De Fran NIEUWE TOEGANGSPOORT TOT ALKMAAR Verkeerde zuinigheid werd oorzaak van een dertigjarige lijdensgeschiedenis Reeds in 1935 was hef plan voor een nieuwe Friese brug gereed TWEE~ARMEN, UITGESTREKT NAAR HET PLATTELAND coi Onderzoek woi Grote brai dee stegen Kosten stegen van f 270.000 tot één en een kwart millioen De heer A. Langereis woont nu (tevreden) op zijn slaapkamer BRUGPERSONEEL ZAL TOT TWEE MAN WORDEN INGEKROMPEN Frieser kan het niet Een nieuw ontzet Regering van Zui geschokt door Li Beeld van Sint ontluiste Weerbei Duitsers gooiden roet in het eten DE NIEUWE KLAAGMUUR Schadevergoeding bleef een vrome wens Per daq rijden er 225 bussen over de brug Afscheid van een uitgezaagd kozijn en het trouwe spionnetje Nieuwe brug moet even vaak open De Friese brug doet haar naam eer aan, want het metselwerk is gemaakt van Friese gele steen en de hoofdingenieur onder wiens leiding de brug is ontworpen, is zoals zijn naam Boonstra reeds verraadt, een zoon uit het „Heiteldn". Aan de opritten werkte de Friese firma A. J. Wa terlanden uit Oudehaske, die, hoe kan dat anders, voornamelijk Fries personeel in dienst heeft. De nieuwe brug heeft een breedte van 14 meter, waarvan 7 meter rijbaan en tweemaal 3'li meter voet- en rijwielpad. De oude brug was in totaal 4'h meter breed. Ook in de hoogte van de bruggen zit nogal enig verschil. Bij de oude bedroeg deze 1.20 m. boven het wateroprlak, bij de nieuwe 3.50 tot 4.20 meter. De brug wordt beteopen door twee tien PK sleevringrvrtoren. die 65 seconden nodig hebben om het gevaarte in verticale stand te brengen. Q stad van mosterd, kaas en gort, Vermaard om je victorie, Je bent nu andermaal ontzet, Je maakt opnieuw historie. De toegang tot de stad is vrij, Voorbij is alle dwinglandij, De brug is klaar, o glorie! VjHij zijn de brug der zuchten kwijt, Bron van zoveel ellende, Waar men zich met de beste wil Niet keren kon of wenden. Verkeers-obstakel nummer één, Dat men over de grenzen heen Zelfs uit ervaring kende. Jj^l moest 't aloud Victoriepark Iets van zijn schoonheid boeten, Nochtans zal ieder deze brug Met grote vreugd begroeten. Nu gaat het alles even vlug En ziet men niet meer voor de brug De eindeloze stoeten. VIJat heeft voor deze Friese brug Het mensdom al staan klagen. Hoe zag men zich van alle kant Steeds met de dood belagen. Het was voor onze goede stad, Die daag'lijks met dit vraagstuk zat, Wel één der grootste plagen. J^aar nude zorgen zijn voorbij, Komt! boeren en boerinnen, PHdt in een grote, blijde rij De oude kaasstad binnen. Geen schoenmaker blijft bij zijn leest Als aanstonds dan het grote feest Der op'ning zal beginnen! JABSON Directie; J. BIJLSMA en C. KR. Hoofdredacteur; H. M. KOEMANS Redactie; Achterdam 18, Tel. 55 ADVERTENTIES en ABONNEMENTEN Voordam 11, Tel. 33 Postgiro 187294 r»E FRANSE regering blü ondermijningstactiek. Pi alle Fransen en inzonderhf verzetsgroepen uit de oorli dadige optreden der comm recht tot opstand is vervall door het gehele land inval en haar mantelorganisatie! ,,naar een samenzwering veiligheid van de staat". Nog steeds strijd ov amendement De Zuidkoreaanse regeri zeer geschokt getoond O' welke Trygve Lie als se raai der VN aan preside Rhee heeft gezonden. Hie zwaar gemaakt tegen de 1 democratie door de arrest aantal leden der Nations ring en de afkondiging v van beleg. Intussen heeft, Engeland en Australië, o bezwaar gemaakt tegen gel. Rhee heeft Zondag e afgelegd ter „beëindiging schil". De nota der VN heeft f actie in het parlement, aanhangers van de prf medegedeeld, dat zij de boycotten, totdat hun gemaakt, waarom hun ve minister van buitenlands zich uit te spreken over de commissie van de VN a voegd is tot ingrijpen in Zuid-Korea, is verworpei Rhee heeft aan het par gedeeld, dat het een niei zal mogen kiezen wanni amendementen op de gi vaardt. Deze houden in, dent door het volk word plaats van door de Natio ring en dat dit lichaam v in een eerste en een t\ Deze voorstellen zijn ko worpen. De nieuwe pr< vóór 23 Juni worden gel Vuurzee over op van 3500 vierka Zondagmiddag omstrc is brand uitgebroken in deelte van Schiedam, minuten stonden een hi een synthetische azijnf emballagefabriek in lie vuur woedde over een f vierkante meter. Bijna werden in allerijl ontru damse brandweer paktt de grootste sedert jaren len aan en slaagde er in half uur het vuur te bc Vandalen hebben in 1 Roosendaal het bronzer terd dat St. Joannes de en dat algemeen wori als één der beste sche] beeldhouwer Mari A beeld heeft een lang b de hand en dit blijkt 's te zijn. De politie, die onderzoek is begonner toe geen spoor van de nen ontdekken. NEDERLANDER AAN FRANKRI Op verzoek van de f dam is in Montargis 29-jarige J. van der H Hij wordt ervan verd van een notaris te Ro te hebben verduisterd, Hoe lang de file wachtende auto's soms was, blijkt uit deze foto. Onder de nieuwe brug door ziet men een rijnaak, die de oude Friese brug passeert. De rij auto's was intussen gegroeid tot aan de Nieuwe Schermerweg. p het bureau van de Rijkswaterstaat te Alkmaar liggen verschillende dikke dossiers, die over niets anders handelen dan de Friese brug. Het is de wordings- en de lijdensgeschiedenis van een oeververbinding, die vlak na de verbetering in 1923 reeds onvoldoende bleek te zijn. De map pen bevatten tekeningen, verkeerstellingen, ingewikkelde begrotingen en een scheepslading correspondentie, want al spoedig werd duidelijk dat de zuinigheidspolitiek in de twin tiger jaren gans verkeerd was geweest. Men had de nieuwe brug nl. gebouwd op de 1 estaande fundamenten, wat tot gevolg had, dat de nieuwe bovenbouw geen centimeter breder werd dan de oude. En met de toeneming van het verkeer stapelden ook de moeilijkheden rond de Friese brug zich op. Na veel geschrijf kwam in 1935 een plan tot stand, dat in grote trekken identiek was aan het thans uitgevoerde ontwerp. Het moest 270.000 kosten en de minister verleende in principe zijn goedkeuring. Toch zou het 1952 worden voordat de uit voering een feit werd. Kosten: 1.250.000. [)E moeilijkheden, die het verkeer bij de Friese brug ondervond leidden in 1932 al naar een raadsbesluit tot de De vroegere Friese brug, die in 1923 naar Buiksloot is verhuisd en wegens haar bouwvallige staat sinds geruime tijd voor het verkeer is gesloten. f1"' II I I I f Van r?o voc ö07innftD rfi Niet iedereen heeft de nieuwe Friese brug met evenveel plezier begroet. Stellig niet de bewoners van de Kanaaldijk, die in plaats van hun mooie uitzicht over bet kanaal en het Victoriepark een hoge stenen muur voor de deur hebben gekregen. De klaagmuur, zo noemen zij de stenen barricade spottend, maar toen de metse laars pas bezig waren was er voor deze spot geen plaats en had de veront waardiging nog de overhand. De bewoners hebben zelfs stappen bij de regering ondernomen ter verkrij ging van schadvergoeding en er is ern stig gesproken met een advocaat, die dit zaakje moest opknappen. Afge schrikt door de hoge kosten heeft men tenslotte van het indienen van een ci viele vordering afgezien en zich met de nieuwe toestand verzoend. Van de zes gezinnen, die op dit stuk van de Kanaaldijk wonen is de heer Langereis de enige, die met zijn huis houdster naar boven is verhuisd. Deze 75-jarige heer is rentenier. Hij had zijn huis speciaal op dit punt laten bouwen om het mooie uitzicht. Dat heeft hij zich door de muur niet laten ontne men. Er is boven een keukentje ge maakt en waar vroeger zijn slaapkamer was zit de heer Langereis nu in ziin gemakkelijke stoel uit te kijken over de oprit naar de brug, die zo'n veran dering in ziin rustige leventje veroor zaakte. Ook hij heeft getracht de waar devermindering van ziin huis in con tanten uitbetaald t» kriigen. evenwel zonder resultaat. Nu de storm van verontwaardiging is geluwd is hij weer tevreden met zijn lot. Het. afwisselende toneel, dat hii vanuit ziin slaaokamer- raam kan bekijken vergoedt veel. NACO miste vaak aansluiting bouw van een nieuwe oeververbinding. Maar de jaren verstreken en terwijl de rij van wachtende auto's op de Kanaal kade en de Kanaaldijk steeds groeide bleef de brug met haar zo langzamer hand historisch geworden afmetingen onberoerd liggen. De groenteveilingen in de Langedijk begonnen te klagen over de gebrekkige verbinding en ook verschillende trans portondernemingen, die regelmatig de last van de verkeerssituatie ondervon den brachten haar stem in het kapittel. Vooral op de spitsuren duurde het ge ruime tijd eer de smalle brug met haar eenrichtingverkeer de stromen van en naar de stad had verwerkt. Het werd de hoogste tijd, dat in deze toestand verandering werd gebracht en in Octo ber 1935 scheen dat te zullen gebeuren. Nieuwe hoop DE minister van verkeer en waterstaat ging in principe accoord met het plan voor een nieuwe oeververbinding, doch de financiële overeenkomst tus sen Rijk, gemeente en provincie liep niet zo vlot van stapel als men aanvan kelijk had gedacht. In 1938, drie jaar later, werd de begroting van f 270.000 verhoogd tot f 345.000 en toen het dan eindelijk zover was, dat de plannen zouden worden uitgevoerd vielen de Duitsers ons land binnen. Reeds in Juli 1940 haastte de secretaris-generaal van het desbetreffende departement zich de gemeente Alkmaar te schrijven, dat het onverantwoord zou zijn met het werk voort te gaan nu de materialen zo dringend nodig waren voor andere doeleinden. En of de gemeente maar even het toegestane crediet van f 118.000 wilde terugstorten. De teke ningen verdwenen in de dossiers en men was dus weer even ver als in 1935. Na de oorlog WA de oorlog vroegen eerst de toege brachte beschadigingen en vernielin gen de aandacht en pas daarna kon men zich op het bruggenbureau van de rijkswaterstaat gaan wijden aan andere voorzieningen, die noodzakelijk getrof fen moesten worden. Eén daarvan was de Friese brug te Alkmaar. Met spoed werden de plannen in orde gemaakt. Besloten werd, dat het Rijk de totale kosten van ongeveer één en een kwart millioen voor zijn rekening zou nemen. De firma Pen en Boeduin te Dordrecht kreeg opdracht voor de vervaardiging van een electrisch beweegbare bascule- brug, die ontworpen werd onder lei ding van de hoofdingenieur G. C. Boon stra. Een legertje werklieden werd naar Alkmaar gedirigeerd, draglines groeven het Victoriepark af, hei machines dreven de beschoeiïngspalen in de bodem en zware walsen rolden over de toeritten naar de nieuwe Friese brug. Onder de dagelijkse leiding van de technische opzichters de heren Wes- selson en Been groeide in anderhalf jaar tijd het machtige kunstwerk, dat na 10 Juni de voornaamste schakel zal vormen in het wegennet van het land der duizend eilanden en dat van de streek ten Zuiden van Alkmaar, waai de dit jaar aan te leggen Rijksweg UitgeestVelsen een rechtstreekse aan sluiting zal geven op de Velser tunnel. Burgemeesters geven hun mening AH MINISTER IVemmers Dinsdag de nieuwe brug voor geopend ver klaart, zal dat niet alleen voor Alk maar, doch voor het gehele gewest een zeer belangrijk ogenblik zijn. Wij heb ben daarom ook de burgemeesters van verschillende omliggende gemeenten naar hun mening gevraagd en de ant woorden, die zij spontaan gaven, laten wij hier in het kort volgen. BURGEMEESTER A. G. BAKKER van OUDORP trok een vergelijking tussen vroeger en nu en zag in het tot stand komen van de nieuwe brug een symbolische betekenis. Vroeger was iedere gemeente ais het ware een kleine staat op zichzelf. Van onderling contact tussen de gemeenten was wei nig of geen sprake. Dat was de tijd, dat men de stad slechts kon bereiken via een enge brug. Nu echter weten de gemeenten dat zij elkaar nodig hebben. Dit wordt gesymboliseerd in de ruime brug en de brede toegangswegen, die als twee uitnodigende armen naar het platteland zijn uitgestrekt. BURGEMEESTER C. K. KROONEN- BURG van SINT PANCRAS zeide, dat zijn gemeente in vele opzichten op Alk maar is aangewezen. Tal van kinderen bezoeken er de bijzondere en middel bare scholen en voor het reizen per trein is het van groot belang dat men op een goede busverbinding naar Alk maar kan rekenen. Zaterdagsmiddags gaan vele inwoners van de omliggende gemeenten naar de stad en ook voor hen is het tot stand komen van deze goede verbindingsbrug een verheugend feit. BURGEMEESTER B. J. F. SUTMAN MEIJER van HEERHUGOWAARD zei- de dat het hem destijds had verbaasd dat een zo smalle brug werd gelegd voor het drukke verkeer tussen Kenne- merland en West-Friesland. Nu er steeds grotere vrachtwagens op de weg komen en het verkeer nog immer in intensiteit toeneemt, zeide de heer Sut- man Meijer bevreesd te zijn dat ook deze nieuwe brug over vijftien tot twintig jaar te klein zal blijken. Overi gens was ook hij blij, dat althans voor het ogenblik een betere verbinding tot stand is gekomen. BURGEMEESTER J. POSCH van OTERLEEK bracht in herinnering dat de stad Alkmaar altijd bijzondere be langstelling heeft getoond voor de Schermer. Zo werd in 1855 op initiatief van deze stad de Noordervaart als eerste weg in de Schermer bestraat. De heer Posch noemde Alkmaar het punt van samenkomst voor stedeling en plattelander en achtte het vooral daarom van groot belang dat deze brug is gereed gekomen. Vele zuchten zijn in de loop der jaren geslaakt over de gebrekkige oever verbinding. De auto's zijn gedwongen achter de handkarren te blijven. Passeren op de smalle brug is onmogelijk. Brugwachter Hoppe doet al achttien jaar dienst op de Friese brug. Vijf et- twintig tot veertig keer per dag sluit hij de bomen en draait hij met de ijzerer standaard de brug open om de scheepvaart doorgang te verlenen. Het gaat wal primitief, maar Hoppe en zijn personeel hebben voldoende vaardigheid om hui werk zo snel mogelijk te doen. „De brug is te smal", geeft de man, die twee honderd auto's en vijfhonderd fietsers per uur langs zijn hokje ziet schieten, vol mondig toe, „Maar dat heeft één voordeel. De auto's zijn nu wel gcdwongei langzaam te rijden, en in al die jaren, dat ik op de brug zit, is er practisch geen enkel persoonlijk ongeluk voorgekomen. De nieuwe brug zal dit record moeilijk kunnen verbeteren, vrees ik." Het personeel van de brug nu be staande uit brugwachter B. Hoppe en de brugknechts K. de Boer en J. Stil, zal tot twee man worden ingekrom pen. Straks zetelen deze twee om de beurt in het nieuwe bedieningshuis en in plaats van met de ijzeren standaard hun rondjes te draaien behoeven ze slechts een handle over te halen om de brug te openen. Toch is de heer Hoppe niet geestdriftig over ziin nieuwe post. „Ik kan uit mijn oude hokje veel be ter de bocht overzien", zegt hij. „Vol gens mij had men het bedieningshuisje beter aan de andere kant van de brug kunnen plaatsen, maar met het oog op de electrische aansluiting scheen dat op te grote bezwaren te stuiten". Brugwachter Hoppe heeft met een gebaar vol twijfel de schouders opge haald toen hij hoorde, dat de nieuwe brug veel minder keren per dag ge opend zou behoeven te worden. „De meeste schepen, die hier passeren, hebben mast en laadbomen en dan zul len we toch moeten draaien", is zijn oordeel. „Alleen ('s zomers, als er veel pleziervaart is, 'zullen we het verschil kunnen merken. Nu moeten we voor ieder kruisertje openen. Dat zal slraks niet meer nodig zijn". Het gesprek in het brugwachtershok je wordt plotseling onderbroken als de heer Hoppe door het in het kozijn uit gezaagde gat de boeg van een schip om dp hoek van het kanaal ziet ver schijnen. „Ben zo terug", zegt hij. Zoals het was Een fluitsignaal snerpt naar de over kant, het sein voor de brugknecht om de afsluitboom naar beneden te trekken. Langzaam zwaait de brug openbij iedere draai van de beide mannen wordt de doorvaartopeninq groter en dan glijdt de tjalk voorbij. Het duurt slechts enkele minuten, maar toch staan op de twee kanaal oevers reeds lange rijen wachtende auto's en drommen fietsers. De ver keerspolitie laat het verkeer uit de Brugwachter B. HOPPE .weemoed. zes verschillende richtingen beurt voor beurt de brug passeren. 't Gaat langzaam, tergend lang zaam, want de chauffeur van een zware vrachtwagen is gedwongen achter een bakkerskar te blijven en de bestuurder van een kolenauto ziet met geen mogelijkheid kans om de moeder met haar kinderwagen te pas seren. Een rijbaan van 3'/: meter laat nu eenmaal niet al te veel ruimte over. Als het verkeer geregeld is komt de brugwachter bij ons terug. „Wat ik vervelend vind", zo hervat hij de draad van het gesprek, „is, dat ik nu verder van de brug kom te wonen. In 1940 bestonden er plannen om tevens een nieuwe brugwachtershuis te bouwen. Daar is nu echter niets van gekomen". Volgende week neemt de heer Hoppe afscheid van de brug. die hij 18 jaar heeft gediend. Hij zal voortaan in de glazen cabine op de nieuwe brug zit ten, hoog boven het water en omgeven door een moderne bedioningsapparatuur Maar ondanks de moderne gemakken zal hij misschien toch met enige wee moed terugdenken aan het uitgezaag de kozijn en het soionnetje in ziin vroegere, vertri uwde hokje. Over een dag of tien zal „ziin" brug voorgoed vertrekken. Naar Buiksloot om daar de oude Friese brug van voor 1923 te vervangen. Eén van de beste „klanten", die de Friese brug heeft is de NACO, want per dag rollen niet minder dan 225 dienst.bussen van de ene oever naar de andere. Van de twaalf NACO-li.inen. die over de brug leiden, geven er elf onder weg of aan het eindpunt aansluiting op andere diensten en het is in het verle den maar al te vaak voorgekomen, dat die aansluitingen werden gemist omdat de Friese brug openstond. In plaats van een vrij uitzicht op het Victoriepark en het altijd af twisselende beeld van het Noord hollands Kanaal hebben de be woners van de Kanaaldijk een hoge stenen muur voor hun raam gekregen. Deze keermuur was nodig voor de hoog oplopende toeritten naar de nieuwe brug. „De brugwachters wil ik hiervan ze ker niet de schuld geven", vertelde de directeur de heer J. Kistemaker. „Zij werken vlug genoeg, maar het oude bruggetje met zijn ene rijbaan was he laas niet bij machte om in enkele minu ten de verkeersstromen te verwerken. Onze tijdschema's hebben dan ook vaak in de soep gelegen en wij hopen van harte, dat dit nu tot het verleden be hoort". De heer Kistemaker onthulde ons nog, dat hij als het even kan een aan tal bussen wil charteren om op 10 Ju ni de brug in te wijden ais zij door de minister zal zijn geopend. Een soort vreugebetoon dus. Verwachting tot RUSTIG V Tamelijk koude n; selijk vorming van overdag droog wei overdrijvende Zwakke tot matige telijke richtingen, dering in temperati DINSDAG: zon o 20.59; maan op 23.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 12