Het moderne verkeer is een wreed monster FEIT Premier van Zuid-Afrika op bezoek in Nederland Zware tol: meer dan duizend doden per jaar Ruim 2 milliard militaire hulp V.S. aan Europa Overvloed van uniformen Frankrijk Kapitein Kurt Carlsen naar Noordwijk Pe Algemene Nederlandse Geheel onthouders Bond houdt ziin 51e alge mene vergadering op Zaterdag 13 en Zondag 14 Juni in hotel „De Leeuwerik" m Haarlem Senaatscommissie voteert gelden Vogelmens na ongelukkige „landing" overleden en commentaar v*-*' Meine Pot verdween Zijn terugkeer is zeer twijfelachtig Uitlatingen over de apartheidspolitiek Handelspolitiek der V.S. Leer de regels van het verkeer Dit meisje gebruikt de rijweg "Is rolschaatsenbaan. Ze schrikt voor een plotseling aankomende auto. wil er voor weg vliegen en- verliest haar evenwicht. Als ze werkelijk valt, komt ze onder de auto of misschien voor de tram «l de G.G.D. moet eraan te pas komen. Zaterdag a.s. zal in Noordwijk aan Zee een nieuw reddingstation van de Noord- en Zuidhollandse Redding maatschappij worden geopend. De nieuwe motorreddingboot zal de naam „Kurt Carlsen" dragen. Waarschijn lijk zal kapitein Carlsen, die beroemd is geworden door zijn moedig gedrag op de zinkende Flying Enterprise, de naam van de nieuwe boot onthullen. Hij zal in elk geval bij de plechtig heid aanwezig zijn. Dronken automobilist reed fietser dood In Januari van dit jaar reed de di recteur van een melkfabriek uit Vee- nendaal onder Scherpenzeel een fietser aan en vervolgde zijn tocht zonder hulp te verlenen. Het slachtoffer overleed aan zijm wonden. Aangezien de direc teur onder de invloed van alcoholische dranken bleek te zijn geweest, is hij door het Amsterdamse gerechtshof ver oordeeld tot negen maanden gevange nisstraf alsmede intrekking van het rijbewijs voor de tijd van vijf jaar. In een mijn in Midden-Engeland zijn tengevolge van .een ongeluk met een ondergronds treintje drie mijnwerkers om het leven gekomen en 12 gewond. De commissie voor Buitenlandse Be trekkingen van de Amerikaanse Senaat heeft gisteren in besloten zitting de be langrijkste bedragen van Eisenhowers program voor hulp aan het buitenland voorlopig goedgekeurd. Waarschijnlijk zal zij vandaag, Woensdag, enkele be dragen goedkeuren. Senator Wiley, voorzitter van de commissie, die dit meedeelde, zei, dat het besluit nog zou kunnen worden herzien voor het pro gram uiteindelijk naar de Senaat zou worden gezonden. De commissie hechtte voorlopige goedkeuring aan de volgende onderde len van het program: 1. 2,1 milliard dollar aan militaire hulp voor Europa. 2. 1 milliard voor militaire hulp aan Azië en het gebied van de Stille Oceaan. 3. 405 millioen voor militaire hulp aan het Nabije Oosten en Afrika. 4. 984 millioen voor de wederzijdse verdediging, waaronder gelden voor de bouw van straalvliegtuigen in Frank rijk en Engeland. 5. 400 millioen als Amerikaanse bij drage aan de oorlog in Indo-China. 6. 453 millioen voor hulp bij ontwik keling en technische bijstand in de ge hele wereld. De Zwitser Rudolf Boehlen, bekend als de „vogelmens", is te Augsburg aan een zware hersenbloeding gestorven. Boehlen placht bij diverse gelegenhe den van een hoog punt af te springen, gekleed in een soort van vleermuispak, met behulp waarvan hij eerst een eind in spiraalvormige baan naar beneden zweefde om op het laatst zijn val te remmen met een gewoon valscherm. Zondag jl. voerde hij nog enkele sprongen uit op de internationale lucht vaartdag te Augsburg, maar daarbij kwam hij ongelukkig op zijn hoofd te recht. Maandagmorgen stelde hij zich onder doktersbehandeling, maar in het ziekenhuis overleed hij spoedig, Boehlen bereikte de leeftijd van 56 jaar. I)e dumes op de duo wensten een gesprek te voeren. Om het geraas van de motoren te kunnen overstemmen, moesten de heren dicht bij elkaar gaan rijden. Dat is de dood tarten. Motorrijders mogen niet naast elkaar rijden; het is wettelijk verboden. (Advertentie lug Med.) 1 Wanneer we onze drie nationale producten zouden moeten noemendan zouden we zeggen: kaas, kool en aard appelen. Desnoods neme men de bloem bollen en de haring er nog bij. In de kaas zit heel eventjes de klad, de koot is vrijwel waardeloos en de aardappe len, tja, die vormen een hoofdstuk apart. Wij als leek onderscheiden twee soorten, de oude en de nieuwe. De oude, die we nog elke dag op tafel krijgen en die warempel nog goed zijn óók en de nieuwe, die reeds weer bij duizenden kilogrammen op de Noord- hollandse veilingen worden aange voerd. Nu hebben we toch blijkbaar van diezelfde aardappelen geen kaas ge geten, dit aldus te verstaan, dat we van de aardappel-economie geen syllabe verstand hebben. We hebben althans nooit beter geweten en we leerden dit reeds op de lagere school dan dat de aardappelen een exportproduct bij uitnemendheid is. Dat ons land hier van behoorlijke kwanta uitvoert en dat deze uitvoer een aardige cent in 't laatje brengt. Maar toch zijn we in dit opzicht blijkbaar verkeerd geïnfor meerd, want nu lazen we in het markt- overzicht van Medemblik, dat er op de laatst gehouden veilingdag een bedui dende terugslag in de prijzen viel waar te nemen als gevolg van de aardappel import, die zo'n honderd wagons zou bedragen, terwijl nog nieuwe zendin gen naar Nederland onderweg zijn. Moet je nou nog peultjes? hebben wij ons blijvende in de tuinbouw- terminologie bij het lezen van dit bericht afgevraagd. Moeten we nu kost baar water naar de zee gaan dragen? Zo oppervlakkig beschouwt lijkt dit ons meer dan dwaas en vele consumen ten van oude en nieuwe piepers met ons kunnen dit niet verwerken. „Nou zijn de rapen gaar", zei d'r een, „nou gaan ze ons aanstonds knollen voor citroenen verkopen". Maar nogmaals we zijn maar leek, vooral waar het om agrarische aangelegenheden gaat. Er zal natuurlijk wel een aannemelijk motief zijn voor deze aardappelimport, maar daarover worden we dan gaarne ingelicht. Wie er het zijne van wil zeggen, laten we gaarne aan bod. Tot zo lang blijven we uitzien, of we mogelijk ook een partijtje hout kunnen invoeren in Fin- Inad (Adv. Ing. Med.) Meine Pot, die wegens de aanslag op overste Harjono is veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf, is thans met zijn vrouw „ondergedoken". Naar ver luidt zal hij in geen geval te voor schijn komen, voordat de Hoge Raad op 23 Juni uitspraak heeft gedaan. Van de uitspraak zal hij het laten af hangen, of hij zich aan de hem opge legde straf zal onderwerpen, dan wel zich geheel aan berechting zal pro beren te onttrekken. Mocht Pot inderdaad wegblijven, dan zal zijn raadsman, mr A. G. Veld huis te Naarden, geen gratie voor hem kunnen aanvragen. Hij heeft hiervoor tot veertien dagen na de uitspraak van de Hoge Raad de gelegenheid. TVE Atlantische lucht- macht in de centrale sector van Europa heeft een overvloed van uni formen. In totaal zijn er veertig verschillende mo dellen, verdeeld over de militairen van zes ver schillende aangesloten landen. Hierbij zijn inbe grepen de gala-unifor men, die bij speciale ge legenheden worden ge dragen. De overvloed is aan de dag gekomen, toen de betrokken militairen deelnamen aan officiële plechtigheden naar aan leiding van de kroning van .koningin Elizabeth. De Amerikanen bleken toen zeven verschillende modellen te bezitten, de Canadezen en de Fran sen vijf, Engeland en Nederland vier, de Bel gen drie. Verder waren er twaalf vrouwelijke le den van de Amerikaanse en de Franse lucht macht. Voorshands is er dus nog keus genoeg. JJET gemeentebestuur van Dokkum heeft dezer dagen de vlag moeten strijken voor het protest van een aantal oud-militairen tegen de ontluistering van de Ne derlandse vlag. Sinds jaar en dag stond bij het verzetsmonument aan de Woudweg een mast met een halfstok gehe sen vlag. Dag en nacht hing die vlag aan haar mast niemand, die er ooit aan dacht om haar bij zonsondergang bin nen te halen. Dat wekte de ergernis op van oud-militairen, die momenteel actie voe ren om het volk op te wekken tot een grotere mate van eerbied voor onze nationale symbolen. Zij haalden dus op 29 April des avonds de vlag in en hesen haar de vol gende morgen op de daarvoor gestelde tijd. Een maand lang hielden zij dit vol. Burgemeester en wet houders van Dokkum hebben over de handel wijze van de militairen ondubbelzinnig hun af keuring doen blijken. Toen niettemin het pro test bleef voortduren, heeft het gemeentebe stuur besloten, de vlag weg te halen. Zij zal nu slechts op nationale ge denkdagen van gemeen tewege worden gehesen en gestreken. (Van onze Haagse redacteur) TENGEVOLGE VAN VERKEERSONGELUKKEN kwamen in 1952 1040 personen om het leven. Dat is een ontstellend aantal; het geeft reden tot grote bezorgdheid, temeer daar het verkeer steeds meer slacht offers is gaan eisen. Een motorrijder botst tegen een auto en overlijdt in het ziekenhuis. Een kind komt onder een achteruit lijdende vracht auto en wordt op slag gedood. Een onvoorzichtige voetganger wordt bii het oversteken van de rijweg vermorzeld. Een te snel rijdende auto botst tegen een boom. Een bromfietser laat het leven bij een aanrijding op een autoweg.Elke dag opnieuw lezen we zulke kleine berichtjes in de krant. Ze maken zelfs weinig indruk meer, maar de vertwijfelde ouders van het omgekomen kind zijn voor hun leven geschoktde met eni^e kinderen achterblijvende weduwe staat aan het begin van een sombere periode vol zorg en verdriet. Achter elk ongeluk gaat 'n drama schuil. Op 1 Juni jl. waren er in ons land 692.000 motorrijtuigen, waar van 190.000 personenauto's en 270.000 bromfietsen. Met angst en beven vraagt men zich af, waar dat naar toe moet in een niet eens ver verwij derde toekomst. Alleen wanneer ieder zich houdt aan de verkeersregels, behoeft het aantal ongelukken geen gelijke tred te houden met de in tensivering van het verkeer. Maar daarvoor dient men die regels te kennen. Met zijn drieën naast elkaar fiet sen is verboden. Het is gevaar lijk de buitenste loopt kans een proces-verbaal te krijgen en men verspert de weg voor het het snelverkeer niet afslaand verkeer vielen 120 doden. Er kwamen 37 bromfietsers om het leven, 113 motorrijders en duo-passagiers, 44 bestuurders van personenauto's met 71 inzittenden, tien bestuurders van vrachtauto's en 25 inzittenden. I EER DE REGELS van de weg en pas ze toe, leer de betekenis van de verkeersborden en houd steeds de allerbelangrijkste regel in het oog: gedraag U op de weg als een heer of een dame, neem dus het verkeers- fatsoen in acht. Dank zij de A.N.W.B., die over een „fotomobiel" beschikt, dat is een auto, waarin vlak achter de voorruit twee camera's zijn gemonteerd, die per manent zijn ingesteld op het wegge deelte vóór de auto en waarmede door middel van een voetpedaal opnamen gemaakt kunnen worden, zijn we in staat in bijgaande illustraties natuur getrouw enkele voorbeelden te geven van fouten, die in het verkeer gemaakt worden. DE minister-president van Zuid- Afrika, dr Daniël Francois Malan, is gistermorgen in gezel schap van zijn echtgenote uit Lon den op Schiphol aangekomen voor een niet-officieel bezoek aan ons land, dat enige dagen zal duren. Dr Malan verklaarde bij zijn aan komst o.m., dat de Nederlanders in Zuid-Afrika van harte welkom zijn, daar versterking van de blan ke bevolking nodig is, maar vooral ook om de stam- en taal-verwant schap van de twee volken. Ten aanzien van de republikeinse ge zindheid in Zuid-Afrika zei de premier dat indien Zuid-Afrika ooit een repu bliek zou worden, dit zou geschieden langs democratische weg en op grond van een grote meerderheid. Wat beireft de verhouding tussen blank en met-blank in Zuid-Afrika zei dr Malan, dat Nederland, wanneer het in dezelfde positie verkeerde, naar zijn mening eveneens de roeping zou voelen het probleem op te lossen zander een uitroeiïngsoorlog toe te laten. Het zou onmogelijk zijn voor de Afrikaanders, die zich voor goed in Zuid-Afrika heb ben gevestigd, om het land te verla ten. Anderzijds mogen de blanken daar nooit in een verbasteringsproces ver dwijnen, aldus premier Malan. Dr MHeïi meende, dat het feit, dat de-blanken het Zuidafrikaanse land met door verovering hadden verwor ven, maar door bewezen diensten en prestaties, recht gaf op het apartheids- beleid. De premier wees er op, dat vest staat, dat de Zuidafrikaanse rege ring de niet-blanken zeven maal zo veel sociale diensten bewijst als de Engelsen de inboorlingen in hun Afri kaanse gebieden. Dr Malan, die o.a. werd verwel komd door de ambassadeurs van Zuid- Afrik?', Engeland en Australië en door mr dr J. Visser, chef van het protocol van het ministerie van Buitenlandse Z-'ken, vertrok daarop naar de Zuid afrikaanse ambassade. Des middsgs be zocht hij de minister-president, dr W. Drees. en de ministers van Buitenland se Zaken, de heren Beyen en Luns. De financiële commissie van het Ame rikaanse Huis van Afgevaardigden heeft gisteren het voorst.el tot verlenging met één jaar van de wet inzake handelsver dragen op wederkerigheidsbasis na 12 Juni a.s. goedgekeurd. Leden der com missie hebben verklaard dat zii met 23 tegen 2 stemmen een compromislezing der wet hebben goedgekeurd, hetgeen een overwinning betekent voor de re gering van Eisenhower. De wet in de thans aanvaarde vorm voorziet in de oprichting van een com missie van 17 leden, welke gedurende een jaar de handels- en tariefsvraag stukken zal bestuderen. DINSDAGMORGEN kwam de Zuidafrikaanse premier, dr Malan met zijn echtgenote op Schiphol aan, waar hij door ver schillende leden van de Raad van State en buitenlandse ambas sadeurs werd verwelkomd. Een Walcherse boerin bood mevrouio Malan uit dankbaarheid voor de verleende hulp van Zuid-Afrika aan het getroffen Zeeland, bloemen aan. (Vervolg van pagina 1) tigde leeftijd van 55 naar 60 te ver schuiven, hetgeen volkomen logisch zou zijn, dan stemmen alle socialisten tegen. Alle partijen verzetten zich tegen be lastingverhoging, maar iedere partij komt regelmatig met voorstellen om da pensioenen van oudstriiderse de steun aan de exporteurs, de salarissen van, de mijnwerkers en gaat u zelf maar ver der te verhogen. Waar al dat nieuwe geld vandaan moet komen, dat schijnt niemand te interesseren. Het gevolg'is, dat men de bankbiljettenpers laat draai en en dat de inflatie steeds langzaam doorgaat. DE ZAAK wordt nóg ingewikkel der wanneer men weet, dat men het m de partijen zelf ook lang niet met el kaar eens is. Buiten de communisten bestaat er vrijwel geen partijdiscipline meer. De verdeeldheid in de MRP (ka- volkspartij) bij de nauwelijks meer bestaande Gaullisten, maar ook bij de socialisten is nog nooit zo groot ge weest. De helft van de MRP heeft voor de heer Mendes-France en de andera oelftheeft tegen gestemd. Iedereen schijnt zijn eigen ideeen te hebben, dia om nog even op het geval Mendès- France terug te komen, bij de partij leiders vooral hierin hebben bestaan, dat zij die nieuwlichter met zijn origi nele voorstellen, die bij het grote pu bliek zo n succes oogstten, vooral geen kans moesten geven zijn talent in da practijk te tonen. Zij waren bang van en jaloers op zijn succes en zijn door ledereen erkende talenten. Die partij- Su*wlS S3' ^3^ *n een eventu- eel kabinet Mendes-France geen minis ter zouden worden, aangezien de aan gezochte president zich eens met nieu- tw? Jonge mensen wilde omringen. Mendes-France heeft zelfs geen raad gevraagd aan die oude verpolitiekte voormannen van de partijen. Hij meen de. dat deze heren allen reeds minister geweest waren en toen niet getoond hadden werkelijk in staat te zijn Frank rijk weer goed op i*e been te helpen. Dat heeft Mendes-France misschien te duidelijk laten merken. En dat heeft men hem niet vergeven. Men zorgde, dat hij het net niet haalde. Het grote verschil met bijvoorbeeld een jaar geleden is nu echter, dat heel Frankrijk verontwaardigd begint te worden, over het gemarchandeer en het egoismp in de op ieder gebied verdeel de Kamer. Geef een blinde rustig de gelegen) voorrang hebt. Help hem niet, wan ling. Laat ook de bestuurder van e zware, met een paard bespanne voorgaan. Dat is een QP TAL VAN SCHOLEN worden ze onderwezende Verenigingen voor Veilig Verkeer beijveren zich om het publiek tot goede weggebruikers op te voeden. Niettemin zijn er nog al tijd velen, die menen, dat zij wel on gestraft achter een stilstaande auto om een drukke weg kunnen overste ken; dat zij een loopje kunnen ne men met de regels van voorrangdat zij geen verandering van rijrichting behoeven aan te geven of dat zij zich op de fiets kunnen laten voortslepen door een snel-rijdende vrachtauto. In het gehele land voert men in de week van 8 tot en met 13 Juni een speciale actie voor een veilig wegge bruik. De cijfers wijzen uit, dat dit geenszins overbodig is. Het aantal ver keersongelukken met dodelijke afloop bedroeg in 1950: 1021. In 1951 was het opgelopen tot 1134. Gelukkig ver minderde het in 1952 weer tot 1040 Op zichzelf is het ontstellend genoeg, dat telkenjare meer dan 1000 landge noten het leven laten door verkeers- fouten. eid om over te steken, ook als ge t dan brengt ge de hond in verwar- in zwaargeladen handwagen of een n wagen, zo enigszins mogelijk, kwestie van fatsoen! 7 van of op een rijdende tram; er werden 17 gedood door achteruitrij dende vervoermiddelen, 20 door voer tuigen, die juist in voorwaartse be weging waren gekomen. Negen kin deren waren op een auto geklommen, 5 slachtoffertjes speelden onder een auto, toen deze in beweging kwam. Niet minder dan 252 voetgangers wer den met dodelijk gevolg overreden door op normale wijze aan het ver keer deelnemende vervoermiddelen, die rechtuit reden op het voor hen bestemde weggedeelte. Van de 332 ge dode wielrijders kwamen er 83 bij kruisend verkeer om bet leven. Bij in dezelfde richting rijdend al dan lussen de geparkeerde auto's rolt een bal op straat. Automo bilist, zet meteen uw voet op het rempedaal: tien tegen één, dat een kind zonder uit te kijken de bal achterna holt. WAT 1950 BETREFT heeft het Cen traal Bureau voor de Statistiek nagegaan, wat de oorzaken zijn van de dodelijke ongelukken. Van de 356 omgekomen voetgangers sprongen er

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 5