Zelfs woningzorgen in de gouden stad" Herne Film wekt het Franse geweten Er vielen slechts vijfduizend bommen Frankrijk ageert tegen doodstraf F! £m fyotofoeAlel yevAaagd op Pvel &uüb£ pulti (3 Mijngangen brengen architecten dagelijks tot wanhoop „Gepofte" luxe van de kompels Van oude bunker tot Raadhuis De De voltrekkingsbesluiten houden Auriol uit de slaap JUSTIT1A SOEPEL HUIZEN VERZINKEN WISSELS SNELLER .J pers roert de trom ERGENS in het Ruhrgebied, het onstuimig pulserende hart van Duitsland, ligt een „gouden" stad. Ze heet Herne en heeft ongeveer 130.000 inwoners. Niet dat deze stad een schone stad is. Duitsland heeft honderden mooiere steden. Men vindt er geen machtige kathedraal. Wel een paar grote, zwartgestoven kerken. Er zijn geen brede boulevards, maar de „Bahnhofstrasze" wemelt van een mensenmenigte, die zich alleen laat vergelijken met de drukte van de Kalverstraat te Amsterdam De lucht van deze stad is bezwangerd met kolenstof. Het „stof" dat deze arbeidersstad tot een meer dan middelmatige welstand heeft gebracht. Honderden meters onder de fundamenten der kolossale huizen wroeten de mannen in hete en nauwe mijngangen en hakken daar de onont beerlijke brandstof voor de Duitsche machines weg. Herne is prac- tisch van de vernietigende bombardementen der geallieerden ver schoond gebleven. Daarom noemt men Herne de „gouden stad" van het Ruhrgebied. JK zit in de werkzaal van Stadtdiree- tor Grobe. Grobe doet zijn naam wel enigszins eer aan. Hij is een grote zware beer. Zijn ruwe als uit steen ge houwen kop is die van een „ras-vecht- ikD,enZ^l-nS fï°0t' Grobe k zo dik en Ik zo klein. Maar vooruit, hij is ook onze Lieve Heer niet. „Herr Kollege" begin ik bout (Hii is vroeger journalist geweest) „wat zijn liw grootste zorgen?" Een grollende lach klimt uit ziin keel te schudden.htlSe bUik begint hartelijk hi«e^en' H°i'önder, m'n zake- üjKe of nin persoonlijke?" ..Beide" antwoord ik met een stalen huid, waarachter mijn lachspieren ech- leri nweerstaanbaar beginnen te tril-' We hebben „contact". Perso°nli-ike zorgen betreft, aan 36 ,V00rl°Pig geen bliksem rtraW nZ kHT" we het misschien straks nog over hebben. Wat m'n offi- zoigen aangaat, dat is gauw ge- SS* stag6 61fen huizen H°e bhna ue 3aabste wereldoorlog jSienoërf beschadled is. is onze wo- ningnood enorm. (Een stuk papier, dat veel weg heeft fi^aa66!1 Pub'iek toilet voor vliegen zifn echter ^er mn neus' De stiPPen en geven ,onYervalste drukinkt Kerne rio w pl,?aJsen aaï* waar in SOftn ovf bommenregen van 5000 exemplaren is terecht gekomen.) t ®°r5ak?n van deze woningnood sinds het nuf,"' i-Ten eerste "«en *ze «nas het uitbreken van de oorlog met dage WnoèngaCht?rstand' die heden tpn en ten tweorf''6CleSi dezelfde is als toen en ten tweede werkt onze stad als een ïfftó* vluchtelingen die Duits- arbeirtsae?enst0urt.en' omdat hier volop aibeidsgelegenheid te vinden is." WeWmaarUWan ?atuurIÜk zo hard als Brtd^ei gSZms Maar het «eia is helaas zo schaars als de aarri- gehiïhe'bbe et 'aatSte oorI°gsiaar- Eén «eiuK nebben we, en dat is Hat ^"directies hier in de buurt als ra! geënnh^T"' Dat is om de drommel Lnri,ili, P,Ie' maar een bedrijfs- hu?zen geen" eers,te °rdc' Zonder oeér .?een, mijnwerkers. Ieder, die kend voor ifr -is komt vanzelfspre- Sen sIm nmg van de stad- Wa de e,n moeten ontruimen om terwiïl ln -te kunnen Proppen, grenzen r» iTï8 de t°elaatbare nëëteoë w- helft overschreden. Mo- •enteel zijn we dan ook eivol". aanhmiril1!,0hteiin,ge,nstroom bliift echter stuurde rf» d ie maanden geleden faëëihe Bondsregering ons een tien on ëJT Üefst zestien Pers0" schaar nnël daki De talrbke k'nder- niet. Het gttiTm fV?ing natuurliik Er zat vnoï blJ elkaar blijven dan een apart ëf, mets anders °P lingen te bëuwënSJ00r deZa vluchte- ongehoorde, maar «VW>r deze tiid luxe". onvermijdelijke „En ten derde, rjleepn niet vearbiedenn.3eWedirmenSen II EEL wat geduvel bezorg' ons de rechterlijke macht. Tegenwoor dig kan een huiseigenaar z'n huur ders weer uit de woning laten zet- ten. Dat is in vele gevallen wel te begrijpen. De huizen zijn volge stouwd met iamilies en de wijze van bewoning loopt vaak, eerlijk toegegeven, de spuigaten uit. Maar goed, dan zitten we in zo'u geval met een familie die op straat is ge zet. Meestal is er geen ruimte om ze onder te brengen en is de enige weg, die ons nog open staat de kan tonrechter onder z'n baard te krie belen om hem te bewegen zijn oor deel tenminste op te schorten. Soepelheid kan men van het „Recht" niet verwachten, maar het tekent de hopeloze woningtoestan den wel scherp, dat de rechterlijke macht inderdaad al soepel begint te worden. Althans in dit opzicht". „En bedenk dan", vervolgt Grobe, „dat we een vrijwel onbeschadigde stad zijn, waar het vluchtelingenper- centage nog maar 12 proeent van de bevolking bedraagt (en geen 30 zoals bijvoorbeeld in Beieren) en waar bo vendien relatief veel woonhuizen ge bouwd worden. Zij het dan ook in hoofdzaak door de mijnen'-'. HEN half uur later rijden we in een watervlug Opeltje door de stad. Naast me zit Herr Zeuner, de pers attaché van de stad, die ik gisteren op de kegelbaan heb leren kennen. On derweg pikken we de mijnarchitect van „Friederich der Grosze" op en dan gaat het kris kras door de omgeving. De nieuwbouwhuizen, twee tot drie verdiepingen hoog, bestaan uit zeer eenvoudige flatwoningen. Eén keuken woonkamer, twee slaapkamers, W.C. en douchecel. Huurprijs 38 gulden per maand. Wel verdient een mijnwerker gemiddeld 300 per maand, maar het levensonderhoud in Duitsland is bedui dend duurder dan in Nederland, zodat de genoemde huur niet „mis" is. De architect loopt maar te mopperen, dat zijn huizen zo enorm duur gewor den zijn en dat de muren volgend jaar al weer bedenkelijke scheuren zullen vertonen. Want langzaam maar zeker verzakken zijn bouwsels. De oude mijn gangen onder de aardoppervlakte stor ten in en de huizen zinken mee. „Op sommige plaatsen houden we rekening met een verzakking van zeven meter. Op die plaatsen laten we het natuur lijk wel uit ons hoofd om te bouwen", zegt hij. „Deze omhooglopende straat, waar we nu doorrijden, liep vroeger keurig liori- zontaal. Nu zijn de huizen zo scheef als krabben." \X/E stoppen voor een paar kleine, sme rige barakken en lopen achterom „Wat een krotten" denk ik bij mezeb Edoch, mijn verachting slaat om is verbazing. In de achtertuintjes staar drie enorme constructies van ver chroomd een glimmend rood gespoten staal. Het zijn drie bakbeesten van mo torfietsen. We worden door een ner veuze vrouw en een gemoedelijke „kompel" ontvangen. „Of de heren maar binnen willen komen". „U ziet" fluistert Herr Zeuner. links van me. „woningnood betekent bij ens nog geen armoede". De ruimte is volgestouwd met een pas aangeschaft keukenkamer-ameu blement. In een hoek glittert een ijskast van een „kwart kubiek". Een glopd- zachte dansmuziek de kamer in. nieuwe Telefunken fibreert „Laat je door dit duizend jarige Rijk niet in de luren leggen, Herr Hollander", knort het aan m'n rechter oor. „Alles op crediet En wat die malle knalpotten betreft, daar buiten, de wis sels waarop ze gekocht zijn lopen snéller dan 150 km. per uur. Ik kijk Zeuner aan. Hij kijkt als een betrapte school jongen en grinnikt Het stadsbestuur van Her ne liet een oude bunker, in de oorlog gehavend maar niet vernield, tot raadhuis ombouwen. De Duitsers, die in een derde wereldoorlog geloven, laakten de verbouwing, doch zij vergeten, dat hun bunker, mocht een oor logsbrand opnieuw het Ruhrgebied teisteren, niet tegen een H- of A-bom bestand is. iiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiüiiiin!: De herfst staat voor de deur en met de komst van het najaar heeft de ka:tanjetijd zijn intrede gedaan. Alom in parken en bossen ziet men de jeugd stenen en stokken in de bomen, slingeren om zo in het bezit te komen van de fel begeerde glanzende bruine bottels. Dat de jongens en meisjes op deze wijze de bomen vernielen, dringt wellicht niet tot hen door. Aan de opvoeders de taak de jeugd bij te brengen het natuurschoon te ontzien. V._ f\NZE echtvriendin, die iets van ge- leide economie afweet (hoewel het kolenhok nog leeg is), ontdekte deze week dat we een fototoestel moesten kopen. Nietwaar, we hadden een al bum voor ons trouwen gekregen en bovendien was er nu een dankbaar object om in dat album bij te zetten: in casu het hopte". Er zat. enige logica in de bewijsvoering van onze gade. Je kunt immers wel alterlei kerels met kleinbeeld- of grootbeeldtoestel len in je huis halen, maar haar broer tje maakte destijds toch maar wat leuke plaatjes met een kiektoestel van de Sunlightzeep. Op tien bonnen had je zo'n ding al en als je wou kon je er voor een paar gulden een echte lens ih laten zetten. Nu is het een na oorlogs bezwaar, dat de premies op zeepproducten alleen maar bestaan uit gratis horoscopen of Inleidingen in de Handlijnkunde. Fototoestellen kun je in chique Winkels kopen. Prachtige heb je er bij, Net Röntgen- apparaten, met een bedieningsmecha nisme dat zó uit een Constellation ge haald kon zijn. En de prijzen vallen ook wel mee. Voor de fabrikanten er van tenminste. Neevoerden wij aan. Aan ons lijf geen kiektoestel van tachtig gul den, waar een meneer van de Octrooi- raad nog hoofdpijn bij zou krijgen. Eenvoud, of je het nou door een groot of een klein diafragma ziet, is het ken merk van het ware. En toen dachten VINCENT AURIOL slapeloze nachten (Van onze correspondent te Parijs). RANKRIJK is een van de weinige landen in West-Europa, waar de doodstraf in de gewone rechtspraak nog bestaat. De guillotine wordt nog geregeld gebruikt om een einde te maken aan het leven van de allerergste moordenaars. Maar de laatste maanden is hier een intensieve actie gevoerd om de doodstraf af te schaffen. Deze actie is begonnen met een film, „Nous sommes tous des assasins" (Wij zijn allemaal moordenaars) geheten, waarin men de laatste dagen laat zien van vier mensen, die ter dood ver oordeeld zijn. Het is een verschrikkelijke film, zo suggestief en zo ■alistisch gemaakt, dat vele bioscoopbezoekers er na afloop s nachts niet van kunnen slapen. Deze film heeft nog eens de vraag aan de orde gesteld, of het in een beschaafd land verantwoord is om de doodstraf te handhaven. De film toont duidelijk aan, hoe «menselijk die doodstraf is. Het onthoofden zelf misschien niet in de eerste plaats, maar wel de tijd, die de ter dood veroordeelde moet doormaken tussen het uitspreken van het vonnis en de vol trekking daarvan. de doodstraf in levenslange gevangenis, straf te veranderen. De begane mis daad bekijkt de president niet in de eerste plaats; hij gaat na, hoe de mens, die zover gezakt is, vóór zijn vergrijp geleefd heeft. Hoe hij is op gegroeid, hoe zijn ouders hem behan deld hebben, of hij getrouwd is, kin deren heeft, enz. Waren zijn ouders aan de drank en was hij wel helemaal toerekeningsvatbaar? Dit alles vraagt de president zich verschillende malen per week af. Hij overlegt met zijn naasten en dan neemt hij een beslis sing. Van de 155 misdadigers, die in 1951 ter dood veroordeeld werden, heeft de president er aan 88 gratie ver leend. Voor 67 'was het niet mogelijk. In dit laatste geval moet de presi dent de volgende verklaring onder tekenen, hetgeen hij steeds met een bevende hand doet: „De uitvoerder van de Hoge Wer ken wordt bevolen X in zijn bezit te nemen om hem, volgens het vonnis van de rechtbank tete executeren op de binnenplaats van de gevange nis teen wel op (datum) juist op het moment van zonsopgang". J")E uitvoerder van de Hoge Werken. dat is de beul. Monsieur Le Paris genaamd. Hij heeft een vast salaris plus een bepaald bedrag per executie. Het vak van de beul is bijna erfelijk; het gaat van vader op zoon. De man heeft geen prettig leven. Vrienden diep te ontroeren. Heel wat pairle- heeft hij niet, de buren vragen hem mentsleden en vooraanstaande figuren niet graag op de thee. Hij heeft pas uit het openbare leven hebben reeds zijn mémoires gepubliceerd, waaruit verklaard, dat zij tegen de doodstraf blijkt, dat hij trots is op zijn vakken- zijn. nis. Hij reist met zijn guillotine door het land en verrjcht zijn wonderlijke TN 1950 werden er in Frankrijk 137 taak, wanneer de president het boven- personen ter dood veroordeeld, in staande briefje heeft moeten onder hen niet zullen horen aankomen. Is jggj 155. Maar na deze terdoodveroor- tekenen, het zover, dat sluipen zij heel vroeg deling heeft de president vp«i de Re- in de morgen naar de celdeur, waar- publiek het recht om gratie te ver- Ue President zelf zou liever aan een achter de ten dode gedoemde wacht. L„ Dit is eepn aangename functie veel groter percentage ter dood ver- Ze gooien de deur open, treden op de van het nrësidlntschap oordeelden gratie verlenen. Maar er misdadiger toe en voeren hem, moed wordt van verschillende kaïnten druk W/EKENLANG zit de ongelukkige te insprekend, naar de binnenplaats President Auriol heeft verklaard het °p hem uitgeoefend De corporatie van wachter tol df deui var zi.ir ce waar de beul heerst. verschrikkelijk te vinden voltrekkings- Panjse taxichauffeurs heeft er al zal worden opengemaakt. Hij weet. De grote Parijse kranten zijn zich besluiten te moeten nemen. Verschil- y.ar5 op aangedrongen, dat er met te dat die laatste gang altijd heel vroeg nu ook met het probleem van de dood- lende malen per week bestudeert hij i ^.r. wordt verleend, fcr gaat in de morgen wordt afgelegd, 's Nachts straf gaan bezighouden. Het avondblad het dossier van misdadigers, die voor m ^anJS ge,Rn ^veei5 voorbij of er slaapt hij niet meer. Hij luistert maar. met de grootste oplaag. France Soir. goed uit de maatschappij gebannen wordt een taxichauffeur aangevallen of er geen voetstappen klinken. De heeft in een reeks van zeker wel moeten worden en die de rechtbank eP daarom is hun syndicaat niet zacht- wachters, die in de voor de ter dood- twintig artikelen, die steeds een hele ter dood heeft veroordeeld De presi vinnig gestemd. veroordeelden gereserveerde afdeling oagina in beslag namen, de zaak op dent zit soms een gehele nacht in twee- Het probleem is in zijn geheel op werken, hebben ook een verschrikke- oen uitstekende manier aan de orde trijd. Hij leest alles, wat met het lieuw in dé publieke belangstelling lijk bestaan. Zij lopen op hun kousen gesteld. De krant beschreef het leven proces te maken heeft en zoekt - naa «bracht en het is niet onwaarschi.in- door de gangen, opdat de gevangene, van de misdadigers, waardoor het in- zijn naasten vertellen wanhopig ijk, dat het dit jaar ook door het par- die naar de guillotine gebracht wordt, derdaad gelukt is het grote publiek naar een feit, dat hem in staat stelt lement zal worden besproken. wij een stonde aan onza oom Joris, die indertijd met een platencamera werkte en aan de hand van duimstok en belichtingstabelletjes de fraaiste opnamen maakte. Hij heeft van onze broer eens een zeldzame foto kunnen maken. Jammer genoeg stond de broer er niet op, doch de achtergrond kwam haarscherp door. Maar oom Joris was bijziende. Terwijl wij deze oom als stoottroep een penetratie in het airgumentenfront van onze gade lieten vormen, gooiden wij zachtkens met napalm. De prijs van platencamerai's was belachelijk laag en ze' maakten waanzinnig scherpe foto's. (Dit hadden we niet moeten zeggen, want onze echtvrien din heeft enkele sproeten). Je kon et piles mee doen. Nietwaar; je gooitje diafragma open, smijt die tijdenrmg op een vijf-en-twintigste seconde, scheur van achteren ja matglazen ven ster los en blik ferm door de lens naar buiten. Hup! Diafragma dicht; los die tijdenring en d'r uit met dat ding van achteren. Klaar is de foto. Met de naai doos gaven we een demonstratie. De volgende dag kon men een ad vertentie lezen, waarin een amateur fotograaf een platencamera te koop vroeg. Volgens ons kon de kramt nog niet eens gedrukt zijn, maar 's mid dags trok er al een meneer aan de bel. Hij had iets bij zich dat op een redelijk konijnenhok (met een raamp je) leek. Hij zeide meneer Sluiter te heten. Of wij nooit van Sluiter gehoord hadden? „Getrouwd met dat meisje Compur?", vroegen we beleefd, doch hij antwoordde niet. „Meneer", hegon hij. „dit is nou net wat u zoekt Hij dead door middel van een driepoot een soort Rotterdams scheepvaart monument verrijzen midden in ons goudsbloemenpark. „Meneer", hernam hij, „dit hebt u nog nooit gezien. Kijk, u staat daar op die stoep. Probeer eens slaperig te kijken. Goed zo. u keek al goed. Let nu on!" Hij haalde een handel over en ontdeed de lens, die als een houwitserloop op ons ge richt was, van een vilten dopje. „Zie zo!'. zei hij. „Nu moet u eens grijn zen!" We probeerden ons gelaat in een vrolijke trek te wringen. „F.n nu doen alsof u huilt". Dit kostte wemig moeite. „Klaar", rien de m?n opgeto gen. Hij zette een schakelaar om. trok ergens aan een staaldraad, schoof een luikje weg en draaide aan een wiei. Een belletje zei „ping!" en daar hart de wonderlijke m?Ti een foto in de hand. Ons eigen gelaat, in een erbar melijke grijns vertrokken, staarde ons vanachter e«n soort horretje aan. Kijk", zei de man. „Nou laat ik u lachen!" Hij bewoog iets pan een kar tonnetje, dat onder de foto zat en - onze mondhoeken tot ergens bii de kruin stijgen. ,.Fn slaneriv kiiken kunt u ook", begon de man weer; een an- rtere bewegin» met bet kartonnetje uitvoerend. „Ik lever u er tweehon derd van die plasties bij!" We zetten uiteen, dat we ditmral alleen belang balden bij opnamen naar de werke lijkheid en dat we er een klein kind mee moesten kieken Teleurgesteld -1 roop de man af. Bij het hekje zei hij nog; „Je lach je rot met die kast van mijn". De volgende camdidaat bracht een bruinhouten kist mee, in het inwen dige va a'-van onze gade een kakker lak zag zitten. Een ander voerde drie toestellen de kamer binnen. Het leek wel of iedereen oude platercamer-'s had staan. Binnen een uur stonden er zeventien nieuwsgierig vanaf de piano de kamer in te kijken met hun bolle ogen. We werden er verlegen van. En toch maar proberen een keus te ma ken. Onze echtvriendin vroeg schuch ter of al die dingen wel echt foto toestellen waren. Je hoort zoveel van helse machines. Tegen de avond had den we er dertig. Tegen alle verko- oerp werd verklaard dat we een keus zouden maken, wmneer we een over zicht hadden van wat d_e orovineie on fotografisch gebied te bieden had Het aantal camera's gro»laP voiupnda oehtend nog aan. doordat de post er zes afleverde. Toen teneinde raad hebben we een keus gemaakt Zo'n dineetje van de Snnliebt'eep H"t kostte een daal der en we kregen een oud rolfilmpie on de koop toe. Als iemand nou nog bijgeval een lens voor ons heeft....

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 7