Technische snufjes bij bromfietsen vragen scooters en aandacht TRUMOT triomfeert Bevoec We Geen b alle c In kwaliteit! wint reeds K jaar Telescoopvering bij moioren is thans vrijwel universeel Zweeffiets, primeur van Simplex Nog geen sprake van wedstrijd tussen Nederlands prof- en nationaal team Ook hei Franse elfial is zwaar belasi met internationale wedstrijden KNVB tracht alsnog Turino te vermurwen FILM OVER FANNY KOMT OP HET DOEK Voorbereidingen tweede Technisc! Hogeschool aanvaard Minister Cats deed concessies aan de P v.d| Isolering va inter* EEN week lang Conventie van niet in gev Meerderheid van Kamer voor Eindhoven 20e LIJST Slachtoffers van de watersnood Ruim 66 m in Ramoen rj De 31e RAI-ten*oonstellmg opent haar ooorten (Van een speciale verslaggever.) risTERAVOND NOG KLONKEN DE HAMERSLAGEN boven de hooiden van de reclame-ontwerpers, verkoopmanagers en al die andere figuren, die onafscheidelijk bij tentoonstellingen behoren, in de grote ruimte van het R.A.I.- gebouw. Vandaag wordt de 31e Il.A.I.-ftntoonstelIing officieel geopend, een tentoonstelling die zowel de insider als de leek met verbazing zal vervullen. Er staan „alleen maar" rijwielen, motorrijwielen scooters en gemotoriseerde rijwielen, maar wie van mening mocht zijn, dat de technici op deze bij uitstek populaire vervoermiddelen waren uitgestudeerd, zullen hun vergissing aan het eindo van hun rondgang moeten bekennen. Het zou ondoenlijk zijn een volledige opsomming te geven van de 53 motorrijwielmerken, de elf merken scooters met hun vele variaties, de 41 verschillende soorten „bromfietsen", de stands met talloze rijwielen, onderdelen, driewielers, invaliden-wagens en alles wat daar nog bij behoort om deze 31e R.A.I.-tentoonstelling compleet te maken, te geven. Wij zullen ons moeten beperken tot de meest opvallende nouveaute's en dat reeds zou voldoende kunnen zijn om veel meer dan de ruimte die ons ter beschikking staat, te vullen. ter, Pirottini, Boy, Mosquito, Peugeot en de JLO F 48 hebben hun aandrij ving op het achterwiel in de buurt van de bracketas gehouden. Bij de ketting aandrijvers is er kennelijk een streven om de overbrenging van de motor naar het achterwiel met die van de trappers in een ketting te combineren, zoals de Cucciolom een Italiaans kopkleppertje Le Ponlain, Magneet, de splinter nieuwe HMW en de Avaros. In wezen is bij de krachtigste exem plaren weinig meer over van het prin cipe „rijwiel-met-hulp-motor". Het ziin vaak zowel wat de krachtbron als de constructie betreft, lichte motorfietsen geworden, zij het dan ook ultra licht. Dat heeft natuurlijk tot gevolg dat deze merken in prijs zijn gestegen, maar ge lukkig voor de massa bestaat er bij een bepaald aantal fabrikanten het streven naar prijsverlaging en het is geen uit zondering dat enkele merkèn veertig tot zestig gulden onder de goedkoopste aanbiedingen van voorheen op de markt zijn gekomen. 7ELFS op het gebied van het toch reeds jaren lang uitgebalanceerde „stalen rossinant" was er iets nieuws, min of meer schokkend zelfs. Simplex is namelijk vertegenwoordigd met een zweeffiets, een rijwiel dat de berijder Inderdaad het gevoel van te zweven geeft. De uitzonderlijk verende uitvoe ring van vork en zadel, op een geheel ander dan het normale principe ge baseerd, is daarvoor verantwoordelijk. Evenals de uitvinding van de lucht band. het freewheel, versnellingsnaven e.d., kon deze nieuwe vinding wel eens een mijlpaal in de ontwikkeling van Neêrlands meest populaire tweewieler betekenen. Hoewel sportfietsen in ver schillende uitvoeringen en kleuren meer in trek beginnen te komen, kre gen wij bij de verschillende stands toch de indruk, dat het z.g.n. Engelse model nog steeds „en vogue" is. ■JN DE zomer van 1948 kwamen de eerste bromfietsen in ons land. Nog geen vijf jaar geleden dus. Inmiddels is ongeveer een kwart millioen Neder landers in het bezit van een dergelijk vervoermiddel, maar wij zouden ons kunnen voorstellen, dat een groot deel van deze bromfietsers de verzuchting zal slaken, dat zij iets te vroeg met het kopen zijn geweest, als zij dezer dagen een bezoek aan het R.A.I.-gebouw gaan brengen. De groei van het aantal be rijders van fietsen met hulpmotor was niet alleen stormachtig, ook de ont wikkeling is wel bijzonder snel gegaan. De losse motoren hebben het blijkbaar af moeten leggen tegen de complete combinatie van motor en rijwiel. In constructief opzicht is daardoor een grotere eenheid verkregen. De aandrij ving op de band is nog immer popu lair gebleven. Wij vonden die bij Solex, Berini en Flink wat betreft de aandrij ving op het voorwiel, en de Cyclemas- VRIJTDAO 27 FEBRUARI 1953 Directie: I. 81JLSMA en C. r Hoofdredacteur. H, M. KOEMANS Redactie: Achterdam 18, Tel. ADVERTENTIES e abonnementen Voordam 11, Tel. - Postgiro 187294 'V (Advertentie, lng. V DIJ DE motoren valt op het vrijwel universele gebruik van telescoop voorvorken, waarin alle delen die wrij ving kunnen veroorzaken, goed ziin opgeborgen. De vering is zeer soepel, waarbij de schokken door voortreffelijk afgestelde oliedempers worden opge vangen. In het algemeen beperkt het nieuws zich bij de bekende merken tot detail verbeteringen. Primeurs voor ons land ziin de Italiaanse RUMI 125 cc twee- cylinder, de Cemec, een Frans merk, ge baseerd op de 750 cc BMW, Eysink 100 cc, en niet te vergeten de Adler 250 cc. Deze Duitse motor is een tweecylinder tweetakt. die men eigenlijk het best kan vergelijken met twee motoren van 125 cc die in een frame zijn geconstru eerd. LJET voor Nederland zo bij uitstek geschikte vervoermiddel op twee wielen, de scooter, is in oneindig veel variaties vertegenwoordigd. VRAAGGESPREK MET BONDSRESTUURDERKRUYVFR (Van onze speciale verslaggever) WAAROM WORDT DE WEDSTRIJD van de in loet buitenland spelende Nederlandse profs tegen het Franse elftal ten bate van het Nationale Rampen fonds niet in Nederland gespeeld? Dit is de vraag, welke heel wat Nederlandse voetballiefhebbers bezig houdt en welke wij hebben voorgelegd aan Bonds- bestuurder G. Kruyver, de nieuwe voorzitter van de Technische Commissie van de KNVB, die ons in de loop tan het gesprek de mededeling deed, dat er op dit moment nog geen sprake is van de mogelijkheid, het Nederlands elftal ook nog een wedstrijd tegen de Nederlandse profs in Parijs te laten spelen. De heer Kruyver voegde er aan toe, daar overigens ook persoonlijk geen voorstan der van te zijn. De Ducati „Cruiser" is een juweel van technisch kunnen. Zijn vloeistof koppeling en electrische starter zijn echter oorzaak, dat dit pronkstuk op de markt moet worden gebracht voor de prijs welke bijna voor een kleine auto wordt betaald. Er zijn echter ook andere merken van voortreffelijke uit voering die aanzienlijk voordeliger zijn. Een attractie vormt de nieuwe Ne derlandse creatie van „Sparta". Deze scooter met zijn lOOcc Villiers motor, schommelarm voorvork en achtervork, die eveneens zwevende is, vormt het beste bewijs, dat de Nederlandse in dustrie de volle aandacht besteed aan dit vervoermiddel, dat zonder enige twijfel zijn weg in ons land zal vin den, als de prijs meer in overeenstem ming kan worden gebracht met de koopkracht van het publiek, waarvoor deze scooters zijn bestemd. Bi.i de ruim honderddertig stands waren ook twee Noordhollandse inzen dingen. Daar was de stand van Olie- fabrieken Orion, Zaandam, met al zijn artikelen, die uiteraard niets nieuws brachten. Dit in tegenstelling tot de Alkmaarse firma J. Anema, die ons en kele primeurs vertoonde op het gebied van testapparaten, apparaten die voor de motorbranche van zeer groot being zijn. Het gaat niet aan om in dit ver band een technische beschouwing te geven van de apparaten, die in feite een wereldprimeur betekenen. Laat het voldoende zijn op te merken dat met de K 15 van de Prüfrex fabrieken op een geheel andere basis en op afdoende wijze ankers kunnen worden getest. Dit zal een grote vereenvoudiging beteke- kenen en de aanwijzing is absoluut duidelijk door de zichtbare indicatie. Toekomstige bezoekers van deze RAI tentoonstelling willen wij ten slotte nog een raad geven. Probeer de stands niet in één of twee uur even te „doen". Het is onmogelijk. Daar staat te veel dat een ieder zal interesseren, dat men wel haast een gehele dag nodig heeft om zich van alle technische vernuftigheden op de hoogte te stellen. Schijvenaar staat weer in EDO opgesteld De oud-internationaal Henk Schijve naar, die in de wedstrijd Nederland België in het najaar van 1951 te Rotter dam gespeeld, zijn been brak en daar door lange tijd werd uitgeschakeld voor het voetballen, gaat het Zondag .1 Maart weer proberen in de eerste kla;.>e wed strijd EDODOS. Reeds enkele maan den speelde Schijvenaar in EDO'-: la gere elftallen. In de laatste tijd kwam hij in het tweede elftal uit. Est, Pe/lenaars en Wout Wagtmans zoeken op de' RAI een goede fiets uit voor de Tour de France, „Alle berichten in de bladen over een besluit in die richting zijn fantasie", al dus de heer Kruyver, „en ik zou, in dien zo'n plan serieus tegenover de KNVB zou zijn geopperd, toch de eerste moeten zijn, die er van al zou weten." Sommige bladen hebben een dergelijke officiële poging aan Appel toegedicht, maar Appel heeft voor de profploeg uit sluitend contact opgenomen met de KNVB om in het bezit te komen van de vereiste rode shirts, witte broeken en blauwe kousen, waarin de Nederlandse profs tegen het Franse elftal zullen moeten spelen. En nu het antwoord van de heer Kruyver op de vraag, waarom niet hier in Nederland wordt gespeeld. In de eerste plaats is het initiatief van de Franse voetbalbond, die iets voor het Nederlandse rampgebied wilde doen Deze wedstrijd tegen de Nederlandse profs moest op 12 Maart worden ge speeld. Evenals het Nederlands elftal if het Franse in de komende maanden al zo zwaar belast met internationale wed strijden. dat er geen speld meer tussen te krijgen is. De Duitse voetbalbond had ook nog graag wat gedaan voor ons land. Men heeft echter begrepen, dat het Nederlandse elftal overbelast dreig de te worden en dus gevoeld, 1a« een afwijzing van de KNVrt geen onwelle vendheid, maar een bittere noodzaak was, omdat men nu eenmaal ook van het goede teveel kan krijgen. Overigens was de heer Kruvver er van overtuigd, dat de Nederlandse voet balsport getoond heeft voldoende te willen bijdragen om de rampspoed te lenigen. Zaterdag is de opbrengst van de wedstrijd Nederland-Denemarken voor het Nationaal Rampenfonds en daarna die van een wedstriid tussen Rapid en een Britse tegenstander. Ver der zullen alle clubs in April een dubbeltje extra heffen op het mtree- bewijs en een dubbeltje van de leden en donateurs vragen. Met dit alles meent de K.N.V.B. de grens te mogen trekken voor ziin liefdadigheid. De K.N.V.B. is wars van alle profes sionalisme. Wat is de rol nu, welke de K.N.V.B. meende te moeten spelen bij de organisatie van de profs-wedstrijd in Parijs? Het antwoord van de heer Kruyver op deze vraag luidde: „Geen andere dan een vriendschappelijke te genover de Franse zuster-organisatie die onze bemiddeling had ingeroepen om ons bekende, ook buiten Frankrijk spelende Nederlandse profs, opgesteld te krijgen. Deze medewerking meenden wij niet te mogen weigeren, al hebben wij met de organisatie van de wedstrijd niets te maken. Die medewerking is ook de reden, waarom wij alsnog zullen proberen om Turino nog te bewegen Faas Wilkes aan deze wedstrijd op 12 Maart te laten deelnemen." Op de RAI is onder meer te zien een Vespa-scooter, waarmee men ook een boottochtje kan maken. Men is er reeds het Kanaal mee overge stoken. Binnenkort zal ook in tal van Neder landse bioscopen worden vertoond het 10 minuten lange filmpje „The speed Queen" (de snelheidskoningin), dat de Grantland Rice Sportlight Pictures te New York heeft vervaardigd over me vrouw Fanny BlankersKoen (Van onze parlementaire ^redacteur) testen door de Bondsrep Ivone Kirkpatrick, en z toegestane rechten. De si gerecht in Bielefeld het staatssecretaris Naumant daagde om een hogere I of Naumann het recht z: De Britse hoge commiss UET onderzoek eist naa ■B dat Naumann absolu contacten me0\aZne ^wordt af gesneden^ zolang I helderd??)e Ehdtse rech deze een andere opvatti HET LANGDURIGE DEBAT in de Tweede Kamer over de voorbere Hij achtv^üf|heicd°Smlatre van plannen voor de eventuele stichting van een tweede Technische ^De hogere rechter 2 school leidde Donderdagmiddag laat nog tot een vrij onverwachte ontkno] Het betreffende wetsontwerp werd namelijk zonder hoofdelijke stei aangenomen met alleen voor de heer Gortzak (CPN) en zijn politieke vtiei de aantekening, dat zij geacht wilden worden te hebben tegengestemd, had dr Schouten (AR) vóór deze beslissing verklaard, dat zijn medewet! niet betekende, dat hij zich nu ook bond aan een definitieve oprichting in een bepaalde bestuursvorm en vestigingsplaats voor een tweede ij De heer Weiter (KNP) had zich bij deze verklaring aangesloten. Tevoren de Kamer met 48 KVP en PvdA-stemmen tegen en 31 stemmen van andere partijen voor een motie-Tilanus (CH) verworpen, waarin de wens uitgesproken bij de voorbereidingen van een tweede T.H. zowel Arnhem Eindhoven te betrekken. contact tussen Naumann den in dit stadium dverbc ding in Bielefeld gmg u tend om een juridische m de bevoegdheden van de garis en niet om de zaak MINISTER CALS had dit fraaie resul taat, waarmede hij van alle kanten uit de Kamer hartelijk werd gelukgewenst, niet weten te bereiken, dan nadat hij in aan zienlijke mate was tegemoet gekomen aan liet verlangen van de P.v.d. A. inzake de bestuursvorm van de tweede T.H. Reeds in zijn grote antwoordrede verklaarde de minister in te stemmen met de grondge dachten van de van deze zijde geuite wens: de nodige beleidseenheid moet tus sen Delft en de nieuwe T.H. bij voortdu ring verzekerd zijn. Met het oog hierop verklaarde hij zich bereid nog „een stapje verder te gaan", dan bij de schriftelijke gedachtewisseling: aan de commissie van voorbereidingJzal de richtlijn worden ge geven de nodige eenheid te verzekeren door het in het leven roepen van een gemeenschappelijk orgaan. Met klem waarschuwde de minister echter deze commissie reeds thans te binden aan een bepaalde oplossing, zoals één curatorium. Bij de replieken bleek, dat deze toezeg ging de heren Tilanus (C.H.U.), Weiter (K.N.P.) en Roosjen (A.R.) al te ver ging, maar Ir Posthumus (P.v.d.A.) achtte haar nog niet concreet genoeg. Hij wilde het scheppen van de door hem verlangde duidelijk gewaarborgde coörd natie tussen beide hogescholen niet zonder meer aan de commissie overlaten. Het gaat hier zijns inziens om een uiterst tere kwestie: het maken van brokken moet zoveel mo gelijk worden uitgesloten. Met name de taak van het gemeenschappelijk orgaan moest naar zijn oordeel concreter worden aangegeven. Op suggestie van pater Stokman (K.V.P.), die overigens geen behoefte ver klaarde te hebben zelfs aan de eerste concessie van minister Cals, deed laatst- Adlai Stevenson, de verslagen demo cratische candidaat voor het Ameri kaanse presidentschap, is Donderdag per vliegtuig uit Chicago naar Los An geles vertrokken voor de eerste etappe van zijn reis om de wereld. Het informatiebureau van het Neder- landsche Roode Kruis heeft gisteren de 20e lijst van slachtoffers van de waters nood uitgegeven, luidende: 'S GRAVENDEEL Buitendijk, Lijntje, geb. 26.5.22; De Geus, Adriaantje, geb. 19.5.28; Heyden, Cornelis, geb. 29.3.51. OUDE TONGE De Boet, Sara Huberdina Johanna, geb. 5.4.37; Brands, Cornelia Wilhelmi- na, geb. 17.2.02; Jacobs, Petrus Marinus, geb. 8.2.69; Kik, Ida Hendrika, geb. 18.8.32; Kik, Johannes, geb. 11.3.39; Knops, Anthony, geb. 17.3.10; Knops— Kreeft, Neeltje, geb. 10.4.09; Los-Wes- dijk, Maria. geb. 28.11.82; Moerenhout- De Boet, Sara Johanna Maria, geb. 23. 8.26; Van Noord, Adrianus C., geb. 8.7. 38; Tuns, Franciscus Maria, geb. 8.12.80; Tuns-Poll^mans, Goverdina, geb. 24.1.82; Tijl, Adriana Maria Lena, geb. 25.8.13; Ti.il, Arend, geb. 3.12.74; Tijl, Arendje geb. 14.1.02; Van Zielst, Elbert Pieter Marinus, geb. 17.9.47. ZEVENBERGEN Den Engelsen-Crezee, Albertina, geb 18.4.63, B 23. KORTGENE Aanvulling van nersonalia He lijst dd 19 2.53. Nijsse, Pieter Cornelis, geb. 9.11.51 te Kortgene, Torendyk 379. genoemde nog de verdere toezegging, commissie van onderzoek op te dragen het gemeenschappelijk orgaan haar plannen op te nemen als een zakelijke adviescollege voor de mini! inzake alle vraagstukken, die de inrij ting van het onderwijs op beide T.E.| zullen raken. Uitvoerig is voorts opnieuw gesproJ over de plaats van vestiging. Minis Cals achtte het voor de voorbereiding v! gedetailleerde plannen noodzakelijk weten waar een tweede T.H. event» zou worden gevestigd. Bovendien moei de betrokken gemeenten weten waar 1 aan toe zijn. Er is reeds zeer lang op| vraagstuk gestudeerd en het aantal i porten is schier ontelbaar. Hij m'eenfl dat er door de Kamer geen nieuwe ar; menten tegen de regeringsbeslissing vol Eindhoven waren aangeweerd. Het ga] hier om de waardering van een grof aantal factoren en aspecten, met als f volg de mogelijkheid op verschil if inzicht. De minister was echter van oordeJ dat het inderdaad mogelijk was en da» om ook nodig, thans een beslissing i nemen. Verder uitstel zou funest zijn d hogere kosten alsmede andere onwerjJ l\jke gevolgen met zich brengen. Theoretisch zal in de toekomst afwijzing van Eindhoven mogelijk blijvfl maar er wordt thans wel een ster! morele binding aangegaan. De factors die bij de keuze vooral een rol hebbfj gespeeld zijn: de industriële en cultui sfeer, de geografische ligging en de mog«| lijkheid voldoende studenten aan te trel ken. Het is een levensbelang van land om intellectuele krachten uit kringen te betrekken. Dit noodzaakt t een doelmatige spreiding van het hog^ onderwijs, waarbij vooral het Zuiden e het Noord-Oosten de aandacht verdiend5)] Delft niet in 't nauv WEL OVERTUIGD werd onder andere de heer Roosjen door het betoog van t minister over de noodzaak van decentn-, Hsatie van het hoger technisch onderwijj Industrialisatie en werkgelegenheid, tekort met name aan afstuderende tuur- en scheikundigen, de behoefte de export van nieuwe producten van bijzonder hoge kwaliteit en andere wikkelingen maken het, aldus minist* Cals, hoogst waarschijnlijk, zo niet dat tot uitbreiding van de ingenieursopl leiding moet worden overgegaan. Lattj wij in deze tóch vooruitzien! Deze uitbreiding is in het al overbfl laste Delft niet te bereiken. Daarom decentralisatie dringend geboden. De ifrll nister onderschreef in dit verband rce'' ae meeste klem, dat de uitbreiding vernieuwing van de Delftse T.H. ge®J| ogenblik mag worden vertraagd. Met ta' f van cijfers toonde hij aan dat daar grote voortvarendheid wordt verder g®*| werkt. Er is zijns inziens dan ook enkele aanleiding om te vrezen, dat de II bestaande plannen voor Delft niet op tijd en volledig zullen zijn verwezenlijkt. In de loop van zijn rede, waarin minis* ter Cals ook nog tal van meer technisch® opmerkingen maakte, onder meer over inrichting en studieuur, verklaarde zich voorts bereid aan het verzoek van mevrouw Fortanier de Wit (V.V.D.) *e voldoen om een nadere studie van het beurzenprobleem te maken. Dit zou ech ter wel enige tiid kosten, terwijl met een oplossing veel geld zou zijn gemoeid. Bij de replieken kwam mevrouw Forta nier met een motie over deze kwestie. Op suggestie van voorzitter Kortenhorst en ir Schouten ging zij er mee accoord deze eerst op een later, nader te bepalen tijd stip te laten behandelen. Nadat de Kamer in de vooravond nog mkele wijzigingen van de K'eswet had behandeld ging zij tot 17 Maart uiteen. In het National-' Ra tot gisteravond een bedr ruim 66 millioen guldei avond was de stand 65.4' ONTPLOFFING IN 1T BUSKRUITFAB Twaalf Italianen zijn c gekomen en tien gewoni I plotting in een buskruit! licano bij Lucca in Miac Mini Van verscheider nu reeds te BIJ DE VOORGEN mene huurverhoging, die satie gepaard zal moete: de huren van arbeidersv zovet zij thans reeds bov huurpeil liggen, niet woi terwijl de in deze won arbeiders de compensat ontvangen. Dit heeft de minister bouw en Volkshuisvestin: rie van antwoord bij de Iets kouder, aanhoudend De invloed van de Noo de vroege zonnige vo goed merkbaar. Zo koi ratuur Donderdag in 15 en op Schiphol tot CeIcius stijgen tegen i der en op Terschelling den. Het rustige drog nog enige dagen aanho Britse eilanden zijn de belangrijk gestegen, zi pig geen storingen var kunnen doorbreken, met meer noordelijke koudere lucht aangev zien van enkele wolke van ae Noordzee bi blijft de kans op over weer groot. Tijdens nachten, waarin gema ontstaat, kan de temj even beneden het vrie Zondag doet de lentemc trede, marr een voorpr lente hebben wij in de: gen van ae wint er mac reeds gehad. WEERBERl Verwachting tot moi AANHOUDEND MO In de nacht en ochtf plaatsen mist bij temp het vriespunt tot 1: Overigens droog weer bewolking. Weinig wi; of iets hogere temper ZONDAG: Zon op 18.19. Maan op 19.26, MAANDAG: Zon op 18.21. Maan op 20.36.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 12