SCHAAKRUBRIEK
De man die was
gesiorven
GESLAAGD.
In de greep van de woestijn
Radioprogramma voor dit weeK-end
Scheepvaartberichten
Hersengymnastiek
Kruiswoordpuzzelaars aan de slagl
HILVERSUM
Onze Bridgerubriek
ZATERDAG 19 MAART 1952
CRGERNIS is steeds een teken, dat ln
iemand iets wezenlijks geraakt is. Het
niet-wezenlijke kan men achteloos pas
seren. Maar wie zich getroffen wee. in
wat hem de kern der zaak toeschijnt,
hij weet zich gekwetst, en geeft in dui
delijke woorden van zijn ergernis blijk.
Deze ergernis heeft de Engelse mijn-
werkerszoon D. H. Lawrence, die een
zeer avontuurlijk leven leidde, in meer
dan voldoende mate opgewekt bij zijn
land- en tijdgenoten. Want hij heeft een
principieel onchristelijke, heidense le
vensvisie en levenshouding in zijn wer
ken en leven gepropageerd.
Het ging hem niet om kleinigheden,
waarin hij het niet eens was met de
kerk van zijn land. Het ging hem niet
om een slang, die al of niet sprak, om
meer of minder rechtgelovigheid, om de
ene of de andere kerkvorm. Het ging
hem kortweg om Christus en om diens
wijze van zijn in de wereld. Niet dus
de vraag: Heeft de Christus dit won
der wel, en dat soms niet verricht?
Was zijn opstanding een historisch en
voor ieder te constateren feit? Heeft
Petrus waarlijk de sleutelmacht ont
vangen? Niets van dat alles. Het ging
hem om de meest centrale vraag: Kan
ik de levenshouding van Jezus Christus
zoals deze tot ons komt in het Nieuwe
Testament, in de traditie en het leven
Van de kerk der eeuwen aanvaarden,
Ja dan neen? Het antwoord van Law
rence was een niet mis te verstaan
„neen!" Omdat nu de vraag van Law
rence principieel was, omdat bovenal
zijn antwoord principieel was, heeft de
kerk de plicht hier een ander antwoord,
even duidelijk en even klaar, te doen
horen.
|N het werkje „De man die gestorven
- was" The man who died spreekt
Lawrence zich in een litterair bijzon
der mooie en geslaagde vorm uit over
het hierboven gestelde probleem. Zoals
de titel al aangeeft, handelt zijn boekje
over de opgestane Christus. Maar de
opgestane Christus zoals Lawrence die
wil, verschilt radicaal van de opgesta
ne Christus die de kerk kent en pre
dikt. De opgestane Heer der kerk is
geestelijk, onaards, spiritueel. De opge
stane mag al vis eten, zijn wonden
tonen, spreken tot de zijnen. Maar hij
komt binnen door gesloten deuren, ver
schijnt nu hier, dan daar. Zijn verblijf
op de aarde na zijn opstanding heeft
iets onwezenlijks; Hij is mens, en niet
meer mens. Hij is vergeestelijkt. Hij
heeft een onaards en hemels lichaam,
dat straks de wetten der zwaartekracht
trotserend, ten hemel zal stijgen.
Welnu, tegen deze onaardse Christus
verzet zich al wat Lawrence in zich
aan zelf verworven waarden weet. Hij
vervloekt deze onaardsheid, deze spiri
tualiteit. Hij wenst geen onaardse liefde,
geen liefde van het dode lichaam. Al
leen de liefde van het warme, bloed
warme lichaam, een liefde die twee
mensen samen in hun intimiteit door
leven kunnen, is hem dierbaar.
Wanneer Lawrence dan ook de Chris
tus laat verrijzen uit zijn graf, laat hij
hem de aardsheid aannemen. In een
heel andere zin echter dan vóór Zijn
kruisiging. Hij laat de Christus Zijn ei
gen prediking verloochenen. Hij keert
niet weer terug tot de prediking van
voorheen. Hij zoekt een nieuwe ver
lossing. Deze verlossing zal niet liggen
in een doden van het lichaam, in een
afzweren van de aardse liefde, in een
(platonisch) streven naar de goddelijke
Zuiverheid van het onaardse. Maar juist
omgekeerd! De Christus van Lawrence
neemt het aardse aan. Hij accepteert
de liefde, ook de vleselijke liefde. Hij
laat zich na zijn opstanding opnemen
in de groeikracht van de aarde. Hij be
kent een vrouw, en ervaart in zijn ver
loochening van zijn vroeger evangelie
een nieuwe, maar nu volkomen aardse
verlossing.
|XT is een principiële crltiek. Hier
staat de ene yerlossingsleer tegen
over de andere. Hier staat een heidense
natuurmystiek, erotisch warm, tegen
over het bijbels dualisme, tegenover de
vergeestelijking van het aardse, tegen
over wat Lawrence zou noemen de de
naturering van de liefde. De eenwor
ding met de natuur, beleefd in de extase
der erotiek, staat hier tegenover de
eenheid met God. Het één-zijn met de
natuur staat hier tegenover het kind
schap Gods. De zwijmeling der groei
kracht is de antipode van het altijd
dualistische ik-gij der geloofsrelatie.
Het behoeft geen betoog hoe fel de
ergernis om Lawrence is geweest. Het
behoeft ook geen betoog, dat de kerk
van Christus aan het eens gegeven evan
gelie vast houdt.
Maar wat wel betoog, en meer dan
dat, levend bewijs behoeft, is de vraag
die deze heidense ketter stelt. Wat is
de plaats van het lichaam in het
Chrls'endom? Wat is daar de plaats van
de l;efde? Wat houdt het in wanneer
de vleselijke opstanding van de Heer
straks met Pasen wordt verkondigd?
Deze vragen zijn dermate dringend, dat
de ergernis daarvoor wijken moet.
ZONDAG 30 MAAR*
HILVERSUM I. 402 m.: 8.00 VARA,
12.00 AVRO, 17.00 VARA, 18.30 VPRO.
19.00 EKOR, 20.00—24.00 AVRO. 8.00
Nieuw# en weerberichten. 8.18 Gram.-
muziek. 8.30 Voor het platteland. 8.40
Orgelspel. 8.57 Sportmededelingen en
postduivenberichten. 9.00 Vacantietips.
9.10 Gram.muziek. 9.45 „Geestelijk leven",
causerie. 10.00 Volksliederen. 10.15 „Met
en ronder omslag". 10.45 Semi-klassleke
muziek. 11.15 Cabaret.. 12.00 Reportage
met muziek. 12.40 Vofcr de jeugd. 12.50
Gram.muziek. 13.00 Nieuws en weerberich
ten. 13.05 Mededelingen of gram.muziek.
13.10 „New York Calling". 13.15 Amuse
mentsmuziek. 13.50 „Even afrekenen,
heren!". 14.00 Gram.muziek. 14.05 Boek
bespreking. 14.30 Instrumentaal kwintet.
15.05 Filmpraatje. 15.20 Disco-causerie.
16.00 Dansmuziek. 16.30 Sportrevue. 17.00
Amusemenstmuziek. 17.25 „Monus, de man
van de maan", hoorspel voor de jeugd.
17.45 Pianospel. 17.55 Sportjournaal. 18.15
Nieuws en sportuitslagen. 18.30 Korte
Luth. Kerkdienst. 19.00 Jeugddienst. 19.35
Bij bel vertelling. 20.00 Nieuws. 20.05 Amu
sementsmuziek. 20.45 „Het Testament van
een zonderling", hoorspel. 21.25 Gram.
muziek. 21.45 Reportage met muziek.
22.00 Hersengymnastiek. 22.25 Avro-aller-
lei. 22.30 Strijkorkest. 23.00 Nieuws. 23.15
24.00 Gramofoonmuziek.
HILVERSUM II, 298 m.: 8.00 KRO.
9.30 NCRV, 12.15 KRO. 17.00 IKOR, 19.00
NCRV. 19.45—24.00 KRO. 8.00 Nieuws
en weerberichten. 8.15 Gram.muziek. 8.25
Hoogmis. 9.30 Nieuws en Waterstanden.
9.45 Vocaal dubbelkwartet. 10.00 Geref.
Kerkdienst. 11.30 Gram.muziek. 12.00
Geestelijke liederen. 12.15 Apologie. 12.35
Gramofoonmuziek. 12.40 Idem. 12.55
Zonnewijzer. 13.00 Nieuw#, weerberichten
en katholiek nieuw#. 13.10 „Matth&us Pas
sion", oratorium. (Pl.m. 14.40 „De Passie
de# Heren in de Beeldende Kunst", cau
serie.) 16.35 Gram.muziek. 27.00 Ned. Herv.
Kerkdienst. 18.00 „De open deur". 18.25
„De Kerk spreekt van Troost", causerie.
19.00 Gram.muziek. 19.15 „Met de Chris
tenheid van alle eeuwen", apostolische
geloofsbelijdenis. 19.30 Nieuws, sportuit
slagen en weerberichten. 19.45 Actualitei
ten. 19.52 Boekbespreking. 20.05 De ge
wone man zegt er 't zijne van. 20.12 Ge
varieerd programma. 22.45 Avondgebed
en Liturgische kalender. 23.00 Nieuws.
23.1524.00 Gramofoonmuziek.
MAANDAG 31 Maart.
HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 VARA,
10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA. 7.00
Nieuws. 7.18 Gram.muziek. 8.00 Nieuws
en weerberichten. 8.18 Gram.muziek. 8.30
Voor de huisvrouw. 8.40 Gram.muziek.
9.10 „Onder de pannen", hoorspel. 9.30
Waterstanden. 9.35 Gram.muziek. 10.00
„Voor de oude dag", causerie. 10.05 Mor
genwijding. 10.20 Voor de kleuters. 10.40
Voor de zieken. 11.45 Cello en piano. 12.00
Gram.muziek. 12.15 Dansmuziek. 12.30
Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33
Voor het platteland. 12.38 Dansmuziek.
13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand.
13.20 Metropole-orkest. 13.45 Gram.muziek.
14.00 Voor de vrouw. 14.15 Pianorecital.
14.45 Gram.muziek. 15.30 Gevarieerd pro
gramma. 16.30 Omroeporkest. 17.00 Voor
de jeugd. 17.30 Gram.muziek. 18.00 Nieuws.
18.15 Militair commentaar. 18.25 Vara-
varia. 18.30 Politie-kapel. 19.00 Parlemen
tair overzicht. 19.15 Concertgebouw-kwar
tet. 19.45 Regeringsuitzending: Ir. C. P.
Scheepers: „Het bedrijfsplan voor het
weldebedrijf". 20.00 Nieuws. 20.05 Actu
aliteiten. 20.12 „De heilige vlam", hoor
spel. 21.20 Amusementsmuziek. 21.45 „De
weg naar vrijheid", causerie. 22.00 Radio
Philharmonisch Orkest en golist. 23.00
Nieuw#. 23.15 Socialistisch nieuw# ln Es
peranto. 23.20 Orgelspel. 23.45—24.00 Gra
mofoonmuziek.
HILVERSUM H. 298 m.: 7.00—24.00
NCRV. 7.00 Nieuw». 7.15 Ochtendgym
nastiek. 7.30 Gram.muziek. 7.45 Een woord
voor de dag. 8.00 Nieuw# en weerberich
ten. 8.10 Sportuitslagen. 8.20 Gewijde mu
ziek. 8.45 Gram.muziek. 9.00 Voor de zie
ken. 9.30 Herhaling Familie-competitie.
10.05 Orgelspel. 10.30 Morgendienst. 11.00
Fluit en piano. 11.25 Gevarieerd pro
gramma. 12.15 Gram.muziek. 12.25 Voor
boer en tuinder. 12.30 Land- en Tuin
bouwmededelingen. 12.33 Orgelconcert.
12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuw». 13.15
Banjo-orkest. 13.45 Gram.muziek. 14.00
Schoolradio. 14.35 Gram.muziek. 14.45
Voor de vrouw. 15.15 Gram.muziek. 15.35
Kamermuziek. 16.00 Bijbellezing. 16.30
Grammiuziek. 17.00 Voor de kleuters.
17.15 Lichte muziek. 17.30 Voor de jeugd.
17.45 Regeringsuitzending: W. Ruys: „On
derwijs aan het Nederlandse kind ln In
donesië". 18.00 Nieuws. 18.15 Sport-
pfaatje. 18.25 „Voor de mannen in grijs,
groen en blauw", causerie. 18.30 Gram.
muziek. 19.00 „Volk en Staat", causerie.
19.15 Engelse les. 19.30 Viool en Mozart-
vleugel. 19.40 Radiokrant. 20.00 Nieuws en
weerberichten. 20.10 „Vijf minuten". 20.15
Amerikaanse en Engelse songs. 20.45
Gram.muziek. 20.55 Viool, cello en piano.
21.30 „Het Droomkasteel van Harold van
Avezate", hoorspel. 22.05 Gram.muziek.
22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuw# en
S.O.S.-berichten. 23.15—24.00 Gram.muziek.
Aalsdyk, R'damGolf van Mexico, 28-3
te Antwerpen. Alphacca, New York
Buenos Aires, 28-3 van Curacao te Tri
nidad Argos, 27-3 van R'dam naar Lis
sabon Amstelveen, LondenCuracao,
pass. 27-3 Ouessant Aalsum, R'dam
Saigon, pass. 27-3 Socotra Bengkalia.
KaapstadHongkong, 27-3 van Durban
naar Mauritius Boschfontein, A'dam
Beira, 27-3 van Zanzibar naar Dar es
Salaam Caltex Nederland* R'dam
Sidon, 28-8 aldaar verwacht Cottlca,
A'damGeorgetown, 28-3 te Madeira
Demerdyk, 26-3 van Los Angeles naar R'
dam Elmina, 29-3 van W.-Afrika te
A'dam verwacht Friesland (KRL), R'
dam—Tandjong Priok, 27-3 van Singa
pore naar Tandjong Priok Hoogkerk,
JapanR'dam, 27-3 van Port Swettenham
naar Penang Hercules, A'damLevant,
pass. 26-3 Gibraltar naar Didjelli Iris,
A'dam—Levant, 27-3 van Lipari naar Pa
lermo Ittersum, 27-3 van New Orleans
te R'dam Klipfontein, BeiraA'dam,
27-3 van Kaapstad naar Teneriffe Lau-
renskerk, Perzische GolfR'dam, 28-3 te
Port Said Lawak, 28-3 van Los Angeles
naar Portland Leerdam, 27-3 van New
York naar R'dam Lievevrouwekerk,
27-3 van Antwerpen t® R'dam Laren-
berg, A'damW.-Afrika, 27-3 van Lagos
naar Luanda Lekkerkerk, R'dam—Cal
cutta, 27-3 rede Calcutta wachtend op
loods Leuvekerk, 27-3 van Southamp
ton naar R'dam Loenerkerk, Calcutta
R'dam, 28-3 te Djiboeti Lombok, Cal
cutta—Seattle, 27-3 van Calcutta naar Sin
gapore Maaskerk, A'damW.-Afrika,
28-3 te Akkra Mariekerk, A'dam
Beira, 27-3 van Suez naar Aden
OET ia elk jaar een weerkerend
verschijnsel, dat de vogeltrek
begint, waarbij onze zomergasten
hun Winterverblijf en onze win-
tergasten on, landje weer komen
bezoeken.
In verband hiermede de vol
gende vraag:,, Welke vogel trekt
elk jaar het verste weg?"
Het antwoord luidt: „Een Vis-
dief, dat de zomer aan de Noord
pool en de tuinier aan de Zuid
pool doorbrengt. Het vogeltje
legt hierdoor elk jaar weer een
afstand af van ca. 22000 mijl,
boven zijn gewone „vlieguren"
dus.
Nu de vragen voor deze week:
1. Wat doet n ongewapende
inlander, als hij hoort ratelen
en wat een Amsterdamse
huisvrouw?
2. Wanneer was Leidens Ontzet?
S. Wie is de schepper van „Paul
Temple", bij ons be'er be
kend als „Paul Vlaanderen?
4. Van wie is de uitspraak; „Wat
de mensen ook van u mogen
denken, doet wat u denkt,
dat recht is"?
5. Staat de „Aya-Sophia" in
Tokio, Instanboel of Cairo?"
8. Wie is de huidige president
van Frankrijk?
7. Als „het" open is, is „zij"
dicht; als „zij" open is, is
,het" dicht. Ra ra, wét is dat?
8. Waar ligt de streek „T.illi-
put"?
9. Wat gebeurde er op 7 Decem
ber 1941?
10. 't Staat In Van Dale, maar
kent u het ook: Is een „mira
bel" een vaartuig, een vrucht
of een hoogwaardigheidsbe
kleder?
Voor de antwoorden zie men
ons blad van Dinsdag.
Horizontaal: 1. Eng. maat, 5. hete
luchtstreek, 11. Amerik. staat, 13. vee
voer, 15. stromen, 18. kaft, 20. poreuze
steen, 21. hoofddeksel, 23. afloop, 24.
loot, 26. rechtsvordering, 27. wind
richting, 28. muntstuk (afk.), 29. Duits
componist, 31. vaatwerk, 32. opgeld,
33. varken, 36. Regionale Dagblad Pers,
37. vaartuig, 39. lidwoord, 40. vrouw
van Jacob, 41. onaangename stem
ming, 42. helling, 43. meisjesnaam, 45.
9. Voorlopig konden Biliie en Karel-
tje niet beter doen dan zo snel moge
lijk de benen nemen. Maar Kareltje, die
elk ogenblik achterom keek, werd
steeds zenuwachtiger. „Hij haalt ons
in!" riep hij half huilend. „Wat moeten
we beginnen?" „Schreeuw niet zo, dat
helpt je niets!" grauwde Billie, die tus
sen de hutten van de nog slapende ne
gers doorrende. Totdat hij eensklaps
stokstijf bleef staan. „Wat doe je nou?
Ben je gek geworden?" riep Kareltje.
terwijl hij angstig naar zijn vriend
keek. „Wil je dan met alle geweld ge
pakt worden?" „Stil ik krijg een reu
zen Idee," riep Billie, terwijl hij aan
dachtig naar de huid van een opge
spannen leeuw staarde. „Zie je die
leeuwenhuid? Die zal ons helpen!" „Jij
kunt doen wat je wilt, maar ik ga er
van door," antwoordde Kareltje. „Ik
voel er niets voor om weer in zo'n hut
opgesloten te worden". Maar Billie luis
terde niet eens naar hem. Met een paar
vlugge handbewegingen had hij de
leeuwenhuid van de bamboestokken
losgetrokken en toen snelde hij zijn
vriend Kareltje weer achterna.
Correspondentie over deze rubriek
aan dra J. Muilwijk, Van Maer-
lantlaan 142, Den Haag.
EEN SNEL EINDE
VWANNEER u de onderstaande partij
naspeelt zult u zich wellicht verba
zen over de fout die Van Scheltinga
maakt, één van de vier Nederlanders
met de internationale meestertitel nog
wel (de anderen zijn Prins, Cortlever
en Muhring; Euwe is grootmeester,
Donner heeft merkwaardigerwijze de
titel nog niet verworven). Enfin, fouten
moeten er nu eenmaal zijn, anders werd
alles remise, maar deze fout is zeer leer
zaam:
Slavisch Damegambiet
Wit: A. O'Kelly de Galway (België).
Zwart: Th. D. van Scheltinga Gespeeld
te Beverwijk 1952.
1. d2—d4, d7d5; 2. c2—c4, e7—e6;
3. Pblc3, c7c6; 4. e2—e3, Pb8—d7;
5. Lfl—d3, Pg8—f6; 6. Pgl—f3, a7—a6;
7. e3—e4, d5xc4; 8. Ld3xc4, b7b5;
9. Lc4b3 (met omwisseling van zetten
is er een zeer bekende variant, de
Meraner ontstaan. Had wit 6. Ld3 ge
speeld dan kan afgezien van ettelijke
andere gecompliceerde voortzettingen
het gevolg zijn: 9. Ld3, c5; 10. e5, cxd4;
11. Pxb5, Pxe5; 12. Pxe5, axb5. Na
de tekstzet, 9. Lb3, zou c5 met d5 beant
woord worden). 9b5b4; 10. e4
e5, b4 x c3 (als Pf6 wijkt, geschiedt Pe4)
11. e5xf6, Pd7xf6; 12. b2xc3, c6—c5?
(er was niet de minste reden voor dit
overhaast openen van die diagonaal a4
e8)13. Pf3—e5, Lc8—d7 (niet Pd7? we
gens Pxf7 en Df3t); 14. d4d5 (zie
diagram).
Dreigt 15. P x d7, P x d7 (D x d7? La4)
16. d x e6 met ruinering van zwarts stel
ling.
Op 14e x d5 volgt 15. L x d5,
(gedwongen)16. D x d5, Le6 (idem)
17. Dc6t, Ke7 )Ld77, Pxd7); 18. D x c5t
met winnende aanval. Er volgde verder
in de diagramstelling: 14c5c4;
15. d5 x e6! (na L x c4 is de mogelijkheid
La4 verdwenen; Zwart kan b.v. met
Ld6 voortzetten). 15Ld7xe6?
(cxb37; 16. e xf7t, Ke7; 17. Dxb3 met
de dodelijke dreiging La3t, bv Ph5; 18.
00 benevens Lg5t en Db4t of Tdl. Op
15. fxe6 zou 16. La4 dreigt Lx
d7t en Dh5t Lxa4; 17. Dxa4t, Pd7;
18. Dc6 kunnen volgen). 16. Lb3a4*,
Pf6d7; 17. Ddl—f3, Ta8—a7 (er dreig
de Lxd7t, Lxd7; Dxf7t); 18. Pe5—
c6, DdSa8; 19. Pc6xa7, Da8xa7; 20.
Lele3, Da7b8 (Zwart kon het hier
gevoeglijk opgeven. Op Lc5 zou L x c5,
Dxc5, Da8t volgen); 21. Taldl, Db8
c8; 22. Df3e4, Lf8—e7; 23. Le3—g5!Dc8
d8 (Lxg5 dan Lxd7t met dame
winst, want Le6 is gepend!) 24. I,g5 x e7,
Dd8xe7; 25. 00. Zwart geeft het op,
want 00 zou een stuk kosten wegens
Lxd7 of Txd7.
OPLOSSING PROBLEEM 1
1. Kd2—el (dreigt Dd4±) Pxa6;2.
c3±, 1Pd3t; 2. cxd3±; 1,Pb3;
2 cxb3±; 1Pxd7; 2. c4±. Een z.g.
„albino", de witte pion c3 doet alle vier
mogelijke zetten. Een fraai geheeL
OPLOSSING PROBLEEM 2
Daar 1. Kg6 (met de dreiging h7t) op
Te6t!, f x e6, blDt zou falen, wordt eerst
de toren afgeleid of althans gepend
1. Da8!. Txa8; 2. Kg6; 1Pc7;
2. Kg6 enz; 1Kf7; 2. Dd5t; 1
Kh7 of 1,blD; 2. Dxe8(t) enz.
DANK Zl)
Bekends
Schriftelijke cursua
Hoofdcorresp. - V.T H.-ex
(Advertentie, Ing. Med.)
72
Hij had besloten haar te bezitten,
had er zich mateloos op verheugd haar
te zullen veroveren, haar naar zijn wil
te buigen; hij had haar pit en geest
kracht bewonderd en er onnoemelijk
naar verlangd in die mooie ogen haar
liefde voor hem te zullen lezen en haar
in heerlijke overgave in zijn armen te
houden. Die zwakkeling Cromer was
van minder belang voor zijn plannen
geweest dan een zandkorreltje in de
woestijn. Hij was slechts een marionet
die achteloos ter zijde kon worden ge
worpen wanneer de tijd rijp was.
Maar nu hadden zich onvoorziene
omstandigheden voorgedaan, die al zijn
plannen in de war hadden gestuurd.
Cromers dood en Mara's verdriet en
rusteloosheid die daarvan het gevolg
warm en nu.
Ben Hasrif zuchtte diep toen hij uit
zijn raam keek naar het landschap dat
hij zo liefhad.
Op de een of andere geheimzinnige,
wonderbaarlijke wijze was de zorgvul
dig bewaarde waarheid, of althans een
;edeelte daarvan, uitgelekt* en werd in
ie bazaars met steedc toenemende op
winding besproken.
Voor het eerst in zijn dertig Jaren wist
Amid niet wat te doen, en hij vond dat
geen prettige sensatie. Hij wist niet wie
dit gerucht ln de wereld had gebracht,
door:
MARJORIE VERNON
en, wat erger is, hij wist niet hoe het te
doen ophouden. Zijn volk was altijd
gehoorzaam en volgzaam geweest, maar
nu was hij zich bewust van nieuws
gierige blikken vol verwachting wan
neer hij door de menigte schreed, die
hem altijd met vreugde had begroet.
Niet vijandigneen, maar iets
eisend. Dat was hetze verwachtten
iets van hemen plotseling brak het
zweet Amid uit. want hij begreep.
De Engelse! Ze had iemand het leven
benomen daarvoor moest ze boeten!
Dat was het wat ze van hem eisten
rechtvaardigheid, zoals hij hen zelf
onvermoeid had onderwezen!
Amid legde zijn hoofd op zijn armen
en kreunde.
Sheik Ali had besloten dat rechtvaar
digheid in El Araish moest heersen, en
Araid had zijn opvattingen voortgezet.
Een leven voor een leven dat was de
straf na een onpartijdig onderzoek,
net als in het Westen. Nu verwachtten
zijn mensen, die zijn wet hadden aan
vaard, dat hijzelf die ook zou nakomen.
Wanneer hij in gebreke bleef zou zijn
gezag ondermijnd zijn, het vertrouwen
en de eerbied van de gehele stam ge
schonden, dan zou het hele systeem
waarop El Araish tot bloei was ge
bracht, vernietigd zijn. Maar te doen
wat ze wensten en Mara op te offeren
was natuurlijk ondenkbaar
Amid ben Hasrif ijsbeerde de kamer
met gefronst voorhoofd rond, en ein
delijk nam hij een besluit, dat hem ech
ter nieuw verdriet bracht.
Het hield in dat hij El Araish opgaf
de stad die zijn grote liefde had ge
had en zijn lichtend ideaal was geweest.
Amid kromp ineen wanneer hij dacht
aan de blikken van zijn volk aan de
teleurstelling en de verachting, waar hij
vroeger liefde en eerbied had gezien;
en nog erger, hij scheen het oude vrien
delijke gezicht van sheik Ali voor zich
te zien, toen hij op zijn sterfbed de stad
aan hem had overgedragen en hem had
gesmeekt het vertrouwen niet te be
schamen.
„Laat er één plaats in de woestijn zijn
waar vrede en welvaart, rechtvaardig
heid en verdraagzaamheid heersen, mijn
zoon", had hij gezegd. „Mijn hele leven
heb ik er voor gewerkt, dat het zo zou
zijn, en ik vertrouw er op dat jij met
Allahs hulp het zelfde zult nastreven.
Stel je volle energie in het werk om
de krachten der duisternis armoede
en ziekte, wreedheid, vuil en misdaad
te bestrijden. Tot op heden heb je
goed gehandeld ik vertrouw dat je
dat in de toekomst nog beter zult doen.
Wees trouw aan El Araish en je volk,
mijn zoon.... Trouw aan El Araish en
je volk...."
Amid kreunde opnieuw.
En verleid door een blond hoofdje
en twee blanke armen was Amid op 't
punt dat volk te verraden en zijn
plechtige belofte aan Sheik All te
schenden.
Toch zag hij geen andere oplossing
om Mara te redden dan om de schuld
zelf op ideh to soman. Hot nieuws von
de moord op Gary Cromer was als een
lopend vuurtje r<wid gegaan, en de stam
van ben Hasrif verwachtte, dat hun
wetten zouden worden hooggehouden.
Vroeger of later moest de Raad der
Ouden bijeen komen en de misdadiger
worden verhoord; en wanneer hij als
verdachte voor hen moest staan, zou
dat het einde van alles betekenen.
Hij had geen erfgenaam, niemand in
wiens handen hij de toekomst van El
Araish met vertrouwen kon overdra
gen. Weliswaar kon het bestuur aan
de Raad der Ouden worden toever
trouwd, waarvan alle leden rechtvaar
dig en wijs waren, maar zij waren1 oude
mannen en de last zoa te zwaar voor
hen zijn. Vreemd, vóór de komst van
Mara Denley had hij nooit over trou
wen gedacht, maar nu zag hij de nood
zaak in van een opvolger, die de tra
dities en het werk, dat Sheik Ali en
hijzelf waren begonnen, zou voortzet
ten. Waarom had hij die noodzakelijk
heid over het hoofd gezien? Daarin al
leen al was hij tegenover El Araish
tekort geschoten en nu was het te
laat om het verzuim te herstellen. „Ik
moet een dappere en bekwame jonge
ling uitzoeken en hem opleiden om in
mijn plaats mijn taak voort te zetten".
Hij maakte nu snel allerhande plannen.
„En wanneer ik voor de Raad der
Ouden moet komen, moet ik een ver
haal verzinnen dat de ernst van de
misdaad wat vermindert. Dat Cromer
me in het donker aanviel, dat ik bij
het gevecht dat volgde de dolk uit zi.in
handen wrong en hij tegen de punt
aanviel. Ja, ik moet terwille van E!
Araish worden vrijgesproken. Niet, dat
mij dat persoonlijk veel goed zal doen.
Mijn fexas bij do (tam zal vtrdwenon
zijn. Ze zullen dat verhaal niet geloven,
want ze weten dat ik Mara begeer, en
ze zullen natuurlijk de gevolgtrekking
maken, dat ik haar verloofde dood
de om haar zelf te kunnen bezitten.
Maar mijn opzet is, tijd te winnen
tijd om een jongeman te trainen om
mi.in plaats in te nemen
Het vooruitzicht zijn geliefde taak te
moeten opgeven, zijn stad en stam te
moeten verlaten, veroorzaakte hem
onnoemelijk veel verdriet. Maar Amid
ben Hasrif had een sterk karakter. Hij
had zijn keus gedaan: een andere op
lossing was niet mogelijk.
HOOFDSTUK 20.
De Raad der Ouden verkeerde in een
staat van grote opwinding.
Ze hadden complotten gesmeed en
plannen beraamd, en alles was goed ge
gaan tot op zekere hoogte. Dat wil
zeggen, ze hadden hun zorgvuldig voor
bereide verhaal in de bazaars laten
verspreiden en het was van mond tot
mond gegaan, zonder iets van gewicht
bij het na-vertellen te verliezen; en
het volk was in razernij ontstoken te
gen de blanke vrouw die naar El Araish
was gekomen en de heilige wetten had
overtreden, die zoveel beroering en
opwinding had veroorzaakt en zelfs
hun meester had verleid, zodat hij
talmde met haar ter bestraffing uit te
leveren. Ah, tot zover was alles vol
gens plan verlopen.
Maar ze hadden bulten Amid ben
Hasrif zelf gerekend.
Vreemd, dat zij, die hem zo goed
kenden, de fout konden maken te me
nen dat hij zijn leven door een ander
zou laten regelen!
(Wordt vervolgd).
hals, 47. gast, 48. meisjesnaam, 50.
wonderen verrichten, 52. geestig, 54.
plof, 55. bestrijken, 56. heden.
Verticaal: 2. bijwoord, 3. chemisch
(afk.), 4. duintop, 8. antwoord be
taald, 7. burgemeester Rotterdam, 8.
en 9. naspel, 10. voorkomen, 12. uit
roep, 14. jongensnaam, 16. uiteinde, 17.
plooi, 19. breed water, 22. uitroep van
voldoening, 25. langzaam, 29. politieke
partij in Ned., 30. houdingen, 31. jon
ge hond, 32. spreekwoord, 34. rivier,
35. maangodin, 36. jongensnaam, 38.
pret, 39. hertog van Genua, 40. kleur,
42. nest, 44. jongensnaam, 46. kwab,
47. meisjesnaam, 49. schijn, 51. klein
stukje, 53. pers. vrnw.
J?R werd eens een Dridgewedstrijd ge
houden, waarbj] plotseling aan een
tafel een meer dan normale „deining"
ontstond. De wedstrijdleider snelde er
heen en nadat de verhitte gemoederen
enigszins tot bedaren waren gebracht
bleek, dat mijnheer A (spelende met
mevrouw A), Schoppen had geboden,
alhoewel hij slechts één klein Schop-
pentje in handen had.
De familie B de tegenpartij
nam dat niet, want door heer A's toe
doen hadden zij geen Schoppen durven
bieden en er bleek 4 Schoppen voor
de B'a in te zitten. Termen" als „kof
fiehuismanieren", „vals spel", werden
gewisseld met „onnozel bridge" en „ik
zal bieden wat ik wil", hetgeen natuur
lijk de aangename sfeer niet ten goede
kwam.
Incidenten van deze strekking ple
gen zich vaker voor te doen en aan
gezien er op dit gebied veel misver
standen bestaan, zullen wy deze koa
eens by de horens vatten.
Het z.g. „psychologisch bieden"
(iets bieden wat je niet hebt!) is vol
komen geoorloofd volgens alle be
staande nationale en internationale re
glementenmits de partner even
zeer voor een verrassing wordt ge
plaatst als de tegenpartij!
Als de familie A van het boven
staand relaas dus afgesproken zou
hebben om Schoppen te bieden op één
kleine Schoppen, zou er reden tot pro
test zijn, tenzijde familie A deze
biedteehmek tevoren aan de tegenpartij
had kenbaar gemaakt, in welk geval
het weer wèl geoorloofd geweest zou
zyn!
In dien mevrouw A echter evenzeer
m het ongewisse verkeerde omtrent
het Schoppenbod van haar eega als
de tegenpartij, dan bestaat immers
het grote gevaar, dat mevrouw A J
wél hoog in Schoppen zou hebben bii-
geboden waarna zy natuurlijk zéér
veel gedoubleerd down zouden zijn
gegaan! En, lezers, denkt U nu dat
de tegenpartij ook in dat geval gepro
testeerd zou hebben tegen het bie
den van mijnheer A? Neen natuur-
lijk. Zy zouden met veel plezier het
vette downpuntensaldo in hun aan-
tekenkolom opgeschreven hebben en
zouden zich hebben verkneukeld bH
de gedachte „Wie een kuil graaft
voor een ander
Uit een en ander volgt dus, dat nu
de familie B er wèl ingelopen is, zij
zich met mocht beklagen over het
hun aangedane „onrecht", dat geens
zins een onrecht is; het gaat immers
niet aan, om wèl te protesteren als
de zaak mislukt en niet te proteste
ren als men door het bod van de te
genpartij een belangryk voordeel be
haald heeft.
Overigens valt er over dit onder
werp nog het volgende te zeggen.
Indien men zou denken, dat vooraan
staande spelers (b.v. de Nederlandse
meester- en hoofdklassers en de in-
internationals) zeer vaak gebruik zou
den maken van het „psychologisch
bieden", slaat men de plank vèr mis.
Slechts zeer zelden ziet men in een
wedstrijd van zeer sterke spelers een
psychologisch bod gebruiken; immers
het risico, dat de partner het bod
voor „echt" zal opnemen is zó groot,
dat een goede speler zich wel tien
maal zal bedenken alvorens hij tot
een dergelijk bod overgaat. Dat een
dergelijk bod echter, zowel reglemen
tair als ethisch, geoorloofd is, staat
als een paal boven water. De bied-
techniek van de tegenpartij (en ook
van ons zelf) moet zó goed ziin, dat
men in staat is om ondanks het
eventuele psveholoeische bod dat ge
daan is tóch het goede eindbod te
bereiken!
Nog in het laatste wereldkampioen
schap, dat in Napels tussen Amerika
en Italië werd gespeeld, gebruikten
de Amerikanen zo nu en dan een psy
chologisch bod; het gelukte hen zelfs
door in een spel met 1 SA te openen
op een volkomen poploze kaart, de
tegenpartij te laten volstaan met
3 SA. terwiil er e">~akkellik groot-
slam te maken viel. Dit groot-slam-
bod werd aan de andere tafel door de
Amerikanen wèl geboden.
JOKER.