AN
Tekort op begroting 1954 bedraagt 995 millioen
TERS
Inkomsten- en loonbelasting
belangrijk verlaagd
TROONREDE VAN DE KONINGIN
Ook voor 1954 streefgetal
van 65.000 woningen
da
el. 3812
OPPENS
KW
Moedige daad
1500 millioen voor de defensie
Middelen en uitgaven van de Staat
Productie en werkgelegenheid
liggen op hoog niveau
De nieuwe belastingtarieven
voor inkomsten en loon
Dinsdag 15 Sept. 1953
VERENIGDE NOORDHOLLANDSE DAGBLADEN
150e Jaargang No. 217
DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN
f,reparatie
rstraat 6 - Alkmaar
van Petten brak
een been
lensbroek
Streven naar verhoging
nationale welvaart
MB—
WEERBERICHT
Voor de scholenbouw f 140 millioen
Herstel van oorlogsschade
loopt ten einde
I I ARP M IJ t
jopt
wagen!
IOTES- GROUP
Directie:
J. BIJLSMA en C. KRAK
Hoofdredacteur:
H. M. KOEMANS
Redactie:
Achterdam 18, TeL 5541
ADVERTENTIES
en ABONNEMENTEN:
Voordam 11 - Tel. 3320
Postgiro 187294
ALKMAARSCHE COURANT
TARIEVEN
Advertenties 16 ct p. mm
Vraag en AanDod
(alleen 2e hands goederen)
tot 15 woorden I 1.—
elk woord meer 5 cent
Uitsluitend contant
Abonnementsprijs:
Dij vooruitbetaling l 2.U2
per mnd. t 6.05 pei kwar
taal, plus incassokosten
Weekabonnementen f 0.49
s er weer een
le
ES
ag retour met
tgesteld en in
de.
at 64, Tel. 2160
gevraagd
D 100, ALKMAAR
mes 1.38, heren 1.58
begrepen.
rd de Heilooërs toch wat
onder de stuwende leiding
der Kraakman, de beste
HSV-gelederen, werd liet
st naar de KW-helft. Het
"V ontkwam enkele malen
ad aan een doorboring,
ihter toch gelijk maken,
ads een corner nam en de
doei bracht, waar Schuijt
esterli.ike kopbal de stand
cht. Gesteund door dit
n de HSV-ers in de aanval
■defensie moest alle zeilen
erger te voorkomen. Een
al \ran Bugter werd door
lieer goalie op sublieme
t en een tweetal corners
c al niet het gewenste
KW wist hierna enigs-
HSV-druk te ontkomen,
aren kwamen de gasten
aor half time ontkwam het
>g net aan een derde door-
v. d. Maat in vrije positie
(lat knalde.
aeginternpo kon na de rust
ehandhaafd worden. Beide
■n vermoeid en ieder had
iet een gelijkspel verzoend,
dlot zich er over HSV vol-
5V-defensie treuzelde en
ans KW de leiding te ge-
anhopig zette HSV nog een
in. maar verder dan een
en schot van Haanraads
al kwam men niet.
ijd KoedijkPetten, welke
te Koedijk werd gespeeld,
tijdig einde. Na 35 minuten
de gastheren een 4-1 voor-
len genomen, kwamen de
/an Koedijk, C. Kramer en
:k van Petten, K. Kwak,
in botsing. Zij trapten ge
il- de bal, hetgeen tot ge-
t Kwak zijn rechterscheen-
4adat de EHBO eerste hulp
1 en de onfortuinlijke spe-
/an de geneesheer naar het
e Alkmaar was vervoerd,
istrijd gestaakt.
1ST" IN RAADSZAAL
:aal is verfraaid met een
el. De uit de 17e eeuw da-
rpskist" van Hensbroek,
wapens van de Van Was-
Van Hensbroek priiken,
le heer W, Kooiman ont-
vliering van het Raadhuis
m geheel gerestaureerd,
thans dienen voor het be
de geschiedkundige ge
er Hensbroek.
f"WEE financiële projecten van bijzonder groot belang zijn vanmiddag bij de Tweede Kamer ingediend.
Daar is in de eerste plaats de Nota betreffende de toestand van 's Rijks Financiën, populair genoemd de
Millioenennota; voorts een nieuw ontwerp van wet tot herziening van de tarieven van de inkomstenbelas
ting en van de loonbelasting, min of meer vastgehecht aan de memorie van antwoord naar aanleiding van
bet voorlopig verslag van de Tweede Kamer op de wetsontwerpen nopens fiscale voorzieningen in bel
belang van de werkgelegenheid op langere termijn en in verband met de huurverhoging, alsmede op dat
inzake de wijziging van de huurwet.
Uit de Millioenennota dan blijkt, dat voor bet dienstjaar 1954 de inkomsten op 5.517 millioen gulden
vorden begroot, waartegenover de uitgaven op 6.512 millioen gulden worden geraamd. Zodat de begroting
een tekort vertoont van bijna één milliard gulden: 995 millioen De financiële mutaties, welke in de
reeds gepubliceerde en het thans ingediende ontwerp van wet worden voorgesteld, komen het Rijk te
slaan op een totale vermindering van belastingen van 517 millioen gulden. De minister van Financiën
merkt op, dat zowel de begroting van 1953 als die van 1954 ongunstig zijn beinvloed door de financiële
gevolgen van de watersnood, welke (zoals bekend) zijn geraamd op «500 millioen. De helft van dit bedrag is
komen te rusten op 1953, zodat 400 millioen op 1954 moest worden ondergebracht.
TROONREDE en Millioenennota zijn
uiteraard politieke stukken, om
dat zij elk op eigen manier de politie
ke inzichten van het kabinet voor het
komende parlementaire jaar bepalen.
Zijn zij telkenjare alleen om deze re
den van groot belang, dit jaar zal de
interesse van het Nederlandse volk
wel voornamelijk uitgaan naar de vol
komen onverwachte verlaging van de
inkomsten- en loonbelasting over de
gehele linie, die de schatkist ongeveer
190 millioen zal kosten.
Deze verrassende stap van de rege
ring is daarom zo belangwekkend, om
dat de overheid kennelijk bij voorbaat
gezwicht is voor de steeds luider klin
kende wensen uit niet-socialistische
kring om niet alleen de arbeiders,
maar ook de middengroepen en de
r.iet in loondienst zijnde mensen door
I een behoorlijke belastingverlaging te-
gemoet te komen. Dat met deze be
lastingverlaging een flink stuk wind
wordt genomen uit de zeilen van hen,
die bij de komende debatten over de
nieuwe belastingontwerpen in verband
met de huurverhoging, sterk zouden
opponeren, lijkt ons buiten kijf. De
frontale aanval van de KVP, welke wel
vrij algemeen werd verwacht, is zeker
voor een deel hij voorbaat gepareerd.
Overigens is deze Millioenennota
enerzijds een benauwend stuk. De uit
gaven van het Rijk belopen bedragen
van een recordhoogte, zelfs 30 procent
van het gehele nationale inkomen! Er
Is een wassende stroom van uitgaven,
welke geen dijken schijnt te kennen.
Bovendien valt het ons van de minis
ter van Financiën bepaald tegen, dat
hij geen krachtig geluid laat horen te
gen verhoogde departementale uitga
ven en het oplopen van het aantal
ambtenaren. Naar onze mening moeten
op dit terrein belangrijke besparingen
mogelijk zijn. Benauwend is boven
dien, dat ongeveer driekwart van deze
uitgaven onbewegelijk vast liggen. Ze
zullen ieder jaar weer moeten worden
gedaan.
Dit is wel globaal het beeld van de
toestand van 's Rijks Financiën. De
vraag is hoe het fantastische tekort
van bijna één milliard moet worden
gedekt. Gelukkig is er geld genoeg op
de kapitaalmarkt. De laatste leningen
zijn ruim en ruim overstekend; zozeer
«elf», dat verachillende Inschrijvers,
naar bekend, overgingen tot „majo
reren" om hun eigenlijk bedoelde toe
wijzing te verkrijgen. Wordt evenwel
het kastekort groter dan 800 millioen,
dan zal de inflatiespuit moeten worden
gebruikt!
Minister Van de Kieft heeft niette
min het risico durven nemen, omdat
onze economie onveranderd een ge
zond beeld vertoont. En in dit licht
gezien betekent het indienen van deze
begroting zonder twijfel een moedige
daad.
Het vertrouwen in de gezondheid
van de Nederlandse samenleving is
eveneens in de tekst van de Troon
rede weerspiegeld, waarbij wij vooral
willen wijzen op de paragraaf betref
fende Nieuw-Guinea. De overige on
derwerpen waren al tevoren min of
meer tot de openbaarheid doorge
drongen.
Alles bijeen menen wij te mogen
Zeggen, dat de toestand van ons land
zeker niet onbevredigend mag wor
den genoemd, waarbij wij er onze
vreugde over uitspreken, dat de over
heid thans kennelijk een begin heeft
gemaakt met het uitstrekken van haar
zorg raar die groepen, die tot
nu toe veronachtzaamd werden, f /J
Daarvoor zijn wij dankbaar.
NA de watersnood is aan de maatregelen tot verruiming van de werk
gelegenheid, welke voor 1953 waren voorzien, althans ten dele de zin
komen te ontvallen, aldus zegt de minister in zijn inleidende beschou
wing. Ook overigens heeft de werkgelegenheid zich gedurende het
lopende jaar gunstig ontwikkeld. De inhoud van de ontwerpbegroting
1954 wordt uiteraard in belangrijke mate bepaald door de verplichtin
gen, waartoe ons land zich heeft verbonden in het kader van de Noord-
Atlantische defensieinspanning. Ook in 1954 zal het Nederlandse volk
zich zware offers moeten getroosten ten behoeve van zijn militaire bij
drage aan het gemeenschappelijk verdedigingssysteem. Voor defensie-
doeleinden wordt opnieuw een bedrag van 1500 millioen aangevraagd.
VAN de hoge uitgaven, welke met het
herstel van de getroffen gebieden
zullen zijn gemoeid, mag evenals in
1953 een gunstig effect op de werkge
legenheid worden verwacht. Voorts zul
len verschillende uitgaven, welke tot
de normale Rijkstaak behoren, meer
dan in vorige jaren een stimulerende
uitwerking op de werkgelegenheid heb
ben, waarbij o.m. ware té denken aan
de hogere uitgaven ten behoeve van de
zorg voor de land- en waterwegen, de
wederopbouw en de volkshuisvesting,
alsmede aan het herstel van oorlogs
schade. Tegelijkertijd beoogt het on
langs bij de Tweede Kamer der Staten-
Generaal ingediende wetsontwerp, hou
dende fiscale voorzieningen in het be
lang van de werkgelegenheid Op lan
gere termijn, eveneens de werkgele
genheid te bevorderen.
Aangezien voor de belastingmiddelen
lagere opbrengsten zijn geraamd dan
zonder genoemde fiscale voorzieningen
MINISTER VAN DE KIEFT
het geval zou zijn geweest, kan wor
den gesteld, dat de zorg voor de werk
gelegenheid, welke in het Regerings
beleid bij voortduring een centrale
plaats inneemt, in de begroting 1954 zo
wel aan de uitgaven- als aan de mid
delenzijde tot uitdrukking komt. De uit
gaven voor specifieke maatregelen, ge
richt op bestrijding van de werkloos
heid op korte termijn, kunnen dan ook
in de thans ingediende begroting van
een meer beperkte omvang blijven dan
in vorige jaren werd voorzien.
Voorts zijn in de raming der midde
len tot uitdrukking gebracht de gevol
gen van de verlaging van de tarieven
van inkomsten- en loonbelasting, welke
de Regering zal bevorderen.
Nu de financiële en monetaire situa
tie van (le Nederlandse volkshuishou
ding zich sedert enige tijd kenmerkt
door een zekere ontspanning en stabi
lisatie, kan worden gezegd, aldus merkt
de minister van Financiën op, dat bij
de samenstelling van de ontwerp
begroting 1954 als richtsnoer heeft ge
golden het streven om door vergroting
van de bestedingsmogelijkheden in de
bedrijfs- en gezinshuishoudingen de le
vensstandaard van het Nederlandse
volk te verhogen en op deze wijze, zon
der het verkregen monetaire evenwicht
in gevaar te brengen, via de Rjjksbe-
gvoting een zo groot mogelijke bijdrage
te leveren aan een verhoging van de
nationale welvaart.
Verwachting tot Woensdagavond
ENKELE BUIEN
Overwegend zwaar bewolkt met
op de meeste plaatsen enkele re
genbuien, hier en daar wellicht
vergezeld van onweer. Langs de
waddenkust krachtige tot matige
Zuidoostelijke wind, elders ma
tige tot zwakke wind ruimend
van Zuidoost naar Zuid of Zuid
west. Vrij warm voor de tijd
van het jaar.
J-jEDENMIDDAG heeft Hare
Majesteit de Koningin in de Rid
derzaal op het Binnenhof te Den
Haag de nieuwe zitting van de
Staten-Generaal geopend met de
volgende Troonrede.
Leden der Staten-Generaal,
MET gespannen aandacht volgen wij
allen de ontwikkeling van de inter
nationale toestand, die ook voor ons
volk van zo grote betekenis is. Nog
valt niet te zeggen of de wijzigingen,
die zich in het afgelopen jaar hebben
voorgedaan, zullen leiden tot een wer
kelijke ontspanning. Op Korea is in
tussen. na moeizame onderhandelingen
een wapenstilstand bereikt, waardoor
althans de mogelijkheid tot herstel van
de vrede voor het zwaargeteisterde
Koreaanse volk is geopend. Met diepe
dankbaarheid herdenk ik onze dappere
vrijwilligers uit Nederland en Suri
name, waarvan zovelen zijn gevallen in
deze strijd voor collectieve veiligheid
Het beleid der regering richt zich on
verminderd op een voortzetting der in
ternationale samenwerking, zowel in de
Verenigde Naties als in Atlantisch en
Europees verband. Binnen het kader
van de Noord-Atlantische verdrags
organisatie gaat de opbouw der defen
sie regelmatig voort.
Economische integratie ziet de rege
ring als een van de voornaamste doel
stellingen bij de vorming ener Euro
pese gemeenschap. Desbetreffende
voorstellen harerzijds zullen met andere
belangrijke vraagstukken, welke aan
de vorming van een dergelijke gemeen
schap verbonde- zijn, onderwerp uit
maken van het op gang zijnd overleg
tussen de regeringen, waarvoor de ar
beid der assemblee ad hoe een waarde
volle bijdrage heeft geleverd. In West-
Europa is nauwe samenwerking nood
zakelijk, ook met landen, die niet deel
nemen aan de integratiepogingen. De
organisatie voor Europese Economische
samenwerking en andere intergouver
nementele organisaties benevens de
raad van Europa blijven dan ook van
groot belang.
Overleg tussen de regeringen der
Benelux-landen heeft geleid tot over
eenstemming omtrent tijdelijke maat
regelen ter vermindering van gerezen
moeilijkheden. Nauwere coördinatie
van het interne en externe economisch
beleid zal daarop moeten volgen. Tot
standkoming van de voorgestelde inter
parlementaire adviesraad zal een we
zenlijke stimulans kunnen zijn voor de
groei der Benelux-gedachte in de drie
landen. Wetsontwerpen, betrekking
hebbende op de beoogde regelingen,
zullen u spoedig bereiken.
LIET regeringsbeleid blijft gericht op
iet onderhouden van goede betrek
kingen met Indonesië en het zoveel
mogelijk verbeteren dier betrekkingen
De regering heeft aan de landsregerin
gen van Suriname en de Nederl. An
tillen voorstellen gedaan om te komen
tot hervatting van het overleg over de
nieuwe rechtsorde in het Koninkrijk
Er is grond voor de verwachting, dat
de besprekingen spoedig kunnen aan
vangen. Maatregeie in het belang van
de economische, geestelijke en sociale
verheffing van de bevolking van
Nieuw-Guinea zullen geleidelijk en in
onderling verband worden getroffen
Een belangrijke taak is weggelegd voor
zending en missie. Aan de mogelijk
heden voor een toekomstige politieke
ontwikkeling zal de regering bij voort
during aandacht schenken. De reeds
cp verschillend gebied aangevangen
exploratie-werkzaamheden ter bevor
dering van de economische openlegging
van het land zullen voortgang hebben
In het bijzonder is de aandacht gericht
op verbetering en uitbreid'n-; van de
landbouw voor eigen voorziening
naast winning van exporturoducten
De regering zal, waar zulks in het be
lang is van het land, particulier initia
tief aanmoedigen en steunen.
yOOR ONS land zal 1953 in de her
innering voortleven als het jaar
van de watersnood, die zoveel leed
bracht en zoveel schade aanrichtte.
Onafscheidelijk zal daarmede echter
verbonden blijven de heugenis aan het
ontroerend medeleven in binnen- en
buitenland, aan de warme spontani
teit, waarmede hulp werd rboden
en aan de betoonde offervaardigheid
Het Rampenfonds en het Roode Kruis
hebben veel gedaan om de getroffenen
tegemoet te komen. De regering ver
trouwt, dat het wetsontwerp in zake
de schaderegeling spoedig in hehandn
ling zal komen
(Zie vervolg elders In dit blad)
TEGEN 1 Januari is een belangrijke verlaging in de tarieven van de
inkomsten- en de loonbelasting voorzien. De vroeger voorgestelde ver
lichting aan de voet voor de kleinere inkomens is gehandhaafd en in het
nieuwe tarief verwerkt. Met deze tariefsverlaging is een zeer belangrijk
offer aan belastingopbrengst gemoeid. Naar globale schatting betekent zij
een verlies aan belastingopbrengst van 190 millioen per jaar. Kenmerkend
voor het nieuwe tarief is een verlaging van het marginale heffingspercen
tage (het percentage aan belasting, dat over de laatste toevoeging aan het
inkomen wordt geheven)in het bijzonder voor de middeninkomens.
Voor gezinnen met kinderen is de belastingverlaging relatief iets groter
dan voor de andere groepen van belastingplichtigen.
Van de bedragen, die bij verschillende inkomens volgens het geldende
en volgens het nu voorgestelde tarief verschuldigd zijn. alsmede van de
absolute en relatieve vermindering, die uit het wetsontwerp voortvloeien,
kan voor enkle tariefgroepen het volgende overzicht worden gegeven:
Tariefgroep I (ongehuwden):
zuiver inkomen
bestaand
tarief wets
vermin
Vermindering
tarief
ontwerp
dering
in procenten
v. bestaand
tarief
3.000
445
373
72
16,2
6.000
1.456
1.279
177
12.2
9.000
2.743
2.410
333
12,1
18.000
7.676
7.135
541
7,0
30-000
15.664
15.075
589
3,7
Tariefgroep II (gehuwden zonder kinderen):
zuiver inkomen
bestaand
tarief wets
vermin
Vermindering
tarief
ontwerp
dering
in procenten
v. bestaand
tarief
3.000
216
180
36
16.6
6.000
871
741
130
14,9
9.000
1 759
1.482
277
15,7
18.000
5.430
4.890
540
9,9
30.000
11.905
11.202
703
5,9
Tariefgroep III-2
(gehuwden met
2 kinderen)
zuiver inkomen
bestaand
tarief wets
vermin
Vermindering
tarief
ontwerp
dering
in procenten
v. bestaand
tarief
3.000
69
26
43
62,3
6.000
572
460
112
19,6
9.000
1.350
1.097
253
18.7
13.000
4.792
4.265
527
11,0
30-000
11.144
10.447
697
6,3
Tariefgroep ni-5
(gehuwden met
5 kinderen)
zuiver inkomen
bestaand
tarief wets
vermin
Vermindering
tarief
ontwerp
dering
in procenten
v. bestaand
tarief
3.000
6.000
209
118
91
43,5
9.000
-A
781
574
207
26,5
18.000
3.868
3.363
505
13,0
30.000
10.011
9.328
683
6,8
De voorgestelde verlaging heeft aanleiding gegeven ook het bijzonder
tarief van de loonbelasting (art. 10 van het Besluit op de Loonbelasting
1940) voor beloningen, die boven het normale loon worden genoten (zoals
tantièmes, gratificatiën e.d.) enigszins naar beneden te brengen:
Voor groep I wordt het percentage 20 (thans 22%)
Voor groep II wordt het percentage 13 (thans 15%)
Voor groep III-l wordt het percentage 9 (thans 11%)
Voor groep III-2 wordt het percentage 5 (thans 7%)
Voor groep III-3 wordt het percentage 2 (thans 4%)
Voor groep III-4 wordt het percentage nihil (thans III-4 2%)
HET W ONINGBOUWPROGRAMMA voor 1954 zal op hetzelfde niveau
worden gehandhaafd als het reeds verhoogde bouwprogramma van dit
jaar, nl. 65.000 woningen. Dit aantal zal als volgt zijn verdeeld: 27.500
woningivetbouw-woningen, 25.000 premiebouw-woningen, 10.000 wonin
gen (herbouw oorlogsschade), 1500 woningen (herbouw watersnood-
schade) en 1.000 woningen in de zg. vrije sector. Het is niet aan te be
velen het cijfer van 65.000 lager te stellen, in aanmerking nemend, dat
de woningbouw onmiskenbaar prioriteit moet hebben met het oog op
de talrijke belangen, welke verbonden zijn met een verbetering van de
wonirigvoorziening. Men behoeft in dit geval slechts te denken aan de
psychologische, morele en sociale ellende, die de woningnood met zich
brengt, en aan de kapitalen, waarmee de industrie wordt belast en waar
door het industriële product dus duurder dan nodig wordt gemaakt, nl.
de transportkosten van arbeiders, die geen woning in de plaats, waar zij
werken, kunnen verkrijgen. Tevens worden de belangen van de werk
gelegenheid met deze plannen gediend, aldus de minister van IVeder-
opbouw en Volkshuisvesting in een schrijven aan de Tweede Kamer.
IWIET de geschatte kosten voor de uit
breiding van woningen, f 5 mil
lioen, zal met deze werken in totaal een
bedrag van f 800 millioen zijn ge
moeid. Mocht het aantal aanvragen
voor premiebouw achterblijven bij dt
opzet, dan zal het aantal woningwet
woningen met een gelijk aantal worilo-
vermeerderd. Het eindbedrag zal dan
lager blijven, daar woningwetwoningen
goedkoper zijn dan premiewoningen.
Door het toekennen van z.g. DUW-
premii zal de woningverbetering In
de winterseizoenen 1953—'54 en 1954—
'55 worden gestimuleerd. In verband
hiermee is voor „normale" verbetering
thans acht millioen uitgetrokken
Voor de verbouw van woningen is he:
geraamde bedrag voor volgen'" jaar
gebracht op f 75 millioen, waarbij is
aangenomen, dat de regeling voor ver
betering en splitsing van woningen ook
in 1954 van kracht zijn.
De totale kosten voor scholenbouw
wordt voor 1954 geraamd op f 140 mil
lioen. Verwacht mag worden, dat voor
dil doel in 1953 ongeveer f 110 millioen
zal worden besteed. In 1952 was dit 'n be
drag van f 60 millioen, waaruit de dui
delijke stijging in deze nieuwe bouw
sector sterk naar voren komt. Uit de
verdeling van de som van f 140 millio. n
noemen wij voor gebouwen voor kleu
teronderwijs f 8 millioen, voor het ?é-
hele lager onderwijs f 55 millioen en
bv. voor de bouw van gymnastieklo
kalen f 12 millioen.
Wat betreft herstel oorlogssc' ide
werd in 1952 voor een bedrag van
f 7 millioen verwerkt terwijl de ver
wachting voor dit jaar 3 a 4 millioen
gulden is. Op grond van het aflopende
karakter van deze werkzaam heden is
het volume voor 1954 op f 3 millioen
gesteld, waarvan f 1 millioen voor
Riiksgebouwendienst
Wat de bouw van boerderijen aan
gaat, wordt het voor 1954 benodigde be
drag geraamd qp f 54 millioen. Hier
van is f 16 millioen bestemd voor
bouw in de Noordoostpolder, f 2 mil
lioen voor Domeinen en f 36 millioen
voor particuliere bouw, waarvan jo-
gev-or f go millioen voor herbouw van
de in de oorlog verwoeste boerderijen,
waarmede dan deze herbouw practisch
voltooid is. en ook hetgeen nodig zal
zij voor de gesubsidieerde particuliere
bouw Onder het totaal bedrag voor
I errtoriipnhoKw valt ook no* een aan-
t;1 woningen.
(Zie vervolg elders in dit blad»