De (gedemocratiseerde) Rheingold rijdt weer als in vroeger dagen Snelle groei van welvaart in Australisch Nieuw-Guinea PompernikkelsveroverdenSchoorldam Ontbiji in Amsierdam, lunch langs de Rijn, diner in Zwitserland Ook.... houten banken Veel werk verzei Berucht Amsterdammer aangehouden Na sprong van rijdende tram, wilde jacht in de hoofdstad HEILOO Castricum Allerwege grote activiteit WOENSDAG 18 JULI 1951 (Van een speciale verslaggever) „nHEINGOLD-EXPRESS". Herinnert u zich die naam nog uit onbezorgde voor oorlogse dagen? Hebt u zich in die tüd, toen het geld nog goedkoop was en een vacantie een werkelijke bevrijding van alle zorgen, wel eens in deze luxe trein langs Hollandse weiden en Juitse wijnbergen naar de Zwitserse Alpen laten vervoeren? Hij rijdt weer, sinds een maand ongeveer, en uw verslaggever heeft er dezer dagen een reis mee gemaakt. Een kort reisje maar. Even op "i neer naar Mannheim en Frankfort, de ene morgen weg, de andere avond terug. <rp hem «9 ook in dit geval zeker niet het woord van Homerus van toepas sing: „Hij zag de steden van vele mensen en leerde hun aard kennen". Hij sprak echter vele (spoorweg)mensen en dus kan hij u toch wel het een en ander ver tellen. De aard van de mensen in de genoemde steden kende hjj trouwens al. 7ODRA een trein een romantische naam draagt, kan men er zeker van zijn. dat men met een luxe interna tionale trein te deren heeft, die de men sen, die daa voor tijd en geld hebben, in zo kort mogelijke tijd en met zo veel mogelijk comfort, door vele landen voert. De nieuwe Rheingold maakt daarop geen uitzondering. Luxe, comfort en snelheid zijn aanwezig, maar de trein is gedemocratiseerd. Dat heeft niets te maken raai de democratisering van Duitsland, maar met de duurte van het geld. Er lopen tegenwoordig derde klasse wagens mee in deze trein. Ook die zijn doorgaans zeer comfortabel, maar op onze heenreis zaten de derde klas-reizigers op gewone houten ban ken, hetgeen een collega de geestige woordspeling „Rheinholz-express" in de mond gaf. Hij bedoelde het niet kwaad, want natuurlijk is het vooral in deze tijd een vooruitgang, als men voor minder geld van een dergelijke internationale trein gebruik kan ma ken en en komt er even vlug als de eerste klas passagiers die veel meer moeten betalen. Dat laatste gold niet voor ons, want wij waren gasten van de spoorwegen en zaten gratis breeduit met z'n vie ren in een eerste klas coupé, die het zachtverende bewijs was van de voort varendheid waarmee de Bundesbahn aan de wederopbouw van de Duitse spoorwegen en de modernisering van het wagenpark heeft gewerkt. Als ge woon reiziger accepteer je dat zacht- kens voortglijden eigenlijk als iets vanzelfsprekends, maar als je dan met spoorwegdeskundigen reistv dan ervaar je, hoe de verhouding van wiel tot spoorstaaf een wetenschap op zich zelf is. Dan verneem je, dat Dr. Pater van de Nederlandse spoorwegen op dit onderwerp gepromoveerd is en dat zijn proefschrift een dik boek is ge worden, dat vanwege de vele formu les bijna helemaal met da hand gezet moest worden en voor een leek een voudig onleesbaar is. Matig bezet Toen wij ook een duit in het zakje van de woordspelingen wilden doen een opgewekte conversatie is ook in de meest-luxe trein nog altijd een van de voorwaarden voor een prettige reis en zeiden: „de morgenstond heeft Rheingold in de mond", toen klonk dat vriendelijk, maar eigenlijK school er een tikkeltje critiek in. Cri tiek tegen het dikwijls op onheus matineuze uren vertrekken. Natuur lijk. je moet er wat voor over heb ben als je op één dag van Hoek van Holland of Amsterdam naar het hartje van Zwitserland wilt reizen, maar 6.36 uur is erg vroeg. Misschien dat de trein daarom slechts matig bezet was. In totaal zaten er 71 mensen in de vijf wagons, die er 400 a 500 kunnen ver voeren, 28 zaten er in de derde klas, Op uitnodiging van de Deutsche Bundesbahn heeft een onzer me dewerkers een korte reis gemaakt met de „Rheingold-Express", de internationale trein die Engeland en Nederland verbindt met Zwit serland. In het tegenwoordige centrum der Duitse spoorwegen te Offenbach verzamelde hij boven dien interessant materiaal over Duitse en internationale verkeers- aangelegenheden. 43 (waarvan 11 gratis-klanten!) in de eerste en de tweede. Later op de dag werd het veel drukker en in de trein waarmee we de terugreis maakten (die 's morgens tegen 11 uur uit Bazel was vertrokken) was het zelfs moeilijk om plaats te vinden. Overigens is er uiter aard niets tegen, dat men in de trein de geleden slaap-schade inhaalt en een uiltje knapt. Zoals alle internationale treinen, biedt dan ook de Rheingold in de erg vroege en in de late uren het normale beeld van onderuitgegleden of knusselijk weggedoken mensen, die al of niet geluidloos slapen. Er zijn er zelfs die midden overdag, als de trein het mooiste stuk van de Rijn passeert, de Lorelei en de wijnbergen, de Drachenfels en Ehrenbreitenstein on gevoelig voor alle natuurschoon zitten 1e pitten. Die zijn blasé en overver moeid. Wie dat niet is, geniet echter volop van de schone streken waar door deze trein hen voert. Die drukken hun neuzen tegen de coupé-ramen of staan in de gangen het voetgangers verkeer naar en van de restauratiewa gen in de weg. Voor- en nadelen. Over die restauratiewagen gespro ken, dat is natuurlijk een pracht van een instelling, maar die is soms op zeer ongelegen tijden gesloten. Om opont houd aan de grens te voorkomen en de reizigers het gesleep met koffers te besparen, heeft het douane-onder zoek in de trein plaats. Dan moet echter iedere reiziger in zijn coupé zitten en is de restauratiewagen op slot. Dat betekent, dat als men b.v. in Bonn om 17.38 is ingestapt, men dan niet in de restauratiewagen eten kan voor Eindhoven in zicht komt, dat is na negen uur 's avonds. Een nadeel is ook wel, dat de Duitse expresstreinen op sommige stations (in het geval van de Rheingold al leen in Keulen) nogal wat tijd ver liezen, omdat er wagens aan- of afge koppeld moeten worden. Dat zijn de z.g. „Kurswagen", de „vagebonden van de rails", die van de ene trein naar de andere verhuizen. Het voordeel is ech ter, dat men al in Hoek van Holland in de wagen voor Wenen of Merano stappen kan en in Amsterdam met een op zijn plaats zit voor Erstfeld of Chur, zodat men de hele reis niet meer over hoeft te stappen. Het voor deel weegt dus rijkelijk tegen het na deel op en zo is het met meer zaken. Men merkt aan alles, dat er naar ge streefd is de reiziger in alle opzich ten tegemoet te komen en hem het reizen per trein zo gemakkelijk moge lijk te maken. Misschien hebben de reizigers dat echter nog meer te dan ken aan de autobusondernemingen en luchtvaartmaatschappijen dan aan de spoorwegen! Alles bijeen genomen mag gezegd worden, dat de Rheingold-Express in een behoefte voorziet. Hij stelt u in staat 's morgens (vroeg) in Amster dam te ontbijten, ergens langs de mooie Rijn te lunchen en 's avonds (laat) ergens in Zwitserland te dineren en hij bekort uw vacantie slechts met een minimaal aantal trein-reis-uren. In ons geval stelde hij een aantal Nederlandse journalisten in staat 's middag om half vier in het Bahn- hof-Hotel te Mannheim aan tafel te zrtten met Zwitserse collega's, die de zelfde morgen uit hun land waren vertrokken. De leiders der Duitse spoorwegen deden hun best daarbij zo goed mogelijke gastheren te zijn en ons zoveel mogelijk over hun na oorlogse werkzaamheden te vertellen. Dank zij de oplettendheid van een Amsterdamse agent van politie is een beruchte 18-jarige knaap aangehouden, die enige weken geleden met een ka meraad 80 meter kabel en stukken lood van het terrein van de Artillerie-inrich- tig ontvreemde. Een surveillerende agent van politie slaagde er in Aéxi der daders bij de Hembrugpont aan te houden, doch de andere wist toen te ontsnappen. Omdat de naam en et adres van de vluchteling bekend was, werd de politie in Amsterdam verzocht medewerking te verlenen bij de op sporing en aanhouding. Toen de gezochte dezer dagen op het balcon van een tram stond, zag een Amsterdamse agent de jongen staan, die hem wilde aanhouden. De jongen sprong van de rijdende tram af en trachtte opnieuw de benen te nemen. Na een wilde jacht werd hij toch inge rekend. Het bleek, dat de arrestant een allesbehalve schoon strafregister had en bovendien nog te boek stond voor een voorwaardelijke veroordeling. Na in Zaandam door de recherche verhoord te zijn, is hij vanmorgen voor de Officier van Justitie te Haarlem geleid. RIJWIELPAD IN KENNEMERDUINEN OPENGESTELD Nu er reeds ruim vijftien km wandelpaden aangelegd is in „De Kennemerduinen", is het mogelijk geworden het aantal wegen waarop wielrijders kunnen worden toegelatent uit te breiden. Met ingang van heden wordt de weg, die loopt vanaf Bleek en Berg (achter de Al gemene Begrafplaats van de gemeente Bloe- mendaal) via het Jachtduin en de Ezelwei naar hel Groot Olmen, opengesteld voor wielrijders Hierdoor is het mogelijk geworden om per rijwiel dwars door één der mooiste gedeelten vaD „De Kennemerduinen" te rijden naar he1 strand bij de thceschenkerij „Parnassia". Nog geen veertien dagen nadat het Noordhollands Kleintoneel door de brand in de toneelzaal van de heer Laan zo zwaar getroffen werd en daarbij alle decors verloren zag gaan, heeft deze actieve vereniging het be staan om al weer een uitvoering te ge ven van het succesnummer dat ze nu al bijna een jaar in verschillende plaat sen in Noord-Holland opvoert, n.l. Gebr. Pompernikkel. Is 't te verwonderen, dat we nieuws gierig waren of het deze vereniging in zo korte tijd gelukt was een geheel nieuw décor te vervaardigen en we dus eens een kijkje zijn gaan nemen in Schoorldam? We kunnen maar één ding zeggen: Winkel kan trots zijn op een dergelijke vereniging, die niet bij de pakken is gaan neerzitten, maar die heeft aange pakt. Het kleine groepje heeft getoond veel werk te kunnen verzetten en wat meer zegt, het heeft van vele kanten steun ondervonden. Zo kregen ze huis vesting bij de heer en mevr. Blaauboer terwijl de firma Westerman en Zoon uit Schagen voor deze opvoering voor een prima aankleding hebben gezorgd, temidden van een décor, dat er zijn mocht. Het geheel klonk als een klok. Over de opvoering van „Gebroeders Pompernikkel" kunnen we kort zijn. Ondanks het feit, dat de repetities voor dit stuk drie maanden hadden stilge staan, daar men druk bezig was met het nieuwe stuk „Als de remmen los zijn", werd het op voortreffelijke wijze naar voren gebracht en het liep of het gesmeerd was. Een volle zaal stak zijn tevredenheid over het vertoonde niet onder stoelen of banken en kon bij het zien van het prachtige toneel zijn waar dering nauwelijks bedwingen. Het da verende applaus, waarmee de woorden van de regisseur, de heer K. Leguit, die hoopte, dat de kennismaking in Schoorldam aanleiding zou zijn tot een regelmatig contact, werden onder streept, was wel een bewijs, dat de uit voering naar ieders wens is verlopen. De Haak-in-tentoonstelling in Haarlem Zoals reeds vermeld komt de Haak-In-Ten- toonstelling ten bate van het Koningin Wilhel- mina Fonds in het Krelage-Huis te Haarlem in de periode van 24 tot en met 28 Juli. Deze tentoonstelling, welke als expositie reeds zeer interessant is door de buitengewoon aar dige origineele en vaak ontroerende cadeaux, welke de heer Bodegraven op de radio-avonden in ontvangst mocht nemen, zal daarnaast nog attractief gemaakt worden door allerlei unieke attracties. Frans du Mee, de bekende radio-conféren cier, Bas Meegdes en eijn amusementsorkest hebben hun medewerking aangeboden om de middagen en avonden op te vrolijken. Mooie prijzen worden voor de bezoekers in uitzicht gesteld. Het Krelage-Huis zal feestelijk worden ver sierd. Tegen een Utrechtse advocaat, die in een valse-dollaraffaire getuigen had geprest tot het afleggen van valse ver klaringen, is door de rechtbank in de Domstad twee jaar gevangenisstraf ge- eist. Foresters-adspiranten naar Treebeek Op 26 Juli zullen de beide Foresters- adspiranten elftallen naar Treebeek gaan. waar zij de gast zullen zijn van Sportclub Emma. Het is voor het eerst in de geschiedenis van De Foresters dat een dergelijke uitwisseling tot stand is gekomen. DE AVOND-VIERDAAGSE De laatste week van de goedkope in schrijving voor de avond vierdaagse is ingegaan. Vanaf 18 Juli is de inschrij ving n.l. 50 cent hoger. In Heiloo wor den een paar nieuwe attracties ge bracht. Woensdag en Vrijdag zullen de bekende Vollendammers 's avonds in het dorp concerteren. Dit uit zes perso nen bestaande gezelschap, dat in Alk maar zeer bekend is geworden, heeft men bereid gevonden tijdens de AVTDA in Heiloo op te treden. Zij zullen bij de start en bij de finish aan wezig zijn en de tijd daartussen de Hei- looërs in het dorp op hun vrolijke mu ziek vergasten. Donderdagavond zal op het terrein van de „Rustende Jager" „katknuppe len" worden gehouden. Deze sport is zover wij kunnen herinneren in Heiloo nog nimmer beoefend. Iedereen die er voor voelt kan deelnemen. Woensdag, de eerste dag, en Zaterdag, de laatste dag, wordt de intocht der deelnemers opgeluisterd met muziek van de Hei- looër muziekverenigingen. De sluiting is direct na de tocht. De band van de heer Dekker zorgt voor muziek. TENTOONSTELLING V.G.L.Ö. Zondag zal er aan de R.K. Meisjes school voor V.G.L.O., aan de Malle voortsdijk, een tentoonstelling worden gehouden van vele gerechten en een voudig gebak door de meisjes van de 8e klas klaargemaakt. Ook zal er in 'n ander lokaal te zien zijn, wat de meis jes op 't gebied van handenarbeid heb ben vervaardigd. De tentoonstelling is geopend van half 11 tot 12 uur en van 3 tot 7 uur. GESLAAGD De heer M. T. Bootsma uit Alkmaar is aan de M.T.S. te Amsterdam met lof geslaagd voor het examen chemische techniek. De heer H. J. Boulonois te Heiloo slaagde voor het examen Engels M.O. A. In zijn paleis te Brussel tekende Koning Leopold zijn troonafstand, terwijl Boudewijn toeziet SCHOOLREISJE ST. CUNERASCHOOL De lang verwachte dag, het schoolreisje voor de hogere klassen van de St. Cune- ra-school, vond gisteren plaats. De zonnir ge morgen, hield al de belofte in dat het een mooie dag voor de kinderen zou wor den. Over de Zaanstreek en Amsterdam reed men naar het T/Tuiderslot. Daarna naar Oud-Valkeveen. Ook werd een be zoek aan het IJselmeerstrand gebracht maar de Bakkummer jongens vonden het Bakkummer strand toch mooier. In de grote speeltuin hebben ze naar hartelust gespeeld. ATHLETIEKSUCCESSEN In de wedstrijden om de athletiekkam- kioenschappen van Nederland, die te Hil versum werden gehouden, behaalde onze plaatsgenote mej. Nelly Bakker het na tionale kampioenschap 80 meter hardlo pen klasse meisjes A. Haar tijd was 10.5 sec. Ook werd zij kampioene op het num mer verspringen me een sprong van 5.15 meter. W. van Weenen werd tweede bij het kogelstoten met 13.01 meter en derde bij het discuswerpen met 48.30 meter. WERK GEGUND Aan de firma Jac. de Nijs alhier werd bij onderhandse aanbesteding de uitbrei ding van de melkfabriek Crema te Alk maar opgedragen. HERIJKEN VAN MATEN EN GEWICHTEN Voor Castricum zal op 2 Augustus in het gymnastieklokaal van de C.O.L. school van 10—12 uur en van 13—16 uur gele genheid zijn tot herijken van maten en gewichten. Voor Bakkum zal dit in het zelfde lokaal geschieden op Vrijdag 3 Augustus van 13—15.30 uur. SPECIALE BESSENVEILING Vrijdag wordt bij de Coöp. Tuindersver eniging „Ons Belang" een speciale veiling voor zwarte bessen gehouden. SCHOUW Op Vrijdag 3 Augustus zal het bestuur van de Castricummer polder schouw hou den op alle wateringen, enz. Wijziging in de opleiding van beroepsofficieren De opleiding tot beroepsofficier bij de Kon. Landmacht zal met ingang van de nieuwe cursus weer geheel aan de KMA te Breda geschieden. Daarmee wordt een eind gemaakt aan de tot dusverre gevolgde practijk, dat gega digden eerst een school voor opleiding tot reserve-officier doorliepen, waarna werd beslist, of zij tot het tweede leer jaar van de K.M.A. konden worden toegelaten. KERKELIJK NIEUWS NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Barneveld: L. Kievit te Putten: te Groningen: P. H. Siccama te Bedum. Aangenomen naar Aalburg: C. A. v. d. Straaten te Nes en Wierum. Bedankt voor Hilversum: J. de Lange te Nunspeet. Benoemd tot geestelijk verzorger van het tehuis voor bejaar den De Kloppenbelt te Almelo: ds. J. Jeddink, emeritus-predikant en bij zonder hulpprediker te Terheiden. GEREF. KERKEN Beroepen te Oostveen: D. Ringnalda te Makassar; te Wolfaartsdijk; A. T. Dusselaar, cand. te Amsterdam; te Lewedorp; J. van Balen, cand. te Lln- schoten. Bedankt voor Oudewater; G. Meijster te Oud-Beijerland. GEREF. KERKEN ONDERH. ART 31 K.O. Beroepen te Zwijndrecht-Grote Lma: J. Vader, cand. te Amsterdam. Bedankt voor Neerlandia (Canadian Reformed Church)S. Cnossen te Drachten. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Bunschoten: B. Bijle- veld, cand. te Haarlem en D. Slagboom, cand. te Eindhoven. Beroepen te Arn hem; Barendrecht en te Werkendam: B. Bijleveld, cand. te Haarlem. Indeling Zaterdagmiddag- clubs De Noordhollandse Zaterdagmiddag- clubs zijn voor de voetbalcompetitie 1951/1952 als volgt ingedeeld in 4A: CSV Dindua (Enkhuizen), HCSV (Hoorn), Jong Holland (Alkmaar), Marken, Blauw Wit (Wormer), NDSM. KMVZ (dat de terreinen van DWV in onderhuur zai krijgen), AGT, PVF en verder Kromhout. De indeling van laatstgenoemde in deze groep moet ge zien worden als een reserve. Immers, zowel Marken als Blauw Wit kampen met terreinmoeilijkheden. Principes voor regeling Duitse schulden vastgesteld De geheime besprekingen te Londen over de Duitse buitenlandse schulden zijn gisteren geëindigd met de behan deling in plenaire zitting van de rap porten der subcommissies. Er zijn alge mene principes geformuleerd voor de beoogde regeling. Deze zullen op een in het najaar te houden conferentie worden uitgewerkt tot een accoord. De zaak Menten Mr KolH dringt in Eerste Kamer aan op spoed In de Eerste Kamer heeft mr. Kolff (CH) bij de behandeling van de be groting van justitie aangedrongen op een bespoediging van het onderzoek ia de zaak Menten en de Velser affaire. Hij verzocht de minister van justitie alle krachten in te spannen om te be reiken, dat er zonder aanziens des per- soons recht zal worden gedaan. V.N. krijgen kader van militaire deskundigen De commisie voor de collectieve vei ligheidsmaatregelen van de VN zal een kader van militaire deskundigen vor men, die de leden-staten advies moe- tei. geven omtrent de organisatie, op leiding en uitrusting van de troepen welke zij ter beschikking van de VN willen stellen. (Van onze correspondent te Sydney) TERWIJL in de Nederlandse helft van Nieuw-Guinea, hangende de toe komstige status van Irian, weinig of niets gebeurt, een veel te kleine bezet ting ambtenaren zo goed mogelijk met uiterst bescheiden middelen de zaak aan de gang tracht te houden, tijdens de oorlog aangelegde wegen, havenwerken en gebouwen vervallen en het particu lier initiatief welhaast uitsluitend be perkt blijft tot de olie-winning bij So- rong en het handelsmonopolie van de firma Hagemeyer, brengt ieder vlieg tuig uit Papoea en Australisch Nieuw- Guinea mensen met enthousiaste ver halen over de snelle ontwikkeling en de groeiende welvaart in het Oostelijk deel van 's werelds op één na grootste eiland. Verbonden met Australië door vaste scheepvaartlijnen en een geregelde vliegdienst op Sydney en Brisbane en profiterend van een zich steeds uitbrei dend net van plaatselijke vliegdiensten, gaat Australisch Nieuw-Guinea met rasse schreden vooruit en toont de te kenen van een welvarende toekomst. Het vliegtuig heeft in de openleg ging van Australisch Nieuw-Guinea steeds een grote rol gespeeld en het speelt deze ook heden in steeds toe nemende mate. Werden in de tijd van de Australisch Nieuw-Guinea „gold rush" alle mijnbouwwerktuigen en provian dering per vliegtuig naar de goudvel den gebracht, thans is er weinig wat het vliegtuig niet naar deze Oostelijke helft van het eiland brengt. Port Moresby, de havenstad aan de Zuidkust, waarbij in de laatste oorlog zo'n grote en beslissende strijd is ge leverd tussen de Australiërs en de Ja panners, wordt een welvarende stad. Leefden er vóór de oorlog slechts een 500 Europeanen, thans zijn er reeds 3.500 .en dit aantal groeit met ieder schip en ieder vliegtuig aan, ondanks het nijpende woningtekort, dat ook in deze zich snel ontwikkelende streken heerst. Ten rechte of ten onrechte dat hangt maar af van hoe men het be schouwen wil geeft de Australische regering momenteel prioriteit aan -'e behuizing, verzorging en verdere ont wikkeling van de plaatselijke Papoea's voor wie thans alleen reeds in en om Port Moresby 14.000 houten huizen en barakken worden gebouwd. Geld is natuurlijk gemakkelijk te maken in Port Moresby, zoals dat steeds in iedere „boom-town" het geval is. De Australische taartjes- en limonade man, die een paar jaar geleden een stalletje tegenover het beste hotel van de stad begon, heeft zojuist in het hart van de stad een aardig stukje grond gekocht voor 50.000 gulden om daar een grote zaak te beginnen. En zulke ge vallen zijn er legio te noemen. De man, die voor de overheid werkt, heeft er eveneens weinig te klagen, aangezien de Australische regering met hoge lonen, tropentoelage, vrijwel gra tis behuizing en zeer goedkoop eten, zoveel mógelijk jonge, ondernemende mensen van het comfort der grote Australische steden tracht weg te lok ken, teneinde dit voor de veiligheid van Australië van zo geweldige strate gische waarde zijnde bastion zo snel mogelijk sterk te maken en tot ont wikkeling te brengen. Een timmerman in Port Moresby bij voorbeeld, verdient een 150 gulden per week, belastingvrij, terwijl hij slechts f 7,50 per week voor zijn logies be hoeft te betalen. Dank zij de goede luchtvaartverbinding krijgt de huis vrouw er natuurlijk welhaast alles op tafel, wat zij ook in Australië in de grote steden gewend was. Niet alleen aan de steden en dorpen langs de kust van Australisch Nieuw- Guinea en Papoea is de toenemende activiteit merkbaar. Ook op de hoog vlakten en in de rivierdalen van het gebergte begint er meer en meer teke ning te komen in de openlegging en ontwikkeling van dit grotendeels nog maagdelijke land. Het verste station van het zich steeds uitbreidende plaatselijke luchtvaartnet is Wabag, ruim 300 kilometer van Lae aan de Noordkust. De belangrijkste binnen plaats is wellicht Garoka op 1650 meter hoogte, waar de Europeanen onder drie dekens slapen. Garoka is een van de centrale punten, waar Papoea-arbeids krachten voor publieke werken en par ticuliere industrieën geworven worden en waar vaak 1000 Papoea-arbeiders te gelijk in de gouvernementshutten wachten op verder transport naar de plaats hunner bestemming. De 60 Euro pese gezinnen, die er reeds wonen, en die in deze uiterst vruchtbare streek een grote toekomst tegemoet gaan, zul len binnenkort voorzien worden van electriciteit van het bijna gereed ge komen hydro-electrische krachtstation. Iedere maand komen er nieuwe Euro peanen om zich een stuk van de vrucht bare aarde uit te zoeken. Wanneer de plaatselijke Papoea's geen bezwaren hebben, koopt dan de regering dit uit gezochte stuk voor 25 gulden per hec tare en verpacht het aan de liefhebber. Wellicht vraagt men zich af; waarom lokt de regering mensen naar Austra lisch Nieuw-Guinea, wanneer Australië zelf met zo'n tekort aan arbeidskrach ten heeft te kampen, dat het mensen uit Engeland en Europa moet krijgen? Het antwoord hierop is eenvoudig: Australisch Nieuw-Guinea i s Australië. Met de ontwikkeling en defensie van deze voorpost valt en staat de veilig heid van het vijfde werelddeel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1951 | | pagina 3