Als verstekeling per vliegtuig de Oceaan over KLM veilde gevonden voorwerpen DeGasperi en Pieven vastbesloten om een oplossing te vinden VOOR DE EERSTE MAAL IN DE GESCHIEDENIS Korea dankf Nederland Amsterdammer was de Canadese douane en politie te glad af Twee pogingen mislukten -Nu is mi^n grootste zorg om hier weer een baan te vinden, die mij in de gelegenheid stelt mijn schuld aan de KLM af te betalen". m Zeven millioen gevraagd voor steun groentetelers Een jaar gevangenisstraf voor belediging van Paus Van kafferhoog tof ganzenroer Gezellige middag in „Het Dorstig Hert" Compromis inzake Europese verdediging Tiger-Moth maakte een geslaagde noodlanding Koning van Nepal keert uit ballingschap terug Lawineramp in Airolo WOENSDAG 14 FEBRUARI lüur Er is Virginia en Virginia: U zult het verschil direct proeven als U BOSTON rookt, de ideale combinatie// van rijke |j| Virginia-smaak enjl perfecte mildheid.// MAANDAGAVOND stond de douane op Schiphol wel even raar te kijken, toen uit het vrachtvliegtuig van de K.L.M., dat kort tevoren van New Foundland komende, op vaderlandse bodem was neergestreken, een verstekeling stapte. Het was de 28-jarige Amsterdammer J. v. d. Heerik, een avontuurlijke knaap, die in September van het vorige jaar op goed geluk als werkend passa gier op een Engels kolenschip naar Canada toog, alwaar het hem niet beviel en nu bij gebrek aan voldoende geld maar tussen een lading vliegtuigbanden en andere vracht in een K.L.M.-toestel naar huis terugkeerde. Hij is voor zover wjj konden nagaan de eerste verstekeling die de reis over de oceaan per vlieg tuig heeft gemaakt. TO September 1950 kreeg de emigran ten-koorts v. d. Heerik te pakken. Hij vroeg en kreeg een touristenvisum en maakte als werkend passagier op een Engelse kolenboot de overtocht naar Canada, alwaar hij met 25 dollar op zak aan wal stapte. Zijn visum was zes maanden geldig, welke tijd hij wilde gebruiken om de mogelijkheden te onderzoeken en zo het hem Ca nada beviel, zijn vrouw te laten over komen. De jonge emigrant had echter niet de beste tijd uitgekozen en met moeite slaagde hij erin zijn kostje bij een te scharrelen door dan eens hier en dan eens daar een paar weken te werken. Tegen het einde van zijn ver blijfsvergunning had hij 120 dollar op gespaard. Hij wilde terug naar huis en probeerde een schip te vinden, dat hem weer als werkend passagier naar Nederland zou brengen. Dit lukte ech ter niet. Hij kwam ten slotte op het vliegveld Gander op New Foundland terecht, alwaar de KLM-vliegtuigen passeren. De vrachttoestellen mochten hem echter niet meenemen en voor de passagiersvliegtuigen had hij geen geld. Eerste poging mislukt "TO rijpte in hem het plan als verste ling de reis te maken. Omdat Gan der uitsluitend uit barakken bestaat en de douane het er in de felle koude met de controle buiten niet zo nauw neemt, dacht hij wel een kans te heb ben zich tussen de passagiers voor een Clipper Van de Pan American World Airways te mengen als zij van het restaurant weer naar het vliegtuig zouden lopen. Van den Heerik had echter pech. Juist toen hij zijn plan wilde uitvoeren, liep hij pardoes een douanebeambte in de armen. Hierme de was zijn kans verkeken. Kort daar op vernam hij, dat Zondagavond kort na elkaar twee vrachtvliegtuigen van de KLM op Gander een tussenlanding zouden maken. Toen het eerste toestel geland was. mengde hij zich tussen het grondpersoneel en poogde op deze wijze binnen te komen. Het lukte hem echter niet dit onopvallend te doen, temeer niet, omdat de douane en de militaire politie zijn plannetje „door" hadden. Tweede keer beter 7IJ doorzochten tenminste het toestel grondig toen het klaar was voor het vertrek. „Ik had mij inmiddels in een tankauto verstopt en wachtte ge duldig het tweede toestel af aldus vertelde de verstekeling ons gisteren Dat kwam tegen half elf en nu lukte het mij binnen te komen. Brutaalweg deed ik of ik het stouwen van de la ding moest controleren en het Cana dese grondpersoneel liet mij rustig mijn gang gaan, zonder twijfel er van overtuigd, dat ik tot de KLM-mensen behoorde. Toen ik even alleen in het vliegtuig was, zag ik kans een deel van de dozen, die de lading vormden, opzij te schuiven en er onder te krui pen. De ruimte die ik had was maar heel klein. Ik zat er als het ware op gevouwen. Nauwelijks had ik mij zo verstopt of de marconist kwam uit de cockpit, net een halve minuut te laat om mij te ontdekken. Juist toen ik dacht: „zo dadelijk gaan wij", klom men douanebeambten, politiemensen en de vertegenwoordiger van de KLM het vliegtuig in. Zij hadden kennelijk gemerkt, dat ik zoek was en twijfel den er niet aan of ik zat in het vlieg tuig. Langer dan een half uur hebben zij ieder hoekje en gaatje besnuffeld en met hun zaklantaarn beschenen, zonder mij echter te vinden. Mijn schuilplaats bleek onzichtbaar te zijn. Kort daarna zaten wij in de lucht en was de reis begonnen. Ik heb nog ongeveer vier en een half uur ge wacht en toen ben ik maar te voor schijn gekomen. ledereen was vriendelijk ,.de bemanning was erg aardig voor mij en had direct wat te eten en te drinken. Natuurlijk moest ik mijn verhaal in geuren en kleuren vertel len. Ook op Schiphol was men eer verbaasd dan boos. Ik heb een stuk moeten tekenen, dat ik bereid was zo spoedig mogelijk de reiskosten f 1200 aan de KLM te betalen. De douane en marechaussee hebben mij langdurig ondervraagd. Iedereen was vriendelijk en toen ik op een goed ogenblik vroeg, of ik de bus mocht pakken en naar huis mocht gaan, wa ren zij accoord". En nu een baan Het was overigens niet de eerste maal, dat deze avontuurlijke Amster dammer als verstekeling reisde. In 1943 was hij als .gedwongen arbeider in Duitsland. „Daar beviel het mij he lemaal niet zo vertelde hij ons en op een goede dag ben ik maar in een Wehrmachts-gocderentrein ge stapt. In het hol van de leeuw ben je vaak het veiligst redeneerde ik toen. De trein maakte wel een omweg, want ik kwam ten slotte in Bordeaux terecht maar vandaar gingen ook weer treinen naar Nederland". gearresteerde westduïtse communisten vrijgelaten De acht vooraanstaande Westduitse communisten en tien plaatselijke com munistische functionarissen, die Zon dag te Helmstedt, aan de Brits-Russi sche zonegrens werden gearresteerd toen zij West-Duitsland wilden bin nengaan, zijn Dinsdag vrijgelaten. Men neemt aan. dat de communisten geldi ge internationale reispapieren hadden en daarom niet konden worden vast gehouden. Het hoofdbestuur van de Stichting voor de Landbouw heeft een beroep op de regering gedaan om door het ge ven van een toeslag per product de Nederlandse groentetelers te steunen. Zij leden tengevolge van de abnormale hoge productie verleden jaar een ver lies van ongeveer zestien millioen gulden. Door de enorme aanvoer draai de er op de veilingen veel groente door en de daaruit voortvloeiende fi nanciële verliezen hebben het bestaan van vele bedrijven, die vrijwel geheel afhankelijk zijn van de zomer- en herfst-groenteteelt in gevaar gebracht. De toeslag zou zodanig moeten zijn, dat de prijzen tot 75 procent vajj.de door het Landbouw Economisch Insti tuut voor de bestaanszekerheid van de tuinder noodzakelijk geachte prijs zouden kunnen worden opgevoerd. De totale kosten van deze steunregeling zullen ongeveer f 7.700.000 bedragen. Bloeddorstige honden verscheurden veestapel Twee bloeddorstige honden, vermoe delijk een bouvier en een Duitse her der, maken al een week de Naardense polders on eilig. Zij hebben al vijf schapen doodgebeten en doodden dezer dagen bij een veehouder zeven varkens van ongeveer 100 kilo, die zij zelfs ge deeltelijk opvraten. Maandag kwamen de honden, waarvan de eigenaar onbe kend is, het hertenkamp van de uit spanning „Oud Valkenveen" binnen waar zij een hert aanvielen. Dit wist echter over een hoge omrastering te springen en zo de dood te ontkomen. De schrijver van een artikel, dat be ledigend voor Paus Pius de Twaalfde werd geacht, alsmede de eigenaar van het tijdschrift „Omnibus" dat het arti kel publiceerde, zijn te Turijn tot een jaar gevangenisstraf veroordeeld. In het artikel werd gezegd dat „de familie Pacelli veel rijker is geworden sinds kardinaal Eugenio Pacelli Paus Pius de Twaalfde werd. BANKWERKER VERONGELUKT Dinsdagmiddag heeft een 28-jarige bankwerker in de electrische centrale aan de Hemweg te Amsterdam een stalen mat op het hoofd gekregen. De mat viel van zeven meter hoogte. De* man bleek bij aankomst in het Wilhelmjna Gasthuis te zijn overleden. De staking van Japanse mijnwerkers heeft zich uitgebreid tot 200.000 man. De regering heeft haar bemiddeling aangebo den, doch zowel v^n de zijde der werk gevers als van werknemers voelt men er weinig voor. KINDERLOOS ...EN TOCH EEN TWEELING Een lang niet alledaags geval doel zich te Lunteren voor. Een winkelier, wiens huwelijk niet met kinderen is gezegend en die deswege gaarne wilde overgaan tot adoptie van een pleeg kind, richtte zich met een desbetref fend verzoek tot een daartoe aange wezen instantie te Amsterdam. Groot was 's mans verwondering, toen hij enige tijd daarna een brie f terug kreeg om nadere inlichtingen, daar bij informatie op het gemeente huis van Ede gebleken was, dat aan vragers huwelijk in stede van kinder loos gezegend zou zijn met.... een tweeling. De Lunterse winkelier, die onmid dellijk de gemeentesecretarie opbelde, kreeg van de afd. bevolking te horen, dat inderdaad in 1947 een tweeling op zijn naam werd ingeschreven. Nader is gebleken, dat een naamge noot van de winkelier wel vader is van twee op dezelfde dag geboren kinderen, zodat hier naar alle waar schijnlijkheid een verwisseling van ouders heeft plaats gehad. Althans de naamgenoot staat als kinderloos ge boekt. Natuurlijk is er geen Salomo's wijs heid nodig om dit tweelingenraadsel op te lossen en eventuele toekomstige consequenties te voorkomen, maar het zal wel enige susah geven. Een be volkingsadministratie is een ernstige zaak, gebonden aan strenge voor schriften Van onze speciale verslaggever) JN „Het Dorstig Hert" in Amstelveen was het gistermiddag een wonderlijke vertoning. Daar stonden een paar mannen in dure K.L.M.-uitmonstering met een wit colleetezakje over de hoofden van een saamgepakte menigte gelden in te zamelen. Ze stonden op een lange geïmproviseerde tafel, in het midden van de zaai. Op het tor.eelpodium was een uitstalling gemaakt. Ruim tweehonderd kavels van de vreemdsoortigste artikelen, die luchtreizigers in de vliegtuigen of op Schiphol achterlieten. In het openbaar werd deze collectie geveild. De K.L.M.-employé's op de geïmproviseerde tafel collecteerden het handgeld, dat van de grage kopers gevraagd werd om te voorkomen, dat ze ontnuchterd na hun koop zouden „vergeten" hun koopje af te halen. kafferhoog met fraai gesneden pijlen. Ja zelfs ontdekten we tal van kinder poppen en een stellig een paar honderd jaar oud ganzenroer, of iets van dien aard. Een wonderlijk allegaartje, dat in de loop van de middag gretig aftrek vond, en de KLM enige duizenden gul dens rijker maakte. De KLM? Ja onge- NAUWER SAMENWERKING TUSSEN RAAD VAN EUROPA EN O.E.E.C. De verbindingscommissie tussen de 3pad van Europa en de O.E.E.C. heeft Dinsdagavond een nauwere samenwerking tussen beide organisaties aanbevolen, om 'e voorkomen dat dubbel werk wordt ge daan en om egn vrijer uitwisseling van inlichtingen mogelijk te maken. W/ANNEER ergens gesproken zou mo gen -worden van veilingkoorts dan was het hier wel. Er was om te begin nen een overstelpende belangstelling. Toen de achterdeur van het zaaltje om streeks één uur geopend werd, storm den de mensen naar binnen. Het naam kaartje van de KLM had kennelijk deze bijzondere belangstelling te voorschijn geroepen. De stemming van afslager Moerkoord was dra uitstekend. Er werd raak en vlot geboden. Een partij handschoenen ging voor f 48 van de hand. Parapluies noteerden vier tot tien gulden, kleding stukken, als regenjassen, pantalons, ja zelfs een vest (dat voor één gulden van de hand ging) varieerden van tien tot veertig gulden. Ze kwamen uit alle we relddelen. New York, London, Sao Paulo, Italiano, Fifth Avenue en Roma vermelden de in de kledingstukken aan gebracht merktekens. Ettelijke tropen helmen, die onder het motto hoeden on der de hamer doorgingen, gaven stof tot allerhande opmerkingen. Het meest puntige gezegde was wel de uitroep I „Schermerhorn", toen de afslager zich zo'n tropenhelm op het hoofd plantte, j Och ja, er was leut genoeg daar in j dat „Dorstig Hert". „Weïke maat"?. werd naar het podium gekreten, toen de afslager een paar schoenen te koop hield. „Tussen 36 en 42', gaf de afslager I snedig terug". Totaal tweehonderd een en veertig kavels kwamen aan bod. Een partij ro zenkransen, en een Zeiss-verrekijker (f 62),, zilveren poederdozen en horlo ges, pyama's en shawls, een Javaans beeldje en een gezellig wandkleedje, verfoijoigalde fotoapparaten, en een i twijfeld de KLM. Zeker, het geld blijft dertig jaar ter beschikking van de ei genaar of eigenaresse van enig verloren voorwerp. Maar zou er werkelijk nog ooit iemand deze kant op komen, om zijn eigen domsrecht op enig stuk te laten gelden. Het geveilde goed was de collectie 1949. Meer dan een jaar hebben de spullen dus al op haar eigenaars liggen te wachten. Nee, datgeld is wel voor de KLM. Controleur Zegers, de man, die de vliegtuigen altijd het eerst afzoekt, waneer de passagiers het toestel verla ten hebben, en dus de gevonden voor werpen het eerst in handen krijgt, heelt 1 zijn kost over 1949 vast wel weer ver diend. Wjj vernemen dat de collectie 1950 nog wonderlijker voorwerpen te zien zal geven. Kortelings is er zelfs een grasmachine op het Sehipholbureau „Gevonden voorwerpen" gedeponeerd. Het moet niet erger worden lyjEVROUW Dr. HELEN KIM, oud-minister, presidente van de „Korean Emergency Citizens League" en leidende figuur in de Koreaanse vrouwenbeweging heeft de Nederlandse vertegenwoordi ger in de Comissie der Ver. Naties ooor Korea, mr. A. H. C. Gieben, een brief overhandigd, bestemd voor de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken. In deze brief dankt dr. Helen Kim Nederland namens het Koreaanse volk „on der tranen voor de krachtsinspan ning, welke uw land, in het kader van het waardevolste en belang rijkste leger dat naar Korea ge zonden is, ten behoeve van onze vrijheid bijdraagt. Uw leger is zo goed getrdind en strijdbaar, dat onze dertig millioen mensen Hog nooit een legeronderdeel gezien hebben en dat zo goed vecht". Terwijl wij nog niet weten hoe uw land op de juiste manier te danken voor deze weldaad, schenkt het nieuws, dat uw land bereid is ons financiële hulp van 280.000 dollar en bovendien een delegatie van tien man ter beschikking te stellen, ons de diepste vreugde". Na er op gewezen te hebben, dat de Nederlandse bijdragen voor het Koreaanse volk een aansporing zullen zijn om met energie, vuur en moed te blijven strijden en dat de Nederlandse afgevaardigden het volste vertrouwen hebben, schrijft mevrouw Kim: „Uw man nen zijn een grote troost voor ons, zij weten leiding te geven en heb ben ons getoond hoe wij moeten strijden voor de democratie. Wij hopen, dat God uw land eeuwige vrede zal geven, uw land, dat zo prachtige soldaten en civiele af gevaardigden heeft. En wij hopen dat de uiteindelijke overwinning het deel zal zijn van ons, uw land en de gehele wereld van demo cratische naties". De Frans-Italiaanse conferentie rjINSDAG is de conferentie van de Franse en Italiaanse ministers-presidenten cn ministers van Buitenlandse Zaken te Santa Marghuerita officieel geoperd. De tolunie, de Europese verdediging, de huidige stand van de handelsbetrek kingen tussen heide landen en immigratiekwesties kwaaien ter sprake. In krin gen der beide delegaties verklaart men met nadruk, dat de besprekingen worden gehouden in een sfeer van hartelijkheid en energieke vastbeslotenheid om een daadwerkelijke oplossing te vinden. TJE conferentie werd geopend met een bespreking van de economische "be trekkingen tussen de beide landen. Ple ven en Scbjiman zouden de ItaÜ^neji verzekerd lïëbbën, dat Frarilmjfe Noordafrikaanse minerale hulpbfónnen door ItSlfe benut zouden kunnen wór den hoewel zij buHen de Europese steenkool- en staalpöol vielen. In kringen van de conferentie werd verklaard, dat Pleven de Italianen had medegedeeld, dat hoewel er in Frank rijk „een levendig verlangen" bêstónd naar een douane-unie met Italië, „het politieke klimaat nog niet geschikt" was. Vermoedelijk was dit een tóespeling op de herfstverkiezingen in Frankrijk. Een Tiger-Moth van de Nationale Luchtvaartschool te Hilversum heeft een geslaagde noodlanding gemaakt op een weiland achter het Nationaal Luchtvaart-laboratorium aan de Slo- terweg te Amsterdam. De piloot, de heer G. van Eist uit Hilversum, die met het lesvliegtuigje een rondje Hil- versum-Amsterdarri-Hilversum vlóóg, had boven de hoofdstad niet voldoen de benzine meer en besloot om het luchtverkeer op Schiphol niet te stag neren, een noodlanding te maken. De piloot is ongedeerd en het toestel on beschadigd. Voorstel tot verhoging gedistilleerd-accijns Hoewel de regering vasthoudt aan een verhoging van de accijns op ge distilleerd tot f 598,50 per hl ad 50 pro cent, is zij omdat deze verhoging toch niet voor 1 Januari 1953 zal ingaan intussen met het voorstel gekomen de gedistilleerd-accijns van f 320 te brengen op f 475. De Europese, verdediging, het voor naamste onderwerp van de informele bijeenkomst van Maandag, kwam ook gisterenmorgen even ter sprake. Ple ven zou, volgens een gewoonlijk wel ingelichte Franse bron, naar een soort compromis zoeken, dat Italië zou be vredigen en tegelijkertijd de Franse openbare mening niet tot verzet prik kelen. De emigratie. Wat betreft een grotere emigratie van Italianen naar Frankrijk, heeft Pleven De Gasperi verzekerd dat Frankijk ten volle begrip heeft voor het pro bleem der Italiaanse werklozen, doch dat „het onverzoenlijke standpunt van de machtige C.G.T., het onder commu nistische leiding staande Franse vak verbond, het thans in feite onmogelijk maakt een aanmerkelijke verhoging van het aantal Italiaanse arbeiders, dat toe gang tot Frankrijk kan krijgen, te over wegen". Frankrijk en Italië besloten Dinsdag avond de „anti-constitutionele activi teit" van „de vijfde colonne" van mil- lioenen communisten in hun landen te beperken. De ministers kwamen over een, dat de Franse en Italiaanse com munistische partijen de vrijheid moest worden verleend, gegarandeerd in de grondwet der beide landen, maar dat communistische activiteit, „welke in strijd is met die democratische instellin gen" krachtig moet worden verhinderd. Koning Triboevan van Nepal heeft Maaijdag zijn goedkeuring gehecht aan een tussentijdse regering van tien man, waardoor aan de crisis, die drie maan den heeft geduurd, een einde is geko men, evenals aan zijn eigen balling schap. De koning heeft er in toege stemd dat premier Sjamsjer in functie blijft totdat de geprojecteerde consti tuerende vergadering volgend jaar een volledige volksregering kiest. Koning Triboevan keert Donderdag naar zijn hoofdstad terug. Het plaatsje Airolo, aan de voet van de St. Gotthardis Zondagnacht, door een lawine getroffen, waarbij zes personen het leven verloren en grote materiële schade werd aangericht. In twaalf minuten stortte de lawine, die een frontbreedte had van tweehonderd meter, met donderend gewelfl omlaag. Een overzicht van het geteisterde gedeelte van het plaatsje. In metershoge sneeuwmassa's zoeken de militairen, die aan het bergings werk deelnemen, naar slachtgffers- Rechts de Gotthardstrasse, die op som mige punten door tien meter hoge sneeuwmassa's geblokkeerd werdt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1951 | | pagina 6