Het lied van het IJselmeer, lied van Hollands trots Grond voorwerp van schaarste-economei Een donkere streep: begin van een nieuwe polder De dijk van de Oosterpolder in 1956 klaar? Meeuwen trekken kringen boven dijkmassief De Speragromt De diik Met iedere vierkante meter moet gewoekerd worden Planologisch werk is belangrijker dan ooit DONDERDAG 13 SEPTEMBER 1951 JN de restaurants aan de haven, op de plezierboten, op de visafslag en in de straten wordt het gehoord. Dag en nacht klinkt het rhythme even fel, even melodieus: het lied van het IJselmeer. De Hardewijkers hebbe.i het van jongsaf gehoord en ze zijn er vertrouwd mee geraakt. Harderwijk en de zee: ze kennen eikaars geheimen. Ze zijn door de eeuwen heen nauw met elkaar verbonden geweest. Hebben de Harderwijkers niet honderden jaren geleefd van wat er in de Zuiderzee aan zilverkleurig banket verscholen was? De Zuiderzee is niet meer. De kinderen op school slaan hun boekjes open en zien grote zwarte letters dwars door een lichtblauwe plek: IJselmeer heet nu de plaats, waar hun vaders dikwijls hun leven waagden voor het dagelijks brood. Maar het lied van het IJselmeerders is de Harderwijkers ook dierbaar ge worden. Soms wandelen ze op de boulevard en turen naar de horizon, ver- weg, een tere, grijze lijn, als getrokken door een meesterhand. Ergens is die Jijn onderbroken door een donker massief: de dijk, die is het, waarover de Harderwijkers praten. Hjj ligt een eind van de kust, donker en imposant. Silhouetten van draglines en zuigers steken scherp af tegen de hemel. Ook dSar klinkt het lied van het IJselmeer, gezongen door motoren en meeuwen. Een donkere streep: begin van een nieuw werk, waarop ons volk trots kan zijn! Liet dijkgedeelte, dat voor de kust van Harderwijk in zee ligt, vormt, met een drietal andere percelen, die elders op het IJselmeer zijn te vinden, het begin van een nieuwe landaanwinning: de Oosterpolder. Op de kaarten van de Dienst der Zuiderzeewerken staat dit deel aangegeven als perceel S. Een heel eind verder in zee ligt een tweede perceel, en in de nabijheid van Kam pen vindt men de beide laatste perce len. Op deze vier punten rijst een dijk gedeelte boven zee uit, overal even in drukwekkend en massief: de pijlers van een nieuwe polder, de voorposten in Neêrlands vreedzame strijd om uit breiding van ons grondgebied, dat ve len nu reeds geen waarborgen meer biedt voor een behoorlijke toekomst. De Noord-Oostpolder is gereed geko men en biedt talrijke landbouwers be vredigende perspectieven. Maar de schare van hen, die de aarde willen bebouwen, zoals ook hun vader en grootvaders dat deden, lijkt niet te tel len. Daarom is het zovelijn een vreug de, te turen naar de horizon, als ze op de Harderwijker boulevard staan. Niet, dat de Oosterpolder in een handom draai gereed zou zijn Voor het zo ver is, zullen de bladeren nog vele ma len van de bomen zijn gevallen. Maar het begin is er. En er wordt hard, heel hard gewerkt. Het was in de maand Maart van dit jaar, dat de Harderwijkers bemerkten, dat er grote dingen op til waren. De Dienst der Zuiderzeewerken sloeg er zijn „tenten" op, het aanzien van de haven veranderde. Drukte en bedrijvigheid heersten alom, toen met de aanleg van de werkhaven werd be gonnen, de basis van de werkzaam heden in perceel S. De „Eendracht" en de „Gorinchem", twee baggermolens van de Z.Z.-combi- natie, maakten een aanvang met het baggeren van een geul, die van de ha ven leidt naar een punt, twaalf kilo meter in zee. Die geul was daar zeker niet overbodig, wanneer men let op de diepgang van de schepen, die bij de aanleg van de dijk betrokken zijn. De vaargeul kreeg een breedte van 35 m. De diepte is 3% m. Dat is voldoende voor alle benodigde vaartuigen. Het waren trouwens niet alleen de beide baggermolens, die ijverig aan het ploe teren waren geslagen. De aannemers (de Z.Z.-combinatie: Van de Hoeve en Zanen-Verstoep en Van Oordt en De Klerk) hadden hun handen vol met de aanleg van een werkhaven, vlak bij de Harderwijker haven. Vaklui „J7en beetje bij Evert Aannemer De Klerk uit Werkendam staat wijdbeens op de „helling" van de werkhaven, in dat gedeelte, waar de zinkstukken gemaakt worden. Met zijn rechterhand onderstreept hij zijn aan wijzingen, die bestemd zijn voor de schipper van de sleepboot „Urk", die langszij komt en manoèuvreert meteen boot, waarin een lading basalt is ge stort, en een zinkstuk. Even komt er een machtig gegrom uit het binnenste van de „Urk", dan draait de boot in de gewenste positie en het verslepen van de materialen kan beginnen. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat is het een drukte van jewelste in de werkhaven. Wie de slagboom bij de flats met hun stoere namen is gepas seerd, merkt dat direct. Stevige kerels met opgestroopte mou wen zijn er aan de arbeid: de rijswer- kers uit het Zuiden. De meesten komen uit Werkendam. „Vaklui.,." verklaart aannemer De Klerk. Je kunt het zien aan de wijze, waarop ze met hun materiaal, rijshout en rietmatten, omgaan. Stevig en snel gaan hun gespierde handen door het hout, dat in elkaar gevlochten wordt tot weer een nieuw zinkstuk, dat straks naar de dijk zal gaan, om daar, met stenen beladen, ter weerszijden tot zin ken te worden gebracht. Vrolijke jon gens zijn het, die Werkendammers. Bij na allemaal heten ze Bakker, of Beens, of Plezier Dat kon nog wel eens verwarring geven, ware het niet, dat hun voornamen nogal verschillen. J?lk zinkstuk wordt, zodra het gereed is, van de helling losgemaakt, waar na de „tewaterlating" een kwestie van een ogenblik is. Op elk kraagstuk zit een zestal proppen, waaraan de kabels worden bevestigd, wanneer de stukken versleept worden. De stukken hebben -A m Twee arbeiders uit Werkendam bezig met de vervaardiging van een rietmat. Deze rietmatten wor den opgenomen in een zgn. kraag stuk, dat ter weerszijden van de dijk, met stenen verzwaard, tot zinken wordt gebracht. een lengte van ruim dertig en een breedte van zeven acht meter. Hoe veel er per dag gemaakt worden? De opzichter schuift zijn hoed achter op zijn hoofd en denkt even na. Tja, vol gens plan vier of vijf per dag. Maar dat verschilt nog wel eensEen ploeg van twaalf man werkt ongeveer drie uur aan één zinkstuk. „Sinds begin Juni zijn er hier 75 zinkstukken weggesleept" vertelt hij. „Voor dit perceel zijn er ongeveer dui zend nodigEr is voor de rijswer- kers uit Werkendam dus nog wel even werk aan de winkel. „Nouzegt rijswerker P. Visser, die zo'n twintig jaar ervaring heeft met dit werk. Hij heeft al heel wat zink stukken onder handen gehad. Bij de werkzaamheden aan de N.O.-polder en in Zeeland. Hij noemt nog veel meer namen. Schouwen-Duiveland. „Kent U Rammekes bij Vlissingen Daar heeft Visser ook nog gewerkt. Er is veel te zien in de werkhaven. Enorme hoeveelheden hout en riet zijn er opgestapeld. En damwand. Aan de overzijde stapelen zich grote steen massa's op, die straks zullen dienen voor de bescherming van de dijk. Daartoe gebruikt men ook de zgn. Koreaanse zakken, waarvan grote hoe veelheden vertegenwoordigd zijn. Driehonderd man p^Jiet ver van de werkhaven staat een groen geschilderd houten huisje com msndopost in deze strijd om 'tland de directiekeet. „Neemt U maar een stoel nodigt H. Olofsen uit Urk ons uit. Deze gastvrije tijdschrijver werkt met zijn collega, W. Blokland uit Lemmer, aan een geheel ander onder deel van het goede „raderwerk". Deze heren controleren het aantal man-urep. Ze rekenen met een doorzettingsver mogen, dat respect afdwingt. Ze maken een kostprijsberekening van de dijk. In totaal zijn er bij de werkzaam heden in perceel S. zo'n driehonderd man betrokken, die allen 's avonds worden ondergebracht in barakken of aan boord van de schepen -slapen. Ieder zorgt zelf voor zijn brood, maar elke ploeg brengt een kok mee voor het warme eten. Dat moet ook wel, want al die mannen kunnen moeilijk 's avonds een kip roosteren boven hun kampvuurtje jyjen hoopt de Oosterpolder in 1956 klaar te hebben. Begrijp me goed: dan is alleen de dijk dicht. Voor het uitpompen van het water kunt U wel een jaar rekenen Ingenieur J. Middelburg, de man, die de verantwoordelijkheid draagt voor de werkzaamheden in perceel S. staat op de achtersteven van de directieboot „Spera", en tikt in gedachten met eet» stok op het dak van de kajuit. Op rus tige sympathieke wijze vertelt de jonge ingenieur, die drie jaar geleden uit Delft kwam, een en ander over de dijk en over de toekomstige Oosterpolder. „De nieuwe polder heeft een opper vlakte van ongeveer 50.000 H A., dus nagenoeg gelijk aan die van de N.O.- polder". „Komt er een weg van Harderwijk naar Flevostad, de toekomstige hoofd stad der poldercomplexen?" „Dat ligt inderdaad in de bedoeling. Die weg zal dan over de dijk gaan. Maar misschien komt er later ook een weg door de polder Dan maakt de „Spera" plotseling een scherpe bocht. Reusachtige gevaarten doemen voor ons op Draghnes en zui gers. En daarachter ligt de dijk. jyjeeuwen trekker grote kringen bo ven de dijk, die thans over 'n lengte van ruim een kilometer boven water uitsteekt en aan weerszijden gestoken is in een keurslijf van steen. Aan de Noordzijde is de bekleding van basalt, aan de andere kant van klinkers. Ergens is een dragline bezig de zand- kern van de dijk te bekleden met een laag kleileem, dat gebaggerd wordt Dij Urk. Mannen lopen over de dijk, c.e meesten hebben een pet op en alle maal dragen ze stevige laarzen. Midden op de dijk is een verhoging van zand aangebracht, waarover de toekomstige weg zal lopen, die een breedte zal hebben van ruim vijf me ter. Op een flinke afstand van de dijk ligt een zuiger, de „Casper Robles". „Die zuigt zand op voor de „Corrie", die hier aan de dijk ligtlegt inge nieur Middelburg uit. „De „Corrie" spuit het zand dan weer op de dijk Dat zandspuiten is een fascinerend schouwspel, dat zelfs de mannen daar boven op de dijk nu en dan nog boeit. De „Hoek van Holland II', die aan de andere zijde ligt, is niet alleen zuiger, maar ook „spuiter". Dat gaat dus nog vlugger. Schipper Cornelis Visser uit Marken is dan ook wel een beetje trots op die schuit, die de hele werkweek het „home" is van de bemanning. Alleen met de weekeinden gaan de mannen naar huis. Naar Marken, naar Urk, of naar het Zuiden. Op de dijk werken, behalve veel Hollanders, ook arbeiders uit Polen. Frankrijk is vertegenwoordigd door twee studenten, die wat practische ervaring willen opdoen. Een fijne motregen legt een sluier over zee en land. In de verte vaart een passagiersboot voorbij. Het gezoem van de machines vermengt zich met het gekrijs van meeuwen. Het lied van het IJselmeer. Het lied van Hollands trots. pi: NEDERLANDER IS TROTS OP ZIJN BODEM, want die is voor een belang rijk deel zijn eigen werk. Natuurlijk schuilt er enige overdrijving in, wat een Fransman eens heeft gezegd: „God schiep de wereld, met uitzondering van Nederland, dat werd geschapen door de Nederlanders zelf". Maar niettemin blijft het een feit, dat grote stukken van onze huidige bodem de vrucht zijn van onze eeuwenlange strijd met het water en dat een nog groter deel van ons land slechts door een kunstig samenstel van waterkeringen en een zorgvuldige water huishouding bewoonbaar kan worden gehouden. Dit alles zou niet zoveel proble men opleveren, als daar niet bijkwamen de dichtheid en de ongelijkmatige ver deling van de bevolking. Nederland behoort nu eenmaal tot de dichtst bevolkte gedeelten van Europa en staat zelfs in West-Europa aan de spits. Deze dichte bevolking in Nederland is ontstaan door een onaf gebroken en nog steeds onverzwakte groei (1829 2,6 millioen inwoners, 1899 5 millioen, 1949 10 millioen). En, ter wijl in de meeste landen het tempo van de groei is vertraagd, neemt de Neder landse bevolking ook thans nog snel toe. Als de verwachtingen niet bedrie gen, is nog een verdere belangrijke groei van de Nederlandse bevolking in het vooruitzicht. Waar moet deze terecht komen? De ze vraag wordt gesteld in de brochure „Ruimtelijke Ordening in Nederland", uitgave van de Regeringsvoorlichtings dienst. Het is frappant, welk een belang rijk deel van de bevolking in het lage polderland in het Westen is samenge trokken. Inderdaad woont daar bijna de helft van alle Nederlanders op een gebied, dat slechts 2/9 van het gehele land beslaat. Daar liggen ook onze grote steden, onze grote zeehavens, het zwaartepunt van onze industriële ontwikkeling en dat van ons handels verkeer. Het is dan ook een dringende eis, de ontwikkeling van de andere lancJ 'dclen zoveel mogelijk te bevorde ren en daarmede een verdere verzwa ring van de moeilijkheden in het Wes ten te voorkomen. In deze omstandig heden draagt de ruimtelijke ordening in^ Nederland zeer sterk het karakter van afweging der tegenstrijdige belan gen bij het grondgebruik. De grond is 't voorwerp geworden van een schaar- ste-economie, die naar alle schijn bij voortdurende toeneming van de bevol king alleen maar erger zal worden. Vandaar, dat de ruimtelijke planning allereerst tot taak heeft, de aanspra ken op de bodem uit dit oogpunt met elkaar te confronteren en zo mogelijk tot een vruchtbare coördinatie te bren gen. Afzonderlijke facetten. DIJ deze coördinatie komt het er na tuurlijk op aan zo gunstig mogelijke voorwaarden te scheppen voor de mil- lioenen Nederlanders, die in de ko mende decennia zullen vragen om een woning, om voedsel, om werk, om ont spanning. Dit betekent, dat het vraag stuk van de bestaansmiddelen voorop staat. Duidelijk spreekt hierbij de beteke nis van "3e industrie. In 'de naaste toekomst zal dit nog zwaarder gaan wegen. Inderdaad ligt voor Nederland thans de keus tussen een verdere ster ke industrialisatie enerzijds en aan de andere kant een grote emigratie of een gevoelige verlaging van de levensstan daard. Daarom wordt dan ook bij de ruimtelijke ordening zoveel mogelijk voorrang gegeven aan de plannen voor het stimuleren van industrie op de daarvoor gewenste plaatsen. Bij de tegenwoordige opbrengsten van de grond zou er eigenlijk voor een bevolking van ongeveer twaalf mil lioen, zoals die tegen 1970 wordt voor zien, ca. 520.000 ha. meer landbouw grond nodig zijn. Een dergelijke op pervlakte kan onmogelijk door landaan winning alleen worden verkregen. Daarom zal het ontbrekende moeten worden gevonden door, verdere produc tie-verhoging van de aanwezige cul tuurgrond, door betere ontzilting, voor koming van watervervuiling e.d. Zuinig met landbouwgrond 'pE GELIJKERTIJD dringt zich uiteraard de noodzaak op de beschikbare landbouwgrond, vooral die van goede kwaliteit, zoveel moge lijk te bewaren voor de voedselpro ductie. Een speciaal probleem vormen hierbij de tuinbouwgronden, die zich in het uitbreidingsplan van menige stad bevinden en voortdurend conflic ten tussen de belangen van de voed selvoorziening en van de woningbouw doen ontstaan. Het is geen toeval, dat de volks huisvesting pas in de derde plaats wordt genoemd. De omstandigheden in Nederland brengen mede, dat dit van ouds zo belangrijke aspect niet meer als vanzelf voorop kan gaan. De noodzakelijke zuinigheid met de grond speciaal met landbouwgrond, maar eveneens met de natuurruimte dwingt tot hernieuwde bezinning op de aanspraken, die de woningbouw naar redeiykheid op de bodem mag doen gelden. Meer hoogbouw Tot dusver was in ons land het een gezinshuis regel, ook nog in de mees te kleinere en zelfs enkele middel grote steden. Thans is in vrijwel alle steden een kentering waar te nemen. In toenemende mate gaat men over tot de bouw in meer woonlagen en ook de toepassing van een grotere dicht heid van bebouwing is overal aan de orde. Ook voor de dorpen komt de vraag op, of de daar gewoonlijk toe gepaste zeer ruime verkaveling nog langer kan worden gehandhaafd. In het kader van de ruimtelijke orde ning is het een hoogst actuele en be langrijke vraag, hoe de stedebouw kundigen er in zullen slagen by het ontwerpen van hun plannen het even wicht te vinden tussen de thans zo sterk sprekende beperkingen en de eisen van sociaal en aesthetisch ver antwoorde woonwijken, die ook voor de toekomst hun waarde behouden. Soortgelijke spanningen doen zich voor bij de recreatie en de natuurbe scherming, zoals' de noodzaak tot ont zien van waardevolle cultuurgrond en van de schaarse natuurgebieden dwingt tot een zorgvuldige beoorde ling bij de aanleg van nieuwe land en waterwegen. Op grond van al deze overwegingen dient de planologische arbeid meer dan tot dusverre aanspraak te maken op aller belangstelling. De betekenis daarvan behoort in steeds breder kring beseft te worden, want het is het planologische werk waarvan af hangt of Nederland goed bewoonbaar blijft. Oók in de komende tijd waarin als het ware om iedere vierkante me ter grond strijd zal worden gevoerd. Kamerleden bezochten Twentse industrie De grote groep leden van Eerste en Tweede Kamer, die op het ogenblik 'n rondreis langs de Nederlandse industrie maakt, heeft gisteren verschillende be drijven in Twente bezocht. Tijdens een lunch in de cantine van een der be zochte bedrijven in Enschede heeft de voorzitter van de Twentse Kamer van Koophandel, de heer H. van Heek Hzn., een uiteenzetting gegeven van de vraagstukken, waarvoor de industrie in dit gebied thans staat. Russen nalatig Noorse houtboot ie beialen In de Zaandamse haven wordt mo menteel een internationale betalings kwestie uitgevochten tussen een Noorse houtboot en de Russische afzender van de voor Nederlandse houthandelaren bestemde lading. Het conflict bereikte zijn hoogtepunt, toen de Noorse rederij gistermiddag door een deurwaarder be slag liet leggen op het laatste gedeelte van de houtlast van het schip. De moeilijkheden worden veroorzaakt door het ingebreke blijven van de Rui sen, om de vracht in Engelse ponden te voldoen: De Nederlandse importeurs hadden reeds tijdig de prijs van de la ding en de vracht in Engelse ponden aan Rusland overgemaakt. DE ENGELSE LEAGUE. De Woensdag gespeelde wedstrijden voor de Engelse League luiden: Eerste divisie: Charlton AthleticManchester United 22, FulhamStoke City 50. Liverpool—Arsenal 0—0. Staking bij kleine rederij in Oost-Berlijn Het Oostduitse persbureau ADN heeft, voor het eerst sinds vele maan den, melding gemaakt van het uitbre ken van een staking in Oost-Berlijn. De staking brak uit bij een kleine, in particulier eigendom zijnde scheep vaartmaatschappij in 't district Lich tenberg. Volgens ADN wilden de arbei ders gebruik maken van hun recht om toezicht te houden op de zakelijke transacties der maatschappij, „doch de eigenaar", aldus het persbureau, „ver zette zich hiertegen". In Westberli.'nse vakverenigingskringen is men van mening dat de staking door de communisten op touw is gezet, met het doel een motief te scheppen voor onteigening van de firma door de Oost duitse communistische autoriteiten. SRP-leiders mogen niet spreken te Bremen De gemeenteraad van Bremen heeft bepaald dat het aan acht met name genoemde leden der socialistische rijkspartij (nieuwe partij op nazi grondslag) verboden is in het openbaar te Bremen te spreken. Het spreek verbod geldt onder meer voor de partij-voorzitter Dorls en ex-generaal Remer. Barricades langs Sowjet- sector van Berlijn De Oostberlijnse autoriteiten hebben bij 63 van de 90 doorgangsplaatsen tus sen Oost- en West-Berlijn barricades opgericht. Men gelooft, dat deze ten doel hebben de controle van het ver keer over de sectorgrens door de Oost berlijnse politie doelma iger te maken. schaarde de dreumes zich vo enthousiame onder de dansers. De kleine vierjarige Agnes Spe\rs is reeds een echte Schotse. Op de Highland Games te Breamer Frans vliegtuig vermist Een „Dakota" van de „Alpes de Pro vence", een kleine plaatselijke lucht vaartmaatschappij, is Woensdag op een vlucht van Perpignan (Franse Pyrenee- i ën) naar Oran, in Noord-Afrika, ver- mist. Er bevonden zich 23 passagierrs aan boord. Het toestel is het laatst bo ven Valencia waargenomen. Het vol bracht een vlucht in de geregelde luchtverbinding tussen Perpignan en Oran.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1951 | | pagina 7