Vragen staat vrij
In behouden haven
Pim. I'aiii en hun in hel Im jilrnim
w ilson en Brad
MASCOTT A' een voortreffelijk
uitgevoerde operette
Goed acterend koor
Bergen
Luister eens naar
Het Radioprogramma
Koedijk
WIENER MELANGE EEN
SUCCES-THRILLER
Oorterleek
KVP-candidafenlijst voor
gemeenteraad
LICHTE LOPEND
Oudorp
Elecfrisch net komt onder
de grond
Petten
Matige vertolking van „De
andere vrouw"
Petten reserves op dreef
MARKTBERICHTEN
WOENSDAG R APRIL 1983
Ziekenfonds
UET kan inderdaad voorkomen, dat
de man wel verplicht verzekerde
is, maar de vrouw en de kinderen
geen indirect verzekerden zijn. Dan
namelijk, wanneer het inkomen dat
de man in loondienst ontvangt in
feite slechts een gering deel van het
werkelijke inkomen is. In dat geval
dus, is de man wel ingeschreven als
verplicht verzekerde en krijgt hij
ook een coupon. Maar vrouw en kin
deren moeten vrijwillig worden ver
zekerd.
Oppassen
UET is natuurlijk heel aardig van
de betrokken schuldenaar, dat hij
U de belofte doet de f 800.te zul
len betalen van de verkoop van zijn
bedrijfje, vlak voor zijn emigratie'.
Uw vrees, dat hiervan niets komt is
gewettigd. Daarom kunt U wellicht
beter de zaak in handen van een
advocaat geven. Deze kan eventueel
beslag doen leggen, zo nodig zelfs op
bet passage-biljet. Betrokkene kan
dan zijn belofte nakomen, maar U
kunt verhinderen dat hij met „de
Noorderzon via de Grote Beer" ver-
trekt..
Ademhalings-
gymnasiiek
VERPLICHT verzekerden hebben
recht op ademhalingsgymnas-
tiek, welke kan worden beschouwd
als onderdeel van heilgymnastiek.
Op spraaklessen bestaat alleen recht,
wanneer ze deel uitmaken van een
medische behandeling, bijvoorbeeld
na de behandeling van een gespleten
verhemelte.
O die drift
CEN LEZERES heeft een schat van
een man (waarmee geluk ge
wenst), die echter verschrikkelijk
driftig is. Wat ze daar toch mee aan
moet? Wel, een psychiater zou dat
moeten zeggen tegen Uw man, dat
kunnen wij niet doen. Maar dit dan;
iemand die in zo'n bui verkeert,
denkt niet meer normaal. Zo abnor
maal is hij dan, dat redenering hem
voorbij gaat. De driftige heeft even
een aanval van verstandsverbijste
ring. Van die bekende kalmerende
middeltjes als: toe toe, maak je niet
zo kwaad, het is toch niet zo erg en
zo, gaan hem te enenmale voorbij.
De poging om een driftig mens te
kalmeren hebben evenveel kans als
die om een springvloed te keren.
En dus, mevrouw: zeg maar niets.
Hij moet even afreageren en dan is
hij weer Uw schat. Nog beter: help
hem afreageren. Pas U even aan bij
zijn innerlijke toestand en geef hem
de volle portie begrip en medege-
voelens, die hij net nodig heeft. Leg
er een flink schepje bovenop.
En wat dan gaat gebeuren? U ziet
dan de klassieke waarheid weer eens
herleven: en de strijd hield op
bij gebrek aan strijders. Op een be
paald moment keert het normale
denken terug en ontdekt hij een
beetje dwaas tegen windmolens te
strijden. Pas dan kunt U weer taal
tegen hem spreken van gezond ver
stand. Geen seconde eerder.
Er is nog een troost, mevrouw! Als
een meisje kiezen moet tussen een
driftige en een zelfzuchtige man, dan
kiest ze gelijk U deed, de eerste.
Wel uitkijken
UET is inderdaad nog steeds uitkij
ken bij welke verzekerings-instel-
ling men zich verzekert. Tenminste
bijalle niet-levensverzekeringen.
Deze instellingen staan onder geen
enkel toezicht en er is nogal wat kaf
onder het koren. Zelfs zijn er nog
vele eenmans-zaakjes, waarvan het
„hoofdkantoor" bestaat uit een zol
derkamertje of zo. Wij hadden dat
dezer dagen nog aan de hand met
een glasverzekering, waarvan alleen
de polissen solide waren, wat papier
soort bet eft! Daarbij lopen nog al
lerlei lieden verzekeringen te slui
ten, die er geen klap van af weten.
Informatie is in eigen belang steeds
aan te raden, evenals het kiezen van
een goede bemiddelaar. Kent u een
maatschappij, die U een aanbieding
doet niet, sluit dan ook niet direct af,
maar doe eerst navraag. Dat voor
komt narigheid.
Mag dat?
Wi
willen feesten. Het gezelschap
zal groot zijn. Daarom willen wij
NIEUWS UIT SCHERMERHORN
De zangvereniging „Nieuw Leven"
heeft voor een uitverkochte zaal, in
café mevr. wed. P. Freiture, een uit
voering van de operette „Mascotta" ge
geven. De muzikale leiding berustte bij
de heer Joh. .Gerritsen uit Bergen en
het is bepaald verwonderlijk wat deze
62-jarige dirigent op het gebied van de
operette met deze kleine groep altijd
weer, weet te bereiken. De heer Ger
ritsen is een operette-dirigent in hart
en nieren. Hij heeft ondanks zijn leef
tijd nog niets van z'n oude glorie verlo
ren. Ook deze avond waren zijn leiding en
JUDAS, AANGRIJPEND
PAASSPEL
De waarde van een goed lekenspel
is in onze over het algemeen nu niet
bepaald kerkse streken niet zo snel te
overschatten. Niettemin hebben de
lekenspelen in de laatste twintig jaar
weer aan populariteit gewonnen, een
populariteit, die nog steeds groeiende
is. Het bepaald karige Paasspelen
repertoire is in de loop van het vorige
jaar uitgebreid met het spel „Judas"
van Hubert Gignoux, een spel dat op
de avond van de eerste Paasdag ten
tonele werd gebracht in het vormings
centrum „De Haaf", te Bergen.-
De vorm, waarin het spel, gebouwd
de schaarse Judas-gegevens der Evan
geliën, gegoten is, doet wel wat denken
aan die van de befaamde „Brieven uit
de hel" van de Engelsman Lewis. De
persoonlijke kijk van de schrijver
vergt een consequente uitbeelding. Het
is een rauw verhaal. Judas Iskariot
doet zich vanaf het eerste moment
kennen als een man, die gespitst is op
het handeltje van de dag. Hij is kunst
graveur en iemand die risico's weet te
nemen. De man. die bovendien aan po
litiek wil gaan doen. Bij zijn buurman,
café-restauranthouder, verneemt hij
van een zekere Jezus, en wel zoveel,
dat hij het plan opvat om in diens
buurt wat te gaan rondhangen, aange
zien daar wei eens winst in kon zitten
De Duivel, die in dit Paasspel rond
wandelt als een keurig geklede heer,
en zonder wie het drama onmogelijk
zou zijn, was in het spel een belang
rijke factor.
Na de terugkomst van Judas in het
huis van zijn moeder, verklaart hij
Jezus voor een handige jongen te ver
slijten, maar hem toch niet voor een
diplomaat aan te zien.
De spanning tussen Christus en de
Duivel, die in de dialogen naar voren
werd gebracht, was sinister door de
voortdurende aanwezigheid en uit
beelding van de Duivelsfiguur.
De opvoering vond plaats in de in
tieme en zeer gezellige recreatiezaal
van het Hervormingscentrum. Het
werd in samenwerking met enige jon
gelui gebracht en geregisseerd door ds.
Post van Warmenhuizen. Buiten de
Paasgasten, die deze dagen in het cen
trum doorbrengen, waren belangstel
lenden in Bergen en omgeving uitge
nodigd deze opvoering bij te wonen,
een uitnodiging waarvan, gezien de
overvolte van het zaaltje, een dank-
baar gebruik was gemaakt.
burgerlijke stand
Geboren: Johannes J-, z. van D. J.
Duin en A. S. GroenewOud. Janna G..
d. van J. B. Verink en W. J. Meilink.
Getrouwd: Jacob Bakker en Jansje
J. Tond (Oudorp). Herman Steenman
en Trijntje Ruiter (Djakarta. Indonesië).
Albert Voorthuis en Clasina H. C. Kat.
Overleden: Margaretha Luttikhui
zen, 76 jaar.
begeleiding weer uitstekend en wij
hebben geconstateerd dat hij nog beter
is geworden.
In z'n rol van de Vorst van Piombino
deed hij ons genieten van zeer goed
spel, een voortreffelijke mimiek en bo
venal van goede zang: een mooie war
me basstem van groot volume en tech
nisch zeer verzorgd. De heer J. G. de
Jong voldeed als Pippo, de herder
eveneens aan onze verwachtingen. Hij
acteert goed en heeft een mooie 'tenor
stem. De heer T. Imming heeft ons als
Prins Fritelline bijzonder getroffen.
Nimmer zagen wij dit actieve lid zo
goed als thans. De heer A. van Wijk
had de grote rol van pachter Rocco te
vertolken. Voor het eerst speelde de
heer Van Wijk zulk een rol van bete
kenis, maar hij deed dit op een wijze
die alle lof verdient. Ook de dames
trokken niet alleen de aandacht door
hun schitterende costumes, maar even
eens door hun zeer goede spel en zang.
Gelukkig voor mej. R. Schotsman lagen
haar soli ditmaal niet zo erg hoog. Ze
heeft ons een prima vertolking gege
ven van de rol van Mascotta Bettina.
Mevr. M. A. Dragtsma-Mayenburg zingt
echter gemakkelijker. Men ziet aan
haar direct de geschoolde actrice en al
betreedt zij niet meer iedere avond het
toneel, van haar gratie, voordracht en
zangkunst heeft ze nog niets verloren.
Haar optreden was een genot voor al
len. De regie berustte bij mevr. D.
Kluft-Kan die wel een zeer groot aan
deel heeft gehad in het succes van deze
avond. Zij had de tonelen met de vele
figuranten iets levendigs gegeven en
van het zingende koor tevens een acte
rend koor gemaakt. Noemen wij nog de
mooie décors van de heer Groothuizen
uit Alkmaar en het vele applaus dat
het publiek de uitvoerenden aan het
slot van het stuk bracht.
een zaal huren, die een gedeelte is
van een restaurant zonder vergun
ning. Mag daar nu toch sterke drank
worden geschonken? Omdat het een
besloten club is, die avond? Nee,
daar moogt U die avond ook geen
sterke drank gebruiken.
Opgeven
LIOORT U eens: orde moet er zijn,
niet waar? We zijn wel in vrij
heid levende in een vrij land, be
halveDe juiste oplossing van dat
„behalve" bepaal» of de vrijheid blij
vende is. U mag ook als noodwet
trekker van alles. Als U dat maar
opgeeft aan de Raad van Arbeid. U
wilt gaan inwonen bij een weduw
naar, zijn huishouding waarnemen
en op Uw beurt gratis wonen en
eten. Dat mag! Als U het maar op
geeft, want Uw inkomen wordt gro
ter. Dat kan dus voeren tot enige
vermindering van de Noodwet uit
kering. En o. als men er achter
komt, zonder dat U het opgaf. Ook
aan de steun opgeven! Anders
In een gemeente in ons land gebeur
de dit: op een morgen, heel vroeg
werd hard gebeld. Verschrikt werd
de deur opengetrokken en direct
stormden twee mannen de trap op
regelrecht naar de slaapkamer. Ze
bekeken en bevoelden het bed.
Ambtenaren die controleerden of er
misschien sprake was van con
cubinaat bij deze (oude) mensen, die
beiden steun trokken, want dan zou
de steun (en de noodwet uitkerin)
minder worden. De wethouder dier
gemeente, naarstig op de hoogte ge
bracht merkte op: och ja, niet leuk,
maar hoe komen ze er anders ach
ter
Als men die ambtenaren op de trap
met een stoelHoe dan ook, we
leven in vrijheid. En eerlijk alles op
geven, ook eerst even uit het raam
kijken als er op een onguur tijdstip
wordt gebeld. Dat mag.
Valt dit onder de
verzekering
TEN JONGEMAN was aan het pas
sen, op kleuter.. De ouders van
kleuter waren naar het Zwarte
Kasteel, om te griezelen. Blijkbaar
ontstonden op enig moment nood-
ONZE lezers kunnen kos
teloos antwoord krij
gen op vragen en
moeilijkheden, bijvoorbeeld
over: juridische aangelegen
heden woning-kwesties, hu
welijksmoeilijkheden, opvoe
dingszorgen, sociale verzeke
ringswetten, assurantiezaken:
persoonlijke geestelijke moei
lijkheden. enz. U schrijft dan
de redactie en vermeldt links
op de enveloppe: Mentor
Desgewenst krijgt V persoon
lijk antwoord en wordt Uw
brief niet in de krant behan
deld. Alles wordt strikt ver
trouwelijk afgedaan.
zaak kleuter uit zijn legerstee te
halen, wegens kreten duidende op
springvloed. De jongeman-oppas,
heeft toen blijkbaar wat met kleuter
gespeeld (een avond alleen duj'rt
lang). Helaas sneefde een inktpot. Het
costuum van oppas kwam in on
bruikbare staat te verkeren. De
familie heeft echter een W.A.-polis
lopen. De vraag is nu: is de familie
verplicht de schade te vergoeden op
grond van de W.A.-bepalingen en
kan ze op die grond aanspraak ma
ken op vergoeding vanwege de ver
zekeringsmaatschappij? Het valt te
proberen. Maar Mentor vreest dat de
instelling zal onderzoeken of oppas
met die spelerij niet buiten zijn
ambts-halve boekje ging. Zijn taak
was oppassen. Dan zijn de „op
drachtgevers" niet aansprakelijk en
dus dan is dan de instelling het ook
niet.
Het recept
PORTUGESE RHAPSODIE van
Ernesto Half f ter. Half f ter is een
in 1905 te Madrid geboren Span
jaard, die sinds jaren in Portugal
woont. In zijn rhapsodïe waar
van Helena Costa de pianopartij
en het Radio-Phïlharmonisch Or
kest onder Paul van Kempen het
orkestrale deel verzorgt heeft
hij geen specifiek Portugese mu
ziek willen gevenhij heeft er
slechts volksmuziek in gebruikt
op dezelfde wijze waarop anders
nationale componisten dat heb
ben gedaan. Het werk is opge
dragen aan Halffters vriend Mau
rice Ravel en in 1940 voor het
'eerst uitgevoerd. In dit concert
horen we verder de Jupiter-sym-
phonie van Mozart en dr*e Danzas
Fantasticasvan de Spanjaard
Joaquin Turina. (Donderdag 20.05
over Hilversum II, 298 m.)
DONDERDAG 9 APRIL
HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 KRO,
10.00 NCRV, 10.40 KRO, 14.00—24.00
NCRV. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram.muziek.
7.15 Idem. 7.45 Morgengebed en Liturgi
sche kalender. 8.00 Nieuws en weerberich
ten. 8.15 Gram.muziek. 9.00 Voor de huis
vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Gram.
muziek. 10.00 Gram.muziek. 10.10 Morgen
dienst. 10.40 Reportage van de Huwelijks
inzegening van Erfgroothertog Jan van
Luxemburg en Prinses Josephine Char
lotte van België. Pl.m. 12.30 Land- en
Tuinbouwmededelingen. Pl.m. 12.33 Gra-
mofoonmuziek. 12.55 Zonnewijzer. 13.00
Nieuws en Katholiek nieuws. 13.20 Ge
wijde muziek. 14.00 Kamerorkest. 14.45
Voor de vrouw. 15-15 Gramjnuziek 15.25
Kamermuziek. 16.00 Bijbellezing. 16.30
Cello en piano. 16.55 Gram.muziek. 17.00
Voor de jeugd. 17.30 Gram.muziek. 17.40
Voordracht. 18.00 Reportage van de fees
telijkheden in de stad Luxemburg. 18.15
Vocaal ensemble en solist. 18.15 „Op de
QRANJE-PUDDING als volgt. De
basis is de gewone roompudding,
is deze uit de vorm, dan bedekken
met abrikozen-marmelade en wat
halve abrikozen, met de bolle kant
naar boven. De verdere garnering
bestaat uit klaverblaadjes gesneden
uit amandelen. Rond de pudding
eveneens abrikozen leggen, met kla
verblaadjes (op de abrikozen) van
schijfjes amandel..
WIE WEET.. Wie weet iets van een
beeldhouwer Matti? Een lezer
wil daar graag wat over weten.
Stelling". 18.45 Gram.muziek. 19.00 Nieuws
en weerberichten. 19.10 Levensvragen van
allerlei aard en een pastoraal antwoord.
19.30 Gram.muziek. 20.00 Radiokrant. 20.20
Gevarieerd programma. 21.45 Interviews.
22.10 Reportage van de feestelijkheden In
de stad Luxemburg. 22.20 Zang en piano.
22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en
S O.S.-berichten. 23.15—24.00 Gramofoon-
muziek.
HILVERSUM n, 298 m.: 7.00 AVRO.
7.50 VPRO, 8.00—24.00 AVRO. 7.00
Nieuws. 7.10 Gram.muziek. 7.15 Gym
nastiek. 7.30 Gram.muziek. 7.50 Dag
opening. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram.muziek.
9.00 Morgenwijding. 9.15 Liederen. 9.15
Voor de huisvrouw. 9.30 Gram.muziek.
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Amusements
muziek. 12.00 Instrumentaal trio. 12.15 In
't spionnetje. 12.30 Land- en Tuinbouw
mededelingen. 12.33 Pianospel. 12.50 Uit
het bedrijfsleven. 13.00 Nieuws. 13.15 Me
dedelingen en gram.muziek. 13.25 Mu-
sette-Orkest. 13.55 „Désirée", hoorspel.
14.45 Gram.muziek. 15.00 Voor zieken.
16.00 Tussen vier en vijf. 16.45 Voor de
jeugd. 17.30 Militaire causerie. 17.40 Gra-
mofoonmuziek. 17.45 Regeringsuitzending:
D. J. van Wijnen: „Cultuur aspecten in
Indonesië". 18.00 Nieuws. 18.15 Sportpro-
blemen. 18.25 Reportage of gram.muziek.
18.30 Lichte muziek. 19.00 Gesproken brief
uit Londen. 19.05 Jazzmuziek. 19.45 Or
gelspel. 20 00 Nieuws. 20.05 Radio Phil-
harmonisch-Orkesten soliste. 21.15 Mede
delingen. 21.20 Reportage. 21.30 Lichte
muziek. 22.10 „Mijn vriendin en ik", hoor
spel. 22.30 Viool en piano. 23.00 Nieuws.
23.15 Sportactualiteiten. 23.3024.00 Gra-
mofoonmuziek.
Directie:
J BIJLSMA en U K
Hoofdredacteur:
H M KOEMANS
Redactie:
-\chterdam 18, Tel 5
ADVERTENTIES en
ABONNEMENTEN:
Voordam 11, Tel. 3.
Postgiro 187294
93. Eenmaal op het bureau van de
commissaris gekomen, troffen zij deze
daar niet aan, maar wel zat er een oud
heertje in het wachtlokaal, dat vol be
langstelling naar de drie jongens keek,
die met de gebonden Billie binnenkwa
men. „Wat moet dat betekenen jon
gens?" vroeg het heertje geïnteresseerd.
„Hebben jullie een over gevangen?"
„Ja meneer. Wij hebben deze gevaar
lijke bandiet onschadelijk gemaakt",
antwoordde Pim trots, terwijl hij op
Billie wees. „Hij is een luchtbandiet,
die de atoom-raket van professor Split-
ser heeft gestolen". „Zo, zo en waar is
die atoom-eh-dinges dan?" vroeg het
oude heertje weer. „Oh, die staat nog
in de gang. Die is namelijk stukgegaan,
ziet U?" deelde Pim mee. „Maar weet
U misschien ook waar de commissaris
is? Wij moeten hem dringend spreken".
„Ja, de commissaris heeft wel een bood
schap achtergelaten", zei het heertje,
terwijl hij nadenkend over zijn lange I
baard streek. „Maar die boodschap was
bestemd voor een zekee Pim!" „Ja maat I
dat ben ik", riep Pim uit. „Ik heet Pim!" I
„Ben jij Pim?" herhaalde het heertje I
vriendelijk. „Dan moet je dadelijk naat I
dat oude varkenskot in het bos gaan, I
Er wacht jullie daar een grote belo. I
ning'. Nu was het de beurt van Pim om I
verbaasd te zijn. „Ja, gaan jullie maat
gauw. De commissaris zei, dat er haast I
bij was!" „Je, maar Billie dan?" riep I
Pim aarzelend. „We kunnen deze tin. I
diet hier toch zo maar niet achterla. I
ten?" ,En waarom niet?" riep het oud, I
heertje, terwijl hij hefti met het hoofd I
knikte. „Laat deze schurk maar aan mij
over. Ik ben óók nog een oud-politie. I
man, al zou je dat zo niet zeggen. Ik I
ben al heel wat jaartjes gepension. I
neerd, maar ik sta mijn mannetje, yraaj I
het maar aan de commissaris". 1
D- E NOORDELIJKEN he
goor hun bereidwillig]
I g^rhts zeshonderd zieke e
willen terugzenden. Hierv
De verbondenen hebben s
te doen terugkeren. Van
reden zou zijn, waarom
worden uitgebreid. De
uitmaken, hoeveel gevar
i zouden komen en geen g
hieraan toegevoegd. Tijd
de Amerikaanse schout-b
klc in" genoemd, en aange
gewond". Daardoor zoude
meende hjj geen reden
de communisten op dit m
(Advertentie, Ing. Med.)
De uitvoering van de Rederijkers
kamer „De Roos" in „Het Vergulde
Paard" is een groot succes geworden.
Gepresenteerd werd de thriller in drie
bedrijven „Wiener Melange", de ge
schiedenis van een mysterieuze moord,
die zich in een „Pension Munders" vol
trekt. De opvoering kenmerkte zich
door goede rolkennis, vlot spel, juiste
intonatie en uitmuntende uitbeelding,
Vooral in het derde bedrijf steeg de
spanning tot ongekende hoogte, oor
zaak van het donderende applaus, dat
de groep tenslotte in ontvangst mocht
nemen. Het stuk stond onder regie
van de heer H. v. d. Boogaarde.
POSTDUIF KOMEN AANVLIEGEN
Alhier is een postduif komen aan
vliegen. Het dier is geringd aan de
rechterpoot en genummerd XI-52-no.
6146087. De duif is opgehokt by J. de
Vet, Oostwijk 217.
De KVP-leden hebben gisteravond
de volgende candidatenlijst opgesteld
voor de a.s. gemeenteraadsverkiezin
gen: 1. C. J. Baltus, 2. N. G. v. d. Bijl,
3. P. Conijn, 4. J. J. de Koning, 5. J.
Stroomer.
(Advertentie, ing. Med.l
door
/-s i-s Mary Burchall
32)
„Heel goed, brigadier', antwoordde
Lucas uiterst kalm en beheerst.
Toen hij zich echter bij de deur om
keerde, zag Fiora. die achterin de hal
stond, hoe hij andermaal, met een voor
hem ongewoon gebaar van vermoeid
heid en spanning, de hand over 't ge
zicht streek. Onwillekeurig deed ze eni
ge schreden naar hem toe en zodra hij
haar zag herwon hij zijn zelfbeheersing.
,Is het politie-onderzoek afgelopen?"
vroeg ze.
„Ja. voorlopig. Maar natuurlijk komt
nu ros het „inquest".
„Zijn ze ik bedoel: is de politie nog
cp de toren geklommen"'"
„Dat spreekt van zelf. Ze moesten toch
z^en of er enig spoor was hoe ze van
de toren is gevallen".
„En was dat er?"
„O. ja, t was dadelijk te zien. Een
heel gat in de muur. Vlak bij de plek,
waar jij laatst erover wilde leunen".
Fiora huiverde. „Dus ze denken, dat
het een ongeluk was?" vroeg ze.
„Ik geloof, dat de brigadier volkomen
bevredigd was, maar natuurlijk moet de
lijkschouwer het ten slotte beslissen".
..Ja. dat is :o" O. was alles maar
voorbii. dacht ze hartstochtelijk. Goed
en wel voorbii. meende ze.
„De gasten behoeven niet te blijven
voor het „inquest", zeide Lucas. „Ik
denk. dat de meesten morgenochtend
wel zullen weggaan. Maar als je graag
hebt. dat Ashley nog blijft, Fiora, spreek
dat dan met hem af'.
„O, dank je wel!" Een ogenblik gloei
den haar wangen van opwinding en ze
glimlachte zo vrolijk als ze sinds het be
richt, dat Lucas haar had gebracht, niet
meer had gedaan.
Op zijn beurt even glimlachend, tikte
hij haar zacht op de wang. „In orde,
maak je geen zorgen. Ik geloof, dat al
les wel zal loslopen".
Fiora haastte zich weg, om Ashley het
door Lucas gedane aanbod te vertellen.
Ze vond haar verloofde pratende met
Barbara, maar toen hij Fiora zag, kwam
hii onmiddellijk naar haar toe en greep
haar bij de arm.
„Laat ons in de tuin gaan", stelde ze
voor. ,,'t Is in huis zo gedrukt"
Terwijl ze samen wegslenterden, deel
de ze hem mee wat Lucas had gezegd
over een langer verblijf van Ashley. En
ze voegde er bij: „Toe. blijf nog "wat,
als je kunt".
„Natuurlijk, kindlief. Hij boog zich
voorover en kuste baar naar hem opge
heven gezicht. „Je dacht toch niet, dat
ik je na wat hier gebeurd is alleen zou
achterlaten?"
„O. maar er Is ger-n enkele bijzondere
reden, waarom ik hier niet zou worden
achtergelaten, zoals jij het noemt",
sprak ze glimlachend. „Alleen zou ik
het juist nu bijzonder prettig vinder
als je nog wat bleef".
„Nu, ik zal blijven", verzekerde hij.
„En als ik weggaan, neem ik je mee".
„Maar Ashley!" Ze keek hem verrast
aan en zei toen: „Ik bedoel, dat Nan's
dood natuurlijk wel verschil maakt.
Daaraan had ik nog niet gedacht, maar
ik wil niet de schijn op me laden, dat ik
het huis ontvlucht na wat er is voorge
vallen".
„En ik wil niet de schijn op me laden,
dat ik mijn verloofde in de steek zou
laten op een plaats, waar vreemde din
gen gebeuren", antwoordde hii goedge
luimd maar beslist.
„Maar Ashley, doe niet zo mal", riep
ze, half lachend, half onthutst. „Je wilt
me toch niet wijsmaken, dat er enig ge-
voor voor miiof iemand anders be
staat, door hier te blijven?"
Ashley hield blijkbaar voet bij stuk en
was niet van zins, haar gelijk te geven.
„Hoor eens, lieve kind", hernam hij, „als
je tante eens niet door een ongeluk om
't leven is gekomen en volgens mij
wijzen alle tekenen er op, dat het geen
ongeluk was dan hebben we. nuchter
gezegd, een moordenaar in ons midden
Welnu, ik acht dit voldoende reden om
enige voorzorgen te treffen".
„Ikja, ik begrijp wat je bedoelt.
Maar als er zo iemand was. dan zou hii
door ellende en wanhoop tot zijn daad
zijn gekomen".
„Toegegeven. Maar gesteld eens. dat
je het een of ander bewijs in handen
kreeg, dat de ongeluk-theorie zou uit
schakelen, zou je dan geen ontzettende
bedreiging vormen voor iemand, die zijn
hoop niet ontdekt te worden, op deze
theorie had gevestigd?"
Onderwijl waren ze geleidelijk hee'
langzaam gaan lopen, maar nu bleef
Fiora plotseling stilstaan, terwijl haar
gezicht een onmiskenbare uitdrukking
van schrik vertoonde.
„Wat is er?" vroeg Ashley met van op
winding trillende stem.
„O nietsten minste niets bijzon
ders. Wat je zei. deed me aan iets den
ken. Dat is alles".
„Aan iéts, dat de ongeluk-theorie ver
werpt?" vroeg hij dringend.
Ze anwoordde niet dadelijk, maar
dacht aan Lucas' raad om te vergeten
wat ze Nan had horen zeggen. Had hij
soms bedoeld, dat zij Fiora, het moest
vergeten ter wille van haar eigen veilig
heid?
„Fiora". hield Ashley aan, zacht haar
arm drukkend. „Wat is er? Vertel me,
wat je je plotseling herinnerde?"
Maar Fiora schudde het hoofd. „Neen,
't hield vrijwel zeker geen verband met
wat je daareven zei".
„Toch had ik graag, dat je het me ver
telde", zei Ashley ontevreden.
„Neen", riep ze bijna heftig. „Ik wil
niet elk denkbeeldig spoor van ver
denking volgen. Het leven wordt on
draaglijk als we beginnen met op grond
van een paar woorden ieder te gaan
verdenken en allerlei gissingen te ma
ken".
„Maar het leven zou óók ondraaglijk
worden", bracht Ashley haar gemelijk
onder het oog, „als we zo dwaas wa
ren, ons natuurlijk instinct van zelf
behoud uit te schakelen en hardnekkig
weigeren, een verdachte omstandig
heid ook als zodanig te erkennen".
Flora haalde mismoedig de schou
ders op. „Als je zó spreekt, Ashley,
maak je me diep rampzalig. Je doet,
alsof we door gevaren omringd zijn,
In elk geval zullen de meeste gaslen
morgen vertrekken".
„Dat vermindert tenminste het aan
tal verdachten", gaf hij iets opgewek
ter toe. „Inderdaad beperkt het zich
dan tot de familieleden en ons
zelf".
„Met en benevens Tom Harmon",
zei Fiora wat ondoordacht.
„Lieve help, ja! Ik had hém totaal
vergeten". Enige ogenblikken scheen
Ashley het mogelijke verband tussen
Nan's overlijden en Tom Harmon na te
gaan, maar toen schudde hij het hcofd.
„Neen, voor mij is hij niet verdachte
Nummer Eén".
(Wordt vervolgd)
Het bovengronds electrisch net staan.
de aan de Herenweg in de kom van I
het dorp, wordt vervangen door een on. I
dergronds kabelnet. In verband met het I
groot aantal leidingen, dat reeds in de I
straat aanwezig is, wordt de kabel onder I
de erven vóór de huizen gelegd. Het I
werk wordt uitgevoerd door de firmil
Zwaag uit Heiloo. Ook in de woning. I
bouw heerst bedrijvigheid. Er zijn zet
woningen in aanbouw.
„De andere vrouw" is een aardig blij.
spel en wij geloven dat het een succet I
kan worden. Dat is het met Pasen in
Het wapen van Petten echter niet ge.
worden, toen de toneelclub Vogido van
Burgerbrug het opvoerde. Daarvoor I
was de rolkennis bepaald te zwak, ont-1
brak aldus de vaart, terwijl men boven-1
dien niet beschikte over de juiste I
krachten om de verschillende rollen uit
te beelden. Ook de belangstelling
het publiek was niet bepaald overwel
digend.
De reserves van Petten hadden het
tegen het met tien man spelend Nieu
we Niedorp III niet te moeilijk. Met de I
wind mee kwam de rust met 41. We I
verwachten, dat N. Niedorp daarna uit
een ander vaatje zou gaan tappen,
maar het was weer Petten, dat de toon I
aangaf en de eindstand bracht op 7-2-1
Ons kaartje geeft een o
de huidige^ stand van zak
Het bovenste deet toom
der gevechtslinies en dut
aan, waar het laatst ■■wen
het onderste inzonderheid
der gevangenenka
BROEK OP LANGEDIJK, 8 April. - I
75000 kg rede kool I 7—12.10, II 7-10;
95000 kg gele kool I 6.50—16.30, II 6.50—
9.10; 35000 kg Deense witte 6—10.30;
3000 kg peen B 15.50—15.70, C 9.10-
9.70; 2500 witlof I 37—43, II 27—34,
WARMENHUIZEN, 8 April 125100 I
kg rode kool 711.70; 18300 kg gek
kool 6.5011.30; 28200 kg Deense witte
6—10; 1000 kg peen B 15—15.40, C 8- I
8.50.
Medemblik, 7 April Rode koo
7—10.40, Peen B 5—13.80, Rode biet
A 7, B 5.80, hoge biet B 4, Witlof I
43, II 38.
(Advertentie, Ing Med)
ANTWOORDEN HERSENGYMNASTIEK
1. Een gehucht zal nooit een kerk heb*
ben. 2. Baai. 3. Uit eierensaus me|
olie, mosterd en azijn. 4. Bij paarden;
zich te sterk vertonende ruggestreng.
5. Van 18181877. Gemalin van Koning
Willem III. 6. 10 poten. 7. Voor het
wegnemen van de was en honing uit de
bijenkorven. 8. Geel. 9. Lotion is a0
vloeistof om de haren te wassen of te Par'
fumeren; friction is de behandeling
10. Aanvankelijk uit 36, waarvan onder
bolsjewistisch regime 5 zijn geschrapt.
OPLOSSING KRUISWOORDPUZZLE
Horizontaal: 1. pal, 4 top, 6 t.g.v-, J
oker, 10 prei, 11 pen, 12 kat, 14 ets, IJ
lago, 17 abdij, 19 de, 20 ruïne, 21 da,
r;bes, 25 kroes, 27 Ee. 28 o.l 29 fl1»
32 tempo, 34 t.a., 35 jager, 36 O.T., 87
wieg, 39 Eden, 41 sir, 42 ook, 44. Ma,
46 unie, 47 pret, 48. les, 49 K-M-A-.
50 ent.
Verticaal: 1. pop, 2. akelei, 3. Lena,
ora, 6 tred 7 getijde. 8 vis, 12 kous,
tank, 16 Greetje. 18 beroerd, 19 drift, 0
aspot, 24 bei, 26 olm 30 laine, 31 sag0'
32 teek, 33 ponden, 38 iris, 40 Eire,
sul, 43 oom, 45 A.A.T,
Groot aantal sla
Op een der drukste pu
Londense ondergrondse, n
het Oostlondense station S
gisteravond twee treinen
gereden. Vermoedelijk zij:
en twintig personen om;
ongeluk gebeurde in de l
de spitsuren.
In allerijl werden medic:
colonnes en ambulances n
i van de ramp gedirigeerd,
de omgeving van het st:
opgeroepen om deel te ne
reddingswerk, dat echter
aan ruimte zeer ernstig
merd. De treinen waren
die van hun dagelijkse arb
terugkeerden. Een groot a
De Amerikaanse minist
fensie, Wilson en genen
voorzitter van de commiss
nkaanse stafchefs, zull<
Week Dinsdag naar Eur<
Bradley zal op lö April de
van de pérmanente milit
sie van de NAVO bijwon<
zal, na een bezoek aan
Parijs aan de bijeenkom
NAVO-ministers van De
1 hemen*
J Daarna zullen Bradley
I Amerikaanse eenheden e
Oostenrijk, Triest, Italië
Afrika bezoeken. Zij zijn
Mei naar de Ver. Staten te
WEEdBERl
Verwachting tot morj
VEEL BEWOLK
Zwaai bewolkt rnet
hoofdzakelijk in de zuic
van het land, wat lit
Overwegend matige wi
telijke richtingen. Van
gens nachtvorst. Oven*
t,SSK?er "S in temper
K^on „AG' Zon °P
.JÜjp Maan cp 4.24. c