LERAREN NAMEN DE HANDSCHOEN OP In behouden haven. On i Antwoord aan de Vergeten Categorie Het VELPON zie je er geen barst van! Onto k Maric Een leraar geeft zijn visie Een lerares legt de klemtoon anders DE VERGETEN CATEGORIE De ideale klas Als een familie Sportief zijn Praktijk moeilijk Derde internationaal orgelconcourste Haarlem £ft nu cLc achttiende kw-tbtie,* .Verstopping eend naaA Het Radioprogramma lacht Slordig bemc bev\ DONDERDAG 5 MAART 1958 AAN HET VERZOEK van Hans Kaper aan dc leraren om de eisen te formu- leren, waaraan een klas en Iedere leerling afzonderlijk moet voldoen, is door een drietal docenten voldaan. Twee hunner wensen onbekend te blijven: ik geef hun oordeel hieronder onverkort weer. bedriegen (ze zijn voor hem geen dode dingen, maar medemensen), de regels van beleefdheid en beschaafde omgang niet als een Zondagse plunje van zich afwerpen bij het betreden van de school en tenslotte wil hij graag, dat ze open hartigheid vertonen, want hij schept graag een verhouding van mens tot mens. UEN KLAS en ook een leerling ls alleen maar goed, wanneer die voldoende intelligentie bezit om het normale programma van een bestaand schooltype in een normale tijd te vol gen en daarna met voldoende, liefst méér dan voldoende, cijfers een eind diploma te behalen. Op iedere middel bare school zitten tientallen leerlingen, die er niet thuishoren, omdat ze die in telligentie missen. Ze houden de klas op, geven aanleiding tot klachten, zijn de1 oorzaak van herhaalde bezoeken der ouders aan directeur en leraren en ze worden daarbij dóór die ouders voor gesteld als slachtoffers van een verou derd schoolsysteem hier ligt één van de wortels van het m.i. heilloze streven naar „onderwijsvernieuwing". Neder land heeft een uitstekend en zeer geva rieerd en gedifferentieerd onderwijs stelsel: het geeft voor ongeveer ieder de mogelijkheid om iets te bereiken in het leven, maar dwaze trots, standsge voel, het verlangen, de kinderen een paar trappen op de maatschappelijke ladder te laten stijgen, leiden tot een gedrang bij de „hogere" schooltypen, waartegen men geen ander wapen heeft dan afwijzing bij de toelatings examens, herhaalde doublering van klassen en een voortdurende en rigou reuze schifting, waarbij de „mindere goden" onbarmhartig worden uitge worpen. Het klinkt hardvochtig, maar ik zie geen andere weg. Zolang de ouders hun uilen als valken blijven zien, zolang de opleidingsscholen met kunst- en vliegwerk ook de öngeschik- ten, dus de niet-intelligenten, over de barrière van het admissie-examen we ten te slingeren, kan de middelbare school niet anders doen dan zich ver weren met een strenge handhaving van haar eisen; doet ze dat niet, dan krijgt ze eindexamens met slechte resultaten, dus een slechte naam en als ook zij kunst- en vliegwerk toepast, verlaagt ze de betekenis van het einddiploma en licht practisch de maatschappij op. Intelligentie is alzo een absolute voor waarde. Maar het is niet genoeg. Naast de 2 procent inspiratie is de 98 procent transpiratie onmisbaar: ook een pien tere leerling moet ijverig zijn, gecon centreerd kunnen werken, beschikken over belangstelling, zelfbeheersing, een stevige wil. Hij dient correct te zijn in alles. En ook dat is nog niet genoeg. "Want de schrandere leerlingen van middelbare scholen krijgen op den duur de leidende functies in de maat schappij. Daarom zullen ze capaciteiten moeten bezitten van totaal andere orde dan de genoemde: leiderschap eist mensenkennis, humaniteit, humor, een onverstoorbaar humeur, maar ook gees telijk en zedelijk overwicht, doorzet tingsvermogen, consequentie en ruimte van blik naast de afwezigheid van kleingeestigheid, vitterij en benepen heid. Je ziet: niet alleen de leraren moeten Uebermenschen zijn, maar óók de leerlingen. Natuurlijk is de verhou ding van al deze qualiteiten bij ieder schooltype verschillend. Men spreekt van theoretische en practische intelli gentie: het ligt voor de hand, dat op een H.B.S. de eerste en op een Am bachtsschool de tweede moet over heersen. De klas vind Ik een heel belangrijk Instituut. En ik neem het de onderwijs vernieuwers kwalijk, dat zij zich aller eerst richten op wat zij individualisering noemen, wat uit moet lopen op de op heffing van de klas. Ik meen nl., dat je in een klas met een goede geest aller lei eigenschappen kunt en moet ont wikkelen, die verschrompelen als je maar in je eentje blijft voort werken de moderne maatschappij kan geen in- invidualisten gebruiken!" EEN LERAAR. Het kleine kind handelt impulsief, al les bekijkend vanuit zichzelf en In ver band met zichzelf. De volwassen mei> kan zich ondergeschikt maken aan een geheel en zichzelf beschouwen, zoals men dat zo gemakkelijk een ander doet. De weg daarheen is er een van vallen en opstaan, op een andere ma nier is er nog nooit iemand gekomen. EEN LERARES En tenslotte een treffend artikeltje van een wetenschappelijk werker, uit Indonesië naar Holland geëmigreerd en vol herinneringen aan de ideale klas, waarmee hij eenmaal heeft gewerkt. D* SCHOOLGEMEENSCHAP eist wat elke gemeenschap van haar leden vraagt: enig sociaal besef. Wat houdt dat in dit geval In? A. Wat de klas betreft: bereidheid om van eigen directe voorkeur voor enke len af te zien en ernaar te streven een goed geheel van een klas te maken. Niet enkelen moeten zich bijzonder op hun gemak voelen, maar ieder moet er thuis kunnen zijn. Bovendien: gezamenlijk be spreken van klasse- of schoolproblemen, al of niet samen met een docent, een gedi<agsregel bepalen en dan ook dege ne, die zich daar niet aan houdt, corri geren. Dat is je plicht, als je ziet. dat één de sfeer van het geheel bederft. B. Wat de docent betreft: bereidheid tot een eerlijke samenwerking. Hij doet van zijn kant zijn best om de leerlingen op de beste en plezierigste manier in te wijden in een deel van de kennis, die ieder beschaafd mens behoort te we ten en verlangt van zijn leerlingen ook. dat ze zich aan de regels van het spel zullen houden. Hij wil, dat ze naar hun beste vermogen meewerken, hem niet „TJE IDEALE KLAS heeft bestaan! Om precies te zijn, er hebben vijf ide ale klassen bestaan- En ikzelf, helemaal geen ideale leraar als ik de criteria uit een vorige enquête moet aanleggen, heb aan die klassen les gegeven. De school, waar die vijf klassen les kregen, was allesbehalve een ideaal. Een wrak, houten gebouw vol kogelga ten!. Als het regende, gingen de leer lingen zó zitten, dat ze buiten de stra len lekwater bleven. Er waren maar weinig boeken, ongeveer één op drie leerlingen en het voornaamste daaruit schreven ze over. De leerlingen waren helemaal geen supermensen, geen genieën en geen hei lige boontjes. Hun vooropleiding was bedroevend slecht. Ze hadden alleen wat meer levenswijsheid opgedaan dan gewone leerlingen en meer ellende ge zien dan ik iemand van die leeftijd toe wensen zou. Oppervlakkig gezien, had hen dat weinig veranderd. Ze maakten precies evenveel kabaal als anderen en vóór de les kon de school daveren van de herrie. Ze joegen elkaar zelfs na door de vensterloze ramen van de klas lokalen, maar als de bel ging (een roes tig stuk rails waarop geslagen werd) za ten ze onmiddellijk paraat om ieder woord in zich op te nemen. Ze waren nogal schilderachtig en meestal bepaald martiaal uitgedost. Ze kwamen op school in roestige jeeps en gammele vrachtauto's, die ze vaak zelf bestuur den. Ze rookten allemaal als schoor stenen en ze stonden voor niets. Toen ik voor de lessen over het menselijk lichaam een skelet nodig had, groeven ze op een vrije middag een ingestorte loopgraaf uit en brachten me een vrij compleet geraamte. Ze huisden in ten ten of hutten van oud roest, geen plaats om rustig je huiswerk te maken zou e zo zeggen. Maar nooit van mijn leven zal ik weer zulke leerlingen kriigen. Niet dat hun cijfers altijd zo geweldig goed wa ren. Niet dat ze alles wat ik hun tracht- interessant vonden. Maar ze zagen hun schoolwerk als een taak die af moest, zo goed mogelijk en binnen zo kort mo gelijke tiid. Dat was op Borneo in Februari 1946. Mijn leerlingen kwamen uit de interne ringskampen op Java, hadden ruim drie jaar gevangenschap achter de rug en waren veelal te oud voor de klas van de geïmproviseerde Herstel HBS, waarin ze zaten. Die achterstand moesten en zouden ze inhalen. Hadden ze de leer stof van een cursusjaar onder de knie, dan konden ze overstappen naar de vol gende klas. En dus ploeterden en zwoeg den ze op een manier, waar ik de groot ste bewondering voor had. Ze joegen je op en je behandelde een hoeveelheid stof per lesuur, die je nu onmenselijk zou vinden. Als je huiswerk opgaf, vroegen ze. of er nog niet wat bij kon, nog een paar van die vraagstukken, die ze de vorige dag zo moeilijk vonden, om een beetje te oefenen! En 's avonds om elf uur, als jezelf de vracht correc tie en de voorbereiding voor de volgen de dag (die je nodig had, omdat jezelf ook net achter het prikkeldraad van daan kwam) klaar had en net op je veldbedje wilde rollen, hield er knar send een jeep voor je tentje stil. Daar kwamen dan een paar vierde klassers uit met een scheikundevraagstuk, dat ze samen hadden proberen te maken. De een dacht, dat het zus moest, maar de ander dacht zó. En of je nu kon vertel len, wie er gelijk had- Dan kwam er koffie en cigaretten en werd het mid dernacht. De volgende morgen zaten ze om acht uur al weer in de bank, fris en wel. Ze knapten ook wel eens af. Dat kon niet anders. Dan namen we alle maal een paar dagen vacantie en daar na ging het weer voort. Orde houden was niet nodig. Ze kwamen om te wer ken en voor de rest hadden ze geen tijd. Een enkel meisje, dat de prikkel, die de jongens dreef, miste, en tijdens de les kletste of draaide, werd door de anderen opgepakt en de klas uitgezet. Ze verwachtten maar één ding van je: dat je ze zo veel mogelijk zou leren, waren critisch tot en met en grepen Je op ieder onnauwkeurigheidje. Ze vroe gen je hoogstens, of ze onder de les mochten roken om bij te komen van het proefwerk, dat ze het vorige uur hadden gemaakt. Dat waren natuurlijk abnormale tij den. Maar als ik nu voor een klas sta, waarvan ik me afvraag, waarom ze eigenlijk op school zitten als ze zich toch hebben voorgenomen om in zoveel mogelijk tijd zo weinig mogelijk te doen, dan wou ik. dat ik nog éénmaal een uurtje in die wrakke keet voor mijn ideale leerlingen mocht staan, samen met ze ploeteren en samen de boel blauw damoen". Dr. A. C- V. VAN BEMMEL R.H.B.S.. ALKMAAR Iets daarvan hebben ook wij onder vonden, toen wij kinderen uit Indonesië op de Alkmaarse HBS kregen „bil te werken". Ook bij hen de bijna toomloze energie, gedeeltelijk een gevolg van geestelijke honger na zo lange intellec tuele ontbering, gedeeltelijk van de taaie wil om niet te mislukken in het maatschappelijk leven en een minder, waardigheidscomplex weg te werken, dat moest onstaan bil vergelijking met de Hollandse jongens en meisjes. Laat ons na de woorden der volwas senen luisteren naar twee heel Jonge kinderen en een ouder meisje: JEUKT UW HUID? Débraline stilt die afschuwelijke kwel ling onmiddellijk en bij voortgezet gebruik wordt Uw huid weer gaaf en gezond. DE KLAS moet zich gedragen als één familie. Men moet met elkaar meeleven, geen ruzie zoeken of de schuld op een ander werpen. De klas moet zich bij de leraar of lerares proberen behoorlijk te gedragen; de klas moet voor een pret tige sfeer zorgen. Soms kan een aantal 'personen van de klas het bederven door vervelende dingen te doen. Dat moet natuurlijk niet. Natuurlijk kan. er eens een grapje tussen door komen. Dan moet de klas er voor zorgen, dat er niet dóór wordt gelachen. Een leerling moet in de eerste plaats beleefd zijn, zich keurig gedragen en geen dingen doen die op een Middel bare school niet passen. Ook het werk moet altijd keurig afgemaakt zijn. De leerling is verplicht aan de els van de leraar of lerares te voldoen. Verder is een leerling verplicht elke dag op school te zijn en niet te spijbelen. De agenda moet zorgvuldig worden bijgehouden. ANSJE KROON le klas M.M.S. „Om eens mee te doen zend ik mijn mening ook in over de kwestie, waar aan een klas en een leerling in T bij zonder voldoen moeten. Het is niet ge zegd, dat ik me hieraan stipt houd'.! Mijn mening is a.v. le.Er mag niemand „uitgesloten" worden. 2e. Een klas moet niet in partijen verdeeld zijn. 3e. De anderen moeten niet jaloers worden, als één van hen een buiten kansje ten deel valt. En dan is er altijd nog: 4e. De anderen moeten een „zon daar" niet verraden; die moet zélf zo sportief zijn, het te bekennen. De leerlingen moeten als het in hun macht ligt, aan datgene meedoen, wat een van de leerlingen organiseert, b.v. een cadeautje aan een zieke leerling geven (en ook één van de dingen waar maar al te dikwijls tegen gezondigd wordt). Een leerling moet als hij bij een leraar(es) in een goed blaadje staat, dat niet uit gaan buiten! Als er een leraar (es) is, die de klas niet goed ,aan" kan, is men gewoon, daar de boel eens op stelten te gaan zetten, wat toch eigenlijk erg gemeen van (ons) de leer lingen is. Verder als er eens een voor een an der interessante en voor jezelf onin teressante les is, niet vervelend wor den; dan moet je maar (volgens mij) net doen alsofWant er is niets hinderlijker, dan dat een ander zit te zaniken, terwijl je er zelf echt „in" bent. En wat gij niet wilt, dat u ge schiedt NELY CHRISTIAANSE RHBS IIc, Alkmaar LIET IS ZEER gemakkelijk, een the orie op te bouwen, maar het komt op de praktijk aan en dat is juist zo moeilijk. Zo is het b.v. ook met dit onderwerp. Een klas moet aan zoveel eisen voldoen en wat komt er dan meestal van terecht? Naar mijn me ning moet een klas niet onderling ver deeld zijn. De leerlingen moeten een eenheid vormen en niet uiteenvallen in de zo beruchte „groepjes", want dit is een gevaar voor de sfeer. Wanneer de sfeer niet goed is, dan is het een hopeloos geval. Het heeft natuurlijk ook invloed op de leraar en op z'n ma nier van lesgeven. Het is veel prettiger les te geven in een gezellige klas, dan in een, die altijd ruzie heeft. De leer lingen moeten elkaar leren begrijpen en respect hebben voor eikaars over tuigingen. Ze moeten b.v. niet spotten met eikaars godsdiensten.. Ik ga nu maar meteen over naar de tweede vraag, want, het hoort in een zeker opzicht bij elkaar. De eisen, die aan een leerling gesteld worden, zijn ook niet gemakkelijk in praktijk te brengen. Ik vind, dat de leerlingen van de lagere klassen zich wel enigszins anders kunnen gedragen tegenover de hogere. Kinderen van de le en 2e klas schelden vaak de oude ren uit en dat vind ik geen manier. Waarom kunnen ze niet gewoon doen? De ouderen moeten op nun beurt weer niet hautain doen. Een leerling moet respect hebben voor de leraren, maar bjj de ene leraar durf je meer te zeggen (en zelfs een beetje brutaal te zijn) dan bij de ande re. Een heel belangrijk onderdeel is, dat een leerling niet slordig mag zijn. Er mogen (bij ons op school) vooral geen papieren op de speelplaats liggen! Over het studeren zal ik het maar niet hebben, want het spreekt vanzelf, dat de leerlingen hun huiswerk altijd goed moeten leren. (Wat we dan ook allemaal goed doen!) Eigenlijk schaam ik me erover, dat ik dit allemaal heb geschreven, want wat breng ik er zelf van terecht? Er is nog veel meer te vertellen over dit onderwerp, maar bet zou een tè grote waslijst worden, waar de leer lingen tóch niet aan voldoen. En tot besluit, ben ik het volkomen eens met A. Roland Holst, wanneer hij zegt: „Laten we zacht zijn voor elkan der, kind", want daar komt het toch op aan en dat zijn we niet. ATTIE KAPPEN, M.M.S. V, Bergen. f Pim. Pam en Pom in het Inchtrnim 65.Pim was niet de enige, die slecht geslapen had. Ook de professor had de afgelopen nacht geen oog dichtge daan. Urenlang had hij door zijn stu deervertrek heen en weer gelopen, toen Pim maar steeds niet terug kwam. Allerlei gedachten waren door zijn hoofd geflitst. „Misschien heb ik er toch verkeerd aan gedaan, om zo'n jonge medewerker te nemen", dacht hij bij zichzelf. Maar dan schudde hij weer het hoofd. „Ach nee!.. Pim is toch een serieus ventje. Maar waarom is hij zo ineens weggevlogen. Ach die onbesuisheid van de jeugd. Als hem maar niets overkomen is alsDe professor durfde niet ver der denken en was blij, tcfen het einde lijk ochtend werd. Hij moest Pim gaan zoeken, dat begreep hij nu wel. Pim had vast en zeker een ongeluk gehad. Het kon bijna niet anders. „Ik zal d« politie moeten waarschuwen". De pro fessor zuchtte. „En het ventje zijn moeder. Die zal er óók niets van be grijpen". De professor had nu een ver rekijker voor het raam geplaatst in de hoop, dat hij alsnog een spoor van Pim zou ontdekken. „Hoeveel brandstof had de atoom-raket eigenlijk in?" vroeg hij zichzelf.. „Toch niet genoeg om de gehele nacht door te vliegen. Dat kan dus niet. Wacht laat ik de ra dio aanzetten. Misschien hoor ik wat via de nieuwsberichten". Maar wat de omroeper ook vertelde, geen nieuws omtrent Pim of de atoom-raket. Het derde internationale orgelcon cours te Haarlem georganiseerd door „Haarlems Bloei" zal gehouden wor den op 16, 17 en 18 Juli a.s. Op 16 en 17 JuU zijn de improvisatiewedstrijd en het juryccmcert op het orgel in de Grote Kerk vastgesteld en op Zaterdag 18 Juli het concert te geven op het Ca- vaillé-collorgel in het concertgebouw met medewerking van de Haarlemse Orkestvereniging onder leiding van An- toon Verheij. Als solist treedt de Haar lemse organist Albert de Klerk op. Hier zal het door Sem Dresden in opdracht van de organisatoren van het concours geschreven werk voor orgel en orkest worden uitgevoerd. De winnaar van de imprervisatiewedstrijd in 1952, prof. Anton Heilier uit Wenen zal „de Zilve ren Tulp" moeten verdedigen tegen een Belg, een Duitser en twee Nederlan ders. De juryleden, die ook het jury concert verzorgen, zijn: de Engelse Lady Susi Jeans uit Dorking, de Zweed Alf Linder en Albert de Klerk uit Haarlem. TNDERDAAD: Attie Kappen heeft ge lijk er zou over dit onderwerp nog veel meer te schrijven zijn. En er ls ook veel meer over geschreven. Sta pels papieren liggen nog op mijn schrijftafel. Maar, nu wij de leraren het woord hebben gegeven, is er te weinig ruimte over om citaten uit an dere brieven af te drukken. Een paar opmerkingen tot slot. Ongeveer overal ligt de klemtoon op de klassolidariteit, soms m.i. terecht met de beper king, dat samen zondigen toch zondi gen blijft en het foutief is, terwille van die solidariteit het kwaad te be mantelen. Terwijl enkelen ook begrij pen, dat de tegenovergesteldheid van leraar en klas leidt tot ongewenste spanningen en slechtere resultaten. Fel is men ook gekant tegen het bewuste streven om bij de leraren in een goed blaadje te komen en daarvan te profi teren. En verheugend is het feit, dat telkens weer de eis wordt gehoord om verdraagzaam te zijn en respect te hebben voor de eerlijke overtuiging van een ander: het gif van het collec tivisme heeft de Noordhollandse jeugd nog niet aangetast! IZijn er gevallen, waarin het geoorloofd is om te liegen? Ant woorden uiterlijk Maandagavond zenden aan O. L. Daalder, Komlaan B 8, Bergen (N.H.) ZO GOED Li Ml VRPON VRAAG DE MISTE SOORI (Advertentie. ina Med.j door Mary Burchell (Advertentie, lng Med veroorzaakt hoofdpijn en vermin dert de eetlust Niets beter dan (Advertentie, lng. Uled.j 5) Ashley keek somber en Sarah riep: „O, lieve juffrouw Fiora!" op een toon, waarin smart en protest om de voorrang streden. Beiden begrepen echter maar al te goed, dat het besluit was genomen en argumenteren niet zou baten. ,,'t Was een kwade dag toen uw vader die Bircombe om raad vroeg," zei Sarah droevig en in die droefheid onrecht vaardig. „Meneer Bircombe voert eenvoudig de bepalingen van het testament uit," her haalde Fiora, terwijl ze Sarah troostend op de schouder klopte. „Je behoeft hèm dus niet de schuld te geven." 't Betoog maakte intussen weinig indruk, want Sarah ging mopperend weer naar haar keuken en Fiora moest nu maar zien, hoe ze Ashley zou kunnen kalmeren. Gelukkig scheen laatstgenoemde zich tenslotte, hoe dan ook, in het onver mijdelijke te schikken. Grinnikend merkte hij op: „Ik wed, dat Sarah, als ze die oude Bircombe op straat tegen komt, hem de vuist onder zijn neus houdt!" De idee deed Fiora glimlachen. „Och," zei ze „Sarah zal wel aan de nieuwe toestand wennen. Ze heeft een hekel ian elke verandering." „En jij blijkbaar niet," constateerde Ashley, half verwijtend, half lachend. „Och, jbngen, geloof toch niet, dat ik er zo blij om ben Parkminster en jou te moeten verlaten," riep Fiora, haar hand uitstekend, die hij glimlachend greep. De kwestie is, dat ik liever naar de iichtzijden van het geval kijk, dan te zitten kniezen over de kanten, die me niet aanstaan. Laat ons toch niet ver geten, dat het maar een tijdelijke rege ling is en dat ik na afloop van de ge stelde termijn terug zal komen om me» je te trouwen. De hele toekomst is aan ons, Ashley en dank zij vader zal het een prachtige toekomst zijn." Lachend wierp hij haar een kushand toe. „Ik zal proberen, de zaak even wijs gerig op te vatten als jij. Maar toch.." terwijl jij, wat die toekomst betreft, zo zeker schijnt van je zaak, ben ik er mij integendeel van bewust, dat er in elk plan van dag tot dag, ja van uur tot uur verandering kan komen." Fiora keek hem verbaasd aan. „Be doel je soms, dat ik mijn plannen zou kunnen veranderen? Dat ik niet terug zou komen om met je te trouwen?" Hij liet haar hand, die hij nog altijd vasthield, los, en stak ietwat gemelijk zijn beide handen in de zakken. „Och, laat ons de werkelijkheid onder het oog zien, kindlief. Je bent nu een heel rijk meisje, bovendien buitengewoon knap „Alleen in jouw ogen," viel ze hem in de rede. „Dat-is niet waar, want de meeste mannen zullen je bewonderen en 't ls dus wel heel veel van mij gevergd als je wilt, dat ik me geen zorgen zal ma ken over het feit, dat je ergens heen gaat, waar ik hoegenaamd geen vas meer op je zal hebben." Fiora lachte ongelovig. „Wat een on zin!" riep ze uit. „Maak je je daarover ongerust? Je weet toch, dat ik je lief heb, Ashley, Begrijp je niet, dat nie mand anders veel kans zal hebben om zelfs maar enige indruk op me te maken?" „Lucas Cardew valt, geloof ik, bij de meeste vrouwen nogal in de smaak," grinnikte hij. „Je zou me een plezier doen met zulke grapjes op te houden," verzocht Fiortf enigszins ongeduldig. „Als ik me goed herinner wat ze van hem zeiden, heeft hij meer land dan geld," hernam Ashley onverstoorbaar. „En daarom zal hij waarschijnlijk naar een rijke vrouw uitzien. Welnu, je vier-en-taehtig-duizend pond zullen al licht je niet minder begeerlijk in zijn ogen maken." Fiora keek haar achterdochtige ge liefde recht in 't gezicht. „Spreek je in ernst?" vroeg ze. „Een beetje wel," gaf hij glimlachend toe. „Nu, zet dan dat malle denkbeeld uit je hoofd, alsjeblieft. Na alles wat je me gezegd Heb, geloof ik niet, dat Lucas Cardew wat je noemt „mijn type" zal zijn. En zelfs al zou hij nog zo'n handige fortuinzoeker wezen, dan ben ik nu vol doende gewaarschuwd. Is dat niet ge noeg voor je gemoedsrust?" „Genoeg voor zover dat met woorden mogelijk is," antwoordde hij lachend. Toen stond hij op en gaf haar een kus. „Ik vraag me af, of we niet verstandig zouden doen met nu onze verloving be kend te maken," ging hij voort, haar peinzend aanziende. Vlug opkijkend, zeide Fiora: „Dat zou ik wel prettig vinden, maar „Ja. ik weet wat je zeggen wilt. Hei juist nu te doen, zou de indruk maken, dat ik je om je geld wilde trouwen." „O, het kan me voor mezelf hoege naamd niet schelen wat de mensen zeg gen. Maar ik begrijp, dat het voor jou verre van prettig zou zijn. Vooral ook, omdat niemand ook maar verondersteld kan hebben, hoeveel vader wel zou na laten. Ten minste dat denk ik." Ze zweeg even en voegde er toen, nu op zeer ernstige toon, bij: „Geloof jij, dat ook maar iemand in Pakminster enig idee had van zijn rijkdom?" „Ik weet wel zeker van niet," ver zekerde hij nadrukkelijk. „Dan zullen we m.i. beter doen, met de verloving nog geheim te houden. Als ik één-en-twintig ben, kunnen we het dan publiek maken. Ze mogen dan b.v. zeggen, dat dit mijn eerste besluit als meerderjarige was," liet ze er met een ondeugend glimlachje op volgen. „Ja, je zult wel gelijk hebben," er kende hij, blijkbaar toch nog geslingerd tussen twijfel en voldoening over haar laatste woorden. „Natuurlijk zal Sarah het al lang geraden hebben." „Dat spreekt vanzelf en ze is er heel erg mee ingenomen. Trouwens, ik ge loof, dat vader het de laatste tijd ook wel vermoedde." „Zou je denken? Maar wisten we het toentertijd zélf al wel?" vroeg Ashley glimlachend. „Ik wist het," zei Fiora kalmpjes, waarop hij hartelijk lachte en haar andermaal, dtimaal volkomen tevreden, kuste. HOOFDSTUK II. Na die dag vol gepraat en besluiten leek het Fiora toe, dat de gebeurtenis sen elkaar overstelpend vlug opvolgden Nu tante Nan niet geneigd scheen, ten aanzien der correspondentie de eerste stap te doen. schreef ze zelf maar, da zij nu op de hoogte was van de bepalin gen in het testament en bereid, zodra dit haar tante schikte naar Brierley Manor te komen. (Wotdt vervolgd) ANWB houdt tentoonstelling van kampeermateriaal De ANWB zai op 10, 11 en 12 Apr» op het IJsclubterrein nabij het OW®" pisch Stadion te Amsterdam een grote nationale kampeertentoonstelling hou den. Het is de bedoeling, hier een volledig mogelijk overzicht te Se.v~r van alles vat er in Nederland ssn.. ten, kampeerwagens en kampeeruitrus tingen te koop is. Meer en meer w9r? namelijk duidelijk dat goede voorn en ting ten aanzien van deze artikelen dringend nodig is. Nieuwe burgemeester van Delft benoemd Bij K B. van 3 Maart is met ingang an 15 Maart J953 benoemd tot ourge- •ïeester van Delft de heer D. de L,oor 'e Leeuwarden, lid der Tweede Ka®\ Ier Staten-Generaal en Hd van Geo. I Staten van Friesland. De heer I is lid van de Partij van de Arbeid. DIE DREIGROSCHENOPER. Door de geschiedenis heen duiken her haaldelijk toneel- en muziekwer ken op, waarin bedelaars en an dere outcasts de hoofdrol spelen. Zo is er de herhaaldelijk gewij zigde Beggars Opera in Engeland. Over het algemeen bevatten deze weinig maatschappelijke critiek. Zo niet echter de Dreigroscheno- per, muziek van Kurt Weill op tekst van Bert Brecht. Het is een zeer fel werk, waarin de dingen met niets ontziende openhartig heid aan de orde worden gesteld. De muziek, gematigd modern, is zeer fraai. (Vrijdag 9.05 over Hil versum 1, 402 to.) en HET ZINGENDE HART, dit maal een programma van gewijde Joodse liederen (Vrijdag 20.15 over Hilversum I, 402 m.) VRIJDAG 6 MAART HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 12.00 AVRO, 16.00 VARA, 19.30 VPRO, 21.00 VARA, 22.40 VPRO. 23.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.13 Gram.muziek. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.18 Gram.muziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.05 Gram.muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de kleuters. 10.00 „Kinderen en mensen", causerie. 10-05 Morgenwijding. 10.20 Gram.muziek. 10.30 Schoolradio. 10.50 Orgelspel. 1L20 Radiofeuilleton. 11.40 Alt en piano. 12.00 Musette-Orkest. 12.30 Land- en Tuinbouw- mededelingen. 12.33 Sport en prognose. 12.48 Gram.muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of gram.muziek. 13.20 Me- tropole-Orkest. 13.50 Gram.muziek. 14.00 Kookpraatje 14.20 Vierhandig pianospel. 14.50 Voordracht. 15.10 Bas-bariton en pJano. 15.30 Dichte muziek. 16.00 Gram. muziek. 16.30 Voor de jeugd. 17.00 Gram. muziek. 17.20 Muzikale causerie. 18.00 Nieuws. 18.15 Felicitaties. 18.45 Hoorspel. 19.00 Gram.muziek. 19.10 „Boeven, bur gers en brigadiers", klankbeeld. 19.30 „Vreugde en verdriet", causerie. 19.50 Berichten. 20.00 Nieuws. 20.15 Joodss volksliederen. 20.30 Reportage. 20.40 „Aan passing", causerie. 21.00 „Het hangt aan de mur en het tikt". 21.25 Lichte mu ziek. 21.50 Buitenlands weekoverzicht 22.05 Pianorecital. 22.40 „Vandaag", cau serie. 22.45 Avondwijding. 23.00 Nieuws. 23.15 In huwelijk en gezin", causerie. 23.3024.00 Orgelspel. HILVERSUM n, 298 m.: 7.00—24.00 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram.muziek. 7.15 Ochtendgymnastiek. 7.30 Gramofoon- muziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Gewijde muziek. 8.45 Gram.muziek. 9.00 Voor ds zieken. 9.30 Voor de huisvrouw. 9.35 Gra- mofoonmuziek. 10.30 Morgendienst. 1100 Pianorecital. 11.30 Gram.muziek. 12.30 Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Gevarieerde muziek. 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13.15 Vocaal Dubbelkwartet. 13.45 Gram.muziek. 14.00 „Met oog en oor de wereld door", filmles. 14.30 Omroeporkest en Solist. 15.15 Voordracht. 15.35 Gram.» muziek. 16.00 „Hoe maakt men een warme bak om vroeg te zaaien", causerie. 16.15 Gram.muziek. 17.00 Kamermuziek. 17.30 Militaire reportage. 17.40 Gram.muziek. 17.45 Fries programma. 18.00 Gramofoon- muziek. 18.10 Een goed woord voor een goede zaak. 18.15 Amusementsmuziek 18.40 Huismuziek. 19.00 Nieuws en wee' berichten. 19.10 RegeringsuitaendW „Verklaring en Toelichting". 19.30 Graf muziek. 20.00 Radiokrant. 20.20 Orgels eert. 20.40 Metropole-Orkest. 21.10 „W* cent van Gogh", reportage-klankb^" 21.30 Gewijde muziek. 22.00 Lichte mu' ziek. 22.25 Algemene Kunstrubriek. 22-45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en SOS- berichten. 23.15 Het Evangelie in Espe ranto. 23.3024.00 Gramofoonmuziek. Televisie. AVRO. 20.15—21.45: 1. Ac tualiteiten; 2. Documentair boekenpr0' giamma; 3. Weerpraatje; 4. Fragments* „Song of Russia", film; 5. „Briefgeheim'» één-acter. pjEEL ZUID omgeving Avignon, zes verwijten tot gonnen is z||i delen. De gro deze zes moo heeft nu een richten ernst! enige ongerui een échec gel Macaber (Van oi jyjAKIE BES vrouwtje u stad Loudun, dertien person deelte haar fa: vergiftig te 1951 in vooral Anderhalf jaa met een ongel een opvallend kennen. Wil r zij de zachthe modelleven mi genoten heeft haar gezicht si deze zachtaari Zelden zagen kop als die vi liggende, feil achter gTOte, i Ingevallen wa mondje en een ker haar bove voorhoofd. LIAAR FOTO in de Frans gevangenis he goed gedaan; schrikker gaa schrikker voor van Marie Be: het ten Zuiden Vienne voorkc De mensen,' moord zou hel ven, voordat of zij wel een ven waren. Va lijke overscho ven om na te bevatten. Nu macaber te v leerden het n den worden. De professor den slechts in storvenen kwa dood tengevol ben. De knapt me Besnard cc men voor bijna de vermoordci vinden. Zij wezen er mensen zijn c andere zeven den kunnen h door hen aan felijke overset onderzoeken. JJIERNA zijn ken aan het bijzonderheden ten verontschu maal bij deze horen. Toen profess lijk overschot graven en gin tot de eonclus schouderbiader vijf ruggewen maal mens. In slachtoffer vor Hoe waren i ren te verklari bijzonder proz: heeft men zeve schotten opgei zoeken op arse ten vergaan w schotten in nii bnratorium gel nieuwe kisten Maar deze n betaald en we Met het gevoli het kerkhof jn ruggedeinsd zi ten weer bovei te ledigen vooi betalen. De overblijfs graven. Echter ze vermengden gelijk werd da ene graf en he andere vond. De verded trieste geschiei bruik gemaakt mogelijk om n: men de gevom beweren zij, er tesen de rech zullen kunnen mogelijk, dat de sensationele Besnard opniei Madame Br< Zij is en blij men nooit zal ■werkelijk iema

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 6