Gelukkig is het land Toch zul! op zich I TAST EENS IN EEN NIEUWE TAS Modenieuws uit hei zonnige Zuiden Voor tekenaars Maar waarom ioch dat Griekinnetje niet? Een nieuwe lente een nieuwe hoed! Italianen hebben bnn eigen Moei de lenteschoonmaak in één week klaar? K aas en nog wat We maken een poppenkamer (II) Eint V. V. V. is vi kampioens Wat is het toch heerlijk als iemand bij tijd en wijle het gekwelde hoofd eens rustig kan neerleggen. Zo viet de verzuchting van: Queen Vic toria is ore her throne. All is well in the world. Al is het dan in dit geval niet zo- Zeer Koningin Victoria, stabieler ge dachtenis, als wel een andere konin gin van enigszins frivoler makelij, het gevoel blijft hetzelfde: ons gewo ne onmondige toeschouwers mag dan somtijds het hart eens in de keel schie ten als wij aan De Toestand denken: dat is in wezen kinderachtige aanstel lerij. Er tvordt heus wel braaf en plichtsgetrouw over ons gewaakt. Kalm blijven maar, vooral kalm, de wereldas is maar weer eens gesmeerd en wij draaien weer getroost en veilig ons toertje rond de zon. W'ANT u hebt het toch ook gelezen, "hoop ik? Ditmaal is dat kleine land van ons opgesloten in de vaart der volkeren, en hebben wij op eigen bodem, in het hart van Amsterdam, de grote onderscheiding genoten een schoonheidskoningin te zien verkie zen. Er is weliswaar geen Nederlandse uit de bits gekomen, om het zo eens uit te drukken. Maar men moet niet het on derste uit de kan willen hebben, en zelfs Napoleon is begonnen met in het gelid te staan. Men moet ook in die zaken willen leren en ervaring oDdoen. Eerst maar eens goed de kunst afkijken en de Nederlandse jongedochters een beetje beauty-minded maken, het is hier al met al toch nog maar een stij ve boel met het vrouwenvolk. Ten minste dat beweren diverse mode-, coiffure- en schoonheidsspecialisten cm strijd. Maar als men de knepen van het vak een beetje door heeft en er geen been in ziet als een stuk hoornvee op diverse lichamelijke attracties publie kelijk te worden getaxeerd. Welaan dan zal misschien over een jaar of zo de Nederlandse Miss Casino zegevie rend met een bloemetje en een molen tje onder de blitzlampen staan en de nationale eer glansrijk zijn gered. Nu zijn er natuurlijk altijd druil oren die iets op zo'n kroningsplechtig heid tegen hebben. Die komen aandragen met argumen ten over gemoed en verstand, die gro ter waarde voor de samenleving zou den hebben dan een toevallige taille- maat. Of die willen beweren dat de werkelijke schoonheid niet alleen ge legen is in lichamelijke factoren, maar een compositie is van lichaam, geest en karakter en datc juist deze laatste twee cigenschaDpen bij de keuring v?n schoonheidskoninginnen van het pro gramma zijn geschrapt. Ja, er zijn zelfs ovenJ'-<»ven beden, die volhouden dat wezenlijke schoon heid meestal met een niet geringe mate van fierheid gepaard gaat en er stich telijk voor bedankt om op een podium te kijk te staan WAT dat laatste betreft moet Sas- kia die gulhartig elke zon in alle water kan zien schijnen, na enig naden ken toegeven dat zij over de foto van CAROLINE: is een sportief voor- juarshoedje in klok-model van Jacques Heim. Het vervaardigd van wit vilt en gegarneerd met luipaardbont. BARBIZON: noemde Rose Valois deze elegante canotier van wit stro. De bol is rondom gegar neerd met grote margrieten. Wilt U werkelijk nog langer „voor de motten" breien, nu U geHIITINIseerde motvrije wol kunt kopen7 (Advertentie, lag. Med., die Casino-miss niet direct in gejubel is uitgebarsten. Maar bij zichzelf de opmerking heeft gemaakt dat zij nog onlangs zomaar in een bus tegenover een jong moedertje heeft gezeten die alle glimlachende Casino-candidaten, en dat zonder enig bijschilderen, met stukken sloeg. Maar wat willen die criticasters? Ik zelf heb, in alle bescheidenheid, een- maai zo'n illuster gezelschap kampioe nen van dichtbij mogen gadeslaan. Het was in Kopenhagen, kort voor de oorlog, en de fortuin wilde dat in het hotel, waar uw kroniekschrijfster lo geerde, een gezelschap schoonheidsko ninginnen werd uitgeladen. Het zou mij benieuwen of, na zoveel jaren, het bedienend manvolk van dit hotel al van zijn gapende verbijstering is be komen. Een feit is, dat ondergetekende in de eetzaal een kellner eindelijk bij de rokspanden moest vasthouden en som meren om althans een' bord soep voor haar neer te zetten. Anders was hij, mèt alle andere kellners, chasseurs, liftboys en wat er nog meer in de mannenbranche voorradig was, onbe weeglijk met de handen op de rug blijven staren naar die verzameling van superexemplaren van het vrouwe lijk ras uit alle landen ter wereld. Met de hand op het hart kan ik u verzekeren dat ik zonder enige rancu ne dit uitverkoren gezelschap welwil lend gemonsterd heb. En dat ik na r.ijp beraad voor mijzelf heb uitge maakt, dat de jury werkelijk een stelletje imbeciele schaapskoppen moest zijn als zij niet bij acclamatie prijs toekenden aan het Griekinnetje. Een meiske zo lief, zo natuurblond zo gracieus en met zo'n huidje van al bast, dat de toeschouwer geneigd was te vragen: Ach mijn lieve lammetje, wat doe je in de kou van deze bruta le publiciteit? Waarom ben je niet rus tig in je schoon en woest geboorteland blijven zitten op een heuveltop, ge leund tegen een gebroken marmeren zuil, in een simpel wit gewaad en san dalen, met een lier in de mooie hand jes. Het waren schaapskoppen, die jury leden: de eerste prijs kreeg een bru tale, opgeverfde Spaanse met harde ogen en een mond als een hooischuur.- Maar dat neemt allemaal niet weg dat wij ons gekwelde hoofd, zoals ik zei, voor een keer weer rustig op het kussen kunnen vlijen. Miss Casino Amsterdam is gekozen, en dat nog wel in het bijzijn van het corps diplomati que. Dat geeft de burger moed en rust. Waar blijven nu die zwartkijkers, die roet-in-het-eten gooiers, die beweren dat het er in de wereld, en speciaal in West-Europa, verre van rooskleurig uitziet op het moment? Dat er hard gewerkt en nog harder geschipperd moet worden om de oude kiel niet ho peloos te doen stranden? Ach kom zouden al die heren diplomaten dan zo belangstellend naar al die jongedames in avondtoilet en badpak zitten kijken? Ik wou u wijzer hebben. SASKIA. Op een onlangs gehouden lederwa- gedragen en op het ogenblik weer „up renshow viel het op, hoe groot de ver- to date is". scheidenheid was in damestassen, die Dan is er de hengseltas (steeds immers nog steeds een onmisbaar at- voorzien van ingenieuze sluitingen), tribuut voor de vrouw zijn. Men zou handige schoudertassen met verstel de tas zelfs een bijzonder voorwerp ,bare, hengsels, waardoor ze ook als ae tas zeiis een Dijzonaer vooiw p handtassen gedragen kunnen worden, kunnen noemen, iets, dat de kleding hoiiden nog immer moedig stand, kan completeren, afgezien nog van de Daar de prijs van een leren tas nog- practische eisen, die men er aan moet ai hoog ligt| mag het als een uitkomst stellen. We zullen eerst de leren tassen beschouwd worden, dat haar plastic- bekijken.Ze zijn te verkiezen boven zuster op de markt verscheen. De pias die van ander materiaal, doch de prij- tictassen, die in uitvoering en kwali- zen liggen nogal hoog, vooral wanneer teit niet voor de leren hoeven onder we de luxe soorten nemen. Boxcalf te doen, kosten 60 a 70% minder dan blijft echter nog steeds tussen kroko- de leren tassen. dil, reptiel, struisvogelhuid en schrank- De avondtasjes verschijnen in anti- leer, zijnverdiende plaats innemen. loop. Dit is een soepel suède, gelijk Boxcalf wordt in verschillende kleuren fluweel. Het wordt zowel in zwart als zwart, bruin, naturel, fletsgfoen en in verschillende pasteltinten, tot al- donkerrood gebracht. Bijzonder op- leraardigste en originele modellen ver vallend is de ideale, lange, smalle en- werkt. Ook ottomanzijde wordt voor veloppetas die onder de arm wordt deze gelegenheidstasjes veel gebruikt. Zijn het in hoofdzaak modellen van Engelse en Franse couturiers, Welke wij wekelijks onder de aandacht van onze lezeressen bren gen, thans willen wij U iets vertellen over hun Italiaanse collega's. Zij hebben hun eigen visie op het gebied van de mode, waarmedo geenszins gezegd wordt, dat deze onze waardering niet kan hebben. Een bekend feit is, dat de Italianen met hun Zuidelijk tempera ment bijzonder gecharmeerd zyn van warme tinten, aangepast oij het vrouwelijk uiterlijk. De Italiaansen zijn over het algemeeii klein, slank, en donker van huid, met ietwat wiegende gang. Geen wonder, dat de ontwerpers vooral de nadruk leggen op de natuur lijke taillelijn en deze zo voordelig mogelijk tot haar recht willen doen komen. Daarom maakt men de rokken zwierig wijd, is voor de rugpanden meer stof nodig dan bij ons en acht men de wijze van uitvoering aer mouwen van urgent belang. Zo zal men meermalen de kimono- en raglanmouw zien toegepast. De mantels zijn eveneens wijd, zonder dat men echter het klassieke model naar de ach tergrond verschuift, mits deze modellen met bont gevoerd worden. Als mantelstof staat dik flauch in de gratie. De costuums zijn tamelijk ge tailleerd, ook hier domineert echter de klassieke snit en zijn zy gemaakt van duvetine en velours in extra zware kwa -i,ï 1 liteit, waarbij pletten niet moge BNmpK 1 lijk is. Probeer in Italië niet cocktail- en avondjurk over één S f i kam te scheren, want dan komt I S ft ft! U bedrogen uit. De avondjapon dient absoluut de grond te raker. en geldt uitsluitend voor offi- 1 ciële gelegenheden, de cocktail 1 dress mag hoogstens tot aan da I kuit reiken en moet diep gede- colleteerd zijn. Ook op het gebied van de sportkleding volgt de Italiaan zijn eigen gedachten; zij bestaat meestal uit double-face stoffen in zwart en ae diepere tinten rood en groen, terwijl ook blauw en blauwgrijs geapprecieerd worden. Keren wij ten slotte uit het zonnige Zuiden nog even terug naar Parijs, om U kennis te laten maken met de hierbij afgebeelde middagjapon. De eerste illustratie is een donkergroen jersey jurkje van Maggy Rouff, waarvan dé blouse een diepe V-halsuitsnijding heeft met zeer brede revers. Zij accentueert de mooie taille-vorm bovendien door de strakke, smalle ceintuur. De rok wordt van de heup naar de rokzoom met een lange knopenrij gesloten. Jacques Griffe ontwierp een japon van zwartwollen stof met een kraagioze blouse, welke meer het aanzien heeft van een bolero, en een spitse halsuitsnyding. Dat Griffe nog immer gesteld is op een geplisseerde voorbaan in de rok, bewyst ook dit model. RITA rjEZE WEEK ben ik een goed stuk met de schoonmaak opgeschoten. Natuur lijk ben ik nog niet klaar, maar dat hoeft ook niet. Het is nog lang geen zo mer, het begint pas lente te worden. Dat laatste heb ik al een paar maal tegen mezelf gezegd toen ik zo druk be zig was de bedden naar buiten te bren gen, de dekens te kloppen en vrolijk met allerhande kleedjes wapperde. Ik zag hoe de knoppen van de ribes bijna open sprongen en de vogels druk doende waren pluis en stokjes voor hun nestjes te verzamelen. Een Lieve-Heers-beestje liep. als de blijde boodsehap van de goede tijd die komen gaat, over de vensterbank. Is het vreemd dat ik plot seling door een angst overvallen werd? De angst, dat de lente mij ontgaan zou. Stel je voor dat zij eens wat eerder kwam, en dat ik haar gedeeltelijk of misschien wel helemaal mislopen- zou! Echt volop de lente genieten, de ver rassende verandering van grijs-grauwe winterdagen naar stralende lachende lentetijd beleven, kon ik toch eigenlijk Jullie hebben zeker wel eens van de uitdrukking ge hoord ..Franse keuken". Dit Trek op een stukje teken- papi r van 20x12 cm met potlood ruitjes op één cm van elkaar. Teken daarna met inkt het voorbeeld na. Geef het mannetje, de lucht, de boom en de weg mooie kleuren en je hebt een aar dige wandversiering. betekent niet alleen dat er eten wordt bereid op Franse wijze, maar tevens dat er bijzonder lekkere gerechten worden klaargemaakt. De Fransen zijn echte fijnproe vers. Op ieder gebied heb ben ze alles wai maar e - baar is geprobeerd. Je kunt er dan ook de vreemdste dingen eten, zoals een klein soort knalrode kreeftjes, slakken en., kaas. „Kaas'?, zullen jullie vragen. „Maar dit is toch heel gewoon!" In derdaad, v/ij kennen ook kaas, bijv. oude- en longe, Leidse- en Edammerkaas en misschien nog wel een paar soorten meer. Maar in f rank, rijk kom je honderden kaas-soorten tegen. Er wordt gezegd dat het er rond de 250 zijn. In Parijs woont een be roemde kaaskenner. Hij heet Monsieur Androuet en hij heeft een soort restau rant opgericht waar je ai- leen maar kaas kunt krij gen. Je gaat er rustig zitten, krijgt eerst een bord soep en daarna drie grote houten borden, waarop wel tachtig verschillende soorten kaas liggen. Ze zijn haast alle maal anders van kleur: rood. groen, grijs tot zwart toe. Nu kun je er natuurlijk wel links en rechts van be ginnen te snoepen maar dan geef ik je de verzekering dat je zo misselijk wordt dat je nooit kaas meer eet. Trouwens dan ben je ook geen fijnproever want je moet weten dat die stukjes kaas allen-aal verschillende smaken hebben en verschil lend in sterkte zijn. Zou je bijvoorbeeld beginnen met een heel sterk stukje, dan proef je daarna niets meer van de minder sterke soor ten. Als je de ober vraagt de juiste volgorde te noe men', dan zet hij in alle stuk jes een nummertje. Je be gint dan bij no. één welke het minst sterk is. Drie raadseltjes x. Ze wijken nooit van mijn zij en staan keurig op een rij. Ze doen altijd wat ik wil. Staan haast geen momentje stil, Het zijn er twee maal vijf is tien. Weet je het nu al misschien? II. De sterrenkundigen zijn zeer geleerd. Ze hebben al veel sterren en planeten met hun kijkers dichtbij ge haald. Maar toch is er één planeet waarvan letterlijk alles bekend is, maar die nog nooit door iemand in z'n ge heel is gezien. Welke is dat? Bij de tafel en stoeltjes van de vorige week maken we nu nog een ladenkastje en een dressoir. Fig. A. laat het ladenkastje zien Het is gemaakt van 3 luciferdoos jes die je met papier bij el kaar plakt. Het onderstel zie je op figuur B. Het vlakje m het midden moet dus even groot zijn als de luciferdoosjes iie je ge bruikt. De lipjes omvouwen en vastplakken. Het dressoir bestaat uit 5 III. Van boven ben ik rood, zo rood als winterhanden. Dan komt de middelmoot die wit is als mijn tanden. Daaronder ben ik blauw. Wat ben ik? zegt het gauw. luciferdoosjes. Eerst knip je van stevig karton twee langwerpige stukjes, die pre cies zo root zijn als 3 doos jes naast elkaar. Nu maak je het onderstel. Plak daar op het eerste kartonnetje. (F.) Nu plak je aan de lin ker- en aan de rechterzijde een doosje '3.), leg daar weer een kartonnetje over heen (H.) en daar bovenop wéér drie 'oosjes naast el kaar. Het deurtje (E.) kun je er later inplakken. Je kunt in de laden dus echt iets opbergen. Naai er maar een leuk gekleurd kraaltje middenop. Dat is een mooi knopje en de laatjes gaan meteen gemakkelijk open. De buitenzijden goed be plakken en schilderen. Gisteren deed Mies de was temden, Jurken en een jas Na het drogen en het bleken Werd er dus met spoed gestreken. Ineens ging de telefoon Tante Lies uit Overloon Een kwartier stond Mies te praten, Hield de bout niet in de gaten. Maar..., toen ze de jurk aantrok Goeie grut, wat Mies toen schrok pas goed bij het water van de vaart of door een lange duinwandeling. IAAAROM ben ik er vanmiddag op uit» getrokken. Er is toch overal wel iets van water, hetzij een kanaal, een meer, een riviertje, te vinden? Daar zijn de kleuren nu het felst. Een sleep met boten werd door het helblauwe kanaal getrokken. Met geel zand waren de boten geladen. Ik zag ze al van verre aankomen en ik bleef wachten tot ze naar mijn plaatsje op de dijk waren gevaren. Trouwens ik was ook geboeid door de witte stapelwolken die traag naar mij toe dreven net alsof zij niet konden scheiden van het puf- puf geluid van de sleepboot. Toen de stoet op mijn hoogte gekomen was blafte er een hondje van de voorplecht. Zijn vinnig geluid was één en ai nijdig heid. Zijn baas, die zijn hoofd om de kajuitboot stak, floot hem naar binnen. Motorgeronk, hondengeblaf en gefluit, dat was al het geluid dat in de lucht was. Maar kleuren, die waren er volop! Daar was de versierde wei, die zich naast al dat blauw oneindig uitstrekte. Ja werkelijk, de wei was versierd want al de madeliefjes waren wakker gewor den. Op zo'n klaarheldere dag hadden zij haar opgerolde blaadjes, wie weet voor de eerste maal, opengevouwen. Haar zonnige hartjes blonken als goud in de spierwitte kransjes. Weer dacht ik: Waar komen toch de madeliefjes vandaan? Zou het wer kelijk zo zijn zoals men mij heel lang geleden vertelde dat zij uit de hemel gevallen zijn? Dat was toen tegelijk een blij en een triest verhaal, zoals zo dikwijls in een verhaal het geval is. Blij was het te horen hoe tere engel tjes achter een muur in de hemel vro lijk met de sterren speelden. Het was geen wonder dat de kleine duiveltjes aan de andere kant van de muur vrese lijk jaloers werden. Zij hoorden de ver rukte uitroepen en gingen op eikaars ruggen staan om te kijken. Daarna klauterden zij over de muur in de he mel. Maar waarom moesten zij nu de engeltjes zó laten schrikken dat zij haar vleugeltjes gauw voor haar gezichtjes vouwden? Och, de duiveltjes meenden het heus met zo kwaad. Zij wilden spelen en met allerlei leuke maniertjes wisten zij de engeltjes weer zo ver te krijgen dat het gezamenlijk een vrolijk gedoe met het sterrenspeelgoed werd. Maar daar was de grote Engel helemaal niet op ge steld. De duiveltjes mochten niet in de hemel komen. Wat nu? Moesten de dui veltjes de mooie terren zo maar weer achterlaten? Zij verzamelden nog zo veel ze konden en toen ging het hol derdebolder terug over de muur. Maar bij het overklimmen verloren zij er heel wat die in de wei terecht kwamen. Door het vallen hadden zij witte punt jes gekregen en daarom kon ik nu een kransje van madeliefjes maken. IVJIJN vingers hadden bij al dat ge- droom zo'n ouderwets bloemen- kransje gemaakt, zoals wij het vroeger zo vaak deden, 's Avonds thuis voelde Marjolein er zich de lenteprinses mee. Maar nu ik vandaag de wereld toch in kleuren zag. zocht ik op mijn tocht naar huis nog zoveel mogelijk andere tinten. Ik heb bijna een stalenkaart volgekiegen: lila pr.' raio's, paarse cro- cussen, blauwe druifjes, een roest bruine vogel en lakrode proppen in de rabarber Voldaan kwam ik thuis. Natuurlijk had ik vanmiddag kasten kunnen schoonmaken, gord ntjes kun nen wassen, maar dit lippertje heeft mij meer goed g^ian De schoonmaak behoeft toch ni:t in één week klaar? PETRA. f VAV en Leeuwarden zijn de ogenblik meer dan zeven w ben nog slechts vfjf of hoogstel andere woorden, het einde vai zich laten wachten en het kan slissingen vallen. Niettegenstaa het ogenblik heeft zullen de h in top kunnen hijsen, zelfs nit Zwolse Boys gaan winnen, en geefse reis naar Be Quick gaat laat, dan nog bestaat de theo gelijk aantal punten kan eind pijn in hun buik over krijgen, dergelijke theoretische kans gi Wit (de Jong) speelde hie en na (21-26) 42-37! lijkt vo (Keiler) de zaak vrij somber de dreigingen 27-21 of 27-22, door 39-34 of 40-34. Zwart spe slotte (11-17) waarna de z 27-12, 39-34 x 23, 36x47 bekeke wegens de dreiging 23-19. Zwar daarom met (24-30) en trachtt uit het vuur te slepen, wat nog gelukte in de stand Zw: 6, W: 26, 34, 45, dam 22. Wit d een misser met 26-21? waan door (24-8) 21-16 (8-17)1 x (x) ge lijf redde. Iets dergelijks deed zich vo party Laros (wit) - IJ. de Jo ZATERDAG 8 MAART 1952 Welgeteld 23 dam-potigaai ben zich vol élan geworpen strijd om de nationale titel, kunnen constateren dat No land quantitatief en qualitatie vertegenwoordigd is. De Am mers Keller, Metz en Herm. d zijn van de partij, evenals de mers Dukel, Laros, W. de J< IJ de Jong, alsmede de We Beers en Bizot. Beschouwinger ranglijst zullen wij (nog) niet inplaats daarvan geven we enl ment-opnamen van interessant ties. P. Beers, Noord-Scharwi B. Dukel, IJmuiden Spelverloop: 32-28 (18-23) (12-18)? 31-271 (Met deze dreigt wit zijn tegenstander combineren, doordat in het ve mogelijkheid 27-21 enz. steeds zig is.) (4-9) 36-31 (24-29) 39-33! (Consequent brengt wit 27-21 weer in de stand, (x) 35-30 (14-20. Geestig: op 27 30-25 (x) x volgt nu: (6-11 x (x) met winst voor zwart (20-24)? (De beslissende fout (2-7) kon nog redding brengei (8-12) 40-35! (Dreigt nu, b 27-21, ook direct 25-20, met schi (16-21) x (23-29) x (13-19) x En als zwart schijf 24 in v brengt, stoot wit door met 2' opgelegde positie-winst. Dat ook wel eens vreemd doet in ve zin, bleek uit zijn party Haarlemmer W. de Jong in de de. Na het openingsspel 34-29 39-34 (14-19) 44-39 (20-25) 50-4' 31-26 (20-24) x (x) 35-30 (18-! (12-18) 30-25 (7-12) 38-33 (1- liet Dukel (met zwart) zich i om met (22-28) x (x28) door t waarna wit verrassend 29-! 32x23, 40-35!! liet volgen; ste< schijfwinst. Hoewel Dukel zie! vervolg van de partij als ee teweer stelde, moest hy toch leren. Ook Keiler ondervond W. kracht: Spelverloop: 39-33 (14-20x1 (18-22) x (x) x 115-20) 44-3! 39-33 (x) x (x) x40 (5-10) x (3 Wit moest de gewonnen sc weer afstaan, doch verkreeg wonnen positie. In de stand Z 18, 21, 31; W: 10, 29, 40, 45, 41 wit echter 10-5? waarna 1 (21-26) remise werd. Inpla 10-5 wint: 10-4 (Dreigt 29-23 gedw. 48-42! met winst, (31-36) of (31-37) volgt 29-23.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 6