Onze Cabaret-Actie is een groet succesS Spaart U ook al mee?
„De Wolspecialist"
Er mag geen risico genomen worden
DORRESTEIJ
W. SCHIPPER, Laat 136, Alkmaar
„Uraankoorts" in Canada's
wildernissen
Malan doe
inzake i
Op de autowegen is de uiterste
voorzichtigheid geboden
SPENCERHEY vesten, pullovers, blouses ongeëvenaard
WOLLEN DEKENS gedurende deze v/eek:
Geseling nog in zwang op Britse Kanaaleilanden
Gouden t
VOOR WOL kunt U ze^er een keus maken uit onze ERNORME
SORTERING (alie soorten wol gebruikt voor de brei-
modellen op de show te Purmerend, hebben wij ook voor U in voorraad
(4e huis vanaf
de R.K. Kerk)
De zaak waar U zo prettig kunt winkelen tel. 2817
Aantal ongelukken met bromfietsen neemt toe
Wettelijke maatregelen
(nog) onvoldoende
Van een „rush" is echter geen sprake meer
Een nieuwe stad ontstaat
Maaswijdte van snoek-
baarsnetten gehandhaafd
DÉZE WÊÉK:
PADANG
LINNEN
5.49
6.38
PYAMA
FLANEL
6.98
1.18
BADDOEKEN
1.25
"Dames-
camisolss
1.49
SLOPEN
1.49
JAEGERWOL
1.18
Molton deken
5.75
Alleen deze week Alleen deze week Alleen deze week
NATUURLIJK.......
Urk
Wel bereid tot gar
aan Grote Dri
MAANDAG 23 SEPTEMBER 1953
Als U iot 31 October a.s. f 15.- aan artikelen bij ons koopt,
kunt U 10 November a.s. G R A T IS naar het „Alcmaria-Cabaret"
in „Het Wapen van Heemskerk"
Heeft U een grote, een zeer grote maat? Zijn altijd
als U iets koopt de mouwen tekort? Geen bezwaar!
„DE WOLSPECIALIST" is de enige zaak waar U
iedere gewenste maat heren-, dames- of kindervest
kunt bestellen (door grote drukte levertijd 4 weken)
(Van onze Haagse redacteur)
JN enkele dagen tijds zijn wij ettelijke keren getuigen geweest van noodlottige
ongelukken met bromfietsen. Op de snelverkeersweg van Den Haag naar Ut
recht noopten twee ziekenauto's, bedrijvige politie, stilstaande wagens en heen
en weer lopende mensen ons vaart te minderen. Wij stopten en bemerkten, dat
de berijder van een bromfiets, die een klein kind achterop had en naast een an
dere bromfietser reed, hoewel hij zich op de parkeerstrook bevond, was aange
reden door een door een dame bestuurde auto. De man was zwaar gewond, het
kind was dood. Op de rondeweg bij Utrecht lag een wat oudere dame gewond op
de berm van de weg; haar bromfiets was vernield. Per ziekenauto moest zij naar
«en ziekenhuis gebracht worden. Bij Amersfoort was eveneens een ongeluk met
«en bromfietser gebeurd.
De tweede categorie zal beschouwd
worden als motorfietsen. De bromfiet
sen met een cylinderinhoud van meer
dan 50 cm3 zullen dan dus niet meer
op de rijwielpaden mogen verschijnen.
Bovendien zal er een kentekenbewijs
voor afgegeven moeten zijn en ver
wacht mag worden, dat zij zonder rij
bewijs niet bereden mogen worden.
Als deze wetswijziging van kracht
wordt, is dus een vereenvoudiging in
gevoerd, die er wellicht toe zal bijdra
gen het aantal ongelukken te beper
ken. Toch blijven moeilijkheden be
staan, vooral wat betreft de naleving
van de verkeersregels. Thans zijn de
bromfietsen ten aanzien van de regels
van het verkeer gelijkgesteld met het
gemotoriseerde verkeer. Wanneer op
JlffEN behoeft de kranten slechts door
te lezen om tot de droeve conclusie
te komen, dat het berijden van een
bromfiets een gevaarlijke bezigheid is.
Bovendien vertellen de cijfers van de
ongevallenstatistieken in een harde
taal, dat de bromfietsen een groot aan
tal slachtoffers eisen: doden en zwaar
en licht gewonden, om van de mate
riële schade nog maar niet te spreken.
De rijwielen met hulpmotor zijn een
probleem geworden, waarvoor nog
geen afdoende oplossing is gevonden,
jfer komen er steeds meer en daaimede
dreigt het aantal ongelukken nog toe
te nemen. Er moet een middel gevon
den worden om het gevaar in te tomen.
In de eerste plaats zullen de brom
fietsers zelf moeten medewerken om
hun eigen veiligheid en die van andere
Weggebruikers te bevorderen. In de
tweede plaats is het nodig om op korte
termijn definitieve wettelijke regelen
te stellen, waaraan de berijders van rij
wielen met een huipmotor zich hebben
te houden. En ten slotte zal het overi
ge verkeer in de nabijheid van brom
fietsers de uiterste voorzichtigheid die
nen te betrachten. Automobilisten doen
Verstandig niet te dicht langs hen te
rijden, maar liefst in een grote boog
Om hen heen.
Onvoldoend reactievermogen
W7ANT talrijke bromfietsers zijn zich
niet bewust van de eisen, die het
berijden van een rijwiel met hulpmotor
aan het reactievermogen stelt. Aanvan
kelijk had het hulpmotortje slechts de
bedoeling het trappen uit te schakelen
en niet om grote snelheden te berei
ken. Tegenwoordig rijdt de ene brom
fietser nog harder dan de andere. Men
vergist zich in snelheid, houdt er on
voldoende rekening mee, dat op een
Vlakke weg, vooral wanneer vrij snel
gereden wordt, een stevige windvlaag
fiets en berijder tengevolge van het
geringe gewicht plotseling opzij kan
duwen en beseft onvoldoende, dat de
zuigkracht van snel voorbijschietende
auto's de bromfietser eveneens van zijn
rechte weg kunnen doen afdwalen. De
bromfietsers zelf zullen dus voortdu
rend bedacht moeten zijn op de geva
ren, die hen omringen. Zij mogen geen
risico's nemen. Alleen grote voorzich
tigheid kan hen voor ongelukken be
hoeden.
De overheid is reeds regelend opge
treden. Doch zij is nog al eens van op
vatting veranderd, met het gevolg, dat
velen niet meer weten, wat wel en wat
niet mag. De onzekerheid is nog be
vorderd, doordat thans weinig of niet
opgetreden wordt tegen wat als over
treding zou moeten gelden.
Op het ogenblik mogen bromfietsers,
Wanneer zij van de motorische kracht
gebruik maken, op de autowegen rij
den, ongeacht hun snelheid. Zij mogen
ook rijden op de fietspaden, die aange
duid zijn met een rond blauw bord,
waarop in wit een rijwiel staat afge
beeld, doch dan niet sneller dan 20 km.
per uur. Op paden, die op een andere
wijze het kenmerk van rijwielpad dra
gen een langwerpig zwart bord met
in wit het opschrift „Rijwielpad"
mogen zij niet rijden, tenzij met afge
zette motor, dat wil zeggen: alleen als
de bromfiets als een gewoon, door
trappen voortbewogen rijwiel gebruikt
wordt, In geen geval mogen personen
die de leeftijd van zestien jaren niet
bereikt hebben, een bromfiets berijden.
Wettelijk is het aan bromfietsers
verboden met zijn tweeën naast elkaar
te rijden. Er mag alleen een tweede
persoon achter op een bromfiets ver-
voerd worden, als voor deze duopassa
gier een deugdelijke zitplaats aanwezig
is. Van belang is het, dat elke brom
fiets voorzien is van twee doeltreffen
de, onafhankelijk van elkaar werken
de remmen.
Verbetering
F de toekomst zal in de voorschriften
voor bromfietsen waarschijnlijk
verandering gebracht worden. De Twee
de Kamer heeft namelijk reeds haar
goedkeuring aan een wetswijziging ge
hecht. De Eerste Kamer zal nog^ moe
ten volgen. Er zal dan onderscheid ge
maakt worden tussen bromfietsen met
een cylinderinhoud van minder dan 50
cm3 en bromfietsen met een cylinder
inhoud van meer dan 50 cm3. De eerste
categorie zal beschouwd worden als
gewone riiwielen en is dus onderwor
pen aan alle bepalingen, die voor ge
wone rijwielen gelden, met dien ver
stande, dat deze fietsen op de rijwiel
paden op de autowegen mogen zij
dan niet meer komen nog steeds
niet sneller dan 20 km. per uur mogen
rjjèteb.
twee gelijkwaardige, elkaar kruisende
wegen een bromfietser van rechts
komt, zal een zware truck met opleg
ger hem voorrang moeten verlenen
Dat is in wezen een onhoudbare rege
ling Als in de toekomst de eerste ca
tegorie bromfietsen gelijk gesteld is
aan gewone rijwielen, zal in hetzelfde
geval de bromfietser aan de van links-
komende truck met oplegger voorrang
dienen te verlenen.
Verleen voorrang
I/OMT in de toekomst een bromfiets
met een cylinderinhoud van meer
dan 50 cm3 van rechts, dan zal deze
voorrang hebben boven het van links
komende gemotoriseerde verkeer. Maar
hoe ontdekt een bestuurder van een
auto, die een bromfietser van rechts
ziet aankomen, zo gauw, dat hij te doen
heeft met een rijwiel met hulpmotor
met een cylinderinhoud van meer dan
50 em3 en niet met een bromfiets van
de eerste categorie, die als gewoon rij
wiel wordt beschouwd en dus 'moet
wachten?
De tweede categorie bromfietsen zal
dan wel een zeer duidelijk kenmerk
moeten dragen. Dan nog zal elke brom
fietser verstandig doen wel voorrang
te verlenen, doch nooit voorrang te
nemen.
Zo lang voor bromfietsers geen spe
ciale rijwielpaden bestaan, blijft het
verschijnsel rijwiel met hulpmotor een
netelige geschiedenis. En zo lang kan
er bij hen niet voldoende op aange
drongen worden om door de vermij
ding van elk risico de grootst mogelij
ke veiligheid voor zichzelf en voor an
deren te scheppen.
Voor het eerst in de geschiedenis van
Amerika is een algemene „rush" ont
staan op de uraandepots in het wilde
Noorden van Canada. Uiterlijk is er
echter geen enkele overeenstemming
met de veelbewogen Wildwest-tijden,
toen de grote goudkoorts in Californië
en Alaska heerste, de kogels nogal los
in de loop zaten en de ellebogen ster
ker waren dan de wet. Op de uraan-
velden aan de Noordelijke grens van de
provincie Sasketcoswan, dicht bij het
Athabaska-meer, gaat alles rustig en
ordelijk toe. onder toezicht van een
regerings-ambtenaar, die in een gro
te Nylon-tent midden in de wildernis
de prospectors registreert.
Reeds twintig jaar geleden werd hier
vanuit een vliegtuig de eerste pekblen
de ontdekt, rtiaar loendertijd wist men
nog niets van atoomsplitsing en de
grote strategische betekenis, die het
uraan in de wereld nog eens zou krij
gen. Thans, bijna precies zeven jaar na
de dag, dat vöor het eerst een atoom
bom op een menselijke nederzetting
werd geworpen, zielen de gebieden
van Noord-Canada, die zeer rijk schij
nen te zijn aan uraan, in exploratie ge
nomen worden.
Uranium City, Uraanstad, heet het
centrum, waar dezer dagen de prospec
tors bijeenkomen, om hun „claims" te
laten registreren. Iedere claim heeft een
oppervlakte van 500 keer 500 meter en
iedere particuliere persoon kan tot 20
claims verkrijgen. De erkende prospec
tors verschijnen echter niet zoals vroe
ger op de zoutvelden met een schop en
en zeef, maar met Geiger-tellers en een
bijl, om zich in de wildernis een weg te
banen of de grenzen van hun claim uit
te zetten. Voor de uraandelvers is het
niet altijd gemakkelijk om door het oer
woud naar het centrale registratiebu
reau in Uraanstad te komen. De verte
genwoordigers van de grote mijnfirma's
komen meestal in kleine watervliegtui
gen, anderen per kano. Een echtpaar
dat de reis te voet had afgelegd, kwam
volkomen uitgeput aan, nadat het een
Bij K.B. is de termijn, gedurende
welke het gebruik van snoekbaarsnet-
ten met een maaswijdte van 92 mm bij
de visserij in het IJselmeer is toege
staan, met een jaar verlengd, namelijk
tot 1 September 1953.
Zoals bekend, lag het in het voor
nemen van de overheid, met ingang
van 1 September 1952 in het belang
van de visstand in het IJselmeer de
minimum-maaswijdte van de snoek-
baarsnetten te verhogen van 92 mro
toe 96 mm.
De behandeling van deze maatregel
tijdens de beraadslagingen in de Twee-
dé Kamer over de begroting 1952 van
het ministerie van landbouw, visserij
en voedselvoorziening gaf minister
Mansholt aanleiding een commissie ad
hoc in te stellen, die hem over deze
aangelegenheid zal adviseren. Deze
commissie, die onder leiding staat van
het lid van de Tweede Kamer, de heer
Van der Ploeg, en waarin o.m. de
IJselmeervissers zijn vertegenwoor
digd, heeft haar advies nog niet uitge
bracht. om welke reden de voorgeno
men maaswijdteverhoging is opge
schort.
verschrikkelijke nacht te midden van
muskietenzwermen in het oerwoud had
doorgebracht. Wie zijn claim met be
hulp van kaarten en andere documen
ten ontvangen heeft, moet zweren, dat
zijn verklaringen juist zijn en dat hij
zich aan de algemene spelregels zal hou
den; Een kus op de Bijbel en de
jacht oj5 uraan kan beginnen.
Inmiddels bloeiden de zaken in Ura-
nium-City, dat voorlopig nog alles be
halve een stad is. Het centrum is de
general store, een winkel, waar alle
benodigde levensmiddelen en goederen
verkocht worden. De cassa bestaat tot
nog toe uit een oude kartonnen doos,
wat echter niet belet, dat deze reeds
een gemiddelde wèëkomzet van 10.000
dollar „aanwijst". Het belangrijkste ver
keersmiddel zijn zeven taxi's, die in
deze buurt wel vreemd aandoen; even
als overigens de Indianen, die hier nog
wonen, en die de eigenaardige bezighe
den der blanken met verbazing gade
slaan. maar die echter tot nog toe de
voorkeur gegeven hebben aan een be
scheiden bestaan als trappers en vis
sers.
LAPPENWEEK
PRACHTIGE KWALITEITEN...... BIJNA VOOR NIETS!
met kleine vlekjes, bijzonder mooie
kwaliteit, geheei onopgemaakt voor
LAKENS
160 x 230 nu
175x240 nu
pracht kwaliteit,
extra aanbieding
6 meter voor
per meter
Fianellen Damesnachthemd'en 5.85
dito in zwanendons 5.98
Herenpyama's, alle maten 9.95
Wollen Damesvesten, alle kleuren 14.90
Wollen Herenvesten 17.95
Dito, met ritssluiting 19.75
jaquard
alleen nu
alleen nu
onopgem
alleen nu
alleen nu
extra groot
160 breed
1'JT int HTWIMdTi alle kwaliteiten I
JL'Cj? «O JL ook de bekende Aabé-dekensl
ALKMAAR, Steenenbrug
EGMOND AAN
(Van onze correspondent te Londen)
TWEE gemaskerde mannen drongen vanmorgen een winkel in Wardour
Street binnen. Zc bedreigden de bediende met een pistool, trokken de lade
van de kassa open en gingen er met de inhoud van door. De buit bedroeg
Soortgelijke berichten komt men bijna dagelijks in de Londense kranten tegen.
Wordt er iemand met een knuppel neergeslagen, of met een prop in de mond
op een stoel vastgebonden, dan verwekt dit ongetwijfeld grotere sensatie. Maar
niet veel, want ook aan geweldplegingen is men langzamerhand wel gewoon.
De materiële vooruitgang schijnt in Engeland gepaard te gaan met een verla
ging van de morele standaard. Het aantal misdaden beweegt zich in stijgende
lijn en is sinds het einde van de oorlog hèt probleem van de magistratuur ge
worden.
Onlangs heeft een Joegoslavische militaire missie een bezoek aan Grieken
land gebracht, teneinde te spreken over de mogelijkheid van militaire
samenwerking tussen beide landen. Bij de aankomst te Athene: In het
midden de leider van de missie, generaal Giaktsjistj en rechts de Griekse
generaal Kafka?.
Toenemende misdadigheid in
Engeland
UIER zijn een paar cijfers. In 1938 wer-
den er in Groot-Brittannië 283.220
strafbare feiten gepleegd; in 1951
524.506. Bijna twee keer zo veel als
vóór de oorlog dus en 62.972 meer dan
in- 1950. De statistiek van misdrijven,
vergezeld van geweldpleging, ziét er
als volgt uit: 1583 veroordelingen in
1938, 1589 in 1941, 1898 in 1944, 2.717 in
1947 en 4.274 in 1951; waaronder 116
voor moord. In totaal werden er het
vorig jaar 14.6663 sexuele misdrijven
gepleegd tegen 13.185 in 1950.
Dit schrikwekkende beeld vervult
Vrouwe Justitia met grote zorg. In het
parlement is de criminaliteit de laatste
maanden herhaaldelijk aan de orde ge
weest en vele kranten hebben hun ko
lommen voor publieke debatten open
gesteld, ten einde de oorzaken van deze
steeds groter wordende golf van mis
daad op te sporen.
Uit arrestaties en onderzoekingen is
komen vast te staan, dat de meeste
,.cash-boys" de bruten, die met zelf-
gefabriceerde knuppels op zak door het
leven gaan tot de opgeschoten jeugd
behoren. Grote blaam wordt op de op
voeding van deze knapen geworpen, in
het bijzonder op het feit, dat tiendui
zenden Engelse huisvrouwen tegen
woordig in de fabrieken staan. De
jeugd komt hierdoor veel aan ouderlij
ke zorg en moederlijke liefde te kort
Ze zoekt haar vertier op straat, kan
vaak de verleidingen niet weerstaan en
gaat het slechte pad op. In de rechtzaal
is het dikwijls ontstellend te horen,
hoe weinig notie de ouders van het
doen en laten van hun kinderen heb
ben. Sommigen weten niet eens, waar
zoonlief de laatste maanden gewerkt
heeft, of wie zijn vrienden of vrien
dinnen zijn.
Ook de overheid schuldig
HE schuld wordt echter niet alleen op
de opvoeding of het milieu gewor
pen. Ook de overheid wordt gebla
meerd en wel door het feit, dat jonge
misdadigers niet meer zo streng wor
den aangepakt als vroeger. Meer en
meer wordt het verwijt gehoord, dat
elke bruut, sadist, of andere bandiet, als
een pathologisch geval wordt gezien en
dientengevolge met fluwelen hand
schoenen wordt aangepakt. Minder psy
chiaters en zwaardere straffen, luidt de
eis. Aan elk mens is tenslotte een
steekje los, maar op de keper be
schouwd zijn er slechts weinig perso
nen, die wérkelijk ontoerekeningsvat
baar zijn, of voor wier daden verzach
tende omstandigheden in aanmerking
bomen.
Er heeft zich in de pers dan ook een
heftige pennestrijd ontketend over de
wenselijkheid van wederinvoering van
lijfstraffen. Tot 1947 toe kon elke Brit,
die zich aan een misdrijf met geweld
pleging had schuldig gemaakt, gegeseld
worden. Onder Labour is „de kat met
negen staarten" echter afgeschaft, om
dat ze volgens het merendeel der par
lementariërs niet meer in deze tijd
paste.
Pro en Contra
QP de Engelse Kanaaleilanden (Jer-
sey en Guernsey), welker bewoners'n
eigen, onafhankelijke wetgeving bezit
ten, zijn lijfstraffen evenwel nog altijd
in zwang. De geseling geschiedt in het
bijzijn van de gevangenis-directeur, die
zich, speciaal voor de gelegenheid, met
een jaquet en een „hoge zije" tooit. Na
elke slag wordt de overtreder door een
dokter onderzocht, teneinde na te gaan,
of hij physiek in staat is een volgende
te ontvangen....
Voorstanders van lijfstraffen en
ook de Lord Chief Justice, Lord God-
dard, behoort hierbij zijn van me
ning, dat de wederinvoering van de
kat" een remmende invloed op 't ple
gen van misdrijven zal hebben. Ze be
weren, dat overtreders een bijzondere
angst voor zweepslagen hebben en to
nen met cijfers aan, dat het aantal ge
weldplegingen aanzienlijk is toegeno
men, sinds geseling bij de wet verboden
is. Tegenstanders, die de steun van de
regering hebben, betwijfelen echter of
lijfstraffen verbeterend op bruten wer
ken. Geseling werkt volgens hen ver
bittering in de hand en geen misdadi
ger zou er door bekeerd zijn geworden.
De politie-autoriteiten staan inmid
dels voor liet moeilijke probleem, dat
ze niet genoeg mensen kunnen monste
ren om de „thugs" te bestrijden. Lon
den bijvoorbeeld, dat voor de oorlog
bijna twintigduizend (ongewapende)
„bobbies" telde, kan er nu nog geen
zestienduizend bij elkaar trommelen
om zijn grondgebied van zevenhonderd
vierkante mijl te beschermen. De lage
salariëring en de woningnood zijn de
voornaamste hinderpalen. Eu zolang het
politie-corps niet op volledige sterkte
is gebracht, bestaat er weinig hoop om
de golf van misdaad, die over Engeland
slaat, te stuiten.
VISSER1JBERJCHT
Door 108 vaartuigen werd Zaterdag
san de Gem. Visafslag aangevoerd:
5516 pond aal en paling, 0.981.08 P-
Pond; 3272 pond snoekbaars 0.700.78:
402 pond baars 0.56—0.65: 1062 pond
voorn 0.040.05. 644 manden nest 2.00
per mand.
Directie:
J. BIJLSMA en C. KRA
Hoofdredacteur:
H. M. KOEMANS
Redactie:
Achterdam 18, Tel. 554
ADVERTENTIES en
ABONNEMENTEN:
Voordam 11, Tel.332(
Postgiro 187294
INE ijveraars voor een feder;
v pa beleven een gouden ti.
len in de naoorlogse jaren 2
ken zijn geweest, waarin zov<
ken en geschreven is over de
«Jie Europa, of althans een ge
de oude, democratische were]
zeer nauwe samenwerking wi
Wie, die ook maar enigerm;
hoogte is van de politieke en
•che ontwikkeling na 1945, z
volhouden, dat de tijd voor
ratie nog niet rijp is. Men k
best stellen, dat de internatio
tii zich vele malen sneller
wikkeld in de practijk van h
ke leven dan dat zij gegroei<
gedachtenwereld van de Ei
Wij hebben dit steeds als ei
bezwaar gevoeld tegen de p
voor een federatie. Wij doen
o.p zekere hoogte nog. S
spreekt niet tot het volk. Me
in het algemeen geen idee va
tot «tand komen van een Eurc
deling voor de onderscheiden
betekenen en men denkt hooi
het verdwijnen van paspoort
instellen van één munteenhei
De loop der dingen In
nationale politiek is steeds aai
ken vooruit gebleven, nietteg
grootstopgezette propaganda-:
name van de Nederlandse Ras
topese Beweging, die dezer d:
met een bijzonder interessanl
van „Nieuw Europa" voor de
komen. Het is evenwel ook
niet een sterke opleving bij
dividu zelve, welke de feder:
dachte tot middelpunt van de
heeft gemaakt, maar de pol
economische omstandigheden,
in Luxemburg (waarover v
week schreven) en thans ir
burg aan de orde waren.
Een paar maanden geleden
«r een gevecht (op het vlak
petentie) over de vraag of de
gevende arbeid moest wordei
door de Assemblée van de
schap voor kolen en staal dan
de algemene vergadering van
van Europa. Men heeft de voo
geven aan de kolen- en sta:
rehap. Dat de federalisten
niettemin een gouden tijd b
een gevolg van het feit, dat 1
Italië, Duitsland, Belgie, Luxe:
Nederland besloten hebben
„kleine" federatie te komen,
dinavische landen blijven er
buiten, maar tonen intense t
ling; Engeland doet evenmin r
ontziet zich niet de vastelan
te houden, dat zij bijzonder
spel spelen door zonder
maar met Duitsland in zee
Een drogreden, die alleen kan
in het brein van de Britse
die zich nog altijd waant in di
Engeland inderdaad een wei
vormde. Maar die tijd is onhe
voorbij.
TN Engeland leeft nu klaarbli
A vrees, die het in de tijden
poleon koesterde tegen een
Europa. En wie bereid is het i
onder de loupe te nemen, za
erkennen, dat het helemaal
het lijf heeft en er slechts toe
dragen de juridische verhouc
ingewikkeld te maken, dat
maal mens er nog maar één
kan snappen.
De oplossing lijkt zo eenvc
dien de Engelsen van oordeel
het Duitse overwicht in de kli
ratie te groot is, dan moetei
aansluiten om het tegenwicht
ker te maken. Hiertoe zijn zi.
reid, maar zij houden niet op
ners te waarschuwen. Wij hel
moment de indruk, dat dit s{
zal hebben. Maar zeker is. da
ten doende zijn de goodwill,
Europese gedachte bezig wa:
werven in de harten van
Europeanen, te belagen. Wan!
uit de Britse houding iets am
nen afleiden dan dat óók in St
een toneelstuk van eigen bela
opgevoerd, dat met de idee
werkelijke krachtenbundelir
meer te maken heeft?
WIJ zijn van den beginne t
van overtuigd geweest, da
komst van Europa er sombei
zien, indien de oude volkeren
den leren afstand te doen v
rechten ten voordele van ee
gemeenschap. Maar wij zijn
eens zeker van dat de Euro;
ratie zou zijn mislukt (zelfs
toch tot stand kwam), indien
en economen haar in de oge:
Europeaan zouden hebben c
cussiëerd. Een gouden tijd d
die glans geen verguldsel blij]
regering van de Unie
Afrika is niet bereid conces
aanzien var Zuidwest Afrika
aldus is dezer dagen door
verklaard. Wel is de regerinj
tyd bereid om evenals de
Unie-regeringen te garand
Zuidwest Afrika door de Unie
7al worden in de geest van
ffere Volkenbondsmandaat.
Dit sluit in, dat de regerin,
tijd bereid is om een zekere
verantwoordelijkheid te erke
gens de drie overgebleven I
de „geallieerde en geassociee
gendheden", welke de Unie n
wereldoorlog belastten