Hongaarse zwaar te kerken hebben 't thans verduren Eert nacht op stap met Zwarte Piet De geheimzinnige brief Russen vernietigden haar stoffelijke en geestelijke onafhankelijkheid Toenemende pressie en bruut ingrijpen De mens en zijn handschrift De kenmerken der intelligentie 7 VRIJDAG 30 NOVEMBER 1951 9 „nE KERK is volkmen vrü" roepen de communisten en hun meelopers, wanneer zij spreken over de positie van de kerken in de landen achter het IJzeren Gordijn. Argelozen, die een reis naar Moskou mochten meemaken, plegen terug te komen met indrukken van kathedralen, die de gehele dag toegankelijk zijn voor de gelovigen. Alleen: bezoekers zijn er bijna niet meer.Want godsdienst is en blijft opium voor het volk en deze stelling is de basis van de opvoeding der jeugd. De vrijheid der kerk laat zich trouwens aflezen aan dat schoolvoor beeld der communistische godsdienstpolitiek, dat Hongarije heet. Dit namelijk bewijst, dat er in het wezen der bolsjewistische politiek sinds de revolutie van 1917 nog niets is veranderd dat weliswaar de methoden geraffineerder en venijniger zijn geworden doch dat het optimisme van Fritz Lieb volkomen ongegrond is geweest. Gereformeerde, Lutherse én Rooms-katholieke kerk heb ben op de allerpijnlijkste wijze ervaren, dat er uiteindelijk met de Russische machthebbers en hun aanhang niet te pacteren valt. datie van al degenen, die deel hadden gehad aan het verzet tegen de nazi's. De beste Hongaren, de beste christenen werden hiervan het slachtoffer. Het weerstandsvermogen van de kerken werden er volkomen door verlamd. De voornaamste leiders waren opgesloten, de anderen moesten voorzichtig zijn, daar hun goede relaties met de „mis dadigers" hun ieder ogenblik noodlottig konden worden. De groep, die zich in het verzet tegen de Duitsers en in de geestelijke herlevingsbeweging het krachtigst had geweerd, de calvinisti sch studentenbeweging Soli Deo Gloria was vernietigd. Tegelijkertijd werden de meelopers naar voren gehaald. Ds. Bereczky, die als predikant in het vooroorlogse evan gelisatiewerk een zeer belangrijke rol had gespeeld, maar die hoegenaamd geen kijk had op de politieke verhou dingen in zijn vaderland, werd staats secretaris. De stichting van een „vrije hervormde raad" werd doorgezet; deze moest de wettige kerkelijke leiding te genwerken en uithollen. De officiële kerkelijke pers werd gewurgd door in krimping van haar papiertoewijzingen. Een „progressief" kerkblad daarentegen kon zich onbeperkt uitbreiden. TOEN in Hongarije begin 1945 de Rus sische bezetting ten val kwam, ein digde voor de Gereformeerde kerk een periode van grote geestelijke en ver zetsactiviteit. Evangelisatiewerk had de oude waarheden tot nieuw leven ge wekt bij velen, wier geloof verslapt was. Kerkelijke functionarissen hadddh zich voorts naar vermogen gewijd aan het werk voor de bevrijding van het land en aan de hulp voor de vervolgden. Aanvankelijk zag het er na de komst van de Russen naar uit, dat deze voor de kerken weinig onheil zou brengen. Vernieling van kerkgebouwen en ver volging van geestelijken werden door de nieuwe meesters bestreden. Hun houding was bepaald vriendelijk te noe men. In een enkel opzicht was er een evenwijdigheid van opvattingen: beide, Russen en kerken, waren voorstanders van een gewijzigde grondpolitiek. Ver schillende Gereformeerde gemeenten hadden reeds lang een herverdeling van het grondbezit voorgestaan. De nieuwe bezetters eisten deze eenvoudig. En zo kwam deze herverdeling al betrekke lijk gauw tot stand. Een millioen joch van de room-katholieke kerk, twee honderdduizend van de gereformeer de kerk en alles wat verder kerkelijke stichtingen, ziekenhuizen, scholen en andere kerkelijke instellingen nog aan grond bezaten, ging in andere handen over. Kerken volkomen afhankelijk I)OORDAT een versterkte inflatie bo vendien alle kerkelijke fondsen ver nietigde, bleef de kerken slechts ar moede en volkomen afhankelijkheid van de staat over. Weliswaar garandeerde de staat de betaling van alle kerkelijke salarissen, maar dit gebaar bleek aller minst zo oprecht te zijn als het aan vankelijk scheen. Want deze gunst een slechte compensatie voor de onder toenemende druk genaaste bezittingen werd prompt gevolgd door de liqui- Rechtstreeks ingrijpen J^IETTEMIN de kerkelijke leiding mocht tot compromissen bereid zijn in het wezenlijke hield zij vast aan wat zü als haar taak en haar roeping zag. Daar kregen de communisten geen kans. Daarom ging de staat in 1948 tot de frontaanval over. Voortaan werd rechtstreeks in de zaken der kerk in gegrepen. De gereformeerde bisschop Ravasz, de voorzitter der synode, werd tót aftreden gedwongen. De'leiding der synode kreeg Revesz, als bisschop, werd hij opgevolgd door ds. Bereczky, die hiermee onmiddellijk het vertrouwen van het kerkvolk verspeelde. Andere candidaten voor het episcopaat werden gedwongen zich terug te trekken. Nog was het hoogtepunt niet bereikt. De zwaarste slag viel, toen de scholen VANMORGEN ontvingen wü een belangrijke brief. Een brief van een bekende autoriteit, die weliswaar n groot gedeelte des jaars buitenslands vertoeft, maar desalniettemin verrassend goed op de hoogte is met de Nederlandse toestanden en het gedrag van groot en klein gedurende zijn afwezigheid. We hebben die brief met veel genoegen open gemaakt en zetten ons aandachtig tot lezen. Maar o schrik, of die brief nu in het Spaans stond of in Egyptische hiëroglyphen, we weten het nieten lezen, ho maar. We hebben de puzzle-redacteur er bij gehaald en die raadpleegde de onder wijzeres van de kleuterschool. Maar alles wat we nu weten, is, dat de brief uit Spanje komt. Want op de envelop zat een Spaanse postzegel. WIE HELPT ONS uit de (Spaanse) hiëroglyphennood? Wie lost het raad sel van dit geheimschrift op en vertaalt de vriendelijke brief even in correct Nederlands? Geheimschriftdeskundigen verklapten ons, dat zoiets een peuleschilletje is. Elk teken stelt namelijk altijd een zelfde letter voor en een ander teken dus steeds een andere letter. De streepjes kunnen bijvoorbeeld duiden op de scheiding tussen twee woorden. De leestekens schijnen onveranderd te »ijn overgenomen. Jawel... maar wie lost zo'n puzzle nu maar één-twee-drie p? Wie presteert dat? der kerk, 33 middelbare en 1171 lagere, werden „genationaliseerd". Wel zou er godsdienstonderwijs worden gegeven, maar deze belofte is nooit ingelost. Bis schoppen, die niet naar het pijpen der nieuwe machthebbers wilden dansen, verdwenen de een na de ander, o.m. bisschop Revesz, de president der sy node, die in deze functie door bisschop Berreczky werd opgevolgd. In het be stuur van de theologische faculteit van de universiteit te Debreczen werd zelfs een volslagen atheist geplaatst In de Lutherse kerk speelde zich iets soortgelijks af. Hier werden een ex- nazi en een volslagen godloochenaar in leidende functies benoemd.... Onwaardige toestand ]\/IEN kan de protestantse kerk in Hongarije verwijten, dat zij niet, als de rooms-katholieke, een krachtig „neen" tegen de politiek der regering heeft laten horen. Dit echter is een ge volg van de opsluiting van hun belang rijkste figuren en van de zware pres sie, waaraan de anderen vaak hebben blootgestaan. Echter speelt ook de om standigheid mee, dat velen de beproe vingen van thans zien als het oordeel Gods over wat in het verleden vaak is verzuimd. Een onomwonden „neen" zou bovendien met één slag een eind maken aan de laatste mogelijkheid, om nog iets te doen. Niettemin is de huidige toestand de kerk volkomen onwaardig. Zij heeft allerlei uitspraken moeten doen, waar toe zij zich normaliter nooit zou heb ben verlaagd: veroordelingen van Mindzenthy, lofprijzingen jegens Stalin, en het communisme, en soortgelijke po litieke uiteenzettingen zij heeft moe ten zwijgen over wat zij had behoren te veroordelen: de bittere vervolgingen binnen de grenzen van het eigen vader land. De kerkelijke pers is een com munistisch propaganda-orgaan gewor den .Een belangrijk deel van het kerke lijke werk, met name dat onder de jeugd, is onmogelijk gemaakt. Men duldt nog de richtingen in de kerk. „Men mag, zo heet het in het rapport, dat de Wereldraad der Kerken dien aangaande heeft ontvangen, en dat in het voorgaande is weergegeven, nog zeggen wie Jezus Christus is en hoe hjj de mens verandert en bevrijdt. Maar op het ogenblik, dat de verkondiging van het woord buiten de enkele mens treedt, stuit men op de verordeningen van de staat, en wordt het zwijgen op gelegd. Van de consequenties van het christelijk geloof voor het leven van el ke dag mag niet worden gesproken. Men mag profetisch spreken wat het verleden betreft. Maar laat niemand het wagen, om voor het heden aan te duiden dat er iets niet in orde is?. tui DE, Franse grafologische school (met als belangrijkste vertegenwoordiger Crépieux-Jamin) is uitgegaan van en heeft zich vastgelegd op de theorie dat bepaalde schriftkenmerken zouden cor responderen met bepaalde karakter eigenschappen. Indien b:v. iemand een t-streep lang en hoog boven de letter zet zou dat op eerzucht wijzen. Indien dit waar was zou men een grafologisch woordenboek kunnen sa menstellen en ieder mens zou daarin de karaktereigenschappen kunnen vinden die overeenkomen met een bepaald schriftkenmerk. De onderzoekingen van Klages en Pulver vooral hebben aangetoond dat deze theorie er volslagen naast is. Het menselijke karakter is geen optelsom van eigenschappen en men kan nooit zeggen dat een schriftkenmerk iets be tekent zonder rekening te houden met het niveau van het hele schrift en met de andere kenmerken die men vindt: Ik zal u hiervan een markant voorbeeld geven. tftir.Z C4 r A, c Z... Zi. i 'ft A--®?. f A a *-~ V- -«•*.• w o o..,,? In afbeelding 1 ziet u het schrift van de beroemde natuurkundige prof. Zee man. Als belangrijk en opvallend schriftkenmerk vinden we hierin een vrij grote onverbondenheid. Ik wijs u op het woord geachte in de eerste re gel. Dit woord is met niet minder dan zes onderbrekingen neergezet. Het woord Suchtelen aan het eind van de eerste regel is zelfs helemaal onverbon den, iedere letter staat apart. Indien onverbondenheid nu een vast staande betekenis had zou ieder schrift dat dit kenmerk vertoonde op dezelfde manier uitgelegd moeten worden. Dit is echter niet het geval. In voorbeeld II namelijk is ook een A Luc van Dam op vierde plaats In de te Parijs gehouden vergadering van de commissie van de Europese boksunie die zich met de Europese ti telgevechten bezig houdt, is voor de aanwijzing der uitdagers gebruik ge maakt van klassementslijsten van de vijf beste boksers in elke gewichtscate gorie. Op deze lijsten komt de naam voor van een Nederlander, t.w Luc van Dam, die bij de middengewichten vier- ae is geplaatst achter Randolph Tur- pin (G.B.) Dauthille (Fr.) en Ville- main (Fr.). EEN NOORS SCHIP IN NOOD Gisteravond zijn van het 1875 ton metende Noorse s.s. „Lady Kathleen" dat zich 36 mijl van Riga bevindt, nood seinen opgevangen. De bemanning be geeft zich in de boten. Vanuit Riga wordt hulp gezonden. VA. AS r A CLzV-ewt grote onverbondenheid waar te nemen. Het woord aanleiding in de eerste regel heeft vier onderbrekingen, het woord advertentie in de tweede regel heeft er vijf. Toch betekent de onverbondenheid in dit schrift heel iets anders dan in het schrift van prof. Zeeman en dit verschil in uitlegging moet gezocht worden in het verschil in niveau waar dering. Bij prof. Zeeman betekent deze onverbondenheid het vermogen tot ab stract denken waarbij iedere gedachte schrijver heeft bereikt. Opvoeding en Kennis hebben hier minder mee te ma ken dan aanleg en begaafdheid. Het wezen van de intelligentie (b.v. intuï tieve- of denk-intelligentie)van de scheppende fantasie en van de persoon lijkheid spreken hier uit. Het is uiterst moeilijk aan te geven hoe men tot het bepalen van dit niveau komt. Artistieke gevoeligheid heeft hier iets mee te maken, naast een aan geboren aanleg waarbij men de nuan ces in het handschrift kan aanvoelen, gesteund door een jarenlange ervaring en een grondige psychologische studie. Want men mag nooit vergeten dat de handschriftkunde slechts een hulpwe tenschap is, een van de vormen (zij het een der belangrijkste) der psycho diagnostiek. Het beste lijkt mij u weer door een voorbeeld het verschil in niveau dui delijk te maken. Eigenlijk zijn we allemaal een beetje grafoloog, al kunnen we onze indruk ken in het algemeen niet systematisch en wetenschappelijk ordenen en daar uit conclusies trekken. Maar het is een ieder van ons toch vaak overkomen dat we bij het zien van een handschrift daarvan een indruk ondervonden: mooi of lelijk, sympathiek en onsympathiek, helder of verward. Deze intuïtieve indruk heeft veel v/aarde en iemand die op deze wijze een handschrift beoordeelt doet eigen lijk hetzelfde als de grafoloog, maar de grafoloog is er op getraind zijn in drukken wetenschappelijk te verwer- Servische metropoliet in Joegoslavië vrijgelaten Het officiële Joegoslavische persbu reau Tanjoeg heeft meegedeeld, dat de Joegoslavische autoriteiten de metropo liet van Skoplje, Josip, die zich sinds achttien maanden in een klooster in huisarrest bevond, heeft vrijgelaten. De 73-jarige metropoliet, die tot de Servische orthodoxe kerk behoort, werd in de zomer van 1950 gearresteerd op beschuldiging van medeplichtigheid aan een royalistisch complot tot om verwerping van de regering-Tito. Een startbaan in Rotterdam? In verband met de bekende aanvraag van de N.V. Aviolanda te Papendrecht om vergunning tot het oprichten van een reparatiébedrijf voor vliegtuigen op een terrein nabij de ontworpen lucht haven, waartoe de beschikking over een start- en landingsbaan noodzake lijk is, is aan de minister van verkeer en waterstaat toestemming voor de aan leg van die startbaan gevraagd. Een be slissing hieromtrent kan spoedig wor den tegemoetgezien. Noord-Oostpolder geeft 24 fruitteeltbedrijven uit De directie van de Noord-Oostpolder heeft machtiging gekregen het volgend jaar vier-en-twintig fruitteeltbedrijven uit te geven in de polder. Dit zullen bedrijven zijn,die in grootte variëren van 6 tot 24 ha. De gronden liggen in de Oostelijke helft van de Noord-Oost- polder in het gebied, dat reeds gereser veerd was voor tuinbouw. NATIONAAL STEUNFONDS VOOR KUNSTENAARS OPGERICHT De Nederlandse Federatie van Beel dende Kunstenaarsverenigingen heeft besloten een stichting „Nationaal steun fonds voor noodlijdende kunstenaars" voor bijzondere doeleinden in het leven te roepen. In het bestuur der stichting zullen verschillende groepen vertegenwoordigd zijn (beeldende kun sten, architectuur, muziek en letterkun de). BOLS ZWEEDS HOFLEVERANCIER Het heeft Z.M. koning Gustaaf Adolt van Zweden behaagd aan een Neder landse firma de Erven Lucas Bols te Amsterdam het praedicaat hofleve rancier te verlenen. ken en te toetsen aan minder in het oog springende trekken. Een proef. Past u uw intuïtieve indruk eens toe op voorbeelden HI en IV. Het zal u niet moeilijk vallen aan te geven welke zijn eigen plaats heeft, waarin een logi sche constructie alle elementen van het geestesleven in hun wezen onderscheidt en principieel naast elkaar stelt. De in deling is ook zeer helder, alle letters zijn zuiver en logisch getekend. En in het andere schrift betekent de onverbondenheid juist het tegenover gestelde. Op dit primitieve niveau moe ten we besluiten tot het onvermogen de dingen in hun juiste verband te zien en logisch door te denken. Het niveau. U ziet hierbij duidelijk dat grafologie geen rekensommetje is. Nu hebben we het bij deze voorbeelden steeds gehad over het niveau van het schrift. Hier onder moeten we verstaan het bescha vingspeil en de culturele hoogte die de van de twee schriften het hoogste intelligentie-niveau bezit. In een oog opslag ziet u dat dit het eerste moet zijn. evenals de grafoloog dat doet. Maar de grafoloog is in staat zijn conclusies te beredeneren. Hij zal u wijzen op de grote originaliteit die uit voorbeeld Hl spreekt. Hij kijkt b.v. naar de hoofdletters. Zeker, ze zijn grillig gevormd, op het eerste gezicht zult u dit schrift misschien verward, onregelmatig en onbeheerst vinden, waarschijnlijk ook niet „mooi" (hoewel de grafoloog nooit werkt met begrip pen als mooi, lelijk, sympathiek enz., omdat hij tracht een objectief oordeel te vormen), maar er spreekt ook een grote originaliteit uit, ze geven blijk van persoonlijkheid. Ze zijn, ais men het schoolvoorbeeld als maatstaf neemt, veel te groot in vergelijking met s kleine letters, het geheel doet nogal onbeheerst aan, alsof de schrijver zijn gedachtenvlucht niet steeds bedwingen kan (het is het handschrift van een bekende dichter), maar er spreekt eveneens een oorspronkelijke fantasie uit en een hoge verbeeldingskracht. Kijkt u eens b.v. naar het woordje hartelijke in de vijfde regel, hoe de ij en de k met elkaar verbonden zijn op een oorspronkelijke manier die u alleen in handschriften van hoog intellectueel niveau zult aantreffen. -WWI lUl IA w T /Oft— ftvW» IA cpoJU oei. ow* Voorbeeld IV maakt meteen een veel onbeholpener indruk. Belangrijk voor de grafoloog zijn hierin de verbindin gen die allemaal van laag naar hoog lopen b.v. (en nooit hoog inzetten zo als bij het vorige voorbeeld). Maar opmerkelijk is vooral dat de lettervorming blijkt geeft van weinig persoonlijkheid. Iemand die veel hand schriften onder ogen heeft gehad zal in het algemeen spoedig een niveau waardering kunnen geven waarmee hij in staat is de intellectuele capaciteiten van de schrijver te bepalen. M. VAN LOGGEM. (Van onze verslaggever) JfWARTE PIET is een spraakzaam mens. Dat valt mij op, wanneer ik er met hem alleen op uit ben voor het dakjeswerk elk beroep heeft zijn vaktermen te Steenhoven. Steenho ven doet Piet dit jaar alleen: Sinter klaas kan ten slotte niet overal tegelijk zijn en met het klimmen der jaren laat hij hier en daar een stadje over aan zijn adjudant. Die adjudant blijkt, zoals gezegd, van een praatje te houden, al onderdrukt hij die neiging in gezelschap van zijn bejaarde werkgever meestal, uit eer bied voor diens leeftijd. Op de weg naar Steenhoven het is Iaat in de avond en de maansikkel hangt laag boven de horizon rijden we in galop. Het sterke, lenige paard draagt ons beiden gemakkelijk. „Weet je dat ik in Steenhoven de vrije hand heb?" vraagt Piet. Hij zit voor mij, draait zich half om en spreekt zo'n beetje op zij, zodat ik hem kan verstaan. „Doe en laat je daar dan wat je wilt?" „Min of meei en ik heb er geweldig plezier in. In de regel gaan we uit van de stelling dat de ouders het bij het rechte eind hebben en zodoende maat staf zijn voor het gedrag van de kinde ren. Maar als ik „plat dak" heb dat betekent dat ik m'n gang kan gaan geef ik de ouders ook wel eens een veeg uit de pan. Let maar eens op straks" Een kwartier later is het dakjeswerk in volle gang. Huisje op, huisje af er ligt dit jaar vrijwel geen sneeuw in Steenhoven en van gladheid heeft Bruno, het paard, zo goed als geen last Voor een groot deel is het routine werk. Locomotiefje hier. poppenhuis! daar, plak chocolade voor Miepje doosje sigaren voor Pa, met een kreu pelrijmpje erbjj dat hij ze niet alle maal achter elkaar moet oppaffen. nieuwe strijkplank voor moeder maar die kan niet door de schoorsteen en moet dus tegen de voordeur gezet volgens het bekende recept: op de bel drukken, hard weglopen en dan om een hoekje kijken hoe het zaakje valt - en een tekendoos voor Wim, met de complimenten van Zwarte Piet en dat hij ook het herleiden van breuken niet mag verwaarlozen. „Toch had die jongen, als-ie mijn zoontje was die tekendoos misschien niet gekregen voordat hij op zijn Paas- rapport een beter cijfer voor rekenen heeft", bedenkt Piet. „Hoewel, je weet bij zo'n jongen van zeven toch ook weer niet of zo'n cadeautje niet juist goed werkt. Eigenlijk zou je voor dat vak van mij wat aan psychologie moe ten doen. of paedngogie Maar ia, welke afgestudeerde neem' nou zo'n baantje aan? Kijk, daar lijdt onze hele samen leving aan: wil je je vak goed kennen dan moet je de theorie eerst bestu deren, maar je hebt mensen die alleen naar aan de theorie denken en de practijk verwaarlozen. Enfin mis schien zit er in die Wim een schilder Hoeft-ie ook niet zoveel van rekenen te weten Hoewel Hij maakte de zin niet af. „Kijk. dat stel hier moet ik hebben". Piet wees op een hoekhuis, waarvoor een taxi stopte Een man en een vrouw stapten uit. „Een getrouwd paar jong nog. Twee kinderen: meisje van vijf, jongetje van drie. Zaterdags dansen ze die ouwelui Zondags gaan ze bridgen. Dinsdags is hun bioscoop avond en op Woensdag moet hij naa> de kegelclub En die kinderen? Drie vier keer per "mek lisgen ze mnederziei alleen in dat huis. 's avonds Soms vra gen ze om vertelseltjes, maar daar komt bijna nooit -'an EEN RUK aan de leidsels en daar slaan de vonken van de muur af: Bru no's hoefijzers schampen tegen de ste nen. Een gek gevoel in mijn maag ik lig eigenlijk achterover en we stij gen toch omhoog. We beklimmen het dak. en in een paar tellen zijn we bi) de schoorsteen. Dan buigt Zwarte Piet zich op zij, duikt in de zak die aan zijn zadelknop gebonden is en diept er een brief en een pakje uit op. Eerst gaat het pakje de schoorsteen in. dan zakt de brief naar beneden. „Wat is het?" vraag ik. Piet grinnikt. „Voot die ouders een gepeperde brief met een serie terechtwijzigingen over al dat uitgaan en de mededeling dat ze dat verwachte televisietoestel niet krijgen als ze zich goed gedra gen volgend jaar en in dat pak zit ten prentenboeken om er de kinderen uit voor te lezen en te vertellen. Het mes moet van twee kanten snijden, zie je?" Weg zijn we weer, nu naar een huisje aan de dijk. Het is maar klein, we zijn zó nr> het dak tT'er woont een oude visser", vertelt Piet „Hij gelooft nmt meer aan Sinterklaas En Haarom krijgt hij juist een cadeautje. Want hij is verder een beste kerel. Ik weet dat hij wanneer hij van de vangst thuis vaart vaak wat vis weggeeft aan arm' mensen Als je teveel hebt van wat een ander nodig heeft moet je wat weg geven. zegt hij altijd Laatst verspeelde hij bij de visvangst een net. Daarom krijgt hij een nieuw" En met die woorden laat Piet een pak neer door het dakvenster van het huis De volgende morgen zal de oude Martens het verbaasd en misschien nog ongeloviger openmaken.... ZO WERKEN WIJ in een paar uur Steenhoven af. want zo erg groot is het stadje niet. De rest van de „klandizie' valt min of meer binnen het gewone kader: taaipopp.-n voor b tkvissen. autopeds voor een paar jongetjes, een rol gaas voor een in zijn vrije tijd kip- penhoudende machinist, een nieuwe wekker voor de familie Meeremans, zo'n tippetop-toUetje voor kleine Ka- reltje Kneuters „niet mee naar school nemen", staat er in het begelei dende versje, want die jongen sleept alles mee naar zijn klas een briefje met tien gulden erin voor de vrouw van molenaar Hurk zij heeft verster kende middelen nodig in een gezin waar het eigenlijk niet af kan en zelfs dat gekke speelgoedgramofoontje voor die meneer Wernhouts is nog niet zo'n gek cadeau. Die man is verwoed jazz-platenverzamelaar, heeft een dure pick-up met over de tweehonderd pla ten en die krijgt me daar een krassen de opname van „Hoor wie klopt daar kinderen" en, aan de andere kant, „Zie de maan schijnt door de bo-uen" Maar dat is een stukje treiterwerk zoals Piet het lachend noemt: daarmee handelt hij volkomen in de geest van zijn ge baarde opdrachtgever, die nu en dan ook wel eens de draak steekt met over dreven hobbies. „Dat moet je wel doen", zest de zwar te knecht, „want het moet ten slotte niet allemaal zo zwaarwichtig worden Maar aan de andere kant zie je, dat ie ook weer niet kunt werken volgens het afs'^argd" thema dat wie zoe* is kriist lekkers en wie stout is de roe. Wie maakt eigenlijk uit wat zoet en stout is? Ja precies, de ouders. Maar gedra gen die zich vaak zelf niet als domme kinderen? Kijk, en dèt staat er nou net niet bij in „Zie ginds komt de stoom boot", komt er op filosofische toon achteraan. Ik bied hem bij het afscheid een siga ret aan. „Graag. Het mag nu wel: mijn dienst zit er op' Hij steekt op, zwaait breed lachend met zijn hand zelfs in de nacht steken zijn spierwitte tanden af tegen zijn zwarte huid en verdwijnt Het geklepper van Bruno's hoeven o.-ft gpiatdoi;--' 'an wes De tore klok van Steenhoven slaat drie. MARIUS BRONSWIJK

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1951 | | pagina 15