V. Est moest alleen capituleren
voor Tour-winnaar Bobet
Van Est gaf alles wat hij geven kon
Verrassende vierde plaats van Wagtmans
Glorieus slot, ondanks groot
aantal uitvallers
DE STAND IN DE TOUR
Wagtmans keek de grote Magni
in de gekromde rug
Schiphol ontving mr Chaplin
derlarnp
week-end
C ONGEVAL OP
!{N „MAURITS"
Nederlandse ploeg hield stand in tijdrit
Kwestie van minuten
De Vierdaagse te Nijmegen
De laatste loodjes
Hoe Pellenaars het
ruzietje oploste
Tips voor Hilversum
Verborgen houden is geen
religieuze plicht
Niet Charley, maar John
ZATERDAG 25 TTT.T
•ie dan!" Tegelijkertijd
jn en begon met lang-
ïr de wonderlamp te
'om en Pam met ang-
Eerst leek het, of
maar plotseling hoor-
i een suizend geluid,
het door het bos en
een klein zwart neger-
s. Het maakte een die
rong toen in de hou-
:ei het evenals de
Meesterr Ali geroepen
■r beveelt..Ali ge-
aar Pirn. Pam en Pom
geen antwoord geven,
hrik u«er elkaar heen
niets anders dan het
n mond annriaren.
pera (gr.). (In de pauzes
I „Anna Bijns en de
haar tijd", causerie.)
.0 Katholiek Thuisfront
u-treportage. 16.30 Ves-
iienst. 18.00 Zangdienst.
listert naar Uw vragen",
tmroeporkest en orkest
dat?", causerie. 19.4S
jrara. 20.40 „Psmith,
spel. 21.30 Promenade-
rtualiteiten. 22.20 Mu-
i Avondgebed en Litur-
2300 Nieuws. 23.15—
k.
298 m.s 8.00 VARA,
30 1KOR, 12.00 AVRO.
30 VARA, 20.00—24.00
ieuws en weerberichten,
enberichten. 8.20 Gram.
Lteland. 8.40 Nederlandse
Sport- en duivenberich-
jngebaande wegen", cau-
ibitum. 9.45 „Geestelijk
10.00 Voor de kinde-
irmde Kerkdienst. 12.00
sn en lichte muziek,
.enen, heren!". 12.45 Or-
uws. 13.05 Mededelingen
Reportage. 13.45 Gram.
king. 14.20 Kamerorkest
Toneelbeschouwing. 15.30
1953: Mannenkoorzang.
iziek. 16.30 Sportrevue.
rk en wereld", causerie,
kerkelijk er£", causerie,
ugd. 17.50 Sportjournaal.
:n sportuitslagen. 18.30
Discussie. 19.15 Weense
ieuws. 20.05 Lichte mu
il Festival 1953: Sopraan
3evar. programma. 22.00
12.20 Ronde van Frank-
smuziek. 23.00 Nieuws,
of gram. 23.2524.00
DAG 27 JULI
I. 402 m.: 7.00—24.00
Mieuws. 7.10 Gram. 7.15
7.45 Een woord voor de
i en weerberichten. 8.18
8.45 Gram. 9.00 Voor
oor de vrouw. 9.35 Gram.
st. 1100 Gram. 11.30
5 Voor boer en tuinder.
Tuinbouwmededelingen.
rt. 12.59 Klokgelui. 13.00
var. muziek. 13.45 Gram-
eugd. 14.35 Gram. 14.45
5-15 Gram. 15.30 Sopraan
jbellezing. 16.30 Sopraan-
mbel. 17.00 Voor. de kleu-
lermuziek. 17.45 Rege-
Ir. F. C. van Loenen:
ieuw-Guinea's Zuidkust".
Orkest, 18.30 Sport. 18.35
ooi en cello. 19.00 Nieuws
I. 19.10 Gevar. muziek.
Staat", causerie. 19.45
20 00 Radiokrant. 20.20
idetafelgesprekken. 21.15
21.40 Interscholaire
larlem. 22.05 Gram. 22.45
g. 23.00 Nieuws en SOS-
Gram. 23.25—24.00 Idem.
II, 298 m.: 7.00—24.00
Nieuws. 7.10 Gram. 8 00
•am. 9.00 Morgenwijding.
Voor de huisvrouw. 9.35
.40 Gram. 11.00 Voor-
roeporkest en solist. 12.00
Land- en Tuinbouwmede-
„In 't spionnetje". 12.38
3.00 Nieuws. 13.15 Mede-
i. 13.20 Metropole-Orkest.
er om in de wereld?".
Gram. 14.30 Voordracht,
n piano. 15.15 Voor de
am. 17.30 Voor de pad-
ram. 17.50 Militaire cau-
uws 18 15 Interview en
Ichte muziek. 19.15 Cau-
hte muziek. 19.45 Rege-
J. K. Melse: „Arbeids-
e landbouw 1953". 20.00
[ansei und Gretel", opera.
22 00 Dansmuziek. 22.25
00 Nieuws. 23.1524.00
van de Staatsmijn
eleen raakte Donder-
bedieningsman
Geleen bekneld tussen
is met het gevolg, dat
d gedood. Het slachtof-
en vader van zes km-
bij zwemmen in
verdronken
in de buurt van Kijk-
e Manfred Hill, afkom-
in zee verdronken.
de stroom gegrepen en
jarige Jan van der vvai
ft nog een poging Se*
jden. maar hii is daar
Een uur tevoren wero
en Scheveningen U"
-jarige Rupert Reschke
(Van een speciale verslaggever)
§LECHTS een toevallige omstandigheid kan ver
hinderen, dat Louison Bobet de zege in de 40ste
Tour de France behaalt. Gisteren in de tijdrace van
Lyon naar St. Etienne, toen hij de hulp van zijn
personeel moest missen, en alleen op eigen krachl
was aangewezen, heeft Bobet zich onbetwist meester
getoond over allen, die nog deel uitmaken van
Goddets Rondeleger. Verrassing heeft de zege van de
Fransman (in 1 uur 49 min.) niet gebracht, daar hel
geen geheim was, dat het parcours voor deze rit tegen
het horloge heim als het ware om het lijf was gegoten.
Bobet kon aan de verwachtingen voldoen, doch zijn
ploegmaten zagen zich de kaas van het brood gegeten
door twee „kaaskoppen", leden van de Nederlandse
equipe, welke ongeacht de plaats welke zij straks in
Parijs in het algemeen ploegenklassement zal in
nemen, de succesvolste, meest besproken en meest ge
roemde equipe van do Cinquantenaire is geweest.
Marcel Bidot had gisteren beschikt, dat zijn team met
temporijders als Bobet, Le Guilly, Rolland, Geminia-
ni, Lauredi en Teisseire, de achterstand van acht
minuten wel eens ongedaan zou maken. De victorie
in Parijs moet volledig zijn: Bobet Tour-winnaar en
Frankrijk Nationaal eerste in de ploegenrangschik-
king. Dit is de wensdroom van maarschalk Bidot.
Voor wat zijn plannen van gisteren betreft, zag hij
zich door Van Est, Wagtmans en Voorting gedwars
boomd. Met het geweld, dat Bobet, Le Guilly en
CEN TIJDRIT is altijd moeilijk te vol-
gen en om in staat te zijn belang
wekkende bijzonderheden te verteken
over de prestaties zijn de verslaggevers
gedwongen rekensommetjes te maken
van gemiddelde uursnelheden, tussen
tijden, totaaltijden en wat dies meer
zij. Maar laten wij eerst iets vertellen
van het parcours, dat zo'n belangrijke
rol heeft gespeeld in deze tijdrit. Men
moet bewondering hebben voor de or
ganisatoren, die er in zijn geslaagd dit
traject te vinden. De weg ging over
heuvelen en door dalen met hoogtever
schillen van maximaal 700 meter. Het
wegdek was over het algemeen goed.
maar het aantal bochten overtrof de
stoutste verwachtingen. Bijna geen
rechte gedeelten waren in het 70 km
lange traject opgenomen. De wegen
slingerden als lianen door het vriende
lijke, zonnige en hier en daar schaduw
rijke landschap. Wij hoorden verluiden,
dat een kenner van de streek het aan
tal bochten op 1200 schatte, hetgeen be
tekende één bocht op elke 60 meter....
Vele van deze bochten waren flauw,
maar een groot percentage bleek scherp
tot haaks te zijn, waardoor hoge eisen
werden gesteld aan de stuur- en rem-
kunst van de renners. Wij hoorden de
opmerking maken, dat een tijdrit op een
parcours moet worden gereden, waai.'.p
de tempo-rijders hun specifieke capa
citeiten kunnen tonen, maar van tem
po-rijden was geen sprake. Het was
heuvel op, heuvel af en bij het dalen
mocht de rijder geen ogenblik zijn con
centratie verliezen, want dat zou hem
tijd kunnen kosten of erger. Niet dat
de specifieke klimmers in het voordeel
zijn geweest, al is het opvallend, dat de
Spanjaard Lorono hoog geklasseerd
staat. De man die én goed klimt èn
voortreffelijk daalt en deze eigenschap
pen wist te combineren met de regel
matigheid en het rhythme van een rou-
leur, had de meeste kans op succes.
ACHT KILOMETER buiten Lyon had
men het startpunt uitgekozen. De
organisatie liep, der traditie getrouw,
op rolletjes. Elke renner had een wa
gen bij zich, waarin een verzorger zat
en een commissaris. Bovendien had men
reservebanden en ander materiaal bij
zich. Degenen, die onderaan de lijst
stonden van de algemene rangschik
king, vertrokken het eerst. Telkenmale
met een tussenruimte van vier minu
ten. De hoogst geklasseerden kwamen
dus in de middaguren aan de beurt. Zo
vertrok Bobet pas om 3 uur als laatste
Op het hoogtepunt van de route, de op
910 meter hoogte gelegen Arpin, 22 km
vóór de finish, werden tussentijden jp-
Rolland ontketenden, liepen zij, de bonificatie van
een minuut inbegrepen, precies.... 54 seconden in.
Hoe dat mogelijk was? Omdat de successen van de
Hollanders in deze Tour geen uitschieters zijn ge
weest. De Nederlanders voelen zich in het selecte ge
zelschap, dat Goddet rond zich heeft verzameld, uit
stekend thuis. Wie daaraan onverhoopt nog twijfelde,
behoeft slechts de ranglijst van deze tijdrit te be
studeren. Wira van Est, in glanzende vorm en
vechtend tot de laatste meter, werd tweede met een
achterstand van 1 min. 45 sec. Tussen de Brabantse
locomotief en Wagtmans. die van de tijdrit een
achtervolgingsrace op Magni maakte, kon zich alleen
de vinnige Schaei plaatsen. De Zwitser had 1 min.
2 sec. meer nodig dan Van Est en was slechts 38 se
conden sneller dan onze Wouter. Gerrit Voorting
was „the third man" van het witte legioen. Zijn
1.55.25 was voldoende om Nederland op de tweede
plaats in het dagklassement te brengen, de schade tot
een minimum te beperken en de Franse Noord-Oost-
Centraal-ploeg 4 min. 57 sec. verder van de f 25.009.-
te zenden. Nolten was jammer genoeg niet zo goed
op dreef. Hij werd 32e in 1.56.19. Suykerbuyk en
Roks legden de 70 km in dezelfde tijd van 1.59.23 af
en deelden de 62e plaats en Hein van Breenen werd
70e in 2.01.10. In het algemeen klassement klom
Wagtmans maar liefst naar de zesde plaats en staat
Wim van Est thans dertiende. Zo liggen de papieren
aan de vooravond van het laatste Tour-week-end.
Bobet een betere klimmer is dan Van
Est bleek ook in deze tijdrit. Want tot
de Arpin liep de weg vrijwel voortdu
rend omhoog, afgewisseld met kleine
dalingen en op de 48 km won Bobet 1
min. 19 sec. op Van Est. Maar in de af
daling liep de Fransman maar 26 sec.
uit op onze landgenoot. Le Guilly,
klimmer par excellence, was een slech
te daler en hij, die nog derde stond op
de Arpin, noteerde een tijd te St. Etien
ne, welke hem slechts een veertiende
plaats opleverde.
De groene truidrager Schaer heeft
wederom schitterend van zich afgebe
ten, maar moest zelfs de tweede plaats
in de etappe aan Van Est afstaan. Spon
taan kwam hij onze landgenoot met
diens prachtige rijden aan de finish ge-
MUGOLIN (teukloos) voorkomt dat
muggen U steken Pei flacon f 1,10 en
32 ct.
(Adv Ine Med.)
lukwensen „Wal heb ui goéd gereden'
siste hij tussen zijn tanden.
Bobet kreeg nog een lekke band. en
kele kilometers voor St. Etienne. Het
euvel was echter snel verholpen en
toen hij ziin ronde in hei stadion had
gereden, hadden de chrom.it.tlreur
vnor hem een tijd afgedrukt van 1 uut
49 min. precies over de 70 km. een
gemiddelde var 38 532 km per uur. Win
van Est. die een lange tijd de snelste
tijd van de dag had. met Wagtmans n;
de tweede plaats, werd door Bobet dus
beroofd van het winnen van een twee
de etappe en Schaer nam de derdt
plaats van Wagtmans over.
De officiële uitslag van de 20ste etappe
van Lyon naar St. Etienne, een tijdrit
over 70 km., luidt: 1. Bobet (Fr.) 1 uut
49 min.: 2. Van Est (Ned.) 1.50.45; 3
Schaer (Zw 1.51.47: 4. Wagtmans (Ned.)
1.52.25; 5. Lorono (Sp 1.52.56; 6. Bauvin
iFr. N.O.C.) 1.52 57; 7 Artrua (It.)
1.53.13; 8. Morvan (Fr. W.) 1.53.39; 9
Close (Belg.) 1.53.42: 10. Mallejac (Fr
W.) 1.53-43; 11. Rossello (lt.) 1 53.52; 12.
Mtrando (Fr. Z. O.) 1.53.56; 13. Massip
(Sp.) 1 54.20: 14. Le Guilly (Fr.) 1.54.34:
15. Rolland (Fr.) 1.54.37; 16. Ernzei
(Lux.)1.54.45; 17. Moltneris (Fr. Z.O
I.54.48; 18. Meunier (Fr. N.O.C) 1.54 57;
19. Bartali (It.) 1.55.01; 20 Mahe (Fr. W.)
1 55.02; 25. G. Voorting (Ned.) 1.53.25;
32. Noltcn (Nod.) 1.56.19; 62. Suykerbuyk
(Ned.) en Roks (Ned.) 1.59.23; 70. Van
Breenen (Ned.) 2.01.10.
Het ploegenklassement van de 20ste
etappe was: 1. Frankrijk 5.37.11: 2. Ne
derland 5.38.05; 3, Italië 5-42.06; 4
Spanje 5.42.23; 5. Frankrijk-West 5.42.24:
6. Frankrijk N.O.C. 5.43.02; 7. Frankrijk
Zuid-Oost 5.44.35; 8. Zwitserland 5.45.06;
9. België 5.46.43; 10. Luxemburg 5.49.44;
II. Ile de France 5.55.41.
QE TOUR van Nijmegen, het inter
nationale vierdaagse wandelfeslijn
is weer verleden tijd. Ruim negen
duizend wandelaars uit alle delen
van Europa hebben met hart en
ziel kunnen genieten van dit wan-
De zegevierende Bobet tijdens zijn
rit tegen het horloge.
(telefoto)
genomen, welke ongetwijfeld een dui
delijk beeld gaven van het verloop van
de strijd. Bobet bleek op de Arpin de
snelste tijd te hebben gemaakt over de
48 km, welke sedert de start buiten
Lyon waren afgelegd. Deze tussentijden
op de Arpin waren: Bobet 1.20.02, Van
Est 1.21.21, Le Guilly 1.21.27, Schaer
1.21.31, Wagtmans 1.22.20 en Lorono
1.22.25, om ons bij de snelsten te bepa
len. Van de Arpin tot aan de haan te
St. Etienne daalde de weg. Dat een
LIET ALGEMEEN KLASSEMENT van de Tour de France na de
20ste etappe is: 1. Bobet (Fr.) 11317.19; 2. Mallejac (Fr.W.) 113.31.27
op 14.08; 3. Astrua (It.) 113.32.20 op 15.01; 4. Close (Belg.) 113.34 56
op 17.37; 5. Schaer (Zwits.) 113.36.03 op 18.04; 6. Wagtmans (Ned.)
113.38.58 op 21.39; 7. Rolland (Fr.) 113.40.22 op 23.03; 8. Lauredi (Fr.)
113.41.25 op 24.06; 9. Geminiani (Fr.) 113.44.37 op 27.18; 10. Mahe
(Fr.W.) 113.45.45 op 28.26; 11. Bartali (It.) 113.49.19 op 32.— 12. Mi-
rando (Fr.Z.O.) 113.52.04 op 34.45; 13. Van Est (Ned.) 113.56.19 op
39.14. Serra (Spanje) 113.57.51 op 40.32; 15. Magni (It.) 113.59.37
op 42.18; 16. G. Voorting (Ned.) 114.01.52 op 44.33; 17. Bauvin (Fr.-
N.O.C.) 114.02.26 op 45.07; 18. Ernzer (Lux.) 114.04.00 op 46.41;
19. Nolten (Ned.) 114.05.11 op 47.52; 20. Anzile (Fr.N.O.C.) 114.07.57
op 50.38; 29. Roks (Ned.) 11430.42 op 1.13.23; 36. Suykerbuvk (Ned.)
114.48.43 op 1.31.24; 37. Van Breenen (Ned.) 114.53.03 op 1.35.44.
LIET PLOEGENKLASSEMENT: 1. Nederland 339.29.01; 2. Frankrijk
1 1 339.36.14 op 7.10; 3. Frankrijk N.O.C. 339.51.33 op 22.29; 4. België
340.20.06; 5. Frankrijk-West 340.32.58; 6. Italië 340.37.19; 7. Spanie
341.19.43; 8. Frankrijk-Z.O. 341.54.20; 9. Ile-de-France 342.03.20; 10.
Zwitserland 342.23.24; 11. Luxemburg 343.56.19,
LIET JUBILEUJV^KLASSEMENT1. Schaer (Zwits.) 245 pnt; 2. Magni
(It.) 298 pnt.; 3. Gemiani (Fr.) 359.5 pnt.; 4. Rolland (Fr.) 388 int.;
5. Van Est (Ned.) 389 pnt.; 6. G. Voorting (Ned.) 463 pnt.; 7. Astrua
(It.) 473 pnt.; 8. Bobet (Fr.) en Bartali (It.) 503 pnt.; 10. Lauredi
(Fr.) 548 pnt.; 16. Wagtmans (Ned.) 661.5 pnt. (661.5 pnt.)17. Mallejac
(Fr.W.) en Nolten (Ned.) 664 pnt.
Drie klompeniers, die tijdens
Vierdaagse him blaren de baas zijn
gebleven, komen vermoeid maar
voldaan, en beladen met de bloe
men die de duizenden enthousiaste
supporters hun schonken, bij de
eindstreep te Nijmegen aan.
(Van een speciale verslaggever)
fcEES PELLENAARS volgde gistermiddag in zijn jeep Wim van Est
en op de laatste vijf km riep hij zijn pupil toe: „En nu alles en alles
geven". Dat heeft Van Est volkomen gedaan, zodat hij er in slaagde, de
best geplaatste Luxemburger, Ernzer, vier minuten voor hem le Lyon ge
start, in te halen en op de streep te St Etienne te kloppen. Dat Van
Est alles had gegeven, bleek wel, toen hij zich bij de kleine Nederlandse
kolonie op het groene grastapijt van het stadion neervlijde. Een sterke
wind had hem gehinderd en het grote aantal bochten maakte het
parcours zeer lastig. Veelal had hij 47 19 gebruikt. De tijd van 1 uur
50 min. 45 sec. met 30 sec. bonificatie stelde Van Est in staat om in
het algemeen klassement van de 15e naar de 13e plaats te stijgen. De
grootste winst heeft evenwel Wout je Wagtmans gemaakt.
Italiaan een rappe daler was en in
een van de vele bochten was hij enkele
kilometers voor St. Etienne zijn tegen
stander weer kwijt geraakt. Wagtmans
die veelal 53-14 en 47-14 opzette, gooide
er nog een schepje op en smaakte het
genoegen de Italiaanse crack bij het
binnenkomen van het stadion in de rus
te zien. Dank zij zijn snellere eind
sprint bleef Magni de schande bespaard
door Wagtmans te zijn ingelopen. Maar
of het een schande is door onze land
genoot in deze vorm te worden geklopt,
is zeer de vraag. Intussen steeg de
kleine Nederlander van de negende
naar de zesde pDats in de algemene
rangschikking, een plaats, welke nog
nimmer door een Nederlander is in
genomen in het eindklassement, aan
genomen, dat Wastmans die plaats tot
Pr rijs weet te behouden.
Gerrit Voorting heeft na Van Est
en Wagtmans de snelste tijd van de
DELLENAARS daagde hem bij de start
voor een weddenschap uit. „Als gij
bij de eerste tien komt, krijgt ge 100
gulden van me".
Wagtmans, die anders nogal vlot van
tong is, aarzelde, keek zijn ploegleider
wat wantrouwend aan. Maar de laatste
herhaalde zijn aanbod, met getuigen
erbij. Nog durfde Wagtmans geen „ja"
te zeggen, waarvan hij enkele uren la
ter spijt heeft gehad. Want hij werd
vierde in de etappe met een tijd van
1 uur 52 min. 25 sec. Magni was voor
hem gestart met de gebruikelijke vier
minuten verschil. Reeds bij het klim
men naar de hoogste heuvel kreeg hij
Magni in zicht. Maar hij wist dat de
Nederlandse equipe gemaakt. Hij ging
met te klein verzet naar beneden,
waardoor hij kostbare seconden ver
loor. Hij slipte nog in een der boch
ten. De agent, die de bocht bewaakte,
had vergeten met de hand een waar
schuwing te geven, dat er een haakse
bocht zou volgen. Na aankomst was de
grootste zorg van Voorting: „Als wij
ons ploegenklassement maar behouden
hebben". Dit ploegenklassement is door
de Nederlanders schitterend verdedigd.
De tijden van de drie beste Franse
nationalen waren: Bobet 1.49. Le Guilly
1. 54.34, en Rolland 1.54.37. Van Gemi
niani en Lauredi had men meer ver
wacht. Vooral eerstgenoemde steldp
ernstig teleur. De Franse Nationalen
liepen slecht#54 seconden in en hebben
thans nog een achterstand van 7 min.
10 seconden op Nederland. Frankrijk
Noord-Oost Centraal staat 22 min. 29
seconden achter het witte legioen
Suykerbuyk en Roks maakten pre
cies dezelfde tijd. Laatstgenoemde
slaakte in St. Etienne de verzuchting'
„Ik begrijp niet. dat die anderen zo
snel kunnen rijden". Jan Nolten h'd
niet best geklommen, waardoor zijn
matige tijd in de tijdrit is verklaard
Hij was pas na 1 uur 25 min. 55 sec
op de Aspin aangekomen, een tiid
welke 4'/- minuut achter l'g op die
van Van Est. In de afdaling herstelde
de Limburner zich uitstekend, zodat hii
toch nog 32e werd geklasseerd. Hein
van Breenen zei ronduit: „Zo'n tiidrit
is niets voor mij. Dat volkomen alleen
rijden inspireert mij niet."
Met Rnks zoeht hij na de rit geza
menlijk het hotel op. Van Breenen
en Suykerbuyk sliepen in de nacht
van Donderdag eo Vrijdag in één kamer.
Een fijn psychologisch trekje van Pel
lenaars. De schermutselingen waren
go.taakt. de vrede was getekend. Bei
den hadden elkaar de hand gegeven.
Wij sehreven het reeds: in de beste
families komen wel eens strubbelingen
voor
delfestijn, het feest van kameraad
schap en jolijt, een feest dat door
de ergste dorst en de grootste bla
ren niet kon worden verstoord.
Weliswaar was het aantal uitvallers
groter dan normaal, ruim drie
honderd van de 9598, ongeveer 3
procent dus, maar de tegenslag
van deze teleurgeslelden woog niet
op tegen de vreugde van al die
anderen die met succes de vier dag
marsen volbrachten en zich na af
loop het Vierdaagse-kruis op de
borst lieten spelden.
Het einde van de Vierdaagse was
weer even glorieus als vorige jaren.
De traditie getrouw verleende de zon
op de laatste dag haar volle medewer
king. De wandelaars, uiteraard in luch
tige zomerkleding, hebben de laatste
tien kilometer van Mook tussen een
haag van belangstellenden gelopen, die
op tal van plaatsen de deelnemers
ruikers bloemen aanboden. Overal hin
gen de vlaggen uit en met de vaandels
en vlaggen en de voortreffelijke stem
ming welke er heerste kon het niet
anders of ook de laatste dag móest
een succes worden.
De laatste loodjes wegen het zwaarst,
en dat gold natuurlijk ook gisteren.
Zij die op de laatste kilometers over
opgeven dachten werden echter door
het apolaus, dat telkens opklaterde en
soms tot ovaties aangroeide, als het
ware naar het eindpunt gedragen. Hoe
groot het aantal toeschouwers was valt
bij benadering niet te zeggen. Het wa
ren er tienduizenden die van heinde
en verre waren gekomen om dit fees
telijk slot te mogen meemaken. Vele
Nijmegenaars hadden echter beslag ge
legd op de beste plaatsen langs het
parcours. Er waren er die hun nacht
rust hadden opgeofferd om toch voor
al maar niets te missen.
Ook te Cuyk, centum op de laatste
dag, was de belangstelling enorm. Vele
burgerlijke en militaire autoriteiten
hadden zich daar verzameld om de
doortocht gade te slaan. Hier waren
ook de muziekcorpsen bijeengekomen
om vandaar de wandelaars naar Nij
megen te begeleiden. De internationale
Vierdaagse, die enkele maanden gele
den door een conflict verstoord dreigde
te worden, is andermaal een groot suc
ces geweest.
Zaterdag en Zondag worden op
de baan te Hilversum courses ge
houden. Onze tips luiden:
ZATERDAG:
Westertoren-prijs: 1. Quitewell
S, 2. Rosa Hollandia, 3. Querida
Detville. Outs.: Quelia le Major.
Munt-prijs: 1. Qui Hollandia G,
2. Nemetor B, 3. Quick Star. Outs.:
Otella.
Schreierstoren-prijs: 1. Roelina,
2. Quo Vadis Duluth Z, 3. Patrijs
S. Outs.: Qui est de qui.
Rijksmuseum-prijs: 1. Otto H,
2. Quirinus, 3. Redloff WB. Outs.:
Oeke.
Beurs-prijs: 1. Pauline, 2. Qui-
chotte, 3. Parel Holand C. Outs.:
Mietje O.
ZONDAG:
Mac Kinley-prijs: 1. Regina
Spencer, 2. Quitewell S, 3. Royal
Brooklyn. Outs. Quelia le Major.
Kievit S-prijs: 1. Nico the
Saint, 2. Norma Shearer, 3. Oriënt
Express. Outs.: Peterhof.
Legality-priis: 1. keuze Geer-
sen (Sir Spencer, Spencer Hol
landia), 2. Sagne d'Or, 3. Sonja
Zora. Outs.: Striver Spencer.
Juggler-prijs: 1. Qui est ce qui,
2. Quo Vadis Duluth Z, 3. Pau B.
Outs.: Ria Olivier.
Kampioenschap Ned. Paarden'
1. Mac Kinley, 2. Madame B, 3.
Over Again. Outs.: Junoschka.
Gratie Hannover-prijs: 1. Pauli
ne, 2. Pirette, 3. Nimble's Boy.
Outs.: Quirinus.
Illustre Hannover-priis: 1. Nar-
ciso van Zora, 2. Kondor, 3.
Stuermann. Outs. P Louis II.
Dutch Hannover-prijs: 1. O Nel
ly Zora, 2. Qui Hollandia G, 3.
Nemetor B. Outs.: Prof. Heny.
Aan de dames Van Moorst is van ker
kelijke ziide medegedeeld, dat zij aan
hun katholieke levensovertuiging niet
de plicht tot achterhouden van het jood
se meisje Anneke Beekman behoeven
te onllenen. Dit blijkt uit het antwoord,
dat de opperrabiin voor Nederland, de
heer J. Tal, van de aartsbisschop-coad
jutor van Utrecht, dr B. J. Alfrink,
heeft ontvangen op ziin voor enige we
ken gezonden telegram waarin een be
roep werd gedaan op de invloed van
hoge autoriteiten der R.K. kerk bij het
doen terugkeren van de twee verdwe
nen joodse meisjes.
UET WAS een hele op-
n schudding op Schip
hol gisteravond, toen men
ontdekte, dat op de pas
sagierslijst van de KLM-
machine, welke om half
elf uit Londen op Schip
hol zou arrivren, de
naam „Chaplin" stond
vermeld. Telexboodschap.
pen vlogen naar Londen
en het antwoord luidde
bevestigend: „Ja, het was
de grote Charley Chap
lin, die tezamen met zijn
moeder en "echtgenote
met het KLM-toestel naar
Nederland zou reizen.
Het nieuws deed als een
lopend vuurtje de ronde
en het was gisteravond
tegen half elf een hele
drukt op Schiphol. Tal
van journalisten, persfo
tografen en publiek ver
zamelden zich op het
vliegveld.
Het vliegtuig van de
BEA arriveerde uit Lon
den en toen de passa
giers vernamen dat al die
drukte was voor Charley
Chaplin, die over een
paar minuten met het
KLM-toestel eveneens utt
Londen zou arriveren, be
sloten de meesten even
te wachten.
De spanning ten top,
toen de KLM-machine
eindelijk het platform
opdraaide. Eerst kwam
het gebruikelijke gedrang
en de even traditionele
schermutseling tussen
persmensen en politie.
Toen daalden de passa
giers de trap af en adem
loos en met open mond
keek men toe.
Jcrhn Chaplin. een 23-
jarige toneeltimmerman
uit Londen, had zich op
zijn huwelijksreis bij zijn
aankomst in Nederland
seen grootser ontvangst
kur.en indenken. Hij was
het n-melijk en niet de
grote Charley, die op de
passagierslijst stond Hpt
KLM-kantoor in Londen
had zich vet gist. Op
Sluiphol sloeg deze ver
gissing uiteraard als een
donderslag in en de te
leurstelling was aanvan
kelijk groot. Ook nu
bleek er voor de foto
grafen en journalisten
echter nieuws in te zit
ten en John Chaplin
werd beschoten met een
spervuur van vragen en
blitzlicht, waar mee zelfs
de echte Charley mee in
ziin maag zou hebben ge
zeten. Nog pleizieriger
werd het voor de ver
slaggevers, toen bleek,
dat mevrouw Chaplin
een Nederlandse was.
Ook zij werd met vragen
bestormd en uitgeput
konden de jonggehuwden
en moeder Chaplin ten
slotte per auto naar
Haarlem vertrekken,
waar zij gingen logeren.
„Toch jammer, dat de
t-nte van Charlev er niet
bij was", verzuchtte een
van de journalisten.