De stoomlocomotief zal totaal verdwijnen In Leeuwarden „groeien" domino en dobbelstenen Nederland herovert Zuid- Afrika E L.O.L. de niet geëlectrificeerde lijnen komen dieseltreinen ^RMENI Sprookje werd te Enkhuizen tot werkelijkheid gemaakt LAATSTE NIEUWS Koningin Juliana sprak voor Uitsaai Korporasie w toilet Jurende -en, lig- leid op 't Zijn VERF - KWASTEN ATERVERF - ENZ. Nu de electrificatie d er N.S. voltooid is Komen er 4 banen tussën Ro tterdamen Sch iedam De kist met de vijftien sleutels Koninklijk Paar op de thuisreis Kamerlid Haken stelt vragen Veenproductie Emmen ingekrompen BELANGRIJK CONGRES TE ENKHUIZEN Valsheid in geschrifte Ogengeboor geeft valsspelers geen kans De vraag uit eigen land maakt export overbodig Illegale emigratie schept probleem Nieuwe Japanse regering gevormd De stakingen in Frankrijk De Schager markt VRIJDAG 22 MEI 1953 voor Uw reizen tijdens <sterdagen, in vulcan fiber tplatte, maten 45-80 ind-tassen, zeer solide'uit- j, geheel met leder versterkt i zonder voortassen, 'assen, aparte modellen en als schouder- 5'® ïdtas te dragen iwls, vierkant en langwer- t kwaliteit in mo- 095 seringen 4.90 1 poederdoos, div. aparte n rood en groen 4'"® jes, primo uurwerk, rale "I O50 1 radium IAALZAAK IN iOTJ WERSTRAAT 1 TEL. 4298. >k ter Inzage. v (Van een onzer redacteuren). motoren in de maak is, onder water komen te staan. Als er nu geen tegenslagen meer komen, zullen alle diesel-electrische treinen afgeleverd zijn tegen de wm- terdienstregeling van 1954, binnen anderhalf jaar der halve. De laatste personentrein met een stoomlocomo tief ervoor zal derhalve in October van het volgend jaar het veld moeten ruimen, 115 jaar nadat de eerste haar triomftocht hield tussen Amsterdam en Haarlem. Waar die laatste stoomtrein zal rijden staat nog niet vast. Men zal nadien nog wel goederentreinen met stoom locomotieven door het land kunnen zien rijden, maar erg lang zal dat ook niet meer duren, want er zijn inmiddels 150 dieselelectrische locomotieven besteld, 100 in Nederland en 50 in Frankrijk. De aflevering is nog niet begonnen; de in-gebruik-neming zal in de komende jaren geleidelijk aan geschieden. NEEN, ER ZIJN NU, afgezien van de reeds beken de voornemens, beslist geen plannen meer tot ophef fing van spoorlijnen, verzekerde ons dezer dagen een (voordvoerder van de directie der N.S. Alle lijnen, die niet geëlectrificeerd zijn, krijgen een faire kans om tot ontplooiing te geraken, want zij krijgen óók nieuw materiaal: gloednieuwe lichte diesel-electrische één- en tweewagentreinen. Er komen er 41 van twee wagens en 30 van één wagen, maar er zijn er nog maar 5 gereed. Zij komen te rijden tussen Dordrecht en Tiel, tussen Alphen aan de Rijn en Gouda, tussen beeuwardenen Sneek en tussen Arnhem en Winters wijk. Er hadden er al meer zullen gaan rijden met ingang van de Zomerdienstregeling 1953, maar het afleveringsschema is danig in de war gestuur door de watersnood van 1 Februari! Toen is nl. ook de fabriek van Smit te Slikkerveer, waar een groot aantal BINNEN AFZIENBARE tijd zullen derhalve alle stoomlocomotieven uit Ne derland verdwijnen. Nog zijn er een 500 in gebruik, maar reeds is de uitverkoop, hetzij voor de sloop hetzij voor verder gebruik in het buitenland, in volle gang. Het enige jaren geleden verschenen be richt, dat de N.S. voornemens zouden zijn met het oog op eventuele buitenge wone omstandigheden een aantal stoom locomotieven in dienst zou houden, is piet juist. Men ziet daar geen heil in en vendien heeft men geen gebouw om ze er in op te bergen, zodat ze in de buitenlucht zouden moeten worden op- keslagen. Hetgeen zou neerkomen op uit- jjtel van executie-door-de-sloper De verandering, die zich op spoorweg gebied in Nederland bezig is te voltrek- |en, is dus wel zéér radicaal. Zij betekent Biet alleen maar een verandering van Jactie, maar ook van exploitatie- en fre quentiebeleid. Want een electrische of [sn diesel-electrische trein is een heel Inder ding dan een stoomtrein. Het ver- ichil wordt wel heel duidelijk als men Seet, dat een stoomlocomotief nooit lan ger dan 10 uren per etmaal gebruikt kan Worden, terwijl een electrische locomo tief 23 uur per etmaal in bedrijf kan blij ven. Dat doet zij ook nu het goederen- jttkeer zoveel mogelijk naar de nacht is iplaatst. Een electrische trein (met ingebouwde ^Jftoren) doet 18 uren per etmaal dienst. Men zou haar ook 23 uur kunnen laten rijden, maar daar leent een klein land als Nederland zich niet toe. Nachttreinen zijn nuttig in uitgestrekte landen met afstan den van vele honderden kilometers, maar die vindt men hier nu eenmaal niet. WAT HET frequentiebeleid betreft het volgende: een stoomlocomotief is bere kend op het maximale gewicht, dat zij te trekken kan krijgen. Wil men haar eco nomisch laten rijden, dan moet men de trein zo zwaar en dus zo lang mogelijk Blaken. Dat heeft ten gevolge, dat er per traject zo weinig mogelijk treinen rijden om de exploitatie binnen economisch ver antwoorde grenzen te houden. Met elec- psche en diesel-electrische treinen is dat ïhders. Die kan men zo kort en zo lang maken als men wil zonder dat dat in Tconomische zin enig verschil maakt. Elk ïeinstel heeft immers de motor, die erbij Bast. Men kan dus vele korte treinen H&ten rijden in plaats van een klein aan tal lange, hetgeen een veel grotere ser vice aan de reizigers betekent. Toch ziet men nog wel lange electri ze treinen door Nederland rijden. Daar Ijn twee verklaringen voor. In de eerste •laats zijn daar de getrokken electrische feinen, die zijn gebouwd om de electri sche locomotieven, die 's nachts goede rentreinen trekken, overdag niet renteloos in een hoek te hoeven laten staan. Zij bie den bovendien op de (betrekkelijk) lange trajecten van de zg. randgebieden naar het Westen wat meer gerief. En in de twèede plaats rijden er nog lange treinen op de zeer drukke trajecten in het Wes ten. Men zou b.v. tussen Amsterdam en Rotterdam de treinen tot de helft willen inkorten en ze om het kwartier willen laten rijden, maar daar zijn bijzondere voorzieningen voor nodig. Daar wordt nu aai. gewerkt! Te Haarlem is een derde perron in aanbouw en te Leiden is het station omhoog gebracht, zodat de over wegen in de stad zijn verdwenen. Maar als het goed zal zijn, moet het aantal ba nen tussen Schiedam en Rotterdam tot vier verdubbeld worden; een millioenen- werk, waaraan men voorlopig niet be gint. Er is nog ander werk genoeg aan de winkel. Men zou zich kunnen afvragen, waar om een deel van het Nederlandse spoor wegennet electrisch (met bovenleiding) en een ander deel diesel-electrisch wordt bereden. Dat is ook een kwestie van eco nomie. Berekeningen hebben aangetoond, dat een kostbare bovenleiding alleen daar verantwoord is waar behoefte is aan ten minste eenmaal per uur een personen trein. KOLENBESPARING, De electrificatie heeft nog een ander voordeel, waarvan de N.S. weliswaar niet profiteren, maar die wel van betekenis is voor de deviezenpositie van het land. Zij bespaart Nederland nl. de invoer van een half millioen ton kolen per jaar, die an ders voor dollars in de V.S. zouden moe ten worden gekocht. Voor het personeel betekent de veran dering bovendien een grote verbetering. Het maakt voor een machinist en een sto ker wel enig verschil of hij op een open machine moet staan of in een gesloten cabine zittend zijn werk kan doen. Een electrische trein kan bovendien door één man worden gereden, zodat er personeel- besparing uit voortvloeit. Ook worden de tractie-depots, de kolenopslagplaatsen, de watervoorzieningen enz. overbodig. Die ziet men dan ook meer en meer verdwij nen. En zij, die dicht bij de spoorlijnen wonen, zullen zich gelukkig prijzen we gens het verdwijnen van verontreinigin gen door roet en rook. Te Enkhuizen is één van de sprookjes van Grim werkelijkheid geworden. Het is de geschiedenis van de geheime kist met de vijftien sleutels. Burgemeester en Wethouders van deze historische stad hebben gistermorgen de bode van het stadhuis bij de raadsleden een grote enveloppe laten bezorgen, welke als inhoud had een sleutel en een brief. Daarin werd aan de raadsleden der stad medegedeeld, dat de ingesloten sleutel gebruikt moet worden voor het openen van een kist, die in de raadzaal ten stadhuize is opgesteld. Voor de laatste keer tijdens dit be zoek aan Denemarken heeft de wacht voor het Christiaan paleis hedenmor gen het Nederlandse Vorstenpaar de eerbewijzen gebracht. Om 10 uur reden Koningin Juliana en Prins Bernhard. vergezeld door de Deense Koning en Koningin de poort van het slot Ama- liëngorg uit. Om half elf namen Konino Frederik en Koningin Ingrid op het vliegveld Kastrup afscheid van het Ko ninklijk paar en kort daarop verhief de Dakota zich in de lucht voor de tocht naar Nederland, nagewuifd door honderden Denen en Nederlanders. ■Een geheimzinnige hand wijst ,naar een doodgewone kist waar van het etiquet vermeldt dat er jjgeheime stukken in bewaard worden. TN DEZE KIST ZULLEN voortaan de geheime stukken worden opgeborgen. De eerste is er gisteren reeds ingelegd. Het is het verweer van de directeur van Gemeentewerken, de heer D. Ybe- ma, tegen het befaamde rapport van de Gobelincommissie. Men zal zich herinneren hoe in Jan. van dit jaar dit rapport onder geheim houding aan de raadsleden werd ver strekt. Maar een dag later werd de in houd van dit rapport reeds in de krant afgedrukt. Ten stadhuize is men toen ernstig gaan zoeken naar eventuele „lekken". Deze werden evenwel niet gevonden. Om zich nu tegen ongewenste of voortijdige berichtgeving te beveiligen, hebben burgemeester en wethouders een oude bonkaartenkist, welke in de dis- tributietijd werd gebruikt tijdens het uitreiken van bonkaarten, ingericht als ..geheim archief voor de raadsleden". Elk raadslid kan in deze kist komen met de sleutel van de Bibelebonse berg. Helemaal voor elkaar is de zaak ech ter nog niet. Naar wij vernemen, heb ben enkele raadsleden geweigerd de sleutel te accepteren. Verondersteld wordt, dat zij vrezen te zullen bezwij ken onder het gewicht van de sleutel en de daarbij behorende verantwoorde lijkheid. Want wie moet nu op zekere dag verantwoordelijk worden gesteld ais zou blijken, dat een geheim stuk ontbrak? Voorts is deze kist door een persoon gemakkelijk te vervoeren. En dus is het niet onmogelijk, dat on een kwade dag kist en geheimen verdwe nen zouden zijn! Wil men helemaal safe zijn, dan dient de kist in een kast te worden opgeborgen, met als gevolg een tweede sleutel voor de raadsleden. Maar hoe of wat ook: Enkhuizen is een bezienswaardigheid rijker gewor den: de kist met de vijftien sleutels Het Tweede Kamerlid Haken van de CPN heeft de ministers van Sociale Zaken, Volksgezondheid en van Land bouw een reeks vragen gesteld, met be trekking tot de turfproductie in het veengebied bij Emmen en de sociale po sitie van de ongehuwde arbeiders uit het Oldambt (Groningen), die in de „Slik ken" te Uithuizen tegen zeer lage ta rieven werken. Te Emmen zouden honderden arbei ders van de veencampagne zijn uitge sloten, doordat op voorstel van de stich ting voor de Landbouw, de turfproductie met 40 tot 60 procent wordt ingekrom pen. De heer Haken vraagt een onder zoek in beide kwesties, gevolgd door eventuele maatregelen. De jaarlijkse volkskundedag van het Ned. Volkskundig Genootschap zal dit jaar op Zaterdag 13 Juni worden ge houden in het Zuiderzeemuseum te Enkhuizen. De folklore van de vis-ers zal het centrale onderwerp zijn. Tij dens dit congres zal het woord worden gevoerd door de heer Bouma van het wordt uitgesproken door de heer K. Zuiderzeemuseum. Het openingswoord ter Laan, voorzitter van het Genoot schap. Voorts zal prof. P. de Keyser uit Gent een lezing houden over de Vlaamse vissersfolklore. De heer J. de Veen van het Instituut voor Visserij- onderzoek te 's Gravenhage zal spre ken over het vissersvolk rond de Zui derzee. Ten slotte zal de heer W. van Leeuwen een demonstratie geven met een geluidsbandapparaat als methode tot het vastleggen van volkskundige gegevens. Voor de Meervoudige Kamer van de Alkmaarse rechtbank heeft de Hoornse makelaar J. H. terechtgestaan onder verdenking van het plegen van vals heid in geschirfte Het ging hier om een credietaanvrage voor een zekere B„ waarvoor een voorlopige koopacte nodig was, omdat hieruit de motieven voor de credietaanvrage moesten blij ken. Deze voorlopige koopacte nu zou door H. valselijk zijn opgemaakt, al thans had hij hierin een andere en gun stiger voorstelling van zaken gegeven dan in werkelijkheid het geval was. De officier van Justitie rekende dit feit ernstig aan, vooral waar het was ge pleegd door een beëdigd makelaar, van wie men zo iets in genen dele mag ver wachten. Deswege vorderde hij een ge vangenisstraf voor de tijd van twee maanden. Uitspraak over veertien dagen. (Van onze speciale verslaggever). DE POKERSTENEN ROLLEN over tafel. „Grote straat" klinkt het, of „carré", of „one pair", of „full house" De kinderen spelen ganzenbord of een soortgelijk spel en laten de dobbelstenen, die alleen van ogen voorzien zijn, rollen. Zij moeten hun beurt een keer laten voorbij gaan, komen in de put, of mogen een extra aantal vakjes naar nummer 63 oprukken. De volwassenen spelen" met dezelfde stenen een „snuf" of een ander gokspelletje. Maar steeds weer komen er dobbel- of pokerstenen aan te pas. Het is helemaal niet onwaarschijnlijk, dat dit stenen in Leeuwarden geboren werden, want de Friesa hoofdstad herbergt een fabriekje, dat weliswaar zeer bescheiden van omvang is, maar producten aflevert, die vrijwel nergens in ons land worden gefabriceerd. Het is ge* vestigd in een bijgebouwtje van de voomalige stroopfabriek aan de Badweg. Het bedrijfje levert uiterst plezierige producten: dobbelstenen, dominostenen, poker stenen, speelfiches en bijna alle mogelijke cadeau-artikelen. WIE AAN HET GANZENBORD de dobbelstenen laat rollen, zal zich geen rekenschap geven van wat er bij de fabri cage van dit speelmateriaal allemaal komt kijken. Dat een dobbelsteen niet minder dan acht bewerkingen moet ondergaan om goed te worden. Een dobbelsteen moet kunnen rollen ondanks de kubus vorm en daarom is een van de bewer kingen van het blokje kunsthars het z.g. trommelen, waarbij de scherpe kantjes worden afgeslepen in een versneld slij- tage-proces. Het belangrijkst zijn uiteraard de ogen; we hebben onze ogen uitgekeken op de fabelachtige snelheid waarmee een der personeelsleden de boor hanteert om de stenen de ogen te geven. Hij wentelt de stenen ogenschijnlijk volkomen willekeu rig onder de boor, die met een lichte be weging van de rechterhand op een van de vlakjes komt en er een klein kuiltje in draait. Het is precisiewerk, dat door rou tine en een zeker gevoel in grote snel heid kan worden uitgevoerd. Elke dobbelsteen krijgt 21 ogen, waar bij de som van twee tegenover elkaar liggende vlakjes telkens zeven moet zijn. Eén verkeerde wenteling en er zou een dobbelsteen voor een valsspeler zijn ont staan! De jongen, die de boor hanteert, ziet kans om per dag maar even 600 dob belstenen met elk 21 ogen te boren, dat die directeur van de dierentuin' Eenmaal van zijn verbazing f Frank do wijziging door aa „We doen eerst Schiphol ij het even door aan Erankto wijl hij zich over de kaart bo&' ij zich zijn gesprek met R1K ichzelf zoggen: „Het vliegplah oen Schiphol niet aan". Waarw sch geantwoord had: „We zuj* :n Miss Carmen de cab'ne^,r' gesloten had, zei Vonkenb mistde pée voor je llige spreuken", mompelde Fran laat om Rikki nog te waarsc» ij zou zijn ogen goed de kost 6 (Van onze correspondent in Kaapstad). Het was hier de laatste dagen alles Nederland was de klok sloeg! Op de verjaardag van Koningin Juliana, die met liet traditionele feest van de Nederlandse Vereniging gevierd werd, bracht de Zuidafrikaanse Uitsaai Korporatie, zowel over de Afri kaanse als de Engelse zender, een bijzondere radio-uitzending over de waters nood. De uitstekende reportage over de hulpverlening werd besloten met een toe spraak van H.M. de Koningin, die voor de Afrikaanse zender in het Nederlands en voor de Engelse zender in vlekkeloos Engels sprak. Koningin Juliana had haar woor den zo uitstekend gekozen, dat zij hier allerwege diepe indruk maakten. Honderd duizenden Afrikaners hebben gehoord, hoe de Vorstin in bewogen bewoordingen dankte voor de waarlijk uitstekende bijdrage, die de Unie tot leniging van Nederlands nood geleverd heeft. Dat de uitzending zowel met het Nederlandse als het Afrikaanse volkslied besloten werd, is hier gevoeld als een bewijs voor het feit, dat de oude banden tussen de beide broedervolken weer sterker worden aangehaald. Drie dagen later, op Zondag 3 Mei, was Nederland opnieuw in de aether. De Uitsaai Korporasie zond een dankdienst uit, die terherdenking van Nederlands be vrijding door het Nederlandse consulaat was georganiseerd in samenwerking met de Nederlandse Hervormde en de Evangelisch Lutherse kerk van Kaapstad. Het was een goed uur voor alle Nederlanders, die deze geheel in statig Nederlands gehouden dienst over de radio volgden. Na de preek van ds. N. Brandt hield onze consul-gene raal, ar. Slotemaker de Bruine een rede, waarin hij de oorlogsdoden herdacht en waarin hij gewaagde van het getuigenis, dat voor alle Nederlanders van hun offet uitgaat. TUSSEN DIE TWEE uitzendingen in kwam de „Zuiderkruis" de Tafelbaai bin nen varen met ruim vierhonderd Neder landse emigranten aan boord. Er waren verschillende grote gezinnen bij met vele, uitgelaten door de gangen en op het dek rennende kinderen. Er waren vele be kwame vaklieden onder de emigranten; een aantal hunner wist zich goede posi ties te verwerven bij de Zuidafrikaanse spoorwegen. Er er waren een paar lieve bruidjes, die zich bij hun man kwamen voegen, die vooruit was gegaan naar het nieuwe vaderland. Zij waren de ongedul- digsten onder de honderden, die voor de laatste keer door de papiermolen van de emigratie-autoriteiten aan boord van de „Zuiderkruis moesten gaan, alvorens zij zich konden veigapen aan het kleurige stadsbeeld van Kaapstad. Wie met deze emigranten sprak, kwam sterk onder de indruk van hun optimis me. En hij kon opnieuw Ieren, dat wij nog altijd een sterk en voortvarend volk zijn! Maar niet minder sterk was de in druk van hun onkunde nopens Zuitl- Afrika. een indruk, die vooral de beide voorlichtingsambtenaren aan boord had den opgedaan. Zij hadden de reis van Nederland uit meegemaakt en zij waren, bij het beantwoorden van duizend-en- één vragen, van de ene verbazing in de andere gevallen. EEN ENKELE gunstige uitzondering daargelaten had bijvoorbeeld vrijwel nie: mand der emigranten enig begrip van de enorme afstanden in de Unie. Bezorgde moeders vroegen, of zij hun dochters wel op straat konden laten lopen, want in Afrika liepen immers alle negers naakt door de steden? En anderen vroegen of dr. Malan al vorderde met zijn strijd tegen de Mau Mau. Dat de strijd tegen de Mau Mau zich afspeelt in de Britse kolonie Kenya even ver van Kaapstad als Moskou van Amsterdam wisten ze niet. Waarmede opnieuw bewezen is dat, hoe goed de emigratie in Nederland ook geregeld moge zijn, aan de voorlichting nog veel ontbreekt. Dat overigens ook de emigranten, die zich zó slecht voorbereid naar een nieuw vaderland begeven, schuld hebben aan hun onkunde, is zó evident dat er geen woord aan verspild behoeft te worden. Men kan zich over hun lichtvaardigheid alleen maar verba zen. Niettemin: ook de vierhonderd Neder landers die thans hun eerste indrukken in dit snel groeiende land te verwerken krijgen, zullen zich wel spoedig aanpas sen. Er is hier werk in overvloed en de lonen zijn hoog; materieel gesproken slaagt hier iedere emigrant die werken wil. HET VERSCHIJNSEL begint zich hier voor te doen, dat buitenlanders (ook Nederlanders) op bezoekersvisa, hetzij als toeristen, hetzij als zakenlieden, naar Zuid-Afrika komen met de vooropgezette bedoeling om nooit weer weg te gaan. Zij blijven hier maanden, soms jaren, rondhangen en laten op gezette tijden hun visum verlengen. Na een paar jaar dienen ze dan een verzoek om blijvende vestigingsvergunning in. Hoewel deze methode van emigreren natuurlijk volkomen „buiten de' regels van hqt spel" is, schijnt het toch menig een te gelukken op deze manier met gebruikmaking van allerlei verzinsels en soms zelfs door de inschakeling van poli tieke invloeden de nodige papieren te krijgen. Hun voorbeeld lokt weer ande ren aan (meestal mensen, die om de een of andere reden niet de normale weg willen volgen) en zodoende gaan de ma lafide emigranten hier een probleem vor men, dat de autoriteiten hindert. Hoewel men dezulken tot dusver op uiterst soe pele wijze behandeld heeft, zal de rege- ring, nu er zo kennelijk misbruik van haar goedheid gemaakt wordt, dit optreden oiet langer tolereren. Er worden géén definitieve verblijfsvergunningen meer uitgereikt aan mensen, die hierheen ko men onder het voorwendsel van toerisme of zakenbezoek. Wie dit thans nog pro beert, moet weten, dat hij zijn tijd en zijn geld nutteloos verknoeit. Voor de normale, bonafide Nederland se emigranten, met name voor de ge schoolde vakmensen, blijven de deuren wijd open staan, De 21 ogen worden stuk voor stuk in de dobbelstenen ge boord. betekent 12.600 maal de boor laten da» len op een dobbelsteenvlakjel Het, bedrijf, dat geleid wordt door da heren Koppel Sr. en Jr. fabriceert ook dominostenen en wel in behoorlijke hoe» veelheden, hoewel men het spel tegen woordig nog maar weinig ziet spelen. Hoe gauw raakt er niet een van de 28 stenen zoek en moet er een nieuw spel worden aangeschaft? In het fabriekje aan de Badweg, waar een penetrante geur van het voor som mige artikelen gebruikte casolith hangt en de machines de gehele dag en da trommels ook 's nachts zoemen en ronken, houdt men zich ook bezig met allerlei puzzles. Zelfs de beroemde „houtjes" worden hier van plastic en kunsthars ge maakt. Ook heeft men hier een tover- kubus geconstrueerd die in negen delen uiteenvalt en (zelfs voor de heren Koppel) uiterst moeilijk weer compleet te maken is. Dat de aanduiding cadeau-artikelen de uiteenlopendste zaken omvat spreekt vanzelf en wie de kast met hier gefabri ceerde spulletjes bekijkt, krijgt de in druk dat.van plastic, kunsthars en hout werkelijk alles te maken is. Het bedrijf heeft het uiteraard tegen St. Nicolaas het drukst, maar het gehele jaar door wordt er in de kleine ruimte hard gewerkt. Het fabriekje is bescheiden van omvang, maar wat klein is kan groot worden. Tot dusverre heeft men zich nog niet op het exportterrein bewogen omdat aan de Nederlandse vraag nauwelijks is te voldoen en dat bewijst voldoende welke mogelijkheden er nog zijn voor deze Leeuwarder industrie. De Japanse premier Josjida heeft gisteren zijn vijfde kabinet gevormd. De nieuwe regering telt zes nieuwe ministers, de anderen hadden allen reeds zitting in het vierde kabinet Jos jida. Enkele ministers uit de vorige re- gering-Josjida hebben evenwel nieuwe portefeuilles toegewezen gekregen. Okasaki blijft minister van Buitenland se Zaken. De Franse brievenbestellers hebben Donderdag besloten zich aan te sluiten bij de spoorwegarbeiders die een sta king van 24 uur hebben aangekondigd tegen volgende week Woensdag. De gas- en electriciteitsvoorziening was gisteren in geheel Frankrijk weer normaal, n) de siaking van 24 uur die Donderdagmorgen werd beëindigd. De stakers eisen hogere lonen. Er was ook deze week een geringe aanvoer van rundvee. Speciaal op de vet- markt was maar weinig aangevoerd. Zelfs met deze kleine aanvoer was de handel trekkend. Hoogste notering voor een kwaliteitsbeest f 1050. Per kg slacht- gewicht van f 2,30—f 2,80. Ook gelde- koeien waren er weinig aangevoerd. Ge- bruikskoeien waren er nog heel wat. In beide groepen was een tamelijk stugge handel. Nuchtere kalveren waren er nog weer heel wat en ze gingen tegen on veranderde prijzen vlot van de hand. Fokkalveren liepen tot f 80. Er was een grote aanvoer van lam meren, waardoor de markt een drukke aanblik kreeg Er was ook weer Zuid— hollandse belangstelling en de voor raad ging vlot van de hand. Vette lam meren voor de dood brachten f 62 op. Handel in vette schapen en overhoudera was zeer stug. Op de paardenmarkt was het een stille boel, terwijl het bij de biggen wel iets levendiger was, hoewel men toch nog steeds klaagt over een te geringe belangstelling. S paarden 650—900, 9 geldekoelen 575 tot 700. 16 vette koeien 625—1050, 24 kalfkoeien 675—975, 2 pinken 225—300, 132 nuchtere kalveren 30—55, 8 vette schapen 91—110, 73 overhouders 75—95, 880 lammeren 40—52, voor de dood tot 62, 89 biggen 40-50, 44 konijnen 1-6.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 9