De RAI. is ditmaal een kopersmarkt
Opel - Chevrolet Buick
KLECO
im, Pam en Pom in Zwitserland
Puistjes
D.D.D.
es
„R.A.I." Amsterdam
JAC. MET's automobielbedrijf n.v.
ENORM VERLAAGD
In de greep van de woestijn
en,
ING
32.50
57.50
59.00
79.50
RDEEL
rijzen
In hei Walhalla der auiominnaars
Genoeg aanbod verminderde vraag
Dromen van wagens
Exposeert General Motors"
Tropical Costuum
Trench Coats regenjassen
alleen gevestigd Boterstraat 1
Op straten en wegen
komt U Englebert
tegen.
Labourdelegatie gaat ook
naar Duitsland
Missie van Wereldbank
naar Jamaïca
Het Radioprogramma
VRIJDAG 29 FEBRUARI 1952
ven s
:rach-
:ende
op in
oefde
55.
55.—
29.—
3K
k van de
B.S., Han-
referenties
ctie. (Per-
r-ElST DORADO voor automobielliefhebbers is van vandaag af het R.A.I.-
Rgebouw in Amsterdam. Wat daar te genieten is aan schoonheid van lijn
en te bewonderen aan technisch vernuft is zeker niet met enkele woorden ge
zegd. Waarom, zo kan men zich afvragen, trekt een autoshow steeds zulk een
grote belangstelling. Het aantal autobezitters in Nederland is nog altijd betrek
kelijk gering al zou men dit niet zeggen, wanneer men bij de ponten in
Velsen of bij Hembrug staat te wachten! en de economische toestand van
ons land laat niet toe, dat dit getal spoedig aanmerkelijk hoger zal worden.
Het merendeel diergenen, die in de komende dagen het R.A.I.-gebouw zullen
bezoeken, bestaat ongetwijfeld uit hen, die zich wel eens, daartoe aangemaand
door de schitterende modellen, willen voorstellen hoe zij in zo'n wagen er uit
zouden zien
rvEZE derde na-oorlogse personen-
wagen-tentoonstelling beslaat een
oppervlakte van totaal 13.000 vierkante
meter. De ruimte is vrijwel geheel
door personen- en kampeeraanhangwa-
gens bezet, omdat de fabrikanten van
accessoires en onderdelen ditmaal heb
ben afgezien van deelneming. Er zijn
72 merken geëxposeerd, waarvan 24 uit
Engeland, 17 uit de Ver. Staten, 12 uit
Oost- en West-Duitsland, 8 uit Frank
rijk, 3 uit Italië, 4 geassembleerde uit
Nederland, 2 uit Tsjechoslowakije en
2 uit Zweden. Ford komt voor onder
Amerika. Duitsland, Engeland en
Frankrijk.
Men kan misschien met enig recht
van spreken zeggen, dat deze R. A. I.
zich van haar voorgangsters onder
scheidt door het feit, dat vrijwel alle
wagens kunnen wprden geleverd ofwel
-op korte termijn ofwel uit voorraad. Er
is dus sprake van een kopersmarkt,
maar wij dienen daaraan dadelijk toe
te voegen, dat dit niet uitsluitend een
gevolg is van de omstandigheid, dat
de import beter is geregeld, maar voor
al ook van de minder gunstige econo
mische positie, waarin ons land ver
keert. Na 1945 was er ontzaglijke vraag
naar automobielen. Toen was er niet
voldoende aanbod. Thans is er genoeg
aanbod, maar de vraag is verminderd,
omdat enerzijds de autobezitters van
een nieuwe, na-oorlogse wagen zijn
voorzien; bovendien, omdat nog aftijd
28 procent van de personenauto's voor
1940 zijn gebouwd. 44.000 wagens date
ren van die tijd.
Men kan zich afvragen of ons land
op het gebied van de motorisatie een
achterstand heeft in te halen. Het
personenwagenpark steeg van 99.986
stuks op 1 Augustus 1939 tot 138.625 op
1 Aug. 1950 en 157.002 per 1 Aug. 1951.
In Nederland rijden 15.3 auto's op 1000
inwoners. Dat is in vergelijking met
andere landen laag. In België is het
aantal per 1000 inwoners 32, in Frank
rijk 39, Zwitserland 32, Engeland 49,
in Denemarken 28 en in Luxemburg
31. Wij kunnen ons voorstellen, dat de
propagandisten van motorisatie uit de
ze cijfers menen te moeten afleiden, dat
er in ons land nog een groot afzetge
bied van automobielen aanwezig is.
Toch twiifelen wij aan de juistheid van
deze stelling. Men kan nu eenmaal niet
alleen op grond van cijfers oordelen.
Het is een bekend feit, dat particuliere
autobezitters na 1945 nog nauwelijks
zijn te vinden. Men rijdt auto „op de
zaak", „op de onderneming" en men
zegt: „Lieftinck betaalt miin wagen
toch". Maar_ Lieftinck betaalt de auto
van de particulier zeer bepaald niet.
En het mag een uitzondering worden
genoemd, dat iemand, die al een De
Solo bezit, voor de afwisseling een
ander wagen van rond f 20.000 aan-
schaft._ De duurste Europeaan, een
Ferrari-sport van iets van f 62.000 Is op
de R. A. I. wijselijk weggebleven!
Trouwens, al wordt er volgens de cij
fers momenteel in ons land meer auto
gereden dan vroeger, ook uit een an
dere tendens kunnen wij afleiden, dat
Nederland tenslotte een straatarm land
ls.
Veer de oorlog was 2014 pet. van de
personenwagens niet zwaarder dan
1000 kg. Thans is dit aantal van de
lichte personenwagens toegenomen tot
47 9 pet. Biina de helft van de perso
nenwagens die in Nederland rijden, be
hoort zodoende tot de lichte klasse.
Voor een groot deel is deze verschui
ving naar de lichte personenwagens een
gevolg van de import van grote aan
tallen automobielen uit de Europese
fabrieken, die zich voor het merendeel
in het bijzonder hebben toegelegd op
tiiÏuw van l'ohte wagens.
Vóór de oorlog echter werd ongeveer
60 pet. van de in Nederland verkochte
personenauto's uit de Verenigde Staten
geïmporteerd. De schaarste aan dollars
heeft deze importen echter vooral de
laatste jaren aanzienlijk beperkt.
Slechts zeer geringe toewijzingen
dollars worden voor dit doel nog ver
strekt en dan nog alleen voor de goed
koopste Amerikaanse merken in hun
soberste 4-deurs uitvoering.
Invoer van Amerikaanse personenwa
gens van alle merken en typen is ech
ter mogelijk met behulp van de over
draagbare export-bonusdollars. De
koers van de exportdollar is de laatste
maanden niet onaanzienlijk gedaald, zo
dat de prijs in guldens waarvoor Ame
rikaanse wagens in Nederland kunnen
worden geleverd, aantrekkelijker is ge
worden. Hoewel^ daaruit een zekere
stijging van de invoer van Amerikaanse
personenwagens kan voortvloeien, zal
het grootste deel van de behoefte van
automobielen in Nederland toch door
de Europese merken moeten worden
gedekt.
Gelukkig daarom, dat de Europese
automobielindustrie producten kent die
constructief en kwalitatief op hoog ni
veau staan. Bovendien biedt zij een
zeer ruime keuze van een eenvoudig
zuinig vierpersoons wagentje tot een
snelle sportwagen en van een statige
directiewagen tot een handige, duur
zame vertegenwoordigersauto. Ook qua
uiterlijk heeft de Europese auto na de
oorlog een grote evolutie ondergaan en
hoewel daarbij veel werd overgenomen
van Amerikaanse voorbeelden wisten
de ontwerpers de Europese wagen tgch
zijn eigen karakter te laten behouden.
Vooral de Europese automobielin
dustrie heeft daarvan talrijke frappan
te voorbeelden.
Het is bijvoorbeeld opvallend hoe het
raamoppervlak van de Europese wa
gens de laatste jaren is toegenomen.
Ook het rijcomfort werd veel verbe
terd door de plaatsing van de zittingen
tussen de assen, waartoe het no
dig was om de motor meer naar voren
in het chassis te plaatsen.
Motoren-nieuws.
3IJ de Europese merken beperkt het
motoren-nieuws zich tot het hoger
opvoeren van de motoren door middel
van gunstig gevormde verbrandings
ruimten, het vergroten van de diameter
van de kleppen, waardoor de motoren
beter kunnen „ademen" en het ver
korten van de slag en het vergroten
van de boring, waardoor beide maten
ongeveer aan elkaar gelijk worden en
men spreekt van „vierkante" motoren.
De bedoeling van deze laatste construc
tie-tendens is het beperken van de zui
gersnelheden en het verminderen van
de slijtage van de motoren.
Ook de ontwikkeling van de motoren
van de Amerikaanse wagens gaat on
geveer langs dezelfde lijnen. De nieu
we 6-cylinder kopklepmotor van de
Amerikaanse Fords is er een goed voor
beeld van.
De Amerikaanse automobielfabrieken
rekenen evenwel op een nog aanzien
lijke stijging van de compressieverhou-
ding en zij streven daarom naar de
bouw van korte, stijve motorblokken.
De populariteit van de V-vormige
plaatsing bij de modernste Ameri
kaanse 8-cylinder motoren is daar het
gevolg van. Deze nieuwste Amerikaan
se V 8-kopklepmotoren hebben veelal
een lichter motorblok dan hun voor
gangers doch zijn aanzienlijk stijver en
ontwikkelen per liter cylinderinhoud
aanmerkelijk meer vermogen. Onder
meer vindt men deze nieuwste V 8-
kopkleprmotoren bjj de merken Cadil
lac, Oldsmobile, Studebaker, Chrysler,
Lincoln en de „Soto".
De luchtkoeling, onder meer toege
past door Volkswagen, Panhard, Por
sche en Tatra, vond geen andere aan
hangers. Ook de plaatsing van de mo
tor in het chassis werd nog niet ten
gunste van een plaatsing voorin of een
plaatsing achterin beslist.
Transmissie.
WAN het transmissiefront is er weinig
nieuws, zij het dan dat bijna alle
Amerikaanse personenwagens tegen
woordig met vol- of half-automatische
versnellingsbakken kunnen worden ge
leverd. Bij de Europese automobiel-
merken wint de automatische trans
missie nog weinig terrein. Borgward
heeft reeds op de vorige R. A. I.-ten-
toonstelling een hydraulische transmis
sie geïntroduceerd, die inmiddels in
productie is gebracht.
Nieuwe modellen.
TOT de modellen, die de automobiel
industrie in de afgelopen maanden
heeft uitgebracht behoren de 1952 ty-
van wij in het bijzonder noemen de
Ford, Mercury en Lincoln wagens met
de nieuwe 6-cylinder kopklepmotor van
Ford en de 160 pk V 8-kopklepmotor
van Lincoln, de „de Soto" met nieuwe
V 8 kopklepmotor van 160 pk, en de
nieuwe Willys personenauto. Deze
Willys personenauto wordt op dé
R. A. I. voor het eerst in Nederland
geëxposeerd.
Nieuw voor Nederland is ook de
Austin Sevei), officieel Austin A 30
genoemd. Deze lichte Engelse wagen
werd vorig jaar October geintrodu-
OP STAND
zijn nieuwste modellen personenwagens
Wij verschaffen U gaarne alle ge
wenste inlichtingen
ALKMAAR - HOORN
Te ZAANDAM wordt voor drect gevraagd:
NETTE FLINKE JUFFROUW
VOOR DE HUISHOUDING,
ln klein gezin (man, 2 jongens 16 en 18 jaar)
waarvan de moeder elders word'c verpleegd.
Brieven met uitvoerige inlichtingen en referen
ties onder no. A 436 bureau van dit blad.
ceerd en vormde de clou van de auto
mobieltentoonstelling in Londen. Even
eens nieuw is de Austin A 40 Somer
set, die in Amsterdam zijn tentoon
stellingsdebuut maakt.
Voor de R. A. I. zijn onder meer ook
nieuw de Engelse Ford Consul en Ze
phyr, de nieuwe Velox en Wyvern mo
dellen van Vauxhall, de Jaguar Mark
VII Saloon met de XK 120 motor, de
DB 2 Aston Martin en de Lanchester 14.
Bij de Franse merken maakt de Sim-
ca Aronde zijn R. A. I.-debuut, terwijl
Panhard zijn productieprogramma heeft
uitgebreid met een sportmodel en op
gevoerde motoren. Ook de Renault Fré-
gate is voor hej; eerst op de R. A. I.
tentoongesteld, evenals de Ford Co-
mète.
Van de Duitse wagens, die men voor
het eerst op de R. A. I. ziet, noemen
wij de Champion, DKW in zijn tegen
woordig uiterlijk, de EMW, een pro
duct van de vroegere BMW fabrieken
in Oost-Duitsland, de Mercedes Benz
type 220 en 300, de Opeis in hun tegen
woordige gedaante en de Porsche.
Nieuw voor de R. A. I. zijn ook de
I. F. A. personenwagens uit Oost-
Duitsland die als enig merk zijn uitge
rust met de 3-cylinder tweetact motor.
Bijzondere vermelding verdient nog
de nieuwe nog niet op onze wegen ver
schenen Ford Taunus, die een geheel
nieuwe zelfdragende carrosserie kreeg
en onafhankelijke voorwielvering.
Uit Italië, krijgen we de voor de
R. A. I. nieuwe Alfa Romeo, 1900 en
Lancia Aurelia te zien. Zweden verrast
met een voor Nederland nieuw merk,
de SAAB. bekend uit de Rallye van
Monte Carlo, constructief enigszins
verwant aan DKW en vervaardigd door
een Zweedse vliegtuigfabriek.
Zo is de derde na-oorlogse automo
bieltentoonstelling, die vandaag door
de directeur-generaal van Handel en
Nijverheid in het R. A. I.-gebouw te
Amsterdam is geopend, een teken van
de ondernemingslust van fabrikant,
importeur en dealer, die gezamenlijk
het bewijs leveren, dat de wereld nog
wel iets anders kan dan oorlogsmidde
len vervaardigen. En als iedereen nu
nog in staat zou zijn een wagentje naar
keuze aan te schaffen, dan zou onze
aardse verblijfplaats althans op iets
gaan lijken......
Tot zo lang zullen de meeste men
sen zich tevreden moeten stellen met
de schone aanblik en met de Cprikiie-
lende) gedachte aan hoge en de hoog
ste snelheden
(Advertentie, Ing. Med.)
82. De kaartjes, die Pim, Pam en
Pom hadden, gaven toegang tot het ge
hele terrein en ieder kon zelf een
plaatsje uitzoeken, vanwaar hij het
beste de wedstrijd zou kunnen volgen.
Maar Pim, Pam en Pom bleven in de
buurt van het hokje, waar de wed
strijd-commissie bij elkaar zat. „Hier
moet iedereen zich melden", fluisterde
Pim tegen zijn broertjes. „Moet je op
letten joh, hier kun je ze allemaal heel
goed zien". Op datzelfde ogenblik
kwam een van de wedstrijd-commissa
rissen naar buiten met een grote me
gafoon en daverend klonk het over
terrein: De deelnemers aan de bob
slee-race gelieven zich voor de aanvang
bij de wedstrijd-commissaris te mel
den! Vol belangstelling keken Pim,
Pam en Pom toe, terwijl de beroemde
mannen zich naar het hokje van de
wedstrijd-commissie begaven. „Kijk,
daar heb je Dirk Durfal", fluisterde I
Pom opgewonden. „Je herkent iem
duidelijk van de foto's uit de kranten.
Ze zeggen, dat hij alle wedstrijden i
wint. Nergens is hij bang voor". „Moet
je die zware helmen zien!" riep Pam
vol bewondering. „Ik denk, dat het
wel een beetje harder gaat dan met
onze bobslee, als we ons thuis van de
helling laten afglijden". „Oh ja, het
gaat net zo hard als een auto, niet
waar meneer", riep Pim. Maar de be
roemdheden keken op noch om. Ach,
ze waren aan al die bewondering ge
wend en zulke jongetjes als Pim, Pam
en Pom beschouwden ze gewoon als
lucht.
Op verzoek van de Franse socialisten
zal op 22 Maart een delegatie van de
Labourpartij naar Parijs gaan, tenein
de met hen van gedachten te wisselen
over vraagstukken als de Europese ver-
dedigings-gemeenschap en de herbewa
pening van Duitsland. De Britse groep
zal ook de Duitse socialisten raadple
gen. Eventueel zou het 'n Brits-Frans-
Duitse dan wel een Brits-Duitse be
spreking kunnen worden. De Britse
groep staat onder leiding van Hugh
Dalton en zal zonder bepaalde instruc
ties vertrekken.
Oorlog in Indo-China kost
milliarden francs
De kosten, die Frankrijk van 1945
tot het eind van 1951 gemaakt heeft
voor de oorlog in Indo-China, bedra
gen ongeveer 1100 milliard francs.
Voor het jaar 1952 komt daar nog een
435 milliard bij.
Zuiver en ontsmet uw huid
i met de helder vloeibare
D.D.D. De jeuk bedaart,
i de ziektekiemen worden
gedood en de huid geneest
GENEESMIDDEL TEGEN
HUIDAANDOENINGEN
(Advertentie. Ing. Med.)
uuou en uc nuiu gcuccsi
(47
HOOFDSTUK XIV
.Waarom zou hij Mara dit onschuldig
genoegen weigeren?"
Jane Frask fronste haar voorhoofd,
terwijl ze zich deze vraag stelde. Ze
wandelde langs een groep oleanders,
want ze had dadelijk gebruik gemaakt
van de door Amid aangeboden bewe
gingsvrijheid en genoot van de wande
lingetjes door de bonte tuinen en de
rust en schoonheid die ze daar aantrof.
Maar iedere keer dat ze haar secreta
resse achterliet in de hun toegewezen
donkere, koele kamers, had ze het ge
voel, egoïst te zijn, en dat gevoel kwel
de haar dikwijls wanneer ze, overigens
volkomen tevreden, dwaalde tussen de
rijkbloeiende heesters. En omdat daar
door haar gemoedsrust verstoord werd,
was ze boos op Ben Hasrif vanwege
deze schijnbaar onredelijke beperking
tegenover het meisje. Het scheen haar
niet alleen onredelijk, maar ook onno
dig, tenzij hij het gewenst vond zijn
gezag op te leggen aan een vrouw die
hem meer dan eens had getart. Jane
moest lachen bij de gedachte daaraan.
Het zou hem geen kwaad doen om
eens te worden tegengewerkt en zelfs
al won hij tenslotte altijd, toch zou
hij het meisje er des te meer om waar
deren.
Maar desalniettemin vond Jane dat
deze rigoureuze beperking van Mara's
vrijheid onredelijk was. Ze kon im
mers toch niet ontsnappen!.... Of zou
hij willen voorkomen dat ze haar ver
loofde ontmoette? Juffrouw Frask
knikte, want ze begreep dat dit waar
schijnlijk de oplossing was.
„Amid is natuurlijk jaloers", peinsde
Jane, „en zal er niet op gesteld zijn
door:
MARJORIE VERNON
hen samen te brengen en dan nog
wel in zo'n prachtige omgeving. Arme
Mara! Ze zit tussen twee vuren een
nietsnut en een Arabier wat een
keus!"
Zijzelf was Cromer een paar keer op
haar wandelingen tegengekomen, maar
hij scheen niet erg op haar gezelschap
gebrand. Ze waren allesbehalve ver
wante zielen, en hoewel er geen open
lijke breuk bestond, voelde elk de af
keer van de ander.
Maar toch was dit (haar gedachten
gingen naar hun oorspronkelijk onder
werp terug) vervelend van Amid. Al
verschillende malen, toen ze op 't punt
stond van haar tuinwandelingetjes te
gaan genieten, had ze Mara's verdrietig
gezichtje gezien. Ze was bereid om haar
wandelingetjes op te geven, maar het
meisje had gezegd, dat het haar niets
hielp of juffrouw Frask haar genoegens
opgaf, en had er bij haar op aangedron
gen te profiteren van wat werd aan
geboden.
„Maar het bederft mijn eigen genoe
gen als ik denk hoe zij daar zit opge
sloten^ vooral daar het toch uiteindelijk
aan mij is te wijten dat ze haar vrij
heid is kwijt geraakt", mompelde ze bij
zichzelf.
,Ze wandelde verder langs vlammende
hibiscus en vuurrode poinsettias en ge
noot van al die kleuren onder de stra
lend blauwe lucht. Over witte muurtjes
hing de bouguinvillea en leeuwenbek
ken bloeiden lar,g„ de rand van het
aii getreden zandpad dat zacht was on
der haar voeten. Ze hief haar hoofd op
daar ze enig gerucht hoorde en zag dat
haar schreden haar naar de salaamlik
hadden gevoerd, en dat Gary Cromer
op zijn geliefkoosde plaats, de marme
ren bank bij de met rozen begroeide
pergola, was gezeten.
„Hallo!" Ze wuifde hem luchtig toe.
„Wat hebt u het weer druk! Poeh! Wat
is het warm!" Zonder op een uitnodi
ging te wachter zonk ze op de plaats
naast hem neer, en Cromer dankte in
stilte de hemel dat Yhula hem net der
tig seconden vóór het verschijnen van
jufrouw Frask had verlaten. Het was
allemachtig vervelend, dat ze zo op
ieder ogenblik van de dag onverwachts
kwam opdagen. Hij moest Yhula waar
schuwen dat ze moest proberen uit te
vinden of de oudere vrouw er een ge
woonte van maakte haar wandelin
getjes te maken op het uur waarop
Yhula hem meestal bezocht.
„Ja, dat is het zeker. Ik vraag me af
waarom u uw wandelingetjes niet
voor 's avonds bewaart, dan is het veel
koeler en prettiger".
a „O, ik zie de tuinen graag op eik
ogenblik van de dag", antwoordde Ja
ne in gezegende onschuld en Cromer
vloekte inwendig. „Ze hebben op ieder
uur een andere bekoring".
Hij haalde zwijgend zijn schouders
op.
„Ik merk er niet veel van. Voor mij
is het alleen maar zonnig en verdraaid
warm overdag en donker en niet zo
warm bij avond".
Jane lachte toegeeflijk. „Van een
man en nog wel een die beweert vol
komen onartistiek te zijn, kun je niet
anders verwachten. Maar ik vrees dat
u er wel schoon genoeg van zult heb
ben langzamerhand, is het niet?"
„Inderdaad".
Jane Frask keek over het roze en
rood en purper van al die stralende
bloesems heen naar de beveerde palm-
kronen, die zwakjes bewogen tegen de
azuren hemel. Schoon genoeg in een
dergelijke omgeving! Wat een mentali
teit! Maar dat was de vloek van de
moderne jeugd de onmogelijkheid
om je eigen belangstelling en pretjes
te vormen, het gebrek aan waardering
voor de eenvoudige natuurlijke genoe
gens van het leven en de daaruit voort-
vloeiende_ volslagen afhankelijkheid en
kunstmatig vertier. Dansen, café's, bi
oscopen allemaal verdovende midde
len om hen in hun vrije tijd bezig te
houden, opdat ze nooit de kwelling van
de verveling zouden kennen. Jane hui
verde bij de gedachte wat er zou ge
beuren als die middeltjes geen effect
meer zouden hebben, of niet meer be
taald konden worden, wanner die „vro-
bjke jeugd" volkomen gestrard en ont
redderd zou zijn en de tijd zwaar op
zich zou voelen drukken. Dan zou het
te laat zijn om de weg naar het ware
geluk nog te vinden, het geluk dat ver
oorzaakt wordt door zonsondergang en
bloemen en wind door de bomen, door
een wandeling door de bossen na een
regenbui, wanneer de vogels weer gaan
zingengrootgebracht als ze zijn in
schijn en klatergoud, lawaai en opsmuk
zouden ze slechts minachting hebben
voor het denkbeeld dat dergelijke din
gen vreugde kunnen geven. Leeghoof
dige stomme schepsels
„Hoe lang moeten we dit nog ver
dragen? Cromers stem onderbrak ruw
de stilte die tussen hen was gevallen
en bij de aggressieve vijandige klank in
zijn stem keerde Jane zich om en
staarde hem verbaasd aan.
„Weet ik dat!" Ze sprak langzaam en
haar voorhoofd was gerimpeld van ver
bazing, terwijl ze het slappe gezicht
van de jongeman bekeek en trachtte
de oorzaak van deze aanval te door
gronden.
„Nou, dat hangt toch zeker min of
meer van u af?"
„Ik begrijp u niet". Wat wilde hij?
De afkee: van Jane Frask voor de ver
loofde van haar secretaresse stees
schrikbarend.
Cromer maakte een gebaar van on
geduld.
(Wordt vervolgd).
De Wereldbank heeft een missie voor
algemeen economisch onderzoek naar
Jamaica gezonden op uitnodiging van
de gouverneur van dit eiland. Twee
Nederlanders maken deel van de missie
uit, namelijk A. Winsemius, directeur-
generaal voor de industrialisatie, dia
als economisch adviseur voor indu
striële aangelegenheden zal optreden en
D. Groenveld, landbouweconomist, die
van 1947 tot 1950 directeur voor eco
nomische planning bij het ministerie
van nijverheid en handel in Indonesië
is geweest.
De besprekingen zijn geëindigd met
een ontmoeting tussen Garner en mi
nister Eden. Men heeft de indruk, dat
de impasse nog niet is verbroken.
ZATERDAG I MAART
HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 VARA,
10.00 VPRO, 10.20 VARA, 19.30 VPRO.
20.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.18
Gram.muziek. 8.00 Nieuws en weerberich
ten. 8.18 Gram.muziek. 8.50 Voor de huis- I
vrouw. 9.00 Gram.muziek. (9.30—9.35
Waterstanden.) 10.00 „Tijdelijk uitgescha
keld", causerie. 10.05 Morgenwijding. 10.20
Voor de arbeiders in de continu-bedrijven,
11.35 Strijkkwartet. 12.00 Metropole
orkest. 12.30 Land- en Tuinbouwmede-
delingen. 12.33 Orgelspel. 13.00 Nieuws.
13.15 „Kleine zonden", hoorspel. 13.30
Accordeonorkest en solist. 14.10 Film
programma. 14.35 Gronings programma.
15.00 Dansmuziek. 15.30 „Van de wieg tot
het graf", causerie. 15.45 Gram.muziek.
16.15 Kamerorkest. 17.00 Wereldkampioen
schappen Schaatsenrijden in Trondheim.
17.15 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15
Vara-varia. 18.20 Lichte muziek. 18.40 Re
geringsuitzending: „Zoeklicht op de Wes-
terese Defensie". 19.00 Vijfjarig bestaan
N.R.U.ï Omroeporkest, Promenade-orkest,
Radio Philharmonisch-orkest, lichte mu
ziek en voordracht. 20.00 „Vijf jaar Ne
derlandse Radio Unie", toespraak. 20.05
Nieuws en weerberiqfiten. 20.12 Actualitei
ten. 20.20 Gevarieerd programma. 21.20
Weense muziek. 21.50 Socialistisch com
mentaar. 22.05 Zang en gitaar. 22.25 „On
der de pannen", hoorspel. 22,45 Lichte
muziek. 23.00 Nieuws. 23.15 Sport. 23.20
24.00 Gramofoonmuziek.
HILVERSUM II, 298 m.: 7.00—24.00
KRO. 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgym
nastiek. 7.30 Gewijde muziek. 7.45 Mor
gengebed en Liturgische kalender. 8.00
Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram.
muziek. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.35
Gram.muziek. 10.00 Voor de kleuters.
10.15 Gram.muziek. 11.00 Voor de zieken.
11.45 Gram.muziek. 12.00 Angelus. 12.03
Gram.muziek. (12.30—12.33 Land- en
Tuinbouwmededelingen.) 12.55 Zonne
wijzer. 13.00 Nieuws en Katholiek nieuws.
13.20 Groot Amusementsorkest en solist.
14.00 Boekbespreking. 14.10 Gram.muziek.
14.20 Engelse les. 14.40 Jeugdorkest en
soliste. 15.15 Kroniek van letteren en kun
sten. 15.53 Radio Philharmonisch Orkest.
16.30 De schoonheid van het Gregoriaans.
17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15
Journalistiek weekoverzicht. 18.25 Pro
menade-orkest. 18.45 Buitenlandse corres
pondenties. 19.00 Filmprogramma. 19.15
Parlementsoverzicht. 19.25 Metropole-or-
kest. 19.45 Wereldkampioenschappen
Schaatsenrijden te Drontheim. 20.00 „Vijf
jaar Nederlandse Radio Unie", toespraak.
20.05 Vijfjarig bestaan N.R.U.: Radio Phil
harmonisch Orkest, Kamerorkest, Kamer
koor, voordracht en lichte muziek. 21.00
Symphonette Orkest en solisten. 21.35 Ac
tualiteiten. 21.45 Gram.muziek. 22.30 Wij
luiden de Zondag in. 23.00 Nieuws. 23.15
Nieuws in Esperanto. 23.22—24.00 Radio
Philharmonisch Orkest.
A