Onze Cabaret-Actie is een groet succesS Spaart U ook al mee? „De Wolspecialist" Er mag geen risico genomen worden DORRESTEIJ W. SCHIPPER, Laat 136, Alkmaar „Uraankoorts" in Canada's wildernissen Malan doe inzake i Op de autowegen is de uiterste voorzichtigheid geboden SPENCERHEY vesten, pullovers, blouses ongeëvenaard WOLLEN DEKENS gedurende deze v/eek: Geseling nog in zwang op Britse Kanaaleilanden Gouden t VOOR WOL kunt U ze^er een keus maken uit onze ERNORME SORTERING (alie soorten wol gebruikt voor de brei- modellen op de show te Purmerend, hebben wij ook voor U in voorraad (4e huis vanaf de R.K. Kerk) De zaak waar U zo prettig kunt winkelen tel. 2817 Aantal ongelukken met bromfietsen neemt toe Wettelijke maatregelen (nog) onvoldoende Van een „rush" is echter geen sprake meer Een nieuwe stad ontstaat Maaswijdte van snoek- baarsnetten gehandhaafd DÉZE WÊÉK: PADANG LINNEN 5.49 6.38 PYAMA FLANEL 6.98 1.18 BADDOEKEN 1.25 "Dames- camisolss 1.49 SLOPEN 1.49 JAEGERWOL 1.18 Molton deken 5.75 Alleen deze week Alleen deze week Alleen deze week NATUURLIJK....... Urk Wel bereid tot gar aan Grote Dri MAANDAG 23 SEPTEMBER 1953 Als U iot 31 October a.s. f 15.- aan artikelen bij ons koopt, kunt U 10 November a.s. G R A T IS naar het „Alcmaria-Cabaret" in „Het Wapen van Heemskerk" Heeft U een grote, een zeer grote maat? Zijn altijd als U iets koopt de mouwen tekort? Geen bezwaar! „DE WOLSPECIALIST" is de enige zaak waar U iedere gewenste maat heren-, dames- of kindervest kunt bestellen (door grote drukte levertijd 4 weken) (Van onze Haagse redacteur) JN enkele dagen tijds zijn wij ettelijke keren getuigen geweest van noodlottige ongelukken met bromfietsen. Op de snelverkeersweg van Den Haag naar Ut recht noopten twee ziekenauto's, bedrijvige politie, stilstaande wagens en heen en weer lopende mensen ons vaart te minderen. Wij stopten en bemerkten, dat de berijder van een bromfiets, die een klein kind achterop had en naast een an dere bromfietser reed, hoewel hij zich op de parkeerstrook bevond, was aange reden door een door een dame bestuurde auto. De man was zwaar gewond, het kind was dood. Op de rondeweg bij Utrecht lag een wat oudere dame gewond op de berm van de weg; haar bromfiets was vernield. Per ziekenauto moest zij naar «en ziekenhuis gebracht worden. Bij Amersfoort was eveneens een ongeluk met «en bromfietser gebeurd. De tweede categorie zal beschouwd worden als motorfietsen. De bromfiet sen met een cylinderinhoud van meer dan 50 cm3 zullen dan dus niet meer op de rijwielpaden mogen verschijnen. Bovendien zal er een kentekenbewijs voor afgegeven moeten zijn en ver wacht mag worden, dat zij zonder rij bewijs niet bereden mogen worden. Als deze wetswijziging van kracht wordt, is dus een vereenvoudiging in gevoerd, die er wellicht toe zal bijdra gen het aantal ongelukken te beper ken. Toch blijven moeilijkheden be staan, vooral wat betreft de naleving van de verkeersregels. Thans zijn de bromfietsen ten aanzien van de regels van het verkeer gelijkgesteld met het gemotoriseerde verkeer. Wanneer op JlffEN behoeft de kranten slechts door te lezen om tot de droeve conclusie te komen, dat het berijden van een bromfiets een gevaarlijke bezigheid is. Bovendien vertellen de cijfers van de ongevallenstatistieken in een harde taal, dat de bromfietsen een groot aan tal slachtoffers eisen: doden en zwaar en licht gewonden, om van de mate riële schade nog maar niet te spreken. De rijwielen met hulpmotor zijn een probleem geworden, waarvoor nog geen afdoende oplossing is gevonden, jfer komen er steeds meer en daaimede dreigt het aantal ongelukken nog toe te nemen. Er moet een middel gevon den worden om het gevaar in te tomen. In de eerste plaats zullen de brom fietsers zelf moeten medewerken om hun eigen veiligheid en die van andere Weggebruikers te bevorderen. In de tweede plaats is het nodig om op korte termijn definitieve wettelijke regelen te stellen, waaraan de berijders van rij wielen met een huipmotor zich hebben te houden. En ten slotte zal het overi ge verkeer in de nabijheid van brom fietsers de uiterste voorzichtigheid die nen te betrachten. Automobilisten doen Verstandig niet te dicht langs hen te rijden, maar liefst in een grote boog Om hen heen. Onvoldoend reactievermogen W7ANT talrijke bromfietsers zijn zich niet bewust van de eisen, die het berijden van een rijwiel met hulpmotor aan het reactievermogen stelt. Aanvan kelijk had het hulpmotortje slechts de bedoeling het trappen uit te schakelen en niet om grote snelheden te berei ken. Tegenwoordig rijdt de ene brom fietser nog harder dan de andere. Men vergist zich in snelheid, houdt er on voldoende rekening mee, dat op een Vlakke weg, vooral wanneer vrij snel gereden wordt, een stevige windvlaag fiets en berijder tengevolge van het geringe gewicht plotseling opzij kan duwen en beseft onvoldoende, dat de zuigkracht van snel voorbijschietende auto's de bromfietser eveneens van zijn rechte weg kunnen doen afdwalen. De bromfietsers zelf zullen dus voortdu rend bedacht moeten zijn op de geva ren, die hen omringen. Zij mogen geen risico's nemen. Alleen grote voorzich tigheid kan hen voor ongelukken be hoeden. De overheid is reeds regelend opge treden. Doch zij is nog al eens van op vatting veranderd, met het gevolg, dat velen niet meer weten, wat wel en wat niet mag. De onzekerheid is nog be vorderd, doordat thans weinig of niet opgetreden wordt tegen wat als over treding zou moeten gelden. Op het ogenblik mogen bromfietsers, Wanneer zij van de motorische kracht gebruik maken, op de autowegen rij den, ongeacht hun snelheid. Zij mogen ook rijden op de fietspaden, die aange duid zijn met een rond blauw bord, waarop in wit een rijwiel staat afge beeld, doch dan niet sneller dan 20 km. per uur. Op paden, die op een andere wijze het kenmerk van rijwielpad dra gen een langwerpig zwart bord met in wit het opschrift „Rijwielpad" mogen zij niet rijden, tenzij met afge zette motor, dat wil zeggen: alleen als de bromfiets als een gewoon, door trappen voortbewogen rijwiel gebruikt wordt, In geen geval mogen personen die de leeftijd van zestien jaren niet bereikt hebben, een bromfiets berijden. Wettelijk is het aan bromfietsers verboden met zijn tweeën naast elkaar te rijden. Er mag alleen een tweede persoon achter op een bromfiets ver- voerd worden, als voor deze duopassa gier een deugdelijke zitplaats aanwezig is. Van belang is het, dat elke brom fiets voorzien is van twee doeltreffen de, onafhankelijk van elkaar werken de remmen. Verbetering F de toekomst zal in de voorschriften voor bromfietsen waarschijnlijk verandering gebracht worden. De Twee de Kamer heeft namelijk reeds haar goedkeuring aan een wetswijziging ge hecht. De Eerste Kamer zal nog^ moe ten volgen. Er zal dan onderscheid ge maakt worden tussen bromfietsen met een cylinderinhoud van minder dan 50 cm3 en bromfietsen met een cylinder inhoud van meer dan 50 cm3. De eerste categorie zal beschouwd worden als gewone riiwielen en is dus onderwor pen aan alle bepalingen, die voor ge wone rijwielen gelden, met dien ver stande, dat deze fietsen op de rijwiel paden op de autowegen mogen zij dan niet meer komen nog steeds niet sneller dan 20 km. per uur mogen rjjèteb. twee gelijkwaardige, elkaar kruisende wegen een bromfietser van rechts komt, zal een zware truck met opleg ger hem voorrang moeten verlenen Dat is in wezen een onhoudbare rege ling Als in de toekomst de eerste ca tegorie bromfietsen gelijk gesteld is aan gewone rijwielen, zal in hetzelfde geval de bromfietser aan de van links- komende truck met oplegger voorrang dienen te verlenen. Verleen voorrang I/OMT in de toekomst een bromfiets met een cylinderinhoud van meer dan 50 cm3 van rechts, dan zal deze voorrang hebben boven het van links komende gemotoriseerde verkeer. Maar hoe ontdekt een bestuurder van een auto, die een bromfietser van rechts ziet aankomen, zo gauw, dat hij te doen heeft met een rijwiel met hulpmotor met een cylinderinhoud van meer dan 50 em3 en niet met een bromfiets van de eerste categorie, die als gewoon rij wiel wordt beschouwd en dus 'moet wachten? De tweede categorie bromfietsen zal dan wel een zeer duidelijk kenmerk moeten dragen. Dan nog zal elke brom fietser verstandig doen wel voorrang te verlenen, doch nooit voorrang te nemen. Zo lang voor bromfietsers geen spe ciale rijwielpaden bestaan, blijft het verschijnsel rijwiel met hulpmotor een netelige geschiedenis. En zo lang kan er bij hen niet voldoende op aange drongen worden om door de vermij ding van elk risico de grootst mogelij ke veiligheid voor zichzelf en voor an deren te scheppen. Voor het eerst in de geschiedenis van Amerika is een algemene „rush" ont staan op de uraandepots in het wilde Noorden van Canada. Uiterlijk is er echter geen enkele overeenstemming met de veelbewogen Wildwest-tijden, toen de grote goudkoorts in Californië en Alaska heerste, de kogels nogal los in de loop zaten en de ellebogen ster ker waren dan de wet. Op de uraan- velden aan de Noordelijke grens van de provincie Sasketcoswan, dicht bij het Athabaska-meer, gaat alles rustig en ordelijk toe. onder toezicht van een regerings-ambtenaar, die in een gro te Nylon-tent midden in de wildernis de prospectors registreert. Reeds twintig jaar geleden werd hier vanuit een vliegtuig de eerste pekblen de ontdekt, rtiaar loendertijd wist men nog niets van atoomsplitsing en de grote strategische betekenis, die het uraan in de wereld nog eens zou krij gen. Thans, bijna precies zeven jaar na de dag, dat vöor het eerst een atoom bom op een menselijke nederzetting werd geworpen, zielen de gebieden van Noord-Canada, die zeer rijk schij nen te zijn aan uraan, in exploratie ge nomen worden. Uranium City, Uraanstad, heet het centrum, waar dezer dagen de prospec tors bijeenkomen, om hun „claims" te laten registreren. Iedere claim heeft een oppervlakte van 500 keer 500 meter en iedere particuliere persoon kan tot 20 claims verkrijgen. De erkende prospec tors verschijnen echter niet zoals vroe ger op de zoutvelden met een schop en en zeef, maar met Geiger-tellers en een bijl, om zich in de wildernis een weg te banen of de grenzen van hun claim uit te zetten. Voor de uraandelvers is het niet altijd gemakkelijk om door het oer woud naar het centrale registratiebu reau in Uraanstad te komen. De verte genwoordigers van de grote mijnfirma's komen meestal in kleine watervliegtui gen, anderen per kano. Een echtpaar dat de reis te voet had afgelegd, kwam volkomen uitgeput aan, nadat het een Bij K.B. is de termijn, gedurende welke het gebruik van snoekbaarsnet- ten met een maaswijdte van 92 mm bij de visserij in het IJselmeer is toege staan, met een jaar verlengd, namelijk tot 1 September 1953. Zoals bekend, lag het in het voor nemen van de overheid, met ingang van 1 September 1952 in het belang van de visstand in het IJselmeer de minimum-maaswijdte van de snoek- baarsnetten te verhogen van 92 mro toe 96 mm. De behandeling van deze maatregel tijdens de beraadslagingen in de Twee- dé Kamer over de begroting 1952 van het ministerie van landbouw, visserij en voedselvoorziening gaf minister Mansholt aanleiding een commissie ad hoc in te stellen, die hem over deze aangelegenheid zal adviseren. Deze commissie, die onder leiding staat van het lid van de Tweede Kamer, de heer Van der Ploeg, en waarin o.m. de IJselmeervissers zijn vertegenwoor digd, heeft haar advies nog niet uitge bracht. om welke reden de voorgeno men maaswijdteverhoging is opge schort. verschrikkelijke nacht te midden van muskietenzwermen in het oerwoud had doorgebracht. Wie zijn claim met be hulp van kaarten en andere documen ten ontvangen heeft, moet zweren, dat zijn verklaringen juist zijn en dat hij zich aan de algemene spelregels zal hou den; Een kus op de Bijbel en de jacht oj5 uraan kan beginnen. Inmiddels bloeiden de zaken in Ura- nium-City, dat voorlopig nog alles be halve een stad is. Het centrum is de general store, een winkel, waar alle benodigde levensmiddelen en goederen verkocht worden. De cassa bestaat tot nog toe uit een oude kartonnen doos, wat echter niet belet, dat deze reeds een gemiddelde wèëkomzet van 10.000 dollar „aanwijst". Het belangrijkste ver keersmiddel zijn zeven taxi's, die in deze buurt wel vreemd aandoen; even als overigens de Indianen, die hier nog wonen, en die de eigenaardige bezighe den der blanken met verbazing gade slaan. maar die echter tot nog toe de voorkeur gegeven hebben aan een be scheiden bestaan als trappers en vis sers. LAPPENWEEK PRACHTIGE KWALITEITEN...... BIJNA VOOR NIETS! met kleine vlekjes, bijzonder mooie kwaliteit, geheei onopgemaakt voor LAKENS 160 x 230 nu 175x240 nu pracht kwaliteit, extra aanbieding 6 meter voor per meter Fianellen Damesnachthemd'en 5.85 dito in zwanendons 5.98 Herenpyama's, alle maten 9.95 Wollen Damesvesten, alle kleuren 14.90 Wollen Herenvesten 17.95 Dito, met ritssluiting 19.75 jaquard alleen nu alleen nu onopgem alleen nu alleen nu extra groot 160 breed 1'JT int HTWIMdTi alle kwaliteiten I JL'Cj? «O JL ook de bekende Aabé-dekensl ALKMAAR, Steenenbrug EGMOND AAN (Van onze correspondent te Londen) TWEE gemaskerde mannen drongen vanmorgen een winkel in Wardour Street binnen. Zc bedreigden de bediende met een pistool, trokken de lade van de kassa open en gingen er met de inhoud van door. De buit bedroeg Soortgelijke berichten komt men bijna dagelijks in de Londense kranten tegen. Wordt er iemand met een knuppel neergeslagen, of met een prop in de mond op een stoel vastgebonden, dan verwekt dit ongetwijfeld grotere sensatie. Maar niet veel, want ook aan geweldplegingen is men langzamerhand wel gewoon. De materiële vooruitgang schijnt in Engeland gepaard te gaan met een verla ging van de morele standaard. Het aantal misdaden beweegt zich in stijgende lijn en is sinds het einde van de oorlog hèt probleem van de magistratuur ge worden. Onlangs heeft een Joegoslavische militaire missie een bezoek aan Grieken land gebracht, teneinde te spreken over de mogelijkheid van militaire samenwerking tussen beide landen. Bij de aankomst te Athene: In het midden de leider van de missie, generaal Giaktsjistj en rechts de Griekse generaal Kafka?. Toenemende misdadigheid in Engeland UIER zijn een paar cijfers. In 1938 wer- den er in Groot-Brittannië 283.220 strafbare feiten gepleegd; in 1951 524.506. Bijna twee keer zo veel als vóór de oorlog dus en 62.972 meer dan in- 1950. De statistiek van misdrijven, vergezeld van geweldpleging, ziét er als volgt uit: 1583 veroordelingen in 1938, 1589 in 1941, 1898 in 1944, 2.717 in 1947 en 4.274 in 1951; waaronder 116 voor moord. In totaal werden er het vorig jaar 14.6663 sexuele misdrijven gepleegd tegen 13.185 in 1950. Dit schrikwekkende beeld vervult Vrouwe Justitia met grote zorg. In het parlement is de criminaliteit de laatste maanden herhaaldelijk aan de orde ge weest en vele kranten hebben hun ko lommen voor publieke debatten open gesteld, ten einde de oorzaken van deze steeds groter wordende golf van mis daad op te sporen. Uit arrestaties en onderzoekingen is komen vast te staan, dat de meeste ,.cash-boys" de bruten, die met zelf- gefabriceerde knuppels op zak door het leven gaan tot de opgeschoten jeugd behoren. Grote blaam wordt op de op voeding van deze knapen geworpen, in het bijzonder op het feit, dat tiendui zenden Engelse huisvrouwen tegen woordig in de fabrieken staan. De jeugd komt hierdoor veel aan ouderlij ke zorg en moederlijke liefde te kort Ze zoekt haar vertier op straat, kan vaak de verleidingen niet weerstaan en gaat het slechte pad op. In de rechtzaal is het dikwijls ontstellend te horen, hoe weinig notie de ouders van het doen en laten van hun kinderen heb ben. Sommigen weten niet eens, waar zoonlief de laatste maanden gewerkt heeft, of wie zijn vrienden of vrien dinnen zijn. Ook de overheid schuldig HE schuld wordt echter niet alleen op de opvoeding of het milieu gewor pen. Ook de overheid wordt gebla meerd en wel door het feit, dat jonge misdadigers niet meer zo streng wor den aangepakt als vroeger. Meer en meer wordt het verwijt gehoord, dat elke bruut, sadist, of andere bandiet, als een pathologisch geval wordt gezien en dientengevolge met fluwelen hand schoenen wordt aangepakt. Minder psy chiaters en zwaardere straffen, luidt de eis. Aan elk mens is tenslotte een steekje los, maar op de keper be schouwd zijn er slechts weinig perso nen, die wérkelijk ontoerekeningsvat baar zijn, of voor wier daden verzach tende omstandigheden in aanmerking bomen. Er heeft zich in de pers dan ook een heftige pennestrijd ontketend over de wenselijkheid van wederinvoering van lijfstraffen. Tot 1947 toe kon elke Brit, die zich aan een misdrijf met geweld pleging had schuldig gemaakt, gegeseld worden. Onder Labour is „de kat met negen staarten" echter afgeschaft, om dat ze volgens het merendeel der par lementariërs niet meer in deze tijd paste. Pro en Contra QP de Engelse Kanaaleilanden (Jer- sey en Guernsey), welker bewoners'n eigen, onafhankelijke wetgeving bezit ten, zijn lijfstraffen evenwel nog altijd in zwang. De geseling geschiedt in het bijzijn van de gevangenis-directeur, die zich, speciaal voor de gelegenheid, met een jaquet en een „hoge zije" tooit. Na elke slag wordt de overtreder door een dokter onderzocht, teneinde na te gaan, of hij physiek in staat is een volgende te ontvangen.... Voorstanders van lijfstraffen en ook de Lord Chief Justice, Lord God- dard, behoort hierbij zijn van me ning, dat de wederinvoering van de kat" een remmende invloed op 't ple gen van misdrijven zal hebben. Ze be weren, dat overtreders een bijzondere angst voor zweepslagen hebben en to nen met cijfers aan, dat het aantal ge weldplegingen aanzienlijk is toegeno men, sinds geseling bij de wet verboden is. Tegenstanders, die de steun van de regering hebben, betwijfelen echter of lijfstraffen verbeterend op bruten wer ken. Geseling werkt volgens hen ver bittering in de hand en geen misdadi ger zou er door bekeerd zijn geworden. De politie-autoriteiten staan inmid dels voor liet moeilijke probleem, dat ze niet genoeg mensen kunnen monste ren om de „thugs" te bestrijden. Lon den bijvoorbeeld, dat voor de oorlog bijna twintigduizend (ongewapende) „bobbies" telde, kan er nu nog geen zestienduizend bij elkaar trommelen om zijn grondgebied van zevenhonderd vierkante mijl te beschermen. De lage salariëring en de woningnood zijn de voornaamste hinderpalen. Eu zolang het politie-corps niet op volledige sterkte is gebracht, bestaat er weinig hoop om de golf van misdaad, die over Engeland slaat, te stuiten. VISSER1JBERJCHT Door 108 vaartuigen werd Zaterdag san de Gem. Visafslag aangevoerd: 5516 pond aal en paling, 0.981.08 P- Pond; 3272 pond snoekbaars 0.700.78: 402 pond baars 0.56—0.65: 1062 pond voorn 0.040.05. 644 manden nest 2.00 per mand. Directie: J. BIJLSMA en C. KRA Hoofdredacteur: H. M. KOEMANS Redactie: Achterdam 18, Tel. 554 ADVERTENTIES en ABONNEMENTEN: Voordam 11, Tel.332( Postgiro 187294 INE ijveraars voor een feder; v pa beleven een gouden ti. len in de naoorlogse jaren 2 ken zijn geweest, waarin zov< ken en geschreven is over de «Jie Europa, of althans een ge de oude, democratische were] zeer nauwe samenwerking wi Wie, die ook maar enigerm; hoogte is van de politieke en •che ontwikkeling na 1945, z volhouden, dat de tijd voor ratie nog niet rijp is. Men k best stellen, dat de internatio tii zich vele malen sneller wikkeld in de practijk van h ke leven dan dat zij gegroei< gedachtenwereld van de Ei Wij hebben dit steeds als ei bezwaar gevoeld tegen de p voor een federatie. Wij doen o.p zekere hoogte nog. S spreekt niet tot het volk. Me in het algemeen geen idee va tot «tand komen van een Eurc deling voor de onderscheiden betekenen en men denkt hooi het verdwijnen van paspoort instellen van één munteenhei De loop der dingen In nationale politiek is steeds aai ken vooruit gebleven, nietteg grootstopgezette propaganda-: name van de Nederlandse Ras topese Beweging, die dezer d: met een bijzonder interessanl van „Nieuw Europa" voor de komen. Het is evenwel ook niet een sterke opleving bij dividu zelve, welke de feder: dachte tot middelpunt van de heeft gemaakt, maar de pol economische omstandigheden, in Luxemburg (waarover v week schreven) en thans ir burg aan de orde waren. Een paar maanden geleden «r een gevecht (op het vlak petentie) over de vraag of de gevende arbeid moest wordei door de Assemblée van de schap voor kolen en staal dan de algemene vergadering van van Europa. Men heeft de voo geven aan de kolen- en sta: rehap. Dat de federalisten niettemin een gouden tijd b een gevolg van het feit, dat 1 Italië, Duitsland, Belgie, Luxe: Nederland besloten hebben „kleine" federatie te komen, dinavische landen blijven er buiten, maar tonen intense t ling; Engeland doet evenmin r ontziet zich niet de vastelan te houden, dat zij bijzonder spel spelen door zonder maar met Duitsland in zee Een drogreden, die alleen kan in het brein van de Britse die zich nog altijd waant in di Engeland inderdaad een wei vormde. Maar die tijd is onhe voorbij. TN Engeland leeft nu klaarbli A vrees, die het in de tijden poleon koesterde tegen een Europa. En wie bereid is het i onder de loupe te nemen, za erkennen, dat het helemaal het lijf heeft en er slechts toe dragen de juridische verhouc ingewikkeld te maken, dat maal mens er nog maar één kan snappen. De oplossing lijkt zo eenvc dien de Engelsen van oordeel het Duitse overwicht in de kli ratie te groot is, dan moetei aansluiten om het tegenwicht ker te maken. Hiertoe zijn zi. reid, maar zij houden niet op ners te waarschuwen. Wij hel moment de indruk, dat dit s{ zal hebben. Maar zeker is. da ten doende zijn de goodwill, Europese gedachte bezig wa: werven in de harten van Europeanen, te belagen. Wan! uit de Britse houding iets am nen afleiden dan dat óók in St een toneelstuk van eigen bela opgevoerd, dat met de idee werkelijke krachtenbundelir meer te maken heeft? WIJ zijn van den beginne t van overtuigd geweest, da komst van Europa er sombei zien, indien de oude volkeren den leren afstand te doen v rechten ten voordele van ee gemeenschap. Maar wij zijn eens zeker van dat de Euro; ratie zou zijn mislukt (zelfs toch tot stand kwam), indien en economen haar in de oge: Europeaan zouden hebben c cussiëerd. Een gouden tijd d die glans geen verguldsel blij] regering van de Unie Afrika is niet bereid conces aanzien var Zuidwest Afrika aldus is dezer dagen door verklaard. Wel is de regerinj tyd bereid om evenals de Unie-regeringen te garand Zuidwest Afrika door de Unie 7al worden in de geest van ffere Volkenbondsmandaat. Dit sluit in, dat de regerin, tijd bereid is om een zekere verantwoordelijkheid te erke gens de drie overgebleven I de „geallieerde en geassociee gendheden", welke de Unie n wereldoorlog belastten

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 8