Technische snufjes bij
bromfietsen vragen
scooters en
aandacht
TRUMOT
triomfeert
Bevoec
We
Geen b
alle c
In kwaliteit!
wint reeds
K jaar
Telescoopvering bij moioren is thans
vrijwel universeel
Zweeffiets, primeur van
Simplex
Nog geen sprake van wedstrijd tussen
Nederlands prof- en nationaal team
Ook hei Franse elfial is zwaar belasi met
internationale wedstrijden
KNVB tracht alsnog
Turino te vermurwen
FILM OVER FANNY KOMT
OP HET DOEK
Voorbereidingen tweede Technisc!
Hogeschool aanvaard
Minister Cats deed concessies aan de P v.d|
Isolering va
inter*
EEN week lang
Conventie van
niet in gev
Meerderheid van Kamer
voor Eindhoven
20e LIJST
Slachtoffers van de
watersnood
Ruim 66 m
in Ramoen
rj
De 31e RAI-ten*oonstellmg opent haar ooorten
(Van een speciale verslaggever.)
risTERAVOND NOG KLONKEN DE HAMERSLAGEN boven de hooiden
van de reclame-ontwerpers, verkoopmanagers en al die andere figuren, die
onafscheidelijk bij tentoonstellingen behoren, in de grote ruimte van het R.A.I.-
gebouw. Vandaag wordt de 31e Il.A.I.-ftntoonstelIing officieel geopend, een
tentoonstelling die zowel de insider als de leek met verbazing zal vervullen.
Er staan „alleen maar" rijwielen, motorrijwielen scooters en gemotoriseerde
rijwielen, maar wie van mening mocht zijn, dat de technici op deze bij uitstek
populaire vervoermiddelen waren uitgestudeerd, zullen hun vergissing aan het
eindo van hun rondgang moeten bekennen. Het zou ondoenlijk zijn een volledige
opsomming te geven van de 53 motorrijwielmerken, de elf merken scooters
met hun vele variaties, de 41 verschillende soorten „bromfietsen", de stands
met talloze rijwielen, onderdelen, driewielers, invaliden-wagens en alles wat
daar nog bij behoort om deze 31e R.A.I.-tentoonstelling compleet te maken,
te geven. Wij zullen ons moeten beperken tot de meest opvallende nouveaute's
en dat reeds zou voldoende kunnen zijn om veel meer dan de ruimte die ons
ter beschikking staat, te vullen.
ter, Pirottini, Boy, Mosquito, Peugeot
en de JLO F 48 hebben hun aandrij
ving op het achterwiel in de buurt van
de bracketas gehouden. Bij de ketting
aandrijvers is er kennelijk een streven
om de overbrenging van de motor naar
het achterwiel met die van de trappers
in een ketting te combineren, zoals de
Cucciolom een Italiaans kopkleppertje
Le Ponlain, Magneet, de splinter
nieuwe HMW en de Avaros.
In wezen is bij de krachtigste exem
plaren weinig meer over van het prin
cipe „rijwiel-met-hulp-motor". Het ziin
vaak zowel wat de krachtbron als de
constructie betreft, lichte motorfietsen
geworden, zij het dan ook ultra licht.
Dat heeft natuurlijk tot gevolg dat deze
merken in prijs zijn gestegen, maar ge
lukkig voor de massa bestaat er bij een
bepaald aantal fabrikanten het streven
naar prijsverlaging en het is geen uit
zondering dat enkele merkèn veertig
tot zestig gulden onder de goedkoopste
aanbiedingen van voorheen op de markt
zijn gekomen.
7ELFS op het gebied van het toch
reeds jaren lang uitgebalanceerde
„stalen rossinant" was er iets nieuws,
min of meer schokkend zelfs. Simplex
is namelijk vertegenwoordigd met een
zweeffiets, een rijwiel dat de berijder
Inderdaad het gevoel van te zweven
geeft. De uitzonderlijk verende uitvoe
ring van vork en zadel, op een geheel
ander dan het normale principe ge
baseerd, is daarvoor verantwoordelijk.
Evenals de uitvinding van de lucht
band. het freewheel, versnellingsnaven
e.d., kon deze nieuwe vinding wel eens
een mijlpaal in de ontwikkeling van
Neêrlands meest populaire tweewieler
betekenen. Hoewel sportfietsen in ver
schillende uitvoeringen en kleuren
meer in trek beginnen te komen, kre
gen wij bij de verschillende stands toch
de indruk, dat het z.g.n. Engelse model
nog steeds „en vogue" is.
■JN DE zomer van 1948 kwamen de
eerste bromfietsen in ons land. Nog
geen vijf jaar geleden dus. Inmiddels
is ongeveer een kwart millioen Neder
landers in het bezit van een dergelijk
vervoermiddel, maar wij zouden ons
kunnen voorstellen, dat een groot deel
van deze bromfietsers de verzuchting
zal slaken, dat zij iets te vroeg met het
kopen zijn geweest, als zij dezer dagen
een bezoek aan het R.A.I.-gebouw gaan
brengen. De groei van het aantal be
rijders van fietsen met hulpmotor was
niet alleen stormachtig, ook de ont
wikkeling is wel bijzonder snel gegaan.
De losse motoren hebben het blijkbaar
af moeten leggen tegen de complete
combinatie van motor en rijwiel. In
constructief opzicht is daardoor een
grotere eenheid verkregen. De aandrij
ving op de band is nog immer popu
lair gebleven. Wij vonden die bij Solex,
Berini en Flink wat betreft de aandrij
ving op het voorwiel, en de Cyclemas-
VRIJTDAO 27 FEBRUARI 1953
Directie:
I. 81JLSMA en C. r
Hoofdredacteur.
H, M. KOEMANS
Redactie:
Achterdam 18, Tel.
ADVERTENTIES e
abonnementen
Voordam 11, Tel. -
Postgiro 187294
'V
(Advertentie, lng. V
DIJ DE motoren valt op het vrijwel
universele gebruik van telescoop
voorvorken, waarin alle delen die wrij
ving kunnen veroorzaken, goed ziin
opgeborgen. De vering is zeer soepel,
waarbij de schokken door voortreffelijk
afgestelde oliedempers worden opge
vangen.
In het algemeen beperkt het nieuws
zich bij de bekende merken tot detail
verbeteringen. Primeurs voor ons land
ziin de Italiaanse RUMI 125 cc twee-
cylinder, de Cemec, een Frans merk, ge
baseerd op de 750 cc BMW, Eysink 100
cc, en niet te vergeten de Adler 250 cc.
Deze Duitse motor is een tweecylinder
tweetakt. die men eigenlijk het best
kan vergelijken met twee motoren van
125 cc die in een frame zijn geconstru
eerd.
LJET voor Nederland zo bij uitstek
geschikte vervoermiddel op twee
wielen, de scooter, is in oneindig veel
variaties vertegenwoordigd.
VRAAGGESPREK MET BONDSRESTUURDERKRUYVFR
(Van onze speciale verslaggever)
WAAROM WORDT DE WEDSTRIJD van de in loet buitenland spelende
Nederlandse profs tegen het Franse elftal ten bate van het Nationale Rampen
fonds niet in Nederland gespeeld? Dit is de vraag, welke heel wat Nederlandse
voetballiefhebbers bezig houdt en welke wij hebben voorgelegd aan Bonds-
bestuurder G. Kruyver, de nieuwe voorzitter van de Technische Commissie
van de KNVB, die ons in de loop tan het gesprek de mededeling deed, dat er
op dit moment nog geen sprake is van de mogelijkheid, het Nederlands elftal
ook nog een wedstrijd tegen de Nederlandse profs in Parijs te laten spelen. De
heer Kruyver voegde er aan toe, daar overigens ook persoonlijk geen voorstan
der van te zijn.
De Ducati „Cruiser" is een juweel
van technisch kunnen. Zijn vloeistof
koppeling en electrische starter zijn
echter oorzaak, dat dit pronkstuk op
de markt moet worden gebracht voor
de prijs welke bijna voor een kleine
auto wordt betaald. Er zijn echter ook
andere merken van voortreffelijke uit
voering die aanzienlijk voordeliger zijn.
Een attractie vormt de nieuwe Ne
derlandse creatie van „Sparta". Deze
scooter met zijn lOOcc Villiers motor,
schommelarm voorvork en achtervork,
die eveneens zwevende is, vormt het
beste bewijs, dat de Nederlandse in
dustrie de volle aandacht besteed aan
dit vervoermiddel, dat zonder enige
twijfel zijn weg in ons land zal vin
den, als de prijs meer in overeenstem
ming kan worden gebracht met de
koopkracht van het publiek, waarvoor
deze scooters zijn bestemd.
Bi.i de ruim honderddertig stands
waren ook twee Noordhollandse inzen
dingen. Daar was de stand van Olie-
fabrieken Orion, Zaandam, met al zijn
artikelen, die uiteraard niets nieuws
brachten. Dit in tegenstelling tot de
Alkmaarse firma J. Anema, die ons en
kele primeurs vertoonde op het gebied
van testapparaten, apparaten die voor
de motorbranche van zeer groot being
zijn. Het gaat niet aan om in dit ver
band een technische beschouwing te
geven van de apparaten, die in feite
een wereldprimeur betekenen. Laat het
voldoende zijn op te merken dat met de
K 15 van de Prüfrex fabrieken op een
geheel andere basis en op afdoende
wijze ankers kunnen worden getest. Dit
zal een grote vereenvoudiging beteke-
kenen en de aanwijzing is absoluut
duidelijk door de zichtbare indicatie.
Toekomstige bezoekers van deze RAI
tentoonstelling willen wij ten slotte nog
een raad geven. Probeer de stands niet
in één of twee uur even te „doen". Het
is onmogelijk. Daar staat te veel dat
een ieder zal interesseren, dat men wel
haast een gehele dag nodig heeft om
zich van alle technische vernuftigheden
op de hoogte te stellen.
Schijvenaar staat weer
in EDO opgesteld
De oud-internationaal Henk Schijve
naar, die in de wedstrijd Nederland
België in het najaar van 1951 te Rotter
dam gespeeld, zijn been brak en daar
door lange tijd werd uitgeschakeld voor
het voetballen, gaat het Zondag .1 Maart
weer proberen in de eerste kla;.>e wed
strijd EDODOS. Reeds enkele maan
den speelde Schijvenaar in EDO'-: la
gere elftallen. In de laatste tijd kwam
hij in het tweede elftal uit.
Est, Pe/lenaars en Wout Wagtmans zoeken op de' RAI een goede fiets
uit voor de Tour de France,
„Alle berichten in de bladen over een
besluit in die richting zijn fantasie", al
dus de heer Kruyver, „en ik zou, in
dien zo'n plan serieus tegenover de
KNVB zou zijn geopperd, toch de eerste
moeten zijn, die er van al zou weten."
Sommige bladen hebben een dergelijke
officiële poging aan Appel toegedicht,
maar Appel heeft voor de profploeg uit
sluitend contact opgenomen met de
KNVB om in het bezit te komen van de
vereiste rode shirts, witte broeken en
blauwe kousen, waarin de Nederlandse
profs tegen het Franse elftal zullen
moeten spelen.
En nu het antwoord van de heer
Kruyver op de vraag, waarom niet hier
in Nederland wordt gespeeld. In de
eerste plaats is het initiatief van de
Franse voetbalbond, die iets voor het
Nederlandse rampgebied wilde doen
Deze wedstrijd tegen de Nederlandse
profs moest op 12 Maart worden ge
speeld. Evenals het Nederlands elftal if
het Franse in de komende maanden al
zo zwaar belast met internationale wed
strijden. dat er geen speld meer tussen
te krijgen is. De Duitse voetbalbond
had ook nog graag wat gedaan voor ons
land. Men heeft echter begrepen, dat
het Nederlandse elftal overbelast dreig
de te worden en dus gevoeld, 1a« een
afwijzing van de KNVrt geen onwelle
vendheid, maar een bittere noodzaak
was, omdat men nu eenmaal ook van
het goede teveel kan krijgen.
Overigens was de heer Kruvver er
van overtuigd, dat de Nederlandse voet
balsport getoond heeft voldoende te
willen bijdragen om de rampspoed te
lenigen. Zaterdag is de opbrengst van
de wedstrijd Nederland-Denemarken
voor het Nationaal Rampenfonds en
daarna die van een wedstriid tussen
Rapid en een Britse tegenstander. Ver
der zullen alle clubs in April een
dubbeltje extra heffen op het mtree-
bewijs en een dubbeltje van de leden
en donateurs vragen. Met dit alles
meent de K.N.V.B. de grens te mogen
trekken voor ziin liefdadigheid.
De K.N.V.B. is wars van alle profes
sionalisme. Wat is de rol nu, welke de
K.N.V.B. meende te moeten spelen bij
de organisatie van de profs-wedstrijd in
Parijs? Het antwoord van de heer
Kruyver op deze vraag luidde: „Geen
andere dan een vriendschappelijke te
genover de Franse zuster-organisatie
die onze bemiddeling had ingeroepen
om ons bekende, ook buiten Frankrijk
spelende Nederlandse profs, opgesteld
te krijgen. Deze medewerking meenden
wij niet te mogen weigeren, al hebben
wij met de organisatie van de wedstrijd
niets te maken. Die medewerking is
ook de reden, waarom wij alsnog zullen
proberen om Turino nog te bewegen
Faas Wilkes aan deze wedstrijd op
12 Maart te laten deelnemen."
Op de RAI is onder meer te zien een
Vespa-scooter, waarmee men ook
een boottochtje kan maken. Men is
er reeds het Kanaal mee overge
stoken.
Binnenkort zal ook in tal van Neder
landse bioscopen worden vertoond het
10 minuten lange filmpje „The speed
Queen" (de snelheidskoningin), dat de
Grantland Rice Sportlight Pictures te
New York heeft vervaardigd over me
vrouw Fanny BlankersKoen
(Van onze parlementaire ^redacteur)
testen door de Bondsrep
Ivone Kirkpatrick, en z
toegestane rechten. De si
gerecht in Bielefeld het
staatssecretaris Naumant
daagde om een hogere I
of Naumann het recht z:
De Britse hoge commiss
UET onderzoek eist naa
■B dat Naumann absolu
contacten me0\aZne
^wordt af gesneden^ zolang
I helderd??)e Ehdtse rech
deze een andere opvatti
HET LANGDURIGE DEBAT in de Tweede Kamer over de voorbere Hij achtv^üf|heicd°Smlatre
van plannen voor de eventuele stichting van een tweede Technische ^De hogere rechter 2
school leidde Donderdagmiddag laat nog tot een vrij onverwachte ontkno]
Het betreffende wetsontwerp werd namelijk zonder hoofdelijke stei
aangenomen met alleen voor de heer Gortzak (CPN) en zijn politieke vtiei
de aantekening, dat zij geacht wilden worden te hebben tegengestemd,
had dr Schouten (AR) vóór deze beslissing verklaard, dat zijn medewet!
niet betekende, dat hij zich nu ook bond aan een definitieve oprichting
in een bepaalde bestuursvorm en vestigingsplaats voor een tweede ij
De heer Weiter (KNP) had zich bij deze verklaring aangesloten. Tevoren
de Kamer met 48 KVP en PvdA-stemmen tegen en 31 stemmen van
andere partijen voor een motie-Tilanus (CH) verworpen, waarin de wens
uitgesproken bij de voorbereidingen van een tweede T.H. zowel Arnhem
Eindhoven te betrekken.
contact tussen Naumann
den in dit stadium dverbc
ding in Bielefeld gmg u
tend om een juridische m
de bevoegdheden van de
garis en niet om de zaak
MINISTER CALS had dit fraaie resul
taat, waarmede hij van alle kanten uit de
Kamer hartelijk werd gelukgewenst, niet
weten te bereiken, dan nadat hij in aan
zienlijke mate was tegemoet gekomen aan
liet verlangen van de P.v.d. A. inzake de
bestuursvorm van de tweede T.H. Reeds
in zijn grote antwoordrede verklaarde de
minister in te stemmen met de grondge
dachten van de van deze zijde geuite
wens: de nodige beleidseenheid moet tus
sen Delft en de nieuwe T.H. bij voortdu
ring verzekerd zijn. Met het oog hierop
verklaarde hij zich bereid nog „een stapje
verder te gaan", dan bij de schriftelijke
gedachtewisseling: aan de commissie van
voorbereidingJzal de richtlijn worden ge
geven de nodige eenheid te verzekeren
door het in het leven roepen van een
gemeenschappelijk orgaan. Met klem
waarschuwde de minister echter deze
commissie reeds thans te binden aan een
bepaalde oplossing, zoals één curatorium.
Bij de replieken bleek, dat deze toezeg
ging de heren Tilanus (C.H.U.), Weiter
(K.N.P.) en Roosjen (A.R.) al te ver ging,
maar Ir Posthumus (P.v.d.A.) achtte haar
nog niet concreet genoeg. Hij wilde het
scheppen van de door hem verlangde
duidelijk gewaarborgde coörd natie tussen
beide hogescholen niet zonder meer aan
de commissie overlaten. Het gaat hier
zijns inziens om een uiterst tere kwestie:
het maken van brokken moet zoveel mo
gelijk worden uitgesloten. Met name de
taak van het gemeenschappelijk orgaan
moest naar zijn oordeel concreter worden
aangegeven.
Op suggestie van pater Stokman
(K.V.P.), die overigens geen behoefte ver
klaarde te hebben zelfs aan de eerste
concessie van minister Cals, deed laatst-
Adlai Stevenson, de verslagen demo
cratische candidaat voor het Ameri
kaanse presidentschap, is Donderdag
per vliegtuig uit Chicago naar Los An
geles vertrokken voor de eerste etappe
van zijn reis om de wereld.
Het informatiebureau van het Neder-
landsche Roode Kruis heeft gisteren de
20e lijst van slachtoffers van de waters
nood uitgegeven, luidende:
'S GRAVENDEEL
Buitendijk, Lijntje, geb. 26.5.22; De
Geus, Adriaantje, geb. 19.5.28; Heyden,
Cornelis, geb. 29.3.51.
OUDE TONGE
De Boet, Sara Huberdina Johanna,
geb. 5.4.37; Brands, Cornelia Wilhelmi-
na, geb. 17.2.02; Jacobs, Petrus Marinus,
geb. 8.2.69; Kik, Ida Hendrika, geb.
18.8.32; Kik, Johannes, geb. 11.3.39;
Knops, Anthony, geb. 17.3.10; Knops—
Kreeft, Neeltje, geb. 10.4.09; Los-Wes-
dijk, Maria. geb. 28.11.82; Moerenhout-
De Boet, Sara Johanna Maria, geb. 23.
8.26; Van Noord, Adrianus C., geb. 8.7.
38; Tuns, Franciscus Maria, geb. 8.12.80;
Tuns-Poll^mans, Goverdina, geb. 24.1.82;
Tijl, Adriana Maria Lena, geb. 25.8.13;
Ti.il, Arend, geb. 3.12.74; Tijl, Arendje
geb. 14.1.02; Van Zielst, Elbert Pieter
Marinus, geb. 17.9.47.
ZEVENBERGEN
Den Engelsen-Crezee, Albertina, geb
18.4.63, B 23.
KORTGENE
Aanvulling van nersonalia He lijst
dd 19 2.53.
Nijsse, Pieter Cornelis, geb. 9.11.51 te
Kortgene, Torendyk 379.
genoemde nog de verdere toezegging,
commissie van onderzoek op te
dragen het gemeenschappelijk orgaan
haar plannen op te nemen als een
zakelijke adviescollege voor de mini!
inzake alle vraagstukken, die de inrij
ting van het onderwijs op beide T.E.|
zullen raken.
Uitvoerig is voorts opnieuw gesproJ
over de plaats van vestiging. Minis
Cals achtte het voor de voorbereiding v!
gedetailleerde plannen noodzakelijk
weten waar een tweede T.H. event»
zou worden gevestigd. Bovendien moei
de betrokken gemeenten weten waar 1
aan toe zijn. Er is reeds zeer lang op|
vraagstuk gestudeerd en het aantal i
porten is schier ontelbaar. Hij m'eenfl
dat er door de Kamer geen nieuwe ar;
menten tegen de regeringsbeslissing vol
Eindhoven waren aangeweerd. Het ga]
hier om de waardering van een grof
aantal factoren en aspecten, met als f
volg de mogelijkheid op verschil if
inzicht.
De minister was echter van oordeJ
dat het inderdaad mogelijk was en da»
om ook nodig, thans een beslissing i
nemen. Verder uitstel zou funest zijn d
hogere kosten alsmede andere onwerjJ
l\jke gevolgen met zich brengen.
Theoretisch zal in de toekomst
afwijzing van Eindhoven mogelijk blijvfl
maar er wordt thans wel een ster!
morele binding aangegaan. De factors
die bij de keuze vooral een rol hebbfj
gespeeld zijn: de industriële en cultui
sfeer, de geografische ligging en de mog«|
lijkheid voldoende studenten aan te trel
ken. Het is een levensbelang van
land om intellectuele krachten uit
kringen te betrekken. Dit noodzaakt t
een doelmatige spreiding van het hog^
onderwijs, waarbij vooral het Zuiden e
het Noord-Oosten de aandacht verdiend5)]
Delft niet in 't nauv
WEL OVERTUIGD werd onder andere
de heer Roosjen door het betoog van t
minister over de noodzaak van decentn-,
Hsatie van het hoger technisch onderwijj
Industrialisatie en werkgelegenheid,
tekort met name aan afstuderende
tuur- en scheikundigen, de behoefte
de export van nieuwe producten van
bijzonder hoge kwaliteit en andere
wikkelingen maken het, aldus minist*
Cals, hoogst waarschijnlijk, zo niet
dat tot uitbreiding van de ingenieursopl
leiding moet worden overgegaan. Lattj
wij in deze tóch vooruitzien!
Deze uitbreiding is in het al overbfl
laste Delft niet te bereiken. Daarom
decentralisatie dringend geboden. De ifrll
nister onderschreef in dit verband rce''
ae meeste klem, dat de uitbreiding
vernieuwing van de Delftse T.H. ge®J|
ogenblik mag worden vertraagd. Met ta' f
van cijfers toonde hij aan dat daar
grote voortvarendheid wordt verder g®*|
werkt. Er is zijns inziens dan ook
enkele aanleiding om te vrezen, dat de II
bestaande plannen voor Delft niet op tijd
en volledig zullen zijn verwezenlijkt.
In de loop van zijn rede, waarin minis*
ter Cals ook nog tal van meer technisch®
opmerkingen maakte, onder meer over
inrichting en studieuur, verklaarde
zich voorts bereid aan het verzoek van
mevrouw Fortanier de Wit (V.V.D.) *e
voldoen om een nadere studie van het
beurzenprobleem te maken. Dit zou ech
ter wel enige tiid kosten, terwijl met een
oplossing veel geld zou zijn gemoeid.
Bij de replieken kwam mevrouw Forta
nier met een motie over deze kwestie. Op
suggestie van voorzitter Kortenhorst en
ir Schouten ging zij er mee accoord deze
eerst op een later, nader te bepalen tijd
stip te laten behandelen.
Nadat de Kamer in de vooravond nog
mkele wijzigingen van de K'eswet had
behandeld ging zij tot 17 Maart uiteen.
In het National-' Ra
tot gisteravond een bedr
ruim 66 millioen guldei
avond was de stand 65.4'
ONTPLOFFING IN 1T
BUSKRUITFAB
Twaalf Italianen zijn c
gekomen en tien gewoni
I plotting in een buskruit!
licano bij Lucca in Miac
Mini
Van verscheider
nu reeds te
BIJ DE VOORGEN
mene huurverhoging, die
satie gepaard zal moete:
de huren van arbeidersv
zovet zij thans reeds bov
huurpeil liggen, niet woi
terwijl de in deze won
arbeiders de compensat
ontvangen.
Dit heeft de minister
bouw en Volkshuisvestin:
rie van antwoord bij de
Iets kouder,
aanhoudend
De invloed van de Noo
de vroege zonnige vo
goed merkbaar. Zo koi
ratuur Donderdag in
15 en op Schiphol tot
CeIcius stijgen tegen i
der en op Terschelling
den. Het rustige drog
nog enige dagen aanho
Britse eilanden zijn de
belangrijk gestegen, zi
pig geen storingen var
kunnen doorbreken,
met meer noordelijke
koudere lucht aangev
zien van enkele wolke
van ae Noordzee bi
blijft de kans op over
weer groot. Tijdens
nachten, waarin gema
ontstaat, kan de temj
even beneden het vrie
Zondag doet de lentemc
trede, marr een voorpr
lente hebben wij in de:
gen van ae wint er mac
reeds gehad.
WEERBERl
Verwachting tot moi
AANHOUDEND MO
In de nacht en ochtf
plaatsen mist bij temp
het vriespunt tot 1:
Overigens droog weer
bewolking. Weinig wi;
of iets hogere temper
ZONDAG: Zon op
18.19. Maan op 19.26,
MAANDAG: Zon op
18.21. Maan op 20.36.