Wat is nu de nieuwe modelijn?
SASKIA
MODE AAN DE RIVIERA
MAAK 00K DEZE BLOUSE EENS!
Met kleine veranderingen veel te bereiken
Zo behoort onze voeding te zijn
A
chauffeur
Ieder spreekt zijn waarheid
Sanapirin 3 goeje
rijdt auto van
sche rails
Klompenbeurs in
Doetinchem
Engels expert
Let op uw gewicht
DE ZORG voor de voeding is zo oud
als de mens zelf, al is en was die
zorg niet overal en niet steeds dezelfde.
DOOR
Zelfbewustzijn
J
Zelf hypnose bij een
bevalling
Stichting Ballet-Recital
ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1953
overzichtsfoto van dt
ian Finland, Helsinki,
?de van het Noorden.
verwachten zijn in de
voorts Der Freischütz en
ï.1.v. Erich Walter). Als
lenen medewerking Her
uit Keulen), Georg Hart-
:ds twee maal bij de Ned.
e, Johan de Meester en
6s.
rd bij het ensemble zijn
l en Gerard Groot. Per
ast geëngageerd de bas-
Hoekman uit Utrecht,
heeft voor het seizoen
Gemeenteraad van Am-
subsidie voor de Ned.
ekeurd. Dit is de eerste
;kenning der subsidie ge-
het begin van het nieuwe
autobestuurder zoveel
mogelijk afleiden, en
gaan de premies der
auto-verzekering dras
tisch omlaag. In Amen-
ka, waar een zeer groot
deel van het vrachtver
voer over de weg plaars
vindt, zou men bepaalde
routes uitsluitend kunnen
openstellen voor - Jhet
vrachtverkeer. Daarover
zouden chauffeurtoze
vrachtwagens honderden
mijlen als over een tapis
roulant van het ene
knooppunt naar het an
dere kunnen rijden, waar
mensenhanden deze bak
beesten zou overnemen.
denkbeeld is nu, dat we-
onder het oppervlak van
verswegen kabels installe-
magnetisch veld uitstralen.
installatie, die in iedere
worden ingebouwd „ont
veld deze ontvangst
n ons tot de technische
start de motor en brengt
het rijden. Dit rijden ge
er als gevolg van de
i de electronische appara-
het midden van het weg-
der de kabel was aange-
auto rijdt derhalve op,
ondergrondse „electroni-
-onische apparatuur, die
voortstuwing de hoofdrol
er echter toe, dat het
de auto bepaalde radio-
endt. Zworykin tracht ze
te stellen als een reeks
men een croquet-bal
het zijn in wezen radio-
dert de voorste auto vaart,
deze radiostralen een ef-
ïet magnetisch veld van de
1 achter. Het magnetisch
al naar gelang de af-
e beide wagens gestoord
•oken. Daardoor vermindert
vaart.
niet zeggen, dat passeren
is geworden. Integendeel,
-e verkeersbaan zijn twee
gebracht. En op tal van
e weg zijn men kan het
spoorwegwissels dia-
Is aangebracht die de bin-
srbindt met de buitenbaan
deze diagonale kabels,
het verstoorde magnetisch
eer wordt hervat, zal de
geheel vanzelf en zon-
maar een rukje aan het
tragere auto „nemen",
end moet de chauffeur
nog niet van kabels zijn
eer zelf het stuur in han-
Hij zal het zuchtend doen,
et aantrekkelijke televisie-
nu moet uitschakelen.
Doratoriumschaal heeft Dr-
it systeem reeds met vol-
j aan langdurige proefne-
ïrworpen. Wie wordt uitge-
ijn laboratorium in Prince-
eleerde, met twee van zijn
uren achtereen kunnen
een rood en een blauw
een cirkelvormig schaai-
een verkeersweg met ver-
nelheden rijden en elkaar
moeten passe-
is het systeem vrijwel
eerd.
k is echter afhankelijk van
en èn van de vervolmaking
electronische aPP^,r^T
de wagen moet worden
dr Zworykin geeft de
tien jaar om zich op o
de toekomst" voor te o
DE goed geklede Londense vrouw overweegt ern
stig voor het komende seizoen kleding met de
nieuwe Spaanse lijn aan te schaffen. De eerste,
die hiertoe overging, was de elegante Hertogin
van Kent en John Cavanagh komt de eer toe uit
zijn collectie twee japonnen te mogen leveren. De
ene heeft een Infanta-rok met niet ingestreken
plooien, die naar de zoom toe verlopen, op het
heupbeen; de andere, de Gitana-rok, geeft een
bijzonder jeugdig cachet, waarbij de ruimte juist
boven de knie ontspringt. Beide hebben een vloei
ende heuplijn.
Deze voorkeur der Hertogin heeft vele mode
experts verbaasd, want hoewel beide japonnen
ideaal zijn voor haar slanke, rijzige gestalte is
het vrijwel de eerste keer dat zij overvloedig
geborduurde avondjaponnen uitgekozen heeft.
Het borduurwerk is prachtig, meestal uitgevoerd
in geslepen rijnstenen van dezelfde kleur als de
j^pon, smaragd groen, saffier blauw en robijn rood.
De opwinding en stellig verkondigde meningen
pro en contra de nieuwe modelijn zijn nog steeds
niet geluwd en een groot gedeelte daarvan is terug
te brengen tot Dior's plotselinge besluit om de
roklengte te verminderen tot 40 tot 42 cm. van de
grond. Deze verandering van silhouette komt niet
zo onverwacht, want wij staan aan het einde van
een zevenjarige cyclus, waarin de mode vrijwel
stabiel gebleven en in wezen slechts weinig van
de ,,New Look" van 1947 afgeweken is.
DE LENGTE van de rok heeft
slechts weinig invloed op de
nieuwe modelijn, want het is duide
lijk dat de meeste ontwerpers tas
tend hun weg zoeken naar het be
gin van een nieuwe phase en wat
ook aan hun onderscheiden fantasie
rijke breinen zal ontspruiten, het zal
een nieuw evenwicht m de silhouette
geven waarbij ieder detail de invloed
zal ondergaan, van de haren tot de
schoenen!
Het eerste baken van deze nieuwe
lijn, slechts door weinigen onder
kend, is de sluike, vrij strak aan
sluitende japon, welke tegelijker
tijd in Londen en Parijs getoond
werd. Deze vormt een sterk contrast
met de wijde rokken en ingesnoerde
tailles der nu reeds zo lange tijd
en vogue zijnde japonnen. Deze
aansluitende lijn, die aan de jaren
1920 doet denken, kreeg in de col
lectie van Digby Morten te Londen
accent door een hoog opgeknipte rok,
waaraan een zijden bovenstuk was
bevestigd, met een losse bolero of
een bijbehorend jasje. Hardy Amies
volgt dezelfde silhouette maar maakt
het lopen mogelijk en gemakkelijk
door draperieën die uitlopen in bos
jes plooien opzij of achter. Ook Nor
man Hartnell bracht dezelfde lijn,
hier weer gevarieerd met draperieën
op de heup; Victor Stiebel houdt
de japon van voren strak en laat
middenachter ruimte uitwaaieren;
Mattli heeft er een lange sjerp bij
nodig.
Bij al deze japonnen (en wel spe
ciaal bij de namiddag-kleding) heb
ben de hoge, gesloten halzen van
vorige jaren plaats gemaakt voor een
lagere, geschulpte of anders geva
rieerde vorm met ingewikkelde dra
perieën, vouwen en ingehouden
plooien, hetzij over de buste of weg
getrokken naar het armsgat. In iede
re hedendaagse modecollectie ligt
het accent van japon of mantelpak
steeds op de buste. Er zijn nog nooit
zoveel schijnplooien, inrimpelingen,
vouwtjes, draaiingen in de stof en
strikken geweest om dit effect te
bereiken als thans, en wel in zulk
een mate, dat de ingesnoerde taille
vrijwel vergeten is. Wat ook belang
rijk is hierbij, is de neiging naar
vloeiende, lange ingezette mouwen
in plaats van de aangeknipte mouw,
en hierbij staan de meeste nieuwe
halslijnen heel goed.
LIET EVENWICHT in de verschij-
ning der vrouw wordt ook be-
invloed door de mantels, die hetzij
de hoge halslijn hebben zonder
kraag, toch iets opstaand, of de uit
gesneden halslijn met rolkraag,
welke Balenciaga meer dan een jaar
geleden al had. De strijd tussen de
aangesloten en de ruime mantels is
nog even sterk als in vorige seizoe
nen, maar er is nu geen twijfel meer
aan dat de aangesloten mantel ter
rein wint, speciaal voor die gelegen
heden waar de jas niet over een
mantelpak gedragen wordt.
Voor het eerst sedert vele jaren
is ook de aangesloten 7/8 mantel
weer verschenen, en in vele collecties
zelfs. Deze modellen hebben gewoon
lijk twee rijen knopen en worden op
eèn strakke rok gedragen. Het effect
is elegant, maar het figuur wordt
erdoor verkort en dit is niet altijd
Onlangs is in Doetinchem de
jaarlijkse klompenbeurs gehou
den, Alle klompenmakers in ons
land kunnen op deze beurs hun
mooiste werkstukken inzenden.
Deze jongedame leeft op grote
voet.
JHOG steeds is de verwarring over
de roklengte en de toekomstige
modelijn bij vele dames groot.
Sommigen menen, dat de „coup"
van Dior de rokken ergens boven
de knieën heeft gebracht, anderen
denken, dat een een ander een
volledige revolutie in lijn en detail
zal veroorzaken. Wij geven daar
om hierbij een artikel van één
van Engelands meest vooraan
staande modejournalisten, die na
een zorgvuldige analyse van de
Parijse en Londense collecties tot
zeer geruststellende conclusies
komt.
De schrijfster van deze beschou
wing wordt in haar land be
schouwd als autoriteit op het ge
bied van mode en stoffen. Zij
dient veelal van advies bij de
keuze van de toiletten, welke aan
Koningin Elizabeth zullen worden
voorgelegd, terwijl zij belast is
met de samenstelling van de col
lecties van een der eerste Engelse
modehuizen. In Amerika ver
baasde zij enige jaren geleden een
groot gezelschap van fabrikanten
door geblinddoekt een half uur
lang zonder aarzeling stofstalen te
scheiden in zuiver wollen en ge
mengde. De zuiver wollen werden
weer onderverdeeld in Ameri
kaanse en Engelse, terwijl zij de
Engelse feilloos naar fabriek ru
briceerde!
een voordeel. Het is trouwens dui
delijk, dat de ontwerpers meer en
meer streven naar het „kleine
vrouwtje", waarbij zij dikwijls de
niet al te grote Prinses Margaret
als hun nieuwe ideaal zien zelfs
Dior is hieraan niet ontkomen!
De verandering der silhouette is
echter misschien wel het duidelijkst
in de mantelpakken. De (soms op
gevulde) ronde heuplijn, de ronde
revers en de ingesnoerde taille heb
ben nu plaats gemaakt voor niet
geheel aangesloten pakken met een
korter jasje, een strakke heuplijn en
een kraagloze hals(of soms een
opstaand kraagje) en iets vooruit
staande revers.
De hoeden zijn over het alge
meen klein en plat, gemaakt van
zijde-achtige, langharige viltsoorten
en in de vorm van platte baretten
of kleine, voorover gedragen pill-
boxjes waarbij het vilt naar boven
geborsteld is als de voorsteven van
een schip boven het voorhoofd, of
naar beneden tot een punt boven de
wenkbrauw. Bij de baretvormige
hoeden ziet men een bredere vorm
dan het gezicht, als evenwicht tegen
de kraagloze halslijn, doch bij de
pillboxjes is de voorkant juist smal
ler dan het gelaat. De hoeden zijn
lichter, helderder van kleur dan de
rest van de kleding en worden recht
op het hoofd gedragen.
DE STOFFEN voor dit seizoen zijn
geribde wol of helder gespikkel
de, dunne tweeds voor overdag en
prachtig Chantilly kant, dun taffetas
en chiffon voor de namiddag. Avond
japonnen zijn meestal van dof satijn,
zwaardere kant en dezelfde taffetas
in pasteltinten, die aan Fragonard
doen denken. Voor overdag ziet men
alle tinten bruin van cognac tot don
ker paddestoel bruin, robijn en kar
mijn rood. Air Force blauw en olijf
groen. De hellere tinten hier en daar
(voor garnering en zeer vaak voe
ringen van mantels) zijn Pruisisch
blauw, okergeel, mauve, en chartreu
se groen en zalmachtig rose.
Recapitulerend zou ik willen zeg
gen, dat er zeker geen reden is
wanhopig naar uw garderobe te
kijken met een gevoel dat alles
ouderwets is. Nu is het moment om
de rokken iets te verkorten, ze zo
strak mogelijk om de heupen te doen
sluiten en de indruk van een ver
hoogde taillelijn te geven, al was
het maar door een brede ceintuur.
Er zullen ook een aantal japonnen
en blouses uitgeknipt kunnen wor
den tot de nieuwe, uitgeholde hals
lijn en misschien kunnen hier en
daar mouwen gemist worden of in
gekort tot kleine kapjes. Deze ver
anderingen, met een van de nieuwe
kleine hoedjes, zullen u tot een mo
dieuze verschijning maken.
JS voor vele huismoeders de
vacantia weer tot het verleden
gaan behoren en fronsen zij de
wenkbrauwen over het sehool-
kleding-vraagstuk, toch is er nog
een categorie, die in deze maand
een welverdiende rust gaat ge
nieten, zij het dan, dat de dagen
steeds korter zullen gaan wor
den. Niet de doorsnee huisvrouw
zal dit zijn, maar veelal de
vrouw, die naar het zonnige Zui
den zal trekken, de Rivièra. Het
is niet in de eerste plaats voor
haar, dat dit moderubriekje
geldt. Immers, wij trachten meer
een leiddraad te zijn voor de
niet-richards. Toch willen wij de
eerste soort eveneens van dienst
zijn en daarom vertellen, dat aan
de warme kust een aparte strand
kleding vereist is.
Geen plastron en broekje wordt
daar getolereerd, zij het dan, dat
„le dernier cri" voorrang heeft,
maar veeleer een gekleed ensemble.
De bekende piratenbroek, zoals bij
gaande afbeelding toont, is daar
schering en inslag. Stevig katoen in
felle tinten geldt als het materiaal,
waarop in dezelfde kleur een kort
jackje wordt gedragen, dat naar
eigen verkiezing kan worden geslo
ten. Grappig zijn de daaronder ge-
Nog niet zo lang geleden stelde men
aan het voedsel hoofdzakelijk de eis,
dat het "goed smaakte en de mens ver
zadigd van tafel deed opstaan. In de
vorige eeuw, toen de geleerden meer
dan ooit tevoren, allerlei artikelen en
materialen tot in de finesses gingen
ontleden, werden ook de levensmidde
len niet vergeten. Men ging na, uit
welke deeltjes zij waren opgebouwd en
aan de hand van deze onderzoekingen
werden tabellen opgesteld. Naarmate
meer voedingsbestanddelen werden ont
dekt, werden de tabellen uitgebreider
en zij zullen in de toekomst zeker nog
verder worden aangevuld. De kennis
betreffende de voeding wordt steeds
groter en de inzichten veranderen.
Evenals bij de techniek geldt hier, dat
het onjuist is, aan oude methoden vast
te houden: wie voedings- en kookge-
wqonten van honderd. jgar ..gelgden
volgt, is niet alleen ouderwets, maar
benadeelt zichzelf. De voeding is im
mers van grote invloed op de gezond-
JJET moet al een heel bijzondere
film zijn die mij op een warme
zomeravond naar de even warme
bioscoopzaal lokt waarmee ik u
meteen de kwaliteiten van „Rasho-
mon" heb onthuld. Want deze „Ras-
homon" is wezenlijk een uitzonder
lijk filmproduct, om meer dan één
reden. Alleen al uit nieuwsgierig
heid was ik er na de uitbundige
perscritieken heengetogen: wat zou
den Japanners wel van dit bij uit
stek Westers uitdrukkingsmiddel ma
ken? Ik kan u zeggen, dat ik volko
men verbluft aan het peinzen ben
geslagen. Dat kan, heerlijk genoeg,
bij zo'n film als Rashomon. Want
het Oosterse wezen, dat zo zielsrustig
bij alle gebeurlijkheden de tijd heeft,
verloochent zich in deze rolprent
niet. Hoe fel er ook in gespeeld
wordt, hoe razend de hartstochten
oplaaien, de karakters botsen, de
mens de vermomming van zijn zelf
beheersing afwerpt: de draad van
het gebeuren wikkelt langzaam ge
noeg af om u alle tijd te laten tot
meditatie. En de opening van de
film is symbolisch voor het geheel:
de gelaten rust waarmee de houthak
ker, 'de bedelaar en de priester onder
de beschutting van een bouwvallige
poort zitten te wachten tot de slag
regen ophoudt.
Maar ik zal u niets van de filmi
sche kwaliteiten van dit kunstwerk,
noch van de typisch Japanse menta
liteit, noch van de wonderbaarlijke
natuur, noch van het meesterlijk spel
verklappen. Die zullen u meer ver
rassen bij het zelf aanschouwen, dan
bii het horen zeggen.
Wat echter vooral een blijvende
indruk bij de beschouwer achterlaat,
is de eenvoudige, maar diepe wijs
heid van het gegeven. De auteur van
de novelle „In het bos", waarnaar
deze film is gemaakt, moet een groot
en mild mensenkenner met een ty
pische ironische belangstelling zijn
geweest. Hij zou ongetwijfeld lang
zaam geglimlacht hebben, als hij het
commentaar had kunnen horen van
de mijnheer, die achter mij op de
uitgang toeliep. Deze mijnheer zei
tot zijn dame, met echt Westerse
wrevel: „Het was allemaal erg mooi,
maar nu weet ik nog niet hoe het
precies in zijn werk is gegaan'
Dat is nu juist wat deze Japanse
auteur heeft willen uitdrukken. Want
niemand kan weten hoe deze ge
schiedenis en de meeste geschiede
nissen ter wereld zich eigenlijk
heeft afgespeeld. Omdat niemand,
ook zonder opzet een volkomen eer
lijk en objectief verslag van het
gebeurde geeft, maar altijd zijn re
laas bijkleurt in zijn eigen voor
deel.
De intrige is doodeenvoudig. In
een eenzaam bos is een jonge vrouw
door een notoir bandiet aangerand
onder de ogen van haar man, wiens
lijk daarna door een onthutste hout
hakker wordt gevonden. Bij de
rechtszitting geven achtereenvolgens
de bandiet, de jonge vrouw en de
vermoorde man (bij monde van een
medium) hun visie op de toedracht
van de zaak, terwijl onder de tem-
Eelpoort, enige dagen later, de hout
akker als toeschouwer vertelt wat
hij voor de rechter uit vrees heeft
verzwegen.
En het verbluffende van deze vier
verhalen is, dat zij alle geloofwaar
dig klinken, allé op hun beurt
sympathie wekken voor de verteller,
niet het minst voor de gebonden
woesteling, die royaal de moord toe
geeft. Terwijl, eeuwenoud vooroor
deel van de schepping af, de wijs
vinger van elk der drie mannen be
schuldigend wordt uitgestoken naar
de mooie, raadselachtige vrouw, de
aanstichtster van alle kwaad, die
alles op haar geweten heeft omdat
het briesje heel even haar sluier
opwoei
HET gaat in dit verhaal dan ook
niet om de wezenlijke toedracht
van het drama. Die zal waarschijn-
lijk zijn opgebouwd uit elementen
aan alle vier lezingen ontleend. Het
gaat enkel en alleen om de illustra
tie van deze waarschuwende wijs
heid: Geloof niemand onvoorwaarde
lijk, want ieder mens vertelt altijd
zijn eigen waarheid.
Nu kan ik mij voorstellen dat u
zich in eerste instantie aan deze film
zult ergeren. Niet zo zeer om het
gegeven dat met een aangename
discretie behandeld is als wel om
de twijfel, die het gehele gebeuren
doortrekt. Als u rechter was in deze
zaak, zou u stellig gezegd hebben:
Het bestaat niet dat vier mensen op
hun manier alle vier gelijk hebben.
Die bandiet is een aanrander en een
moordenaar en hij is begonnen
bovendien. Onthoofden. Volgende
Daarom wilde ik zo graag dat u
toch eens naar deze film zult gaan
kijken. Want de twijfel, gelooft u
mij, is vaak een veilig kompas. Als
I uw vriendin u vertelt dat er met
haar man niet te leven valt: betuig
teveel svmpathie als u wilt, maar
.vacht éérst de lezing van de echt-
I vriend af. Zet beide klaagzangen op
het langzame vuurtje van de wijze
twijfel: waar er twee kijven héb
ben er twee schulden waar
schijnlijk zal de waarheid tenslotte
destilleren.
Ieder spreekt zijn eigen waarheid
en die is nooit in zijn nadeel. Dit
tot troost van vele lézererssen die
mij onthutste brieven schrijven als
zij weer eens een leuze of een leer
ontdekt hebben die niet door een
levenswijze wordt waar gemaakt. Het
zijn, net als in Rashomon, vaak de
onversneden boeven en zwervers,
die minder schuw van de waarheid
zijn dan de keurige onbesproken bur
gers.
geneesmiddelen in elk tablet.
Niet méér, want overdaad schaadt.
Geest en lichaam worden er door
verkwikt en pijnen verdwijnen
(Advertentie, Ing. Med.)
heid. Het is onjuist, af te gaan op het
gevoel van wat nodig en wat niet no
dig is. Deskundigen hebben ontdekt,
dat de voeding in Nederland nog niet
zo goed is als wenselijk zou zijn. Dik
wijls is onbekendheid van de huis
vrouw met de waarde van de verschil
lende levensmiddelen en de behoefte
van volwassenen en kinderen hiervan
de oorzaak. Door voorlichting is al
veel bereikt, en zij, die zich hiermee
belasten, zetten hun werk voort, in het
belang van de volksgezondheid. Voor
velen van U is hun voorlichting mis
schien een steeds herhalen van beken
de feiten; er zijn echter mensen, die op
voedingsgebied nog heel wat kunnen
leren. Voor hen, maar toch ook voor U,
volgen enkele eetregels voor de ge
zonde mens.
Beperk U niet tot het doorlezen van
deze regels, volgt ze na, opdat de dok
ter U later niet een minder prettig
dieet behoeft voor te schrijven.
In het dieet voor gezonden is in prin
cipe alles toegestaan, mits in een even
wichtige verhouding.
1. Laat U eerst even wegen en meten.
Voor volwassenen is een bruikbare re
gel dat het gewicht evenveel kg be
draagt als de maatstok cm boven de
meter aanwijst, bijv. voor iemand van
1.70 meter is een gewicht van 70 kg
goed. Een paar pondjes meer of minder
hinderen niet.
2. Is uw gewicht té hoog, begin dan de
hoeveelheid snoeperijen en suiker te
beperken. Bezuinig niet op de onder
punt 3 genoemde levensmiddelen.
3. Wat uw gewicht ook zij, gebruik da
gelijks veel melk of karnemelk, ten
minste 2/3 liter: veel kaas, tenminste
15 gr.; zo mogelijk 50 gr. vlees of vlees
waren, visvlees of een ei. Neem op de
dagen, dat dit niet mogelijk is, een
kwart liter melk extra. Maak hiervan
een nagerecht of drink de melk ge
woon op; veel groenten dooreen ge
nomen 250 gr. (van de ene soort neemt
U vanzelfsprekend meer dan van de
andere); zo mogelijk 50 gr. of meer
fruit; aardappelen, afhankelijk van de
eetlust, maar tenminste één of twee;
vergeet ook de bonen en erwten niet;
geef de voorkeur aan de donkere brood
soorten boven de lichte; kies vooral
voor de broodmaaltijden een vitamine-
rijke vetsoort: boter of margarine.
4. Verdeel het voedsel gelijkelijk over
de week. Leg het Zondags niet dubbel
dik als U daardoor voor de rest van de
week bijna niets overhoudt.
Dit zijn de regels, waaraan U zich
moet houden. Aan U het voorrecht en
de plicht om er, zoveel mogelijk met
behoud van voedingsstoffen, smake
lijke, gezellige maaltijden van te ma
ken.
CEPTEMBER en October geven nog
dikwijls zulke heerlijk zomerse da
gen, dat we maar al te graag een
fleurig zonnejurkje aantrekken. Als
het dan 's avonds kouder wordt, dra
gen we in plaats van het korte luch
tige bolerootje een aansluitend jakje
met driekwart mouwen en hoog
kraagje. Omdat het één geheel met de
japon maakt, staat dit veel gekleder
dan een wollen vestje. We zorgen na
tuurlijk, dat kleur en stof goed har
moniëren met ons jurkje, maar bo
vendien, vergeet dat vooral niet, let
ten we er op, dat de kleur ons flat
teert.
We stikken de figuurnaadjes dicht.
Het beleg wordt langs de voorkanten
naar binnen gevouwen, waarna we de
knoopsgaten aanbrengen. Schouder-,
mouw- en zijnaden sluiten en de
hals tussen de dubbele stof van het
kraagje zetten. De onderkant en de
mouwen werken we met schuin ge
knipte biezen af. Een ceintuur in de
stof van de japon of in de voornaam
ste kleur ervan zal er zeker goed bij
staan.
Ook een zomerjurkje met korte
mouwtjes en lage hals kunnen we op
dragen blouses zonder mouwen met
strapples. Als zich bovendien in de
pantalon een grote zak met brede
overhangende klep bevindt, dan is
men volgens de eisen der laatste
sportmode gekleed. Uit deze zak
komt dan een gekleurde sjaal kijken,
die het geheel een nog fleuriger
aanzien geeft. Grote, van raffia ge
maakte hoeden, zullen een welkome
bescherming tegen de teint zijn, iets
wat elke vrouw, ieder jaar opnieuw
hoofdbrekens kost. Vergeet tevens
niet een goede zonnebril, ter bescher
ming van de ogen, tegen de felle
zonweerkaatsing op het strand.
Wilt U helemaal als een „niet-
buitenlandse" gekwalificeerd door
gaan, schaf U dan tevens een paar
Italiaanse slippers aan, die Uw voe
ten tegen narigheden beschermen.
Het is aan de Rivièra een luxe
bedoening, frankskes vliegen de por-
temonnaie uit en een grote voorraad
daarvan is wel wenselijk. Zo ook
een geklede uitgaansjurk. Wil de
vacantiegangster een bal meemaken,
dan dient zij met overleg een robe
de soir te kiezen, welke tegen elke
critiek is gewaarborgd. Een losse
zijden zomermantel zal een goede
vriend zijn ter bescherming van koe
le avonden. Mousseline is uitstekend
geschikt.
Houdt men van een mondain
leven tijdens de vacantie, dan zal
de Rivièra hieraan zeker beantwoor
den, want daar is luxe en vertier
aan elkaar verwant, gelijk ook de
make up, welke een hartig woordje
meespreekt.
Wat dit laatste aangaat, kan de
Hollandse vrouw nog veel van haar
Franse zuster leren. Liever zien wij
echter naar de Zuidelijker buren,
die, dank zij een prachtige teint, van
extra opsmuk afzien en het liefst
zo natuurgetrouw mogelijk door het
leven gaan.
Maar ja, niet elke vrouw is schoon
geboren
deze manier nog wat doordragen. En
maakt u dit jakje van dezelfde stof
als uw cocktail, of avondjapon, dan
zult u er eveneens veel plezier van
hebben.
(Van onze correspondent
in Kaapstad).
ARTHUR BARLOW, het oudste
(en ondeugendste) parle
mentslid van Zuid-Afrika, be
pleitte tijdens de begrotings
debatten een verlaging der kos
ten van de gedrukte „handelin
gen" (de letterlijke verslagen der
zittingen), want „er was in deze
tijd toch niemand meer, die al
die uitgekauwde redevoeringen
las en de leden gebruikten ze al
leen om elkaar met stompzin
nige citaten om de oren te
slaan". Wat hem betrof kon er
steeds volstaan worden met één
zin: „De heer Arthur Barlow
hield, zoals gewoonlijk weer een
goede speech". Hij vreesde ech
ter, dat dit niet geschikt zou zijn
voor zijn schoonzoon, het parle
mentslid Frank Waring, want
„die jongen zit nou wel vlak
achter me, maar hij moet nog
een heleboel leren." Inplaats van
die vervelendedooie versla
gen" wenste de heer Barlow ra
dio-uitzendingen van de zittin
gen, maar hij waarschuwde te
gen 't gebruik van televisie, met
het oog op de kiezers. „Als ik zo
om me heen kijk, moet ik er
eenvoudig niet aan denken wat
ze zouden zeggen..."
W ÓO
In een van de grootste ziekenhuizen
te Londen volgen zeven aanstaande
moeders een cursus in zelfhypnose, die,
volgens de betrokken specialist, indien
geslaagd, haar een pijnloze bevalling
zou kunnen bezorgen.
De leider van de cursus verklaarde,
dat het hier nog slechts een experi
ment betreft. Zes weken vóór de be
valling wordt met de cursus begonnen.
Indien het experiment ver genoeg
wordt doorgevoerd, zou de moeder
zich bij de bevalling geheel alleen
kunnen helpen. Volgens de leider zijn
reeds enkele successen met deze
methode geboekt.
debuut in September 1952
heeft net Ballet-Recital een druk be
zet seizoen gehad. De stichting Ballet-
Recital deelt mede talrijke contrac
ten voor het komende seizoen te heb
ben gesloten. Het bestuur heeft in ver-
band hiermee besloten meer dan voor-
heen aandacht te wijden aan jonge ta
lenten. Onder auspiciën van de stich
ting is nu een balletopleiding georga
niseerd onder leiding van mevr. Sonia
Gaskell, waaraan onder anderen de so
naten van de groep zullen medewerken
De opleiding begint 1 September.