De stoomlocomotief zal
totaal verdwijnen
In Leeuwarden „groeien"
domino en dobbelstenen
Nederland herovert
Zuid- Afrika
E L.O.L.
de niet geëlectrificeerde lijnen
komen dieseltreinen
^RMENI
Sprookje werd te Enkhuizen
tot werkelijkheid gemaakt
LAATSTE NIEUWS
Koningin Juliana sprak voor
Uitsaai Korporasie
w toilet
Jurende
-en, lig-
leid op
't Zijn
VERF - KWASTEN
ATERVERF - ENZ.
Nu de electrificatie d er N.S. voltooid is
Komen er 4 banen tussën
Ro tterdamen Sch iedam
De kist met de vijftien sleutels
Koninklijk Paar op
de thuisreis
Kamerlid Haken
stelt vragen
Veenproductie Emmen
ingekrompen
BELANGRIJK CONGRES
TE ENKHUIZEN
Valsheid in geschrifte
Ogengeboor geeft valsspelers geen kans
De vraag uit eigen land
maakt export overbodig
Illegale emigratie
schept probleem
Nieuwe Japanse regering
gevormd
De stakingen in Frankrijk
De Schager markt
VRIJDAG 22 MEI 1953
voor Uw reizen tijdens
<sterdagen, in vulcan fiber
tplatte, maten 45-80
ind-tassen, zeer solide'uit-
j, geheel met leder versterkt
i zonder voortassen,
'assen, aparte modellen en
als schouder- 5'®
ïdtas te dragen
iwls, vierkant en langwer-
t kwaliteit in mo- 095
seringen 4.90 1
poederdoos, div. aparte
n rood en groen 4'"®
jes, primo uurwerk,
rale "I O50
1 radium
IAALZAAK IN
iOTJ WERSTRAAT 1
TEL. 4298.
>k ter Inzage.
v
(Van een onzer redacteuren).
motoren in de maak is, onder water komen te staan.
Als er nu geen tegenslagen meer komen, zullen alle
diesel-electrische treinen afgeleverd zijn tegen de wm-
terdienstregeling van 1954, binnen anderhalf jaar der
halve. De laatste personentrein met een stoomlocomo
tief ervoor zal derhalve in October van het volgend
jaar het veld moeten ruimen, 115 jaar nadat de eerste
haar triomftocht hield tussen Amsterdam en Haarlem.
Waar die laatste stoomtrein zal rijden staat nog niet
vast.
Men zal nadien nog wel goederentreinen met stoom
locomotieven door het land kunnen zien rijden, maar
erg lang zal dat ook niet meer duren, want er zijn
inmiddels 150 dieselelectrische locomotieven besteld,
100 in Nederland en 50 in Frankrijk. De aflevering is
nog niet begonnen; de in-gebruik-neming zal in de
komende jaren geleidelijk aan geschieden.
NEEN, ER ZIJN NU, afgezien van de reeds beken
de voornemens, beslist geen plannen meer tot ophef
fing van spoorlijnen, verzekerde ons dezer dagen een
(voordvoerder van de directie der N.S. Alle lijnen,
die niet geëlectrificeerd zijn, krijgen een faire kans
om tot ontplooiing te geraken, want zij krijgen óók
nieuw materiaal: gloednieuwe lichte diesel-electrische
één- en tweewagentreinen. Er komen er 41 van twee
wagens en 30 van één wagen, maar er zijn er nog
maar 5 gereed. Zij komen te rijden tussen Dordrecht
en Tiel, tussen Alphen aan de Rijn en Gouda, tussen
beeuwardenen Sneek en tussen Arnhem en Winters
wijk. Er hadden er al meer zullen gaan rijden met
ingang van de Zomerdienstregeling 1953, maar het
afleveringsschema is danig in de war gestuur door
de watersnood van 1 Februari! Toen is nl. ook de
fabriek van Smit te Slikkerveer, waar een groot aantal
BINNEN AFZIENBARE tijd zullen
derhalve alle stoomlocomotieven uit Ne
derland verdwijnen. Nog zijn er een 500
in gebruik, maar reeds is de uitverkoop,
hetzij voor de sloop hetzij voor verder
gebruik in het buitenland, in volle gang.
Het enige jaren geleden verschenen be
richt, dat de N.S. voornemens zouden
zijn met het oog op eventuele buitenge
wone omstandigheden een aantal stoom
locomotieven in dienst zou houden, is
piet juist. Men ziet daar geen heil in en
vendien heeft men geen gebouw om
ze er in op te bergen, zodat ze in de
buitenlucht zouden moeten worden op-
keslagen. Hetgeen zou neerkomen op uit-
jjtel van executie-door-de-sloper
De verandering, die zich op spoorweg
gebied in Nederland bezig is te voltrek-
|en, is dus wel zéér radicaal. Zij betekent
Biet alleen maar een verandering van
Jactie, maar ook van exploitatie- en fre
quentiebeleid. Want een electrische of
[sn diesel-electrische trein is een heel
Inder ding dan een stoomtrein. Het ver-
ichil wordt wel heel duidelijk als men
Seet, dat een stoomlocomotief nooit lan
ger dan 10 uren per etmaal gebruikt kan
Worden, terwijl een electrische locomo
tief 23 uur per etmaal in bedrijf kan blij
ven. Dat doet zij ook nu het goederen-
jttkeer zoveel mogelijk naar de nacht is
iplaatst.
Een electrische trein (met ingebouwde
^Jftoren) doet 18 uren per etmaal dienst.
Men zou haar ook 23 uur kunnen laten
rijden, maar daar leent een klein land als
Nederland zich niet toe. Nachttreinen zijn
nuttig in uitgestrekte landen met afstan
den van vele honderden kilometers, maar
die vindt men hier nu eenmaal niet.
WAT HET frequentiebeleid betreft het
volgende: een stoomlocomotief is bere
kend op het maximale gewicht, dat zij
te trekken kan krijgen. Wil men haar eco
nomisch laten rijden, dan moet men de
trein zo zwaar en dus zo lang mogelijk
Blaken. Dat heeft ten gevolge, dat er per
traject zo weinig mogelijk treinen rijden
om de exploitatie binnen economisch ver
antwoorde grenzen te houden. Met elec-
psche en diesel-electrische treinen is dat
ïhders. Die kan men zo kort en zo lang
maken als men wil zonder dat dat in
Tconomische zin enig verschil maakt. Elk
ïeinstel heeft immers de motor, die erbij
Bast. Men kan dus vele korte treinen
H&ten rijden in plaats van een klein aan
tal lange, hetgeen een veel grotere ser
vice aan de reizigers betekent.
Toch ziet men nog wel lange electri
ze treinen door Nederland rijden. Daar
Ijn twee verklaringen voor. In de eerste
•laats zijn daar de getrokken electrische
feinen, die zijn gebouwd om de electri
sche locomotieven, die 's nachts goede
rentreinen trekken, overdag niet renteloos
in een hoek te hoeven laten staan. Zij bie
den bovendien op de (betrekkelijk) lange
trajecten van de zg. randgebieden naar
het Westen wat meer gerief. En in de
twèede plaats rijden er nog lange treinen
op de zeer drukke trajecten in het Wes
ten. Men zou b.v. tussen Amsterdam en
Rotterdam de treinen tot de helft willen
inkorten en ze om het kwartier willen
laten rijden, maar daar zijn bijzondere
voorzieningen voor nodig. Daar wordt nu
aai. gewerkt! Te Haarlem is een derde
perron in aanbouw en te Leiden is het
station omhoog gebracht, zodat de over
wegen in de stad zijn verdwenen. Maar
als het goed zal zijn, moet het aantal ba
nen tussen Schiedam en Rotterdam tot
vier verdubbeld worden; een millioenen-
werk, waaraan men voorlopig niet be
gint. Er is nog ander werk genoeg aan
de winkel.
Men zou zich kunnen afvragen, waar
om een deel van het Nederlandse spoor
wegennet electrisch (met bovenleiding)
en een ander deel diesel-electrisch wordt
bereden. Dat is ook een kwestie van eco
nomie. Berekeningen hebben aangetoond,
dat een kostbare bovenleiding alleen daar
verantwoord is waar behoefte is aan ten
minste eenmaal per uur een personen
trein.
KOLENBESPARING,
De electrificatie heeft nog een ander
voordeel, waarvan de N.S. weliswaar niet
profiteren, maar die wel van betekenis is
voor de deviezenpositie van het land. Zij
bespaart Nederland nl. de invoer van een
half millioen ton kolen per jaar, die an
ders voor dollars in de V.S. zouden moe
ten worden gekocht.
Voor het personeel betekent de veran
dering bovendien een grote verbetering.
Het maakt voor een machinist en een sto
ker wel enig verschil of hij op een open
machine moet staan of in een gesloten
cabine zittend zijn werk kan doen. Een
electrische trein kan bovendien door één
man worden gereden, zodat er personeel-
besparing uit voortvloeit. Ook worden de
tractie-depots, de kolenopslagplaatsen, de
watervoorzieningen enz. overbodig. Die
ziet men dan ook meer en meer verdwij
nen. En zij, die dicht bij de spoorlijnen
wonen, zullen zich gelukkig prijzen we
gens het verdwijnen van verontreinigin
gen door roet en rook.
Te Enkhuizen is één van de sprookjes van Grim werkelijkheid
geworden. Het is de geschiedenis van de geheime kist met de vijftien
sleutels. Burgemeester en Wethouders van deze historische stad
hebben gistermorgen de bode van het stadhuis bij de raadsleden een
grote enveloppe laten bezorgen, welke als inhoud had een sleutel
en een brief. Daarin werd aan de raadsleden der stad medegedeeld,
dat de ingesloten sleutel gebruikt moet worden voor het openen van
een kist, die in de raadzaal ten stadhuize is opgesteld.
Voor de laatste keer tijdens dit be
zoek aan Denemarken heeft de wacht
voor het Christiaan paleis hedenmor
gen het Nederlandse Vorstenpaar de
eerbewijzen gebracht. Om 10 uur reden
Koningin Juliana en Prins Bernhard.
vergezeld door de Deense Koning en
Koningin de poort van het slot Ama-
liëngorg uit. Om half elf namen Konino
Frederik en Koningin Ingrid op het
vliegveld Kastrup afscheid van het Ko
ninklijk paar en kort daarop verhief
de Dakota zich in de lucht voor de
tocht naar Nederland, nagewuifd door
honderden Denen en Nederlanders.
■Een geheimzinnige hand wijst
,naar een doodgewone kist waar
van het etiquet vermeldt dat er
jjgeheime stukken in bewaard
worden.
TN DEZE KIST ZULLEN voortaan de
geheime stukken worden opgeborgen.
De eerste is er gisteren reeds ingelegd.
Het is het verweer van de directeur
van Gemeentewerken, de heer D. Ybe-
ma, tegen het befaamde rapport van de
Gobelincommissie.
Men zal zich herinneren hoe in Jan.
van dit jaar dit rapport onder geheim
houding aan de raadsleden werd ver
strekt. Maar een dag later werd de in
houd van dit rapport reeds in de krant
afgedrukt. Ten stadhuize is men toen
ernstig gaan zoeken naar eventuele
„lekken". Deze werden evenwel niet
gevonden.
Om zich nu tegen ongewenste of
voortijdige berichtgeving te beveiligen,
hebben burgemeester en wethouders een
oude bonkaartenkist, welke in de dis-
tributietijd werd gebruikt tijdens het
uitreiken van bonkaarten, ingericht als
..geheim archief voor de raadsleden".
Elk raadslid kan in deze kist komen met
de sleutel van de Bibelebonse berg.
Helemaal voor elkaar is de zaak ech
ter nog niet. Naar wij vernemen, heb
ben enkele raadsleden geweigerd de
sleutel te accepteren. Verondersteld
wordt, dat zij vrezen te zullen bezwij
ken onder het gewicht van de sleutel
en de daarbij behorende verantwoorde
lijkheid. Want wie moet nu op zekere
dag verantwoordelijk worden gesteld
ais zou blijken, dat een geheim stuk
ontbrak? Voorts is deze kist door een
persoon gemakkelijk te vervoeren. En
dus is het niet onmogelijk, dat on een
kwade dag kist en geheimen verdwe
nen zouden zijn! Wil men helemaal
safe zijn, dan dient de kist in een kast
te worden opgeborgen, met als gevolg
een tweede sleutel voor de raadsleden.
Maar hoe of wat ook: Enkhuizen is
een bezienswaardigheid rijker gewor
den: de kist met de vijftien sleutels
Het Tweede Kamerlid Haken van de
CPN heeft de ministers van Sociale
Zaken, Volksgezondheid en van Land
bouw een reeks vragen gesteld, met be
trekking tot de turfproductie in het
veengebied bij Emmen en de sociale po
sitie van de ongehuwde arbeiders uit het
Oldambt (Groningen), die in de „Slik
ken" te Uithuizen tegen zeer lage ta
rieven werken.
Te Emmen zouden honderden arbei
ders van de veencampagne zijn uitge
sloten, doordat op voorstel van de stich
ting voor de Landbouw, de turfproductie
met 40 tot 60 procent wordt ingekrom
pen. De heer Haken vraagt een onder
zoek in beide kwesties, gevolgd door
eventuele maatregelen.
De jaarlijkse volkskundedag van het
Ned. Volkskundig Genootschap zal dit
jaar op Zaterdag 13 Juni worden ge
houden in het Zuiderzeemuseum te
Enkhuizen. De folklore van de vis-ers
zal het centrale onderwerp zijn. Tij
dens dit congres zal het woord worden
gevoerd door de heer Bouma van het
wordt uitgesproken door de heer K.
Zuiderzeemuseum. Het openingswoord
ter Laan, voorzitter van het Genoot
schap. Voorts zal prof. P. de Keyser
uit Gent een lezing houden over de
Vlaamse vissersfolklore. De heer J. de
Veen van het Instituut voor Visserij-
onderzoek te 's Gravenhage zal spre
ken over het vissersvolk rond de Zui
derzee. Ten slotte zal de heer W. van
Leeuwen een demonstratie geven met
een geluidsbandapparaat als methode
tot het vastleggen van volkskundige
gegevens.
Voor de Meervoudige Kamer van de
Alkmaarse rechtbank heeft de Hoornse
makelaar J. H. terechtgestaan onder
verdenking van het plegen van vals
heid in geschirfte Het ging hier om
een credietaanvrage voor een zekere
B„ waarvoor een voorlopige koopacte
nodig was, omdat hieruit de motieven
voor de credietaanvrage moesten blij
ken. Deze voorlopige koopacte nu zou
door H. valselijk zijn opgemaakt, al
thans had hij hierin een andere en gun
stiger voorstelling van zaken gegeven
dan in werkelijkheid het geval was.
De officier van Justitie rekende dit feit
ernstig aan, vooral waar het was ge
pleegd door een beëdigd makelaar, van
wie men zo iets in genen dele mag ver
wachten. Deswege vorderde hij een ge
vangenisstraf voor de tijd van twee
maanden.
Uitspraak over veertien dagen.
(Van onze speciale verslaggever).
DE POKERSTENEN ROLLEN over tafel. „Grote straat" klinkt het, of „carré",
of „one pair", of „full house"
De kinderen spelen ganzenbord of een soortgelijk spel en laten de dobbelstenen,
die alleen van ogen voorzien zijn, rollen. Zij moeten hun beurt een keer laten voorbij
gaan, komen in de put, of mogen een extra aantal vakjes naar nummer 63 oprukken.
De volwassenen spelen" met dezelfde stenen een „snuf" of een ander gokspelletje.
Maar steeds weer komen er dobbel- of pokerstenen aan te pas. Het is helemaal niet
onwaarschijnlijk, dat dit stenen in Leeuwarden geboren werden, want de Friesa
hoofdstad herbergt een fabriekje, dat weliswaar zeer bescheiden van omvang is, maar
producten aflevert, die vrijwel nergens in ons land worden gefabriceerd. Het is ge*
vestigd in een bijgebouwtje van de voomalige stroopfabriek aan de Badweg.
Het bedrijfje levert uiterst plezierige producten: dobbelstenen, dominostenen, poker
stenen, speelfiches en bijna alle mogelijke cadeau-artikelen.
WIE AAN HET GANZENBORD de
dobbelstenen laat rollen, zal zich geen
rekenschap geven van wat er bij de fabri
cage van dit speelmateriaal allemaal komt
kijken. Dat een dobbelsteen niet minder
dan acht bewerkingen moet ondergaan
om goed te worden. Een dobbelsteen
moet kunnen rollen ondanks de kubus
vorm en daarom is een van de bewer
kingen van het blokje kunsthars het z.g.
trommelen, waarbij de scherpe kantjes
worden afgeslepen in een versneld slij-
tage-proces.
Het belangrijkst zijn uiteraard de ogen;
we hebben onze ogen uitgekeken op de
fabelachtige snelheid waarmee een der
personeelsleden de boor hanteert om de
stenen de ogen te geven. Hij wentelt de
stenen ogenschijnlijk volkomen willekeu
rig onder de boor, die met een lichte be
weging van de rechterhand op een van
de vlakjes komt en er een klein kuiltje in
draait. Het is precisiewerk, dat door rou
tine en een zeker gevoel in grote snel
heid kan worden uitgevoerd.
Elke dobbelsteen krijgt 21 ogen, waar
bij de som van twee tegenover elkaar
liggende vlakjes telkens zeven moet zijn.
Eén verkeerde wenteling en er zou een
dobbelsteen voor een valsspeler zijn ont
staan! De jongen, die de boor hanteert,
ziet kans om per dag maar even 600 dob
belstenen met elk 21 ogen te boren, dat
die directeur van de dierentuin'
Eenmaal van zijn verbazing
f Frank do wijziging door aa
„We doen eerst Schiphol
ij het even door aan Erankto
wijl hij zich over de kaart bo&'
ij zich zijn gesprek met R1K
ichzelf zoggen: „Het vliegplah
oen Schiphol niet aan". Waarw
sch geantwoord had: „We zuj*
:n Miss Carmen de cab'ne^,r'
gesloten had, zei Vonkenb
mistde pée voor je
llige spreuken", mompelde Fran
laat om Rikki nog te waarsc»
ij zou zijn ogen goed de kost 6
(Van onze correspondent in Kaapstad).
Het was hier de laatste dagen alles Nederland was de klok sloeg! Op de verjaardag
van Koningin Juliana, die met liet traditionele feest van de Nederlandse Vereniging
gevierd werd, bracht de Zuidafrikaanse Uitsaai Korporatie, zowel over de Afri
kaanse als de Engelse zender, een bijzondere radio-uitzending over de waters
nood. De uitstekende reportage over de hulpverlening werd besloten met een toe
spraak van H.M. de Koningin, die voor de Afrikaanse zender in het Nederlands en
voor de Engelse zender in vlekkeloos Engels sprak. Koningin Juliana had haar woor
den zo uitstekend gekozen, dat zij hier allerwege diepe indruk maakten. Honderd
duizenden Afrikaners hebben gehoord, hoe de Vorstin in bewogen bewoordingen
dankte voor de waarlijk uitstekende bijdrage, die de Unie tot leniging van Nederlands
nood geleverd heeft. Dat de uitzending zowel met het Nederlandse als het Afrikaanse
volkslied besloten werd, is hier gevoeld als een bewijs voor het feit, dat de oude
banden tussen de beide broedervolken weer sterker worden aangehaald.
Drie dagen later, op Zondag 3 Mei, was Nederland opnieuw in de aether. De
Uitsaai Korporasie zond een dankdienst uit, die terherdenking van Nederlands be
vrijding door het Nederlandse consulaat was georganiseerd in samenwerking met de
Nederlandse Hervormde en de Evangelisch Lutherse kerk van Kaapstad. Het was
een goed uur voor alle Nederlanders, die deze geheel in statig Nederlands gehouden
dienst over de radio volgden. Na de preek van ds. N. Brandt hield onze consul-gene
raal, ar. Slotemaker de Bruine een rede, waarin hij de oorlogsdoden herdacht en
waarin hij gewaagde van het getuigenis, dat voor alle Nederlanders van hun offet
uitgaat.
TUSSEN DIE TWEE uitzendingen in
kwam de „Zuiderkruis" de Tafelbaai bin
nen varen met ruim vierhonderd Neder
landse emigranten aan boord. Er waren
verschillende grote gezinnen bij met vele,
uitgelaten door de gangen en op het dek
rennende kinderen. Er waren vele be
kwame vaklieden onder de emigranten;
een aantal hunner wist zich goede posi
ties te verwerven bij de Zuidafrikaanse
spoorwegen. Er er waren een paar lieve
bruidjes, die zich bij hun man kwamen
voegen, die vooruit was gegaan naar het
nieuwe vaderland. Zij waren de ongedul-
digsten onder de honderden, die voor de
laatste keer door de papiermolen van de
emigratie-autoriteiten aan boord van de
„Zuiderkruis moesten gaan, alvorens zij
zich konden veigapen aan het kleurige
stadsbeeld van Kaapstad.
Wie met deze emigranten sprak, kwam
sterk onder de indruk van hun optimis
me. En hij kon opnieuw Ieren, dat wij
nog altijd een sterk en voortvarend volk
zijn! Maar niet minder sterk was de in
druk van hun onkunde nopens Zuitl-
Afrika. een indruk, die vooral de beide
voorlichtingsambtenaren aan boord had
den opgedaan. Zij hadden de reis van
Nederland uit meegemaakt en zij waren,
bij het beantwoorden van duizend-en-
één vragen, van de ene verbazing in de
andere gevallen.
EEN ENKELE gunstige uitzondering
daargelaten had bijvoorbeeld vrijwel nie:
mand der emigranten enig begrip van de
enorme afstanden in de Unie. Bezorgde
moeders vroegen, of zij hun dochters wel
op straat konden laten lopen, want in
Afrika liepen immers alle negers naakt
door de steden?
En anderen vroegen of dr. Malan al
vorderde met zijn strijd tegen de Mau
Mau. Dat de strijd tegen de Mau Mau
zich afspeelt in de Britse kolonie Kenya
even ver van Kaapstad als Moskou van
Amsterdam wisten ze niet.
Waarmede opnieuw bewezen is dat,
hoe goed de emigratie in Nederland ook
geregeld moge zijn, aan de voorlichting
nog veel ontbreekt. Dat overigens ook de
emigranten, die zich zó slecht voorbereid
naar een nieuw vaderland begeven,
schuld hebben aan hun onkunde, is zó
evident dat er geen woord aan verspild
behoeft te worden. Men kan zich over
hun lichtvaardigheid alleen maar verba
zen.
Niettemin: ook de vierhonderd Neder
landers die thans hun eerste indrukken
in dit snel groeiende land te verwerken
krijgen, zullen zich wel spoedig aanpas
sen. Er is hier werk in overvloed en de
lonen zijn hoog; materieel gesproken
slaagt hier iedere emigrant die werken
wil.
HET VERSCHIJNSEL begint zich
hier voor te doen, dat buitenlanders (ook
Nederlanders) op bezoekersvisa, hetzij
als toeristen, hetzij als zakenlieden, naar
Zuid-Afrika komen met de vooropgezette
bedoeling om nooit weer weg te gaan.
Zij blijven hier maanden, soms jaren,
rondhangen en laten op gezette tijden
hun visum verlengen. Na een paar jaar
dienen ze dan een verzoek om blijvende
vestigingsvergunning in.
Hoewel deze methode van emigreren
natuurlijk volkomen „buiten de' regels
van hqt spel" is, schijnt het toch menig
een te gelukken op deze manier met
gebruikmaking van allerlei verzinsels en
soms zelfs door de inschakeling van poli
tieke invloeden de nodige papieren te
krijgen. Hun voorbeeld lokt weer ande
ren aan (meestal mensen, die om de een
of andere reden niet de normale weg
willen volgen) en zodoende gaan de ma
lafide emigranten hier een probleem vor
men, dat de autoriteiten hindert. Hoewel
men dezulken tot dusver op uiterst soe
pele wijze behandeld heeft, zal de rege-
ring, nu er zo kennelijk misbruik van haar
goedheid gemaakt wordt, dit optreden
oiet langer tolereren. Er worden géén
definitieve verblijfsvergunningen meer
uitgereikt aan mensen, die hierheen ko
men onder het voorwendsel van toerisme
of zakenbezoek. Wie dit thans nog pro
beert, moet weten, dat hij zijn tijd en
zijn geld nutteloos verknoeit.
Voor de normale, bonafide Nederland
se emigranten, met name voor de ge
schoolde vakmensen, blijven de deuren
wijd open staan,
De 21 ogen worden stuk voor
stuk in de dobbelstenen ge
boord.
betekent 12.600 maal de boor laten da»
len op een dobbelsteenvlakjel
Het, bedrijf, dat geleid wordt door da
heren Koppel Sr. en Jr. fabriceert ook
dominostenen en wel in behoorlijke hoe»
veelheden, hoewel men het spel tegen
woordig nog maar weinig ziet spelen.
Hoe gauw raakt er niet een van de 28
stenen zoek en moet er een nieuw spel
worden aangeschaft?
In het fabriekje aan de Badweg, waar
een penetrante geur van het voor som
mige artikelen gebruikte casolith hangt
en de machines de gehele dag en da
trommels ook 's nachts zoemen en ronken,
houdt men zich ook bezig met allerlei
puzzles. Zelfs de beroemde „houtjes"
worden hier van plastic en kunsthars ge
maakt. Ook heeft men hier een tover-
kubus geconstrueerd die in negen delen
uiteenvalt en (zelfs voor de heren Koppel)
uiterst moeilijk weer compleet te maken
is. Dat de aanduiding cadeau-artikelen
de uiteenlopendste zaken omvat spreekt
vanzelf en wie de kast met hier gefabri
ceerde spulletjes bekijkt, krijgt de in
druk dat.van plastic, kunsthars en hout
werkelijk alles te maken is.
Het bedrijf heeft het uiteraard tegen
St. Nicolaas het drukst, maar het gehele
jaar door wordt er in de kleine ruimte
hard gewerkt. Het fabriekje is bescheiden
van omvang, maar wat klein is kan groot
worden. Tot dusverre heeft men zich nog
niet op het exportterrein bewogen omdat
aan de Nederlandse vraag nauwelijks is
te voldoen en dat bewijst voldoende welke
mogelijkheden er nog zijn voor deze
Leeuwarder industrie.
De Japanse premier Josjida heeft
gisteren zijn vijfde kabinet gevormd.
De nieuwe regering telt zes nieuwe
ministers, de anderen hadden allen
reeds zitting in het vierde kabinet Jos
jida. Enkele ministers uit de vorige re-
gering-Josjida hebben evenwel nieuwe
portefeuilles toegewezen gekregen.
Okasaki blijft minister van Buitenland
se Zaken.
De Franse brievenbestellers hebben
Donderdag besloten zich aan te sluiten
bij de spoorwegarbeiders die een sta
king van 24 uur hebben aangekondigd
tegen volgende week Woensdag.
De gas- en electriciteitsvoorziening
was gisteren in geheel Frankrijk weer
normaal, n) de siaking van 24 uur die
Donderdagmorgen werd beëindigd. De
stakers eisen hogere lonen.
Er was ook deze week een geringe
aanvoer van rundvee. Speciaal op de vet-
markt was maar weinig aangevoerd.
Zelfs met deze kleine aanvoer was de
handel trekkend. Hoogste notering voor
een kwaliteitsbeest f 1050. Per kg slacht-
gewicht van f 2,30—f 2,80. Ook gelde-
koeien waren er weinig aangevoerd. Ge-
bruikskoeien waren er nog heel wat. In
beide groepen was een tamelijk stugge
handel. Nuchtere kalveren waren er nog
weer heel wat en ze gingen tegen on
veranderde prijzen vlot van de hand.
Fokkalveren liepen tot f 80.
Er was een grote aanvoer van lam
meren, waardoor de markt een drukke
aanblik kreeg Er was ook weer Zuid—
hollandse belangstelling en de voor
raad ging vlot van de hand. Vette lam
meren voor de dood brachten f 62 op.
Handel in vette schapen en overhoudera
was zeer stug. Op de paardenmarkt was
het een stille boel, terwijl het bij de
biggen wel iets levendiger was, hoewel
men toch nog steeds klaagt over een te
geringe belangstelling.
S paarden 650—900, 9 geldekoelen 575
tot 700. 16 vette koeien 625—1050, 24
kalfkoeien 675—975, 2 pinken 225—300,
132 nuchtere kalveren 30—55, 8 vette
schapen 91—110, 73 overhouders 75—95,
880 lammeren 40—52, voor de dood tot
62, 89 biggen 40-50, 44 konijnen 1-6.