Mensen en gemeenschap BRYLCREEM BRIT VEE „De partij heeft het licht in mijn ogen gebracht" Benden actief in Borneo r Om het geluk van Peter Schrijnem revolut Barbaarse IV praten i Met VELPON zie je er geen barst van! HET COMMUNISME is een geloot. En als zodanig heeft het een dogmatiek en een ethiek. Het communisme is levens- en wereld beschouwing. Met een eigen kijk op de mens en de verhouding van de mensen onder elkaar in de wereld. Naar communistisch geloot is de mens een natuurlijk en een maatschappelijk wezen. De mens produ ceert. Hij arbeidt. Het wezen van het communisme is het geloof in de arbeid. De mens produceert in zijn voortplanting en in zijn arbeid. Dat kan hij niet alleen. Hij moet dit met anderen samen doen. Het dat en het hoe van de arbeid verklaren de mens en zijn verhouding tot anderen. Het bepaalt evenzeer de mens. De materiële productie wijze beheerst alles. Evenzeer is alles onderworpen aan deze produc tiewijze. Dit is het materialisme in het communisme. De maatschappelijke omstandigheden de enige werkelijkheid Het communisme II door F. GOUDZWAARD geeft U glanzend haar OMDAT Vraag BRYLCREEM - de perfecte hairdressing Kapitein van „Japara" gestraft Muzikale meeting Achttien mensen gedood Spionnen in Rusland V.S. spreken Sovjet- verklaring tegen Toch spoorwegstakingen in Frankrijk Dulles en Stassen in de Griekse hoofdstad Eis van Anglo-Iranian afgewezen Pim, Pam, Pom en de wonderlamp Britse politie weert alle ongewenste gasten Vaart achter de oogst in Oost-Duitsland Geestelijk leven Premier Grotewohl sprak met predikanten Ontmoetingen van Duitse en Franse protestanten door Kittg Lessels Uitbreiding van Franse le linieluchtmacht? ANGENENT MIDVOOÉ VAN BONDSTEAM Luister eens naar Radioproy ramma Tweetal belangstelle outsiders DONDERDAG 28 MEI 1953 TWJARKX SPRAK HIER van een bene- denbouw en van een bovenbouw. De benedenbouw is de maatschappelijke productie en haar verhoudingen. De bovenbouw omvat het geweldige gebied van godsdienst, zedelijkheid, recht, kunst, wijsbegeerte, enz. Wat ik mooi of lelijk vind, als goed en kwaad, leugen en waarheid, recht en onrecht beschouw, hangt, naar com munistische zienswijze af van de maat schappelijke omstandigheden. Die zijn de enige werkelijkheid. De mens wordt ingeperkt tot niets meer dan een na tuurlijk en maatschappelijk wezen. Voor het geloof aan een scheppende God is in de communistische religie eenvoudig geen plaats. Niet God schept de mens maar omgekeerd; de mens in zijn maatschappelijke verhoudingen schept zich een God. Het geloof aan een filmachtig God is niets anders dan de nierslag van maatschappelijke ver houdingen. Zoals in de kapitalistische maatilchappij de arbeidersklasse, de be- zitloie, machteloze, onderworpen, uit gebuite klasse is tegenover die der machtige bezittende klasse, zo is er in de bovenbouw het gebied van de geest een machtig, een almachtig God tegenover de nietige, niets-vermo- gendft zondige mens. Het communisme kan dan ook het geloof in een Almach tige God niet aanvaarden. Het commu nistisch „geloof" is atheïstisch, godloos of: het is niet. Een van beiden. Naar communistische opvatting is er in de werkelijk-communistische maat schappij geen ruimte voor het geloof aan God. Dat is voor de communist een doodeenvoudige zaak. In de commu nistische maatschappij zover is de S. U. nog niet zullen geen klassen meer bestaan. Elke uitbuiting is er onmogelijk. Daarom is er ook geen plaatn voor de weerspiegeling in het geestelijk leven van de maatschappen lijke afhankelijkheid van de arbeiders klasse t.a.v. de kapitalisatie. Dat wil zeggen: voor een Godsgeloof is geen plaats. De S. U. heeft dan ook geen behoefte aan bestrijding van het godsgeloof en godsdienst door middel van vervolgingen. Nu in de jarenlange strijd van 1917 —193(1 aan de Russische Kerk alle politieke en economische macht is ont nomen. Is deze kerk en het geloof dat zij verkondigt, eenvoudig ten dode op geschreven. Dat staat vast voor de communist. Waarom zal hij zich dan druk maken over zo'n aftands en af gesleten instituut als de kerk? Kan hij die kerk op een andere manier nog gebruiken, dan is dat best. Maar ver liezen doet de kerk en doet het geloof het immers toch. De communistische mens is de mens van deze aarde. Zijn paradijs ver wacht hij hier. Zonde in de diepe zin van hett christelijk geloof bestaat voor hem niet. De proletarische klasse kan nederlagen lijden, Een strijd verliezen. Maar morgen en overmorgen is de overwinning zeker voor haar. De verlossing geschiedt aan ook in dit vlak van dit leven. F)E MENS ook de communistische mens staat niet alleen in deze wereld. Met anderen samen leeft en wérkt hij. Hoe moet hij nu met die anderen leven Welke richtlijnen kent hij voor de verhouding tot de ander? Hij is een maatschappelijk wezen. De communistische arbeider is deel van zijn klasse. Met elke vezel van zijn be staan aan die klasse verbonden. De kapitalistische klasse is zijn vijand. Met haar leeft de arbeidersklasse op voet van oorlog. De klassenstrijd, de klassenoorlog is onvermijdelijk. De communistische arbeider voert die oor log verbeten en fel. En met alle mid delen. Hij kent geen vaste normen van goed en kwaad. Die wisselen immers naar gelang de maatschappelijke ver houdingen zich wijzigen. Leugen en waarheid, recht en onrecht zijn maat schappelijk bepaald. Recht is wat de arbeidersklasse ten goede komt. Leu gen wat die klasse benadeelt. Daarom wordt het zedelijk hande len uiteindelijk bepaald door de poli tieke doelmatigheid. Welke andere factoren een rol mogen spelen, in laatste instantie geldt in de commu nistische ethiek: het doel heiligt de middelen. Lenin heeft in klassieke woorden dat zó samengevat: moet tot alle mogelijke offers bereid zijn, en zelfs als het nodig is tot alle mogelijke listen, sluwheden, ille gale methodes, tot het verzwijgen en geheim houden van de waarheid zijn toevlucht nemen, om maar de vak verenigingen binnen te dringen, daar in te blijven en daar tot iedere prijs communistisch werk te verrichten". (Lenin: „De linkse stroming, een kin derziekte van het communisme", uitg. Pegasus, 1952, blz. 40). De communistische mens moet in derdaad tot alles bereid zijn. Het pro- ces-Slansky in Praag heeft het weer duidelijk bewezen. Voor het hoge be lang der arbeidersklasse heeft im mers è.lles te wijken! Wat betekenen liefde en eerbied van ouders tot kin deren en omgekeerd? Als het er om gaat zal de Rode Pionier zijn ouders verraden, wanneer hij meent dat zij iets doen dat het belang van de ar beidersklasse kan schaden. Daarom was de vrouw van één der beschul digden in het Slansky-proces ver heugd dat deze bende zou worden opgeruimd en vroeg ze voor haar man de hoogste straf. Daarom schreef Tomas Frejka, de zoon van één der veroordeelden te Praag: „Ik eis, dat aan mijn vader de zwaarste straf, de doodstraf, zal worden opgelegd". Banden van het bloed worden verbro ken, wanneer de klasse in gevaar dreigt te komen. JJAAROM IS DE PARTIJ, de com munistische partij, het hoogste wat bestaat. „De partij heeft het licht in mijn ogen gebracht", schreef de Fran se communistische dichter Louis Aragon. En het partijlied van de So cialistische Eenheidspartij v. Duits land (S.E.D., een comm. partij) heeft, terecht vanuit communistische visie, deze slotregel; „De partij heeft altjjd gelijk". Hier is de partij geworden tot gesaeculariseerde kerk. Critiek kan de communist slechts uiten bin nen de eenmaal vastgestelde lijnen van het gartijwerk. Maar het recht van oppositie, het hart van het de mocratisch staatsbestel, is in de com munistische staat een onmogelijkheid. Men mag critiek hebben op de resul tanten van een of ander plan. Men mag een directeur aanklagen, omdat hij beneden de vastgestelde percen tages is gebleven. De grondslagen van het communisme blijven onaantast baar. Er is een aardig grapje, dat het verschil tussen democratie en dicta tuur duidelijk aangeeft. Een Rus en eeen Amerikaan lopen in Washington voorbij het Witte Huis, waar Truman zetelde. Ze hebben het over de vrij heid in het Oosten en in het Westen. De Amerikaan wil duidelijk maken, wat democratische vrijheid betekent. Hij zegt: ik kan-hier vrijuit roepen: Weg met Truman! En hij voegt de daad bij het woord. Dat is niets bij zonders, zegt de Rus. Dat mag ik in Moskou ook! Het gaat er echter niet om of de Rus in Moskou mag roepen: weg met Truman, maar of hij mocht roepen: weg met Stalin! En daar gaat het nu net om. In het recht van de oppositie en der prin cipiële critiek klemt het verschil tus sen democratie en dictatuur. Het eerste artikel „getiteld: „Het communisme als geloof" publiceerden wij in ons nummer van gisteren. BRYLCREEM zuivere natuurlijke oliën bevat, geëmulgeerd voor smetteloze haarverzorging OMDAT BRYLCREEM geen gom, zeep oi alcohol bevat en droog haar weer gezond maakt; OMDAT BRYLCREEM het haar de gehele dag correct houdt zonder overdadige vettigheid. County Perfumery Co. Ltd, Stanmore, England - Imp. Jacg. Mot Jr. Amsterdam (Adv. Ing. Med.) De Raad voor de Scheepvaart heeft de 49-jarige kapitein van het 9312 brt. metende ms „Japara" van de N.V. Ko ninklijke Rotterdamsche Lloyd, G. M. de B. gestraft door hem de bevoegd heid om als kapitein te varen te ont nemen voor de tijd van twee weken. Op 12 Augustus van het vorig jaar kwam tijdens een dikke mist de „Ja para" in de Straat van Gibraltar in aanvaring met het 8790 brt. metende Franse passagiersschip ss „Djenne". Beide schepen werden ernstig bescha digd. De schepen hadden elkaar op het radarscherm waargenomen. De Raad is van oordeel, dat de aanvaring te wij ten is aan fouten die op beide schepen, varend in een dichte mistbank, zijn gemaakt. Met een massaal concert, te geven door enige honderden leden van muzi kale huisgezinnen, zal Zaterdag 6 Juni de wedstrijd „Welk is het muzikaalste gezin?" in de KRO-weekendserenade, worden beëindigd. Dit orkest zal de meest bizarre samenstelling vertonen, welke ooit in een studio is bijeenge- zien. Bloch, de advocaat van het echt paar Rosenberg, heeft bij het Ameri kaanse federale gerechtshof een ver zoek ingediend, om de doodvonnissen in te trekken. Een gewapende bende, bestaande uit 30 man, heeft in Nartapura, in Zuid- Oost Borneo een rubberplantage over vallen. De bende bracht 18 mensen om het leven, waaronder 1 Nederlander. Enige dagen geleden hebben 320 ge wapende mannen een politie-patrouille in het gebied van Barabai aangeval len. Er volgde een gevecht, dat 4 uur duurde en waarbij 7 politiemannen ge dood werden en 1 burger gewond werd. Volgens een officiële Russische ver klaring zijn in de Oekraïne vier „Ame rikaanse spionnen" gegrepen en te rechtgesteld, zoals wij in een gedeelte van onze edities reeds hebben gemeld. De mannen waren Russen, heetten Lachno, Makof, Gorboenof en Remiga, en waren volgens genoemde Sovjet verklaring door een viermotorig Amerikaans toestel zonder kentekenen in April met parachutes boven de Oekraïne afgezet. De vier agenten waren gewapend en hadden vier korte golfzenders van Amerikaanse makelij bij zich. Zij zou den volgens de verklaring hebben be kend, hun opleiding op Amerikaanse spionnagescholen in West-Berlijn te hebben ontvangen. Van Amerikaanse zijde zijn deze be richten echter tegengesproken en „te fantastisch" genoemd om verder com mentaar op te leveren. Ondanks het feit, dat er verleden week een accoord werd bereikt tussen de vakbonden voor spoorwegarbeiders en de Franse regering, is gisteren toch in delen van Frankrijk een staking uit gebroken. Ook in Parijs ontstonden moeilijkheden. Later op de dag was de toestand weer normaal. Algemeen was gisteren de staking in Toulon; verder had een groot deel van de arbeiders in Marseille en Clermont- Ferrand het werk neergelegd. Ook in st.eden als Brest, Pau, Carcasonne, Bayonne, Nancy en Nantes ging een deel van de arbeiders in staking. Het katholieke vakverbond heeft zijn le den opgeroepen, aan het werk te blij ven. Het communistische vakverbond CGT had weliswaar zijn stakingsoproep in getrokken, doch zijn leden aangespoord op andere wijze te demonstreren en actie te voeren. De Amerikaanse minister van Bui tenlandse Zaken, John Foster Dulles, en de directeur van het Bureau voor de Amerikaanse Hulpverlening aan het buitenland, Harold Stassen, zijn gisteren uit Turkije te Athene aange komen. Zij zullen één etmaal in Grie kenland blijven om militaire, politieke en economische vraagstukken te be spreken. Vandaag zullen Dulles en Stassen per vliegtuig uit Athene naar Tripolis in Libye vertrekken, de laat ste plaats, welke door hen in het Mid den-Oosten zal worden bezocht. Een rechtbank te Tokio heeft een verzoek van de Anglo Iranian om de Japanse oliemaatschappij Indemitsoe te verbieden, Perzische olie in te voe ren, afgewezen. De uitspraak houdt in. dat de maatschappij het recht heeft gekregen, 18.000 ton olie van de hand te doen. die zij met de Nissjo Maroe uit Perzië naar Japan heeft verscheept. 26. Rosanna en de andere vrouw van de emir begrepen niet goed, wat er nu eigenlijk aan de hand was. Waar om maakte hun echtgenoot zo'n drukte over een oud koperen lampje? Maar toen de emir flauwgevallen was, begre pen zij toch wel, dat er iets ernstigs aan de hand moest zijn en met alle krachten probeerden zij emir Pukkel bin Sukkel weer bij te brengen. Rosan na had snel een glas water gehaald, terwijl de tweede vrouw hem met een waaier wat koelte toezwaaide. „Wat is er toch, lieve Ahmed? Waarom maak je je zo overstuur? Je praat allemaal wartaal over bedelen en zo! Je bent toch de rijkste man van de wereld?" „Was het maar waar!" De emir zucht te. „Voortaan zal ik de armste man van de wereld zijn. Hoe moet ik voor jullie alle vijftig zorgen?" „Ik begrijp niet I waar je het over hebt, lieve Ahmed", I riep Rosanna een beetje ongeduldig.I „Maar als je zo graag je lampje terugI wilt hebben. Die voddenraper, die alle I ouwe rommel heeft opgehaald, staat I nog steeds onder het venster. Als je er-1 opstaat, zal ik dat ouwe ding wel evenl voor je terughalen!" „Wat zeg je", riepI de emir, die door de laatste woorden I van Rosanna weer helemaal tot zijnl positieven kwam. „Staat die vodden. I raper nog onder het raam? Laat me erl door. Daar ga ik zélf op af. En het ijl te hopen, dat die ongelukkige mijn I lamp nog heeft, anders kost het hem I zijn hoofd!" Met deze barse woorden I snelde de emir het vertrek uit, terwijl! zijn beide vrouwen hem een beetje f angstig en bezorgd nastaarden. De Britse politie heeft uitgebreide maatregelen genomen om te voorko men dat „ongewenste gasten" Engeland binnen komen met de grote stroom van toeristen die de kroningsplechtigheden willen bijwonen. Scotland Yard ontvangt van het bu reau van de internationale politie in Parijs (Interpol) dagelijks lijsten met namen van zakkenrollers, juwelen- dieven en valse kaartspelers. Deze mensen worden direct door de haven politie teruggezonden. Vele „adspirant- bezoekers" zijn dan ook reeds op de thuisreis. Ook de leden van de Engelse onder wereld zullen gedurende de kronings- week nauwkeurig door Scotland Yard worden gadegeslagen. De Oostduitse regering heeft in een verordening alle boeren persoonlijk verantwoordelijk gesteld voor de goede voorbereiding en een snelle voleinding van de oogstwerkzaamheden. Ambte naren zullen de gang van zaken streng controleren. Het graan zal direct van het veld in gemeenschappelijke arbeid moeten worden geoogst. Een maal per week zullen de autoriteiten nagaan, of de vroege aardappelen volgroeid zijn. De aardappelen, die voor rooien worden aangewezen, moeten binnen twee dagen zijn afgeleverd. De Oostduitse premier Otto Grote wohl heeft Woensdag met een groot aantal protestantse predikanten kerke lijke aangelegenheden besproken en hun medegedeeld, dat er sprake kaïn zijn van een tegen de kerk gerichte campagne. In Frankrijk en Duitsland is een aantrekkelijke vorm van gemeenschap pelijke kerkelijke arbeid ter hand ge nomen. Franse protstanten zullen in de komende zomer en herfst bezoeken brengen aan Duitse Protestantse ge meenten en omgekeerd. Men verwacht dat vele persoonlijke contacten zullen worden gelegd en dat hierdoor de ge wone gemeenteleden met die van an dere kerkgenootschappen in aanraking zullen komen. 10 GOED UIMT VHM* VDAA6 DE JUSlt SOOfil (Advertentie Ing Med) 18. „Zij zijn bedroefd", zei hij. „Zij zijn niet hardvochtig, zoals u schijnt te denken. Zij zijn bedroefd." „.Zijn zij heus? Als dat zo is, dan tonen zij dat op een vreemde wijze". „U bedoelt?" Zijn stem kreeg even iets hards, maar toch hadden zij geen ruzie, zij voerden geen strijd. Zij voed den zich tot elkaar aangetrokken en zij kruisten de degens, maar wilden elkaar niet verwonden. ,,'t Portret van Michael bv., aan de muur, met een prachtige lijst maar Lorna zorgvuldig verwijderd. Dat was 't tweede incident, toen ik aankwam, 't Eerste was Pepita, die wel zeer trouw moet zijn, want zij sprak haar grote afkeuring uit, toen zij ontdekte dat Peter's ogen blauw waren. Ik weet nu natuurlijk, dat 't kleuren-schema voor ogen in Casa Garron grijs is.of 't donker sepia van Beatrice Penda". Zij keek naar een Chinese wasman die voor de wagen uittrippelde als een zenuwachtige krielhaan en voegde er aan toe, op bittere toon: ,,'t Was bere kening om Lorna van de foto af te knippen, 't Is gelijk aan het verminken van haar dood gezichtje" Hij kromp ineen, niet in staat te antwoorden, noch 't te weerleggen. Hij vond die Lynne Carrick uit Enge land erg aardig. Hij hield van haar re solute openhartigheid. Zij droeg geen masker; zij had maar één gezicht en dat was een beelderig en moedig gezicht, een gezicht waarop A-> waar heid te lezen stond. Hij hield van haar hartstochtelijke trouw, haar tedere oogopslag, heur haar, haar stem en de manier waarop ze je aankeek. Zij was als koele morgenstond na de hete, zwoele tropische nacht; zij was als de zuivere zeewind na de exotische broei- kaswarmte van Panama. Zij was als frisse lucht. Zij was om je heen als een heerlijke parfum. Maar Bryce, ook, was trouw en zei: „U hebt uw zaak bepleit. Staat u mij toe, dat ik het nu de mijne doe?" „Ik wil dit zelfs graag", zei ze ern stig. „Toen Michael naar huis streef om ons over zij verloving te vertellen, was de positie van mijn moeder moeilijk. Zij wist dat dit een slag voor Beatrice was; ik geloof dat zij het eigenlijk héél zwaar had terwille van Beatrice, behalve dan nog haar teleurstelling, die groot was. Moeder was 't type, die de dingen in - haar verbeelding steeds groter laat worden, tot zij hun werke lijke proporties verliezen. Ik veronder stel, dat het in dit geval zo gebeurde. Zij zag hoe ongelukkig Beatrice was, het liet haar niet meer los, zelfs haar eigen teleurstelling kwam erdoor op de tweede plaats. En inplaats van de zaak vierkant onder ogen te zien zoals u gedaan zoudt hebben, maakte zij Mi- cael's huwelijk tot iets waarover men niet sprak in het huisgezin. Zij waarde rond in een staat van geestelijke rouw over Beatrice's dode liefdesgeschiede nis, de deuren afsluitende, alle reten verzegelend, zodat uw zuster nooit bin nen zou komen. Alles, wat Beatrice er aan herinnerde werd verwijderd of uit gewist. 't Was alles goed bedoeld goedheid die te ver ging. „Toen, zei hij, viel Michael dood. Mijn moeder en Beatrice waren onafscheidelijk, sa men hun smart verdelend. En tenslotte kwam u met Peter en voor zolang moesten de deuren geopend en de ze gels van de reten verwijderd worden. Herinneringen kwamen binnenstro men, en dat was een marteling voor mijn moeder, omdat het een- marteling voor Beatrice was. Ik weet wat het is, ik heb het zelf doorgemaakt: die vreemde foltering zonder pijn, die je voelt als je de wonden van een ander ziet". Hij zweeg, lachte even en zei: „Al dat gepraat; maar maak ik het u dui delijk"? Volmaakt", zei zij, maar zij had er aan toe kunnen voegen: „Er zijn an dere dingen, die ik ook begrijp. Bij voorbeeld: hoe handig Beatrice de ge voelens van je moeder heeft onder mijnd en er op heeft geaasd en dat sedert het ongeluk, ze zich als een bloedzuiger aan jouw geweten heeft vastgezogen en zich zal vastzuigen als je haar laat begaan als een bloedzuiger aan je hart, daar Michael er niet meer is. Ik begrijp haar soort van macht,, die fluwelige tyrrannie, die voortvloeit uit een geest zo koud en berekend als er te vinden is. En heel duidelijk zie ik het gebrandschilderd -raam waarop zij verschijnt als een on sterfelijke heilige en de barsten daarin. En niemand, die op twee voe ten rondloopt, is meer meester over de levens van andere mensen dan zij, die daar zielig teneer zit in haar zieken wagen tje'. Ja, die dingen waren haar duidelijk, en zij voerden tot één slotsom: de grondslag van vijandigheid in de Casa Garron was het werk van Beatrice Penda. Een wolvin in schaapsvacht! Bryce's stem onderbrak haar over peinzingen: „Ik dank u dat u het be grepen heeft en het lijkt mij, dat er niets meer aan toe te voegen Is: behal ve dat, als ik mijn zin had gehad, u nu niet op weg zoudt zijn geweest naar hotel Rios". „Dank u", zei Lynne. „Maar wat is de reden, dat u geheel op mijn hand bent?" ,,'t Zou", zei hij met iets wat op een glimlach leek „om uw haar kunnen zijn". „Bent u zo gevoelig voor mijn soort van haar?" „Dat schijnt zo. Een blik en ik was gewonnen. Hoe noemt u de kleur?" „Bruin", zei zij „of donker-blond". „Ik heb liever bruin. Tussen haakjes: zoudt u het erg vinden, indien ik u Lynne noem? Per slot van rekening kan ik toch een verre familierelatie aanwijzen". „Waar zijn namen goed voor, als men ze niet gebruikt?" Zij zuchtte onwille keurig: „Het is prettig een vriend in Panama te hebben". Hij reed de wagen langs het trottoir, zeggende: „We zijn er". Zij keek en zag in dunne letters van blauw neon boven een overladen ver gulden boog: Hotel Rios. Hij hielp haar uit te stappen, leidde haar door de draaideur, en zij kwamen door een geraffineerd ingerichte hall met veel krullen en stroomlijnen, tafels van ge vlamd hout, stalen stoelen, een char treuse-kleurig tapijt, indolente mode poppen en muziek, alles omhangen door een blauwige nevel van sigaren rook. Helemaal aan het eind achter een glazen deur, was een witte binnen plaats met zonlicht en rose oleanders in potten. In de portiersloge zei hij tegen de portier: Er is telefonisch een kamer besteld voor mejuffrouw Carrick". De portier keek naar juffrouw Car rick en keek veel te bewonderend. (Wordt vervolgd) De Franse regering heeft de A'merl.f kaanse autoriteiten voorgesteld de in I NAVO-verband opererende Franse! eerste-linieluchtstrijdkrachten zodanig I uit te breiden, dat in 1956 de huidigef sterkte met vijftig procent zal zijn toe-f genomen. Hierdoor zouden de ter be-l schikking van de NAVO staande Fran-I se luchtstrijdkrachten van 1500 op 23041 toestellen worden gebracht. Frankrijkl zou hebben voorgesteld dat de Ver.l enigde Staten voor een bedrag yssI 1.371.000.000 dollar aan de kosten dezcil voorgestelde uitbreiding zullen b:;| dragen. Het Nederlands Bondselftal, dat Zo;| dag 31 Mei tijdens de Olympische Dal in het Olympisch Stadion te Amsterl dam tegen Bolton Wanderers speelt. als volgt samengesteld: Van Raait (Blauw Wit); Cools (RBC) en Ode:J thai (Haarlem); Van Schijndel (SWl de Voogd (Haarlem) en Klaar- I (VVV); Van Overbeek (BW), v:f Beurden (BW), Angenent (Storr vogels); N. N. en Luiten (DOS). E serves: Dufourne (Sparta), Bosks:. (Ajax), Dahrs (Blauw Wit) en Lupp l (Stormvogels). De linksbinnen later worden aangewezen. Het elftal van de Bolton Wanden! ziet er als volgt uit: Hanson; Ball r J. Higgins; Neill, G. Higgins en wards; Pilling, Mair, Wheeler, Hi en Langton. FRIEDERIKE, een operette van Franz Lehar. Het verhaaltje speelt in 1770 en de student Johann Wolf gang Goethe speelt er een be langrijke rol in. Maar van veel meer betekenis is de frisse, echt Weense muziek, die Lehar hier voor heeft geschreven. In dit op zicht heeft hij de traditie van zijn vaderstad en van zo vele vooraan staande componisten van lichte muziek waardig voortgezet. Men oordele zelf. (Vrijdag 20.20 over Hilversum I, 402 m). VRIJDAG 29 MEI HILVERSUM I, 402 m.: 7.00-2- NCRV. 7.00 Nieuws. 7.13 Gewijde nui'1 ziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8.0ü| Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram. 9.01 j Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 9$| Waterstanden. 9.40 Gram. 10.30 Morgen-h dienst. 11.00 Pianorecital. 11.30 GraflT 12.00 Idem. 12.30 Land- en Tuinbouw] mededelingen. 12.33 Gram. 12.59 KIoHJ gelui. 13.00 Nieuws. 13.15 Mandoline Enf semble. 13.45 Gram. 14.00 Schoolrad^! 14.30 Gram. 15.20 Voordracht. 15.40 Nff gro-spirituals. 16.00 Causerie over kan.crr planten. 16.15 Gram. 17.00 Amus.muziei 17.30 Mil. reportage. 17.40 Gram. 17-fl Fries programma. 18.00 Gram. 18.10 I<l 18.30 Spectrum v. hi Chr. Organisatie* *1 Verenigingsleven. 18.45 Gram, 19.00 Nieui en weerberichten. 19.10 Regeringsuitz-j ding: Verklaring en Toelichting. 19 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 „Friedf rike", zangspel. 21.45 „Gedachten bij Romeinen over een Heilsrijk en over ef Heiland", causerie. 22-00 Pianotrio. 2*> Kunstrubriek. 22 45 AvondoverdenMj 23.00 Nieuws en SOS-berichten. 23] Evangelisatie-uitzending in de Fr3-] taal. 23.30—24.00 Gram.muziek. HILVERSUM II, 298 m.: 7.00 VASjl 10.00 VPRO, 1020 VARA, 12.00 AVJ-fl 16.00 VARA, 19.30 VPRO 21.00 VAB-'J' I"l 7.9)1 22.40 VPRO, 23.00—24.00 VARA. Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gymnastiek. Gram. 8.00 Nieuws en weerberichten. Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.05 Gr^j 9.40 Voor de kleuters. 10-00 „KinderM en Mensen", causerie. 10.05 Morgenm ding. 10.20 Gram. 10.30 Schoolradio. IJ' Orgel en zang. 11.20 Radiofeuilleton, m Vioolrecital. 12.00 Metropole-Orkest. Ij Land. en Tuinbouwmededelingen. Sport en prognose. 12.48 Gram. Nieuws. 13.15 Mededelingen of - 13.20 Dansmuziek. 14.00 Voor de vrou y i4.20 Philharmonisch Sextet. 14.50 bespreking. 15.10 Sopraan en piano. I3 Lichte muziek. 16.00 Gram. 16.30 Voor ieugd. 17.00 Gram 17.20 Muzikale rie. 18.00 Nieuws. 18.15 Felicitaties. Achter de horizon". 19-00 MeisjesK' 19.15 Orgelspel. 19.30 De kroning Koningin Elisabeth II. 20 55 Nieuws Uitlopers v. d. Parnassus. 21.30 gers.boeven en brigadiers". klank^i 21-50 Gram. 22 05 Buitenlands ovr"" 22.20 Lichte muziek. 22.40 „Var causerie. 22.45 Avondwijding- Nieuws. 23.15—24.00 Kamerorkest. r (Van onze correspondent in Kaapstad). HET BRITSE koloniale be wind in Kenya heeft heel wat deugdelijke argumenten tegen over de aanklachten, die de Mau Mau, met de felheid en de eenzijdige overdrijving van iedere revolutionnaire bewe ging, tegen de regeerders in Londen en Nairobi inbrengt. Het sterkste, meest overtuigen de argument achten de Engel- ten zelf, dat Brittannië door zi so vc hc to dc sc de go vo ar vc lis lei de va HET BRITSE BESTUUR "bittere armoede en het blijft te doen uitoefenen. Dit gemi ontwikkelde inboorlingen des zijn!) en de Arabieren wèl st Weliswaar hebben er zes ii noemd en niet door de bevol bet naturellengebied een grol de revolutionnaire elementen bekleden, verrader van het v DEZE WOORDEN ZIJN ONG zich terdege van hun verantwoord politiek van geleidelijke ontwikkelii toe versneld door het uitoefenen v. in een revolutionnaire actie, die die de kleurgrens. Velen van deze gem van hun volk beogen zijn reeds Want de Mau Mau wil niel maar slaan, niet confereren 1 Terwijl zij beweert, dat haar l ben om het volk naar een bete volgelingen terugvallen tot he tijden van donker Afrika en 1, politieke domoren en onverant GRUWELIJKHEID en domhei de twee voornaamste kenmerken Mau Mau, die nu reeds gedurende dan zes maanden in Kenya de sta alarm heeft nodig gemaakt en di door haar afgrijselijke daden van g noodzakelijk maakte dat zesduizem troepen (en een aantal bommenw. uit Engeland werden gezonden voi tot dusver overigens mislukte om rust en orde te herstellen. De Mau Mau wier naam vermoi herinnert aan een der vroegere go< aan een beruchte roversbende uit rige eeuw is de ondergrondse zetting van twee voormalige politie ganisaties der zwarte intelligentia, c durende de afgelopen twintig jan zekere wasdom kwamen, maar zul revolutionnair karakter aannamen, i koloniale overheid hen verbood. Jomo Kenyatta, de thans tot zevi dwangarbeid veroordeelde slimme i ke vos die in Londen studeerde Aioskou de finishing touch aan zijn ding gaf had in beide organisatf grote rol gespeeld. Toen zij verbode den en hij dus geen instrument mei voor de openlijke verbreiding vai politieke ideeën, dook hij, politie sproken, onder in een nieuwe, ge organisatie: de Mau Mau. Hij en zijn te medewerkers waren onmiskenbs braintrust achter de moordende h de organisatoren en de propaganda! de generale staf van het leger sluip denaars dat zij zelf zorgvuldig h opgeleid. Want sluipmoord was va beginne af het voornaamste punt 0 programma van de Mau Mau! GEHEIM SLUIPLE MET GEBRUIKMAKING van h( gelóóf der inboorlingen en van hui zag voor toverdokters en geestenbes ders dat tachtig jaren missie en ze nooit geheel hebben kunnen uitroe met dwang ep intimidatie, met bedr en geweld smeedde Jomo Kenyatti zijn volgelingen „Brandende Speer" ben genoemd) zijn geheime sluiplege een. Ieder lid van de organisatie een eed afleggen, die hem in alle ee beid bond tot volstrekte zwijgzaar tot absolute gehoorzaamheid en tot ciplineerde medewerking aan het doel der Mau Mau: de uitroeiing va blanken. \Y ie de eed verbrak, wie de org tic verried, wie tegen enig lid getu durfde afleggen zou gedood worde de Mau Mau liet het niet bij dreig ten! Haar hand sloeg toe, onontkooi en dodelijk, overal waar iemand zich baar durfde te keren. Vele duizenden Kikuyu's werde dwongen deel te'nemen aan inzwe plechtigheden, hoezeer ook vaak tege zin. En als zij eenmaal de eed h afgelegd, dan moesten zij wel in he welijk spel van moord en bvandstii meespelen; op zijn minst genomen h zij te zwijgen als het graf. Want d )Y:1S "indend tegenover Ngai, de go Kikuyu's en de zwarte magie, de der toverdokters, zou hen dodelijk t zo zij eedbrekers werden. Om noj eens te spreken van de messen en bijlen der vurige Man Mau-leden. E kon zeggen of niet zijn eigen vade: eigen zoon, zijn eigen broer een g lid van de Mau Mau was?

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 6