PARIJSE HAUTE COUTURE BEEFT VOOR DE „MODE-GANGSTERS" Chignon kijkt weer onder hoed uit.. I EFFICIENCY IN DE KEUKEN VERLICHT DE TAAK VAN DE HUISVROUW Als een veulen in de wei Vijf grote modehuizen eisen 12 millioen schadevergoeding van 16 spionnen *s en -Broeders ig van civiel personeel ipvaardij „Afweer" kost jaarlijks enorme bedragen Het mode-rechercheblad heeft grote oplaag DE FUNCTIE VAN DE AARDNOOT Voor juiste plaatsing lette men op de volgorde der werkzaamheden Eetkeuken is ideale oplossing ZATERDAG 6 JUNI 1953 Er alt niet alleen •tijging in om bonnomen ten- aantal, maar ook de Handeldrijvende Middenstand ziet aijn belang en ad verteert in iteeda toenemende mate llende steden en plaatsen ND voor het propageren i exclusief artikel voor e beloning bedraagt een fzet in de betreffende likt voor verzekerings an het product geschiedt Woning-inrichting, en referenties worden nr. HA 590 Bur. Ver. m. Alkmaar. >r en Bosch" en Koningin astede, uitgaande vah de van lijders aan vallende irden geplaatst ter oplei- )rlijke salariëring en hulp cleding. de Directeur-Geneesheer. nden) irpersoneel aan boprd Ne tevens voor Boardsteward en Restaurantbedrijf, iloma 4-j. M.U.L.O. nden) ie bij de Koopvaardij voo >zit zijn van een diplom le helft September 1963' min. leeftijd 16 jaar. ■agen: Mij. v. d. Werkenden 8789, Amsterdam, 5 Augustus 1953. (Van een bijzondere medewerker) PARIJS BEEFT VOOR MODEGANGSTERS; de grote Vijf" onder de toonaangevende Parijse modehuizen - Dior, Fath, Schiaparelli, Balenciaga, Balmain eisen in een proces tegen 16 modespion nen een schadevergoeding van 12 millioen francs. De beklaagden zijn onderdanen van verschillende na ties maar twaalf van hen zijn tot dusver niet ge grepen Evenmin als de tientallen andere modespion- nen gegrepen kunnen worden, die sinds jaren de Hau te Couture in beroering hebben gebracht en die vo - gens de mening van deskundigen de Franse textiel industrie tot dusver een schade berokkend hebben, die in de milliarden loopt. Tot de meest bezochte bezienswaardigheden van Parijs behoort noch de Eifeltoren, noch de Moulin Rouge op Montmartre, het Louvre of Versailles neen, het zijn de grote modehuizen aan de Champs Elysées, in de Rue Rivoli, de Rue de la Paix tot aan de Place Vendome. Hier is de Francaise uit de pro- vinsie te vinden; hier verdringen zich de dames van de Haute-Volée van de gehele wereld. Meer dan zestig modesalons van internationale faam vertegenwoordigen hier met fantastische eta lages de Haute Couture. Wat op hun atelier ont worpen, getekend, geknipt en genaaid wordt, bepaalt het karakter van de mode voor het volgend seizoen, zowel in Londen als in Rome, zowel in Stockholm als in Zürich of Barcelona, in Wenen, in Tanger, in Rio de Janeiro. Evenals de Franse taal is de Parijse mode internationaal en dus een economische factor van de hoogste orde: Bijna een half millioen mensen deelt mee in de grote som van ongeveer 20 milliard francs, die de Haute Couture jaarlijks omzet. Daar het hierbij hoofdzakelijk gaat om Franse stof fen, die op deze wijze als „dernier cri" ieder zomer en winterseizoen de etalages van de halve wereld vul len, zijn de werkzaamheden van de Haute Coutur ook een nationale aangelegenheid van het grootste belang. Maar wat te doen, als de nieuwste modellen van de Parijse modehuizen steeds weer tegelijker tijd, ja zelfs dikwijls reeds voor de Parijse „modepa rade in andere landen door andere leveranciers wor den aangeboden? En wel, naar gebleken is, niet van Franse stoffen vervaardigd en bovendien vak de helft goedkoper. Dit te arrangeren is het werk van de „vijf de colonne" van de modeindustrie, de modegangsters en modespionnen, wier trucs van jaar tot jaar bru taler en geraffineerder worden. DIT JAAR NOG zal een zeer jonge en zeer charmante dame uit een Pa rijse gevangenis worden vrijgelaten, waar ze een straf van twee jaar heeft uitgezeten. Haar naam: Lora Tassilaine. Reden van veroordeling: zware dief stal, inbraak, misbruik van vertrouwen van haar werkgever kortom mode- spionnage! Mademoiselle de Tassilaine was een ster-mannequin bij Fath ge weest. Ze verdiende goed en ze genoot het volle vertrouwen van haar chef Maar zij werkte tegelijkertijd voor het Spaanse modehuis Cortez in Madrid. Dat kwam in de practijk daarop neer, dat Monsieur Fath op internatio nale modeshows tot zijn grootste ver bazing moest constateren, dat zijn con current Emiiio Cortez precies dezelfde modellen toonde als hij. De Sureté werd erbij gehaald. Deze ontdekte, dat een Parijse amateurfotograaf opval lend veel luchtpostbrieven naar Ma drid verzond. De fotograaf was met Mademoiselle de Tassilaine verloofd 1 Tijdens het strafproces bleek, dat de mannequin een valse sleutel had la ten maken en na het sluiten van de zaak met haar verloofde het atelier van haar werkgever was binnengeslo pen voor iedere fotocopie van de nieuwe ontwerpen betaalde het huis Cortez 500.000 francs. Fath eiste inder tijd 4 milliard francs schadevergoeding, als Mademoiselle de Tassilaine nu uit de gevangenis komt, zal ze volgens het vonnis van de rechtbank toch altijd nog met 2 milliard bij Fath in het krijt staan. EEN HALF JAAR na dit proces sol liciteerde een jonge dame uit Amerika in een modehuis aan de Rue de la Paix als modetekenares. De dame was buitengewoon begaafd; ze werd aan genomen tegen een salaris van 15.000 francs per week. Ook hij haar chefs en medewerkers maakte Miss Wallace, zoals de dame heette, zich zeer bemind totdat ze op een goede dag door de Sureté werd afgehaald. Haar truc was heel een voudig geweest; ze had steeds een ex tra carbonpapier onder haar teke ningen gelegd! De „overtollige" copie ging dan per luchtpost naar een firma te New York d.w.z. ze zou verzonden worden maar deze keer was de politie vlugger ge weest. Miss Wallace werd nu met het eerstvolgende vliegtuig naar huis ge stuurd. In September verleden jaar kwam de politie op het spoor van een andere modespionne. Toen de 41-jarige Mada me B. gepakt werd, waren haar twee koffers tot de rand toe gevuld met knippatronen het bleken patronen te zijn, die ze aan de hand van ge fotografeerde modellen had vervaar digd. Maar wat helpen de afweermaatre- gelen, als de modegangsters, naar ge bleken is, uitstekend weten om te gaan met miniatuurcamera's achter de re vers met een lens in het knoopsgat? Een van deze fotospionnen was jaren lang chef de réception geweest in een van de vooraanstaande Parijse mode huizen; thans moet hij zelf een salon bezitten aan de Fifth Avenue te New York. Zodoende zien de Parijse modehui zen zich genoodzaakt ieder jaar enorme sommen uit te geven voor de „afweer" van de modespionnen. Een leger van detectives bewaakt met argusogen iedere nieuwe „modeparade". Een speciaal „moderechercheblad" met een oplaag van meer dan 100.000 exempla ren stelt alle belanghebbenden op de hoogte van de stand van zaken. Toch komt het om de paar maanden tot een nieuw schandaal. De sporen leiden naar alle landen der aarde, waar mooie vrouwen prijs stellen op een goede gar derobe. En waar zou dit niet het ge val zijn! Het ziet er naar uit, dat de aardnoot, pinda of apenoot, hoe men hem ook noemen wil, maar dan tot dusverre een rol zal gaan spelen in de kleding der mensen. Niet alleen als ornament (Hubert de Givenchy liet tijdens de shows van zijn zomercollectie soms de manneqquins een bosje goudkleurige aardnoten als oorbellen dragen), maar ook als grondstof. Zoals wij reeds enige tijd geleden berichtten, is de I.C.I. in een fabriek in Schotland begonnen met de productie van stoffen, welke geheel of gedeelte lijk uit een grondstof bestaan, „Ardil" genaamd, welke gewonnen wordt uit de nootjes van deze plant. De stoffen zijn nu in Engeland verkrijgbaar, waarbij vooral een mengsel van 50% wol met 50% Ardil heel goed schijnt te voldoen, dank zij het reeds wol-achtige karakter van Ardil, doch dit kan ook uitstekend met katoen of rayon vermengd wor den. Hierdoor worden de stoffen dan zachter, vallen beter, wordt het kreuk- herstellende vermogen vergroot, terwijl het product niet kan krimpen of ver vilten. Bovendien is de prijs van de mengsels met wol aanmerkelijk lager dan van geheel wollen stoffen, omdat de productiekosten van Ardil nog altijd veel lager zijn dan die van wol. Men maakt er ook breiwol van en fijne ga rens voor machinaal breiwerk, verder, van een dikkere soort, tapijten en zware tweed stoffen, doch ook dunne stoffen- voor zomerjaponnen. TJA, DIE CHIGNONS zijn eigenlijk nooit uit de mode ge weest. Het is een prettige haar dracht, zeker gewaardeerd door dames, die het zonde vinden hun lange haar in de kapsalons ten offer te laten vallen. Vooral de lange in de goede zin des woords gezichten staat dit kapsel uitstekend. Geen wonder dan ook, dat de Franse hoedenontwerpers met de ze opnieuw ingang vindende mode rekening gaan houden en de klei ne hoed laten begeleiden door grotere zusters. Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat nu ineens de grote hoeden op QP VELE MANIEREN KAN MEN met keukenverbeteringen en vooral met electrische hulpapparaten het huishoudelijke werk verlichten. Zy die zo ge lukkig zijn een nieuw huis te kunnen bouwen, beginnen met een schone lei maar op velerlei wijze kan ook in de bestaande woning waar deze zicu ook bevindt en hoe deze ook is ingericht de electriciteit meer dan voorheen benut worden als hulp voor de huisvrouw. Of men van plan is een nieuwe keuken in te richten of een oude te moderniseren, steeds zal men vooraf een weldoordacht plan moeten maken. Als U een eethoek in Uw keuken wilt in richten uw was in de toekomst macihinaal thuis wilt doen of een nieuw elec- trisch apparaat wilt aanschaffen, zoals een heetwaterboiler, een electrische strykmachine of wat dan ook, zorgvuldig moet men in verhand met de plaat sing de verandering overwegen. Zelfs de schijnbaar eenvoudige plannen, zoals het verbeteren van de verlichting, het aanbrengen van stopcontacten om elec- trüsche hulpmiddelen aan te sluiten, vragen eerst veel overleg. Zelfs het aan schaffen van gewoon keukengerei vraagt byzondere aandacht in verband met de beschikbare bergruimte. IN ELK GEVAL moet de keuken inrichting afgestemd zijn op de ver schillende handelingen, die achtereen volgens in de keuken plaats hebben. Waar zullen de verschillende toestellen geplaatst worden? Is dit hoofdzakelijk n kwestie van persoonlijke voorkeur? Of speelt de grootte van een keuken of het aantal gezinsleden een rol van betekenis? Beide vragen kunnen een voudig beantwoord worden met „nee". De grootte van de keuken is van veel minder betekenis dan zijn vorm en de plaats van deuren en ramen in die keuken. Experimentele onderzoekingen in op verschillende wijze ingerichte keukens teneinde tot de grootst mogelijke werk- besparing te komen, brachten schema's van keukeninrichtingon naar vorein, die als de meest efficiente zijn aan te merken. Beschouwen we dan eerst een keu ken zonder wasmachine en een huis houding waar de maaltijden in een naastgelegen kamer worden genuttigd. Het voedsel wordt, zodra 't thuis komt al naar zijn aard opgeborgen op de daarvoor bestemde plaatsen, eventueel in een ijskast. Als een maaltijd wordt bereid, wordt het voedsel uit de berg plaats genomen, klaargemaakt, gekookt en opgediend in de eetkamer. Het no dige gerei en de schalen moeten dicht bij de hand zijn. (Dikwijls wordt de fout gemaakt, dat dekschalen e.d. in een eetkamerkast worden opgeborgen). Het gebruikte eetgerei komt naar de keuken terug om omgewassen en weer opgeborgen te worden. Deze achtereen volgende handelingen vragen een vaste plaats voor bergruimten, aanrecht (en) en apparaten. Plaatsing van deuren en ramen speelt hierbij een rol van bete kenis. Voor het bereiden van de spijzen moeten de voorraden, kommen, lepels, messen enz. direct bereikbaar zijn van uit een werktafel, geplaatst tegen een muur. Rechts hiervan plaatse men zo mogelijk het fornuis. Daarnaast de gootsteen met links voor de vuile vaat) en rechts een aanrecht. Met de linkerhand kan men dan de vuile bor den en pannen vatten om ze met de rechter hand te wassen waarna men ze rechts in de afdruipbak deponeert Boven het aanrecht berge men het ser vies op De pannen kan men veelal on der het linkeraanrecht. <viak bij het fornuis bergen. Een doorgeefluikje bespaart verder nog veel lopen. De in deling van de keuken is volgens dit schema in overeenstemming met de loop der werkzaamheden. IN DE KLEINE U-vormige keuken is het raam meestal tegenover de deur. Dan is het het meest practisch het aan hecht met gootsteen onder het raam te plaatsen. Links vindt men dan de werktafel (liefst ook een aanrecht) en de voorraden, waarnaast zo mogelijk het fornuis en rechts een aansluitend aanrecht met daarboven de servieskast. Of men voorts nog door het aanbren gen van een eetkamerluikje lopen kan besparen, hangt natuurlijk af van de ligging van de eetkamer ten opzichte van de keuken. Natuurlijk zal elk keukenschema aan gepast moeten worden aan de bouw van de keuken, doch steeds houde men de gang der werkzaamheden goed in het oog. Vooral ook zij steeds de hoogte van aanrechten, van de kookkachel en die van een werktafel precies gelijk. De kasten onder de aanrechten richte men zo in, dat de voorwerpen, die daar in geborgen worden, niet alleen gemak kelijk bereikbaar zijn, doch ook be trekking hebben op de werkzaamhe den, die er boven worden verricht. U zult bv. uw afwasmiddelen bij de goot steen moeten zetten. Voorts denke men aan de ventilatie in kasten en laden- Vocht maakt ze muf. Pannen dus nim mer in een gesloten kast! Boven de gootsteen èèn mengkraan. Het warme water putte men uit een boiler, verhit door goedkope nachtstroom. BESCHIKT MEN NIET over' een bij keuken, dan zal Uw was ook in de keuken gedaan worden. De electrische wasmachine heeft burgerrecht verkre gen. Onder een aanrecht spare men 'n plaats voor opberging. Stopcontact plaatsing hangt dan weer samen met de plaats waar U het warme water tapt. Heeft de wasmachine een (inge bouwde) centrifuge zodat de was er strijkdroog uitkomt, dan zal het strij ken het wassen opvolgen en de strijk plank of de strijkmachine zal zo ge- nlaatst worden, dat de opeenvolgende handelingen zo weinig mogelijk energie vragen. Daarbij is ook alweer de plaat* van het stopcontact van belang. Het stopcontact voor Uw strijkijzer wordt dus daar aangebracht waar U wilt strijken en de plaats van strijken zii niet afhankelijk van de plaatsing va" het stopcontact Nogmaals, met overleg is veel arbeidsbesparing mogelijk. Een keuken van enige omvang is dik wijls heel goed als eetkeuken in te richten. Maar dan geen tafel in het mid den, doch maak een eethoek, liefst ge deeltelijk afgescheiden van de werk- keuken door een inspringende kast ter stoelhoogte, b.v, dienende voor servies en glaswerk. Een eetkeuken is een ide ale oplossing om de werkzaamheden van de vrouw des huizes aanmerkeliik te verlichten. Zulk een eethoek ver hoogt de efficiency in de keuken in niet geringe mate. reden waarom men daartoe hoe langer hoe meer overgaat. Nog zij opgemerkt, dat een verande ring van de inrichting van de keuken niet altijd in één keer uitgevoerd be hoeft te worden. Voor een kleine beurs is een radicale wijziging dikwijls- te kostbaar De veranderingen kunnen dikwijls heel goed succesievelijk aan gebracht worden, waarbij men er even wel op bedacht zij, dat de werkzaamhe den, te verrichten door een bepaalde vakman indien mogelijk in één keer worden voltooid. Zorg zoveel mogelijk onnodig reiken en lopen te.voorkomen en laat de mo derne techniek Uw arbeid verlichten! het eerste plan zullen staan dit seizoen. Integendeel, de kleine modellen blijven zegevieren, net zolang, tot de heren modekonin gen de muts anders zetten Wat eveneens momenteel in het mid delpunt der belangstelling staat, is de mantel-japon. Van dunne stof, welke licht in gewicht en kleur is, wordt zij uitgebracht met garneringen in afste kende tint. Zo is bijvoorbeeld wit met een onderbreking van marineblauw de favoriet. Trouwens marineblauw, afge zet met wit, deed het afgelopen winter toch ook uitstekend Deze mantel-japonnen hebben geen kraag; hiervoor komt in de plaats die van de japon. Mocht deze laatste niet aanwezig zijn, dan vult men de hals opening met een fleurige shawl op. De coupe is uiterst eenvoudig; als sluiting fungeert een drietal knopen, waarvan de laatste net even over de taille komt. De driekwart mouw met aansluitende lange handschoenen vindt ook hier in gang. Dior is een voorstander van de mantel japon. Daar hij beweerde, dat de Hollandse vrouw, wat smaak betreft, niet voor de Franqaise behoeft onder te doen, zullen wij in de toekomst nog wel van zijn creaties op dit gebied, tij dens shows kunnen genieten. Natuur lijk willen wij niet over de smaak redetwisten, doch er komt ook nog zo iets als het figuur bij kijken. De andere illustratie is een middag japon van Dior. Men lette op de knoop- sluiting van hals tot zoom, verborgen door een overslag. Wat de garnering aangaat, is Dior niet al te kwistig. Hij werkt ook dit seizoen met de pochette, weggestoken in een zakje op borst hoogte. De mouwen van deze japon, kunnen zowel half als driekwart wor. den gedragen. Die van de bolero laten dezelfde keuze. De matelot, welke de mannequin hierbij draagt, moge er van overtuigen, dat men zich niet angstig behoeft te maken over de grootte van de hoed. Iets, wat de vrede in huis zeker ten goede zal komen. LAAT DE JEUGD maar dartelen en ravot ten in de zomerzon! Dat is gezond en het vergroot de weerstand tegen al lerlei gevreesde kinder ziekten. Alleen zorgt u ervoor, dat ook de meis jes zich bij sport en spel vrjj en ongedwongen kun nen bewegen. Geen snoe zige jurkjes, die gauw scheuren en vuil worden, maar zo'n vlot broekje van sterke goed wasbare stof, waarbij leuke truit jes en bloesjes gedragen kunnen worden. Hier heeft u het pa troontje van een aardig modelletjemet opgeslagen pijpen, steekzakjes en elastiek in de taille. Het vraagt ca 90 c.M. stof van 80 breed. U paspoi- leert en zet de voering- zakjes in, of u werkt de splitjes met een Zl/2 c.M. breed patje van dubbele stof af. Daarna worden de zjj- en beennaden en de middennaad gesloten. Van boven zet u tegen de binnenkant een U c.M. brede reep stof, waarin u volgens de stippellijn tjes twee schuifzomcn van l y2 c.M. breedte stikt. Hierdoor haalt u ela stiek op taillewijdte. Van onderen vouwt u het 2 c.M. brede inslagje naar binnen en legt dan a op O vallend de opslag in. U ziet, zo'n broekje is vlug geknipt en genaaid, terwijl de kosten gering zijn, als u het zelf maakt. En wat bespaart het u, niet aan jurken1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 9