cantie
ding
OOF
Derde divisie heeft stellingen
in Oost-Brab.ant betrokken
Waarom bestelt de KLM
geen straalvliegtuigen?
BATAVUS
Castella-Vaatwas
Prins Bernhard hartelijk
Curasao ontvangen
op
Ongewenst „monetair" verkeer
„Hondenhoklanding" van grote
Zwitserse ballon
0.95
1.48
0.25
1" 2.25
2.45
1.48
2.48
1.95
0.98
4o 0.25
"°k" 6.75
5.48
8.70
2.98
P DIT BLAD
Generaal Hasselman acht de
oefening een succes
Voor week-end en vacantie
Flying Dutchman
blinkender vaat en
zachtere handen! 1
gezond
Volgende „Drietand"-phase kan beginnen
Amerikaanse waarnemer
verbaasd over tempo
ERNSTIGE DIJKVAL OP
SCHOUWEN
Gat met een breedte van
zestig meter
1
Knaap door vallende tak
gedood
Diepzeeduiken in
de Baai
Kwartjes-automaten in trek
Engeland kreeg een grote voorsprong
op Nederland en de V.S.
Passagiers tonen voorkeur
voor „jet-liners"
Tocht eindigde hij
Gumersbach
Volledige ontknikking der
onder wij zerssalar issen
„Air-France" bestelt weer
drie straalvliegtuigen
VRIJDAG 7 AUGUSTUS 1953
ni i y,i«u.iM—an—izmaa
laatjes
«-"^5
Band-
BB 39.125.280.54
iderhouden de
onze ma ga-
hierin een
iriiment
jlglas 1.48
doos 1.48
ETTEN 1.48
v. d. Boschstr.
t alléén maar om de
n bankbiljetten, wel-
over zijn oren in ae
n alsof dat nog mei
rdween er een be-
oeg om grijze haren
had de beroemde
genoeg was het de
bruari, die de
bracht...*
(Van onze speciale verslaggever
JJET MAG ALLE DEELNEMERS aan de oefening „Drietand" tot
grote voldoening en gerechtvaardigde trots stemmen, dat de chef van
de Generale Staf, luitenant-generaal B. R. P. F. Hasselman gisteren
middag om 12 uur tijdens een persconferentie in Deurne bijzonder
verheugende mededelingen over de beide afgesloten phasen van „Drie
tand" kon doen. De generaal legde daarbij de nadruk op het opmer
kelijke feit, dat het grootste deel van de Derde Divisie eerst Dinsdag
morgen om kwart over zeven werd opgeroepen en dat toch reeds
gisterenmiddag om twaalf uur de gehele divisie in het" concentratie
gebied was samengetrokken.
-
AFGAANDE op zijn persoonlijke in
drukken verklaarde generaal Has
selman, dat de omvangrijke concen-
_J tratievervoeren zeer goed en vrij
nauwkeurig volgens het transporten
schema waren verlopen. De generaal
achtte het echter niet onmogelijk, dat
hier en daar onregelmatigheden of
vertragingen waren opgetreden.
„Hoewel uit de rapporten van de
contróleteams vermoedelijk zal blij-
ken, dat op verschillende punten ver-
beteringen mogelijk zijn, heb ik de
sterke indruk, dat de mobilisatie
oefening tot nu toe een succes is ge-
weest", aldus de generaal.
Met bijzondere lof sprak de leger-
autoriteit over hetgeen de chauffeurs
hadden gepresteerd. Bijna de helft van
het totale aantal had in negen maag
den tijd geen auto meer bestuurd. En
nu werden zij plotseling voor de taak
gesteld, met jeeps of zware drie-
I tonners, in high speed-tractoren of
k luchtartilleriecarriers, des nachts een
grote afstand in colonneverband af
r leggen. Zelfs de omvangrijke mars-
p series, die uit Assen moesten komen,
konden zich slechts met enkele minu-
ten verschil aan het tijdschema hou
den.
Gisternacht bevonden zich circa 3000
militaire voertuigen op de wegen, die
naar Oost-Brabant leiden. Toch kwa
men slechts drie kleine incidenten
voor: een jeep reed in de Zuid-Wil
lemsvaart, maar kon worden gebor
gen en de reis op eigen kracht en met
dezelfde chauffeur voortzetten; in
-'e Flauwersinlaag tussen Zierik-
2ee en Schelphoek aan de Zuidkust
van Schouwen, is gistermiddag om
streeks half vier een ernstige djjkvai
geconstateerd. De afkalving heefteen
breedte van 60 meter en een diepte
van 13 meter.
De dijkval is geschied ten Zuid
westen van Kerkwerve op een afstand
van ongeveer twee kilometer van het
beruchte gat bij de Schelphoek. Ge
vreesd werd dat bij het hoge watei
van de afgelopen nacht nog meer wa
ter de reeds zo zwaar gehavende pol
ler Schouwen zou binnenlopen. De
kans is bovendien groot dat bij afne
mend getij het gat nog groter zalwor-
?en».daar dan het water met grotere
kracht door het gat zou stromen. In
i ®m£eying van de dijkval woont
slechts één gezin, de overige inwoners
zijn allen nog geëvacueerd. Het een
zame gezin woont in een hooggelegen
wening op 200 meter van het gat. Di
rect gevaar bestaat er voor hen niet.
Gisteravond omstreeks zes uur, on
geveer 2 V-i uur na de dijkval, was
men reeds bezig met het maken van
zmkstukken, die men zo spoedig mo
gelijk in het gat hoopt tot zinken te
kunnen laten brengen.
Oefening Drietand. De oud-com
mandant van het Korea-detache-
ment, overste Christan (midden)
in gesprek met de plv. bataljons
commandant majoor Van der Kamp
(links) en een Amerikaans waar
nemer.
Drente reed een keukenwagen tegen
een boom, met alleen materiale schade
als gevolg; en tenslotte moest ergens
een gekantelde drietonner weer op de
wielen vorden geholpen. Noch de
bergingsploegen, noch de geneeskun
dige troepen behoefden bij de concen-
tratievervoeren in actie te komen.
JOEN DE TRANSPORTEN nog in
^olle gang waren kwam gisteren
nacht bij een druk kruispunt van toe
voerwegen, Colonel Hosmer van de
Amerikaanse luchtmacht aan. Deze
buitenlandse waarnemer sprak in
sobere bewoordingen zijn lof uit over
het tempo, waarin de Derde Divisie in
parate toestand werd gebracht. Des
gevraagd verklaarde hij nooit eerder
een zo snelle mobilisatie te hebben
meegemaakt. Inderdaad overtreft het
tempo, waarmee de proefmobilisatie is
verlopen ruimschoots alle ervaringen
in het verleden. Een der officieren
van de generale staf schreef dit toe
aan een veel dynamischer karakter
van het gehele leger, in vergelijking
met voor de oorlog. Inplaats van de
trage paarden tractie hoeveel tijd
ging met het vorderen van trekdieren
heen zijn de snelle gemotoriseerde
eenheden gekomen, waardoor alles veel
vlotter gaat, al is de materiële uitrus
ting van de troepen zoveel omvangrij
ker geworden. Een andere factor is,
dat de radio veel effectiever werkt
dan voor de oorlog.
Een enkel voorbeeld ter illustratie*
Een gemobiliseerde van de Derde Di
visie, die werkzaam was op het vlieg
veld bij de grens tussen België en
Frankrijk, hoorde het mobilisatiebevel
's morgens om kwart over zeven en
was 's middags om 5 uur al in zijn
opkomstcentrum.
Dit tekent de mentaliteit van de
„Drietanders", evenals hetgeen gene
raal Hasselman vertelde over een niet
opgeroepen fourier, die per aangete
kende brief aan een commandant van
zijn onderdeel had gevraagd, waarom
hij niet was opgeroepen. Dit bleek op
een administratieve vergissing te be
rusten en de fourier voelde zich ken
nelijk gepasseerd
(Advertentie Ing. Me«.g
De negenjarige Piet P. te Nijmegen,
die gistermiddag op de muur van de
achtertuin van een woning in de Sint
Annastraat was gezeten om te kijken'
naar het afhakken van boomtakken is
door een zware tak. die middendoor
brak. getroffen. De knaap werd van
de muur getrokken en bleef bewuste
loos liggen. Hij werd naar een zieken
huis gebracht, waar hii is overleden.
EEN NEDERLANDSE LERAAR IN
OOSTENRIJK OMGEKOMEN
In het Oostenrijkse Alpengebied de
Tauern bij de Gross Glockner is de
58-jarige R. L. Klaassen, leraar aan de
ambachtsschool te Scheveningen, ver
ongelukt.
De heer Klaassen viel in een 60 me
ter diep ravijn. Hij was gehuwd en
had een dochter.
\K HEB EEN prachtige vliegtocht
gemaakt en vind het heerlijk
weer op Curacao te zijn. Er is hij
U altijd zo'n prachtige zon en zulk
prachtig weer. Het spijt mij, dat
mijn bezoek zo kort moet zijn en
dat niet alle eilanden bezocht
kunnen worden. Het bezoek aan
Aruba moet helaas ook maar zeer
kort zijn. Ik wil U graag de har
telijke groeten van de Koningin
overbrengen en van de kinderen,
waar ik juist ben geweest. Deze
woorden sprak Prins Bernhard
kort nadat hij gisteren op het
vliegveld Hato op Curacao was
geland om een bezoek aan de
Nederlandse Antillen te brengen.
Precies op het vastgestelde tijdstip
landde het Amerikaanse militaire
vliegtuig; waarmee de Prins van de
Ver. Staten naar hier was komen vlie
gen. Korte bevelen klonken en als een
man presenteerde de erewacht, be
staande uit honderd man van het
corps mariniers, het geweer, terwijl de
politiekapel het Wilhelmus speelde.
Vier Fireflies van de Marine Lucht
vaart Dienst stegen op om de Prins
een luidruchtige groet te brengen.
Alvorens de erewacht te inspecte
ren, werd de Prins, gekleed in admi
raalsuniform, begroet door een comité
van ontvangst, welke o.a. bestond uit
gouverneur Struijcken, de voorzitter
van de Staten der Ned. Antillen mr
Da Costa Gomez en de bevelhebber
der Kon. Marine. Ook de diplomatieke
vertegenwoordigers van de V.S., Ar
gentinië en Santa Domingo waren
aanwezig. Vele bewoners van Curagao
waren naar het vliegveld gekomen om
de Prins toe te juichen. In een open
Buick reden Prins en Gouverneur
vervolgens naar het Paleis van de
gouverneur. Duizenden juichten ook
nu weer de Prins toe. In het Paleis
werden talrijke autoriteiten aan de
Prins voorgesteld.
Daarna maakte de Prins en zijn ge
zelschap een rondrit over het eiland.
Overal wapperden de vlaggen en
stonden de mensen rijen dik om de
vriendelijk lachende Prins te begroe-
(Advertentle Ing. Med.)
ENKELE MAANDEN ge-
leden zijn in België
nieuwe halve franc-stuk
ken in omloop gebracht.
Deze hebben dezelfde
dikte, zwaarte en omtrek
als het Nederlandse
kwartje. De gevolgen
hiervan blijken funest
voor de kwartjes-auto
maten in de Nederlandse
grensnlaatsen.
Deze worden thans na
melijk in vele gevallen
geplunderd door smok
kelaars, die kilo's halve
franc-stukken vervoeren
en daarmee de chocolade
automaten leeg halen. De
schade, toegebracht aan
de winkelier, kan men
gemakkelijk berekenen
als men weet dat een
halve franc-stuk een
waarde heeft van drie en
een halve cent
Omdat het wat riskant
wordt, steeds maar de
zelfde automaten leeg te
halen, beperken de smok
kelaars er zich thans voor
namelijk toe halve franc
stukken naar Nederland
over te brengen, waar zij
ze verkopen a raison van
15 20 cent. Daardoor
komen thans ook in de
grotere plaatsen van het
Zuiden halve franc-stuk
ken in de automaten
voor.
In automaten, waar men
met meer dan één kwart
je kan werken, is de
schade uiteraard hoger.
Stopt men bijvoorbeeld
in een sigarettenautomaat
vier kwartjes (lees: vier
halve francs-stukken,
waarde 14 cent), dan
krijgt men een duur
pakje sigaretten plus 15
cent wisselgeld terug.
ten. Een kleine, verlegen peuter bood
de Prins een bos bloemen aan.
Gistermiddag ging Prins Bernhard
in de Piscaderabaai zwemmen en
diepzeeduiken. Ook zou rrj trachten
met een hem ter beschikking gestelde
camera diepzee-opnamen te maken.
De eerste dag van het bezoek van de
Prins werd besloten met een receptie
in het fort Amsterdam, waar duizend
gasten hun opwachting bij Z. K. H.
maakten. De binnenplaats van het
Fort was met kleurige lampjes ver
sierd. Er werd gedanst. Later op de
avond werden dansen uit de oude sla
ventijd uitgevoerd. De Prins sorak met
vele gasten. Tegen het middernachte
lijk uur kwam aan de receptie een
eind.
(Van onze luchtvaart-medewerker)
£)E ONTWIKKELING van het verkeersvliegtuig is na de oorlog wel
zeer snel gegaan. Doordat men gebruik kon maken van de vele ervariu-
gen, welke waren opgedaan gedurende de oorlog bij de bouw en dei
vluchten van de bommenwerpers, was het mogelijk om zowel zeer grota
als snelle verkeersvliegtuigen te construeren. De ontwikkeling van de
straalmotor, welke aanvankelijk alleen voor militaire doeleinden werd
benut, maakte dat men zich ook ging afvragen of deze enorme kracht
bronnen ook toegepast zouden kunnen worden ingebouwd in verkeers
vliegtuigen. Aan de Engelsen komt de eer toe bet eerste straalverkeers-
vliegtuig, de Cornet, te hebben gebouwd.
LIET WAS een experiment en het aan-
tal lieden, dat een fiasco voorspelde
was wel zeer groot. De Britse lucht-
verkeersmaatschappij B.O.A.C. heeft nu
bijna anderhalf jaar met Cornets gevlo
gen. De Cornet wordt geregeld gebruikt
op de grote lijnen, zoals die naar Jo
hannesburg, Singapore, Ceylon enz. De
bewering, dat men voor de Cornet ex
tra lange startbanen nodig heeft, bleek
niet juist te zijn. Evenzo dacht men.
dat door het hoge brandstofverbruik
einstige moeilijkheden zouden optre
den bij het landen, omdat men soms
wel eens even moet blijven rondcirke
len daar andere vliegtuigen eerder die
nen binnen te komen of de weersom
standigheden noodzaken tot vergroting
Licht en sierlijk, - een
Batavus-sportfiets met
'n enorme gang. Met de
Flying Dutchman maakt
U de langste tochten
zonder een spoor van
vermoeidheid.
De enige fiets met de 5 plussen
(Advertentie Ing. Med.)
De Zwitserse ballon Munggdie
de grootste ter wereld is, is eer
gisteravond om 8 uur bij de West-
landse handelstentoonstelling te
Naaldwijk opgestegen met aan boord
de balloncommandant G. Eberhardt,
Nint Boesman, een Zwitserse passa-
giere en 26 zakken zandballast.
De ballonvaarders kregen als ge
schenk druiven en beschuit met muis
jes mee, bestemd voor respectievelijk
de oudste en jongste inwoner van de
landingsplaats.
De vaart werd gemaakt op een hoog
te van gemiddeld 200 meter, zodat de
bemanning, ondanks de lage bewolking
en de nachtelijke uren zich steeds
vrij goed kon oriënteren. Soms echter
twijfelde men over de plaatsbepaling
en dan vroeg men aan de bevolking
(hetgeen tot op 300 meter hoogte kan
geschieden): „Waar zijn we", waarop
ten antwoord onder andere „Roer
mond" werd gegeven. Door een regen
bui werd de ballon aanzienlijk ver
zwaard en moest men langzamerhand
gaan landen.
Bij Gumersbach kwam de ballon
Nadat hierover in de commissie voor
georganiseerd overleg voor het onder
wijzend personeel bij het lager onder
wijs nader beraad was gepleegd, heeft
de regering besloten de zg. volledige
ontknikking der onderwijzerssalaris
sen voor alle onderwijzers te doen gel
den. Met de wijziging, welke de sala
risregeling der onderwijzers in ver
band hiermede dient te ondergaan,
heeft de centrale commissie voor geor
ganiseerd overleg in ambtenarenzaken
zich dezer dagen verenigd. Het ligt in
het voornemen aan deze salariswiizi-
ging terugwerkende kracht te verlenen
tot 1 Januari 1953.
MEVROUW BIDAULT ONTVING
KINDEREN UIT RAMPGEBIED.
Mevrouw Bidault, de echtgenote van
de Franse minister van Buitenlandse
Zaken, heeft in de ontvangstzalen van
het ministerie 110 kinderen uit het Ne
derlandse rampgebied, vnl. uit Krui-
ningen. ontvangen en het gezelschap
een maaltijd aangeboden, 's Avonds
werd een bezoek gebracht aan het ver
lichte kasteel van Versailles.
neer. De mand sloeg om en men
maakte een korte sleepvaart, die ein
digde in een „hondenhoklanding", het
geen zeggen wil, dat de opvarenden
uit de mand moesten kruipen als een
hond uit een hok. Om half zes gister
morgen bevond men zich toen tussen
Keulen en het Rothaar-gebergte ten
Oosten van Keulen. De ballonvaarders
waren enthousiast over de tocht.
Per pak 25 cent Dubbel pak 45 cent
(Advertentie Ing. Med.)
van de tussentijd tussen de landingen
ter vergroting van de vliegveiligheid.
Geen enkele moeilijkheid deed zich
in deze zin voor. De bedrijfszekerheid,
waaraan ook velen twijfelden, was
groot, zelfs zodanig, dat deze Cornets
meer vlieguren maakten dan welk toe
stel met zuigmotor ook in dienst van
de B.O.A.C. Het gevaar voor brand is
aanmerkelijk geringer, daar kerosene,
een soort petroleum, veel minder brand
baar is dan benzine.
De straalverkeersvliegtuigen blekén
zeer populair te zijn bij de luchtreizi
gers. Dit is niet verwonderlijk. De reis-
duur op de lange trajecten wordt met
meer dan de helft teruggebracht en
niets is zo eentonig als b v. een vlucht
naar Amerika. Hoe eerder men ter
plaatse is des te liever.
Het vrij zijn van trilling van het
vliegtuig en het gemis van het lawaai
van de motoren maakt het luchtreizen
met een straalverkeersvliegtuig veel
ccmfortabeler.
T"\E GEDACHTE, dat een straalver-
u keersvliegtuig erg gevaarlijk is,
blijkt niet uit het ongevadenpercen-
tage. De B.O.A.C. heeft met de Co-
mets zeer voordelig gevlogen en da
exploitatie was zeer lonend. Na de
Comet 1 zullen nu ook de Cornet 2 en
3 verschijnen, welke weer belangrijk
verbeterde uitgaven zijn. Dank zij da
Cornet zijn de vervoerscijfers van da
B.O.A.C. zeer verbeterd.
Amerika heeft deze voorsprong van
Engeland met lede ogen aangezien.
Op het terrein van het straalverkeers
vliegtuig is Amerika zeker achter, even
als vele andere landen en met alle mo
gelijke haast proberen nu diverse
Amerikaanse fabrieken ook jetliners
te bouwen.
Alhoewel een der Amerikaanse lucht
vaartmaatschappijen een optie heeft op
een aantal Comets, is er nog geen be
stelling geplaatst, omdat men uit chau
vinistisch oogpunt eigenlijk lieve?
wacht totdat een Amerikaanse jet—
verkeersmachine op de markt komt.
Engeland heeft echter de ervaring van
anderhalf jaar achter de rug en zal
deze voorsprong niet gauw prijs geven.
De B.O.A.C. wil nu ook op de At
lantische route met Cornets gaan vlie
gen. Dan zal de concurrentiestrijd
eerst goed gaan ontbranden en ten
voordele van de B.O.A.C., gezien de
huidige voorkeur van de passagiers
voor het snellere jetlinerverkeer. Frank
rijk heeft ook enige Comets in gebruik
en is bovendien bezig met de ontwik»
keling van een eigen straalverkeers-
machine.
W/ANNEER wij de blik terugslaan en
denken aan het grote succes, het
welk de K.L.M. destijds had toen zij
begon te vliegen met de Douglas
D.C.-2. waar tegenover toen de insiders
ook sceptisch stonden, en wij denken
aan de vele passagiers welke zij hier
door naar zich toetrok, dan kunnen wij
daaruit een les voor het heden trek
ken.
De vrees is zeker niet ongerecht
vaardigd, dat de K.L.M., die nog geen
straalverkeersvliegtuigen heeft besteld,
noch zich van enige optie heeft ver
zekerd, straks' ernstig nadeel zal on
dervinden van de met jetliners opere
rende maatschappijen.
Men kan dit gebrek aan initiatief en
vooruitstrevendheid slechts betreuren,
omdat de concurrentiestrijd in de ver»
keersluchtvaart eerder steeds zal toe
nemen dan afnemen en tevens veel
groter felheid zal vertonen.
Hoe langer gewacht wordt met da
aankoop, des te later wordt de afleve
ring. Het zou jammer zijn. wanneer
onze nationale luchtvaartmaatschappij,
de K.L.M., welke steeds aan de top
stond, op deze wijze terrein zou verlie
zen. Het K.L.M.-belang is een nationaal
belang, ook al uit een deviezenoogpunt
en mag daarom niet worden verwaar
loosd.
Moge dr Plesman tijdig Inzien, al
hoewel het reeds bijna te laat is, dat
zijn te grote voorzichtigheid ten op
zichte van deze nieuwe vorm van de
verkeersluehtvaart wel eens bedenke
lijke gevolgen kan hebben. De K.L.M.
bestelle straalverkeersvliegtuigen
De Franse nationale luchtvaartmaat.
schappu „Air France", die reeds dria
De Havilland Comet 1 A-verkeers-
vliegtuigen bezit, uitgerust met straal
motoren. heeft thans nog drie Comet-2-
machines besteld. De Comet-2 zalwor-
den uitgerust met vier straalmotoren.
Deze toestellen kunnen 44 passagiers
vervoeren.