DE RADIO MET PINKSTEREN
HERSENGYMNASTIEK
n
Rie Crar
r
ONZE SCHAAKRU
mSm/MM
Om het geluk van Peter
Vlekken 7 CETREX FoetsieF
Even gauu
Luister eens naar
Succes voor Nederlandse
boter in Canada
Lange houdbaarheid van
ons zuivelproduct
Zullen de eieren
goedkoper worden?
Productie gaat weldra
aanzienlijk stijgen
Pirn, Pant, Pom en de wonderlamp
door Kitty Lessels
„Ik vind het ge
te schrijven, da
Eerlijk gezegd hat
Bijzonder tal
ZATERDAG 23 MEI 1953
ZONDAG 24 MEI
(Eerste Pinksterdag)
HILVERSUM I, 402 m.: 8.00 KRO, 9.30
NCRV, 12.15 KRO, 17.00 IKOR, 19.00
NCRV, 19.45—14.00 KRO. 8.00 Nieuws.
8.15 Plechtige Hoogmis. 9.30 Nieuws en
Waterstanden. 9.45 Koorzang. 10.00 Geref.
Kerkdienst. 11.30 Gram. 11.45 Kerkcon-
cert. 12.15 Apologie. 12.35 Zang en piano,
12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Ka
tholiek nieuws. 13.10 Amusementsmuziek.
13.40 Boekbespreking. 13.55 Kamermuziek.
34.05 Strijkorkest. 14.30 „Leeuw en Een-
hoorn", klankbeeld. 15.00 Gram. 15.45
Radio Philharmonisch-Orkest. 16.25 „Ka
tholiek Thuisfront overal!". 16.30 Vespers,
17.00 Oecumenische Pinksterdienst. 18.00
„Zending nul". 18.30 „Nieuwe kerken ver.
rijzen". 18.45 Pastorale rubriek. 19.00 Vo.
caal Ensemble, Bach-Orkest en sol. 19.30
„Gelooft U dat?", causerie. 19.45 Nieuws.
20.00 Gram. 20-25 De gewone man. 20.30
Operaconcert. 21.20 „Mensen zoals wij".
21.35 Weense muziek. 21,50 „Proeftijd een
jaar", hoorspel. 22.45 Avondgebed en Li
turgische kalender. 23.00 Nieuws. 23.15
24.00 Gram.muziek.
HILVERSUM II, 298 m.: 8.00 VARA,
12.00 AVRO, 17.00 VARA, 18.30 VPRO,
19.00 IKOR, 20.00—24.00 AVRO. 8.00
Nieuws, weerberichten en postduiven-
berichten. 8.20 Torenmuziek. 8.35 „Langs
-2sgebaande wegen. 9.05 Postduivenberich-
ten. 9.10 Kamer-Orkest, klein koor en sol.
9.45 „Geestelijk leven", causerie. 10.00
Amusementsmuziek. 10.45 „De drie Waar
heden", hoorspel. 11.15 Cabaret. 12.00
Postduivenberichten en lichte muziek.
12.35 „Even afrekenen, heren!". 12.45
Pianospel. 13-00 Nieuws. 13.05 Medede
lingen of gram. 13.10 „Van Groenlanders
en Eskimo's". 13.20 Lichte muziek. 14.00
Boekbespreking. 14.20 Kamerorkest en
soliste. 15.25 Filmpraatje. 15.40 Koorcon
cert. 16.15 Gevarieerde muziek. 16.30 Sport-
revue» 17.00 Strijkorkest. 17.30 Voor de
jeugd. 17.50 Gram. 18.15 Nieuws en sport
uitslagen. 18.30 Pinksterdienst. 19.00 Voor
de jeugd. 19.35 Gesprekken om de Bijbel.
20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.35 „Désirée",
hoorspel. 21.15 „Jaarverslag", musical.
22.25 Amusementsmuziek. 23.00 Nieuws.
23.15 Dansmuziek. 23.4524,00 Gram.
muziek.
MAANDAG 25 MEI
(Tweede Pinksterdag)
HILVERSUM I, 402 m.: 8.00 NCRV,
0.30 KRO, 12.15—24.00 NCRV. 8.00
Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram.
muziek. 8.30 Morgenwijding. 9.15 Orgel
concert. 9.30 Nieuws. 9.45 Gram. 9.55
Hoogmis. 11.15 Cello en piano. 11.30
Maastrichts Stedelijk Orkest en solist.
12.10 Gram. 12.15 Gram. 12.30 Pinkster
lied. 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13.15
Amusementsmuziek. 13.45 Bondsdag. 14.15
Gram. 15.00 Nat. Zangfeest. 15.45 Gram.
16.00 Bondsdag. 16.30 Gram. 16.35 Fluit
en clavecimbel. 17.00 Bondsdag. 17.30
Gram. 17.45 Regeringsuitzending: Prof.
Dr. K. A. J. Hidding: Godsdienstig leven
in Zuid-Oost-Azië. 18.00 Sport. 19.00
Nieuws en weerberichten. 19.10 Kamer
muziek. 19.30 Gram. 19.45 Fluit en piano.
20.00 Zendingsbijeenkomst. 21.00 Kamer
orkest en soliste. 21.45 „Mannen, de
„zegen" en gezondheid", klankbeeld. 22.00
Amusementsmuziek. 22.30 Gram. 22.45
Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en SOS-
terichten. 23.15—24.00 Gram.muziek.
HILVERSUM n, 298 m.: 7.00 VARA.
10.00 VPRO, 12.00—24.00 VARA. 8.00
Nieuws en weerberichten en postduiven-
berichten. 8.20 Gram. 8.50 „Wat er groeit
en bloeit" caus. 9.00 Postduivenberichten.
9 05 Vocaal dubbelkwartet. 9.20 Vacantie-
tips. 9.30 Orgel-ensemble. 10.00 Repor
tage Pinkster-Conferentie v. d. V.C.J.C.
12.00 Metropole-Orkest. 12.30 Land- en
Tuinbouwmededelingen. 12.33 Instr. trio.
13.00 Nieuws. 13.15 Hammondorgel. 13.30
„Rampgebied", klankbeeld. 14.00 Dans
muziek. 14.30 Voordracht. 14.50 „De Con
sul", opera. 16.40 Voor de jeugd. 17.00
Sportjournaal. 17.30 Gram. 18.00 Nieuws.
18.15 Liedjes bij de gitaar. 18.35 Viool en
pianp. 19.00 Uitwisselingsprogramma v.
volksdansen en volkszang met de BBC.
19.45 Reportage. 20.00 Nieuws. 20.05 Ca
baret. 21.25 Roemeens Orkest. 21.50 Het
hangt aan de muur en het tikt.... 22.25
LEEUWARDER BACHVERENl-
GING. In Mei 1948 werd dit koor
opgericht, met de bedoeling, uit
sluitend werken van Bach te zin
gen. Hiermee werd een voor
oorlogse traditie voortgezet. Zijn
eerste lustrum heeft het koor ge
vierd met een concert van over
wegend moderne werkjes, dat op
de band is opgenomen. Het pro
gramma past uitstekend in het
geheel van het Pinksterfeest.
(Zondag 15.40 over Hilversum II,
298 m).
JAARVERSLAG, de eerste mu
zikale comedie van Toon Her
mans, ontstaan na een rustperiode
van een jaar in de Verenigde
Staten. Zondag 21.25 over dezelf
de zender).
DE CONSUL, een muzikaal
drama van de Amerikaans
Italiaanse componist Gian-Carlo
Menotti. Deze is zeer bekend ge
worden door zijn zeer beeldende,
in modern idioom geschreven
operamuziek. De Consul is van
zijn stijl een uitstekend voor
beeld. (Maandag 14.50 over Hil
versum 11, 298 m).
LA BELLE HELENE, een opera
buff a van Jacques Off enbach. Ge
geven: een parodie op het huwe
lijksdrama, dat aan de Trojaanse
oorlog voorafging, geïllustreerd
door die vlotte, aangename mu
ziek, waarvan Offenbach het ge
heim had. Men hoort een ver
korte uitvoering. (Dinsdag 14.30
over Hilversum II, 298 m).
WERKEN VAN FRANZ LISZT.
Liszt vertegenwoordigt verschil
lende zijden der romantische mu
ziek. Over zijn misvatting, die
leidde tot de verwarring van Zi-
geunermuziek met de echte Hon
gaarse volksmuziek, schreven we
al eens. Ook is er in zijn lie
deren een overmaat aan gevoe
ligheid. Verder schreef hij ver
schillende symphonische gedich
ten, muziekwerken, waarin hij de
ideeën van een gedicht in muziek
trachtte te vertolken. Als pianist
was hij een zeer belangrijk virtu
oos, aan wie de hedendaagse solis
ten menige technische greep
danken. Al deze elementen hoort
men in het hier aangekondigde
programma. (Dinsdag 14.50 over
Hilversum I, 402 m).
„Lente", oratorium. 23.00 Nieuws. 23.15
24.00 Gram.muziek.
DINSDAG 26 MEI
HILVERSUM I, 402 m.: 7.00—24.00
KRO. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15
Kinderkoren. 7.45 Morgengebed en Litur-
kische kalender. 8.00 Nieuws en weer-
berichten.8.15 Reportage. 8.20 Gevarieerde
muziek. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 „Lichtbaken". 10.00 Voor
de kleuters. 10.15 Promenade-Orkest.
10.45 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30
Concertgebouw-orkest. 12.00 Angelus.
12.03 Metropole-Orkest en solist. (12.30
12.33 Land- en Tuinbouwmededelingen.)
12,55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Ka
tholiek nieuws. 1320 Actualiteiten. 13.25
Amusementsmuziek. 14.00 Gevarieerd pro
gramma. 14.50 Maastrichts Stedelijk Or
kest en solist. 15.30 „Ben je zestig?". 16.00
Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00
Voor de jeugd. 17.45 Regeringsuitzending:
G. S. de Ciercq: „Braziliaanse impres
sies". 18.00 Lichte muziek. 18.20 Sport-
praatje. 18.30 Voor de jeugd. 18.52 Repor
tage. 19.00 Nieuws. 19.10 Uit het Boek
der Boeken. 19.25 „Carmen", opera. (20.50
21.00 De Radiodokter.) 22.00 Verkie
zingsmeetings in Eindhoven en Maastricht.
22.45 Avondgebed en Liturgische kalender.
23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Radio Philhar-
monisch Orkest.
HILVERSUM rt, 298 m.: 7.00—24.00
AVRO. (7.50—8.00 VPRO). 7.00 Nieuws.
7.10 Gram. 7-50 Dagopening. 8.00 Nieuws.
8.15 Gram. 9.00 Morgenwijding. 9.15 Lie
deren. 9.25 Voor de vrouw. 9.30 Gram.
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zie
ken. 11.30 Volksliederen. 12.00 Lichte mu-
Het Bedrijfschap voor Zuivel heeft
van het Canadese ministerie van Land
bouw een zeer lovend schrijven over
de kwaliteit van in het najaar 1951 ge
leverde roomboter ontvangen.
Uit een partij van plm. 500 ton gezou
ten boter, bereid uit ongezuurde room,
werd, om ervaring op te doen, een
kleine hoeveelheid achter gehouden en
in een koelhuis geplaatst. Een jaar la
ter, in November 1952, werd dit mon
ster gekeurd. Gebleken is, dat aan
kwaliteit niets was ingeboet. De op
pervlakte-kleur was een klein beetje
veranderd. Nog een half jaar later
werd het monster opnieuw aan een
diepgaand onderzoek onderworpen. Op
nieuw bleek, dat de smaak zuiver en
zoet gebleven was en dat de kwaliteit
niet had geleden.
ziek. 12.30 Land- en Tuinbouwmededelin
gen. 12.33 Voor het platteland. 12.40 Piano
spel. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of
gram. 13,20 Amus.muz. 13.50 Gram. 14.00
Zeg eens, Amerika14.30 „La belle
Hélène", opera. 15.15 Voor de vrouw.
15.45 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.30
Gram. 17.40 Cabaret. 18.00 Nieuws. 18.15
Pianospel. 18.25 Programma over de ha
ringvangst. 18.35 Musette-Orkest. 19.00
Paris vous parle. 19.05 Fanfare-Orkest.
19.30 Vioolduo. 20.00 Nieuws. 20.05 Ge
varieerde muziek. 21.05 „De razende re
porter", klankbeeld. 21.25 Disco-causerie.
22.10 Dansmuziek. 22.45 Buitenlands over
zicht. 23.00 Nieuws. 23.15 New York Cal
ling. 23.20—24.00 Gram.muziek.
Televisie-programma. NCRV. 20.15—
21.45: 1. Journaal: 2. Zingende glazen:
3 Weerbericht: 4. Bouwkunst in dienst
van de kerk. - Pauze. - 5. „De klok wees
8.35", TV-spei; 6. Dagsluiting.
In kringen van eierhandelaren op de
Veluwe met name in Barneveld
leeft de verwachting, dat over onge
veer een half jaar de prijs van eieren
wel eens belangrijk zou kunnen dalen.
Dit jaar zijn namelijk de kuikens voor
het eerst na de oorlog van de bon, wat
tot gevolg heeft gehad, dat er aanzien
lijk meer kuikens zijn uitgebroed dan
vorig jaar. In sommige streken spre
ken eierhandelaren zelfs van een tach
tig procent meer. Hierdoor houdt men
er in dezelfde kringen rekening mee
dat straks de eierproductie aanzienlijk
zal stijgen. Bovendien zou er aanzien
lijk meer pluimvee voor de slacht be
schikbaar komen. Men vraagt zich
evenwel af, of deze hogere productie
een afzetgebied zal vinden.
NU de nieuwe Winkler
Prins-encyclopaedie reeds
in vele boekenkasten
prijkt, is het wel eens
aardig om te zien, hoever
wij terug moeten gaan
om de 1ste encyclopaedie
te ontdekken. Nu, geach
te lezers en lezeressen,
dat is wel een lange tijd
geleden. De oudste, die
bewaard is gebleven, is
ca. 2000 jaar oud. Zij
werd geschreven door
een Romeinse geleerde,
Plinius de Oude, die van
2379 leefde. De titel
deze encyclopaedie is
„Histoire Natureli" en het
werk omvat 37 delen,
verdeeld in ca. 2500 hoofd
stukken. We vinden er
gegevens in over cosmo-
grafie, sterrenkunde, dier
en menskunde, ontstaan
der ambachten (en onge
lukken), metalen en ma
gische kunst, enfin, te
veel om hier op te noe
men. Het enige, wat ech
ter, in dit ontzaglijke
werk ontbreekt is de
„Geschiedenis".
De „Natuurlijke Histo
rie" van deze Plinius is
15 eeuwen lang als ge
zaghebbend op dit ter
rein gebruikt. Na de uit
vinding der boekdruk
kunst medio 15de eeuw
zijn er in minder dan een
eeuw ruim 40 drukken
van dit enorme werk
verschenen.
Plinius zelf is het slacht
offer geworden van zijn
zucht om zich van alles
en nog wat op de hoogte
te stellen. Bij de uitbars
ting van de vulkaan de
Vesuvius in het jaar 79,
de eruptie, die onder an
dere Pompeji heeft ver
woest, is hij als leider
van de hulpexpeditie, die
de vulkanische uitbars
ting van nabij zou bestu
deren, tè ver in de krater
doorgedrongen en stierf
de verstikkingsdood door
de ontsnappende gassen.
Minder gevaarlijk is
voor U het beantwoorden
van de volgende vragen:
1. Bij welk gevecht treedt
een „picador" op?
2. Wat betekenen de let
ters R.A.I. van het ge
lijknamige tentoonstel
lingsgebouw te Am
sterdam?
3. Met welke stad is de
gemeente Ransdorp
verenigd?
4. Hoeveel personen moe
ten er minimaal zijn
om van een „samen
scholing" te kunnen
spreken?
5. Wat is een „tepee"?
6. Wie componeerde de
opera „Tristan und Is-
solde"?
7. Wie was von Tresch-
kov?
8. U hebt zeker wel eens
van de T.R.I. gehoord,
de afkorting van de
naam van het staats-
leger. Wat betekent
deze afkorting?
9. Op welke instelling
spreekt men van een
„vaartenhoek"?
10. Ook ons land telt me
nig warenhuis, waar
mede wij dan bedoe
len het groot winkel
bedrijf, met vele af
delingen, waar men de
meest uiteenlopende
artikelen kan kopen.
Weet U misschien,
wanneer en waar voor
het eerst een waren
huis werd opgericht?
(Voor de oplossingen zie
men ons blad van Dins
dag).
Horizontaal: 1. vertering; 6. visjes;
11. staaf; 12. titel (Eng.); 14. tocht;
15, gelijktijdig; 18. reeds; 20. helaas;
21, vader; 22. bitter vocht; 24. wa
gen; 25. troefkaart; 27. telwoord; 29.
ader; 30. de vier weken voor Kerst
mis; 31. snoeverij; 32. bedekking; 33.
bloeiwijze; 39. kledingstuk; 41. Gouv.-
bevel; 35. godin van de dageraad; 36.
Generaal; 42. touw aan scheepstrap;
46. laatstleden; 47. kwaad gesproken;
49. vrucht; 51. muziekterm; 52. meisjes
naam; 54. opschrift; 55. oogziekte.
Verticaal: 1. met genoegen; 2. en
anderen; 3. bloem; 4. meisjesnaam; 5.
stad in Italië; 7. voor; 8. loop; 9. ons
inziens; 10. Russisch vorst; 12. hals; 13.
Ronde Tafel Conferentie; 16. laag; 17.
houding; 19. volksvertegenwoordiging; 21.
zonnescherm; 23. inwendig orgaan; 24.
rijtuig; 26. rivier; 27. plaats; 28. echtge
noot; 29. jongensnaam; 34. dragen; 36.
ordebewaker; 37. model; 38. dier; 40.
duidelijk; 42. vijandschap; 43. labora
torium; 44. plaatafdruk; 45. pleizier; 47.
vis; 48. ras; 50. naar onze mening; 53.
achter.
(Voor de oplossing zie men ons num
mer van Dinsdag).
23. En nu allemaal binnen de mi
nuut de kamer uit", riep de emir nog
maals, terwijl hij meteen met een ge
heimzinnig lachje onder zijn bureau
uitkroop. „Neeallemaal", ver
volgde hij, toen hij zag, dat enige
vrouwen aarzelend bleven staan. „Hoe
langer jullie hier blijven, hoe langer
het duurt eer jullie boodschap
pen en bestellingen klaar staan!"
„Toch snap ik het niet lieve Ahmed"
begon Rosanna weer. „Is het niet veel
eenvoudiger om die dingen allemaal
in de stad te kopen?" „Rosanna, ver
moei je lieve hoofdje niet met dingen,
waar je toch geen verstand van hebt",
antwoordde de emir, terwijl hij zijn
hoofdvrouw met zachte drang uit de
kamer duwde. „De hoofdzaak is, dat
jullie alles krijgt, wat je hartje be
geertdank zij de lamp", voegde
hij er heel zachtjes aan toe, nadat hij
de deur gesloten had. „Dank zij die
goeie ouwe toverlamp". „Zorgvuldig
draaide hij het slot om en liep op zijn
bureau toe". „Niemand weet, dat ik
de rijkste man ter wereld ben, dank
zij mijn wonderlamp", grinnikte dt
emir zachtjes. „Die goeie ouwe won
derlamp, die al mijn wensen vervult
als ik er maar om vraag. En...,
allereerst ga ik vragen om een hor.
loge, precies zoals die baron Van Pot.1
turn had. Een horloge met slagwerk,
Maarhet moet nóg mooier zijn. Het
moet bezaaid zijn met edelstenen en
de ketting moet van het zuiverste
goud zijn, dat er bestaat". Terwijl
emir Pukkel bin Sukkel zachtjes ig
zichzelf praatte, waren Rosanna en
nog een paar vrouwen stilletjes op
hun tenen teruggeslopen. Zij waren
vreselijk nieuwsgierig geworden en
loerden door het sleutelgat om nu
eindelijk eens te kunnen zien, wat de|
emir in zijn schild voerde.
Correspondentie over deze rubriek
aan drs J. Muilwijk, Van Maerlant-
laan 142, Den Haag
MISLUKTE AANVAL
TERWIJL in de partij uit de vooraf
gaande rubriek de aanval van zwart
op de lange-rochadestelling in de Sici-
liaan gelukte, is de oorzaak van zwarts
overwinning in de onderstaande partij
het falen van wits aanval op de korte-
rochadestelling. Dat ligt echter niet aan
de opzet, maar aan de uitwerking (11.
Ld3 i.p.v. Lc4, waardoor o.a. de d-lijn
gesloten werd).
Wit: Joppen. Zwart: Unzicker.
Uit de wedstrijd om het kampioen
schap van Duitsland (dat door Un
zicker gewonnen werd)
1. e2e4, c7—c5; 2. Pgl—f3, Pb8—c6;
3. d2d4, c5xd4; 4. Pf3xd4, Pg8—f6;
5. Pblc3, d7d6; 6. Lelg5 (de Rou-
zer-variant; menigeen vermijdt deze
door 2d6; 3. d4, cxd4; 4. Pxd4,
Pf5—Pc3, g6); 6e7—e6; 7. Ddl—
d2, Lf8e7 (hier is a6; 8. oqo, Ld7
beter, b.v. 9. 14, h6; 10. Lh4, Fxe4!); 8.
ooo, oo; 9. f2f4, Pc6xd4 (anders
Pf3); 10. Dd2xd4, Dd8—a5; 11. Lfl—d3
h7h6; 12. h2—h4, e6—e5! (Het
spreekt haast vanzelf, dat hxg5 te ge
vaarlijk is: 13. hxg5, Pg4; 14. Th4, e5
vooral niet f5, exf5, exf5, Lc4t
15. Dgl, exf4; 16. Dhl Ph6; 17. gxh6,
Lxh4; 18. hxg7 met sterke aanval); 13.
Dd4gl, e5xf4; 14. Lg5xf4, Lc8e6
(overweging verdiende Lg4); 15. g2
g4!? (zonder deze zet komt wit niet, en
zwart wèl verder. Zie diagram):
Stelling na 15. g2g4
Er dreigt thans g5, en zwart moet dus
nemen. Fout zou zijn 15Lxg4;
16. Lxh6, gxh6; 17. Pd5! en nu:
13.
Haar ogen keken in die van Beatrice:
„Ik liet hem altijd bij het dagmeisje
wanneer ik boodschappen moest doen;
dat vond hij best. 't Enige verschil is,
dat ditmaal 't „boodschappen-doen'
lang zal duren".
Mevrouw Garron zat met gebogen
hoofd. Beatrice zei, en haar toon was
zoeter dan suiker; „Ik denk, dat hij
weet, dat hij thuis gekomen is".
„Thuis gekomen". Daar viel niet op
te antwoorden. Dat stond gelijk aan:
„Jij bent aan alle kanten overbodig.
Hij is waar hij hoort", 't Was afdoende
en beslissend; het sloot de zaak van
Lynne Carrick tegen Beatrice Penda af.
Een zaak, die berecht was lang voordat
Lynne was aangekomep. 't Verhoor was
beëindigd, 't pleidooi had gefaald; niet
een pleidooi van Lynne voor zichzelf,
maar van Lynne ten behoeve van haar
zuster, die geen stem of woorden meer
had om voor zichzelf te pleiten.
Zij wendde zich van Peter af, liep
door de kamer, stond voor Patricia
Garron stil en zei: „Hij houdt niet van
zout bij zijn gekookt eitje, net als
Michael, en houdt wel van suiker in
zijn pap, net als Lorna. Er zijn mensen
die zeggen, dat zoiets als erfelijkheid
niet bestaat. Maar 't bestaat wel en al
probeert men nog zo hard, men kan 't
niet uitwissen, 't Is net als een nerf
in 't hout: eeuwigdurend". Toen stak
zij haar hand uit: „Vaarwel, mevrouw
Garron".
Patricia keek op, en ontdekte iets in
de groen-blauwe ogen, iets dat 't mid
den hield tussen smart en verwijt.
Haar veranderlijke geest, altijd vol ge
voel, altijd zo makkelijk te beïnvloe
den en te kneden, helde over naar een
heftig: „Maar je komt hem toch dik
wijls opzoeken, terwijl je in Panama
bent, is 't niet kind?"
Graag", zei Lynne op een vreemde
toon, „maar 't blijft toch vaarwel, is 't
niet?"
Zij trok haar hand terug, en liep door
en ging de kamer uit, niet omkijkend
naar Peter, maar met zijn beeld voor
altijd bij zich: die laatste indruk van
hem overgeleverd in het bezit van
Beatrice. Overgedragen met weerzin
die niet voortkwam uit jaloersheid,
maar uit een diepgeworteld wantrou
wen.
HOOFDSTUK II
Zij liep door de hall en liep naar
buiten op het terras: de hitte sloeg
haar tegemoet en 't was 'n wonderlijk
gevoel om van buiten zulk een warmte
te voelen en van binnen zo koud te
zijn.
Haar voetstappen waren de enige die
weerklonken op de stenen; zij liep de
treden af en bleef op de laatste staan-
Door de boog -van een wit stenen
pergola kon zij een langwerpige saffier
blauwe spiegel zien; 't was een vijver
tje met waterlelies, onbeweeglijk als
glas. Aan de oppervlakte van het wa
ter waren de wasachtige rose kelken
wijd naar de zon opengegaan: de platte
saaie bladen dreven koel en loom en
er boven vloog een ijsvogel af en aan.
als 'n gevleugelde edelsteen. Een veel
kleurig rijstvogeltje kwam uit Se strui
ken schieten.
Er was beweelijkheid in deze
tuin. Toch kreeg men de indruk als
van een eindeloze stilte, een wereld die
verlamd was door de kracht van de
zon: een bijna onwezenlijke wereld
van gedurfde kleuren en eindeloze be
tovering.
En voor Lynne 'n eenzame wereld en
dan opeens: 'n vijandige wereld,zij had
't zachte geluid van wielen gehoord en
toen zij achterom keek zag zij dat Bea
trice door 't openstaande raam op het
terras was verschenen. Zij kwam tot
boven aan de trap zeggende: „Dit is een
onneembare hindernis in mijn leven;
een paar treden! De gehele wijdheid
van de Oceaan kan geen onneembaar
der hindernis zijn, dan deze acht tre
den".
't Werd niet gezegd met de opzet om
Lynne's medelijden op te wekken, daar
toch kon geen tastbare winst uitge
maakt worden, 't Was slechts 't consta
teren van een feit. Zij voegde erbij: „ik
dacht dat u 't prettig zoudt vinden om
te weten voor dat u vertrekt, dat Pe
ter al aardig gewend raakt. Ik liet hem
achter slapend als een roos in me
vrouw Garron's armen, terwijl hij er
volmaakt tevreden uitzag".
Ze zuchtte, haar gezicht was onbe
wogen. Toen zei zij: „Hier bij ons, zal
bij er op vooruitgaan".
„Er op vooruitgaan?" Lynne vatte 't
woord op als een uitdaging, wat 't dan
ook was, hoewel omwonden met de
sluier der vriendelijkheid.
Zij stonden tegenover elkaar. Lynne
onder aan de trap, Beatrice bovenaan;
voor 't ogenblik was 't bijna een open
lijke strijd en zij vochten met woor
den. Zij stonden tegenover elkaar met
hun grote tegenstelling en hun weder
zijdse antipathie: Lynne Carrick met
haar zuiver, gezond, menselijk karak
ter, haar openhartigheid haar ondub
belzinnigheid en haar edelmoedigheid:
en Beatrice Penda, met haar engelach
tige manier van doen en met de men
taliteit van een hebzuchtige harpij.
Lynne vroeg: „Vooruitgaan in gezond
heid, juffrouw Penda? Of in opvoe
ding, met 't oog op zijn nieuwe omge
ving? Of in karakter, daar er andere
invloeden zijn?"
Verdriet was te lezen op 't bleke ge
zicht. „U neemt 't woord te letterlijk op.
Ik bedoel „erop vooruitgaan" in 'li een
voudiger betekenis. Hij heeft hier
voordelen: voordelen van omgeving,
van levensomstandigheden, zelfs zij
haalde haar schouders even op „van
klimaat. Ieder ogenblik van zijn leven
heeft waarde voor ons; wij zullen alle
ruwe stenen van zijn pad verwijderen
en zijn toekomst voor hem vorm ge
ven."
„Hij is een persoonlijkheid en zal zelf
die vorm wel geven".
„Persoonlijkheid bestaat voor negen
tig procent uit opvoeding", merkte
Beatrice op.
„Neen! Negentig .procent uit erfelijk
heid. En de oppervlakte kunt u wat
veranderen, maar niet de grondvesten.
Of in duidelijke taal, u kunt hem niet
helemaal zoals Michael maken, omdat
hij half zoals Lorna is".
„Waarom zouden wij hem helemaal
zoals Michael willen maken?". Beatrice
nam een verbaasde houding aan.
„Misschien omdat, van uw oogpunt
uit, hij een erge domheid deed in het
kiezen van zijn moeder".
(Wordt vervolgd)
VLEKKENWATER
VAN
CETA-BEVER
(Advertentie, Ing Med.)
a) 17Pxd5?; 18. Dxg4t, Kh!;|
18. Df5! benevens exd5.
b) 17Kh8; 18. Be3!, Pg8; 19,1
Pxe7, Lxdl; 20. Pxg8 met winnendtl
aanval. Er volgde in de diagramstellingl
15. Pf6xg4!; 16. Pc3—d5, Le6xd5;l
17. Dgl—g4, Ld5e6; 18. Dg4—g3, Da5x|
a2; 19. e4e5, Tf8c8 (niet dxe5; 20,
Lxe5. Nu zou op exd6 Lf6 komen); 20.1
Lf4xh6, Da2—alt 21 Kcl—d2. Dal-a5t;[
22. c2c3, Da5xe5; 23. Lh6—f4, De5-h5;l
24. Tdl—gl, Le7f6; 25. Lf4—g5, Lf6-|
e5 (Lxg5? verliest na hxg5 de dame);|
26. Dg3e3, Le6d5 (beter Lg4,
f5); 27. Thlh3, Tc8—e8? (beter f6 eifi
Lf7)28. De3—f2, Ta8—c8; 29. Ld3-e2!E
(Dit verliest. Met 29. Le3 zou wit ver-j
moedelijk gewonnen hebben: a6 30.
Tg5, Dh8; 31. De2! dreigt Th5 f
32. h5); 29Dh5—h7; 30. h4h5,|
Ld5c4; 31. Le2—g4, Lc4—e6; 32. h5-
h6, Le6xc4; 33. Tglxg4, Dh7—bl! (Pre
cies op tijd); 34. Tg4b4, Dblg6 (et#
niet g6, h7t, Kh8?? Df6t! enz.); 35. DB#
g2, Tc8c5!; 36. h6xg7 (ook Tg4, Dbll
Tb4, g6 of Tce8 zou verliezen, echteil
Diet zo snel); Le5xc3t; 37. b2xc3, Tc5x|5,|
Wit geeft het op: Df3, Tg2t en mat.
Oplossing probleem nr 16:
(H. G. M. Weenink, Chemnitzer Tagebll
1925). Dit is een Soort detective-ra
man; men komt telkens in de verlet|
ding om het verkeerde stuk te
denken". Afgezien van enkele gemaltj
kelijk te weerleggen pogingen (1.
Lel of 1. e6, Ld6r; 2. Kg2, g4) zijn i
een aantal, waarbij La3 de held is:
1. Td5 (dreigt zowel Txd4t als P
dxc3 Dg4) Lb2!; 2. Pel, Lxd5! en pioj
e5 is ongedekt. Of andersom: 1 Pi!)
(dreigt Dg4t, Dd3t en Df3t) Lc5!;
Txc5, Txf2t; 1. Lh7 (dreigt f6t) Lei)
2. f6t g6 (niet Kd5, Txc5±); 3. LxgSv"
Kd5. Ook hier kan men het weer onf
gekeerd proberen: 1. f6 (nu faalt
op 2. Lc4) g6!; 2. Lc4, Lel of 2. Lh7,1
Met deze variant zijn we al op 1
spoor gekomen; nog dichter in de buur
zijn de volgende sleutelzetten;
1. Lc4 (dreigt Dg4f) Lel; 2. e6 (dreig!
zeer sterk Te5 en Dg2) Lf4 schaalt,
Enkele oplossers zagen dit over h6,
hoofd en speelden 3. Dg2Of 2.K1|
(dreigt f3) g4! Tenslotte 1. Le6 (dreig!;
Pc3t dxc3 De3±). Nu faalt Lb2 op Tcf
met de dreiging De3t Lel, Pc3
maar 1Tc2; 2. Tb4, Lxb4 dol!
het. En nu zijn we dan achter de
oplossing gekomen; de zetten moelel|
verwisseld worden:
1. Tb5b4! (dreigt Pc3) g5g4 Ml
Tc2); 2. Tb4xd4r enz.
1La3xb4; 2. Lg8c4 Cdreigll
Dg4) Lb4d2; 3. f2—f3. (Een zeer ver-j
raderlijke pointe: Ta2 is afgeschermd'1!
1. La3b2; 2. Lg8e6 met
dreiging De3t (Lel, Pc3ï).
Een meesterstuk, dat vele oplossen
deed struikelen.
Goede oplossingen (6 punten) zoniii
in: J. Bastiaanse, G. v. d. Wolf, F. 7
tjes, J. Marsman, N. Breebaart Tzn.i
F. P. Mourer, J. v. Charldorp, K.
Pezaro en G. A. P. Ooykaas.
Correspondentie
Er is nog steeds enig misverstand:J
een goed probleem is er maar één i'
telzet. Betreft het een driezet, dan nu*
ten ook enkele varianten aangegevd
worden (Zie hierboven: wit's voorts#
tingen na de belangrijkste antwoordt!
van zwart: 2. Txd4f, 2. Lc4; 2. Le6)-|
Probleem nr 17
(Van o
heen verwacht. In plaats
tevreden poesen, zich beh
de open tuindeuren naar
Cramer. „En van poesen i
makkelijker over en voor
te zijn". In haar woning i
Verbeek, oud-directeur vat
met de 65-jarige schrijfst
gezellig ingericht. De vori
tier". Betere naam is misse
Cramer. „In liefde bloegt
zinspreuk van de 16e e
Egelantier". Of de versref
„Altijd is de roos verI
omdat de Egelantier ook it
zoals gezegd, iets met vei
weerklank vonden in de h
RIE CRAMER BELEEFDE
hoogtepunt in haar leven.
I gs er een Engelse uitgaaf van 1
Een serie van acht kinderboel
een paar weken zijn de eerste
schenen. De bekende uitgeve
Son verzorgde ze. Twaalf
kleurtekeningen komen in e
voor. Voor drie shillings woi
Engeland verkocht in Neder
2.10. In Nederland is zo i
gelijk, omdat de oplaag natui
geringer is dan voor Engels-
landen, die de wereld besti
- zijn uitzonderingen. Van het
is een aapje", een Hollands,
baar A.B.C., werden 200.000 e:
verkocht. Maar dat was v
oorlog, toen eigenlijk alles aai
boeken uitverkocht was.
Herdrukt werden ook de
prentenboeken (Van Goor Z<
gevers Mij N.V.), een serii
i twaalf maanden van het ja
serie van de jaargetijden, die
jaar oud is, en een zevende c
beleefd.
Rie Cramer zegt: „Ik heb al
zinnig geluk gehad met mijn
Indië Soekaboemi ben i!
Dat drukt een stempel op
Het is een groot verschil, of
ruimte wordt groot gebracht,
eng Hollands bovenhuisje.
negende jaar kwam ik defii
Nederland. Toen illustreerd<
eigen verhaaltjes met onbel
L keningen. Van wie ik die as
Ik weet het niet. Noch van v
Van moeder.
Toen ik zeventien was acce
Uitgeverij De Haan mijn ee
Sinderversjes, die ik zelf li
)ie eigen illustraties, het ve
en de versjes en tekeningei
het opmerkelijke van mijn w
ven. Het is heel wat anders i
mans verzen te moeten illu
een vers te moeten maken t
staande illustratie. Als ik
jasje in mijn vers gebruikt
er een rood jasje bij tekenei
In dit werk sta je altijd op
ders van een ander, om he
eens te zeggen. De Engel:
hebben mij altijd sterk beïnvl
niet, zoals Carl Larsen, mijn
deren kunnen tekenen. Ma:
heel veel kinderen kunnen
schetsen. De Larense jeugd i
dig slag! Ja, ik werk eigenlijk
gemakkelijk. Er dreunt op zi
blik een versregel door je h<
ontstaat het vers uit, en eij
I Iets vanzelfsprekends volgt
I tekening op. Op het ogenbl
niet zo veel mogelijkheden.
I zorgde boekjes zijn voor
mensen te duur en voor de
ook. De radio en televisie
j weer nieuwe mogelijkheden.
EEN VRIJE mid
dag of avond plus
1,30 M. stof van 90
breed; dat is toch
niet te veel voor
zo'n schat van een
bloesje, vindt u
wel? Het is een mo
delletje, dat zowel
I bij nauwe als bij
wijde, bij sportieve
en geklede rokjes
goed staat. Het pa-
troon is gegeven
voor een boven
wijdte van 96 c.M.
Voor één maat klei
ner knipt u geen,
zoor een maat gro-
er extra naden aan
De halsuitsnijding
blijft eender.
J In het voorpand stikt
naadjes. U sluit de zij
naden, waarbij de laatste
V>
*V
SS
30
M
Wit: Kei, Te2, Pd8 en f8, pi có,
d2, e3, f2, g3 en g5 (11).
Zwart: Ke5 De7, pi b4 en h4 (4).
Wit geeft mat in twee zetten.
Oplossingen binnen een week
bovenstaand adres.