ffeerder
KLM RAMP EIST VIER EN VEERTIG DODEN
10.50
beschikbaar
Slechts drie personen overleefden de cafasirofe
Voor Timmerman,
itselaaren Stucadoor
Rijwielen
werkzaamheden
Monteur
lufacturenhandel,
DC-6 „Koningin Juliana' bij Frankfort neergestort
Bonn wil praten met autoriteiten van
het Saargebied
Ongeregeldheden
te Triëst
TOESTEL PLOEGDE ZICH LANGE
BAAN DOOR DE BOSSEN
Noodlanding van
Venlo bij Bangkok
De namen der slachtoffers
Gebied ten Oosten van Oder-Neisse
blijft Duits terrein
De bemanning
van het toestel
TORNADO'S TEISTEREN VIER
AMERIKAANSE STATEN
John Foster Dulles verbreekt de
banden met zijn regering
verrassing
ces van onze
isten
TRUITJES
- Laat 136
s het en
LUST
LAND N.V.
tiende [vr.]
Maandag 24 Maart 1952
VERENI&DE NOORD-HOLLANDSE DAGBLADEN
DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN
Franse verklaring tweemaal tegengesproken
Honderdvijfiig gewonden,
talrijke arrestaties
IMee^'iCLtcdt
Echte verkiezingen zijn
nog niet gehouden
Irak brengt zaak Tunis
voor Veiligheidsraad
Op huwelijksreis
omgekomen
De droevige lijst
Honderden doden, vele
duizenden daklozen
Handen vrij voor een
politieke aanval?
en predikbeurten
Leger des Heils, Limmer-
am Booth), 10 uur Medl-
7 uur Open.
S uur Openbare samen-
kapt. Dekker. Donderdag,
Igingsdienst o. 1. v. kapt.
LANGENDIJK. 10.30 en 7
uw. Geref. kerk (ondert».
en 3 uur ds. v. d. Lin-
kerk, 9.30 en 3 uur
7 uur ds. Post.
inekerk, 10 uur ds. Bekiua.
DEN HOEF, 10 uur ds.
ZEE, 10 en 7 uur ds.
EDORP, 10 uur da. Frau.
en dr. De Wilde (geza*
t) m. m. v. het kerkkoor).
1L, 7 uur ds. Pliester.
IZEN, 10 uur ds. Post.
10 uur ds.
VAN TIEL'S
beter gereedschap
Hofplein 57 Alkmaar
iet Nylon
rkrijgbaar bij
Telefoon 2827
1 WOLSORTERING
OEDKOPER
FDE kleuren
voort 41
Telef. 2814
izen, min. bedragen
KUENEN
ALKM VAR
overtrekken van uw
lelig maken van uw
hoek FNLDSEN
9.
ravenhaee
te Alkmaar
Kantoor
JERWEG 70, Alkmaar.
isttreding:
alsmede kennis van
ed.
I.JES, Stationsweg 17
zaak te Egmond
ndiensttreding een
inlichtingen aan
RZEKER1N GSFONDS
en
le verzekeringsgelden
BOERDERIJEN.
24, Alkmaar.
Directie;
J. bijlsma en C. KRAK
Hoofdredacteur:
H. m. koemans
Redactie:
Achterdam 18, Tel, 5541
advertenties en
abonnementen
Voordam 11, Tel, 3320
Postgiro 187294
149e Jaargang No. 71
ALKMAARSCHE COURANT
TARIEVEN:
Advertenties 16 ct. per m.m
Familieberichten 20 ct. p.m.m.
Vraag en Aanbod (alleen 2e
hands goederen) tot 15 woor
den 1.-, elk woord meer 5 ct.
Uitsluitend contant
Abonnementsprijs, bij voor
uitbetaling, ƒ2.02 p. mnd.,
6.05 per kwartaal, plus
incassokosten.
Weekabonnementen 0.49
Toen na enige tijd de brand in bet
wrak van het vliegtuig geblust
was, doorzochten Amerikaanse en
Duitse brandweerlieden de inrak-
stukken.
De Westduitse regering heeft Zaterdag verklaard, dat „contact met de autori
teiten van het Saargebied onvermijdelijk is, indien wordt gesproken over de
toekomstige status van dit gebied en voorbereidingen worden getroffen, opdat
aldaar wezenlijk vrije verkiezingen kunnen worden gehouden". Door deze ver
klaring heeft de Westduitse regering voor d« tweede maal in 24 uur tijds veJ"
klaringen tegengesproken, welke te Parijs door minister Schuman en door de
Franse diplomatieke vertegenwoordiger in het Saargebied, waren afgelegd.
Zaterdag heeft een opgewonden
volksmenigte een aanval gedaan op de
gebouwen van de Brits-Amerikaanse
bezettingsautoriteiten in Triëst. Tege
lijkertijd demonstreerden grote troepen
studenten in de stad. Ze gooiden stenen
naar de regeringsgebouwen en zongen
pro-Italiaanse liederen. De politie moest
van stralen water gebruik maken om
de orde enigszins te kunnen herstellen.
Er werden 157 personen, waaronder 51
leden der politie, gewond. Eén en nes
tig mensen werden gearresteerd.
De onlusten ontbrandden, nadat
60.000 arbeiders een staking van 12 uur
en de gemeentelijke autoriteiten een
campagne van „niet-samenwerken" wa
ren begonnen, uit protect tegen het op
treden van de politie bij een pro-Ita
liaanse betoging op Donderdag j.l* Ook
in Rome werd betoogd voor de samen
voeging van Triëst met Italië.
Radio Moskou heeft Zondag de Wes
telijke mogendheden ervan beschuldigd
haar verplichtingen op grond van net
Italiaanse vredesverdrag ten aanzien
van Triëst, niet te zijn nagekomen. Vol
gens dit verdrag, aldus Radio-Moskou,
had Triëst neutraal gebied moeten wor
den. Er liggen thans tienduizend man
Britse en Amerikaanse bezettingstroe
pen in de stad.
Verwachting tot Dinsdagavond.
VERSPREIDE OPKLARINGEN
Zwaar bewolkt met op vele plaat
sen enige regen of motregen, maar
later ook verspreide opklaringen.
Zwakke tot matige wind, aanvan
kelijk uit uiteenlopende richtin
gen, later hoofdzakelijk tussen
zuid en zuidwest. Weinig veran
dering in temperatuur.
De Franse staatslieden hadden ge
zegd, dat het instemmen van Adenauer
met het voorstel om, tezamen met ver
tegenwoordigers der Franse en Saar-
landse regeringen, een gemeenschappe
lijke commissie voor besprekingen te
vormen, een erkenning van de Saar-
landse regering inhield.
In de Westduitse verklaring wordt
verder gezegd dat „de Westduitse fede
rale regering van mening was en is dat
in het Saargebied nog geen verkiezin
gen op democratische basis zijn gehou
den".
Besloten wordt met de mededeling
dat bondskanselier Adenauer en minis
ter Schuman deze week te Parijs over
eengekomen zijn dat de nieuwe Saar-
landse volksvertegenwoordiging, tot
stand gekomen na het houden van vrije
verkiezingen, de te •sluiten overeen
komsten moet bekrachtigen.
De regering van Irak heeft officieel
bekendgemaakt, dat zij de Tunesische
kwestie voor de Veiligheidsraad zal
brengen en niets ongedaan zal laten
om deze zaak te steunen.
AM ELF uur Zaterdagmorgen moest
de Koningin Juliana, welke nlt
Johannesburg onderweg was naar
Schiphol, op het Rhein-Mainvliegveld
landen. Omstreeks kwart voor elf
stuurde gezagvoerder Poutsma het
toestel uit de vrij laag hangende wol
ken in een fijne motregen naar om
laag en naderde het vliegveld uit
Noordoostelijke richting. Het toestel
zat toen zo laag, dat arbeiders, die
het zagen passeren, vreesden, dat het
tegen een fabriek zou opvliegen. Dat
gebeurde echter niet. De machine
scheerde schuin over de Frankfurter-
strasse en raakte toen in volle vaart
met een van de vleugels een hoge
den. Deze knapte af. Bij de volgende
boom brak (le tip van de vleugel af.
JUET TOTAAL verwoeste en in vele brokken uiteengevallen KLM-toestel
„Koningin Juliana" een DC 6ligt thans uitgebrand in een bos vlak bij het
Rhein-Main-vliegveld, acht kilometer ten zuiden van Frankfort. Vier en veertig
mensen hebben hier het leven gelaten bij een van de zwaarste vliegrampen, die
na de oorlog in Duitsland zijn voorgekomen. Nog slechts drie inzittenden van de
trotse vogel zijn in leven: de stewardess mej. A. J C. Gautier, uit Halfweg, het
enige lid van de bemanning, dat de ramp overleefde, verder de Zuidafrikaan
dr P. Schaumberg en de Duitse mevrouw Ruth Horn. Drie anderen, die nog leef
den, toen zij uit het verwoeste vliegtuig werden gered, overleden tijdens het ver
voer naar het ziekenhuis of kort na aankomst aldaar. Nog steeds is niet duidelijk,
wat de oorzaak is geweest van deze ramp. Hoewel het zicht slecht was, is men
geneigd, de oorzaak in andere richting te zoeken.
sen konden worden gered. Zij slaag
den er met veel moeite in, een opening
te forceren en vonden daar een onbe
schrijfelijke chaos, waartussen zij
zwaar gewonden hartverscheurend
hoorden gillen en jammeren.
De redding
QNMIDDELLIJK lichtten zij Ruth
Horn, tot voor kort grondhogtess
bij de KLM te Frankfort, uit het wrak
en slaagden er vervolgens in, nog en
kele andere gewonden naar de weg
te brengen. Toen vloog met een ont
zettende slag een der benzinetanks uit
elkaar. Brokken van de romp werden
ver door het bos geslingerd, steek
vlammen schoten omhoog. Wel slaag
den de redders er nog in, ook de heer
Horn uit het wrak te trekken, maar
hij was toen reeds zo deerlijk ver
brand, dat hij tijdens het vervoer naar
het ziekenhuis de laatste adem uit
blies.
Binnen enkele ogenblikken kwamen
Amerikaanse en Duitse hulpauto's en
brandweerwagens aanjagen. Zij hadden
in betrekkelijk korte tijd de brand
bedwongen, waarna met bulldozers de
romp uit elkaar werd getrokken. De
resten van de in de ramp omgekomen
inzittenden werden naar de universi
teitskliniek in Frankfort overgebracht
en daar geïdentificeerd.
De zes gewonden werden naar een
Amerikaans hospitaal vervoerd, doch
onderweg bezweken twee hunner, on
der wie de jonge echtgenoot van Ruth
Horn; zij waren pas van een korte hu
welijksreis naar Rome teruggekeerd
en nog slechts enkele dagen gehuwd.
Zaterdagavond bezweek voorts de
Egyptenaar Girgis. De toestand van
dr. Schaumberg was gisteravond nog
kritiek. Mej. Gautier en mevrouw
Horn hebben het er naar omstandig
heden zeer goed afgebracht.
Kort na de ramp is een commissie
van onderzoek van de KLM naar
Frankfort gevlogen. Met haar ging
mee mevrouw Hoefnagel, de nog
jonge echtgenote van de telegrafist
van het verongelukte toestel. Zij wist
toen nog niet, of haar man de ramp
had overleefd. Pas in Frankfort kreeg
zij zekerheid.
HE commissie van onderzoek, die da-
delijk met haar werkzaamheden is
begonnen heeft zich nog hoegenaamd
niet uitgelaten over de oorzaak van
de ramp. Zij heeft ook commentaar
geweigerd op de berichten, die dien
aangaande de ronde doen. Slechts
heeft zij de ravage in het bos in ogen
schouw genomen en luchtfoto's ge
maakt van de baan, welke het toestel
door het geboomte heelt geploegd.
AFP, het Franse persbureau, wist te
nlelden, dat het oliedruksysteem on-
De ramp met de Koningin
Juliana is de zevende, die de
KLM sinds het einde van de oor
log heeft getroffen. De droeve
lijst ziet er als volgt uit:
14 November 1946: Dakota op-
Schiphol; gezagvoerder Moreton,
26 doden.
26 Januari 1947: Douglas DC 3
op Kastrup (Kopenhagen); ge
zagvoerder Geyssendorffer, 22
doden.
20 October 1948: Constellation
Nijmegen op Prestwick; gezag
voerder Parmentier, 40 doden.
21 Juni 1949: Constellation
Roermond in zee bij Bari; gezag
voerder Plesman, 23 doden.
12 Juli 1949: Constellation Fra-
neker bij Bombay; gezagvoerder
Van der Vaart, 45 doden.
2 Februari 1950: Dakota post
vliegtuig in Noordzee; gezag
voerder Van der Heide, 7 doden.
Het toestel brak zich vervolgens een
baan door het dichte bos, werd zelf
uit elkaar getrokken en verwoestte
over een afstand van enige honderden
meters alles wat het op zijn weg
tegenkwam. Tenslotte boorde het
voorste gedeelte van de romp zich in
de grond en velde met zijn neus een
flinke boom met wortel en tak.
Drie Duitsers die met een vracht
wagen vlakbij over de Frankfurter-
strasse reden, lieten hun auto de auto
en holden naar de verwoeste vlieg
tuigromp, om te zien of er nog men-
klaar zou zijn geworden, waardoor
het toestel sterk verminderd bestuur
baar was geworden. De bestuurder
schijnt het toestel niet meer te heb
ben kunnen optrekken. Verschillende
aanwijzingen schijnen er op te dui
den, dat hij nog gepoogd heeft, van
route te wijzigen. Het laatste, dat men
van de bestuurder heeft vernomen,
was het signaal, dat hij van radio
baken Staden naar baken Offenbach
wilde vliegen. Van het passeren van
Offenbach heeft bij geen melding ge
maakt. Men was het contact toen
kwijt. Pas enkele minuten later kwam
het bericht binnen van het ongeluk
en rukten de brandweerauto's uit.
Inzittenden ongedeerd, toestel
vernield
De K.L.M.-Constellation Venlo, onder
gezagvoerder Creel, welke Vrijdag
avond van Schiphol vertrok met be
stemming Sydney, heeft Zondagmorgen
om zes uur Nederlandse tijd wegens
een motorstoring bij Bangkok een nood
landing moeten maken. Passagiers en
bemanning bleven ongedeerd, het toe
stel werd echter zwaar beschadigd. Het
is de bedoeling, dat de passagiers de
tocht zo spoedig mogelijk met een an
der vliegtuig voortzetten.
De Venlo had vier en dertig passa
giers en een bemanning van tien per
sonen aan boord. De noodlanding werd
uitgevoerd op vijf mijl afstand van bet
Bangkokse vliegveld Don Muang. Reeds
is een delegatie van de K.L.M. onder
weg naar Bangkok voor het instellen
van een onderzoek.
De navolgende leden van de
bemanning hebben het leven bij
de ramp gelaten:
Gezagvoerder L. E. J. Poutsma;
hij werd geboren te Amsterdam
op 28 November 1918, woonde in
Krommenie en was sinds 16
Maart 1946 in dienst van de KLM.
Hij was gehuwd en had twee
kinderen.
Tweede piloot J. J. Gart; hij werd
14 October 1916 te Amsterdam ge
boren, woonde in Zwanenburg en
was sinds 1 Maart 1946 in dienst
van de KLM. Hij was gehuwd en
had twee kinderen.
Derde piloot A. M. van der
Stelt; hij was geboren te Alm-
kerk op 28 October 1927, woonde
te Amsterdam en was sinds 1
Januari van dit jaar in dienst van
de KLM. Hij was ongehuwd.
Eerste radiotelegrafist C. Hoef
nagel; hij werd geboren te Rot
terdam op 18 Februari 1918,
woonde te Amstelveen en was
sinds 1939 in dienst van de KLM.
Hij was gehuwd en had twee
kinderen.
Tweede radiotelegrafist S. de
Waard werd op 5 April .1922 te
Kota Radja geboren en was sinds
18 Augustus 1947 in dienst van de
KLM. Hij was gehuwd en had
twee kinderen.
Eerste mecano C. van Etten; hij
werd geboren te Gouda op 21
Augustus 1926, woonde in Den
Haag en was sinds 2 September
1946 in dienst van de KLM. Hij
was gehuwd en had een kind.
Tweede mecano H. van der
Lee; hij werd geboren te Amster
dam op 30 April 1925 en woonde
aldaar. Hij was sinds 21 October
1951 in dienst van de KLM, was
gehuwd en had een kind.
Eerste steward F. J. Koershuis;
hij werd geboren te Enschede op
4 Maart 1916, iwoonde te Wasse
naar en was sinds 3 December
1945 in dienst van de KLM. Hij
was gehuwd en had twee kinde
ren.
Tweede steward J. Blaauw; hij
werd geboren te Assen op 23 No
vember 1923, woonde te Dor
drecht, was sinds 15 Mei 1951 in
dienst van de KLM en was ge
huwd en vader van twee kinderen.
Verder zijn de navolgende pas
sagiers omgekomen: mevr. R. L.
Friedstein, mevr. A. W. H. Wof-
findin, E. Garber, J. Jaffe, A.
Hansen (Noorwegen), A. Arvesen
(Noorwegen), mevr. P. Davies,
Steiner, Djirdirian, mevr. N. Kuhn
(Z.-Afrika), J. Schorr (Z.-Afrika),
P. R. Botscheider (Z.-Afrika), E.
Angle (USA), K. Horn (Duits
land), R. de Vries (Ned.), H. A.
Bennink (Ned.), Gulliver, mevr.
1. Shaeffer (Eng.), Capt. K. Lar-
sen (Noorwegen), N. J. Smit
(Ned.), A. de Koning (Ned.),
Feuth (Ned.), mevr. F. M. Jardine
(Eng.), Nielsen (Noorwegen),
Strebelle (Frankrijk), A. J. Knott
(Eng.), mevr. E. G. Knott (Eng.),
L. Nali (Italië), J. Bickford
(USA), I. Bezner (Israel), D.
Otzari (Israel) J. Schmeidler
(Eng.), P. Pizzonia (Italië), B
Fuad Girgis Eguee (Egypte) en
Abdul Heidi Medjoup (Fr.rijk).
Officieel bulletin van Westduitse regering:
In een officieel bulletin van de desconferentie moest worden gere-
Westduitse regering is Zaterdag ver- geld.
klaard, dat de Westerse mogendheden Tevens werd vastgelegd, dat Polen
niet langer gebonden zjjn door de over- een „voorlopige regering van nationale
eenkomsten van Yalta en Potsdam om eenheid op brede democratische basis"
Polen de voormalige Duitse gebieden moest vormen, welke zo spoedig mo
ten Oosten van de Oder Neisselijn te gelijk „vrije en ongehinderde verkie-
geven. zingen" moest doen houden. Polen is
Volgens het bulletin kwamen de thans echter een bolsjewistische staat
„Grote Drie" te Yalta overeen, dat geworden en aan geen der gestelde
deze kwestie uiteindelijk op een vre- voorwaarden was voldaan".
Boven: v.l.n.r. L. E. J. Pout
sma, gezagvoerder, J. J. Gart,
tweede bestuurder, A. M.
van der Stelt, derde be
stuurder, G. van Etten, eer
ste boordwerktuigkundige
en H. van der Lee, tweede
boordwerktuigkundige.
Onder: v.l.n.r. G. Hoef
nagel, eerste radiotelegra
fist, S. de Waard, tweede
radiotelegrafist, F. J. Koers
huis, eerste steward, J.
Blaauw, tweede steward en
mej. A. J. G. Gautier, ste
wardess; laatstgenoemde is
de enige overlevende van
de bemanning.
Zaterdagmorgen vroeg hebben torna
do's de vier Zuidelijke Amerikaanse
staten Arkansas, Tennessee, Missouri en
Missisippi geteisterd. Gehele steden
werden met de grond gelijk gemaakt,
huizen werden door de wervelstorm
van hun funderingen getrokken cn
tientallen mensen werden hulpeloos de
lucht in geslingerd. Volgens de laatste
berichten kwamen 226 personen om het
leven, ruim duizend personen zijn ge
wond en vele honderden zijn dakloos
geworden. Regen en koude belemmeren
het reddingwerk en vergroten het lij
den van de getroffenen. Er is voor mli-
lioenen dollars schade aangericht.
Noord-Oost Arkansas werd het ern
stigst geteisterd.
Enorme schade is aangericht, door
dat grote en kleine rivieren door de
geweldige regenval buiten hun oevers
traden. De „Vereniging voor finanie-
ring van de wederopbouw" heeft de
vier getroffen staten tot rampgebied
verklaard, hetgeen onmiddellijke rege-
gingshulp mogelijk maakt. Uit het ge
hele land worden reddingploegen uit
gezonden. De ziekenhuizen raken snel
vol. Men heeft tal van noodhospitalen
moeten inrichten. In Noord-West Kan
sas, Nebraska en in gedeelten van
Iowa woedt thans een hevige sneeuw
storm. Nieuwe tornado's worden ver
wacht.
Nederlandse chauffeurs in
Duitsland omgekomen
De veertigjarige H. Cox en de 35-
jarige Chr. Nijs, beiden chauffeur van
Venloos expeditiebedrijf zijn bij een
auto-ongeluk in de Russische zone in
Duitsland omgekomen.
In Washington verluidt, dat John
Foster Dulles, de republikeinse raad
gever van het Amerikaanse ministerie
van buitenlandse zaken, in de loop van
deze week president Truman en mi
nister Acheson in kennis heeft ge
steld van zjjn besluit alle officiële ban
den tussen hem en de regering te ver
breken.
Een reden van Dulles' beslissing zou
zijn dat hij, met het oog op de komen
de presidentsverkiezingen, geheel vril
wil zjjn de huidige Amerikaanse bui
tenlandse politiek aan te val'en, in
dien hij dat nodig acht. Een andere
reden zou zijn, dat hij eveneens de
handen vrij wil hebben om, voor zover
m°fïflijk, invloc 1 uit te oefenen op de
politiek der Republikeinse partij. Fos
ter Dulles was de geestelijke vader
van het vredesverdrag met Japan.
Men verwacht, dat Truman dit ontwerp
deze week zal bekrachtigen.