Gevecht tegen het wassende water „VRIENDINNEN" D Ook in het oude Pompeji was de verkiezingsstrijd fel Hersengymnastiek De Hortensia AMSTERDAMS PODIUM Schoolreisje naar Amsterdam Vijf mensen gingen naar Canada (34) En tegen roddelende buren Artje voor de radio DE enige ontspanning, die hier voor ons te vinden is, is af en toe een biscoopje. Dit schaarse vermaak heeft ook zijn nadeel. De mensen zoeken nu verstrooiing in een praatje en als dat niet over politiek gaat, welnu dan moe ten de buren er aan geloven. En' dat ge beurt grondig. Zo nu en dan stopt er een auto en komt de een of ander eens poolshoogte nemen en tevens nieuwe stof opdoen voor een waarschijnlijk hoogst interessant roddelpraatje. Ze halen alles over de hekel en nieuwtjes van twintig of dertig jaar geleden wor den met smaak als actueel weer opge diend. De kunst is je er zoveel mogelijk buiten te houden, zonder voor „ongezel lig" door te gaan. De lava conserveerde alles voor het nageslacht CP, één punt bestaat er echter tussen de verkiezingen van tegenwoordig en die van vroeger een belangrijk ver schil, namelijk met betrekking tot de bezoldiging van de verkiezingscandida- ten. In het oude Pompeji waren alle regeringsbaantjes ereambten. De candi daten werden voor hun werk niet be taald. Ze waren er echter trots op het hun toegewezen ambt honorair te ver vullen. Uii onze bloementuin Vreugde en verdriet tijdens het Zaterdagse bad £le 5/j-uden iPJtacL ZATERDAG 26 MEI 1951 Radio „sier"' JTEN poosje geleden heeft Artje voor de radio gezongen, wat natuurlijk niet gelijk staat met een optreden voor Hilversum, maar haar toch het idee geeft in de aether te zijn geweest. Iedere stad in Canada, die zich enigs zins respecteert heeft namelijk een eigen radiostation. Artje trad op in een DE lente heeft de bergen veranderd in een sprookjeswereld. De vogels vullen de lucht de ganse dag met hun vrolijke gezang en uit de gindse canyon klinkt het gebruis van het kreekwater, dat omlaag valt en in tomeloze vaart langs de malse weidevelden stroomt. Maar ditzelfde water stond vorige week Vrijdag nog slechts een paar centimeter beneden de top van de dijk en 's avonds laat moesten we met man en macht enkele plaatsen versterken om te voorkomen, dat al het grasland zou onderlopen. rtE versterkingen hebben inderdaad ge- holpen, al sijpelde er nog wel wat water door de inderhaast opgeworpen barrière. Onze buren schijnen zich trouwens minder druk te maken dan wij, want zij hebben geen enkele moei te gedaan om hun land tegen de steeds wassende rivier te beschermen. Het ge vaar voor overstroming is nu echter voorbij, 't Water in de kreek zakte deze week anderhalve voet. Een ander werkje, dat ons geruime tijd heeft bezig gehouden was de fun dering onder het huis. Met zes domme krachten hebben we de woning opge licht en een flinke betonnen fundering gestort van twee voet hoog. Vorige week is het huis weer op zijn plaats gekomen tot grote opluchting van moe der, die maar weinig met het experi ment op had. Maar het is uitstekend gelukt. Dirk is vorige maand thuisgekomen. Hij is gelukkig bij de C.P.R. vandaan en heeft, nadat zijn zucht tot avontuur in een nikkelmijn was bekoeld, werk gevonden bij een smid in de buurt, die tevens een houtzaagmolen drijft. Verder gaat het leven zijn gewone, rustige gang. Roddel als amusement programma van de Armstrong High School, dat voor Radio Kelowna werd uitgezonden. Typisch is, dat de Nederlanders zich in den vreemde veel beter schijnen aan te passen dan andere buitenlanders, zo als bijvoorbeeld Ukrainers, Slowaken enz., die veel meer moeite hebben met de taal. Er komen geregeld meer Ne derlanders. Tinus Buis kwam vorige week nog even langs met zijn pas ge arriveerde zwager en een van de jon gens van Roelfzema is juist weer uit Nederland teruggekeerd met zijn bruid. Ook de boer, op wie vader nog altijd een vordering heeft van 17 dollar, heeft weer een jong Hollands echtpaar laten overkomen. Jammer voor de mensen omdat de man ook in dit geval niet zal nalaten van hun positie misbruik te maken. (Van onze correspondent te Rome). |N EEN TIJD, waarin alle landen voorbereidingen treffen voor één of andere verkiezing en meer of minder schreeuwende plakkaten en oproepen de bur gers trachten te verleiden hun stem op deze of gene partij uit te brengen, is het interessant eens terug te bladeren en een verkiezingsstrijd te reconstrue ren, zoals deze zich tweeduizend jaar geleden binnen de muren van de rijke stad Pompeji afspeelde. Hierbij zal men met verbazing constateren, dat de methoden van de verkiezingspropaganda in 20 eeuwen niet in het minst ver anderd zijn. Di Pompeji, dat bij een uitbarsting van de Vesuvius op 24 Aug. van het jaar 79 na Chr. door gloeiende lavastromen en verstikkende asregens verwoest en bedolven werd, zijn de opschriften op de muren voor de juist in deze tjjd plaatsvindende gemeenteraadsverkiezingen zo goed bewaard geble ven, dat men zich een duidelijk beeld kan vormen van de toenmalige verkie zingsacties, die de burgers van Pompeji uitnodigden deze of gene candidaat te kiezen. door Bob Wallagh Een veroordeelde zit in zijn cel op de executie van zijn vonnis te wachten. Hij krijgt echter nog een laatste kans: Men geeft hem vijftig witte en vijftig zwarte balletjes en twee lege vazen. Nu moet hij deze balletjes in de vazen doen, waarna men er één komt weghalen. Uit deze vaas zal willekeurig een balletje gehaald worden. Is dit wit, dan is de man vrij, is het zwart, dan kan niemand hem meer redden. En nu is de vraag, die wij U stellen: Op welke wijze heeft hij de meeste kans. dat men een wit bal letje uit de vaas haalt? Waarop dan de pientere oplos sing als volgt moet luiden: Hij doet in één vaas één wit balletje en in de andere de 99 overige balletjes. Dan heeft hij 50 kans, dat de eerste vaas wordt meegenomen. Neemt men de twee de (met de 99). dan heeft hij nog 49 tegen 50 kansen vrij te komen. In totaal dus bijna 75 En nu de volgende vragen, maar van de oplossing hiervan hangt minder af: 1 Noemt U eens 6 betekenissen van het woord mat. 2 Wat is caviaar precies? 3 Welk muziekwerk staat bekend onder de naam „Eroica"? 4 Waar dankt de mandolie haar naam aan? 5 Wat bedoelen wij met „poppen- haar", wanneer wij het niet over speelgoed hebben? 6 Wie dichtte: „De Hel van Dante?" 7 Welke sterrenbeelden van de Dierenriem geven niet de naam van een dier aan? 8 De naam Djakarta zal in de nieuwste aardrijkskunde-boekjes misschien al voorkomen. Noemt U nog eens twee andere namen voor deze hoofdstad. 9 Tot op welke diepte is het zon licht in de zee nog waarneem baar? 10 Welk dier heeft de kostbaarste vacht? (Voor de antwoorden zie men ons nummer van Dinsdag.) CR waren natuurlijk tweeduizend jaar geleden nog geen plakkaten zoals wij ze heden ten dagen kennen, want pa pier en druk waren nog onbekend. In plaats daarvan werden de leuzen net jes door zogenaamde „scriptores" op de witgekalkte muren geschilderd, zodat ze van verre te lezen waren. Platen en caricaturen ontbraken evenmin in de verkiezingspropaganda. In de oproepen was men niet zuinig met beloften, men prees de eigen candidaten aan en schold op die van de tegenpartij, er werden grote, veelbelovende program ma's uitgewerkt en men was van de uitvoering daarvan waarschijnlijk even weinig overtuigd als sommige partij- redenaars van tegenwoordig. De rol der vrouwen. J7EN bijzondere rol in de Pompejaanse verkiezingsstrijd speelden de vrou wen, hoewel ze geen stemrecht hadden. Sommigen stelden zelf leuzen op, an deren hielpen met haar welklinkende, békende namen mede om kiezers te werven. Zo vindt men in een van de reeds lang uitgegraven straten van Pompeji op een huismuur een opschrift van de volgende inhoud: „Asillina hoopt, dat iedere vrouw haar man zal verzoeken op Lucius Secundus te stem men". Een ander opschrift luidt: „Wie goed en juist kiest, zal de lieveling van Venus worden". In een derde oproep leest men het volgende: „Onze candi daat is waardig gekozen te worden. Hij is zeer bescheiden, zijn eerlijkheid is boven iedere twijfel verheven. Zijn oprechtheid en bekwaamheid. Kiest hem, hij betaalt goed. Stemt dit jaar voor hem en hij zal volgend jaar voor U stemmen". Ere-ambten. Vanzelfsprekend kwamen voor zulke ambten slechts de gegoede kringen in aanmerking, want de uitverkorenen na men bij hun verkiezing grote finan ciële offers op zich. Ze waren, om zich van de gunst der menigte te verzeke ren, verplicht om voor vermaak zorgen .door het organiseren van sen sationele spelen, ze moesten banketten geven, tempels, waterleidingen en tri bunalen laten bouwen en mochten ook op andere gebieden niet zuinig zijn met uitgaven. Het volk rekende erop, dat door de keuze van „hun man" han del en welvaart bevorderd werden en dat er geen gebrek meer zou zijn. De gekozen candidaten stonden in hoog aanzien en schreden waardig door de menigte, die hen, als ze hun taak goed vervulden, diep vereerde. ER WEER volop bloeiende hor tensia's te krijgen zijn, verdient het wellicht aanbeveling, iets over deze planten te vertellen. Over het algemeen koopt men kamerplanten, waarvan de eerste bloemen juist open gaan. Een hortensia echter schaft men zich aan, wanneer zij in volle bloei staat. Rijk- bloeiende exemplaren mogen niet in een verwarmde kamer worden gezet. Doet men dat wel, dan is het met de bloei spoedig gedaan. Zon kunnen ze wel verdragen, maar toch is het beter, ze niet in de volle zpn te zetten. De bloemen hangen dan spoedig slap. Hortensia's zijn prachtige kamerplan ten, waai-van men veel genoegen kan hebben. Het eist echter grote ervaring, om ze over te houden en opnieuw in bloei te brengen. Niet iedereen zal hier in slagen. Blauwkleurige hortensia's vindt het publiek wel zeer mooi. Vrijwel nie mand echter weet, dat dit blauw geen natuurlijke kleur is, doch door de kwe kers wórdt teweeg gebracht. De mees te ijzerhoudende gronden doen de rode en rose hortensia's blauw kleuren. Witbloemige krijgt men met geen en kel middel blauw. Als een hortensia eenmaal uitgebloeid is, zal men er als kamerplant niet veel meer aan hebben. Destemeer plezier kan men er echter van beleven, wan neer zij in de volle grond wordt ge poot. Er dient een goed plekje voor te worden uitgezocht en de grond moet goed worden verzorgd, aangezien de planten voedsel nodig hebben. De uit gebloeide plant moet tot kort op het oude hout worden teruggesnoeid. Deze behandeling ondergaat ze echter alleen het eerste jaar. Als ze eenmaal in de tuin staat, moet ze anders worden be handeld. Dan worden alleen de takken weggesnoeid, die hebben gebloeid. Die stengels dus, waaraan dorre bloemres- ten zitten, mogen kort worden wegge knipt. De bebladerde scheuten, dje niet hebben gebloeid, mogen in geen geval worden ingekort. Zij moeten het vol gend jaar bloemen leveren. JA, ZO IS DAN WEER DE TIJD VAN DE SCHOOLREISJES aangebroken en van de week zagen we al de eerste legioenen jongens en meisjes, die onder patronaatschap van meesters en juffrouwen Amsterdam „deden". Me dunkt, er is niet zo hijst er veel veranderd sinds de jaren, dat wij ons eerste school reisje naar Amsterdam maakten. Met een grote bek en een klein hart. Met een heleboel deining en kapsones, maar met de angst voor dat ontzaglijk grote, rumoerende, tierende, jagende Amsterdam aan onze ziel vretend. We stonden deze week op het Centraal Station en zagen hoé weinig er in, pak weg, vijf en twintig jaren was veranderd met het instituut dat „Schoolreisjes" beet. Hoe weinig met Amsterdam èn met de jeugd. Nu ja, Amsterdam is alleen wat groter geworden en drukker. En dus werden ook de jongens druk ker en kregen ze een nog groter bek dan wij. Een kwestie van aanpassing; Men kan mooie stukken schrijven over Amsterdam. Men kan het loven in de morgen, prijzen in de avond en bejubelen in de nacht. Maar wie durft te ontkennen, dat Amsterdam het allerschoonst is als men twaalf is, veertien, of daaromtrent? Omdat men in die jaren nog niet geleerd heeft, dat won deren niet bestaan. Omdat men nog vrij is van de vloek van denken en rede neren. Omdat men alleen nog maar aanvaardt met een wijd-open hart. IJAAST ieder schoolreisje begint op het Centraal Station, die magische hal, op de een of andere mysterieuze manier met heel de rest van de wereld verbonden door glanzende, behekste- stalen staven. Hier begint ook Amster dam. Dat Amsterdam met al die men sen, al die auto's, al die bootjes, al die trams, al die winkels en al die stop lichten. Zo'n schoolreisje is feitelijk een doos vol met verbijstering. Met een bezoek aan de Cineac, waar in duisternis een ganse wereld zwart op wit voorbij flitst. Met een half uur in 't Luilekker land van een der duizend cafeteria's zwelgend in slagroomsoezen of kleurig Italiaans ijs. Met een gang naar „de" Artis, waar alle jongens van alle tijden plotseling ontdekken dat de kamelen, waarop Kara ben Nemsi, de Held uit 't Avondland, driest door de woestijnim ijlde, toch eigenlijk maar dooie dien ders zijn, dat leeuwen alleen maar sla pen, ijsberen kwijlen en apen stinken en onfatsoenlijk doen. Met een kijkje in het Rijksmuseum, dat een „kijk" wordt als je met je neus tegen De Nacht wacht wordt gedrukt. Dezelfde die ook óns eenmaal alleen maar onrustig maak te en verwarde. Niet omdat we ook Mild en vlot si uk van John v. Druien door Haagse Comedie (Van een bijzondere medewerker). Y^AN DRUTEN weet ook hier de glim lach te redden: het stuk mag dan nogal eens zeer banale wendingen heb ben, het ontleent een kracht aan zijn milde toon van begrip voor de mens en zijn tekortkomingen. Een figuur als die van geèstelijke standing, die enkele goe- Ifi!! Vy?r.l?eeld' met haar ,j„ schematische banaliteit en egocentrici- JOHN VAN DRUTEN is een even populaire als bekwame toneelschrijver, ^e, t3och slechts door een klein publiek tei(. eigen;;jk vrj, djcht „u t Nederlander van afstamming, in Engeland geboren en tot Amerikaans staats- gewaardeerde, boeken op haar naam drai{erige_ maar Van Druten hoedt zich burger genaturaliseerd. Na de oorlog leerden we hem hier voor het eerst staan; de ander, Mildred Watson ervoor haar ook maar een ogenblik kennen door de succesrijke voorstellingen van zijn toneelstuk „I remenber Drake? een geestelijk minder fijn be- belachelijk te maken: deze wat goed- Mama", „Ik herinner me Moeder", dat ook door de film beroemd werd. Het werktuigde, banale en ego-centrische kope vrouw verschijnt in deze comedie was een stuk, dat zich onderscheidde door een hartelijke menselijkheid, een vrouw, die een reeks waardeloze, maar eerder tragisch. Onduidelijker is Kathe- zeer fijnzinnige karaktertekening ondanks een vrij oppervlakkige teneur en door de massa gretig gelezen romans rjne gebleven: in grote lijnen zeker ra- een bijzonder knap geschreven dialoog. Deze kwaliteiten blijken ook zijn Publiceerde. Mildreds vriendschap voor ker getekend met verwerping van stuk „Old acquaintance" te schragen, dat onder de titel „Vriendinnen" thans Katherine is ambivalent: reeds van kind cliché's, maar psychologisch nogal wan- vertoond wordt door de Haagse Comedie in de regie van Paul Steenbergen 's ze gehecht aan de zoveel intelli- kei opgebouwd (Waarom bijvoorbeeld gentere vriendin, maar voelt zich tevens zy, de geestelijk hoogstaande, uiterst DELANGRIJK zijn de stukken van Van toneel situaties, spanningen, dialogen haar achtergesteld. Waar Mildred intelligente vrouw zonder dat er Druten stellig niet: zijn werk tilt weet om te springen, ook al slaat hij steeds het oppervlakkige, gemakkelijke een erotische binding of een egoistisch niet aan grote problemen van mens en dan wel eens naar het extreme holle succes heeft gekend, blijkt dit, vergele- motief van opoffering of zichzelf ver maatschappij en is geen exponent van spektakelstuk door. ^en bÜ de schaarsere momenten van heffen aan de orde is een hyper- enige filosofische of levenbeschouwing. Maar ondanks zijn zeer duidelijke te- Mtense levensbevrediging welke Kathe- hanaal wezen als hartsvriendin kan ver- Bij een man als Eugene O'Neill, de korten blijkt John van Druten toch rineerv°er, steeds waardeloos. Hier kiezen, blijft hier volkomen ongemoti- grootste dramaturg van deze eeuw, kan boeiend toneel te schrijven van een schuilt dan de oorzaak van een voort- veerd) hij zeker niet in de schaduw staan: de dikwijls weldadige mildheid. Al gaat durende vijandige argwaan, die Mildred Voor het overige echter biedt dit zeer grote psychische problemen, welke deze hij dan niet diep op zijn zaken in, hij ten opzichte van haar boezemvriendin vlot en knap geschreven stuk aan de bij voorkeur behandelt, blijven in Van toont de mensen te kennen en van hen koestert. En hierom ook wil Mildred actrices, die deze hoofdrollen maar ver- Drutens werk buiten beschouwing, te houden ondanks hun tekortkomin- dat wat zij voor zichzelf aan werkelijk tolken, alle gelegenheid hun talent in Evenmin tracht Van Druten het toneel gen. En zijn mensenkennis weet hij te waardevols verworven heeft op geen den brede te ontplooien: Katherine en ais klankbodem te gebruiken van meta- verwerken in een scherpe persoons- enkele wijze ook het deel zien worden Mildred zijn dan ook tot geliefde pa- physische problemen, gelijk de hoog- tekening, welke hij tot leven laat ko- van Katherine. Wanneer dan Mildreds raderollen van grote actrices geworden, begaafde Christopher Fry doet, en ver- men in zeer behendige dikwijls ook wel jeugdige dochter Deirdre meer aan In Engeland werden ze gespeeld door geleken bij diens dichterlijk vervoerde gevoelig ontwikkelde situaties en door Katherine. dan aan haar eigen moeder Edith Evans en Marion Spencer, in taal vol weelderige beeldspraak zijn de middel van een vlotte en zelden in gehecht blijkt, komt er een ernstig con- Amerika door Jane Cowl en Peggy dialogen, die Van Druten schrijft, on- spanning verslappende dialoog. De lich- flict aan de orde. Katherine, die met Wood. In de voorstelling door de Haag- getwijfeld nogal schraal. Ook een schrij- te comedie heeft zijn voorkeur, daarin een grote dosis wijsgerig, berustend se Comedie speelt Ida Wasserman de rol ver bijvoorbeeld als Jean Paul Sartre, echter bewaart hij een doorgaans zeer levensinzicht is toegerust, wordt tegen van de begaafde Katherine en Willy „homme du theatre" bij uitstek, torent zuiver evenwicht met meer gevoelig- wil en dank in het conflict meegesleept, Haak die van de op een lager geestelijk hoog boven John van Druten uit: niet tragische elementen. Zo ook zijn stuk wanneer dit zich uitbreidt: Katherine's niveau toevende Mildred. Paul Steen alleen omdat de uitzichtloosheid en wan- „Old acquaintance". minnaar raakt verliefd op Deirdre, die bergen nam zelf de hachelijke rol van hoop, waarvan Sartre's werken getui- „Vriendinnen" met hem wenst te trouwen. Hier dan de minnaar voor zijn rekening. En als gen, als filosofie essentiëler met het Daarin behandelt Van Druten de krijgt de vriendschap van de beide de tot vrouw ontwakende dochter leven te maken hebben, dan Van Dru- vriendschap die twee vrouwen ver- schrijfsters de vuurproef te doorstaan: Deirdre maakte Kathenka van der tens dikwijls vrij oppervlakkige werk, bindt en sterker blijkt dan enige liefde, van de een wordt gevergd afstand te Werff een zo opmerkelijk toneeldebuut, maar ook omdat de Franse auteur veel Beiden zijn schrijfster: de een, Katheri- doen van haar dochter, de ander moet dat om haar alleen al deze verzorgde intelligenter en krachtiger met het ne Markham, een intelligente vrouw haar geliefde prijsgeven. voorstelling het zien waard is. maar een grein begrepen van het kunst werk, maar alleen omdat we het doek niet konden overzien. Het was te groot voor ons. We dachten in die tijd alleen maar dat we het zagen. Met een uur in het Indisch Museum, dat bij ons toen nog Koloniaal Insti tuut heette, en waar alle jongens van alle scholen altijd even de gamelan- gongen moeten slaan, omdat ergens staat dat je de instrumenten niet mag aanraken. Nog nooit is er een museum directeur geweest, die op het denkbeeld kwam dat bordje weg te halen. Onze meester vertelde hier altijd dat Nederland zo rijk en zó groot was, dat de zon er nooit onderging. Cynische meesters zullen nu waarschijnlijk zeg gen dat we zó klein werden en zó arm, dat de zon wel nooit meer zal opgaan. Waarmee hij dan echter zou bewijzen een slecht paedagoog te zijn. Met een grachtentocht en met (als meester zelf van boeken houdt) een bezoek aan de Oudemanhuispoort, dat schemerig paradijs vol boeken voor elk, die las, leest of ooit zal lezen. Met een paar minuten kijken naar het verkeer op de Munt en speciaal naar de ene agent, bovenop de verkeerstoren, die het zo ver bracht in de verkeerskunde, dat hij alles alleen maar met z'n ogen regelt en nooit iets zegt. Een grote fi guur in Amsterdam. Wel even groot haast als de oude Atlas, die nog steeds de wereld staat te torsen boven op 't Paleis. Met een wandeling langs de ha vens en het IJ, waar de meisjes aan de juffrouw vragen wanneer er huilende vrouwen bij de Schreiersloren staan en de jongens zich vergapen aan Negers, Chinamensen en Laskaren, die rond gaan met alle geuren van de zeven zee ën om zich heen. En dan met nog even door de Kalverstraat, waar alles toch zo mooi en duur is. En met, als mees ter voelt voor zulke dingen, even kij ken in die wonderschone Hof der Ba- gijnen, waar de tijd bleef stilstaan, een paar eeuwen lang, zo maar midden in dat jagend hart van Amsterdam. Y^flJ hebben eerbied voor detmeesten en de juffrouwen, die van de week de eerste legioenen door Amsterdam loodsten. En die het volgende week', de week daarna en vele weken later op nieuw zullen doen. Omdat men ons met zulk werk maar niet aan boord moet komen. Omdat het beulenwerk is, deze alsmaar vragende, zeurende, kwetteren de, kletsende, zich zelf in levensgevaar- brengende, alsmaar verbijsterender wordende slierten jongens en meisjes te leiden en bij elkaar te houden. Om dat zoiets een hondse bezigheid is, nauw verwant aan bloed, zweet en tra nen. Tiendelige breuken, kwesties in zake verbuiging van onregelmatige werkwoorden en de duistere waarheid van „d" en „dt" lijken ons voor mees ters balsem op de ziel in vergelijking met de opgave honderd jongens onbe schadigd naar, door en uit Amsterdam te krijgen. Men hoort tegenwoordig letterlijk iederen spreken over onderwijsver nieuwing, maar ik geloof dat het een ramp zou zijn indien bij het vele wat van het oude sneuvelt óók het school reisje om zeep werd gebracht. Ook al zijn deze dan bloedige offers en zweet kostende kwellingen. Omdat op school reisjes altijd iets als een broederschap ontstaat tussen die meesters en die jongens. Omdat die meesters ineens he lemaal niet zo zuur en droog en sloom blijken te zijn als waarvoor de jongens hen bekeken. En omdat jongens zo'n dag ineens andere jongens kunnen zijn dan alleen maar de judassen, die ze haast altijd zijn als ze ergens in een bank, tussen de vier muren van het gesticht, dat wij school noemen, zitten. Wij zelf zagen Amsterdam nooit schoner, nooit grootser, nooit verruk kelijker en ook nooit goedkoper dan tijdens 't eeste schoolreisje. Daar moes ten wij van de week aan terugdenken, toen we de horden weer op 't CS za gen staan. We wisten ineens, die mor gen, dat we Amsterdam nóg steeds schoon vinden. Maar minder schoon dan die eerste keer, met die zure meester en die kromme, oude juffrouw. Zij tweeën voerden ons iets heel an ders binnen dan alleen maar Amster dam. Ze gaven ons de, Gouden Stad. Hoe vreemd, dat wij hen, als dank daarvoor, pestten. ANTHONY VAN KAMPEN.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1951 | | pagina 5