Donau-pont in September bij
Hembrug in bedrijf
Jimmy Brown en de Oranjehemden
Voorlopige oplossing voor de
gekwelde automobilisten
Proefvaart was
een succes
Rapport over verbetering van
overheidspensioenen
LAATSTE NIEUWS
Baby-taxi's in
Amsterdam
Kwakzalverpraktijken met anti-
bliksem-kastjes
<Jen sieraad
E LAATSTE FASE DER
1 VOND VIERDAAGSE
ZZFESTIVAL IN HET
GULDEN VLIES
T WOR MEN
Als alles meeloopt is de tunnel over
twaalf jaar gereed
Kosten lopen in de
millioenen
SPREKENDE
CIJFERS
Gesprek in Korea is
voorlopig) opgeschort
Nu vrije gevangenen
worden bij leger van
Z.-Korea ingelijfd
Verlaging van tarieven
binnenkort mogelijk
Minister Mansholt opende
de Zuivelbeurs
Waarde niet in verhouding tot de prijs
Verkoopverbod zou
welkom zijn
Derde uraniumfabriek in
Zuid-Afrika
Bende verwoestte vier
desa's op Java
J
K.
Sneltrein is niet
altijd snel
DE RACES TE ASCOT
Valschermperikelen
ZATERDAG 20 JUNI 1953
'elkens weer worden wij geïmpo-
door het gezicht op de Bierkade
ie Voormeer. Het is als een levend
:rij. De huizen, die zich in het
van het Noordhollands kanaal
liegelen en daarachter de stad,
ar torenspitsen. Op de voorgrond
t „levende doek" staat dan altijd
:ijnstoren, het slanke bouwwerk,
ar links van de huizen uit het
oprijst en het ganse schilder-
i tafereel beheerst. We geloven
i Dienst Onderhoud Gebouwen
gemeente over mensen beschikt,
t grandiose stadsbeeld met het
in een kunstschilder hebben he-
We spreken van mensen, het
ook één zijn geweest, die in zijn
een kunstenaar moet zijn. Zo
i, die met een toegeknepen 00/
nenspel en de kleurenpositie ni|
ïeeft opgenomen en tot de ont
g is gekomen, dat het lieve to-
op de voorgrond toch nog wel
eer mag „uitspringen". Met een
ichte tinten heeft hij dat doel be-
Het doek is daardoor belangrijk
aarde gestegen, want deze extra
nad het nog nodig om volmaakt
den. Wat de kunstschilder-opzich-
we mogen de onbekende zo wel
n - in gedachten met een penseel-
tot stand heeft gebracht kostte
erkelijkheid enkele weken. Er
in steigers rond de Accijnstoreti
n geplaatst en schilders hebben
e kilo's parelgrijze verf aan ge-
oerd. Het resultaat is hartver-
end. Het sierlijke en toch wat
one gebouwtje is opeens van een
worden sieraad veranderd in een
ide edelsteen uit de rijkdommen,
kmaar van vroeger eeuwen heeft
n erven. Dat we met al onze his-
ïe kunstschatten zo goed mogen
ingen als met de Accijnstoren.
ierde dag van de Avondvierdaags
eft opnieuw ee uitvaller opgele-
en vreemd genoeg viel de slag
iw in de gelederen van de oud-
den. De tweede uitvaller was
d, die de Avondvierdaagse al voor
nde keer meeliep. Hij had geen
keer overgeslagen maar moest
:n opgeven wegens een „voetbal-
e", dat hem al drie dagen had
lerd. Er startten gisteren 121
mers. Vanmiddag zal dan de
klap vallen. Twintig kiilometer
op het programma en er zullen
vandelaars zijn, die nog even de
1 op elkaar moeten zetten. Half-
iet parcours komen de deelne-
bij café Tom terug, om na een
chte rust aan de tweede hap
ïen. Het eerste gedeelte van het
ïrs gaat over de Bergerweg en
ogendijk naar het kanaal en van-
naar Alkmaar terug. Het tweede
igt in de richting Heiloo en gaa.
ar naar het kanaal en over Zeg-
Voormeer terug naar het Waag-
Jazz Society „Alkmaar" wel®!
p 25 April een Jazzconcours
heef'
den, heeft het aangedurfd op 4» I
4 Juli voor de tweede maal ee
estival te organiseren in ,iHel I
n Vlies". „I
-aan zal bijzondere medewerKin-
nd worden door het kwartet va I
Leeuwen met als zang sons'
van Kleef. Dit kwartet heen
dheid gekregen door zijn optie
■oor de VARA-microfoon. Voor'»
n aan dit festival mede de win-
van het Jazzconcours te w_e' H
"anal Street Jazzband", „The Ne',
is Seven" en The Devils" 1116
van Grada v. Grieken.
DEMBLIK, 19 Juni. Grote muize»
f 21.00;drielingen f 18-1UT
I; kriel f 15.50—f 18.50; rode rnu''
25.80—f 26.70; klein rode muize"
ADVERTENTIE
verdelgt men op snelle, eefl
e en radicale wijze met PYROD
Verkrijgbaar
Drogisten en Woninginrichtinge
van houtworm in ^er^,e^
gebouwen, woonhuizen, b0.crdC^er-
raadplege men zonder enige
ng onze afdeling „Voorlicht»11
EINË'S CHEMISCHE FABRIEK'
LEIDEN
(Advertentie, Ing- Mei-'
(Van een onzer redacteuren)
J)E AUTOMOBILISTEN, die gisteren nabij de Hembrug in de rij
stonden te wachten, tot het bun beurt zou zijn om over liet Noord
zeekanaal gezet te worden, moeten hun ergernis over de lange wachttijd
ziin kwijt geraakt, toen zij de enorme Donau-pont met tal van technici
\an de Rijkswaterstaat aan boord door de geopende Hembrug zagen
varen. Voor bet snelverkeer, dat regelmatig langs de Hembrug passeert,
is gisteren een nieuwe fase ingeluid, zij bet dan dat de automobilisten
hoogstwaarschijnlijk met ingang van September van de verbeterde
oeververbinding over het Noordzeekanaal kunnen profiteren. Want
voor September zal de Donaupont zeker niet in gebruik genomen
kunnen worden. Niet omdat dit drijvend gevaarte nog niet startklaar
zou zijn de proefvaart beeft gisteren wel het tegendeel bewezen
naar omdat men wachten moet op de nieuwe havens, die door de
Amsterdamse Ballast Maatschappij aan de Noordelijke en Zuidelijke
oever van het Noordzeekanaal worden gemaakt. Havens en aanlegstei
gers, die de technici voor tal van nieuwe problemen stellen en waar
van het vinden van een oplossing een verhaal op zich zelf vormt.
verkregen. „De radicale oplossing
bij de Hembrug is natuurlijk een
tunnel, maar het zal nog wel 12
jaren duren, alvorens deze er is.
En dan ben ik nog aan de opti
mistische kant", voegde ir Volkers
hier veelbetekenend aan toe.
INE SCHIPPERS, die gisteren door het
Noordzeekanaal koersten, moesten
met de eerste oogopslag de gedachte
hebben gekregen, dat een vliegtuig
moederschip hen passeerde.
De Donau-pont, die ten aanzien
van het vex'keersprobleem langs
de Hembrug een voorlopige oplos
sing zal brengen en welke oor
spronkelijk bestemd was voor het
vervoer van spoortreinen tussen
Giurgiu (Roemenië) en Russe
(Bulgarije) heeft een rijdek van
63 bij 12 meter. Hierdoor kunnen
drie keer zoveel vaartuigen wor
den vervoerd als met de ponten,
welke momenteel in de vaart zijn.
Gemiddeld zullen vijftig voertui
gen een plaats op de pont vinden.
I ijf rijbanen bieden de mogelijk
heid bet verkeer in files op de
pont te voeren, zodat stagnatie zo
veel mogelijk wordt voorkomen.
Hoewel er drie maal zoveel auto's
op deze pont kunnen, rekenen de
technici van de Rijkswaterstaat op
een twee maal zo vlugger vervoer,
dan bij de thans in gebruik zijnde
ponten. Dit laatste tengevolge van
de langere los- en laadtijd.
De oorspronkelijke opzet was de pont
bij Velsen in te leggen. Om verschil
lende redenen heeft men dit denkbeeld
laten veren. Hoewel het verkeer thans
bij de Hembrug van nagenoeg gelijke
omvang is als bij Velsen, mag ver
wacht worden, dat het in de eerstko
mende jaren bij de Hembrug snel'er
zal toenemen dan bij Velsen en dus
groter zal worden. De tunnel in Velsen
zal over 5 jaar gereed zijn. Het ten
behoeve van de Donaupont in de aan-
leginrichtingen te investeren kapitaal
zal bij de Hembrug langer profijt op
leveren dan bii Velsen. Daar het vor
keer met ponten dicht langs de rust-
pijler van de Hembrug gaat was net
wenselijk het aantal eenheden te be
perken.
Ir J. Volkers, hoofd-ingenieur
van de Rijkswaterstaat in bet
arrondissement Noordzeekanaal,
heeft tijdens de proefvaart de
talrijke genodigden deze bijzonder
heden verteld en de nadruk gelegd
op het karakter van de noodop
lossing, die door het in gebruik
nemen van deze Donau-pont wordt
Even tevoren had de walkapitein van
van de Nederlandse Dok- en Scheeps
bouw Maatschappij te Amsterdam, waar
de pont verbouwd was, het stuur over
gedragen aan de heren J. Wijbenga en
K. Schouten, heiden gezagvoerders van
de Rijkswaterstaat te Zaandam, die op
hun beurt in de komende weken de
andere gezagvoerders van de Hembrug-
ponten weer instructies zullen geven,
vóórdat het gevaarte officieel in ge
bruik genomen zal worden.
Verantwoord gebruik
Door de Voith-Schneider-propellers is
het verantwoord deze grote pont op het
Noordzeekanaal te gebruiken. De heer
J. L. Berger, hoofdwerktuigkundige van
de Rijkswaterstaat te Zaandam toonde
tijdens de proefvaart met behulp van
een miniatuur-installatie aan, dat door
een speciale aandrijfinrichting het mo
gelijk is de pont in alle richtingen te
laten varen. De pont is zeer goed wend
baar en kan in ca. lVz minuut om haar
as draaien. Tevens is de pont, ook wan
neer zij geen vaart loopt, bestuurbaar,
zodat de snelheid tot vrijwel nul kan
worden teruggebracht, vóórdat zij de
aanlegsteiger bereikt. Hierdoor kan een
uiterst soepel aanleggen worden ver
kregen.
Speciale aanleginrichtingen waren
vereist. Dank zij de medewerking van
het Ministerie van Oorlog kon men
aan de Noordzijde van het kanaal enige
loodsen afbreken, zodat ruimte werd
verkregen voor het bouwen van toe-
ritten. In heftorens worden toeleidende
bruggen opgehangen, welke op de pont
kunnen worden neergelaten. Om de
schokken van de pont op te vangen,
zullen verende aanvaarschotten worden
gemaakt, terwijl zware funderingen no
dig zijn, omdat de grond ter plaatse
weinig draagkrachtig is.
EERSTE SUPER-CONNIE VOOR
KLM ONDERWEG
Gisteren is de eerste „Super-Con-
stellation" van de serie van dertien,
welke voor de KLM bestemd is, van
Burbank in Californië naar Neder
land vertrokken. Het toestel, dat
„Electron" gedoopt zal worden, komt
in de loop van Maandag op Schip
hol aan.
Het nieuwe Egyptische kabinet,
dat werd samengesteld door
generaal Naguib, nadat hij Egyp
te tot republiek had uitgeroe
pen. Naguib, in zijn kwaliteit
van president-premier temidden
van zijn ministers. (Radio-foto.)
De R.K. Centrale van Overheids
personeel heeft dezer dagen een rap
port op haar tafel gekregen, dat door
twee deskundigen is opgesteld om
trent de veelal zorgelijke positie van
de 100.000 gepensionneerden, die zijn
aangesloten bij het Alg. Burg. Pen
sioenfonds. In het rapport worden
enkele concrete voorstellen gedaan.
Als richtlijn voor het eerste voor
stel gold, dat alle vroegere gepension
neerden een zelfde pensioen moeten
genieten als zij, die thans in dezelf-
Met zichtbare voldoening nam gezagvoerder Wijbenga uit Zaandam
het stuur over van de walkapitein van de Nederlandse Dok- en
Scheepsbouw MaatschappijGezagvoerder Schoutendie naast zijn
collega stond was niet minder enthousiast over ,de nieuwe schuit
Ir J. Volkers, hoofd-ingenieur
van de Rijkswaterstaat heeft tij
dens de ■proefvaart met de Donau
pont enige sprekende cijfers over
de verkeers-intensiviteit bij Vel
sen en de Hembrug genoemd. In
1950 werden door de ponten van
de Rijkswaterstaat bij Velsen niet
minder dan 1.210.000 motorvoer
tuigen overgevaren. Bij de Hem
brug was dit cijfer in 1950
1.050.000, zodat bij Zaandam 87
van het aantal motorvoertuigen,
dat Velsen passeerde, voorbij
kwam. In 1951 lagen de verhou
dingen anders, want toen werden
er bij Velsen 1.280.000 motorvoer
tuigen overgezet en bij de Hem
brug 1.223.000 of 96 van het
aantal van Velsen. Voor dit jaar
noemde de heer Volkers de vol
gende cijfers:
Velsen Zaandam
Jail. '53 94.000 94.000
Fcbr. '53 88.000 88.000
Maart '53 106.000 112.000
April '53 126.000 114.000
Mei '53 134.000 123.000
Zaandam kreeg verlichting, toen
in April een 4e pont bij Velsen
werd ingelegd. Zodra de Donau
pont in de vaart zal zijn ge
bracht, zullen er tijdens de zo
mermaanden nog 2 van de tegen
woordige ponten bij de Hembrug
varen, maar tijdens de winter
maanden zal één kleine pont in
bedrijf zijn.
Ongecorrigeerd
De communisten te Panmoendjon
hebben hedenmorgen het werk aan
de voorbereidingen van een wapen
stilstand en de uitwisseling van ge
vangenen gestaakt. De hutten, waarin
de waarnemers tijdens de besprekin
gen plachten samen te komen, zijn ge
sloopt. De Noordelijken besloten de
besprekingen over het bestand op te
schorten en verklaarden, dat deze
zouden kunnen worden voortgezet,
wanneer een der partijen dit verzocht.
De geallieerde en communistische
delegaties waren in voltallige zitting
bijeen gekomen. De communisten pro
testeerden tegen het vrijlaten van de
niet-communistische krijgsgevangenen
uit Zuidkoreaanse kampen. Zij be
schuldigden de Ver. Naties er van, dat
deze het vrijlaten der gevangenen oog
luikend hadden toegelaten. De Noor
delijken eisten vervolgens, dat de
26.000 Noord-Koreanen, die door presi
dent Rhee zijn losgelaten, allen weer
naar de kampen zullen worden terug
gevoerd.
Volgens een geallieerde woordvoer
der zijn gedurende de afgelopen nacht
weer 45 krijgsgevangenen uit kampen
in Zuid-Korea ontsnapt. Negen hunner
werden opnieuw gevangen genomen.
Tijdens een ontsnapping werd een
Zuidkoreaanse wachtpost gedood en
een Amerikaans soldaat gewond door
mitrailleurvuur van een heuvelhelling
navij het kamp.
Een woordvoerder van het Zuid
koreaanse ministerie van Defensie
heeft vandaag te Poesan medege
deeld, dat de Noordkoreaanse gevan
genen, die deze week zijn vrijgelaten,
bij het Zuidkoreaanse leger zullen
worden ingelijfd. De gevangenen zul
len worden ingelijfd als „trouwe bur
gers van de Koreaanse republiek",
aldus de woordvoerder. Hun aantal
bedraagt ongeveer 26.000. President
Rhee riep hedenmorgen zijn kabinet
in een spoedzitting bijeen om een
houding vast te stellen tegenover de
reacties in de wereld op de vrijlating
van de gevangenen.
de rang en stand en bij hetzelfde
aantal dienstjaren met pensioen gin
gen. Dit ware te bereiken door mid
del van een nader te Omschrijven sa
nering. Het tweede voorstel regelt een
verhoging van de pensioenen en het
laatste wil het absolute maximum der
pensioenen laten vervallen en ver
vangen door een systeem waarbij een
aflopende toeneming van het pensi
oen wordt bereikt. Met deze voorstel
len zijn tientallen millioenen guldens
gemoeid, die uit de schatkist moeten
komen.
Een oplossing voor de moeilijk
heden in het Amsterdamse taxi
bedrijf, meent men thans te heb
ben gevonden in het exploiteren
van kleinere ivagens, namelijk de
Citroen 2. c.v. Behalve lage aan
schaffingsprijs, gering benzinever
bruik en lage onderhoudskosten,
biedt dit wagentje, dat er op het
eerste oog nogal schamel uitziet,
voldoende comfort aan het pu
bliek, om „taxi" te mogen heten.
Voor elke kleine taxi zal een gro
tere plaats moeten maken. Indien het
publiek interesse toont is het mis
schien mogelijk de taxitarieven te
verlagen. Met tien Citroën-taxi's
wordt nu in Amsterdam proef gere
den, waarbij zal moeten blijken of
economisch verantwoorde exploitatie
mogelijk is.
De Nederlandse zuivelindustrie kan
de toekomst met zeer groot vertrou
wen tegemoet zien, maar alleen als
boer en handel zich tot het uiterste in
spannen, aldus minister S. L. Mansholt
in de rede, waarmee hij gisteren de
Internationale Beurs voor Zuivelwerk-
tuigen te Utrecht officieel opende.
Daarom achtte hij het van zoveel be
lang, dat deze groepen elkaar hier op
de beurs kunnen ontmoeten. Dat de
buitenlandse industrie hier zo ruim is
vertegenwoordigd, zo ging de minister
voort, is goed, want de Nederlandse
industrie is alleen gediend met goede
en eerlijke concurrentie van over de
grenzen. De minister wenste de beurs
veel bezoek, omdat hier gekocht en
verkocht moet worden.
(Van een bijzondere medewerker)
\EEL reclame wordt er de laatste jaren gemaakt voor een apparaat,
in de wandeling „Het Kastje" genoemd, dat aardstralen onschade
lijk heet te maken en dat naar beweerd wordt ook tegen
blikseminslag beveiligt. Dezer dagen zag het comité voor bliksem
afleiderbouw te Kiel zich door persberichten genoodzaakt nadrukke
lijk tegen deze afschermapparaten te waarschuwen. De kastjes
hebben geen enkele werking in verband met beveiliging tegen
blikseminslag. Vakmensen op het gebied van bliksembeveiliging uit
drie landen hebben na een zorgvuldig onderzoek bovendien ontdekt,
dat, de inhoud van de wonderkastjes een waarde vertegenwoordigt,
die zeer klein is, vergeleken met de verkoopprijs.
p\E inhoud van de kastjes bestaat
namelijk uit enkele draadlusjes,
die volgens de verkopers de stralen
van 1,8 Hertz zouden moeten absor
beren. Men heeft proeven met de lus
jes genomen, doch van een werking
op meer dan enkele centimeters af
stand was niets te bemerken. En dan
te wet^n, dat de kastjes worden ge
garandeerd voor een werking in een
straal van 8, 20, 40 of zelfs 1000 me
ter. Merkwaardig genoeg werd be
richt, dat in Oostenrijk drie boerde-
Op 30 Juni zal op de Blijvooruitzicht-
mijn in Transvaal de derde uranium
fabriek van Zuid-Afrika worden ge
opend. Het uranium wordt gewonnen
uit afgewerkte gouderts. Binnen de ko
mende twee jaren zullen waarschijnlijk
nog tien uraniumfabrieken geopend
worden. Men verwacht, dat de jaarlijk.
se productie dan vierhonderd millioen
gulden zal bedragen. Het uranium
wordt krachtens een besluit van de
Unie-regering, alleen aan Engeland en
Amerika geleverd.
In de omgeving van Tjiawi, aan de
weg van Djakarta naar Bandoeng, heb
ben zwaar bewapende benden vier
desa's geplunderd en in brand gesto
ken. Zestig personen zijn vermoord,
ruim achthonderd woningen platge
brand, vijf en dertighonderd mensen
werden dakloos. De schade bedraagt
ruim zes ton. In Bandoeng wordt een
inzameling gehouden voor de getrof
fen streek.
Bij Macon (Fr.) is de Saone bui
ten haar oevers getreden. Reeds on
geveer 3.000 hectare bouwland staat
blank. Bij de breuk bij Macon wer
ken honderden vrijwilligers om de na
tuurlijke dijk, die doorgebroken is, te
dichten.
Nu ook de Bondsraad zich er mee
heeft verenigd, zal in West-Duitsland
de belasting met gemiddeld vijftien
procent worden verlaagd, zulks met in
gang van 1 Juni jl.
14. Jackie begon ijverig met de bal
te dribbelen terwijl jimmy alle moeite
deed hem het ronde ding te ontfutse
len. Maar hoewel aan de bewegingen
van Jimmy duidelijk was te zien dat
hij zeil een geroutineerd voetballer
was, gelukte het hem niet zijn pleeg-
zoontje de bal te ontnemen. Het was
net of de bal met lijm aan diens voe
ten zat vastgekleeM. Meneer Bikke-
baklter zat met grote ogen naar dit
schouwspel te staren. Het begon lang
zaam tot hem door te dringen, dat het
„spelertje om te zoenen" niemand
anders was dan het pleegzoontje van
Jimmy Brown. Tijd om hierover na te
denken kreeg hij echter nietwant
Jackie draaide achter elkaar zijn ge
hele repertoire af en dat was zo won
derbaarlijk, dat meneer Bikkebakker
ondanks zichzelf van de ene verbazing
in de andere viel. „Moet je dat knaap
je eens zien koppen", fluisterde hg
tegen Tinus Tuttelaar. „Zo iets heö
ik nog nooit van m'n leven gezien!"
Tinus Tuttelaar straalde. „Nou, wat
heb ik u gezegd?" vroeg hij trots.
„U aanschouwt hier een voetbalgenie
van het zuiverste water. Als die
straks tussen de krijtlijnen komt,
wordt-ie de sensatie van de dag. En
nog sterker! Wil ik u een voorspel
ling doen? Dit is de speler die De Big-
gers binnen een jaar in de le klasse
zal brengen!" Meneer Bikkebakker zag
de ander even met grote ogen aan.
„Ja, ja," bromde hij, „over een jaar of
tien, als-ie volwassen is." Tinus Tut
telaar schudde heftig zijn hoofd. „Néé,
meneer Bikkebakker," zei hij plech
tig. „Nog dit jaar!"
rijen door deb liksem zijn getroffen
en tot de grond toe afgebrand, waar
in deze kastjes waren geplaatst. Te
Hannover wees de rechter een eis
tegen de verkoper van deze appara
ten toe, op de overweging dat de
volksgezondheid werd geschaad door
de verkopers van deze kastjes, die
onder meer de bewoners van een huis,
dat met zo'n apparaat is toegerust,
bescherming tegen kanker garandeer
den,... Vakmensen op het gebied
van bliksembeveiliging zouden het
zeer toejuichen, als er door de over
heid een verkoopverbod werd inge
steld.
ONTSLAGKWESTIE IN KORT GEDING
Bij een vonnis van de Rotterdamse
techlbank is uitgemaakt, dat een werk
nemer strafbaar kan worden gesteld, als
hij zonder een ontslagvergunning van
het Rijksarbeidsbureau zijn werkkring
verlaat.
Het betrof een arbeider van een pla
teelbakkerij, die bij zijn patroon het vak
had geleerd en daarna in dienst wilde
gaan bij een concurrent. Het aangevraag
de ontslag werd hem door zijn werkgever
geweigerd en het R.A.B. gaf geen ver
gunning. Niettemin ging de man bij de
concurrerende firma in dienst. In kort
geding is hem gelast naar zijn vroegere
werkgever terug te keren, op straffe van
een dwangsom van f 10,voor elke dag
cat hij bfj de concurrent in dienst blijft.
m Groningen is men zeer ver
wonderd over het feit, dat de
treinverbinding met het Westen
sedert de indienstneming van
sneltreinen meer tijd vergt dan
vroeger het geval was. Het is op
het ogenblik zo, dat men zes mi
nuten vlugger met de stoptrein
naar Zwolle kan komen dan met
de sneltrein. Het is een hoogst
onbevredigende en vreemde situ
atie, zo zegt de kamer van Koop
handel en Fabrieken te Gronin
gen, die hierover de directie van
de NS heeft aangepord.
De Queen Alexandra Stakes, een ren
over 2 3/4 mijl, begiftigd met een prijs
van 4000 pond sterling, werd te Ascot
gewonnen door Lord Fox (9/2), liet
paard van de Aga Khan. Op de tweede
plaats eindigde Seaplane (20/1) met
vier lengten achterstand. Napoleon
(3/1), favoriet voor deze race, eindigde
als derde met 3 3/4 lengte achterstand
op Seaplane. De Wokingham handicap
over 3/4 mijl, werd gewonnen door Ju
piter (22/1). Het paard ging met drie
lengten voorsprong op Donore (100/6)
door de finish. Op de derde plaats
eindigde Spring Day (10/1).
Een Amerikaans parachutist, kapi
tein George Page, die onlangs boven
Zuid-Japan van zeshonderd meter
hoogte uit een vliegtuig sprong, voelde
toen hij naar de aarde zweefde plot
seling iets op zijn parachute vallen.
Toen hij omhoog keek zag hij een been
heen en weer slingeren....
De parachutist, die op het valscherm
terecht was gekomen, durfde er niet
af te springen, daar hij in zijn eigen
parachute verward was geraakt. Kapi
tein Page slaagde er in één van de
touwen van zijn parachute aan de be
nen van de ander te bevestigen. Zij
kwamen beiden veilig op de grond.
Voor het gebouw van de Franse
communistische partij te Bayonne is
Donderdag een bom ontploft, die aan
zienlijke schade aan het pand en aan
grenzende winkels aanrichtte. Er vle
ien geen slachtoffers.