Londens Varia
f Pint. Pa ui. Pom in het nieuwe lwis^l
Puistjes
n
s
fH P
SÉ
i8
Radioprogramma voor dit week-end
Hersengymnastiek
Kruiswoordpuzzelaars aan de slag!
Wilt Gij in 1353 slagen
HILVERSUM (Bekende schriftelijke cursus)
Vraagt ons prospectus
Keuze uit tal van opleidingen o.a. Handelse., FR., O., ENG..en NED.
Puzzle-rubriek
£le u-eAdmenwi
BS
18
fill
lgg
SSP
s§
g
m
SS
Éltl?
SS?
ft
i
0
HP
gp
(Van onze correspondent te Londen).
QCHEPEN, welke met lading en al
op de bodem der zee rusten, heb
ben voor bergingsmaatschappijen altijd
een bijzondere aantrekkingskracht.
Voor de kust van Schotland is de her
tog van Argyll al sinds twee jaar be
zig het vlaggenschip van de Spaanse
Armada te lichten, dat, naar in his
torische documenten vermeld wordt,
een lading goud ter waarde van tien
millioen gulden aan boord moet heb
ben gehad. Tot nu toe is de hertog
evenwel van alle succes verstoken ge
bleven. Meer en meer wordt duide
lijk, dat hij z'n geldverslindende po
gingen zal moeten opgeven en de schat
zal moeten laten voor wat hij is.
Bjj de Zuidwestelijke punt van En
geland is men ook al met zo'n legen
darische goudlading bezig. In 1917 is
daar de 14000 ton metende hulpkrui
ser „Laurentic" ten onder gegaan, die
muntmetaal ter waarde van vijftig
millioen gulden aan boord had. Tus
sen de jaren 1918 en 1924 heeft de
Britse marine voor 45 millioen gulden
aan goudstaven naar boven gehaald.
Stroom en getij drukten de ..Lauren
tic" echter steeds dieper in het zand.
zodat de bergingspogingen moesten
Worden opgegeven.
Een paar maanden geleden evenwel
Is het karweitje opnieuw ter hand ge
nomen. Het schip is weliswaar geheel
onder het zand verdwenen, maar met
een soort „Asdic"-apparaat een toe
stel, dat geluidsgolven naar de bodem
der zee zendt en daarna weer opvangt
hoopt men op het nog resterende
edele metaal te stuiten.
Eén van de grote problemen is, hoe
de duikers zich op de bodem van de
zee staande kunnen houden, teneinde
zich door de dikke laag zand en de
wirwar van ijzer en staal heen te wer
ken. Het wrak ligt namelijk meer dan
veertig meter diep, op een plek. waar
de meest verraderlijke onderstromin
gen van de Atlantische Oceaan voor
komen.
Inmiddels heeft de bergingsmaat
schappij haar eerste, zij het dan be
scheiden succes geboekt. Ze is er in
geslaagd de twee gigantische schroe
ven van de gekantelde „Laurentic"
naar boven te brengen. De acht ton
zware voorwerpen zijn geheel van
brons vervaardigd en brengen, bij het
huidige prijzenpeil, 15000 gulden per
stuk op.
VATTEN-eigenaars en Engeland
telt er meer dan twee millioen
kunnen meestal moeilijk met vacantia
■an. Zi dienen hun lievelingen niet
alleen ergens onder te brengen, maar
ze moeten er tevens van overtuigd
zijn, dat ze een goede, en als het
enigszins kan, een zelfde verzorging
krijgen als thuis.
In Groot-Brittannië, waar poesen
hooggeschatte huisdieren zijn, heeft
men voor dit probleem een oplossing
gevonden door de opening van zoge
naamde kattenhotels. Maar elk jaar
Over goud katienhoiels
en juwelen in een jampotje
VJ
weer komen duizenden Britse katten
liefhebbers tot de teleurstellende con
clusie, dat er veel te weinig van deze
tehuizen zijn.
Het Lagerhuislid George Chetwynd
bracht twee weken geleden een hele
middag bij de telefoon door om zijn
drie maanden oude poesje in zo'n kat-
tenhotel onder te brengen. Overal
-reeg hij echter het zelfde, afwijzen
de antwoord: „Sorry, sir, we zijn voor
het hele seizoen volgeboekt". Ten ein
de raad stelde Chetwynd zich met de
dierenbescherming in verbinding. Hier
beloofde men hem zijn poesje op een
vertrouwd adres onder te brengen, op
voorwaarde, dat hij dit niet aan Jan
en alleman zou rond bazuinen.
Zoals de mensen tussen gewone en
luxe hotels kunsen kiezen, zo kunnen
de Engelse katten dit ook. Het hotel,
waar elke poes haar snor bij aflikt
het Claridge's in de kattenwereld
is Low Knap in het graafschap Somer
set. AJleen katten met een Siamese
stamboom worden hier toegelaten en
dan nog slechts, als hun eigenaars een
geneeskundige verklaring kunnen over
leggen.
De prijs voor een gewone kamer
(inclusief ontbijt, lunch en diner) is
ongeveer twee gulden per dag. De
meer exclusieve katten kunnen echter
ook een suite (in de taal der poesen
„chalet" genoemd) krijgen, maar daar
betalen de eigenaars dan ook f 3.50
voor.
ZONDAG 10 AUGUSTUS
HILVERSUM I, 402 m.: 8.00 VARA,
10.00 VPRO, 10.30 IKOR, 11.45 IKOR en
VPRO. 12.00 AVRO, 17.00 VPRO, 17.30
VARA, 20.00—24.00 AVRO. 8.00 Nieuws,
weerberichten en postduivenberichten.
8.18 Gram.muziek. 8.35 „Wat er groeit en
bloeit", causerie. 8.45 Gram.muziek. 9.02
Sportmededelingen en postduivenberich
ten. 9.05 Gram.muziek. 9.45 „Geestelijk
leven", causerie. 10.00 Voor de kinderen.
30.30 Ned. Herv. Kerkdienst. Pl.m. 11.45
Causerie over de Lutherse Wereldconfe
rentie te Hannover. 12.00 Postduiven-
berichten en Boulevard-concert. 12.30
„Even afrekenen, Heren!". 12.40 Orgel
spel. 13.00 Nieuws en weerberichten. 13.05
Mededelingen en gram.muziek. 13.25 Me-
tropole-Orkest. 13.55 Boekbespreking.
14.15 „Tristan und Isolde", opera (le ac
te). 15.45 Toneelbeschouwing. 18.00 Dans
muziek. 16.30 Sportrevue. 17.00 „Tussen
kerk en wereld", causerie. 17.20 „Van
het kerkelijk erf", causerie. 17.30 Vrou
wenkoor. 17.50 Sportjournaal. 18.15 Nieuws
en sportuitslagen. 18.30 Cabaret. 19.00
Metropole-Orkest en koor. 19.30 Spontane
reacties. 20.00 Nieuws. 20.05 „Die Baja
dère", operette. 21.05 „De Helderziende",
hoorspel. 21.15 Gram.muziek. 22.00 Ge
varieerde muziek. 22.30 Nederlandse lied
jes en dansen. ^3.00 Nieuws. 23.15 Week
overzicht. 23.25 Gevarieerde muziek. 23.45
—24.00 Gramofoonniuziek.
HILVERSUM II, 298 m.: 8.00 NCRV.
8.30 IKOR. 9.30 KRO. 17.00 NCRV. 19.45
—24.00 KRO. 8.00 Nieuws en weer
berichten. 8.15 Gram.muziek. 8.30 Ned.
Herv. kerkdienst. 9.30 Nieuws en Water
standen. 9.45 Gram.muziek. 9.55 Hoogmis.
11.30 Gram.muziek. 11.40 Idem. 12.15
Idem. 12.40 Lichte muziek. 12.55 Zonne
wijzer. 13.00 Nieuws, weerberichten en
Katholiek nieuws. 13.10 Lunchconcert.
13.45 „De wereld van Sint Paulus", cau
serie. 14 00 Gram.muziek. 14.30 Idem.
15.55 Idem. 16.10 Katholiek Thuisfront
Overal. 16.15 Sport. 16.30 Vespers. 17.00
Doopsgez. kerkdienst. 18.00 Gewijde mu
ziek. 19.15 „Twee Koningen van Oud-
Israël, Saul en Jerobeam", causerie. 19.30
Nieuws, sportuitslagen en weerberichten.
19.45 Actualiteiten. 19.52 Boekbespreking.
20.05 De gewone man zegt er 't zijne van.
20.12 Gevarieerd programma. 22.45 Avond
gebed en Liturgische kalender. 23.00
Nieuws. 23.15—24.00 Residentie-Orkest.
MAANDAG 11 AUGUSTUS.
HILVERSUM I, 402 m.: 7.00—24.00
AVRO. 7.00 Nieuws. 7.15 Gram.muziek.
8.00 Nieuws. 8.15 Gram.muziek. 9.00 Mor
genwijding. 9-15 Gram.muziek. 9.30 Voor
de huisvrouw. 9.4o Waterstanden. 9.40
Gram.muziek. 11.00 „Zes maanden kris
en kras door Noord-Afrijca", causerie.
11.15 Kamerorkest. 12.00 Orgel en zang,
12.30 Land- en Tuinbouwmededelingen.
12.33 In 't spionnetje. 12.38 Gram.muziek
13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen en gra-
mofoonmuziek. 13.25 Musette-Orkest.
14.00 „Wat gaat er om in de wereld?",
causerie. 14.20 Gram.muziek. 14.30 Voor
dracht. 14.45 Omroeporkest, klein man
nenkoor en solisten. 15.20 Vocaal Dubbel-
kwartet. 15.35 Strijkorkest. 16.05 Gram.
muziek. 36.45 Musicalender. 17.30 Gram.
muziek. 18.00 Nieuws. 18.15 Kampioen
schappen Nederlandse Accordeon-solisten.
18.50 Gram.muziek. 18.55 Pianospel. 19.10
Koor en solisten. 19.45 Gram.muziek. 20.00
Nieuws.* 20.05 Gevarieerd programma.
20.55 Orkestconcert. 21.35 „Tristan und
Isolde", opera (2e acte). 23.00 Nieuws.
23.1524.00 Gramofoonmuziek.
HILVERSUM II, 298 m.: 7.00—24.00
NCRV. 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgym
nastiek. 7.30 Gram.muziek. 7.45 Een woord
voor de dag. 8.00 Nieuws en weerberich
ten. 8.45 Gram.muziek. 9.00 Voor de zie
ken. 9.30 Voor de huisvrouw. 9.35 Gram.
muziek. 10.00 Orgelspel. 10.30 Morgen
dienst. 11.00 Zang en piano. 11.30 Zomer
avondconcert. 12.10 Gram.muziek. 12.25
Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en
Tuinbouwmededelingen. 12.33 Orgelcon
cert. 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13.15
Mandoline-Orkest. 13.45 Gram.muziek.
14.00 Voordracht. 14.35 Gram.muziek. 14.45
Voor de vrouw. 15.15 Tenor en gitaar.
15.30 Gram.muziek 16.00 Bijbellezing.
16.30 Strijkkwartet en piano. 17.00 Voor
de kleuters. 17.15 Gevarieerde muziek.
17.45 Regeringsuitzending; Drs. S. C. Bak
kenist: „De importhandel in Indonesië".
18.00 Nieuws. 18.15 Gram.muziek. 18.25
Voor de mannen in grijs, groen en
blauw". 18.30 Gram.muziek. 19.15 „Moet
bet oude verdwijnen?" discussie. 19.30
Gram.muziek. 19.40 Radiokrant. 20.00
Nieuws en weerberichten. 20.10 „Bescher
ming Burgerbevolking", causerie. 20.15
Vocaal Ensemble en orgel. 20.45 „Muziek
instrumenten van de verschillende vol
keren", causerie. 21.00 Metropole-Orkest.
21.25 Gram.muziek. 21.40 „Zoeklicht op
Zuid-Amerika", causerie. 21.50 Radio Phil-
harmonisch Orkest. 22.15 Pianorecital.
22.45 Avondoverdciik ng. 23.00 Nieuws en
herhaling S.O.S.-beri -hten. 23.1524.00
Gramofoonmuziek.
Crèmo en olla
(Advertentie, Ing. Med.)
OHARLES GRAVES, een welbekende
Britse auteur, heeft in het tijd
schrift „20S" een fantastisch verhaal
gepubliceerd. Hij vertelt, dat de twee
belangrijkste edelstenen der Engelse
kroonjuwelen: de Koh-i-Noor en de
Zwarte Prins, gedurende de oorlog in
een verzegeld jampotje zijn gestopt en
vervolgens in een aardappelveld be
graven. Een en ander zou op last van
wijlen koning George VI zijn ge
schied en wel in September 1940, toen
een Duitse invasie in Engeland onver
mijdelijk leek.
Het vertelsel van de heer Graves
is door de „Sunday Dispatch" beves
tigd. De krant beweert, dat zij, na het
inwinnen van informaties, tot de con
clusie is gekomen, dat de beide edel
stenen inderdaad uit de Tower zijn
verdwenen. Ze zouden in )°40 in het
kasteel Windsor verborgen zijn op
welke wijze wordt niet verhaald
en na de oorlog weer naar hun
plaats van herkomst ziin terugge
bracht.
De Koh-i-Noor heet de kostbaarste
edelsteen ter wereld te zijn. Hij is zo
groot als een klein kippenei en heeft
duizend karaat gewogen. Ziin waarde
zou twintig millioen gulden bedragen.
De steen, die volgens een legende on
heil over mannelijke dragers brengen,
bevindt zich sinds 1911 in de Engelse
koninginne-kroon. De Zwarte Prins is
de voornaamste edelsteen van de En
gelse keizerskroon en is al sinds de
Middeleeuwen in het bezit van de En
gelse koninklijke familie. De gezamen
lijke waarde der Engelse kroonjuwe
len, welke dagelijks in de zwaar be
waakte Tower te bewonderen zijn, be
draagt. volgens een recente schatting
400 millioen gulden.
rjEZE week kwam mij een
vraag ter ore, die vooral de
liefhebbers van stierengevech
ten zal interesseren. De vraag
luidde: „Wordt een stier wel eens
voor meer dan één stierenge
vecht gebruikt?"
Het antwoord kan kort zijn:
„Neen".
Wanneer een stier In het eer
ste gevecht niet gedood wordt,
wordt hij verder als fokstier ge
bruikt of hij wordt doodgescho
ten, als zijn verwondingen van
ernstige aard zijn. Voor de arena
heeft hij geen waarde meer,
daar het dier bi) het eerste ge
vecht zo veel heeft geleerd, dat
het bli een tv—de gevecht té ge
vaarlijk zou zijn.
Onderstaande serie vragen zijn
weer voor Uw rekening:
1. Wat is „magma"?
2. Welke snelheid per seconde
kan een orkaan bereiken?
3. Wat is een „Pentathlon"?
4. Wat verkoopt men in een
„Reformhuis"?
5. Met welke letter duidt men
het Romeinse cijfer 90 aan?
8. Wat is een „velodroom"?
7. Is een vigilante een open of
een gesloten rijtuig?
8. Wie componeerde de opera
„Fidelio"?
9. Welke takken van sport wor
den door de vier volgende
personen beoefend? Tarta-
kower, Robinson, Geminiani,
RoozenBurg.
10. Waar is de „Golden Gate-
brug"?
(Voor de antwoorden zie men
ons nummer van Dinsdag.)
Horizontaal: 1. telwoord, 4. tooi, 7.
stad in N.-Holland, 10. verwarde knoop,
11. plaats in N.-Holland, 13. deel v. h.
hoofd, 14. soort bij, 15. Scand. munt, 16.
zangnoot, 19. zangnoot. 20. ruimte, 24.
spijsverteringsorgaan, 25. god der lief-
PRAKTIJ&DIPL. BOEKHOUDEN
Sluif U dan zo spoedig mogelijk aan bij
Cursusadres: Soestdijkerstraatweg 83 - Telefoon 5432
de, 27. middagmaal, 30. bijwoord, 32. ge
slachtsaanduiding, 33. inham. 35. pers.
voorn.woord, 36. sprookjesfiguur, 37.
muziekteken, 39. oorlogsgod, 40. schik
king, 43. voorkeur, 44. smalle plank.
Verticaal: 1. Arab, opperhoofd, 2.
Europeaan, 3. deel v. d. bijbel, 4. titel,
5. lofzang, 6. tweewielig rijtuigje, 7. le-
lioachtige sierplant. 8 eflen, 9. ster, 10.
mand, 12. meisje, 17 edelsteen, 18. pro
za, 20. jongensnaam, 21. echtgenote, 22.
een weinig, 23. opperwezen, 26. levend
wezen, 28. mil. macht, 29. opening, 31.
leren reep, 32. grote hoeveelheid, 34.
ontspannen, 36. roofdier, 38. bloeiwijze,
39. Turkse titel, 41 voorzetsel, 42 leng
temaat.
(Voor de oplossing zie men ons num
mer van Dinsdag).
22. „Hééé, Bertjéé", riep Pam, terwijl
hij op Bertje Bigmans afstoof. „Ken je
me nog? Wij zijn hier komen wonen.
Zullen we samen wat spelen?" Bertje
keek hen onderzoekend aan, terwijl hij
op zijn lollie bleef kluiven. „Wonen jul
lie daar?" vroeg hij dan, terwijl hij met
zijn vinger in de richting van Pim, Pam
en Pom's huis wees. „Ja jong, een knots
van een huis. We hebben een eigen ka
mer. Je moet eens komen kijken". „Mag
ik toch niet van mijn moeder", ant
woordde Bertje. „Mag je dat niet van
je moeder? Waarom niet?" vroegen
Pim, Pam en Pom alle drie tegelijk.
Maar Bertje kreeg geen kans om ant
woord te geven, want plotseling werd
de deur van zijn huis opengegooid en
kwam zijn moeder naar buiten stor
men. „Wat heb ik je nu gezegd, Bertje?
Vooruit mee naar binnen. Ik wil niet,
dat je met die kinderen uit dat „gees
tenhuis" speelt. Moet je een ongeluk
krijgen?" En meteen werd de arm#
Bertje aan één oor mee naar binnen ge
sleurd door zijn woedende moeder, zon
der dat zij de verschrikte hondjes ook
maar één blik waardig keurde.
Onder redactie van Max Douwes,
Soestdijkerstraatweg 58, Hilversum
Deze maal willen wij U eens iets
vertellen van de zo bekende proble
mist Jan H. H. Seheijen, de man uit
het Zuid-Limburgse Kerkrade, die
zowel op compositorisch als organisa
torisch gebied in binnen- en buitenland
zulk een overwegende invloed uit
oefent op de huidige problematiek.
Als we een karakteristiek zouden
moeten geven van zijn compositiestyl,
dan zouden we dit liever met een
zijner problemen dan met onze woorden
doen, want Seheijen laat zich niet ge-
makkelyk in een hokje zetten. Wy
nemen daartoe het volgende minia
tuurtje:
PUZZLE 253. EEN EENVOUDIG
VRAAGSTUKJE. (OPL.)
Het eerste getal was de derdemacht
van 17. Dus 4 9 13. Het tweede getal
was 85 x 87 of 7 3 9 5. Het derde getal
was 93267 gedeeld door 43 is 2 16 9. Het
vierde getal was de wortel uit 83320384
of 9 1 2 8. Zo kreeg men dus de vol
gende optelling:
4 9 13
7 3 9 5
2 16 9
9 12 8
2 3 6 0 5
Alle vier aangegeven cijfers 9 staan,
zoals men ziet, op de aangegeven plaat
sen.
Tal van goede oplossingen kwamen
ditmaal binnen. Na loting onder de in
zenders van zo'n goede oplossing is de
wekelijkse prijs van 5.— ditmaal ten
deel gevallen aan: De heer S. Midde-
link, Tweeboomlaan 14 te Hoorn. Ge
feliciteerd! Deze prijs zal worden toege
zonden.
En nu onze nieuwe opgave.
PUZZLE 254. WELKE ZIJN DE
ACHT BEDOELDE WOORDEN?
Hieronder vindt men acht maal twee
woorden of lettercombinaties naast
elkaar. De letters van die twee bij
elkaar horende groepen moeten samen
gevoegd worden en zodanig omgezet,
dat zij een nieuw woord vormen, dat
alle letters bevat van de twee woorden
samen.
1. KOERS KROEP
2. DIEREN TAVET
3. CHOUT VARAT
4. BRANIE LAWE
5. REINU TINED
6. NITSOL JURA
7. MORAM GRAP
8. HEERVOT GROC
Welke zyn de acht bedoelde nieuwe
woorden?
Oplossingen (per briefkaart) tot en
met Donderdag 14 Augustus aan de
redactie van dit blad. (Onder de inzen
ders van een goede oplossing wordt
weer een prijs van 5.verloot).
25)
DOOF
PATRICIA WENTWORTH
CB4EESMIDDEI TEGEN
Zuiver en ontsmet uw huid
met de helder vloeibare
D.D.E De Jeuk bedaart,
de ziektekiemen worden
gedood en dehuid geneest
HUIDAANDOENINGEN
(Advertentie, ing. Med.)
Ja, James Lessiter zou nog wel op
zijn en hij, Carr, kon nu de hele ellen
dige geschiedenis tussen hen tot een
einde brengen, om dan opnieuw te be
ginnen! Voor zichzelf was hij niet lan
ger bevreesd. Hij zou binnengaan, de
schoft vertellen wat hij van hem dacht
en weer wegwandelen. In zijn hoofd
had zich nu eenmaal de gedachte vast
gezet, dat hij dit moest doen vóór de
hele ongelukkige historie van zijn hu
welijk uit de wereld zou zijn. Die his
torie had hem destijds alle illusies, elk
geluk ontnomen. Maar Marjory was
dood en hij moest haar rekening met
James Lessiter afsluiten. O, hij zou de
ellendeling niet aanraken. Tussen de
twee pilaren, doorgaand, liep Carr de
oprijlaan in.
De muurklok op White Cottage sloeg
drie zachte slagen en Rietta keek
ongelovig op Die klok gaf niet slechts
de hele en halve uren, maar ook de
kwartieren hoorbaar aan en nu was het
eerst kwart vóór elven. Fancy was een
uur geleden naar bed gegaan en Carr
nog pas twee uur-en een kwartier afwe
zig. Als 't een gewone avond was ge
weest. zou de tijd haar kort zijn geval
len, want de radio of een boek zouden,
na de volbrachte dagtaak, genoeg aflei
ding hebben geschonken. Deze avond
was daarvan geen sprake: de nog kort
te voren ondergane emoties hadden
haar te diep geschokt Ze herinnerde
zich niet, ooit zo in angst te hebben
gezeten Het was in strijd met alle ge
zond verstand, maar ze kon er niets
aan doen, tenzij zich moed trachten in
te spreken met de redenering, dat ze
morgen er om lachen zou. Helaas, mor
gen lag nog zo ver in de toekomst
In huis was het akelig stil. Ze miste
haar oude hond, vriend en metgezel van
vijftien jaar aan één stuk, die een
maand geleden was gestorven. Om
zijnentwil had ze de kans, een aardige
jonge hond te krijgen, laten schieten en
toch't was hier 's nachts wat al te
rustig.
Toen, ineens, hoorde ze voetstappen,
niet vóór, maar achter het huis, in de
tuin. Ze hoorde het tuinhek opengaan,
stappen, die de achterdeur naderden en
daarna binnenshuis klonken. Rietta was
niet gewoon, de deuren te sluiten vóór
ze naar bed ging, maar nu joeg het
onverwachte geluid haar schrik aan.
Immers, de binnentredende moest door
het bos zijn gekomen, evenals zij ander
half uur tevoren. Ze kwamen van Mel-
ling House! Plotseling stond Carr vóór
haar; hij sloot de deur achter zich,
leunde er tegenaan en bracht er toen
drie vreselijke woorden uit: ,,Hy is
dood!"
Rietta keek hem in het angstwekkend
starre gezicht, maar zijn ogen stonden
rustig. Hij zag haar aan en ze beant
woordde zijn blik, terwijl 't haar koud
om het hart werd. Toen ze bleef zwij
gen, verhief Carr zijn stem, alsof hij
tegen een dove sprak. „Hoor je", zei hij
„hoor je het? James Lessiter is dood".
„Neen!" riep ze uit, niet omdat ze
hem niet geloofde, maar juist omdat ze
het wèl deed. 't Was haar laatste hope
loze protest tegen iets, dat te vreselijk
scheen om waar te zijnmaar wat
hy op zijn eerste woorden liet volgen
sneed door haar versufte brein als een
scherp mes:
„Waarom heb je dat gedaan?"
„Carr!"
Nu trad hij langzaam dichterbij en
zag ze dat hij de regenjas over zijn arm
droeg. Ze had er niet meer aan gedacht
sinds ze dat kledingstuk over een stoel
in de studeerkamer van Melling House
had gegooid. Eerst op dit ogenblik her
innerde ze zich, dat ze de jas daar had
achtergelaten.
Carr wierp haar de jas toe. „Wat een
grote dwaasheid orn dat ding daar te
laten met zijn bloed eraan", riep hij.
Rietta hief het hoofd op. Alles scheen
een krankzinnige nachtmerrie. Met dat
al was de staat van halve verdoving,
waarin ze verkeerd had, nu verdwe
nen.
„Het is mijn eigen bloed. In het bos
heb ik mijn pols aan een braamstruik
opengehaald". Ze liet hem de schram
zian een rode lijn, dun als een haar
en reeds in staat van genezing.
Maar Carr lachte spottend. „Vertel
me geen onzin, Rietta! Ik heb leren
denken".
„Ik heb mezelf geschramd, zeg ik
je
Nu vouwde hy de jas uit, tilde de
rechtermouw op en ontlokte haar een
kreet van schrik. De onderste helft van
de mouw was letterlyk doorweekt van
bloed, bijna tot aan de elleboog: de
onderkant was bevlekt en bemodderd.
„Je pols geschramd! O, lieve hemel,
praat geen onzin!"
Een ogenblik scheen de kamer rond
haar heen te draaien en leek 't alsof ze
rode vlekken door een dichte mist zag.
Toen trok de nevel op en was ze zich
zelf weer meester.
„Zie me aan, Carr!" riep ze en on
willekeurig gaf hy aan dat bevel ge
hoor.
„En luister ook! Ik weet niets hier
van af. Toen je was uitgegaan, kreeg ik
angst: ik werd bang dat je een domme
streek zou uithalen. Daarom nam ik de
eerste de beste jas en rende binnendoor
naar Melling House. De kamer daar was
erg warm, ik gooide het ding op een
stoel en dacht er niet meer aan. Ik sprak
met James en ten slotte kregen we
ruzie. Of neen, ruzie was het eigenlijk
niet. Hij zei iets dat me woedend
maakte en ik liep weg, maar vergat de
jas".
Hy was niet overtuigd. „Dat is zijn
bloed", zei hij, de mouw omhoog hou
dend.
„Ik zei je al, dat ik mijn pols had ge
schramd en dat het bloedde. Hij heeft
me nog zijn zakdoek geleend. Die moet
ik ook hebben weggegooid."
„Waarom wil je me wijsmaken, dat
dit allemaal van een schram op je pols
komt?"
„Dat maak ik je niet wys, maar een
feit is, dat ik in het bos mijn pols be
zeerd heb en dat het erg bloedde voor
zo'n kleine schram. Natuurlijk niet zo
als dit hier", voegde ze er huiverend
aan toe. Na even gezwegen te hebben,
als om haar zelfbeheersing te verste
vigen, ging ze voort: „Kom, Carr, leg
dat akelige ding neer en ze" me wat er
is gebeurd. We praten langs elkaar
heen. Vertel me alsjeblieft de waar
heid, want al het andere is nutteloos!"
Carr liet de jas als een vormloos ding
op de vloer vallen, maar Rietta keek gr
niet verder naar. Haar ogen waren op
Carr's strakke donkere gelaat gevestigd.
Ten slotte zeide hy: (Wordt vervolgd)
No. 1
Opl. 48—43, 45 x 32, 47 x 38 (26—31)
32—27, 38—32! Zonder bepaalde hoogte
punten te vertonen is dit ragfijne, met
beneden-Moerdijkse zwier gecompo
neerde dingske een lust voor het oog,
zowel in technisch als in asthetiseh
opzicht. Men lette b.v. eens op de vol
komen verantwoorde plaatsing en
functiegeving der verschillende stuk
ken!
Dit element van fijnzinnig afgestemd
zijn der afwikkeling onder een met
gemakkelijke losheid gehanteerde tech
niek komt niet minder tot uiting in de
volgende twee lichte dammenconstruc-
ties:
No. 2. Zw.: 8, 17, 25, 28, dam 22. W:
26, 30, 33, 39, 44, 48, 50. Opl.: 26—21 x"3,
44x33 (22x39) 3—17 enz. Opvallend
fraaie lijnruiming van de tric-trac!
No. 3. Zw; 14, 18, 23, 30, 44, dam 34.
W: 32, 33, 39, 50, dam 43. Opl.: 32—28!
43x25 (34x48) 50x39, 33—29 (34x1)
25 x 34, 45 x 34. Kruiselings kaatsen van
de zwarte dam. De in de problematiek
geïnteresseerde goegemeente kent
Seheijen vooral als de auteur van hon
derden nieuwe slotmotieven. Hem is
wel eens verweten, dat hy deze be
werkte in problemen met de meest
onbenullige inleidingen, -waarbij men
iets van het onderstaande type als
voorbeeld stelde:
No. 4
m
m
m
ms
x.
B
m
m
't./.
m
NJ
m
Opl: 2822, 4339, 45x3, en na deze
weinigzeggende zetten komt het afspel
van het originele slot: (3238 x 47)
5045, 2534, 45x34! Afgezien van
het feit dat over smaak niet te twisten
valt, vergaten de criticasters niet alleen
dat een dergelijke inleiding bewust da
aandacht vestigt op wat als hoofdzaak
bedoeld was (n.l. het nieuwe slot),
maar ook, dat Seheijen meer dan wis
ook een probleem verstond te maken,
waarin het aan een zinvolle en vir
tuose inleiding manoeuvre niet ont
brak, getuige onderstaande fraaie zet-
dwang:
No. 5
wm
mi
¥M
•Ssi
M
gg
W0
m
m m
i' d-i
m
'WM
SS.:
ïïT^m
WM
mm
fo)
i! B
^0
foi
Opl: 42—38!! (31—36 gedw.!) 48—42,
33—29, 49 x 29, 43—39, 38 x 49—43,
5044, 45 x 3!
Aangezien Seheijen zich met alia
genres in de problem Uiek bezig houdt,
fabriceert hij ook eindspelen. Een van
de moeilijkste opgaven in dit genre is
wel het maken van een 4 om 1 stand,
waarin de 4 stukken slechts op één ma
nier kunnen winnen. Ten besluit»
hiervan een specimen:
Zw: dam 2. W: 18, 22, 32, 50. Wit win»
door 22—17 (2—7) 18—13!! (7—16)
32—28 (16—27A) 13—8! (27—22) 8—3!l
(22x 11B) 3—25! (11x33) 25—39, 50 x 39,
B: (22x33) 3—25—39! A- (16—2) 13—9
(2—19) 28—22 (19—S) 9—3 (8x26)
22—17!
Het is ondoenlijk in dit korte bestek
alle aspecten van deze bescheiden dapi-
reus te belichten, doch wy hopen dat
zelfs deze korte greep uit een aantal
eerste publicaties onze lezers een in
druk hebben gegeven van zijn veel
zijdige capaciteiten.