Vragen staat vrij In behouden haven Pim. I'aiii en hun in hel Im jilrnim w ilson en Brad MASCOTT A' een voortreffelijk uitgevoerde operette Goed acterend koor Bergen Luister eens naar Het Radioprogramma Koedijk WIENER MELANGE EEN SUCCES-THRILLER Oorterleek KVP-candidafenlijst voor gemeenteraad LICHTE LOPEND Oudorp Elecfrisch net komt onder de grond Petten Matige vertolking van „De andere vrouw" Petten reserves op dreef MARKTBERICHTEN WOENSDAG R APRIL 1983 Ziekenfonds UET kan inderdaad voorkomen, dat de man wel verplicht verzekerde is, maar de vrouw en de kinderen geen indirect verzekerden zijn. Dan namelijk, wanneer het inkomen dat de man in loondienst ontvangt in feite slechts een gering deel van het werkelijke inkomen is. In dat geval dus, is de man wel ingeschreven als verplicht verzekerde en krijgt hij ook een coupon. Maar vrouw en kin deren moeten vrijwillig worden ver zekerd. Oppassen UET is natuurlijk heel aardig van de betrokken schuldenaar, dat hij U de belofte doet de f 800.te zul len betalen van de verkoop van zijn bedrijfje, vlak voor zijn emigratie'. Uw vrees, dat hiervan niets komt is gewettigd. Daarom kunt U wellicht beter de zaak in handen van een advocaat geven. Deze kan eventueel beslag doen leggen, zo nodig zelfs op bet passage-biljet. Betrokkene kan dan zijn belofte nakomen, maar U kunt verhinderen dat hij met „de Noorderzon via de Grote Beer" ver- trekt.. Ademhalings- gymnasiiek VERPLICHT verzekerden hebben recht op ademhalingsgymnas- tiek, welke kan worden beschouwd als onderdeel van heilgymnastiek. Op spraaklessen bestaat alleen recht, wanneer ze deel uitmaken van een medische behandeling, bijvoorbeeld na de behandeling van een gespleten verhemelte. O die drift CEN LEZERES heeft een schat van een man (waarmee geluk ge wenst), die echter verschrikkelijk driftig is. Wat ze daar toch mee aan moet? Wel, een psychiater zou dat moeten zeggen tegen Uw man, dat kunnen wij niet doen. Maar dit dan; iemand die in zo'n bui verkeert, denkt niet meer normaal. Zo abnor maal is hij dan, dat redenering hem voorbij gaat. De driftige heeft even een aanval van verstandsverbijste ring. Van die bekende kalmerende middeltjes als: toe toe, maak je niet zo kwaad, het is toch niet zo erg en zo, gaan hem te enenmale voorbij. De poging om een driftig mens te kalmeren hebben evenveel kans als die om een springvloed te keren. En dus, mevrouw: zeg maar niets. Hij moet even afreageren en dan is hij weer Uw schat. Nog beter: help hem afreageren. Pas U even aan bij zijn innerlijke toestand en geef hem de volle portie begrip en medege- voelens, die hij net nodig heeft. Leg er een flink schepje bovenop. En wat dan gaat gebeuren? U ziet dan de klassieke waarheid weer eens herleven: en de strijd hield op bij gebrek aan strijders. Op een be paald moment keert het normale denken terug en ontdekt hij een beetje dwaas tegen windmolens te strijden. Pas dan kunt U weer taal tegen hem spreken van gezond ver stand. Geen seconde eerder. Er is nog een troost, mevrouw! Als een meisje kiezen moet tussen een driftige en een zelfzuchtige man, dan kiest ze gelijk U deed, de eerste. Wel uitkijken UET is inderdaad nog steeds uitkij ken bij welke verzekerings-instel- ling men zich verzekert. Tenminste bijalle niet-levensverzekeringen. Deze instellingen staan onder geen enkel toezicht en er is nogal wat kaf onder het koren. Zelfs zijn er nog vele eenmans-zaakjes, waarvan het „hoofdkantoor" bestaat uit een zol derkamertje of zo. Wij hadden dat dezer dagen nog aan de hand met een glasverzekering, waarvan alleen de polissen solide waren, wat papier soort bet eft! Daarbij lopen nog al lerlei lieden verzekeringen te slui ten, die er geen klap van af weten. Informatie is in eigen belang steeds aan te raden, evenals het kiezen van een goede bemiddelaar. Kent u een maatschappij, die U een aanbieding doet niet, sluit dan ook niet direct af, maar doe eerst navraag. Dat voor komt narigheid. Mag dat? Wi willen feesten. Het gezelschap zal groot zijn. Daarom willen wij NIEUWS UIT SCHERMERHORN De zangvereniging „Nieuw Leven" heeft voor een uitverkochte zaal, in café mevr. wed. P. Freiture, een uit voering van de operette „Mascotta" ge geven. De muzikale leiding berustte bij de heer Joh. .Gerritsen uit Bergen en het is bepaald verwonderlijk wat deze 62-jarige dirigent op het gebied van de operette met deze kleine groep altijd weer, weet te bereiken. De heer Ger ritsen is een operette-dirigent in hart en nieren. Hij heeft ondanks zijn leef tijd nog niets van z'n oude glorie verlo ren. Ook deze avond waren zijn leiding en JUDAS, AANGRIJPEND PAASSPEL De waarde van een goed lekenspel is in onze over het algemeen nu niet bepaald kerkse streken niet zo snel te overschatten. Niettemin hebben de lekenspelen in de laatste twintig jaar weer aan populariteit gewonnen, een populariteit, die nog steeds groeiende is. Het bepaald karige Paasspelen repertoire is in de loop van het vorige jaar uitgebreid met het spel „Judas" van Hubert Gignoux, een spel dat op de avond van de eerste Paasdag ten tonele werd gebracht in het vormings centrum „De Haaf", te Bergen.- De vorm, waarin het spel, gebouwd de schaarse Judas-gegevens der Evan geliën, gegoten is, doet wel wat denken aan die van de befaamde „Brieven uit de hel" van de Engelsman Lewis. De persoonlijke kijk van de schrijver vergt een consequente uitbeelding. Het is een rauw verhaal. Judas Iskariot doet zich vanaf het eerste moment kennen als een man, die gespitst is op het handeltje van de dag. Hij is kunst graveur en iemand die risico's weet te nemen. De man. die bovendien aan po litiek wil gaan doen. Bij zijn buurman, café-restauranthouder, verneemt hij van een zekere Jezus, en wel zoveel, dat hij het plan opvat om in diens buurt wat te gaan rondhangen, aange zien daar wei eens winst in kon zitten De Duivel, die in dit Paasspel rond wandelt als een keurig geklede heer, en zonder wie het drama onmogelijk zou zijn, was in het spel een belang rijke factor. Na de terugkomst van Judas in het huis van zijn moeder, verklaart hij Jezus voor een handige jongen te ver slijten, maar hem toch niet voor een diplomaat aan te zien. De spanning tussen Christus en de Duivel, die in de dialogen naar voren werd gebracht, was sinister door de voortdurende aanwezigheid en uit beelding van de Duivelsfiguur. De opvoering vond plaats in de in tieme en zeer gezellige recreatiezaal van het Hervormingscentrum. Het werd in samenwerking met enige jon gelui gebracht en geregisseerd door ds. Post van Warmenhuizen. Buiten de Paasgasten, die deze dagen in het cen trum doorbrengen, waren belangstel lenden in Bergen en omgeving uitge nodigd deze opvoering bij te wonen, een uitnodiging waarvan, gezien de overvolte van het zaaltje, een dank- baar gebruik was gemaakt. burgerlijke stand Geboren: Johannes J-, z. van D. J. Duin en A. S. GroenewOud. Janna G.. d. van J. B. Verink en W. J. Meilink. Getrouwd: Jacob Bakker en Jansje J. Tond (Oudorp). Herman Steenman en Trijntje Ruiter (Djakarta. Indonesië). Albert Voorthuis en Clasina H. C. Kat. Overleden: Margaretha Luttikhui zen, 76 jaar. begeleiding weer uitstekend en wij hebben geconstateerd dat hij nog beter is geworden. In z'n rol van de Vorst van Piombino deed hij ons genieten van zeer goed spel, een voortreffelijke mimiek en bo venal van goede zang: een mooie war me basstem van groot volume en tech nisch zeer verzorgd. De heer J. G. de Jong voldeed als Pippo, de herder eveneens aan onze verwachtingen. Hij acteert goed en heeft een mooie 'tenor stem. De heer T. Imming heeft ons als Prins Fritelline bijzonder getroffen. Nimmer zagen wij dit actieve lid zo goed als thans. De heer A. van Wijk had de grote rol van pachter Rocco te vertolken. Voor het eerst speelde de heer Van Wijk zulk een rol van bete kenis, maar hij deed dit op een wijze die alle lof verdient. Ook de dames trokken niet alleen de aandacht door hun schitterende costumes, maar even eens door hun zeer goede spel en zang. Gelukkig voor mej. R. Schotsman lagen haar soli ditmaal niet zo erg hoog. Ze heeft ons een prima vertolking gege ven van de rol van Mascotta Bettina. Mevr. M. A. Dragtsma-Mayenburg zingt echter gemakkelijker. Men ziet aan haar direct de geschoolde actrice en al betreedt zij niet meer iedere avond het toneel, van haar gratie, voordracht en zangkunst heeft ze nog niets verloren. Haar optreden was een genot voor al len. De regie berustte bij mevr. D. Kluft-Kan die wel een zeer groot aan deel heeft gehad in het succes van deze avond. Zij had de tonelen met de vele figuranten iets levendigs gegeven en van het zingende koor tevens een acte rend koor gemaakt. Noemen wij nog de mooie décors van de heer Groothuizen uit Alkmaar en het vele applaus dat het publiek de uitvoerenden aan het slot van het stuk bracht. een zaal huren, die een gedeelte is van een restaurant zonder vergun ning. Mag daar nu toch sterke drank worden geschonken? Omdat het een besloten club is, die avond? Nee, daar moogt U die avond ook geen sterke drank gebruiken. Opgeven LIOORT U eens: orde moet er zijn, niet waar? We zijn wel in vrij heid levende in een vrij land, be halveDe juiste oplossing van dat „behalve" bepaal» of de vrijheid blij vende is. U mag ook als noodwet trekker van alles. Als U dat maar opgeeft aan de Raad van Arbeid. U wilt gaan inwonen bij een weduw naar, zijn huishouding waarnemen en op Uw beurt gratis wonen en eten. Dat mag! Als U het maar op geeft, want Uw inkomen wordt gro ter. Dat kan dus voeren tot enige vermindering van de Noodwet uit kering. En o. als men er achter komt, zonder dat U het opgaf. Ook aan de steun opgeven! Anders In een gemeente in ons land gebeur de dit: op een morgen, heel vroeg werd hard gebeld. Verschrikt werd de deur opengetrokken en direct stormden twee mannen de trap op regelrecht naar de slaapkamer. Ze bekeken en bevoelden het bed. Ambtenaren die controleerden of er misschien sprake was van con cubinaat bij deze (oude) mensen, die beiden steun trokken, want dan zou de steun (en de noodwet uitkerin) minder worden. De wethouder dier gemeente, naarstig op de hoogte ge bracht merkte op: och ja, niet leuk, maar hoe komen ze er anders ach ter Als men die ambtenaren op de trap met een stoelHoe dan ook, we leven in vrijheid. En eerlijk alles op geven, ook eerst even uit het raam kijken als er op een onguur tijdstip wordt gebeld. Dat mag. Valt dit onder de verzekering TEN JONGEMAN was aan het pas sen, op kleuter.. De ouders van kleuter waren naar het Zwarte Kasteel, om te griezelen. Blijkbaar ontstonden op enig moment nood- ONZE lezers kunnen kos teloos antwoord krij gen op vragen en moeilijkheden, bijvoorbeeld over: juridische aangelegen heden woning-kwesties, hu welijksmoeilijkheden, opvoe dingszorgen, sociale verzeke ringswetten, assurantiezaken: persoonlijke geestelijke moei lijkheden. enz. U schrijft dan de redactie en vermeldt links op de enveloppe: Mentor Desgewenst krijgt V persoon lijk antwoord en wordt Uw brief niet in de krant behan deld. Alles wordt strikt ver trouwelijk afgedaan. zaak kleuter uit zijn legerstee te halen, wegens kreten duidende op springvloed. De jongeman-oppas, heeft toen blijkbaar wat met kleuter gespeeld (een avond alleen duj'rt lang). Helaas sneefde een inktpot. Het costuum van oppas kwam in on bruikbare staat te verkeren. De familie heeft echter een W.A.-polis lopen. De vraag is nu: is de familie verplicht de schade te vergoeden op grond van de W.A.-bepalingen en kan ze op die grond aanspraak ma ken op vergoeding vanwege de ver zekeringsmaatschappij? Het valt te proberen. Maar Mentor vreest dat de instelling zal onderzoeken of oppas met die spelerij niet buiten zijn ambts-halve boekje ging. Zijn taak was oppassen. Dan zijn de „op drachtgevers" niet aansprakelijk en dus dan is dan de instelling het ook niet. Het recept PORTUGESE RHAPSODIE van Ernesto Half f ter. Half f ter is een in 1905 te Madrid geboren Span jaard, die sinds jaren in Portugal woont. In zijn rhapsodïe waar van Helena Costa de pianopartij en het Radio-Phïlharmonisch Or kest onder Paul van Kempen het orkestrale deel verzorgt heeft hij geen specifiek Portugese mu ziek willen gevenhij heeft er slechts volksmuziek in gebruikt op dezelfde wijze waarop anders nationale componisten dat heb ben gedaan. Het werk is opge dragen aan Halffters vriend Mau rice Ravel en in 1940 voor het 'eerst uitgevoerd. In dit concert horen we verder de Jupiter-sym- phonie van Mozart en dr*e Danzas Fantasticasvan de Spanjaard Joaquin Turina. (Donderdag 20.05 over Hilversum II, 298 m.) DONDERDAG 9 APRIL HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 KRO, 10.00 NCRV, 10.40 KRO, 14.00—24.00 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram.muziek. 7.15 Idem. 7.45 Morgengebed en Liturgi sche kalender. 8.00 Nieuws en weerberich ten. 8.15 Gram.muziek. 9.00 Voor de huis vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Gram. muziek. 10.00 Gram.muziek. 10.10 Morgen dienst. 10.40 Reportage van de Huwelijks inzegening van Erfgroothertog Jan van Luxemburg en Prinses Josephine Char lotte van België. Pl.m. 12.30 Land- en Tuinbouwmededelingen. Pl.m. 12.33 Gra- mofoonmuziek. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Katholiek nieuws. 13.20 Ge wijde muziek. 14.00 Kamerorkest. 14.45 Voor de vrouw. 15-15 Gramjnuziek 15.25 Kamermuziek. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Cello en piano. 16.55 Gram.muziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram.muziek. 17.40 Voordracht. 18.00 Reportage van de fees telijkheden in de stad Luxemburg. 18.15 Vocaal ensemble en solist. 18.15 „Op de QRANJE-PUDDING als volgt. De basis is de gewone roompudding, is deze uit de vorm, dan bedekken met abrikozen-marmelade en wat halve abrikozen, met de bolle kant naar boven. De verdere garnering bestaat uit klaverblaadjes gesneden uit amandelen. Rond de pudding eveneens abrikozen leggen, met kla verblaadjes (op de abrikozen) van schijfjes amandel.. WIE WEET.. Wie weet iets van een beeldhouwer Matti? Een lezer wil daar graag wat over weten. Stelling". 18.45 Gram.muziek. 19.00 Nieuws en weerberichten. 19.10 Levensvragen van allerlei aard en een pastoraal antwoord. 19.30 Gram.muziek. 20.00 Radiokrant. 20.20 Gevarieerd programma. 21.45 Interviews. 22.10 Reportage van de feestelijkheden In de stad Luxemburg. 22.20 Zang en piano. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en S O.S.-berichten. 23.15—24.00 Gramofoon- muziek. HILVERSUM n, 298 m.: 7.00 AVRO. 7.50 VPRO, 8.00—24.00 AVRO. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram.muziek. 7.15 Gym nastiek. 7.30 Gram.muziek. 7.50 Dag opening. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram.muziek. 9.00 Morgenwijding. 9.15 Liederen. 9.15 Voor de huisvrouw. 9.30 Gram.muziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Amusements muziek. 12.00 Instrumentaal trio. 12.15 In 't spionnetje. 12.30 Land- en Tuinbouw mededelingen. 12.33 Pianospel. 12.50 Uit het bedrijfsleven. 13.00 Nieuws. 13.15 Me dedelingen en gram.muziek. 13.25 Mu- sette-Orkest. 13.55 „Désirée", hoorspel. 14.45 Gram.muziek. 15.00 Voor zieken. 16.00 Tussen vier en vijf. 16.45 Voor de jeugd. 17.30 Militaire causerie. 17.40 Gra- mofoonmuziek. 17.45 Regeringsuitzending: D. J. van Wijnen: „Cultuur aspecten in Indonesië". 18.00 Nieuws. 18.15 Sportpro- blemen. 18.25 Reportage of gram.muziek. 18.30 Lichte muziek. 19.00 Gesproken brief uit Londen. 19.05 Jazzmuziek. 19.45 Or gelspel. 20 00 Nieuws. 20.05 Radio Phil- harmonisch-Orkesten soliste. 21.15 Mede delingen. 21.20 Reportage. 21.30 Lichte muziek. 22.10 „Mijn vriendin en ik", hoor spel. 22.30 Viool en piano. 23.00 Nieuws. 23.15 Sportactualiteiten. 23.3024.00 Gra- mofoonmuziek. Directie: J BIJLSMA en U K Hoofdredacteur: H M KOEMANS Redactie: -\chterdam 18, Tel 5 ADVERTENTIES en ABONNEMENTEN: Voordam 11, Tel. 3. Postgiro 187294 93. Eenmaal op het bureau van de commissaris gekomen, troffen zij deze daar niet aan, maar wel zat er een oud heertje in het wachtlokaal, dat vol be langstelling naar de drie jongens keek, die met de gebonden Billie binnenkwa men. „Wat moet dat betekenen jon gens?" vroeg het heertje geïnteresseerd. „Hebben jullie een over gevangen?" „Ja meneer. Wij hebben deze gevaar lijke bandiet onschadelijk gemaakt", antwoordde Pim trots, terwijl hij op Billie wees. „Hij is een luchtbandiet, die de atoom-raket van professor Split- ser heeft gestolen". „Zo, zo en waar is die atoom-eh-dinges dan?" vroeg het oude heertje weer. „Oh, die staat nog in de gang. Die is namelijk stukgegaan, ziet U?" deelde Pim mee. „Maar weet U misschien ook waar de commissaris is? Wij moeten hem dringend spreken". „Ja, de commissaris heeft wel een bood schap achtergelaten", zei het heertje, terwijl hij nadenkend over zijn lange I baard streek. „Maar die boodschap was bestemd voor een zekee Pim!" „Ja maat I dat ben ik", riep Pim uit. „Ik heet Pim!" I „Ben jij Pim?" herhaalde het heertje I vriendelijk. „Dan moet je dadelijk naat I dat oude varkenskot in het bos gaan, I Er wacht jullie daar een grote belo. I ning'. Nu was het de beurt van Pim om I verbaasd te zijn. „Ja, gaan jullie maat gauw. De commissaris zei, dat er haast I bij was!" „Je, maar Billie dan?" riep I Pim aarzelend. „We kunnen deze tin. I diet hier toch zo maar niet achterla. I ten?" ,En waarom niet?" riep het oud, I heertje, terwijl hij hefti met het hoofd I knikte. „Laat deze schurk maar aan mij over. Ik ben óók nog een oud-politie. I man, al zou je dat zo niet zeggen. Ik I ben al heel wat jaartjes gepension. I neerd, maar ik sta mijn mannetje, yraaj I het maar aan de commissaris". 1 D- E NOORDELIJKEN he goor hun bereidwillig] I g^rhts zeshonderd zieke e willen terugzenden. Hierv De verbondenen hebben s te doen terugkeren. Van reden zou zijn, waarom worden uitgebreid. De uitmaken, hoeveel gevar i zouden komen en geen g hieraan toegevoegd. Tijd de Amerikaanse schout-b klc in" genoemd, en aange gewond". Daardoor zoude meende hjj geen reden de communisten op dit m (Advertentie, Ing. Med.) De uitvoering van de Rederijkers kamer „De Roos" in „Het Vergulde Paard" is een groot succes geworden. Gepresenteerd werd de thriller in drie bedrijven „Wiener Melange", de ge schiedenis van een mysterieuze moord, die zich in een „Pension Munders" vol trekt. De opvoering kenmerkte zich door goede rolkennis, vlot spel, juiste intonatie en uitmuntende uitbeelding, Vooral in het derde bedrijf steeg de spanning tot ongekende hoogte, oor zaak van het donderende applaus, dat de groep tenslotte in ontvangst mocht nemen. Het stuk stond onder regie van de heer H. v. d. Boogaarde. POSTDUIF KOMEN AANVLIEGEN Alhier is een postduif komen aan vliegen. Het dier is geringd aan de rechterpoot en genummerd XI-52-no. 6146087. De duif is opgehokt by J. de Vet, Oostwijk 217. De KVP-leden hebben gisteravond de volgende candidatenlijst opgesteld voor de a.s. gemeenteraadsverkiezin gen: 1. C. J. Baltus, 2. N. G. v. d. Bijl, 3. P. Conijn, 4. J. J. de Koning, 5. J. Stroomer. (Advertentie, ing. Med.l door /-s i-s Mary Burchall 32) „Heel goed, brigadier', antwoordde Lucas uiterst kalm en beheerst. Toen hij zich echter bij de deur om keerde, zag Fiora. die achterin de hal stond, hoe hij andermaal, met een voor hem ongewoon gebaar van vermoeid heid en spanning, de hand over 't ge zicht streek. Onwillekeurig deed ze eni ge schreden naar hem toe en zodra hij haar zag herwon hij zijn zelfbeheersing. ,Is het politie-onderzoek afgelopen?" vroeg ze. „Ja. voorlopig. Maar natuurlijk komt nu ros het „inquest". „Zijn ze ik bedoel: is de politie nog cp de toren geklommen"'" „Dat spreekt van zelf. Ze moesten toch z^en of er enig spoor was hoe ze van de toren is gevallen". „En was dat er?" „O. ja, t was dadelijk te zien. Een heel gat in de muur. Vlak bij de plek, waar jij laatst erover wilde leunen". Fiora huiverde. „Dus ze denken, dat het een ongeluk was?" vroeg ze. „Ik geloof, dat de brigadier volkomen bevredigd was, maar natuurlijk moet de lijkschouwer het ten slotte beslissen". ..Ja. dat is :o" O. was alles maar voorbii. dacht ze hartstochtelijk. Goed en wel voorbii. meende ze. „De gasten behoeven niet te blijven voor het „inquest", zeide Lucas. „Ik denk. dat de meesten morgenochtend wel zullen weggaan. Maar als je graag hebt. dat Ashley nog blijft, Fiora, spreek dat dan met hem af'. „O, dank je wel!" Een ogenblik gloei den haar wangen van opwinding en ze glimlachte zo vrolijk als ze sinds het be richt, dat Lucas haar had gebracht, niet meer had gedaan. Op zijn beurt even glimlachend, tikte hij haar zacht op de wang. „In orde, maak je geen zorgen. Ik geloof, dat al les wel zal loslopen". Fiora haastte zich weg, om Ashley het door Lucas gedane aanbod te vertellen. Ze vond haar verloofde pratende met Barbara, maar toen hij Fiora zag, kwam hii onmiddellijk naar haar toe en greep haar bij de arm. „Laat ons in de tuin gaan", stelde ze voor. ,,'t Is in huis zo gedrukt" Terwijl ze samen wegslenterden, deel de ze hem mee wat Lucas had gezegd over een langer verblijf van Ashley. En ze voegde er bij: „Toe. blijf nog "wat, als je kunt". „Natuurlijk, kindlief. Hij boog zich voorover en kuste baar naar hem opge heven gezicht. „Je dacht toch niet, dat ik je na wat hier gebeurd is alleen zou achterlaten?" „O. maar er Is ger-n enkele bijzondere reden, waarom ik hier niet zou worden achtergelaten, zoals jij het noemt", sprak ze glimlachend. „Alleen zou ik het juist nu bijzonder prettig vinder als je nog wat bleef". „Nu, ik zal blijven", verzekerde hij. „En als ik weggaan, neem ik je mee". „Maar Ashley!" Ze keek hem verrast aan en zei toen: „Ik bedoel, dat Nan's dood natuurlijk wel verschil maakt. Daaraan had ik nog niet gedacht, maar ik wil niet de schijn op me laden, dat ik het huis ontvlucht na wat er is voorge vallen". „En ik wil niet de schijn op me laden, dat ik mijn verloofde in de steek zou laten op een plaats, waar vreemde din gen gebeuren", antwoordde hii goedge luimd maar beslist. „Maar Ashley, doe niet zo mal", riep ze, half lachend, half onthutst. „Je wilt me toch niet wijsmaken, dat er enig ge- voor voor miiof iemand anders be staat, door hier te blijven?" Ashley hield blijkbaar voet bij stuk en was niet van zins, haar gelijk te geven. „Hoor eens, lieve kind", hernam hij, „als je tante eens niet door een ongeluk om 't leven is gekomen en volgens mij wijzen alle tekenen er op, dat het geen ongeluk was dan hebben we. nuchter gezegd, een moordenaar in ons midden Welnu, ik acht dit voldoende reden om enige voorzorgen te treffen". „Ikja, ik begrijp wat je bedoelt. Maar als er zo iemand was. dan zou hii door ellende en wanhoop tot zijn daad zijn gekomen". „Toegegeven. Maar gesteld eens. dat je het een of ander bewijs in handen kreeg, dat de ongeluk-theorie zou uit schakelen, zou je dan geen ontzettende bedreiging vormen voor iemand, die zijn hoop niet ontdekt te worden, op deze theorie had gevestigd?" Onderwijl waren ze geleidelijk hee' langzaam gaan lopen, maar nu bleef Fiora plotseling stilstaan, terwijl haar gezicht een onmiskenbare uitdrukking van schrik vertoonde. „Wat is er?" vroeg Ashley met van op winding trillende stem. „O nietsten minste niets bijzon ders. Wat je zei. deed me aan iets den ken. Dat is alles". „Aan iéts, dat de ongeluk-theorie ver werpt?" vroeg hij dringend. Ze anwoordde niet dadelijk, maar dacht aan Lucas' raad om te vergeten wat ze Nan had horen zeggen. Had hij soms bedoeld, dat zij Fiora, het moest vergeten ter wille van haar eigen veilig heid? „Fiora". hield Ashley aan, zacht haar arm drukkend. „Wat is er? Vertel me, wat je je plotseling herinnerde?" Maar Fiora schudde het hoofd. „Neen, 't hield vrijwel zeker geen verband met wat je daareven zei". „Toch had ik graag, dat je het me ver telde", zei Ashley ontevreden. „Neen", riep ze bijna heftig. „Ik wil niet elk denkbeeldig spoor van ver denking volgen. Het leven wordt on draaglijk als we beginnen met op grond van een paar woorden ieder te gaan verdenken en allerlei gissingen te ma ken". „Maar het leven zou óók ondraaglijk worden", bracht Ashley haar gemelijk onder het oog, „als we zo dwaas wa ren, ons natuurlijk instinct van zelf behoud uit te schakelen en hardnekkig weigeren, een verdachte omstandig heid ook als zodanig te erkennen". Flora haalde mismoedig de schou ders op. „Als je zó spreekt, Ashley, maak je me diep rampzalig. Je doet, alsof we door gevaren omringd zijn, In elk geval zullen de meeste gaslen morgen vertrekken". „Dat vermindert tenminste het aan tal verdachten", gaf hij iets opgewek ter toe. „Inderdaad beperkt het zich dan tot de familieleden en ons zelf". „Met en benevens Tom Harmon", zei Fiora wat ondoordacht. „Lieve help, ja! Ik had hém totaal vergeten". Enige ogenblikken scheen Ashley het mogelijke verband tussen Nan's overlijden en Tom Harmon na te gaan, maar toen schudde hij het hcofd. „Neen, voor mij is hij niet verdachte Nummer Eén". (Wordt vervolgd) Het bovengronds electrisch net staan. de aan de Herenweg in de kom van I het dorp, wordt vervangen door een on. I dergronds kabelnet. In verband met het I groot aantal leidingen, dat reeds in de I straat aanwezig is, wordt de kabel onder I de erven vóór de huizen gelegd. Het I werk wordt uitgevoerd door de firmil Zwaag uit Heiloo. Ook in de woning. I bouw heerst bedrijvigheid. Er zijn zet woningen in aanbouw. „De andere vrouw" is een aardig blij. spel en wij geloven dat het een succet I kan worden. Dat is het met Pasen in Het wapen van Petten echter niet ge. worden, toen de toneelclub Vogido van Burgerbrug het opvoerde. Daarvoor I was de rolkennis bepaald te zwak, ont-1 brak aldus de vaart, terwijl men boven-1 dien niet beschikte over de juiste I krachten om de verschillende rollen uit te beelden. Ook de belangstelling het publiek was niet bepaald overwel digend. De reserves van Petten hadden het tegen het met tien man spelend Nieu we Niedorp III niet te moeilijk. Met de I wind mee kwam de rust met 41. We I verwachten, dat N. Niedorp daarna uit een ander vaatje zou gaan tappen, maar het was weer Petten, dat de toon I aangaf en de eindstand bracht op 7-2-1 Ons kaartje geeft een o de huidige^ stand van zak Het bovenste deet toom der gevechtslinies en dut aan, waar het laatst ■■wen het onderste inzonderheid der gevangenenka BROEK OP LANGEDIJK, 8 April. - I 75000 kg rede kool I 7—12.10, II 7-10; 95000 kg gele kool I 6.50—16.30, II 6.50— 9.10; 35000 kg Deense witte 6—10.30; 3000 kg peen B 15.50—15.70, C 9.10- 9.70; 2500 witlof I 37—43, II 27—34, WARMENHUIZEN, 8 April 125100 I kg rode kool 711.70; 18300 kg gek kool 6.5011.30; 28200 kg Deense witte 6—10; 1000 kg peen B 15—15.40, C 8- I 8.50. Medemblik, 7 April Rode koo 7—10.40, Peen B 5—13.80, Rode biet A 7, B 5.80, hoge biet B 4, Witlof I 43, II 38. (Advertentie, Ing Med) ANTWOORDEN HERSENGYMNASTIEK 1. Een gehucht zal nooit een kerk heb* ben. 2. Baai. 3. Uit eierensaus me| olie, mosterd en azijn. 4. Bij paarden; zich te sterk vertonende ruggestreng. 5. Van 18181877. Gemalin van Koning Willem III. 6. 10 poten. 7. Voor het wegnemen van de was en honing uit de bijenkorven. 8. Geel. 9. Lotion is a0 vloeistof om de haren te wassen of te Par' fumeren; friction is de behandeling 10. Aanvankelijk uit 36, waarvan onder bolsjewistisch regime 5 zijn geschrapt. OPLOSSING KRUISWOORDPUZZLE Horizontaal: 1. pal, 4 top, 6 t.g.v-, J oker, 10 prei, 11 pen, 12 kat, 14 ets, IJ lago, 17 abdij, 19 de, 20 ruïne, 21 da, r;bes, 25 kroes, 27 Ee. 28 o.l 29 fl1» 32 tempo, 34 t.a., 35 jager, 36 O.T., 87 wieg, 39 Eden, 41 sir, 42 ook, 44. Ma, 46 unie, 47 pret, 48. les, 49 K-M-A-. 50 ent. Verticaal: 1. pop, 2. akelei, 3. Lena, ora, 6 tred 7 getijde. 8 vis, 12 kous, tank, 16 Greetje. 18 beroerd, 19 drift, 0 aspot, 24 bei, 26 olm 30 laine, 31 sag0' 32 teek, 33 ponden, 38 iris, 40 Eire, sul, 43 oom, 45 A.A.T, Groot aantal sla Op een der drukste pu Londense ondergrondse, n het Oostlondense station S gisteravond twee treinen gereden. Vermoedelijk zij: en twintig personen om; ongeluk gebeurde in de l de spitsuren. In allerijl werden medic: colonnes en ambulances n i van de ramp gedirigeerd, de omgeving van het st: opgeroepen om deel te ne reddingswerk, dat echter aan ruimte zeer ernstig merd. De treinen waren die van hun dagelijkse arb terugkeerden. Een groot a De Amerikaanse minist fensie, Wilson en genen voorzitter van de commiss nkaanse stafchefs, zull< Week Dinsdag naar Eur< Bradley zal op lö April de van de pérmanente milit sie van de NAVO bijwon< zal, na een bezoek aan Parijs aan de bijeenkom NAVO-ministers van De 1 hemen* J Daarna zullen Bradley I Amerikaanse eenheden e Oostenrijk, Triest, Italië Afrika bezoeken. Zij zijn Mei naar de Ver. Staten te WEEdBERl Verwachting tot morj VEEL BEWOLK Zwaai bewolkt rnet hoofdzakelijk in de zuic van het land, wat lit Overwegend matige wi telijke richtingen. Van gens nachtvorst. Oven* t,SSK?er "S in temper K^on „AG' Zon °P .JÜjp Maan cp 4.24. c

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 6