VRIJHEID was de prijs voor Finlands marathonloop Nederlandse Opera onder Alexander Krannhals KllIiSti De capitulatie-kamer zal over enige jaren verdwijnen De Finnen werkten zich uit boven het IJzeren Gordijn Landbouwhogeschool verdringt „De Wereld,, wmSL m Een „au toma tische BilgiSgsg Met hulp van wegenbouwers rijdt auto van de toekomst op electronische rails In een geblindeerde trein door klein-Rusland Programma voor dit seizoen ZATERDAG 89 AUGUSTUS 1953 Van een speciale verslaggever P het verste Scandinavische land moet men zich altijd even oriënteren. Finland heet hier bijvoorbeeld Suomi. Men mag ook Suomi kaunis zeggen. Uit be tekent, dat Finland m ooi is. Het is geen overdrijving, want met zijn eindeloze wouden, zestigduizend meren en schemerachtige zomernachten is het land kaunis genoeg. De Finnen laten zich graag met hyvaa paivaa aanspreken. Dat is gewoon goedendag. De rest leert vanzelf. Ajaa hilja ylli sillan! Het klinkt als een Mohammedaans avondgebed, maar het is heel wat anders: Rijd langzaam over de brug! Men kan deze waarschuwing letterlijk en figuurlijk nemen, In het eerste geval moeten de Finnen zich er aan houden, omdat de wegen en bruggen niet op groot snelverkeer zijn berekend. In het andere geval storen ze zich er niet aan. Als ze na de oorlog lang zaam, over de brug ivoren gereden, zouden ze het ni et zo ver hebben geschopt. Dit kleine volk heeft een stapje harder moeten lopen dan andere volken. Het is een marathonloop geweest. Het eind is gehaald en de prijs is verdiend. De prijs heet de vrijheid. 'J'OEN Finland in 1944 economisch lamgeslagen, politiek kapot en geografisch verminkt was, was het aan handen en voeten gebon den aan het Kremlin. Het leek erop, dat Finland definitief binnen de invloedssfeer van de Sovjet-Unie zou worden getrokken. Een „volksdemocratische" ontwikkeling scheen onvermijdelijk. Merk waardig genoeg heeft Moskou van een" directe russificering afge zien, waarschijnlijk omdat de communistische partij in Finland sterk genoeg werd geacht om op eigen kracht en volgens de in structies een volksrepubliek in te richten. Internationaal-politieke factoren speelden ook een rol. Finland kreeg een kans om zijn bestaan als betrekkelijk vrij land voort te zetten, mits het aan een reeks verplichtingen jegens de Sovjet-Unie voldeed. FINLAND werd tot acht jaar dwang arbeid veroordeeld. Dit hield in, dat het producten tot een bedrag van 300 millioen dollars, tegen voor oorlogse prijzen moest leveren. De Russen hielden geen rekening met de Finse productie- en leverantie mogelijkheden, zodat Finland zijn in dustrieel apparaat grondig moest wij zigen en reorganiseren. De Finnen hebben hun taak serieus opgevat. Wegens goed gedrag en stipte beta ling kreeg de Finse regering in 1948 van Stalin een „schenking" van 70 millioen dollar, hetgeen een wezen lijke verlichting betekende. De acht jaren zijn inmiddels verstreken. De oorlogsschatting is betaald en nog steeds is Finland, in de schaduw van het ijzeren gordijn, een vrij land, en wat misschien nog meer zegt: een westers land. Een en ander ziet er thans veel gunstiger en hoop voller uit dan in 1945, toen onzeker heid, communistische dreiging en noodlot in de lucht hingen. - lUdEN.rhet politieke leven op dreef kwam, ontbrandde een felle strijd om de macht tussen de volksdemo cratische partij en de echte democra tische groeperi. Om de schijn te be waren had het overwegend volks democratische kabinet, onder leiding van de oud-socialist Mauno Pekkala, de parlementaire traditie hersteld, waarmee het zichzelf aan de gebrui kelijke spelregels bond en waardoor het zichzelf toen illegale infiltra ties werden gepraktizeerd buiten spel heeft gemanoeuvreerd. Het heeft weinig zin om de ernstige intermez zo's, die zijn voorgevallen, op te sommen, want in de loop der laatste jaren hebben de communisten hun troeven verspeeld. Ze zijn zelfs op een dood spoor gerangeerd. Na hen kwamen de socialisten, onder de doortastende minister Fagerholm, aan bod. Deze premier heeft het staatsapparaat van overtollige com munisten gezuiverd. Moskou beperkte zich tot pers- en radiocampagnes tegen het „reaction- naire Finland, dat naar de pijpen van het imperialistische Westen ging dansen", maar daarbij ps het geble ven. Toen een sovjetisering van bin nen uit niet levensvatbaar scheen, kon met een rechtstreekse inmenging in Finse aangelegenheden niet meer worden begonnen. Dit zou trouwens een flagrante schending van het pok door Engeland geratificeerde vredes verdrag zijn geweest. Daarom heeft Moskou dé politieke ontwikkeling m Finland op haar beloop gelaten. Na de scheldpartijen in de overgangs periode heeft het Kremlin het vol dongen feit in Finland geaccepteerd. Het is rustig geworden op de lijn Helsinki-Moskou. Zelfs de recente vorming van een. rechts kabinet on der de boerenleider dr. Kekkonen heeft de Fins-Russische vriendschap pelijke betrekkingen zoals men dat'formeel kan uitdrukken met geschaad. Het heeft er alle schijn van, dat Moskou op het ogenblik nauwelijks rekening wil houden met haar Fin se kameraden, die niet in staat zijn geweest een enigermate slagvaardige partij op te richten. De volksdemo cratische partij is in verval geraakt. Tal van leidende figuren hebben de partij de rug toegekeerd. Anderen staan op de valreep. Een leider van formaat ontbreekt. Ondertussen doet premier Kekkonen zijn best om Mos kou in een goed humeur te houden, hetgeen wonderwel schijnt te luk ken. Aan de andere kant van het ijzeren gordijn wordt hij als een niet onverdienstelijke real-politicus be schouwd. FINLAND zit niet in de grote poli tiek. De minister van. buitenland se zaken is hier een vrij onbeteke nende figuur. Finlands buitenlandse politiek wordt beheerst door een door de omstandigheden opgelegde neutraliteit. Het land valt buiten de Europese integratiewoede, de JNavo, Straatsburg en Luxemburg. De Fin se regering hoeft zich geen kopzor gen te maken over defensiebudget ten. infrastructuur en Korea. Ze be spaart daardoor veel tijd en geld. Finland onderhoudt een ontwapende neutraliteit. Het heeft slechts een garantie voor zijn veiligheid, name lijk het in 1948 met de Sovjet-Unie gesloten militaire pact. dat voor Mos kou het eind van alle tegenspraak betekent. Het rode leger heeft de Finse sleu telposities in handen, zodat er ook geen kans zou zijn om Finland in Westerse verdedigingsplannen te be trekken. Links van Helsinki hebben de Russen het Pork^ila-gebied in een geduchte oorlogsbasis herschapen. Als men met de sneltrein van Turku naar de hoofdstad reist, passeert men „Klein-Rusland", met geblin deerde coupéraampjes en afgeslo ten deuren. De tocht door deze „lang ste tunnel ter wereld" duurt een uurtje. Een Russische locomotief trekt de trein door de militaire zóne. De passagiers mogen onder geen beding uit de wagons stappen, ook al zou er een ongeluk gebeuren. Tot dusver is alles goed gegaan. In het uiterste noorden hebben de Russen het gebied van Petsamo, dat een natuurlijke completering van de vloot- en luchtbasis Moermansk is geworden. Ze beschikken hier over het wegennet, dat de Duitsers er in de oorlogsjaren hebben aangelegd. In Midden-Finland werd de Salla- spoorlijn aangelegd, de dolk op Noord-Scandinavië. De Sallalijn is circa 80 kilometer lang en ze loopt van Kemijarvi over Salla naar de Russische grens. De Finnen maken er nauwelijks gebruik van. Voor de goede orde rijdt af en toe een seniel treintje, met wat passagiers en goe deren naar Salla. Tussen dit dorpje en de grens rijdt helemaal niets. De spoorlijn verdwijnt in het onbe kende. De Finse bewaking bestaat slechts uit enkele tientallen man schappen tegenover enkele duizen den Russische soldaten aan de over zijde. De spoorweg ligt er als een stilzwijgend argument, loodrecht op de kop van Scandinavië geprojec teerd. Haar eindpunt is in Tornio, aan de Zweedse grens, een paar honderd kilometer van de rijke erts- mijnen verwijderd. Zweden heeft hier zijn sterkste verdedigingswerken aangelegd. UET is duidelijk dat Zweden groot If belang heeft bij de politieke ont wikkeling in Finland, vooral met betrekking tot de Russisch-Finse relaties. Een politieke verandering in dat land zou de toestand verscher pen. Aan de andere kant schijnt Moskou veel waarde te hechten aan Zweden's neutraliteit. Van deze ver houdingen trekt Finland profijt. Fin land's zelfstandigheid zou afhanke lijk zijn gesteld van de Zweedse neu traliteit. Een eventuele toetreding van Zweden tot de Navo zou dat is de algemene opvatting hier door Moskou met tegenmaatregelen in Finland worden beantwoord. Tus sen Moskou en Stockholm zou een geheim accoord betreffende Finland's welzijn zijn gesloten. In Helsinki wordt Zweden's dog matische neutraliteit dan ook hoog aangeslagen. De laatste tijd heerst in Finland enige ongerustheid over de verdedigingsmaatregelen van de Na vo in Noorwegen en Denemarken. Een eventuele stationnering van Amerikaanse luchtmachteenheden in deze landen zou in Moskou als een provocatie en directe bedreiging worden beschouwd. Finland zou dat niet kunnen lijden. Gevreesd wordt, dat de Russen militaire voorzorgs maatregelen op Fins territorium zul len nemen, als de Amerikanen de beschikking over enkele Scandina vische luchtbases zouden krijgen. (Van onze speciale verslaggever) BU de Nederlandse Opera is men teruggekeerd tot het beginsel van de constante eenhoofdige muzikale leiding. De dirigent, die in het ko mende seizoen deze leiding op zich zal nemen, is de Zivitser Alexander Krannhals. Gedurende enkele maanden zal ook Josef Krips als gastdirigent voor langere duur in de orkestbak staan. Voorts zullen zich aan de directie-lessenaar ver tonen Erich Walter en Cor Olthuis. Op 8 September zal het nieuwe sei zoen te Amsterdam worden geopend met Verdi's Un Ballo in Mascbera, een opera dus van het bestaande reper toire. Josef Krips zal deze opvoering leiden. De eerste première onder leiding van Al. Krannhals zal zijn een voorstel ling van Smetana's „De verkochte m. fs §£f Hotel „De Wereld" in Wageningen. zoals het er op het ogenblik uitziet. In 1040 werd het gedeeltelijk vernield. A'adat het gerestaureerd was. werd het op het eind van de oorlog opnieuw zwaar gehavend. Het zal over een jaar of vijf, zes geheel verdwijnen. (Van onze speciale verslaggever) Nederland moet zuinig zijn op zijn historische monumenten, ook als ze uit een nabij verleden stammen en de eeuwen er nog geen wijding aan gegeven hebben. De imposante Ridderzaal op het Binnenhof in Den Haag is roman tischer en spreekt meer tot de ver beelding dan een nuchtere kamer in hotel „De Wereld" in Wage ningen, waar op 5 Mei 1945 ge allieerde en Duitse generaals tegenover elkaar zaten en zich de slotfaze afspeelde van de onvoor waardelijke overgave van het overschot der eens zo zelfverzeker de nazi-troepen aan de trotse over winnaar in de Tweede Wereld oorlog. Maar toch zou het jammer zijn, als die gewone kamer in een gewoon hotel, die ruim acht jaar geleden getuige tvas van Neder lands officiële bevrijding, zou gaan verdwijnen. Dit lot schijnt deze historische plaats inderdaad beschoren te zijn. Want hotel „De Wereld" zal af gebroken worden, radicaal; het wordt met de grond gelijk ge maakt. Op dezelfde plek zal daarna verrijzen het nieuwe hoofd gebouw van de Landbouwhoge school. NEEN, men behoeft niet onmiddel lijk naar Wageningen te snellen om de capitulatie-kamer nog te zien. Naar mag worden aangenomen, zal hotel „De Wereld" zijn bestaan nog wel een jaar of vijf, zes rekken, doch dat het gedoemd is te verdwij nen, staat vast. Het is op het ogenblik nog niet bekend, wat er gebeuren zal met de inventaris van het vertrek, dat in onze bevrijding zo'n belangrijke rol heeft gespeeld. Er is van die kamer een soort museumpje gemaakt. De inhoud kan men naar elders over brengen misschien gebeurt dit ook wel, al staat hieromtrent niets vast doch men zal het nageslacht niet meer kunnen aanwijzen: hier zat Prins Bernhard en daar generaal Foulkes en op de stoel aan de an dere kant van de tafel generaal Blaskowitz. Zij waren de dramatis personae in de slotakte van Nederlands verwoede strijd om de vurige begeerde vrij heid. Nadat generaal Keitel m Duits land het hopeloze van de voortzet ting der gevechten had ingezien en toegestemd had in de onvoorwaar delijke overgave, kwam er ook een einde aan het lijden van de bevol king in Noord-West-Nederland. Om elf uur des morgens op de vijfde Mei 1945 werd een voorbespreking gehouden met generaal Reichelt; des middags verscheen de generaal- Oberst Blaskowitz, bevelhebber van de Duitse 25ste armee in Noord- West Holland voor de generaal van het Canadese eerste Legercorps, Charles Foulkes. om in tegenwoor digheid van Prins Bernhard de reeds opgestelde bevelen voor de overgave in ontvangst te nemen en te onder tekenen. DE tafel en de stoelen staan nog precies zo in het Wageningse ca pitulatie-museum, dat overigens vol gepropt is met een aantal voorwer pen, die pijnlijke herinneringen wak ker roepen aan de armoede en de ellende, die wij vooral in de laatste hongerwinter geleden hebben: een noodkacheltje, een molentje om tar we te malen, een rasp om aardappe len te raspen en daarvan aardappel meel te maken, een stukje klei zeep Voorts zijn er allerlei foto s, onze onderdrukking in beeld brengend, geëxposeerd, alsmede velerlei pam fletten, aankondigingen, bevelen, on dergrondse krantjes, enz. Men zal voor deze symbolen van een van de meest tragische episo den uit onze geschiedenis wel weer een gunstig plaatsje vinden. Dat we over een aantal jaren de capitulatie kamer met de stoelen, waarop Prins Bernhard, generaal Foulkes en ge neraal Blaskowitz zaten en de ruwe houten tafel, waarop de stukken getekend werden, niet meer terug vinden, betreuren we. bruid" (in Nederl. vertaling) in de maand October: November brengt de uitgestelde première van Debussy's Pelléas et Mélisande o.l.v. Charles Bruck. Mozarts Zauberflöte krijgt haar première o.l.v. Josef Krips in Januari 1954. Bij de thans vastgestelde premières behoort ook die van Rossini's „Barbier van Sevilla" (in December onder Krannhals). Beraamde reprises betreffen Verdi's Aïda (In Sept Beethovens Fidelio en Mozarts Le Nozze di Figaro (eveneens Een fraaie overzichtsfoto van d* hoofdstad van Finland, Helsinki, de witte stede van het Noorden, Sept.). Te verwachten zijn in de reprise-sector voorts Der Freischütz en Lohengrin (o.l.v. Erich Walter). Als regisseur verlenen medewerking Her- bert Maisch (uit Keulen), Georg Hart- mann, die reeds twee maal bij de Ned. Opera werkte, Johan de Meester en Abr. v. d. Vies. Teruggekeerd bij het ensemble zijn Jos. Burcksen en Gerard Groot. Per 1 Sept. is vast geëngageerd de bas zanger Guus Hoekman uit Utrecht. Reeds nu heeft voor het seizoen 1953'54 de Gemeenteraad van Am sterdam de subsidie voor de Ned. Opera goedgekeurd. Dit is de eerste maal. dat toekenning der subsidie ge schiedt voor het begin van het nieuwe seizoen. {Van onze correspondent te New York) JUAT denkt u ervan om binnen tien jaar, wanneer ge per auto van Den Helder naar Zaandam forenst, achter het stuurwiel Uw och tendblad te kunnen lezen, dan uw commentaar Een Amerikaans ge leerde in dienst van een groot onderzoekings laboratorium heeft heel dit procédé reeds uitge werkt. Technische pro blemen is men volledig te boven gekomen. De een tukje -te - -kunnen-- ,>automaiische chauf- doen of het oog te stre- feur" geestverwant van len aan het-op uw-dash- -de-automatische piloot board geprojecteerde te levisie-programma, zon der ook maar een oog wenk bevreesd te zijn voor botsing of aan rijding? Bewaar deze courant tien jaar en zend ons kan worden- ingevoerd, zodra de wegenbouwers ervoor kunnen worden gewonnen. Is dat ge schied dan is het met de kostbare en verdriete lijke auto-ongelukken gedaan, mag men de autobestuurder zoveel mogelijk afleiden, en gaan de premies der auto-verzekering dras tisch omlaag. In Amert- ka, waar een zeer groot deel van het vrachtver voer over de weg plaats vindt, zou men bepaalde routes uitsluitend kunnen openstellen voor *Jhet vrachtverkeer. Daarover zouden chauffeurtoze vrachtwagens honderden mijlen als over een tapis roulant van het ene knooppunt naar het an dere kunnen rijden, waar mensenhanden deze bak beesten zou overnemen. JAIT PROJECT is het geesteskind van Dr. Zworykin, een onderzoekspecia list van de Radio Corporation of Ame rica, een van de industriële kolossen, actief op elk gebied dat met verbin- 'dingsvraagstukken verband houdt, of dit nu de ontvangst van radio, televisie of een transatlantisch telegram geldt. Zworykin spitste zich op dit speciale onderzoek toe na het overweldigende succes, dat in verschillende delen van de V.S. was behaald met het bouwen van speciale snelverkeerswegen, voor het berijden waarvan de automobilist een tolgeld betaalt. Méér dan oudere verbindingsrouten bewezen deze snel verkeerswegen dat de snelste weg de rechte weg is. Hoewel zij dus vrijwel geen bochten bevatten en de automobi list tot de hoogst toelaatbare snelhe den verlokken, bleken zij in de prac- tijk nadelen te bezitten van psycholo gische aard. Het is wel normaal voor de New Yorker om een afstand van 120 mijl (180 km.) in één uur en drie kwartier af te leggen. Maar het gevaar der monotonie dreigt; menig auto mobilist valt met open ogen in slaap hetgeen bij snelheden van 65 a 75 mijl per-uur noodlottig kan zijn. Het aantal nodeloze ongelukken op deze snelver keerswegen (turnpikes) heeft opzien gebaard. De nieuwste turnpikes wor den gebouwd met bochten men over weegt weg-reclames toe te laten, om de chauffeur wat te lezen te geven. „Allemaal lapmiddelen", zegt profes sor Zworykin. „De spoorwegen hebben dezelfde problemen gekend. Om het gevaar te voorkomen, dat stoker en machinist hun perspectief op de snel heid waarmee zij rijden zouden verlie zen, werden er z.g. „blokseinen" ont worpen. Deze verhinderden dat de ene op de andere zou lopen. Het historische ogenblik 5 Mei 1945 waarop in hotel „De Wereld" gene raal Blaskowitz tegenover generaal Foulkes zat, om de capitulatiebevelen in ontvangst te nemen en te ondertekenen Zworykïn's denkbeeld is nu, dat we genbouwers onder het oppervlak van de snelverkeerswegen kabels installe ren, die een magnetisch veld uitstralen. Een speciale installatie, die in iedere auto moet worden ingebouwd „ont vangt" dit veld; deze ontvangst wij beperken ons tot de technische hoofdzaken start de motor en brengt de auto aan het rijden. Dit rijden ge schiedt echter als gevolg van de werking van de electronische appara tuur op het midden van het weg dek waaronder de kabel was aange bracht. Uw auto rijdt derhalve op, onzichtbare, ondergrondse „electroni sche rails". De electronische apparatuur, die thans bij de voortstuwing de hoofdrol speelt, leidt er echter toe, dat het metaal van de auto bepaalde radio- stralen uitzendt. Zworykin tracht ze visueel voor te stellen als een reeks bogen waardoorheen men een croquet-bal jaagt, maar het zijn in wezen radio- stralen. Mindert de voorste auto vaart, dan oefenen deze radiostralen een ef fect uit op het magnetisch veld van de auto er pal achter. Het magnetisch veld wordt al naar gelang de af stand van de beide wagens gestoord of zelfs gebroken. Daardoor vermindert de tweede auto vaart. Dat wil niet zeggen, dat passeren onmogelijk is geworden. Integendeel. Onder iedere verkeersbaan zijn twee kabels aangebracht. En op tal van punten in de weg zijn men kan het vergelijken met spoorwegwissels dia gonale kabels aangebracht die de bin- nen-kabel verbindt met de buitenbaan kabel. Via deze diagonale kabels, waarboven het verstoorde magnetisch veld dus weer wordt hervat, zal de passerende auto geheel vanzelf en zon der dat u ook maar een rukje aan het stuur gaf, de tragere auto „nemen". Vanzelfsprekend moet de chauffeur op wegen, die nog niet van kabels zijn voorzien, weer zelf het stuur in han den nemen. Hij zal het zuchtend doen, omdat hij het aantrekkelijke televisie programma nu moet uitschakelen. Op de laboratoriumschaal heeft Dr» Zworykin dit systeem reeds met vol ledig succes aan langdurige proefne mingen onderworpen. Wie wordt uitge nodigd op zijn laboratorium in Prince ton zal de geleerde, met twee van zijn assistenten, uren achtereen kunnen zien spelen met een rood en een blauw autotje, die op een cirkelvormig schaal model van een verkeersweg met ver schillende snelheden rijden en elkaar derhalve herhaaldelijk moeten passe ren. In theorie is het systeem vrijwel geperfectioneerd. De practijk is echter afhankelijk van nieuwe wegen èn van de vervolmaking van de vereiste electronische appara tuur, die in de wagen moet worden aangebracht. Zoals gezegd: dr Zworykin geeft de automobilist tien jaar om zich op de „auto van de toekomst" voor te be reiden

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 6