de slag Kruiswoord puzzelaars Maatschappelijk gederailleerden onder hoede van de reclassering Als alle anderen Waarheid of bedrog ?J) Hersengymnastiek EEN van ons aller ingeboren verlan gens is wel: net te zijn als andere mensen, andere groepen, andere volken. In- de wieg beginnen we „de anderen" reeds na te doen, en zonder die naboot- singszucht zou een kind ook nooit iets leren. Op school is een van de ergste dingen die ons overkomen kan: op de een of andere manier eruit te vallen, anders te zijn dan de anderen hetzij in kleedij. belangstelling, opvoeding of reacties. Wat dat betreft is de eerste klas van de lagere school de grote stoomwals, die zo niet alle, dan toch heel veel „eigenheid" van de kinderen platdrukt. Want geen enkel kind is nu eenmaal van huis uit „als alle anderen", ieder moet zich min of meer geweld aandoen om te beantwoorden aan het klassetype. De grote opgave schijnt wel te zijn, zich aan te passen in het noodzakelijke en tegelijkertijd het eigene te bewaren en te laten door groeien. Christusfiguur in wolkenformatie ZATERDAG 29 SEPTEMBER 1951 NAAR VASTE GROND vrees en wantrouwen regeringen en volkeren tegen elkander in het harnas en naar de afgrond jagen, denken we onwillekeurig aan een ander Bijbel woord n.l. dit: „Indien ze niet spreken naar dit Woord, ze zullen geen dage raad hebben". Dit is de enige uitkomst voor onze grote wereldnood en tevens de oplos sing van al onze grote en kleine pro blemen. Jezus zal komen, bereid u, de tijd is nabij! Maranatha. A. DONKER Zaandijk Ik heb gemerkt, dat de strekking van mijn vorig artikeltje aan sommige lezers is ontgaan. Nu wilde ik nog maals de aandacht, speciaal ook van de heer Dirks uit Den Helder, erop vestigen, dat mijn betoog uitsluitend 'en doel heeft de nietigheid van de mens naar voren te brengen in tegen stelling tot de inbeelding van velen onzer, die menen alles te moeten ken nen en.... begrijpen! Ofschoon ik onze krant heb leren kennen als een dege lijk blad en geen sensatiekrant]e dus niet twijfelde aan de goede bron waaruit het bericht over de verschij ning op die foto ontsproot heb ik mij toch van een oordeel onthouden. Ik zei nadrukkelijk: als het bedrog is enz. en zo niet (wat, na het laatste bericht van de redactie toch haast niet betwijfeld kan worden dan kan nie mand er een afdoende verklaring van geven. En dit blijf ik bewerenjuist omdat we slechts mensen zijn, die eens moe ten leren, iets te aanvaarden en over denken in onszelf, alleen zonder tam-tam en zonder te willen weten hoe Ik scherm niet graag met grote woorden, maar zou willen eindigen met te zeggen: een goede verstaander heeft aan 'n half woord genoeg MEVR. H. M. KRESSE-JORDAN Lyceumstraat 40, Alkmaar Volgens mij wordt er aan het gehele geval te veel waarde gehecht door mensen, die er door hun overtuiging ook gaarne die waarde in zouden wil len zien. De wens is immers de vader der gedachte. Nu is daar op zichzelf niets tegen en het is verre van mij te beweren, dat deze mensen ongelijk heb ben. Echter vind ik het juist in deze tijd zaak, om nuchter en logisch te blij ven, óók op dit gebied. En daarom het volgende: Wanneer men, op bepaalde dagen als de bewolking zich. daarvoor leent, eens de moeite neemt, om, laat ons zeggen een half uur, de lucht te bestuderen, dan zal men, met enige fantasie, vaak frappante gelijkenissen met voorwer pen, personen of dieren kunnen zien. Het blijft meestal vaag, doordat het beeld steeds wisselt en dus het moment, waarop de gelijkenis zich het duide lijkst aftekent, direct weer voorbij is. Zo stel ik mij nu het onderhavige ge val ook voor. Juist op het moment, waarop de kop, (die tussen haakjes, omdat er geen positieve afbeelding van Christus bestaat, óók die van Karei I of Frans Hals zou kunnen zijn!) zich het duidelijkst aftekende, is toevallig de foto genomen. Inderdaad toevallig, maar volgens mij ook niet méér dan toeval! Draait men het beeld een kwart slag naar links, dan ziet men bijv. een soort pelikaan met opengesperde bek (onge- retoucheerd) JAC, L. KOOPMAN. Zaandam, Dr. Roggertspad 11 Horizontaal 1. Onze-lieve-heers- beestje, 6. deel v.e. tram, 12. gebruik in kleding, 14. zwemvogel, 16. getijde, 18. inr. tot opleiding van geestelijken, 19. wederk. voorn.woord, 20. wrok, 22. open plein in een dorp, 24. vlaktemaat, 25. bloeiwijze, 26. stad in Duitsland, 27. in het jaar, 28. schaakterm, 29. bitter vocht, 32. karakter, 34. aanspreektitel, 36. wiel, 37. troefkaart, 38. soort paard, 43. stekelvarken, 44. deel van de Bijbel, 45. stadhouder, 48. familielid, 49. ad vies, 50. beest, 52. beroep, 53. figuur- dans. Verticaal: 2. in het jaar dér wereld, 3. houding, 4. lofzang, 5. water bij Gro ningen, 7. tijdrekening, 8. gesteente, 9. vossenval. 10. of dergelijke; 11. onraad, 13. loot, 15. deel van een station, 17. boom, 19. hemellichaam, 21. humus, 23. citaat, 30. vloeistof bereid uit steen- koolteer, 31. Egyptisch landbouwer, 33. gier, mestvocht. 35. smalle strook, 39. weekdier, 40. slot, 41. de eerste vrouw, 42. reinigingsmiddel, 43. nobel, 46. ri vierschip, 47. schreeuw, 49. deel van een schip, 51. zangnoot. Magisch Vlechtwerk Horizontaal en Verticaal: 1. lengtemaat. 2. kunstboter, 3. toeneming van waarde, 4. wederdo per. In onze schooljaren hebben wij allen geleerd, dat in 1815. om pre cies te zijn, op 18 Juni van dat jaar, de Slag bij Waterloo plaats vond. Was het echter wel de Slag bij Waterloo? De Duitsers spreken namelijk over de Slag van Belle Alliance, terwijl de Fransen spre ken van de Slag van Mont Saint- Jean. Wat de beroemde Franse schrij ver Victor Hugo, autoriteit op het gebied van de Napoleontische Eeuw, in zijn boek „Les Misérables" schreef, spreekt genoeg voor zich zelf. Ik citeer: dit Waterloo, dat niets deed en een halve tnijl van het slagveld verwijderd was. Mont SaintJean werd gebom bardeerd, Hougoumont platgebrand, Papelotte en Plancenoit platgebrand, La Haye Sainte in stormaanval ge nomen en La Belle Alliance was ge tuige van het samenkomen der bei de overwinnaars, maar deznamen zijn nauwelijks bekend en Waterloo dat aan de slag geen deel nam, heeft alle eer gekregen". 1 Wie was de eerste vrouw van Rembrandt? 2 Wanneer iemand zich verstopt in het Rijk der 64 velden, waar zit hij dan voor? 3 We spreken wel eens van een Joffer. Wat is nu eigenlijk een Joffer? 4 Is een levensboom hetzelfde als een stamboom" 5 Wie is de bouwmeester van het Kon. Paleis op de Dam te Am sterdam? 6 Met welke snelheid groeit een nagel van onze vingers? 7 Hoeveel maal slaat, normaal, ons hart per minuut? 8 Wat verstaat men onder colom- ber? 9 Hoe noemt men de volkstaal, die op Curacao gesproken wordf ld Wie was de moeder van Prins Willem de Zwijger? Voor de antwoorden zie ons blad van Dinsdag.) bij te brengen en dank zij het opdra gen van geregeld en nuttig werk. Ons land kent verscheidene van zulke in stellingen: de Rekkense inrichtingen, de inrichtingen van het Hoogeland, de inrichting Koningslust, de inrichting „Maria Regina", te Stevensbeek, Hoeve „Boschoord" van de Maatschappij van Weldadigheid, de Industriële Inrich tingen van het Leger des Heils en de Landkolonie dezer instelling. De reclasseringsverenigingen treden weinig of in het geheel niet voor het voetlicht; zij verrichten hun zegenrijke arbeid in stilte. Hun werk verdient evenwel door ieder gekend te worden en gewaardeerd.... en gesteund. Op de Nationale Reclasseringsdag mogen zij niet tevergeefs een beroep doen op de offervaardigheid van het Neder landse volk. De opening van de bekende October jaarbeurs in Müvchen werd gekenmerkt door een grote optocht, waai in al'e deelnemers tiaditionele costuums droegen. Vooral voor mensen of groepen voor wie dat eigene bestaat in een speciale opdracht van God misschien zou men zelfs van een „uitverkiezing" moeten spreken is het bijzonder moeilijk om die twee dingen te combineren. Öf zij vervallen in de hoogmoed van het excentrieke, waarin hun uitzonde ringspositie wordt gekoesterd alsof het een verdienste was, öf zij trachten zo veel mogelijk die bijzondere roeping te ontlopen en te verbergen, en doen al hun best om „als alle anderen" te zijn, althans te doen alsof. Voor deze verleiding bezweek het Joodse volk voor de eerste maal in zijn geschiedenis toen het Aaron dwong om een gouden stierenbeeld voor hen £e maken, opdat zij, net als de hen omringende stammen, een zichtbare God zouden hebben. Sindsdien is de ellende voor hen niet van de lucht ge weest. Altijd weer bestond hun afval van God grotendeels in het feit dat zij hun verkoren-ziin verloochenden en de naburige heidenen probeerden gelijk te worden. Een der meest sprekende voorbeelden is wel hun dringend verzoek aan de profeet Samuel om een koning: Geef ons een koning, opdat wij net zullen ziin als alle andere'volken! Samuel deinst terug voor deze smeekbede, hij herkent er de verzoeking in, dezelfde verzoeking die Jezus Christus in de woestijn voorgoed zou overwinnen, toen Hij weigerde terwïlle van de heerschappij over alle koninkrijken der aarde de Satan te voet te vallen. Want achter het verlangen naar het zijn-als- alle anderen verschuilt zich de begeerte om weg te duiken in de naamloosheid, en juist daardoor des te beter zich te laten gelden. Wie een koning begeert, om oorlogen voor hem te voeren, be geert macht en zelfverheerlijking: in het koningschap zoals dat rondom Israel bestond was de koning als het ware de vergoddeliiklng van de volks kracht, het volk aanbad in de koning ten slotte zichzelf. Daarom moet Sa muel eerst weigeren een dergeliik god deloos verzoek in te willigen: het beeld van de koning zal zich immers schui ven tussen God en het volk, dat tot Zijn rechtstreekse dienst werd geroe pen; als hij een koning zal worden net als alle andere koningen, dan zal hij niet méér zijn dan een afgod, die het volk laat vergeten in Wiens dienst het eigenlijk staat. Als Samuel ten slotte bezwijkt, is het met bloedend hart. Het Joodse volk is misschien wel het beste voorbeeld van de moeite en pijn die het kost om „een uitzondering" te Zijn. Toch móet het die moeite en pijn op zich nemen, zoals ieder mens die, op veel lager niveau dan het uitverkoren volk en misschien slechts in een enkel opzicht, opgedragen kreeg om anders te zijn dan de anderen. Want iedere uit zondering helpt de regel mogelijk ma ken. Alle anders-dan-de-anderen-zijn is naar zijn diepste wezen een soort van plaatsvervangend lijden. Sterke God ons daarom bovenal in dat deel van ons leven of van onze persoonlijkheid waar in wij uitzondering hebben te zijn en te bljjven. Zo'n fiets, die langer meegaat I (Advertentie, Ing. Med.) Vonnis is niet het sluitstuk (Van onze speciale verslaggever). yOOR het oog van de toeschouwer betekent het uitspreken van het vonnis het einde van een strafzaak. De veroordeelde verlaat de zaal, gewoonlijk aanzienlijk opgelucht, als de uitspraak geheel of gedeeltelijk „voorwaardelijk" luidt. Dat er dan, juist in de gevallen van „voorwaardelijk", nog een geheel hoofdstuk ongeschreven Is, onttrekt zich aan de publieke waarneming. De ver oordeelde zelf ziet dit gehele hoofdstuk in de regel ook slechts perspectivisch verkleind, als hij het magische woord „voorwaardelijk" heeft horen klinken. Toch is, uit sociaal oogpunt gezien, het vonnis een diagnose, waaraan in enkele trekken de grondlijnen voor een therapie zijn verbonden: er wordt 'n proeftijd bepaald (jgewoonlijk twee a drie jaar) waarbinnen geen strafbaar feit zal mo gen worden gepleegd; de veroordeelde komt onder toezicht van een reelasse- ringsvereniging. De eigenlijke therapie, die geheel op de persoon van de ver oordeelde gericht is, wordt aan de toezichthoudende vereniging overgelaten. Levende relaiie DECHTER en reclasseringsinstellingen kennen tegenwoordig dus in zeer veel gevallen de delinquent; zij we ten iets af van zijn levensloop, van zijn karakter-eigenschappen, van zijn moei lijkheden, van zijn familie-omstandig heden, van het milieu, waarin hij gere geld verkeert, enz. Dat geeft een grote steun bij de heropvoeding, die evenwel onvruchtbaar blijft, als er niet een le vende relatie tussen de reclassant en de toezichthoudende vereniging tot stand gebracht wordt. De reclasserings verenigingen wijzen daarom een toe zichthouder aan, die een zeer delicate taak heeft en ernaar moet streven en op vertrouwen gegronde, persoonlijke band met de delinquent te leggen. De toezichthouder staat naast de ver oordeelde en vermijdt daarbij alles, wat hem in zijn vrijheid zou kunnen beper ken of maatschappelijk zou kunnen be nadelen. Voor de toezichthouder eist het contact een zeer grote mate van geduld en tact; voor de delinquent kan het toezicht een unieke ervaring zijn: mis schien is er in zijn leven voor het eerst iemand, die zich belangeloos hartelijk voor hem interesseert. Gezamenlijk proberen zij de moeilijkheden ar- beids-, woning-, gezins- en individuele moeilijkheden en het grote probleem: de vrije-tijdsbesteding op te lossen. Op 31 December 1950 stonden onder officieel toezicht van de verschillende reclasseringsverenigingen 12.587 voor waardelijk veroordeelden, voorwaarde lijk in vrijheid gestelden en voorwaar delijk gegratieerden, benevens een 400 voorwaardelijk niet-vervolgden. Een belangrijk onderdeel van de re- classeringsarbeid is het celbezoek. Alle gevangenen, die tot langer dan drie maanden veroordeeld zijn, worden in de eerste maand van hun insluiting be zocht, waarbij hun de vraag wordt ge steld of zij celbezoek wensen en zo ja, van welke vereniging. Uit deze bezoe ken spruiten vaak contacten voort, die nuttig zijn voor een door de veroor deelden vrijwillig aanvaarde nazorg, als de straf is verstreken. Het aantal na zorg-gevallen is niet nauwkeurig te noemen, doch de R.K. Reclasserings- vereniging alleen heeft er per jaar reeds ongeveer 500. Ais het toezicht faalt HET komt uiteraard meermalen voor, dat het toezicht, gekoppeld aan mate riële hulp, faalt. De reclassering maakt dan gaarne gebruik van inrichtingen, die zich bezig houden met de hervor ming van de gedeclasseerden. In die inrichtingen zijn het uiteraard altijd weer de moeilijkste gevallen, waarme de men te doen krijgt: de gestranden voor wie maar weinig hoop is overge bleven, Desondanks boekt men hier niet zelden opvallende successen, dank zij de pogingen om de verpleegden ver antwoordelijkheidsbegrip, gemeen schapszin en gevoel van eigenwaarde 2. De foto is historisch echt, dus authentiek, volgens de redactie, die voor de onomstotelijke juistheid in staat. Een nieuwe reeks ingezonden stukken (Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie) Tot dusver heeft men de oplossing van de z.g. raadselachtige „Christus- kop" gezocht door verklaringen op het gebied van religie en ethica. Waarom eenvoudig als het ingewikkeld óók gaat? Laten wij het eens bekijken uit het oogpunt van de luchtvaart. Wét staat over de zaak nu eigenlijk vast, en is het nu wel de moeite waard om over een normaal verschijnsel zóveel pennen, handen, harten en hersens in beweging te zetten? Men zoekt er véél meer achter dan er in werkelijk in zit. Eerlijkheidshalve moet ik er bijvoegen, dat Voor mij wetenschap, de zuivere wetenschap, een grotere macht bezit dan het geloof. Wat weten wij nu? 1. De foto werd genomen door een Amerikaans pilooot, die bovendien, uit fotografisch oogpunt bekeken, een slechte foto nam van wat grillige wol ken en twee vage onduidelijke silhouet ten van zware bommenwerpers. Immers de piloot wist niet vóór zijn verbazing, dat op het negatief een „Christuskop" zou komen. den hemel, zal alzoo komen gelijkerwijs gij Hem naar den hemel hebt zien he nenvaren". Het zal dan echter geen afbeelding of figuur zijn, maar de werkelijke per soonlijkheid van Jezus Christus. Op die dag des oordeels, wanneer Hij zal ko men als rechter over een wereld van zonde en schuld, zal aller oog Hem zien. Dit wil zeggen, dat al degenen, die een waarachtig geloof bezitten. Hem zullen aanschouwen als hun verlosser en zaligmaker. Maar voor hen, die niet in Hem geloven zal Hij zijn een rechter. Laten we daarom niet stil blijven staan bij de foto van de Christusfiguur op de wolken, maar ons >uden aan wat in de Bijbel staat: „Zalig zijn degenen, die niet gezien hebben en nochtans gelo ven". En als de verdwaasde wereld van onze dagen eens tot erkenning mocht komen van zonde en schuld, dan zou de verlossing werkelijk komen in deze bange crisis. A. J. BAKKER Rijvordtlaan 45, Beverwijk Nu is het wei opmerkelijk, dat niet één luchtvaartdeskundige de zaak een klein beetje recht zet, ook al omdat in het onderschrift een grote fout schuilt. De daarin genoemde jagers zijn n.l. bommenwerpers! Maar dit is bijzaak. Is het werkelijk wel zo iets bijzonders, als een wolken formatie een z.g. „Christuskop" vormt? Want uit het onderschrift blijkt hele maal niet, of dit verschijnsel natuur lijk is of kunstmatig. Nooit gehoord van reclameschrijvers in de lucht, die met enorme rookwolken letters en zinnen schreven? Jaren vóór wereld oorlog II werden twee oude Engelse Aus'in SE-5A jagers dóór de Persil- fabriek gebruikt voor reclame van haar producten. Op zomerse windstille dagen zag men dan de woorden „ATA" en „IMI" in de lucht staan, zich kilo meters strekkend. Nu hoort men er niet meer van in Nederland. In Amerika maakt het nog steeds opgang, als een zeer modern reclame middel, om de aandacht van miilioe- nen Amerikanen op te vangen en te dwingen om te kijken. En nu komen we op hét punt! Zou het zo onwaarschijnlijk lijken als de een of andere godsdienstige secte of genootschap (b.v. The Youth for Christ) reclame, kerkelijke reclame maakte voor haar werk, met één van de modernste middelen, die een Ame rikaan heeft en gebruiken kan? En wa' is het vervolg? Dat een Ame rikaans piloot toevallig de ,-,Christus kop" op zijn foto kreeg. G. ROOKER Korte Tuinstraat 17, Enkhuizen In aansluiting op de ingezonden stukken over de Christusfiguur in de wolken wilde ik niet mijn persoonlijke mening zeggen, maar de Bijbel laten spreken. We lezen, dat de Christus na Zijn opstanding ten hemel voer en dat daarbij verschillende van zijn. discipe len aanwezig waren. Er kwam toen een boodschap tot deze mensen, die aldus luidde: „Gij Galileesehe mannen, wat staat ge en ziet op naar den hemel? De ze Jezus, die van u opgenomen is in De foto, die zoveel pennen in beweging bracht. Duidelijk blijkt dat de Christus nog altijd een grote plaats inneemt in het gedachtenleven der mensen. Of wij nu pro of contra zijn, wij raken Hem nu eenmaal niet kwijt en de verschijning van een simpele foto, waarvan wij de herkomst of het ontstaan niet kunnen controleren, wekt gedachten die ver band houden met het profetisch woord uit Openb. 1 7: „Ziet Hij komt met de wolken, en alle oog zal Hem zien", en wat daar nog verder wordt gezegd over de wederkomst des Heren. Ik ga geen verklaring geven van de ze eigenaardige wolkenfoto, doch naar aanleiding van de reacties bij verschil lende mensen enkele opmerkingen. Wanneer men de goede raad van een der inzenders eens ging opvolgen en ging lezen in de Bijbel wat daarin alzo wordt vermeld over de wederkomst van Christus? Daar zouden vele raad selen en problemen van deze vastge lopen wereld hun antwoord en oplos sing vinden. De Bijbel is h e t boek voor de mens als kenbron der waarheid. Dit wonderbare boek bewijst zelf zijn be trouwbaarheid als het geopenbaarde Woord Gods. Bovendien geeft het ons een duide lijke verklaring van het wèreldgebeu- ren, en wanneer wij zien hoe haat,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1951 | | pagina 8