De RAI. is ditmaal een kopersmarkt Opel - Chevrolet Buick KLECO im, Pam en Pom in Zwitserland Puistjes D.D.D. es „R.A.I." Amsterdam JAC. MET's automobielbedrijf n.v. ENORM VERLAAGD In de greep van de woestijn en, ING 32.50 57.50 59.00 79.50 RDEEL rijzen In hei Walhalla der auiominnaars Genoeg aanbod verminderde vraag Dromen van wagens Exposeert General Motors" Tropical Costuum Trench Coats regenjassen alleen gevestigd Boterstraat 1 Op straten en wegen komt U Englebert tegen. Labourdelegatie gaat ook naar Duitsland Missie van Wereldbank naar Jamaïca Het Radioprogramma VRIJDAG 29 FEBRUARI 1952 ven s :rach- :ende op in oefde 55. 55.— 29.— 3K k van de B.S., Han- referenties ctie. (Per- r-ElST DORADO voor automobielliefhebbers is van vandaag af het R.A.I.- Rgebouw in Amsterdam. Wat daar te genieten is aan schoonheid van lijn en te bewonderen aan technisch vernuft is zeker niet met enkele woorden ge zegd. Waarom, zo kan men zich afvragen, trekt een autoshow steeds zulk een grote belangstelling. Het aantal autobezitters in Nederland is nog altijd betrek kelijk gering al zou men dit niet zeggen, wanneer men bij de ponten in Velsen of bij Hembrug staat te wachten! en de economische toestand van ons land laat niet toe, dat dit getal spoedig aanmerkelijk hoger zal worden. Het merendeel diergenen, die in de komende dagen het R.A.I.-gebouw zullen bezoeken, bestaat ongetwijfeld uit hen, die zich wel eens, daartoe aangemaand door de schitterende modellen, willen voorstellen hoe zij in zo'n wagen er uit zouden zien rvEZE derde na-oorlogse personen- wagen-tentoonstelling beslaat een oppervlakte van totaal 13.000 vierkante meter. De ruimte is vrijwel geheel door personen- en kampeeraanhangwa- gens bezet, omdat de fabrikanten van accessoires en onderdelen ditmaal heb ben afgezien van deelneming. Er zijn 72 merken geëxposeerd, waarvan 24 uit Engeland, 17 uit de Ver. Staten, 12 uit Oost- en West-Duitsland, 8 uit Frank rijk, 3 uit Italië, 4 geassembleerde uit Nederland, 2 uit Tsjechoslowakije en 2 uit Zweden. Ford komt voor onder Amerika. Duitsland, Engeland en Frankrijk. Men kan misschien met enig recht van spreken zeggen, dat deze R. A. I. zich van haar voorgangsters onder scheidt door het feit, dat vrijwel alle wagens kunnen wprden geleverd ofwel -op korte termijn ofwel uit voorraad. Er is dus sprake van een kopersmarkt, maar wij dienen daaraan dadelijk toe te voegen, dat dit niet uitsluitend een gevolg is van de omstandigheid, dat de import beter is geregeld, maar voor al ook van de minder gunstige econo mische positie, waarin ons land ver keert. Na 1945 was er ontzaglijke vraag naar automobielen. Toen was er niet voldoende aanbod. Thans is er genoeg aanbod, maar de vraag is verminderd, omdat enerzijds de autobezitters van een nieuwe, na-oorlogse wagen zijn voorzien; bovendien, omdat nog aftijd 28 procent van de personenauto's voor 1940 zijn gebouwd. 44.000 wagens date ren van die tijd. Men kan zich afvragen of ons land op het gebied van de motorisatie een achterstand heeft in te halen. Het personenwagenpark steeg van 99.986 stuks op 1 Augustus 1939 tot 138.625 op 1 Aug. 1950 en 157.002 per 1 Aug. 1951. In Nederland rijden 15.3 auto's op 1000 inwoners. Dat is in vergelijking met andere landen laag. In België is het aantal per 1000 inwoners 32, in Frank rijk 39, Zwitserland 32, Engeland 49, in Denemarken 28 en in Luxemburg 31. Wij kunnen ons voorstellen, dat de propagandisten van motorisatie uit de ze cijfers menen te moeten afleiden, dat er in ons land nog een groot afzetge bied van automobielen aanwezig is. Toch twiifelen wij aan de juistheid van deze stelling. Men kan nu eenmaal niet alleen op grond van cijfers oordelen. Het is een bekend feit, dat particuliere autobezitters na 1945 nog nauwelijks zijn te vinden. Men rijdt auto „op de zaak", „op de onderneming" en men zegt: „Lieftinck betaalt miin wagen toch". Maar_ Lieftinck betaalt de auto van de particulier zeer bepaald niet. En het mag een uitzondering worden genoemd, dat iemand, die al een De Solo bezit, voor de afwisseling een ander wagen van rond f 20.000 aan- schaft._ De duurste Europeaan, een Ferrari-sport van iets van f 62.000 Is op de R. A. I. wijselijk weggebleven! Trouwens, al wordt er volgens de cij fers momenteel in ons land meer auto gereden dan vroeger, ook uit een an dere tendens kunnen wij afleiden, dat Nederland tenslotte een straatarm land ls. Veer de oorlog was 2014 pet. van de personenwagens niet zwaarder dan 1000 kg. Thans is dit aantal van de lichte personenwagens toegenomen tot 47 9 pet. Biina de helft van de perso nenwagens die in Nederland rijden, be hoort zodoende tot de lichte klasse. Voor een groot deel is deze verschui ving naar de lichte personenwagens een gevolg van de import van grote aan tallen automobielen uit de Europese fabrieken, die zich voor het merendeel in het bijzonder hebben toegelegd op tiiÏuw van l'ohte wagens. Vóór de oorlog echter werd ongeveer 60 pet. van de in Nederland verkochte personenauto's uit de Verenigde Staten geïmporteerd. De schaarste aan dollars heeft deze importen echter vooral de laatste jaren aanzienlijk beperkt. Slechts zeer geringe toewijzingen dollars worden voor dit doel nog ver strekt en dan nog alleen voor de goed koopste Amerikaanse merken in hun soberste 4-deurs uitvoering. Invoer van Amerikaanse personenwa gens van alle merken en typen is ech ter mogelijk met behulp van de over draagbare export-bonusdollars. De koers van de exportdollar is de laatste maanden niet onaanzienlijk gedaald, zo dat de prijs in guldens waarvoor Ame rikaanse wagens in Nederland kunnen worden geleverd, aantrekkelijker is ge worden. Hoewel^ daaruit een zekere stijging van de invoer van Amerikaanse personenwagens kan voortvloeien, zal het grootste deel van de behoefte van automobielen in Nederland toch door de Europese merken moeten worden gedekt. Gelukkig daarom, dat de Europese automobielindustrie producten kent die constructief en kwalitatief op hoog ni veau staan. Bovendien biedt zij een zeer ruime keuze van een eenvoudig zuinig vierpersoons wagentje tot een snelle sportwagen en van een statige directiewagen tot een handige, duur zame vertegenwoordigersauto. Ook qua uiterlijk heeft de Europese auto na de oorlog een grote evolutie ondergaan en hoewel daarbij veel werd overgenomen van Amerikaanse voorbeelden wisten de ontwerpers de Europese wagen tgch zijn eigen karakter te laten behouden. Vooral de Europese automobielin dustrie heeft daarvan talrijke frappan te voorbeelden. Het is bijvoorbeeld opvallend hoe het raamoppervlak van de Europese wa gens de laatste jaren is toegenomen. Ook het rijcomfort werd veel verbe terd door de plaatsing van de zittingen tussen de assen, waartoe het no dig was om de motor meer naar voren in het chassis te plaatsen. Motoren-nieuws. 3IJ de Europese merken beperkt het motoren-nieuws zich tot het hoger opvoeren van de motoren door middel van gunstig gevormde verbrandings ruimten, het vergroten van de diameter van de kleppen, waardoor de motoren beter kunnen „ademen" en het ver korten van de slag en het vergroten van de boring, waardoor beide maten ongeveer aan elkaar gelijk worden en men spreekt van „vierkante" motoren. De bedoeling van deze laatste construc tie-tendens is het beperken van de zui gersnelheden en het verminderen van de slijtage van de motoren. Ook de ontwikkeling van de motoren van de Amerikaanse wagens gaat on geveer langs dezelfde lijnen. De nieu we 6-cylinder kopklepmotor van de Amerikaanse Fords is er een goed voor beeld van. De Amerikaanse automobielfabrieken rekenen evenwel op een nog aanzien lijke stijging van de compressieverhou- ding en zij streven daarom naar de bouw van korte, stijve motorblokken. De populariteit van de V-vormige plaatsing bij de modernste Ameri kaanse 8-cylinder motoren is daar het gevolg van. Deze nieuwste Amerikaan se V 8-kopklepmotoren hebben veelal een lichter motorblok dan hun voor gangers doch zijn aanzienlijk stijver en ontwikkelen per liter cylinderinhoud aanmerkelijk meer vermogen. Onder meer vindt men deze nieuwste V 8- kopkleprmotoren bjj de merken Cadil lac, Oldsmobile, Studebaker, Chrysler, Lincoln en de „Soto". De luchtkoeling, onder meer toege past door Volkswagen, Panhard, Por sche en Tatra, vond geen andere aan hangers. Ook de plaatsing van de mo tor in het chassis werd nog niet ten gunste van een plaatsing voorin of een plaatsing achterin beslist. Transmissie. WAN het transmissiefront is er weinig nieuws, zij het dan dat bijna alle Amerikaanse personenwagens tegen woordig met vol- of half-automatische versnellingsbakken kunnen worden ge leverd. Bij de Europese automobiel- merken wint de automatische trans missie nog weinig terrein. Borgward heeft reeds op de vorige R. A. I.-ten- toonstelling een hydraulische transmis sie geïntroduceerd, die inmiddels in productie is gebracht. Nieuwe modellen. TOT de modellen, die de automobiel industrie in de afgelopen maanden heeft uitgebracht behoren de 1952 ty- van wij in het bijzonder noemen de Ford, Mercury en Lincoln wagens met de nieuwe 6-cylinder kopklepmotor van Ford en de 160 pk V 8-kopklepmotor van Lincoln, de „de Soto" met nieuwe V 8 kopklepmotor van 160 pk, en de nieuwe Willys personenauto. Deze Willys personenauto wordt op dé R. A. I. voor het eerst in Nederland geëxposeerd. Nieuw voor Nederland is ook de Austin Sevei), officieel Austin A 30 genoemd. Deze lichte Engelse wagen werd vorig jaar October geintrodu- OP STAND zijn nieuwste modellen personenwagens Wij verschaffen U gaarne alle ge wenste inlichtingen ALKMAAR - HOORN Te ZAANDAM wordt voor drect gevraagd: NETTE FLINKE JUFFROUW VOOR DE HUISHOUDING, ln klein gezin (man, 2 jongens 16 en 18 jaar) waarvan de moeder elders word'c verpleegd. Brieven met uitvoerige inlichtingen en referen ties onder no. A 436 bureau van dit blad. ceerd en vormde de clou van de auto mobieltentoonstelling in Londen. Even eens nieuw is de Austin A 40 Somer set, die in Amsterdam zijn tentoon stellingsdebuut maakt. Voor de R. A. I. zijn onder meer ook nieuw de Engelse Ford Consul en Ze phyr, de nieuwe Velox en Wyvern mo dellen van Vauxhall, de Jaguar Mark VII Saloon met de XK 120 motor, de DB 2 Aston Martin en de Lanchester 14. Bij de Franse merken maakt de Sim- ca Aronde zijn R. A. I.-debuut, terwijl Panhard zijn productieprogramma heeft uitgebreid met een sportmodel en op gevoerde motoren. Ook de Renault Fré- gate is voor hej; eerst op de R. A. I. tentoongesteld, evenals de Ford Co- mète. Van de Duitse wagens, die men voor het eerst op de R. A. I. ziet, noemen wij de Champion, DKW in zijn tegen woordig uiterlijk, de EMW, een pro duct van de vroegere BMW fabrieken in Oost-Duitsland, de Mercedes Benz type 220 en 300, de Opeis in hun tegen woordige gedaante en de Porsche. Nieuw voor de R. A. I. zijn ook de I. F. A. personenwagens uit Oost- Duitsland die als enig merk zijn uitge rust met de 3-cylinder tweetact motor. Bijzondere vermelding verdient nog de nieuwe nog niet op onze wegen ver schenen Ford Taunus, die een geheel nieuwe zelfdragende carrosserie kreeg en onafhankelijke voorwielvering. Uit Italië, krijgen we de voor de R. A. I. nieuwe Alfa Romeo, 1900 en Lancia Aurelia te zien. Zweden verrast met een voor Nederland nieuw merk, de SAAB. bekend uit de Rallye van Monte Carlo, constructief enigszins verwant aan DKW en vervaardigd door een Zweedse vliegtuigfabriek. Zo is de derde na-oorlogse automo bieltentoonstelling, die vandaag door de directeur-generaal van Handel en Nijverheid in het R. A. I.-gebouw te Amsterdam is geopend, een teken van de ondernemingslust van fabrikant, importeur en dealer, die gezamenlijk het bewijs leveren, dat de wereld nog wel iets anders kan dan oorlogsmidde len vervaardigen. En als iedereen nu nog in staat zou zijn een wagentje naar keuze aan te schaffen, dan zou onze aardse verblijfplaats althans op iets gaan lijken...... Tot zo lang zullen de meeste men sen zich tevreden moeten stellen met de schone aanblik en met de Cprikiie- lende) gedachte aan hoge en de hoog ste snelheden (Advertentie, Ing. Med.) 82. De kaartjes, die Pim, Pam en Pom hadden, gaven toegang tot het ge hele terrein en ieder kon zelf een plaatsje uitzoeken, vanwaar hij het beste de wedstrijd zou kunnen volgen. Maar Pim, Pam en Pom bleven in de buurt van het hokje, waar de wed strijd-commissie bij elkaar zat. „Hier moet iedereen zich melden", fluisterde Pim tegen zijn broertjes. „Moet je op letten joh, hier kun je ze allemaal heel goed zien". Op datzelfde ogenblik kwam een van de wedstrijd-commissa rissen naar buiten met een grote me gafoon en daverend klonk het over terrein: De deelnemers aan de bob slee-race gelieven zich voor de aanvang bij de wedstrijd-commissaris te mel den! Vol belangstelling keken Pim, Pam en Pom toe, terwijl de beroemde mannen zich naar het hokje van de wedstrijd-commissie begaven. „Kijk, daar heb je Dirk Durfal", fluisterde I Pom opgewonden. „Je herkent iem duidelijk van de foto's uit de kranten. Ze zeggen, dat hij alle wedstrijden i wint. Nergens is hij bang voor". „Moet je die zware helmen zien!" riep Pam vol bewondering. „Ik denk, dat het wel een beetje harder gaat dan met onze bobslee, als we ons thuis van de helling laten afglijden". „Oh ja, het gaat net zo hard als een auto, niet waar meneer", riep Pim. Maar de be roemdheden keken op noch om. Ach, ze waren aan al die bewondering ge wend en zulke jongetjes als Pim, Pam en Pom beschouwden ze gewoon als lucht. Op verzoek van de Franse socialisten zal op 22 Maart een delegatie van de Labourpartij naar Parijs gaan, tenein de met hen van gedachten te wisselen over vraagstukken als de Europese ver- dedigings-gemeenschap en de herbewa pening van Duitsland. De Britse groep zal ook de Duitse socialisten raadple gen. Eventueel zou het 'n Brits-Frans- Duitse dan wel een Brits-Duitse be spreking kunnen worden. De Britse groep staat onder leiding van Hugh Dalton en zal zonder bepaalde instruc ties vertrekken. Oorlog in Indo-China kost milliarden francs De kosten, die Frankrijk van 1945 tot het eind van 1951 gemaakt heeft voor de oorlog in Indo-China, bedra gen ongeveer 1100 milliard francs. Voor het jaar 1952 komt daar nog een 435 milliard bij. Zuiver en ontsmet uw huid i met de helder vloeibare D.D.D. De jeuk bedaart, i de ziektekiemen worden gedood en de huid geneest GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN (Advertentie. Ing. Med.) uuou en uc nuiu gcuccsi (47 HOOFDSTUK XIV .Waarom zou hij Mara dit onschuldig genoegen weigeren?" Jane Frask fronste haar voorhoofd, terwijl ze zich deze vraag stelde. Ze wandelde langs een groep oleanders, want ze had dadelijk gebruik gemaakt van de door Amid aangeboden bewe gingsvrijheid en genoot van de wande lingetjes door de bonte tuinen en de rust en schoonheid die ze daar aantrof. Maar iedere keer dat ze haar secreta resse achterliet in de hun toegewezen donkere, koele kamers, had ze het ge voel, egoïst te zijn, en dat gevoel kwel de haar dikwijls wanneer ze, overigens volkomen tevreden, dwaalde tussen de rijkbloeiende heesters. En omdat daar door haar gemoedsrust verstoord werd, was ze boos op Ben Hasrif vanwege deze schijnbaar onredelijke beperking tegenover het meisje. Het scheen haar niet alleen onredelijk, maar ook onno dig, tenzij hij het gewenst vond zijn gezag op te leggen aan een vrouw die hem meer dan eens had getart. Jane moest lachen bij de gedachte daaraan. Het zou hem geen kwaad doen om eens te worden tegengewerkt en zelfs al won hij tenslotte altijd, toch zou hij het meisje er des te meer om waar deren. Maar desalniettemin vond Jane dat deze rigoureuze beperking van Mara's vrijheid onredelijk was. Ze kon im mers toch niet ontsnappen!.... Of zou hij willen voorkomen dat ze haar ver loofde ontmoette? Juffrouw Frask knikte, want ze begreep dat dit waar schijnlijk de oplossing was. „Amid is natuurlijk jaloers", peinsde Jane, „en zal er niet op gesteld zijn door: MARJORIE VERNON hen samen te brengen en dan nog wel in zo'n prachtige omgeving. Arme Mara! Ze zit tussen twee vuren een nietsnut en een Arabier wat een keus!" Zijzelf was Cromer een paar keer op haar wandelingen tegengekomen, maar hij scheen niet erg op haar gezelschap gebrand. Ze waren allesbehalve ver wante zielen, en hoewel er geen open lijke breuk bestond, voelde elk de af keer van de ander. Maar toch was dit (haar gedachten gingen naar hun oorspronkelijk onder werp terug) vervelend van Amid. Al verschillende malen, toen ze op 't punt stond van haar tuinwandelingetjes te gaan genieten, had ze Mara's verdrietig gezichtje gezien. Ze was bereid om haar wandelingetjes op te geven, maar het meisje had gezegd, dat het haar niets hielp of juffrouw Frask haar genoegens opgaf, en had er bij haar op aangedron gen te profiteren van wat werd aan geboden. „Maar het bederft mijn eigen genoe gen als ik denk hoe zij daar zit opge sloten^ vooral daar het toch uiteindelijk aan mij is te wijten dat ze haar vrij heid is kwijt geraakt", mompelde ze bij zichzelf. ,Ze wandelde verder langs vlammende hibiscus en vuurrode poinsettias en ge noot van al die kleuren onder de stra lend blauwe lucht. Over witte muurtjes hing de bouguinvillea en leeuwenbek ken bloeiden lar,g„ de rand van het aii getreden zandpad dat zacht was on der haar voeten. Ze hief haar hoofd op daar ze enig gerucht hoorde en zag dat haar schreden haar naar de salaamlik hadden gevoerd, en dat Gary Cromer op zijn geliefkoosde plaats, de marme ren bank bij de met rozen begroeide pergola, was gezeten. „Hallo!" Ze wuifde hem luchtig toe. „Wat hebt u het weer druk! Poeh! Wat is het warm!" Zonder op een uitnodi ging te wachter zonk ze op de plaats naast hem neer, en Cromer dankte in stilte de hemel dat Yhula hem net der tig seconden vóór het verschijnen van jufrouw Frask had verlaten. Het was allemachtig vervelend, dat ze zo op ieder ogenblik van de dag onverwachts kwam opdagen. Hij moest Yhula waar schuwen dat ze moest proberen uit te vinden of de oudere vrouw er een ge woonte van maakte haar wandelin getjes te maken op het uur waarop Yhula hem meestal bezocht. „Ja, dat is het zeker. Ik vraag me af waarom u uw wandelingetjes niet voor 's avonds bewaart, dan is het veel koeler en prettiger". a „O, ik zie de tuinen graag op eik ogenblik van de dag", antwoordde Ja ne in gezegende onschuld en Cromer vloekte inwendig. „Ze hebben op ieder uur een andere bekoring". Hij haalde zwijgend zijn schouders op. „Ik merk er niet veel van. Voor mij is het alleen maar zonnig en verdraaid warm overdag en donker en niet zo warm bij avond". Jane lachte toegeeflijk. „Van een man en nog wel een die beweert vol komen onartistiek te zijn, kun je niet anders verwachten. Maar ik vrees dat u er wel schoon genoeg van zult heb ben langzamerhand, is het niet?" „Inderdaad". Jane Frask keek over het roze en rood en purper van al die stralende bloesems heen naar de beveerde palm- kronen, die zwakjes bewogen tegen de azuren hemel. Schoon genoeg in een dergelijke omgeving! Wat een mentali teit! Maar dat was de vloek van de moderne jeugd de onmogelijkheid om je eigen belangstelling en pretjes te vormen, het gebrek aan waardering voor de eenvoudige natuurlijke genoe gens van het leven en de daaruit voort- vloeiende_ volslagen afhankelijkheid en kunstmatig vertier. Dansen, café's, bi oscopen allemaal verdovende midde len om hen in hun vrije tijd bezig te houden, opdat ze nooit de kwelling van de verveling zouden kennen. Jane hui verde bij de gedachte wat er zou ge beuren als die middeltjes geen effect meer zouden hebben, of niet meer be taald konden worden, wanner die „vro- bjke jeugd" volkomen gestrard en ont redderd zou zijn en de tijd zwaar op zich zou voelen drukken. Dan zou het te laat zijn om de weg naar het ware geluk nog te vinden, het geluk dat ver oorzaakt wordt door zonsondergang en bloemen en wind door de bomen, door een wandeling door de bossen na een regenbui, wanneer de vogels weer gaan zingengrootgebracht als ze zijn in schijn en klatergoud, lawaai en opsmuk zouden ze slechts minachting hebben voor het denkbeeld dat dergelijke din gen vreugde kunnen geven. Leeghoof dige stomme schepsels „Hoe lang moeten we dit nog ver dragen? Cromers stem onderbrak ruw de stilte die tussen hen was gevallen en bij de aggressieve vijandige klank in zijn stem keerde Jane zich om en staarde hem verbaasd aan. „Weet ik dat!" Ze sprak langzaam en haar voorhoofd was gerimpeld van ver bazing, terwijl ze het slappe gezicht van de jongeman bekeek en trachtte de oorzaak van deze aanval te door gronden. „Nou, dat hangt toch zeker min of meer van u af?" „Ik begrijp u niet". Wat wilde hij? De afkee: van Jane Frask voor de ver loofde van haar secretaresse stees schrikbarend. Cromer maakte een gebaar van on geduld. (Wordt vervolgd). De Wereldbank heeft een missie voor algemeen economisch onderzoek naar Jamaica gezonden op uitnodiging van de gouverneur van dit eiland. Twee Nederlanders maken deel van de missie uit, namelijk A. Winsemius, directeur- generaal voor de industrialisatie, dia als economisch adviseur voor indu striële aangelegenheden zal optreden en D. Groenveld, landbouweconomist, die van 1947 tot 1950 directeur voor eco nomische planning bij het ministerie van nijverheid en handel in Indonesië is geweest. De besprekingen zijn geëindigd met een ontmoeting tussen Garner en mi nister Eden. Men heeft de indruk, dat de impasse nog niet is verbroken. ZATERDAG I MAART HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.18 Gram.muziek. 8.00 Nieuws en weerberich ten. 8.18 Gram.muziek. 8.50 Voor de huis- I vrouw. 9.00 Gram.muziek. (9.30—9.35 Waterstanden.) 10.00 „Tijdelijk uitgescha keld", causerie. 10.05 Morgenwijding. 10.20 Voor de arbeiders in de continu-bedrijven, 11.35 Strijkkwartet. 12.00 Metropole orkest. 12.30 Land- en Tuinbouwmede- delingen. 12.33 Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 „Kleine zonden", hoorspel. 13.30 Accordeonorkest en solist. 14.10 Film programma. 14.35 Gronings programma. 15.00 Dansmuziek. 15.30 „Van de wieg tot het graf", causerie. 15.45 Gram.muziek. 16.15 Kamerorkest. 17.00 Wereldkampioen schappen Schaatsenrijden in Trondheim. 17.15 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Vara-varia. 18.20 Lichte muziek. 18.40 Re geringsuitzending: „Zoeklicht op de Wes- terese Defensie". 19.00 Vijfjarig bestaan N.R.U.ï Omroeporkest, Promenade-orkest, Radio Philharmonisch-orkest, lichte mu ziek en voordracht. 20.00 „Vijf jaar Ne derlandse Radio Unie", toespraak. 20.05 Nieuws en weerberiqfiten. 20.12 Actualitei ten. 20.20 Gevarieerd programma. 21.20 Weense muziek. 21.50 Socialistisch com mentaar. 22.05 Zang en gitaar. 22.25 „On der de pannen", hoorspel. 22,45 Lichte muziek. 23.00 Nieuws. 23.15 Sport. 23.20 24.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM II, 298 m.: 7.00—24.00 KRO. 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgym nastiek. 7.30 Gewijde muziek. 7.45 Mor gengebed en Liturgische kalender. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram. muziek. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.35 Gram.muziek. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram.muziek. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram.muziek. 12.00 Angelus. 12.03 Gram.muziek. (12.30—12.33 Land- en Tuinbouwmededelingen.) 12.55 Zonne wijzer. 13.00 Nieuws en Katholiek nieuws. 13.20 Groot Amusementsorkest en solist. 14.00 Boekbespreking. 14.10 Gram.muziek. 14.20 Engelse les. 14.40 Jeugdorkest en soliste. 15.15 Kroniek van letteren en kun sten. 15.53 Radio Philharmonisch Orkest. 16.30 De schoonheid van het Gregoriaans. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Journalistiek weekoverzicht. 18.25 Pro menade-orkest. 18.45 Buitenlandse corres pondenties. 19.00 Filmprogramma. 19.15 Parlementsoverzicht. 19.25 Metropole-or- kest. 19.45 Wereldkampioenschappen Schaatsenrijden te Drontheim. 20.00 „Vijf jaar Nederlandse Radio Unie", toespraak. 20.05 Vijfjarig bestaan N.R.U.: Radio Phil harmonisch Orkest, Kamerorkest, Kamer koor, voordracht en lichte muziek. 21.00 Symphonette Orkest en solisten. 21.35 Ac tualiteiten. 21.45 Gram.muziek. 22.30 Wij luiden de Zondag in. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Esperanto. 23.22—24.00 Radio Philharmonisch Orkest. A

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 11