David Kouwenaar en JaapMooy exposeren in KCB-zaaltje OnZe BaDsMoEs 3 ID qr 3 a Het getij in de komende week HET KAN OOK IN HET 1 AW Kalm aan, stop even Lezers spreken! „LA CUBANA" annex café „Rust Wat" AGENDA CO Ui 59 a 3 a pi bad a o (0 CO co Cl 09 Ol w oo CO eo Bemerkingen van Barendje Bazzeroet Tussen Alkmaar en Bergen „RUST WAT" Surinaamse- £ïop 9u vrn "2u 5n"h;s Zuidamerikaanse sfeer CUBANA Sprookjesachtige verlichting vriida^Tztttrdag8 4 DE KLEINSTE geest heeft soms het grootste woord. (Zelfde discussie). Z°u DAT van Vondel zijn? a* a (T a Q <D Q 3"? "3 T- 8- Q n> c w ut O O? rij papier O -* O m cn IB -+■ C u D ca -x -1 O O O 3 <T> O Cl 3 3 "O a 00 o 00 MCO —A cd a> -i D n O II w CD 3 3 C Q 0) jt 00 urer rose r 3 3 A A O "o a> 3 3 VrOda? 17 Juli 195S berger bad courant Vrjidag 17 Juli 1953 berger bad courant (Van onze redacteur beeldende kunsten) £)E VERTEGENWOORDIGERS van de „moderne" stromingen in de schilderkunst zijn in Bergen be paald schaars voorhanden. Er is een enkele, die wel eens wat op dit terrein liefhebbert maar conse quent en «nonderbroken zoeken er bij mijn weten slechts twee een weg in deze richting. Ik ben over het algemeen geen bewonderaar van deze uitingen van de Ecole de Paris zo min als van wat er in Duitsland gaande is. Want ik kan me nooit aan de indruk onttrekken, dat er meer dan bij welke stro ming ook door de aanhangers van deze richting een steriel dogmatisme wordt bedreven. Dat zij om een al eerder gebruikt beeld nog eens aan te halen ons de bouwstenen verkopen met het verzoek, om hierin nu maar een heel huis te zien. Het sterkst geldt dit voor de extreme abstracten, maar in iets mindere mate toch ook wel voor de groepen, die daarmee verbonden blijken te zijn. Het wonder baarlijke feit doet zich echter voor, dat men het werk van David Kouwenaar en Jaap Mooy de beide kunstenaars, waarom het hier gaat ondanks zijn betrekkelijk extreme vormgeving en hun na drukkelijke ..oppositie tegen het gewone" hier en daar bepaald als een verademing ondergaat, wan neer men het ziet temidden van het vaak zeer mid delmatige realisme van vele dorpsgenoten-kunste naars. Nog eens: daarmee wil niet worden gezegd, dat deze oppositie het recht aan haar zijde heeft. Integendeel: de bezwaren blijven onverminderd bestaan. Maar het zegt wel iets omtrent de kwaliteit van hun werk in vergelijking tot wat er eerder is vertoond. Mag ik duidelijker worden? Ik heb de indruk, dat dit werk het beste is dat we sinds het begin van het jaar in het KI.B-zaaltje te zien hebben gekregen. Dat ondanks het dogmatische, het bewust-aesthetiserende ervan. Gedurende de komende week zal het in Bergen aan Zee volgens onderstaan de tabel hoog water zijn. Vrijdag 17 Juli 7.30 en 19.52 Zaterdag 18 Juli 8.10 en 20.34 Zondag 19 Juli 8.46 en 21.22 Maandag 20 Juli 9.50 en 22.18 Dinsdag 21 Juli 10.54 en 23.27 Woensdag 22 Juli 12.06 en 0.25 Donderdag 23 Juli 12.34 en 1.20 Vrijdag 24 Juli 13.40 en 2.14 Zaterdag 25 Juli 14.33 en 3.05 ,,Man aan het venster", een schilderij van David Kouwenaar. In deze reproductie komt uiteraard een zeer essentieel deel der compo sitie, de onderlinge verhouding der kleur- vakken, niet tot uiting. Wel laat zich onder kennen, welk spel van lijnen en vormen de schilder voor de geest heeft gestaan. Dit is in het nieuwe werk minder nadrukkelijk van voordracht. door D. P. VAN WIGCHEREN Zulks dunkt mij een gevolg van de omstandigheid, dat hier twee sterke, intelligente per soonlijkheden aa/n het woord zijn. Het duidelijkst onder ken ik het per soonlijke karakter in het werk van David Kouwenaar. David n.m. leunt voorzover ik kan zien in geen enkel opzicht tegen een bekende grootheid aan. Hij zoekt zijn eigen weg. Deze is van een zeker impressionistisch realisme door een uitgesproken kubisme heenge gaan en komt thans uit bij een vormen- spraak, die in sterke mate abstraherend is zonder dat er volledig afscheid is genomen van de door de natuur gege ven vermen Met name bij David blijft de uiterlijk waarneembare realiteit het uitgangspunt van de scheppende activi teit. De verleiding is echter zeer groot, om de vorm in sterke mate onderge schikt te maken aan het spel van span ningen en bewegingen, dat hem op ze ker moment bezig houdt. Ook waar hij dit doet. gebeurt het echter minder na drukkelijk dan hij dat in het verleden wel heeft gedaan. In dit opzicht is er een leerzame vergelijking te maken tus sen zijn oudere schilderiien en die van meer recente datum. Van beiden zijn hier in het zaaltje van het Kunstenaarscen trum Bergen- enkele opgehangen. Met name een „oud" werk als „Man aan het venster" is in dit opzicht welsprekend- Er is bovendien nog een belangrijke afwijking. David heeft kennelijk af stand gedaan van het gebruik van kleur. In het oudere werk sprak een tegenstel ling mee tussen roden en groenen, paar- sen en blauwen. Daarvan is niets meer terug te vinden. Slechts de tegenstel ling tussen zwart en grijs is er nog. Wie meent, dat dit een verarming is. ver gist zich geloof ik. Persoonlijk heb ik dit althans gevoeld als een uiting van een toegenomen krachtbesef. Kouwe naar heeft geen behoefte meer aan veel kleur, zomin als hij het heeft aan een geprononceerd lijnenschema. Hij kan het thans af met een minimum aan middelen. Dat wil niet zeggen, dat hii er in zijn werk toeschietelijker op is ge worden. Eerder werd het stugger, Kou wenaar is een sterke, intelligente per soonlijkheid, ook picturaal. Maar hij is niet poëtisch. ZIJN VRIEND EN GEESTVERWANT Jaap Mooy is in dit opzicht een gans andere kant uitgegaan. Het werk van deze schilder maakte twee jaar geleden hier en daar de Indruk, de neerslag te zijn van een neurotische spanning die onvoldoende was gesublimeerd. Het was van een geladenheid en een onrust die benauwden. Daarvan is zo op het oog weinig overgebleven. Ook hier is een ontwikkeling geweest. Het resultaat is een groep werken, die niet in alle delen even sterk is - die misschien ook een minder sterke persoonlijkheid verraadt dan het oeuvre van David Kouwenaar - maar die aan de andere kant vaak poëtischer van kleur en stemming is- Mooy heeft de kleur behouden. Zij vormt zelfs een zeer essentieel deel van zijn composities. Daar zonder zou den zij vaak een wat erg sobere indruk maken, al is ook Mooy in staat, om vrij wel uitsluitend met lijnen een sprekend schilderij te maken. Er hangt in dit op zicht een bepaald verrassend voorbeeld van zijn kunnen, dat we „Het feest maal" zullen noemen. Dit is vrijwel zonder kleur gerealiseerd, bestaat al leen uit lijnen op een effen fond. Waar Mooy de kleur gebruikt, doet hij dat altijd fraai, al sprgpkt het resul taat niet altijd even sterk. Van een po ëtische bekoring vind ik de gouache, die aan de binnenzijde van de deur een onverdiend ongunstige plaats heeft ge kregen. De kleuren, diepe blauwen en tere groenen, wekken de indruk van een nachtgezicht. Eenzelfde hoogte is bereikt in een enkel ander werk. Het uitgangspunt is bij Mooy zelden de zichtbare realiteit, waarin David die benut. Mooy schept veel meer - en hierin sluit hij zich aan bij de Zwitser Paul Kee, met wiens werk het zijne trouwens vele aanrakingsvlakken heeft - een eigen werkelijkheid, waarin, hij een ganse scala van gevoelens kan ont laden. De middelen mogen soms wat gezocht voorkomen, de vormentaal ook hier weinig gemakkelijk aanspreken - aan de bekoring kan men zich bij rus tige beschouwing niet onttrekken. Zo hangt er in het KCB-zaaltje een collectie werk, uitzonderlijk van ka rakter, opmerkelijk van kwaliteit, in een vormentaal, waarmee menigeen moeite zal hebben. Wie zich echter de tijd voor een rustige beschouwing gunt en bereid is er zich door de te laten aanspreken, zal zonder twijfel elemen ten ontdekken, die ook voor hem waar de hebben. Al zou het alleen maar zijn: de moed ener artistieke overtuiging, die geen compromissen aanvaardt en consequent de eens gekozen weg blijft gaan. w MOESTEN deze keer lang en zorgvuldig zoeken, voor we onze jeugdige vriend Barendje Bazzeroet vonden. We hadden het ongeluk, juist in de natte moesson naar Bergen te zijn getogen en onze speurtocht langs het strand riep herinne ringen bij ons ivakker aan Pesie's natuurbad, om het duidelijker te formulerenaan de douches in dat natuurbad. Het enige verschil is, dat die douches kunstmatig zijn, en dat je er voor betalen moet, en dat je hier gratis met origineel regen- ivater wordt besproeid. Langs het strand ontmoet ten we slechts weinige badgasten. Hier en daar wees een zwarte paranluie de plaats aan, waar een menselijk wezen zich vermeide in de gedachte „uit" te zijn, doch verder was het doodstil. DARENDJE BAZZEROET troffen we tenslotte, na veel informeren, in de loka liteit, die de oudere heren een sociëteit noemen, doch die men in he» kinderhuis heel vriendelijk met het woord „speelzaal" aanduidt. Er droop water langs de vensterruiten en er hing een vochtige damp. Hier en daar bekeken de kinderen van het koloniehuis aardige plaa4jesboeken, waarin af beeldingen van een zonover goten strand te zien waren. „Dat is de nieu-we ploeg bleek-neus-jes" sprak Ba rendje, nadat wij hem be groet hadden en hadden ge vraagd wat die kinderen de den. „Die zijn hier pas aan- ge-ko-men, maar ze mo-gen het s4rand niet op. Nu mo gen ze plaat-jes be-kij-ken". door ALBERIK „Ja, 't Is zielig voor die kinderen", meenden wij, kij kend naar de regen, buiten. „Hun vacantie is zogoed als bedorven". „Dat is te zeg gen', mijmerde Barendje. „Ik vraag me al-tijd af, waar-om de men-sen nog steeds met va-can-tie gaan. Het is ei-gen-lijk he-le-maal niet no-dig. Ie-der jaar weer an, zie je dui-zen-den plat- te-lan-deTS naar Am-ster- dam, of een an-de-re gro-te stad trek-ken en op het-zelf- de mo-ment gaan dui-zen- den Am-ster-dam-mers naar het plat-te-land. Als die re- ge-ring van ons nou eens ver-stan-dig wou zijn, dan moest ze die plat-te-lan-ders o-ver-brengen naar Am- ster-dam en de men-sen uit de gro-te ste-den naar de hei en de bos-sen. Dan wa ren ze het he-le jaar door met va-can-tie. En er werd ook wat min-der ge-reisd. De spoor-we-gen zijn er maar mooi mee. Moet je mee-ma-ken! Gis- te-ren kwam mijn tan-te me op-zoe-ken. Dat mens woont in Ol-den-zaal. Een lief stuk-kie, nie-waar? A-fijn, ze heeft de he-le reis moe ten staan, die ar-me ziel. Nou is dat op zich-zelf niet zo erg, maar ze moest e-ven- goed voor een zit-plaats be- ta-len! Dat ver-to-nen ze nog niet eens in een der-de- rangs circus. Ais je de goed- koop-sfe plaats neemt, moet je staan, maar be-taal je de vol-le mep, dan kan je lek ker gaan zit-ten. Dat is bil lijk. Toch vreemd, dat die rei- ze-rij er zo in ge-ko-men is bij de men-sen. Ik denk, dat daar de vee-vee-vee ach-ter zit. Ik heb ge-hoord, dat het strand zo in de smaak valt, om-dat de men-sen ge-lo ven, dat het ge-zond is. Nou, je kan net zo goed op het ter-rein van de hoog-o-vens of de staats-mijnen gaan kam-pe-ren. Op het strand word je ver-kou-wen, je wordt door een kwal ge- krie-beld, of je krijgt zand in je maag. Som-mi-ge men sen zeg-gen, dat het s'rand zo in trek is, om-dat je daar zon-der in op-spraak te ko men, je kle-ren uit kan trek-ken. Nou, dat is maar een kwes-tie van wen-nen, vind ik. Als ie-der-een mee doe4, kan 't in 't Von-del- park ook. Of anders gaan we in een mu-se-um met zijn al-len Mis-schien dat er dan min-der be-zwaar wordt ge-maakt te-gen blo te schil-de-rij-en. Als we straks ons vi-ta-mi-ne-'a- blet-je ge-had heb-ben. zal ik dit plan toch eens na-der uit-wer-ken. „O, ga je de pol-der weer in?", vroeg Barendje plotse ling, ziende dat wij aanstal ten maakten om te vertrek ken. „Goeie vaart en be-hou- den thuis-komst hoor!" W/ANNEER GE HET ME toestaat, mijnheer de redacteur van de Berger Badcourant, dan heb ik iets te zeggen over uw stukje inzake het parkeren te Bergen aan Zee. Ik zou zo zeggen, u komt er niet vaak ge noeg.... of u hebt niet goed genoeg uitgekeken wanneer ge uw wagen tje moet gaan parkeren. Het is doodeenvoudig een onwaarheid dat u een bedrag van vijftien guldens kwijt moet zijn om uw wagen ergens neer te zetten. Het wemelt van vrije parkeerruimte ik zal ze u natuur lijk niet opnoemen, want het ont dekken ervan is waarlijk zo moeilijk niet. Maar gesteld, dat het werkelijk waar was, dat ge een maand in Bergen-Binnen in pension zoudt zijn en ge zoudt tweemaal per dag een kwartje moeten offeren voor een goede standplaats, wat is dat in ver houding tot bijv. een vertoeven op Maandag in Amsterdam, waar ge de hand niet kunt houden o p maar moet steken i n uw portemonnaie. Een geheel andere zaak is de vraag of het gemeentebestuur van Bergen nu alles wel zo in orde heeft als het in een badplaats van enige betekenis behoort te zijn. Als ge nu bijv. geschreven zoudt hebben over het gevaar op de weg van de Ruinekerk af tot aan het strand aan toe, dan zou ik u gelijk geven. Wanneer ge de drukke van Peltlaan door bent, dan wijst de weg „naar zee" u langs v de hertenkamp en vandaar over het tramlijntje door een zeer smal laan tje, dat nauwelijks voldoende is voor twee sleeën, zoals die nogal eens <loor Bergen toeren. Ik geloof, dat dat met een tikje goede wil zo te ver beteren zou zijn en misschien was er ook wel iets te vinden om de fietsers van links en rechts te waarschuwen voor de auto's die uit dat laantje de „Eeuwige laan" op draaien Dat is daar soms heel ge vaarlijk en dan gaan we verder: we rijden in de Eeuwige laan, die natuurlijk te smal is. Het zou alweer niet zo heel veel kosten indien de bomen daar goed gesnoeid werden en bleven. Komt €r zoals vaak gebeurt in deze dagen een touringcar aan, dan is het toch maar moeilijk passeren en raakt men zo het groen der bomen en krassen de takken de auto's kaal. Plaatsing van deze stufeken betekent nietdat de redactie met de inhoud instemt. Zij acht kennisneming ervan van algemeen belang. Het hoekje aan het einde van de Eeuwige laan zou natuurlijk zo moe ten blijven, maar er zou misschien zonder aanranding van het natuur schoon wat meer doorkijk kunnen komen. En dan mogen we niet ver geten, dat de straat ook maar zo-zo geplaveid is. Waarom houdt de weg- voorziening eigenlijk bij de Mosse- lenbuurt op? Vroeger was de Eeu wige laan een laan zonder huizen (een enkele villa) maar tegenwoor dig is het een straatweg met aan beide zijden huizen. Bij de Fransman wordt het iets ruimer, maar met heel veel gemak en zonder aan het natuurschoon schade te doen zou die straatweg toch minstens een meter verbreed kunnen worden! Wat zou daar nu tegen kunnen zijn? Misschien alleen de (lege?) brandkast van de ge meente Bergen? En daar waar het gewas wat dik is, zou men natuurlijk geen bomen of struiken moeten weghalen, maar uitdunnen, zodat in de nogal ge vaarlijke bochten er een beetje meer uitzicht zou zijn. Bij het Elzenlaan tje houdt het wandelpad op en kan men daar oversteken naar het weg getje, dat langs het kerkje loopt. Het zijn er maar weinigen die daarvan gebruik maken. Men schuttert maar wat langs de straatweg door, in het zand p". een belofte van wel drie jaar terug, dat daar een voetstraatje zou komen, is nog altijd belofte ge bleven; aan de vervulling kwam men niet toe. Het zou toch niet zo'n toer zijn om een wandelpaadje te maken aan de Noordzijde van de straatweg, zo onder bij het rijtje woningen (villa's en bungalows) langs, maar dan aan de overkant van de weg. Zou men dat aan de huizenzijde doen, dan heeft de wandelaar steeds hin der van de auto's welke aan die zijde mogen parkeren (vergunning aan de bewoners afgegeven). Men zou die zijde minstens beter moeten verharden omdat thans de auto's vaak in het zand blijven vastzitten en heel moeilijk meer zijn te ver lossen. En men zou goed moeten toezien, dat het parkeerverbod voor andere dan de auto's van de bewo ners dier huizen beter zou worden nageleefdhet is begrijpelijk dat op heel zomerse dagen elk verbod niet geldig meer kan zijn (de practijk wijst dat overal uit) maar onbe voegden parkeren nu vaak hun auto ook in die zandwoestijn en onbe kend als zij zijn met het gevaar dat zij moeilijk weer kunnen wegrijden, draaien zij de grond daar geheel tot pulver. Dat lijkt allemaal met elkaar een heel ding maar is het natuurlijk niet. Toch, al zou het dat wèl zijn, dan nog is het bestaan van Bergen- binnen zo nauw met Bergen-aan-Zee verbonden, dat men ook daar moet zorgen voor een behoorlijke accomo- datie. Tel. K 2200 4364 Z)i>. MttX WoisU (Advertentie Injg Med.) Het geli.'kt er nu op, dat men aan gemeente bureaux denkt „het moet daar maar wat rollen" en „het redt zich wel", maar dat gebeurt natuur lijk niet ongestraft. Men zou er deze mooie badplaats in opkomst toch ook om kunnen gaan mijden. De mens van 1953 stelt nu eenmaal meer eisen aan een goede wegvoor- ziening dan die men in Bergen-aan- Zee geeft! Een Bergen-aan-Zeeënaar. Geen experiment zo geslaagd, of er zitten kunstjes bij F HEB U Zaterdag niet gezien! DEGIN VAN een tentoonsteüingsverslag: „Ze waren er weer allemaal" fjET ZIJN meer zijn streken, die kleur geven. op HET lichtfeest: Zij, die in het donker... WAARHEIDSGETROUW genoteerd: Pensions zijn verzamelplaatsen, waar je iedere ochtend tegen iedereen goede morgen" zegt. QVER DE Rustende Jager gesproken: het is er bar-doenig. JdlEUW uithangbordje: Mooy en Kouwenaar, aan nemers. „JOHANNES" moet toch ergens wonen! QP BERGEN, met de dag duidelijker: Art's own country. JOU JA, hij kleedt zich uit om haar beter te kleden. OHORTS zijn broekjes, die je draagt als je benen zó lelijk zijn dat ze toch opvallen. AAN HET STRAND kun je genieten, zei ze een broodje zand etend. MAX: Seul dans le soir? JflET Z'N TWEEëN is het beter dan alleen. JJADGAST-MOTTO: Bridgen of verzuipen. "JIJ ZIJN een echt paar... JN BERGEN woont de haute volée tussen Komlaan en de zee. TIJDENS een discussie: Je moet het uit je duim zuigen, waar zou je het anders vandaan zuigen? QPZe was gewoon niet van het pad der deugd af te krijgen. (Uit de Opstandigen) 1VEET U, wat Dr van Schelven zegt? U weet wel die van „Wat maakt Ge van Uw leven? Hij zegt: Niemand kan ons op ons eigen vrije terrein hinderen of dwingen iets tegen onze zin te doen. jfJADDUGEDACHT! (Elias) QP DE HARMONIE: De stad loopt overend. De burgervendels zetten Zich rustig in 't gelid. Het zwangere metaal Baart onweer, niet tot schrik, maar heerelijk onthaal. JJACHT JE, dat ik het prettiger vond jou te zien dan jij mij? THEY WORKED perhaps two hours a day and the rest of the time they ate 4 chocolates. Babbitt 'REETJE van de Week: rot-weer. IHAT LACHT GIJ, verander slechts de naam en de geschiedenis geldt U zelf.' Horatius AANSPORING: Toe nou! n C. PAARD MUSEUM MUSEUM VAN OUDHEDEN: Oude Prinsweg, Dagelijks geopend van 1012 uur en van 1416 uur. ANTIQUARIAAT: Het Boerenhuys, Ruinelaan 8, de gehele dag ge opend. ANTIQUARIAAT: Bergensche Kunst- handel, tot 's avonds 10 'uur. Kunst nijverheid. EXPOSITIES HUIS MET DE PILAREN: Boven zaal, Gé Koeman, schilderijen, miniaturen en tekeningen, Dagelijks geopend tot 22 uur. DE RUSTENDE JAGER, Kunste naars Centrum Eorgen, tot 24 Juli. Jaap Mooy en David Kouwenaar. Schilderijen, Gouaches. CHANTE MERLE: Kerkepad 1, Dagelijks tot 22 uur, Dirk Trap. ATELIER ZUIDLAAN 155: 2—5.30 uur Tweede expositie. Maskers Jan van Erkelens, Marionetten. ATELIER JAC. KOEMAN, Wierdijk 12: Expositie eigen werk. AMUSEMENT CAFé RESTAURANT „DE RUSTEN DE JAGER": Dagelijks Trio Pim Tholen. Vrijdags Trio Jacoda met zang van Dorothy Morris. CAFé RESTAURANT „DE OUDE PRINS": dagelijks 7.30 uur, Trio Gé Bakker. DANCING CAFé NIEUWENDIJKï Dagelijks de Arditi's, n.m. 8 uur, tot 's nachts 2 uur. DANCING „LA CUBANA": Dagelijks tot v.m. 2 uur, Vrijdag, Zaterdag en Zondag tot 4 uur, Latin Ameri can Night Club. DANCING „DE RUSTENDE JAGER"S Zaterdag en Zondag, Orkest Fred die Huil. BAR DE LA RUÏNE: Dagelijks tot v.m. 2 uur: Bar-entertainment Jackson en Petersen. SPORT BRIDGECLUB B.B.C.: Maandag 20 uur in de Dancing van de Rusten de Jager. Ook Toegankelijk voos gasten. i BIOSCOOP DE RUSTENDE JAGER Vrijdag-, Zondag- en Dinsdagavond 8.30 uur: „Ik beken" (18 jaar); Zater dag-, Maandag- en Woensdagavond 8.30, Zondagmiddag 2.30 uur: ,,You_are al ways in my rr „jmy heart" (alle lft.) Donder dagavond, 7 en 9.30 uur: „De onvergete lijke melodie" (alle leeft.) EXCURSIES DORPSHUIS DAGELIJKS: Jan Ivangh, 's avonds lezingen, projecties in kleur met geluid-opnamen VOLKSHOGESCHOOL „'t Oude Hof"; 1118 Juli: Leerlingen van de kweekschool voor scheepswerk- tuigbouwkunde A'dam (a.s. zeelieden), algemeen vormend, inleidingen, handen arbeid, muziek, sport, enz. „De Zandhocve": 1114 Juli: Bijeen komst van Franse jongens en meisjes, die hier enkele maanden op boerderijen gewerkt hebben, en nu weer naaï Frankrijk terug gaan. Er worden enke le inleidingen gehouden, excursies ge maakt en onderling van gedachten ge wisseld over het verblijf hier te lands, „De Zandhoeve": 14—19 Juli; Frans- Nederlandse Volksdanscursus. DOKTERSDIENST DE DOKTERSDIENST wordt waai* genomen door de arts A. H. vaal Gelder, Van Reener.park 2, tel, 2027, ,1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 9