De Troonrede van H. M. de Koningin Integratie van West-Europa biedt grondslag tot verhoogde welvaart Rijksbegroting 1953 geeft tekort van 492 millioen Financiële positie van het land is niet al te ongunstig De defensie vergt 1500 millioen gulden VERENIGDE NOORD-HOLLANDSE DAGBLADEN Dinsdag 16 Sept. 1952 149e Jaargang No. 219 DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN Geen leningen op de kapitaalmarkt DE STAAT ONTVANGT 5.124.000.000.- DE'STAAT GEEFT UIT 5.616.000.00O - OVEREENKOMST MOSKOU IN Naast bezorgdheid ookvoldoening Talrijke wetsontwerpen in het vooruitzicht INKOMSTEN 1953 UITGAVEN Nietszeggend Nederland wordt wel degelijk verdedigd Directie: J. BIJLSMA en C. KRAK Hoofdredacteur: H. M. KOEMANS Redactie: Achterdam 18, Tel, 5541 ADVERTENTIES en ABONNEMENTEN: Voordam 11, Tel. 3320 Postgiro 187294 ALKMAABSCHE COURANT TARIEVEN: Advertenties 16 ct per m.m. Familieberichten 20 cvp.mm Vraag en Aanbod (alleen 2e hands goederen) tot 15 woor den 1.-, elk woord meer 5 ct Uitsluitend contant. Abonnementsprijs, bij voor uitbetaling, 2 02 per mnd. 6.Ó5 per kwartaal plus incassokosten. Weekabonnementen 0.49 tekort nietbelast/nd inkomsten 352 ml li (Van onze financiële redacteur). DE huidige minister van Financien, de heer Van de Kieft, heeft vanwege het feit, dat zijn benoeming pas enige weken geléden heeft plaats gehad, uiteraard geen of slechts geringe bemoeienis gehad met de samenstelling van de nota betreffende de toestand van 's Rijks Financiën over 1953, welke in de wandeling Millioenennota wordt genoemd. Toen hij zich vanmiddag aandiende bij de Tweede Kamer, zat er in zijn koffertje de financiële erfenis van zijn ambtsvoorganger, prof, Lieftinck. Deze erfenis ziet er niet al te ongunstig uit: tegen een totaalbedrag aan uitgaven van 5616 millioen gulden staan inkomsten van 5124 millioen, zodat er een tekort is van 492 millioen gulden. Dit betekent weliswaar een vermeerdering van 230 millioen ten opzichte van de oor spronkelijke begroting van 1952, maar een vermindering van 119 millioen tegenover de her ziene begroting 1952. Het is wel duidelijk dat de ontwerpbegroting 1953 in hoge mate in het teken staat van de Noord-Atlantische defensie-inspanning. De militaire offers, die wij aan de veiligheid van ons land in het bijzonder en van West-Europa in het algemeen moeten brengen, blijven buitengewoon zwaar. Er is evenwel nog een probleem, dat de voortdurende aandacht vraagt: dat der werkgelegen heid, die in ons overbevolkte land zal moeten worden geschapen, door middel van industria lisatie vooral; en daarmee samenhangend de kwesties van emigratie en sociale voorzieningen. Op de cijferstaten en statistieken, die wij in dit blad publiceren, zal men ontdekken, dat de defensie 1500 millioen vergt, dus 26,7 van de totale begroting; de groep sociale voorzie ningen, emigratie, volksgezondheid en volkshuisvesting eist 819 millioen, dit is 14,6 van het totaal; en na de Nationale Schuld van 704 millioen (12,6 volgt dan de post voor Onderwijs met 511 millioen (9.1 Er is, zo merkt de Minister van Financiën op, weliswaar een aanmerkelijke verbetering ge komen in de toestand van de betalingsbalans (het evenwicht tussen inkomsten en uitgaven uit export en import), maar er kan geenszins worden geconstateerd, dat de moeilijkheden een definitieve oplossing hebben gevonden. De regering is er van uitgegaan, dat het begrotings beleid 1953 niettegenstaande de hoge militaire uitgaven en de bevordering van de werk gelegenheid, er op gericht moet zijn het monetaire evenwicht te handhaven en de betalings balans kloppend te houden. WIJ zeiden in de aanvang reeds, dat de huidige minister van financiën vrijwel geen bemoeienis heeft gehad met de opstelling van deze begroting. Het nieuwe kabinet kon zich slechts in hoofdzaken met het begrotingsbeleid voor het komende jaar bezig houden. De ministers hebben er van moeten af zien hun Memories van Toelichting op de verschillende begrotingsontwerpen te beginnen met beschouwingen, wlaarin de algemene lijnen van het voor de komende periode te voeren beleid zijn neergelegd. Dit doet natuurlijk niets af aan de verantwoordelijkheid van het kabinet als geheel en van de ministers afzonderlijk voor de aangeboden wets ontwerpen. Dit bezwaar kleeft ook aan de millioennennota: de daar in opge nomen beschouwingen zijn voorname lijk van beschrijvende aard. De minister is van oordeel, dat in de opgestelde begroting een grondslag aan wezig is voor het in overleg met de Staen-Generaal vast te stellen financi eel beleid voor 1953. Hij zal niet aarze len, indien nodig, bij nota's van wijzi gingen verandering op onderdelen van het beleid bij de Staten-Generaal aan hangig te maken. Het spreekt vanzelf, dat wijzigingen zullen moeten worden aangebracht op die hoofdstukken waar de nieuwe departementale indeling haar invloed doet gelden. Zoals men l weet is opgericht een departement van Maatschappelijk Werk en gaat de Rijks dienst voor de uitvoering van Werken haar het Departement van Sociale Za ken en Volksgezondheid over. Het De- partement voor Uniezaken en Overzee se Rijksdelen behoudt alleen de Rijks delen, terwijl Buitenlandse Zaken voor namelijk de betrekkingen met Indonesië onder zijn hoede neemt. De benoeming van een minister voor Publiekrechtelij ke Bedrijfsorganisaties vraagt natuur lijk eveneens budgetaire voorzieningen. In twee delen £OALS gewoonlijk valt de Rijksbegro ting 1953 in twee grote delen uit een, die een verschillend karakter heb- de lopende uitgaven en inkomsten cn de kapitaalsuitgaven en inkomsten. ais lopende uitgaven worden bedoeld Ultsaven voor goederen en diensten ?if- °y„e_r_ algemeen alleen voor het j- betekenis hebben (de z.g. ge wone dienst, waaronder begrepen de salarissen en sociale lasten voor ambte naren. onderhoud gebouwen verlichting Verwarming enz.): bovendien de uitga ven van de buitengewone dienst I, waaronder men verstaat uitgaven die voortvloeien uit de laatste oorlog (oor- kwcschade-uitkeringen). Tegenover deze lopende uitgaven Weerbericht Verwachting tot morgenavond' TOENEMENDE BEWOLKING Geleidelijk toenemende bewolking, maar waarschijnlijk tot het einde van de dag nog droog weer. Aan vankelijk weinig wind later mati ge tot vrij krachtige Westelijke wind. Vannacht in het Noorden van het land minder koud. morgen overdag ongeveer dezelfde tempe raturen als vandaag. WOENSDAG: Zon op 6.18, ondei 18.51 Maan op 4 2(1 ondpr 18 06 staan de lopende inkomsten, voor het overgrote deel uit belastingen. Dan is er nog het tekort op het Landbouwega- lisatiefonds, waaruit zoals men weet subsidies op bepaalde levensmiddelen worden verstrekt. De kapitaalsuitgaven worden ih de beigroting gerangschikt onder buiten gewone dienst II (uitgave voor grote objecten, die langer dan een jaar mee gaan: (rijkswegen, waterstaatswerken, rijksgebouwen enz.); bovendien kapi taalverstrekkingen, credieten, leningen en voorschotten, dus geld dat na enige tijd weer in de Staatskas terugkeert. De kapitaalsinkomsten bestaan voor het grootste deel uit aflossingen op vroege re leningen, credieten en kapitaalsver strekkingen. Bezien wij nu de cijfers, dan blijkt dat de gewone Dienst" een voordelig saldo geeft van 702 millioen, de „Bui tengewone Dienst I" een nadelig saldo van 491 millioen, het Landbouwegaii- satiefonds een nadelig saldo van 80 «il- lioen, zodat op de lopende uitgaven en inkomsten een voordelig saldo blijft van 131 millioen. De kapitaalsuitgaven en inkomsten sluiten met een nadelig saldo van 623 millioen, zodat de gehe le dienst, zoals wjj boven reeds zei- belastin6ink0msten 4199 min j kapitaals uitgaven 896 min subsidies op levensmiddelen 80 mln ordelijks teru6kerende ui tc a ven 4061 min is oorlogsschade enl 579 mln den, een nadelig saldo van 492 millioen te zien geeft. Geen leningen LIET zou de regering onder bepaalde omstandigheden gemakkelijk vallen het tekort op de kapitaalsdienst te dek ken of gedeeltelijk te financieren door middel van leningen. Er wordt niet al leen door het Rijk, maar ook door Pro vincie, Gemeente, Polder en Water schappen, zo vaak een beroep gedaan op de kapitaalmarkt, dat het' aanbod van leningsgelden beperkt is. De rege ring is van mening, dat zij geen aanslag mag doen op het nog beschikbare geld. Zij heeft het tekort op de kapitaaldienst daarom gedeeltelijk gedekt door het voordelig saldo, dat de lopende inkom sten opleveren. Dit heeft weer tot ge volg, dat de Staatsschuld aan het eind van 1953 lager zal zijn, zodat de schuld positie van het Rijk in het komende jaar zal worden verbeterd: een zeer wenselijk gevolg, omdat de totale Staats schuld 25.413 millioen gulden bedraagt en rente en aflossing van dit bedrag een drukkende last betekenerr. Volgens een bekendmaking van de Russische radio-omroep hebben de be sprekingen tussen de Sowjetunie en Peking-China te Moskou tot een over eenkomst geleid. Volgens het Russische nieuwsbureau Tass is tussen de Russische regering en de Chinese delegatie onder leiding van premier Tsjoe en Lai een overeenkomst tot stand gekomen, waarbij de Sowjet unie de volledige eigendom van de Chi nese Tsjantsjoeng-spoorweg zonder be taling zal overdragen. De najaarsfeesten in het departe ment Saone et Loire (Fr.) zullen dit maal worden bijgewoond door verte genwoordigers van alle met Frankrijk bevriende landen. Uit ons land gaat de burgemeester van Leiden, jhr. mr. F. H. van Kinschot, naar Macon. LEDEN DER STATEN-GENERAAL, DIJ HET OVERZIEN van de ontwikkeling in de achter ons liggende periode is er, naast grond voor bezorgdheid, ook in meer dan één opzicht reden tot voldoening en dankbaarheid. In de internationale toestand is helaas geen ontspanning ingetreden, maar aan de samenwerking tusen de vrije volken kon tastbaarder gestalte worden gegeven. De grondslagen voor de veiligheid van het Westen werden door voortgezette opbouw der Atlantische strijdkrachten beves tigd en uitgebreid. De voortschrijdende integratie van West-Europa zal die grondslagen verder versterken cn houdt, indien zij ook op economisch gebied wordt voortgezet, tevens de belofte in van een blijvende bijdrage tot verhoogde welvaart der daaraan deelnemende volken. Ook in de voor ons liggende periode zal de ontwikkeling der internationale betrekkingen in belangrijke mate haar stempel drukken op het beleid Ten einde in het kader van de Noord- Atlantische verdragsorganisatie een ver sterking der Westeuropese defensie te bereiken, werd de Europese Defensie TN het betalingsverkeer met het bui- A tenland is een wending ten goede op getreden. Gemeenschap voorbereid. Een ontwerp van wet tot ratificatie der in dit ver band aangegane overeenkomsten zal binnenkort de Staten-Generaal berei ken. Aan de nauwe samenwerking met België en Luxemburg in Beneluxver- band blijft de Regering grote waarde hechten. Nu belangrijke structurele wijzigin gen in de internationale verhoudingen met toenemende snelheid tot ontwikke ling komen, zal het aan de behartiging van het buitenlands beleid ten goede komen, indien de wijziging van de be palingen in de Grondwet betreffende de buitenlandse betrekkingen, welke reeds in eerste lezing door de Staten- Generaal is aanvaard, zo spoedig mo gelijk van kracht wordt. HE Regering is bereid de besprekin- gen met Indonesië over de Neder lands-Indonesische Unie en daarmede samenhangende kwesties, welke in INKOMSTEN BELASTING LOONBELASTING VENNOOTSCHAPS- §90 BELASTING OMZETBELASTING INVOERRECHTEN EN ACCIJNZEN OVERIGE BELASTINGEN NIET-BELASTING- 625 INKOMSTEN 1500 DEFENSIE 819 S0C.V00RZIENINGEN EMIGRATIE. VOLKSGEZONDE EN VOLKSHUISVESTING NATIONALE SCHULD ONDERWIJS EN CULTUUR HERSTEL VAN OORLOGSSCHADE WATERSTAAT EN VERKEER POLITIE EN JUSTITIE OVERIGE Februari j.l. werden opgeschort, te her vatten met het doel. een nieuwe basis voor de betrekkingen tussen Nederland en Indonesië te leggen. De Regering zal zowel de geestelijke en sociale ontwikkeling der bevolking van Nieuw-Guinea als de economische vooruitgang van het land bevorderen. Het ligt in het bijzonder in de bedoe ling zo spoedig mogelijk een ontwik kelingsplan voor dit gebiedsdeel vast te stellen. Door één cn ander dient de grondslag te worden gelegd voor de mogelijkheid, dat op den duur de be volking in staat zal worden gesteld zelve over haar toekomst te beslissen Hiermede wordt tevens gehandeld in overeenstemming met artikel 73 van het Handvest der Verenigde Naties. In overleg met de Regeringen der Nederlandse Antillen en van Suriname zal er naar gestreefd worden de voor bereiding van de nieuwe rechtsorde in het Koninkrijk voortgang te doen vin den. Het ligt in de bedoeling met spoed de instelling te bevorderen van de Commissie voor het voortgezet overleg, waartoe de Conferentie Nederland- Suriname-Nederlandse Antillen be sloot. Tengevolge van in 1951 getroffen maatregelen, de gunstige ontwikkeling van de ruilvoet met het buitenland en een aantal slechts tijdelijk werkende factoren, zal waarschijnlijk in 1952 voor het eerst na de bevrijding de betalings balans een overschot vertonen. De goud- en deviezenvoorraad is echter in verhouding tot de totale handelsbewe ging nog aanzienlijk kleiner dan vóór de oorlog. Daarenboven is de interna tionale economische toestand vol on zekerheden, terwijl de dichtheid en de snelle groei van onze bevolking voort durende toeneming der economische bedrijvigheid voor ons land dringend noodzakelijk maken. Het feit, dat de productie reeds ge ruime tijd gelijk is gebleven en dat 6? werkloosheid zich gemiddeld in 1952 op een hoger niveau bevindt dan vorige jaren, noopt er toe de werkge- legenheidspólitiek steeds meer als het centrale punt in het sociaal-economische beleid te zien. Primair is de ontwikke ling van het normale bedriifsleven. Met het oog hierop zal dan ook met name de industrial isatiepolitiek met kracht worden voortgezet, waarbij de moge lijkheid van vo-onpnde investeringen il ziin te bevorderen, mede door par- 'icipatie van de overheid in de inves- evingen waar de omstandigheden daar- 'op nopen Naar een vprsnplde uitvoering van de plannen voor de ontwikkelingsge bieden worgf gestreefd. (Zie verder elders in dit blad) UEN gecombineerde beschouwing van de Troonrede en de Millioenennota is in het algemeen aanlokkelijk, omdat de zaken van regeringsbeleid, die ja grote lijnen in de Troonrede worden behandeld, haar financiële basis, haar beperking dus ook, vinden in de De- dragen, die op de begroting voor het volgend jaar zijn uitgetrokken. Thans evenwel dringt een samengevoegde commentaar nog sterker, omdat noch de minister van financiën, noch zijn ambtgenoten in staat zijn geweest zich diepgaand met de ontplooiing van hun plannen bezig te houden. Zij zijn allen ze kort geleden benoemd, dat de weer slag van de lange duur der kabinets formatie op de vandaag bekend ge worden staatsstukken merkbaar is. In de inleiding tot de Millioenennota wordt gezegd, dat de memories van toelichting op de afzonderlijke begro tingshoofdstukken op een enkele uit zondering na geen beschouwingen zullen geven, waarin de algemene lij nen van het voor de komende periode te voeren beleid zijn neergelegd. Wij behoeven niet te zeggen, dat wij dit een zeèr betreurenswaardig gevolg van de formatieduur achten. De con trole van de volksvertegenwoordiging zal er niet minder scherp om zijn, maar wel moeizamer, omdat de Kamer leden geen houvast hebben aan op schrift gestelde ministeriële opmerkin gen in de memories van toelichting. LIET sinds kort zittende kabinet heeft uiteraard wel bemoeienis gehad met de samenstelling van de Troonrede. Zelfs zó sterk, dat met het oog op het uitspreken van deze rede door H.M. de Koningin, niet is overgegaan tot het geven van een regeringsverklaring, direct nadat het nieuwe kabinet was beëdigd. Wij wisten van de politieks geloofsbrieven van de bewindslieden uiteraard wel het een en ander „uit hun vroeger leven", maar de vraag op welke wijze zij, in een kabinet ver enigd, hun overtuigingen tot uitdruk king zouden brengen, konden wij niet beantwoorden. Het is wel bijzonder spijtig, om niet te zeggen onbevredigend, dat deze Troonrede niets van een regeringsver klaring heeft. Bij een rustig lezen en herlezen van dit stuk kunnen wij tot geen ander oordeel komen dan dat de bewindslieden klaarblijkelijk niet eens tijd hebben gehad de grote lijnen van hun beleid te schetsen. Wat er in staat, wisten wij al lang: de defensie-inspan ning en de verruiming van de werk gelegenheid zijn geenszins nieuwe za ken. Maar er is aan deze oude kwes ties niet eens een nieuwe vorm gege ven. Wij hebben zelden zulk eendor re, nietzeggende Troonrede gelezen. De samenspreking met Indonesië, de ontwikkeling van Nieuw Guinea, Be nelux, internationale samenwerking, onderwijsvernieuwing enz. passeren met enkele woorden de revue. Van een nieuwe, frisse toon is niets te be speuren. Wat wij trouwens ook in de Millioe nennota missen, is het aangeven van de weg, waarlangs de regering meent de werkgelegenheid te kunnen ver ruimen. Het is gemakkelijk gezegd: door industrialisatie en emigratie, doch de enorme lasten, die op het be drijfsleven rusten, hebben nieuwe in vesteringen onmogelijk gemaakt, zodat tal van bedrijven in ons land met een oude apparatuur en volgens verouder de systemen werken. En de regering kan ten slotte niet uitsluitend met wa terstaatswerken en het opruimen van krotwoningen de verhoogde werkloos heid opvangen! Dit is en blijft de eer ste taak van het bedrijfsleven zelf. En welke maatregelen denkt de re gering te nemen op het moment, dat de huidige conjunctuur zich wijzigt ten ongunste van de economische positie van ons land? MET dat al zijn wij niets wijzer ge worden. De aandachtige lezer van de Troonrede zal zelfs niets van een progressief beleid kunnen bespeuren, hetgeen te verwonderlijker is nu man nen uit de vakbeweging een belangrij ke bestuurstaak hebben gekregen. Trouwens, wij hadden ook wel willen horen op welke wijze het nieuwe kabi net ten slotte is samengesteld, afgezien nog van de koers, welke het zal varen. Wij hebben maar één troost: de ko mende Kamerdebatten zullen het ant woord moeten geven op tal van open vragen, indien de Kamerleden et ten minste in zullen slagen de klaarblijke lijke geslotenheid van de regering te doorbreken. Dat het Nederlandse volk recht heeft op openhartigheid, lijdt geen twijfel. Het nieuwe kabinet heeft zich in de Troonrede niet van zijn beste zijde laten zien. Op vragen van het Tweede Kamer lid prol Romme in verband met het in de „New York Times" gepubiceerde artikel, waarin o.m. werd gezegd, dat in geval van een Russische aanval de verdediging van Nederland in gealiA^ eerd vérband niet zou vaststaan. heeW de minister-president geantwoord. da% de bedoelde berichtgeving niet juis% was en dat de Nederlandse regering indprdaad an het standpunt staat, dat aan de zware Nederlandse defensie-in spanning in geallieerd verband de zeker heid van Efppnieerde verdedigmg van Nederland in geval van een aanval on verbrekelijk verbonden behoort tezyn

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 1