ka"k,*f 1 DE GRAFOLOGIE
Dooft de Geest niet uit
m
fh
Wl
f
9
r
f
I Dertig t's geven J ACHTER DE SCHERMEN VAN
Mooi handschrift behoeft nog geen bewijs
te zijn van een waardevol karakter
H'
i
4
-t
t~
4
f
4
i
f
i
t
i
i
Jr
t-
4
4r~
4
r
st
t
4r
t
t
„Ik was mijn
Egyptische belagers
fe slim ai"
De grafologie siamt uit 1622
9een tuAdite kmit
Uot fyijjn, uw- t'l?
jfio-ltiiejf" en
tL&g.atie§
J lasso
Yh.
OL
d
f
Stond men Faroek
naar het leven?
Schrijft U steil of schuin?
Enkele richtlijnen
voor de leek
£le andeie tetleu,
1
2
3
4
5
A
B
C
D
E
F
..D
2
3
A
5
P
1a
R
D1
DE MEMOIRES VAN EX-KONING FAROEK
j
lllillllllllll A l-W- p n i-\ r— f ggmm gm^k J S*™ k. B I AL I
een kijk op uw
EIGENHANDIG geschreven brieven onder nummer zooveel...", -
dat zinnetje hebt u zeker herhaaldelijk gelezen, aan hef
eind van een advertentie waarin de een of andere veelbelovende be.
trekking werd aangeboden. Waarom stellen de heren die zulke prettige
baantjes te vergeven hebben eigenlijk belang in uw handschrift?
Waarom vinden ze het niet veel belangrijker, dat u reusachtig vlot
op de schrijfmachine terecht kunt? Misschien behoeft u in die veel
belovende betrekking wel nooit een letter op papier te zetten.
En toch: eigenhandig geschreven brieven...." Soms staat er in
dergelijke advertenties nog bij, dat de brieven niet met ballpoint
geschreven mogen zijn. Hebben de heren soms aandelen in een
concurrerende vulpenhouder-fabriek
HET ANTWOORD op de eerste van
de hierboven gestelde vragen
weet u natuurlijk ook zélf wel:
men wil uit uw handschrift iets af
leiden over uw karaktereigenschappen.
Die gedachte zou er u misschien toe
kunnen brengen, bij het solliciteren
„extra uw best te doen" op uw hand
schrift. Dat is het domste, wat u kunt
doen. Door een sollicitatiebrief in
schoonschrift te schrijven, verspeelt u
waarschijnlijk al uw kansen. De heren,
die dat prettige baantje voor u klaar
hebben staan, vragen tien tegen één
geen klerk die „mooi" kan schrijven,
maar ze verlangen een man met ka
rakter. En door kunstmatig mooi te
gaan schrijven verdoezelt u vele ka
rakteristieke kenmerken van uw
handschrift. Schrijf voor de vuist
weg, net zoals u dat onder andere om
standigheden gewoon bent. Dat is
verreweg het beste voor uw kansen
op ds betrekking. Een „mooi" hand
schrift wijst lang niet altijd op een
waardevol karakter en menig „lelijk"
schrift legt voor een grafo'loog een
gunstig getuigschrift af over de
schrijver.
In die advertenties, waarin u het
gebruik van een ballpoint wordt ont-
zegd ,kunt u er wel zeker van zijn,
dat er een werkelijke grafoloog achter
?®i coulissen staat: een wetenschappe-
lijke handschriftkundige. Die man weet
namelijk, dat een balpunt-pen meer
verwantschap heeft met een potlood
dan met een werkelijke pen en dat
het ballpoint-schrift hem van vele
kenmerken berooft, die hij voor zijn
analyse niet missen wil.
fe Ita"aan Camillo Baldo in
of te P°g'ngen deed, min
hetTansfuit?™at'sch het karakter' uit
Erafolfr»!» ^"1 ?f.te leidcn- heeft de
nnt ibV® z'eh tot een wetenschap
studie b, w' dle het kader van de
unive J? -?e Psychologie aan tal van
rrifow aIle aandacht geniet.
™og|e is geen helderziendheid of
Kottediklezenj Met ernstige studie
Kan iedereen er inzicht in krijgen.
Let welmen
kan zich de we
tenschap van het
handschrift
evenmin als eni
ge andere weten
schap in een paar
uur of een paar
Weken eigen ma
ken. Maar ook de
leek kan, met be
hulp van een paar
eenvoudige richt
lijnen, uit zijn
eigen handschrift
of dat van zijn
vrienden ver
scheidene karak
terkenmerken
leren aflezen.
Bekijkt u maar eens het hierbij af
gedrukte „karakter-kompas". Schrijft
u steil, of misschien zelfs achterover-'
Of schrijft u gewoon schuin, eventueel
zéér schuin? Vergelijkt u de richting
van uw. neerhalen eens met de ver
schillende pijlen op ons kompas. Voor'
al de poten van uw m's en de stokken
van de letters h, d, p, b, enzovoort
kunnen doorgaans gemakkelijk de
schrijfrichting in dit opzicht helpen
bepalen. En deze zg. „hellingshoek"
van het schrift drukt uit, hoe de
schrijver tegenover zijn medemensen
en tegenover de wereld staat.
Vaak is in een handschrift de hel
lingshoek „schommelend": de éne let
ter volgt déze pijl van het kompas, de
tweede weer een andere, enz. De
schrijver is dan onderworpen aan wis
selende stemmingen, die men even
eens uit de verschillende hellings-
hoeken met behulp van ons kompas
kan aflezen.
SPECIAAL de letter t heeft de uit
voerigste interpretaties van de
grafologen opgeroepen. Er zijn
vele tientallen manieren om een t te
schrijven, geheel afgezien ervan, of
hij steil of schuin staat. Wij hebben in
een afbeelding dertig t's bijeenge
bracht en u moet maar eens zoeken,
of üw t er bij is. In deze afbeelding
dienen de letters A tot F en de cijfers
1 tot 5 als hulpmiddel, om er in dit
artikel naar te kunnen verwijzen. De
bovenste regel geef dus van links naar
rechts de t's die wij aanduiden als
A-l, A-2, A-3, enz. De tweede regel de
t's: B-l, B-2, enz.
Welnu: de t volgens het model A-l,
dus zonder dwarsstok en van onder
rond, wijst op wilszwakte en soms op
slordigheid. Model A-2 mist ook de
dwarsstok, maar is van onder scherp:
gebrek aan ondernemingsgeest, ge
paard aan koppigheid. Twee dwars
stokken (A-3) wijzen op een bruisend
temperament. Een klein lusje (D-l)
wijst in de t op conservatisme, ook in
de gunstige zin van „vasthouden aan
een bepaald beginsel of aan wat men
eenmaal als goed heeft geleerd".
Minder gunstig is de t met gebogen
stok (F-4), want die wijst op ner
veuze storingen. Een knotsvörmige
stok (F-5) behoort bij een moeilijk
karakter: mensen ,die zich heel erg
in toom moeten houden om niet in
uitbarstingen te vervallen.
Maar ook de dwarsstokken van de t
kunnen op vele manieren worden ge
maakt. Die dwarsstok kan erg dun
zijn (B-l, B-2, B-3) en getuigt dan
van zwakke of zéér zwakke wil.
Grote energie blijkt uit een korte,
krachtige dwarsstok (C-l), maar is de
stok krachtig en bovendien zeer lang
(B-5) dan is die energie niet altijd
even beheerst. Een dwarsstok bóven
de neerhaal (C-2) wijst op autoritaire
neigingen, een zeer laag geplaatste
dwarsstok (C-3) op nederigheid en ge
hoorzaamheid.
De dwarsstok rechts van de verti
cale neerhaal (C-4) wijst op onder
nemingsgeest, die links ervan (C-5)
op besluiteloosheid. De lasso van E-4
veronderstelt zekere grilligheid, de
zweepslag van E-5 een levendige ver
beeldingskracht en onafhankelijk oor
deel. Zo zijn er alleen bij de letter t
nog vele andere mogelijkheden.
overige letters ver-
kaïrakterkenmerken.
Een hoofdletter M waarvan de
drie poten even hoog zijn (P-l) duidt
op een evenwichtig mens, die met zijn
medemensen „in evenwicht" is. Zelf
voldaanheid spreekt uit kleiner wor
dende M-poten (P-2), eerzucht en on
tevredenheid uit poten die geleidelijk
groter worden (P-3). Is de middelste
poot hoger dan de beide andere, dan
is er doorgaans sprake van een streven,
dat niet krachtig genoeg is om tot
resultaten te komen (P-4).
Zweeft de krul van de hoofdletter
P boven de stok (P-5), dan wijst dat
op ijdelheid en trots. Van boven open
a's en o's (Q-l) duiden op openhartig
heid, van onder open a's en o's (Q-2)
echter op onbetrouwbaarheid. Behalve
de van weinig oorspronkelijkheid ge-
tuigende normale d (Q-3) kan de d
talloze gedaanten hebben.
De links omgehaalde d (Q-4) wijst
vaak op geestelijke verfijning, de
rechts omgehaalde (Q-5) op oorspron
kelijkheid en zekere mate van coquet-
terie. U's met een lus (R-2) duiden
op verbeeldingskracht, die nog leven
diger is bij de twee lussen van model
R-3. De spiraal van R-l veronderstelt
echter gekunsteldheid.
Allerlei halen en lussen, die men
vaak in handtekeningen tegenkomt,
maar die ook in het gewone schrift
kunnen optreden, vindt men hier in
een afzonderlijke afbeelding bijeen.
„Uithalen" gelden als een aanwijzing
voor spontaneïteit, „spiralen" als ken
merk van overdrevenheid en gekun
steldheid. De lasso, een haal die eerst
ver naar links en daarna weer naar
rechts gaat, getuigt van de zucht om te
worden opgemerkt. De „zweepslag"
wijst op heftigheid.
ET was vooral de zg. Franse school
der grafologische wetenschap
waarvan Crépieux-Jamin de voor
naamste vertegenwoordiger is die
het in al zulke detail-kenmerken zocht.
Een nieuwere stroming, gegrond op
het werk van Ludwig Klages, zoekt
met alle erkenning vam de vondsten
der Franse school naar een vooral het
geheel omvattend systeem. Klages be
klemtoonde, dat elke menselijke eigen
schap een positieve en een negatieve
pool heeft. Wanneer iemand bijvoor
beeld heel erg zorgvuldig op zijn geld
past, kan hij „zuinig" zijn (een gun
stige eigenschap, positief), maar ook
„gierig" (ongunstig, dus negatief). Het
gehele schrift-niveau bepaalt dan, of
een bepaalde eigenschap positief of
negatief moet worden uitgelegd.
Dit vindt men ook reeds terug in ons
karakter-kompas: in elke cirkel-sector,
behorende bij eén bepaalde hellings
hoek van het schrift, staan bovenaan
de relatief gunstige factoren van een
eigenschap (positief), onderaan de door
de tegenpool (negatief) aangegeven
eigenschappen. Het algemene peil van
het schrift moet uitwijzen, of het
zwaartepunt meer op het positieve-, of
meer op het negatieve ligt.
Juist over de algemene kenmerken,
van het schrift, de grootte, de dikte,
de verbindingsvormen, het regelver-
loop de kantlijnen enz. zou nog heel
wat te vertellen zijn waaraan ook de
leek iets heeft. Misschien is daar in
een afsluitend artikel gelegenheid voor.
zweepslag
Spiralen
Maar ook de
bergen vele
OOFT DE GEEST NIET UIT",
vermaant de apostel Paulus
zijn vrienden ln de havenstad
Thessalonica, het tegenwoordige Salo-
niki. Volkomen zeker voelt de grote
zendeling zich niet, hij moet zijn aan
hangers nog eens tot waakzaamheid
aansporen, thans in een brief, zoals hij
het vaak mondeling heeft gedaan. Wat
kunnen mensen uitdoven? Een vuur.
Welnu, de apostel weet, dat goddelijk,
heilig vuur in hem -brandende is. Hij
kan zich te allen tijde verblijden, om
dat hij weet, dat God het werk Zijner
handen niet laat varen en derhalve de
duisternis van het heden, het onklare
en gevaarlijke leven, wordt doorlicht
door de toekomst. Hij kan zonder op
houden bidden, wat meer is dan het
prevelen van woorden, want het is de
stemming van overgave, bereidheid,
dankbaarheid, verering, die zijn ziel
vervult. Hij kan dagelijks als christen
strijder vechten tegen duivelse mach
ten, die zijn eer, kracht en zuiverheid
belagen. Maar deze mens leeft niet
voor zichzelf. Hij heeft dit nóóit ge
daan. Toen hij christenen vervolgde
dacht hij aan de bedreigde Joodse ge
meenschap. Als volgeling van Jezus
Christus denkt hij aan de gemeenschap
van jood en heiden onder de leiding
van zijn Koning. Zijn diepst geluk is
verbonden aan dat van anderen. Deze
Paulus weet zich sterk door zijn ge
loof, zijn gebed.
Hij behoedt het heilig vuur des
harten. Hij heeft het ontvangen van
Jezus Christus; tot zijn ontsteltenis en
verbazing zag hij dit vuur branden in
de diaken Stefanus, die hij toch in de
dood dreef. Paulus is niet meer bang
voor zichzelf, maar hij maakt zich be
zorgd om anderen. Zullen de vrienden
volharden? Zullen zij het vuur behoe
den, dat zij ontvingen door zijn be
middeling?
Dit vuur is waarlijk het kostbaarste,
dat wij meedragen kunnen, het is het
vuur des Heiligen Geestes, het vuur
van louterende, reinigende, stalende
en lichtende godskracht in ons. Daar
om smeekt deze vaderlijke vriend:
„Dooft de Geest niet uit!" En hij moet
dit zeggen, als trouwe discipel van
Hem, die leerde: „Gij zijt het licht
der wereld. Laat uw licht schijnen voor
d_e mensen, opdat zij uw goede werken
zien, en uw Vader, die in de hemelen
is, verheerlijken."
„Dooft de Geest niet uit!" Garmt
Stuiveling spreekt tot ons in onze
huiskamers, ter ere van Henriëtte Ro
land Holst, die op dezelfde dag is ge
cremeerd. Eerbiedig declameert hij
versregels van de grote, eenvoudige
dichteres. Met dankbaarheid wijst hij
op haar trouw. Waarlijk: er zijn men
sen, die het Godsvuur in hen trouw
behoeden. De dichteres heeft het Hei
lig Vuur van haar geloof, haar liefde,
niet eigenhandig gedoofd en zij heeft
evenmin toegestaan dat een boze we
reld dit vuur zou doven. Toch heeft
zij veel moeiten, veel teleurstellingen
gekend. Zij bleef trouw, gelijk haar
Engelse held Thomas More, die droom
de van zijn Utopia en die zijn leven
gaf voor recht en waarheid.
Tot ons spreekt een oud man, zijn
bevende woorden trillen in ons oor.
Maar onversaagd is hij, als een jonge
christen-kampvechter. Het is dr Albert
Schweitzer. Hij gaat weer naar Lam-
barene. Het Vuur van God brandt in
hem. Kennen wij Gods Geest als Heili
ge Vlam? Hoeden wij het vuurl Doven
wij de Geest in ons niet! Het gaat om
ons heil, om het heil van anderen!
(Van onze correspondent te Londen)
E „DEUTSCHE ILLUSTRIERTE" mag een
artikelenreeks van de hand van ex-koningin
Narriman van Egypte op de kop hebben ge
tikt („Mein Wahres Ich", luidt de wel heel erg
Duitse titel!), het Engelse Zondagsblad „Empire
News" heeft het nog wat verder geschoten. Sinds
kort is dit weekblad met de publicatie van een
serie verhalen bezig, die door Faroek zelf ge
schreven heet te zijn. „Geschreven heet te zijn",
zeggen we, want de omstandigheid, dat we meer
dan eens een kijkje achter de schermen van de
Engelse journalistiek hebben genomen, noopt
ons tot de nodige voorzichtigheid. Het is zeker
niet uitzonderlijk, dat een geïnterviewde wordt
gevraagd, zijn naam aan de te schrijven artikelen
te verlenen. Stemt hij hiermee in, dan wordt de
kopij hem ter correctie toegestuurd en pas daarna
opgenomen.
In de grond der zaak doet het er dan ook wei
nig af of toe, of de „scoop" van „Empire News"
uit de pen of uit de mond van Faroek is ge
vloeid. Men kan gevoeglijk aannemen, dat de ex-
koning volledig achter de inhoud dezer serie staat,
te meer, daar ze in de eerste persoon geschreven
is.
De meeste van de tot nu toe gepubliceerde ar
tikelen, zijn verre van wereldschokkend. Ze zijn
van het begin tot het einde in een verdedigende
stijl geschreven en handelen over onderwerpen
als ex-koningin Farida, de bezittingen van het
Egyptische koninklijke huis, het gfedrag van de
voormalige koning in binnen- en buitenland, enz.
Maar één van Faroek's pennevruchten: die ovei
zijn verbanning uit Egypte, bevat enkele zeer in
teressante bijzonderheden.
Faroek schrijft, dat generaal Naguib hem voor
de keuze heeft gesteld Egypte per vliegtuig ot
per boot te verlaten. Hij koos het laatste, omdat
hij er vrijwel zeker van was, dat fanatici van de
Moslem Brotherhood een poging zouden doen hem
van het leven te beroven. Het is uiterst eenvou
dig, aldus Faroek, een passagiersvliegtuig door
een jager te laten neerschieten, of gedurende de
vlucht tot explosie te brengen. Onder de gegeven
omstandigheden achtte hij een schip het minst
gevaarlijke vervoermiddel.
TOEN de „Mahroussa" het jacht, dat de
Egyptische koninklijke familie naar Capri
heeft gebracht eenmaal zee gekozen had,
begon Faroek onmiddellijk met het nemen van
veiligheidsmaatregelen. Geen deur mocht geslo
ten worden en naast de kooien van zijn drie
dochtertjes liet hij reddingsgordels aanbrengen.
Bovendien gaf hij opdracht de koers van de
„Mahroussa" zodanig te wijzigen, dat het schip in
een geheel andere richting dan die naar Italië
voer (dit is volgens Faroek de verklaring, waar
om het 21-knopen-lopende jacht drie volle dagen
nodig had om zijn plaats van bestemming te be
reiken).
Al deze maatregelen achtte Faroek noodzake
lijk, omdat hij vreesde, dat het nieuwe regiem als
nog van gedachten zou veranderen en zou trach
ten de „Mahroussa" in volle zee te torpederen
Een luchtaanval behoorde volgens hem niet tot
de mogelijkheden. Bij het bombarderen van een
schip, zo schrijft hij, is de trefzekerheid uiterst
gering. Bovendien heeft de marconist bijna altijd
gelegenheid de buitenwereld op het gebeuren at
tent te maken.
Als klap op de vuurpijl vertelt Faroek ten
slotte, dat, vijf uur nadat de „Mahroussa" de ha
ven van Alexandrië had verlaten, een snelle
Egyptische kanonneerboot is uitgevaren met de
opdracht het jacht tot zinken te brengen. Indien
dit gelukt was, had Naguib en we geven weer
de mening van Faroek de wereld willen ver
tellen, dat de ex-koning onderweg krankzinnig
was geworden en zichzelf met schip en al de
lucht had ingeblazen. Dat het marine-vaartuig
de „Mahroussa" niet op 't spoor gekomen is, is
volgens Faroek aan zijn drastische koerswijzi
gingen te danken. Ook acht hij het niet onwaar
schijnlijk, dat een lid van de Egyptische Marine
het radar-systeem van de kanonneerboot onklaar
heeft gemaakt.
HET LAATSTE moeten we geheel voor reke
ning van de ex-koning laten. Faroek's vrees,
ut e,en aanïal leidende Egyptenaren hem
naar het leven stonden, schijnt echter in geen
enkel opzicht ongegrond te zijn geweest. Uit an
dere bron is inmiddels bekend geworden, dat er
u ,f u d® md"-a're leiders der coupe grote onenig-
neid heeft bestaan over de vraag, wat met de ko
ning te doen. Naguib, die ook in de pen is ge
klommen heeft tenminste in de „Sunday Express"
verklaard dat verscheidene Egyptische hoofd
officieren Faroek wegens verraad wilden laten
executeren. Pas na een verhit debat, dat meer
dan vijf uur duurde, werd besloten de koning tot
troonsafstand te dwingen en daarna uit Egypte
te verbannen,