Een circus reist van stad tot stad De dans in het Holland-Festival Een net van spionnage ligt over geheel Zweden gespreid n regelde eld onderging een uitbreiding „Vijf Generaties' waardevolle tricum omeerden bij dingbrigade ICEN HMUIDEN Een leven van sjouwen en hard werken De romahtiek van het circusleven trekt Ook beren kunnen thans fietsen Maika, de beer op de motorfiets Belangrijke collectie opnieuw opgesteld Kern van Amsterdams Stedelijk Museum Rotterdamse broodventers bielden korte staking 2.4 milliard dollar voor overzeese bases der VS Drie werelddelen ontmoeten elkaar Vele dialecten, toch een verstaanbare taal In Parijs wordt maandelijks een groot kapitaal aan spionnen betaald Zeer ernstige gevallen Azie t promoveert ide wijze naar je klasse ir enkele jaren oude nkrocht" en eigenlijk ebbers in Bergen en gisteren een glorie nige vijftal M. Lau, mej. C. van Lim- T. Winder, tezamen te en solidaire com- e Molenkrocht" heeft izoen getoond tot de van Noord-Holland behoren. vier weken het kampioenschap in welke klasse zij in, Zondag zetten zij n uitstekende presta- een fraaie overwin- tweede-klasser „Met- mej. C. v. Lim- seer vast was, mevr. 63, terwijl de tac- T. Winder met 64, Von Dewall. De stand in het voordeel van de Berger-heren bei- lat de voorsprong tot Jn. Schmidt behaald® winning op de heer en M. Lau pres- 3—0 achterstand in 6—2, 6—4 te win I werd op het kantje C. van Limburg Sti- Het Haagse duo mevr. Von Dewall kwam te staan, maar uitslag uiteindelijk in „De Molenkrocht": bbelspel verloren M. met 1012, 4—6 van Aangezien 51 in het voor was, werden partijen niet ge- Bergen gewonnen ge- tte niet langer getrot- worden. f 478,90 bijeenge- RZEGELS Zomerzegels heeft al- opgebracht. voor het Kustwacht- tf.B.R.D. had bij het diploma, dat Zaterdag geen gemakkelijke zware zee en een 'eroorzaakten zoveel t het ondoenlijk was, op de juiste plaatsen die boten zaten de le- camencommissie. Toen ooten onder het toe- burgemeester C. F. ?r P. de Vries en de en Stiemer, Bas- ner voor anker lagen, daten te water gaan. dat dit diploma geen t toen twee uur later n het strandwachthuis umse Reddingbrigade ;n velen zeer ver- oor de candidaten dan 3e beloning, dat allen astricummers en vijf ehten het diploma uit oorzitter P. v. d. Mije itvangen, t.w. mej. J. m en de heren C. Bis- Idenhorst en J. Veen se Reddingbrigade en nej. L. Meijer en de asso, G. F. Guijt, P. J. Ie Winter. tussen Kerk en Abdij dient te worden. aan den Hoef aandacht. De voorzit- r dat riolering hier uit ing kan brengen. Nu de wordt als een is de kans hierop heer Valkering kreeg toestemming tot ten collecte ten bate van ing. Ter voorkoming van d het hooisteken op- Aangekocht zijn twee van thermometer, nu twee maal per nte moeten rondgaan en hun medewerking i van Zaterdag: trawl- 180. 1 trawler f 12 500; f 2550, SCH 135 f 6500, 91 f 2690: kotters: IJM f 1460, 226 f 16, KW 30, 31 f 700, 30 f 1550, 1620, 21 f 1200, RO 29 f 1930. WR 7 f 1880, 7 f 300. lbot 2.15; gr. tong 2.45 g 1.36—1.20, kim, tong ng I 1.721.55; kl tong bot 1.27—0.68. bot II 4839; tarbot III V 4425; tongschar 43; grm. schol 48—43; kim. I schol 36—27; kl. II tar 22—8; v. haring 18 7.5010.50; grm. schel- lm. schelvis 4431; kl. kl. schelvis II 3329; »r. gul 37—24; mid. gul 20—15;; kl. haai 28—26, ontjes 98; pieterman rode poon II 2420. kabeljauw 148—64; gr. woer bedroeg 3810 7Ë WAREN er wat stil van, de passagiers van het naar diesel-olie geurende L motortreintje, toen daar des ochtends van het perron in Gouda een paar uit gebreide artisten-famiiies instapten en hun schuddende boemel omtoverden tot een soort van Oriënt-expresse met zijn bonte mengelmoes van nationaliteiten. De artisten van de top-nummers van Frans Mikkenie's circusprogramma konden het wat rustiger aan doen dan de tentbouwers, het stalpersoneel en die vele anderen, die nu al weer in Leiden druk bezig waren de circus-stad op te bou wen na slechts een paar uur slaap op een ongemakkelijke plek. Het is vandaag een „uitval-dag", een dag waarop het circus geen voorstelling geeft, omdat de opbouw van de grote tent heel wat meer tijd vraagt dan het gewone masten- cbapiteau. Frans Mikkenie houdt er niet van van zijn personeel het onmogelijke te vragen en zo zijn er gedurende deze Nederlandse tournee zo in twee weken twee tot drie uitval-dagen. MENEER v. d. Vegt de Aga Khan 1V1 van de lokettisten noemt meneer Nuss van de administratie hem en zijn echtgenote hebben de circus-trein vandaag ook maar laten schieten en ook deze Diesel van 10.06 uit Gouda genomen. Hij is één van die mensen wie het circus in 't bloed zit en die een matador in het moeilijke vak van kaart-verkoper is. De heer v. d. Vegt heeft gedurende de laatste twintig jaar de kassa-wagens van vele roemruchte ondernemingen van binnen gezien; hon derdduizenden plaatskaarten zijn hem door de handen gegaan. Des winters verkoopt hij als eerzaam vertegen woordiger vele nuttige artikelen aan even eerzame winkeliers, maar als het voorjaar in het land komt en de circus wagens staan te pronken in hun nieuwe, frisse verfkleed, dan wordt het hem te machtig en is hij pas weer op zijn ge mak in die paar vierkante meter van de kassa-wagen. Mevrouw v. d. Vegt, haar eens gegeven woord getrouw, volgt haar man op al die lange tour née's en heeft in de meeste gevallen en ook hier bij Mikkenie de zorg over het restauratiebedrijf. Elk jaar laat ze weer blijmoedig de gezellige woning in Amsterdam achter zich, maar eerlijk gezegd is ze toch ook weer blij als ze straks in het najaar de sleu tel weer in de voordeur kan steken. Als ze over een half uurtje in Leiden is, zal ze bijna geen tijd hebben om een geschikte kamer voor haar en haar echtvriend te zoeken, want daar staan de leveranciers van het bier en de li monade al weer op haar te wachten. ADMINISTRATEUR Nuss heeft niet zo'n lang circus-verleden als de fa milie v. d. Vegt; hij is nog wat jonger van jaren, maar zijn staat van dienst mag er overigens heus wel zijn. Als oud-gediende van Frans Mikkenie heeft hij de meedogenloze zon van de Spaan se hoogvlakten in zijn nek voelen bran den, hoorde hij in Frankrijk de stor men rond de tent razen, maakte hij uit verkochte voorstellingen aan de lo pende band mee in Rome, reed hij met de „Beep" toeschouwers uit het over stroomde circus in Livorno. Misschien werd ook hij eens getrokken door de romantiek van het circus-leven, maar vast staat wel, dat ook hij niet meer los kan komen van dit prachtige be drijf, dat anders is dan al het andere. Tijdens die korte treinreis komen de verhalen en de herinneringen bij tien tallen los en wij horen de geschiedenis van de stoutmoedige overtocht door de onherbergzame Pyreneeën van de Macks met DAF-aanhangers, ondanks het feit, dat de Spaanse legerautoritei- ten beweerden, dat dergelijk zwaar materieel nooit over de bergen zou komen. Vijf-en-dertig ton woog ieder stel, maar ze lapten het hem! We horen van de intriges van Amard, die tijdens de rampzalige tournee in Frankrijk de rol van de wolf in schaapsvacht ver vulde en Mikkenie met <fe ene hand hielp, om hem met de ander zo diep mogelijk in de grond te boren. Er was immers al concurrentie genoeg en zo'n moderne onderneming als deze was helemaal veel te gevaarlijk! En uit al die verhalen komt weer die figuur van Frans Mikkenie naar voren. Door velen van zijn collegae misschien als een outsider beschouwd, maar in wie de onverzettelijke wil leeft een „winner" te worden en die daarom de kracht heeft zich door de moeilijkhe den heen te slaan. Een handig zaken man, die de „markt" van de artisten- wereld kent als zijn eigen broekzak. MAAR genoeg gepraat! Daar is Leiden en vlak bij het station verrijst reeds de eerste ring van de opbouw en rijden de oranje-wagens kris-kras door elkaar. De eerste zorg van meneer v. d. Vegt is de kassa-wagen, die op het meest ge schikte punt moet staan. Meneer Nuss haalt zijn fiets op om naar de belastin gen schrikbeeld van elk circus en oorzaak dat de tournée's in Nederland zakelijk steeds minder verantwoord zijn en de vóórverkoop te gaan. En daar staat waarachtig al een dame, die maar liefst 200 kaarten voor één van de grote Leidse bedrijven moet hebben. Als dat geen gunstig voorteken is.... Er is geen tijd meer voor een gezellig praatje: kaarten moeten worden ge stempeld, geteld en bovenalver kocht. Hier op dit kleine hoekje van het door oranje-hekken omzoomde veld klopt de slagader van het circus- bedrijf, terwijl daar honderd meter verder het acrobatische spel van de op bouw wordt gespeeld. In precies de omgekeerde volgorde van de afgelopen nacht, met dezelfde spelers, met dezelf de geluiden, met dezelfde gereedschap pen. Rustig wordt deze wondere tent opgebouwd, geen ogenblik verslapt het tempo en ring na ring wordt onder de ogen van de honderden belangstellen de Leidenaars opgezet. De tent waarvan de grote Parijse krant schreef „le cir que avec le comfort comme un théatre", liet circus met het comfort van een theater, waarin straks een keur van in ternationale artisten nooit-geziene en klassieke nummerszal brengen. Nog enkele uren en dan klinkt ër al weer de eerste vrolijke mars en zal spreek-stalmeester Hommerson „het hoog-geëerde publiek" van harte een welkom toeroepen. Nu nog in Leiden, straks bij ons in Noord-Holland, waar de fel gekleurde affiches u reeds aan kondigen, dat het Nationale Neder landse Circus Frans Mikkenie in aan tocht is Een paar weken geleden heb ben we de Russische circusfilm „Arena" gezien en we hebben verbaasd gekeken naar al die top-nummers aan de lopende band, die de Russen ons daarin voorschotelden. Boze tongen be weren dat er in die film ook wel een beetje met trucs is gewerkt, maar ondanks dat bleef er ge noeg over om van de ene ver bazing in de andere te vallen. Eén beeld is ons uit die film bijzonder bijgebleven en dat was de beer op de motorfiets. Maar wie schetst onze blije ver rassing, toen wij gezeten in één van die makkelijke fauteuils, van Circus Mikkenie op een gegeven ogenblik ook een beer „full speed" rondjes zagen draaien in de piste op een grote motorfiets? Op dat ogenblik was onze verba zing al niet zo groot meer, want we hadden vóór die tijd Maïka dat is de naam van deze grote bruine beer op een gewone fiets zien klimmen en even later op één van twee meter hoog, waarbij de auto-ped, waarmee ze haar capriolen was begonnen, gewoon in het vergeet-boek raak te. Haar dresseur heet Heinz Galva. Hij dresseert al 26 jaar beren en is heel erg tevreden over zijn discipel, die zeer ver standig is en zelf erg veel plezier in het optreden heeft. Een modern staaltje van circusdressuur: een beer op een hoge fiets; een zeer moeilijke toer, die veel geduld eist. „VIJF GENERATIES" noemt men de collectie, welke min of meer de kern uitmaakt van de lijke verzame ling moderne kunstwerken van het Amsterdamse Museum. Zij geeft een voortreffelijk overzicht van de Neder landse schilderkunst sinds Van Gogh. Zij is bovendien als een rustpunt te midden van al het wisselende. Hoe vaak er ook een nieuwe expositie wordt ge organiseerd de „vijf generaties" blij ven ,al verhuizen ze af en toe naar een ander complex van zalen. Thans echter heeft deze collectie een grondige wij ziging ondergaan. Er was een omstan digheid, die dit mogelijk maakte. De directie van het museum heeft haar dankbaar benut. HET Van Abbe-museum te Eindhoven wordt op het ogenblik ingrijpend verbouwd. De kunstwerken, die dit mu seum bezit, zijn zolang in de Paulus Potterstraat te Amsterdam uitbesteed. Wat lag er nu meer voor de hand, dan de bezittingen van het Stedelijk Mu seum te beschouwen als te zijn tijdelijk uitgebreid met een reeks nieuwe aan winsten? Zo is geschied. Tussen de doeken, die de vaste inventaris van de „vijf gene raties" uitmaken, zijn een aantal stuk ken uit het Zuiden opgehangen. Ze bleken een voortreffelijke aanvulling van het eigen bezit te zijn. Bovendien heeft men nu van de gelegenheid ge bruik gemaakt, om de indeling van allerlei groepen te wijzigen en het ac' cent daarbij te leggen op het documen taire karakter. Om een enkel voorbeeld te noemen: van Vincent van Gogh hangen er nu liefst 168 schilderijen. Daarbij zijn be paalde groepen geschapen. Een achttal naar gravures van Millet geschilderde stukken zijn nu naast elkaar opgehan gen een andere wand is geheel ge vuld met zelfportretten uit de perioden van Antwerpen tot Arles, op zichzelf een zeer instructief geheel. Daarbij heeft men het overigens niet gelaten. Een drietal zalen is gevuld met werken van moderne Nederlanders, waarbij men ter vergelijking voort brengselen van met hen verwante bui tenlandse kunstbroeders en -zusters een. plaats heeft gegeven. Zo hangt er Wie- gers naast Beckmann, Kruyder raast Lurgat, Chabot naast Permeke en De Smet. Er zijn nog meer belangrijke Ne derlandse schilders te vinden: Key, Hynckes, Willink, Schumacher, Charlie Toorop en enkele abstracten als Mon driaan. Het is een verrassend nieuw geheel geworden een voortreffelijke „door snede" door een belangrijke episode uit de Nederlandse schilderkunst. Zaterdagmorgen is bij vier grote bak kerijen in Rotterdam een arbeidscon flict uitgebroken, dat Zondagavond laat is opgelost. De moeilijkheden waren veroorzaakt, doordat de werkgevers een loonsverhoging van een gulden voor de broodbezorgers van hun provisie had den. afgetrokken. Het werk is heden morgen normaal hervat. De overeen komst behoeft echter nog de goedkeu ring van het College van Rijksbemid delaars. De beide Huizen van het Amerikaan se Congres hebben Zaterdag overeen stemming bereikt over het bedrag, dat zal worden uitgetrokken voor de aan leg van vliegvelden en vlootbases der V. S. in het buitenland. Het bedrag is bepaald op 2.398.282.000 dollar. Het ligt 629 millioen lager dan de som, die president Truman had aangevraagd. LIET Holland-Festival heeft danskunst uit drie werelddelen in ons kleine land verenigd. Dit is belangwekkend genoeg om er bij stil te staan. Zijn we vaak somber gestemd, omdat er zo weinig vooruitgang te bespeuren valt in de kunst van het samenleven, in het wederzijds begrip, bij een gelegenheid als deze zien we ineens als na een moeizame klimtocht een prachtig uitzicht, dat ons rust en verrukking biedt en duidelijk maakt, dat we toch wel degelijk op een punt zijn aangekomen, waar we de eenheid in het verscheidene beter zien en beleven dan vroeger. Want het mooiste is misschien wel, dat hier niet als in een museum curiositeiten bijeenvergaard zijn, waar enkele toeschouwers met meer of minder belangstelling voor „vreemde volken" wat onwennig naar kijken; integendeel, een groot en veelsoortig publiek komt tot het besef, dat het toegesproken wordt in de oudste en tegelijk meest levende taal, die ondanks talloze dialecten alge meen verstaanbaar is: de taal van de dans. paalde wijze bedreven naar aard van klimaat, grond en gewas en toch is de landbouwende bevolking over de gehe le aarde en in alle tijden één in erva ringen, in verwachtingen, in noden en vreugden. Wat brengt Amerika met het zo goed als geheel uit Amerikaanse dansers bestaande New York City Ballet? Het is de typische balletkunst: verfijnde dansvormen in hoog opgevoerde tech niek, waarmee bepaalde gevoelens en ervaringen tot uitdrukking gebracht UET merkwaardige is, dat de dans, 11 welke vertoond wordt, niet eenvou digweg internationaal is. Integendeel, wij ontmoeten heel karakteristieke vormen, die typisch bij het land van herkomst passen. Maar het is als met de landbouw: hij wordt overal op be- worden, meestal door een groep met solisten. De dansen kunnen de taal der zuivere dansbeweging spreken of een bepaalde inhoud uitbeelden, waarbij dus ook gebruik gemaakt wordt van de taal der gebaren. De balletstijl is in Europa ontstaan, maar heeft in Ameri ka een heel eigen karakter gekregen. Levendigheid en rhythmische nadruk kelijkheid vallen dadelijk op. Daar naast een grote onvervaardheid in het zoeken van nieuwe wegen, zowel wat de inhoud van de dansen als de vorm der bewegingen betreft. Misschien gaat men hier en daar naar Europese smaak wat ver, maar de vitaliteit en de gemeenschapszin bij de Amerikaan se dans in het algemeen is opwekkend en aanstekelijk. Deze groep draagt natuurlijk in het bijzonder het stempel van haar leider, de Rus George Balanchine, wiens sterkste kant een geniaal en rijk ge varieerd spel met bewegingsvormen en figuren is, een typische muziek-dans. De muzikale compositie wordt als het ware door de balletgroep in de ruimte zichtbaar gemaakt (bijv. Sere nade, Symphonie in C, Beurrée Fan- tasque). Naast Balanchine, wiens stijl Paardennummers vormen nog steeds het hoogtepunt van het circusprogramma. (Bijzondere correspondentie) IN verschillende landen is al gebleken, dat communisten bereid zijn hun land te 1 verraden en spionnage te bedrijven onder leiding van Moskou. Men herinnert zich het geval van de Tsjechische spion in Nederland, door wiens arrestatie een spionnagenet kon worden opgerold. Ook Nederlanders waren hierbij betrokken. De laatste maanden hebben zich echter ook in andere landen diverse gevallen voorgedaan; zo o.a. in Zweden, waar in vier maanden tqds driemaal spionnen werden betrapt en gearresteerd. Het is begrijpelijk dat Rusland een grote be langstelling toont voor Zweden, zijn Ijzermijnen en staalindustrie. Bovendien neemt het, strategisch bezien, een belangrijke plaats in door zijn ligging op de Noord-flank van Europa. Deze interesse van de Sowjetnnie voor zijn buurstaat heeft Zweden gedwongen een neutraliteitspositie in te nemen, welke overigens niet benijdenswaardig is. Zowel de Atlantische Pact-landen als de U.S.SJR. zul len Zweden steeds met enig wantrouwen gadeslaan, terwijl het land, evenals Zwitserland, een prachtig terrein vormt voor spionnage-activiteit. TN November 1951 werd een onderof ficier van de Zweedse Marine, Ernst Hilding Anderson, gegrepen, die een zevental opdrachten had uitgevoerd ten behoeve van Rusland. Hij had berich ten aan een correspondent van „Tass" en aan de Russische militaire attaché in Zweden doorgegeven. Zijn activiteit betrof het aantal oorlogsschepen ln Zweedse havens, de bouw van fortifi caties, opslagplaatsen en vliegvelden rondom de basis Stockholm, het Boden fort in het Noorden en de luchtvloot, welke bij Lulea was gestationneerd. Anderson kreeg levenslange dwang arbeid, de zwaarste straf in Zweden. In Januari van dit jaar werden we derom drie personen wegens spionna ge gestraft, terwijl in Maart j.l. twee Zweedse journalisten werden gegre pen; Fritjof Enbom en zijn mooie vriendin Lilian Ceder, die beiden werkten aan het communistische blad „Norrkens Flamman" waar Lilian de zorg had over de mode-rubriek. Later stichtte zij een stencil- en copleer- bureau, dat uitsluitend voor de com munistische partij werkte. De Wollweber-organisatie DEEDS vóór de oorlog had de U.S.S.R. in Oost-Duitsland een spionnage- en sabotage-centrum opgebouwd met vertakkingen in Zweden, Noorwegen cn Denemarken en ook in Nederland. Deze organisatie was het werk van een communistische figuur, wiens naam een beruchte klank heeft in Noord- en West-Europa: Wollweber. Zijn organisatie was o.a. verantwoor delijk voor het feit, dat vóór de oorlog een achttal Nederlandsche schepen ten gevolge van het ontploffen van brand bommen ernstig werd beschadigd en zelfs geheel verloren ging, waarbij een aantal Nederlandse zeelieden om het leven kwam Nu is Wollweber, die ongeveer vijf tig jaar is, minister van Verkeer m Oost-Duitsland, maar zijn hoofdwerk zaamheid schijnt te bestaan in het ac tiveren van de oude sabotage-organisa- tie. Hij is namelijk ook „inspecteur" van een saboteursschool bij Greifswald, vanwaar vertakkingen naar Scandina vië lopen. De Wollweber-organisatie is nauw verbonden met de communistische par tij in Zweden, terwijl zij te Norrbotten in het hoge Noorden, saboteurs in haar dienst heeft. Het is ook gebleken, dat zij nauwe relaties onderhoudt met de spionnen, die ontmaskerd zijn. Het spionnage-net zelf wordt rechtstreeks door Moskou geleid. Journalisten in het complot CR zijn twee spionnage-centrales te Moskou: één geheime en de andere gecamoufleerd in de werkzaamheid der Tass-correspondenten. Trouwens, het gebeurt meer, dat journalisten zich ten dienste stellen van communistische be langen. Bij de ontmaskering van Beloyannis, een Griekse spion, bleek dat ook ln Parijs Franse journalisten in dit com plot betrokken waren. De lijnen liepen van Moskou over de Generale Staf van het Rode Leger in Roemenie via Athe ne naar Frankrijk en Italië. In Parijs werd maandelijks 5000 a 20.000 dollar voor de communistische spionnage be taald. In Frankrijk en Duitsland heb ben correspondenten van communisti sche bladen opdracht zoveel mogelijk berichten op militair gebied door te geven: over aankomst en sterkte' van troepen, bewapening, bouw van forti ficaties en vliegvelden, aanleg van voorraden munitie, levensmiddelen, wapenen, transportmiddelen en uitrus tingsstukken enz. Dergelijke berichten zijn van groot militair belang voor de tegenpartij. Dit was o.a. ook het werk van de groep waartoe Fritjof Enbom behoorde. Enbom moest zijn dienst plicht bij een artillerie-regiment ln Boden vervullen. Hij was toen reeds medewerker aan een communistisch blad. Na zijn diensttijd werd hij na enige proef-opdrachten geplaatst in een spionnage-keten, die ergens in Nar vik begon. En zo werd hij meer en meer in een groot spionnage-complot gewikkeld. Na tien jaar begon echter zijn ge weten te knagen en moest hij tegen over een vriend zijn hart luchten. Het eind was, dat Enbom en zijn kornuiten werden gegrepen. Behalve Lilian Ceder, die wij reeds hebben genoemd, behoorden tot de groep ook nog de volgende militante communisten: Hugo Gjerswold, een artillerist, die alle gegevens omtrent de fortificaties van Boden, een sleutelstel ling van de Zweedse defensie in het Noorden, aan Enbom heeft doorgege ven; en Arthur Karlssen, hoofd van de Sowjet-spionnage in Zweden en medcl werker aan communistische bladen. Het gevolg van de spionnage-proces- sen in Zweden is o.a. geweest, dat men bij de nieuwe verkiezingen voor vak- bondsbesturen, in het Noorden, waar het krioelt van spionnen, in Stockholm en in het gebied rondom Gotenburg communistische bestuurders heeft ver vangen door socialisten. Overal hebben de arbeiders zelf door een grote op komst bij de verkiezingsvergaderingen uiting gegeven aan hun verontwaardi ging over het communistische verraad. Verraad als „plicht" 70 ziet men communistische spionnen in verschillende landen optreden. Men kent de gevallen van spionnage door deskundigen op het gebied der atoomsplitsing in Canada, de Verenig de Staten, Engeland. Men weet uit de verhoren, dat de gearresteerden over het algemeen hun verraad niet besef fen, omdat zij het als hun plicht als communist beschouwen zich in dienst te stellen van de Sowjetbelangen. Deze bereidheid tot verraad welke het Kominform in 1949 uitgaf om overal bekend te maken, dat de communisten het Russische leger, wanneer het in één of ander land zou binnenvallen, als „be vrijders" zouden begroeten. Dit is in vijftig landen gedaan. Het herinnert ons aan de verklaring van Mussert, toen hij in 1940 zeide, dat de N.SB..-ers bij een inval der Duitsers met de armen over elkaar zouden blij ven zitten. Bovendien gaan de communistische partijen in diverse landen „partisnnën des vredes" organiseren, blijkbaar met de bedoeling illegale groepen te vor men, die, wanneer Moskou dit nodig acht, als vijfde colonne kunnen funge ren. In alle landen zijn tal van voor beelden van subversieve activiteiten der communisten aan te wijzen. door zijn gecultiveerdheid nog enigs zins aan zijn Europese afkomst herin nert, treden oorspronkelijke Ameri kaanse choreografen op, vooral Jero me Rebbins, wier baletten meestal iets voorstellen, een menselijk of maat schappelijk conflict uitbeelden, soms vrij realistisch (vergelijk de Ameri kaanse litteratuur), soms met een ver rukkelijke humor en speelsheid (b.v. Age of Anxiety, the Pied Piper). AZIE brengt ons in aanraking met een geheel ander gebied van de dans. De solodanseres Hima Kesarcodl laat eeuwenoude dansvormen uit India zie van meestal religieuze oorsprong. Is de godsdienstvorm ons vreemd, wat in de dans tot uiting wordt gebracht: eerbied, innigheid, overgave, de strijd tussen goed en kwaad, is iets zeer vertrouwds. De dans in India kent vier grote stijlgebieden, die door Hima Ke- sarcodi toegelicht en uitgebeeld wor den en het is merkwaardig, hoe spoe dig men zich met deze bewegingstaal vertrouwd maakt, wanneer de basis eenmaal duidelijk is. Treffend is ove rigens, dat men in Azie hetzelfde ziet gebeuren als met de Europese ballet kunst. Er is een vernieuwing opgetre den, men doorbreekt de verstarring der traditionele vormen door ze te ver rijken en door ze toe te passen op veel wijder gebieden dan tevoren. Wanneer men de nieuwe, eigen scheppingen van Hima Kesarcodi ziet, voelt men. sterk, ondanks de Oosterse bewegings stijl, hoe men staat tegenover 'n uiting van de mens in de wereld van nu, on verschillig waar. Om maar één voor beeld te noemen: haar prachtige dans van de vrouwen, wenende om het leed door het oorlogsgeweld veroorzaakt. TENSLOTTE komt Europa zelf nog met een andere tak van danskunst op het toneel, een dans die daar eigen lijk naar zijn aard niet thuis hoort. Maar wat een vreugde, dat wij toch in de gelegenheid zijn hem te ontmoe ten: de volksdans, zoals deze in de verschillende gebieden van Zuidslavie bedreven wordt. Hier kan men eigen lijk met één woord volstaan: hartver- heugend. De muziek, die bij deze volks dansen hoort, kan sommigen misschien nog wat vreemd in de oren klinken, maar de dansen zelf spreken direct tot het gevoel, ook dan wanneer zij zelfs helemaal zonder begeleiding worden uitgevoerd. Men hoort dan alleen het gerinkel der versierselen aan de jakjes der vrouwen en het voetgetrappel. Het is of in al deze dansen de vreugde om de aarde als de plaats, waarop wij staan en gaan, tot uiting komt. Men ontmoet elkaar op de gemeenschappe lijke grond en ook dat is over de ge hele aarde hetzelfde. Sommige streken hebben zonnige rhytmen en kleurige costuums, andere zijn zwaarder en donkerder van beweging en kledij, soms treden de mannen op de voor grond, krachtig en fier, soms de vrou wen, soepel en liefelijk. We zien rei en paardansen, maar altijd is cr het harmonisch spel van figuren en lijnen, van ontmoeten, scheiden en weer te rugvinden. In de volksdansen zien wij vanzelf sprekend en haast moeiteloos de zo zeer begeerde orde, het evenwicht van spanningen, optreden, welke de mens in de gewone samenleving zo moeizaam en soms helemaal niet tot stand brengt. Geen wonder, dat de dans, die deze orde en harmonie van bewegingen en handelingen brengt, een bron van kracht voor mens en gemeenschap kan zijn, men mag het werkelijk een feest noemen, dat het Festival dit jaar zo veel dans naar Nederland gebracht heeft. Moge dit tevens de wegen be reiden naar nieuwe mogelijkheden voor de dans in Nederland.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 3