I s, 1 I OnZe BaDsMoEs I Nylon: de ideale badpakstof Mevr. Reitsma: etsnaald en burijn h t g'S.s i'Sd73 f I JB.k Enrico, de troubadour vecht met Henk, de cuisinier Oq Geen behoefte aan experimenten BERGEN VIERT IN AUGUSTUS EEN ECHT LANDELIJK FEEST RINGSTEKEN EN EEN „NEUTJE" TOE ns u •S-a s g cc -Q M e T3 a> o c c— Licht, geen belemmering van bewegingen en direct droog Hoe een badpak gemaakt kan worden ER ZIJN NIET zo heel veel mensen, die de beide eigenschappen van cuisinier en troubadour in zich verenigen. „Enrico Erich" is echter één van hen. Met hetzelfde gemak ivaarmee hij de gasten van de Rustende Jager met een „Riz de veau braissé a la Joinville" in verrukking brengt enthousiasmeert hij zijn publiek met een „Canzone prediletta" van Enrico Caruso. Het laaiende vuur dat voor beide nodig is, brandt in het eerste geval in zijn fornuis, en in het tweede in zijn hart. Maar de kok heeft het gewonnen AGENDA: 2 tflW 2 h 20 M o rt tj Kg '5 WZ o >0 B o a«^ g e 5 01 ns Ql •e T e 5 0 01 cj d So 63 3 to 0) IV a e cr 0) Ni .63 c 0 Q) k. VS 0 c 0 63 a 01 VS 69 Cs HC 0 r» VS "C c 63 "e 2 0 VI 63 8 fcJO O Vi O 63 VS <0 Qï v» VS O s 69 !v ws en "c" 01 O L. ÖO c "-Ö .0 0) S 01 •8 0 VS E QJ "O Q] s k 0) VS 3 C5 ■v 0) 3 O de 01 •"2 0 Jv !v 0) c k. 0 0 d «0 O) h. fcJO E E .01 63 63 E 01 «V 6/1 01 E a Vrijdag 24 Juli 1953 BERGER BAD COURANT (Van onze redacteur beeldende kunsten) PAS TOEN ZIJ op de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten te Am sterdam in het schilderen studeerde, ondekte Elizabeth Valenca, een amper twintigjarige hoofdstedelinge, dat haar belangstelling veeleer naar het spel van zwart en wit, naar "de zuiver afgetekende vorm uit ging, dan naar de klank der kleuren. Zo begon zij, nog vóór zij haar studie geheel had voltooid, onder leiding van haar leermeester, prof. Dake, te etsen. In het vijfde en zesde jaar van haar opleiding wijdde zij zich onder leiding van prof. Dupont, toentertijd een haanbreker op het gebied der grafische kunsten, geheel aan het graveren. Sindsdien zijn burijn en etsnaald haar grote liefde gebleven. Weliswaar schildert zij nog een enkele maal, maar het is noch haar sterkste, noch haar zuiver ste uiting. In ets en gravure is zij volledig zichzelf. Mevrouw Elisabeth Reitsma- Valenca aan het werk met haar etspers r\E JONGE KUNSTENARES had h* haar opleiding allerminst cadeau gekre n. Reeds toen zii zich voorbe reidde op het toe latingsexamen van de Academie, be steedde zij een deel van de dag aan dia- mantkloven, tenein de het schoolgeld te kunnen betalen Dat werk heeft zij voortgezet, totdat zij kiaar was. Toen viel haar een Prix de Rome ten deel zodat zij het was in 1913 en zij was intussen vier en twintig jaar gewor den een reis naar Italië kon maken. Niet i is is zij haar roeping vol ledig trouw kunnen blijven. Dat was in de eerste jaren van haar huwelijk met de gemeente-ambtenaar en littera tor mr J. Reitsma, toen achtereenvol gens haar drie kinderen geboren wer den, allerminst gemakkelijk. Een gezin met jonge kinderen stelt zulke hoge eisen aan de moeder, dat er van ander werk maar zeer weinig komt. Naar mate echter de kinderen groter wer- d -i. kwam er ook weer meer ruimte voor de kunst in haar leven. Sinds dien is de ster van Elizabeth Reitsma Valenca snel gestegen. Zij werkte veel voor zichzelf. Het is nu eenmaal e hartstocht van een kun stenaar, de dingen te maken die hijzelf mooi vindt. Om in zijn levensonder- noud te kunnen voorzien is hij echter vaak van opdrachten afhankelijk. Me- v. luw ReitsmaValenga kende beide, de hartstocht van de vrije schepping én de noodzaak van de opdracht. Zij zijn in haar leven geen tegenstelling D. P. VAN WIGCHEREN geweest. Zij heeft series postzegels ont worpen, zij tekende en graveerde een fraai portret van koningin Wilhelmina in opdracht van de Leidse universiteit, zij maakte ex-libris en portretten en wat haar hand verder te doen vond. Inzonderheid portretten heeft mevr. Reitsma steeds graag gemaakt. Haar boeit steeds opnieuw het contact met haar sujetten; zij probeert deze vooral psychologisch te benaderen en slaagt daarin vaak voortreffelijk. Maar ook uit een oogpunt van compositie zoekt zij hier telkens naar nieuwe mogelijk heden, naar variatie. Kinderportretten bijzonder moei lijk, omdat een kind slecht poseert; het kan niet stilzitten en wordt al gauw „lastigbrachten haar tot het maken van dierstudies. Het dier im mers, dat zich van menselijke verlan gens en strevingen niets aantrekt en voortdurend in beweging is, eist een scherpe observatie en een vaste hand, wil er een zuivere uitbeelding ont staan. Het vormt dus uitstekend stu diemateriaal voor degene, die zich ten doel stelt, de stee„s wisselende uit drukking van het kind op papier vast li leggen. 70 echter heeft mevrouw Reitsma *- ook liefde voor het dier gekregen. Verder heeft het landschap steeds haar belangstelling gehad, zowel als achter grond voor naar portretten als om zichzelfs wil. In haar stijl van werken is mevrouw Reitsma zichzelf gelijk gebleven, haar visie heeft zich uiteraard verdiept. Ze heeft geen behoelte aan experimenten, aan verandering van uitingsvorm. In tegendeel heeft zij een voorkeur voor een welhaast klassieke vormgeving; hierin kan zij zich het best uitzeggen. Dat wil niet zeggen, dat zij nooit ex- enteert. Ze maakt soms werk in „progressieve" zin, dat echter zorgvul dig in portefeuille wordt gehouden. Het dient als compositiestudie. Want dit waardeert ze vooral in de hedendaagse stromingen: dat ze het in de oplossing van problemen op het stuk van com positie zeer ver hebben gebracht en QP INITIATIEF van burgemeester dr W. Huygcns en de heer G. Fransen, voorzitter van dc „Kennemer ruiters", zal op Donderdag 13 Augustus om 2 uur in de Stationsstraat een ringstekerij worden georganiseerd. Aan de veehou ders en handelaren, die over een paard beschikken is verzocht aan dit lande lijk feest hun medewerking te verlenen en in boerenkleding te verschijnen. Het verschijnen met mooie wagens en getoiletteerde paarden zal door de jury, beslaande uit de burgemeester en de heren G. Fransen, M. Veldt, Jb. Swaag, H. Bruin, K. v. d. Berg, C. Blan- kendaal, P. Roozing en J. Laan, afzon derlijk worden beoordeeld. Voor het schoonste geheel is een extra beloning beschikbaar gesteld. Het is de bedoeling van dit ringste ken een gezellig feest te maken. Alle deelnemers krijgen na afloop een glaasje neut"', de winnaars één extra. De prijsuitreiking vindt plaats op het open terrein tegenover „Kranenburgh" aan de Hoflaan. Daarna treden de Westfriese dansers op en na afloop wordt gemeenschappelijk gedanst op harmonicamuziek. Het programma luidt: 13.15 verzamelen op terrein tegenover „Kranenburgh" aan de Hoflaan. (In optocht naar de Stationsstraat) 14.00 Ringstekerij in de Stationsstraat. 16.00 Sluiting en glaasje neut. 19.30 prijsuitdeling op terrein tegenover „Kranenburgh" aan de Hoflaan. 20.30 Westfriese dansers. 21.00 Gemeenschappelijk dansen. Reglement: 1. Op wagens moet een vrouw ringste ken. 2. Meerdere ruiters mogen niet op het zelfde paard rijden. 3. Het is niet geoorloofd dat door 1 per soon deelgenomen wordt aan beide nummers (onder de man en inge spannen). 4. De paarden mogen gezadeld en onge- zadeld bereden worden. 5. Het inleggeld per persoon bedraagt f 1. 6. Er worden 10 prijzen uitgeloofd: Ruiters: le prijs f30.2e prijs f20. 3e prijs f 10.4e prijs f 5. 5e prijs f 2.50. Wagens: le prijs f30.2e prijs f20. 3e prijs f 10.4e prijs f 5. 5e prijs f 2.50. Men kan zich tegen betaling van f 1. inleggeld opgeven bij de juryleden en op het gemeentehuis uiterlijk tot 8 Augustus en uitsluitend Bergenaren! (Meisjes uit andere gemeenten samen met een Bergense man mogen meedoen). ongekende mogelijkheden hebben ont dekt. Haar vasthouden aan haar eigen stijl sluit dus waardering voor die van anderen alle ïinst uit, integendeel. De heer en rr vrouw Reitsma heb- b< anderhalf jaar geleden de hoofd stad verlaten om zich in een kleine, maar riante villa aan de Zuidlaan te Bergen te vestigen. De verhuizing heeft geen einde gemaakt aan de artistieke activiteit van de kunstenares. Sinds dien zijn integendeel nog vele fraaie prenten van haar pers gekomen. Het portret van een bekende Rotterdamse advocaat lijkt mij een hoogtepunt in haar oeuvre te vormen. IJEZER DAGEN ontdekte ik ineens tussen héél wat natuui lijke zomerweelde een „dood zieltje" om met Gogolj te spreken. Ik zat zelfs naast haar; de verf zat vingers dik op haar gezicht en viel er, zodra het waaide, bij brokken als stucadoorsel af. QP ENKELE soorten strandkledij: Dat is iets, waar je voor je eigen plezier mee loopt en waar anderen zich over zitten te ergeren. DERGEN in de zomer doet mij vaak denken aan een spreuk van Salomo. En wei deze: Uwe ogen zullen naar vreemde vrouwen zien en uwe tong zal verkeerdheden spreken QPU is trouwens méér dan vermoeiend met uw citeren van allerlei specialisten en pseudo- specialisten. T\AT ZEGGEN ze meer, maar ik beschouw het als een compliment. REN AMERIKAANSE criticus heeft onlangs naar u aanleiding van een tentoonstelling van (hyperj- moderne schilderijen opgemerkt, dat de moderne school op een punt is gekomen, waarop haar problemen belangwekkender zijn dan haar werk. DEGRIJP je, hoe mannen zonder auto met vrou- wen omgaan? afgeluisterd gesprek). VEN NIEUWE „terrassier"; Hebt Ge rechter Tho- mas al gezien? JIJ STOND aan het strand en tuurde, tuurde, tuurde over „la grande tristesse" plagiaat van Van Kampen, hetgeen betekent: de zee). Zij tuurde naar niets. Of was het wachten op een avonjtuur QESPREK tussen twee intellectuelen: „Weet je, women are never at ease with themselves when they have ideas ANDERE conversatie: „Natuurlijk heb ik haar goed gekend, van naam en familie. Maar wij hebben elkaar nooit ontmoet". JIJ WAS naar geijkte maat niet mooi. JJIE KRUL van voren zou haar van achteren beter gestaan hebben! JEUGDIG Bergen-novietje: Zeg hoe leer je hier eigenlijk jongens kennen? ^REETJE van de week: Hebt Ge reeds geparkeerd? DELL O: Laat men bedenken, dat het hier niet slechts een locaal, maar wel- haast een nationaal belang betreft. Nou' wat zegt U van dat zomerdagje? JELEURSTELLING: Hè. jasses C. PAARD. <D 5-i O -4-» 4-» 0) -5 Q Si kH' O w M <v s a CC 8>S G o w V g cn -o '3) g o S N "13 8 g O O M 1 0) "P "O <n o 53 st> <u Ja o u Jg s- VL> T W 2 H 8 uz "tf 5 t- S O IP 3 O Tl feu M a o N 0) bc u 13 _f5 "5 "o C.S (8 N w *0 G a 8 •H o J3 55 ■m a .Hg 2 Jg E 5 ra In „15 3 N «"S h a3 u-°Js ■2 «5 3 G H 2 3> o a g A O M CC B 5 "-1 W c c u »r M) 3 M o 0 u-i 5®. o 10 :E «E O 'g 2 a-ë o a tl w cc 2 -v "3 N QJ T3 tens SP ra 2 "b O ra "B .5 -Q <D S—1 TJ cJ 2 co jy O -Q o n A .Si cc w N s w O S 5 2 z egfl.S 0-C s2 y -M e^h u.y 0 g J ON— r- c N o e- 5 c - 2 £SÊ dj -«-» 2 5"g u-g 3 5 I S e b.« L S c S.S 6?t" Ai C M Li 41 k r. C a 4) rÏ PJ i>t t3 w 7- U n. C ÏT T3 aj *- 2 C el8 - "g'3 o'S -Ti s o 5'SS 5 .5 '5 -r <d :z? cc Ti o 5 •C re 1 r co o 1 - j c 1 S c hr r c - tr> T3 c C CO c w C W bfl At O Xw w 2 - C U c.ë c E-o J - <v i ai -o C-b 0 N C y.tï i to p .2 C N C <y C M g. ©t: T! L s S Li c z I w I -O OJ t-i c J WD 0 S-O- g CC C W t-, -© 3 O G N ■4» fciTJ 5 o. 2 c 5 O-S N Ai W 4i .2-© cox: cc x; cc co ï-o d) IC T in Uj "S §s E >3 10 tct; T-i 'a 'Z c a t-, c cc a cc c'' Q," N ©-e C C ccf: t: o x ITi O in „E n 5 Vrijdag 24 Juli 1953 BERGER BAD COURANT JJt/ U BEKEND IS, dat letterlijk alle materialen voor zon- en bad kleding modieus zijn in dit seizoen, willen wij ditmaal eens Uw aandacht op een speciale stof vestigen, daar deze zich bijzonder goed voor het maken van een badpak leent, omdat hij zo gauw droog is en niet rekt of vervilt. Wij hebben namelijk het oog op nylon, dat ook door de badpakkenf abrikanten reeds enige jaren lang tot, het moet gezegd worden, hoe langer hoe geslaagder modellen verwerkt wordt. rtE ONAANGENAME en voor velen onoverkomelijke hinderpaal bij het aanschaffen van een dergelijk badpak is echter, dat de prijzen voor de goede modellen over het algemeen on betaalbaar hoog zijn, tenminste als men in aanmerking neemt, dat men van een dergelijke aanschaf slechts per jaar een relatief klein aantal keren genoegen beleeft. Wil men toch van de zo pret tige eigenschappen van nylon voor een badpak, het snelle drogen, profiteren, dan zit er weinig anders op dan een stuk te kopen en eens te experimen teren, of er voor uzelf geen badbak en voor de heren der schepping geen zwembroek, van te maken valt. Deze en andere overwegingen heb ben Uw moderedactrice er toe gebracht, eens in de winkels te gaan speuren naar een soort nvlon. die niet zo door zichtig moest zijn als de meeste van deze stoffen, maar toch ook weer niet te dik. en niet te duur. Het resultaat was volkomen bevredigend, want nylon bleek in een van de grote waren huizen te kust en te keur te koop. en in zwart een uitstekend, ondoorzichtig materiaal on te kunnen leveren voor het beoogde doel. Kosten aan stof ca. tien gulden, (n.l. 1.30 meter), verder wat fournituren. Daar de hieruit gemaakte zwem broek resp. badpak zo'n succes was, dat verscheidene bevriende echtparen ook een dergelijke nylon-set op hun va- 1 V fa cantielijst geplaatst hebben, meenden wij er goed aan te doen met naald en draad vertrouwde lezeressen het idee door te geven. Vooropgesteld natuur lijk, dat U zich, bij het zwemmen althans, voldoende van de thans heer sende eendelige zwempakmode kan losmaken om in een dergelijke geen bewegingen belemmerende bikini het sop te kiezen, kunt U jarenlang ple zier van weinig geld en wat moeite beleven. VO ALS U AAN de hierbij af- gedrukte op schaal verkleinde patronen kunt zien, is het model zeer simpel. Wij willen niet beweren, dat deze patronen de toets van iedere cri- tiek zullen kunnen doorstaan, doch in de practijk hebben zij in ieder Eeval bewezen uitstekend bruikbaar te zijn. U koopt dus voor een tweedelig dames- badpak en een herenzwembroek samen 1.30 meter ondoorzichtig nylon. Hier krijgt U ze royaal uit. Wilt U het van minder stof doen, koop dan 1 meter, en knip het patroon bij het smalste deel (het kruis, natuurlijk) door, waar door de beide delen tegen elkaar in gelegd kunnen worden, en zo stof be spaard wordt. Dan wel op naden in dit smalle deel - rekenen. De patronen zijn er op gebaseerd, dat er naden aan geknipt worden, en vooral niet te klei ne, want nylon rafelt erg. Er moet trouwens elastiek in de bovenkant en in de pijpen geregen kunnen worden; een reden te meer om fikse naden aan te knippen. Bij het bekijken van de patronen van de broekjes zult U zeker zien. dat de stukken, die uitlopen op 7 cm breedte, twee aan twee aan elkaar gezet moe ten worden en de enige naden in bet geheel vormen. Om nu het aantrekken te vergemakkelijken en de broekjes toch goed te laten sluiten, gaan wij deze stukken inrimpelen met lastex garen, en wel over een flinke breedte, iets van 15 cm aan iedere kant. Naar keuze kunt U hierachter een verster king van nylon meerimpelen. Verder is er over de broekjes eigenlijk niet veel meer te vertellen, de weg wijst van zelf. Indien U dit wilt kunt U in het kruis nog een versteviging aanbrengen, doch strikt nodig is het niet. De stip pellijnen op de afbeeldingen zijn van zelfsprekend hulplijnen, getrokken om het tekenen van de patronen te ver gemakkelijken. Wat de b.h. betreft, ook deze is zeer eenvoudig. Deze trapezium-grondvorm wordt in de Amerikaanse badpakken- industrie veel gebruikt, omdat het model op vele verschillende soorten figuren past. In dit patroon staat ook een stippellijn aangegeven, op het JJENK ERICH is ten ras-artist. Dat n mag in ieder geval gezegd worden. Reeds vanaf zijn zevende jaar ont wikkelde hij zich tot een opmerkelijk goede jongenstenor. Dat was in de tijd, toen in de Krijtbergkerk op de Singel te Amsterdam Anton Terstege nog de dirigeerstok hanteerde en de grote Boele het orgel bespeelde. De Erichs gingen er met hun zes zonen en vier doehteren trouw ter kerke en het was toen reeds duidelijk dat het gezin, dat nu allang is uitgezwermd, over een meer dan gemiddelde artisticiteit be schikte. Torn, Martin en Alphons Erich hebben dit later wel bewezen. Achttien jaar was Henk, toen hij zich door moeder Natuur de baard uit zijn keel liet verwijderen en van toen af begon zijn ster aan het firmament der zan gers langzaam maar steeds opvallen der te schitteren en steeg hij als „En rico" op naar de sferen waar naar hij meende zijn hoogste roeping lag. Hij zong vele soli in kerkkoren en trad een enkele maal op in een beroeps milieu. Totdat.... Moeten wij Enrico vergelijken met de Engel Lucifer, die met brandende vleugels uit de hoogste hemelen in de diepste afgronden naar beneden ge slingerd werd of met Icarus, wiens zonverblinde hoogmoed hem eveneens op de aarde van het amateurisme deed neertuimelen? Het ïou niet vriendelijk zijn dit te doen en ook niet juist. Want is een „Dindonne*iU roti a la St. Hubert avec compote fine" of een „Langouste a la Richard" door de kok Henk bereid niet even goddelijk en een kozing voor de tong als Enrico's fervente vertolking van de liefdesdrama's uit de opera's van Verdi....? Toen Henk een patroon ontmoette die begrip voor „Enrico" toonde en hem tot een nummer op één der grote wijnfeesten maakte, was wel de meest gewenste oplossing gevonden. Toen zong Enrico de troubadour achter het fornuis van Henk de kok en laafde hij zijn gasten met spijzen en muzische dranken beide. Als men hem vraagt of Henk Enrico zou willen worden of dat Enrico Henk zou willen blijven dan weet hij het niet en blijkt het, dat hij evenals zijn lotgenoot-artisten, ondanks de hevige (muzikale) interesse die een Italiaanse operazangeres voor hem koestert en ondanks zijn nauwe relaties met Ben- jamino Gigli aan de schizophrenie als voorwaarde voor het ware kunste naarsschap niet heeft kunnen ontko men. Het gevecht tussen Henk en Enrico werd nog niet beslecht midden, en dit is de plaats waar U de stof moet rimpelen, zo stijf mogelijk, en dan waarschijnlijk nog een beetje in plooitjes zult moeten naaien, zodat niet meer dan 1% a 2 cm breedte over blijft. Door dit te doen maken wij, dat de beide bovenhoeken van het trape zium meer naar het midden komen, en voor U het weet hebt U de gewenste b.h.-vorm al in handen. Aan alle vier de hoeken komen nu banden, de bo venste gaan om de nek, de onderste om de rug, het geheel wordt gezoomd en afgewerkt, en het zwempak is klaar. JTIT STAAT ER NU erg gemak se- lijk, maar wij willen toch wel even opmerken, dat men een behoorlijke routine moet hebben om deze bad pakken in elkaar te kunnen zetten, vooral omdat nylon een materiaal is, dat zich niet gemakkelijk laat ver werken. Het is namelijk zo glad. dat het ieder moment onder de handen vandaan glijdt en het rafelt erg, waar door steeds Engelse naden o.d. ge maakt moeten worden. Ook raden wij U nog aan, de ingehaalde ruimte in de b.h. van achteren met een lapje tegen te voeren, ter meerdere sterkte. En dan, natuurlijk, nylongaren ge bruiken en eventueel biaislint o"k van nylon, als U het krijgen kunt. Doet U dit niet. dan zal een katoenen draad of afwerking het gehele snel drogende effect van Uw badpak te niet doen. ter wijl U het anders rustig in Uw hand tasje mee kunt nemen, zowel voor, als na het bad! AMUSEMENT CAFé RESTAURANT „De RUSTEN DE JAGER": Dagelijks Trio Pim Tholen. Vrijdags Trio Jaeoda met- zang van Dorothy Morris. CAFé RESTAURANT „DE OUDE PRINS": dagelijks 7.30 uur, Trio Gé Bakker. DANCING CAFé NIEUWENDIJK; Dagelijks de Arditi's, n.m. 8 uur. tot 's nachts 2 uur. DANC NG „LA CUBANA": Dagelijks tot v.m. 2 uur, Vrijdag, Zaterdag en Zondag tot 4 uur, Latin Ameri can Night Club. DANCING „DE RUSTENDE JAGER": Zaterdag en Zondag, Orkest Fred die Hu". BAR DE LA RUÏNE: Dagelijks tot v.m. 2 uur: Bar-entertainment Jackson en Petersen. BIOSCOOP DE RUSTENDE JAGER Vrijdag-, Zondag- en Dinsdagavond ta 8.30 uur en Zondagmiddag te 2.30 uur: ,Don Camillo" (alle leeftijden). Za terdag-, Maandag- en Woensdagavond te 8.30 uur: „Zij was zeventien jaar'. (18 jaar). Donderdag 30 Juli te 7 uur en te 9.30 uur „Limelight". Vol gende week definitief de Kronigsfilm van de Koningin Elisabeth II van Engeland. „Een koningin werd ge- krond". Vanaf Vrijdag 31 Juli 's mid dags te 2.30 uur en 's avonds te 8.30 u-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 12