De tunnelcommissie geïnstalleerd lülH OPLOSSING Amsterdam begroet Rallye-rijders Vier leden van ondernemingsstaf Pulu Sambu gewond Naar een beiere verbinding over het Noordzeekanaal Verkeer via Hembrug-ponten groeit sneller dan bij Vel sen en Buitenhuizen Meer dan een locaal belang Alles gaat beter ais Uw stofwisseling in lorde is! Niets beter dan Schipper Brinkman ten grave gedragen Amphibie-vaartuig breekt Amelands isolement Troebelen in Nepal Vrouwen! Sj Uuf- cd in de. ó-ui Europeaan eet veertien kilo vis per jaar Indonesiërs vielen met ijzeren staven aan SCHEERAPPARATEN IN BRITSE TANKS V.S. plaatsen militaire orders in NAVO-landen Vierennegentig equipes uit Monte Carlo te laat in Luxemburg Vele teams nog zonder strafpunten Oenen zijn niet Railye minded Jonge vaklieden naar de Verenigde Staten j Een dappere emigrant onderscheiden Twaalf vissers vermist in Zuid-Portugal Onrustig, gejaagd f DONDERDAG 24 JANUARI 1952 (Van onze speciale verslaggever) |N het gebouw van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zaanland te Zaandam Is gistermiddag een commissie geïnstalleerd, die onder voorzitter schap van Zaandams burgemeester, de heer W. Thomassen, de oeververbindingen van het Noordzeekanaal in studie gaat nemen. Ook ir. J. C. Kaars Sijpesteyn, die kortelings het denkbeeld opperde voor een noodtunnel by Buitenhuizen van betonsegmenten, Is in deze commissie opgenomen. Voorts maken er deel van uit vertegenwoordigers van de Kamers van Koophandel van Alkmaar, Amsterdam, de Noordeiyke provincies en Leiden en Den Haag. en dwingend karakter gegeven aan het probleem. Aan verschillende denkbeel den, die een oplossing zouden beteke nen, kleeft het bezwaar, dat verwezen lijking geruime tijd zal vorderen. De vraag, waarmee de commissie zich dus zal hebben bezig te houden, is of men niet kan komen tot een plan op korte termijn. Ook over de gewenste plaats van ves tiging van een tunnel zal de commissie zich hebben te beraden. De heer Kaars Sijpesteyn heeft gedacht aan Buiten huizen. Een nadere studie zal aan het licht kunnen brengen, of dit denkbeeld wellicht correctie behoeft, en zo ja waarom. Spoedige verwezenlijking van een tunnelplan is voor geheel Noord-Hol land niet alleen van essentieel belang, maar ook voor de rest van Nederland. Amsterdam is er zeer in het bijzonder bij geïnteresseerd. Dóar zijn al lang de z.g. IJ-tunnelplannen. Een verkeerde oplossing van het oever-verbindings- vraagstuk zou Amsterdam wellicht voor verkeersproblemen voor zijn bin nenstad plaatsen, die niet te overzien zijn. Omdat tevens in de schoot der toe komst ligt, dat de spoorbruggen over het kanaal moeten verdwijnen, zijn ook de Spoorwegen geïnteresseerden. Het Gistermiddag is op de begraafplaats vrije gebruik van de bruggen door het te Stellendam het stoffelijk overschot spoorwegverkeer is met gewaarborgd, MA een inleidend woord van de voor- zitter van de Zaanse Kamer, de heer A. Vis, schetste de heer Thomassen doel en taak der commissie. Eerste taak is een bijdrage te leveren tot oplossing van het zo langzamerhand brandende vraagstuk der oeververbinding. Noord- Holland komt relatief in een steeds on gunstiger positie te verkeren ten op zichte van andere delen id het westen van het land. Dit heeft het dringend (Advertentie, ing. Med.> Duizenden belangstellenden van schipper Jan Brinkman, gezag voerder van de reddingboot „Jan Leis" ter aarde besteld. Een schier onafzien bare stoet volgde de schipper op zijn laatste reis. Duizenden sloegen de stoet gade. De overgebleven beman ning van de „Jan Leis" droeg haar schipper zelf ten grave. Talrijke spre kers voerden het woord en na de ter aardebestelling trokken duizenden in défilé langs de groeve om schipper Brinkman, die tientallen mensenlevens heeft gered, vaarwel te zeggen. Een schat van bloemen dekte het graf. Aan de weduwe van schipper Brink man is gistermorgen de gouden medail le overhandigd, welke aan schipper Brinkman posthuum is toegekend door de Kon. Zuidhollandse Mij. tot redding van schipbreukelingen. De aanslibbing van het wad tussen Holwerd en Ameland is meermalen zo danig dat de boot de steiger niet kan bereiken. Teneinde de isolatie van het eiland tot een minimum te beperken is een „Biesel" (een soort amphibievaar- tuig) in gebruik gesteld. Reeds enkele dagen heeft dit vaar tuig post, passagiers en goederen van Holwerd af door het slib naar de geul gebracht, waar de postboot in diep uater blijft liggen. Het schijnt met zijn rupswielen zonder bezwaar de geslibde oppervlakte Westelijk van Holwerd te kunnen bereiken. Het behoeft zelfs geen diepwater geulen te mijden, daar het ook kan varen zonder schroef, en dan door rubberwielen wordt voort bewogen. Woensdag is in de hoofdstad van Ne pal, Khatmandoe, opstand uitgebroken onder de binnenlandse strijdkrachten. De opstand begon, toen de leider van de opstandelingen uit West-Nepal, dr. Ki Singh, die onlangs was gearresteerd, werd vrijgelaten. In de middag hadden regeringstroe pen het vliegvéld, het arsenaal, de te lefooncentrale en een radiostation, die de opstandelingen aanvankelijk hadden bezet, heroverd. Boete voor ex-offieier van de „Willem Barendsz" De Noord Ludvig Larsen uit Andebu. die van 1946 tot 1951 officier is ge weest op de Nederlandse walvisvaarder „Willem Barendsz" is te Oslo veroor deeld tot een boete van 1500 Kronen, omdat hij in strijd met de Noorse wet op de walvisvaart, had deelgenomen aan Nederlandse walvis-expedities. Motie van vertrouwen in Belgische regering De Belgische kamer van afgevaar digden heeft met 103 tegen 97 stemmen bij twee onthoudingen (rooms-katho- lieken) een motie van vertrouwen aangenomen in de nieuwe regering van Van Houtte. Tegen stemden alleen de socialisten en liberalen. omdat Utrecht altijd rekening zal moe ten blijven houden met het scheepvaart verkeer. Omgekeerd plaatst het wach ten voor de bruggen bij Hembrug en Velsen het scheepvaartverkeer voor niet geringe nautische problemen. Opmerkelijk noemde de heer Thomas sen het voorts, dat het autoverkeer bij de Hembrug sneller groeit dan bij Vel sen en Buitenhuizen. In Velsen ver voerden de ponten In 1950 1.210.000 auto's en in 1951 het respectabele aan tal van 1.280.000. Voor de Hembrug wa ren deze cijfers respectievelijk 1.048.000 en 1.223.000. Voor Buitenhuizen 344.000 en 345.000. Behalve van nationaal belang is da kwestie ook van locaal belang. De com missie mag dus tevens verschillende ge meentebesturen in haar overleg betrek ken. Wellicht wordt in deze kring de bereidheid gevonden om een passende bijdrage te leveren in de oplossing van het. vraagstuk. Reeds is er een gemeen te, die 'n fonds zou willen vormen om direct geld beschikbaar te hebben voor enige activiteit als de Velser tunnel ge reed is. De gemeenteraad van Amster dam zal in Februari beraadslagen over de vraag, of de hoofdstad eerst moet ijveren voor een tunnel onder het IJ of de voorkeur moet geven aan een tunnel bij de Hembrug. Wellicht kan hier gecoördineerd worden. Het vraag stuk van het IJ-tunnelplan is nu een maal niet los te denken van het gehele probleem der Noordzeekanaal-oeverver- binding. Hoe het zij, de commissie gaat wer ken aan een vraagstuk, dat de publieke opinie, mede dank zij de initiatieven van de heer Kaars Sijpesteyn, zeer ern stig bezig houdt. Het was de heer Tho massen onder meer ook gebleken uit een opzienbarend bericht in „Het Vrije Volk". Dat bericht meldde, dat een be- tonbouwer bereid was een tunnelver binding gratis tot stand te brengen, on der voorwaarde, dat hem gedurende een bepaald aantal jaren optie gegeven zou worden op het project. Dit zou dan in houden, dat er een tolheffing zou plaats vinden. In Amerika wordt op Sommige plaatsen gedurende een korte periode een forse tol geheven. De commissie mag zich bezig houden met de vraag, of ook hier een tol wenselijk zou zijn. Na deze algemene formulering van het studieprogram, kwam de commissie in besloten vergadering bijeen om een werkplan samen te stellen en enkele subcommissies te formeren, die zich met onderdelen van het program zul len bezig houden. niiniiiiiiiiiiniRiiiniiii lllllIHIIIIilllU Vrouwen hebben vaak moeilijke en pijnlijke tijden. Zij kunnen deze aan merkelijk verlichten, ja die pijnen doen verdwijnen door het gebruik van Togal, de grote pijnverdrijver. Togal is onschadelijk voor hart, nieren en maag. Bij apotheek en drogist f 0.83, f 2.08 en f 7.94. (Advertentie, Ing. Med.) Tot en met ZATERDAG 26 JANUARI a.s. kunt U oplossingen inzenden voor onae PRIJSVRAAG „BOUW DE PERS" De inzendingen stromen al binnen 11 LET OP DE DATUM EN ZORGT DAT U ER BIJ BENT! iiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiRiiiii (Advertentie, Ing. Med.) Samson, de 57-jarige buschauffeur die in Chatham de dood van 24 marine-cadetjes veroorzaakte, heeft terechtgestaan. Hij kreeg een boete van 'f 200 en zijn rijbewijs werd gedurende drie jaar ingetrokken. Samson (rechts) bij het verlaten van de rechtszaal, nadat de uit spraak was gedaan. DE BESTEDING VAN DE MARSHALL-DOLLARS De 22 millioen dollars, die in het ka der van de Amerikaanse hulpverlening In Juli en Augustus van het vorige jaar aan Nederland werden toegewezen, zijn voor het grootste gedeelte besteed voor de aankoop van graan en andere land bouwproducten. De specificatie van de besteding luidt als volgt: broodgraan, sojabonen, mais en andere graansoorten 13.280.000 dollar, katoenpluksel voor synthetische vezels en voorraden ten behoeve van de marine 490.000 dollars, blik, koper, ijzer, staal, aluminium, vliegtuigonderdelen (in hoofdzaak voor de K.L.M.) en rubberproducten 6 640.000 lol'ars, verschepingskosten 1.590.000 dol lars. In een rapport over vis, dat gisteren gepubliceerd werd door de organisatie voor Europese economische samenwer king wordt medegedeeld, dat de vis sers in West-Europa ongeveer 1/5 van de totale visvangst in de wereld aan land brengen en dat elke Europeaan gemiddeld meer dan 14 kg vis per jaar eet Indonesische arbeiders, met jjzeren staven bewapend, hebben vier leden van de staf der Anglo-Saxon petroleum company op het eiland Pulu Sambu, ongeveer 20 km. ten zuidwesten van Singapore, verwond. Volgens officiële kring begonnen de moeilijkheden, toen de maatschappij weigerde een Indonesische arbeider, die onlangs ontslagen was, weer te werk te stellen. Twee Indo-Europese technici werden ernstig gewond en naar het ziekenhuis in Singapore gebracht. Het De Britse Centurion-tanks in Korea zullen worden uitgerust met electrische scheerapparaten, die door een Britse firma per vliegtuig naar Korea worden overgebracht. De apparaten zijn aan de speciale omstandigheden aangepast om de tankbemanning het gebruik ervan gemakkelijk te maken. „Als we dit nieuwe „wapen" niet geheim houden", aldus merkte een tank-officier op, „zul len er spoedig rijen infanteristen bij de tanks verschijnen om te wachten op het opengaan van de barbiersalon". Ter waarde van 500.000.000 Naar in Washington wordt verno men zouden de Amerikaanse autoritei ten in beginsel besloten hebben om van de gelden, waarover het bureau voor wederzijdse beveiliging de beschikking heeft, 500 millioen dolars te bestemmen voor het plaatsen van bestellingen voor onderdelen voor militair materieel en munitie in de NAVO-landen. In Frankrijk zou voor 150 A 200 millioen dollars worden besteld. Vragen van communistisch Kamerlid Wagenaar Het Tweede Kamerlid Wagenaar (CPN) heeft de ministers van Oorlog en Justitie de vraag gesteld of do ver oordeling door een Amerikaanse krijgs raad op Korea, van drie Nederlandse Korea-vrijwilligers, die gedeserteerd waren, niet ln strijd moet worden ge acht met de Nederlandse Grondwet en het wetboek van Militair Strafrecht. Enkele der verband houdende vragen informeren ernaar, of de Kroon enige invloed op de behandeling heeft kun nen uitoefenen; of de verdachten een Nederlandse raadsman hebben gehad en of de vonnissen in het openbaar zijn uitgesproken. Kefauver candidaat voor presidentschap der V.S. De Amerikaanse Senator Kefauver (Tennessee) is het eerste lid van de Democratische Partij, die zich candi daat wil stellen voor de voorverkiezin gen voor het presidentschap. hoofd van de installatie, de Nederlan der J. de Vries, en nog een techmcua werden licht gewond. Nadat leden van de Indonesische po litie van een naburig eiland te hulp waren geroepen, werden drie Indone siërs gearresteerd. Op het moment dat Koning Winter zijn eerste schuchtere pogingen deed ook het Nederlandse landschap in een wit kleed te steken, rolden omstreeks kwart vóór een de eerste deelnemers aan de Railye van Monte Carlo vannacht de hoofdstand van ons land binnen. Het waren de in Glasgow gestarte deelnemers, allen Engelsen. De Kennedy's, Johnson's en Warrens', de Appleyard's, Brown's en Russeiss, al deze flegmatieke Britten, lieten hun gemoedsrust door die weinige en kleine sneeuwvlokjes niet verstoren. In de eerste plaats hadden zij in eigen land reeds voor „hetere" vuren gestaan en bovendien was er voor hen geen enkele aanleiding om zich te haasten of nerveus te maken. Integendeel, velen arriveerden ver vóór tijd in Amsterdam en lieten zich voorlopig nog niet bij do controlepost bij het Apollopaviljoen zien. zich naar hun werk begaven. Naar mate de nacht vorderde werd de be drijvigheid groter. De rustige Engel sen hadden Amsterdam vaarwel ge zegd toen de 94 uit Monte Carlo ge- startte equipes stuk voor stuk kwamen binnen druppelen. Hiermede was de betrekkelijke rust verdwenen. Druk- gebarende Fransen vertelden en ge baarden op hun radde manier hoe moeilijk zij het hadden op het traject van Metz naar Luxemburg. De be ijzelde wegen waren namelijk oorzaak dat de deelnemers uit Monte Carlo, waaronder tien Nederlandse equipes, allen strafpunten hadden opgelopen. Voordat deze pechvogels htm Rallye leed in alle toonaarden aan een ieder die het horen wilde en dat waren er velen hadden kunnen meedelen kwamen de rijzige bewoners van Scandinavië binnen. De eersten uit Stockholm waren .de Zweden Hartley en Jansson met Ford Zephir. De Denen, Zweden en Noren zijn het meest gekleed in uniformen of in kleding, die sterk aan het militaire doet denken. Een fleurige noot tussen dit grijs, groen en lichtbruin vormde de Zweedse equipe van mevrouw Mo- lander met Saab-93. Mevrouw Molan- der helblond haar en in kleurige rode kleding gestoken rijdt voor de elfde keer de Railye mee en voelde zich niet in het minst vermoeid na de honderden kilometers, die zij achter de rug heeft. Om tien minuten over half vier kwam de eerste Nederlandse equi pe binnen. Het waren Proos Hoogen- dijk en Seitz met Hillman Minx, de enige Nederlanders, die uit Stockholm zijn vertrokken. Zjj hadden niets bij- Hoewel de belangstelling in Amster dam minder groot was dan vorig jaar, vermoedelijk in verband met het feit dat de eerste deelnemers eerst om cir ca half drie officieel de contróle moes ten passeren, waren er altijd nog hon derden Rallye-fans op de been toen de eerste wagens te Amsterdam binnen kwamen. Zij konden Zich vergapen aan al het moois dat daar in de buurt van het Apollopaviljoen voor de auto sportliefhebber viel te genieten. Ge ruisloos gleden de Jaguars, Sunbeam- Talbots, de Hillmans, Austins, een fan tastische Bristol en hoe al die andere merken ook mogen heten, voorbij. Op de Bernard Zweerskade, tegenover het paviljoen waren de service-afdelingen geplaatst waar knappe monteurs in no-time wagens doorsmeerden, onwil lige bougies verwisselden en alle mo gelijke reparaties verrichten om toch maar te zorgen dat de bestuurders uit handen van het strafpuntenspook kon den blijven. Snel maar rustig werkten die naamlozen maar voor Rallyerijders onmisbare mannen. Straks als de Rai lye ten einde is, zal men de namen van deze stille werkers niet horen noemen, maar de insiders weten dat het wel slagen van een dergelijke tocht voor een belangrijk deel afhankelijk is van de vakkennis van deze auto-experts. Rallye-leed De drukte ln en om het Apollo paviljoen hield aan. reeds lang nadat vele niet in de Railye geïnteresseerden zonders te melden, behalve dan, dat met hen alles goed gaat. De te Oslo gestarte mevr. A. B. Nor- ling (Zweden) die met mevr. E. Berg land in een Volvo rydt, arriveerde zeer verontwaardigd. Ze was op de pont van Koersoer (Denemarken) uitgegle den en met een hand op een paar fles sen terecht gekomen. Hierbij verwond de ze zich, en men bad haar meege deeld dat een dergelijk incident tQdens een railye strafpunten meebrengt.... De tweede Nederlandse equipe uit Stockholm, die van Zaman en Veninga (Zaandam) met Citroen had in Am sterdam slechts vyt minuten speling. Zij had aan de Duits-Nederlandse grens motqrpccli gekregen: er man keerde iets aan de ontsteking en het duurde een half uur eer het euvel ver holpen was. Van de gelegenheid om telegrammen te versturen werd door de deelnemers in Amsterdam een opvallend druk ge- De Denen blijken niet wat men noemt Ralley-minded. De autori teiten zijn uiterst streng en prompt kreeg het Zweedse paar Sandgren-Bergendal, dat met pech te kampen had, een boete van 100 kronen toen men probeerde de verloren tijd in te halen. Bij deze pogingen hadden zij de maximum snelheid overschreden. bruik gemaakt. De dokter daarentegen kon voorlopig op zijn lauweren rusten. Er waren voor hem heel weinig klan ten. De contrölezaal was rijkelijk ver sierd met de echt Nederlandse bloem, de tulp, wat de buitenlanders zeer op prijs stelden. Trouwens ook het pakket chocolade, dat aan Iedere equipe werd uitgereikt, viel in goede aarde, vooral by de Britten, die met chocolade in hun land niet verwend worden. Het Nederlandse koppel J. Heidendahl—J. D. Roy met hun „Volkswagen" bij de start in München. Achttien jonge Nederlandse vakl den uit diverse bedrijven zullen f eerste groep op Dinsdag 29 Januari a boord vim de „Nieuw Nederland" v; de Holland-Amerika lijn naar de Ve enigde Staten vertrekken. Daar zulk zij binnen het raam van het zogenaau de „work-sludy-training-program" i de gelegenheid worden gesteld een jaar lang als een doorsnee Amerikaan te le ven, Werken en studeren. Zoals reeds eerder gemeld, zullen uit ons land hotv, derd jonge vaklieden tussen de 20 33 jaar voor deze unieke reis in aan merking komen. De jonge vaklieden zullen dan ook een volwaardige betrekking krijgen in Amerikaanse bedrijven en een loon van 45 tot 55 dollar per week ontvangen. Daarvan moeten zij in hun onderhoud voorzien en evenals hun Amerikaanse collega's belasting betalen. Voor hen gelden echter ook de bestaande sociale voorzieningen. Voorts bestaat er gele genheid, dat de jonge Europeanen, die in „colleges" worden ondergebracht, in hun vrije tijd kunnen studeren. Er zul len voor hen speciale cursussen worden gegeven. Willem Koele, een Nederlandse emi grant, heeft uit handen van onze am bassadeur in Canada, £s heer A. H. J. Louinft, een Nederlandse onderschei ding ontvangen omdat hij in Mei van het vorige jaar drie militaire leerling- vliegers uit een brandend vliegtuig heeft gered. Koele is landbouwer in de streek van Exeter (Ontario). Het vliegtuig was op de boerderij van Koele terechtgekomen en aan tèfh dapper optreden is'het te danken, dat het leven van tenminste twee der inzittenden werd gered. In de Zuidportugese vissershavea Olhao heerst grote ongerustheid over het lot van een twaalftal vissers, dat na een hevige storm vermist wordt. Een negental kleine vissersboten, dat door een zware storm werd overval len worden vermist. Een vijftigtal vis sers werd gered door een Portugese reddingboot. Moskou eist terugtrekking van troepen uit Libye In de speciale politieke commissie van de V.N. heeft de Sowjetunie een ont- werp-resolutie ingediend, waarin de al gemene vergadering wordt verzocht als haar mening te kennen te geven, dat binnen drie maanden de in Libye ge legerde buitenlandse strijdkrachten moeten worden teruggetrokken en alle buitenlandse militaire bases moeten worden geliquideerd. Zesduizend Chinezen in Indo-China? Het Franse leger verklaart, dat vol gens inlichtingen van de geheime dienst in de afgelopen acht maanden onge veer 6.000 Chinese vrijwilligers Noord- Indo-China zijn binnengekomen om werkzaamheden achter het front van de Vieminh-troepen te verrichten. Andersen ongenaakbaar Bij nationale wedsirijden te Hoene- foss in de omgeving van Oslo won Hjalmar Andersen de 5000 meter in 8 min. 32.4 sec., een nieuw baanrecord. Sverre Haugh was tweede in 8.36.5. Op de 500 meter maakten Andersen en Sverre Farstad dezelfde tijd, n.l. 44.9 seconden. Deelnemers aan Hannle Schaft- herdenking beboet De Haarlemse kantonrechter, mr. Th. F. Raedt, heeft gisteren zeven deelne mers aan de door de overheid ver boden Hannie Schaft-herdenking op 25 November te Bloemendaal te* f 3 boete subs, één dag hechtenis veroor deeld. De tenlastelegging vermeldde het be treden van de erebegraafplaats, hoewel de toegang daartoe verboden was. De ambtenaar bij het O.M., mr. J. van den Oever, had f 10 boete subs, drie dagen hechtenis geëist. De verdachten waren in de avonduren van genoemde dag dwars door de duinen heen naar de ere begraafplaats getrokken, daar over een hek geklommen en hadden ten slotte bloemen op het graf van Hannie Schaft gelegd. Mijnharde s Zenuwt»bietten •terken en kalmeren Uw zenuwen, (Advertentie. Ing. Med.) KERKELIJK NIEUWS Ned. Herv. kerk Aangenomen naar Etten: W. Dijckmeester, reserve leger- predikant te Warnsveld. Bedankt voor Mirboo-North (Australië): M. J. J. Bon- tingh te Rijnsburg. Bedankt voor Sua- woude: D. Siemeling te Hoog- en Leeg- kerk (Gr.). Geref. Kerken: beroepen te IJlst: B. Scholten, candidaat te Kampen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 5