Rusland en
de verlening
China spraken over
hulp
van
Oxford: merkwaardige combinatie
van heden en verleden
Nog weinig schot in Benelux
Boerenwagenclub staat op de bres
voor spontane volkskunst
De jeugd leert hoe het hoort
Ondanks ato
grondtro<
Ook Ulbricht was op het Kremlin
Problemen van Oost en
West onder de loupe
eens tot stand
Kaitenmisère op
het deftige plein
Eer» uitstekend idee werd
werkelijkheid
Britse volksaard: Hink en evenwichtig
N.-Hollandse predikant
vertelt zijn indrukken
Veelbelovend contract
werd grote strop
ScheepvaartbericF
DONDERDAG 18 SEPTEMBER 1953
(Van onze correspondent te Berlijn)
IIOEWEL men hier op het ogenblik nog niet over volledige informaties be-
1 treffende de Sowjctrussiseh-Chinese besprekingen in Moskou beschikt, zijn
uit kringen van het Oostduitse ministerie van buitenlandse zaken toch reeds
zoveel inlichtingen bekend geworden, dat het mogelijk is zich een min of meer
betrouwbaar beeld te vormen. Hieruit blijkt onder andere, dat de eerste dagen
van de besprekingen in Moskou niet aan Aziatische, maar aan Europese vraag
stukken gewijd waren. Alvorens de Sowjet-Unie haar antwoordnota van 23 Au
gustus 1952 aan de gezanten van Frankrijk, Engeland en de Verenigde Staten
overhandigde, heeft zij de inhoud er van uitvoerig met Tsjoe En Lai, met diens'
plaatsvervanger in het Chinese ministerie van buitenlandse zaken, Tsjeng Joen,
cn met de plaatsvervangende minister-president der Oostduitse regering, Walter
Ulbricht, besproken. Laatstgenoemde bevindt zich reeds veertien dagen in de
Sowjetrussische hoofdstad.
WALTER ULBRICHT was in Moskou
eveneens bij besprekingen aanwe
zig, die tussen de Sowjetrussische mi
nister voor de handel met het buiten
land, Koemykin en diens plaatsvervan
ger, Pawlof, van de ene kant, de Chi
nese plaatsvervangende ministers voor
machine-constructie en post- en tele-
graafwezen, Wang Dao Han respectie
velijk Wang Tsjeng, van de andere kant
werden gevoerd. In deze bespreking
werden de mogelijkheden overwogen
om de export van Oost-Duitsland naar
China te vergroten.
De Chinese onderhandelaars hebben
ln Moskou voorgesteld, dat hun land
evenals dit met Noord-Korea het geval
is, wat zijn buitenlandse handel betreft
een soort prioriteit wordt ingeruimd.
Dat wil zeggen, dat de Sowjet-Unie en
haar satellieten er m de toekomst in
hun handelsverkeer met China steiker
mee rekening houden, dat China oor
logvoerend land is. Dit impliceert een
wijziging van de exportplannen der
volksdemocratieën, zoals deze door de
raad voor wederzijdse economische hulp
waren vastgesteld. Volgens berichten is
Moskou aan de Chinese wensen, om in
het handelsverkeer een bijzonder pre
ferente behandeling te genieten, reeds
tegemoet gekomen. Dit zou voor Oost-
Duitsland ten gevolge hebben, dat zijn
piachine-industrie ongeveer een volle
maandproductie extra voor de export
naar China ter beschikking zou moeten
stellen. Daartoe is het echter niet in
staat. Daarom heeft men in Moskou
raar een tussenoplossing in deze zin ge
zocht, dat de Sowjet-Unie een gedeelte
van de herstelbetalingsleveranties uit
de Sowjet-zone aan China doorlevert.
China wenst bovendien nog telefoon-
en telegraafinstallaties, ambulante zend-
inrichtingen en schrijfmachines, die
voor Chinees gebruik geschikt zijn.
Meer hulp voor Cbina
1VJEN is er hier in Oost-Berlijn vast
m van overtuigd, dat de Sowjet-Unie
haar economische en militaire hulp aan
China in belangrijke mate zal verster
ken. Tegelijkertijd heerst in Moskou
het streven de banden met Oost-Duits
land nog nauwer aan te halen. Mos
kou heeft Walter Ulbricht te kennen
gegeven, dat het een versnelde invoe
ring van het volksdemocratische sy
steem in de Sowjetzone ten zeerste be
groet. Economisch moet daarbij vooral
rekening worden gehouden met de
eisen, die de herbewapening zal stellen.
De Sowjet-Unie heeft aangeboden een
commissie te sturen, die de Oostduitse
autoriteiten zolang bij het opstellen van
defensie-plannen zal adviseten ..als de
ze dit noodzakelijk achten". Van de
andere kant hebben de Sowjets hun on
tevredenheid niet onder stoelen of ban
ken gestoken over het feit, dat de Oost
duitse communisten de agitatie jegens
de Bondsrepubliek de laatste twee
maanden sterk hebben verwaarloosd.
De strijd tegen de ratificatie van het
verdrag der Europese verdedigingsge
meenschap door de Westduitse regering
met alle middelen moet worden ver
sterkt. Dit behoort volgens het Krem
lin tot de belangrijkste en dringendste
taak van het Oostduitse bewind. Blijk
baar wil het niets onbeproefd laten om
het totstandkomen der Westeuropese
verdedigingsgemeenschap nog op het
laatste ogenblik te storen.
Vorming van Oostduits leger
[)E tweede wens der Sowjet-Unie aan
het adres van haar Oostduitse vol
gelingen betreft de vorming van een
Oostduits leger. Moskou wil het tempo
der Oostduitse herbewapening versnel
len. Voor Walter Ulbricht betekent dit
een voorschrift, dat buiten iedere dis
cussie staat, maar daarmede is het nog
geen werkelijkheid. Daartoe moeten
eerst de vereiste materiële voorwaar
den vervuld zijn. Ulbricht heeft zijn
opdrachtgevers zeker niet verborgen
gehouden, dat hieraan nogal een en an
der ontbreekt. Het aantal deserteurs uit
*t Oostduitse leger heeft juist de laatste
dagen weer een nieuw record bereikt,
terwijl ook het aantal vluchtelingen,
30.000, dat in Augustus West-Berlijn be
reikte, het hoogste sinds het einde van
de oorlog is. In rapporten over de wer
vingsacties voor het leger wordt gespro
ken over onverschilligheid bij de jeugd,
over een afwijzende houding onder het
grootste gedeelte der vrouwen, over een
gebrek aan inzicht in de noodzakelijk
heid van een Oostduits leger, over ver
zet onder de mannen tegen vrouwen,
die hun plaats in de fabriek komen in
nemen, opdat zij voor het leger kunnen
worden opgeroepen, ja zelfs over paci
fistische neigingen onder dc leden der
communistische partij.
Men wil het nu met zachte en des
noods ook harde dwang gaan proberen.
Oostduitse moeders kunnen zich bij
voorbeeld reeds voorbereid houden op
het bezoek van zogenaamde'communis
tische vrouwen-acties, die hen zolang
zullen bepraten, tot zij, murw gediscu
teerd, hun zonen aan het leger ter be
schikking stellen.
Maar ook dan zijn de grootste moei
lijkheden nog niet overwonnen, ln het
bijzonder de Oostduitse zware indus
trie verkeert momenteel in de groot
ste moeilijkheden. Er is gebrek aan
stroom, aan ijzer en staal, aan koper
en industriële uitrustingsstukken. Dit is
fnuikend voor een industrie, die zich
op wapenproductie moet gaan instel
len. Reeds nu kan de capaciteit van
talrijke bedrijven slechts gedeeltelijk
worden benut. De Sowjet-Unie zou
hier kunnen bijspringen, maar zij leeft
zelf ook niet in een weelde van staal
en ijzer, terwijl zij bovendien reeds
door zware verplichtingen is belast.
Herbewapenen is vooral hier sneller
gezegd dan gedaan!
Verschillen in economische structuur nog groot
Toch komt volledige unie
(Van onze Haagse redacteur)
rvE laatste tjjd worden de berichten
menlgvuldiger, dat de verschillen
tussen België en Nederland en het uit
eenlopen van de meningen in beide
landen over de mogelijkheden van de
vorming van een economische een
heid, een zodanige vorm dreigen aan
te nemen, dat de verwezenlijking van
een volledige economische unie der
Beneluxlanden in een zeer ver ver
schiet schijnt komen te liggen.
Het Belgische blad „La libre Bel-
gique" heeft onder zijn lezers een en
quête gehouden over de vraag, hoe
zii denken over Benelux, de moge
lijkheden tot verwerkelijking er van
en de oorzaken van de trage gang van
zaken bij de pogingen om tot over
eenstemming te geraken. De antwoor
den op deze enquête gaven blijk van
een minieme waardering voor Neder
land. Nu behoeft dit niet tot ongerust
heid aanleiding te geven, maar wei
mag geconcludeerd worden, dat er
ontegenzeglijk verband bestaat tui
sen de opvallend afwijzende houding
der Belgen en de door lage prijzen en
lage lonen in ons land geschapen mo
gelijkheid om door concurrerende
aanbiedingen de Belgische producen
ten in verschillende branches zelfs
van hun eigen binnenlandse markt te
verdrijven.
Langzaam aan
Het gaat langzaam met Benelux,
talrijke, moeilijke vraagstukken moe
ten nog tot een oplossing worden ge
bracht.
Interessant is het te vernemen, wat
de directeur van de Nederlandse jaar
beurs, mr J. Milius, die door zijn po
sitie in het brandpunt zit van de han
dels- en andere economische betrek
kingen met België en uiteraard met
tal van landen, over de ontwikkeling
van Benelux heeft gezegd.
Hij is van oordeel, dat alle diver
gerende tendenties ten spijt de poli
tieke en economische noodzaak tot
samenwerking der drie Benelux-lan-
den de ontbindende krachten uitein
delijk tot stilstand zal brengen en tot
nauwe economische en politieke aan
Stiefkind der historici
(Van onze speciale verslaggever)
FR wordt in Hamdorff-Laren een ten-
toonstelling gehouden van fragmen
ten van een spontane volkskunst, die
honderd jaar, of nauwelijks vijftig jaar
geleden nog levende werkelijkheid was,
maar in die dagen zeker niet als Kunst
(met een grote K) werd aangemerkt.
Het zijn fragmenten van oude boeren
wagens, van rijk gebeeldhouwde of be
scheiden sjezen, en tevens van kinder
speelgoed als bokkewagen, ponysjezen
of met de hand vervaardigde modellen
van het koetswerk, dat een eeuw gele
den kleur gaf aan 's heren wegen. Tien
jaar geleden hebben enkele Gooilanders
eikaars belangstelling voor deze onop
gemerkte volkskunst ontdekt. En uit
deze ontdekking is de „Boerenwagen
club" gegroeid. Ter gelegenheid van het
tienjarig verenigingsbestaan treedt de
club, die inmiddels honderd en vijftig
leden is gaan tellen, in het volle dag
licht. Zeker, ieder jaar had men zijn
boerenwagendag. Vianen, Beesd, Ma-
riënwaard, Schoonhoven, Meerkerk,
Purmerend, Alkmaar, Staphorst, Om
men, Gorkum en Schoonrewoer kunnen
ervan meepraten. Maar dit Laren is
de kroon op die tienjarige activiteit, die
heeft kunnen verhoeden, dat alle her
inneringen aan deze onvermoede volks
kunst verloren gingen.
TEKEN VAN WELSTAND
TYE oude boerenwagens met hun vaak
originele snij- en smeedwerk, of kos
telijke schilderingen op het achterscha-
mel, zijn uit de tijd geraakt. Moderne
landbouwwagens zonder smuk verdron
gen de oude sierstukken, waaruit nu
nog afgelezen kan worden de welstand,
die de boerenstand in een bepaalde pe
riode of een bepaalde streek eenmaal
moet hebben genoten.
Wij van deze tijd mogen ons weer
verbazen. Bekijken we eens het hier
tentoongestelde materiaal. Niet zozeer
de koninklijke ponywagen, die welwil
lend in bruikleen gegeven werd voor
dege expositie en een juweeltje is naar
lijn en afwerking, maar ook de wagen-
delen, die hier door de actieve verzame
laars nog juist van de brandstapel ge
red konden worden, of door hen gevon
den werden in de stoffige en vergeten
hoeken van een landbouwschuur. Kos
telijke staaltjes van snijwerk zijn het
van de eenvoudige dorpswagenmakers,
die er hun ziel in legden.
En wat te denken van het prachtige
smeedwerk; zoals dat bijvoorbeeld tot
uiting komt in de op touw gelijkende
wielkettingen. Er ligt een cultuur in
verankerd van het plattelandsleven,
die van enorme betekenis geweest moet
zijn. Ongewild en ongeweten hebben de
oude handwerkslieden schoonheid ge
wrocht en anderen laten delen, in de
ontroering, die inhaerent is met aan dat
werkelijk schone.
Dit alles is niet meer van onze tijd.
Deze tijd kent andere middelen, die ook
de afstand tussen het cultuurcentrum
en het platteland overbruggen. De spon
tane volkskunst, zoals we die terug
kunnen vinden in deze boerenwagens,
krijgt geen kans meer om zich te ont
plooien om zuiver economische rede
nen. Drie duizend gulden zou een wa
gen zeker moeten kosten, waaraan de
zelfde zorg besteed zou zijn als aan de
vroegere boerenwagens van f 150. Dat
gaat niet meer.
Maar juist daarom is het goed dat
tien jaar geleden de Boerenwagenclub
opgericht is, door mensen, die wilden
voorkomen dat al het bestaande verlo
ren ging. Teveel ervan was reeds in de
kachel verdwenen. En wellicht leidt dit
grootse tienjarige herdenkingsfeest van
de oprichting er dan nog toe, dat uit
hoeken en gaten op boerenerven nog
wagenfragmenten te voorschijn komen,
die eenmaal als waardeloos in een hoek
werden gegooid, maar die aan de Boe
renwagenclub wellicht nog rijke orna
menten zou kunnen opleveren voor de
studie die men van deze oude volks
kunst maakt.
eensluiting zal leiden. En wel, omdat
dit een kwestie van zelfbehoud is.
Dit proces zal zeker niet altijd even
soepel verlopen. Want het is aller
minst een sinecure om de productie
factoren in de Benelux-landen een
gelijke vorm te geven, vooral zolang
belangrijke onderdelen van de econo
mische structuur als lonen en prijzen
aanzienlijke verschillen vertonen. De
zeer ver doorgevoerde liberalisatie
van de Nederlands-Belgische handel
evenwel moet er automatisch toe lei-
oen, dat de niveaux in beide landen
elkander naderen en bijgevolg moet
er rekening mee gehouden worden,
dat de prijzen- en kostenstructuur in
Nederland in de toekomst op een ho
ger niveau zullen komen.
Naar hoger niveau.
Dit betekent, dat op den duur zo
wel de lonen als de prijzen eerder een
stijging dan een daling te zien zullen
geven, al behoeft dit nog geenszins te
betekenen, dat in Nederland dezelfde
prijzen als in België zullen worden be
rekend, omdat het mogelijk is, dat ook
in de toekomst enige verschillen in
de levensstandaard van beide landen
aanwezig zullen kunnen blijven.
Aldus mr Milius, wiens uiteenzet
ting er misschien toe kan bij dragen
de tegenzin der Belgen enigszins te
temperen. De verwezenlijking van
een volledige economische unie zal in
de toekomst voordelen voor beide
landen opleveren. In de begintijd zul
len er daartegen ook offers moeten
worden gebracht. Dat is weinig aan
lokkelijk, maar bij goede nabuurschap
moet er op kunnen worden gerekend,
dat de bereidheid om offers te bren
gen bij beide landen in gelijke mate
aanwezig is.
UONDEN houden is in Den Haag een
dure liefhebberij, want de ge
meente laat er een niet mals bedrag
aan belasting voor betalen, vooral wan
neer men twee of meer honden heeft.
Voor katten eist de fiscus tot dusverre
nog geen bijdrage voor haar kas. Ook
bestaat er geen enkele wettelijke be
perking voor het aantal katten, dat
men in zijn woning mag laten rond
dartelen.
Men mag er één hebben, of twee,
of vijf, of zes en twintig, zoals een
bewoonster van een huis aan het Lan
ge Voorhout, twee huizen van het sto-
stige paleis van de koninklijke fami
lie. Ze houdt ze op het dak en schept
er een behagen in de beestjes te ver
troetelen, ook in haar kamer.
De medebewoonsters zijn minder
enthousiast. Want de zes en twintig
poesen produceren gezamenlijk een
luchtje in het huis, dat het verblijf er
tot een doorlopende kwelling maakt.
Daarom hebben zij bij allerlei autori
teiten reeds geprobeerd een einde aan
deze toestand te krijgen. Zij konden
klagen, zo hard zij wilden, zolang Den
Haag geen verordening heeft, die het
verbiedt meer dan één, of twee of drie
katten te houden, is er niets aan te
doen.
Teneinde raad hebben de bewoon
sters nu aan de gemeenteraad ge
vraagd ijlings zo'n verordening in het
leven te roepen, opdat op grond daar
van de kattenkolonie tot redelijker
proporties teruggebracht kan worden.
Met ijver en toewijding spelen de
kinderen postambtenaartje in het
miniatuurpostkantoor en het minia
tuurstadje en dorpje. Ze mogen
zelfs gebruik maken van echte
stempel- en bundelmachines en
van wat meer nodig is bij de gang
van een brief van afzender tot
geadresseerde.
Kleine P T T.-ambtenaren, stationschefs en
machinisten m actie
(Van onze speciale verslaggever)
UET zit 'm in de petten! Maar toch ook weer niet helemaal. In Amsterdam
hebben we jochies en meisjes zien ronddartelen met een koddig papieren
stationschefspetje, een mach'nistenpet of een P.T.T.-pet op. In Eindhoven hebben
we weer zulke knaapjes en meisjes gezien. Zij liepen er trots mee rond te
stappen, alsof zij de Nederlandse Spoorwegen en de P.T.T. zelf waren. Wie doet
me wat? Die petjes zijn een begerenswaardig goed. De jeugd heeft er een
paar uur, een dag en zelfs een paar dagen voor over om er eentje te krijgen.
Werkelijk te krijgen. En op wat voor een manier! Door mee te doen aan een
spel, dat hun de illusie geeft enige ogenblikken in de grote mensenmaatschappij
te leven. Door echt op een postkantoortje brieven af te stempelen, ze met
behulp van een geheimzinnige machine te bundelen, ze in postzakken te stoppen
en met een miniatuurtrein mee te geven, door te sorteren en, omhangen met een
echte, bijna op de grond slepende brieventas, te bestellen in Gouddorp en
PostdamHet spel heet: De weg van een brief.
mera Obscura weggcstapt. Het is I. K.
Spaar, de eerste jeugdspaarder.
Alles is artistiek opgezet en het is
een intense vreugde voor de kinderen
in deze omgeving in de huid van de
P.T.T. te kruipen. Om met een razend
tempo de brieven door de stempelma-
chine te zien vliegen; om automatisch
touwtjes te wikkelen om pakjes brie.
ven; om te sorteren op Gouddorp en
Postdam en later op de straten van
dorp en stad; om de post echt te gaan
bestellen; om met postzakken te sle
pen en al spelende te leren.
Mijn spelen is Ieren
HUANT dat laatste is de opzet van het
P.T T.-postspel, dat thans reeds dui
zenden kinderen vertrouwd gemaakt
heeft met de regel, dat de postzegel op
de adreszijde in de rechterbovenhoek
geplakt moet worden. De kinderen we
ten, dat volledig geadresseerd moet
worden, dat de plaats van bestemming
crderstreept behoort te worden en dat
op de achterzijde de afzender dient te
worden vermeld. Zij weten ook, waarom
dit moet geschieden en wat de moei
lijkheden voor de P.T.T. zijn, als deze
regels niet in acht worden genomen.
Zij horen, dat de P.T.T. per dag vijf
millioen poststukken verwerkt, die I
op elkaar gelegd een stapel zouden j
vormen van vier maal de hoogte van
de Mont Blanc. Zij vernemen, dat bij
bandstempeling maximaal 4000 brieven
per uur gestempeld kunnen worden, i
doch dat de stempelmachine 30.000
brieven per uur verwerkt!
Telkens doen ongeveer zestien kin
deren aan het spel mee; tientallen staan
vol belangstelling toe te zien en benij
den niet weinig de vriendjes en vrien-
dinnetjes, die in actie zijn en de pet,
die zij opgekregen hebben, mogen hou
den. Totdat zij zelf aan de beurt komen, I
soms na uren en uren geduld oefenen.
De P.T.T. doet veel aan de opvoeding
van de jeugd. In Eindhoven is men al
weer aan het inrichten van de jeugd-
tentoonstelling, die in andere gemeen
ten reeds ontelbare schoolklassen ge
trokken heeft en die een duidelijk I
beeld geeft van het ingewikkelde be
drijf der P.T.T.
Dat is de manier! Een voorbeeld ter
navolging zelfs voor andere grote be
drijven spoorwegen, K.L.M., scheep-
vaartondernemingen die de kleine I
jongens en meisjes later tot klanten
krijgen en dan graag deskundige klan-
ten aan hen hebben.
DEN voortreffelijk idee is het geweest
van de Pers- en propagandadienst
van de PT.T. om de kinderen door een
spel te leren, wat er bij de brieven
post omgaat, hen duidelijk te maken,
wat zij bij de verzending van brieven,
als zij zelf eens zo ver zijn, dat zij aan
het corresponderen gaan, te doen en
te laten hebben en waarop zij dienen
te letten.
Met overgave spelen de kinderen dit
spel en in stille verrukking staan de
ouders te kijken, als zij hun spruiten
bezig zien. Stel je ook voor: op een
grote ruimte zijn links een miniatuur
dorp en rechts een miniatuurstad ge
bouwd met straten en huizen met num
mers en naambordjes en brievenbussen.
Er is een stationnetje, waarlangs een
speelgoedtrein rijdt, die door een ..ma
chinist" wordt voortbewogen en die
een bijwagen met klein grut meevoert,
dat postzakken in ontvangst neemt. Er
zijn in de stad en het dorp postkan
toortjes en er is een groot kantoor tus
sen de liliputplaatsen, waar de post
verwerkt wordt. Er rijdt een „beman
de" postauto rond en op het perron
wordt dapper gesjouwd aan een perron
wagentje. In de stad staat een stand
beeld van een oude heer, zo uit de Ca-
(Van een bijzonder medewerker)
ALS afgevaardigde van de Vereniging van Vrijzinnige Hervormden in Neder-
land naar het Internationale Congres voor Vrijzinnig Christendom te Oxford
(1217 Augustas), hadden wij het voorrecht een week in Oxford te vertoeven.
Als buitenlander heeft men natuurlijk bijzondere interesse voor de volksaard.
Men probeert, ook ai is men maar korte tijd in het andere land, die volksaard
te „proeven." Al heel gauw maakt zich als een algemene indruk deze los, dat de
Engelsen een merkwaardig talent van combinatie hebben. Dit volk heeft het
klaargespeeld, het belangrijke en interessante van het verleden op een aanneme
lijke wijze te combineren met de eisen van het moderne leven.
van Olivier Cromwell, de man die ko
ning Karei I op het schavot bracht, en
Cromwell blikt vast en krachtig in de
richting van het Paleis.
Geen gekanker
MEN krijgt de indruk dat er een even-
1V1 wichtige, flinke geest in dit volk
huist. Men is in trein ,tram en bus rus-
Men
naar "ik heeft voor allerlei zaken nog bonnen
verslindt („coupons") nodig; men kan in de win-
AAN de café's hangt vaak zo'n gezel-
rA li-
lig ouderwets uithangbord te slinge'
ren, met een steigerend paard, een
zwaan of iets dergelijks. Iedere Engels-
man, die zichzelf respecteert, heeft een d,„"
open haard, die overigens,
Omop eerf'ander teJrein^te komenHn kels a.ls. vreemdeling zonder bonnen
Westminster Abbey, de kerk in Lon- geen stuk chocolade krijgen zeven jaar
den, waar alle officiële plechtigheden 2?,'\°g' u tv iLwrf "rf=t
plaats vinden, waar bijv. volgend jaar J^irts tvDisch Holfands is Ik
koningin Elizabeth II zal worden ge- L'f^2fer,f" r nS wit
X0^VirPr^TkerstoUVbnegrfv°n een^eider die fn 1944 als soldaat fn
Darwin en Wallace, de grondfeggers „de
uien vlogen je om de oren, daar op
Zuid-Beveland, telkens als er in de
neuueil JJC niisiivaaiiBC irei» iTl--.,„„„- ka— AaZeI
heeft
!^tSkafn^en' r3«SntoWr zei hij. Hij vertelde van de sociale'ver-
f wii „an zekering, die ook de ouderdomsverzor-
ïngevoerd. In Oxiord hadden wij een _;ne omvat Wii hebben dp Ru=sen
Avondmaaldienst m de Jcapel van het fierS niS nodig, meneer"? zei hij
Oxford is een universiteitsstad.
van de evolutie-theorie, waartegen ve
le kerken in de wereld indertijd fet ge-
treden hebben De Anglicaanse kerk he°"'P'
seft de middeleeuwse organisatie met w?i in nLt ltbo™»
- hicsrhnnnpn dekens toestanden. „Wij mogen niet klagen
Dlsscnoppen, dekens ,,r,j «opinie „er.
vrijzinnige Manchester College; de ta
fel lijkt nog altijd op een middeleeuws
Er
eiieir mot het nranMi ve nUaarshVk zijn 7000 studenten, die daar tijdens het
xPrf^a? I5eaaht« na grootste deel van het jaar wonen-en
van Leonardo da Vinei er achter,
predikant, die de dienst leidde, droeg
'jig grootste deel van het jaar
werken. Ook wel eens flirten met de
•- - - meisjes van Oxford. Het schijnt niet
een oeroud aandoend gewaad, met een allesJ te zi1n om in 20-n betrekkelijk
met bont gevoerde kap op^e rug, die kleine stad met zoveei jonge mannen
zo van een middeleeuwse monnik had grote dochterE te hebben. Men vertelde
kunnen komen. mij, dat er drie vrouwelijke politie-
De Engelsen zijn vol belangstelling agenten zijn aangesteld, die speciaal hot
voor hun koningshuis; elke daad van oog moeten houden op de omgang tus-
de koningin wordt uitvoerig vermeld in
"hjrtenten en de meisjes. Niet
de kranten en met sympathie bespro- alle studenten hebben blijkbaar altijd
ken. Toch zijn ze om de drommel niet goede bedoelingen,
slaafs. De enorme Parlementsgebouwen De stad telt een dertigtal colleges,
met de grote Big-Ben-toren zijn een te- Een college is een complex les- en
ken van hun zelfbewustzijn als vrije woonruimten rondom een grote binnen
mannen. En vóór de Parlementsgebou- hof. De tutors (een soort onder-profes-
wen staat, met ruiterlaarzen en degen, soren) wonen er en vele studenten. Elk
het meer dan levensgrote standbeeld college heeft een eigen kapel, waar des
Zondags de principal (wij zouden zeg
gen de directeur of de rector) voorgaat
in de kerkdienst. Het oudste college is
gesticht ca' 1250, uit de nalatenschap
van William Durham. Deze bepaalde,
dat van de rente van zijn vermogen on
bemiddelde studenten kost en inwoning
zouden hebben. Een prachtig voorbeeld,
door vele vermogende lieden in de loop
der eeuwen nagevolgd. Anderen hebben
legaten gegeven voor bibliotheken; er
staan een paar wereldberoemde biblio
theken in Oxford, geschenken van Bod-
ley en van Dr. Radcliffe. Jaarlijks
wordt een vergelijkend examen afgeno
men, en de beste ieerlingen worden toe
gelaten. Ik had een gesprek met zo'n
student; hij had het goed, zei hij; alleen
had hij geen geld genoeg om boeken
voor zichzelf te kopen; daarom werkte
hij tijdens de grote vacantie als kellner
in een hotel in een vacantieplaats.
Het Vrijzinnig Congres
MOG een enkel woord over het Vrij
zinnig Congres. Er waren onder de
250 deelnemers uit Amerika en Europa
vrij wat vertegenwoordigers van de
wetenschap opgekomen: natuurkundi
gen, scheikundigen, ingenieurs, biolo
gen, psychologen, natuurlijk ook veel
theologen. Nu was het merkwaardige,
dat door de vertegenwoordigers der na
tuurwetenschappen en van de techniek
met nadruk werd gewezen, telkens
weer, op de grote gevaren, die de mens
heid bedreigen van de zijde van een
wetenschap en een techniek, dis niet
aan diepere geestelijke waarden gebon
den zijn. De sectie van het Congres, die
aan de studie van deze dingen gewijd
was, nam de volgende resolutie aan: De
moderne wereld heeft meer dan iets
anders nodig dan beoefenaars der we
tenschap, die zich ethisch verantwoor
delijk weten; en deze beoefenaars der
wetenschap kunnen niet buiten de in
tense samenwerking met ethische den
kers en gelovigen met een ruime blik
en een open hart.
Dat is een hoopgevende conclusie, ge
loof ik. Het leeft in de wetenschappe
lijke mensen over de hele wereld: de
resultaten van de wetenschap mogen
niet gebruikt worden, om de mensheid
in het verderf te storten. Geestelijke
krachten zijn nodig, om een hogere zin
aan het leven te geven. In het vrije,
ondogmatische christendom liggen deze
gereed.
Wij zijn naar huis gegaan met de
overtuiging, dat overal in de wereld
ernstig nagedacht wordt over de grote
problemen van onze tijd, en dat overal
krachten ontwaken, die, naar wij vurig
hopen, in staat zullen b'iiken de drei
gende rampen af te wenden.
Ds. A. DE WILDE,
Nieuwe Niedorp.
Oosienrijks naaldhout
Een combinatie van drie Nederland
se zakenlieden ging anderhalf jaar ge-1
leden een contract aan met enkele Oos-
tenrijkers over de leverantie van niet
minder dan dertigduizend kubieke me-
ter naaldhout, tegen een uitzonderlijke
lage prijs. Er werd een bedrag van j
544.000 gulden aan deviezen naar Oos
tenrijk overgemaakt (3.1 millioen schil-
ling), doch voor dit aanzienlijke bedrag
zijn in totaal slechts twee keer zes f
wagons naaldhout geleverd, waarvan
bij de laatse zending nog twee wagons)1
waren met inferieure kwaliteit. Daar
na lieten de Oostenrijkers niets meer;
van zich horen. Uit een hierop inge
steld onderzoek bleek;, dat de Oosten-I
rijker F. A„ de hoofdpersoon in het
drama-, meer dan zeshonderdduizend
schilling ten eigen bate had aange
wend en onder meer een kasteel, eeiii-
huis, een boekhandel voor zijn echtge-j
note en enkele 'andere kleinigheden had
gekocht. Ook enkele andex-e Oosten
rijkers hadden van F. A. aanzienlijke)I
bedragen ontvangen. In Oostenrijk lo
pen over deze zaak inmiddels reeds der
tig tot vijftig civiele procedures.
Minister Eden in Belgrado
Gisteren is de Engelse minister var-
van Buitenlandse Zaken, Eden, op eet
vliegveld bij Belgrado aangekomen vol
een officieel bezoek van zes dagen aas
Joego-SIavië.
De minister werd verwelkomd doo.'f-
de Joegoslavische minister van buiten-i
landse zaken. Kardelj, en de ministf|
van binnenlandse zaken, Rankowitsj,
twee meest op de voorgrond trede:-
leden van het Politburo. Na het speler
van de volksliederen, inspecteei'de mi
nister Eden een erewacht van de lucht
macht. Vervolgens begroette hij anderf
Joegoslavische hoogwaardigheidsbekle- I
ders en leden van het corps diploma- 1
tique.
Eden kwam van Straatsburg, waar M
de bijeenkomst van de Raad van Euro?' I
had bijgewoond.
ALS ER El
Verklaring van gei
Omar Bradle
Generaal Omar Bradley,
Van de Amerikaanse commi
•tafchefs, heeft ln het Eeallieei
kwartier bij Parijs verklaard,
mistische verwachtingen aang
nut van atoomwapens in de
sómmige landen misschien t<
den, te denken dat niet al
krachten behoeven te worden
en opgeleid, die in de Nav
voor 19521954 worden genoe
dergelijke gedachtengang kon
mening van de Amerikaanse
misleidend en gevaarlijk zijn.
De opbouw van de Navo-st
ten gold in de eerste plaati
staan brengen van een aanvj
troepen konden niet de krach
gen om een tegenaanval te do
oorlog te winnen. Dat zou ee
satie op veel grotere schaal v
zouden steeds voldoende gr
krachten moeten zijn om de
dwingen zich te concentreren
aanval. Als de vijand zijn so
onderlinge afstanden van hon
ter kon laten oprukken, zi
atoomwapen ter wereld hen
tegenhouden zonder hulp van 1
grondstrijdkrachten.
Naar aanleiding van de vi
de gewenste lengte van de
dienst, antwoordde Bradley, d;
twee jaar de kortste tijd ac
Aanhangwagen van truck
werd gestolen
Op klaarlichte dag is van een
station te Keulen de aanhang
wagen van een vrachtauto van
de Fa. Gebr. J. te Venlo gestolen,
terwijl de chauffeur zich met de
motorwagen veertig km. verder
bevond om goederen af te laden.
De aanhangwagen was beladen
met 750 lege groentenkisten, waar
van er 350 langs een bosioeg zijn
terugevonden. De aanhangwagen
is door een chauffeur van de fa.
H. uit Tegelen gezien. Hij werd
voortgetrokken door een Duitse
motorwagen, on de weg van Keu
len naar Frankfort. De Tegelaar
heeft er verder geen aandacht
aan besteed in de veronderstel
ling, dat zijn Venlose collega wet
motorpech te kampen had.
«j| Krabben en peuteren
Hlllll* kwaal eteeds erger.
liitcl'M Jdua'bare D.D.D. dr
UilaicKI ln de poriën door, zul
smet en geneest de
GENEESMIDDEL TEGEN Tg"»
HUIDAANDOENINGEN JSJr. Al
(Advertentie. Ing
Alderamin, R'dam—Calcutta,
Bahrein Almdijk, New York-
Mexico, 16-9 van Havanna naar
Almkerk, Japan—R'dam, 1
Alexandria naar Napels. A
16-9 n.m. te New York An
West-AfrikaA'dam, pass. 16-9
mas naar Le Havre Amstelve
ma—Bombay, 16-9 van Tarakan
tam, 16-9 n.m. van Port Swetten
Belawan Bloemfontein, Oost
A'dam, 16-9 n.m. te Genua
A'dam—Peru, 16-9 n.m. te Calla<
gostroom, A'dam—West-Afrika,
van Bordeaux naar Dakar
Porto Alegre—A'dam, 16-9 n.m. 1
Dongedijk, VancouverR'datr
op 16-9 van Los Angelos naar Cr
Elmina, 16-9 van R'dam te A'dan
gano, 17-9 van lbo te Dar es ga:
wacht Fairsea, R'dam—Sydn
n.m. te Aden Gaasterland,
Buenos Aires. 17-9 v.m. te Bue
Groote Kerk, A'dam—West-Af
v.m. te Teneriffe Helicon,
New York te Curasao Indraj
dam—Tandjong Priok, 16-9 van
naar Genua Java, Makassai
17-9 te Genua Kerlosono,
Manilla te Siain Laertes. 17-9
Papan Langkoeas, 16-9 van R'
Antwerpen Larenberg, R'd;
17-9 v.m. te Bari Lemsterkei
—Perzische Golf, 16-9 van Si
Kuweit Limbrug, 17-9 van Ba
te Makassar Macuba, 16-9 va
tar naar Lissabon Markelo,
Kingslyn t, R'dam Meliskt
cuttaR'dam, 16-9 van Bombay
Mentor, A'dam—W.-Indie, 17-
guaira Molenkerk, W.-Afrikt
17-9 te Port Sudan Nelly, Sy
dam, 16-9 n.m. van Port Said 1
merhaven Nigerstroom, W.-A
dam. 16-9 van Takarodi naar Mc
Ondina, 17-9 van Berre te Beyi
Oranje, A'dam—Tandjong Priok,
Singapore te Tandjong Priok -
Mena—Gibraltar, 17-9 te Suez
Alexander, Montreal—R'dam, 16-
Werpen Rijnland, A'dam—Buei
16-9 van Itajai naar Paranagua
kep, JavaA'dam, pass. 16-9
Graads-kanaal naar Aden I
New York—Java, 16-9 van Port
ham naar Singapore Tjitjaleng
—Zuid-Amerika. 16-9 van Kaaps
Buenos Aires Waterman, Ne'
R'dam, 16-9 20 mijl znid-zuidu
Kaap Sable Westland, Bueno
Adam, 21-9 voor IJmuiden vei
Willemstad, A'dam—Cristobal,
jnijl oost-noordoost van Guade'
w onosari, R'dam—Houston, p;
Bahamas Zeeland (KRL)
Priok R'dam, 17-9 v.m. te Loni
Aldabi. Buenos Aires—R'dam
Bah,a naar Las Palmas B
18-9 van Miri te Tandjong Priok
Cumulus, 17-9 van Atl. Oceai
dam Dalerdijk, 17-9 van Anti
?ad„™ Edan>' R'damNew 1
van Halifax Haarlem. 17-9
iS™!» R'dam Hermes, A
beli?' ®van Laguaira naar J
S k V Ho°gk"k. 16-9 van
te Leuvekerk, 17-9 vt
15 9 T Lomb°k, Colombo1
S:,?n" an Francisco naar X
te Panamf^' Vancouver—Indon<
Verwacht' daarna naai
V-Jti vlaardingen, 16-9 van R'
abana Stentor. 16-9 Vm r
tiaar Nickerie Tara ,«5 G
naar Canada - Wiflem V'
Priok—R'dam 17-9 ?uys'
Aagtekerk,R'dam-Kobë, 17
Said Alkaid, R'dam—Calcutta'
Karachi - Altair, Rio de Janeir
16-9 van Las Palmas naar Le
179'van Vf R'dam te A'dam
17-9 van Izmir te Tunis verwac!
A dam Levant, 16-9 te Malta
AtManm ant'r-15"9 Van Hta,
rans ig <Tr, Gouwe- W.-Afrik
öeussant, 19-9 te
Holland verwacht Hathor
-"Hcwir"9,cT La«a'«a nëar'
«a» I n,m' te Tamp,
Vaëï Antwerpen Hercules, A
Lnën' i Van Algiers naar P;
Loenerkerk. Calcutta-R'dam.
Suez verwacht Nestor, 16-9 v
e Adam Rempang, A'dam—1
in o verwacht Sor
16-9 van Galveston naar R'darr
Dordrecht, Sagunto-R'dam. pass
bral tar stad Maastricht, Luie
pass. 16-9 Brunsbittel, 18-9 te R
wacht Tamo, Buenos Aires—N
'7„ van Trinidad naar Ball
wl eCht' '7'<) van Melbourne
lembang Zonnewilk, 22-9 vj
Montreal verwacht.