I Actieve loopbaan van „Hertog Hendrik" werd vijftien jaar geleden besloten In Kenya heersen wantrouwer! armoede en felle haat Te weinig land en gebrek aan werk oorzaak van uitbreiding der Mau Mau In „shanty-towns" zijn duizenden haveloze, opstandige paria 's bijeen Oorlogsbodem met klinkende naam nog als wachtschip in dienst Laatste thuiskomst in April 1938 een gebeurtenis voor Nieuwediep Monument l kamp Amen UIT DE MEMOIRES VAN EEN PANTSERSCHIP Sloper kwam er niet aan te pas! Geschiedenis Oorlog Sic transit Over alle zeeën Data verzending zeeposi Ned. Bridge Bond Finales parenkampioen schappen Ramp in Bic Nederlandse stortte op h Eén dode, vele j Lonen van arbeiders de helft lager dan in de Unie van Zuid-Afrika Industrialisatie bleek niet goed mogelijk woensdag 13 mei 1953 ^ELKE NIEUWEDIEPER en marineman uit onze dagen kent niet Hr. Ms. „Hertog Hendrik"? Mis schien heeft hij er enige tijd aan boord gezeten. Misschien heeft hij haar alleen maar eens gezien of zelfs alleen maat van haar gehoord! Maar hij kent haar, want de „Hendrik", zoals de massa haar al sedert tientallen jaren kent, is een schip met een klinkende naam. En iedere marineman, die al eens in Den Helder geweest is, weet waar Hr. Ms. Hertog Hendrik" ligt. Enige tijd geleden is het schip immers van Amsterdam naar Den Helder verhuisd en nu ligt het al die tijd rustig in de Helderse Buitenhaven. De lezer zal zich waarschijnlijk afvragen, waarom wij nu opeens iets over Hr. Ms. .Hertog Hendrik" gaan ver tellen, als het toch al zon bekend schip is. Maar daar is een gegronde reden voor, want op 5 Mei was het precies vijftien jaar geleden dat de „Hendrik" van haar laatste buitenlandse reis terugkeerde in de thuishaven Nieuwediep en het einde van die reis betekende tevens het einde van de marineloopbaan van de „Hendrik". Het einde van een carrière met vele glanspunten, waarbij een oude getrouwe, die meer dan dertig jaren eervol onze Marine in vrijwel de gehele wereld vertegenwoordigde, van het zeetoneel ging verdwijnen. Daarom schreven wij dit stukje, dat u moet lezen om nog éénmaal te horen van de geschiedenis, de roem en de uitstekende diensten van één van de oudste schepen van onze Koninklijke Marine! |N GEDACHTEN ban men de klok der jaren snel terug zetten. Wij schrijven nu 29 April 1938.... Langzaam vaart een oud pantserschip de haven van Nieuwediep binnen, waar op de kade een groot gedeelte van de Helderse be volking ter begroeting aanwezig is. Dat oude, grijze schip is Hr. Ms. „Hertog Hendrik". Na lange tijd weer terug van het convoyeren in de Straat van Gibraltar. Wij kunnen ons zo goed voorstellen, hoe die Nieuwediepers zich 3p die April-avond gevoeld moeten hebben. De Helderse bevolking leeft immers mee met de Koninklijke Marine? Nu kan dat ook moeilijk anders, want hoeveel marinemensen wonen en woonden er niet in Den Helder? Den Helder is niet voor niets een zeestad bij uitstek en Neerlands eerste marine- basis!-Die Nieuwediepers zullen op die bewuste avond hebben gejuicht bij het binnenvaren van de „Hendrik". Even hard en enthousiast gejuicht, als wij dat in onze dagen doen als een schip, na een lange afwezigheid, het Nieuwediep weer binnenloopt. water liet. Bij deze plechtigheid waren ook aanwezig H.M. Koningin Wilhel- mina en tal van autoriteiten. Er wer den nog wat proeftochten gemaakt, een paar onderdelen werden aangebracht of vervangen en op 22 Maart 1904 be gon de eerste grote reis naar de Noorse wateren. Duizenden mensen begroetten de „Hendrik" in dat jaar ln Christiania en in November 1904 startte de „Hen drik" voor de eerste reis naar Indië. Op deze reis kreeg de „Hendrik" haar vuurdoop, want in de Noordzee en in de Middellandse Zee kon Neptunus blijkbaar zijn woede niet verkroppen over ïo'n trots schip. De „Hendrik" kreeg hevige stormen te verwerken. Maar de zee verloor, het schip door stond de vuurdoop glansrijk. In de jaren 1905 en 1906 nam de „Hendrik" (in die jaren vlaggeschip van de vloot in de Oost) deel aan de expedities op Goa, Boni, Zuid-Bali en Benoa, In 1907 doorkruiste het schip de gehele Indische Archipel en nam weer deel aan de acties op Bali. Novem ber 1908 was de „Hendrik" weer in het vaderland, maar het volgende jaar ver trok het schip opnieuw naar Indië, nu als patrouille- en eskaderschip. Maar in de harten van velen van die juichende Nieuwediepers zal ook weemoed zijn geweest en een drukken de beklemming, speciaal in de harten van de oud-marinemensen op de kade. Zij zullen hebben gedacht: „De laat ste maal.... de laatste maal, dat de „Hendrik" als in dienst zijnd schip der Nederlandse marine thuisvaart". Zij zullen hebben gezucht en terugge dacht aan de jaren, dat zij zelf op de „Hendrik" voerenEn zij zullen toen plotseling de diepere betekenis hebben begrepen van het Sic transit gloria mundiDe wrede waarheid van die woorden, waarin verteld wordt, dat alle aardse schoonheid ver gankelijk is. Alle aardse roem en glo rie vergaan uiteindelijk en wat is dan de dank voor het gedane werk? Voor de mens een „lintje" of een stand beeld; voor een schip is zoiets nu een maal niet mogelijk. Voor een schip blijft, na de dienstperiode, maar één ding over: de sloper.... „Voor de sloper", zo heette het of ficieel. De „Hendrik" was afgekeurd en op 5 Mei 1938 zou zij voorgoed uit de annalen der Koninklijke Marine verdwijnen. Het schip, dat dertig jaren eervol de Koninklijk Marine had ge diend, dat in vrijwel de gehele wereld de Nederlandse driekleur fier had la ten wapperen: de „Hendrik", die, als geen ander schip van de vloot, bij Nieuwediep behoorde; het schip, waar op de jonge Jantjes hun opleiding kregen, waarop zovele commandanten hadden gevaren en waarop driekwart gedeelte van de vroegere marine ge plaatst was geweest, ging verdwijnen. Het schip met de lange staat van dienst en de rijke historie, het schip dat bij hoog en laag goed stond aan geschreven, omdat het een ;,best zee schip" was, werd afgedankt. Een wreed lot, zult U wellicht zeg gen. Inderdaad! Een wreed lot voor een oudgediende. Maar de „Hendrik", in 1938 feitelijk ten dode opgeschre ven, heeft uiteindelijk toch nog haar laatste overwinning behaald. Ditmaal op de sloper, want Hr. Ms. „Hertog Hendrik" bestaat heden ten dage nog als wachtschip en dat bewijst beter dan wat ook, dat de sloper er niet aan te pas is gekomen. Tenminste niet zo als oorspronkelijk in de bedoeling lag. ■yP 13 October 1900 werd met de bouw van de „Hendrik" begonnen. Een grote menigte zag, hoe op 7 Juni 1902 Z.K.H. Prins Hendrik der Nederlanden het schip op' een Amsterdamse werf te JOEN kwam de eerste wereldoorlog. In November 1915 vertrok de „Hendrik" uit Indië naar Nederland. Het werd een moeilijke reis, die won der boven wonder goed verliep en bij aankomst in Den Helder gaf o.a. de Koningin van haar belangstelling blijk. De „Hendrik" deed vervolgens een tijd lang dienst bij de mijn-versperringen in de Schelde. In 1917 was de „Hen drik" weer op weg naar de Oost. Op die reis kreeg het schip met slecht weer te kampen en ter hoogte van de Faroer-eilanden liep de „Hendrik" averij op; het roer werd ontzet en sloe pen en davits werden gekraakt. De schade kon gelukkig spoedig worden hersteld en eind 1918 ging de „Hendrik" voor de tweede maal op weg naar Indië nu als beschermer van een convooi, ge vormd door drie schepen van naam: de Gibraltar. Terug van deze reis werd het von nis over de „Hendrik" geveld: het schip was te oud geworden om nog met succes te kunnen deelnemen aan de wedloop, die de grote maritieme mogendheden hielden in de bouw van snelle en moderne oorlogsschepen. jjr. MS. Hertog Hendrik, die nu aan de Helderse Buitenhaven schijnt uit to rusten van haar verre buiten landse reizen, heeft in haar jaren van actieve dienst een grote reputatie op- Deze fiere cominatie van Hr. Ms. pantserschip ,flertog Hendrik" en de rots van Gibraltar hebben duizenden Nederlandse zeelieden met trots gezien, toen zij tijdens de Spaanse burgeroorlog bij het passeren van deze gevaarlijke zeeengte werden geconvoceerd. gebouwd. In die jaren heeft het schip zich een best schip getoond, waarop Nederland trots mocht zijn. Een schip, dat dank toekwam voor de vele dien sten aan het vaderland bewezen. DE „Hendrik" heeft ook een aantal vlagvertoonreizen gemaakt, die van veel belang waren. De belangrijkste waren tiie naar China, Japan en het Australische Gemenebest. In 1920 zag Nieuwediep het schip voor de vierde maal van verre buitenlandse reizen terugkeren. Hierna volgde een periode van reizen naar alle Europese zeeën, met aan boord adelborsten en jonge matrozen. Tochten over de Atlantische Oceaan en naar de West. En overal waar de „Hendrik" kwam, toonde zij de Nederlandse driekleur met ere. Dan komt het einde: de laatste be langrijke opdracht, die bestond uit een jaar convooidienst in de Straat van „Bengkalis", „Noordam" en „Tabanan". Met de volgende schepen kan zee post worden verzonden. De data, waar- Indonesië en Ned. Nw. Guinea: m-s. „Oranje" (27 Mei). Ned. Antillen: m.s. „Delft" (21 Mei). Suriname: m.s. „Stentor" (27 Mei). Unie van Z. Afrika en Z. W. Afr.: m.s. „Edin burgh Castle" (16 Mei). Canada: ss. „Blijdendijk" (19 Mei). Zuid- Amerika: m.s. „Argentina Star" (18 Mei). Australië: m.s. „Stratheden" (16 Mei). Nieuw Zeeland: via Enge land (16 Mei). BESTUURDERS VAN SCHOUWEN- DUIVELAND BIJ DE MINISTER Gisteren heeft de minister van Ver keer en Waterstaat op zijn departement veertig burgemeesters, dijkgraven en andere polderbestuurders van het eiland Schouwen-Duiveland ontvangen. Later werd een bezoek gebracht aan het waterbouwkundig laboratorium te Delft. JAPAN WIL OOST-AZIE HELPEN Het Japanse ministerie van Buitenland se Zaken zal een raad Instellen, die zal onderzoeken, op welke wijze Japan kan bijdragen tot de ontwikkeling van Oost- aziatische landen, zo heeft een woord voerder verklaard. De hulp zal hoofdza kelijk bestaan uit economische samen werking, aldus de woordvoerder. LUCHTPOSTZEGEL ZAL OPNIEUW WORDEN UITGEGEVEN De in 1938 uitgegeven en door de kunstenaar Aart van Dobbenburgh ont worpen luchtpostzegel voor bijzondere vluchten, voorstellende een kraai in de vlucht, zal over enkele maanden op nieuw worden uitgegeven in de waarde van f 0,25. Ook deze zegel zal derhalve uitsluitend bestemd zijn voor de fran kering van met bijzondere vluchten te verzenden stukken. In baar actieve jaren was Hr. Ms. „Hertog Hendrik" een uitstekend zeeschip, dat met welbehagen zijn neus in de golven kon steken. Dit is het voorschip met de grote geschutstoren, die projectielen met een kaliber van 24 centimeter kan uitbraken. Zaterdag en Zondag hadden in Utrecht de eerste twee ronden plaats van de finales om de Bridgekampioen- schappen voor paren van de Ned. Bridge Bond in Hoofd-, Eerste en Tweede klasse. Tot de deelnemers in de Hoofdklasse behoorde o.m. het Alk. maarse paar J. Vink en J. Pie, dat zich in de eerste ronden utstekend heeft ge. weerd en thans van de 16 deelnemend» paren op de 3e plaats staat. Uit Nrd.. Holland boven 't IJ namen verder deel de heren v. Kleef—Kossen uit (lastri- cum en de heren Kok en Kley uit de Zaanstreek De Castricummers bezelten thans de 5e plaats met 288 p„ terwijl de heren Kok en Kley minder succes vol zijn geweest en nu met 251(4 P- op de 15e plaats staan. Maar er kan op 30 en 31 Mei nog heel wat gebeuren. Deze wedstrijden zijn daarom zo be. 'angriik omdat de paren die ten slotte t en 2 aankomen promoveren naar de Meesterklasse van de Ned. Bridgebond In de le klasse staan de heren A.| V'ink en J. Keuter (Alkmaar—Heiloo) 'hars no 6. terwijl de heer en mevr. Koster uit Bergen in de tweede klasse momenteel de leiding hebben. De stand in de Hoofdklasse is mo menteel: 1. hr. de Klerk—Meyer (Gorcuml 327 p2 hr. HaverSmeekes (R'dam) 315 p.; 3. hr J. Vink—J. Pie (Alkmaar: 309 'X p.; 4. hr. en mw. de Keyzer (Enschedé) 294 p.; 5. hr. v. Kleef-Kos. sen (Castricum) 288 p.; 6. hr. Hoek- Kreijns (R'dam) 286 p.; 7. mw Homoet hr. Asscherman (Arnhem) 284 p.; 8.1 hr v. d. Aa—Tielrooy (Den Haag) 1 '33 v.. p.- 9. hr. van'Meurickev. d. Niet (Utrecht) 276(4 p.: 10. hr. Klesser- schaafsma (Beverwijk) 275 p.; 11. nr.l 'Collina en Vader (R'dam) 269'/, P-t 12.F hr. de Boer en Overweel (A'dam) 2664 o.; 13. hr. Mulder—Waaifort (Heerlen) 2641/ p.: 14. hr. van OfferdenLin-| sen (Haarlem) 256(4 Pd 15. hr. Kok Kley (Zaanstreek) 251p.; 16. hr.- Hu.l dig en Ogtrop (Hilversum) 233 p. De Renaultfabrieken te Parijs, die verleden week naar aanleiding van een staking in een der afdelingen waren gesloten, zijn heden weer voor het per soneel geopend. 37.000 arbeiders heb ben het werk hervat. DirecLe: J. bijlsma en Hoofdredacte H ML KOEMi Redactie: Achterdam 18, T advertentil abonnement Voordam 11, Tc Postgiro 1872 (Van onze correspondent in Zuid-Afrika), MEN KAN ZICH GEEN BEELD VORMEN van de situatie in Kenya als men geen rekening houdt met de ontevredenheid, die in de stam der Kikuyu's ontstond als gevolg van de land vervreemding door de Britse koloniale overheid. Als gevolg van de komst der Europese boeren werden de Kikuyu's naar een kleiner (deels onvruchtbaarder) gebied teruggedrongen. Door hun sterke bevolkingsaanwas en door het gebrek aan goede besproeiingswerken die overigens tientallen millioenen zouden kosten kan het hun overgebleven land de bevolking niet méér opleveren dan voor het naakte bestaan nodig is. Slechts de grote landbezitters onder hen verdienen nog voldoende, om zich enige luxe (althans wat daar in Kenya voor door gaat) en hun kinderen een goede opvoeding te verzekeren. De rest leeft in armoede. DE KIKUYU'S, die vijftig laar geleden nog bij honderd duizenden werden wegge maaid door hongersnood en pestilentie, zijn vandaag niet meer tevreden met een leven aan de hongergrens. Zij zien de grotere welvaart der blan ken en zij worden dientenge volge van dag tot dag „door begeerte aangeraakt". Velen van hen, wier familie nog landbouwgrond bezit, moeten in de steden gaan werken om in hun onderhoud te voorzien of om de koeien te kunnen kopen, waarmede zij zich een tweede, een derde of een vier de vrouw zullen verwerven. Ook dit wordt echter steeds moeilijker, want de blanke be volking kan, door de steeds stijgende levenskosten, niet langer vier of vijf bedienden per gezin houden en moet met fén bediende genoegen ne men. Tot voor weinig jaren had vrijwel ieder blank gezin een kok, een dienstbode, een tuin- longen, een chauffeur en een kindermeisje en dat waren meestal allen Kikuyu's, die voor dit werk meer aanleg hebben dan de leden van an dere stammen. Ieder van hen verdiende zo weinig, dat hun gezamenlijke salarissen geens zins te zwaar drukten op het huishoudbudget van de blan ke. Maar die tijden behoren tot het verleden; de meeste blanken keren thans een bank biljet twee keer om alvorens het uit te geven. Deze daling in de welvaart der blanken betekent voor de Kikuyu's grotere werkloosheid en voor de Mau Mau een grotere aan hang. Want de Mau Mau herleidt al deze ellende tot één oor zaak: het verdelen van voor malig Kikuyu-grondgebied onder blanke immigranten en het dientengevolge terugdruk ken van de stam op een klei- ïer, minder voedsel opbren gend en minder vee dragend deel van het land. ■f'ENSLOTTE HEEF! Maandag door de Brit: tot het houden van ei rijkste wereldprobleme onderwerp tijdens zijn van een positief stand] Eisenhower achtte het internationale geschille staatshoofden. Als zij resultaat der bespreking t verleden tussen de [eden. Persoonlijk zeid en het zelfrespect van d irderingen zou moe uslands goede trout èstelijke mogendhede 'zonde verstand van c gesteld, die een werkeli woordvoerder van het dit verband al gezegd, c Stand in Korea en een Churchill voorgestelde c IN DIT TWEEDE artikel over de oorzaken van de onrust in de Britse kolonie Kenya beschrijft onze correspondent in Zuid-Afrika de economische en sociale omstandig heden onder de Kikuyu's en hij noemt die ronduit hijzonder slecht. Er is te weinig grond voor de groei ende agrarische bevolking en te weinig werk in de steden en dor pen; de salarissen zijn laag en de levenskosten hoog. Tienduizenden leven in omstandigheden, die on beschrijflijk zijn. Deze menselijke ellende vormt een uitnemende uoe- dingsbodem voor het zadd van haat en verzet, dat de communis tisch geïnfesteerde, moordzuchtige organisatie der Mau Mau strooit in de hoofden en harten der zwarte massa. WOENSDAG is een Ned derjetstraaljager bovi duitse industriestad Bie stort. De vlieger, de serg uit Badhoevedorp is wa at(jn toestel verbrand. Het te een oefenviucht. De ja; op een huis, dat instortte aIs®ede een er naast st; raakten door de weglop in brand. Acht bewo zwaargewond naar een z bracht. Voorts is er een gewonden. Zeventien gez dakloos. De schade aan t verdiepingen hoge huizei schat op 200.000 mark. D< het ongeluk was gisteren behoeft wederom geen betoog, dat kend. Mau Mau-agitators deze onrust weten oi te zetten in wantrouwen. Zij vertellf overal, dat de blanken het voornemen hel ben hun grond te onteigenen. En dat doi het wantrouwen uitgroeien tot haat tegi alles wat blank is. Dit wil intussen niet zeggen, dat d kePom gevT"g'haanin d' in Kenya ook andere stammen dan der Kikuyu's en die willen meestal van l van het voc geest vaardig is geworden over de gi lizeilisches Durchgang inboorlingenbevolking van Kenya. Er ziij Amersfoort, is glstermid vend monument, ter n van de vele hond^rc landers en Russen, die ii barbaarse optreden der Mau Mau n w^HTmoMmenritel weten. Ik noem slechts de stam der Msai«gevang-ene. (]je rechtop e die minstens zoveel betekent als die k exeeutieplaats staat. Kikuyu's en die sinds vele eeuwen «I haar in vijandschap leeft. Slechts de komJ der Europeanen kon een einde maken De Amsterdamse beeldl Sreger heeft het monum digd. Behalve de secre HKH Prinses Wilhelmina IN DIT VERWIJT ZIT STELLIG hoezeer de Engelsen dat ook mogen ontken nen een element van waarheid. De Kikuyu-leiders vergeten echter, dat het blanke bewind tegenover het vervreemden van 18.000 vierkante mijl grondgebied een ganse Teeks van materiële verbeteringen stelde, dat het vrede bracht in een land van eeuwige twisten, dat het de strijd aanbond tegen het analfabetisme, dat het medische diensten in het leven riep, dat het een spoorwegnet en een havenstad bouwde en dat het, door ontginning en verbeteringen van de landbouwopbrengst op voormalig uitgemergeld gebied, de mogelijkheid schiep om een veel grotere bevolking althans het minimaal benodigde voedsel te geven. LAGE LONEN. DE ECONOMISCHE en sociale om standigheden zijn in Kenya allesbehalve bevredigend. Er is veel te weinig werk gelegenheid voor het enorme aanbod van zwarte arbeidskrachten en de lonen zijn bijzonder laag. Een der weinigen, die een behoorlijk inkomen hebben, is de sultan van Zanzibar, die voor het afstaan van zijn Keniaans grondgebied een jaarlijkse vergoeding van 10.000 Pond krijgt. Maar de 360.000 zwarte mannen, de 35.000 zwarte vrouwen en de 50.000 zwarte kin deren, die voor de blanken werken, moe ten het met heel wat bescheidener in komens doen. In het stedelijke gebied van Nairobi verdient een arbeider per maand drie Pond, een huisbediende vier Pond, een kantoorbediende drie Pond en een chauf feur vijf Pond. Op het platteland betaalt men de arbeiders gemiddeld een Pond per maand; dat is dus ongeveer een rijksdaal der per week. Men geeft hun daarenboven een stukje grond om voor zichzelf 4e be bouwen, In de mijnen en de industrie verdient een geschoolde arbeider zeven Pond en een ongeschoolde arbeider drie Pond per maand. Dat is dus respectievelijk 18 en 8 gulden per weck. DE LANDVERVREEMDING blijft desniettemin een feit, maar ik geloof niet, dat dit de enige oorzaak is voor de enorme uitbreiding, die de Mau Mau, tot vreugde van zijn extremistische leiders, onderging. Als de Britse overheid er in geslaagd ware, de massa der inboorlingen een ietwat behoorlijk bestaan te verze keren uit andere bronnen, ?ou de wrevel over de grondvervreemding reeds lang verdwenen zijn. Helaas is het scheppen van een grote secun daire industrie, die honderdduizen den zwarte arbeidskrachten aan brood en boter helpt (zoals bijvoor beeld in de Unie van Zuid-Afrika) in Kenya niet mogelijk gebleken. De plannen, die men in dit opzicht nu en dan ontwerpt, zijn vaag en weinig overtuigend Vergelijkt men deze salarissen met die, welke in de Unie van Zuid-Afrika aan de zwarte werkers worden betaald, dan komt men tot de conclusie dat de arbeiders in Kenya gemiddeld vijttig procent minder ontvangen. Dit zou, op zichzelf genomen, nog niet veel zeggen als de levenskosten in Kenya beduidend lager waren dan in de Unie, maar dat is geenszins het geval. Sinds 1940 zijn in Kenya de levenskosten met tweehonderd procent gestegen. Het prijspeil is ongeveer gelijk aan dat in Ne derland. Wat kan men in Nederland met acht of tien gulden per week doen? HET VALT NIET te verwonde ren dat duizenden in Kenya rond lopen in de meest ontoonbare vod den, dat men overal in de nabijheid van dorpen en steden de erbarme lijkste shanty-towns vindt, waar menselijke wezens in hokken wonen en dat duizenden bij duizenden als verwaarloosde, halfverwilderde pa ria's leven in de bossen. Voor vele duizenden is het iedere dag opnieuw de vraag, of zij morgen genoeg eten zullen krijgen om het nijpende hon gergevoel uit hun lichaam te hou den. Bij dit alles komt, dat degenen, die nog in het gelukkige bezit van landbouw grond zijn, geen enkel door de Britse overheid erkend eigendomsbewijs hebben. Ook in dit opzicht voelt de Kikuyu zich achtergesteld bij de blanke immigrant, die „kaart en transport" van zijn grond heeft en dus in het wettig en onvervreemdbaar bezit van zijn eigendom is. De onzeker heid nopens hun bezit knaagt aan de rust van de landbezittende Kikuyu's. En het de voortdurende oorlogen tussen df president dr Drees, was beide bevolkingsgroepen en het is ze van. de Sovjet- i Zl& De voorzitter van zeer waarschijnlijk, dat de komst van KLMonument kamp Amei Britse bewind de totale vernietiging ï«£)?erBolmeyer, sprak de Kikuyu's voorkomen heeft. Een cynisi jkele Tnleidende^woorden C ambtenaar zei me, dat Engeland hel pi*6"- Tenslotte werden do bleem van de lastige Kikuyu's in een ez'?en' waarond j i J52E e !n de oorlogsjare maanden kon oplossen door siechls vgflgrt hebben vertoefd, vrije hand te geven aan de moor<i<"< v*»??11011 aan de v j xi "^ument. der Msai s HEILLOZE TERREMMpI IwfP&lj NATUURLIJK IS DIT slechts een g^Mf cynische opmerking, die met een werb^Mp- lijke poging tot oplossing van de lijkheden niets te maken heeft. Maar - misschien kan men over een oplossing leen maar praten in cynische termen o' dat er in feite voorlopig helemaal ge' oplossing mogelijk is? Jomo Kenvatta de andere leiders van het verzet heb! gezegd, dat zij de oplossing in hun hebben. Als maar eenmaal de blanken dreven zijn komt alles goed. Dat is natunj lijk dwaasheid. Moeilijkheden, waarv» de beste Britse koloniale specialisten t" remedie hebben, worden zeker nie! dreven door de amateuristische inspant»' van een groep halfbakken intellccluej' en semi-intellectuelen. Moord cn doods» en de afslachting van het vee der blank' zullen de hongerende massa van Ke® geen heil aanbrengen. Zij zullen, door reacties van het gezag, eerder dc elle' voor de bevolking vergrolen. Twee jaar geleden deed de Kenya sociation te Nairobi een handboek v toekomstige Europese immigranten schijnen. De titel van dat boek was: nya, Brittannie's meest aantrekkelijke lonie". De werkelijkheid is op het oü' blik een beetje anders. In een slotartikel hoop ik het beeld die treurige werkelijkheid, door het s« sen van oorsprong en bedrijvigheid Mau Mau, zoveel mogelijk te compk'e"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 12