ka"k,*f 1 DE GRAFOLOGIE Dooft de Geest niet uit m fh Wl f 9 r f I Dertig t's geven J ACHTER DE SCHERMEN VAN Mooi handschrift behoeft nog geen bewijs te zijn van een waardevol karakter H' i 4 -t t~ 4 f 4 i f i t i i Jr t- 4 4r~ 4 r st t 4r t t „Ik was mijn Egyptische belagers fe slim ai" De grafologie siamt uit 1622 9een tuAdite kmit Uot fyijjn, uw- t'l? jfio-ltiiejf" en tL&g.atie§ J lasso Yh. OL d f Stond men Faroek naar het leven? Schrijft U steil of schuin? Enkele richtlijnen voor de leek £le andeie tetleu, 1 2 3 4 5 A B C D E F ..D 2 3 A 5 P 1a R D1 DE MEMOIRES VAN EX-KONING FAROEK j lllillllllllll A l-W- p n i-\ r— f ggmm gm^k J S*™ k. B I AL I een kijk op uw EIGENHANDIG geschreven brieven onder nummer zooveel...", - dat zinnetje hebt u zeker herhaaldelijk gelezen, aan hef eind van een advertentie waarin de een of andere veelbelovende be. trekking werd aangeboden. Waarom stellen de heren die zulke prettige baantjes te vergeven hebben eigenlijk belang in uw handschrift? Waarom vinden ze het niet veel belangrijker, dat u reusachtig vlot op de schrijfmachine terecht kunt? Misschien behoeft u in die veel belovende betrekking wel nooit een letter op papier te zetten. En toch: eigenhandig geschreven brieven...." Soms staat er in dergelijke advertenties nog bij, dat de brieven niet met ballpoint geschreven mogen zijn. Hebben de heren soms aandelen in een concurrerende vulpenhouder-fabriek HET ANTWOORD op de eerste van de hierboven gestelde vragen weet u natuurlijk ook zélf wel: men wil uit uw handschrift iets af leiden over uw karaktereigenschappen. Die gedachte zou er u misschien toe kunnen brengen, bij het solliciteren „extra uw best te doen" op uw hand schrift. Dat is het domste, wat u kunt doen. Door een sollicitatiebrief in schoonschrift te schrijven, verspeelt u waarschijnlijk al uw kansen. De heren, die dat prettige baantje voor u klaar hebben staan, vragen tien tegen één geen klerk die „mooi" kan schrijven, maar ze verlangen een man met ka rakter. En door kunstmatig mooi te gaan schrijven verdoezelt u vele ka rakteristieke kenmerken van uw handschrift. Schrijf voor de vuist weg, net zoals u dat onder andere om standigheden gewoon bent. Dat is verreweg het beste voor uw kansen op ds betrekking. Een „mooi" hand schrift wijst lang niet altijd op een waardevol karakter en menig „lelijk" schrift legt voor een grafo'loog een gunstig getuigschrift af over de schrijver. In die advertenties, waarin u het gebruik van een ballpoint wordt ont- zegd ,kunt u er wel zeker van zijn, dat er een werkelijke grafoloog achter ?®i coulissen staat: een wetenschappe- lijke handschriftkundige. Die man weet namelijk, dat een balpunt-pen meer verwantschap heeft met een potlood dan met een werkelijke pen en dat het ballpoint-schrift hem van vele kenmerken berooft, die hij voor zijn analyse niet missen wil. fe Ita"aan Camillo Baldo in of te P°g'ngen deed, min hetTansfuit?™at'sch het karakter' uit Erafolfr»!» ^"1 ?f.te leidcn- heeft de nnt ibV® z'eh tot een wetenschap studie b, w' dle het kader van de unive J? -?e Psychologie aan tal van rrifow aIle aandacht geniet. ™og|e is geen helderziendheid of Kottediklezenj Met ernstige studie Kan iedereen er inzicht in krijgen. Let welmen kan zich de we tenschap van het handschrift evenmin als eni ge andere weten schap in een paar uur of een paar Weken eigen ma ken. Maar ook de leek kan, met be hulp van een paar eenvoudige richt lijnen, uit zijn eigen handschrift of dat van zijn vrienden ver scheidene karak terkenmerken leren aflezen. Bekijkt u maar eens het hierbij af gedrukte „karakter-kompas". Schrijft u steil, of misschien zelfs achterover-' Of schrijft u gewoon schuin, eventueel zéér schuin? Vergelijkt u de richting van uw. neerhalen eens met de ver schillende pijlen op ons kompas. Voor' al de poten van uw m's en de stokken van de letters h, d, p, b, enzovoort kunnen doorgaans gemakkelijk de schrijfrichting in dit opzicht helpen bepalen. En deze zg. „hellingshoek" van het schrift drukt uit, hoe de schrijver tegenover zijn medemensen en tegenover de wereld staat. Vaak is in een handschrift de hel lingshoek „schommelend": de éne let ter volgt déze pijl van het kompas, de tweede weer een andere, enz. De schrijver is dan onderworpen aan wis selende stemmingen, die men even eens uit de verschillende hellings- hoeken met behulp van ons kompas kan aflezen. SPECIAAL de letter t heeft de uit voerigste interpretaties van de grafologen opgeroepen. Er zijn vele tientallen manieren om een t te schrijven, geheel afgezien ervan, of hij steil of schuin staat. Wij hebben in een afbeelding dertig t's bijeenge bracht en u moet maar eens zoeken, of üw t er bij is. In deze afbeelding dienen de letters A tot F en de cijfers 1 tot 5 als hulpmiddel, om er in dit artikel naar te kunnen verwijzen. De bovenste regel geef dus van links naar rechts de t's die wij aanduiden als A-l, A-2, A-3, enz. De tweede regel de t's: B-l, B-2, enz. Welnu: de t volgens het model A-l, dus zonder dwarsstok en van onder rond, wijst op wilszwakte en soms op slordigheid. Model A-2 mist ook de dwarsstok, maar is van onder scherp: gebrek aan ondernemingsgeest, ge paard aan koppigheid. Twee dwars stokken (A-3) wijzen op een bruisend temperament. Een klein lusje (D-l) wijst in de t op conservatisme, ook in de gunstige zin van „vasthouden aan een bepaald beginsel of aan wat men eenmaal als goed heeft geleerd". Minder gunstig is de t met gebogen stok (F-4), want die wijst op ner veuze storingen. Een knotsvörmige stok (F-5) behoort bij een moeilijk karakter: mensen ,die zich heel erg in toom moeten houden om niet in uitbarstingen te vervallen. Maar ook de dwarsstokken van de t kunnen op vele manieren worden ge maakt. Die dwarsstok kan erg dun zijn (B-l, B-2, B-3) en getuigt dan van zwakke of zéér zwakke wil. Grote energie blijkt uit een korte, krachtige dwarsstok (C-l), maar is de stok krachtig en bovendien zeer lang (B-5) dan is die energie niet altijd even beheerst. Een dwarsstok bóven de neerhaal (C-2) wijst op autoritaire neigingen, een zeer laag geplaatste dwarsstok (C-3) op nederigheid en ge hoorzaamheid. De dwarsstok rechts van de verti cale neerhaal (C-4) wijst op onder nemingsgeest, die links ervan (C-5) op besluiteloosheid. De lasso van E-4 veronderstelt zekere grilligheid, de zweepslag van E-5 een levendige ver beeldingskracht en onafhankelijk oor deel. Zo zijn er alleen bij de letter t nog vele andere mogelijkheden. overige letters ver- kaïrakterkenmerken. Een hoofdletter M waarvan de drie poten even hoog zijn (P-l) duidt op een evenwichtig mens, die met zijn medemensen „in evenwicht" is. Zelf voldaanheid spreekt uit kleiner wor dende M-poten (P-2), eerzucht en on tevredenheid uit poten die geleidelijk groter worden (P-3). Is de middelste poot hoger dan de beide andere, dan is er doorgaans sprake van een streven, dat niet krachtig genoeg is om tot resultaten te komen (P-4). Zweeft de krul van de hoofdletter P boven de stok (P-5), dan wijst dat op ijdelheid en trots. Van boven open a's en o's (Q-l) duiden op openhartig heid, van onder open a's en o's (Q-2) echter op onbetrouwbaarheid. Behalve de van weinig oorspronkelijkheid ge- tuigende normale d (Q-3) kan de d talloze gedaanten hebben. De links omgehaalde d (Q-4) wijst vaak op geestelijke verfijning, de rechts omgehaalde (Q-5) op oorspron kelijkheid en zekere mate van coquet- terie. U's met een lus (R-2) duiden op verbeeldingskracht, die nog leven diger is bij de twee lussen van model R-3. De spiraal van R-l veronderstelt echter gekunsteldheid. Allerlei halen en lussen, die men vaak in handtekeningen tegenkomt, maar die ook in het gewone schrift kunnen optreden, vindt men hier in een afzonderlijke afbeelding bijeen. „Uithalen" gelden als een aanwijzing voor spontaneïteit, „spiralen" als ken merk van overdrevenheid en gekun steldheid. De lasso, een haal die eerst ver naar links en daarna weer naar rechts gaat, getuigt van de zucht om te worden opgemerkt. De „zweepslag" wijst op heftigheid. ET was vooral de zg. Franse school der grafologische wetenschap waarvan Crépieux-Jamin de voor naamste vertegenwoordiger is die het in al zulke detail-kenmerken zocht. Een nieuwere stroming, gegrond op het werk van Ludwig Klages, zoekt met alle erkenning vam de vondsten der Franse school naar een vooral het geheel omvattend systeem. Klages be klemtoonde, dat elke menselijke eigen schap een positieve en een negatieve pool heeft. Wanneer iemand bijvoor beeld heel erg zorgvuldig op zijn geld past, kan hij „zuinig" zijn (een gun stige eigenschap, positief), maar ook „gierig" (ongunstig, dus negatief). Het gehele schrift-niveau bepaalt dan, of een bepaalde eigenschap positief of negatief moet worden uitgelegd. Dit vindt men ook reeds terug in ons karakter-kompas: in elke cirkel-sector, behorende bij eén bepaalde hellings hoek van het schrift, staan bovenaan de relatief gunstige factoren van een eigenschap (positief), onderaan de door de tegenpool (negatief) aangegeven eigenschappen. Het algemene peil van het schrift moet uitwijzen, of het zwaartepunt meer op het positieve-, of meer op het negatieve ligt. Juist over de algemene kenmerken, van het schrift, de grootte, de dikte, de verbindingsvormen, het regelver- loop de kantlijnen enz. zou nog heel wat te vertellen zijn waaraan ook de leek iets heeft. Misschien is daar in een afsluitend artikel gelegenheid voor. zweepslag Spiralen Maar ook de bergen vele OOFT DE GEEST NIET UIT", vermaant de apostel Paulus zijn vrienden ln de havenstad Thessalonica, het tegenwoordige Salo- niki. Volkomen zeker voelt de grote zendeling zich niet, hij moet zijn aan hangers nog eens tot waakzaamheid aansporen, thans in een brief, zoals hij het vaak mondeling heeft gedaan. Wat kunnen mensen uitdoven? Een vuur. Welnu, de apostel weet, dat goddelijk, heilig vuur in hem -brandende is. Hij kan zich te allen tijde verblijden, om dat hij weet, dat God het werk Zijner handen niet laat varen en derhalve de duisternis van het heden, het onklare en gevaarlijke leven, wordt doorlicht door de toekomst. Hij kan zonder op houden bidden, wat meer is dan het prevelen van woorden, want het is de stemming van overgave, bereidheid, dankbaarheid, verering, die zijn ziel vervult. Hij kan dagelijks als christen strijder vechten tegen duivelse mach ten, die zijn eer, kracht en zuiverheid belagen. Maar deze mens leeft niet voor zichzelf. Hij heeft dit nóóit ge daan. Toen hij christenen vervolgde dacht hij aan de bedreigde Joodse ge meenschap. Als volgeling van Jezus Christus denkt hij aan de gemeenschap van jood en heiden onder de leiding van zijn Koning. Zijn diepst geluk is verbonden aan dat van anderen. Deze Paulus weet zich sterk door zijn ge loof, zijn gebed. Hij behoedt het heilig vuur des harten. Hij heeft het ontvangen van Jezus Christus; tot zijn ontsteltenis en verbazing zag hij dit vuur branden in de diaken Stefanus, die hij toch in de dood dreef. Paulus is niet meer bang voor zichzelf, maar hij maakt zich be zorgd om anderen. Zullen de vrienden volharden? Zullen zij het vuur behoe den, dat zij ontvingen door zijn be middeling? Dit vuur is waarlijk het kostbaarste, dat wij meedragen kunnen, het is het vuur des Heiligen Geestes, het vuur van louterende, reinigende, stalende en lichtende godskracht in ons. Daar om smeekt deze vaderlijke vriend: „Dooft de Geest niet uit!" En hij moet dit zeggen, als trouwe discipel van Hem, die leerde: „Gij zijt het licht der wereld. Laat uw licht schijnen voor d_e mensen, opdat zij uw goede werken zien, en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken." „Dooft de Geest niet uit!" Garmt Stuiveling spreekt tot ons in onze huiskamers, ter ere van Henriëtte Ro land Holst, die op dezelfde dag is ge cremeerd. Eerbiedig declameert hij versregels van de grote, eenvoudige dichteres. Met dankbaarheid wijst hij op haar trouw. Waarlijk: er zijn men sen, die het Godsvuur in hen trouw behoeden. De dichteres heeft het Hei lig Vuur van haar geloof, haar liefde, niet eigenhandig gedoofd en zij heeft evenmin toegestaan dat een boze we reld dit vuur zou doven. Toch heeft zij veel moeiten, veel teleurstellingen gekend. Zij bleef trouw, gelijk haar Engelse held Thomas More, die droom de van zijn Utopia en die zijn leven gaf voor recht en waarheid. Tot ons spreekt een oud man, zijn bevende woorden trillen in ons oor. Maar onversaagd is hij, als een jonge christen-kampvechter. Het is dr Albert Schweitzer. Hij gaat weer naar Lam- barene. Het Vuur van God brandt in hem. Kennen wij Gods Geest als Heili ge Vlam? Hoeden wij het vuurl Doven wij de Geest in ons niet! Het gaat om ons heil, om het heil van anderen! (Van onze correspondent te Londen) E „DEUTSCHE ILLUSTRIERTE" mag een artikelenreeks van de hand van ex-koningin Narriman van Egypte op de kop hebben ge tikt („Mein Wahres Ich", luidt de wel heel erg Duitse titel!), het Engelse Zondagsblad „Empire News" heeft het nog wat verder geschoten. Sinds kort is dit weekblad met de publicatie van een serie verhalen bezig, die door Faroek zelf ge schreven heet te zijn. „Geschreven heet te zijn", zeggen we, want de omstandigheid, dat we meer dan eens een kijkje achter de schermen van de Engelse journalistiek hebben genomen, noopt ons tot de nodige voorzichtigheid. Het is zeker niet uitzonderlijk, dat een geïnterviewde wordt gevraagd, zijn naam aan de te schrijven artikelen te verlenen. Stemt hij hiermee in, dan wordt de kopij hem ter correctie toegestuurd en pas daarna opgenomen. In de grond der zaak doet het er dan ook wei nig af of toe, of de „scoop" van „Empire News" uit de pen of uit de mond van Faroek is ge vloeid. Men kan gevoeglijk aannemen, dat de ex- koning volledig achter de inhoud dezer serie staat, te meer, daar ze in de eerste persoon geschreven is. De meeste van de tot nu toe gepubliceerde ar tikelen, zijn verre van wereldschokkend. Ze zijn van het begin tot het einde in een verdedigende stijl geschreven en handelen over onderwerpen als ex-koningin Farida, de bezittingen van het Egyptische koninklijke huis, het gfedrag van de voormalige koning in binnen- en buitenland, enz. Maar één van Faroek's pennevruchten: die ovei zijn verbanning uit Egypte, bevat enkele zeer in teressante bijzonderheden. Faroek schrijft, dat generaal Naguib hem voor de keuze heeft gesteld Egypte per vliegtuig ot per boot te verlaten. Hij koos het laatste, omdat hij er vrijwel zeker van was, dat fanatici van de Moslem Brotherhood een poging zouden doen hem van het leven te beroven. Het is uiterst eenvou dig, aldus Faroek, een passagiersvliegtuig door een jager te laten neerschieten, of gedurende de vlucht tot explosie te brengen. Onder de gegeven omstandigheden achtte hij een schip het minst gevaarlijke vervoermiddel. TOEN de „Mahroussa" het jacht, dat de Egyptische koninklijke familie naar Capri heeft gebracht eenmaal zee gekozen had, begon Faroek onmiddellijk met het nemen van veiligheidsmaatregelen. Geen deur mocht geslo ten worden en naast de kooien van zijn drie dochtertjes liet hij reddingsgordels aanbrengen. Bovendien gaf hij opdracht de koers van de „Mahroussa" zodanig te wijzigen, dat het schip in een geheel andere richting dan die naar Italië voer (dit is volgens Faroek de verklaring, waar om het 21-knopen-lopende jacht drie volle dagen nodig had om zijn plaats van bestemming te be reiken). Al deze maatregelen achtte Faroek noodzake lijk, omdat hij vreesde, dat het nieuwe regiem als nog van gedachten zou veranderen en zou trach ten de „Mahroussa" in volle zee te torpederen Een luchtaanval behoorde volgens hem niet tot de mogelijkheden. Bij het bombarderen van een schip, zo schrijft hij, is de trefzekerheid uiterst gering. Bovendien heeft de marconist bijna altijd gelegenheid de buitenwereld op het gebeuren at tent te maken. Als klap op de vuurpijl vertelt Faroek ten slotte, dat, vijf uur nadat de „Mahroussa" de ha ven van Alexandrië had verlaten, een snelle Egyptische kanonneerboot is uitgevaren met de opdracht het jacht tot zinken te brengen. Indien dit gelukt was, had Naguib en we geven weer de mening van Faroek de wereld willen ver tellen, dat de ex-koning onderweg krankzinnig was geworden en zichzelf met schip en al de lucht had ingeblazen. Dat het marine-vaartuig de „Mahroussa" niet op 't spoor gekomen is, is volgens Faroek aan zijn drastische koerswijzi gingen te danken. Ook acht hij het niet onwaar schijnlijk, dat een lid van de Egyptische Marine het radar-systeem van de kanonneerboot onklaar heeft gemaakt. HET LAATSTE moeten we geheel voor reke ning van de ex-koning laten. Faroek's vrees, ut e,en aanïal leidende Egyptenaren hem naar het leven stonden, schijnt echter in geen enkel opzicht ongegrond te zijn geweest. Uit an dere bron is inmiddels bekend geworden, dat er u ,f u d® md"-a're leiders der coupe grote onenig- neid heeft bestaan over de vraag, wat met de ko ning te doen. Naguib, die ook in de pen is ge klommen heeft tenminste in de „Sunday Express" verklaard dat verscheidene Egyptische hoofd officieren Faroek wegens verraad wilden laten executeren. Pas na een verhit debat, dat meer dan vijf uur duurde, werd besloten de koning tot troonsafstand te dwingen en daarna uit Egypte te verbannen,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 5