De (gedemocratiseerde) Rheingold rijdt
weer als in vroeger dagen
Snelle groei van welvaart in
Australisch Nieuw-Guinea
PompernikkelsveroverdenSchoorldam
Ontbiji in Amsierdam, lunch langs
de Rijn, diner in Zwitserland
Ook.... houten banken
Veel werk verzei
Berucht Amsterdammer
aangehouden
Na sprong van rijdende tram,
wilde jacht in de hoofdstad
HEILOO
Castricum
Allerwege grote
activiteit
WOENSDAG 18 JULI 1951
(Van een speciale verslaggever)
„nHEINGOLD-EXPRESS". Herinnert u zich die naam nog uit onbezorgde voor
oorlogse dagen? Hebt u zich in die tüd, toen het geld nog goedkoop was
en een vacantie een werkelijke bevrijding van alle zorgen, wel eens in deze
luxe trein langs Hollandse weiden en Juitse wijnbergen naar de Zwitserse Alpen
laten vervoeren? Hij rijdt weer, sinds een maand ongeveer, en uw verslaggever
heeft er dezer dagen een reis mee gemaakt. Een kort reisje maar. Even op "i
neer naar Mannheim en Frankfort, de ene morgen weg, de andere avond terug.
<rp hem «9 ook in dit geval zeker niet het woord van Homerus van toepas
sing: „Hij zag de steden van vele mensen en leerde hun aard kennen". Hij sprak
echter vele (spoorweg)mensen en dus kan hij u toch wel het een en ander ver
tellen. De aard van de mensen in de genoemde steden kende hjj trouwens al.
7ODRA een trein een romantische
naam draagt, kan men er zeker van
zijn. dat men met een luxe interna
tionale trein te deren heeft, die de men
sen, die daa voor tijd en geld hebben,
in zo kort mogelijke tijd en met zo
veel mogelijk comfort, door vele landen
voert.
De nieuwe Rheingold maakt daarop
geen uitzondering. Luxe, comfort en
snelheid zijn aanwezig, maar de trein
is gedemocratiseerd. Dat heeft niets
te maken raai de democratisering van
Duitsland, maar met de duurte van
het geld. Er lopen tegenwoordig derde
klasse wagens mee in deze trein. Ook
die zijn doorgaans zeer comfortabel,
maar op onze heenreis zaten de derde
klas-reizigers op gewone houten ban
ken, hetgeen een collega de geestige
woordspeling „Rheinholz-express" in
de mond gaf. Hij bedoelde het niet
kwaad, want natuurlijk is het vooral
in deze tijd een vooruitgang, als men
voor minder geld van een dergelijke
internationale trein gebruik kan ma
ken en en komt er even vlug als de
eerste klas passagiers die veel meer
moeten betalen.
Dat laatste gold niet voor ons, want
wij waren gasten van de spoorwegen
en zaten gratis breeduit met z'n vie
ren in een eerste klas coupé, die het
zachtverende bewijs was van de voort
varendheid waarmee de Bundesbahn
aan de wederopbouw van de Duitse
spoorwegen en de modernisering van
het wagenpark heeft gewerkt. Als ge
woon reiziger accepteer je dat zacht-
kens voortglijden eigenlijk als iets
vanzelfsprekends, maar als je dan
met spoorwegdeskundigen reistv dan
ervaar je, hoe de verhouding van wiel
tot spoorstaaf een wetenschap op zich
zelf is. Dan verneem je, dat Dr. Pater
van de Nederlandse spoorwegen op dit
onderwerp gepromoveerd is en dat
zijn proefschrift een dik boek is ge
worden, dat vanwege de vele formu
les bijna helemaal met da hand gezet
moest worden en voor een leek een
voudig onleesbaar is.
Matig bezet
Toen wij ook een duit in het zakje
van de woordspelingen wilden doen
een opgewekte conversatie is ook
in de meest-luxe trein nog altijd een
van de voorwaarden voor een prettige
reis en zeiden: „de morgenstond
heeft Rheingold in de mond", toen
klonk dat vriendelijk, maar eigenlijK
school er een tikkeltje critiek in. Cri
tiek tegen het dikwijls op onheus
matineuze uren vertrekken. Natuur
lijk. je moet er wat voor over heb
ben als je op één dag van Hoek van
Holland of Amsterdam naar het hartje
van Zwitserland wilt reizen, maar 6.36
uur is erg vroeg. Misschien dat de
trein daarom slechts matig bezet was.
In totaal zaten er 71 mensen in de vijf
wagons, die er 400 a 500 kunnen ver
voeren, 28 zaten er in de derde klas,
Op uitnodiging van de Deutsche
Bundesbahn heeft een onzer me
dewerkers een korte reis gemaakt
met de „Rheingold-Express", de
internationale trein die Engeland
en Nederland verbindt met Zwit
serland. In het tegenwoordige
centrum der Duitse spoorwegen te
Offenbach verzamelde hij boven
dien interessant materiaal over
Duitse en internationale verkeers-
aangelegenheden.
43 (waarvan 11 gratis-klanten!) in de
eerste en de tweede. Later op de dag
werd het veel drukker en in de trein
waarmee we de terugreis maakten (die
's morgens tegen 11 uur uit Bazel was
vertrokken) was het zelfs moeilijk om
plaats te vinden. Overigens is er uiter
aard niets tegen, dat men in de trein
de geleden slaap-schade inhaalt en een
uiltje knapt. Zoals alle internationale
treinen, biedt dan ook de Rheingold in
de erg vroege en in de late uren het
normale beeld van onderuitgegleden
of knusselijk weggedoken mensen, die
al of niet geluidloos slapen. Er zijn er
zelfs die midden overdag, als de trein
het mooiste stuk van de Rijn passeert,
de Lorelei en de wijnbergen, de
Drachenfels en Ehrenbreitenstein on
gevoelig voor alle natuurschoon zitten
1e pitten. Die zijn blasé en overver
moeid. Wie dat niet is, geniet echter
volop van de schone streken waar
door deze trein hen voert. Die drukken
hun neuzen tegen de coupé-ramen of
staan in de gangen het voetgangers
verkeer naar en van de restauratiewa
gen in de weg.
Voor- en nadelen.
Over die restauratiewagen gespro
ken, dat is natuurlijk een pracht van
een instelling, maar die is soms op zeer
ongelegen tijden gesloten. Om opont
houd aan de grens te voorkomen en
de reizigers het gesleep met koffers
te besparen, heeft het douane-onder
zoek in de trein plaats. Dan moet
echter iedere reiziger in zijn coupé
zitten en is de restauratiewagen op
slot. Dat betekent, dat als men b.v. in
Bonn om 17.38 is ingestapt, men dan
niet in de restauratiewagen eten kan
voor Eindhoven in zicht komt, dat is
na negen uur 's avonds.
Een nadeel is ook wel, dat de Duitse
expresstreinen op sommige stations
(in het geval van de Rheingold al
leen in Keulen) nogal wat tijd ver
liezen, omdat er wagens aan- of afge
koppeld moeten worden. Dat zijn de
z.g. „Kurswagen", de „vagebonden van
de rails", die van de ene trein naar de
andere verhuizen. Het voordeel is ech
ter, dat men al in Hoek van Holland
in de wagen voor Wenen of Merano
stappen kan en in Amsterdam met
een op zijn plaats zit voor Erstfeld of
Chur, zodat men de hele reis niet
meer over hoeft te stappen. Het voor
deel weegt dus rijkelijk tegen het na
deel op en zo is het met meer zaken.
Men merkt aan alles, dat er naar ge
streefd is de reiziger in alle opzich
ten tegemoet te komen en hem het
reizen per trein zo gemakkelijk moge
lijk te maken. Misschien hebben de
reizigers dat echter nog meer te dan
ken aan de autobusondernemingen en
luchtvaartmaatschappijen dan aan de
spoorwegen!
Alles bijeen genomen mag gezegd
worden, dat de Rheingold-Express in
een behoefte voorziet. Hij stelt u in
staat 's morgens (vroeg) in Amster
dam te ontbijten, ergens langs de mooie
Rijn te lunchen en 's avonds (laat)
ergens in Zwitserland te dineren en
hij bekort uw vacantie slechts met een
minimaal aantal trein-reis-uren.
In ons geval stelde hij een aantal
Nederlandse journalisten in staat
's middag om half vier in het Bahn-
hof-Hotel te Mannheim aan tafel te
zrtten met Zwitserse collega's, die de
zelfde morgen uit hun land waren
vertrokken. De leiders der Duitse
spoorwegen deden hun best daarbij
zo goed mogelijke gastheren te zijn en
ons zoveel mogelijk over hun na
oorlogse werkzaamheden te vertellen.
Dank zij de oplettendheid van een
Amsterdamse agent van politie is een
beruchte 18-jarige knaap aangehouden,
die enige weken geleden met een ka
meraad 80 meter kabel en stukken lood
van het terrein van de Artillerie-inrich-
tig ontvreemde. Een surveillerende
agent van politie slaagde er in Aéxi der
daders bij de Hembrugpont aan te
houden, doch de andere wist toen te
ontsnappen. Omdat de naam en et
adres van de vluchteling bekend was,
werd de politie in Amsterdam verzocht
medewerking te verlenen bij de op
sporing en aanhouding.
Toen de gezochte dezer dagen op het
balcon van een tram stond, zag een
Amsterdamse agent de jongen staan,
die hem wilde aanhouden. De jongen
sprong van de rijdende tram af en
trachtte opnieuw de benen te nemen.
Na een wilde jacht werd hij toch inge
rekend. Het bleek, dat de arrestant een
allesbehalve schoon strafregister had en
bovendien nog te boek stond voor een
voorwaardelijke veroordeling.
Na in Zaandam door de recherche
verhoord te zijn, is hij vanmorgen voor
de Officier van Justitie te Haarlem
geleid.
RIJWIELPAD IN KENNEMERDUINEN
OPENGESTELD
Nu er reeds ruim vijftien km wandelpaden
aangelegd is in „De Kennemerduinen", is het
mogelijk geworden het aantal wegen waarop
wielrijders kunnen worden toegelatent uit te
breiden. Met ingang van heden wordt de weg,
die loopt vanaf Bleek en Berg (achter de Al
gemene Begrafplaats van de gemeente Bloe-
mendaal) via het Jachtduin en de Ezelwei naar
hel Groot Olmen, opengesteld voor wielrijders
Hierdoor is het mogelijk geworden om per
rijwiel dwars door één der mooiste gedeelten
vaD „De Kennemerduinen" te rijden naar he1
strand bij de thceschenkerij „Parnassia".
Nog geen veertien dagen nadat het
Noordhollands Kleintoneel door de
brand in de toneelzaal van de heer
Laan zo zwaar getroffen werd en
daarbij alle decors verloren zag gaan,
heeft deze actieve vereniging het be
staan om al weer een uitvoering te ge
ven van het succesnummer dat ze nu
al bijna een jaar in verschillende plaat
sen in Noord-Holland opvoert, n.l.
Gebr. Pompernikkel.
Is 't te verwonderen, dat we nieuws
gierig waren of het deze vereniging in
zo korte tijd gelukt was een geheel
nieuw décor te vervaardigen en we dus
eens een kijkje zijn gaan nemen in
Schoorldam?
We kunnen maar één ding zeggen:
Winkel kan trots zijn op een dergelijke
vereniging, die niet bij de pakken is
gaan neerzitten, maar die heeft aange
pakt. Het kleine groepje heeft getoond
veel werk te kunnen verzetten en wat
meer zegt, het heeft van vele kanten
steun ondervonden. Zo kregen ze huis
vesting bij de heer en mevr. Blaauboer
terwijl de firma Westerman en Zoon
uit Schagen voor deze opvoering voor
een prima aankleding hebben gezorgd,
temidden van een décor, dat er zijn
mocht. Het geheel klonk als een klok.
Over de opvoering van „Gebroeders
Pompernikkel" kunnen we kort zijn.
Ondanks het feit, dat de repetities voor
dit stuk drie maanden hadden stilge
staan, daar men druk bezig was met
het nieuwe stuk „Als de remmen los
zijn", werd het op voortreffelijke wijze
naar voren gebracht en het liep of het
gesmeerd was. Een volle zaal stak zijn
tevredenheid over het vertoonde niet
onder stoelen of banken en kon bij het
zien van het prachtige toneel zijn waar
dering nauwelijks bedwingen. Het da
verende applaus, waarmee de woorden
van de regisseur, de heer K. Leguit,
die hoopte, dat de kennismaking in
Schoorldam aanleiding zou zijn tot een
regelmatig contact, werden onder
streept, was wel een bewijs, dat de uit
voering naar ieders wens is verlopen.
De Haak-in-tentoonstelling
in Haarlem
Zoals reeds vermeld komt de Haak-In-Ten-
toonstelling ten bate van het Koningin Wilhel-
mina Fonds in het Krelage-Huis te Haarlem in
de periode van 24 tot en met 28 Juli.
Deze tentoonstelling, welke als expositie reeds
zeer interessant is door de buitengewoon aar
dige origineele en vaak ontroerende cadeaux,
welke de heer Bodegraven op de radio-avonden
in ontvangst mocht nemen, zal daarnaast nog
attractief gemaakt worden door allerlei unieke
attracties.
Frans du Mee, de bekende radio-conféren
cier, Bas Meegdes en eijn amusementsorkest
hebben hun medewerking aangeboden om de
middagen en avonden op te vrolijken. Mooie
prijzen worden voor de bezoekers in uitzicht
gesteld.
Het Krelage-Huis zal feestelijk worden ver
sierd.
Tegen een Utrechtse advocaat, die
in een valse-dollaraffaire getuigen had
geprest tot het afleggen van valse ver
klaringen, is door de rechtbank in de
Domstad twee jaar gevangenisstraf ge-
eist.
Foresters-adspiranten naar
Treebeek
Op 26 Juli zullen de beide Foresters-
adspiranten elftallen naar Treebeek
gaan. waar zij de gast zullen zijn van
Sportclub Emma. Het is voor het eerst
in de geschiedenis van De Foresters dat
een dergelijke uitwisseling tot stand is
gekomen.
DE AVOND-VIERDAAGSE
De laatste week van de goedkope in
schrijving voor de avond vierdaagse is
ingegaan. Vanaf 18 Juli is de inschrij
ving n.l. 50 cent hoger. In Heiloo wor
den een paar nieuwe attracties ge
bracht. Woensdag en Vrijdag zullen de
bekende Vollendammers 's avonds in
het dorp concerteren. Dit uit zes perso
nen bestaande gezelschap, dat in Alk
maar zeer bekend is geworden, heeft
men bereid gevonden tijdens de
AVTDA in Heiloo op te treden. Zij
zullen bij de start en bij de finish aan
wezig zijn en de tijd daartussen de Hei-
looërs in het dorp op hun vrolijke mu
ziek vergasten.
Donderdagavond zal op het terrein
van de „Rustende Jager" „katknuppe
len" worden gehouden. Deze sport is
zover wij kunnen herinneren in Heiloo
nog nimmer beoefend. Iedereen die er
voor voelt kan deelnemen. Woensdag,
de eerste dag, en Zaterdag, de laatste
dag, wordt de intocht der deelnemers
opgeluisterd met muziek van de Hei-
looër muziekverenigingen. De sluiting
is direct na de tocht. De band van de
heer Dekker zorgt voor muziek.
TENTOONSTELLING V.G.L.Ö.
Zondag zal er aan de R.K. Meisjes
school voor V.G.L.O., aan de Malle
voortsdijk, een tentoonstelling worden
gehouden van vele gerechten en een
voudig gebak door de meisjes van de
8e klas klaargemaakt. Ook zal er in 'n
ander lokaal te zien zijn, wat de meis
jes op 't gebied van handenarbeid heb
ben vervaardigd.
De tentoonstelling is geopend van
half 11 tot 12 uur en van 3 tot 7 uur.
GESLAAGD
De heer M. T. Bootsma uit Alkmaar
is aan de M.T.S. te Amsterdam met lof
geslaagd voor het examen chemische
techniek.
De heer H. J. Boulonois te Heiloo slaagde
voor het examen Engels M.O. A.
In zijn paleis te Brussel tekende
Koning Leopold zijn troonafstand,
terwijl Boudewijn toeziet
SCHOOLREISJE ST. CUNERASCHOOL
De lang verwachte dag, het schoolreisje
voor de hogere klassen van de St. Cune-
ra-school, vond gisteren plaats. De zonnir
ge morgen, hield al de belofte in dat het
een mooie dag voor de kinderen zou wor
den. Over de Zaanstreek en Amsterdam
reed men naar het T/Tuiderslot. Daarna
naar Oud-Valkeveen. Ook werd een be
zoek aan het IJselmeerstrand gebracht
maar de Bakkummer jongens vonden het
Bakkummer strand toch mooier. In de
grote speeltuin hebben ze naar hartelust
gespeeld.
ATHLETIEKSUCCESSEN
In de wedstrijden om de athletiekkam-
kioenschappen van Nederland, die te Hil
versum werden gehouden, behaalde onze
plaatsgenote mej. Nelly Bakker het na
tionale kampioenschap 80 meter hardlo
pen klasse meisjes A. Haar tijd was 10.5
sec. Ook werd zij kampioene op het num
mer verspringen me een sprong van 5.15
meter.
W. van Weenen werd tweede bij het
kogelstoten met 13.01 meter en derde bij
het discuswerpen met 48.30 meter.
WERK GEGUND
Aan de firma Jac. de Nijs alhier werd
bij onderhandse aanbesteding de uitbrei
ding van de melkfabriek Crema te Alk
maar opgedragen.
HERIJKEN VAN MATEN EN
GEWICHTEN
Voor Castricum zal op 2 Augustus in
het gymnastieklokaal van de C.O.L. school
van 10—12 uur en van 13—16 uur gele
genheid zijn tot herijken van maten en
gewichten. Voor Bakkum zal dit in het
zelfde lokaal geschieden op Vrijdag 3
Augustus van 13—15.30 uur.
SPECIALE BESSENVEILING
Vrijdag wordt bij de Coöp. Tuindersver
eniging „Ons Belang" een speciale veiling
voor zwarte bessen gehouden.
SCHOUW
Op Vrijdag 3 Augustus zal het bestuur
van de Castricummer polder schouw hou
den op alle wateringen, enz.
Wijziging in de opleiding
van beroepsofficieren
De opleiding tot beroepsofficier bij
de Kon. Landmacht zal met ingang van
de nieuwe cursus weer geheel aan de
KMA te Breda geschieden. Daarmee
wordt een eind gemaakt aan de tot
dusverre gevolgde practijk, dat gega
digden eerst een school voor opleiding
tot reserve-officier doorliepen, waarna
werd beslist, of zij tot het tweede leer
jaar van de K.M.A. konden worden
toegelaten.
KERKELIJK NIEUWS
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Barneveld: L. Kievit te
Putten: te Groningen: P. H. Siccama te
Bedum. Aangenomen naar Aalburg: C.
A. v. d. Straaten te Nes en Wierum.
Bedankt voor Hilversum: J. de Lange
te Nunspeet. Benoemd tot geestelijk
verzorger van het tehuis voor bejaar
den De Kloppenbelt te Almelo: ds. J.
Jeddink, emeritus-predikant en bij
zonder hulpprediker te Terheiden.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Oostveen: D. Ringnalda
te Makassar; te Wolfaartsdijk; A. T.
Dusselaar, cand. te Amsterdam; te
Lewedorp; J. van Balen, cand. te Lln-
schoten. Bedankt voor Oudewater; G.
Meijster te Oud-Beijerland.
GEREF. KERKEN ONDERH. ART
31 K.O.
Beroepen te Zwijndrecht-Grote Lma:
J. Vader, cand. te Amsterdam. Bedankt
voor Neerlandia (Canadian Reformed
Church)S. Cnossen te Drachten.
CHR. GEREF. KERKEN
Tweetal te Bunschoten: B. Bijle-
veld, cand. te Haarlem en D. Slagboom,
cand. te Eindhoven. Beroepen te Arn
hem; Barendrecht en te Werkendam:
B. Bijleveld, cand. te Haarlem.
Indeling Zaterdagmiddag-
clubs
De Noordhollandse Zaterdagmiddag-
clubs zijn voor de voetbalcompetitie
1951/1952 als volgt ingedeeld in 4A:
CSV Dindua (Enkhuizen), HCSV
(Hoorn), Jong Holland (Alkmaar),
Marken, Blauw Wit (Wormer), NDSM.
KMVZ (dat de terreinen van DWV in
onderhuur zai krijgen), AGT, PVF en
verder Kromhout. De indeling van
laatstgenoemde in deze groep moet ge
zien worden als een reserve. Immers,
zowel Marken als Blauw Wit kampen
met terreinmoeilijkheden.
Principes voor regeling
Duitse schulden vastgesteld
De geheime besprekingen te Londen
over de Duitse buitenlandse schulden
zijn gisteren geëindigd met de behan
deling in plenaire zitting van de rap
porten der subcommissies. Er zijn alge
mene principes geformuleerd voor de
beoogde regeling. Deze zullen op een
in het najaar te houden conferentie
worden uitgewerkt tot een accoord.
De zaak Menten
Mr KolH dringt in Eerste
Kamer aan op spoed
In de Eerste Kamer heeft mr. Kolff
(CH) bij de behandeling van de be
groting van justitie aangedrongen op
een bespoediging van het onderzoek ia
de zaak Menten en de Velser affaire.
Hij verzocht de minister van justitie
alle krachten in te spannen om te be
reiken, dat er zonder aanziens des per-
soons recht zal worden gedaan.
V.N. krijgen kader van
militaire deskundigen
De commisie voor de collectieve vei
ligheidsmaatregelen van de VN zal een
kader van militaire deskundigen vor
men, die de leden-staten advies moe-
tei. geven omtrent de organisatie, op
leiding en uitrusting van de troepen
welke zij ter beschikking van de VN
willen stellen.
(Van onze correspondent te Sydney)
TERWIJL in de Nederlandse helft van
Nieuw-Guinea, hangende de toe
komstige status van Irian, weinig of
niets gebeurt, een veel te kleine bezet
ting ambtenaren zo goed mogelijk met
uiterst bescheiden middelen de zaak
aan de gang tracht te houden, tijdens de
oorlog aangelegde wegen, havenwerken
en gebouwen vervallen en het particu
lier initiatief welhaast uitsluitend be
perkt blijft tot de olie-winning bij So-
rong en het handelsmonopolie van de
firma Hagemeyer, brengt ieder vlieg
tuig uit Papoea en Australisch Nieuw-
Guinea mensen met enthousiaste ver
halen over de snelle ontwikkeling en
de groeiende welvaart in het Oostelijk
deel van 's werelds op één na grootste
eiland.
Verbonden met Australië door vaste
scheepvaartlijnen en een geregelde
vliegdienst op Sydney en Brisbane en
profiterend van een zich steeds uitbrei
dend net van plaatselijke vliegdiensten,
gaat Australisch Nieuw-Guinea met
rasse schreden vooruit en toont de te
kenen van een welvarende toekomst.
Het vliegtuig heeft in de openleg
ging van Australisch Nieuw-Guinea
steeds een grote rol gespeeld en het
speelt deze ook heden in steeds toe
nemende mate. Werden in de tijd van de
Australisch Nieuw-Guinea „gold rush"
alle mijnbouwwerktuigen en provian
dering per vliegtuig naar de goudvel
den gebracht, thans is er weinig wat
het vliegtuig niet naar deze Oostelijke
helft van het eiland brengt.
Port Moresby, de havenstad aan de
Zuidkust, waarbij in de laatste oorlog
zo'n grote en beslissende strijd is ge
leverd tussen de Australiërs en de Ja
panners, wordt een welvarende stad.
Leefden er vóór de oorlog slechts een
500 Europeanen, thans zijn er reeds
3.500 .en dit aantal groeit met ieder
schip en ieder vliegtuig aan, ondanks
het nijpende woningtekort, dat ook in
deze zich snel ontwikkelende streken
heerst.
Ten rechte of ten onrechte dat
hangt maar af van hoe men het be
schouwen wil geeft de Australische
regering momenteel prioriteit aan -'e
behuizing, verzorging en verdere ont
wikkeling van de plaatselijke Papoea's
voor wie thans alleen reeds in en om
Port Moresby 14.000 houten huizen en
barakken worden gebouwd.
Geld is natuurlijk gemakkelijk te
maken in Port Moresby, zoals dat steeds
in iedere „boom-town" het geval is.
De Australische taartjes- en limonade
man, die een paar jaar geleden een
stalletje tegenover het beste hotel van
de stad begon, heeft zojuist in het hart
van de stad een aardig stukje grond
gekocht voor 50.000 gulden om daar een
grote zaak te beginnen. En zulke ge
vallen zijn er legio te noemen.
De man, die voor de overheid werkt,
heeft er eveneens weinig te klagen,
aangezien de Australische regering met
hoge lonen, tropentoelage, vrijwel gra
tis behuizing en zeer goedkoop eten,
zoveel mógelijk jonge, ondernemende
mensen van het comfort der grote
Australische steden tracht weg te lok
ken, teneinde dit voor de veiligheid
van Australië van zo geweldige strate
gische waarde zijnde bastion zo snel
mogelijk sterk te maken en tot ont
wikkeling te brengen.
Een timmerman in Port Moresby bij
voorbeeld, verdient een 150 gulden per
week, belastingvrij, terwijl hij slechts
f 7,50 per week voor zijn logies be
hoeft te betalen. Dank zij de goede
luchtvaartverbinding krijgt de huis
vrouw er natuurlijk welhaast alles op
tafel, wat zij ook in Australië in de
grote steden gewend was.
Niet alleen aan de steden en dorpen
langs de kust van Australisch Nieuw-
Guinea en Papoea is de toenemende
activiteit merkbaar. Ook op de hoog
vlakten en in de rivierdalen van het
gebergte begint er meer en meer teke
ning te komen in de openlegging en
ontwikkeling van dit grotendeels nog
maagdelijke land. Het verste station
van het zich steeds uitbreidende
plaatselijke luchtvaartnet is Wabag,
ruim 300 kilometer van Lae aan de
Noordkust. De belangrijkste binnen
plaats is wellicht Garoka op 1650 meter
hoogte, waar de Europeanen onder drie
dekens slapen. Garoka is een van de
centrale punten, waar Papoea-arbeids
krachten voor publieke werken en par
ticuliere industrieën geworven worden
en waar vaak 1000 Papoea-arbeiders te
gelijk in de gouvernementshutten
wachten op verder transport naar de
plaats hunner bestemming. De 60 Euro
pese gezinnen, die er reeds wonen, en
die in deze uiterst vruchtbare streek
een grote toekomst tegemoet gaan, zul
len binnenkort voorzien worden van
electriciteit van het bijna gereed ge
komen hydro-electrische krachtstation.
Iedere maand komen er nieuwe Euro
peanen om zich een stuk van de vrucht
bare aarde uit te zoeken. Wanneer de
plaatselijke Papoea's geen bezwaren
hebben, koopt dan de regering dit uit
gezochte stuk voor 25 gulden per hec
tare en verpacht het aan de liefhebber.
Wellicht vraagt men zich af; waarom
lokt de regering mensen naar Austra
lisch Nieuw-Guinea, wanneer Australië
zelf met zo'n tekort aan arbeidskrach
ten heeft te kampen, dat het mensen
uit Engeland en Europa moet krijgen?
Het antwoord hierop is eenvoudig:
Australisch Nieuw-Guinea i s Australië.
Met de ontwikkeling en defensie van
deze voorpost valt en staat de veilig
heid van het vijfde werelddeel.