Roep naar het Noorden werd onweerstaanbaar Electrificatie van de N.S. is nu geheel voltooid Hoe saboteur Lorentzen zijn vrouw veroverde 143, AMSTERDAM FOON 47135 Naar het dak der aarde (2) In barre woestenij van ijs en rotsen wordt ons klimaat geboren Speurtocht naar oude en moderne geheimen Anthony Kampen Telefoon 47135 Zutphen-Deventer-Zwolle de laatste schakel in een lange keten van AFGESTAMPT ien plaats! IPS GRAMMOFOONS IPS „PHIllSHAVr OGSCHEERAPPARATEN 5© ,SMAN-systeem 59.50 f 36.—, f 2924. ize bon een extra souvenir. ;n en toch bezitten achine van 1197.50 mmmm DOOR uiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiRiinimiiiiiiiiiinimiiirinnTniiiiniiiiDniiiiiiiiiiii REDER GAF DE EERSTE STOOT Na de oorlog werd er hard gewerkt Prinses Ragnhild kreeg bedenktijd op een Zwitserse kostschool Hofpersoneel koesterde geen argwaan A VRIJDAG 15 MEI 1953 ting ispelef voor Inbouw OOI i 1 tspeler op voel AG 5104:1 62^ wisselaar voor Inbouw 000: 1165- wisselaar op vod 100» 1185- cheerapparaat IVOOR 12: 149,75 betaamde scheerapparaal «6. 139.75 scbeerapparaa» voor aansluiting op normale xaWantaambatterlJ ot accu: JOON" 6s 39-75 lies EEN JAAR geleden, dat 1ULSMAN COSTUUM aan een werd verkocht. DUIZENDEN „ELCO" DRA- nening ls: «AAR ELCO'S" MAKEN DE MAN! „UNIEK" elke koper m •RLOGE CADEAU sins f 89.50, f 69.50 49.50 Ins f 119.50, f 89.50 69.50 f59.50 49.50 ÏSAFD. Ie étage) alle modetinten, f 59.50 49.50 Ie, voor water- en ho.- ƒ39.— leuren f24.— ƒ19.- 4.— per week te sparen ost U regelmatig ca. 2.— per aen het jaar is zij dus Uw Rekent U maar na! ren ze reeds bij de eerste ld demonstratie aan huis. lehuis JAN STRUYS RAAT S - TEL. 2415 op die de OM ALLERLEI REDENEN was het wenselijk Nederland vrijwel niets bekend is, doch waar niet te veel ruchtbaarheid te geven aan ons plan, een allerlei gebied nog toestanden moeten heersen, zwerftocht langs de Groenlandse Westkust te maken, voor Westerse begrippen ondenkbaar zijn. maar uit de aard der zaak was een aantal personen Daar zijn de Groenlanders, de Eskimo's en daarvan toch op de hoogte. Hun reacties op dat plan Denen, die ten getale van een goede 20.000 dat eiland liepen aanzienlijk uiteen: er waren er die zeiden, dat bevolken. Een eilandja, maar dan een eiland, dat het hun alles waard was zich aan te sluiten bij ons men rustig een werelddeel mag noemen. In elk geval gezelschap, én er waren er, die ronduit verklaarden het grootste eiland ter wereld met 20.000 mensen, niet in te zien wat er nu wel was te halen uit die ein- verspreid over een enorm territoir, ter grootte van deloze ijswoestijn, behalve longontsteking, bevroren ongeveer viermaal Frankrijk. Wie realiseert zich dat tenen en volstrekte verlatenheid. In dit verband moge de te bereizen Westkust een lengte heeft van Amster- voorts worden opgemerkt, dat voor de meesten weinig dam naar de Sahara? Een eiland, voor verreweg het verschil bleek te bestaan tussen IJsland, Groenland en grootste deel liggend binnen de Poolcirkel. Een land Lapland, hetgeen niet pleit voor de geographische zonder aarde waarschijnlijk, of het zou het povere kennis dezer liedenbeetje aarde moeten zijn aan de zeekust waar in de paar zomermaanden wat schrale heesters trachten op Wij kunnen ons voorstellen, dat er vele lezers zijn, te komen. Een land, waar temperaturen geregistreerd die zich dezelfde vraag stellen: waarom naar Groen- worden van zestig graden onder nul en (in het Zuiden) land, én wat is daar te halen voor een radioreporter vijftien boven nul. Een land van louter gebergte, be en een journalist. Het antwoord erop is niet eenvou- dekt met een gigantische, onvoorstelbare ijskap. De dig, omdat het besluit tot de onderneming het gevolg oppervlakte van dit eiland is 2.176.000 vierkante kilo- was van een heel complex motieven. In de eerste meter. De oppervlakte van die ijskap1.834.000. plaats „trekt" het Noorden ons aanzienlijk meer dan Als men nu nog weet, dat deze ijskap een dikte heeft, het Zuiden. Noord-Schotland, de Hebriden en de variërend van 1000 tot 3000 meter, en dat boven op Shetland-eilanden betekenden altijd meer voor ons dat ijs voor een goed deel het Westeuropese klimaat dan de Rivièra, Zwitserland en Madeira. Waarom? Ik „geboren" wordt, èn als men vervolgens nog weet dat denk, dat daarop geen antwoord is te geven. Noem deze ijskap de producent is der ijsbergen, die zich het maar een „Noordelijke" inslag. En het zal wellicht vaak met enorme explosies losbreken van die ijskap, ook iets te maken hebben met enkele verre (en aller- misschien dat ge dan iets gaat begrijpen, lezer, van verste) voorvaderen. Daarnaast is dan het lokken van de „roep naar het Noorden", die ons reeds een klein het avontuur, het verblijf in een land, waarvan hier in jaar lang beheerst. (Van een onzer redacteuren). VANDAAG RIJDT EEN ELECTRISCHE FEESTTREIN met meer dan tweehonderd genodigden, onder wie de minister van Waterstaat, mr. J. Algera, door een vlaggend IJseldal van Arnhem naar Zwolle om het verheugende feit luister bij te zetten, dat het in 1945 opgestelde plan tot (her-)electrificatie van een groot deel van het net der Nederlandse Spoorwegen thans geheel voltooid is. Van Zondag a.s. af wordt 1358 km van het Nederlandse spoorwegnet d.i. 42 pet van de totale lengte electrisch bereden. In minder dan acht jaar tijds is een reusachtig werk, waaraan een vèr vooruitziende blik, een groot organisatietalent, een enorm doorzettingsvermogen, de vakkundigheid en de toewijding van duizenden en een investering van vele millioenen ten grondslag ligt, met bewonderenswaardige voortvarendheid tot een goed einde gebracht. WIJ REALISEREN ONS terdege, dat [deze reis geen pleziertochtje zal worden en dat moeilijkheden ons niet bespaard zullen blijven. Aan de andere kant hopen wij iets te zien en te beleven, dat men aar eenmaal ziet en beleeft. Daar is het wonderlijke leven van de atste Eskimo-clans. Daar zijn de enorme jórden, en daar is de jacht te land en tèr zee, waarvan wij iets hopen te kun nen meemaken. De jacht op kabeljauw, haaien en walvissen, èn de jacht op ren dieren en poolvossen. Ons reisschema staat alleen in grote lijnen vast, omdat zulk een schema eerst ter plaatse prak tisch opgezet en uitgewerkt kan worden. Maar dat schema wijst wel naar het Noorden. Naar dat verlaten, vereenzaam de Noorden, waar de mens goeddeels al leen staat tegenover een wrede, mens- vijandige natuur. Waar de mens waar- ichijnlijk nergens ter wereld zó verbit terd moet strijden tegen de machten van de dood als d a a r. Of deze reis ook concrete doelstellin ten heeft? Ja, dat heeft ze: het was in iet begin van de zeventiende eeuw, dat de eerste Nederlandse pioniers in hun eine schepen daarheen zeilden. Op iek naar de felbegeerde walvis. Wij ijn het Koninklijk Nederlands Aardrijks- Undig Genootschap dankbaar, dat het ps een overzicht gaf van de activiteiten lezer eerste Nederlandse pioniers, die mdom Groenland gezwalkt hebben on- |r omstandigheden, die men thans on- jpnkbaar acht. DAT ALLES IS VERGETEN, iets van e barre avonturen staat in enkele be haard gebleven scheepsjournalen. Daar in leest men, dat in 1614 de eerste reis pmaakt werd, op last van de Noordse Compagnie. Het is niet meer na te gaan of men daarbij Groenland heeft aange daan. Wel zocht men naar de reeds toen clbegeerde Noordelijke doorvaart. Andere reizen volgden, waarbij blijkt dat deze Nederlanders vaak tegelijk kun dige walvisvaarders waren èn cartogra fen. Ze brachten grote delen van de laproenlandsc kust in kaart, en als men een kaait van het eiland ziet, daterend uit die dagen, ontmoet men een overstelpend aantal Nederlandse namen. Wij hebben Ons gedurende dit laatste jaar vele malen over vele kaarten gebogen. Wij vonden Vrijwel niet een Nederlandse naam meer. Waar zijn ze gebleven? We hopen Iets van de reden te vernemen op het eiland zelf. SI Vele Nederlanders hadden in die jaren contact met de wal. Er waren aan de Zuidwestkust verscheidene handelsposten, waar Nederlanders handel dreven met Eskimos. Waarom werl op een gegeven Ogenblik de Nederlanders het recht ont zegd (door Noren en Eskimo's) om aan de wal te komen? Het is om niet bekend. Misschien dat wij ook iets van dit geheim kunnen achterhalen. In het algemeen zullen wij proberen restanten van 't werk van Nederlandse pioniers, die daar in die tijd geweest zijn, terug te vinden, ofschoon wij in dit op zicht niet optimistisch gestemd zijn. Maar misschien hebben wij het geluk ergens toch nog een spoor te ontdekken. EN ER IS NOG EEN REDEN: in Noord Groenland gebeuren op dit ogen blik in militair opzicht dingen, die mis schien eenmaal voor de gehele Europese volkerengemeenschap van het allergroot ste gewicht zijn. Er is iets doorgedrongen over bases, die door Amerikanen in de laatste jaren zijn aangelegd. Bases, die de noordelijkste ter wereld zijn en waar door een groep mensen wordt gewerkt onder fantastische omstandigheden. In hoeverre zij die bases zullen kunnen en mogen benaderen, ligt in de schoot der toekomst. Zonder wat hulp van een goed gesternte zullen wij er zeker niet ko- DE ELECTRIFICATIE der Nederlandse spoorlijnen heeft45 jaar geduurdl De eerste electrische lijn was nl. de 33 km lange spoorweg van de Zuid-Hol landse Electrische Spoor weg-Maatschappij, die het station Rotterdam-Hofplein verbond met Den Haag en Scheveningen via Pijnacker. Aan deze maatschappij, die al lang ter ziele is, is een merkwaardige geschiedenis verbonden: zij werd opge richt door een reder, die te Wassenaar woonde en in Rotterdam zijn kantoren had en wiens spoorwegam bitie eigenlijk niet verder ging dan zijn woonplaats en zijn werkstad met elkaar te verbinden. Het is in zekere zin tragisch, dat juist nu de spoorwegelectrificatie, waartoe hij de stoot heeft gegeven in ons land, vol tooid is, het besluit is ge vallen een deel van zijn spoorweg, nl. van de Loo- laan naar Scheveningen, op te breken, omdat er al ja renlang geld bij moet: er zitten nog gemiddeld acht passagiers in elke trein De Z.H.E.S.M. bestaat al lang niet meer; haar lijn behoort sinds jaar en dag tot het net van de N.S., maar het aantal electrische treinen is sterk toegenomen. Verreweg de meeste Ne derlandse treinreizigers van thans worden electrisch naar de plaats van bestem ming gebracht. De kleine Z.H.E.S.M. heeft de grote N.S. de weg gewezen. Daar moet overigens bij verteld worden, dat het systeem, dat de pioniermaatschappij toepaste, herhaalde malen moeilijkheden met de mo toren en bovenleiding met zich meebracht. Het is dan ook niet nagevolgd. Hebt u zich wel eens afgevraagd hoeveel een trein weegt? En of het veel verschil maakt hoeveel mensen er in zitten? Hier zijn de cijfers: een lege electrische vierwagentrein weegt 169 ton. Is zij helemaal vol dan zijn er 361 reizigers aan boord, die (pak weg) bij elkaar 25 ton we gen. Een volle trein weegt derhalve 194 ton. Op de snelheid heeft het geen invloed hoeveel mensen er in een trein zitten; al is zij nog zo af gestampt, zij brengt u er even snel. IN 1924 VIEL HET wel zeer belang rijke besluit de drukste lijnen van het Eén ding staat vast: dat vreemde, on bekende, mysterieuze land, dit Ultima Thule (Einde der Wereld) lokt ons on weerstaanbaar. Wij zullen daar zijn, als het altijd dag is. Wij zullen waarschijn lijk de zon niet zien ondergaan. Van wat wij daar zullen zien, wat wij zullen be leven, daarvan hopen wij u op de hoogte te houden. De communicatiemogelijk heden met West-Europa zijn niet eenvou dig en er moet rekening worden gehou den met hiaten in de verzorging dezer reportage. Dat geldt zowel voor de ar tikelen, die wij voor u hopen te mogen schrijven, als voor het radio- en fotowerk van Van der Zee. In ieder geval ver- Eskimovrouwertgefotografeerd door Amerikanen, die Groenland een basis hebben aangelegd. m trouwen wij erop, dat men enigszins rekening zal willen houden met de waar schijnlijk vrij précaire omstandigheden, waaronder dat werk zal plaatsvinden. ALS MEN DIT LEEST is de dag van vertrek aangebroken. Het schip, de Dronning Alexandrine vaart Zaterdag van Kopenhagen, om een dag of tien daarna de Zuidkust van het einland te bereiken. Dan begint het. En vandaar, van de „Kolonie" GodtMb, zullen wij Noordwaarts reizen. Hoe hoe snel waarheenWij hopen het u te mo gen schrijven en te mogen laten zien en horen. Tenzij de duistere geesten van het barre Noorden reeds nu besloten hebben ons zóveel moeilijkheden en be lemmeringen in de weg te leggen, dat ge niets hoort, niets leest en niets ziet. Maar zó pessimistisch zijn" wij zelfs in onze allernuchterste momenten niet geweestl land, die van Amsterdam over Den Haag naar Rotterdam, te electrificeren, waar voor 1500 volt gelijkstroommotoren zou den worden toegepast. Daar rijden nu alle electrische treinen mee in Neder land. Ja, die allereerste van 1927 want het duurde drie jaar voor die eerste lijn met dat zijlijntje naar IJmuiden, tezamen 101 km, gereed was rijden ook nog. „Stofzuigers" heten zij in de wandeling en die bijnaam hebben zij niet uit pure bewondering gekregen; er ligt ook iets denigrerends in het woord. Hoe het ech ter zij, de eerste hoekige bakbeesten (aan stroomlijn deed men destijds nog niet) be wijzen nog elke dag, dat zij van goede makelij zijn. Dat zij binnen een jaar of wat naar de sloperij zullen moeten, ligt aan hun ouderdom, niet aan de hoeda nigheid van het materieel. De uitbreiding ging aanvankelijk in een langzaam tempo: Alkmaar, Dordrecht en Hnèlrvan HoHand" werden electrisch- met de hoofdlijn verbonden, maar het leek wel of men te Utrecht aarzelde buiten het dichtbevolkte Westen ook electrisch te gaan rijden. Dat gebeurde pas in 1938, toen de drie grote steden met Utrecht en Utrecht met Arnhem en Eindhoven werden ver bonden. Met de in-gebruik-neming van deze lijnen verschenen de eerste gestroom lijnde electrische treinstellen op de baan, die (nog steeds!) hardnekkig dieseltreinen worden genoemd. Vier jaren tevoren wa- Noord ren diesel-electrische treinen van het zelfde model in gebruik genomen. En de spraakmakende gemeente heeft nu een' maal die naam diesel vereenzelvigd met het model van de treinen, zonder te rea liseren, dat het woord betrekking had op de energiebron. OORLOGSTIJD. ALSOF ER NIETS bijzonders gebeurd was, nam men ingaande de zomerdienst regeling 1940 het zojuist geëlectrificeer- de baanvak Arnhem—Nijmegen in gebruik. (Speciale correspondentie) de. Toen hij pas 21 jaar was, werd hij teruggezonden naar Noorwegen. Hij werd commandant van een verzetsgroep van 600 man in het Hallingdal. Op zijn valse legitimatiepapieren had men hem twee ER WAS EEN SABOTEUR EN VERZETSMAN voor nodig om een jaar ouder gemaakt. bres te slaan in de Noorse koninklijke hofbureaucratie. Het betreft hier de romantische liefdesgeschiedenis, die in de onrustige dagen der bevrij ding is begonnen en die op 15 Mei in de oude Askers kerk haar happy ending zal hebben. Dan trouwt de rijke rederszoon Erling Lorentzen met prinses Ragnhild. Het moderne Noorse sprookje wordt werkelijkheid. Alle Noorse harten zijn getroffen door de liefdesidylle, die zich om en bij Holmenkolmen heeft afgespeeld. Terwijl de prinses zoveel mogelijk buiten de publiciteit wordt ge houden, moet de jonge Lorentzen nieuwsgierige en opdringerige journa- oorlogsvlieger. Een andere broer kwam was Erling erbij. Nog steeds had het in Grini terecht. Erling had ondanks zijn hofpersoneel niet door, dat het bij Ragn- jeugdige leeftijd een groot aandeel in het hild en Erling dieper zat. De jeugd ver- verzet. In Augustus 1942 werd hij, om maakte zich en dat was alles veiligheidsredenen, naar Zweden gesmok- keld, vanwaar hij een jaar later naar En- ERLING KREEG zijn pnnses zelden geland ging. Daar werd hij opgenomen onder vier ogen te spreken. Dat gaat zo in de bekende Linge-compagnie, die sa- die kringen. Soms mochten ze naast boteurs voor actie in Noorwegen opleid- e[kaar zitten fa de cinema of het circus en als de prinses even ongezien kon ontsnappen ontmoetten ze elkaar In een rustig koffiehuisje voor een geheim ren- dez-vous, DE ERVARING in de oorlogsjaren op gedaan, kwam Erling goed te pas, toen het erom ging om het hof te verschalken. Niet helemaal toevallig werd hij lid van de lijfwacht, die de koninklijke op de thuisreis moest escorteren. Zijn vriend, Gunnar Sonsteby, was er de com mandant van. Of beide vrienden elkaar een beetje geholpen hebben, is niet be- 1listen en persfotografen zoet houden Hij heeft gezegd, dat7hifbÜj is als £nd, maar Sonsteby zal in elk geval op allés voorbij is. Na de huwelijksplechtigheid- neemt hij zijn prinses mee de aamtaande bruiioft a]s Lorentzens naar de overkant, naar New York en Brazilië, waar hij de zaken van zijn best man" optlet]eu> vaders rederij zal behartigen. Ragnhild blijft prinses. Koning Haakon laat zijn kleindochter die titel houden. Haar man moet zich erbij neer- ..De. veertienjarige prinses Ragnhild 7 ft ft 7 /iX 7. !i 7 1 TT 1 -t 7 het op hun visitekaartje zou moeten staan, is dat geen bezwaar. De pers maakte een bruut eind aan de samenzwering tegen het hof en de bonton. Toen prinses Ragnliild meerderjarig werd, kwamen de geruchten in de krant: Aan staande verloving van prinses Ragnhild familie met Noorse rederszoon! Koning Haakon liet de berichten dementeren. Kort daar na werd zijn kleindochter naar een kost school in Zwitserland gestuurd. Erling werd door zijn vader naar New York overgeplaatst. JHet paar moest in elk ge val worden gescheiden! Op het vliegveld Fornebu namen Ragnhild en Erling af scheid van elkaar. De aard van dit af scheid kon er geen twijfel over laten be staan, dat de verlovingsgeruchten meer waard waren dan de drukinkt die eraan verspild was. Het is ook uitgelekt, dat Erling een enkele maal in Zwitserland opdook om zijn meisje te ontmoeten. DE NOORSE PERS heeft „de bruide gom van het jaar" betiteld als een keu rige, charmante verschijning, De bedenktijd, die beiden kregen, heeft bewezen dat er geen vergissing of be de gaten, dat dit het prille begin was van de idylle van een koningskind, dertig jaar, maar hij ziet er jonger uit. Het hof kreeg geen argwaan, toen de Erling is de jongste van het gezin Oivind jonge veelbelovende officier werd uit'ge- vlieging in 't spel is geweest. Ragnhild Lorentzen. Toen hij zeventien was, brak nodigd om de prinsessen Ragnhild en kwam terug naar Oslo en korte tijd daar- 1JJ uit' Hi' ver'iet het gymnasium Astrid naar de wintersport in de bergen na was de rederszoon ook weer bij de en meldde zich als vrijwilliger, eerst bij te vergezellen. Toen de prinsesjes een hand. En de wijze koning Haakon heeft de eenheden, die in het Gullbrandsdal eigen zeilboot kregen, mochten ze zelf hun verloving officieel bekend gemaakt tegen de Duitsers streden en later bij de de bemanning kiezen. Erling Lorentzen Prinses Ragnhild mocht de keuze van nrlnV lYlrtflck Lt.v. u-AiIam 1a«a„ Al— fi. 1 1 .1 Tl -tl V soonliikhei^noe wat"ionffe'nwchfit11 rr—~ [llegfiteit' Drje broers weken uit naar moest hun zeilen leren. Als er feest was haar hart doen. En alle Noren zijn er soonlijkheid, nog wat jongensachtig. Hij is het buitenland. Twee van hen werden in Skaugum, het slot van de kroonprins, blij om. u H, En wij kunnen ons nauwelijks nog voor stellen, dat ook daarna de N.S. rustig konden doorgaan met het electrische net uit te breiden: Utrccht-Hilversum en Utrecht—Amersfoort kwamen er in 1942 bijl Toen bedroeg de totale lengte 569 km, 16 pet. van het totaal. Daar zou het voorlopig bij blijven. Nu ja, voorlopig, net twee jaar Want 1944 zou het jaar worden van do befaamde spoorwegstaking. Herinnert u zich nog die huiveringwekkende zeven tiende September vol hoop (op het bevrij dingsleger, dat uitbleef) en vol vrees (voor de grote wraakoefening, die ook uitbleef)? Herinnert u zich nog hoe vele treinen verdwenen naar het Oosten tot in Roe menië heeft men het spoor kunnen vol gen daarna bovenleidingen, rails en tenslotte nog heel veel van wat waarde had? Er was niet bar veel goeds meer over dan ontredderde gebouwen, lege per rons en holle overkappingen, toen in Mei 1945 de vijand het land had verlaten. Maar men had een aantal mensen, bezield met de wens te herstellen. Zo hadden dan in 1945 de mannen, die verantwoordelijk waren voor het Neder landse spoorwegbeleid, de handen vrij. Zij konden besluiten tot stoomtractie te rug te keren, zij konden besluiten op die- seltraetie ove» te gaan, zij konden beslui ten opnieuw en dan verder te electrifi ceren. Zij konden ook besluiten een ge mengd tractie-stelsel in te voeren. Na rijp beraad werd in principe be sloten: a. alle stoomtractie af te schaffen; b. electrische tractie in te voeren op alle lijnen, waar ten minste één maal per uur een personentrein zou moeten komen te rijden; c. diesel-electrische tractie in te voe ren op alle overige lijnen. HERSTEL EN TERWIJL hiertoe plechtiglijk werd' 'Besloten huurde de diréetie der N.S. 300 Engelse stoomlocomotieven, dh zij later kocht. En Zwitserse en Zweedsa loe's kwamen naar Nederland. Het leek alsof men het tegendeel ging doen van hetgeen men besloten hadHet moest wel zo, want men kon niet wachten. Er moest terstond gereden worden. De En gelse machines waren uit voorraad lever baar, niet duur, weliswaar langzaam, maar ijzersterk. Met inderhaast herstelde en spoedig teruggehaalde rijtuigen en wa gons werd het spoorwegverkeer voorlo pig hersteld volgens het oude beproefde stelsel van de stoomtractie. Tegelijkertijd echter begon men de electrische bovenleidingen weer aan te brengen. Wat dat wilde zeggen in een tijd van materialenschaarste kan men zich nu niet meer indenken. Van de 762 elec trische rijtuigbakken (vergeef ons dit rare woord, waarvan het auteursrecht te Utrecht is gedeponeerd) anno 1944 wa ren er nog 459 over, maar daarvan waren er maar 167 intact. Alle overige waren, vaak zwaar beschadigd. Zij zijn hersteld en vervangen. Nu is het aantal groter dan ooit. Beperken we ons nu verder weer tot de electrificatie van na de oorlog, dan brengen wij in herinnering, dat in Octo ber 1948 het gehele vooroorlogse elec trische spoorwegnet hersteld was; het waf toen zelfs al met 53 km uitgebreid: Aftie stirdam—Amersfoort. HET RANDGEBIED IN. OMDAT MEN het nuttig oordeelt!» het kolenbekken ten spoedigst» met ova- rig Nederland electrisch te verbinden, werden nadien allereerst de lijnen Eind hoven—Sittard—Heerlen, Sitiurd—Maas tricht—Heerlen onder handen genomen. Dit complex van 141 km was in Mei '4» gereed. Een jaar later had men daar de lijnen Boxtel—Tilburg—Breda—Dordrecht, Ro- zendaal—Lage Zwaluwe en Lelden— Woerden aan toegevoegd. De keuze was nl. op Noord-Brabant gevallen, omdat een industrieel gebied nu eenmaal veel ver voer oplevert; ook de bevolking reist er veel meer dan in agrarische streken. Da lijn Leiden—Woerden moge niet overma tig belangrijk zijn, zij was een lastige stoomenclave in een overigens electrisch gebied. Kwam er in Mei 1950 dus weer 125 km bij, in het daarop volgende jaar zon de uitbreiding 146 km bedragen. Zij be trof de grote lijn van Amersfoort over Deventer naar Almelo, Hengelo, Ensche de en Oldenzaal en de zijlijn Amersfoort- Ede. De grootste prestatie werd geleverd in de periode Mei 1951—Mei 1952; toen werd er 237 km aan het electrische net toegevoegd door in-gebruik-neming van de lijnen Amersfoort over Zwolle naar Groningen en Leeuwarden. Deze electri ficatie is vertraagd doordat de centrales in deze hoek van het land niet eerder in staat waren voldoende stroom te leveren. In 1952 kwam dan ook nog het traject Arnhem—Zutphen gereed, waaraan dan thans het laatste stuk, Zutphen—Zwolle, is toegevoegd. Bij elkaar 78 km. Het net is hiermede afgerond tot een sluitend geheel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 11