Fort Pampus blijft geen fort
TUNNELS ONDER IJ EN NOORDZEEKANAAL
EEN DRINGENDE EIS
Jongelui „leenden" vijf auto's in
een maand tijd
r
Nederlandse afgevaardigden benoemd
in kolen- en staalgemeenschap
Reeds vier doden
GROTE VERGADERING IN AMSTERDAM
Vertraging gaat ten koste van onze
nationale welvaart
Noord-Holland is té lang
veronachtzaamd
Middeleeuwse tol
Enorme diefstallen van
suikerriet op Java
Verlies van millioenen
Kom maar naar de
wachtkamer
Eersie symiomen van de naderende herfst
Na panne werden zij
zwijntjesjagers
Elf Nederlandse technici
zagen Amerika
Veel interesse yoor ruil
New YorkAmersfoort
Reeds losgemaakt uit de
stelling Amsterdam
Eerste vergaderinglO Sept.
in Straatsburg
Robbie, de zeehond, nog steeds bij
familie Hoep in Den Oever
KoaI fttAteJk
Weer vrijwilligers naar
Korea vertrokken
Nog iwee kinderen in
levensgevaar
De stier „Adema 197"
vereeuwigd
Friese Mij. van Landbouw
viert eeuwfeest
Landbouwer kreeg schrik
van zijn leven
VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1952
(Van onze speciale verslaggever)
VEDERLAND is te arm, niet om het geld op te brengen teneinde zo snel moge
lijk zowel een tannel onder het IJ bij Amsterdam als onder het Noordzee
kanaal bij de Hembrug te bouwen, doch om zich door het nalaten daarvan nog
langer de huidige, slechte economie op verkeersgebied te veroorloven. Beide
tunnels moeten er komen en liefst zo spoedig mogelijk en dan ook zo, dat b.v.
het tunnelcomplex onder het IJ op Maandagmorgen en de tunnel bij de Hem-
weg Maandagmiddag in gebruik zal worden genomen. Deze woorden werden
gisteravond in de grote zaal van Krasnapolsky te Amsterdam gesproken door
th F. E. Spat, voorzitter van Centraal Overleg der Verkeers- en Vervoershonden
en Eigenvervoerdersorganisatie, bestuurslid van de Internationale Kamer van
Koophandel en voorzitter van de International Road Federation. Zijn gehoor
bestond uit vertegenwoordigers van talrijke gemeentebesturen uit Noord-Hol
land, de waarn. Commissaris van de Koningin in onze provincie, de heer Frak
ken, leidende personen uit Verkeers- en Vervoersorganisaties, 's Rijkswater
staat, de Ned. Spoorwegen, Handels- en scheepvaartkringen en de bankwereld.
rvEZE vergadering was georganiseerd
door het IJtunnelcomité te Amster
dam, ontstaan uit de Belangenvereni
ging AmsterdamNoord en kreeg de
medewerking van de Commissie Oever
verbindingen Noordzeekanaal, waarin
zijn vertegenwoordigd een groot aan
tal Kamers van Koophandel en enkele
gemeentebesturen. Behalve door mr
Spat werd het woord gevoerd door de
heer W. Thomassen, burgemeester van
Zaandam, de heer Van Baar. burge
meester van Edam en de heer M. C.
van Hall, directeur van het Verenigd
Cargadoorskantoor te Amsterdam.
Het verkeer tussen de beide delen
\'an Amsterdam en over het Noord-
zeekanaal is de laatste jaren enorm
toegenomen en groeit, aldus mr Spat,
nog met de dag. Dit verkeer moet zo
wel bij Amsterdam als bij de Hem
brug en in Velsen verwerkt worden
door ponten, die «bsoluut niet meer
voor deze taak geschikt zijn. Het op
onthoud is dikwijls enorm groot en
dat betekent niet alleen tijdverlies en
dus financiële schade, doch remt ook
de ontwikkeling van gebieden, die
voor de welvaart van het gehele land
van grote betekenis zijn.
Aan de tunnel bij Velsen wordt
thans gewerkt en wij hopen, dat deze
jn 1958 klaar zal zijn. Doch daarmee is
men slechts ten dele toe aan een op
lossing. In 1951 werd van de ponten
over het IJ bij Amsterdam gebruik
gemaakt door bijna twee millioen
voertuigen, vijftien millioen wielrij
ders en acht millioen voetgangers. De
ponten bij de Hembrug verwerkten m
de eerste zes maanden van dit jaar een
steeds stijgend aantal motorrijtuigen.
In Januari was dit getal 3380, in Maart
3750, in Mei 4070 en in Juli 4250 stuks.
Op de spitsuren brengt deze grote
verkeerstoevloed vcor motorrijtuigen
riet zelden een wachttijd met zich van
drie kwartier. Hier moet een eind aan
komen.
Amsterdam is in vele opzichten ren
aanzien van haar verbindingen be
voorrecht. We denken aan het lucht
verkeer en aan het verkeer te water,
doch op het gebied van het wegver
keer bestaat hier een toestand, die in
feite als achterlijk kan worden beti
teld. En dat, terwijl Amsterdam toch
straks als knooppunt moet worden ge
zien in het a.s. Europese wegenplan.
De tunnel onder de Mont Blanc zal
binnenkort worden verwezenlijkt. De
nemarken zal binnen afzienbare tijd
een tunnel bouwen onder de 20 km
brede Grote Belt. Moeten wij dan ach
terblijven?
Denkend aan de financiering van de
•projecten uitte mr Spat nogmaalsde
ernstige klacht, dat van de belasting
opbrengsten van het wegverkeer in
ons land slechts een klein deel aan het
wegennet ten goede komt. In 1951 wa
ren die inkomsten f 222 millioen. Voor
verbreding of uitbreiding van het we
gennet werd in dat jaar slechts 47,6
millioen besteed. Dit jaar wordt de
opbrengst van deze sector der belas
tingen geschat op f 230 millioen- Laat,
men daar nu eens een flinke portie
van reserveren voor de twee tunnels.
Bouwt deze tunnels en verhoogt daar
door de welvaart van ons land.
F)E burgemeester van Edam, de groot-
ste gemeente in Waterland, de heer
G. M. van Baar, schetste de belangen
De cijfers omtrent de behaalde resul
taten bij twaalf in particuliere handen
zijnde suikerfabrieken in Midden-Java
wijzen uit, dat bij twee fabrieken in de
omgeving van Solo en drie ten Zuiden
van Muria de rictdiefstallen geen grote
omvang hebben, maar dat bij zeven fa
brieken in het gebied van Tegal en
Cheribon de diefstallen fantastische af
metingen hebben aangenomen, aldus de
Anetacorrespondent, die op Midden-
Java bij een ondernemingsdienst de
cijfers ter inzage kreeg.
Van de 7000 ha van deze zeven fa
brieken werden bijna 200 ha volkomen
kaal geroofd of wel 28 procent van het
areaal. De onderneming Sgragi kwam
er het best van af met 10 procent ver
lies. Pangka werd het meest getroffen
met 39 procent verlies. Ook Djatibarang
leed zware verliezen, namelijk 37 pro
cent. De opbrengst suiker uit riet. be
rekend per ha, ging op sommige onder
nemingen sterk achteruit. Het verlies
door rietdiefstallen loopt in de millioe
nen.
De kwestie Ledere c s thans
op hoger niveau
Een woordvoerder van het basiscom
mando te Djakarta heeft Donderdag
desgevraagd aan Aneta medegedeeld
dat de kwestie van de in beschermirv
genomen Leelere c.s. ide i.g. Wester
ling-arrestanten) thans op hoger m
>veau gebracht is.
Treffend voor de rem, die de
huidige verkeerssituatie bete
kent voor een natuurlijke ont
wikkeling van ons gewest was
hetgeen burgemeester Thomas
sen van Zaandam in zijn rede
aanhaalde. De leiding van één
der grote fabrieken in de Zaan
streek kreeg onlangs van één ha-
rer relaties, die bij het komen en
gaan door de ponten bijna twee
uur oponthoud had, het verzoek
om voor een volgend gesprek
maar aanwezig te willen zijn in de
wachtkamer van het spoorweg
station te Haarlem
dit dit gewest heeft bij een oplossing
van het verkeersvraagstuk. Bo
vendien zijn de tarieven, die wij voor I
het gebruik van de ponten bij Amster- i de horizon gekomen. Het heeft kans
dam moeten betalen een ernstige grief van slagen. Laat men daarom direct
die als een extra belasting worden be- 1 met de voorbereidingen beginnen.
schouwd. Een dergelijke middeleeuw
se tol moest toch al lang uit de wereld
zijn geholpen.
De heer Van Hall legde er extra de
nadruk op, dat niet de bouw van één
tunnel, doch van beide gelijktijdig
doorgang moet yinden. Zou men alleen
een tunnel onder het IJ maken, dan
komen we van de wal in de sloot. Be
halve het lokale verkeer zou de«e
weg ook het doorgaande verkeer van
de Hembrug tot zich trekken en het
probleem in Amsterdam nog eens zo
groot maken. Bovendien heeft de
scheepvaart groot belang bij een snel
le verdwijning van de spoorbruggen,
die een ernstig obstakel vormen. De
spoorwegen zuilen dit ook toejuichen,
daar hun dienstrooster dan niet meer
zo van het verkeer te water afhanke
lijk is.
Achterlijk
MA de pauze werd ten slotte het
woord gevoerd door burgemeester
Thomassen van Zaandam, die een blik
in de toekomst wierp. Het verkeers
probleem voor Amsterdam zal worden
opgelost door de beide tunnels en de
nieuwe Rijksweg, die straks door de
toekomstige Zuiderzeepolders naar het
Oosten gaat. Het doorgaande verkeer
zal dan buiten de Amsterdamse bin
nenstad omgaan en de IJtunnel kan
het lokale verkeer verwerken. De tun
nels moeten zo spoedig mogelijk wor
den gebouwd, want het verkeer langs
de weg heeft de laatste jaren een
grote omvang genomen en zal dat
blijven doen. Denk alleen maar eens
aan de bromfietsen. Noord-Holland
boven de waterbarrière van _J en
Noordzeekanaal is nu een achterge
bleven gebied. En dat, terwijl de be
tekenis van dit gewest met zijn in
dustrie in de Zaanstreek en te Velsen,
zijn landbouw en veeteelt en de mari
nehaven Den Helder toch zeker niet
gering is. De tunnels kunnen het weer
maken tot een behoorlijk deel van de
randstad Holland.
Stad en land zijn het ten aanzien
van de vraag om deze tunnels geheel
eens. De komst ervan is een nationaal
belang. Na lange tijd van onzekerheid
is de verwerkelijking van deze eis aan
In liet begin van deze maand heeft
een ingezetene van Tilburg bij de Arn
hemse politie aangifte gedaan van dief
stal van zijn auto, die in de Broek
straat stond geparkeerd. Een dag later
werd dit motorrijtuig te Westervoort
onbeheerd en defect aangetroffen. En
kele dagen later werd een op de Rijn
kade geparkeerde auto ontvreemd. Deze
werd defect in Ede teruggevonden. Weer
enige dagen later verdwenen op Alte-
veer in Arnhem drie auto's tegelijk.
Ook deze auto's werden achterhaald,
waarvan één te Amsterdam.
Training in fabrieken had
goede resulfaien
Vijf van de elf Jonge Nederlandse
werktuigkundige ingenieurs en op
werktuigkundig gebied werkende
M.T.S.-ers, die onder auspiciën van het
technische hulpprogramma van het
M.S.A. ongeveer aqht maanden voqr
een practische training in fabrieken in
de V.S. hebben vertoefd, bevinden zich
op het ogenblik aan boord van het s.s.
„Rijndam" op de thuisreis. Zij zullen
morgenochtend te Rotterdam arriveren
Het „Dutch Metals Team", zoals de
groep in Amerika werd genoemd, heeft
zich aan de overkant van de oceaan m
korte tijd een grote populariteit ver
worven.
Gesteund door het succes van de
thans bijna geëindigde reis, is een
tweede groep van dit type samengesteld
en aan de Amerikaanse initiatiefnemers
voorgedragen. In dit nieuwe, uit zestien
man bestaande team zijn thans behalve
werktuigkundigen ook electrotechnici
opgenomen. Met de samenstelling van
een nog grotere groep, waarin alle
takken van industrie bèhalve de tex
tielindustrie zullen zijn vertegenwoor
digd, hoopt men binnenkort eeti begin
te kunnen maken.
In verband met deze diefstallen ging
de belangstelling van de Arnhemse po
litie uit naar een drietal jongelieden,
dat enige dagen spoorloos was en waar
van er reeds één enkele malen onge
oorloofde plezierritjes had gemaakt. De
drie werden tijdens een fietstochtje
aangehouden door de Rijkspolitie te
Maarn.Zi.i bleken zich inderdaad aan de
vooromschreven feiten te hebben schul
dig gemaakt en bovendien zaten zij
ook nu op gestolen waar. Zij hadden
de auto, waarmede zij kort geleden
naar Amsterdam waren gereden en die
zij langs een gracht hadden geplaatst,
de volgende dag niet teruggevonden en
hadden daartoe opnieuw een auto „ge
pikt". Nadf.t aan dit voertuig manke
ment was ontstaan hadden zij fietsen
gestolen en waren daarmede nu op weg
naar huis. Zij bekenden voorts zich on
der andere in Bunnik en Amsterdam
nog aan diefstal van levensmiddelen te
hebben schuldig gemaakt en in Arn
hem een hoeveelheid daklood te heb
ben weggenomen.
De daders, respectievelijk 17, 19 en
Nederlandse chauffeur zal
11 September vertrekken
(Van onze correspondent)
De belangstelling onder de buschauf
feurs van New York's Third Avenue
Transit System voor de uitwisseling
met een collega uit Amersfoort is enorm
groot. Vier en twintig uur nadat een
eerste publicatie aan 3200 buschauffeurs
van de maatschappij was uitgereikt,
waren de eerste twee dozijn candidaat-
stellingen al binnen gekomen. En één
protest van een chauffeur, -die het ken
nelijk goed met zijn collega's meende.
„Vele van onze mannen", schreef hij,
„zijn buiten de stad met vacantie en
kunnen om die reden niet meedingen.
Kan de commissie de beslissing niet
uitstellen, zodat ook zij een kans ma
ken?" De commissieleden staken ijlings
telefonisch de koppen bij elkaar en
willigden deze wens prompt in. In
middels is voor de winnaar uit Amers
foort reeds passage per K.L.M. naar
New York besproken voor het vlieg
tuig van 11 September.
(Van onze speciale verslaggever)
Wanneer we met de trein van Am
sterdam naar Bussum gaan of per auto
deze route rijden, komt er een ogen
blik, dat ons een blik gegund wordt
op de wijdheid van de voormalige Zui
derzee. Een grijze streep is er dan van
het water te zien. Een grijze streep,
die slechts op één punt onderbroken
wordt door een vaag koepelvormig iets.
„Kijk, Fort Pampus", zeggen de kleu
ters naast ons in de coupé. En dan wij
zen ze met hun bewegelijke handjes
naar de koepel in de horizonlijn, waar
op vader of moeder hun eerder al eens
gewezen heeft, en waarover de meester
op school bij de aardrijkskundelessen
het zijne vertelde.
Fort Pampus, iedereen in Nederland
kent het als afsluiting van de IJmond,
van de handelsstad Amsterdam aan de
Zuiderzeekant. Maar intussen gist men
naar de betekenis, die deze versterking
Op 10 September zal de gemeen
schappelijke vergadering van de Euro
pese gemeenschap voor kolen en staal,
waarin elke deelnemer met een be
paald aantal leden zitting heeft, voor
- de eerste maal te Straatsburg .bijeen-
17 jaar oud. zullen worden voorgeleid, komen.
V.
Misschien herinneren onze
lezers zich nog, dat we meer dan
een jaar geleden een stukje in
onze courant hadden over een
zeehond, die door een Wieringer
gevangen was, die had besloten,,
't dier te gaan verzorgen. Velen
zullen toen de schouders hebben
opgehaald en aan de mogelijk
heid hebben getwijfeld. Het ex
periment is echter volkomen ge
lukt-
De heer L. J. Hoep, Vatrop te
Den Oever, schreef ons hierover
een en ander:
Robbie, zo is de naam, die men
in het gezin Hoep aan de zee
hond gegeven heeft, maakt het
nog steeds uitstekend en gevoelt
zich er zeer thuis. Het dier komt
zelf uit zijn bassin, gaat er weer
in als hij er lust in heeft, komt
zelfs als een gewone hond in de
kamer en gaat als hij of zij, daar
is de heer Hoep nog niet achter
gekomen, er maar even de kans
toe krijgt, de dochter Annie ach
terna. Nog steeds komen er be
langstellenden naar het dier
kijken.
De verzorging vereist nogal
wat werk. Opa Hoep heeft al heel
wat vis voor deze viseter van
Den Oever gehaald, Want al heeft
Robbie een pracht van een eet
lust, men kan hem niet van alles
voorzetten en uis is en blijft zijn
lievelingskostje. Dan moeten er
alle dagen achttien emmers zee
water over de dijk gehaald wor
den om het bassin te vullen en
te verversen.
Dat is echter iets, dat de fa
milie Hoep voor haar trouwe
huisdier graag over heeft.
PI Wenen is deze week de op 81-jarige
leeftijd overleden „schaduw" van kei
zer Frans Josef, Julius Wawerda, ter
aarde besteld. Het was indertijd de
taak van de goede Julius om de keizer
te volgen, zonder dat deze hem zag.
nationaal-socialistische „Soemka"-partij,
is sedert Dinsdag in hongerstaking. Hij
maakt daarmee zijn protest kenbaar
tegen zijn arrestatie en het gebrek aan
gerief in zijn cel. De Franse minis
terraad heeft bezwaren gemaakt tegen
Julius werd vele malen wegens zijn telescO0D 0D de Mount Palomar heeft het gebruik van erewachten (dienst-
verdachte bewegingen door overijverige men een nieuwe komeet zonder' staart tteèV ei?'onofeclfttep^riT1^ Plech
lijfwachters gearresteerd bij het uit- ontdekt in bet sterrenbeeld Ceoheus. f onplechtige plechtigheden. Dit
oefenen van zijn functie. Een hoge Man en vrouw ziin één wat gebleken ged°e koat scheppen geld en bovendien
Britse officier heeft in opdracht.van P tMensherondTzo^naal demate
de genei ale staf van liet Engelse leger, waarin de weduwe Himmler schuldig ^ar gestuuid. Het schijnt
moeten nagaan hoe het met de ontwik- dp wandaden van halr echtge- Y?org?komen te zijn, dat een kolonel,
keling van de Britse dienstplichtigen t E recbtbank to Müncben heeft meiert"® glngmaken. biJ een
gesteld is. Hu kwam tot de slotsom, dat bevondeni dat mevrouw Himmler haar ^°^t?5;,,?TeY,t'env soldate° cere-
ongeyeer tachtig procent der Engelse man gesteund heeft j zijn streven om momeel tenue voor haar kamerdeur op-
miliciens, wat hun ontwikkeling be- d gebeie -,vereid jn kennis te brengen stelde- Onlangs werd in de staats-
treft, ten achter is. Achttien procent met de geneugten van bet Nazi-regiem. de-rSie^tal
kan lezen noch schrijven. De officier De 4g ooo Mark_ die mevrouw Himmler °5"®kt pakken sijfcretten
weet dit aan de oorlogs-en na-oorlogs- bezat zijn verbeurd verklaard. De bonbons. De cipier, die
omstandigheden, o Hoe het met de gearresteerde leider van de Perzische tpoZreriodl^lal.kw?f aaPgeven' c°"sta-
ontwikkeling van de Duitsers gesteld teerde dioog: „Als mijn vermoedens
moge zijn, vast staat dal ze wat betreft
hun lichaamsomvang zeker niet achter
zijn. Het Westduitse ministerie van Ge
zondheid heeft een waarschuwend
woord laten horen, omdat oververzadi
ging de levensduur bekort. En om
dan weer even naar Engeland terug te
keren, daar worden de buikriemen
steeds maar nauwer aangehaald. Men
kan nu eenmaal niet alles hebben. In
ieder geval zijn de Engelsen er dooi
hun gedwongen matigheid zeker van,
dat ze lang van hun overwinning op
ie Duitsers kunnen genieten! De
\mei-ikaanse luchtmacht meldt een
laglerecord voor vliegtuigongelukken
n de eerste helft van dit jaar zijn er
maar negen en zeventig straalvliegtui
gen verongelukt. O Met behulp van de
juist zijn, schuilt er een dief onder de
gevangenen!" Het zal een zoekerij zijn,
de juiste dief te vinden. 13 Een schil
lenboer in onze hoofdstad had zich voor
d(^ Amsterdamse kantonrediter te ver
antwoorden, nademaal hij met paard
en kar door een rood stoplicht gereden
was. Zijn verdediging luidde: „Meheer,
die knol van maan is kleureblind!"
Axmand Dufrene, een handelaar in
tweedehandsartikelen te Jacksonville,
had al twee jaar lang een oude brand
kast in zijn zaak staan. Hij had geen
sleutel van de kast en talloze malen
had hij zich al afgevraagd wat er toch
in dit ding mocht zitten. Hij vraagt het
Volgens K. B. van 23 Augustus wor
den de Nederlandse afgevaardigden
ieder jaar aangewezen door de beide
Kamers der Staten-Generaal in onder
ling overleg. Op grond hiervan zijn
thans de volgende leden van de Eerste
en Tweede Kamer voor een jaar aange
wezen: Jhr. mr. M. van der Goes van
Naters, H. A. Korthals, dr. J. A. H. J.
S. Bruins Slot, mr. G. Vixseboxse, mr.
W. Rip. G. M. Nederhorst, mej. dr. M.
A. M. Klompé, mr. E. M. J. A. Sassen,
P. J. Kapteijn en mr. P. A. Blaisse.
Sir Cecil Weir, de leider van de Brit
se missie bij de hoge autoriteit van de
Europese kolen- en staalgemeenschap,
zal Zondag uit Londen naar Luxem
burg vertrekken. Hij zal worden verge
zeld door'de leden van zijn delegatie.
De Franse politicus P. H. Teitgen
heeft een brief aan de Franse minister
van buitenlandse zaken, Robert Schu-
man en aan de staats-secretaris van
buitenlandse zaken, Maurice Schu
mann, gezonden, waarin hij mededeelt
de benoeming als president van het
hoge gerechtshof van de kolen- en
«taalpool niet te kunnen aanvaarden.
Volgens het blad „Le Monde" komen
thans nog in aanmerking Jules Julien,
afgevaardigde van de radicalen, en pro
fessor Reuter.
Gisteren vertrok een aanvullings-
detachement bestemd voor het Neder
lands Detachement Ver. Naties uit Rot
terdam naar Korea. De militairen, te
weten vier officieren, drie onderofficie
ren en vijf en negentig korporaals en
manschappen onder leiding van eerste
luitenant E. Rowe, werden in een loods
aan de Maashaven toegesproken door
generaal-majoor J. R. H. Lagas, namens
de minister van Oorlog en de chef
van de generale staf.
Onder de militairen was. een zevental,
dat voor de tweede maal naar Korea
gaat. Verder bevindt zich onder de
vertrekkende legerpredikant kapitein
J. van Willigen van der Veen, die in
Japan gestationeerd met de geestelijke
verzorging van verlofgangers en zieken
zal worden belast.
Wegenbouwdag in Rotterdams
bouwcentrum
Op Woensdag 10 September zal in
het „Bouwcentrum" te Rotterdam een
wegenbouwdag worden gehouden, in
samenwerking met de Rijkswaterstaat,
de Vereniging van Wegenbouwers en
de ANWB. De bijeenkomst begint om
drie uur des middags.
In verband met deze Wegenbomv-
dag is in het Bouwcentrlum de exposi
tie over wegenbouw nieuw ingericht,
waarbij speciaal de aandacht wordt
gevestigd op: De weg in het economisch
maatschappelijk leven, de veiligheid
van de weg en de uitvoering bij we
genbouw.
TWEE EEUWEN LEEUWARDER
COURANT
Ter gelegenheid van haar 200-jai,^
bestaan op 29 Juli heeft de Leeuwardei
Courant een boekwerkje „twee eeuwen
Leeuwarder
zeteltje wisselen IKlein-Hollands,
politiek spelletje).
Courant" uitgegegeven.
- Het hoekje bevat een korte geschiedenis wa. np war,pn
zich vandaag de dag nog af. Enkele in- van het blad en een beschouwing ove' 1 ven steken zodat Van rtef R nnli"
?f±?M_n__er met dle brandkast tus- j zijn plaats_in het cultuurhistorische deerd blief. He? rJ?S moest later
senuit gegaan.
beeld van Friesland,
ooit voor onze hoofdstad heeft gehad,
of zelfs hoe oud deze sterkte wel is.
Deze geheimen zullen aanstonds on
getwijfeld alle ontsluierd worden. Fort
Pampus zal ophouden fort te Zijn. Er
gaan (onbevestigde) geruchten, dat het
een watersportcentrum zou worden, of
zelfs een oorlogsmuseum. Wij weten
het niet, noch de datum waarop dit
zou gaan gebeuren.
Het enige wat wij positief vernamen
is, dat er zodanige wijziging gekomen is
in de stelling Amsterdam van de oude
vesting Holland, dat de reeds altijd
waardeloos gebleken vleugelpunt Pam
pus eruit komt te vallen. Nog heeft de
dienst fortificaties der Genie de sterkte
onder zijn berusting, maar dit is de
langste tijd zo geweest. Wij hopen er
onze lezers binnenkort meer van te
kunnen vertellen.
Het ongeluk ie Nijmegen
In het ziekenhuis te Nijmegen is de
10-jarige Paul Wolf, het vierde slacht
offer van het motorongeluk op de Gof-
fertbaan, overleden. De 13-jarige Jan
Wolf en de 10-jarige Willy Hendriks
verkeren nog steeds in levensgevaar.
£EN tegeltableau met de afbeelding
van de bekendste Nederlandse fok
stier Adema 197), de stamvader van
het Nederlandse stamboekvee, is gis
teren met het K.L.M.-vliegtuig naar
Zuid-Amerika verzonden. Dit tableau,
dat Adema 197 voorstelt temidden van
een typisch Nederlands landschap, zal
door de Nederlandse kolonisten te
Castrolanda in de Braziliaanse staat
Parana aangeboden worden aan het
ministerie van Financiën uit dankbaar
heid voor de grote steun, die deze
jonge Nederlandse kolonie van Brazi
liaanse zijde heeft ondervonden.
Deze Nederlandse kolonie te Castro
landa is thans 30 man groot. In Sep
tember zullen er 60 man uit Neder
land bijkomen.
Het ligt in het voornemen, dat er
begin 1954 zich 325 man gevestigd
zullen hebben. Deze kolonie, die 5000
ha. ter beschikking heeft, legt 'zich
uitsluitend toe op de veeteelt. Hiertoe
zullen 700 stuks hoogwaardig stam
boekvee van Nederland naar Brazilië
worden verscheept. Driehonderd stuks
vee zijn reeds in Castrolanda aange
komen,
De Friese Maatschappij van Land
bouw zal op 24 September haar eeuw
feest vieren. Naast een wijdingsbijeen-
komst in de Grote Kerk te Leeuwar
den en een, herdenkings-bijeenkomst in
de Harmonie, zal een taferelenspel. sa
mengesteld door de heer S. I. van der
Molen, worden opgevoerd. Tevens zal
dan het gedenkboek worden aangebo
den.
De Friese Maatschappij van Land
bouw heeft het in de eerste tijd vooral
gezocht in de technische verbetering
van de landbouwmethoden, door te
streven naar verhoogde opbrengsten
van de akkerbouw- en veeteeltproduc
ten. Daarna legde zij zich echter ook
toe op de ontwikkeling van de boeren
stand. Ook moest het bestuur zich gaan
bemoeien met de vele sociale en soci
aal-economische problemen.
Van de 20.000 Friese boeren is onge
veer twee derde deel bij de Friese
Maatschappij aangesloten.
De landbouwer N. G. P. van der
Bosch uit Kethel bij Schiedam kreeg
dezer dagen de schrik van zijn leven,
toen zijn paard op hol sloeg, -lak voor
de onbewaakte overweg van de Oude
Dijk. Het dier schrok van een nade
rende trein en Van de B„ die trachtte
het tot stilstand te brengen, slaagde
hierin niet. Ten einde raad stuurde
uj het in de richting van de bij de
overweg geplaatste schrikhekken. Op
het laatste ogenblik nam het paard een
snrong en wipte over het hek heen
legen de passerende trein aan. Geluk
kig was de wagen achter het hek blij
ven steken, zodat Van
deerd bleef. Het paard
dai
be-
'B
I
1-
ït
al
rs!
d
M
it
i-
ie
e
e
ra
tl
i
i
worden afgemaakt.