BOUW BE PERS"
Sport in 't kort
„Radmar" werd vlot gesleept en
liep wéér aan de grond
Duvieusart genoemd als minister
van Economische Zaken
Frans schip bij Goodwin-
Sands door midden
Sola, het belangrijkste
vliegveld van Europa
Eersf vergeten, nu van waarde
Nieuwe Convairs
voor de K.L.M.
Wie onidekie de tempel van Snefroe?
Minister Van den Brink
in West-Duitsland
Nederlandse gewonden
uit Korea terug
Twee Nederlanders in
Indonesië veroordeeld
ONZE PRIJSVRAAG
99
De opbouw van de verongelukte pers vordert nu snel.
Nog slechts drie onderdelen ontbreken aan het geheel.
Vandaag plaatsen we er één van.
Het zal U weinig moeite kosten, dit gedeelte „in te pas
sen". En de laatste twee stukken, die resp. Donderdag en
Zaterdag worden opgenomen, zullen U in 't geheel geen
hoofdbrekens bezorgen. Nog enkele dagen en het bouw
werk is gereed.
Sunderland werd door Stoke
Ciiy voor vierde bekerronde
uitgeschakeld
De Tour de France 1952
Een Britse treiler beboet
Pholien op zetel van
Justitie
Marianne lacht niet om een Hollandse mop
William H. Draper volgt
Charles M. Spofford op
De bestrijding van de
coloradokever in 1951
DINSDAG 15 JANUARI 1952.
Gistermiddag zijn de sleepboten „Ganges" en „Blankenburg", uit Hoek van
Holland, erin geslaagd het Engelse vrachtschip „Radmar", dat dit weekend op
de „Maasplaat" bij Hoek van Holland vast kwam te zitten, los te trekken. De
Engelse boot stootte echter hevig en direct nadat het schip vlot was gekomen,
jjrp het wederom vast. Vandaag zou men weer een poging ondernemen om het
vaartuig uit zijn benarde situatie te verlossen. Zondagavond is bij de Goodwin
gands het Franse stoomschip „Agen" (4000 ton) aan de grond gelopen. De kust
wacht van Deal (Kent) deelde gisteren mee, dat het schip kort na de stranding
jn tweeën is gebroken. De bemanning was nog aan boord en wachtte op de
reddingboot van Walmer, die wegens laag water nog niet uit kon varen.
De gehele nacht van Zondag op
Maandag hebben de opvarenden van
de „Agen" op het dek bijeengeschoold
gestaan. Inmiddels zocht de redding
boot uit Walmer wanhopig naar het
wrak, daar de opgegeven posities met
elkaar in strijd waren. Vijf uur na de
stranding werd de „Agen" gevonden
en tegen acht uur in de morgen (acht
uur na de stranding) kon men de be
manning van boord halen. De gezag
voerder van het schip weigerde eerst
zijn vaartuig te verlaten, doch gaf na
lang aandringen toe. De „Agen" was
op weg van Hamburg naar Dakar.
De onder Panamese vlag varende
tankboot „Sovac Radiant", die Zondag
avond bij Dover vastliep, is gistermor
gen vlot gesleept.
Erfenis van de bezetting
Van onze correspondent in Scandinavië.
Behalve veel narigheid hebben de
Duitsers toch ook enkele nuttige dingen
bil hun vertrek uit Noorwegen achter
gelaten. Uit militair oogpunt zijn name
lijk de door de Duitsers voltooide rijks
straatweg van Oslo naar Narvik en het
vliegveld Sola bij Stavanger van grote
betekenis.
Met een enkel bevel stelde de Duitse
legerleiding alle financiële moeilijkhe
den ter zijde, die tot dat ogenblik de
verwezenlijking van de rijksstraatweg
van Oslo naar Narvik onmogelijk had
den gemaakt. Op dezelfde wijze ging
met het door de Noren geprojecteerde
vliegveld Sola, dat beter is gelegen dan
welk vliegveld in Europa ook. Sola,_ zo
moet men weten, ligt direct aan ne»
water, zodat alles per boot aangevoerd
kan worden.
De Duitsers waren van plan, Sola tor
de basis van de luchtoorlog boven de
Oceaan en Engeland te maken. Maar
kort voordat het vliegveld gereed was
moesten zij de strijd opgeven. De Noren
hadden niet veel meer te doen, voordat
de vier startbanen, waarvan de langste
2500 m. meet bij een breedte van 120
m., gereed waren, om de zwaarste Ame
rikaanse toestellen te dragen.
In Oslo droomde men nu van een
soort Centraal-Station voor het vlieg
verkeer van Europa naar Amerika. Het
liep echter een beetje anders en Sola
werd een vergeten plaats.
Maar met het Atlantisch Pact kreeg
ook dit vliegveld plotseling weer bete-
nis. Het is niet alleen een prachtig
steunpunt voor de zware bommenwer
pers, maar ook een uitstekende basis
voor de vlugge jachttoestellen. Binnen
een kwartier zijn deze machines van
Sola naar het Skagerak gevlogen en
bewaken zo de uitgang van de Oostzee.
En gezamenlijk met de op IJsland ge-
stationneerde jagers controleren zij ook
de zeeweg tussen dit eiland en Scandi
navië. Zelfs Leningrad ligt binnen het
bereik dezer toestellen.
Voor de aanvaller is Sola niet ge
makkelijk te bereiken. Behalve het wa
ter vormen de bergen een barrière.
Op het ogenblik zijn op Sola drie
soorten jachttoestellen en wel de re
kende Thunderjet, de „Sabre" en de
„Skylazer". Laatstgenoemde machine
heeft voldoende brandstof mee, om drie
uur in de lucht te blijven, d.w.z. een
radius van nagenoeg 1500 km. of de af
stand SolaLeningradmits ,men
over Zweden vliegt.
Wanneer men nu bovendien nog
weet, dat weer hie- zeer gunstig
is, dart zal men misschien de woorden
kunnen begrijpen, die een Amerikaans
staf-officier onlangs sprak: „Indien
het onze taak is Europa te verdedigen,
dan geloof ik, dat Sola het belangrijk
ste vliegveld ter wereld is"
Naar wij vernemen heeft de KLM bij
de Consolidated Vultee vliegtuigenfa-
briek te San Diego zes „Convair 340"
verkeersvliegtuigen besteld.
Ter vervanging van het Douglas DC-3
materieel dat sinds 1945 dienst doet in
het Westindische bedrijf der KLM zal
daar eind 1953 een aantal moderne
tweemotorige vliegtuigen moeten wor
den ingezet, waarvoor de Convair het
meest geschikt wordt geacht.
Te zijner tijd zal worden besloten of
deze vliegtuigen in Europa dienst zul
len doen waardoor een aantal C 240
toestellen (die thans reeds bij de KLM
in gebruik zijn) naar de West zal wor
den overgevlogen, dan wel dat enkele
nieuwe C 340 vliegtuigenjn West-Indie
zullen worden ingezet.
De Consolidated Vultee fabrieken le
verden meer dan 200 „Convair 240"
vliegtuigen af. Dit type was bestemd
om de uit de tijd rakende Douglas DC-3
en Douglas „Dakota" toestellen te ver
vangen. Overal in de wereld zijn goede
resultaten met deze snelle „Convairs"
bereikt en het is vermoedelijk het eer
ste type vliegtuig dat in de ongeveer
vier jaar van zijn bestaan geen enkel
ongeluk heeft gehad.
De burgemeester van Arnhem
heeft in zijn dezer dagen uitgesproken
nieuwjaarsrede gememoreerd, dat de
stad 148.422 inwoners heeft. Het wo
ningtekort bedraagt ongeveer 3000.
Nederlands medium betwist
KERKELIJK NIEUWS
Geref. Kerken.
Tweetal te De Bilt: L. Hoorweg Jr.
te Haarlem en H. A. L. v. d. Linden
te Utrecht.
Beroepen te Amsterdam (wijk 14):
B. Timmer te 's-Gravenhage Oost.
Aangenomen naar 's-Gravenzande: L.
J. Boeijinga te Fijnaard, die bedankte
voor Oudewater en voor Honselersdijir.
Bedankt voor Leeuwarden-Huizum: H.
Pol te Boskoop.
Geref. Kerken art. 31 k.o.
Beroepen te Breukelen: A. J. Moggré
te Zevenbergen
Geref. Gemeenten.
Beroepen te Nieuw Beijerland: G.
Zwerus te Middelharnis. Te Scherpenis
se: H. Ligtenberg te Rotterdam W.
Oud-Geref. Gemeenten.
Beroepen te 's-Gravenhage: T. de
Jong, lerend ouderling te Kralingse-
veer.
vondst van Egyptoloog
De directeur van de Egyptische
dienst voor opgravingen in het gebied
der pyramiden, dr. Ahmed Fakri, heeft
duizend pond uitgeloofd voor degene,
die kan bewijzen, dat de onlangs ge
dane ontdekking van de tempel van
Snefroe, de voorganger van pharao
Cheops, het resultaat zou zijn van on
derzoekingen van het Nederlandse me
dium Kerkhof.
Kerkhof heeft bij zijn verblijf in
Egypte onderzoekingen verricht in het
gebied der pyramiden en in een proces
verbaal laten vastleggen, op welke
plaatsen naar zijn mening belangrijke
ontdekkingen konden worden ver
wacht. Derhalve eist Kerkhof thans
de eer voor zich op van de ontdekking
van de tempel van Snefroe, welke dr.
Fakri vier maanden na het vertrek
van de Nederlander deed.
De Egyptische vereniging voor
parapsychologisch onderzoek heeft
thans het ministerie van onderwijs te
Cairo verzocht, een commissie van on
derzoek in te stellen om te bemiddelen
in het verschil van mening tussen het
Nederlandse medium en de Egypto
loog. Deze commissie zou eventueel
ook moeten beslissen inzake het toe
kennen van de uitgeloofde beloning.
Dr. Schacht gaat nog niet
naar Egypte
Dr. Hjalmar Schacht heeft in Ham
burg verklaard, dat de berichten uit
Cairo, volgens welke hij raadsman
van de Egyptische regering voor fi
nanciële zaken zou worden, erg „over
dreven en voorbarig" zijn.
Hij zei voorts, dat hij voor het
ogenblik in Duitsland zal blijven.
Voor handelsbesprekingen
De minister van Economische Zaken,
prof. dr. J. R. M. van den Brink, heeft
Maandag te Bonn besprekingen ge
voerd met zijn Westduitse ambtgenoot
prof. Ludwig Erhard, en met prof.
Walter Hallstein, staatssecretaris van
het Westduitse ministerie van buiten
landse zaken. De besprekingen hadden
betrekking op een verdere liberalisatie
van de handel tussen Nederland en
West-Duitsland.
Het bezoek van minister Van den
Brink, dat een tegenbezoek is voor dat
van prof. Erhard aan Nederland, zal
vier dagen duren.
Prof. Van den Brink zal o.a. de
Bayerfabrieken te Leverkusen nabij
Keulen, en de Opelfabrieken nabij^
Frankfort bezoeken.
Gistermiddag zijn vijf Nederlandse
oorlogsgewonden uit Korea op het
vliegveld Valkenburg aangekomen. Ze
waren met nog een aantal gewonden
met het Amerikaanse troepentransport
schip „General MacRae" naar Athene
gebracht. Een Amerikaans vliegtuig
vervoerde hen naar Brussel en van
daar werden ze met een Nederlandse
regerings-Dakota naar Valkenburg ge
vlogen. De mannen werden namens de
minister van Oorlog en de inspecteur-
generaal der K.L. verwelkomd en ont
vingen uit handen van majoor Da Costa,
wnd commandant van het regiment
„Van Heutsz" het „Kruis voor $echt en
Vrijheid".
De landraad van Surabaja heeft de
rechtszaak behandeld tegen twee Ne
derlanders namelijk een voormalig in
specteur van politie en een voormalig
employé van het marine-etablissement.
Zij werden er van beschuldigd, dat zij
in Juli 1950 met acht anderen de be
manning van het motorschip „Koales"
van het etablissement dwongen naar
Ambon te varen. De beklaagden werden
na de landing van de Indonesische
strijdkrachten op Ambon gearresteerd.
Zij werden veroordeeld tot drie jaar ge
vangenisstraf met aftrek van het voor
arrest.
Gisteren werden twee bekerwed
strijden u't de derde ronde overge
speeld. Stoke City sloeg Sunderland
met 3—1 en speelt in de vierde ronde
uit tegen de winnaar van dc over te
spelen wedstrijd Cardiff CitySwin
don. Coventry City won met 4—1
van Leicester City en ontmoet in de
De organisatoren van de ronde van
Frankrijk 1952, de 39e van de reeks, die
van Woensdag 25 Juni tot Zaterdag 19
Juli zal duren en uit 23 etappes zal be
staan, hebben thans het wedstrijd
schema bekend gemaakt. Het ziet er als
volgt uit:
le etappe, 25 Juni: Brest—Renhes
(245 km)2e etappe, 26 Juni: Rennes—
Le Mans (190 km); 3e etappe, 27 Juni:
Le Mans—Rouen (193 km); 4e etappe,
28 Juni: Rouen—Roubaix (233 km); 5e
etappe, 29 Juni: Roubaix—Namen (185
km)6e etappe, 30 Juni: Namen—Mctz
(229 km); 7e etappe, 1 Juli: eMtz—Nan
cy (57 km tegen het uurwerk)8e
etappe, 2 Juli: Nancy—Mulhouse (257
km); 9e etappe, 3 Juli: Mulhouse—
Lausanne (237 km); 10e etappe, 4 Juli:
LausanneAlpe d'Huez (267 km)5
Juli: Rustdag te Alpe d'Huez; 11e
etappe, 6 Juli: Alpe d'Huez—Sestriere
(183 km)12e etappe, 7 Juli: Sestriere—
Monaco (249 km)13e etappe, 8 Juli:
MonacoAix en Provence (205 km)
14e etappe, 9 Juli: Aux en Provence-
Avignon (178 km); 15e etappe, 10 Juli:
AvignonPerpignan (257 km)16e
etappe, 11 Juli: Perpignan—Toulouse
(195 km); 12 Juli: rustdag te Toulouse;
17e etappe, 13 Juli: ToulouseBagneres
de Bigorre (203 km); 18e etappe, 14
Juli: BagneresPau (148 km); 19e
etappe, 15 Juli: PauBordeaux (196
km); 20e etappe, 16 Juli: Bordeaux-
Limoges (210 km)2e etappe, 17 Juli:
LimogesClermont Ferrand (246 km)
22e etappe, 18 Juli: Clermont Ferrand
Vichy (65 km tegen het uurwerk); 23e
etappe, 19 Juli: VichyParijs (346 km).
Tengevolge van de hoge Waterstand
van de Maas zijn verschillende
plaatsen in Limburg overstroomd.
Gevisi in Noorse waieren
De Noorse politie te Hammerfest
heeft de schipper van de Britse trei
ler „Paynter", die wegens vissen in
Noorse wateren werd opgebracht, een
boete van 17.500 gulden opgelegd. Dit
is de eerste boete van deze aard se
dert het Internationale Hof te Den
Haag ten gunste van Noorwegen uit
spraak deed in het visserij-geschil met
Engeland. De schipper moet vandaag
beslissen of hij de boete zal betalen,
of dat hij de zaak voor de rechter zal
brengen.
Het nieuwe oezicht van het Belqische kabinet
De kabinetsformateur Jean van Hout-
te was gisteravond laat nog niet gereed
met de vorming van de nieuwe homo-
geen-katholieke regering. Eerst heden
ochtend zou hij de samenstelling hier
van aan de Koning voorleggen. In wél
ingelichte kringen werden echter reeds
de namen van verschillende personen
genoemd, die in de regering zitting zul
len hebben.
Eerste minister zal uiteraard Jean v.
Houtte zijn. Paul van Zeeland blijft de
POit van minister van Buitenlandse
Zaken bekleden, terwijl aangenomen
wordt dat Joseph Pholien, de vorige
premier, minister van Justitie gaat
worden Op de vroegere zetel van Van
Houtte (financiën), zal naar men
aanneemt Albert E. Janssen thans
plaats nemen. Jean Duvieusart, die, na
de Belgische koningskwestie onder druk
van zijn partij aftrad, zal wellicht Eco
nomische Zaken voor zijn rekening ne
men. Eugen Degreef zou de portefeuille
van Defensie houden.
De heer Janssen was reeds minister
m 1925 en in 1938. Hij is oud-voorzitter
van de Belgische vereniging voor de
Volkerenbond en bekleedt bestuurs
functies in verscheidene internationale
verenigingen.
OVER DE FRANSE HUMOR
(Van onze correspondent te Parijs)
^(JIE geruime tijd tussen de Fransen
woont, merkte langzamerhand dat
het aantal kenmerkende verschillen
tussen de gemiddelde Fransman en de
uit, toen ik pas in Parijs woonde en
we zo nu en dan vereerd werden met
Frans bezoek.
Bij de eerste de beste te lange stilte
kwam ik dan met mijn Nederlandse
moppen, waarom echter in het geheel
gemiddelde Nederlander niet zo groot niet werd gelachen. De Fransen moe-
is als hij aanvankelijk wel dacht, tan om onze anecdotes, die vaak door
Woont men pas in een stad als Parijsde Engelse_ humor zijn geïnspireerd,
„„„v werkelijk niet lachen. Zij varwonderen
dan kan men zich soms wel eens wat omdat ze gg_
eenzaam voelen, vooial ook om ander gevoel voor humor hebben
men denkt te leven tussen millioenen ^an wj^ zjen ze grappige van onze
Parijzenaars, die heel anders zijn dan verhalen niet in. Paardenmoppen ont
roert zelf is en die op alles heel anders lokken hun pas een bescheiden glim-
reageren. Na een jaar of wat komt lach, wanneer men uitvoerig verteld
heeft, wat nu wel het grappige van
de zaak is. Onze moppen bestaan alt
een klein, meestal droog verhaaltje
met een onverwacht en daarom tot
lachen prikkelend slot. Bij onze nu-
mor komt erg veel ironie, zelfspot en
gezochte naïveteit kijken. De Franse
anecdote bestaat uit de geschiedenis
van een grappige situatie. Wie gevoel
sen lijkt me wel hun gevoel voor hu- heeft voor deze humor, moet na de
mor. Niet dat de een meer gevoel eers);e woorden al lachen. Het slot is
men dan echter tot de conclusie, dat
die verschillen allemaal meer uiterlijk
zijn. Maar dat komt dan misschien,
omdat men ook al een beetje begint te
verfransen.
UET duidelijkste verschil tussen
monsieur Dupont en meneer Jan
voor humor heeft dan de andere.
Maar de grap, waarom meneer Jan
sen bulderend moet lachen, vindt de
Fransman eigenlijk helemaal niet
leuk. En da anecdote van monsieur
Dupont kan de Nederlander hoogstens
ietwat beleefd doen glimlachen.
Ik heb dat langzamerhand en tot
mijn schande moeten leren. Wanneer
men bij elkaar op bezoek is en hef
gesprek stokt wat, dan kan men de
stemming vaak nog wel redden door
een paar geslaagde grappen te vertel
len. Als gastheer is men dan ook ver
plicht altijd een stuk of wat lachwek
kende geschiedenissen in reserve te
echter geen „point". Men vertelt de
grappige situatie en daarmede is de
kous af.
nE grote Franse avondbladen, zoals
France Soir en Paris Presse ruimen
een opvallend grote plaats in voor de
anecdotes. France Soir met een op
laag van 800 000 exemplaren heefteen
hele staf van redacteuren in dienst,
die dagelijks een kolom met korte en
grappige verhalen moet vullen. Het
merendeel der lezers van deze bou
levardkrant leest, wat er ook op de
andere pagina's moge staan, steeds
het eerst deze kolom. De verhaaltjes,
hebben. Van dit standpunt ging ik ook die in deze rubriek verteld worden
(nooit langer dan 5 regels) zijn vaak
heel ondeugend. Zo ondeugend, dat
geen enkele Nederlandse krant ze zou
willen opnemen. Maar in Parijs stoort
zich daar niemand aan. Integendeel,
zou ik willen zeggen. In Parijs be
hoort het 'tot de goede toon om dit
soort bijzonder ondeugende en vaak
ronduit gewaagde anecdotes te vertel
len. Wanneer de grap maar inderdaad
lachwekkend is, dan kan men zich
erg veel veroorloven. Maar wanneer
het geheel niet werkelijk geestig is,
dan kan men een zeer slechte beurt
maken. Ik zou natuurlijk graag enkele
voorbeelden geven. Maar ik geloof,
dat het niet verstandig zou zijn. En
fin, bet beste is misschien dat uz
wanneer u de volgende keer in- Parijs
bent, een groot Frans avondblad leest.
U zult dan zelf wel begrijpen, wat ik
bedoel.
Nu moet men die Franse voorliefde
voor ietwat gewaagde grappen of si
tuaties toch niet verkeerd uitleggen
Daardoor is een volk nog heus niet
slechter of immoreel. Dat er in de
Montmartreiaanse cabarets dingen te
zien zijn, die in Beverwijk een schan
daal zouden veroorzaken, bewijst niets,
als men weet, dat de Beverwijkse tou-
risten die Parijs bezoeken, deze caba
rets vaak niet zullen vergeten In
Parijs spreekt en schrijft men alleen
wat openlijker over verschillende
soorten zaken. Daar staat tegenover
dat het de Fransman choqueert, wan
neer men hem vertelt, dat in Neder
land de jongens en meisjes gemengd
naar school gaan. In Frankrijk gaan
zij keurig gescheiden naar de jongens-
of naar de meisjesschool. Jongens en
meisjes in één klas vindt men niet
verantwoord.
vierde ronde Burnley, op het terrein
van laatstgenoemde.
Eric von Frenckell, voorzitter
van het organisatiecomité voor de
Olympische zomerspelen, is per vlieg
tuig naar Bremen vertrokken waar hij
wil trachten een schip te huren. De
bedoeling is dit schip te gebruiken
voor het vervoer van bezoekers van
de spelen tussen Stockholm en Helsin
ki, en daardoor de verwachte druk op
de gewone scheepvaartverbinding tus
sen beide steden te verlichten.
Naar wij vernemen zal onze
landgenoot, de heer G. F. C. Witt,
vice-president van de International
Skating Union op alle belangrijke in
ternationale wedstrijden, welke dit
seizoen in het kunstrijden worden ge
houden, als scheidsrechter optreden.
Op de eerste plaats fungeert hij als
zodanig bij de Europese kampioen
schappen kunstrijden heren, dames en
paren, welke 4, 5 en 6 Februari te
Wenen worden gehouden. Vervolgens
is de heer Witt scheidsrechter bij da
Olympische Spelen, waarbij de wed
strijden in het kunstrijden op 16, 18,
19, 20, 21 cn 22 Februari in het Jor-
dal- en het Bisletstadion te Oslo op
het programma staan. Tenslotte gaat
de heer Witt naar Parijs, waar oo 28
Februari en 29 Februari en 1 Maart
de wereldkampioenschappen in het
kunstrijden plaats vinden.
Als reizend ambassadeur
der V.5.
President Truman heeft William H.
Draper Jr., een New-Yorkse bankier,
benoemd tot reizend ambassadeur in
Europa. Hij is de opvolger van Char
les M. Spofford, die aftreedt na de
NAVO-conferentie te Lissabon.
Groeiende samenwerking
In 1950 werden 2709 processen ver
baal opgemaakt wegens het onvoldoen
de bestrijden vande coloradokever. In
1951 werden slechts 239 verbalen opge
maakt. Dit is te danken aan de groei
ende samenwerking tussen de boeren
stand en de ambtenaren van de plan-
tenziektekundige dienst. In diverse dis
tricten werdén contact-personen uit dis
trictcommissies van de Stichting voor
de Landbouw benoemd, die over het
algemeen nuttig werk voor boer en
ambtenaar deden.
DE REIS VAN CHURCHILL
De Engelse minister-president, Chur
chill, zal 23 Januari aan boord van de
„Queen Mary" uit New York naar
Engeland terugkeren.
Japan en Indonesië treffen
oorlogsschadercgeling
Er is overeenstemming bereikt tus
sen de Japanse regering en de Indo
nesische delegatie, dit voor dit doel
reeds enige tijd in Japan vertoefde,
over een overeenkomst betreffende de
door Japan aan Indonesië te betalen
oorlogsschadevergoedingen.
JOEGOSLAVISCH PROTEST TEGEN
BULGAARS PROCES
De Joegoslavische regering heeft in
een op de Bulgaarse legatie te Belgra
do overhandigde nota uitstel van te
rechtstelling en een nieuw proces voor
twee Joegoslaven geëist, die op 29
December beschuldigd van spionnage
te Plovdiv ter dood veroordeeld zijn.
Ook voor vijf andere, bij het zelfde
proces tot gevangenisstraffen veroor
deelde Joegoslaven wordt een nieuw
proces geëist.
Het Noorse schip „Frameggen" is
gisternacht in Schiedam aangekomen.