Zwitsers vliegtuig bij Schiphol verongelukt
Alle passagiers en de bemanning konden
hei brandende wrak iijdig verlaten
Pleidooi in Tweede Kamer voor de
afschaffing der koffie-distributie
r
GRATIS!
Zaterdag 15 Dec. 1951
VERENIGDE NOORD-HOLLANDSE DAGBLADEN
14$e Jaargang No. 296
DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN
DC—4 van Swissairmisie de landingsbaan
Amsterdams luchthaven zat potdicht
Illegale immigrant
werd gegrepen
Minister Wemmers voor
Europese verkeersunie
Fransen aan winnende
hand in Indo-China
Zwitserland, Noorwegen en Zweden
uitgenodigd voor inspectie-commissie
hi;t Amerikaanse ministerie van buitenlandse "zaken heeft Zwitserland, Noor
wegen en Zweden gevraagd, of zy een afgevaardigde willen benoemen in de
voorgestelde neutrale commissie voor inspectie na het sluiten van een wapen
stilstandsovereenkomst in Korea. De betrokken regeringen hebben nog geen
antwoord gegeven op deze uitnodiging.
GESCHOKTE ZWITSERSE GEZAGVOERDER STAMELDE:
- „Ik zat aan de grond voor ik het wist" -
Stoomtreinen blijven
deze winter rijden
Twee Britse dip'omaten te Praag op
jacht naar geheime documenten
Hef rijk van Karei
de Groie
De omzetbelasting op
De Prins bezocht Tweede Kamer
Neemt nu een
abonnement
J
BUREAU:
ADMINISTRATIE
Voordam 11, Tel. 3320
Postgiro 187294
Redactie;
Achterdam 20, Tel. 5541
Directie:
J. BIJLSMA en C. KRAK
Hoofdredacteur:
A. KAPTEIN
ALKMAAESCH COURANT
TARIEVEN:
Advertenties 16 ct. per m.m.
Familieberichten 20 ct. p.m.m.
Vraag en Aanbod (alleen 2e
hands goederen) tot 15 woor-
ien 1.-, elk woord meer 5 ct.
Uitsluitend contant.
Abonnementsprijs, bij voor
uitbetaling, 1.72 p. mnd.,
5.15 per kwartaal, plus
incassokosten.
De gedeporteerde Angelo Gonzales,
een 25-jarige Spaanse zeeman, was
minder gelukkig toen hij illegaal
de V.S. wilde binnenkomen. Op
zijn hielen achtervolgd door twee
Amerikaanse immigratie-agenten
trachtte hij onder de pier van New
York city door allerlei halsbreken
de toeren te ontkomen, doch hij
moest ten slotte het onderspit del
ven. Op onze foto wordt Gonzales
door de politie-mannen gegrepen.
VEERTIEN passagiers, o.w. negen Nederlanders en zes leden van de beman
ning van een Zwitsers vliegtuig op de lijn ZurichAmsterdam zijn op wonder
baarlijke wijze aan de dood ontsnapt, toen de DC 4, HB-ILO, van de luchtvaart
maatschappij „Swissair" gisteravond even vóór zeven uur in de onmiddellijke
nabijheid van Schiphol verongelukte en in brand vloog. Hoewel de luchthaven
van Amsterdam reeds om 16.40 uur mededeelde, dat de mist buitengewoon
dik was en de verkeerstoren te kwart vóór zeven radiotelefonisch aan de
gezagvoerder van de HB-ILO meldde, dat het zicht in een kwartier tijd met
400 meter verminderde en op dat ogenblik nauwelijks meer van enig zicht kon
worden gesproken, trachtte de gezagvoerder niettemin een landing uit te voeren.
Het toestel miste de landingsbaan en kwam ongeveer 200 meter ten westen van
de baan en circa honderd meter van het vliegveld in een sloot terecht. Onmid
dellijk na de crash vloog het vliegtuig in brand. De passagiers en de bemanning,
van wie een stewardess en twee piloten lichte brandwonden opliepen, zagen kans
het vege lijf te redden. Alleen de stewardess, Gret Hefti, die brandwonden aan
het gelaat heeft, is in het Wilhelmina Gasthuis opgenomen. Haar toestand is
echter niet ernstig. De brandweer slaagde er in met schuimblusscrs enkele
delen van de romp en een deel van de rechtervleugel van de DC-4 te behouden.
vreesd dat er toch nog slachtoffers bij
het ongeval te betreuren zouden zijn.
JJOG nooit te voren is er nabij Schip
hol een vliegtuig verongelukt zon--
in
de
Minister Wemmers heeft tijdens zijn
bezoek aan Bremen gepleit voor de
vorming van een Europese verkeers
unie naar het voorbeeld van de kolen-
en staalunie, waarin het plan-Schuman
voorziet,
Hij zeide dienaangaande voorberei
dende besprekingen te hebben ge
voerd met Duitse verkeersautoriteiten
en sprak de hoop uit, dat Nederland
en West-Duitsland ten aanzien van
hun gemeenschappelijke verkeerspro
blemen „in waarlijk Europese zin"
overeenstemming zullen bereiken.
DUITSLAND WIL MEER
STAAL PRODUCEREN
West-Duitsland streeft op het ogen
blik bij de onderhandelingen over het
plan-Schuman naar een staalproductie
van 19 millioen ton per jaar. Op het
ogenblik is een productie van ongeveer
twaalf millioen ton toegestaan.
Voor het eerst
geschiedenis
TALRIJKE Amsterdammers hoorden
gisteravond een toestel zeer laag
ongewoon laag over de stad razen.
Dit viel des te meer op, omdat het de
uren te voren ongewoon rustig in de
lucht was geweest. Sedert vijf uur was
namelijk geen enkel toestel meer op
Schiphol geland. De verkeerstoren op
de luchthaven stond in voortdurend
radiotelefonisch contact met het Zwit
serse vliegtuig, dat om 16.40 uur uit
Zürich was vertrokken.
Om kwart voor zeven werd dit con
tact plotseling verbroken. Zeer korte
tijd daarna werd op de toren een vuur
gloed waargenomen, waarop direct drie
brandweerwagens, twee ziekenauto's'
en een autobus naar de plaats van de
brand werden gezonden. Bij aankomst
bleken de passagiers en de bemanning
het vliegtuig reeds verlaten te heb
ben. Zij werden, op een stewardess en
eert passagier na, naar Schiphol ver
voerd, alwaar hulp en medische ver
zorging wachtte. De stewardess en de
passagier bleken reeds voordat de bus
aankwam, met een particuliere auto
te zijn meegenomen. Dit was dan ook
de oorzaak, dat aanvankelijk werd ge-
der dat een der passagiers of beman
ningsleden het leven verloor. Dit be
wijst wel, hoe bijzonder goed dit onge
luk is afgelopen. De machine heeft
kennelijk te laag gezeten en heeft voor
't vliegveld was bereikt, de grond ge
raakt. Zij is in een sloot geschoven
waardoor de deur van de cabine, die
gelukkig niet was ontzet, vrijwel gelijk
kwam te liggen met de begane grond.
Een van de leden van de bemanning
moet de tegenwoordigheid van geest
hebben gehad deze deur onmiddellijk
open te gooien. Het verlaten van het
vliegtuig moest een kwestie van secon
den zijn geweest, want alle passagiers
herinneren zich goed, dat de vlammen
onmiddellijk links en rechts uitsloegen
Radar niet in werking
J)R. C. A. F. FALKENHAGE, hoofd
inspecteur van de Rijksluchtvaart
dienst, die de leiding van het onder
zoek heeft, bevestigde ons, dat de ra
darinstallatie, die op Schiphol wel
aanwezig is, maar nog niet officieel
wordt gebruikt, gisteravond niet heeft
bijgestaan. Het vliegtuig had contact
met de toren via radiotelefonie en heeft
normaal alle inlichtingen ontvangen
De landing geschiedde geheel onder
verantwoordelijkheid van de gezag
voerder. Laatstgenoemde, de ongeveer
Koelbloedige Amerikaanse
De Amerikaanse mevr. Schey-
der, die gisteren op Schiphol als
passagiere het ongeluk met het
vliegtuig van de Swissair mee
maakte, heeft dezelfde avond nog
haar reis naar New York met een
KLM-toestel voortgezet. Hoewel
mrs. Scheyder de laatste passa
giere was, die de toen reeds fel
brandende DC-4 verliet, schijnt
deze schokkende ervaring haar
vertrouwen in de luchtvaart dus
niet te hebben aangetast.
45-jarige capt. Schüpbach, die een
snee aan de neus opliep, was gister
avond echter nog zo overstuur, dat nij
niet kon worden verhoord. Daar voorts
de mist ieder overwicht onmogelijk
maakte, is het onderzoek tot vandaag
uitgesteld.
Negen Nederlanders
^AN boord van het Zwitserse toe
stel bevonden zich 9 Nederlanders,
t.w. de heren Van Rensselaer, Woerde
man, Boterman, Joekes, Brakel, Van
Oorschot, Van Dran. Ditmar en me
vrouw Klaarmond Er waren voorts
in het vliegtuig twee Zwitsers, twee
Amerikanen en één Italiaan.
De zes bemanningsleden zijn de gezag
voerder Otto Schüpbach, de tweede oi-
loot Ernst Bill, de marconist Max Rüd-
linger, de mecanicien Ernst Senn en de
stewardessen Greet Hefti en Alice
Hutmacher.
Het hoofdkwartier van het Franse
leger in Indo-China heeft medegedeeld
dat de strijdkrachten der Franse Unie
de eerste fase van pn slag met Viet-
minh-rebellen, welke werd geleverd
om het bezit van de bergrug van Boa-
binh, in de Tonkinese delta, hebben
gewonnen. De strijd begon vijf dagen
geleden, toen de communistische op
standelingen een groot offensief inzet
ten. Hij werd geleverd in een gebied
van bergen, oerwouden en moerassen,
dat in het westen van „de rijstschuur
van Indo-China" is gelegen. Vermoed
wordt dat tussen de twee a drie dui
zend opstandelingen zijn gesneuveld.
Kans op compromis in Korea
Nieuw verstrekkend
Noordelijk voorstel
AMERIKA is tot deze stap overge
gaan, nadat de noordelijken een
nieuw plan van zes punten hadden
Voorgesteld voor toezicht op de wapen
stilstand. Dit plan houdt o.m. in, dat
alle strijdkrachten, behalve de politie,
zich binnen 72 uur na het tekenen
Verwachting tot morgenavond:
Over het algemeen veel bewolking,
maar overwegend droog en vooral
aanvankelijk nevelig weer. Mati
ge tot vrij krachtige Zuidweste
lijke wind. Zachter.
ZONDAG: zon op 8.41, onder
16.28; maan op 17.56. onder 10.50.
MAANDAG: zon op u.41, onder
16.29; maan op 19.07, onder 11.17.
van een wapenstilstandsovereenkomst
uit de gedemilitariseerde zone zouden
moeten terugtrekken. Voorts zouden
alle strijdkrachten zich binnen vijf da
gen uit de territoriale wateren van de
andere zijde terugtrekken, alsmede van
de eilanden in deze wateren, en zouden
beide partijen er mee moeten instem
men, geen nieuwe militaire strijd
krachten, uitrusting en minutie naar
Korea te brengen. Zij zouden echter
per maand vijfduizend man mogen
vervangen. Ten slotte zou er een mili
taire wapenstilstandscommissie moeten
worden ingesteld, die haar inspectie
taak zou verrichten in de gedemilita
riseerde zone, terwijl buiten de gede
militariseerde zone een uit vertegen
woordiger van neutrale landen be
staande commissie verantwoordelijk
zou zijn voor de naleving der wapen
stilstandsbepalingen. Generaal Nuckols
was van oordeel, dat het noordelijke
pan noe opheldering behoefde, doch
het scheen hem toe, dat het een com
promis betekende.
|N het ziekenzaaltje achter de
brandweerkazerne van Schiphol
hadden wij een zeer kort onder
houd met de naar schatting 45-
jarige gezagvoerder van het ver
ongelukte toestel van de „Swis
sair", capt. Schüpbach. terwijl dr.
1de hem verzorgde. Een lelijke
snee aan de bovenkant van zijn
neus moest gehecht worden. Ver
der was de piloot er goed afge
komen, maar hij was zo geschokt
door het gebeurde, dat het hem
nog altijd niet mogelijk was een
relaas te geven.
„Ik zat aan de grond voor ik
het wist" was het enige, dat hij
kon vertellen. Tien meter verder
lag op een bed Pen van de beide
stewardessen. Zij had lelijke
brandwonden in het gezicht en op
armen en benen gekregen en ver
moedelijk is zij de laatste ge
weest, die het vliegtuig heeft ver
laten. De tweede stewardess, een
blond meisje van 20 jaar oud,
deed wat zij kon om haar collega
te troosten en met kleine slokjes
voerde zij haar cognac, dat in
grote hoeveelheden aan de passa
giers en bemanningsleden is ver
strekt.
Weer even verder zat op een
tafel een jonge marconist. Hij
staarde wat wezenloos voor zich
uit en vertelde slechts, dat hij in
een sloot is terecht gekomen en
excuseerde zich daarom dat hij
schoenen en kousen heeft uitge
trokken.
EEN van de passagiers, de neer
W. P. A. Ditmar uit Rotter
dam, in dienst van de Unilever,
vertelde ons over hetgeen hij had
meegemaakt het volgende: ,Ik
had me er voortdurend al over
verwonderd dat de machine
steeds maar bleef zakken zonder
dat wij uit de wolken kwamen.
Het eerste licht, dat ik zag. moet
het licht zijn geweest van de
mistbaan 23. Vrijwel op hetzelfde
ogenblik hoorde ik een enorme
klap, waardoor ik, hoewel ik
mijn „seatbelt", zoals alle passa
giers, had vastgemaakt, uit mijn
stoel geslagen werd. Ik zag een
enorme steekvlam in de cabine
en voelde een felle hitte. Wat ik
me nog herinner, is, dat ik een
man uit de cabine heb gesleurd
en daarna stond ik in de wei. Ik
wil graag hulde brengen aan de
bemanning van het toestel, die
zich zeer correct heeft gedragen.
Eén lid van de bemanning, wie
kan ik u werkelijk niet zeggen,
is nog opnieuw in de cabine ge
gaan, toen deze al aan alle kan
ten brandde om te zien of heus
wel iedereen er uit was Wij heb
ben daarna appèl gehouden en
ontdekten toen, dat een van de
passagiers en een stewardess ver
dwenen was. Wij hebben ver
schrikkelijk naar hen gezocht en
het was een grote opluchting toen
wij hoorden, dat zij gered waren."
(Eigen bericht)
Naar wy vernemen, zijn de Neder
landse Spoorwegen niet voornemens
deze winter op enige lijn de stoom-
tractie door busdiensten te vervangen.
De beschikbare hoeveelheid kolen is
momenteel zodanig, dat zonder enige
vrees voor een eventueel tekort alle
stoomtreinen gehandhaafd kunnen
blijven. De toenemende electrificatie
en het in gebruik nemen van dieselma-
terieel op verschillende trajecten heb
ben deze gunstige kolenpositie in de
hand gewerkt.
Dit besluit betekent voor onze streek,
dat deze winter, in tegenstelling tot
vorig jaar op de lynen Alkmaar-Hoorn,
Amsterdam-Enkhuizen, Alkmaar-Den
Helder en Alkmaar-Bergen aan Zee
geen verandering in de wijze van ver
voer te wachten is.
Beiden na schietpartij
De reis van Dr W. Drees naar
de Verenigde Staten
De minister-president, dr. W. Drees,
zal op 11 Januari 1952 per yliegtuig
van Schiphol naar New York reizen.
Hij zal achtereenvolgens New York,
Detroit en Washington bezoeken. Dr.
Drees zal omstreeks 23 Januari weer
naar Nederland terugkeren.
gearresteerd
De tweede secretaris van de Britse
ambassade te Praag, Robert Niel Gard
ner, en een vrouwelijke employé. Daph
ne Gregory Benz, hebben schotwonden
opgelopen en werden vervolgens gear
resteerd bij een poging om te ontvluch
ten, nadat zij zich in het bezit hadden
gesteld van hoogst geheime Tsjechoslo-
waakse staatsstukken, aldus meldt radio
Praag.
De beide Engelsen hadden zich per
auto naar een gebied begeven, dat om
militaire redenen voor vreemdelingen
verboden was. Zij werden hierbij ech
ter geschaduwd. Terwijl mej Benz in
de auto bleef zitten, ging Gardner te
voet het verboden gebied binnen. Hij
had een pakje bij zich, dat hij op een
geheime plaats verborg. Tevens haalde
hij hieruit een ander pakje, dat hij mee
nam. Toen hij werd gesommeerd stil te
staan, rende hij naar de auto, werd be
schoten en licht gewond Ook zijn met
gezellin liep een schotwond op. Beiden
werden hierop gevangen genomen. Het
bleek, dat het pakje, dat Gardner bij
zich .had. hoogst geheime staatsdocu
menten bevatte. Het pakje, dat hij ach
terliet, bevatte 40 000 Kronen.
In een nota van de Tsjechoslowaakse
regering aan de Britse ambassade wordt
geëist, dat Gardner onmiddellijk wordt
teruggeroepen. Mej Benz zou dienen te
vertrekken, zodra haar toestand dit
toeliet.
De heer G. Boekhoven, burgemees
ter van Nieuwe-Pekela, die, zoals ge
meld, in de vacature-Tuin (P.v.d.A.) is
benoemd tot lid der Tweede Kamer, is
voornemens deze benoeming te aan
vaarden.
pjET optimistische standpunt, dat wij
ten aanzien van de Europese een
heid, tegen veel bestaand pessimisme
in, dezer dagen meenden te mogen
innemen, heeft inmiddels in enige nieu
we feiten een steviger fundering ge
vonden. In Straatsburg hebben de mi
nisters van buitenlandse zaken van
Frankrijk Italië en de Benelux en de
kanselier van West-Duitsland een van
de moeilijkste barrières op de weg naar
een Europees leger: de instelling van
een politieke hoge autoriteit, waaron
der de internationale legermacht zal
staan, neergehaald. Slechts één hoge
hindernis moet nu nog worden geno
men: die van het gemeenschappelijke
budget. Men mag echter op grond van
het zojuist geboekte resultaat aanne
men, dat de ministers ook daarover
heen zullen komen.
Natuurlijk blijft dan nog de goed
keuring door de parlementen nodig,
waarbij zich de, zeer onbevredigende
toestand voordoet, dat de volken, wel
ke zij vertegenwoordigen, nauwelijks
weten, waar het om gaat. Tot nog toe
gaf dit aanleiding tot de vrees, dat de
extreme nationalisten, die tegen elke
internationale samenwerking zijn
in Frankrijk de Gaullisten, in Italië de
neo-fascisten en in Duitsland, wel wat
wonderlijk, de sociaal-democraten -
de massa met demagogische middelen
tot verzet tegen het eenheidsstreven
zouden kunnen bewegen. De behande
ling van het piai»;Schuman voor de
samensmelting van de Westeuropse ko-
lgn- en staalindustrie heeft echter an
ders geleerd. In de Franse Kamer
kleedden ook de felste Gaullisten hun
verzet - tevergeefs gebleken gelukkig
- tegen dit brok eenheid in critiek op
de détails, niet ,op de eenheidsgedachte
zelf. Kennelijk waren zij er van over
tuigd, dat het denkbeeld van de Eu
ropese federatie reeds te zeer in het
volk leeft, om er nog tegen te kunnen
optornen.
In dit opzicht blijkt het politiek in
stinct der volken gelukkig heel wat
groter te zijn dan de voorlichtingsbe
kwaamheid der regeringen, die toch
zelf hun lot aan het slagen der Euro
pese federatie hebben gebonden. Er
kan immers geen twijfel aan bestaan:
een plan-Pleven en een plan-Schuman
leiden rechtstreeks naar de federatie.
Landen, die er een gemeenschappelijk
leger op na houden, kunnen geen afzon
derlijke buitenlandse politiek meer
voeren, zij kunnen ook, gezien de enor
me bedragen, die het militaire appa
raat heden ten dage verslindt, geen
aparte fiscale politiek hebben; en een
samensmelting van de basisindustrie
ën - kolen en staal - dwingt eenvou
dig tot een gemeenschappelijke econo
mische politiek.
Inderdaad staan wij daarom op de
drempel van een historische gebeurte
nis: wedergeboorte, na ruim duizend
jaren, van het rijk van Karei de Grote.
Dat is dan nog niet de eenheid waar
naar men in het bijzonder ook hier in
Nederland verlangt. Bij een vorige ge
legenheid hebben wij al uiteengezet,
dat slechts een unie, waarvan ook En
geland en de Scandinavische landen, ja
zelfs de Verenigde Staten en Canada
deel zouden uitmaken, ideaal zal zijn.
Een man als Spaak voelt dit zo sterk,
dat hij uit protest tegen het huidige
Britse gebrek aan medewerking zijn
voorzitterschap van de Europese As-
semblée neerlegde. Toch geloven wij,
dat de demonstratie van de Belgische
staatsman, hoewel bij een zo tempera
mentvol strijder voor de Westelijke
eenheid te begrijpen, ietwat voorbarig
was. Er is ook in Groot-Brittannie een
kentering waar te nemen en deze zal
zich, door de feiten afgedwongen,
voortzetten.
(Van onze parlementaire redacteur)
JJET is een hoogste zeldzame gebeurte
nis als een van de leden van het
Koninklijke gezin een vergadering van
ons parlement bijwoont. Vrijdagmiddag
heeft Prins Bernhard enige tijd in een
loge van de Tweede Kamer het werk
van onze volksvertegenwoordigers ga
degeslagen.
Met hem vertoefden in de loge me
juffrouw mr. M. A. Teilegen, directeur
van het kabinet der Koningin, mr. J
A. Jonkman, voorzitter van de Eer-
Kamer, dr F A. de Graaff particu
lier secretaris van de Prins en jkvr
mr. P. W. I. Wttewaall van Stoetwe
gen, lid van de Tweede Kamer. Ook
heeft Prins Bernhard een bezoek ge
bracht aan het gebouw van de Eerste
Kamer, waar op dat ogenblik echter
niet werd vergaderd.
De Prins had Vrijdag al langer in
het gezelschap van de Nederlandse
parlementariërs doorgebracht. Des
morgens had hij namelijk in de Rid
derzaal films van zijn reis naar Zuid
Amerika vertoond. Behalve verschei
dene leden van de Eerste en de Twee
de Kamer, waren hier ook aanwezig
'^den van de Raad van State en de
'rzitter van de Algemene Rekenka
mer.
suiker is te hoog
(Van onze parlementaire redacteur)
BIJ de behandeling van de begroting
van Landbouw, Visserij en Voedsel
voorziening heeft de heer Cornelissen
van de VVD Vrijdagmiddag in de Twee
de Kamer aan minister Mansholt ge
vraagd, of de distributie van koffie, zo
als deze tot nu toe is geschied, nog lang
zal worden voortgezet.
De heer Cornelissen vroeg om ophef
fing van de distributie, in de overtui
ging, dat het verbruik van koffie daar
door niet of slechts zeer gering zal stij
gen. Hij herinnerde eraan, dat door de
goodwill-reis van Prins Bernhard naar
de Zuidamerikaanse staten onze han
delsrelaties zijn uitgebreid en onze ex
port naar die landen is toegenomen en
vroeg, of daarvan niet het gevolg kan
zijn een verhoogde invoer van koffie
uit Zuid-Amerika.
Bovendien bracht deze afgevaardigde
de consumentenprijs op suiker ter
sprake. Door de verhoging van de om
zetbelasting op dit artikel, is de winst
extra verlaagd. Hij >eg of minister
Mansholt zou willen proberen zijn
ambtgenoot, die de touwtjes van 's Rijks
beurs in handen houdt, te overtuigen
van de nodzakelijkheid van verlaging
van de omzetbelasting op suiker voor
de groothandel.
Zij, die zich nu op dit blad
abonneren, ontvangen de
tot 31 DECEMBER a.s.
verschijnende nummers
De Directie