Donau-pont in September bij Hembrug in bedrijf Jimmy Brown en de Oranjehemden Voorlopige oplossing voor de gekwelde automobilisten Proefvaart was een succes Rapport over verbetering van overheidspensioenen LAATSTE NIEUWS Baby-taxi's in Amsterdam Kwakzalverpraktijken met anti- bliksem-kastjes <Jen sieraad E LAATSTE FASE DER 1 VOND VIERDAAGSE ZZFESTIVAL IN HET GULDEN VLIES T WOR MEN Als alles meeloopt is de tunnel over twaalf jaar gereed Kosten lopen in de millioenen SPREKENDE CIJFERS Gesprek in Korea is voorlopig) opgeschort Nu vrije gevangenen worden bij leger van Z.-Korea ingelijfd Verlaging van tarieven binnenkort mogelijk Minister Mansholt opende de Zuivelbeurs Waarde niet in verhouding tot de prijs Verkoopverbod zou welkom zijn Derde uraniumfabriek in Zuid-Afrika Bende verwoestte vier desa's op Java J K. Sneltrein is niet altijd snel DE RACES TE ASCOT Valschermperikelen ZATERDAG 20 JUNI 1953 'elkens weer worden wij geïmpo- door het gezicht op de Bierkade ie Voormeer. Het is als een levend :rij. De huizen, die zich in het van het Noordhollands kanaal liegelen en daarachter de stad, ar torenspitsen. Op de voorgrond t „levende doek" staat dan altijd :ijnstoren, het slanke bouwwerk, ar links van de huizen uit het oprijst en het ganse schilder- i tafereel beheerst. We geloven i Dienst Onderhoud Gebouwen gemeente over mensen beschikt, t grandiose stadsbeeld met het in een kunstschilder hebben he- We spreken van mensen, het ook één zijn geweest, die in zijn een kunstenaar moet zijn. Zo i, die met een toegeknepen 00/ nenspel en de kleurenpositie ni| ïeeft opgenomen en tot de ont g is gekomen, dat het lieve to- op de voorgrond toch nog wel eer mag „uitspringen". Met een ichte tinten heeft hij dat doel be- Het doek is daardoor belangrijk aarde gestegen, want deze extra nad het nog nodig om volmaakt den. Wat de kunstschilder-opzich- we mogen de onbekende zo wel n - in gedachten met een penseel- tot stand heeft gebracht kostte erkelijkheid enkele weken. Er in steigers rond de Accijnstoreti n geplaatst en schilders hebben e kilo's parelgrijze verf aan ge- oerd. Het resultaat is hartver- end. Het sierlijke en toch wat one gebouwtje is opeens van een worden sieraad veranderd in een ide edelsteen uit de rijkdommen, kmaar van vroeger eeuwen heeft n erven. Dat we met al onze his- ïe kunstschatten zo goed mogen ingen als met de Accijnstoren. ierde dag van de Avondvierdaags eft opnieuw ee uitvaller opgele- en vreemd genoeg viel de slag iw in de gelederen van de oud- den. De tweede uitvaller was d, die de Avondvierdaagse al voor nde keer meeliep. Hij had geen keer overgeslagen maar moest :n opgeven wegens een „voetbal- e", dat hem al drie dagen had lerd. Er startten gisteren 121 mers. Vanmiddag zal dan de klap vallen. Twintig kiilometer op het programma en er zullen vandelaars zijn, die nog even de 1 op elkaar moeten zetten. Half- iet parcours komen de deelne- bij café Tom terug, om na een chte rust aan de tweede hap ïen. Het eerste gedeelte van het ïrs gaat over de Bergerweg en ogendijk naar het kanaal en van- naar Alkmaar terug. Het tweede igt in de richting Heiloo en gaa. ar naar het kanaal en over Zeg- Voormeer terug naar het Waag- Jazz Society „Alkmaar" wel®! p 25 April een Jazzconcours heef' den, heeft het aangedurfd op 4» I 4 Juli voor de tweede maal ee estival te organiseren in ,iHel I n Vlies". „I -aan zal bijzondere medewerKin- nd worden door het kwartet va I Leeuwen met als zang sons' van Kleef. Dit kwartet heen dheid gekregen door zijn optie ■oor de VARA-microfoon. Voor'» n aan dit festival mede de win- van het Jazzconcours te w_e' H "anal Street Jazzband", „The Ne', is Seven" en The Devils" 1116 van Grada v. Grieken. DEMBLIK, 19 Juni. Grote muize» f 21.00;drielingen f 18-1UT I; kriel f 15.50—f 18.50; rode rnu'' 25.80—f 26.70; klein rode muize" ADVERTENTIE verdelgt men op snelle, eefl e en radicale wijze met PYROD Verkrijgbaar Drogisten en Woninginrichtinge van houtworm in ^er^,e^ gebouwen, woonhuizen, b0.crdC^er- raadplege men zonder enige ng onze afdeling „Voorlicht»11 EINË'S CHEMISCHE FABRIEK' LEIDEN (Advertentie, Ing- Mei-' (Van een onzer redacteuren) J)E AUTOMOBILISTEN, die gisteren nabij de Hembrug in de rij stonden te wachten, tot het bun beurt zou zijn om over liet Noord zeekanaal gezet te worden, moeten hun ergernis over de lange wachttijd ziin kwijt geraakt, toen zij de enorme Donau-pont met tal van technici \an de Rijkswaterstaat aan boord door de geopende Hembrug zagen varen. Voor bet snelverkeer, dat regelmatig langs de Hembrug passeert, is gisteren een nieuwe fase ingeluid, zij bet dan dat de automobilisten hoogstwaarschijnlijk met ingang van September van de verbeterde oeververbinding over het Noordzeekanaal kunnen profiteren. Want voor September zal de Donaupont zeker niet in gebruik genomen kunnen worden. Niet omdat dit drijvend gevaarte nog niet startklaar zou zijn de proefvaart beeft gisteren wel het tegendeel bewezen naar omdat men wachten moet op de nieuwe havens, die door de Amsterdamse Ballast Maatschappij aan de Noordelijke en Zuidelijke oever van het Noordzeekanaal worden gemaakt. Havens en aanlegstei gers, die de technici voor tal van nieuwe problemen stellen en waar van het vinden van een oplossing een verhaal op zich zelf vormt. verkregen. „De radicale oplossing bij de Hembrug is natuurlijk een tunnel, maar het zal nog wel 12 jaren duren, alvorens deze er is. En dan ben ik nog aan de opti mistische kant", voegde ir Volkers hier veelbetekenend aan toe. INE SCHIPPERS, die gisteren door het Noordzeekanaal koersten, moesten met de eerste oogopslag de gedachte hebben gekregen, dat een vliegtuig moederschip hen passeerde. De Donau-pont, die ten aanzien van het vex'keersprobleem langs de Hembrug een voorlopige oplos sing zal brengen en welke oor spronkelijk bestemd was voor het vervoer van spoortreinen tussen Giurgiu (Roemenië) en Russe (Bulgarije) heeft een rijdek van 63 bij 12 meter. Hierdoor kunnen drie keer zoveel vaartuigen wor den vervoerd als met de ponten, welke momenteel in de vaart zijn. Gemiddeld zullen vijftig voertui gen een plaats op de pont vinden. I ijf rijbanen bieden de mogelijk heid bet verkeer in files op de pont te voeren, zodat stagnatie zo veel mogelijk wordt voorkomen. Hoewel er drie maal zoveel auto's op deze pont kunnen, rekenen de technici van de Rijkswaterstaat op een twee maal zo vlugger vervoer, dan bij de thans in gebruik zijnde ponten. Dit laatste tengevolge van de langere los- en laadtijd. De oorspronkelijke opzet was de pont bij Velsen in te leggen. Om verschil lende redenen heeft men dit denkbeeld laten veren. Hoewel het verkeer thans bij de Hembrug van nagenoeg gelijke omvang is als bij Velsen, mag ver wacht worden, dat het in de eerstko mende jaren bij de Hembrug snel'er zal toenemen dan bij Velsen en dus groter zal worden. De tunnel in Velsen zal over 5 jaar gereed zijn. Het ten behoeve van de Donaupont in de aan- leginrichtingen te investeren kapitaal zal bij de Hembrug langer profijt op leveren dan bii Velsen. Daar het vor keer met ponten dicht langs de rust- pijler van de Hembrug gaat was net wenselijk het aantal eenheden te be perken. Ir J. Volkers, hoofd-ingenieur van de Rijkswaterstaat in bet arrondissement Noordzeekanaal, heeft tijdens de proefvaart de talrijke genodigden deze bijzonder heden verteld en de nadruk gelegd op het karakter van de noodop lossing, die door het in gebruik nemen van deze Donau-pont wordt Even tevoren had de walkapitein van van de Nederlandse Dok- en Scheeps bouw Maatschappij te Amsterdam, waar de pont verbouwd was, het stuur over gedragen aan de heren J. Wijbenga en K. Schouten, heiden gezagvoerders van de Rijkswaterstaat te Zaandam, die op hun beurt in de komende weken de andere gezagvoerders van de Hembrug- ponten weer instructies zullen geven, vóórdat het gevaarte officieel in ge bruik genomen zal worden. Verantwoord gebruik Door de Voith-Schneider-propellers is het verantwoord deze grote pont op het Noordzeekanaal te gebruiken. De heer J. L. Berger, hoofdwerktuigkundige van de Rijkswaterstaat te Zaandam toonde tijdens de proefvaart met behulp van een miniatuur-installatie aan, dat door een speciale aandrijfinrichting het mo gelijk is de pont in alle richtingen te laten varen. De pont is zeer goed wend baar en kan in ca. lVz minuut om haar as draaien. Tevens is de pont, ook wan neer zij geen vaart loopt, bestuurbaar, zodat de snelheid tot vrijwel nul kan worden teruggebracht, vóórdat zij de aanlegsteiger bereikt. Hierdoor kan een uiterst soepel aanleggen worden ver kregen. Speciale aanleginrichtingen waren vereist. Dank zij de medewerking van het Ministerie van Oorlog kon men aan de Noordzijde van het kanaal enige loodsen afbreken, zodat ruimte werd verkregen voor het bouwen van toe- ritten. In heftorens worden toeleidende bruggen opgehangen, welke op de pont kunnen worden neergelaten. Om de schokken van de pont op te vangen, zullen verende aanvaarschotten worden gemaakt, terwijl zware funderingen no dig zijn, omdat de grond ter plaatse weinig draagkrachtig is. EERSTE SUPER-CONNIE VOOR KLM ONDERWEG Gisteren is de eerste „Super-Con- stellation" van de serie van dertien, welke voor de KLM bestemd is, van Burbank in Californië naar Neder land vertrokken. Het toestel, dat „Electron" gedoopt zal worden, komt in de loop van Maandag op Schip hol aan. Het nieuwe Egyptische kabinet, dat werd samengesteld door generaal Naguib, nadat hij Egyp te tot republiek had uitgeroe pen. Naguib, in zijn kwaliteit van president-premier temidden van zijn ministers. (Radio-foto.) De R.K. Centrale van Overheids personeel heeft dezer dagen een rap port op haar tafel gekregen, dat door twee deskundigen is opgesteld om trent de veelal zorgelijke positie van de 100.000 gepensionneerden, die zijn aangesloten bij het Alg. Burg. Pen sioenfonds. In het rapport worden enkele concrete voorstellen gedaan. Als richtlijn voor het eerste voor stel gold, dat alle vroegere gepension neerden een zelfde pensioen moeten genieten als zij, die thans in dezelf- Met zichtbare voldoening nam gezagvoerder Wijbenga uit Zaandam het stuur over van de walkapitein van de Nederlandse Dok- en Scheepsbouw MaatschappijGezagvoerder Schoutendie naast zijn collega stond was niet minder enthousiast over ,de nieuwe schuit Ir J. Volkers, hoofd-ingenieur van de Rijkswaterstaat heeft tij dens de ■proefvaart met de Donau pont enige sprekende cijfers over de verkeers-intensiviteit bij Vel sen en de Hembrug genoemd. In 1950 werden door de ponten van de Rijkswaterstaat bij Velsen niet minder dan 1.210.000 motorvoer tuigen overgevaren. Bij de Hem brug was dit cijfer in 1950 1.050.000, zodat bij Zaandam 87 van het aantal motorvoertuigen, dat Velsen passeerde, voorbij kwam. In 1951 lagen de verhou dingen anders, want toen werden er bij Velsen 1.280.000 motorvoer tuigen overgezet en bij de Hem brug 1.223.000 of 96 van het aantal van Velsen. Voor dit jaar noemde de heer Volkers de vol gende cijfers: Velsen Zaandam Jail. '53 94.000 94.000 Fcbr. '53 88.000 88.000 Maart '53 106.000 112.000 April '53 126.000 114.000 Mei '53 134.000 123.000 Zaandam kreeg verlichting, toen in April een 4e pont bij Velsen werd ingelegd. Zodra de Donau pont in de vaart zal zijn ge bracht, zullen er tijdens de zo mermaanden nog 2 van de tegen woordige ponten bij de Hembrug varen, maar tijdens de winter maanden zal één kleine pont in bedrijf zijn. Ongecorrigeerd De communisten te Panmoendjon hebben hedenmorgen het werk aan de voorbereidingen van een wapen stilstand en de uitwisseling van ge vangenen gestaakt. De hutten, waarin de waarnemers tijdens de besprekin gen plachten samen te komen, zijn ge sloopt. De Noordelijken besloten de besprekingen over het bestand op te schorten en verklaarden, dat deze zouden kunnen worden voortgezet, wanneer een der partijen dit verzocht. De geallieerde en communistische delegaties waren in voltallige zitting bijeen gekomen. De communisten pro testeerden tegen het vrijlaten van de niet-communistische krijgsgevangenen uit Zuidkoreaanse kampen. Zij be schuldigden de Ver. Naties er van, dat deze het vrijlaten der gevangenen oog luikend hadden toegelaten. De Noor delijken eisten vervolgens, dat de 26.000 Noord-Koreanen, die door presi dent Rhee zijn losgelaten, allen weer naar de kampen zullen worden terug gevoerd. Volgens een geallieerde woordvoer der zijn gedurende de afgelopen nacht weer 45 krijgsgevangenen uit kampen in Zuid-Korea ontsnapt. Negen hunner werden opnieuw gevangen genomen. Tijdens een ontsnapping werd een Zuidkoreaanse wachtpost gedood en een Amerikaans soldaat gewond door mitrailleurvuur van een heuvelhelling navij het kamp. Een woordvoerder van het Zuid koreaanse ministerie van Defensie heeft vandaag te Poesan medege deeld, dat de Noordkoreaanse gevan genen, die deze week zijn vrijgelaten, bij het Zuidkoreaanse leger zullen worden ingelijfd. De gevangenen zul len worden ingelijfd als „trouwe bur gers van de Koreaanse republiek", aldus de woordvoerder. Hun aantal bedraagt ongeveer 26.000. President Rhee riep hedenmorgen zijn kabinet in een spoedzitting bijeen om een houding vast te stellen tegenover de reacties in de wereld op de vrijlating van de gevangenen. de rang en stand en bij hetzelfde aantal dienstjaren met pensioen gin gen. Dit ware te bereiken door mid del van een nader te Omschrijven sa nering. Het tweede voorstel regelt een verhoging van de pensioenen en het laatste wil het absolute maximum der pensioenen laten vervallen en ver vangen door een systeem waarbij een aflopende toeneming van het pensi oen wordt bereikt. Met deze voorstel len zijn tientallen millioenen guldens gemoeid, die uit de schatkist moeten komen. Een oplossing voor de moeilijk heden in het Amsterdamse taxi bedrijf, meent men thans te heb ben gevonden in het exploiteren van kleinere ivagens, namelijk de Citroen 2. c.v. Behalve lage aan schaffingsprijs, gering benzinever bruik en lage onderhoudskosten, biedt dit wagentje, dat er op het eerste oog nogal schamel uitziet, voldoende comfort aan het pu bliek, om „taxi" te mogen heten. Voor elke kleine taxi zal een gro tere plaats moeten maken. Indien het publiek interesse toont is het mis schien mogelijk de taxitarieven te verlagen. Met tien Citroën-taxi's wordt nu in Amsterdam proef gere den, waarbij zal moeten blijken of economisch verantwoorde exploitatie mogelijk is. De Nederlandse zuivelindustrie kan de toekomst met zeer groot vertrou wen tegemoet zien, maar alleen als boer en handel zich tot het uiterste in spannen, aldus minister S. L. Mansholt in de rede, waarmee hij gisteren de Internationale Beurs voor Zuivelwerk- tuigen te Utrecht officieel opende. Daarom achtte hij het van zoveel be lang, dat deze groepen elkaar hier op de beurs kunnen ontmoeten. Dat de buitenlandse industrie hier zo ruim is vertegenwoordigd, zo ging de minister voort, is goed, want de Nederlandse industrie is alleen gediend met goede en eerlijke concurrentie van over de grenzen. De minister wenste de beurs veel bezoek, omdat hier gekocht en verkocht moet worden. (Van een bijzondere medewerker) \EEL reclame wordt er de laatste jaren gemaakt voor een apparaat, in de wandeling „Het Kastje" genoemd, dat aardstralen onschade lijk heet te maken en dat naar beweerd wordt ook tegen blikseminslag beveiligt. Dezer dagen zag het comité voor bliksem afleiderbouw te Kiel zich door persberichten genoodzaakt nadrukke lijk tegen deze afschermapparaten te waarschuwen. De kastjes hebben geen enkele werking in verband met beveiliging tegen blikseminslag. Vakmensen op het gebied van bliksembeveiliging uit drie landen hebben na een zorgvuldig onderzoek bovendien ontdekt, dat, de inhoud van de wonderkastjes een waarde vertegenwoordigt, die zeer klein is, vergeleken met de verkoopprijs. p\E inhoud van de kastjes bestaat namelijk uit enkele draadlusjes, die volgens de verkopers de stralen van 1,8 Hertz zouden moeten absor beren. Men heeft proeven met de lus jes genomen, doch van een werking op meer dan enkele centimeters af stand was niets te bemerken. En dan te wet^n, dat de kastjes worden ge garandeerd voor een werking in een straal van 8, 20, 40 of zelfs 1000 me ter. Merkwaardig genoeg werd be richt, dat in Oostenrijk drie boerde- Op 30 Juni zal op de Blijvooruitzicht- mijn in Transvaal de derde uranium fabriek van Zuid-Afrika worden ge opend. Het uranium wordt gewonnen uit afgewerkte gouderts. Binnen de ko mende twee jaren zullen waarschijnlijk nog tien uraniumfabrieken geopend worden. Men verwacht, dat de jaarlijk. se productie dan vierhonderd millioen gulden zal bedragen. Het uranium wordt krachtens een besluit van de Unie-regering, alleen aan Engeland en Amerika geleverd. In de omgeving van Tjiawi, aan de weg van Djakarta naar Bandoeng, heb ben zwaar bewapende benden vier desa's geplunderd en in brand gesto ken. Zestig personen zijn vermoord, ruim achthonderd woningen platge brand, vijf en dertighonderd mensen werden dakloos. De schade bedraagt ruim zes ton. In Bandoeng wordt een inzameling gehouden voor de getrof fen streek. Bij Macon (Fr.) is de Saone bui ten haar oevers getreden. Reeds on geveer 3.000 hectare bouwland staat blank. Bij de breuk bij Macon wer ken honderden vrijwilligers om de na tuurlijke dijk, die doorgebroken is, te dichten. Nu ook de Bondsraad zich er mee heeft verenigd, zal in West-Duitsland de belasting met gemiddeld vijftien procent worden verlaagd, zulks met in gang van 1 Juni jl. 14. Jackie begon ijverig met de bal te dribbelen terwijl jimmy alle moeite deed hem het ronde ding te ontfutse len. Maar hoewel aan de bewegingen van Jimmy duidelijk was te zien dat hij zeil een geroutineerd voetballer was, gelukte het hem niet zijn pleeg- zoontje de bal te ontnemen. Het was net of de bal met lijm aan diens voe ten zat vastgekleeM. Meneer Bikke- baklter zat met grote ogen naar dit schouwspel te staren. Het begon lang zaam tot hem door te dringen, dat het „spelertje om te zoenen" niemand anders was dan het pleegzoontje van Jimmy Brown. Tijd om hierover na te denken kreeg hij echter nietwant Jackie draaide achter elkaar zijn ge hele repertoire af en dat was zo won derbaarlijk, dat meneer Bikkebakker ondanks zichzelf van de ene verbazing in de andere viel. „Moet je dat knaap je eens zien koppen", fluisterde hg tegen Tinus Tuttelaar. „Zo iets heö ik nog nooit van m'n leven gezien!" Tinus Tuttelaar straalde. „Nou, wat heb ik u gezegd?" vroeg hij trots. „U aanschouwt hier een voetbalgenie van het zuiverste water. Als die straks tussen de krijtlijnen komt, wordt-ie de sensatie van de dag. En nog sterker! Wil ik u een voorspel ling doen? Dit is de speler die De Big- gers binnen een jaar in de le klasse zal brengen!" Meneer Bikkebakker zag de ander even met grote ogen aan. „Ja, ja," bromde hij, „over een jaar of tien, als-ie volwassen is." Tinus Tut telaar schudde heftig zijn hoofd. „Néé, meneer Bikkebakker," zei hij plech tig. „Nog dit jaar!" rijen door deb liksem zijn getroffen en tot de grond toe afgebrand, waar in deze kastjes waren geplaatst. Te Hannover wees de rechter een eis tegen de verkoper van deze appara ten toe, op de overweging dat de volksgezondheid werd geschaad door de verkopers van deze kastjes, die onder meer de bewoners van een huis, dat met zo'n apparaat is toegerust, bescherming tegen kanker garandeer den,... Vakmensen op het gebied van bliksembeveiliging zouden het zeer toejuichen, als er door de over heid een verkoopverbod werd inge steld. ONTSLAGKWESTIE IN KORT GEDING Bij een vonnis van de Rotterdamse techlbank is uitgemaakt, dat een werk nemer strafbaar kan worden gesteld, als hij zonder een ontslagvergunning van het Rijksarbeidsbureau zijn werkkring verlaat. Het betrof een arbeider van een pla teelbakkerij, die bij zijn patroon het vak had geleerd en daarna in dienst wilde gaan bij een concurrent. Het aangevraag de ontslag werd hem door zijn werkgever geweigerd en het R.A.B. gaf geen ver gunning. Niettemin ging de man bij de concurrerende firma in dienst. In kort geding is hem gelast naar zijn vroegere werkgever terug te keren, op straffe van een dwangsom van f 10,voor elke dag cat hij bfj de concurrent in dienst blijft. m Groningen is men zeer ver wonderd over het feit, dat de treinverbinding met het Westen sedert de indienstneming van sneltreinen meer tijd vergt dan vroeger het geval was. Het is op het ogenblik zo, dat men zes mi nuten vlugger met de stoptrein naar Zwolle kan komen dan met de sneltrein. Het is een hoogst onbevredigende en vreemde situ atie, zo zegt de kamer van Koop handel en Fabrieken te Gronin gen, die hierover de directie van de NS heeft aangepord. De Queen Alexandra Stakes, een ren over 2 3/4 mijl, begiftigd met een prijs van 4000 pond sterling, werd te Ascot gewonnen door Lord Fox (9/2), liet paard van de Aga Khan. Op de tweede plaats eindigde Seaplane (20/1) met vier lengten achterstand. Napoleon (3/1), favoriet voor deze race, eindigde als derde met 3 3/4 lengte achterstand op Seaplane. De Wokingham handicap over 3/4 mijl, werd gewonnen door Ju piter (22/1). Het paard ging met drie lengten voorsprong op Donore (100/6) door de finish. Op de derde plaats eindigde Spring Day (10/1). Een Amerikaans parachutist, kapi tein George Page, die onlangs boven Zuid-Japan van zeshonderd meter hoogte uit een vliegtuig sprong, voelde toen hij naar de aarde zweefde plot seling iets op zijn parachute vallen. Toen hij omhoog keek zag hij een been heen en weer slingeren.... De parachutist, die op het valscherm terecht was gekomen, durfde er niet af te springen, daar hij in zijn eigen parachute verward was geraakt. Kapi tein Page slaagde er in één van de touwen van zijn parachute aan de be nen van de ander te bevestigen. Zij kwamen beiden veilig op de grond. Voor het gebouw van de Franse communistische partij te Bayonne is Donderdag een bom ontploft, die aan zienlijke schade aan het pand en aan grenzende winkels aanrichtte. Er vle ien geen slachtoffers.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 3