I
s,
1
I
OnZe BaDsMoEs
I
Nylon: de ideale badpakstof
Mevr. Reitsma: etsnaald en burijn
h
t g'S.s
i'Sd73
f
I JB.k
Enrico, de troubadour vecht
met Henk, de cuisinier
Oq
Geen behoefte aan
experimenten
BERGEN VIERT IN AUGUSTUS EEN
ECHT LANDELIJK FEEST
RINGSTEKEN EN EEN
„NEUTJE" TOE
ns
u
•S-a
s g
cc
-Q
M
e
T3
a>
o
c
c—
Licht, geen belemmering van bewegingen
en direct droog
Hoe een badpak gemaakt
kan worden
ER ZIJN NIET zo heel veel mensen, die de beide eigenschappen van
cuisinier en troubadour in zich verenigen. „Enrico Erich" is echter één
van hen. Met hetzelfde gemak ivaarmee hij de gasten van de Rustende
Jager met een „Riz de veau braissé a la Joinville" in verrukking brengt
enthousiasmeert hij zijn publiek met een „Canzone prediletta" van
Enrico Caruso. Het laaiende vuur dat voor beide nodig is, brandt in het
eerste geval in zijn fornuis, en in het tweede in zijn hart.
Maar de kok heeft
het gewonnen
AGENDA:
2
tflW 2
h
20 M
o
rt tj
Kg '5
WZ o
>0 B o
a«^
g
e 5
01
ns
Ql
•e
T
e
5
0
01
cj
d
So
63
3
to
0)
IV
a
e
cr
0)
Ni
.63
c
0
Q)
k.
VS
0
c
0
63
a
01
VS
69
Cs HC
0 r»
VS
"C
c
63
"e
2
0
VI
63
8
fcJO
O
Vi
O
63
VS
<0
Qï
v»
VS
O
s
69
!v
ws en
"c"
01
O
L.
ÖO
c
"-Ö
.0
0)
S
01
•8
0
VS
E
QJ
"O
Q]
s
k
0)
VS
3
C5
■v
0)
3
O
de
01
•"2
0
Jv
!v
0)
c
k.
0
0
d
«0
O)
h.
fcJO
E
E
.01
63
63
E
01
«V
6/1
01
E
a
Vrijdag 24 Juli 1953
BERGER BAD COURANT
(Van onze redacteur beeldende kunsten)
PAS TOEN ZIJ op de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten te Am
sterdam in het schilderen studeerde, ondekte Elizabeth Valenca, een
amper twintigjarige hoofdstedelinge, dat haar belangstelling veeleer
naar het spel van zwart en wit, naar "de zuiver afgetekende vorm uit
ging, dan naar de klank der kleuren. Zo begon zij, nog vóór zij haar
studie geheel had voltooid, onder leiding van haar leermeester, prof.
Dake, te etsen. In het vijfde en zesde jaar van haar opleiding wijdde zij
zich onder leiding van prof. Dupont, toentertijd een haanbreker op het
gebied der grafische kunsten, geheel aan het graveren. Sindsdien zijn
burijn en etsnaald haar grote liefde gebleven. Weliswaar schildert zij
nog een enkele maal, maar het is noch haar sterkste, noch haar zuiver
ste uiting. In ets en gravure is zij volledig zichzelf.
Mevrouw Elisabeth Reitsma-
Valenca aan het werk met
haar etspers
r\E JONGE KUNSTENARES had
h* haar opleiding allerminst cadeau
gekre n. Reeds toen zii zich voorbe
reidde op het toe
latingsexamen van
de Academie, be
steedde zij een deel
van de dag aan dia-
mantkloven, tenein
de het schoolgeld
te kunnen betalen
Dat werk heeft zij
voortgezet, totdat zij
kiaar was. Toen
viel haar een Prix
de Rome ten deel
zodat zij het was
in 1913 en zij was
intussen vier en
twintig jaar gewor
den een reis naar
Italië kon maken.
Niet i is is zij haar roeping vol
ledig trouw kunnen blijven. Dat was
in de eerste jaren van haar huwelijk
met de gemeente-ambtenaar en littera
tor mr J. Reitsma, toen achtereenvol
gens haar drie kinderen geboren wer
den, allerminst gemakkelijk. Een gezin
met jonge kinderen stelt zulke hoge
eisen aan de moeder, dat er van ander
werk maar zeer weinig komt. Naar
mate echter de kinderen groter wer-
d -i. kwam er ook weer meer ruimte
voor de kunst in haar leven. Sinds
dien is de ster van Elizabeth Reitsma
Valenca snel gestegen.
Zij werkte veel voor zichzelf. Het is
nu eenmaal e hartstocht van een kun
stenaar, de dingen te maken die hijzelf
mooi vindt. Om in zijn levensonder-
noud te kunnen voorzien is hij echter
vaak van opdrachten afhankelijk. Me-
v. luw ReitsmaValenga kende beide,
de hartstocht van de vrije schepping
én de noodzaak van de opdracht. Zij
zijn in haar leven geen tegenstelling
D. P. VAN
WIGCHEREN
geweest. Zij heeft series postzegels ont
worpen, zij tekende en graveerde een
fraai portret van koningin Wilhelmina
in opdracht van de Leidse universiteit,
zij maakte ex-libris en portretten en
wat haar hand verder te doen vond.
Inzonderheid portretten heeft mevr.
Reitsma steeds graag gemaakt. Haar
boeit steeds opnieuw het contact met
haar sujetten; zij probeert deze vooral
psychologisch te benaderen en slaagt
daarin vaak voortreffelijk. Maar ook
uit een oogpunt van compositie zoekt
zij hier telkens naar nieuwe mogelijk
heden, naar variatie.
Kinderportretten bijzonder moei
lijk, omdat een kind slecht poseert;
het kan niet stilzitten en wordt al
gauw „lastigbrachten haar tot het
maken van dierstudies. Het dier im
mers, dat zich van menselijke verlan
gens en strevingen niets aantrekt en
voortdurend in beweging is, eist een
scherpe observatie en een vaste hand,
wil er een zuivere uitbeelding ont
staan. Het vormt dus uitstekend stu
diemateriaal voor degene, die zich ten
doel stelt, de stee„s wisselende uit
drukking van het kind op papier vast
li leggen.
70 echter heeft mevrouw Reitsma
*- ook liefde voor het dier gekregen.
Verder heeft het landschap steeds haar
belangstelling gehad, zowel als achter
grond voor naar portretten als om
zichzelfs wil.
In haar stijl van werken is mevrouw
Reitsma zichzelf gelijk gebleven, haar
visie heeft zich uiteraard verdiept. Ze
heeft geen behoelte aan experimenten,
aan verandering van uitingsvorm. In
tegendeel heeft zij een voorkeur voor
een welhaast klassieke vormgeving;
hierin kan zij zich het best uitzeggen.
Dat wil niet zeggen, dat zij nooit ex-
enteert. Ze maakt soms werk in
„progressieve" zin, dat echter zorgvul
dig in portefeuille wordt gehouden. Het
dient als compositiestudie. Want dit
waardeert ze vooral in de hedendaagse
stromingen: dat ze het in de oplossing
van problemen op het stuk van com
positie zeer ver hebben gebracht en
QP INITIATIEF van burgemeester dr
W. Huygcns en de heer G. Fransen,
voorzitter van dc „Kennemer ruiters",
zal op Donderdag 13 Augustus om 2
uur in de Stationsstraat een ringstekerij
worden georganiseerd. Aan de veehou
ders en handelaren, die over een paard
beschikken is verzocht aan dit lande
lijk feest hun medewerking te verlenen
en in boerenkleding te verschijnen.
Het verschijnen met mooie wagens
en getoiletteerde paarden zal door de
jury, beslaande uit de burgemeester en
de heren G. Fransen, M. Veldt, Jb.
Swaag, H. Bruin, K. v. d. Berg, C. Blan-
kendaal, P. Roozing en J. Laan, afzon
derlijk worden beoordeeld. Voor het
schoonste geheel is een extra beloning
beschikbaar gesteld.
Het is de bedoeling van dit ringste
ken een gezellig feest te maken. Alle
deelnemers krijgen na afloop een
glaasje neut"', de winnaars één extra.
De prijsuitreiking vindt plaats op het
open terrein tegenover „Kranenburgh"
aan de Hoflaan. Daarna treden de
Westfriese dansers op en na afloop
wordt gemeenschappelijk gedanst op
harmonicamuziek. Het programma luidt:
13.15 verzamelen op terrein tegenover
„Kranenburgh" aan de Hoflaan.
(In optocht naar de Stationsstraat)
14.00 Ringstekerij in de Stationsstraat.
16.00 Sluiting en glaasje neut.
19.30 prijsuitdeling op terrein tegenover
„Kranenburgh" aan de Hoflaan.
20.30 Westfriese dansers.
21.00 Gemeenschappelijk dansen.
Reglement:
1. Op wagens moet een vrouw ringste
ken.
2. Meerdere ruiters mogen niet op het
zelfde paard rijden.
3. Het is niet geoorloofd dat door 1 per
soon deelgenomen wordt aan beide
nummers (onder de man en inge
spannen).
4. De paarden mogen gezadeld en onge-
zadeld bereden worden.
5. Het inleggeld per persoon bedraagt f 1.
6. Er worden 10 prijzen uitgeloofd:
Ruiters: le prijs f30.2e prijs f20.
3e prijs f 10.4e prijs f 5.
5e prijs f 2.50.
Wagens: le prijs f30.2e prijs f20.
3e prijs f 10.4e prijs f 5.
5e prijs f 2.50.
Men kan zich tegen betaling van f 1.
inleggeld opgeven bij de juryleden en
op het gemeentehuis uiterlijk tot 8
Augustus en uitsluitend Bergenaren!
(Meisjes uit andere gemeenten samen
met een Bergense man mogen meedoen).
ongekende mogelijkheden hebben ont
dekt. Haar vasthouden aan haar eigen
stijl sluit dus waardering voor die van
anderen alle ïinst uit, integendeel.
De heer en rr vrouw Reitsma heb-
b< anderhalf jaar geleden de hoofd
stad verlaten om zich in een kleine,
maar riante villa aan de Zuidlaan te
Bergen te vestigen. De verhuizing heeft
geen einde gemaakt aan de artistieke
activiteit van de kunstenares. Sinds
dien zijn integendeel nog vele fraaie
prenten van haar pers gekomen. Het
portret van een bekende Rotterdamse
advocaat lijkt mij een hoogtepunt in
haar oeuvre te vormen.
IJEZER DAGEN ontdekte ik ineens tussen héél wat
natuui lijke zomerweelde een „dood zieltje"
om met Gogolj te spreken. Ik zat zelfs naast
haar; de verf zat vingers dik op haar gezicht
en viel er, zodra het waaide, bij brokken als
stucadoorsel af.
QP ENKELE soorten strandkledij: Dat is iets,
waar je voor je eigen plezier mee loopt en
waar anderen zich over zitten te ergeren.
DERGEN in de zomer doet mij vaak denken aan
een spreuk van Salomo. En wei deze: Uwe ogen
zullen naar vreemde vrouwen zien en uwe tong
zal verkeerdheden spreken
QPU is trouwens méér dan vermoeiend met
uw citeren van allerlei specialisten en pseudo-
specialisten.
T\AT ZEGGEN ze meer, maar ik beschouw het
als een compliment.
REN AMERIKAANSE criticus heeft onlangs naar
u aanleiding van een tentoonstelling van (hyperj-
moderne schilderijen opgemerkt, dat de moderne
school op een punt is gekomen, waarop haar
problemen belangwekkender zijn dan haar werk.
DEGRIJP je, hoe mannen zonder auto met vrou-
wen omgaan? afgeluisterd gesprek).
VEN NIEUWE „terrassier"; Hebt Ge rechter Tho-
mas al gezien?
JIJ STOND aan het strand en tuurde, tuurde,
tuurde over „la grande tristesse" plagiaat van
Van Kampen, hetgeen betekent: de zee). Zij
tuurde naar niets. Of was het wachten op een
avonjtuur
QESPREK tussen twee intellectuelen: „Weet je, women are never at ease with
themselves when they have ideas
ANDERE conversatie: „Natuurlijk heb ik haar goed gekend, van naam en
familie. Maar wij hebben elkaar nooit ontmoet".
JIJ WAS naar geijkte maat niet mooi.
JJIE KRUL van voren zou haar van achteren beter gestaan hebben!
JEUGDIG Bergen-novietje: Zeg hoe leer je hier eigenlijk jongens kennen?
^REETJE van de week: Hebt Ge reeds geparkeerd?
DELL O: Laat men bedenken, dat het hier niet slechts een locaal, maar wel-
haast een nationaal belang betreft.
Nou' wat zegt U van dat zomerdagje?
JELEURSTELLING: Hè. jasses
C. PAARD.
<D
5-i
O
-4-»
4-»
0)
-5
Q Si
kH'
O
w M
<v
s
a
CC
8>S
G o
w
V g
cn -o
'3) g
o S
N
"13
8 g
O
O
M 1
0)
"P "O
<n
o 53 st> <u
Ja o u Jg s-
VL>
T W
2
H 8 uz "tf 5
t- S O
IP 3 O Tl
feu M a
o N 0) bc
u
13 _f5
"5 "o
C.S (8
N
w
*0 G
a 8
•H o J3 55
■m a
.Hg 2 Jg
E 5 ra In
„15 3 N «"S
h a3 u-°Js
■2 «5
3
G
H 2 3> o
a g
A
O M
CC
B 5
"-1 W
c
c u
»r M) 3 M
o 0
u-i 5®. o
10 :E «E
O 'g 2
a-ë
o
a
tl
w
cc
2
-v "3 N
QJ
T3 tens
SP ra
2 "b
O ra
"B .5
-Q
<D
S—1 TJ
cJ
2
co jy
O -Q o
n A .Si
cc w N
s w
O
S 5 2 z
egfl.S 0-C
s2 y -M
e^h u.y 0 g
J ON— r- c
N o e- 5
c - 2
£SÊ
dj -«-»
2 5"g u-g
3 5 I S e
b.« L S c S.S
6?t"
Ai C M Li 41
k r. C a
4) rÏ PJ i>t
t3 w 7-
U n. C
ÏT T3 aj *-
2 C
el8 -
"g'3 o'S
-Ti s
o
5'SS 5
.5 '5 -r
<d :z? cc
Ti o 5
•C re 1
r co o 1
- j
c 1
S
c hr r
c -
tr> T3
c C
CO
c w
C W
bfl At
O
Xw w
2 -
C U
c.ë
c
E-o
J - <v
i ai -o
C-b 0
N C
y.tï
i to p .2
C
N C <y
C M
g.
©t:
T! L
s S
Li c z I
w I
-O OJ
t-i
c
J WD
0 S-O- g
CC C
W t-, -© 3
O
G N
■4» fciTJ
5 o. 2 c
5 O-S
N
Ai W 4i
.2-© cox: cc
x; cc
co
ï-o
d)
IC T in
Uj
"S §s E
>3
10
tct; T-i 'a
'Z c
a t-,
c
cc
a cc
c''
Q,"
N
©-e
C
C ccf:
t:
o x
ITi O
in
„E n 5
Vrijdag 24 Juli 1953
BERGER BAD COURANT
JJt/ U BEKEND IS, dat letterlijk alle materialen voor zon- en bad
kleding modieus zijn in dit seizoen, willen wij ditmaal eens Uw
aandacht op een speciale stof vestigen, daar deze zich bijzonder goed
voor het maken van een badpak leent, omdat hij zo gauw droog is en
niet rekt of vervilt. Wij hebben namelijk het oog op nylon, dat ook
door de badpakkenf abrikanten reeds enige jaren lang tot, het moet
gezegd worden, hoe langer hoe geslaagder modellen verwerkt wordt.
rtE ONAANGENAME en voor velen
onoverkomelijke hinderpaal bij het
aanschaffen van een dergelijk badpak
is echter, dat de prijzen voor de goede
modellen over het algemeen on
betaalbaar hoog zijn, tenminste als men
in aanmerking neemt, dat men van een
dergelijke aanschaf slechts per jaar een
relatief klein aantal keren genoegen
beleeft. Wil men toch van de zo pret
tige eigenschappen van nylon voor een
badpak, het snelle drogen, profiteren,
dan zit er weinig anders op dan een
stuk te kopen en eens te experimen
teren, of er voor uzelf geen badbak en
voor de heren der schepping geen
zwembroek, van te maken valt.
Deze en andere overwegingen heb
ben Uw moderedactrice er toe gebracht,
eens in de winkels te gaan speuren
naar een soort nvlon. die niet zo door
zichtig moest zijn als de meeste van
deze stoffen, maar toch ook weer niet
te dik. en niet te duur. Het resultaat
was volkomen bevredigend, want nylon
bleek in een van de grote waren
huizen te kust en te keur te koop. en
in zwart een uitstekend, ondoorzichtig
materiaal on te kunnen leveren voor
het beoogde doel. Kosten aan stof ca.
tien gulden, (n.l. 1.30 meter), verder
wat fournituren.
Daar de hieruit gemaakte zwem
broek resp. badpak zo'n succes was, dat
verscheidene bevriende echtparen ook
een dergelijke nylon-set op hun va-
1 V
fa
cantielijst geplaatst hebben, meenden
wij er goed aan te doen met naald en
draad vertrouwde lezeressen het idee
door te geven. Vooropgesteld natuur
lijk, dat U zich, bij het zwemmen
althans, voldoende van de thans heer
sende eendelige zwempakmode kan
losmaken om in een dergelijke geen
bewegingen belemmerende bikini het
sop te kiezen, kunt U jarenlang ple
zier van weinig geld en wat moeite
beleven.
VO ALS U AAN de hierbij af-
gedrukte op schaal verkleinde
patronen kunt zien, is het model zeer
simpel. Wij willen niet beweren, dat
deze patronen de toets van iedere cri-
tiek zullen kunnen doorstaan, doch in
de practijk hebben zij in ieder Eeval
bewezen uitstekend bruikbaar te zijn.
U koopt dus voor een tweedelig dames-
badpak en een herenzwembroek samen
1.30 meter ondoorzichtig nylon. Hier
krijgt U ze royaal uit. Wilt U het van
minder stof doen, koop dan 1 meter,
en knip het patroon bij het smalste
deel (het kruis, natuurlijk) door, waar
door de beide delen tegen elkaar in
gelegd kunnen worden, en zo stof be
spaard wordt. Dan wel op naden in
dit smalle deel - rekenen. De patronen
zijn er op gebaseerd, dat er naden aan
geknipt worden, en vooral niet te klei
ne, want nylon rafelt erg. Er moet
trouwens elastiek in de bovenkant en
in de pijpen geregen kunnen worden;
een reden te meer om fikse naden aan
te knippen.
Bij het bekijken van de patronen van
de broekjes zult U zeker zien. dat de
stukken, die uitlopen op 7 cm breedte,
twee aan twee aan elkaar gezet moe
ten worden en de enige naden in bet
geheel vormen. Om nu het aantrekken
te vergemakkelijken en de broekjes
toch goed te laten sluiten, gaan wij
deze stukken inrimpelen met lastex
garen, en wel over een flinke breedte,
iets van 15 cm aan iedere kant. Naar
keuze kunt U hierachter een verster
king van nylon meerimpelen. Verder is
er over de broekjes eigenlijk niet veel
meer te vertellen, de weg wijst van
zelf. Indien U dit wilt kunt U in het
kruis nog een versteviging aanbrengen,
doch strikt nodig is het niet. De stip
pellijnen op de afbeeldingen zijn van
zelfsprekend hulplijnen, getrokken om
het tekenen van de patronen te ver
gemakkelijken.
Wat de b.h. betreft, ook deze is zeer
eenvoudig. Deze trapezium-grondvorm
wordt in de Amerikaanse badpakken-
industrie veel gebruikt, omdat het
model op vele verschillende soorten
figuren past. In dit patroon staat ook
een stippellijn aangegeven, op het
JJENK ERICH is ten ras-artist. Dat
n mag in ieder geval gezegd worden.
Reeds vanaf zijn zevende jaar ont
wikkelde hij zich tot een opmerkelijk
goede jongenstenor. Dat was in de tijd,
toen in de Krijtbergkerk op de Singel
te Amsterdam Anton Terstege nog de
dirigeerstok hanteerde en de grote
Boele het orgel bespeelde. De Erichs
gingen er met hun zes zonen en vier
doehteren trouw ter kerke en het was
toen reeds duidelijk dat het gezin, dat
nu allang is uitgezwermd, over een
meer dan gemiddelde artisticiteit be
schikte. Torn, Martin en Alphons Erich
hebben dit later wel bewezen. Achttien
jaar was Henk, toen hij zich door
moeder Natuur de baard uit zijn keel
liet verwijderen en van toen af begon
zijn ster aan het firmament der zan
gers langzaam maar steeds opvallen
der te schitteren en steeg hij als „En
rico" op naar de sferen waar naar hij
meende zijn hoogste roeping lag. Hij
zong vele soli in kerkkoren en trad
een enkele maal op in een beroeps
milieu. Totdat....
Moeten wij Enrico vergelijken met
de Engel Lucifer, die met brandende
vleugels uit de hoogste hemelen in de
diepste afgronden naar beneden ge
slingerd werd of met Icarus, wiens
zonverblinde hoogmoed hem eveneens
op de aarde van het amateurisme deed
neertuimelen?
Het ïou niet vriendelijk zijn dit te
doen en ook niet juist. Want is een
„Dindonne*iU roti a la St. Hubert avec
compote fine" of een „Langouste a la
Richard" door de kok Henk bereid
niet even goddelijk en een kozing
voor de tong als Enrico's fervente
vertolking van de liefdesdrama's uit
de opera's van Verdi....?
Toen Henk een patroon ontmoette
die begrip voor „Enrico" toonde en
hem tot een nummer op één der grote
wijnfeesten maakte, was wel de meest
gewenste oplossing gevonden. Toen
zong Enrico de troubadour achter het
fornuis van Henk de kok en laafde hij
zijn gasten met spijzen en muzische
dranken beide.
Als men hem vraagt of Henk Enrico
zou willen worden of dat Enrico Henk
zou willen blijven dan weet hij het
niet en blijkt het, dat hij evenals zijn
lotgenoot-artisten, ondanks de hevige
(muzikale) interesse die een Italiaanse
operazangeres voor hem koestert en
ondanks zijn nauwe relaties met Ben-
jamino Gigli aan de schizophrenie
als voorwaarde voor het ware kunste
naarsschap niet heeft kunnen ontko
men.
Het gevecht tussen Henk en Enrico
werd nog niet beslecht
midden, en dit is de plaats waar U de
stof moet rimpelen, zo stijf mogelijk,
en dan waarschijnlijk nog een beetje
in plooitjes zult moeten naaien, zodat
niet meer dan 1% a 2 cm breedte over
blijft. Door dit te doen maken wij, dat
de beide bovenhoeken van het trape
zium meer naar het midden komen, en
voor U het weet hebt U de gewenste
b.h.-vorm al in handen. Aan alle vier
de hoeken komen nu banden, de bo
venste gaan om de nek, de onderste om
de rug, het geheel wordt gezoomd en
afgewerkt, en het zwempak is klaar.
JTIT STAAT ER NU erg gemak se-
lijk, maar wij willen toch wel even
opmerken, dat men een behoorlijke
routine moet hebben om deze bad
pakken in elkaar te kunnen zetten,
vooral omdat nylon een materiaal is,
dat zich niet gemakkelijk laat ver
werken. Het is namelijk zo glad. dat
het ieder moment onder de handen
vandaan glijdt en het rafelt erg, waar
door steeds Engelse naden o.d. ge
maakt moeten worden. Ook raden wij
U nog aan, de ingehaalde ruimte in
de b.h. van achteren met een lapje
tegen te voeren, ter meerdere sterkte.
En dan, natuurlijk, nylongaren ge
bruiken en eventueel biaislint o"k van
nylon, als U het krijgen kunt. Doet U
dit niet. dan zal een katoenen draad of
afwerking het gehele snel drogende
effect van Uw badpak te niet doen. ter
wijl U het anders rustig in Uw hand
tasje mee kunt nemen, zowel voor, als
na het bad!
AMUSEMENT
CAFé RESTAURANT „De RUSTEN
DE JAGER": Dagelijks Trio Pim
Tholen. Vrijdags Trio Jaeoda met-
zang van Dorothy Morris.
CAFé RESTAURANT „DE OUDE
PRINS": dagelijks 7.30 uur, Trio
Gé Bakker.
DANCING CAFé NIEUWENDIJK;
Dagelijks de Arditi's, n.m. 8 uur.
tot 's nachts 2 uur.
DANC NG „LA CUBANA": Dagelijks
tot v.m. 2 uur, Vrijdag, Zaterdag
en Zondag tot 4 uur, Latin Ameri
can Night Club.
DANCING „DE RUSTENDE JAGER":
Zaterdag en Zondag, Orkest Fred
die Hu".
BAR DE LA RUÏNE: Dagelijks tot
v.m. 2 uur: Bar-entertainment
Jackson en Petersen.
BIOSCOOP DE RUSTENDE JAGER
Vrijdag-, Zondag- en Dinsdagavond ta
8.30 uur en Zondagmiddag te 2.30 uur:
,Don Camillo" (alle leeftijden). Za
terdag-, Maandag- en Woensdagavond
te 8.30 uur: „Zij was zeventien jaar'.
(18 jaar). Donderdag 30 Juli te 7
uur en te 9.30 uur „Limelight". Vol
gende week definitief de Kronigsfilm
van de Koningin Elisabeth II van
Engeland. „Een koningin werd ge-
krond". Vanaf Vrijdag 31 Juli 's mid
dags te 2.30 uur en 's avonds te 8.30 u-