PARIJSE HAUTE COUTURE BEEFT
VOOR DE „MODE-GANGSTERS"
Chignon kijkt weer onder hoed uit..
I
EFFICIENCY IN DE KEUKEN VERLICHT
DE TAAK VAN DE HUISVROUW
Als een veulen in de wei
Vijf grote modehuizen eisen 12 millioen
schadevergoeding van 16 spionnen
*s en -Broeders
ig van civiel personeel
ipvaardij
„Afweer" kost jaarlijks enorme bedragen
Het mode-rechercheblad
heeft grote oplaag
DE FUNCTIE VAN DE
AARDNOOT
Voor juiste plaatsing lette men op de
volgorde der werkzaamheden
Eetkeuken is ideale
oplossing
ZATERDAG 6 JUNI 1953
Er alt niet alleen
•tijging in om
bonnomen ten-
aantal, maar ook
de Handeldrijvende
Middenstand ziet
aijn belang en ad
verteert in iteeda
toenemende mate
llende steden en plaatsen
ND voor het propageren
i exclusief artikel voor
e beloning bedraagt een
fzet in de betreffende
likt voor verzekerings
an het product geschiedt
Woning-inrichting,
en referenties worden
nr. HA 590 Bur. Ver.
m. Alkmaar.
>r en Bosch" en Koningin
astede, uitgaande vah de
van lijders aan vallende
irden geplaatst ter oplei-
)rlijke salariëring en hulp
cleding.
de Directeur-Geneesheer.
nden)
irpersoneel aan boprd Ne
tevens voor Boardsteward
en Restaurantbedrijf,
iloma 4-j. M.U.L.O.
nden)
ie bij de Koopvaardij voo
>zit zijn van een diplom
le helft September 1963'
min. leeftijd 16 jaar.
■agen: Mij. v. d. Werkenden
8789, Amsterdam,
5 Augustus 1953.
(Van een bijzondere medewerker)
PARIJS BEEFT VOOR MODEGANGSTERS;
de grote Vijf" onder de toonaangevende Parijse
modehuizen - Dior, Fath, Schiaparelli, Balenciaga,
Balmain eisen in een proces tegen 16 modespion
nen een schadevergoeding van 12 millioen francs.
De beklaagden zijn onderdanen van verschillende na
ties maar twaalf van hen zijn tot dusver niet ge
grepen Evenmin als de tientallen andere modespion-
nen gegrepen kunnen worden, die sinds jaren de Hau
te Couture in beroering hebben gebracht en die vo -
gens de mening van deskundigen de Franse textiel
industrie tot dusver een schade berokkend hebben,
die in de milliarden loopt.
Tot de meest bezochte bezienswaardigheden van
Parijs behoort noch de Eifeltoren, noch de Moulin
Rouge op Montmartre, het Louvre of Versailles
neen, het zijn de grote modehuizen aan de Champs
Elysées, in de Rue Rivoli, de Rue de la Paix tot aan
de Place Vendome. Hier is de Francaise uit de pro-
vinsie te vinden; hier verdringen zich de dames van
de Haute-Volée van de gehele wereld.
Meer dan zestig modesalons van internationale
faam vertegenwoordigen hier met fantastische eta
lages de Haute Couture. Wat op hun atelier ont
worpen, getekend, geknipt en genaaid wordt, bepaalt
het karakter van de mode voor het volgend seizoen,
zowel in Londen als in Rome, zowel in Stockholm
als in Zürich of Barcelona, in Wenen, in Tanger, in
Rio de Janeiro. Evenals de Franse taal is de Parijse
mode internationaal en dus een economische factor
van de hoogste orde: Bijna een half millioen mensen
deelt mee in de grote som van ongeveer 20 milliard
francs, die de Haute Couture jaarlijks omzet.
Daar het hierbij hoofdzakelijk gaat om Franse stof
fen, die op deze wijze als „dernier cri" ieder zomer
en winterseizoen de etalages van de halve wereld vul
len, zijn de werkzaamheden van de Haute Coutur
ook een nationale aangelegenheid van het grootste
belang. Maar wat te doen, als de nieuwste modellen
van de Parijse modehuizen steeds weer tegelijker
tijd, ja zelfs dikwijls reeds voor de Parijse „modepa
rade in andere landen door andere leveranciers wor
den aangeboden? En wel, naar gebleken is, niet van
Franse stoffen vervaardigd en bovendien vak de helft
goedkoper. Dit te arrangeren is het werk van de „vijf
de colonne" van de modeindustrie, de modegangsters
en modespionnen, wier trucs van jaar tot jaar bru
taler en geraffineerder worden.
DIT JAAR NOG zal een zeer jonge
en zeer charmante dame uit een Pa
rijse gevangenis worden vrijgelaten,
waar ze een straf van twee jaar heeft
uitgezeten. Haar naam: Lora Tassilaine.
Reden van veroordeling: zware dief
stal, inbraak, misbruik van vertrouwen
van haar werkgever kortom mode-
spionnage! Mademoiselle de Tassilaine
was een ster-mannequin bij Fath ge
weest. Ze verdiende goed en ze genoot
het volle vertrouwen van haar chef
Maar zij werkte tegelijkertijd voor het
Spaanse modehuis Cortez in Madrid.
Dat kwam in de practijk daarop
neer, dat Monsieur Fath op internatio
nale modeshows tot zijn grootste ver
bazing moest constateren, dat zijn con
current Emiiio Cortez precies dezelfde
modellen toonde als hij. De Sureté
werd erbij gehaald. Deze ontdekte, dat
een Parijse amateurfotograaf opval
lend veel luchtpostbrieven naar Ma
drid verzond. De fotograaf was met
Mademoiselle de Tassilaine verloofd
1 Tijdens het strafproces bleek, dat de
mannequin een valse sleutel had la
ten maken en na het sluiten van de
zaak met haar verloofde het atelier
van haar werkgever was binnengeslo
pen voor iedere fotocopie van de
nieuwe ontwerpen betaalde het huis
Cortez 500.000 francs. Fath eiste inder
tijd 4 milliard francs schadevergoeding,
als Mademoiselle de Tassilaine nu uit
de gevangenis komt, zal ze volgens het
vonnis van de rechtbank toch altijd
nog met 2 milliard bij Fath in het krijt
staan.
EEN HALF JAAR na dit proces sol
liciteerde een jonge dame uit Amerika
in een modehuis aan de Rue de la
Paix als modetekenares. De dame was
buitengewoon begaafd; ze werd aan
genomen tegen een salaris van 15.000
francs per week.
Ook hij haar chefs en medewerkers
maakte Miss Wallace, zoals de dame
heette, zich zeer bemind totdat ze
op een goede dag door de Sureté werd
afgehaald. Haar truc was heel een
voudig geweest; ze had steeds een ex
tra carbonpapier onder haar teke
ningen gelegd!
De „overtollige" copie ging dan per
luchtpost naar een firma te New York
d.w.z. ze zou verzonden worden maar
deze keer was de politie vlugger ge
weest. Miss Wallace werd nu met het
eerstvolgende vliegtuig naar huis ge
stuurd.
In September verleden jaar kwam de
politie op het spoor van een andere
modespionne. Toen de 41-jarige Mada
me B. gepakt werd, waren haar twee
koffers tot de rand toe gevuld met
knippatronen het bleken patronen
te zijn, die ze aan de hand van ge
fotografeerde modellen had vervaar
digd.
Maar wat helpen de afweermaatre-
gelen, als de modegangsters, naar ge
bleken is, uitstekend weten om te gaan
met miniatuurcamera's achter de re
vers met een lens in het knoopsgat?
Een van deze fotospionnen was jaren
lang chef de réception geweest in een
van de vooraanstaande Parijse mode
huizen; thans moet hij zelf een salon
bezitten aan de Fifth Avenue te New
York.
Zodoende zien de Parijse modehui
zen zich genoodzaakt ieder jaar enorme
sommen uit te geven voor de „afweer"
van de modespionnen. Een leger van
detectives bewaakt met argusogen
iedere nieuwe „modeparade". Een
speciaal „moderechercheblad" met een
oplaag van meer dan 100.000 exempla
ren stelt alle belanghebbenden op de
hoogte van de stand van zaken. Toch
komt het om de paar maanden tot
een nieuw schandaal. De sporen leiden
naar alle landen der aarde, waar mooie
vrouwen prijs stellen op een goede gar
derobe. En waar zou dit niet het ge
val zijn!
Het ziet er naar uit, dat de aardnoot,
pinda of apenoot, hoe men hem ook
noemen wil, maar dan tot dusverre
een rol zal gaan spelen in de kleding
der mensen. Niet alleen als ornament
(Hubert de Givenchy liet tijdens de
shows van zijn zomercollectie soms de
manneqquins een bosje goudkleurige
aardnoten als oorbellen dragen), maar
ook als grondstof.
Zoals wij reeds enige tijd geleden
berichtten, is de I.C.I. in een fabriek in
Schotland begonnen met de productie
van stoffen, welke geheel of gedeelte
lijk uit een grondstof bestaan, „Ardil"
genaamd, welke gewonnen wordt uit de
nootjes van deze plant. De stoffen zijn
nu in Engeland verkrijgbaar, waarbij
vooral een mengsel van 50% wol met
50% Ardil heel goed schijnt te voldoen,
dank zij het reeds wol-achtige karakter
van Ardil, doch dit kan ook uitstekend
met katoen of rayon vermengd wor
den. Hierdoor worden de stoffen dan
zachter, vallen beter, wordt het kreuk-
herstellende vermogen vergroot, terwijl
het product niet kan krimpen of ver
vilten. Bovendien is de prijs van de
mengsels met wol aanmerkelijk lager
dan van geheel wollen stoffen, omdat
de productiekosten van Ardil nog altijd
veel lager zijn dan die van wol. Men
maakt er ook breiwol van en fijne ga
rens voor machinaal breiwerk, verder,
van een dikkere soort, tapijten en zware
tweed stoffen, doch ook dunne stoffen-
voor zomerjaponnen.
TJA, DIE CHIGNONS zijn
eigenlijk nooit uit de mode ge
weest. Het is een prettige haar
dracht, zeker gewaardeerd door
dames, die het zonde vinden hun
lange haar in de kapsalons ten
offer te laten vallen. Vooral de
lange in de goede zin des
woords gezichten staat dit
kapsel uitstekend.
Geen wonder dan ook, dat de
Franse hoedenontwerpers met de
ze opnieuw ingang vindende mode
rekening gaan houden en de klei
ne hoed laten begeleiden door
grotere zusters.
Dat wil natuurlijk niet zeggen,
dat nu ineens de grote hoeden op
QP VELE MANIEREN KAN MEN met keukenverbeteringen en vooral met
electrische hulpapparaten het huishoudelijke werk verlichten. Zy die zo ge
lukkig zijn een nieuw huis te kunnen bouwen, beginnen met een schone lei
maar op velerlei wijze kan ook in de bestaande woning waar deze zicu
ook bevindt en hoe deze ook is ingericht de electriciteit meer dan voorheen
benut worden als hulp voor de huisvrouw. Of men van plan is een nieuwe
keuken in te richten of een oude te moderniseren, steeds zal men vooraf een
weldoordacht plan moeten maken. Als U een eethoek in Uw keuken wilt in
richten uw was in de toekomst macihinaal thuis wilt doen of een nieuw elec-
trisch apparaat wilt aanschaffen, zoals een heetwaterboiler, een electrische
strykmachine of wat dan ook, zorgvuldig moet men in verhand met de plaat
sing de verandering overwegen. Zelfs de schijnbaar eenvoudige plannen, zoals
het verbeteren van de verlichting, het aanbrengen van stopcontacten om elec-
trüsche hulpmiddelen aan te sluiten, vragen eerst veel overleg. Zelfs het aan
schaffen van gewoon keukengerei vraagt byzondere aandacht in verband met
de beschikbare bergruimte.
IN ELK GEVAL moet de keuken
inrichting afgestemd zijn op de ver
schillende handelingen, die achtereen
volgens in de keuken plaats hebben.
Waar zullen de verschillende toestellen
geplaatst worden? Is dit hoofdzakelijk
n kwestie van persoonlijke voorkeur?
Of speelt de grootte van een keuken
of het aantal gezinsleden een rol van
betekenis? Beide vragen kunnen een
voudig beantwoord worden met „nee".
De grootte van de keuken is van veel
minder betekenis dan zijn vorm en de
plaats van deuren en ramen in die
keuken.
Experimentele onderzoekingen in op
verschillende wijze ingerichte keukens
teneinde tot de grootst mogelijke werk-
besparing te komen, brachten schema's
van keukeninrichtingon naar vorein,
die als de meest efficiente zijn aan te
merken.
Beschouwen we dan eerst een keu
ken zonder wasmachine en een huis
houding waar de maaltijden in een
naastgelegen kamer worden genuttigd.
Het voedsel wordt, zodra 't thuis komt
al naar zijn aard opgeborgen op de
daarvoor bestemde plaatsen, eventueel
in een ijskast. Als een maaltijd wordt
bereid, wordt het voedsel uit de berg
plaats genomen, klaargemaakt, gekookt
en opgediend in de eetkamer. Het no
dige gerei en de schalen moeten dicht
bij de hand zijn. (Dikwijls wordt de
fout gemaakt, dat dekschalen e.d. in
een eetkamerkast worden opgeborgen).
Het gebruikte eetgerei komt naar de
keuken terug om omgewassen en weer
opgeborgen te worden. Deze achtereen
volgende handelingen vragen een vaste
plaats voor bergruimten, aanrecht (en)
en apparaten. Plaatsing van deuren en
ramen speelt hierbij een rol van bete
kenis.
Voor het bereiden van de spijzen
moeten de voorraden, kommen, lepels,
messen enz. direct bereikbaar zijn van
uit een werktafel, geplaatst tegen een
muur. Rechts hiervan plaatse men zo
mogelijk het fornuis. Daarnaast de
gootsteen met links voor de vuile
vaat) en rechts een aanrecht. Met de
linkerhand kan men dan de vuile bor
den en pannen vatten om ze met de
rechter hand te wassen waarna men ze
rechts in de afdruipbak deponeert
Boven het aanrecht berge men het ser
vies op De pannen kan men veelal on
der het linkeraanrecht. <viak bij het
fornuis bergen. Een doorgeefluikje
bespaart verder nog veel lopen. De in
deling van de keuken is volgens dit
schema in overeenstemming met de
loop der werkzaamheden.
IN DE KLEINE U-vormige keuken
is het raam meestal tegenover de deur.
Dan is het het meest practisch het aan
hecht met gootsteen onder het raam te
plaatsen. Links vindt men dan de
werktafel (liefst ook een aanrecht) en
de voorraden, waarnaast zo mogelijk
het fornuis en rechts een aansluitend
aanrecht met daarboven de servieskast.
Of men voorts nog door het aanbren
gen van een eetkamerluikje lopen kan
besparen, hangt natuurlijk af van de
ligging van de eetkamer ten opzichte
van de keuken.
Natuurlijk zal elk keukenschema aan
gepast moeten worden aan de bouw
van de keuken, doch steeds houde men
de gang der werkzaamheden goed in
het oog. Vooral ook zij steeds de hoogte
van aanrechten, van de kookkachel en
die van een werktafel precies gelijk.
De kasten onder de aanrechten richte
men zo in, dat de voorwerpen, die daar
in geborgen worden, niet alleen gemak
kelijk bereikbaar zijn, doch ook be
trekking hebben op de werkzaamhe
den, die er boven worden verricht. U
zult bv. uw afwasmiddelen bij de goot
steen moeten zetten. Voorts denke men
aan de ventilatie in kasten en laden-
Vocht maakt ze muf. Pannen dus nim
mer in een gesloten kast! Boven de
gootsteen èèn mengkraan. Het warme
water putte men uit een boiler, verhit
door goedkope nachtstroom.
BESCHIKT MEN NIET over' een bij
keuken, dan zal Uw was ook in de
keuken gedaan worden. De electrische
wasmachine heeft burgerrecht verkre
gen. Onder een aanrecht spare men 'n
plaats voor opberging. Stopcontact
plaatsing hangt dan weer samen met
de plaats waar U het warme water
tapt. Heeft de wasmachine een (inge
bouwde) centrifuge zodat de was er
strijkdroog uitkomt, dan zal het strij
ken het wassen opvolgen en de strijk
plank of de strijkmachine zal zo ge-
nlaatst worden, dat de opeenvolgende
handelingen zo weinig mogelijk energie
vragen. Daarbij is ook alweer de plaat*
van het stopcontact van belang. Het
stopcontact voor Uw strijkijzer wordt
dus daar aangebracht waar U wilt
strijken en de plaats van strijken zii
niet afhankelijk van de plaatsing va"
het stopcontact Nogmaals, met overleg
is veel arbeidsbesparing mogelijk.
Een keuken van enige omvang is dik
wijls heel goed als eetkeuken in te
richten. Maar dan geen tafel in het mid
den, doch maak een eethoek, liefst ge
deeltelijk afgescheiden van de werk-
keuken door een inspringende kast ter
stoelhoogte, b.v, dienende voor servies
en glaswerk. Een eetkeuken is een ide
ale oplossing om de werkzaamheden
van de vrouw des huizes aanmerkeliik
te verlichten. Zulk een eethoek ver
hoogt de efficiency in de keuken in
niet geringe mate. reden waarom men
daartoe hoe langer hoe meer overgaat.
Nog zij opgemerkt, dat een verande
ring van de inrichting van de keuken
niet altijd in één keer uitgevoerd be
hoeft te worden. Voor een kleine beurs
is een radicale wijziging dikwijls- te
kostbaar De veranderingen kunnen
dikwijls heel goed succesievelijk aan
gebracht worden, waarbij men er even
wel op bedacht zij, dat de werkzaamhe
den, te verrichten door een bepaalde
vakman indien mogelijk in één keer
worden voltooid.
Zorg zoveel mogelijk onnodig reiken
en lopen te.voorkomen en laat de mo
derne techniek Uw arbeid verlichten!
het eerste plan zullen staan dit
seizoen. Integendeel, de kleine
modellen blijven zegevieren, net
zolang, tot de heren modekonin
gen de muts anders zetten
Wat eveneens momenteel in het mid
delpunt der belangstelling staat, is de
mantel-japon. Van dunne stof, welke
licht in gewicht en kleur is, wordt zij
uitgebracht met garneringen in afste
kende tint. Zo is bijvoorbeeld wit met
een onderbreking van marineblauw de
favoriet. Trouwens marineblauw, afge
zet met wit, deed het afgelopen winter
toch ook uitstekend
Deze mantel-japonnen hebben geen
kraag; hiervoor komt in de plaats die
van de japon. Mocht deze laatste niet
aanwezig zijn, dan vult men de hals
opening met een fleurige shawl op. De
coupe is uiterst eenvoudig; als sluiting
fungeert een drietal knopen, waarvan
de laatste net even over de taille komt.
De driekwart mouw met aansluitende
lange handschoenen vindt ook hier in
gang.
Dior is een voorstander van de mantel
japon. Daar hij beweerde, dat de
Hollandse vrouw, wat smaak betreft,
niet voor de Franqaise behoeft onder
te doen, zullen wij in de toekomst nog
wel van zijn creaties op dit gebied, tij
dens shows kunnen genieten. Natuur
lijk willen wij niet over de smaak
redetwisten, doch er komt ook nog zo
iets als het figuur bij kijken.
De andere illustratie is een middag
japon van Dior. Men lette op de knoop-
sluiting van hals tot zoom, verborgen
door een overslag. Wat de garnering
aangaat, is Dior niet al te kwistig. Hij
werkt ook dit seizoen met de pochette,
weggestoken in een zakje op borst
hoogte. De mouwen van deze japon,
kunnen zowel half als driekwart wor.
den gedragen. Die van de bolero laten
dezelfde keuze. De matelot, welke de
mannequin hierbij draagt, moge er van
overtuigen, dat men zich niet angstig
behoeft te maken over de grootte van
de hoed. Iets, wat de vrede in huis
zeker ten goede zal komen.
LAAT DE JEUGD
maar dartelen en ravot
ten in de zomerzon! Dat
is gezond en het vergroot
de weerstand tegen al
lerlei gevreesde kinder
ziekten. Alleen zorgt
u ervoor, dat ook de meis
jes zich bij sport en spel
vrjj en ongedwongen kun
nen bewegen. Geen snoe
zige jurkjes, die gauw
scheuren en vuil worden,
maar zo'n vlot broekje
van sterke goed wasbare
stof, waarbij leuke truit
jes en bloesjes gedragen
kunnen worden.
Hier heeft u het pa
troontje van een aardig
modelletjemet opgeslagen
pijpen, steekzakjes en
elastiek in de taille. Het
vraagt ca 90 c.M. stof
van 80 breed. U paspoi-
leert en zet de voering-
zakjes in, of u werkt de
splitjes met een Zl/2 c.M.
breed patje van dubbele
stof af. Daarna worden
de zjj- en beennaden en
de middennaad gesloten.
Van boven zet u tegen de
binnenkant een U c.M.
brede reep stof, waarin
u volgens de stippellijn
tjes twee schuifzomcn
van l y2 c.M. breedte stikt.
Hierdoor haalt u ela
stiek op taillewijdte. Van
onderen vouwt u het 2
c.M. brede inslagje naar
binnen en legt dan a op O
vallend de opslag in.
U ziet, zo'n broekje is
vlug geknipt en genaaid,
terwijl de kosten gering
zijn, als u het zelf maakt.
En wat bespaart het u,
niet aan jurken1