DE RADIO MET PINKSTEREN HERSENGYMNASTIEK n Rie Crar r ONZE SCHAAKRU mSm/MM Om het geluk van Peter Vlekken 7 CETREX FoetsieF Even gauu Luister eens naar Succes voor Nederlandse boter in Canada Lange houdbaarheid van ons zuivelproduct Zullen de eieren goedkoper worden? Productie gaat weldra aanzienlijk stijgen Pirn, Pant, Pom en de wonderlamp door Kitty Lessels „Ik vind het ge te schrijven, da Eerlijk gezegd hat Bijzonder tal ZATERDAG 23 MEI 1953 ZONDAG 24 MEI (Eerste Pinksterdag) HILVERSUM I, 402 m.: 8.00 KRO, 9.30 NCRV, 12.15 KRO, 17.00 IKOR, 19.00 NCRV, 19.45—14.00 KRO. 8.00 Nieuws. 8.15 Plechtige Hoogmis. 9.30 Nieuws en Waterstanden. 9.45 Koorzang. 10.00 Geref. Kerkdienst. 11.30 Gram. 11.45 Kerkcon- cert. 12.15 Apologie. 12.35 Zang en piano, 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Ka tholiek nieuws. 13.10 Amusementsmuziek. 13.40 Boekbespreking. 13.55 Kamermuziek. 34.05 Strijkorkest. 14.30 „Leeuw en Een- hoorn", klankbeeld. 15.00 Gram. 15.45 Radio Philharmonisch-Orkest. 16.25 „Ka tholiek Thuisfront overal!". 16.30 Vespers, 17.00 Oecumenische Pinksterdienst. 18.00 „Zending nul". 18.30 „Nieuwe kerken ver. rijzen". 18.45 Pastorale rubriek. 19.00 Vo. caal Ensemble, Bach-Orkest en sol. 19.30 „Gelooft U dat?", causerie. 19.45 Nieuws. 20.00 Gram. 20-25 De gewone man. 20.30 Operaconcert. 21.20 „Mensen zoals wij". 21.35 Weense muziek. 21,50 „Proeftijd een jaar", hoorspel. 22.45 Avondgebed en Li turgische kalender. 23.00 Nieuws. 23.15 24.00 Gram.muziek. HILVERSUM II, 298 m.: 8.00 VARA, 12.00 AVRO, 17.00 VARA, 18.30 VPRO, 19.00 IKOR, 20.00—24.00 AVRO. 8.00 Nieuws, weerberichten en postduiven- berichten. 8.20 Torenmuziek. 8.35 „Langs -2sgebaande wegen. 9.05 Postduivenberich- ten. 9.10 Kamer-Orkest, klein koor en sol. 9.45 „Geestelijk leven", causerie. 10.00 Amusementsmuziek. 10.45 „De drie Waar heden", hoorspel. 11.15 Cabaret. 12.00 Postduivenberichten en lichte muziek. 12.35 „Even afrekenen, heren!". 12.45 Pianospel. 13-00 Nieuws. 13.05 Medede lingen of gram. 13.10 „Van Groenlanders en Eskimo's". 13.20 Lichte muziek. 14.00 Boekbespreking. 14.20 Kamerorkest en soliste. 15.25 Filmpraatje. 15.40 Koorcon cert. 16.15 Gevarieerde muziek. 16.30 Sport- revue» 17.00 Strijkorkest. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Gram. 18.15 Nieuws en sport uitslagen. 18.30 Pinksterdienst. 19.00 Voor de jeugd. 19.35 Gesprekken om de Bijbel. 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.35 „Désirée", hoorspel. 21.15 „Jaarverslag", musical. 22.25 Amusementsmuziek. 23.00 Nieuws. 23.15 Dansmuziek. 23.4524,00 Gram. muziek. MAANDAG 25 MEI (Tweede Pinksterdag) HILVERSUM I, 402 m.: 8.00 NCRV, 0.30 KRO, 12.15—24.00 NCRV. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram. muziek. 8.30 Morgenwijding. 9.15 Orgel concert. 9.30 Nieuws. 9.45 Gram. 9.55 Hoogmis. 11.15 Cello en piano. 11.30 Maastrichts Stedelijk Orkest en solist. 12.10 Gram. 12.15 Gram. 12.30 Pinkster lied. 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13.15 Amusementsmuziek. 13.45 Bondsdag. 14.15 Gram. 15.00 Nat. Zangfeest. 15.45 Gram. 16.00 Bondsdag. 16.30 Gram. 16.35 Fluit en clavecimbel. 17.00 Bondsdag. 17.30 Gram. 17.45 Regeringsuitzending: Prof. Dr. K. A. J. Hidding: Godsdienstig leven in Zuid-Oost-Azië. 18.00 Sport. 19.00 Nieuws en weerberichten. 19.10 Kamer muziek. 19.30 Gram. 19.45 Fluit en piano. 20.00 Zendingsbijeenkomst. 21.00 Kamer orkest en soliste. 21.45 „Mannen, de „zegen" en gezondheid", klankbeeld. 22.00 Amusementsmuziek. 22.30 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en SOS- terichten. 23.15—24.00 Gram.muziek. HILVERSUM n, 298 m.: 7.00 VARA. 10.00 VPRO, 12.00—24.00 VARA. 8.00 Nieuws en weerberichten en postduiven- berichten. 8.20 Gram. 8.50 „Wat er groeit en bloeit" caus. 9.00 Postduivenberichten. 9 05 Vocaal dubbelkwartet. 9.20 Vacantie- tips. 9.30 Orgel-ensemble. 10.00 Repor tage Pinkster-Conferentie v. d. V.C.J.C. 12.00 Metropole-Orkest. 12.30 Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Instr. trio. 13.00 Nieuws. 13.15 Hammondorgel. 13.30 „Rampgebied", klankbeeld. 14.00 Dans muziek. 14.30 Voordracht. 14.50 „De Con sul", opera. 16.40 Voor de jeugd. 17.00 Sportjournaal. 17.30 Gram. 18.00 Nieuws. 18.15 Liedjes bij de gitaar. 18.35 Viool en pianp. 19.00 Uitwisselingsprogramma v. volksdansen en volkszang met de BBC. 19.45 Reportage. 20.00 Nieuws. 20.05 Ca baret. 21.25 Roemeens Orkest. 21.50 Het hangt aan de muur en het tikt.... 22.25 LEEUWARDER BACHVERENl- GING. In Mei 1948 werd dit koor opgericht, met de bedoeling, uit sluitend werken van Bach te zin gen. Hiermee werd een voor oorlogse traditie voortgezet. Zijn eerste lustrum heeft het koor ge vierd met een concert van over wegend moderne werkjes, dat op de band is opgenomen. Het pro gramma past uitstekend in het geheel van het Pinksterfeest. (Zondag 15.40 over Hilversum II, 298 m). JAARVERSLAG, de eerste mu zikale comedie van Toon Her mans, ontstaan na een rustperiode van een jaar in de Verenigde Staten. Zondag 21.25 over dezelf de zender). DE CONSUL, een muzikaal drama van de Amerikaans Italiaanse componist Gian-Carlo Menotti. Deze is zeer bekend ge worden door zijn zeer beeldende, in modern idioom geschreven operamuziek. De Consul is van zijn stijl een uitstekend voor beeld. (Maandag 14.50 over Hil versum 11, 298 m). LA BELLE HELENE, een opera buff a van Jacques Off enbach. Ge geven: een parodie op het huwe lijksdrama, dat aan de Trojaanse oorlog voorafging, geïllustreerd door die vlotte, aangename mu ziek, waarvan Offenbach het ge heim had. Men hoort een ver korte uitvoering. (Dinsdag 14.30 over Hilversum II, 298 m). WERKEN VAN FRANZ LISZT. Liszt vertegenwoordigt verschil lende zijden der romantische mu ziek. Over zijn misvatting, die leidde tot de verwarring van Zi- geunermuziek met de echte Hon gaarse volksmuziek, schreven we al eens. Ook is er in zijn lie deren een overmaat aan gevoe ligheid. Verder schreef hij ver schillende symphonische gedich ten, muziekwerken, waarin hij de ideeën van een gedicht in muziek trachtte te vertolken. Als pianist was hij een zeer belangrijk virtu oos, aan wie de hedendaagse solis ten menige technische greep danken. Al deze elementen hoort men in het hier aangekondigde programma. (Dinsdag 14.50 over Hilversum I, 402 m). „Lente", oratorium. 23.00 Nieuws. 23.15 24.00 Gram.muziek. DINSDAG 26 MEI HILVERSUM I, 402 m.: 7.00—24.00 KRO. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Kinderkoren. 7.45 Morgengebed en Litur- kische kalender. 8.00 Nieuws en weer- berichten.8.15 Reportage. 8.20 Gevarieerde muziek. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.35 Wa terstanden. 9.40 „Lichtbaken". 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Promenade-Orkest. 10.45 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Concertgebouw-orkest. 12.00 Angelus. 12.03 Metropole-Orkest en solist. (12.30 12.33 Land- en Tuinbouwmededelingen.) 12,55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Ka tholiek nieuws. 1320 Actualiteiten. 13.25 Amusementsmuziek. 14.00 Gevarieerd pro gramma. 14.50 Maastrichts Stedelijk Or kest en solist. 15.30 „Ben je zestig?". 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.45 Regeringsuitzending: G. S. de Ciercq: „Braziliaanse impres sies". 18.00 Lichte muziek. 18.20 Sport- praatje. 18.30 Voor de jeugd. 18.52 Repor tage. 19.00 Nieuws. 19.10 Uit het Boek der Boeken. 19.25 „Carmen", opera. (20.50 21.00 De Radiodokter.) 22.00 Verkie zingsmeetings in Eindhoven en Maastricht. 22.45 Avondgebed en Liturgische kalender. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Radio Philhar- monisch Orkest. HILVERSUM rt, 298 m.: 7.00—24.00 AVRO. (7.50—8.00 VPRO). 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7-50 Dagopening. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Morgenwijding. 9.15 Lie deren. 9.25 Voor de vrouw. 9.30 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zie ken. 11.30 Volksliederen. 12.00 Lichte mu- Het Bedrijfschap voor Zuivel heeft van het Canadese ministerie van Land bouw een zeer lovend schrijven over de kwaliteit van in het najaar 1951 ge leverde roomboter ontvangen. Uit een partij van plm. 500 ton gezou ten boter, bereid uit ongezuurde room, werd, om ervaring op te doen, een kleine hoeveelheid achter gehouden en in een koelhuis geplaatst. Een jaar la ter, in November 1952, werd dit mon ster gekeurd. Gebleken is, dat aan kwaliteit niets was ingeboet. De op pervlakte-kleur was een klein beetje veranderd. Nog een half jaar later werd het monster opnieuw aan een diepgaand onderzoek onderworpen. Op nieuw bleek, dat de smaak zuiver en zoet gebleven was en dat de kwaliteit niet had geleden. ziek. 12.30 Land- en Tuinbouwmededelin gen. 12.33 Voor het platteland. 12.40 Piano spel. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of gram. 13,20 Amus.muz. 13.50 Gram. 14.00 Zeg eens, Amerika14.30 „La belle Hélène", opera. 15.15 Voor de vrouw. 15.45 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Cabaret. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.25 Programma over de ha ringvangst. 18.35 Musette-Orkest. 19.00 Paris vous parle. 19.05 Fanfare-Orkest. 19.30 Vioolduo. 20.00 Nieuws. 20.05 Ge varieerde muziek. 21.05 „De razende re porter", klankbeeld. 21.25 Disco-causerie. 22.10 Dansmuziek. 22.45 Buitenlands over zicht. 23.00 Nieuws. 23.15 New York Cal ling. 23.20—24.00 Gram.muziek. Televisie-programma. NCRV. 20.15— 21.45: 1. Journaal: 2. Zingende glazen: 3 Weerbericht: 4. Bouwkunst in dienst van de kerk. - Pauze. - 5. „De klok wees 8.35", TV-spei; 6. Dagsluiting. In kringen van eierhandelaren op de Veluwe met name in Barneveld leeft de verwachting, dat over onge veer een half jaar de prijs van eieren wel eens belangrijk zou kunnen dalen. Dit jaar zijn namelijk de kuikens voor het eerst na de oorlog van de bon, wat tot gevolg heeft gehad, dat er aanzien lijk meer kuikens zijn uitgebroed dan vorig jaar. In sommige streken spre ken eierhandelaren zelfs van een tach tig procent meer. Hierdoor houdt men er in dezelfde kringen rekening mee dat straks de eierproductie aanzienlijk zal stijgen. Bovendien zou er aanzien lijk meer pluimvee voor de slacht be schikbaar komen. Men vraagt zich evenwel af, of deze hogere productie een afzetgebied zal vinden. NU de nieuwe Winkler Prins-encyclopaedie reeds in vele boekenkasten prijkt, is het wel eens aardig om te zien, hoever wij terug moeten gaan om de 1ste encyclopaedie te ontdekken. Nu, geach te lezers en lezeressen, dat is wel een lange tijd geleden. De oudste, die bewaard is gebleven, is ca. 2000 jaar oud. Zij werd geschreven door een Romeinse geleerde, Plinius de Oude, die van 2379 leefde. De titel deze encyclopaedie is „Histoire Natureli" en het werk omvat 37 delen, verdeeld in ca. 2500 hoofd stukken. We vinden er gegevens in over cosmo- grafie, sterrenkunde, dier en menskunde, ontstaan der ambachten (en onge lukken), metalen en ma gische kunst, enfin, te veel om hier op te noe men. Het enige, wat ech ter, in dit ontzaglijke werk ontbreekt is de „Geschiedenis". De „Natuurlijke Histo rie" van deze Plinius is 15 eeuwen lang als ge zaghebbend op dit ter rein gebruikt. Na de uit vinding der boekdruk kunst medio 15de eeuw zijn er in minder dan een eeuw ruim 40 drukken van dit enorme werk verschenen. Plinius zelf is het slacht offer geworden van zijn zucht om zich van alles en nog wat op de hoogte te stellen. Bij de uitbars ting van de vulkaan de Vesuvius in het jaar 79, de eruptie, die onder an dere Pompeji heeft ver woest, is hij als leider van de hulpexpeditie, die de vulkanische uitbars ting van nabij zou bestu deren, tè ver in de krater doorgedrongen en stierf de verstikkingsdood door de ontsnappende gassen. Minder gevaarlijk is voor U het beantwoorden van de volgende vragen: 1. Bij welk gevecht treedt een „picador" op? 2. Wat betekenen de let ters R.A.I. van het ge lijknamige tentoonstel lingsgebouw te Am sterdam? 3. Met welke stad is de gemeente Ransdorp verenigd? 4. Hoeveel personen moe ten er minimaal zijn om van een „samen scholing" te kunnen spreken? 5. Wat is een „tepee"? 6. Wie componeerde de opera „Tristan und Is- solde"? 7. Wie was von Tresch- kov? 8. U hebt zeker wel eens van de T.R.I. gehoord, de afkorting van de naam van het staats- leger. Wat betekent deze afkorting? 9. Op welke instelling spreekt men van een „vaartenhoek"? 10. Ook ons land telt me nig warenhuis, waar mede wij dan bedoe len het groot winkel bedrijf, met vele af delingen, waar men de meest uiteenlopende artikelen kan kopen. Weet U misschien, wanneer en waar voor het eerst een waren huis werd opgericht? (Voor de oplossingen zie men ons blad van Dins dag). Horizontaal: 1. vertering; 6. visjes; 11. staaf; 12. titel (Eng.); 14. tocht; 15, gelijktijdig; 18. reeds; 20. helaas; 21, vader; 22. bitter vocht; 24. wa gen; 25. troefkaart; 27. telwoord; 29. ader; 30. de vier weken voor Kerst mis; 31. snoeverij; 32. bedekking; 33. bloeiwijze; 39. kledingstuk; 41. Gouv.- bevel; 35. godin van de dageraad; 36. Generaal; 42. touw aan scheepstrap; 46. laatstleden; 47. kwaad gesproken; 49. vrucht; 51. muziekterm; 52. meisjes naam; 54. opschrift; 55. oogziekte. Verticaal: 1. met genoegen; 2. en anderen; 3. bloem; 4. meisjesnaam; 5. stad in Italië; 7. voor; 8. loop; 9. ons inziens; 10. Russisch vorst; 12. hals; 13. Ronde Tafel Conferentie; 16. laag; 17. houding; 19. volksvertegenwoordiging; 21. zonnescherm; 23. inwendig orgaan; 24. rijtuig; 26. rivier; 27. plaats; 28. echtge noot; 29. jongensnaam; 34. dragen; 36. ordebewaker; 37. model; 38. dier; 40. duidelijk; 42. vijandschap; 43. labora torium; 44. plaatafdruk; 45. pleizier; 47. vis; 48. ras; 50. naar onze mening; 53. achter. (Voor de oplossing zie men ons num mer van Dinsdag). 23. En nu allemaal binnen de mi nuut de kamer uit", riep de emir nog maals, terwijl hij meteen met een ge heimzinnig lachje onder zijn bureau uitkroop. „Neeallemaal", ver volgde hij, toen hij zag, dat enige vrouwen aarzelend bleven staan. „Hoe langer jullie hier blijven, hoe langer het duurt eer jullie boodschap pen en bestellingen klaar staan!" „Toch snap ik het niet lieve Ahmed" begon Rosanna weer. „Is het niet veel eenvoudiger om die dingen allemaal in de stad te kopen?" „Rosanna, ver moei je lieve hoofdje niet met dingen, waar je toch geen verstand van hebt", antwoordde de emir, terwijl hij zijn hoofdvrouw met zachte drang uit de kamer duwde. „De hoofdzaak is, dat jullie alles krijgt, wat je hartje be geertdank zij de lamp", voegde hij er heel zachtjes aan toe, nadat hij de deur gesloten had. „Dank zij die goeie ouwe toverlamp". „Zorgvuldig draaide hij het slot om en liep op zijn bureau toe". „Niemand weet, dat ik de rijkste man ter wereld ben, dank zij mijn wonderlamp", grinnikte dt emir zachtjes. „Die goeie ouwe won derlamp, die al mijn wensen vervult als ik er maar om vraag. En..., allereerst ga ik vragen om een hor. loge, precies zoals die baron Van Pot.1 turn had. Een horloge met slagwerk, Maarhet moet nóg mooier zijn. Het moet bezaaid zijn met edelstenen en de ketting moet van het zuiverste goud zijn, dat er bestaat". Terwijl emir Pukkel bin Sukkel zachtjes ig zichzelf praatte, waren Rosanna en nog een paar vrouwen stilletjes op hun tenen teruggeslopen. Zij waren vreselijk nieuwsgierig geworden en loerden door het sleutelgat om nu eindelijk eens te kunnen zien, wat de| emir in zijn schild voerde. Correspondentie over deze rubriek aan drs J. Muilwijk, Van Maerlant- laan 142, Den Haag MISLUKTE AANVAL TERWIJL in de partij uit de vooraf gaande rubriek de aanval van zwart op de lange-rochadestelling in de Sici- liaan gelukte, is de oorzaak van zwarts overwinning in de onderstaande partij het falen van wits aanval op de korte- rochadestelling. Dat ligt echter niet aan de opzet, maar aan de uitwerking (11. Ld3 i.p.v. Lc4, waardoor o.a. de d-lijn gesloten werd). Wit: Joppen. Zwart: Unzicker. Uit de wedstrijd om het kampioen schap van Duitsland (dat door Un zicker gewonnen werd) 1. e2e4, c7—c5; 2. Pgl—f3, Pb8—c6; 3. d2d4, c5xd4; 4. Pf3xd4, Pg8—f6; 5. Pblc3, d7d6; 6. Lelg5 (de Rou- zer-variant; menigeen vermijdt deze door 2d6; 3. d4, cxd4; 4. Pxd4, Pf5—Pc3, g6); 6e7—e6; 7. Ddl— d2, Lf8e7 (hier is a6; 8. oqo, Ld7 beter, b.v. 9. 14, h6; 10. Lh4, Fxe4!); 8. ooo, oo; 9. f2f4, Pc6xd4 (anders Pf3); 10. Dd2xd4, Dd8—a5; 11. Lfl—d3 h7h6; 12. h2—h4, e6—e5! (Het spreekt haast vanzelf, dat hxg5 te ge vaarlijk is: 13. hxg5, Pg4; 14. Th4, e5 vooral niet f5, exf5, exf5, Lc4t 15. Dgl, exf4; 16. Dhl Ph6; 17. gxh6, Lxh4; 18. hxg7 met sterke aanval); 13. Dd4gl, e5xf4; 14. Lg5xf4, Lc8e6 (overweging verdiende Lg4); 15. g2 g4!? (zonder deze zet komt wit niet, en zwart wèl verder. Zie diagram): Stelling na 15. g2g4 Er dreigt thans g5, en zwart moet dus nemen. Fout zou zijn 15Lxg4; 16. Lxh6, gxh6; 17. Pd5! en nu: 13. Haar ogen keken in die van Beatrice: „Ik liet hem altijd bij het dagmeisje wanneer ik boodschappen moest doen; dat vond hij best. 't Enige verschil is, dat ditmaal 't „boodschappen-doen' lang zal duren". Mevrouw Garron zat met gebogen hoofd. Beatrice zei, en haar toon was zoeter dan suiker; „Ik denk, dat hij weet, dat hij thuis gekomen is". „Thuis gekomen". Daar viel niet op te antwoorden. Dat stond gelijk aan: „Jij bent aan alle kanten overbodig. Hij is waar hij hoort", 't Was afdoende en beslissend; het sloot de zaak van Lynne Carrick tegen Beatrice Penda af. Een zaak, die berecht was lang voordat Lynne was aangekomep. 't Verhoor was beëindigd, 't pleidooi had gefaald; niet een pleidooi van Lynne voor zichzelf, maar van Lynne ten behoeve van haar zuster, die geen stem of woorden meer had om voor zichzelf te pleiten. Zij wendde zich van Peter af, liep door de kamer, stond voor Patricia Garron stil en zei: „Hij houdt niet van zout bij zijn gekookt eitje, net als Michael, en houdt wel van suiker in zijn pap, net als Lorna. Er zijn mensen die zeggen, dat zoiets als erfelijkheid niet bestaat. Maar 't bestaat wel en al probeert men nog zo hard, men kan 't niet uitwissen, 't Is net als een nerf in 't hout: eeuwigdurend". Toen stak zij haar hand uit: „Vaarwel, mevrouw Garron". Patricia keek op, en ontdekte iets in de groen-blauwe ogen, iets dat 't mid den hield tussen smart en verwijt. Haar veranderlijke geest, altijd vol ge voel, altijd zo makkelijk te beïnvloe den en te kneden, helde over naar een heftig: „Maar je komt hem toch dik wijls opzoeken, terwijl je in Panama bent, is 't niet kind?" Graag", zei Lynne op een vreemde toon, „maar 't blijft toch vaarwel, is 't niet?" Zij trok haar hand terug, en liep door en ging de kamer uit, niet omkijkend naar Peter, maar met zijn beeld voor altijd bij zich: die laatste indruk van hem overgeleverd in het bezit van Beatrice. Overgedragen met weerzin die niet voortkwam uit jaloersheid, maar uit een diepgeworteld wantrou wen. HOOFDSTUK II Zij liep door de hall en liep naar buiten op het terras: de hitte sloeg haar tegemoet en 't was 'n wonderlijk gevoel om van buiten zulk een warmte te voelen en van binnen zo koud te zijn. Haar voetstappen waren de enige die weerklonken op de stenen; zij liep de treden af en bleef op de laatste staan- Door de boog -van een wit stenen pergola kon zij een langwerpige saffier blauwe spiegel zien; 't was een vijver tje met waterlelies, onbeweeglijk als glas. Aan de oppervlakte van het wa ter waren de wasachtige rose kelken wijd naar de zon opengegaan: de platte saaie bladen dreven koel en loom en er boven vloog een ijsvogel af en aan. als 'n gevleugelde edelsteen. Een veel kleurig rijstvogeltje kwam uit Se strui ken schieten. Er was beweelijkheid in deze tuin. Toch kreeg men de indruk als van een eindeloze stilte, een wereld die verlamd was door de kracht van de zon: een bijna onwezenlijke wereld van gedurfde kleuren en eindeloze be tovering. En voor Lynne 'n eenzame wereld en dan opeens: 'n vijandige wereld,zij had 't zachte geluid van wielen gehoord en toen zij achterom keek zag zij dat Bea trice door 't openstaande raam op het terras was verschenen. Zij kwam tot boven aan de trap zeggende: „Dit is een onneembare hindernis in mijn leven; een paar treden! De gehele wijdheid van de Oceaan kan geen onneembaar der hindernis zijn, dan deze acht tre den". 't Werd niet gezegd met de opzet om Lynne's medelijden op te wekken, daar toch kon geen tastbare winst uitge maakt worden, 't Was slechts 't consta teren van een feit. Zij voegde erbij: „ik dacht dat u 't prettig zoudt vinden om te weten voor dat u vertrekt, dat Pe ter al aardig gewend raakt. Ik liet hem achter slapend als een roos in me vrouw Garron's armen, terwijl hij er volmaakt tevreden uitzag". Ze zuchtte, haar gezicht was onbe wogen. Toen zei zij: „Hier bij ons, zal bij er op vooruitgaan". „Er op vooruitgaan?" Lynne vatte 't woord op als een uitdaging, wat 't dan ook was, hoewel omwonden met de sluier der vriendelijkheid. Zij stonden tegenover elkaar. Lynne onder aan de trap, Beatrice bovenaan; voor 't ogenblik was 't bijna een open lijke strijd en zij vochten met woor den. Zij stonden tegenover elkaar met hun grote tegenstelling en hun weder zijdse antipathie: Lynne Carrick met haar zuiver, gezond, menselijk karak ter, haar openhartigheid haar ondub belzinnigheid en haar edelmoedigheid: en Beatrice Penda, met haar engelach tige manier van doen en met de men taliteit van een hebzuchtige harpij. Lynne vroeg: „Vooruitgaan in gezond heid, juffrouw Penda? Of in opvoe ding, met 't oog op zijn nieuwe omge ving? Of in karakter, daar er andere invloeden zijn?" Verdriet was te lezen op 't bleke ge zicht. „U neemt 't woord te letterlijk op. Ik bedoel „erop vooruitgaan" in 'li een voudiger betekenis. Hij heeft hier voordelen: voordelen van omgeving, van levensomstandigheden, zelfs zij haalde haar schouders even op „van klimaat. Ieder ogenblik van zijn leven heeft waarde voor ons; wij zullen alle ruwe stenen van zijn pad verwijderen en zijn toekomst voor hem vorm ge ven." „Hij is een persoonlijkheid en zal zelf die vorm wel geven". „Persoonlijkheid bestaat voor negen tig procent uit opvoeding", merkte Beatrice op. „Neen! Negentig .procent uit erfelijk heid. En de oppervlakte kunt u wat veranderen, maar niet de grondvesten. Of in duidelijke taal, u kunt hem niet helemaal zoals Michael maken, omdat hij half zoals Lorna is". „Waarom zouden wij hem helemaal zoals Michael willen maken?". Beatrice nam een verbaasde houding aan. „Misschien omdat, van uw oogpunt uit, hij een erge domheid deed in het kiezen van zijn moeder". (Wordt vervolgd) VLEKKENWATER VAN CETA-BEVER (Advertentie, Ing Med.) a) 17Pxd5?; 18. Dxg4t, Kh!;| 18. Df5! benevens exd5. b) 17Kh8; 18. Be3!, Pg8; 19,1 Pxe7, Lxdl; 20. Pxg8 met winnendtl aanval. Er volgde in de diagramstellingl 15. Pf6xg4!; 16. Pc3—d5, Le6xd5;l 17. Dgl—g4, Ld5e6; 18. Dg4—g3, Da5x| a2; 19. e4e5, Tf8c8 (niet dxe5; 20, Lxe5. Nu zou op exd6 Lf6 komen); 20.1 Lf4xh6, Da2—alt 21 Kcl—d2. Dal-a5t;[ 22. c2c3, Da5xe5; 23. Lh6—f4, De5-h5;l 24. Tdl—gl, Le7f6; 25. Lf4—g5, Lf6-| e5 (Lxg5? verliest na hxg5 de dame);| 26. Dg3e3, Le6d5 (beter Lg4, f5); 27. Thlh3, Tc8—e8? (beter f6 eifi Lf7)28. De3—f2, Ta8—c8; 29. Ld3-e2!E (Dit verliest. Met 29. Le3 zou wit ver-j moedelijk gewonnen hebben: a6 30. Tg5, Dh8; 31. De2! dreigt Th5 f 32. h5); 29Dh5—h7; 30. h4h5,| Ld5c4; 31. Le2—g4, Lc4—e6; 32. h5- h6, Le6xc4; 33. Tglxg4, Dh7—bl! (Pre cies op tijd); 34. Tg4b4, Dblg6 (et# niet g6, h7t, Kh8?? Df6t! enz.); 35. DB# g2, Tc8c5!; 36. h6xg7 (ook Tg4, Dbll Tb4, g6 of Tce8 zou verliezen, echteil Diet zo snel); Le5xc3t; 37. b2xc3, Tc5x|5,| Wit geeft het op: Df3, Tg2t en mat. Oplossing probleem nr 16: (H. G. M. Weenink, Chemnitzer Tagebll 1925). Dit is een Soort detective-ra man; men komt telkens in de verlet| ding om het verkeerde stuk te denken". Afgezien van enkele gemaltj kelijk te weerleggen pogingen (1. Lel of 1. e6, Ld6r; 2. Kg2, g4) zijn i een aantal, waarbij La3 de held is: 1. Td5 (dreigt zowel Txd4t als P dxc3 Dg4) Lb2!; 2. Pel, Lxd5! en pioj e5 is ongedekt. Of andersom: 1 Pi!) (dreigt Dg4t, Dd3t en Df3t) Lc5!; Txc5, Txf2t; 1. Lh7 (dreigt f6t) Lei) 2. f6t g6 (niet Kd5, Txc5±); 3. LxgSv" Kd5. Ook hier kan men het weer onf gekeerd proberen: 1. f6 (nu faalt op 2. Lc4) g6!; 2. Lc4, Lel of 2. Lh7,1 Met deze variant zijn we al op 1 spoor gekomen; nog dichter in de buur zijn de volgende sleutelzetten; 1. Lc4 (dreigt Dg4f) Lel; 2. e6 (dreig! zeer sterk Te5 en Dg2) Lf4 schaalt, Enkele oplossers zagen dit over h6, hoofd en speelden 3. Dg2Of 2.K1| (dreigt f3) g4! Tenslotte 1. Le6 (dreig!; Pc3t dxc3 De3±). Nu faalt Lb2 op Tcf met de dreiging De3t Lel, Pc3 maar 1Tc2; 2. Tb4, Lxb4 dol! het. En nu zijn we dan achter de oplossing gekomen; de zetten moelel| verwisseld worden: 1. Tb5b4! (dreigt Pc3) g5g4 Ml Tc2); 2. Tb4xd4r enz. 1La3xb4; 2. Lg8c4 Cdreigll Dg4) Lb4d2; 3. f2—f3. (Een zeer ver-j raderlijke pointe: Ta2 is afgeschermd'1! 1. La3b2; 2. Lg8e6 met dreiging De3t (Lel, Pc3ï). Een meesterstuk, dat vele oplossen deed struikelen. Goede oplossingen (6 punten) zoniii in: J. Bastiaanse, G. v. d. Wolf, F. 7 tjes, J. Marsman, N. Breebaart Tzn.i F. P. Mourer, J. v. Charldorp, K. Pezaro en G. A. P. Ooykaas. Correspondentie Er is nog steeds enig misverstand:J een goed probleem is er maar één i' telzet. Betreft het een driezet, dan nu* ten ook enkele varianten aangegevd worden (Zie hierboven: wit's voorts# tingen na de belangrijkste antwoordt! van zwart: 2. Txd4f, 2. Lc4; 2. Le6)-| Probleem nr 17 (Van o heen verwacht. In plaats tevreden poesen, zich beh de open tuindeuren naar Cramer. „En van poesen i makkelijker over en voor te zijn". In haar woning i Verbeek, oud-directeur vat met de 65-jarige schrijfst gezellig ingericht. De vori tier". Betere naam is misse Cramer. „In liefde bloegt zinspreuk van de 16e e Egelantier". Of de versref „Altijd is de roos verI omdat de Egelantier ook it zoals gezegd, iets met vei weerklank vonden in de h RIE CRAMER BELEEFDE hoogtepunt in haar leven. I gs er een Engelse uitgaaf van 1 Een serie van acht kinderboel een paar weken zijn de eerste schenen. De bekende uitgeve Son verzorgde ze. Twaalf kleurtekeningen komen in e voor. Voor drie shillings woi Engeland verkocht in Neder 2.10. In Nederland is zo i gelijk, omdat de oplaag natui geringer is dan voor Engels- landen, die de wereld besti - zijn uitzonderingen. Van het is een aapje", een Hollands, baar A.B.C., werden 200.000 e: verkocht. Maar dat was v oorlog, toen eigenlijk alles aai boeken uitverkocht was. Herdrukt werden ook de prentenboeken (Van Goor Z< gevers Mij N.V.), een serii i twaalf maanden van het ja serie van de jaargetijden, die jaar oud is, en een zevende c beleefd. Rie Cramer zegt: „Ik heb al zinnig geluk gehad met mijn Indië Soekaboemi ben i! Dat drukt een stempel op Het is een groot verschil, of ruimte wordt groot gebracht, eng Hollands bovenhuisje. negende jaar kwam ik defii Nederland. Toen illustreerd< eigen verhaaltjes met onbel L keningen. Van wie ik die as Ik weet het niet. Noch van v Van moeder. Toen ik zeventien was acce Uitgeverij De Haan mijn ee Sinderversjes, die ik zelf li )ie eigen illustraties, het ve en de versjes en tekeningei het opmerkelijke van mijn w ven. Het is heel wat anders i mans verzen te moeten illu een vers te moeten maken t staande illustratie. Als ik jasje in mijn vers gebruikt er een rood jasje bij tekenei In dit werk sta je altijd op ders van een ander, om he eens te zeggen. De Engel: hebben mij altijd sterk beïnvl niet, zoals Carl Larsen, mijn deren kunnen tekenen. Ma: heel veel kinderen kunnen schetsen. De Larense jeugd i dig slag! Ja, ik werk eigenlijk gemakkelijk. Er dreunt op zi blik een versregel door je h< ontstaat het vers uit, en eij I Iets vanzelfsprekends volgt I tekening op. Op het ogenbl niet zo veel mogelijkheden. I zorgde boekjes zijn voor mensen te duur en voor de ook. De radio en televisie j weer nieuwe mogelijkheden. EEN VRIJE mid dag of avond plus 1,30 M. stof van 90 breed; dat is toch niet te veel voor zo'n schat van een bloesje, vindt u wel? Het is een mo delletje, dat zowel I bij nauwe als bij wijde, bij sportieve en geklede rokjes goed staat. Het pa- troon is gegeven voor een boven wijdte van 96 c.M. Voor één maat klei ner knipt u geen, zoor een maat gro- er extra naden aan De halsuitsnijding blijft eender. J In het voorpand stikt naadjes. U sluit de zij naden, waarbij de laatste V> *V SS 30 M Wit: Kei, Te2, Pd8 en f8, pi có, d2, e3, f2, g3 en g5 (11). Zwart: Ke5 De7, pi b4 en h4 (4). Wit geeft mat in twee zetten. Oplossingen binnen een week bovenstaand adres.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 6