P.K. VAKKLEDING VAN NELLE'S GOUDZEGEL Lederhandel! hddhs. (DekJiex ff) Abonneert U op dit BLAD! Toetreding tot de N.V. Bouwkas Noord Nederlandse Gemeenten 5.38 9.98 21.98 13.65 17.38 14.95 8.65 4.35 3.68 498 19.85 5.65 21.35 1.18 0.98 1.28 0.78 0.38 0.65 0.88 6.95 8.85 5.95 Fahner'S LsdSrhandGl Hmnbrouwerstraat6 Alkmaar Alleen verkoop: J. Marees-Oudes L. de Pee STAATSEXAMENS TUBANTIA Uitvoerige critiek van de Raad Goudzegel bevat géén aromatiserende bijmengsels. U proeft het dadelijk: Dit is zuivere Virginia-tabak! Vo ct VIRGINIA SHAG Rundleder school- en actetassen Rundleder vakkentassen Rundleder 4-vaks tassen Rundleder Canadian bags Rundleder Canadian bags Rundleder grote reistassen en Canadian bags Schooltassen, Linnen boodschaptassen, Broodtassen Grote week-endtassen, Grote partijen rugzakken Dubbele schooltassen, Schooletui's, Padvindersriemen Broekriemen, Schakelriemen Padvindersportemonnaies Padvindersmessen1.38 - Padvindersfluiten0.98 - Reiskoffers Emigrantenkoffers hebben wij ook iets beschadigd v, spotprijzen Dubbele fietstassen, Enkele fietstassen, dito VRIJDAG 9 NOVEMBER 1951 Ja? Dan kent U P.K. vakkleding. De beste stoffen, bet beste gemaakt, de beste pasvorm. Prettig om in te werken. Allemaal dingen, die bij de keuze van Uw werkkleding belangrijk zijn. Manutacturenhandel, PayglopH, Alkmaar Sint Pancras TE HUUR Baby-Weegschalen Bestralingslampen Hoogtezonnen ADR. V. D. KUIP Mient 25 Alkmaar RUILT UW OUDE BONT MANTEL In voor een nieu we. Bonthuis 't Centrum, Utx-echtschestr. 134, A'dam, tel. 39418, bij Fredcriks- plein. H.B.S. A B Gymnasium A A B Akten Frans L.O. M.O.A. Volledige Schriftelijke Opleiding; INSTITUUT Aoreuo Vraagt ons prospectus Honderden geslaagden VVVvvvvvVvVfYTfVVv Pleidooi van de burgemeester weerlegde de bezwaren Wt) hebben dezer dagen reeds uitvoerig uiteengezet, dat B. en W. de raad heb ben voorgesteld deel te nemen in het kapitaal van dc N.V. Bouwkas Noord Nederlandse Gemeenten tot een bedrag van 8000 (f 0.20 per inwoner) van welk bedrag 20 of 1600 gestort moet worden en waarbij tevens voor de twee en dertig aandelen van elk 250.een entreegeld van 320.verschuldigd is. Deze bouwkas ontvangt van de spaarders 2.per 1000 per maand en ver strekt hen daaruit na verloop van enige tijd een hypothecair crediet om hen in staat te stellen door bouw of koop een eigen woning te bekomen. Over deze hypothecaire leningen moet rente worden betaald, maar over de spaargelden wordt rente vergoed. Voor het aantrekken van vreemd kapitaal door de Bouw kas zjjn de aangesloten gemeenten garant. Aan de spaarders wordt bouwkundige hulp en bijstand verleend. Bouwkas der Noordned. Gemeenten wordt men pas na 30 jaar eigenaar van een woning en Pij het'particulier inia- tiéf duurt dit 13 jaar korter en is het tevens goedkoper. Een spaarder, die niet meer kan sparen, mag alleen zijn gedeeltelijk eigendom overdoen aan bloedverwanten in de rechte linie. Is dit ook zo bij verkoop? Ook het onder houd der woningen heeft een be zwaar, al voorkomt men er het pas seren van tal van remmende instanties door. Woningbouw is wel overheids taak, maar vóör de oorlog waren 85 der gebouwde woningen door parti culier initiatief tot stand gekomen Hoeveel spaarders zijn er nu en hoe veel huurders? De heer W i e s e (Arb.) herinnerde aan het gunstig advies van Openbare Werken, Spr. las evenwel een artikel uit de Leeuwarder Courant voor, ■iimit bleek, dat de spaarders min der gebaat zijn dan de exploitanten. Dit is een uitlating van de president commissaris der N.V. Bouwkas Noord- nederlandse Gemeenten. Het zullen volgens hem de gemeenten met de meeste middenstanders zijn, die voortaan het meest kunnen bouwen. De heer Van Dijk (KVP) vroeg zich af of nu reeds de tijd van over heidsinitiatief is aangebroken, al ver dient z.i. de N.V. Bouwkas verre de voorkeur boven andere. Bij de bouw van de 24 woningen aan de Talma- straat vervalt geheel de zo nuttige spaarperiode en zo komt men in de verleiding dit ook bij de andere bouwsystemen toe te passen. De heer Couwenhoven (Arb.l meende, dat de particulier alleen gaa? bouwen als hij winst kan behalen, in tegenstelling met de woningbouwver enigingen. Hier ligt zeker een taak voor de gemeenschap. Sluiten wij ons niet aan, dan kunnen de 24 woningen volgens de woningwet worden ge bouwd. In 1952 is er ruim bouwvolume en kan het particulier initiatief zijn activiteit tonen. De heer H o y t i n k zeide. dat men thans meer moet bezitten om als par ticulier te bouwen. Spr. was erg vol daan in de financiële commissie. Hij stapte daarna naar een gegadigde en zei, dat deze direct f 1800 moest beta len. Maar men deelde hem later mede, dat dit f3150 moet zijn. Hoe kan een arbeider voortaan f30 per maand bijbetalen om uit de gesloten lening los te komen? De heer Berkhouwcr (WD) zei- de, dat men voor een huis van f 10.000 een bedrag van f 3000 moet storten. De Bouwkas geeft de rest en de gemeente garandeert rente en de aflossing. Maar een particulier of een instelling wil met gemeentelijke garantie ook wel f 7000 verstrekken. Welk verschil is er dan tussen deze bonwkas en een particuliere geldgever? Een hypotheekbank kan het dus ook doen. Antwoord van de burgemeester. De voorzitter herinnerde er aan, dat de raad meermalen naar toenade ring tot een bouwkas gevraagd heeft Elke gebeurtenis heeft evenwel zijn eigen tijd Spr. hield vroeger een refe- De heer Venneker (KVP) had reeds in 1949 gevraagd naar de moge lijkheid van aansluiting bij een bouw- spaarkas, maar het college voelde er toen niet veel voor. Het college meent thans, dat door aansluiting bij de N.V. Bouwkas de woningbouw wordt gestimuleerd. Is dit niet te optimis tisch? Er gaan 8 jaren voorbij eer men bij normaal sparen een woning zal kunnen betrekken. Is het de bedoeling van het college dezelfde houding aan te nemen tegenover spaarders van an dere bouwspaarkassen? Wordt de Alk- maarse architecten niet een belang rijk deel van hun werk ontnomen als de Spaarkas der Ned. Gem. gaat bou wen? Van deskundige zijde is opge merkt, dat het particulier initiatief moet voorgaan en eerst daarna de ge meente naar voren mag treden. De N.V. Bouwspaarkas der Noord-Ned Gem. werkte anders dan de particu liere bouwspaarkassen. Spr. is voor dit voorstel en meent, dat de ge meente daarmee nog met in het sta dium is gekomen, dat zij zich moet terugtrekken voor het particulier initiatief. De heer Hols muller (VVD) zag hier ook allereerst een taak voor het particulier initiatief. Via het toezicht van de Verzekeringskamer kan men overtuigd zijn van de degelijkheid der spaarkassen. Als vele provincies zich aansluiten, kan de N.V. Bouwkas der Noord-Nederlandse Gemeenten top zwaar worden. Is het daarom niet beter in deze provincie een eigen orga nisatie op te richten. Dan kunnen ook onze architecten een kans krijgen. Nemen wij dit voorstel niet aan, dan lopen de te bouwen 24 woningen in de Talmastraat gevaar. Hoe staat het met deze nog dit jaar te bouwen wonin gen? Zijn daar serieuze gegadigden voor? Wij mogen volgens Rijksvoor schrift geen geldlening van 5 garanderen, dat door de N.V. Spaar kas geëist wordt. De gemeente zal pogingen moeten doen om meer geld aan te trekken, ook van particulieren. Is het college bereid te bestuderen of zij rente en aflossing voor hypotheek gevers kan garanderen? Het betreft dan geen garantie voor de Spaarkas maar voor particulieren, die met Rijkssteun willen bouwen. Overigens komt het op hetzelfde neer en de raad zou elke garantie na der moeten bekijken. Dat zou de wo ningbouw zeker stimuleren. Een make laar of bouwer heeft bij de spaarkas sen geen belang en zal in het andere geval propaganda voor particuliere bouw kunen maken. De heer Van der Borden (CH) had wel enige bedenkingen. Men scheidt zich af van de particuliere kassen. Deze bouwspaarkassen hadden hun fouten, maar dat hebben vele ge meenten ook. De particuliere bouw spaarkassen hebben' betrekkelijk met kleine kapitalen te maken. Bij de raat over deze bouw en de afd. Noord- Holland der Ver. van Ned. Gemeen ten meende, bij een enquête, dat er weinig belangstelling voor bestond. In Z.-Holland kwam men ook niet tot een besluit en nu namen B. en W. het zelf ter hand. In Overijsel en Gel derland bleek men al veel verder dan in Noord-Holland. De Groninger en Friese gemeenten wensten geen zelf standige provinciale lichamen, zodat zjj met Drente samengingen. Een eigen N.V. in Noord- en Zuid-Holland bleek practische bezwaren te hebben. Men steunde liever op de reeds verkregen ervaring der N.V. Bouwkas van Noord- Nederlandse Gemeenten. Het draagvermogen van een bouw kas moet zo groot mogelijk zijn. Hoe groter het lichaam is, des te meer is het bestand tegen schokken. Er is geen vrees, dat de N.V. Bouwkas top zwaar zal worden. Hoe groter het aantal spaarders, des te economischer werkt men met het personeel. Men moet bij de aanvang van de bouw in het Westen niet direct met onbeken de architecten gaan werken. Trouwens de N.V. zoekt de beste architecten over het gehele land. Bij bouw van vele woningen kan men de architecten zö goed honoreren, dat zij zich ook op de bouw van kleine woningen kunnen specialiseren. Men kan hier trouwens beter een vreemde architect hebben als deze veel goedkoper kan bouwen. Waarom begaven de gemeenten zich op het terrein der bouwkassen? Er zijn belangrijke verschillen tussen de par ticuliere bouwkassen en deze N.V. voornamelijk in het verstrekken van rente. De staatscommissie-Van Brug gen adviseerde destijds het renteloze systeem te verbieden. In internatio naal verband is het renteloze systeem verworpen. Men zou, als men kon. daartoe ook van de zijde der particu liere bouwkassen wel willen afstappen. Er is voor de spaarders hier een be hoorlijk rente. Spr. gaf nader aan welke nadelen aan het renteloze systeem zijn verbonden. De gemeen ten achtten de bouw primair en de financiële kwestie secundair. Bij de N.V. Spaarkas is meer sprake van een bouwinstituut dan van een fi nancieringsinstituut. Wij hebben hier de zaken al te lang aangekeken. Drie en een half jaar lang lieten de particuliere bouwkassen op zich wachten. Zij schoten te kort en daarna is dit werk overheidstaak ge worden. Het is niet nodig dat het Rijk zich met de gemeentelijke taak gaat bemoeien. De meeste bouwkas-con- tracten bij particuliere kassen zijn al van lange duur toen het bouwen nog veel goedkoper was. B. en W. zjjn bereid fair play te spe len ook tegenover de particuliere kas sen. Deze hadden een leemte welke dc gemeenten moesten opvullen. Doen zij dit zelf dan kan men de N.V. Bouw kas zonder bezwaar liquideren, al ge looft spr. niet dat het daartoe gauw zal komen. De spaartrouw moet hier bewezen worden eer men een lening in hypothecair verband kan krijgen. Met het beginnen te sparen en pas over 3 jaar gaan bouwen lenigen wij de woningnood niet en alleen daarom is ontheffing verleend. De practijk bij de N.V. bewijst dat er evenveel onver plicht als verplicht gespaard wordt. Dat geld brengt 3'/!% op en verkort de af- lossingsduur van de hypotheek. Boven dien drukt de rente dan minder zwaar. Het lijkt dat de mensen bereid zijn te sparen vor een bepaald doel, wat men bij de gewone spaarbanken mist. Men moet het plan van de 24 woningen niet zien als de worst die opgehangen is om toe te happen. Dat plan was al van oudere datum. Een huis dat men ge bouwd heeft kan men verkopen be houdens de rechten van de hypotheek houder. Er moet een marge zijn tussen de rente op geleend kapitaal en die van de hypotheek en die is op '/s% gesteld. GEEN CONCURRENTIE Het is niet de bedoeling van de N.V. om met de hypotheekbanken te con curreren. De laatste geven liever voor verkoopbare complexen. De verhou ding met de spaarders is bij dc N.V. een geheel andere dan bij hen die bij de hypotheekbanken lenen. Als er behoefte is aan garantie voor de 80% waarom meldt men zich dan niet als bouwspaarder? Het ligt niet op de weg der gemeenten aan hypo theekbanken die leningen tussen tijds kunnen opzeggen enige zeker heid te verschaffen. Er zijn voorhands geen termen om op dergelijke sugges ties in te gaan. De cijfers welke spr. in de financiële commissie gaf zijn achterhaald door die, welke in de bij eenkomst in de aula zijn vermeld. Men FAHNER's 2195 - 1985 - 1865 - 1584 - 1085 - 865 met 2 voortassen 3485 - 2895 - 2588 - 2338 - 1495 - 4888 - 4495 - 3985 - 2885 - 2265 1988 - 1672 - 1565 - 1468 met 1 voortas 3178 - 2745 - 2345 - 1988 3548 - 2985 - 2488 zwaar zeildoek, gegarandeerd waterdicht, prima afwerking. Dubbel collegetasmodel Actetasmodel gagarandeerd waterproof 1568 - 1198 - 998 - 948 - 698 - 595 - 538 met brede schouderriem 568 pracht afwerking met zware rits en riemsluiting, 2 grote voortassen in prijzen van 998 - 865 in licht en donkerbruin leder in leder plastic 498 - 298 - 248 - 168 - 138 in 16 prjjzen vanaf 1185 - 1075 - 965 - 885 - 770 zwaar waterdicht zeildoek in bruin en beige 1648 - 1565 - 1398 - 1198 Grote partijen kleiniederwaren, portefeuilles portemonnaies VER BENEDEN FABRIEKSPRIJZEN wil niet te veel geld investeren in panden welker eigenaars men nog niet voldoende kent. Tot op heden gaven zich binnen 5 dagen reeds 14 van de benodigde 24 spaarders aan. Spr. wilde de uitlating in de Leeuwarder courant geheel voor rekening van de president-commissaris laten. Vermoe delijk zit de moeilijkheid in de bouw van vrijstaande woningen. Het is niet toegestaan om voor het eerst te stor ten bedrag geld te lenen. Men moet met eigen geld komen om de hypo theek te kunnen krijgen. Dit voorstel heeft niets met politiek maar alleen met de woningbouw te maken. Een besluit als dit zal door de gemeentenaren in dank worden ont vangen. (applaus). Na enkele opmerkingen in tweede termijn welke geen nieuwe gezichts punten naar voren brachten, deelde de burgemeester nog mede dat de ge meente even welwillend tegenover een bouwer zal staan die in dezelfde con ditie verkeert als een spaarder bij de Bouwkas der Ver. van Ned. Gemeenten, maar van geval tot geval moet dit be keken worden. Misschien is het sparen bij 'é#h ren teloze kas soms voordeliger maar dat is afhankelijk van een bepaalde con stellatie. Laten de particuliere kassen gerust doorgaan. Als zij in deze faire concurrentiestrijd de mensen aan een woning kunnen helpen is dit het pijnt waarop het aankomt. De gemeente ga randeert het geld niet voor 5% maar voor 4'/i%. Het staat wel vast dat men zich hierover geen zorgen behoeft te maken. Het voorstel werd daarna met alge mene stemmen aangenomen. pvE felle redevoert 1 en Wysjinsky h hoop op toenaderin Oost, die even was bekendmaking van plan" van Truman, verdwijnen. Onnodi Amerikaanse minii landse zaken de Ru critiseerd en zo mc heeft de altijd vil Rus op die critiek heb een hele nach om het plan va ■Wysjinsky, „maar i onder de indruk w Pon niet slapen Vi Er. Dean Acheson, geaffecteerde Ame: kbrt tevoren uitdi loofd, die men wel mond in de Asseml Naties zou verwach Dit debat, dat vai betekenis moet woi nog wel niet over c slist, maar het heefi zonder dreigende e wat wij Donderdag schreven: „Helaas k bestudering van de mistische boeordelir Thans, nu de van de beide mach ongelukkige wereld zijn geweest, is het dan tevoren, dat de voor het indienen plannen. De be waarin de wereld is niet de oorzaak maar een gevolg er zaak van de spannii jet-Unie, gebruik n machtige positie aar wereldoorlog, er toe zwaar geteisterde F veiligheidsring te v de grenzen van het het redelijke verre dat Amerika daaroj het leggen van een om het uitgebreide rium. Naar Russisc deze bases een be< vitaal punt in de S Het is de worstel positie van de beic heden, die ieder in op geheel verschille rialistisch zijn, welk is voor de huidige tie, waarin de wer zolang zij er niet ir belangensferen een grenzing te vinden, een hersenschim bli. JN feite zijn daaroi: Duitsland belang] enig ontwapenings wenst een „geneutr zeggen ontwapend i land. Het Westen i vrij Duitsland, waai verwacht, dat het j misch het kamp di kiezen. Het kan nii Russische annexatie: het evenwicht in d al te zeer naar de verschoven. Maar kan Ruslam cessies doen? Het vi king van Duitsland kan blijven op do i kingen der satelliet ligheidsgordel in ondermijnen. Even moeilijk op] problemen in het Sowjet-Unie en haa communistisch Chin nooit bij neerleggen deel van Korea, de poort naar Mandsji in Westerse handen dat Formosa fungei borst van het Chine richt pistool: Aan kunnen Amerikaner maar moeilijk bij h eens zo machtige e in het Verre Ooster Slechts wanneer (en nog enkele am groot belang) uit c worden geholpen, k: en vrede hun kans. niet slechts een ma manschap der polil bovendien ook een trouwen en goede moeten bestaan. J moeilijk deze te or Gedurende het tot 12 November ka vallende sterren bo den verwacht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1951 | | pagina 10