Deze zomer is de verlaagde taillelijn zeer in trek Op eigen houtje Krui'swoordpuzzelaars aan de slag! Ideeën van Carven, Dior en Fath Gevaarlijkgerief Hanneke de schoenmaker DE HAAS EN DOKTER BEER Hersengymnastiek AI is de zon niet geregeld in ons ge zelschap, toch is het wel zo, dat de meeste lezeressen de winterse kledij afgezworen en modieuze zomertoiietten te voorschijn gehaald hebben. Nu is ons klimaat niet bepaald van dien aard, dat men zo maar buiten een kort jasje, jumper of vest kan. Vooral de avonden kunnen bedriegelijk koel zijn. Daarom doet men er goed aan, wat achter de hand te houden en niet alles op te ber- gen. Nu wij toch de zomer in het hoofd hebben, willen wij u meteen kennis la ten maken met de nieuwste schepping van Carven, een van de bekendste en gevierde Parijse modeontwerpsters. Laten het veelal de heren der schep ping zijn, die het in de modewereld voor het zeggen hebben, Carven is het voorbeeld van de vrouw, die ook iets te vertellen wil hebben. Zij heeft een aparte smaak, houdt van het eenvou dige, dat gedistingeerd aandoet. Wat zegt u bijvoorbeeld van deze hemels blauwe wollen ottoman japon, waar van de coupe van het voorpand zo is gesneden, dat het geheel enigszins aan een bolero doet denken. De mouwen zijn vrij kort, de kraag daarentegen hoog. Gewoonlijk wordt dit model uit gevoerd in zachte pasteltinten, waar bij een ceintuur en tas in afstekende kleur worden gedragen. Carven heeft haar gedachten even eens laten gaan over de deux-pièces voor deze zomer. Men beweert, dat die tot de aantrekkelijkste van Parijs be horen. Carven gebruikt zwart met wit te wollen ruitenstof of verwerkt uiterst fijne streep- of ruitmotiefjes tot stevig omgorde jasjes met fantasieschootjes over wijde, geplisseerde rokken. Cristian Dior zou geen bijzonder ontwerper zijn, als hij niet met iets aparts op tafel kwam. Hij voerde een nieuwe taillelijn in, zoals uit bijgaan de illustratie blijkt. Kwestie van smaak zullen we maar zeggen.... Wat betreft de rug, ook bij de deux- pièces houdt Dior er van om hieraan extra zorg te besteden. Dit gedeelte is vrij ruim en wordt bijeengehouden door een ceintuurtje. Vaak ook past hij zoals de mannequin laat zien, de blou- sende rug toe, in combinatie met de iets omhoog gewerkte taille. Dior ver werkte in zijn deux-pièces alpaca en veerkrachtige stoffen. Jacques Path daarentegen brengt modellen van flanel, eenkleurig tweed en ook alpaca. Van donkergrijs flanel bijv. maakte hij een hooggesloten jas je met zwaluwstaart, gegarneerd met parelmoeren knopen langs de gehele buitenrand. Het model werd gedragen over een nauwsluitende r.ok met brede, insnoerende ceintuur. Evenals bijna alle Parijse ontwerpers toont Fath een voorkeur voor laaggeplaatste ceintuurs in de rug. Tenslotte: Jacques Heim. Zijn oor deel over de nieuwe deux-pièces is dat zij een strak om de heupen slui tende blouse dienen te hebben, van voren gegarneerd met plissé en gedra gen op een zwart rokje. Hij past ook de verlaagde taillelijn toe, zowel bij de blouse als bij het jasje. EITA. y\LS u mij in een vorige kolom van ontrouw aan mijn principe hebt verdacht, kan ik u dat allerminst kwalijk nemen. Want zo oppervlak kig bekeken lijkt het daar wel op. Wat? Dankbaar zijn voor het goé de, dat de eigen tijcl brengt, en dan wel in het bijzonder voor de zege ningen van de techniek? Is dat niet hulde brengen aan een vrijwel Dij uitstek mannelijke prestatie? Moeten wij, vrouwen, die dan maar klakke loos bewonderen en aanvaarden Heeft de techniek de mens in wezen wel zo gelukkig gemaakt? Een handdruk, over mijn schrijfta fel heen, als u zo spreekt. Want met deze bezwaren er zijn er nog meer, en van ernstiger aard hebt u de medaille omgekeerd, en zijn wij bezig ons te bezinnen op de slechte kant, om zo te zeggen het onderbewustzijn van deze onze eigen tijd. En dat is te meer belangrijk, omdat het scherpste licht ook de zwaarste schaduwen werpt, en de hoogste bloei meestal vlak voor het verwelken valt. Inderdaad hebben wij, vrouwen het is dwaas om dat te ontkennen aan de voortschrijdende techniek ont zaglijk veel te danken. Wie eens een tijdje, noodgedwongen, van „alle mo derne gemakken" verstoken was, weet ervan mee te praten. De ouderen zul len het de jongeren wel vertellen, hoe vermoeiend en ongezond het wel was, met een harde stoffer en een blik op drukt, .de knieën over meters en meters cocos- mat en vloerkleed te kruipen. Hoe tijdrovend en ongestadig het koken op een fornuis was. Wat een eindeloos ge- duldwerk het met de hand naaien van een ouderwetse uitzet was. En zo voort en zo voort. De vrouw van heden heeft er geen begrip meer van. hoe de vrouw uit het verleden zich moest behelpen en ver moeien door haar gebrekkig gereed schap. Hoe weinig tijd zij voor zich zelf overhield, en hoe klein haar gees telijke horizon daardoor bleef. Ook al doordat de gelegenheid tot ontwikke ling of ontspanning voor haar onbe reikbaar waren, alweer mede door de gebrekkige techniek van die dagen. Voordat de fiets, de tram, de auto bus waren uitgevonden, was het horen van goede muziek, het zien van goed toneel, om eens twee dingen te noe men, alleen mogelijk voor een klein percentage vrouwen: die der welge- steiden. Zij konden zich de weelde van paard en rijtuig permiteren, om on gehavend van kapsel en kleding de concertzaal of schouwburg te bereiken. Natuurlijk speelde ook de standen geest en de eis van toilet maken een grote rol maar voor het platteland bijvoorbeeld bleef de afstand alleen al de jro'e en onoverkomelijke slagboom. In dat licht gezien is de uitvinding van de gramofoonplaat en de radio een geweldige verbetering geweest. De nr. ziek, tot nu toe een exclusief genot voor enkele geldelijk bevoorrechten (wat volstrekt niet altijd gelijk stond met: kunstgevoeligen) werd hoorbaar gemaakt voor al die duizenden, die tot nu toe als het ware buiten in de regen en sneeuw hadden gestaan, met het oor tegen de deur van de muziekzaal ge- Maar juist hier, bij dit voorbeeld van de radio, zien wij de jammerlijke breuk in het menselijk bestaan. Want als ik „radio" neerschrijf, zie ik twee opnamen van huiskamers, en dan is het nog de vraag in hoeverre ik met dat „twee" eerlijk blijf. De eerste opname is die van de rus tige, belangstellende vrouw laten wij aannemen van het platteland die in een rustig middaguur, met de stopmand vóór zich, haar radiotoestel afstemt op een zender, die een programma uitzendt dat haar interesseert. Het is stil in de kamer, en daarbuiten. De kinderen zijn naar school, de man is aan zijn werk. De handen van de vrouw zijn zonder gerucht bezig; af en toe laat zij de naald rusten om met des te meer aandacht te luisteren. Een klassieke symphonie, gespeeld door een beroemd orkest onder leiding van een bekwaam dirigent; een liede- renvoordracht door een groot solist; een glashelder betoog over een interessant onderwerp; een opvoering van een goed toneelstuk door uitstekende spelers. Wat het ook mag zijn: als deze vrouw de knop omdraait is zij wijzer, rijker, gelukkiger dan een uur geleden. Maar nu de andere opname. Weel een huiskamer, en weer een vrouw. Ook zij heeft haar radiotoestel afge stemd op dezelfde zender en Tiet zelfde programma. Maar daarmee houdt alle overeenkomst op. Want zij zit niet stil, en luistert nog veel minder. Zij doet van alles en nog wat, behalve juist luisteren. Zij rammelt met theegerei, zij zingt, zij telefoneert, zij converseert druk en luidkeels met een vriendin, die komt binnenstuiven en al evenmin enige neiging tot luisteren vertoont. Zij laat het beroemde orkest spelen, de grote solist zingen, de deskundige spre ker betogen alleen als achtergrond van haar eigen lege en oppervlakkige pra ten. Als zij eindelijk de knop omdraait (misschien pas over een etmaal) heeft zij niets ervaren, niets geleerd, niets genoten. Zij heeft alleen maar een on bestemde potpourri van geluiden op de achtergrond gehoord; zij heeft op een ergerlijke manier met de schoonste uitingen van de menselijke geest ge knoeid. Voor haar is de techniek een vloek, en zij is even strafbaar, geeste lijk gesproken, als iemand die zijn kachel zou stoken met een tot flarden gesneden doek van Rembrandt. Het menselijk brein is steeds scher per, steeds vernuftiger, steeds stoutmoe diger geworden. Het is uit de kinder schoenen van het primitiefste gereed schap gegroeid, totdat de zevenmijls laarzen van ruimte en tijd nog maar nauwelijks passen. Maar de menselijke geest Is, helaas, voor de overgrote massa der aardbe woners niet meegegroeid. Zij zijn kin deren gebleven, die met veel te duur en te fijn bewerktuigd speelgoed sollen en knoeien. Het is de man geweest, die dit speel goed heeft bedacht en geconstrueerd Het is de vrouw van vandaag geradei het juiste en zinvolle gebruik aan t geven wil deze wereld niet ondei gaan. SASKIA De mensen zeggen wel eens, „hij doet dat op eigen houtje! Vir\iifio" ~\JJaar Trnml Hio 11 lf- moesten de inkervingen op beide stokken precies gelijk zijn. Nu kwam het wel eens voor dat de winkelier stil letjes alleen op zijn eigen stok de schuld van de klant verhoogde door er enkele krasjes op te zetten. Hij deed dat dan op zijn eigen Wanneer iemand op het ogenblik alleen iets doet of iets doet wat een ander niet mag weten doet hij dat „op De haas riep: „Au.ik heb Hanneke was een arm [het weer! schoenmakertje. Zijn kleine Ik ga maar gauw naar scheefgezakte huisje stond [dokter beer! in een smal straatje en als Het puntje van mijn staart de mensen langs liepen [doet pijn, konden ze altijd het regel- Wat kan dat nu wel zijn?!" matig geklop horen van zijn hamertje. Als Hanneke be- 2 zig was de oude, versleten p>e heer zei: „Zo, kom maar schoenen van zijn klanten [eens hier! te repareren gingen zijn ge- \Vat is er aan het handje, De beer pakte een grote [bril „Zo", zei hij „zit maar [even stil!" Hij tureluurde naar de staart en riep: „Hé [dat's de moeite waard!" houtje". Waar komt die uit drukking vandaan? Wel, toen in vroeger tijden nog niet alle mensen konden leven en schrijven hadden eigen houtje", de winkeliers lange stokken Nu begrijpen jullie in hun winkel staan, waar in ze met een mes telkens krasten als een klant iets had te betalen. met een een ander gezegde, na melijk: „Hij heeft nog iets nog) 0p zijn kerfstok. Dus: hij heeft nog iets te betalen, De klant zelf had ook heeft nog een en ander te zo'n stok. Vanzelfsprekend boeten. dachten altijd uit naar het grote, prachtige kasteel van Koning Frans dat buiten [dier?" „Au", zei de haas. „Oei, [dokter beer, „Wat is het dan?", riep het [haasje bang „Toe, zeg het dokter, wacht [niet lang!" „Je hebt", klonk het op [zware toon de stad stond, omgeven door jlet puntje van mijn staart „Een knijper aan je staart rtvQohficfA +ninpn F»n hossen. [doet zeer!" rffAwnnnl" prachtige tuinen en bossen. „Waarom moet ik altijd deze oude schoenen oplap pen", zuchtte hij dan. „Ik zou best eens een paar [gewoon!" En zo stopte er een prach- een glimlach op zijn gezicht tig rijtuig voor Hanneke's voor zich uit. Ja, dacht hij, dan ges zijn schoenen of pantoffels voor huisje. Het mannetje dat ik wil niets anders Zijne Majesteit willen ma- zijn ogen niet kon geloven schoenen met gouden ken1" Dan liet hij even zijn rende naar de deur en boog pen maken. Hij legde hamertje rusten en staarde diep voor de, rijk aange- hamertje even neer. zette dromerig voor zich uit. Dan klede kamerdienaar. „Je zijn twee handen onder zijn za» hij zichzelf al de hoge moet direct schoenen voor kin en gaf zich over aan de - de koning maken", zei deze. heerlijkste „Ga mee om de maat te dat.... de troon van de koning en deur legde voorzichtig een een- vloog trappen van het paleis op 'gaan met onder zijn arm de prachtige schoenen. Dan zag hij de lakei buigen en hem voorgaan naar de zaal van de koning. Maar nee, jaren achter een lapte Hanneke schoe nen van 's morgens vroeg timeter om diens tot 's avonds laat, want als „Morgen moeten ze hij héél hard werkte ver diende hij juist genoeg om zijn eten te kunnen kopen en zijn huisje te betalen. Toch kreeg Hanneke op een heerlijke dag zijn kans. Het was één dag voordat de koning een rijtoer door de stad zou gaan maken. Alles was in gereedheid ge bracht alleende hof- schoenmaker werd ziek. „Hoe moet het nu met mijn gedachtentot hij in slaap viel. nemen!" Verlegen trok Han- Hoelang het schoenmaker- neke zijn mooiste jas aan en tje sliep weten we niet, zat een kwartier later bib- maar hij werd gewekt door- berend op zijn knieën voor dat iemand heftig op zijn bonkte. Verschrikt het mannetje op. voet. Voor de deur stond weer klaar het mooie rijtuig,Ik ko- kom de schoenen van de je koning halen" zei de kamer- Hanneke kreeg zijn Hanneke", zei de ning vriendelijk. „Doe best. Hier heb je het mooiste dienaar", leer dat je je maar kunt denken, deze twee gouden gespen moeten er bovenop een kleur als vrur. „Nog niet klaar", bromde makkelijk om kunt vor- de dienaar. „Doe alles in je PPM TT. AP AfZP men. Tenslotte het autootje in elkaar Pakken. Onder VOL AUTO S aan de tekening staan een Teken op dun karton of paar voorbeelden hoe je de stevig papier bijgaande te- wagentjes leuk 'kunt be kening over, daarna geheel schilderen. Fig. B. laat zien uitknippen en de stippel- koe de wielen er aan moe- lijnen met een bot mes in- tan. Plakjes van een kurk kerven zodat je de lipjes zÜn de wielen en een stukje ijzerdraad is de as. en hier zijn wat edelstenen tasje en ga mee!" Ongeluk- plakte en naaide alsof kig zat Hanneke even later leven er van af hing. zijn Eén gen en aan de kamerdienaar vertelden, moest Hanneke om de schoenen nóg mooier te maken!" Direct toen Hanneke met zijn kostbare materiaal thuis neke werd gepak' en in de waren de schoenen klaar Drachtie en het kleine een stukje leer in het rijtuig. Oh.... wat kwartier voordat de koning y/éép voor de koning ver was de koning kwaad. Han- zijn rijtoer ging maken schijnen. De sch0enen pas- -1J 1 - v-, TI'HI.A** nrthl.AMnM lrlnol* kwam, begon hij te werken, gevangenis gestopt. Dit was zijn levensdroom. schoenen!", had de koning misschien werd hij nu wel kwaad geroepen. „Zoek di- hof-schoenmalcer! Hij zoq reet een ander die mijd eens laten zien wat hij schoenen kan maken!" kon. Hanneke staarde met Maar^'gelukkïg^hadden de dai W^er"SaTEd"£n- prinsesje was zó blij piet bewakers vergeten zijn neke zelfs nog een paar kaar pantoffels dat Hanne- tasje af te pakken en toen schattige slofjes gemaakt he in ere werd hersteld en ging Hanneke aan het voor het kleine prinsesje, zich vanaf die dag „Hof- werk. Hij hamerde, sneed, Toen de bewakers dat za- schoenmaker" mocht noemen. Aan de drukke verkeersweg, we zouden zelfs kunnen spreken van de drukste verkeersader te lande, n.l. de Rijswijkse weg bij Den Haag, bevindt zich een café restaurant, dat als de oudste her berg in ons land gerekend kan worden. Het draagt als huidige naam „Kuys Witsenburg". Nu een modern bedrijf, doch de funderin gen etc. zijn reeds vele eeuwen oud. In de elfde eeuw werd deze voormalige herberg gesticht door een onbekende man, die het „Wit senburg" doopte. In de vorige eeuw liet de toenmalige eigenaar Kuys zijn eigen naam ervóór plaatsen. Een kleine tragedie heeft zich nog binnen de muren van deze herberg afgespeeld. De echt genote van Cornelis de Witt kreeg n.l. in de gelagzaal van deze her berg indertijd het verschrikke lijke nieuws te horen, dat haar man door het gepeupel vermoord was. En nu de vragen: 1 Waaruit wordt „hondenbrood" samengesteld? 2 Wat is een „ulster" en wat een „unster"? 3 Wat bedoelt men met de Union Jack"? 4 In welk jaar deed het Turf schip van Breda" van zich spreken? 5 Wanneer van een acteur ge zegd wordt, dat hij „naar het hok groeit", wat wordt er dan mee bedoeld? 7 Hoeveel is het totaal aantal ogen van een spel Domino stenen? 8 Wie was Eduard Douwes Dek ker? 9 Wanneer u in Noord-Holland naar een „kapper" vraagt, zal men u naar de barbierswinkel verwijzen. Waar zal men. u echter in Belgie op eenzelfde vraag naar toe verwijzen? 10 Wanneer een nieuw benoemd ambassadeur aan H.M. de Ko ningin zijn „Geloofsbrieven" komt overhandigen, wat wil dit dan zeggen? (Voor de antwoorden zie men ons nummer van Dinsdag.) Horizontaal: 1 Zuigdop, 5 verpak kingsgewicht, 10 wetboek, 12 landbou wer, 13 bijwoord, 14 vennootschap, 16 onderdeel Marshall-plan, 17 afstand tot meridiaan, 18 vergelden, 20 radio actief element, 21 schaap, 22 wordt vervolgd (afk.), 24 insect, 27 alle3 kwijt, 29 kledingstuk, 30 weefsel, 32 Berl. dierentuin, 33 giftige plant, 35 bijwoord, 36 stad in Ned., 37 opberg plaats, 38 gevaarte, 39 keukengerei,; 40 gistmiddel, 41 handeling, 42 maat, 43 crème, 44 zonder jaar (tal), 46 be vestiging van spier, 47 tussenwoord, 49 meisjesnaam, 51 Staatsspoor, 52 hogepriester, 54 klein diertje, 55 roof dier, 56 stad aan Rivièra, 58 zithokje, 59 woudkoe, 60 Mongoolse vorst. Verticaal: 1 zendeling in Congo, 2 overjas, 3 plaats in Gelderland, 4 wa terloop, 6 jongensnaam, 7 maat, 8 ontvangbewijs, 9 berg van Noach,- 11 meisjesnaam, 14 stad in Italië, 15 van een (afk.), 18 roeivereniging, 19 wind richting, 21 meer, 23 inhalig mens, 25 zwart, 26 ook, 28 planeet (afk.), 30 zuil, 31 merg, 33 scheiden, 34 laat ste Tachtiger, 36 kledij, 37 onedel, 38 hond, 39 r.k. kerkvorst, 40 titel, 41 poedel, 42 jongensnaam, 43 zintuig, 45 bepaalde tijd, 46 louter, 48 teerling,- 50 betaald antwoord, 51 aardappel meel, 53 keizer (afk.), 55 hond, 57, naar onze mening, 58 onderwijs. (Voor oplossing zie weer ons blad van Dinsdag). Mies doet ochtend- Eerst de beenties En nu buigen, strekken Je handen naar je Na een kwartier kan gymnastiek maarl tenen toe. Mies niet meer. Want dan wordt je flink, mn de vloer' Mies je speelt het „Poeh", denkt Miesje, Daar ligt ze, uitgeput en niet ziek. Dat is niet zo'n grote toer. prachtig klaar. „Ik word moe!" terneer.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 6