SDZE
KDIJPER
ZIE
ETALAGES
Gebr. Fraay
WIMEESTMOND
IRIKKI VOGEL EN MISS CARMEN
Werner j
sens
Guzzien Gi
in de zu
HOUTTIL
P. C. KLAVER
Eerste Operateur
„DE MAGNEET"
Radiotoestellen, Stofzuigers,
Wasmachines, Strijkijzers,
Pick-ups en Radiotafels
Middenin de
Nog enkele stuks
Laagste prijzen
KLEINE HANDELS.
ADVERTENTIES
tijdens de
BRADERIE
Firma
Theo Groothuizen Zn.
Van Den Haag naar Parijs met 28 liter benzine!
Official dealer voor
DODGE Personenwagens
Trucks met benzine- en dieselmotoren.
STANDARD Personen- en Bestelwagens
V.E.G.E.Ruilmotoren voor Dodge, Plymouth, Chrys
ler, Chevrolet, Bedford en G.M.C. uit voor
raad leverbaar
CARGAS Petroleuminstallaties zowel voor Personen
wagens als voor trucks
GEVRAAGD
FLINKE LOOPJONGEN
Fa NIEROP EN SLOTHOUBER,
Langestraat 50 Alkmaar
Volendam-
E.B.O.H.
Betere schoenreparatie
FAHNER's Lederhandel Huigbrouwerstraat 6 Alkmaar
DE RUSTENDE JAGER"
c,
ABONNEERT U OP DIT BLAD
30 JUNI - 1-2-3 JULI
BLOEMENCORSO
VERLICHT BLOEMENCORSO
5 GROTE MODESHOWS
MAX WOISKI
SURINAAMS ORKEST
JAPANS DAGVUURWERK
300 ORIGINELE VERKOOPSTANDS
Duke een courei
van super klass<
De nacht van Assen
MAANDAG 29 JUNI 1953
DAMESHOEDEN
BONTWERKEN
extra aanbieding
WITTE HOEDJES
3.95 - 5.95 enz.
ZWARTE HOEDEN
in stro en vilt
4.95-6.95-8.95 enz.
„de Zaak
waar U slaagt".
voor KG-prys
in alle moderne
lichte tinten.
ALLEEN:
Verdronkenoord 121
PI. Stenenbrug
Alkmaar - Telefoon 3465
Sinds 1902 Vaklui
Dèt Is de grote kracht van de Renault 4,
want dit is de goedkoopste en zuinigste 4-deurs
automobiel met een groot aantal voordelen.
Benzineverbruik 1:17. Laagste wegenbelastingklasse,
4-cylinder kopklepmotor. Snelheid 100 km. per uur.
Kortom: het is DE economische wagen
van deze tijd.
In standaarduitvoering
Renault 4 Luxe I 4850.-
Renault 4 Luxe met schuifdak f 5050.-
Met stuurversnelling f 130.- extra
Vraagt Inlichtingen aam
A"* bovengenoemde prijzen zijn on- Helderscheweg 29 Alkmaar
dernemersprijzen, af fabriek Den Haag
Telefoon K 2200-3001
AUIOMOBIELBEBRIJF
Bil bet inzenden van num-
merbrleven op advertenties
wordt beleefd verzocht het
juiste nummer ln de linker
bovenhoek van de enve
loppe.
leeftijd niet boven 17 jaar.
behoort IJ tot de mannen,
die de beste schoenen dragen I
Voor 24.90 bent U reeds eige-
naar van een paar hoogst voor
name schoenen, die tot de top.
klasse behorer
Bata spijkerloos handwerksysleem
Eerste klas zwart kalfslederen
bovenwerk - dubbele lederen
zool en hak.
Filialen in geheel Nederland
GEVRAAGD voor directe
indiensttreding
in provinciestad centrum
des lar.ds. Brieven no. A
15 Verenigde Noordhol
landse Dagbladen, Alk
maar.
A.S. ZONDAG
de wedstrijd
Voorverkoop kaarten
bij
REISBUREAU
Hoorn Alkmaar
Tel. 4009 Tel. 4839
Uitsluitend veer MfcwUedn
Prijs: 4 gtdrukt* repel»
grote kop inbegrepen
ISO, elke reg. meer 8J0
xopr ■ïi.tiii
één «sp terorw*
De grootste keuze in:
vindt U bij
Stand: op de LAAT hoek Schoutenstraat
Tijdens de Braderie worden de reiskosten
voor 2 personen vergoed, bij aankoop
an een Wasmachine of Radiotoestel
Geljjmde rubberzolen, dames 1.38, heren 1.58
per paar, onderzetten inbegrepen.
19
BERGEN
BEZOEKT onze
op DONDERDAG 2 JULI a.s. (8—2 uur).
Kaarten voor deze avond vanaf heden ver
krijgbaar bij de Rustende Jager.
Amsterdams Nijverheids Instituut
gesubsidieerd Ingevolge de N.O.-wet
Nieuwe Vaart 3 (gebouw E.T.S.) Amsterdam
A. Opleiding voor alle N.O.-akter. Schooleinü-
examens. Lesgeld f 80.per jaar. Reiskos
tenvergoeding boven f 2.per week.
B. Opleiding „Bewijs Algemene Ontwikkeling"
(V.M.T.O.). Lesgeld f 35.— per jaar.
Inlichtingen en inschrijving Maandag-, Woens
dag- en Vrijdagavond van 7-8 aan de school.
g§» i
is
FEESTELIJKE OPENING DINSDAGOCHTEND -10
FANTASTISCH
DINSDAGAVOND 7 UUR
WOENSDAGAVOND 10 UUR.
DINSDAG - WOENSDAG - DONDERDAG II
IN HET „GULDEN VLIES" TE ALKMAAR
door de gemeenschappelijke Alkmaarse Dames-Confecttezé&en
Aanvang 11 - 2 - 4 7.30 - 9.30
OP DE SHOWWAGEN
IEDERE DAG ÓP VERSCHILLENDE WRKN
met cadeaux en surprises
DONDERDAGAVOND 8 UUR - CANADAPfcEJN
OP HET ATTRACTIEPODIUM DIVERSE
w.o.
THE HODLARS THE CORTY's FRED. JOHSON
I Ji'iSi
FEESITREINTJES
MUZIEK
90 „Tja, alles is maar vergankelijk", zuchtte
Vonkenboer, terwijl hij weer een fikse hap uit
het broodje nam, waarin hij het briefje ge
vonden had. Zwijgend omdat zijn mond vol
was reikte hij 't bewuste epistel aan Frank
over. „Inplaats van rookvlees een liefdesbrief"
lachtte deze. „Nou ja, treur maar niet om
haar". „Een zeldzaam lief karakter", mompel
de Vonkenboer, peinzend naar het instrumen
tenbord starend. „Tja.... ik zou wel
Verder kwam hij niet! Frank slaagde een wil
de kreet! „Verdraaid Vonk. Dit is geen lief
desbrief man, maar een lugubere, .waarschu
wing.een grap hoop ik, maar nee,Wat?"
riep Vonkenboer klaar wakker. „Wat staat er
dan?" Ik las toch om tien uur." „Ja, dat haalt
je de koekoek! Hoor maar„mijn kleine
Pedro luisterde afin het vliegtuigge
sprek tussen De Montalvan en Carmen
tijdbom, afgesteld op tien uurals jullie
boven het gebergte zijnik bid voor jul
lie.,.." Vonk, dit is geen grap!" „Hoe laat
is het", zei Vonkenboer kort. „Acht minuten
voor tienen„Alle mensen. Nog acht mi
nuten en dan vliegen we de lucht in. Ner
gens een landingsterrein". „Dat halen we
toch niet meer", riep Frank gejaagd. Vlug er
uit met de parachutes!" Vonkenboer sprong
grommend op. „Van alle gemene, laagharti
ge, duivelachtige, doortrapte boeven", brieste
hij, „is die Carmen de gemeenste...."
Vj
(Van on
DE WEDSTRIJDEN OM l
Zaterdag op vele vragen een
motorduels bestond er voor on
neer zal het absolute snelheids
250 cc, 350 cc en de 500 cc wc
niet meer mogelijk zijn de twi
alle vier klassen iverden nai
beterd. De Engelse motorindut
AJS geraakte nu zonder meer
was er alleen maar een tweedi
dat de 350 cc-klasse, tot de A-,
geweest van Norton en AJS.
plaats voor zich op. De slanl
een minuut sneller dan vorig
voor de Britse motorindustrie
aan de kant moest zetten wegei
anders niet op de tweede plac
nog niet de grootste sensaties,
de Engelsman Duke, die als
bittere pil te slikken gaf. De p
en-twintig jarige knaap,
triomphen vierde in de 125 cc-
brak hij de hegemonie van L
kwartliters had hij maling aar
MSU IS IN DE eerste internatic
wedstrijd waaraan door dit mer
de oorlog werd deelgenomen wel
sterk voor de dag gekomen. We
Haas maakte over de ruim 160 km
gemiddelde uursnelheid van 147,973
is ruim tien km sneller dan het ge:
delde dat Lorenzetti het vorige jaa
Guzzi maakte. Een voortreffelijk
reur deze Werner Haas. Twee jaar
leden mocht hij bij de gratie van
der NSU-directeuren invallen bij i
strijden om de Grote Prijs van D
land en thans is hij de gevaarlij
concurrent voor een Sandford, Ubt
Anderson en Lorenzetti in de 125 c
250 klasse. Natuurlijk moet deze j<
Duitser nog tal van moelijkheden o
winnen om zich wereldkampioe
kunnen noemen. Voor ons is hij ec
de grootste favoriet. Ook voor de 151
toeschouwers die Zaterdag deze besc
den jongeman een hartelijke o\
brachten.
£)AT LANG niet iedereen in de hou
ging staan toen tweemaal het Di
volkslied te zijner ere werd gesp,
had niets te maken met een te kort
•waardering voor Werner Haas. Vier
ren terreur laten zich niet gemakkt
vergeten en 't „Deutschiand, Deut
land, über Alles" is voor de meeste
derlanders nog steeds niet om te ho
Ï"\E NEDERLAAG voor Guzzi in de
cc klasse, in 1952 bezette deze
liaanse fabriek de eerste vier plaat
had nog zwaarder kunnen zijn. A
strong die tijdens de training had
wezen met NSU de snelste rijder
zijn, reed Zaterdag kennelijk met
opdracht. Hij moest zich plaatsen
sen Werner Haas en de Guzzi-riji
Lorenzetti en Anderson. Hij heeft
zoals een plichtsgetrouw coureur
taamt, gedaan en naar onze mer
heeft dat NSU de tweede plaats gek
Armstrong, die zonder enige twijfel
snellere motor onder zich had dan
derson (Guzzi), moest zich te lang
het tweede plan houden. Hij bleef ir
buurt van Anderson en het verschi
snelheid was niet zo groot dat A
strong zich tegen he.t einde van de vs
strijd ook zelfs maar het kléinste foi
kon permitteren. Waarschijnlijk h
hij bij het nemen van een van de
loze bochten een verkeerde bereker
gemaakt, waardoor de voortreffelijk
dende Anderson zich op de twe
plaats kon nestelen en Armstrong
slotte, niettegenstaande zijn snel.
motor, toch derde werd. Lorenz
heeft bij het duel oin de ere-plaat
geen rol van betekenis kunnen spe
In de vierde ronde kreeg hij een de!
aan zijn motor waardoor hij een
irnut achterstand opliep. Seconden k
nen in dit gezelschap van super-c
1 reurs en super-machines nauweli
goed worden gemaakt, laat staan
minuut. Lorenzetti was echter toch
zoveel sterker dan de mindere go<
dat hij als vierde arriveerde.
WAARSCHIJNLIJK is de inlichting
w dienst van de Guzzifabrieken mir
meer op de hoogte geweest van de sr
heden waarmee NSU op zijn na-oorl
Vrijwel geen enkele courem
heeft tijdens de T.T.-races ook
maar een schram opgelopen. Ver
scheidene toeschouwers kwamen
er aanzienlijk slechter af. Hierbij
hebben wij niet het oog op de
velen die zich in de nacht van
Assen, dat is de nacht van Vrij
dag op Zaterdag, een „stuk in hun
kraag hebben gedronken" en Za
terdag niets van de races hebben
gezien omdat zij hun roes moesten
uitslapen. Wij bedoelen de toe
schouwers die een gedeelte van
de tribune bevolkten die bij De
Haar in elkaar is gestort. Naai
schatting 250 personen waren
daarbij betrokken. Dertig van hen
liepen min of meer ernstige ver
wondingen op, en vijf personen
werden met hersenschuddingen
of beenbreuken naar het Wilhel
m.ina-ziekenhuis in Assen ver
voerd. Het ongeval gebeurde kort
na de start van de 500 cc-klasse
De tribune klapte als een boek in
elkaar, waarbij vooral zij, die bo
venaan zaten, lelijk in de knel
kwamen. Gelukkig brak er geen
paniek uit, terwijl onmiddellijk
van alle kanten hulp toesnelde.