'koop
KMA
AR
n
HIPPER
Ondergrondse actie
in Parijs
Deutsche Lufthansa werkt
aan haar plannen
raKrrEars
I Koopjes
Knipkunst ging bijna geheel verloren
m 9 uur
if i a n
Ml
rden reeds van
usen Reclame
ns Uw Nylons
koper
4 65
0 70
3.25
0.48
2.77
uis va. RK. Kerk)
Over enkele jaren weer geduchte
concurrent in burgerluchtvaart
Super Connies hebben
de voorkeur
,Mag ik een bankie
van honderd zien?
Politie zoekt „verzamelaar"
De Prins ontmoette
Foster Duhes
Voorstel tot adoptie van
getroffen gebieden
Felle brand in fabriek
te Apeldoorn
De heer Lever uit Muntendam blies
oude volkskunst nieuw leven in
z° LEEFT de heer Lever
in zijn werk, al knip
pend in zijn atelier „de
Meeuw" bevrijdt hij zich
van angstgedachten, voedt
nieuwe hoop en idealen. De
gave die deze Groninger
bezit mag niet onderschat
worden. Het is werkelijk of
men bij het zien even in een
sprookjeswereld wordt ge
plaatst. Slechts daar kun
nen de vogels zo zuiver vo
gel zijn, bloemen zo trillend
in het weiland worden neer.
gezet. In deze knipschilde
rijen treft men een sirene
verfijning, een beheersing
die doet denken aan een
hooggestemde snaar van
een muziekinstrument.
STUDIEGROEP ONDERAARDS URBANISME
WlL „LICHTSTAD" LATEN ONDERDUIKEN
Taaie caféhouder
Crime passiorie! voor
de rechtbank
VRIJDAG 27 MAART 1953
aubeletala ge
1.95
R, 60 cm br.,
[eter
1.49
90 cm br.,
ster
1.95
9 cm br.
1.59
m br.,
2.49
RD ZIJDEN
iuren
17.50
.P
49.—
ÏÏN BEDSTEL,
29.50
ïd,
2.45
9.75
oomwerk
19.50
DN, 1-pers.,
14.90
1 verend,
24.75
AMER
139.—
ER
ercommode
249.—
>EN:
sfsel
prijs
idders
i kosten U g gg
prijs
adders
extra lang, m nc
:isch prijs
.dders 0.73
prettig kunt winkelen.
£EN LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ, zonder een enkel vliegtuig, zonder
eén vlieger en zonder een enkele luchtvaartroute om te exploiteren, presenteert
zich op het ogenblik en wel als een van de belangrijkste aanstaande concurren
ten op het gebied van de burgerluchtvaart. De naam van deze onderneming is
Deutsche Lufthansa, de nieuwe Duitse Luchtvaartmaatschappij, die zich voor
bereidt op haar terugkeer in het luchtruim om dan haar vóóroorlogse naam
van een van de meest vooraanstaande luchtrederijen weer te verdienen. Vele
plannen zijn al tot in de kleinste détails uitgewerkt door een aantal leiding
gevende figuren uit de Duitse burgerluchtvaart. Er zijn vliegers aangezocht en
grond-employé's staan klaar om hun werkzaamheden te beginnen. Het wach
ten is op toestemming, op politieke toestemming. De negentiende Maart be
tekende een belangrijke stap in de goede richting. Immers op die dag ratifi
ceerde de Bondsdag het vredesverdrag met de geallieerden. Daarvan hing in
beginsel de toekomst van de nieuwe Lufthansa af.
OFSCHOON de Duitsers zelf er niet
veel over willen zeggen, is toch
een werkprogramma bekend geworden,
dat van durf en vooruitstrevendheid
getuigt. Het ziet er als volgt uit, waar
bij men aanneemt, dat in de lente van
1954 met het uitvoeren van de eerste
luchtdiensten begonnen zal worden:
1954/1955: Luchtdiensten in Europa
op Londen, Parijs, Amsterdam, Brus
sel, Kopenhagen, Stockholm en Ziirich.
Hierop zullen zo spoedig mogelijk
diensten volgen naar New York en
Rio de Janeiro.
1955/1956: Uitbreiding naar het Oos
ten naar Calcutta en Bangkok. Wat
Europa betreft diensten naar Milaan
en Rome.
1956/1957: In Europa diensten naar
Barcelona, Madrid «E Lissabon. Begin
van een dienst naar Zuid-Afrika.
1957/1958: Uitbreiding van de dien-
Sten van Calcutta en Bangkok naar
Hongkong en Tokio,
Men verwacht, dat de vloot aanvan
kelijk ongeveer twintig tot vier en
twintig vliegtuigen zal omvatten. Voor
de korte trajecten zal een keus ge
maakt worden uit de Britse turbo-prop
Vickers Viscount en de Amerikaanse
Convair. Voor de lange afstanden zijn
op het ogenblik beschikbaar de Britse
Comet, de Boeing Strato-Cruiser, de
Douglas DC 6 B en tenslotte Lock
heed's nieuwe Super Constellation.
Wat de Lufthansa ongeveer twee
Jaar, nadat men met de diensten be
gonnen is het meest nodig zal hebben,
zijn intercontinentale vliegtuigen. De
Comet behoort nog niet tot de belang
rijke gegadigden, omdat deze zuivere-
straalmachine nog niet de gewenste
actieradius bezit. En de Boeing Stra-
tocruiscr, welke thans op de Noord-
Atlantische route gebruikt wordt, is
niet langer in productie en zal dus
niet aangekocht kunnen worden.
De keuze zal derhalve moeten vallen
of op de DC 6 B óf op de Super Con
stellation. De eerste wordt thans ge
bruikt voor toeristenklassediensten op
de Noord Atlantische route en boven
dien om vluchtelingen uit Berlijn weg
te voeren. Het ziet er naar uit, dat dit
vliegtuig over twee jaar een zuiver
toeristenklassevliegtuig zal worden,
zulks in tegenstelling tot de Super-
Constellation.
Goed geïnformeerde kringen in Bonn
geven te kennen dat bij de technici
van de Lufthansa een voorliefde voor
dit vliegtuig schijnt te bestaan, we
gens zijn prestaties en economische
voordelen. Men wijst erop, dat het
waarschijnlijk geacht kan worden, dat
uit diezelfde economische overwegin-
gen vooralsnog een voorzichtige hou
ding ten opzichte van de zuivere
straalmotoren voor de burgerluchtvaart
zal worden aangenomen.
Zowel Lockheed als Douglas heb
ben gedurende en na de oorlog een
reputatie opgebouwd door de kwali
teit en de prestaties van hun produc
ten. Douglas door zijn series DC
^tuigen, beginnende met de Dakota
,,9- e" Lockheed met zijn Con
stellations. Van deze serie is de Super
Constellation de laatste ontwikkeling.
Bijna zes meter langer dan de model
len, die op het ogenblik in gebruik
zijn is de Super Connie het grootste
passagiersvliegtuig, dat thans gebouwd
J°rinn snelheid zal liggen tussen
de 600 en 700 kilometer per uur. Het
zal lange afstanden sneller kunnen af
leggen dan het straal-passagiersvlieg-
tuig, omdat dit laatste nog altijd tal i
Van tussenlandingen moet maken om
brandstof bij te laden, terwijl de aan
zienlijke actieradius van de Connie
zulks overbodig maakt. Het toestel is
ontworpen voor 59 passagiers, doch
Vierhonderd gulden ij de tol. door
ten boekhandelaar in de Utrechtsestraat
te Amsterdam betaald voor de con
versatie die zijn hulpvaardige bediende
één dezer dagen over de toonbank
«oerde met een donkere, Engels spre-
[Tl?".. v™emdeKn0 van middelbare
ej yd. Deze betaalde een boek dat
V zojuist had gekocht met een bitjet
van 50— en verzocht om een varië-
teiti van wisselgeld voor zijn verzame-
t tnn Vr0''B hij een bi'iet van
Zirhtinrt. m°Sen bezich<wn. Hij be
zichtigde er meer dan één en vier
het grfiF 'c.'cen eni9e dagen later uit
het geldkistje van de boekhandelaar te
ontbreken. Het vage signalement van
waaroor €7lige ^an^ijzing
kan gemakkelijk omgebouwd worden
voor honderd reizigers.
Strijd om haven.
DE voorbereiding van de opzet van
de Lufthansa vindt plaats in Keu
len, in de kantoren, die kortweg de
zakelijke naam dragen van Bureau
Bongers. Hans Bongers wordt in de
leiding van deze organisatie bijgestaan
door ar Hoeltje, die de technische zij
de voor zijn rekening neemt, terwijl
een andere belangrijke figuur is dr
Kurt Weigeit, de laatste president
directeur van de oude Lufthansa en
thans voorzitter van de adviescommis
sie voor de nieuwe organisatie.
Achter de schennen is inmiddels
een gevecht aan de gang tussen Frank
furt en Düsseldorf, welke van beide
plaatsen de thuishaven zal worden
voor de nieuwe maatschappij. Op het
eerste gezicht maakt Frankfurt met
zijn ultra moderne Rhein-Main-lucht-
haven een zeer goede kans. Vóór de
oorlog was Keulen de thuishaven en
thans heeft het dichtbij liggende Düs
seldorf zich zo ontwikkeld, dat het,
vooral omdat de administratieve afde
lingen in Keulen gevestigd blijven en
omdat het Rijn- en Roergebied het na
tuurlijke zakencentrum van Duitsland
vormt, zeer sterke troeven in handen
houdt
Prins Bernhard heeft gisteren een
kort bezoek gebracht aan de minister
van Buitenlandse Zaken der Ver. Sta
ten, Foster Dulles. De minister, die
Nederland na de ramp enkele dagen
bezocht, vroeg de Prins naar de stand
van het herstelwerk. De Prins dankte
ook Foster Dulles voor de Amerikaanse
hulp in rie rampzalige dagen. Voorts
sprak de Prins op het State Depart,
ment enige tijd met het hoofd van de
afdeling voor Beneluxaangelegenheden
Francis L. Spalding.
Na zi.in onderhoud met Dulles begaf
de Prins zich naar het bureau van
Bedell Smith, de onderminister van
Buitenlandse Zaken. Daar onderhield
hij zich een uur lang met zijn oude
strijdmakker uit de tweede wereldoor
log.
Prins Bernhard was later op de dag
in Washington de gast van de Belgische
ambassadeur baron Silvercruys, die hem
een lunch aanbond Onder de gasten be
vonden zich vele personen uit de we
reld der politiek, diplomatie en recht
spraak.
De Europese Assemble
De regionale commissie van de As
semblee van de Raad van Europa heeft
een plan goedgekeurd voor de adoptie
van ongeveer 520 ernstig getroffen
plaatsen in Nederland. België, Enge
land en Turkije door de andere
leden-staten van de Raad van Europa.
Het plan zal naar verwachting worden
goedgekeurd door de Assemblée wan
neer deze in Mei bijeen komt.
Voorgesteld werd, dat de 520 groot
ste steden in West-Europa de. plaatsen,
die van de jongste overstromingen te
lijden hebben gehad, en ongeveer twin
tig dorpen in Turkije, die door de
jongste aardbeving gedeeltelijk ver
woest zijn, zullen adopteren.
KANTOORBEDIENDE SCHREEF
VALSE KWITANTIES UIT
Anderhalf jaar met aftrek eiste de
officier van Justitie bij de Rotterdamse
rechtbank gisteren tegen een 28-jarige
kantoorbediende, die door het uitschrij
ven van valse kwitanties zichzelf
f 12.000.rijker had gemaakt. Zijn pa
troon had natuurlijk de strop.
Uistermorgen is brand uitgebroken
in de Verenigde Fharmaceutische Fa
brieken te Apeldoorn. De brand woed
de in twee onderling verbonden opslag
plaatsen met een gezamenlijk opper
vlak van ongeveer twee duizend vier
kante meter, waarin kaf van gedroogd
maanzaad, een der belangrijkste grond-
stollën van dit bedrijf, was opgesla
gen, r
Daai het niet mogelijk was de vuur
haard rechtstreeks te bereiken, bespoot
de spoedig ter plaatse zijnde brand
weer de brand met twaall stralen via
het brandende dak der opslagplaatsen.
Ook de fabrieksbrandweer heeft aan
het blussingswerk deelgenomen.
Na twee uur van ingespannen arbeid
was het gevaar voor uitbreiding van
de brand geheel geweken. De brand in
de compacte massa brandend kat was
evenwel toen nog niet bedwongen. De
oorzaak van de brand is onbekend In
de vooravond heeft fabriekspersoneel
evenwel een sterke broeilucht opge
merkt.
Een aantal Franse staatslieden onder
leiding van premier Mayer vertrok
dezer dagen naar Washington voor
besprekingen met de regering der
Ver. Staten. Op het vliegveld hij
Varijs deed de Amerikaanse ambas
sadeur het gezelschap uitgeleide.
Rechts minister Letourneau, mid
den vooraan Bidault, achter hem
premier Mayer.
VER. STATEN LEIDEN IN
BASKETBALLTORNOO!
De stand na de vierde dag luidt:
1. Ver. Staten 3 3 6 212—147
2. Frankrijk 4 3 1 6 282214
3. Egypte 3 2 1 4 265-182
4. België 4 2 2 4 299—246
5. Nederland 3 3 0 152—226
6. Luxemburg 3 3 0 125—320
Hedenavond worden de volgende
wedstrijden gespeeld: EgypteNeder
land; LuxemburgVer. Staten.
als
EEN UITDAGING aan aile bezoeksters stond de
heer Lever uit Muntendam dit jaar in zijn stand op
de Voorjaarsbeurs voor de Vrouw in Haarlem, te midden
van een schat van werkstukken op het gebied van de
KNIPKUNST. Een uitdaging om het in een prettige strijd,
teg,en hejn ..mei ..de schaal, ap—te nemen.-M-oelüen er -zo
al moedigen zijn die de stoute schoenen zullen aantrekken,
dan zal het niet lang duren of zij geven zich gewonnen. Bij
voorbaat weet men reeds bij Idnge na niet te kunnen
tippen aan de ragfijne schilderijen, die de heer Lever met
een eenvoudig schaartje uit papier kan knippen. Veel
prettiger dan te strijden tegen hem is het trouwens te
kijken hoe hij werkt. De al zeer oude knipkunst beoefent
hij vanaf zijn jonge jaren en hij is met dit werk zo ver
groeid, dat hij de meest vrije fantasieën in beeld brengt.
Zoals een schilder naar zijn penseel grijpt om iets van zijn
innerlijke roerselen gestalte te geven, zo heeft de heer
Lever altijd en altijd weer zijn belevenissen willen vast
leggen in ragfijne knipsels. Het gemanoeuvreer met een
schaartje door papier met als resultaat tere randen, bloem
motieven, friezen met Kerst- en Paasversieringen, heeft
hem steeds weer geboeid.
Knipschilderijen in
eigen stijl
\\/AT WIST hij, de een
voudige schippersjongen,
toen hij op 10-jarige leef
tijd zijn eerste poppetjes
en kastranden maakte van
deze knipkunst af? Niets,
maar hij knipte ondanks
verwijten van zijn ouders
om de tijd beter te gebrui
ken dan met die papier
rommel, óndanks de spot
van zijn leeftijdgenoten.
Het beïnvloedde slechts het
werk in de goede richting.
De motieven groeiden uit
tot landschappen met een
duivetil met vliegende duif
jes er rond omheen. De
schuit van zijn vader, va
rend door het polderland
schap, met schapen op de
wallekant, meeuwen en rei
gers in de lucht, dat waren
zijn voorbeelden. Recht
streeks in de natuur deed
hij zijn indrukken op. Zijn
voorbeelden zijn de zuiver
ste voorbeelden van de ware
volkskunst.
Volwassen geworden hoort
hij, dat ook reeds vroeger
dit handwerk bedreven
werd.. Natuurlijk interes
seren hem de oude voor
beelden. HU tracht ze na te
maken, maar keert toen
weer tot zijn eigen werk
wijze terug en hetgeen hij
maakt, gaat steeds meer
een eigen stijl vertonen.
J-JOE DIEP geworteld is
deze volkskunst als er
reeds in 1686 een boekje is
dat de titel draagt: „Con-
stigh ttjdverblijf voor de
Hollandse juffer".
Alom In deze landen
wordt er op het eind van de
18e eeuw geknipt en het
werk schijnt zo mooi te zijn.
dat bijvoorbeeld vreemde
lingen naar huis schrijven
in hun land niet zoiets ar
tistieks gezien te hebben
Toch wordt reeds lang ook
in de Duitse kloosters het
allerfijnste werk gemaakt
hetwelk zeer dikwijls zelfs
gekleurd wordt afgeleverd
De beelden zijn in die tik
meestal religieuze voorstel
lingen: de heilige Maria o!
de heilige Ludwina.
Omstreeks 1800 ls fl'
knipkunst op haar hoogt"
mint. Alles van het da-~
Hikse leven tracht men i
knipsels vast te leggen. Hu
iveljjk, geboorte, overlijden
stambomen met namen en
jaartallen worden geknipt.
Men zag er niet tegenop
het ambacht in zijn omge
ving uit te drukken. Er ziin
knipsels bekend, waarin
een geheel schoenmakers
bedrijf kan worden bekeken.
Dat (leze voorstellingen
haar historische waarden
hebben, valt niet te ontken
nen,
JyTA DE Franse tijd is er
plotseling weinig ambi
tie meer voor de knip
kunst, totdat dit oude hand
werk in onze tijd weer
nieuw leven krijgt ingebla
zen. Maar blaast men men
sen van onze tijd de ware
volkskunst zo maar in?
Met het aanleren door be
studering van oude motie
ven is men er niet geheel.
De heer Lever bewijst m
zijn werk het juiste ideaal
te benaderen. Bij hem is het
geen aangeleerde kunst,
maar een werkzaamheid uit
hemzelf voortgekomen. Hij
werkt met lust en laat zijn
schaartje luisteren naar
eigen waarnemingen. Vol
gens zichzelf werkt hij in de
geest van het verleden,
maar niet in de huid van
het verleden, 's Zomers kan
men hem dikwijls zien zit
ten knippen in het Zuider
zee Museum te Enkhuizen,
soms ook demonstreert hij
op tentoonstellingen.
Op verzoek van de Ver
eniging „Friese Volkskunst"
te Leeuwarden hield hij in
Januari T953 een tentoon
stelling „Vier eeuwen knip
kunst. Een schat van mate
riaal was daar te bewon
deren.
jyjET EEN bewonderens
waardig geduld vertelt hij
over de techniek van dit
handwerk of geeft raad aan
allen, die lust krijgen het
ook eens te proberen, aan
de hand van het door hem
geschreven boekje: „Een
nieuwe wijs, naar oude
trant".
Door het houden van de
monstraties ln jeugdclubs
en huisvrouwenverenii-in-
gen wekt hij vrouwen en
jongeren op de schaar ter
hand te nemen. Waarom
niet eens een fijn knipsel
gemaakt van rankende
bloemen? Na wat oefening
verrast dit werk de maak
ster zelf door de uitkomst.
Men behoeft immers niet
dadelijk het minitieuse werk
na te maken wat Anna Ma
ria van Schurman in 1650
maakte. Het origineel daar
van is nog steeds in het
Franeker Museum te zien.
De heer Lever maakte het
na met zijn puntig schaar
tje en bewees daardoor
meteen dat het gereedschap
om zoiets teers te maken,
slechts een schaar behoeft
te zijn en men waarschijn
lijk geen gebruik heeft ge
maakt van een pennemes,
zoals wel eens wordt veron
dersteld.
VéN WERKSTUK van de
heer Lever zal bij een
tentoonstelling steeds weer
bijzondere aandacht vragen.
Het heet: Overdenking op
Oudejaarsavond. Het is een
typisah voorbeeld van een
werk uit deze tijd, daar beel
den uit de angstaanjagende
tijd van nu gebruikt zijn.
De oudejaarsavond noopt
tot overpeinzingen over het
verleden en geeft gedachten
aan het heden en de toe
komst. Dit is het motief,
waarvan hij is uitgegaan. Zo
vergaat het de juffrouw die
in het midden van de knip-
plaat boven een vuur knij
pertjes staat te bakken. De
levensgang van een mens
gaat aan haar oog voorbij. U
ziet de levensmorgen, het
opgroeiende kind, de school
jeugd, de ontwakende liefde.
Dan volgen uitbeeldingen
van de tegenslag in het
leven, en het ideaal van de
meeste mensen er een Ezel
tje-strek-je op na te houden,
maar in een volgend tafereel
tje slaat de Duivel alle
idealen op een aambeeld ka
pot. (Er is geen plaats voor
vrede in deze wereld) spreekt
in een volgende weergave,
slechts angstgedachten voor
een vernielende oorlog leven
in de mens. Het leven wordt
beheérst door geldzaken en
rechtszaken en groot is de
belevenis geweest als in het
laatste beeld de levensavond
wordt uitgedrukt.
N. d B.
(Van onze Parijse correspondent
£R BESTAAT IN PARIJS een duidelijke neiging om zoveel mogelijk onder
de grond te gaan bouwen. Men maakt bioscopen onder de grond, opslagplaat
sen, banken, die drie of vier étages onder de straat hebben, warenhuizen, waar
men zijn inkopen benedenvloers doet. Het aantal tunnels, dat men na de oor
log gegraven heeft om het doorgaande verkeer onder de drukste kruispunten
door te leiden, is legio. De grote, brede boulevard die om heel Parijs loopt,
voert u ieder ogenblik onder de grond. Het stadsverkeer davert boven uw
hoofd, maar u heeft daar in de uitstekend verlichte eenrichtingsverkeerstunnels
geen last van. Het gevolg is, dat er onder Parijs een hele nieuwe stad aan het
ontstaan is. Men vindt er reeds de tweehonderd kilometers lange tunnels van
de metro, waar iedere Parijzenaar gemiddeld een uur per dag doorbrengt, het
bijzonder ingenieuze net van de rioleringen, en verder de onderaardse gangen,
de zogenaamde carrières, die men in vroeger eeuwen heeft gegraven. De be
doeling is de aanleg van deze onderaardse stad voort te zetten. In Parijs zelf is
er bovengronds practisch geen plaats meer. Het verkeer is zo hopeloos druk
geworden, dat men op de spitsuren te voet vlugger vooruitkomt dan in een
auto. De enige radicale oplossing die er is, zeggen de specialisten, is de ruimte
onder de grond te gaan exploiteren.
Fantastisch plan was in
studie genomen
QM NA TE GAAN welke mogelijk
heden er "bestaan om een belang
rijk gedeelte van het Parijse leven te
verplaatsen naar ondergrondse regio
nen, is opgericht de GECTUS, hetgeen
vertaald betekent Studiegroep voor
het Ondergrondse Urbanisme.
Deze technici hebben een fantas
tisch plan ontworpen en wanneer men
de stichter van deze groep: Edouarö
Utudjian, wil geloven, dan zal aan het
einde van deze eeuw heel het verkeer
en een zeer groot aantal gebouwen,
zoals ministerie, politiebureaux, ge
vangenissen, banken, postkantoren
enz. zich onder de grond hebben ver
plaatst. Op de plaats van de oude ge
bouwen en de lelijke vervallen wijken
zal men parken kunnen aanleggen,
die het leven van de Paroze naars wat
frisser kunnen maken.
De grote vraag ls natuurlijk of de
Parijse bodem zich voor deze plannen
zal lenen. Tot vijftien meters onder de
grond is er al geen plaats meer. Daar
wemelt het van leidingen, kabels,
rioleringen, gangen. De metro's gaan
nog veel dieper. Het station Abbesses
ligt liefst tachtig meter onder de
straat. De geschiktste diepte voor de
onderaardse wegen blijkt echter te
zijn op dertig meter. Daar bestaat de
bodem uit zand en kalk, waar men
uitstekend in kan werken. Op deze
diepte zullen, volgens de GECUS de
toekomstige generaties een belangrijk
gedeelte van hun leven gaan slijten.
J[)AAR STAAT tegenover, dat het
leven boven de grond veel gezon
der zal worden. De woonhuizen blij
ven natuurlijk bovengronds, maar de
lucht zal niet meer bedorven worden
door de benzinedamp van honderddui
zenden auto's en van duizenden fa
brieksschoorstenen. Op de vrijgekomen
plekken wil men in de eerste plaats
bomen gaan planten. De wandelaars
zullen niet meer door de automobilis
ten opgejaagd worden. Men stelt zich
voor ook het gehele treinverkeer, sta
tions inbegrepen, onder de grond te
brengen, evenals dB reusachtige Hal
len van Parijs, de kazernes en de ge
hele gemeentelijke administratie.
Wat dit alles moet kosten ls nog
niet te becijferen. Onnoemelijk veel.
Maar ook het scheppen van nieuw»
werkmogèlijkheden is in ónze mo
derne maatschappij van groot belang
En gaat u eens even na welk een
hoeveelheid werk er hierdoor zal ont
staan. Alleen de voorstudies al. De
geologen en de speleogen zullen eerst
de bodem uiterst nauwkeurig moeten
gaan bestuderen. Dan moeten er hele
nieuwe bouwmethoden worden ge
vonden. De luchtverversing en de
verlichting zullen bestudeerd moeten
worden, terwijl andere geleerden jaren
nodig zullen hebben om uit te vinden,
hoe men de atmosfeer onderaards zc
kan maken, dat het leven voor ons
mensen er dragelijk wordt.
£EN VAN DE eerste dingen, die ge
daan zullen moeten worden, is het
onteigenen van de bodem. Op het
ogenblik is de bezitter van een be
paald terrein ook eigenaar van de
grond daaronder. Daar moet een einde
aan gemaakt worden. Dan zal men
beginnen met het graven van vijf
hoofdwegen dwars onder heel Parijs
door. Deze onderaardse snelwegen
wil men met liften verbinden met de
voornaamste bovenaardse boulevards.
De bestudering van dit plan ls reeds
ln een vergevorderd stadium. Men
weet alleen nog niet hoe men de uit
voering er van moet betalen. De kos
ten bedragen twintig millLojut-giiidens
per kilometer. Aangezien deze eerste
onderaardse hoofdwegen ongeveer vijf
tien kilometers lang zullen zijn, komS
dat neer op driehonderd millioen gul
dens per weg. De aanleg van de zevert
geprojecteerde wegen zou de helft
van het gehele jaarbudget jan Frank
rijk opslokken.
Toch zal men hier zeker toe komen.
Vijf en zeventig jaar geleden geloof
de niemand in Parijs, dat men de
tram onder de grond zou kunnen laten
lopen. Thans vervoert deze electrlsche
mol per jaar net zoveel mensen als er
op geheel onze aarde wonen. Men
mag dan ook wel aannemen, dat de
volgende generatie het heel normaal
zal vinden, dat het grootste gedeelte
van het verkeer zich onder de grond
voortbeweegt
Maar de rest van de plannen van de
GECUS zal nog we! even op zich
moeten laten wachten. Voorlopig zal
het er bij blijven, dat de nieuwe hui
zen gedeeltelijk onder de grond en
gedeeltelijk er boven gebouwd zullen
worden.
De caféhouder K., die een proeflokaal
in de Rotterdamse Oranjeboomstraat
exploiteert, is bepaald geen kasplantje.
Toen hij op Nieuwjaarsdag een lastige
klant in zijn café kreeg, nam hij deze
man als een voetbalkoffertje op zijn
nek, en droeg hem zo de zaak uit. On
derweg constateerde hij echter, dat hij
door zijn vrachtje met een mes was ge
stoken. Toen de lastige klant buiten
was gedeponeerd en de cnféhovd"f zich
liet inspecteren, bleek, dat hij bij de
linkeroksel een messteek had ontvan
gen. Ook had hij huidwonden in de
rug.
De lastige klant, stond gisteren ter
zake van zware mishandeling voor de
Rotterdamse rechtbank terecht, wrar
hij een jaar met aftrek tegen zich
hoorde eisen. De Officier concludeerde
tot voorbedachte rade. Korte tijd voor
dat de lastige klant werd wéggedra-
gen, had ij namelijk ruzie met de
caféhouder gehad, omdat deze hem
geen drank meer verseTrffen wilde,
en daarbij had hij verklaard: „Jou krijg
ik nog wel".
Eleciricien nam wraak
Een jaar gevangenisstraf met aftrek
eiste de officier van Justitie bij de
Haagse rechtbank gisteren tegen de
?if,trioie" rï'e °P 13 December
1952 te Wassenaar in een vlaag van
woede het echtpaar S.-H. had mishan
deld. Met mevrouw S„ die vroeger van
haar man was gescheiden, had K. een
verhouding gehad, doch later was me
vrouw S. weer naar haar echtgenoot
teruggekeerd. De jaloerse electricien
zon op wraak. Op de donkere avond
van de 13e December zag hij zijn kans
schoon. Toen het echtpaar S. van een
autorit huiswaarts keerde, versperd»
k. hun de weg. Er ontstond een hevige
woordenwisseling, gevolgd door een
vechtpartij. Mevrouw S. kreeg een
klap in het gezicht, waardoor ze haar
neusbeen brak, en haar echtgenoot
werd met een combinatietang bewerkt.