Jaap Min: Het heilige en het aardse Amersfoort en New York wisselei een buschauffeur uit Jaap Sax, schilder van de siilie en de rust Het landschap als symbool van innerlijke harmonie Een Britse fabriek sterker dan Kanttekeningen bij een expositie Worstelingen met de idee en de materie De tradities losgelaten Wereld van de toekomst in heldere kleuren r~ Een van de werken van Jaap Min Degelijk en kundig werk Zij zullen een maand leven van elkanders salaris Midzomervreugde in Noord-Holland Onze provincie is een symphonie in groen Bijna zeventien uur v Brandweerman gaf na i Birkett verbeterde bijna het record Nieuwe I.O.C.-president geïnstalleerd Zwemmer O Kemmerich verdronken [Nederlandse korfballers in Denemarken Ee ZATERDAG 18 AUGUSTUS 1958 (Van een onzer redacteuren) JJE Bergense schilder Jaap Min exposeert op liet ogenblik bjj Dirk Hubers aan de Sluislaan te Bergen een klein aantal van zijn werken. Het is een nogal eenzijdig samengestelde collectie, die voor ons gevoel geen recht doet aan het wezen van deze jonge kunstenaar. Deze heeft namelijk evenzeer aandacht voor liet heilige als voor het aardse. Hier, bij Hubers, hangen in overgrote meerder heid landschappen en stillevens, en slechts een paar religieuze werken. Wie echter de moeite neemt, nader met zijn werk kennis te maken, dringt tot een gans ander en veel belangrijker facet van zijn wezen door: zijn diepe vroomheid, zijn worsteling om geloof, die hun uitdrukking vonden in een stroom van bijbelse en heiligen-afbeeldsels. Hij schildert deze namelijk allerminst om der wille van het stichtelijke prentje, maar uitsluitend, omdat ze voor hem een stuk persoonlijk mystiek beleven vertegenwoordigen, dat hem zeer wezenlijk raakt. IJET heilige en het aardse dus. De ver- 11 wijzing naar het heilige in het voorgaande was een zijpaadje. We meenden het echter even te moeten be treden, alvorens nader op het tentoon gestelde werk in te gaan, omdat daar mee het beeld van deze schilder wordt gecompleteerd. JVlin heeft namelijk in deze expositie het accent op het aardse laten vallen, al kan ook in de uitbeel ding daarvan een sterk stuk religieus besef verborgen zijn. Twaalf werken heeft Min aan de openbaarheid prijs gegeven. Daarnaar Wenst hij dus te worden beoordeeld, althans op dit ogenblik. Zegt dat ook, dat hij een bepaalde periode in zijn ar tistieke ontwikkeling als afgesloten be schouwt? We hebben wei enigermate die indruk, al zijn hiervoor dat ge ven we toe weinig aanwijzingen. Op het ogenblik bevat het werk van Min vrij veel Franse elementen, die op persoonlijke wijze zijn verwerkt. Er is met name nog al eens een herinnering aan Braque te vinden. Er is een sterke voorliefde voor zware omtreklijnen en sprekende kleuren. Ook in de manier, waarop bepaalde zwarte partijen wor den opgezet, komt sympathie voor deze Fransman tot uiting. Toch kan men niet spreken van slaafse navolging. Het blijft Jaap Min, die hier aan het woord is. Men kan het ook anders zeggen en dat omschrijft de huidige toestand misschien scherper: wat er aan aanra- kingsvlakken bestaat tussen het werk van Min en dat van de Fransman Bra que (en in een enkel opzicht soms ook cat van Rouault, lijkt ons toe) bewijst, dat beiden op een verwante manier reageren op de dingen die zij zien en willen uitbeelden. J7EN van de sterkst sprekende ken- merken van het werk van Jaap Min is zijn gevoel voor kleur en voor compositie. Dat wil overigens niet zeg gen, dat de harmonie in zijn werken vanzelf ontstaat. Elk stuk opnieuw is het resultaat van een bittere worste ling met de idee en de materie. In feite is deze strijd nooit uitgestreden. Meer dan één stuk op deze expositie is na de oorspronkelijke opzet herhaalde malen herzien en herschilderd en daarbij vaak ingrijpend gewijzigd. Telkens opnieuw is er aan geploeterd en gewerkt, zon der dat de maker zich ooit bevredigd voelde. Soms leidt de striid niet tot een overwinning; dan acht Min zich vast gelopen en verdwijnt het doek in een hoek van het atelier. Soms ook komt na maanden herschilderen en omwer ken het moment, waarop hij het werk van zich af zet. Hij is er mee klaar ge komen, in de artistieke, ambachtelijke en psychologische zin van het woord. Desondanks maakt het werk, dat hier ls tentoongesteld, de indruk, fris van de lever op het doek te zijn geworpen, weliswaar met grote zorg voor de com positie en voor de „kleurklank", maar toch zonder al te grote moeite. Die in druk wordt nog versterkt, doordat de De bekende Noorse kunstschilder Prof. Per Krohg vervaardigde het hier afgebeelde schilderij, waar over hij twee jaar deed. Het stuk, dat een oppervlakte van 6x9 meter beelaat, zal per schip naar de Verenigde Staten worden ver voerd waar het geplaatst zal worden in het gebouw van de Veiligheidsraad in New York. Het schilderij symboliseert de wereld van de toekomst" zegt Prof. Krohg. „Beneden zien we de wereld die wij verlaten geschil derd in „echte" kleuren. De rest van het stuk is uitgevoerd in hel dere en mooie tinten De krijgs man heeft de draak (de Boosaar digheid) verslagen. Hij werpt zijn zwaard weg e'n begeeft zich naar de Verenigde Naties. Rechts zien we de blanke, de zwarte en de gele gevangene die hun vrijheid krijgen. Ik heb getracht nieuwe ideeën aan de symbolen te geven zegt de schilder. „De vrijheid wordt ge geven door het paard (rechts), dat in vrijheid wordt gesteld en de afbeelding in het midden een man en vrouw die naar elkander knielen, omringd door hun kinde ren, symboliseert de Vrede". Het schilderij zal op 20 September onthuld worden. schilder zich in geen enkel opzicht heeft laten afleiden door toevallige bij komstigheden. Hij heeft volkomen af stand genomen van de uiterlijk zicht bare werkelijkheid, alle details wegge werkt en getracht, alleen de essentie der dingen: kleur en vorm over te houden. Men ziet dit het duidelijkst aan twee van de drie stillevens, een met een me loen en een met een fles, die als het ware de zijluiken van deze triptiek vormen. Dat met de meloen houdt het cnder de belichting in deze expositie ruimte niet geheel uit; de kleur wordt iets hard. Niettemin geeft het een zeer zuivere indruk van wat Min verstaat onder de „klank" van een schilderij. Uiterst zorgvuldig zijn de verschillende kleurelementen over het doek verdeeld. Het geheel is volkomen afgewogen. Rood, geel en groen zijn de meest spre kende componenten erin. Een zwart- wit-reproductie zegt niet alles, maar kan toch een vage indruk geven van de wijze, waarop een schilderij is op gezet. Daarom drukken wij hierbij een foto van dit doek af. Het andere hier genoemde stuk, dat met de fles, is wat stemmiger van kleur, maar een even fraai voorbeeld, waarbij het bovendien nog duidelijk laat zien hoezeer vele van Min's werken worden gedragen door een compositie, waarin de beide diagonalen een hoofdrol spelen. Het doek, dat hier als „Sluisje" is aangegeven, en kennelijk is geïnspi reerd op de fraaie gracht rondom het Oude Hof, geeft een andere kant van Min's kunst. Donkere tinten en verti cale elementen overheersen hier. Maar alles wordt als het ware bijeengehou den door het weggetje, dat zich hier als een rood lint door het gehele tafe reel slingert. Uiterlijk heeft het met het Oude Hof weinig meer te maken. Bij rustige beschouwing echter voelt men plotseling, dat er wel degelijk een verband bestaat en dat hier toch wel iets wezenlijks is gegeven. Ten slotte noemen we dan nog het „Geitenweitje", een gesloten compositie in een fraaie, heldere kleur, en het mooie landschap in Kerkrade. TOT zover dan het aardse. We vinden het buitengewoon jammer, dat deze tentoonstelling van het heilige in de visie van Jaap Min niet méér Iaat zien. Er hangen hier drie werkjes, twee gouaches en een olieverfdoek, die een uitermate onvolledige indruk van zijn oeuvre geven. Dit in meer dan één op zicht. Niet alleen zeggen deze drie stukken weinig omtrent de geestesge steldheid van do schilder, maar boven dien hebben wij de idee, dat er werk te vinden moet zijn, dat een sterker be- wijs van zijn kunnen levert. Nog het meest heeft tot ons gesproken de gouache „Drie vrouwen bij het graf", een stuk vrijwel zonder details. De werking moet hier komen van het to taal. Dit belichaamt een sfeer van ver slagenheid en somberheid, waarin een enkel groen een lichtend element vormt. Zijn „Madonna" komt ons wat zoetelijk voor en nog het meest traditioneel van visie. „Jeanne d'Arc" overtuigt ons evenmin helemaal, al is het mooi van kleur. Overigens is deze wijze van voor stellen van het heilige in de R.K. ker kelijke kunst volkomen ontraditioneel. Dat kan ons slechts verheugen. Wat er op dit gebied is en vaak nog wordt ge presteerd, leidt niet zelden tot een schrikwekkend smaakbederf en is een schokkende uiting van conservatisme juist in die kringen, waar men meer openheid zou verwachten. Het bewijst de grote moed van de schilder, dat hij de vernieuwing, die hij in de uitbeel ding van het aardse nastreeft, ook pro beert toe te passen bij de zichtbaarma- king van het heilige. Daarbij stuit hij uiteraard op zeer grote moeilijkheden. Want zijn zoeken wordt nog lang niet altijd en overal als goed en juist aan vaard. Over het algemeen moet het vernieuwingsstreven het nu wel bijzon der moeilijk krijgen, omdat onlangs nog eens opnieuw door het allerhoog ste kerkelijke gezag de betekenis van de traditie en de herkenbaarheid bij de kerkversiering onder de aandacht van priesters en gelovigen is gebracht. Helaas vallen zuiverheid, eerlijkheid en vroomheid niet altijd samen met traditie zeker niet in de kunst. De noodzaak van beperking dwingt ons, de overigens uitstekende tekenin gen onbesproken te laten. Zij zijn ove rigens de moeite van een bezoek even zeer waard als de schilderijen. Men kan er tot 13 September terecht. Van W. Een oogsltafereel in de Vlaamse Ardennen. Enkel het ossenspan verschilt van het overigens sterk Hollands aandoende landschap. r.Ü (Van onze correspondent te New York) Op initiatief van de bladen der Regionale Dagblad Pers zal in begin Septem ber een Nederlands busconducteur een maand lang zijn arbeidsterrein verleggen naar.New York, terwijl een New Yorks collega zijn taak in Nederland over neemt. Deze uitwisseling is een ongebruikelijke zaak. Het organiseren ervan heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Het is veel meer dan een „stunt". De gedachte, die de organisatoren heeft bezield, is geweest een experiment in levens kunst te organiseren: hoe zal het immers een Nederlander bevallen een maand lang onder New-Yorkse omstandigheden te leven en te werken, en hoe zal het zijn Amerikaanse collega vergaan, die gedurende die tijd, al werkende, in Neder land aan het klimaat went? Het antwoord op deze vraag zal men beter kunnen geven, waimeer de beide buschauffeurs die heen en weer over de Oceaan de gast zijn van onze K.L.M. na afloop van deze uitwisseling hun normale routes weer berijden. (Van een onzer redacteuren) !">E Bergense schilder Jaap Sax kan men, zonder hem ook maar in het minst onrecht te doen, realist noemen. Hij zou zelf niet graag een andere karakte risering van zijn werk geven, want hij moet van modestromingen weinig of niets hebben. Aan alle „-ismen" heeft hij een ingekankerde hekel. Het strookte dan ook evenzeer met zijn gevoel voor humor als met zijn artistieke opvattingen, toen een vriend hem kortelings als de nieuwste stroming in de beeldende kun sten het „ikvergisme" aankondigde. Hoe sterk hij in het gewone leven ook ge troffen moge worden door wat er zich om hem heen afspeelt, hoe benauwend hem deze tijd bijwijlen ook moge voorkomen, zijn werk is vrij van deze proble men en twistpunten. De schilder gaat zijn eigen gang en maakt zijn werk zoals het hart het hem te doen ingeeft. Ook komt er wel eens een enkel bloemstuk van zijn palet verder een dood-enkel stilleven. Sax schildert nus landschappen in een nogal realistische weergave. In derdaad moet men dat realisme van de schilder niet al te letterlijk opvatten. Het is zeker niet zo, dat hij een nauw keurige weergave van het geziene zou nastreven, want hij zet zijn ezel nooit in de buitenlucht neer. Zijn doeken ontstaan volledig in het atelier, waar ze geheel uit net hoofd worden opge zet en uitgevoerd. Daarbij gaat het hem om de weergave van wat hem in het landschap getroffen heeft. Het beeld van de natuur wordt als het ware innerlijk verwerkt en tot de es sentie herleid. In dit opzicht zou men een parallel kunnen trekken tussen de opvattingen van Jaap Sax en die van Edgar Degas: deze immers stelde zich ook op het standpunt, dat men nim mer naar de natuur, doch uit net ge heugen moest schilderen, omdat het beeld van wat men had gezien dan was ontdaan van alle toevalligheden en was teruggebracht tot zijn wezenlijke be standdelen. Het wezenlijke is hier: het totaalbeeld, de indruk van kleuren en vorm, die het landschap in de geest van Sax heeft achtergelaten. MOG in een ander opzicht past de kwalificatie „realistisch" niet ge heel op dit werk. Het gaat Sax niet ge heel en alleen om het geheugenbeeld van het landschap. Van zeer veel be lang acht hij ook de sfeer van zijn doeken. Hij legt een zekere poëtische waas over zijn doeken is eigenlijk enigermate romantisch, zonder dat men hem een vervalsing van de werkelijk heid kan verwijten. Integendeel. Maar hij heeft nu eenmaal zijn voorkeuren, omdat hij in bepaalde opzichten alleen dan maar kan zeggen, wat hij te zeggen heeft. Zijn liefde heeft b.v. het grauwe licht van een winterdag of de verva gende kleur van een schemeravond soms ook het wat onwezenlijke tegen- LIET is goed-Hollands werk, wat Sax maakt. Hij behoort al weer tot een oudere generatie en dat is te zien. Wat hij schildert kenmerkt zich evenzeer door een eigen karakter als door een zeer goede vakkennis. De degelijkheid hiervan is bepaald niet modern. Het is trouwens ook in een ander opzicht goed-Hollands, Sax heeft na melijk een sterke voorliefde voor het landschap. Hij ontleent de overgrote meerderheid van zijn motieven aan het land om Bergen heen: aan de polders, de duinen en de zeekust en verder aan het merengebied bij Kortenhoef. licht van de zon, die door de wolken begint te breken. Hierdoor ontstaat in het werk van Sax een zekere verstilling. Er is ruim te, rust en harmonie in zijn landschap pen. Het halve licht maakt de sfeer der dingen wat inniger. Het is een verstilling, die bij de beschouwer weerklank vindt. Men komt bij dit werk op adem. Ook zonder dat men precies kan analyseren waardoor ze tot stand komen ondergaat men bij dit werk de harmonie, de stilte en de zui verheid ervan. Dit is geloven wij wel een van de voornaamste kenmerken: de zuiver heid, waarmee de schilder zijn bedoe lingen voelbaar maakt. Dit werk be vat geen valse effecten, het doet zich niet mooier voor dan het is. Maar het haalt van de dingen nauwelijks ver moede facetten naar voren op een wij ze die de beschouwer onmiddellijk aanspreekt. In dit opzicht werkt het verrijkend. En daarvoor kan men de schilder slechts dankbaar zijn. Van. W. JJE eerste vraag, die de organisatoren hebben moeten oplossen, gold: waar haalt men een dergelijke „ambassa deur" vandaan? Candidaten zijn er te over. De keuze viel, om tal van rede nen, op de stad Amersfoort, min of meer in het centrum des lands, waar een particuliere maatschappij ge meentebusdienst verzorgt. De tweede vraag, die wij hadden op te lossen was: hoe wordt de „ambassa deur" gekozen. Amersfoorts buschauf feurs hebben, zonder uitzondering, een uitnemende reputatie voor voorkomend heid bij veilig verkeer. Men kan, wat dat betreft, willekeurig een chauffeur aanwijzen. Men kan de burgemeester vragen te beslissen, of de busdirectie. Er werd echter besloten het Amers- foortse publiek uit te nodigen bij meer derheid van stemmen de meest popu laire man te kiezen uit het korps van Amersfoorts buschauffeurs. In de Amersfoortse Courant zullen in de ko mende dagen de foto's en namen wor den afgedrukt van de buschauffeurs der plaatselijke diensten. Op een daar bij gepubliceerd formulier zullen de lezers van het blad hun voorkeur te kennen kunnen geven. De keuze in New York. TN New York had men bij voorkeur op soortgelijke wijze de keuze van de Amerikaanse buschauffeurs be paald, die een maand lang in Amers foort komt rijden. Maar New York is nu eenmaal te groot; alleen al om een dergelijke enquête uit te werken zou een uitgebreide staf vereist zijn. Van daar dat men heeft besloten, in over leg met de directie van de particuliere vervoersonderneming, die busroutes in het stadsdeel de Bronx heeft, de ver tegenwoordigers van het personeel en de vakvereniging, een chauffeur aan te wijzen, die de beste antecedenten heeft om naar Amersfoort te reizen. Verdienen „eikaars salaris". LIET aantrekkelijke in deze uitwisse ling is niet alleen, dat men ditmaal eens geen studentenfeestreis heeft ge organiseerd, maar twee arbeiders in de gelegenheid stelt in een ander land van eikaars salaris te leven. De dollar is meer waard dan de gulden, maar de levensvoorwaarden in Nederland zijn goedkoper. Het is de mening van organisatoren, dat beide chauffeui met elkafers salaris zeker zullen nen rondkomen. Maar er bestaat twijfel aan, dat beiden in aanrakini zullen komen met een geheel ander ld ven, dat vermoedelijk elementen biedtl die nu eens aangenamer en dan eem minder aangenaam zijn dan men hei in eigen land is gewend. Overheersend! is echter de gedachte, dat beiden het gedurende de maand, die zij in den vreemde zullen doorbrengen, in de ge. legenheid zullen worden gesteld eenl ervaring op te doen, die zij heel hun leven niet zullen vergeten. Eerst opleiding, HE organisatoren beseffen, uiteraari' u dat de verkeersomstandigheden sen Amersfoort en New Yorks „Bronx' genaamd naar een Nederlandse ki lonist Jonas Bronck aanzienlijk va schillen. Vandaar, dat de New Yorksi busmaatschappij, de Third Avenut| Transit Corporation, zich heeft voor. genomen de Nederlandse chauffeur een week lang op te leiden op het Ameri. kaanse bus-type. Zodra hij op de vaste route komt, wordt hij vergezeld dot; een Amerikaanse collega, die eventucls taalmoeilijkheden kan helpen oveiJ bruggen en uiteraard beter het publiek zal kunnen vertellen, hoe men naar eei van de honderdduizend straten langt] de busroute kan komen. Behalve het vervullen van zijn taak zal de Nederlandse „ambassade gelegenheid te over hebben om van New York en omgeving te kunni, zien. Uw correspondent staat daarvo»i| borg. Nederlandse verenigingen in t: om New York zullen met hem kenni| willen maken, Amerikaanse partic re verenigingen zullen hem uitnod op gezellige avonden, en er zal ruimschoots gelegenheid zijn wat hëï rustiger Amerika te zien, buil New York. De „ambassadeur" zal geruime ti een persoonlijkheid in New York zijl Dagblad-interviews, optreden voor levisie staan alle op het programmi Vanzelfsprekend worden de maatregelen genomen om ook de rikaanse chauffeur buiten de werk uren een aangename tijd in Nederlanil te bezorgen. Volendam en Marken, Alkmaar, Amsterdam staan, vanzelf sprekend, op het programma en ook de talrijke Amerikaanse instanties en clubs in Nederland zullen in de gek' genheid zijn hun „ambassadeur" t( verwelkomen. De organisatoren beseffen, dat deze uitwisseling slechts een uiterst be scheiden stap is in de richting va» betere-internationale-verstandhouding- in-de-praktijk. Dat is het voornaamste doel dat hun voor ogen staat. Zij ver trouwen er op, dat dit uitzonderlijk experiment zal bewijzen, dat het heel goed mogelijk is een man over te plan ten in een geheel ander land (en dus een andere omgeving) en hem daar - even succesvol als hij dit in eigen land placht te doen zijn normale werk te laten verrichten. tijd. U zult langs dijken en in weilan den moeten zoeken en met het hooier hebben die haar mooiste tooi prijs gegeven. Maar verschillende bloemer keren in de nazomer weer en er is rjit jaar behoeven wij ons niet voor de zomer te generen. Hij heeft inderdaad ®chermbloemige beri u zijn zonnejurkje aangetrokken en gedraagt zich zo wellevend mogelijk. Het klaver ofHruivenW-d^h^ leeuwen hek is ditmaal werkelijk „ZOMER". Wij mensen genieten er zo van dat wij ver- je Mis?chien zipt u ^ok h t rood v', getev hem te prijzen, hoewel de lente strijk en zet in alle toonaarden bezongen rattenstaart of het violet van kaaslesl wordt en met veel woorden en afbeeldingen ons ingeprent wordt dat de herfst kruit. Maar bii ieder tochtle komt i| D f ly.-im Ti mrtri #7/7+ sv>/j*i e-n ef-i]. -i I ook nog wel lichtpuntjes heeft. Of zijn er toch nog bezwaren dat men zo stil zwijgend is? Heeft men soms liever een hittegolf die tot nu toe achterwege is gebleven? Neen, dat toch bij lange-na niet, want een hittegolf maakt dat mens noch bloem veel levenslust heeft. Mensen hangen rond en bloemen kwijnen en laten hun kopjes hangen. Neen, ik ben tevreden met de zomer zoals die nu is en wens geen hittegolf, want ik houd van frisse, stralende bloemen. Bloemen in huis en in de tuin. Langs-duin-en-dijk-gezochte bloemen waar men een groot veldbouquet van kan maken. Een bouquet van fijne herinneringen aan schuilplaatsjes onder struiken, aan ruisend riet of een wiekende vleugelslag over blauw water. Bloemen, waarvan de zacht gele kleuren herinneren aan de ijl vliegende vlinders boven wal en water. JsJAAR hartelust bloemen plukken, van zeepkruid staat mooi naast blauw mag men dat overal? Mag men de slangenkruid". Kind te zijn geweest, kleinoden van de Natuur in dichte bos- te zjjn geworden en nooit een kransje sen uittrekken? De zeldzamen, en de heel, heel zeldzamen? Dat natuurlijk niet. Dat wilde boshyacinthjes, le lietjes-van-dalen, orchideeën, parnas- sia, silene, niet uitgeroeid worden is een zaak voor ons allen. Zij zijn de kroonjuwelen van de natuur, ook in te hebben gevlochten van meizoentjes, nooit en fijn bouquetje te hebben ge maakt van zandblauwtjes en rode thym! Wat zou dr. Jac. P. Thysse daarvan hebben gezegd? Sla er de door hem geschreven boeken op na, iuvunjuwcien va 11 ue natuur, ook i" blader in de Verkades albums en U onze provincie. Gezamenlijk moeten zult tot de conclusie komen dat daar d ettelijke doziin-STsoorten Wij de zeedistel, de duindoorn, de kar- waar in de natuur overvloed is, dat grover eUelvjke dozjnen soorten, dinaalsmutsen en nog zovele andere daar waar geen zeldzaam bezit wordt Wilt ,u '®ts UJns en kleurigs in et' aangerand, men in bescheiden mate glazen bakje Ziedaar, de in vele klei" mag plukken. ren aanwezige vleugeltjesbloemen, het Noord-Holland zo rijk aan schake- duizendguldeiikruid, ratelaars, eere- ringen, lijkt zelf wel een veldbouquet, PrÜ-3> thym, geel waldstroo. Of lieve' een symphonie in groen. Het diep- toch een fors bouquet: toortsen, PSP' groen van parken rond buitenplaat- bloem, zeepkruid, hondstong. Het geel sen, of bossen in Kennemerland of in van tennisbloem naast het blauw van de buurt van Bergen en Schoorl. Het slangenkruid. steekt af tegen het vrolijk geel der Er is te kust en te keur voor wie duinen, het grijsgroen van rietlanden ogen heeft. Er wordt rijkdom geboden en dit alles met een ondergrond van aan hen die bescheiden zijn en die grasgroen. In ieder van die onderde- weten te waarderen wat de zomer ons len weten wjj de grote verscheiden- biedt. Zo u zich tot hen rekent dan heid van -mid-zomerbloemen. beleeft u ook elke dag een verrassing. Woont u in Hoorn of Enkhuizen dan de verrassing van de zomers" zomer- bent U er het slechts aan toe in deze PETRA in bescherming nemen tegen het ruw geweld van gulzige handen. Steeds zullen wij zelf moeten bedenken en ook anderen dóór vertellen dat het zorgzamer is bij plukken een schaar of een mes te gebruiken, dan maar te trekken en te rukken aan heester of plant. Ik ken ouders, die hun kinderen verbieden bloemen te plukken. Pas daar mee op. Deze kinderen zullen ói niet kennen óf steeds hunkeren naar de stille vreugde een veldbouquet in ae handen zien groeien. Dat gaat zo: „Hier moet nog wat geel. Wacht, ik neem zo'n toef janskruid. Het rose De Engelse zwemmers Kathleen 20-jarige Egyptenaar Bakr Soliman jaatste poging van een groep zwe steken, in slaagden de overtocht van C twintigjarige Kathleen Mayoh, een fabr jninuten in het water gelegen. Ze is ge jaar heeft zij ook reeds een poging geda weersomstandigheden. Zes kilometer uit j,et water tillen. De 26-jarige Birkett zeti voet aan wal. Het slechte weer noch d opgeven dwingen. Bij het ter perse gaai een 56-jarige Schot en Fahmy Attalah, e water. Indien wij een overzicht geven van 6e talrijke pogingen, welke de laatste 43 uur zijn ondernomen, komen wij tot 0e volgende feiten: De Amerikaanse brandweerman Bob paysour heeft de strijd- gestaakt (FrankrijkEngeland-route)de Fran je politieagent Noel Claud staakte de strijd (zelfde richting); mevrouw Elna Andersen (Denemarken) gaf de strijd tegen het Kanaalwater op na 16 uur in jee te hebben gelegen. Zij was gestart te St Margareths Bay. Van hetzelfde plaatsje was vertrokken Jenny James (Engeland), maar ook zij ging het wa- (er uit: oorzaak zeeziekte. Vier Egyptenaren moesten uit het water worden gehaald, namelijk Helmy tl iYlarahl, Youssef Girgif, Said Yaffin co Hassan Radl. Zü konden niet tegen de sterke stromingen en de vrij hoge golven in het kanaal op. Girgif en Ma- rahi hadden elf uur in het water gele gen en een afstand van 6 km scheidde hen van Dover. De eb belette echter de beide Egyptenaren Ret strand te berei ken. De 21-jarige Britse soldaat Philip i Mickman gaf de strijd op, toen hij nog geen kilometer van de Franse kust verwijderd was. Hij had uur ge zwommen. Victor Birkett, de 26-jarige Engels- I man, zwom zo uitstekend, dat men hem in staat achtte het record te verbete- g. I ren. Maar toen hij in de buurt van Do- y als gauw in de rietlanden, aan *1 oevers van plas of vaart terecht el daar zijn nu volop bloemen, valeriaaul moerassendoorn, pijlkruid; wi'de spi-| rea„ munt en de gele pyramide tros-1 sen van de wederik. Een moerassig landje brengt u mis-I schien wel de verrassing van de dajl namelijk het vleeseténde plantje zoflT nedauw of de rietsigaren, die op zijl Zondags „lisdodden" heten. Er is i»J derdaad een plekje met zonnedauf in Noord-Holland, maar het zijn fijn-proevers, die het vinden en weten dan ook wel dat ze er af mot'l ten bleven. Om het wonder van zui'A gende klierhaartjes goed te bestudel ren, zou men hoogstens één plantjfl eens in een potje kunnen poten. I Maar kom, wij hadden het ovcrl .veldbouquetten". Ga naar de duine»| Plechtigheid te Lausanne De leden van het bestuur van het Internationaal Olympisch Comité zqn te Lausanne, de zetel van het I. O. C. tezamen gekomen teneinde de over dracht te verrichten van de presiden tiële waardigheid van de scheidende Sigfrid Edstroem op de nieuwe func tionaris, Avery Brundage. Het gezel schap legde een krans op het graf van ie stichter der moderne spelen, Baron ïerre de Coubertin. In tegenwoordigheid van autoriteiten fan de stad Lausanne werd een re ceptie gehouden op „Mon Repos", het centrum van het I. O. C. Het gemeen tebestuur van Lausanne heeft op deze receptie de wens uitgesproken, dat de tpelen van I960 aan Lausanne zullen worden toegewezen. Tenslotte werden dé sleutels van „Mon Repos" symbo lisch overgedragen aan Avery Brun dage, de nieuwe president van het comité. Bij een poging om een 200 km. lange zwemtocht van Esbjerg in Denemarken naar Ilusum in Sleeswijk Holstein te volbrengen is, zo neemt de waterpolitie te Sleeswijk aan, de 66-jarige Duitser Otto Kemmerich verdronken. Deze veteraan, die 20 jaar geleden er in slaagde het Kanaal over te zwem men, is sinds hij vier dagen geleden van het eiland Sylt is vertrokken de tocht liep via een aantal eilanden niet meer gezien. Van Sylt zou hij naar het eiland Amrum gaan, waartoe hij 10 kilometer in een brede stroom, die als zeer gevaarlijk bekend staat en nog hooit door iemand is overgezwommen, moest afleggen. Op Amrum is hij echter nooit aange komen en uit het feit dat op dit eiland een waterdichte zak, welke Kemmerich hij zich heeft gehad, is aangespoeld, leidt men af, dat de Duitser verdron- en is. Kememrich verliet Esbjerg op 25 Juli Toen hij Sylt bereikte had hij on geveer de helft van de 200 km. afge legd. Na aankomst in Denemarken hebben ie Nedei-landse keurploegen van de Koninklijke Nederlandse Korfbal Bond, "6 een demonstratietournee door De nmarken maken, te Ollerup in het luiden van Funen een demonstratie ge geven voor cursisten van de gymnas tiek hogeschool, het bekende instituut Van Niels Bukh. Het internationale ge selschap toonde zich enthousiast voor ;et spel en cursisten uit Egypte en lerika namen de spelregels met zich iee. Een Zuidhollands team, dat een Wedstrijd tegen de rest van Nederland ppeelde, verloor met 108. Vervolgens werd onder grote belang stelling een demonstratie gegeven in jet stedelijk stadion van Odense. Deze demonstratie maakte zo'n indruk op de Sanwezigen, dat na afloop door een ffoep bezoekers een korfbalclub werd pPgericht. Sf. Etienne klopte NAC met 42 Te Breda werd de voetbalwedstrijd |espeeld tussen N.A.C. (Breda) en de ■pcanse club, waarin Kees Rijvers ^Peelt. De wedstrijd eindigde met een - overwinning voor St. Etienne. Na- deze club bij rust reeds een 21 voorsprong had behaald. Kees Rijvers, j"e na zijn blessure in de wedstrijd isn ,®in{lhoven opgelopen, weer mee- PPeelde, scoorde voor St. Etienne het Oew ^oelPunt. Ongetwijfeld was hij w beste technische speler van de club. Goed werk leverde even- de Franse spil De Cecco. re j£ (I ve Hi ne ui tic in nii sti La de va de v. I Du kei Lo< ser, bui 23 Sfo We zev Sm een twe naa etai in de mei sen dezi O de tegc mas vooi ners de 1 Wei etap In de I een Op gene 25 r derc alge: 59 u acht Lam sec. land een Vo sterr gege toen nog i De 1 Clae: van I zijn stake Guili onge zij bi toen de w Te gens ren zwaa He gems de b' vn R paar boon" geval op s gewo bract

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 10