herr, zum Jor
dan kam"; voor de Biecht: „Aus tiefer
Not schrei ich zu Dir" en voor het
Avondmaal: „Jesus Christus unser Hei
land". Van elk dezer liederen zijn twee
bewerkingen geschreven.
Vooraf gaat een bewerking van het
uit drie delen bestaande Kyrie („Kyrie.
Gott Vater in Ewigkeit". „Christe, al
ler Welt Trost" en „Kyrie. Gott heiliger
Geist"), respectievelijk een aanduiding
in orgeltonen van de Vader, de Zoon
en de Heilige Geest, gevolgd door drie
variaties op het koraal „Allein Gott in
der Höh' sei Ehr", een lofprijzing dus,
eveneens tot de Drieëenheid gericht.
Dit gehele complex van variaties
de aanbidding en de lofprijzing, ge
volgd door de symbolisering van de
voornaamste Lutherse dogmen wordt
geopend door het Praeludium in Es en
afgesloten door de Triplefuga in de
zelfde toonsoort.
De uitvoeringspraktijk
Hier te lande kennen we echter de
meeste koraalmelodieën, die Bach heeft
gebruikt, niet of nauwelijks. Hier staat
dus onbekendheid met het gebruikte
materiaal een goed begrip in de weg.
Daarom is voor het eerst door dr. An
ton van der Horst het gebruik inge
voerd, de verschillende koralen eerst
door een koor te laten zingen en on
middellijk na elk lied de orgelbewer
king te laten horen. Het koor zingt
daarbij de liederen in de zettingen, die
hiervoor door Bach zijn gegeven. Uiter
aard is dit een ingrijpen en een vrij
drastisch in de opzet van de com
ponist.
Bij de uitvoering, die Simon C. Jansen
op 2 December op het grote orgel van
de Grote Kerk alhier zal geven, is
van de oorspronkelijke gedachte nog
verder .afgeweken. Het Kleine Kerk
koor, dat onder leiding van de diri
gent Han Keuning 'de koralen zal zin
gen, wordt hier n.l. begeleid door
een klein instrumentaal ensemble.
Deze wijze van uitvoering is om
practische redenen gekozen. Ze zal
overigens, naar wij vertrouwen,, een
volledige beleving van Bachs kunste
naarschap en religieus besef allerminst
in de weg staan.
gekeerd kan hij verhinderen dat deze
tragedie zich daar zal herhalen.
Een bijzonder mooie en vaak ontroe
rende ïilm met spelers als David Niven
Teresa Wright, Evelyn Keyes en vele
anderen waarin het buitengewoon goe
de spel van het kleine verweesde meis
je Gigi Perreau een onvergetelijke in
druk maakt.
Van het Koninklijk bezoek aan En
geland wordt een uitgebreide en dui
delijke reportage gegeven. Dat is de
voorsprong, die de film boven radio en
pers heeft. Men maakt op een betere
plaats dan duizenden die uren in de
rij moesten staan alles mee wat er ge
beurd en gezegd is en volgt de triomf
tocht van het vorstelijk paar op alle
plaatsen die slechts door weinige uit
verkorenen betreden mochten worden.
Ook deze week kunnqn de Alkmaar
se Theo Lingen-„fans" hun hart op
halen aan hun favoriet, die, naar onze
mening, en dat is zonder Nederlands
chauvinisme, de beste acteur in deze
vooroorlogse rolprent is. Ook in dit
tweede deel bleek weer dat de Duitse
filmcineasten hun vak goed verston
den. De prachtige natuuropnamen en
de blikken die men in de weelderige
interieurs van de paleizen van de Ma-
haradja van Udaipoer mag werpen,
vergoeden veel van de tekortkomin
gen welke deze film vertoont. Er is een
tijd geweest dat het praedicaat „voor
oorlogs" de garantie vormde van iets
dat uitzonderlijk goed was. Dat is met
dit filmwerk beslist niet het geval.
Vóór de oorlog begrepen de regisseurs
blijkbaar niet dat een gefluisterde
boodschap niet luidkeels rondgekraaid
kon worden en dat een ontvluchte ge
vangene niet met veel bravour zijn
celdeuren dicht klapt. Zo zouden wij
nog enige tijd kunnen doorgaan, maar
niettemin blijft het feit, dat er in deze
film een climax zit die de liefhebbers
van sensatie, en dat zijn er velen, on
weerstaanbaar boeit. Wij hopen echter,
dat de filmmarkt niet met vooroorlogse
rolprenten zal worden overvoerd. De
technische vooruitgang in de film
industrie is in enkele jaren zo groot
geworden, dat wij bij het aanschouwen
van de producten van vóór de grote
v/ereldbrand nog moeilijk in extase
kunnen geraken.
Opmars zonder genade
Wij horen het u reeds zeggen: „Al
weer een oorlogsfilm". En inderdaad
behandelt „Opmars zonder genade" een
zeer kleine episode uit de laatste we
reldoorlog. Een groep Amerikaanse sol
daten wordt in Italië aan land gezet
en wij volgen hen bij hun opmars naar
een zes km. verder gelegen boerderij.
Het is een onbetekenend onderdeeltje
van de opmars, die tot de overwinning
der geallieerden leidde, maar dank zij
de filmkunst van Lewis Milestones, die
ook „Van het Westelijk front geen
nieuws" maakte, geeft de verfilming
van deze zes kilometers een beter beeld
van het oorlogsgebeuren, dan tiental
len andere films. Het is alsof men in
een groot familiealbum bladert en bij
het omslaan van iedere bladzijde ken
nis maakt met een ander lid van de
groep. Zijn gedachten, zijn heimwee,
angst en vertwijfeling vonden in deze
film een prachtige vertolking. De G.I.
heeft slechts een werkelijke zekerheid,
n.l. dat hij zo spoedig mogelijk naar
huis wil en om deze terugkeer naar
Amerika te bewerkstelligen, moet hij
vechten. Lewis Milestone schuwt hef
oorlogsgeweld en bande de sensatie uit
■zijn film. Er bleef toen een fijne karak
tertekening open. een film die terecht
werd onderscheiden met het praedi
caat „Film van de maand". Dana An
drews, Richard Conté, Sterling Hollo-
way, George Tyne, John Ireland en Her-
bert Rudley bezetten de hoofdrollen in
deze uitstekende film, die wij van har
te kunnen aanbevelen.
Burgemeester en Wethouders van
Alkmaar hebben besloten op grond van
de beschikking van de staatssecretaris
van economische zaken van 20 Novem
ber 1950, nr. 65040 MS/W, van het
verbod vervat in artikel 2, eerste lid,
van het Winkelsluitingsbesluit 1941, tot
het voor het publiek geopend hebben
van een winkel na 18 uur op de eerst#
vijf werkdagen der week en na 19 uur
op Zaterdag, ontheffing te verlenen tot
uiterlijk 21 uur op 1, 2, 4, 21, 22 en 30
December 1950.
Dit betekent niet, dat ontheffing is
verleend ten aanzien van de beperken
de bepalingen voor winkel- en étalage
verlichting van 16.30—18 uur.
„Lady Charme"
In de Nieuwpoortslaan wordt heden
de nieuwe dameskapsalon van mevr.
Van het Hof geopend. Deze zaak, die
de toepasselijk naam „Lady Charme"
zal dragen, is buitengewoon aantrek*
kelijk aangekleed en zeer modern ge
outilleerd. Vooral de wijze, waarop de
verlichting is aangebracht, is bewon
derenswaardig en voor de behande
ling van de damescoiffures, verwar
ming, ventilatie en hygiëne zijn d#
modernste snufjes toegepast. Onge
twijfeld een kapsalon die talrijke damel
tot een bezoek zal verleiden.
GOEDGEKEURDE STATUTEN
De Staatscourant van gisteren meldt
de goedkeuring van de statuten der
N.V. H. Eckmann Corsetfabriek, alhitr.