Zwitsers vliegtuig bij Schiphol verongelukt Alle passagiers en de bemanning konden hei brandende wrak iijdig verlaten Pleidooi in Tweede Kamer voor de afschaffing der koffie-distributie r GRATIS! Zaterdag 15 Dec. 1951 VERENIGDE NOORD-HOLLANDSE DAGBLADEN 14$e Jaargang No. 296 DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN DC—4 van Swissairmisie de landingsbaan Amsterdams luchthaven zat potdicht Illegale immigrant werd gegrepen Minister Wemmers voor Europese verkeersunie Fransen aan winnende hand in Indo-China Zwitserland, Noorwegen en Zweden uitgenodigd voor inspectie-commissie hi;t Amerikaanse ministerie van buitenlandse "zaken heeft Zwitserland, Noor wegen en Zweden gevraagd, of zy een afgevaardigde willen benoemen in de voorgestelde neutrale commissie voor inspectie na het sluiten van een wapen stilstandsovereenkomst in Korea. De betrokken regeringen hebben nog geen antwoord gegeven op deze uitnodiging. GESCHOKTE ZWITSERSE GEZAGVOERDER STAMELDE: - „Ik zat aan de grond voor ik het wist" - Stoomtreinen blijven deze winter rijden Twee Britse dip'omaten te Praag op jacht naar geheime documenten Hef rijk van Karei de Groie De omzetbelasting op De Prins bezocht Tweede Kamer Neemt nu een abonnement J BUREAU: ADMINISTRATIE Voordam 11, Tel. 3320 Postgiro 187294 Redactie; Achterdam 20, Tel. 5541 Directie: J. BIJLSMA en C. KRAK Hoofdredacteur: A. KAPTEIN ALKMAAESCH COURANT TARIEVEN: Advertenties 16 ct. per m.m. Familieberichten 20 ct. p.m.m. Vraag en Aanbod (alleen 2e hands goederen) tot 15 woor- ien 1.-, elk woord meer 5 ct. Uitsluitend contant. Abonnementsprijs, bij voor uitbetaling, 1.72 p. mnd., 5.15 per kwartaal, plus incassokosten. De gedeporteerde Angelo Gonzales, een 25-jarige Spaanse zeeman, was minder gelukkig toen hij illegaal de V.S. wilde binnenkomen. Op zijn hielen achtervolgd door twee Amerikaanse immigratie-agenten trachtte hij onder de pier van New York city door allerlei halsbreken de toeren te ontkomen, doch hij moest ten slotte het onderspit del ven. Op onze foto wordt Gonzales door de politie-mannen gegrepen. VEERTIEN passagiers, o.w. negen Nederlanders en zes leden van de beman ning van een Zwitsers vliegtuig op de lijn ZurichAmsterdam zijn op wonder baarlijke wijze aan de dood ontsnapt, toen de DC 4, HB-ILO, van de luchtvaart maatschappij „Swissair" gisteravond even vóór zeven uur in de onmiddellijke nabijheid van Schiphol verongelukte en in brand vloog. Hoewel de luchthaven van Amsterdam reeds om 16.40 uur mededeelde, dat de mist buitengewoon dik was en de verkeerstoren te kwart vóór zeven radiotelefonisch aan de gezagvoerder van de HB-ILO meldde, dat het zicht in een kwartier tijd met 400 meter verminderde en op dat ogenblik nauwelijks meer van enig zicht kon worden gesproken, trachtte de gezagvoerder niettemin een landing uit te voeren. Het toestel miste de landingsbaan en kwam ongeveer 200 meter ten westen van de baan en circa honderd meter van het vliegveld in een sloot terecht. Onmid dellijk na de crash vloog het vliegtuig in brand. De passagiers en de bemanning, van wie een stewardess en twee piloten lichte brandwonden opliepen, zagen kans het vege lijf te redden. Alleen de stewardess, Gret Hefti, die brandwonden aan het gelaat heeft, is in het Wilhelmina Gasthuis opgenomen. Haar toestand is echter niet ernstig. De brandweer slaagde er in met schuimblusscrs enkele delen van de romp en een deel van de rechtervleugel van de DC-4 te behouden. vreesd dat er toch nog slachtoffers bij het ongeval te betreuren zouden zijn. JJOG nooit te voren is er nabij Schip hol een vliegtuig verongelukt zon-- in de Minister Wemmers heeft tijdens zijn bezoek aan Bremen gepleit voor de vorming van een Europese verkeers unie naar het voorbeeld van de kolen- en staalunie, waarin het plan-Schuman voorziet, Hij zeide dienaangaande voorberei dende besprekingen te hebben ge voerd met Duitse verkeersautoriteiten en sprak de hoop uit, dat Nederland en West-Duitsland ten aanzien van hun gemeenschappelijke verkeerspro blemen „in waarlijk Europese zin" overeenstemming zullen bereiken. DUITSLAND WIL MEER STAAL PRODUCEREN West-Duitsland streeft op het ogen blik bij de onderhandelingen over het plan-Schuman naar een staalproductie van 19 millioen ton per jaar. Op het ogenblik is een productie van ongeveer twaalf millioen ton toegestaan. Voor het eerst geschiedenis TALRIJKE Amsterdammers hoorden gisteravond een toestel zeer laag ongewoon laag over de stad razen. Dit viel des te meer op, omdat het de uren te voren ongewoon rustig in de lucht was geweest. Sedert vijf uur was namelijk geen enkel toestel meer op Schiphol geland. De verkeerstoren op de luchthaven stond in voortdurend radiotelefonisch contact met het Zwit serse vliegtuig, dat om 16.40 uur uit Zürich was vertrokken. Om kwart voor zeven werd dit con tact plotseling verbroken. Zeer korte tijd daarna werd op de toren een vuur gloed waargenomen, waarop direct drie brandweerwagens, twee ziekenauto's' en een autobus naar de plaats van de brand werden gezonden. Bij aankomst bleken de passagiers en de bemanning het vliegtuig reeds verlaten te heb ben. Zij werden, op een stewardess en eert passagier na, naar Schiphol ver voerd, alwaar hulp en medische ver zorging wachtte. De stewardess en de passagier bleken reeds voordat de bus aankwam, met een particuliere auto te zijn meegenomen. Dit was dan ook de oorzaak, dat aanvankelijk werd ge- der dat een der passagiers of beman ningsleden het leven verloor. Dit be wijst wel, hoe bijzonder goed dit onge luk is afgelopen. De machine heeft kennelijk te laag gezeten en heeft voor 't vliegveld was bereikt, de grond ge raakt. Zij is in een sloot geschoven waardoor de deur van de cabine, die gelukkig niet was ontzet, vrijwel gelijk kwam te liggen met de begane grond. Een van de leden van de bemanning moet de tegenwoordigheid van geest hebben gehad deze deur onmiddellijk open te gooien. Het verlaten van het vliegtuig moest een kwestie van secon den zijn geweest, want alle passagiers herinneren zich goed, dat de vlammen onmiddellijk links en rechts uitsloegen Radar niet in werking J)R. C. A. F. FALKENHAGE, hoofd inspecteur van de Rijksluchtvaart dienst, die de leiding van het onder zoek heeft, bevestigde ons, dat de ra darinstallatie, die op Schiphol wel aanwezig is, maar nog niet officieel wordt gebruikt, gisteravond niet heeft bijgestaan. Het vliegtuig had contact met de toren via radiotelefonie en heeft normaal alle inlichtingen ontvangen De landing geschiedde geheel onder verantwoordelijkheid van de gezag voerder. Laatstgenoemde, de ongeveer Koelbloedige Amerikaanse De Amerikaanse mevr. Schey- der, die gisteren op Schiphol als passagiere het ongeluk met het vliegtuig van de Swissair mee maakte, heeft dezelfde avond nog haar reis naar New York met een KLM-toestel voortgezet. Hoewel mrs. Scheyder de laatste passa giere was, die de toen reeds fel brandende DC-4 verliet, schijnt deze schokkende ervaring haar vertrouwen in de luchtvaart dus niet te hebben aangetast. 45-jarige capt. Schüpbach, die een snee aan de neus opliep, was gister avond echter nog zo overstuur, dat nij niet kon worden verhoord. Daar voorts de mist ieder overwicht onmogelijk maakte, is het onderzoek tot vandaag uitgesteld. Negen Nederlanders ^AN boord van het Zwitserse toe stel bevonden zich 9 Nederlanders, t.w. de heren Van Rensselaer, Woerde man, Boterman, Joekes, Brakel, Van Oorschot, Van Dran. Ditmar en me vrouw Klaarmond Er waren voorts in het vliegtuig twee Zwitsers, twee Amerikanen en één Italiaan. De zes bemanningsleden zijn de gezag voerder Otto Schüpbach, de tweede oi- loot Ernst Bill, de marconist Max Rüd- linger, de mecanicien Ernst Senn en de stewardessen Greet Hefti en Alice Hutmacher. Het hoofdkwartier van het Franse leger in Indo-China heeft medegedeeld dat de strijdkrachten der Franse Unie de eerste fase van pn slag met Viet- minh-rebellen, welke werd geleverd om het bezit van de bergrug van Boa- binh, in de Tonkinese delta, hebben gewonnen. De strijd begon vijf dagen geleden, toen de communistische op standelingen een groot offensief inzet ten. Hij werd geleverd in een gebied van bergen, oerwouden en moerassen, dat in het westen van „de rijstschuur van Indo-China" is gelegen. Vermoed wordt dat tussen de twee a drie dui zend opstandelingen zijn gesneuveld. Kans op compromis in Korea Nieuw verstrekkend Noordelijk voorstel AMERIKA is tot deze stap overge gaan, nadat de noordelijken een nieuw plan van zes punten hadden Voorgesteld voor toezicht op de wapen stilstand. Dit plan houdt o.m. in, dat alle strijdkrachten, behalve de politie, zich binnen 72 uur na het tekenen Verwachting tot morgenavond: Over het algemeen veel bewolking, maar overwegend droog en vooral aanvankelijk nevelig weer. Mati ge tot vrij krachtige Zuidweste lijke wind. Zachter. ZONDAG: zon op 8.41, onder 16.28; maan op 17.56. onder 10.50. MAANDAG: zon op u.41, onder 16.29; maan op 19.07, onder 11.17. van een wapenstilstandsovereenkomst uit de gedemilitariseerde zone zouden moeten terugtrekken. Voorts zouden alle strijdkrachten zich binnen vijf da gen uit de territoriale wateren van de andere zijde terugtrekken, alsmede van de eilanden in deze wateren, en zouden beide partijen er mee moeten instem men, geen nieuwe militaire strijd krachten, uitrusting en minutie naar Korea te brengen. Zij zouden echter per maand vijfduizend man mogen vervangen. Ten slotte zou er een mili taire wapenstilstandscommissie moeten worden ingesteld, die haar inspectie taak zou verrichten in de gedemilita riseerde zone, terwijl buiten de gede militariseerde zone een uit vertegen woordiger van neutrale landen be staande commissie verantwoordelijk zou zijn voor de naleving der wapen stilstandsbepalingen. Generaal Nuckols was van oordeel, dat het noordelijke pan noe opheldering behoefde, doch het scheen hem toe, dat het een com promis betekende. |N het ziekenzaaltje achter de brandweerkazerne van Schiphol hadden wij een zeer kort onder houd met de naar schatting 45- jarige gezagvoerder van het ver ongelukte toestel van de „Swis sair", capt. Schüpbach. terwijl dr. 1de hem verzorgde. Een lelijke snee aan de bovenkant van zijn neus moest gehecht worden. Ver der was de piloot er goed afge komen, maar hij was zo geschokt door het gebeurde, dat het hem nog altijd niet mogelijk was een relaas te geven. „Ik zat aan de grond voor ik het wist" was het enige, dat hij kon vertellen. Tien meter verder lag op een bed Pen van de beide stewardessen. Zij had lelijke brandwonden in het gezicht en op armen en benen gekregen en ver moedelijk is zij de laatste ge weest, die het vliegtuig heeft ver laten. De tweede stewardess, een blond meisje van 20 jaar oud, deed wat zij kon om haar collega te troosten en met kleine slokjes voerde zij haar cognac, dat in grote hoeveelheden aan de passa giers en bemanningsleden is ver strekt. Weer even verder zat op een tafel een jonge marconist. Hij staarde wat wezenloos voor zich uit en vertelde slechts, dat hij in een sloot is terecht gekomen en excuseerde zich daarom dat hij schoenen en kousen heeft uitge trokken. EEN van de passagiers, de neer W. P. A. Ditmar uit Rotter dam, in dienst van de Unilever, vertelde ons over hetgeen hij had meegemaakt het volgende: ,Ik had me er voortdurend al over verwonderd dat de machine steeds maar bleef zakken zonder dat wij uit de wolken kwamen. Het eerste licht, dat ik zag. moet het licht zijn geweest van de mistbaan 23. Vrijwel op hetzelfde ogenblik hoorde ik een enorme klap, waardoor ik, hoewel ik mijn „seatbelt", zoals alle passa giers, had vastgemaakt, uit mijn stoel geslagen werd. Ik zag een enorme steekvlam in de cabine en voelde een felle hitte. Wat ik me nog herinner, is, dat ik een man uit de cabine heb gesleurd en daarna stond ik in de wei. Ik wil graag hulde brengen aan de bemanning van het toestel, die zich zeer correct heeft gedragen. Eén lid van de bemanning, wie kan ik u werkelijk niet zeggen, is nog opnieuw in de cabine ge gaan, toen deze al aan alle kan ten brandde om te zien of heus wel iedereen er uit was Wij heb ben daarna appèl gehouden en ontdekten toen, dat een van de passagiers en een stewardess ver dwenen was. Wij hebben ver schrikkelijk naar hen gezocht en het was een grote opluchting toen wij hoorden, dat zij gered waren." (Eigen bericht) Naar wy vernemen, zijn de Neder landse Spoorwegen niet voornemens deze winter op enige lijn de stoom- tractie door busdiensten te vervangen. De beschikbare hoeveelheid kolen is momenteel zodanig, dat zonder enige vrees voor een eventueel tekort alle stoomtreinen gehandhaafd kunnen blijven. De toenemende electrificatie en het in gebruik nemen van dieselma- terieel op verschillende trajecten heb ben deze gunstige kolenpositie in de hand gewerkt. Dit besluit betekent voor onze streek, dat deze winter, in tegenstelling tot vorig jaar op de lynen Alkmaar-Hoorn, Amsterdam-Enkhuizen, Alkmaar-Den Helder en Alkmaar-Bergen aan Zee geen verandering in de wijze van ver voer te wachten is. Beiden na schietpartij De reis van Dr W. Drees naar de Verenigde Staten De minister-president, dr. W. Drees, zal op 11 Januari 1952 per yliegtuig van Schiphol naar New York reizen. Hij zal achtereenvolgens New York, Detroit en Washington bezoeken. Dr. Drees zal omstreeks 23 Januari weer naar Nederland terugkeren. gearresteerd De tweede secretaris van de Britse ambassade te Praag, Robert Niel Gard ner, en een vrouwelijke employé. Daph ne Gregory Benz, hebben schotwonden opgelopen en werden vervolgens gear resteerd bij een poging om te ontvluch ten, nadat zij zich in het bezit hadden gesteld van hoogst geheime Tsjechoslo- waakse staatsstukken, aldus meldt radio Praag. De beide Engelsen hadden zich per auto naar een gebied begeven, dat om militaire redenen voor vreemdelingen verboden was. Zij werden hierbij ech ter geschaduwd. Terwijl mej Benz in de auto bleef zitten, ging Gardner te voet het verboden gebied binnen. Hij had een pakje bij zich, dat hij op een geheime plaats verborg. Tevens haalde hij hieruit een ander pakje, dat hij mee nam. Toen hij werd gesommeerd stil te staan, rende hij naar de auto, werd be schoten en licht gewond Ook zijn met gezellin liep een schotwond op. Beiden werden hierop gevangen genomen. Het bleek, dat het pakje, dat Gardner bij zich .had. hoogst geheime staatsdocu menten bevatte. Het pakje, dat hij ach terliet, bevatte 40 000 Kronen. In een nota van de Tsjechoslowaakse regering aan de Britse ambassade wordt geëist, dat Gardner onmiddellijk wordt teruggeroepen. Mej Benz zou dienen te vertrekken, zodra haar toestand dit toeliet. De heer G. Boekhoven, burgemees ter van Nieuwe-Pekela, die, zoals ge meld, in de vacature-Tuin (P.v.d.A.) is benoemd tot lid der Tweede Kamer, is voornemens deze benoeming te aan vaarden. pjET optimistische standpunt, dat wij ten aanzien van de Europese een heid, tegen veel bestaand pessimisme in, dezer dagen meenden te mogen innemen, heeft inmiddels in enige nieu we feiten een steviger fundering ge vonden. In Straatsburg hebben de mi nisters van buitenlandse zaken van Frankrijk Italië en de Benelux en de kanselier van West-Duitsland een van de moeilijkste barrières op de weg naar een Europees leger: de instelling van een politieke hoge autoriteit, waaron der de internationale legermacht zal staan, neergehaald. Slechts één hoge hindernis moet nu nog worden geno men: die van het gemeenschappelijke budget. Men mag echter op grond van het zojuist geboekte resultaat aanne men, dat de ministers ook daarover heen zullen komen. Natuurlijk blijft dan nog de goed keuring door de parlementen nodig, waarbij zich de, zeer onbevredigende toestand voordoet, dat de volken, wel ke zij vertegenwoordigen, nauwelijks weten, waar het om gaat. Tot nog toe gaf dit aanleiding tot de vrees, dat de extreme nationalisten, die tegen elke internationale samenwerking zijn in Frankrijk de Gaullisten, in Italië de neo-fascisten en in Duitsland, wel wat wonderlijk, de sociaal-democraten - de massa met demagogische middelen tot verzet tegen het eenheidsstreven zouden kunnen bewegen. De behande ling van het piai»;Schuman voor de samensmelting van de Westeuropse ko- lgn- en staalindustrie heeft echter an ders geleerd. In de Franse Kamer kleedden ook de felste Gaullisten hun verzet - tevergeefs gebleken gelukkig - tegen dit brok eenheid in critiek op de détails, niet ,op de eenheidsgedachte zelf. Kennelijk waren zij er van over tuigd, dat het denkbeeld van de Eu ropese federatie reeds te zeer in het volk leeft, om er nog tegen te kunnen optornen. In dit opzicht blijkt het politiek in stinct der volken gelukkig heel wat groter te zijn dan de voorlichtingsbe kwaamheid der regeringen, die toch zelf hun lot aan het slagen der Euro pese federatie hebben gebonden. Er kan immers geen twijfel aan bestaan: een plan-Pleven en een plan-Schuman leiden rechtstreeks naar de federatie. Landen, die er een gemeenschappelijk leger op na houden, kunnen geen afzon derlijke buitenlandse politiek meer voeren, zij kunnen ook, gezien de enor me bedragen, die het militaire appa raat heden ten dage verslindt, geen aparte fiscale politiek hebben; en een samensmelting van de basisindustrie ën - kolen en staal - dwingt eenvou dig tot een gemeenschappelijke econo mische politiek. Inderdaad staan wij daarom op de drempel van een historische gebeurte nis: wedergeboorte, na ruim duizend jaren, van het rijk van Karei de Grote. Dat is dan nog niet de eenheid waar naar men in het bijzonder ook hier in Nederland verlangt. Bij een vorige ge legenheid hebben wij al uiteengezet, dat slechts een unie, waarvan ook En geland en de Scandinavische landen, ja zelfs de Verenigde Staten en Canada deel zouden uitmaken, ideaal zal zijn. Een man als Spaak voelt dit zo sterk, dat hij uit protest tegen het huidige Britse gebrek aan medewerking zijn voorzitterschap van de Europese As- semblée neerlegde. Toch geloven wij, dat de demonstratie van de Belgische staatsman, hoewel bij een zo tempera mentvol strijder voor de Westelijke eenheid te begrijpen, ietwat voorbarig was. Er is ook in Groot-Brittannie een kentering waar te nemen en deze zal zich, door de feiten afgedwongen, voortzetten. (Van onze parlementaire redacteur) JJET is een hoogste zeldzame gebeurte nis als een van de leden van het Koninklijke gezin een vergadering van ons parlement bijwoont. Vrijdagmiddag heeft Prins Bernhard enige tijd in een loge van de Tweede Kamer het werk van onze volksvertegenwoordigers ga degeslagen. Met hem vertoefden in de loge me juffrouw mr. M. A. Teilegen, directeur van het kabinet der Koningin, mr. J A. Jonkman, voorzitter van de Eer- Kamer, dr F A. de Graaff particu lier secretaris van de Prins en jkvr mr. P. W. I. Wttewaall van Stoetwe gen, lid van de Tweede Kamer. Ook heeft Prins Bernhard een bezoek ge bracht aan het gebouw van de Eerste Kamer, waar op dat ogenblik echter niet werd vergaderd. De Prins had Vrijdag al langer in het gezelschap van de Nederlandse parlementariërs doorgebracht. Des morgens had hij namelijk in de Rid derzaal films van zijn reis naar Zuid Amerika vertoond. Behalve verschei dene leden van de Eerste en de Twee de Kamer, waren hier ook aanwezig '^den van de Raad van State en de 'rzitter van de Algemene Rekenka mer. suiker is te hoog (Van onze parlementaire redacteur) BIJ de behandeling van de begroting van Landbouw, Visserij en Voedsel voorziening heeft de heer Cornelissen van de VVD Vrijdagmiddag in de Twee de Kamer aan minister Mansholt ge vraagd, of de distributie van koffie, zo als deze tot nu toe is geschied, nog lang zal worden voortgezet. De heer Cornelissen vroeg om ophef fing van de distributie, in de overtui ging, dat het verbruik van koffie daar door niet of slechts zeer gering zal stij gen. Hij herinnerde eraan, dat door de goodwill-reis van Prins Bernhard naar de Zuidamerikaanse staten onze han delsrelaties zijn uitgebreid en onze ex port naar die landen is toegenomen en vroeg, of daarvan niet het gevolg kan zijn een verhoogde invoer van koffie uit Zuid-Amerika. Bovendien bracht deze afgevaardigde de consumentenprijs op suiker ter sprake. Door de verhoging van de om zetbelasting op dit artikel, is de winst extra verlaagd. Hij >eg of minister Mansholt zou willen proberen zijn ambtgenoot, die de touwtjes van 's Rijks beurs in handen houdt, te overtuigen van de nodzakelijkheid van verlaging van de omzetbelasting op suiker voor de groothandel. Zij, die zich nu op dit blad abonneren, ontvangen de tot 31 DECEMBER a.s. verschijnende nummers De Directie

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1951 | | pagina 1