V. Est moest alleen capituleren voor Tour-winnaar Bobet Van Est gaf alles wat hij geven kon Verrassende vierde plaats van Wagtmans Glorieus slot, ondanks groot aantal uitvallers DE STAND IN DE TOUR Wagtmans keek de grote Magni in de gekromde rug Schiphol ontving mr Chaplin derlarnp week-end C ONGEVAL OP !{N „MAURITS" Nederlandse ploeg hield stand in tijdrit Kwestie van minuten De Vierdaagse te Nijmegen De laatste loodjes Hoe Pellenaars het ruzietje oploste Tips voor Hilversum Verborgen houden is geen religieuze plicht Niet Charley, maar John ZATERDAG 25 TTT.T •ie dan!" Tegelijkertijd jn en begon met lang- ïr de wonderlamp te 'om en Pam met ang- Eerst leek het, of maar plotseling hoor- i een suizend geluid, het door het bos en een klein zwart neger- s. Het maakte een die rong toen in de hou- :ei het evenals de Meesterr Ali geroepen ■r beveelt..Ali ge- aar Pirn. Pam en Pom geen antwoord geven, hrik u«er elkaar heen niets anders dan het n mond annriaren. pera (gr.). (In de pauzes I „Anna Bijns en de haar tijd", causerie.) .0 Katholiek Thuisfront u-treportage. 16.30 Ves- iienst. 18.00 Zangdienst. listert naar Uw vragen", tmroeporkest en orkest dat?", causerie. 19.4S jrara. 20.40 „Psmith, spel. 21.30 Promenade- rtualiteiten. 22.20 Mu- i Avondgebed en Litur- 2300 Nieuws. 23.15— k. 298 m.s 8.00 VARA, 30 1KOR, 12.00 AVRO. 30 VARA, 20.00—24.00 ieuws en weerberichten, enberichten. 8.20 Gram. Lteland. 8.40 Nederlandse Sport- en duivenberich- jngebaande wegen", cau- ibitum. 9.45 „Geestelijk 10.00 Voor de kinde- irmde Kerkdienst. 12.00 sn en lichte muziek, .enen, heren!". 12.45 Or- uws. 13.05 Mededelingen Reportage. 13.45 Gram. king. 14.20 Kamerorkest Toneelbeschouwing. 15.30 1953: Mannenkoorzang. iziek. 16.30 Sportrevue. rk en wereld", causerie, kerkelijk er£", causerie, ugd. 17.50 Sportjournaal. :n sportuitslagen. 18.30 Discussie. 19.15 Weense ieuws. 20.05 Lichte mu il Festival 1953: Sopraan 3evar. programma. 22.00 12.20 Ronde van Frank- smuziek. 23.00 Nieuws, of gram. 23.2524.00 DAG 27 JULI I. 402 m.: 7.00—24.00 Mieuws. 7.10 Gram. 7.15 7.45 Een woord voor de i en weerberichten. 8.18 8.45 Gram. 9.00 Voor oor de vrouw. 9.35 Gram. st. 1100 Gram. 11.30 5 Voor boer en tuinder. Tuinbouwmededelingen. rt. 12.59 Klokgelui. 13.00 var. muziek. 13.45 Gram- eugd. 14.35 Gram. 14.45 5-15 Gram. 15.30 Sopraan jbellezing. 16.30 Sopraan- mbel. 17.00 Voor. de kleu- lermuziek. 17.45 Rege- Ir. F. C. van Loenen: ieuw-Guinea's Zuidkust". Orkest, 18.30 Sport. 18.35 ooi en cello. 19.00 Nieuws I. 19.10 Gevar. muziek. Staat", causerie. 19.45 20 00 Radiokrant. 20.20 idetafelgesprekken. 21.15 21.40 Interscholaire larlem. 22.05 Gram. 22.45 g. 23.00 Nieuws en SOS- Gram. 23.25—24.00 Idem. II, 298 m.: 7.00—24.00 Nieuws. 7.10 Gram. 8 00 •am. 9.00 Morgenwijding. Voor de huisvrouw. 9.35 .40 Gram. 11.00 Voor- roeporkest en solist. 12.00 Land- en Tuinbouwmede- „In 't spionnetje". 12.38 3.00 Nieuws. 13.15 Mede- i. 13.20 Metropole-Orkest. er om in de wereld?". Gram. 14.30 Voordracht, n piano. 15.15 Voor de am. 17.30 Voor de pad- ram. 17.50 Militaire cau- uws 18 15 Interview en Ichte muziek. 19.15 Cau- hte muziek. 19.45 Rege- J. K. Melse: „Arbeids- e landbouw 1953". 20.00 [ansei und Gretel", opera. 22 00 Dansmuziek. 22.25 00 Nieuws. 23.1524.00 van de Staatsmijn eleen raakte Donder- bedieningsman Geleen bekneld tussen is met het gevolg, dat d gedood. Het slachtof- en vader van zes km- bij zwemmen in verdronken in de buurt van Kijk- e Manfred Hill, afkom- in zee verdronken. de stroom gegrepen en jarige Jan van der vvai ft nog een poging Se* jden. maar hii is daar Een uur tevoren wero en Scheveningen U" -jarige Rupert Reschke (Van een speciale verslaggever) §LECHTS een toevallige omstandigheid kan ver hinderen, dat Louison Bobet de zege in de 40ste Tour de France behaalt. Gisteren in de tijdrace van Lyon naar St. Etienne, toen hij de hulp van zijn personeel moest missen, en alleen op eigen krachl was aangewezen, heeft Bobet zich onbetwist meester getoond over allen, die nog deel uitmaken van Goddets Rondeleger. Verrassing heeft de zege van de Fransman (in 1 uur 49 min.) niet gebracht, daar hel geen geheim was, dat het parcours voor deze rit tegen het horloge heim als het ware om het lijf was gegoten. Bobet kon aan de verwachtingen voldoen, doch zijn ploegmaten zagen zich de kaas van het brood gegeten door twee „kaaskoppen", leden van de Nederlandse equipe, welke ongeacht de plaats welke zij straks in Parijs in het algemeen ploegenklassement zal in nemen, de succesvolste, meest besproken en meest ge roemde equipe van do Cinquantenaire is geweest. Marcel Bidot had gisteren beschikt, dat zijn team met temporijders als Bobet, Le Guilly, Rolland, Geminia- ni, Lauredi en Teisseire, de achterstand van acht minuten wel eens ongedaan zou maken. De victorie in Parijs moet volledig zijn: Bobet Tour-winnaar en Frankrijk Nationaal eerste in de ploegenrangschik- king. Dit is de wensdroom van maarschalk Bidot. Voor wat zijn plannen van gisteren betreft, zag hij zich door Van Est, Wagtmans en Voorting gedwars boomd. Met het geweld, dat Bobet, Le Guilly en CEN TIJDRIT is altijd moeilijk te vol- gen en om in staat te zijn belang wekkende bijzonderheden te verteken over de prestaties zijn de verslaggevers gedwongen rekensommetjes te maken van gemiddelde uursnelheden, tussen tijden, totaaltijden en wat dies meer zij. Maar laten wij eerst iets vertellen van het parcours, dat zo'n belangrijke rol heeft gespeeld in deze tijdrit. Men moet bewondering hebben voor de or ganisatoren, die er in zijn geslaagd dit traject te vinden. De weg ging over heuvelen en door dalen met hoogtever schillen van maximaal 700 meter. Het wegdek was over het algemeen goed. maar het aantal bochten overtrof de stoutste verwachtingen. Bijna geen rechte gedeelten waren in het 70 km lange traject opgenomen. De wegen slingerden als lianen door het vriende lijke, zonnige en hier en daar schaduw rijke landschap. Wij hoorden verluiden, dat een kenner van de streek het aan tal bochten op 1200 schatte, hetgeen be tekende één bocht op elke 60 meter.... Vele van deze bochten waren flauw, maar een groot percentage bleek scherp tot haaks te zijn, waardoor hoge eisen werden gesteld aan de stuur- en rem- kunst van de renners. Wij hoorden de opmerking maken, dat een tijdrit op een parcours moet worden gereden, waai.'.p de tempo-rijders hun specifieke capa citeiten kunnen tonen, maar van tem po-rijden was geen sprake. Het was heuvel op, heuvel af en bij het dalen mocht de rijder geen ogenblik zijn con centratie verliezen, want dat zou hem tijd kunnen kosten of erger. Niet dat de specifieke klimmers in het voordeel zijn geweest, al is het opvallend, dat de Spanjaard Lorono hoog geklasseerd staat. De man die én goed klimt èn voortreffelijk daalt en deze eigenschap pen wist te combineren met de regel matigheid en het rhythme van een rou- leur, had de meeste kans op succes. ACHT KILOMETER buiten Lyon had men het startpunt uitgekozen. De organisatie liep, der traditie getrouw, op rolletjes. Elke renner had een wa gen bij zich, waarin een verzorger zat en een commissaris. Bovendien had men reservebanden en ander materiaal bij zich. Degenen, die onderaan de lijst stonden van de algemene rangschik king, vertrokken het eerst. Telkenmale met een tussenruimte van vier minu ten. De hoogst geklasseerden kwamen dus in de middaguren aan de beurt. Zo vertrok Bobet pas om 3 uur als laatste Op het hoogtepunt van de route, de op 910 meter hoogte gelegen Arpin, 22 km vóór de finish, werden tussentijden jp- Rolland ontketenden, liepen zij, de bonificatie van een minuut inbegrepen, precies.... 54 seconden in. Hoe dat mogelijk was? Omdat de successen van de Hollanders in deze Tour geen uitschieters zijn ge weest. De Nederlanders voelen zich in het selecte ge zelschap, dat Goddet rond zich heeft verzameld, uit stekend thuis. Wie daaraan onverhoopt nog twijfelde, behoeft slechts de ranglijst van deze tijdrit te be studeren. Wira van Est, in glanzende vorm en vechtend tot de laatste meter, werd tweede met een achterstand van 1 min. 45 sec. Tussen de Brabantse locomotief en Wagtmans. die van de tijdrit een achtervolgingsrace op Magni maakte, kon zich alleen de vinnige Schaei plaatsen. De Zwitser had 1 min. 2 sec. meer nodig dan Van Est en was slechts 38 se conden sneller dan onze Wouter. Gerrit Voorting was „the third man" van het witte legioen. Zijn 1.55.25 was voldoende om Nederland op de tweede plaats in het dagklassement te brengen, de schade tot een minimum te beperken en de Franse Noord-Oost- Centraal-ploeg 4 min. 57 sec. verder van de f 25.009.- te zenden. Nolten was jammer genoeg niet zo goed op dreef. Hij werd 32e in 1.56.19. Suykerbuyk en Roks legden de 70 km in dezelfde tijd van 1.59.23 af en deelden de 62e plaats en Hein van Breenen werd 70e in 2.01.10. In het algemeen klassement klom Wagtmans maar liefst naar de zesde plaats en staat Wim van Est thans dertiende. Zo liggen de papieren aan de vooravond van het laatste Tour-week-end. Bobet een betere klimmer is dan Van Est bleek ook in deze tijdrit. Want tot de Arpin liep de weg vrijwel voortdu rend omhoog, afgewisseld met kleine dalingen en op de 48 km won Bobet 1 min. 19 sec. op Van Est. Maar in de af daling liep de Fransman maar 26 sec. uit op onze landgenoot. Le Guilly, klimmer par excellence, was een slech te daler en hij, die nog derde stond op de Arpin, noteerde een tijd te St. Etien ne, welke hem slechts een veertiende plaats opleverde. De groene truidrager Schaer heeft wederom schitterend van zich afgebe ten, maar moest zelfs de tweede plaats in de etappe aan Van Est afstaan. Spon taan kwam hij onze landgenoot met diens prachtige rijden aan de finish ge- MUGOLIN (teukloos) voorkomt dat muggen U steken Pei flacon f 1,10 en 32 ct. (Adv Ine Med.) lukwensen „Wal heb ui goéd gereden' siste hij tussen zijn tanden. Bobet kreeg nog een lekke band. en kele kilometers voor St. Etienne. Het euvel was echter snel verholpen en toen hij ziin ronde in hei stadion had gereden, hadden de chrom.it.tlreur vnor hem een tijd afgedrukt van 1 uut 49 min. precies over de 70 km. een gemiddelde var 38 532 km per uur. Win van Est. die een lange tijd de snelste tijd van de dag had. met Wagtmans n; de tweede plaats, werd door Bobet dus beroofd van het winnen van een twee de etappe en Schaer nam de derdt plaats van Wagtmans over. De officiële uitslag van de 20ste etappe van Lyon naar St. Etienne, een tijdrit over 70 km., luidt: 1. Bobet (Fr.) 1 uut 49 min.: 2. Van Est (Ned.) 1.50.45; 3 Schaer (Zw 1.51.47: 4. Wagtmans (Ned.) 1.52.25; 5. Lorono (Sp 1.52.56; 6. Bauvin iFr. N.O.C.) 1.52 57; 7 Artrua (It.) 1.53.13; 8. Morvan (Fr. W.) 1.53.39; 9 Close (Belg.) 1.53.42: 10. Mallejac (Fr W.) 1.53-43; 11. Rossello (lt.) 1 53.52; 12. Mtrando (Fr. Z. O.) 1.53.56; 13. Massip (Sp.) 1 54.20: 14. Le Guilly (Fr.) 1.54.34: 15. Rolland (Fr.) 1.54.37; 16. Ernzei (Lux.)1.54.45; 17. Moltneris (Fr. Z.O I.54.48; 18. Meunier (Fr. N.O.C) 1.54 57; 19. Bartali (It.) 1.55.01; 20 Mahe (Fr. W.) 1 55.02; 25. G. Voorting (Ned.) 1.53.25; 32. Noltcn (Nod.) 1.56.19; 62. Suykerbuyk (Ned.) en Roks (Ned.) 1.59.23; 70. Van Breenen (Ned.) 2.01.10. Het ploegenklassement van de 20ste etappe was: 1. Frankrijk 5.37.11: 2. Ne derland 5.38.05; 3, Italië 5-42.06; 4 Spanje 5.42.23; 5. Frankrijk-West 5.42.24: 6. Frankrijk N.O.C. 5.43.02; 7. Frankrijk Zuid-Oost 5.44.35; 8. Zwitserland 5.45.06; 9. België 5.46.43; 10. Luxemburg 5.49.44; II. Ile de France 5.55.41. QE TOUR van Nijmegen, het inter nationale vierdaagse wandelfeslijn is weer verleden tijd. Ruim negen duizend wandelaars uit alle delen van Europa hebben met hart en ziel kunnen genieten van dit wan- De zegevierende Bobet tijdens zijn rit tegen het horloge. (telefoto) genomen, welke ongetwijfeld een dui delijk beeld gaven van het verloop van de strijd. Bobet bleek op de Arpin de snelste tijd te hebben gemaakt over de 48 km, welke sedert de start buiten Lyon waren afgelegd. Deze tussentijden op de Arpin waren: Bobet 1.20.02, Van Est 1.21.21, Le Guilly 1.21.27, Schaer 1.21.31, Wagtmans 1.22.20 en Lorono 1.22.25, om ons bij de snelsten te bepa len. Van de Arpin tot aan de haan te St. Etienne daalde de weg. Dat een LIET ALGEMEEN KLASSEMENT van de Tour de France na de 20ste etappe is: 1. Bobet (Fr.) 11317.19; 2. Mallejac (Fr.W.) 113.31.27 op 14.08; 3. Astrua (It.) 113.32.20 op 15.01; 4. Close (Belg.) 113.34 56 op 17.37; 5. Schaer (Zwits.) 113.36.03 op 18.04; 6. Wagtmans (Ned.) 113.38.58 op 21.39; 7. Rolland (Fr.) 113.40.22 op 23.03; 8. Lauredi (Fr.) 113.41.25 op 24.06; 9. Geminiani (Fr.) 113.44.37 op 27.18; 10. Mahe (Fr.W.) 113.45.45 op 28.26; 11. Bartali (It.) 113.49.19 op 32.— 12. Mi- rando (Fr.Z.O.) 113.52.04 op 34.45; 13. Van Est (Ned.) 113.56.19 op 39.14. Serra (Spanje) 113.57.51 op 40.32; 15. Magni (It.) 113.59.37 op 42.18; 16. G. Voorting (Ned.) 114.01.52 op 44.33; 17. Bauvin (Fr.- N.O.C.) 114.02.26 op 45.07; 18. Ernzer (Lux.) 114.04.00 op 46.41; 19. Nolten (Ned.) 114.05.11 op 47.52; 20. Anzile (Fr.N.O.C.) 114.07.57 op 50.38; 29. Roks (Ned.) 11430.42 op 1.13.23; 36. Suykerbuvk (Ned.) 114.48.43 op 1.31.24; 37. Van Breenen (Ned.) 114.53.03 op 1.35.44. LIET PLOEGENKLASSEMENT: 1. Nederland 339.29.01; 2. Frankrijk 1 1 339.36.14 op 7.10; 3. Frankrijk N.O.C. 339.51.33 op 22.29; 4. België 340.20.06; 5. Frankrijk-West 340.32.58; 6. Italië 340.37.19; 7. Spanie 341.19.43; 8. Frankrijk-Z.O. 341.54.20; 9. Ile-de-France 342.03.20; 10. Zwitserland 342.23.24; 11. Luxemburg 343.56.19, LIET JUBILEUJV^KLASSEMENT1. Schaer (Zwits.) 245 pnt; 2. Magni (It.) 298 pnt.; 3. Gemiani (Fr.) 359.5 pnt.; 4. Rolland (Fr.) 388 int.; 5. Van Est (Ned.) 389 pnt.; 6. G. Voorting (Ned.) 463 pnt.; 7. Astrua (It.) 473 pnt.; 8. Bobet (Fr.) en Bartali (It.) 503 pnt.; 10. Lauredi (Fr.) 548 pnt.; 16. Wagtmans (Ned.) 661.5 pnt. (661.5 pnt.)17. Mallejac (Fr.W.) en Nolten (Ned.) 664 pnt. Drie klompeniers, die tijdens Vierdaagse him blaren de baas zijn gebleven, komen vermoeid maar voldaan, en beladen met de bloe men die de duizenden enthousiaste supporters hun schonken, bij de eindstreep te Nijmegen aan. (Van een speciale verslaggever) fcEES PELLENAARS volgde gistermiddag in zijn jeep Wim van Est en op de laatste vijf km riep hij zijn pupil toe: „En nu alles en alles geven". Dat heeft Van Est volkomen gedaan, zodat hij er in slaagde, de best geplaatste Luxemburger, Ernzer, vier minuten voor hem le Lyon ge start, in te halen en op de streep te St Etienne te kloppen. Dat Van Est alles had gegeven, bleek wel, toen hij zich bij de kleine Nederlandse kolonie op het groene grastapijt van het stadion neervlijde. Een sterke wind had hem gehinderd en het grote aantal bochten maakte het parcours zeer lastig. Veelal had hij 47 19 gebruikt. De tijd van 1 uur 50 min. 45 sec. met 30 sec. bonificatie stelde Van Est in staat om in het algemeen klassement van de 15e naar de 13e plaats te stijgen. De grootste winst heeft evenwel Wout je Wagtmans gemaakt. Italiaan een rappe daler was en in een van de vele bochten was hij enkele kilometers voor St. Etienne zijn tegen stander weer kwijt geraakt. Wagtmans die veelal 53-14 en 47-14 opzette, gooide er nog een schepje op en smaakte het genoegen de Italiaanse crack bij het binnenkomen van het stadion in de rus te zien. Dank zij zijn snellere eind sprint bleef Magni de schande bespaard door Wagtmans te zijn ingelopen. Maar of het een schande is door onze land genoot in deze vorm te worden geklopt, is zeer de vraag. Intussen steeg de kleine Nederlander van de negende naar de zesde pDats in de algemene rangschikking, een plaats, welke nog nimmer door een Nederlander is in genomen in het eindklassement, aan genomen, dat Wastmans die plaats tot Pr rijs weet te behouden. Gerrit Voorting heeft na Van Est en Wagtmans de snelste tijd van de DELLENAARS daagde hem bij de start voor een weddenschap uit. „Als gij bij de eerste tien komt, krijgt ge 100 gulden van me". Wagtmans, die anders nogal vlot van tong is, aarzelde, keek zijn ploegleider wat wantrouwend aan. Maar de laatste herhaalde zijn aanbod, met getuigen erbij. Nog durfde Wagtmans geen „ja" te zeggen, waarvan hij enkele uren la ter spijt heeft gehad. Want hij werd vierde in de etappe met een tijd van 1 uur 52 min. 25 sec. Magni was voor hem gestart met de gebruikelijke vier minuten verschil. Reeds bij het klim men naar de hoogste heuvel kreeg hij Magni in zicht. Maar hij wist dat de Nederlandse equipe gemaakt. Hij ging met te klein verzet naar beneden, waardoor hij kostbare seconden ver loor. Hij slipte nog in een der boch ten. De agent, die de bocht bewaakte, had vergeten met de hand een waar schuwing te geven, dat er een haakse bocht zou volgen. Na aankomst was de grootste zorg van Voorting: „Als wij ons ploegenklassement maar behouden hebben". Dit ploegenklassement is door de Nederlanders schitterend verdedigd. De tijden van de drie beste Franse nationalen waren: Bobet 1.49. Le Guilly 1. 54.34, en Rolland 1.54.37. Van Gemi niani en Lauredi had men meer ver wacht. Vooral eerstgenoemde steldp ernstig teleur. De Franse Nationalen liepen slecht#54 seconden in en hebben thans nog een achterstand van 7 min. 10 seconden op Nederland. Frankrijk Noord-Oost Centraal staat 22 min. 29 seconden achter het witte legioen Suykerbuyk en Roks maakten pre cies dezelfde tijd. Laatstgenoemde slaakte in St. Etienne de verzuchting' „Ik begrijp niet. dat die anderen zo snel kunnen rijden". Jan Nolten h'd niet best geklommen, waardoor zijn matige tijd in de tijdrit is verklaard Hij was pas na 1 uur 25 min. 55 sec op de Aspin aangekomen, een tiid welke 4'/- minuut achter l'g op die van Van Est. In de afdaling herstelde de Limburner zich uitstekend, zodat hii toch nog 32e werd geklasseerd. Hein van Breenen zei ronduit: „Zo'n tiidrit is niets voor mij. Dat volkomen alleen rijden inspireert mij niet." Met Rnks zoeht hij na de rit geza menlijk het hotel op. Van Breenen en Suykerbuyk sliepen in de nacht van Donderdag eo Vrijdag in één kamer. Een fijn psychologisch trekje van Pel lenaars. De schermutselingen waren go.taakt. de vrede was getekend. Bei den hadden elkaar de hand gegeven. Wij sehreven het reeds: in de beste families komen wel eens strubbelingen voor delfestijn, het feest van kameraad schap en jolijt, een feest dat door de ergste dorst en de grootste bla ren niet kon worden verstoord. Weliswaar was het aantal uitvallers groter dan normaal, ruim drie honderd van de 9598, ongeveer 3 procent dus, maar de tegenslag van deze teleurgeslelden woog niet op tegen de vreugde van al die anderen die met succes de vier dag marsen volbrachten en zich na af loop het Vierdaagse-kruis op de borst lieten spelden. Het einde van de Vierdaagse was weer even glorieus als vorige jaren. De traditie getrouw verleende de zon op de laatste dag haar volle medewer king. De wandelaars, uiteraard in luch tige zomerkleding, hebben de laatste tien kilometer van Mook tussen een haag van belangstellenden gelopen, die op tal van plaatsen de deelnemers ruikers bloemen aanboden. Overal hin gen de vlaggen uit en met de vaandels en vlaggen en de voortreffelijke stem ming welke er heerste kon het niet anders of ook de laatste dag móest een succes worden. De laatste loodjes wegen het zwaarst, en dat gold natuurlijk ook gisteren. Zij die op de laatste kilometers over opgeven dachten werden echter door het apolaus, dat telkens opklaterde en soms tot ovaties aangroeide, als het ware naar het eindpunt gedragen. Hoe groot het aantal toeschouwers was valt bij benadering niet te zeggen. Het wa ren er tienduizenden die van heinde en verre waren gekomen om dit fees telijk slot te mogen meemaken. Vele Nijmegenaars hadden echter beslag ge legd op de beste plaatsen langs het parcours. Er waren er die hun nacht rust hadden opgeofferd om toch voor al maar niets te missen. Ook te Cuyk, centum op de laatste dag, was de belangstelling enorm. Vele burgerlijke en militaire autoriteiten hadden zich daar verzameld om de doortocht gade te slaan. Hier waren ook de muziekcorpsen bijeengekomen om vandaar de wandelaars naar Nij megen te begeleiden. De internationale Vierdaagse, die enkele maanden gele den door een conflict verstoord dreigde te worden, is andermaal een groot suc ces geweest. Zaterdag en Zondag worden op de baan te Hilversum courses ge houden. Onze tips luiden: ZATERDAG: Westertoren-prijs: 1. Quitewell S, 2. Rosa Hollandia, 3. Querida Detville. Outs.: Quelia le Major. Munt-prijs: 1. Qui Hollandia G, 2. Nemetor B, 3. Quick Star. Outs.: Otella. Schreierstoren-prijs: 1. Roelina, 2. Quo Vadis Duluth Z, 3. Patrijs S. Outs.: Qui est de qui. Rijksmuseum-prijs: 1. Otto H, 2. Quirinus, 3. Redloff WB. Outs.: Oeke. Beurs-prijs: 1. Pauline, 2. Qui- chotte, 3. Parel Holand C. Outs.: Mietje O. ZONDAG: Mac Kinley-prijs: 1. Regina Spencer, 2. Quitewell S, 3. Royal Brooklyn. Outs. Quelia le Major. Kievit S-prijs: 1. Nico the Saint, 2. Norma Shearer, 3. Oriënt Express. Outs.: Peterhof. Legality-priis: 1. keuze Geer- sen (Sir Spencer, Spencer Hol landia), 2. Sagne d'Or, 3. Sonja Zora. Outs.: Striver Spencer. Juggler-prijs: 1. Qui est ce qui, 2. Quo Vadis Duluth Z, 3. Pau B. Outs.: Ria Olivier. Kampioenschap Ned. Paarden' 1. Mac Kinley, 2. Madame B, 3. Over Again. Outs.: Junoschka. Gratie Hannover-prijs: 1. Pauli ne, 2. Pirette, 3. Nimble's Boy. Outs.: Quirinus. Illustre Hannover-priis: 1. Nar- ciso van Zora, 2. Kondor, 3. Stuermann. Outs. P Louis II. Dutch Hannover-prijs: 1. O Nel ly Zora, 2. Qui Hollandia G, 3. Nemetor B. Outs.: Prof. Heny. Aan de dames Van Moorst is van ker kelijke ziide medegedeeld, dat zij aan hun katholieke levensovertuiging niet de plicht tot achterhouden van het jood se meisje Anneke Beekman behoeven te onllenen. Dit blijkt uit het antwoord, dat de opperrabiin voor Nederland, de heer J. Tal, van de aartsbisschop-coad jutor van Utrecht, dr B. J. Alfrink, heeft ontvangen op ziin voor enige we ken gezonden telegram waarin een be roep werd gedaan op de invloed van hoge autoriteiten der R.K. kerk bij het doen terugkeren van de twee verdwe nen joodse meisjes. UET WAS een hele op- n schudding op Schip hol gisteravond, toen men ontdekte, dat op de pas sagierslijst van de KLM- machine, welke om half elf uit Londen op Schip hol zou arrivren, de naam „Chaplin" stond vermeld. Telexboodschap. pen vlogen naar Londen en het antwoord luidde bevestigend: „Ja, het was de grote Charley Chap lin, die tezamen met zijn moeder en "echtgenote met het KLM-toestel naar Nederland zou reizen. Het nieuws deed als een lopend vuurtje de ronde en het was gisteravond tegen half elf een hele drukt op Schiphol. Tal van journalisten, persfo tografen en publiek ver zamelden zich op het vliegveld. Het vliegtuig van de BEA arriveerde uit Lon den en toen de passa giers vernamen dat al die drukte was voor Charley Chaplin, die over een paar minuten met het KLM-toestel eveneens utt Londen zou arriveren, be sloten de meesten even te wachten. De spanning ten top, toen de KLM-machine eindelijk het platform opdraaide. Eerst kwam het gebruikelijke gedrang en de even traditionele schermutseling tussen persmensen en politie. Toen daalden de passa giers de trap af en adem loos en met open mond keek men toe. Jcrhn Chaplin. een 23- jarige toneeltimmerman uit Londen, had zich op zijn huwelijksreis bij zijn aankomst in Nederland seen grootser ontvangst kur.en indenken. Hij was het n-melijk en niet de grote Charley, die op de passagierslijst stond Hpt KLM-kantoor in Londen had zich vet gist. Op Sluiphol sloeg deze ver gissing uiteraard als een donderslag in en de te leurstelling was aanvan kelijk groot. Ook nu bleek er voor de foto grafen en journalisten echter nieuws in te zit ten en John Chaplin werd beschoten met een spervuur van vragen en blitzlicht, waar mee zelfs de echte Charley mee in ziin maag zou hebben ge zeten. Nog pleizieriger werd het voor de ver slaggevers, toen bleek, dat mevrouw Chaplin een Nederlandse was. Ook zij werd met vragen bestormd en uitgeput konden de jonggehuwden en moeder Chaplin ten slotte per auto naar Haarlem vertrekken, waar zij gingen logeren. „Toch jammer, dat de t-nte van Charlev er niet bij was", verzuchtte een van de journalisten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 11