REGEN MAAKT TULPEN RALLYE NOG ZWAARDER DAN ZIJ IS Landbouwbeurs Utrecht werd gisteren geopend Op de Ballon d'Alsace ging een rilling door de karavaan Mensen van Battenoord krijgen hun dorp terug Rallye-randschrift Mist, regen, modder en gladde wegen Zaanse equipe wint in haar klasse KRONING VOOR DE TELEVISIE Mouwen opstropen in Nieuw-Guinea Het oordeel van de boer gevraagd ONS LAND KOMT GOED VOOR DE DAG OUD-INDISCHE AMBTENAREN ETSEN ACHTERSTALLIGE BETALINGEN Hoop op redding is opgegeven Proef te Clervaux r Proevert geslaagd Gouverneur Van Baal Auto met koeien gekanteld Overflakkee herstelt zich Ian Appleyard „gescheiden Machines, die alles kunnen Boerderijbranden door blikseminslag Regering in gebreke gebleven Duizendste taart kwam gevlogen Een banket-recordvlucht.. De„ Carthage" is eindelijk vlot gesleept De ramp in Mexico DINSDAG 38 APRIL 1953 (Van onze redacteur) BELFORTMaandagavond. De ridders van het autogilde hebben vandaag denken wï] meer gekregen dan hun lief is. Wij zien hen nog in Spa staan Maandagmorgen vroeg: „een zacht gekookt eitje" zei men dat eerste stuk" en men lachte wat tegen elkaar en sleutelde voor de vorm wat aan de auto om toch maar wat te tonen aan het publiek, dat in grote getale op de Place Royal in Spa was samengekomen. Maar de Maandag heeft avonturen gebracht, waarvan zelfs de opper-organi- sator Piet Mortier niet heeft durven dromen. Regen, mist, modder, geen uit zicht, slipgevaar werden als laatste sluitstukken van Moeder Natuur gepakt in het technisch wonder van deze rallye en alle speciale grapjes waren helemaal niets vergeleken bij de opgaven welke neerdaalden uit de zwarte wolkengroep boven de schone Ardennen en de lieflijke Vogezen. QNZE PRESTATIE kon maar een fractie van die der wedstrijdrijders zijn, maar wij hadden vanavond kramp in onze vingers. We bestormden de Ballon d'Alsace en vlogen de speciale etappe op en dansten een hoger gemid delde, dan een gewone automobiel kan verdragen. Er is dan ook als het ware een rilling door de strafpuntloze rij ders gegaan. Om zonder strafpunten te blijven grensde aan het bovenmense lijke. Zelfs voor he't dappere team van de RAC-West district Noord-Holland- Noord. Dokter Groenhardt was tot aan de Ballon d'Alsace strafpuntloos, maar in de bijzondere etappe van Wilier naar Schweighouse over 23 kilometer kwam hij een minuut te laat. Maar wat Reeds in de eerste klassementsproef van de Vijfde Internationale Tulpenrallye, de afdaling in de vrij loop bij Clervaux heb ben de Noordhollandse deelnemers zich onderscheiden. Het beste resultaat boekte üe Zaanse équipe G. Iwema BakkerW. A. Meurs met Peugeot. In de klasse 2 B (boven 1240 t.e.m. 1400 cc) veroverden zij met een tijd van 1 min. 40.6 sec. de eerste plaats en 10 waardevolle winstpun ten. Ir H. D. Prins uit Zaandam, die H. Luyting uit Velsen-Noord als co-équipier heeft, werd in klasse 5 (boven 2400 t.e.m. 8500 cc) met zijn Jaguar tweede (8 pun ten). In deze groep was Kuiper, eveneens op Jaguar, met 1 min. 40.8 sec. de snel ste. Prins en Luyting verwezen evenwel niemand minder dan Appleyard naar de derde plaats. In de sportwagen-klasse boven 2000 cc klasseerden J*. Bos, Eyssen en P. Bos Eys- sen met Jaguar zich vierde achter de Zwitser Horning, die met 1 min. 37.9 sec. de snelste tijd van alle rijders noteerde, de Nederlander Hertzberger met Aston Martin en de Brit Gillies, eveneens met Aston Martin. Het was even opvallend als verrassend, dat geroutineerde automobilisten als Gat- sonides, Imhof, Becquart en Dries v. d. Lof geen punten behaalden. Een favoriet als de Fransman Grösgogeat op Panhard, bracht het in zijn klasse niet verder dan de derde plaats vóór Flinterman en de bekende Noorse rallye-rijdster Gertha Molander. Graaf Van Zuylen van Nijevelt boekte de op één na snelste tijd van de proef. Zijn Jowett Javelin daalde in 1 min. 39.4 sec. en verdiende daarmede*tien punten. Voorts won de Duitser Müller met Por sche in de sportwagen-klasse boven 1400 t.e.m. 2000 cc, en werd de Britse kans hebber Reece met Ford Zephyr in klasse 4 B derde. In het laatste uur van de klassements proef regende het, waardoor het traject glibberig werd. De tijden van de sport wagen-klassen werden daardoor ongunstig beïnvloed en zouden bij betere weersom standigheden drie tot vier seconden snel ler zijn geweest. zegt dit, als men weet, dat op de Grand Ballon, de Col Amic en de Markstein de mist zo dicht hing, dat zelfs Piet Nortier, de „vader van de rallye", met geen mogelijkheid het moyenne van 43 tot 53 minuten over 42 km kon ha len. Prompt besloot hij de tijden voor alle klassen met vijf minuten te ver lengen. Een verstandig besluit, waar voor alle deelnemers hem dankbaar mogen zijn en dat voor Groenhardt de redding betekende. De Ballon-bestor de 1 gebracht en mochten de versnel lingen niet worden gebruikt. Bij over treding daarvan werd de deelnemer uitgesloten van het behalen van winst punten. Ge kunt zich voorstellen, welk een tegennatuurlijke eisen aan de auto werden gesteld en welk een rijvaardig heid nodig was om dit geaccidenteerde terrein van 1150 meter met een niveau verschil van 100 meter, op deze wijze te „nemen" Het ging snel, akelig snel. Dat was de eerste klassementsproef en men had ons 's Maandags in Spa al in het oor gefluisterd, dat dit wel het grootste grapje was. Hoe de rijders er dit. grapje hebben afgebracht, konden wij niet aan de weet komen, omdat wij direct daarna van Clervaux doorreden naar Wilwerwitz, waar de start was van een speciale etappe over 82 kilo meter, welke met een verhoogd gemid delde moest worden afgelegd. Wel, er moest aan getrokken worden om een schoon strafblad te houden. En er is aan getrokken! Zo gaat de Tulpen Rallye de tweede nacht in. De rijders vertrekken uit Belfort en keren over Genève terug naar Gerardmer. Zij hebben op dit tra ject nog een aantal klassementsproe ven voor de boeg. Maar zoals zij zeg gen en zoals wij zelf hebben kunnen constateren^ „Kwader dan vanavond kan het niet". Nog niet zozeer de vondsten van Piet Nortier dan wel de weersomstandigheden hebben het de rijders vandaag ontzaglijk moeilijk ge maakt. Tulpenrallye 1953. Gatsonides met papier in de hand bij de controle post te Almelo. ming ging hem prima af, evenals Kok- kes. die in 9 min. 55 sec. de berg be dwong. Bos Eyssen had met moeilijk heden te kampen en overmeesterde de Ballon in tien minuten, hetgeen lang zaam is voor zijn snelle Jaguar. Een minuut daarop vlogen Appleyard, ver volgens Imhof en Gatsonides, met rim pels in het voorhoofd en rode spleet oogjes, naar boven. Nog even bleven de rode achterlichten zichtbaar totdat een van de vele hairpins de wagens aan het oog onttrok en nog slechts het oor het team op zijn rooftocht naar winstpunten kon volgen. Fortuin en pech. It is all in the game. Zo kwam Dries van der Lof op MG, als een van de favorieten gestart, zon der benzine aan de kant te staan en gaf op. De nachtelijke beklimming van de Ballon d'Alsace, gevolgd door een speciale etappe, waren niet de eerste grapjes, welke Piet Nortier voor zijn rallye-rijders had uitgedacht. Het be gon reeds met de klassementsproef bij Clervaux, alwaar de rijders hun motor moesten afzetten en hun versnellingen in de vrijloop moesten plaatsen. Op het moment van de staande start werd door een official een blok voor de wie len weggetrokken en de wagen rolde in zijn vrijloop naar beneden. Tot aan de controle, na de „vliegende finish", mocht de motor niet in beweging wor- In December 1952 besloten het Na tionaal Instituut voor Radio-Omroep (België), de Nederlandse televisiestich ting. de Nord-West-Deutscher Rund funk, de BBC en de Radio Diffusion I'rangaise proeven te doen met bet doe) te komen tot het doorgeven van de BBC-televisieuitzending van de Engelse kroning door de televisiestations op het continent. In de afgelopen week zijn deze proe ven genomen en de resultaten waren bevredigend beschouwd. Men verwacht dat op 2 Juni a.s. de volgende Europese zenders de BBC televisie-uitzending van de kroniigsplechtigheden zullen doorgeven: in Frankrijk: Parijs en Rijs- sel; in Nederland: Lopik en Eindhoven: in West-Duitsland: Keulen, Langen- berg, Hannover, Hamburg en misschien Berlijn en Frankfort Ik kan u verzekeren, dat de Neder landse regering zeer bepaald de spoe dige ontwikkeling van land en volk van Nieuw-Guinea wenst, aldus gou verneur dr J. van Baal. die dezer dagen in zijn standplaats aankwam en zich over de zender van Hollandia Zaterdag tot de bevolking van dit Rijksdeel overzee richtte. De heer Van Baai bracht allereerst namens de Neder landse regering dank voor de hulp, die men ook hier heeft willen geven voor de slachtoffers van de ramp in Neder land. Daarna uitte hij zijn waardering voor het werk van zijn voorganger de heer Van Waardenburg. Onder diens bestuur is er al veel ten goede veran derd. Het voornaamste zal nu zijn de mouwen opstropen, meer en beter wer ken. Wij moeten uit het moeras, gebrek en ontbering moeten verdwijnen, het land, hoewel niet rijk, is ruim genoeg om ons allen te voeden. Voor dat voed sel moeten wij onafhankelijk worden van het buitenland. Dit is een eerste voorwaarde voor een economische bloei. Op de verbindingsweg Amersfoort Zwolle, de zgn. „Zuiderzeestraatweg", is tegen zes uur tussen Harderwijk en Nunspeet een grote trailer met koeien gekanteld. De trailer kwam geheel dwars over de weg te liggen. Verkeer werd daardoor onmogelijk. Persoonlijke ongelukken hebben zich echter niet voorgedaan en ook de koeien konden direct uit haar benarde omstan digheden bevrijd worden. In de trailer bevonden zich zestien koeien. Het gehucht Battenoord onder Nieu- we-Tonge (Overflakkee) zal worden herbouwd. Dit 150 inwoners tellende dorpje werd door het watergeweld op 1 Febr. op enkele huizen na geheel verwoest. In een vergadering met de inwoners heeft de meerderheid er de voorkeur aan gegeven naar Battenoord terug te keren. De vier km lange zeedijk bij Her- kingen wordt met groot materiaal her steld door het aannemersbedrijf Van Hattum en Blankevoort uit Beverwijk. Nu de zeedijk van Battenoord naar Herkingen van noodkaden is voorzien en het stroomgat nabij Herkingen is gedicht, hebben de herstelwerkzaam heden zich verplaatst naar de zeedijk ten Westen van Herkingen. Vier drag lines en twee bulldozers worden inge schakeld. Verwerkt zullen worden 20.000 kub. meter zand en 70.000 kub. meter klei. Men hoopt er in Augustus mee gereed te komen. Het zal in het dorp Herkingen een hele drukte geven, daar er dagelijks 450 vrachtauto's zul len passeren. T)E TULPEN RALLYE zou geen echte ral lye zijn als er niet ^aan stonds aardige bijzon derheden te melden wa ren, zelfs op het sim pele aanlooptraject naar Spa, ja zelfs nog voor dat de sterritrijders van „honk" waren gegaan. Zo reden de Appleyards en Imhof Zondagavond naar het oude KNAC- gebouw aan de Lange Vijverberg in Den Haag en schrokken zich een hoedje toen zij bemerk ten, dat het er op dit nachtelijke uur doodstil Soas. Het vervelende was, dat zij niemand iets kon den verwijten. De Ap pleyards en Imhof had den hun papieren slecht nagekeken want daarin stond duidelijk vermeld, dat het vertrek bij het Kurhaus zou plaats vin den. Een politieagent hielp hen tenslotte uit de moeilijkheden, zodat ruim de van Nel- de Engelsen nog op tijd in Scheveningen arriveerden. |N ALMELO testte Jowett Javelin de Engelse equipe son-Harris de kwaliteit van de Volkswagen-car rosserie van Bornstein- Cohen. Het gevolg sen gait in het front van Jowett Javelin, waar door men een prachtig ..uitzicht" had op de draaiende ventilator en schade aan de achterzij de van de Volkswagen. De Jowett met zijn ge schonden neus reed zonder oponthoud te Arnhem door naar Spa, alwaar men tijd hoopte te vinden de wagen te repareren. Bornstein Cohen waren minder for tuinlijk. Zij passeerden met veertig minuten ver traging de controlepost in de hoofdstad van Gelre. rjE klassementsproef in Clervaux, een afda ling in de vrijloop over een lengte van 1150 me ter met een hoogtever schil van 100 meter, stel de hoge eisen aan de be stuurders ende con troleurs. Met arendsblik zagen laatstgenoemden toe, dat de motor niet in beweging kwam en de versnellingen niet wer" den ingeschakeld. Ap pleyard, wiens Jaguar van Servo-remmen is voorzien, die alleen bij draaiende motor bruik baar zijn zodat hij de motor aan moest hebben, kreeg een official in zijn was wagen mee, die contro leerde, dat de draaiende motor inderdaad in de vrijloop bleef. Mrs Ap pleyard zat niet naast haar man in deze proef, wellicht voor het eerst in de jaren, dat het echt paar aan rallyes deel neemt. PN ONDERTUSSEN HEEFT de Tulpen Rallye reeds de eerste uitvallers. In Spa werd tevergeefs gewacht op het Engelse team Bar rack-Campbell, dat, naar later bleek, tussen Brus sel en Spa er de brui aan gaf. Kort na Cler vaux moest de Engels man Arndt met een La- go Talbot de strijd sta ken wegens een kapotte achterbrug en voorts verdween ook de Belg Lalou met Tatra- van het toneel. Ruim. 80 k.m. verder tussen Heider- scheidergrund en Luxem burg verdwenen het Belgische Fiat-teain van Pieters en de Healey van de Engelsman Proc- ten uit het veld. Van Ooy in Den Haag gestart arriveerde op tijd in Lux emburg, maar is in ver band met een defect niet nieer vertrokken. UET weer speelt de ral- lye-karavaan parten. De regen maakt de we gen spekglad en eist de uiterste oplettendheid van de bestuurders. Vele deelnemers hadden op de eerste speciale etappe tussen Wilwerwitz en Heiderscheidergrund de grootste moeite het voor geschreven gemiddelde te halen. Zodoende konden de controleurs aan het eindpunt van deze etap pe aan bijna 20 équipes strafpunten uitdelen. (Van onze speciale verslaggever 1PNDER ENIG OFFICIEEL VERTOON is de tweede internationale land bouwbeurs Maandag te Utrecht geopend. Tot 2 Mei zal hier Neerlands boerenstand alles wat hem in zijn werk te stade zal komen, in de nieuwste verschijningsvormen kunnen aantreffen. In bonte verscheidenheid staan op de terreinen de duizenden moderne landbouwwerktuigen, in velerlei vorm en kleur tentoongesteld, en in de reusachtige Prins Bernhardhal treft de landbouw- man een keur van tractoren en andere mechanische machines aan, te veel om op te noemen. De mechanisatie in de landbouw heeft zich ook dit jaar weer door gezet. In dit verband een enkel cijfer: in 1939 waren op de Voorjaarsbeurs 4000 vierwielige tractoren, in dit jaar ruim 28000 stuks! Uiteraard zijn er hon derden exemplaren bij van buitenlandse makelij, en dit is geen wonder! Des kundigen vertelden ons, dat de buitenlandse fabrikanten, in het bijzonder waarde hechten aan het nuchtere oordeel van de Nederlandse boer. Valt dit oordeel gunstig uit, dan kan men er staat op maken dat de fabrikant rustig zijn serie aanmaakt. QNDERTUSSEN is voor Nederlandse fabrikantenzijde de druk van de Amerikaanse concurrent iets afgeno men. Inderdaad; wat Amerika laat zien, is hypermodern en goed, maar voor de Hollandse portemonnaie peper duur. Daarentegen komt de Duitse landbouwindustrie meer en meer opzet ten. Merkwaardig is, dat we ter beurze ook een combinatie aantroffen, van Amerika en Duitsland samen, want terwijl in de VS het stro van weinig betekenis is, en daarbij rekening is ge houden met de bouw van de Ameri kaanse dorsmachines, heeft in Neder land het stro wèl waarde. De Ameri kaanse maai-dorsmachine is daarom over het algemeen niet in ons land te get ruiken. Daarop heeft een Duitse firma iets gevonden. Op de beurs is een Amerikaanse maai-dorsmachine te zien, met een Duitse aangebouwde pers De Nederlandse industrie, die van regeringswege wordt beschermd en ge stimuleerd, laat zien dat zij ook op velerlei gebied haar mannetje staat. Van Nederlands fabrikaat zijn er landbouwwagens op luchtbarden, met beperkte vering, anti-slipcabine, een vol-automatische aardappelrooimachi. ne, een wiedmachine op vier wielen, die bestuurd wordt door één persoon en die voorzien is van een schoffelhou der, een kunstmeststrooier, een bollen- sorteerder, berustend op het schoksy- steem, een aardappelpootmachine, een dorsmachine en zo nog het een en an der Voor emigranten GEDURENDE de laatste drie jaar, is de export van Nederlandse landbouwma chines naar Nederlandse immigranten in Canada gestegen van 3 tot 9 ton in totaal. Verscheidene verbeteringen zijn er te zien op het gebied van transport; in ons land nog altijd een probleem. Nieuw is een dergelijke machine, voorzien van een horizontale transportband, voor het overbrengen van aardappelen. Speciaal voor Nederland is van belang een boot, uitgerust met een maaimachine, voor het afsnijden en verwijderen van waterplan ten. De geulentrekker en de Engelse Water-Buffalo, te gebruiken in drassig land, hebben nog pas een proef door staan, en dragen daarvan de sporen. En nu wij toch aan de polder zijn: er is een Amerikaanse maai-dorsmachine, die in de Noordoostpolder gepionierd heeft. Over het algemeen wordt in ons land de trek ker gebruikt, die loopt op Dieselmotoren. Amerikanen daarentegen, zijn met het oog op de voor hen gunstige omstandig heden voorstanders van benzinemotoren. Veel van de paardentractie is vervangen door motortractie; al heeft de eerste methode nog vele aanhangers. Voor de plattelandsvrouwen is er dit maal geen speciaal object, want de „Schouw voor de Vrouw" heeft verstek laten gaan. Tenslotte nog een voor dit jaar bijzondere noot: de land- en tuin bouwers uit de noodgebieden hebben gra tis toegang ter beurze. Reeds op de eer ste dag waren er velen van de Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden aanwezig, om te kijken of er wat van hun gading was. De bliksem is de oorzaak van heel wat branden in Nederland, voorname lijk van boerderijbranden. Dit is wel te begrijpen, want in zeer veel geval len staan de boerderijen afzonderlijk in het vrije veld. Het gevaar voor inslag is daardoor groter en de brandweer heeft meer tijd nodig om de plaats van de brand te bereiken. Volgens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn in 1950 door blikseminslag 158 branden ont staan, in 1951 86 en in 1952 143, waar van resp. 108, 66 en 110 in boerderijen. Het merendeel van deze branden ontstond door inslag in gebouwen, hooibergen en dergelijke. In drie jaren werden in totaal 210 gebouwen ver woest De schade bedroeg 4,861.000 Een „normale" boerderijbrand ver oorzaakte in 1951 gemiddeld een schade van 16 700; een boerderij- brand door blikseminslag echter een gemiddelde van 26.600.Voor 1952 waren deze getallen 15,400 en 23.600 LEVEN GERED DOOR EEN ZAKBOEKJE De procureur-generaal bij het Amster damse Gerechtshof, heeft wegens poging tot doodslag 3 jaar gevangenisstraf geëist tegen de 48-jarige sjouwerman J. van D. uit Bussum. Van D. was ten laste gelegd, dat hij op 5 November 1952 gepoogd heeft een zekere De R. uit minnenijd van het leven te beroven door met een broodmes in de richting van diens borst te steken. Het mes stuitte af op het zakboekje, dat De R in zijn binnenzak droeg. donesië, naar het inzicht van de fede ratie, van de Nederlandse regering be taald dienen te krijgen, wegens het niet-uitbetalen van salaris, loon, pen. sioen of onderstand gedurende de oor logsperiode, en het achterwege blijven van vergoeding van of tegemoel ko ming in geleden materiële oorlogs schade. De federatie van ambtenarenorgani- saties uit Indonesië beeft een ruim 100 pagina's tellend rapport doen verschij nen over het vraagstuk van de ach terstallige betalingen" aan Nederlan ders, die tijdens de Japanse bezetting m Indonesië waren. Dit rapport geeft een opsomming en een toelichting op de bedragen die de Nederlandse oorlogsslachtoffers uit In- Bij de kwestie van de achterstallige betalingen zijn 150.030 tot 200.000 perso nen betrokken. Met de uitbetaling van de achterstallige salarissen en pen. sioenen aan de ambtenaren zou een bedrag van ongeveer 100.000.000 zijn gemoeid en met de vergoeding van de geleden materiële oorlogsschade onge veer S 227.500 000. De werkzaamheden aan het dichten van de bressen in de Afsluitdijk vor deren gestaag. Onder leiding van Nederlandse opzichters is een groot aantal Duitse vrijwilligers aan het werk bij het zetten der basaltblok ken. Deze foto werd gemaakt nabij Kornwerderzand Vliegende taarten mogen voor het grote publiek minder opwindend zijn, dan vliegende schotels, blijde harten maken ze, zeer zeker. De Nederlandse banketbakkers hebben de laatste ander half jaar een onderlinge gebak-expres- dienst, die zijn vertakkingen in het gehele land en over de gehele wereld heeft. Stap in Rio de Janeiro, Teheran, Winschoten, Canberra, of Tilburg een taartjeswinkel binnen en bestel een fikse slagroom-verrassing voor thuis (in Holland). Tien tegen één, heeft die banketbak ker van de Nederlandse gebakexpresse geboord. U betaalt en hij zorgt voor de rest.É Dat wil zeggen: hij seint een berich- tie naar de taartencentrale hier te lan de. Die zorgt dan voor prompte bedie ning. Dit systeem van „vliegende taarten" neemt zo'n grote vlucht, dat gisteren de duizendste bestelling uit het buiten, land kon worden bezorgd. Een Haagse moeder kreeg een taart van haar zoon uit Australië. En de verenigde banket bakkers deden er nog een taart plus een doos fijne bonbons bij. De „Carthage", die sinds 1 Febr. jl. op het strand bij Scheveningen zat, is gistermiddag om kwart over een vlot- getrokken door de sleepboten „Blan kenburg" en „Waterweg" en het ber gingsvaartuig „Dolfijn. In de orkaan van 1 Februari sloeg het casco van dit ruim vijftig jaar oude Franse schip op het strand voor het Seinpostduin. Na weken lang zwoegen gelukte het Van der Tak's bergings maatschappij het schip zonder brokken weer op de golven te brengen. Rond het schip was een ruim bassin gegraven, waarna men het met de neus in de richting van de zee sleurde. Toen werd een sleuf gemaakt, waardoor het naar buiten zou kunnen worden ge trokken. Wel bevryd, niet vrij Zodra het schip, dat voor onderzoek en eventuele reparaties naar Rotter dam wordt gebracht, voor de wal komt, zal het aan de ketting worden gelegd. Een Franse werf, die een ander schip van de rederij van de „Carthage" re pareerde en daarvoor een vordering heeft, liet enige tijd geleden door een Haagse deurwaarder beslag op het ge strande vaartuig leggen. Zolang deze kwestie niet geregeld is, zal het beslag blijven voortduren. De hoop op redding van de veertien mijnwerkers, die sedert Zaterdag in een zilvermijn nabij Aganqueo, 120 km ten Noordwesten van de stad Mexico, op gesloten zitten, is gisteren opgegeven. Zij bevinden zich driehonderd meter onder de grond. Een gedeelte van de mijn was ingestort na een explosie. Er zijn in totaal elf lijken geborgen. Het bergen van de lijken der veertien mijn werkers zal niet mopplijk zqn, alvorens de rook verdwenen is. Op het ogenblik van de ontploffing bevonden zich 350 man in de mijn. On geveer honderd werden behandeld we gens gevolgen van de rookontwikke ling. De ramp is de ergste in ie ge schiedenis van de Mexicaanse mijn-in dustrie. Zij werd veroorzaakt c.oor kort sluiting. Ongeveer 700 mijnwerkers komen per jaar in Duitse mijnen om het leven tengevolge van ongevallen, aldus is op een vergadering van mijnwerkers te Gelsenkirchen meegedeeld. i ;een esje ze- fen- ïge- den me, mo- izijn duw )iets zou 'gen, •er", idat had on- i-aat zij om len. om :aar 1.00 1u- .00 de er- 5n- !ïl;- 3e- .59 ie- .00 .45 .35 'iu- .00 .40 ng. fan en. er- er- ek. in .45 st- .00 n- al. :A, 00 ik. ie- de ?e. e. w. at. k- 90 en t.- r- r- 15 i- id )0 .0 ik 15 n l-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 5