BOUW BE PERS" Sport in 't kort „Radmar" werd vlot gesleept en liep wéér aan de grond Duvieusart genoemd als minister van Economische Zaken Frans schip bij Goodwin- Sands door midden Sola, het belangrijkste vliegveld van Europa Eersf vergeten, nu van waarde Nieuwe Convairs voor de K.L.M. Wie onidekie de tempel van Snefroe? Minister Van den Brink in West-Duitsland Nederlandse gewonden uit Korea terug Twee Nederlanders in Indonesië veroordeeld ONZE PRIJSVRAAG 99 De opbouw van de verongelukte pers vordert nu snel. Nog slechts drie onderdelen ontbreken aan het geheel. Vandaag plaatsen we er één van. Het zal U weinig moeite kosten, dit gedeelte „in te pas sen". En de laatste twee stukken, die resp. Donderdag en Zaterdag worden opgenomen, zullen U in 't geheel geen hoofdbrekens bezorgen. Nog enkele dagen en het bouw werk is gereed. Sunderland werd door Stoke Ciiy voor vierde bekerronde uitgeschakeld De Tour de France 1952 Een Britse treiler beboet Pholien op zetel van Justitie Marianne lacht niet om een Hollandse mop William H. Draper volgt Charles M. Spofford op De bestrijding van de coloradokever in 1951 DINSDAG 15 JANUARI 1952. Gistermiddag zijn de sleepboten „Ganges" en „Blankenburg", uit Hoek van Holland, erin geslaagd het Engelse vrachtschip „Radmar", dat dit weekend op de „Maasplaat" bij Hoek van Holland vast kwam te zitten, los te trekken. De Engelse boot stootte echter hevig en direct nadat het schip vlot was gekomen, jjrp het wederom vast. Vandaag zou men weer een poging ondernemen om het vaartuig uit zijn benarde situatie te verlossen. Zondagavond is bij de Goodwin gands het Franse stoomschip „Agen" (4000 ton) aan de grond gelopen. De kust wacht van Deal (Kent) deelde gisteren mee, dat het schip kort na de stranding jn tweeën is gebroken. De bemanning was nog aan boord en wachtte op de reddingboot van Walmer, die wegens laag water nog niet uit kon varen. De gehele nacht van Zondag op Maandag hebben de opvarenden van de „Agen" op het dek bijeengeschoold gestaan. Inmiddels zocht de redding boot uit Walmer wanhopig naar het wrak, daar de opgegeven posities met elkaar in strijd waren. Vijf uur na de stranding werd de „Agen" gevonden en tegen acht uur in de morgen (acht uur na de stranding) kon men de be manning van boord halen. De gezag voerder van het schip weigerde eerst zijn vaartuig te verlaten, doch gaf na lang aandringen toe. De „Agen" was op weg van Hamburg naar Dakar. De onder Panamese vlag varende tankboot „Sovac Radiant", die Zondag avond bij Dover vastliep, is gistermor gen vlot gesleept. Erfenis van de bezetting Van onze correspondent in Scandinavië. Behalve veel narigheid hebben de Duitsers toch ook enkele nuttige dingen bil hun vertrek uit Noorwegen achter gelaten. Uit militair oogpunt zijn name lijk de door de Duitsers voltooide rijks straatweg van Oslo naar Narvik en het vliegveld Sola bij Stavanger van grote betekenis. Met een enkel bevel stelde de Duitse legerleiding alle financiële moeilijkhe den ter zijde, die tot dat ogenblik de verwezenlijking van de rijksstraatweg van Oslo naar Narvik onmogelijk had den gemaakt. Op dezelfde wijze ging met het door de Noren geprojecteerde vliegveld Sola, dat beter is gelegen dan welk vliegveld in Europa ook. Sola,_ zo moet men weten, ligt direct aan ne» water, zodat alles per boot aangevoerd kan worden. De Duitsers waren van plan, Sola tor de basis van de luchtoorlog boven de Oceaan en Engeland te maken. Maar kort voordat het vliegveld gereed was moesten zij de strijd opgeven. De Noren hadden niet veel meer te doen, voordat de vier startbanen, waarvan de langste 2500 m. meet bij een breedte van 120 m., gereed waren, om de zwaarste Ame rikaanse toestellen te dragen. In Oslo droomde men nu van een soort Centraal-Station voor het vlieg verkeer van Europa naar Amerika. Het liep echter een beetje anders en Sola werd een vergeten plaats. Maar met het Atlantisch Pact kreeg ook dit vliegveld plotseling weer bete- nis. Het is niet alleen een prachtig steunpunt voor de zware bommenwer pers, maar ook een uitstekende basis voor de vlugge jachttoestellen. Binnen een kwartier zijn deze machines van Sola naar het Skagerak gevlogen en bewaken zo de uitgang van de Oostzee. En gezamenlijk met de op IJsland ge- stationneerde jagers controleren zij ook de zeeweg tussen dit eiland en Scandi navië. Zelfs Leningrad ligt binnen het bereik dezer toestellen. Voor de aanvaller is Sola niet ge makkelijk te bereiken. Behalve het wa ter vormen de bergen een barrière. Op het ogenblik zijn op Sola drie soorten jachttoestellen en wel de re kende Thunderjet, de „Sabre" en de „Skylazer". Laatstgenoemde machine heeft voldoende brandstof mee, om drie uur in de lucht te blijven, d.w.z. een radius van nagenoeg 1500 km. of de af stand SolaLeningradmits ,men over Zweden vliegt. Wanneer men nu bovendien nog weet, dat weer hie- zeer gunstig is, dart zal men misschien de woorden kunnen begrijpen, die een Amerikaans staf-officier onlangs sprak: „Indien het onze taak is Europa te verdedigen, dan geloof ik, dat Sola het belangrijk ste vliegveld ter wereld is" Naar wij vernemen heeft de KLM bij de Consolidated Vultee vliegtuigenfa- briek te San Diego zes „Convair 340" verkeersvliegtuigen besteld. Ter vervanging van het Douglas DC-3 materieel dat sinds 1945 dienst doet in het Westindische bedrijf der KLM zal daar eind 1953 een aantal moderne tweemotorige vliegtuigen moeten wor den ingezet, waarvoor de Convair het meest geschikt wordt geacht. Te zijner tijd zal worden besloten of deze vliegtuigen in Europa dienst zul len doen waardoor een aantal C 240 toestellen (die thans reeds bij de KLM in gebruik zijn) naar de West zal wor den overgevlogen, dan wel dat enkele nieuwe C 340 vliegtuigenjn West-Indie zullen worden ingezet. De Consolidated Vultee fabrieken le verden meer dan 200 „Convair 240" vliegtuigen af. Dit type was bestemd om de uit de tijd rakende Douglas DC-3 en Douglas „Dakota" toestellen te ver vangen. Overal in de wereld zijn goede resultaten met deze snelle „Convairs" bereikt en het is vermoedelijk het eer ste type vliegtuig dat in de ongeveer vier jaar van zijn bestaan geen enkel ongeluk heeft gehad. De burgemeester van Arnhem heeft in zijn dezer dagen uitgesproken nieuwjaarsrede gememoreerd, dat de stad 148.422 inwoners heeft. Het wo ningtekort bedraagt ongeveer 3000. Nederlands medium betwist KERKELIJK NIEUWS Geref. Kerken. Tweetal te De Bilt: L. Hoorweg Jr. te Haarlem en H. A. L. v. d. Linden te Utrecht. Beroepen te Amsterdam (wijk 14): B. Timmer te 's-Gravenhage Oost. Aangenomen naar 's-Gravenzande: L. J. Boeijinga te Fijnaard, die bedankte voor Oudewater en voor Honselersdijir. Bedankt voor Leeuwarden-Huizum: H. Pol te Boskoop. Geref. Kerken art. 31 k.o. Beroepen te Breukelen: A. J. Moggré te Zevenbergen Geref. Gemeenten. Beroepen te Nieuw Beijerland: G. Zwerus te Middelharnis. Te Scherpenis se: H. Ligtenberg te Rotterdam W. Oud-Geref. Gemeenten. Beroepen te 's-Gravenhage: T. de Jong, lerend ouderling te Kralingse- veer. vondst van Egyptoloog De directeur van de Egyptische dienst voor opgravingen in het gebied der pyramiden, dr. Ahmed Fakri, heeft duizend pond uitgeloofd voor degene, die kan bewijzen, dat de onlangs ge dane ontdekking van de tempel van Snefroe, de voorganger van pharao Cheops, het resultaat zou zijn van on derzoekingen van het Nederlandse me dium Kerkhof. Kerkhof heeft bij zijn verblijf in Egypte onderzoekingen verricht in het gebied der pyramiden en in een proces verbaal laten vastleggen, op welke plaatsen naar zijn mening belangrijke ontdekkingen konden worden ver wacht. Derhalve eist Kerkhof thans de eer voor zich op van de ontdekking van de tempel van Snefroe, welke dr. Fakri vier maanden na het vertrek van de Nederlander deed. De Egyptische vereniging voor parapsychologisch onderzoek heeft thans het ministerie van onderwijs te Cairo verzocht, een commissie van on derzoek in te stellen om te bemiddelen in het verschil van mening tussen het Nederlandse medium en de Egypto loog. Deze commissie zou eventueel ook moeten beslissen inzake het toe kennen van de uitgeloofde beloning. Dr. Schacht gaat nog niet naar Egypte Dr. Hjalmar Schacht heeft in Ham burg verklaard, dat de berichten uit Cairo, volgens welke hij raadsman van de Egyptische regering voor fi nanciële zaken zou worden, erg „over dreven en voorbarig" zijn. Hij zei voorts, dat hij voor het ogenblik in Duitsland zal blijven. Voor handelsbesprekingen De minister van Economische Zaken, prof. dr. J. R. M. van den Brink, heeft Maandag te Bonn besprekingen ge voerd met zijn Westduitse ambtgenoot prof. Ludwig Erhard, en met prof. Walter Hallstein, staatssecretaris van het Westduitse ministerie van buiten landse zaken. De besprekingen hadden betrekking op een verdere liberalisatie van de handel tussen Nederland en West-Duitsland. Het bezoek van minister Van den Brink, dat een tegenbezoek is voor dat van prof. Erhard aan Nederland, zal vier dagen duren. Prof. Van den Brink zal o.a. de Bayerfabrieken te Leverkusen nabij Keulen, en de Opelfabrieken nabij^ Frankfort bezoeken. Gistermiddag zijn vijf Nederlandse oorlogsgewonden uit Korea op het vliegveld Valkenburg aangekomen. Ze waren met nog een aantal gewonden met het Amerikaanse troepentransport schip „General MacRae" naar Athene gebracht. Een Amerikaans vliegtuig vervoerde hen naar Brussel en van daar werden ze met een Nederlandse regerings-Dakota naar Valkenburg ge vlogen. De mannen werden namens de minister van Oorlog en de inspecteur- generaal der K.L. verwelkomd en ont vingen uit handen van majoor Da Costa, wnd commandant van het regiment „Van Heutsz" het „Kruis voor $echt en Vrijheid". De landraad van Surabaja heeft de rechtszaak behandeld tegen twee Ne derlanders namelijk een voormalig in specteur van politie en een voormalig employé van het marine-etablissement. Zij werden er van beschuldigd, dat zij in Juli 1950 met acht anderen de be manning van het motorschip „Koales" van het etablissement dwongen naar Ambon te varen. De beklaagden werden na de landing van de Indonesische strijdkrachten op Ambon gearresteerd. Zij werden veroordeeld tot drie jaar ge vangenisstraf met aftrek van het voor arrest. Gisteren werden twee bekerwed strijden u't de derde ronde overge speeld. Stoke City sloeg Sunderland met 3—1 en speelt in de vierde ronde uit tegen de winnaar van dc over te spelen wedstrijd Cardiff CitySwin don. Coventry City won met 4—1 van Leicester City en ontmoet in de De organisatoren van de ronde van Frankrijk 1952, de 39e van de reeks, die van Woensdag 25 Juni tot Zaterdag 19 Juli zal duren en uit 23 etappes zal be staan, hebben thans het wedstrijd schema bekend gemaakt. Het ziet er als volgt uit: le etappe, 25 Juni: Brest—Renhes (245 km)2e etappe, 26 Juni: Rennes— Le Mans (190 km); 3e etappe, 27 Juni: Le Mans—Rouen (193 km); 4e etappe, 28 Juni: Rouen—Roubaix (233 km); 5e etappe, 29 Juni: Roubaix—Namen (185 km)6e etappe, 30 Juni: Namen—Mctz (229 km); 7e etappe, 1 Juli: eMtz—Nan cy (57 km tegen het uurwerk)8e etappe, 2 Juli: Nancy—Mulhouse (257 km); 9e etappe, 3 Juli: Mulhouse— Lausanne (237 km); 10e etappe, 4 Juli: LausanneAlpe d'Huez (267 km)5 Juli: Rustdag te Alpe d'Huez; 11e etappe, 6 Juli: Alpe d'Huez—Sestriere (183 km)12e etappe, 7 Juli: Sestriere— Monaco (249 km)13e etappe, 8 Juli: MonacoAix en Provence (205 km) 14e etappe, 9 Juli: Aux en Provence- Avignon (178 km); 15e etappe, 10 Juli: AvignonPerpignan (257 km)16e etappe, 11 Juli: Perpignan—Toulouse (195 km); 12 Juli: rustdag te Toulouse; 17e etappe, 13 Juli: ToulouseBagneres de Bigorre (203 km); 18e etappe, 14 Juli: BagneresPau (148 km); 19e etappe, 15 Juli: PauBordeaux (196 km); 20e etappe, 16 Juli: Bordeaux- Limoges (210 km)2e etappe, 17 Juli: LimogesClermont Ferrand (246 km) 22e etappe, 18 Juli: Clermont Ferrand Vichy (65 km tegen het uurwerk); 23e etappe, 19 Juli: VichyParijs (346 km). Tengevolge van de hoge Waterstand van de Maas zijn verschillende plaatsen in Limburg overstroomd. Gevisi in Noorse waieren De Noorse politie te Hammerfest heeft de schipper van de Britse trei ler „Paynter", die wegens vissen in Noorse wateren werd opgebracht, een boete van 17.500 gulden opgelegd. Dit is de eerste boete van deze aard se dert het Internationale Hof te Den Haag ten gunste van Noorwegen uit spraak deed in het visserij-geschil met Engeland. De schipper moet vandaag beslissen of hij de boete zal betalen, of dat hij de zaak voor de rechter zal brengen. Het nieuwe oezicht van het Belqische kabinet De kabinetsformateur Jean van Hout- te was gisteravond laat nog niet gereed met de vorming van de nieuwe homo- geen-katholieke regering. Eerst heden ochtend zou hij de samenstelling hier van aan de Koning voorleggen. In wél ingelichte kringen werden echter reeds de namen van verschillende personen genoemd, die in de regering zitting zul len hebben. Eerste minister zal uiteraard Jean v. Houtte zijn. Paul van Zeeland blijft de POit van minister van Buitenlandse Zaken bekleden, terwijl aangenomen wordt dat Joseph Pholien, de vorige premier, minister van Justitie gaat worden Op de vroegere zetel van Van Houtte (financiën), zal naar men aanneemt Albert E. Janssen thans plaats nemen. Jean Duvieusart, die, na de Belgische koningskwestie onder druk van zijn partij aftrad, zal wellicht Eco nomische Zaken voor zijn rekening ne men. Eugen Degreef zou de portefeuille van Defensie houden. De heer Janssen was reeds minister m 1925 en in 1938. Hij is oud-voorzitter van de Belgische vereniging voor de Volkerenbond en bekleedt bestuurs functies in verscheidene internationale verenigingen. OVER DE FRANSE HUMOR (Van onze correspondent te Parijs) ^(JIE geruime tijd tussen de Fransen woont, merkte langzamerhand dat het aantal kenmerkende verschillen tussen de gemiddelde Fransman en de uit, toen ik pas in Parijs woonde en we zo nu en dan vereerd werden met Frans bezoek. Bij de eerste de beste te lange stilte kwam ik dan met mijn Nederlandse moppen, waarom echter in het geheel gemiddelde Nederlander niet zo groot niet werd gelachen. De Fransen moe- is als hij aanvankelijk wel dacht, tan om onze anecdotes, die vaak door Woont men pas in een stad als Parijsde Engelse_ humor zijn geïnspireerd, „„„v werkelijk niet lachen. Zij varwonderen dan kan men zich soms wel eens wat omdat ze gg_ eenzaam voelen, vooial ook om ander gevoel voor humor hebben men denkt te leven tussen millioenen ^an wj^ zjen ze grappige van onze Parijzenaars, die heel anders zijn dan verhalen niet in. Paardenmoppen ont roert zelf is en die op alles heel anders lokken hun pas een bescheiden glim- reageren. Na een jaar of wat komt lach, wanneer men uitvoerig verteld heeft, wat nu wel het grappige van de zaak is. Onze moppen bestaan alt een klein, meestal droog verhaaltje met een onverwacht en daarom tot lachen prikkelend slot. Bij onze nu- mor komt erg veel ironie, zelfspot en gezochte naïveteit kijken. De Franse anecdote bestaat uit de geschiedenis van een grappige situatie. Wie gevoel sen lijkt me wel hun gevoel voor hu- heeft voor deze humor, moet na de mor. Niet dat de een meer gevoel eers);e woorden al lachen. Het slot is men dan echter tot de conclusie, dat die verschillen allemaal meer uiterlijk zijn. Maar dat komt dan misschien, omdat men ook al een beetje begint te verfransen. UET duidelijkste verschil tussen monsieur Dupont en meneer Jan voor humor heeft dan de andere. Maar de grap, waarom meneer Jan sen bulderend moet lachen, vindt de Fransman eigenlijk helemaal niet leuk. En da anecdote van monsieur Dupont kan de Nederlander hoogstens ietwat beleefd doen glimlachen. Ik heb dat langzamerhand en tot mijn schande moeten leren. Wanneer men bij elkaar op bezoek is en hef gesprek stokt wat, dan kan men de stemming vaak nog wel redden door een paar geslaagde grappen te vertel len. Als gastheer is men dan ook ver plicht altijd een stuk of wat lachwek kende geschiedenissen in reserve te echter geen „point". Men vertelt de grappige situatie en daarmede is de kous af. nE grote Franse avondbladen, zoals France Soir en Paris Presse ruimen een opvallend grote plaats in voor de anecdotes. France Soir met een op laag van 800 000 exemplaren heefteen hele staf van redacteuren in dienst, die dagelijks een kolom met korte en grappige verhalen moet vullen. Het merendeel der lezers van deze bou levardkrant leest, wat er ook op de andere pagina's moge staan, steeds het eerst deze kolom. De verhaaltjes, hebben. Van dit standpunt ging ik ook die in deze rubriek verteld worden (nooit langer dan 5 regels) zijn vaak heel ondeugend. Zo ondeugend, dat geen enkele Nederlandse krant ze zou willen opnemen. Maar in Parijs stoort zich daar niemand aan. Integendeel, zou ik willen zeggen. In Parijs be hoort het 'tot de goede toon om dit soort bijzonder ondeugende en vaak ronduit gewaagde anecdotes te vertel len. Wanneer de grap maar inderdaad lachwekkend is, dan kan men zich erg veel veroorloven. Maar wanneer het geheel niet werkelijk geestig is, dan kan men een zeer slechte beurt maken. Ik zou natuurlijk graag enkele voorbeelden geven. Maar ik geloof, dat het niet verstandig zou zijn. En fin, bet beste is misschien dat uz wanneer u de volgende keer in- Parijs bent, een groot Frans avondblad leest. U zult dan zelf wel begrijpen, wat ik bedoel. Nu moet men die Franse voorliefde voor ietwat gewaagde grappen of si tuaties toch niet verkeerd uitleggen Daardoor is een volk nog heus niet slechter of immoreel. Dat er in de Montmartreiaanse cabarets dingen te zien zijn, die in Beverwijk een schan daal zouden veroorzaken, bewijst niets, als men weet, dat de Beverwijkse tou- risten die Parijs bezoeken, deze caba rets vaak niet zullen vergeten In Parijs spreekt en schrijft men alleen wat openlijker over verschillende soorten zaken. Daar staat tegenover dat het de Fransman choqueert, wan neer men hem vertelt, dat in Neder land de jongens en meisjes gemengd naar school gaan. In Frankrijk gaan zij keurig gescheiden naar de jongens- of naar de meisjesschool. Jongens en meisjes in één klas vindt men niet verantwoord. vierde ronde Burnley, op het terrein van laatstgenoemde. Eric von Frenckell, voorzitter van het organisatiecomité voor de Olympische zomerspelen, is per vlieg tuig naar Bremen vertrokken waar hij wil trachten een schip te huren. De bedoeling is dit schip te gebruiken voor het vervoer van bezoekers van de spelen tussen Stockholm en Helsin ki, en daardoor de verwachte druk op de gewone scheepvaartverbinding tus sen beide steden te verlichten. Naar wij vernemen zal onze landgenoot, de heer G. F. C. Witt, vice-president van de International Skating Union op alle belangrijke in ternationale wedstrijden, welke dit seizoen in het kunstrijden worden ge houden, als scheidsrechter optreden. Op de eerste plaats fungeert hij als zodanig bij de Europese kampioen schappen kunstrijden heren, dames en paren, welke 4, 5 en 6 Februari te Wenen worden gehouden. Vervolgens is de heer Witt scheidsrechter bij da Olympische Spelen, waarbij de wed strijden in het kunstrijden op 16, 18, 19, 20, 21 cn 22 Februari in het Jor- dal- en het Bisletstadion te Oslo op het programma staan. Tenslotte gaat de heer Witt naar Parijs, waar oo 28 Februari en 29 Februari en 1 Maart de wereldkampioenschappen in het kunstrijden plaats vinden. Als reizend ambassadeur der V.5. President Truman heeft William H. Draper Jr., een New-Yorkse bankier, benoemd tot reizend ambassadeur in Europa. Hij is de opvolger van Char les M. Spofford, die aftreedt na de NAVO-conferentie te Lissabon. Groeiende samenwerking In 1950 werden 2709 processen ver baal opgemaakt wegens het onvoldoen de bestrijden vande coloradokever. In 1951 werden slechts 239 verbalen opge maakt. Dit is te danken aan de groei ende samenwerking tussen de boeren stand en de ambtenaren van de plan- tenziektekundige dienst. In diverse dis tricten werdén contact-personen uit dis trictcommissies van de Stichting voor de Landbouw benoemd, die over het algemeen nuttig werk voor boer en ambtenaar deden. DE REIS VAN CHURCHILL De Engelse minister-president, Chur chill, zal 23 Januari aan boord van de „Queen Mary" uit New York naar Engeland terugkeren. Japan en Indonesië treffen oorlogsschadercgeling Er is overeenstemming bereikt tus sen de Japanse regering en de Indo nesische delegatie, dit voor dit doel reeds enige tijd in Japan vertoefde, over een overeenkomst betreffende de door Japan aan Indonesië te betalen oorlogsschadevergoedingen. JOEGOSLAVISCH PROTEST TEGEN BULGAARS PROCES De Joegoslavische regering heeft in een op de Bulgaarse legatie te Belgra do overhandigde nota uitstel van te rechtstelling en een nieuw proces voor twee Joegoslaven geëist, die op 29 December beschuldigd van spionnage te Plovdiv ter dood veroordeeld zijn. Ook voor vijf andere, bij het zelfde proces tot gevangenisstraffen veroor deelde Joegoslaven wordt een nieuw proces geëist. Het Noorse schip „Frameggen" is gisternacht in Schiedam aangekomen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 5