Het moderne verkeer is
een wreed monster
FEIT
Premier van Zuid-Afrika
op bezoek in Nederland
Zware tol: meer dan duizend doden per jaar
Ruim 2 milliard militaire
hulp V.S. aan Europa
Overvloed van uniformen
Frankrijk
Kapitein Kurt Carlsen
naar Noordwijk
Pe Algemene Nederlandse Geheel
onthouders Bond houdt ziin 51e alge
mene vergadering op Zaterdag 13 en
Zondag 14 Juni in hotel „De Leeuwerik"
m Haarlem
Senaatscommissie
voteert gelden
Vogelmens na ongelukkige
„landing" overleden
en commentaar
v*-*'
Meine Pot verdween
Zijn terugkeer is zeer
twijfelachtig
Uitlatingen over de
apartheidspolitiek
Handelspolitiek der V.S.
Leer de regels van
het verkeer
Dit meisje gebruikt de rijweg
"Is rolschaatsenbaan. Ze schrikt
voor een plotseling aankomende
auto. wil er voor weg vliegen en-
verliest haar evenwicht. Als ze
werkelijk valt, komt ze onder de
auto of misschien voor de tram
«l de G.G.D. moet eraan te pas
komen.
Zaterdag a.s. zal in Noordwijk aan
Zee een nieuw reddingstation van de
Noord- en Zuidhollandse Redding
maatschappij worden geopend. De
nieuwe motorreddingboot zal de naam
„Kurt Carlsen" dragen. Waarschijn
lijk zal kapitein Carlsen, die beroemd
is geworden door zijn moedig gedrag
op de zinkende Flying Enterprise, de
naam van de nieuwe boot onthullen.
Hij zal in elk geval bij de plechtig
heid aanwezig zijn.
Dronken automobilist reed
fietser dood
In Januari van dit jaar reed de di
recteur van een melkfabriek uit Vee-
nendaal onder Scherpenzeel een fietser
aan en vervolgde zijn tocht zonder hulp
te verlenen. Het slachtoffer overleed
aan zijm wonden. Aangezien de direc
teur onder de invloed van alcoholische
dranken bleek te zijn geweest, is hij
door het Amsterdamse gerechtshof ver
oordeeld tot negen maanden gevange
nisstraf alsmede intrekking van het
rijbewijs voor de tijd van vijf jaar.
In een mijn in Midden-Engeland zijn
tengevolge van .een ongeluk met een
ondergronds treintje drie mijnwerkers
om het leven gekomen en 12 gewond.
De commissie voor Buitenlandse Be
trekkingen van de Amerikaanse Senaat
heeft gisteren in besloten zitting de be
langrijkste bedragen van Eisenhowers
program voor hulp aan het buitenland
voorlopig goedgekeurd. Waarschijnlijk
zal zij vandaag, Woensdag, enkele be
dragen goedkeuren. Senator Wiley,
voorzitter van de commissie, die dit
meedeelde, zei, dat het besluit nog zou
kunnen worden herzien voor het pro
gram uiteindelijk naar de Senaat zou
worden gezonden.
De commissie hechtte voorlopige
goedkeuring aan de volgende onderde
len van het program:
1. 2,1 milliard dollar aan militaire
hulp voor Europa.
2. 1 milliard voor militaire hulp aan
Azië en het gebied van de Stille Oceaan.
3. 405 millioen voor militaire hulp
aan het Nabije Oosten en Afrika.
4. 984 millioen voor de wederzijdse
verdediging, waaronder gelden voor de
bouw van straalvliegtuigen in Frank
rijk en Engeland.
5. 400 millioen als Amerikaanse bij
drage aan de oorlog in Indo-China.
6. 453 millioen voor hulp bij ontwik
keling en technische bijstand in de ge
hele wereld.
De Zwitser Rudolf Boehlen, bekend
als de „vogelmens", is te Augsburg aan
een zware hersenbloeding gestorven.
Boehlen placht bij diverse gelegenhe
den van een hoog punt af te springen,
gekleed in een soort van vleermuispak,
met behulp waarvan hij eerst een eind
in spiraalvormige baan naar beneden
zweefde om op het laatst zijn val te
remmen met een gewoon valscherm.
Zondag jl. voerde hij nog enkele
sprongen uit op de internationale lucht
vaartdag te Augsburg, maar daarbij
kwam hij ongelukkig op zijn hoofd te
recht. Maandagmorgen stelde hij zich
onder doktersbehandeling, maar in het
ziekenhuis overleed hij spoedig,
Boehlen bereikte de leeftijd van 56
jaar.
I)e dumes op de duo wensten een gesprek te voeren. Om het geraas
van de motoren te kunnen overstemmen, moesten de heren dicht bij
elkaar gaan rijden. Dat is de dood tarten. Motorrijders mogen niet
naast elkaar rijden; het is wettelijk verboden.
(Advertentie lug Med.) 1
Wanneer we onze drie nationale
producten zouden moeten noemendan
zouden we zeggen: kaas, kool en aard
appelen. Desnoods neme men de bloem
bollen en de haring er nog bij. In de
kaas zit heel eventjes de klad, de koot
is vrijwel waardeloos en de aardappe
len, tja, die vormen een hoofdstuk
apart. Wij als leek onderscheiden twee
soorten, de oude en de nieuwe. De
oude, die we nog elke dag op tafel
krijgen en die warempel nog goed zijn
óók en de nieuwe, die reeds weer bij
duizenden kilogrammen op de Noord-
hollandse veilingen worden aange
voerd. Nu hebben we toch blijkbaar
van diezelfde aardappelen geen kaas ge
geten, dit aldus te verstaan, dat we
van de aardappel-economie geen syllabe
verstand hebben. We hebben althans
nooit beter geweten en we leerden
dit reeds op de lagere school dan dat
de aardappelen een exportproduct bij
uitnemendheid is. Dat ons land hier
van behoorlijke kwanta uitvoert en dat
deze uitvoer een aardige cent in 't
laatje brengt. Maar toch zijn we in
dit opzicht blijkbaar verkeerd geïnfor
meerd, want nu lazen we in het markt-
overzicht van Medemblik, dat er op de
laatst gehouden veilingdag een bedui
dende terugslag in de prijzen viel waar
te nemen als gevolg van de aardappel
import, die zo'n honderd wagons zou
bedragen, terwijl nog nieuwe zendin
gen naar Nederland onderweg zijn.
Moet je nou nog peultjes? hebben
wij ons blijvende in de tuinbouw-
terminologie bij het lezen van dit
bericht afgevraagd. Moeten we nu kost
baar water naar de zee gaan dragen?
Zo oppervlakkig beschouwt lijkt dit
ons meer dan dwaas en vele consumen
ten van oude en nieuwe piepers met
ons kunnen dit niet verwerken. „Nou
zijn de rapen gaar", zei d'r een, „nou
gaan ze ons aanstonds knollen voor
citroenen verkopen".
Maar nogmaals we zijn maar
leek, vooral waar het om agrarische
aangelegenheden gaat. Er zal natuurlijk
wel een aannemelijk motief zijn voor
deze aardappelimport, maar daarover
worden we dan gaarne ingelicht. Wie er
het zijne van wil zeggen, laten we
gaarne aan bod. Tot zo lang blijven
we uitzien, of we mogelijk ook een
partijtje hout kunnen invoeren in Fin-
Inad
(Adv. Ing. Med.)
Meine Pot, die wegens de aanslag
op overste Harjono is veroordeeld tot
vier jaar gevangenisstraf, is thans met
zijn vrouw „ondergedoken". Naar ver
luidt zal hij in geen geval te voor
schijn komen, voordat de Hoge Raad
op 23 Juni uitspraak heeft gedaan.
Van de uitspraak zal hij het laten af
hangen, of hij zich aan de hem opge
legde straf zal onderwerpen, dan wel
zich geheel aan berechting zal pro
beren te onttrekken.
Mocht Pot inderdaad wegblijven,
dan zal zijn raadsman, mr A. G. Veld
huis te Naarden, geen gratie voor hem
kunnen aanvragen. Hij heeft hiervoor
tot veertien dagen na de uitspraak
van de Hoge Raad de gelegenheid.
TVE Atlantische lucht-
macht in de centrale
sector van Europa heeft
een overvloed van uni
formen. In totaal zijn er
veertig verschillende mo
dellen, verdeeld over de
militairen van zes ver
schillende aangesloten
landen. Hierbij zijn inbe
grepen de gala-unifor
men, die bij speciale ge
legenheden worden ge
dragen.
De overvloed is aan
de dag gekomen, toen de
betrokken militairen
deelnamen aan officiële
plechtigheden naar aan
leiding van de kroning
van .koningin Elizabeth.
De Amerikanen bleken
toen zeven verschillende
modellen te bezitten, de
Canadezen en de Fran
sen vijf, Engeland en
Nederland vier, de Bel
gen drie.
Verder waren er
twaalf vrouwelijke le
den van de Amerikaanse
en de Franse lucht
macht. Voorshands is er
dus nog keus genoeg.
JJET gemeentebestuur
van Dokkum heeft
dezer dagen de vlag
moeten strijken voor het
protest van een aantal
oud-militairen tegen de
ontluistering van de Ne
derlandse vlag. Sinds
jaar en dag stond bij
het verzetsmonument aan
de Woudweg een mast
met een halfstok gehe
sen vlag. Dag en nacht
hing die vlag aan haar
mast niemand, die er
ooit aan dacht om haar
bij zonsondergang bin
nen te halen.
Dat wekte de ergernis
op van oud-militairen,
die momenteel actie voe
ren om het volk op te
wekken tot een grotere
mate van eerbied voor
onze nationale symbolen.
Zij haalden dus op 29
April des avonds de vlag
in en hesen haar de vol
gende morgen op de
daarvoor gestelde tijd.
Een maand lang hielden
zij dit vol.
Burgemeester en wet
houders van Dokkum
hebben over de handel
wijze van de militairen
ondubbelzinnig hun af
keuring doen blijken.
Toen niettemin het pro
test bleef voortduren,
heeft het gemeentebe
stuur besloten, de vlag
weg te halen. Zij zal nu
slechts op nationale ge
denkdagen van gemeen
tewege worden gehesen
en gestreken.
(Van onze Haagse redacteur)
TENGEVOLGE VAN VERKEERSONGELUKKEN kwamen in 1952
1040 personen om het leven. Dat is een ontstellend aantal; het geeft
reden tot grote bezorgdheid, temeer daar het verkeer steeds meer slacht
offers is gaan eisen. Een motorrijder botst tegen een auto en overlijdt
in het ziekenhuis. Een kind komt onder een achteruit lijdende vracht
auto en wordt op slag gedood. Een onvoorzichtige voetganger wordt
bii het oversteken van de rijweg vermorzeld. Een te snel rijdende auto
botst tegen een boom. Een bromfietser laat het leven bij een aanrijding
op een autoweg.Elke dag opnieuw lezen we zulke kleine berichtjes
in de krant. Ze maken zelfs weinig indruk meer, maar de vertwijfelde
ouders van het omgekomen kind zijn voor hun leven geschoktde met
eni^e kinderen achterblijvende weduwe staat aan het begin van een
sombere periode vol zorg en verdriet. Achter elk ongeluk gaat 'n drama
schuil. Op 1 Juni jl. waren er in ons land 692.000 motorrijtuigen, waar
van 190.000 personenauto's en 270.000 bromfietsen. Met angst en beven
vraagt men zich af, waar dat naar toe moet in een niet eens ver verwij
derde toekomst. Alleen wanneer ieder zich houdt aan de verkeersregels,
behoeft het aantal ongelukken geen gelijke tred te houden met de in
tensivering van het verkeer. Maar daarvoor dient men die regels te
kennen.
Met zijn drieën naast elkaar fiet
sen is verboden. Het is gevaar
lijk de buitenste loopt kans
een proces-verbaal te krijgen
en men verspert de weg voor het
het snelverkeer
niet afslaand verkeer vielen 120
doden. Er kwamen 37 bromfietsers
om het leven, 113 motorrijders en
duo-passagiers, 44 bestuurders van
personenauto's met 71 inzittenden,
tien bestuurders van vrachtauto's en
25 inzittenden.
I EER DE REGELS van de weg en
pas ze toe, leer de betekenis van
de verkeersborden en houd steeds de
allerbelangrijkste regel in het oog:
gedraag U op de weg als een heer of
een dame, neem dus het verkeers-
fatsoen in acht.
Dank zij de A.N.W.B., die over een
„fotomobiel" beschikt, dat is een auto,
waarin vlak achter de voorruit twee
camera's zijn gemonteerd, die per
manent zijn ingesteld op het wegge
deelte vóór de auto en waarmede door
middel van een voetpedaal opnamen
gemaakt kunnen worden, zijn we in
staat in bijgaande illustraties natuur
getrouw enkele voorbeelden te geven
van fouten, die in het verkeer gemaakt
worden.
DE minister-president van Zuid-
Afrika, dr Daniël Francois
Malan, is gistermorgen in gezel
schap van zijn echtgenote uit Lon
den op Schiphol aangekomen voor
een niet-officieel bezoek aan ons
land, dat enige dagen zal duren.
Dr Malan verklaarde bij zijn aan
komst o.m., dat de Nederlanders
in Zuid-Afrika van harte welkom
zijn, daar versterking van de blan
ke bevolking nodig is, maar vooral
ook om de stam- en taal-verwant
schap van de twee volken.
Ten aanzien van de republikeinse ge
zindheid in Zuid-Afrika zei de premier
dat indien Zuid-Afrika ooit een repu
bliek zou worden, dit zou geschieden
langs democratische weg en op grond
van een grote meerderheid.
Wat beireft de verhouding tussen
blank en met-blank in Zuid-Afrika zei
dr Malan, dat Nederland, wanneer het
in dezelfde positie verkeerde, naar zijn
mening eveneens de roeping zou voelen
het probleem op te lossen zander een
uitroeiïngsoorlog toe te laten. Het zou
onmogelijk zijn voor de Afrikaanders,
die zich voor goed in Zuid-Afrika heb
ben gevestigd, om het land te verla
ten. Anderzijds mogen de blanken daar
nooit in een verbasteringsproces ver
dwijnen, aldus premier Malan.
Dr MHeïi meende, dat het feit, dat
de-blanken het Zuidafrikaanse land
met door verovering hadden verwor
ven, maar door bewezen diensten en
prestaties, recht gaf op het apartheids-
beleid. De premier wees er op, dat
vest staat, dat de Zuidafrikaanse rege
ring de niet-blanken zeven maal zo
veel sociale diensten bewijst als de
Engelsen de inboorlingen in hun Afri
kaanse gebieden.
Dr Malan, die o.a. werd verwel
komd door de ambassadeurs van Zuid-
Afrik?', Engeland en Australië en door
mr dr J. Visser, chef van het protocol
van het ministerie van Buitenlandse
Z-'ken, vertrok daarop naar de Zuid
afrikaanse ambassade. Des middsgs be
zocht hij de minister-president, dr W.
Drees. en de ministers van Buitenland
se Zaken, de heren Beyen en Luns.
De financiële commissie van het Ame
rikaanse Huis van Afgevaardigden heeft
gisteren het voorst.el tot verlenging met
één jaar van de wet inzake handelsver
dragen op wederkerigheidsbasis na 12
Juni a.s. goedgekeurd. Leden der com
missie hebben verklaard dat zii met 23
tegen 2 stemmen een compromislezing
der wet hebben goedgekeurd, hetgeen
een overwinning betekent voor de re
gering van Eisenhower.
De wet in de thans aanvaarde vorm
voorziet in de oprichting van een com
missie van 17 leden, welke gedurende
een jaar de handels- en tariefsvraag
stukken zal bestuderen.
DINSDAGMORGEN kwam de
Zuidafrikaanse premier, dr
Malan met zijn echtgenote op
Schiphol aan, waar hij door ver
schillende leden van de Raad
van State en buitenlandse ambas
sadeurs werd verwelkomd. Een
Walcherse boerin bood mevrouio
Malan uit dankbaarheid voor de
verleende hulp van Zuid-Afrika
aan het getroffen Zeeland,
bloemen aan.
(Vervolg van pagina 1)
tigde leeftijd van 55 naar 60 te ver
schuiven, hetgeen volkomen logisch zou
zijn, dan stemmen alle socialisten tegen.
Alle partijen verzetten zich tegen be
lastingverhoging, maar iedere partij
komt regelmatig met voorstellen om da
pensioenen van oudstriiderse de steun
aan de exporteurs, de salarissen van,
de mijnwerkers en gaat u zelf maar ver
der te verhogen. Waar al dat nieuwe
geld vandaan moet komen, dat schijnt
niemand te interesseren. Het gevolg'is,
dat men de bankbiljettenpers laat draai
en en dat de inflatie steeds langzaam
doorgaat.
DE ZAAK wordt nóg ingewikkel
der wanneer men weet, dat men het
m de partijen zelf ook lang niet met el
kaar eens is. Buiten de communisten
bestaat er vrijwel geen partijdiscipline
meer. De verdeeldheid in de MRP (ka-
volkspartij) bij de nauwelijks
meer bestaande Gaullisten, maar ook bij
de socialisten is nog nooit zo groot ge
weest. De helft van de MRP heeft voor
de heer Mendes-France en de andera
oelftheeft tegen gestemd. Iedereen
schijnt zijn eigen ideeen te hebben, dia
om nog even op het geval Mendès-
France terug te komen, bij de partij
leiders vooral hierin hebben bestaan,
dat zij die nieuwlichter met zijn origi
nele voorstellen, die bij het grote pu
bliek zo n succes oogstten, vooral geen
kans moesten geven zijn talent in da
practijk te tonen. Zij waren bang van
en jaloers op zijn succes en zijn door
ledereen erkende talenten. Die partij-
Su*wlS S3' ^3^ *n een eventu-
eel kabinet Mendes-France geen minis
ter zouden worden, aangezien de aan
gezochte president zich eens met nieu-
tw? Jonge mensen wilde omringen.
Mendes-France heeft zelfs geen raad
gevraagd aan die oude verpolitiekte
voormannen van de partijen. Hij meen
de. dat deze heren allen reeds minister
geweest waren en toen niet getoond
hadden werkelijk in staat te zijn Frank
rijk weer goed op i*e been te helpen.
Dat heeft Mendes-France misschien te
duidelijk laten merken. En dat heeft
men hem niet vergeven. Men zorgde,
dat hij het net niet haalde.
Het grote verschil met bijvoorbeeld
een jaar geleden is nu echter, dat heel
Frankrijk verontwaardigd begint te
worden, over het gemarchandeer en het
egoismp in de op ieder gebied verdeel
de Kamer.
Geef een blinde rustig de gelegen)
voorrang hebt. Help hem niet, wan
ling. Laat ook de bestuurder van e
zware, met een paard bespanne
voorgaan. Dat is een
QP TAL VAN SCHOLEN worden ze
onderwezende Verenigingen voor
Veilig Verkeer beijveren zich om het
publiek tot goede weggebruikers op
te voeden. Niettemin zijn er nog al
tijd velen, die menen, dat zij wel on
gestraft achter een stilstaande auto
om een drukke weg kunnen overste
ken; dat zij een loopje kunnen ne
men met de regels van voorrangdat
zij geen verandering van rijrichting
behoeven aan te geven of dat zij zich
op de fiets kunnen laten voortslepen
door een snel-rijdende vrachtauto.
In het gehele land voert men in de
week van 8 tot en met 13 Juni een
speciale actie voor een veilig wegge
bruik. De cijfers wijzen uit, dat dit
geenszins overbodig is. Het aantal ver
keersongelukken met dodelijke afloop
bedroeg in 1950: 1021. In 1951 was
het opgelopen tot 1134. Gelukkig ver
minderde het in 1952 weer tot 1040
Op zichzelf is het ontstellend genoeg,
dat telkenjare meer dan 1000 landge
noten het leven laten door verkeers-
fouten.
eid om over te steken, ook als ge
t dan brengt ge de hond in verwar-
in zwaargeladen handwagen of een
n wagen, zo enigszins mogelijk,
kwestie van fatsoen!
7 van of op een rijdende tram; er
werden 17 gedood door achteruitrij
dende vervoermiddelen, 20 door voer
tuigen, die juist in voorwaartse be
weging waren gekomen. Negen kin
deren waren op een auto geklommen,
5 slachtoffertjes speelden onder een
auto, toen deze in beweging kwam.
Niet minder dan 252 voetgangers wer
den met dodelijk gevolg overreden
door op normale wijze aan het ver
keer deelnemende vervoermiddelen,
die rechtuit reden op het voor hen
bestemde weggedeelte. Van de 332 ge
dode wielrijders kwamen er 83 bij
kruisend verkeer om bet leven. Bij in
dezelfde richting rijdend al dan
lussen de geparkeerde auto's
rolt een bal op straat. Automo
bilist, zet meteen uw voet op het
rempedaal: tien tegen één, dat
een kind zonder uit te kijken de
bal achterna holt.
WAT 1950 BETREFT heeft het Cen
traal Bureau voor de Statistiek
nagegaan, wat de oorzaken zijn van
de dodelijke ongelukken. Van de 356
omgekomen voetgangers sprongen er