Duizenden militairen verrichten
gigantische vredestaak
Prins Bernhard vloog boven
de getroffen gebieden
Redding in de
nacht
Engeland rouwt om 242 doden
TE LAND, TER ZEEIN DE LUCHT
AciiviieUen worden zoveel mogelijk
gecoördineerd
Binnen enkele dagen
een totaal-beeld?
Rijkspolitie krijgt
versterkingen
Vliegboot
brengt hulp
Goederen per spoor
voor noodgebied
M lita-ren onttrokken zich
aan hun plicht
Onmiddellijke degradatie
Onder de indruk v
omvang der ramp
van
Het aandeel van de berichtendienst
Tragisch ongeluk te
Oude Tonge
Kledingstukken en
meubelen genoeg
Baby dreef in een wieg over de watervlakte
Bleef BBC. ernsfig in
gebreke
DONDERDAG 5 FEBRUARI I95S
BEWONDERENSWAARDIG zijn de moed, de plichtsbetrachting en offer
vaardigheid, betoond door onze marine, ons leger en de luchtmacht, bij het
verlenen van hulp aan de geteisterde gebieden. Deze vredestaak is echter
met hoevele duizenden handen er ook geholpen wordt nu nog té groot voor
onze militairen, van wie er vele honderden sedert Zondag niet meer uit de
kleren zijn geweest. Toch is men nu in een stadium gekomen, dat coördinatie
en samenwerking van en tussen de marine en de landmacht mogelijk is. Het is
ook hier onmogelijk een juist beeld te geven van de omvang en de wijze van
hulp, zoals die geboden wordt. Er zijn tussen de 10- en 20.000 militairen van
de Koninklijke Landmacht in het noodgebied of aan de grenzen daarvan,
werkzaam. De marine is met ruim tweeduizend man vertegenwoordigd. De
luchtmacht bewijst onschatbare die'nsten door het uitvoeren van verkennings-
en droppingsvluchten, in nauwe samenwerking met de marine-luchtvaartdienst
en de eenheden, die door het buitenland zijn ingezet. Honderden mensen kon
den worden gered en vele tonnen medicamenten, kleding, voedsel en
hulpmiddelen zijn boven het overstroomde gebied afgeworpen. De marine heeft
de 122 vaartuigen, die voor de reddingsactie klaar zijn gemaakt, thans bijna
alle ter plaatse. Het koninklijk jacht „Piet Hein", dat als hospitaalschip dienst
doet, is thans ook ingezet.
DE grootte van de gebruikte marine-
schepen varieert van 500 ton tot
kleine motorboten, er zijn twaalf mij
nenvegers ingeschakeld en op één daar
van bevindt zich kapitein ter zee W.
F. van Duim, die de werkzaamheden
ter plaatse leidt. Het zwaartepunt van
de marine-activiteit is sedert 2 Febru
ari verlegd naar Schouwen-Duiveland
«n Stavemsse. Om deze reden werden
vier sleepboten met negen motorvlet-
ten naar Zierikzee gedirigeerd.
Bij noodweer
HE hulpverlening door militairen van
de landmacht, reeds begonnen op
de dag van de ramp, is in de loop van
Maandag eerst goed georganiseerd. Het
initiatief werd de garnizoens- en on
derdeelcommandanten ontnomen en
gecoördineerd, zulks in verband met de
volledige inschakeling van zee- en
luchtmacht. Op alle plaatsen in het
noodgebied zijn gehele bataljons inge
zet en thans is het voor de mannen van
het eerste uur mogelijk de zo noodza
kelijke rust te genieten, door de aan
wezigheid van aflossing. Materieel van
het leger, zoals voertuigen op rups
banden, pontons van de genie en hon
derden vrachtauto's, vormt een onmis
bare bijdrage. De luchtmacht werd voor
een zeer zware taak gesteld. Bij nood
weer stegen de eerste dag vliegtuigen
van Gilze-Rijen op, voor het maken
van verkenningsvluchten. Er weiden
luchtfoto's gemaakt en voedselpakKet-
ten afgeworpen. Een helicopter liet
een dokter en een marconist, welke
laatste een draagbare radiozender bij
zich had, in het noodgebied neer..
Er werden 115 Nederlandse militai
ren- en burgervliegtuigen ingeschakeld
bij welk aantal niet de Meteor-stiaal
jagers zijn inbegrepen, die, in de loop
van Maandag aan de luchtvloot wer
den toegevoegd. Verder zijn nog flinke
aantallen vliegtuigen, die door het bui
tenland beschikbaar zijn gesteld, naar
de noodgebieden gedirigeerd.
„Meteors" ziin de gehele dag bezig
met het maken van fotoverkennings-
vluchten. Binnen enkele dagen hoopt
men een totaal-beeld van de omvang
der ramp te hebben, dit vooral ten
dienste van de herstelwerkzaamheden
door de Rijkswaterstaat.
De helicopters
HE Amerikaanse. Engelse. Belgische en
Nederlandse hefschropfvliegfumen
zijn zonder onderbreking in actie. Zii
brengen de mensen, die zij uit hun ge
ïsoleerde positie hebben verlost, naar
droge plekken in de omgeving, van
waar de geredden met boten worden
afgehaald. Doordat vele helicopters
slechts weinig benzine kunnen meene
men. waardoor de actieradius beperkt
wordt, is te Melissant. dat in de on
middellijke nabijheid van het operatie
terrein iigt, een benzinedepot ingericht.
Nog steeds worden er buitenlandse toe
stellen aan de luchtvloot toegevoegd.
In de overstroomde gebieden op
Schouwen en Duiveland en Goeree
Overflakkee bevinden zich volgens de
meldingen der vliegers vrijwel geen
personen meer op daken of in bomen.
Desnoods aanvulling uit de
gemeente-politie
Ter versterking van de Rijkspolitie
in het rampgebied zijn ongeveer 1000
man Rijkspolitie uit het niet getroffen
deel van het land opgeroepen. Reeds
650 man bevindt zich in dit gebied. De
overige staan gereed om naar behoefte
te worden ingezet. Mocht blijken, dat
de Rijkspolitie in het rampgebied nog
verdere versterking nodig heeft, dan
zal eventueel aanvulling plaats vinden
uit de gemeentepolitie.
Rheumatische Pijnen?
Stram en stijf vóór Uw tijd
Neem dan toch Kruschen Salts
en jaag zo de rheumatische pijnen uit
Uw leden. Kruschens zes minerale zou
ten hebben een wonderbaarlijke aan
sporende werking op lever, nieren en
ingewanden. Als die weer met jeugdige
energie hun bloedzuiverende taak ver
richten. weet U van geen rheuma'teche
pijnen meer. Want de oorzaak: onzui
verheden in Uw bloed worden radicaal
verwijderd, regelmatig, iedere dag
Koop vandaag Kruschen bij Uw apothe
ker of drogist en hoer moi'?»enorhtend
die heilzame kuui
lAüveiieuue, ing Med.)
Ook buitenlandse
legereenheden
hebben zich ter
beschikking ge
steld van het red
dingswerk. Hier
brengt een rubber
boot geredden naar
een Amerikaanse
vliegboot. Zij zijn
zo juist per heli
copter uit de on
dergelopen polders
bij Ouderkerk aan
gevoerd. De heli
copter landde op
de vlakbij gelegen
van de strek
dam.
Er worden nu voornamelijk mensen
van zolders gehaald. Gisteren hoopte
men voor het aanbreken van de nacht,
voor wat Schouwen en Duiveland be
treft, met het reddingswerk gereed te
zijn.
De Nederlandse Spoorwegen hebben
in samenwerking met Van Gend en
Loos, ingaande heden een verbinding
tot stand gebracht voor het vervoer
van stukgoederen van en naar Zeeuws-
Vlaanderen. Walcheren en Westelijk
Zuid-Beveland.
Voor deze verbinding kunnen alléén
de volgende goederen ter vervoer wor
den aangenomen: Levensmiddelen voor
mens en dier; Geneesmiddelen: Le
vensbehoeften, w.o. te verstaan: textiel,
schoeisel, zeep, rookartikelen en ook
batterijen, pompen, motoren, lichtag-
gregaten en onderdelen daarvoor voor
onmiddellijke hulpverlening. Zendingen
bestemd voor of afkomstig van het
Rode Kruis, hulpcomité's of andere
officiële instellingen tot hulpverlening.
Met vertraging in de doorvoer moet
rekening worden gehouden,
IN DE NACHT van Dinsdag op Woens
dag is op Schouwen en Duiveland.
een aantal mensen van het dak van een
huis gered door het stoutmoedige op
tieden van een reserve-kapitein-vlie
ger van de luchtmacht, die met een
sportvliegtuig drie rubberboten af
wierp tijdens een moeilijke vlucht in
het duister. Deze reserve-officier, de
heer J. Hoekstra, die zich thans niet in
actieve dienst bevindt, stelde zich met
zijn Fairchlld-vliegtuig beschikbaar
voor reddingswerk op punten, waar
van bekend was, dat zij tot de z.g.
noodadressen behoorden. Hij voerde
drie rubberb iten mee, voorzien van
lange touwen, die hij tussen 2 en 5 uur
in de ochtend van Woensdag met suc
ces op een benarde plaats op het eiland
Schouwen en Duiveland heeft kunnen
neerlaten De lange touwen gebruikte
hij om verbinding tot stand te kunnen
brengen tussen de mensen op het dak
en de reddingboten, die in de nabijheid
in het water terecht kwamen. Dank
zij deze touwen konden de in nodd ver-
kerenden de boten naar zich toe trek
ken en deze vervolgens gebruiken om
zich van hun benarde positie te ver
wilderen. Dezelfde vlieger heeft reeds
vóór dit. nachtelijk avontuur daadwer
kelijk en vrijwillig aan het reddings
werk uü de lucht deelgenomen en is
ook thans nog op dit gebied actief.
Op Walcheren hebben een beroeps
sergeant-majoor en twee beroepsser
geanten zich met grove veronachtza
ming van hun plicht onttrokken aan
de hulpverleningswerkzaamheden,
waarvoor zij waren ingezet. Zij zijn
onmiddellijk gedegradeerd.
Gistermorgen, om circa half acht
landde in de schemering, op Schiphol
het vliegtuig waarmee ZKH Prins
Bernhard uit de Verenigde Staten
terugkeerde. Prins Bernhard was
kennelijk verrast, toen hij by zpn aan
komst door H.M. de Koningin werd
begroet. De begroeting had echter
weinig vreugdevols. Beiden waren
zichtbaar onder de indruk van de ge
beurtenissen der laatste dagen. Alvo
rens het vliegveld te verlaten begaf de
prins zich naar een gereedstaande
microfoon, waarin hy enkele woorden
sprak, eerst voor de Nederlandse en
de wereldomroep en vervolgens voor
de B.B.C.
JJET centrum van de
berichtendienst, die
in weinige dagen tijds
uit de grond is gestampt
en zo'n belangrijk aan
deel heeft in de hulp
acties ten bate van het
noodgebied, ligt in Den
Haag, in het RVD-ge-
bouw aan de Wassenaar-
seweg no. 40. Het eerste
bericht, door deze dienst
uitgezonden - de rege
ringsverklaring van Zon
dagmiddag over de ramp
die ons land had getrof
fen - is al door honder
den andere gevolgd.
AD spoedig bleek het
nodig een apart ap
paraat in het leven te
roepen: een uitgebreide
telefooncentrale, waar
deskundige telefonisten
'dag en nacht de binnen
stromende mededelingen
stenografisch kunnen op
nemen. Er moest een re
dactie komen, om vast
te stellen welke mede
delingen voor radiobe
richten in aanmerking
komen, en tenslotte
moest men telexisten in
schakelen, om verzoeken
of inlichtingen welke
niet via de radio wor-
R ADlO: onmisbaar
hulpmiddel
den verspreid, door te
geven aan de betrokken
instanties. (Het uitzen
den van alle particuliere
inlichtingen is om méér
dan een reden onmoge
lijk).
JfE eerste dagen werkte
het RVD-personeel dag
en nacht om de berich
tendienst gaande te hou
den. Nu is er verster
king van personeel van
andere diensten, alsme
de van vrijwilligers. Vijl
telefoontoestellen zijn
dikwijls nog onvoldoen
de om de berichten
stroom te verwerken.
Vier redacteuren, acht
stenografen en twee te
lexisten hebben de han
den vol. Het rode lampje
boven de ingang van de
studio, waar omroepers
van de omroepverenigin
gen vrijwillig langdurige
'diensten doen, brandt
vele uren per dag.
T\E stromen berichten,
die via microfoon en
luidspreker de luisteraars
in geheel Nederland be
reiken, zijn een bijdrage
van niet te onderschat
ten betekenis in de strijd
tegen het water.
Alles water en toch geen water genoeg.Een van de grootste problemen
vormt de drinkwatervoorziening in de geïsoleerde gebieden. De bemanning
van deze rijnaak, welke deel uitmaakt van de reddingsvloot, doch zonder
communicatiemiddelen is, zendt op deze manier een S.OS. aan overkomende
vliegtuigbemanningen.
„Van het ogenblik af", zo zeide hij,
„waarop de slag die Nederland heeft
getroffen, in Amerika bekend was ge
worden, is mij een overvloed van me
deleven betuigd. Mijn telefoon heeft
niet stil gestaan en ik geloof dat er
op grote schaal geholpen zal worden".
Voor de BBC sprak de prins zijn
diepgevoelde dank uit voor de blijken
van medeleven met een ramp die ook
Engeland zo zwaar heeft getroffen.
Al die tijd stond H.M. de Koningin
beheerst, maar zwijgend en in gedach
ten verdiept temidden van de groep
personen, die bij deze korte verwel
koming aanwezig waren.
Reeds enige uren na zijn aankomst
op het Paleis Soestdijk vertrok de
prins in een Dakota naar de getrof
fen gebieden. Er werd een vlucht bo
ven de watervlakten, die eens vrucht
baar land waren, gemaakt. Prins Bern
hard zal spoedig persoonlijk zijn me
dewerking bij de hulpacties verlenen
De oriëntatievlucht van de prins be
sloeg de Alblasserwaard, de Moerdgk,
het eiland Goeree en Overflakkee,
Schouwen en Duiveland, Tholen, Zuid
Beveland, Zeeuwsch-Vlaanderen, Wal
cheren en Noord-Beveland. De prins
bestuurde de Dakota zelf.
Ook de minister van Verkeer en
Waterstaat, mr J. Algera, heeft de
getroffen gebieden bezocht.
Heden zullen de ministers Zijlstra
en Van Thiei, de noodgebieden bezoe
ken. Beide ministers zullen behalve
naar Brabant zo mogelijk ook naai
Zeeland gaan om zich op de hoogte
te stellen van de werkzaamheden, hun
departementen betreffende.
Koningin Juliana heeft zich tij
dens haar bezoek aan de getroffen
gebieden langdurig opgehouden
bij de vluchtelingen en bij de
hulpinstanties. Hier verlaat de
Koningin het gemeentehuis van
het eveneens geteisterde Eijnaart.
Tijdens de door Engelse helicopters
uitgevoerde werkzaamheden tot steun
en redding van de drenkelingen op
Schouwen en Duiveland, is kort nadat
een hefschroefvliegtuig te Oude Tonge
aan de grond was gezet, één van de
inwoners van dit plaatsje gedood. De
man, die de landing had gadegeslagen,
liep achteruit op de staartschroef in. De
propeller greep hem. De man was op
slag dood.
Zendt dekens, matrassen
ander beddegoed
Het aantal kledingstukken en ge
bruikte meubilair voor de rampgebie
den heeft een dergelijke omvang ge
nomen, dat in de eerste behoefte ruim
schoots kan worden voorzien. Het Ro
de Kruis verzoekt de inzameling van
deze goederen in het gehele land stop
te zetten.
Grote behoefte blijft bestaan aan de
kens, overig beddengoed en matras
sen. Deze kunnen worden gestuurd
naar de intendance van het hoofdbe
stuur van het NRK, Fluwelen Burgwal
19, Den Haag.
Volgens de laatste officiële opgave bedraagt het aantal slachtoffers van de
overstromingen in Engeland, 242. Het aantal vermisten is nog niet te schatten.
De toestanden in het rampgebied verschillen niet veel van die in ons land.
De hulpactie is ook daar in volle gang. Te Kings Lynn is de situatie opnieuw
gevaarlijk geworden, doordat de rivier de Ouse buiten haar oevers is getreden.
Kings Lynn dreigt door het voortdurend stijgende water geïsoleerd te worden.
Watlington en St. Germans moesten gedeeltelijk worden ontruimd.
De duizenden reddirs vertellen aangrijpende verhalen over hun belevenissen.
In een dorp in het overstroomde gebied vonden zij een wieg aan de dakgoot
van een huis hangen. De wieg was door liet water meegevoerd, blijven drijven
en tenslotte blijven haken aan een dakgoot. Toen het water zakte hing de wieg
in de lucht te bengelen. Er lag een slapende en volkomen gezonde baby in
In de overstroomde gebieden vraagt
men zich af, waarom er geen waar-
sohuwingen -geven zijn, toen het wa
ter kwam. Er had dan veel leed voor
komen kunnen worden. Engelse kranten
RR^" n10'1 1La,ar critiek tegen de
hÓ?i=",ï "Daily Sketch" stelt de Ne
derlandse radio. die een zender ter be
schikking van de regering heeft gesteld
ten voorbeeld. ..In Nederland." aldus het
-werd niemand in het ongewisse
„e,aten. In Engeland wisten millioenen
va" de overstromingen af, vóórdat
hirii n MaandaS°chtendkrant ter hand
naauen genomen." De „Daily Mirror" is
va. mening, dat de BBC. haar pro
gramma had moeten onderbreken, om de
oevolking te waarschuwen. Het blad
eist een onderzoek naar de reden waar-
bleven 16 waafschuwingen uit-
n°=.1fiarnb,assa,.deur in Bonden, mr D.
SLkker. heeft de Britse regering de
deelnpming van de Nederlandse rege
ring overgebracht met de ramp, die het
verenigd Koninkrijk heeft getroffen.
Mr L. A. Kesper, commissaris van
der Koningin in Zuid-Holland, heeft
'•stoi-erI een bezoek gebracht aan Goe-
■»e PO nyerflzkkee. alwaar hii na over-
op met. burcremnpofo^ Pn andere aüto-
n ePn reeks maatregelen trof tot
oniemg van de nood
- De Toprr1ion«?t Mnncdiije,Rozenburg
's tot n?ider order voor nartierrlieren
'pcintpn rv HJoMc-t fungeert alleen voor
officiële instanties.