Regering wacht voorstellen van Stichting van de Arbeid af Huisbrand Motieven voor verlichting van belastingen DÉBRALINE goed en lekker r PERSONELE BELASTING 1 grote tube CasteU® landpasla Bescherming Burgerbevolking nadert zijn voltooiing Ook in 1954 naar 65000 woningen Loonsverhoging en andere compensaties Tegemoetkoming vergeten groepen Kleine investeringen DIVIDENDBEPERKING i voor 8 een DE TROONREDE DINSDAG 13 SEPTEMBER 1953 95 HET STANDPUNT, in het Voorlopig Verslag tot uitdrukking gebracht, dat in beginsel moet worden gestreefd naar een volledige compensatie van de huurverhoging voor allen, die deze verhoging niet kunnen dra gen, kan de Regering niet onvoorwaardelijk delen. Met name doet zij dit niet voorzover dat standpunt zou medebrengen, dat compensatie te allen tijde ten laste van de Staat zou moeten geschieden, indien zij niet op andere wijze mogelijk is. De Regering toch acht het niet verantwoord ernaar te streven elke stijging van de kosten van levensonderhoud, welke voortvloeit uit een soepeler beleid op het stuk van de beheersing van de prijzen, voor rekening van de Staat te doen komen. Dat de Regering niettemin voor de komende huurverhoging tot voor ongeveer de helft ervan compensatie door belastingverlaging voorstaat, vindt zijn grond in de omstandigheid, dat zij het met het oog op de belangen van die groepen der maatschappij die zich anders dan bijv. de loontrek- kenden en de ondernemers niet op andere tvijze een tegenwicht tegenover de huurverhoging kunnen verschaffen, evenmin verantwoord acht elke compensatie achterwege te laten. 70ALS bekend is, heeft over de loons- t- varhoging in verband met de huur verhoging overleg plaats in de Stich ting van den Arbeid, terwijl het over leg, in aansluiting daarop, binnenkort in de erkende ambtenarenorganisaties gal worden geopend. Ten aanzien van de werkingssfeer van een loonsverhoging en het even tuele bindend voorschrijven daarvan zullen uiteraard de voorstellen van de Stichting van den Arbeid moeten wor den afgewacht. De Regering acht het mogelijk, dat ten tijde van het aanbie den van de onderhavige Memorie van Antwoord het overleg met de Stichting van den Arbeid inmiddels is afgeslo ten. De Regering is van oordeel, dat eerst daarna definitieve mededelingen kunnen worden gedaan nopens het standpunt, dat zij inneemt met betrek king tot de problemen, die hier aan de orde bomen. Met betrekking tot het vraagstuk van het te/rugnemen van de consump- tiebeperking is de Regering van oor deel dat dit mede in verband met de noodzaak van ficale compensatie voor de a.s. huurverhoging beter van niet-fiscale zijde kan worden be naderd. Zij acht het vraagstuk verbon den o.a. met het probleem van de lonen en verwacht dat het bij de in over weging zijnde verhoging van de lonen vanzelf aan de orde zal komen. Tegen over eventuele voorstellen ter zake, die bij het overleg met de Stichting van den Arbeid naar voren mochten komen, staat de Regering niet afwij zend. Omtrent een eventuele verhoging van Zoals bekend is heeft de Tweede Kamer in haar Voorlopig Verslag terzake van het belastingplan van de regering vele uiteenlopende suggesties gedaan, terwijl al eerder naar aanleiding van de belasting- nota van de minister-president een reeks van 134 vragen bij de rege ring was ingekomen. In de Memo rie van Antwoord op het gehele complex van fiscale voorzieningen gaat de regering thans vele punten uitvoerig na. Zij erkent aanvankelijk de overtui ging te hebben gehad, dat maatregelen in het belang van de werkgelegenheid op langere termijn en de compensaties in verband met de huurverhoging voor rang moesten hebben boven een meer algemene verlichting van de belasting druk. In de sindsdien verstreken maanden is meer zekerheid verkregen over de financiële vooruitzichten. De in de Millioenennota verstrekte gegevens to nen aan, dat de budgetaire vooruit zichten voor 1954 op zichzelf gezien geen aanleiding geven om tot verdere vermindering van de middelen over te gaan. Echter dient daarbij in aanmer king te worden genomen, dat dit beeld ongunstig is beïnvloed door een factor van tijdelijke aard, namelijk de lasten van het herstel van de watersnood- schade, welke zich slechts uitstrekken over 1953 en 1954. Voorts is de mone taire toestand bij voortduring als gun. stig aan te merken, terwijl de betalings balans ook gedurende het voorjaar en de zomer nagenoeg aanhoudend een overschot vertoont. Het hier in enkele trekken geschet ste financieel-economisch beeld en de overweging, dat op iets langere ter mijn met een vermindering van de las ten van de oorlogsschadevergoedingen mag worden gerekend, hebben de Re gering aanleiding gegeven na te gaan of het, alles tezamen genomen, verant woord zou zijn, met handhaving van de reeds voorgestelde fiscale voorzie ningen, aan het alom levende verlan gen naar een meer algemene belasting verlichting te voldoen. Haar aandacht Is daarbij aanstonds uitgegaan naar een verlaging van het tarief van de in komstenbelasting en de loonbelasting, aangezien zij het matigen van de zware druk van die belastingen, in het bij zonder op de middeninkomens, als een van de naastliggende maatregelen van urgente aard beschouwt. Na nauwge zette overweging is de Regering tot de slotsom gekomen, dat een zodanige al gemene verlichting van belastingdruk niet langer mag worden uitgesteld. de kinderbijslag en een versterking van de progressie naar het aantal kinderen, wacht de regering eveneens in eerste aanleg de voorstellen van de Stichting van den Arbeid af. Met betrekking tot de zg. vergeten groepen merkt de regering op, dat voor hen, die van rijkswege pensioen genie ten of sociale uitkeringen ontvangen, een zekere compensatie voor de huur verhoging zal moeten worden gegeven. Voor de andere groepen acht de rege ring het een gelukkige omstandigheid, dat zij een verlichting van lasten zul len verkrijgen ten-cvolge van de ver laging van de inkomstenbelasting. ontsieren Uw gelaat. Ze verdwij. nen dikwijls in 24 uur.evenals vuile poriën en vetwormpjes,door het beroemde huidgeneesmiddel (Advertentie Ing. Med.) Tegen de voorgestelde regeling tot teruggaaf van omzetbelasting op bij le veranciers aanwezige voorraden brand stoffen, verband houdende met het plan om huisbrand van omzetbelasting vrij te stellen, zijn in het Voorlopig Ver slag, ook op aandrang van de organi saties van belanghebbenden bezwaren geuit met het oog op de nadelen, die aan het te volgen systeem verbonden zijn. De Regering erkent, dat deze na delen, bestaande uit een moeilijker worden van de liquiditeitspositie en uit een vergroting van de administratieve beslommeringen zwaar zijn. Een sy steem, waarbij de genoemde nadelen zo min mogelijk optreden, verdient in derdaad de voorkeur. In de desbetreffende nota van wijzi gingen is dan ook in grote lijnen het in het Verslag geprojecteerde stelsel, alhoewel ook hieraan een nadeel ver bonden is, in een wettelijke vorm neer gelegd. Het komt in het kort hierop neer, dat voor zover de fabrikant of importeur niet aan ondernemers levert, bij aflevering van de brandstoffen door de fabrikant aan handelaren en bij in voer van die goederen ten behoeve van handelaren, vrijstelling van omzetbe lasting c.q. invoerbelasting wordt ge noten, mits aan bepaalde eisen wordt voldaan. Levert echter de handelaar de met vrijstelling betrokken brandstoffen aan ondernemers, dan is terzake van die levering die handelaar omzetbelas ting verschuldigd, als ware hij „fabri kant" van die brandstoffen. De vraag, welke maatregelen de rege ring voor ogen staan met betrekking tot degenen, die een sociale uitkering ontvangen en hen, die van overheids wege zijn gepensionneerd, kan nog niet exact worden beantwoord. De regering geeft te kennen, dat zij beslist afwij zend staat tegenover de suggestie om de gevolgen van de te verwachten ver hoging van de lonen op te vangen door een verlaging van de verevenings- heffing. £EN van de fiscale voorzieningen in het belang van de werkgelegenheid op langere termijn houdt een aftrek in voor de inkomstenbelasting en de ven nootschapsbelasting, terzake van inves teringen in de vorm van bedrijfsmid delen of van verbetering daarvan. Deze faciliteit zou volgens het aan vankelijke voorstel echter alleen toe passing vinden voorzover de totale aan- schaffings. of voortbrengingskosten in een bepaald jaar f 10.000 te boven zou den gaan. Naar aanleiding van de terzake ge maakte opmerkingen, wijst de Rege ring onder meer op de technische moei lijkheden, die voor de uitvoering van de faciliteit aan een verlaging van deze grens verbonden zijn. Niettemin is zij van mening, dat aan de in het Voor lopig Verslag geopperde bezwaren zou kunnen worden tegemoetgekomen, in dien de toepassing van de faciliteit ten aanzien van allerlei kleine, ook uit een oogpunt van werkgelegenheid onbete kenende uitgaven uitdrukkelijk zou Kunnen worden uitgesloten. Bij nota van wijziging wordt thans voorgesteld de rfiinimumgrens aan in vesteringen tot f 3.000 te verlagen en voor de toepassing van de bepaling niet als bedrijfsmiddel te beschouwen de „voorwerpen van geringe waarde, wel ker aanschaffing of voortbrenging ge woonlijk tot de lopende bedrijfs- of beroepsuitgaven wordt gerekend". Door de aldus bepaalde begrenzing wordt bereikt, dat de faciliteit niet alleen voor de industrieële bedrijven, maar ook voor de andere sectoren van het bedrijfsleven, in het bijzonder ook voor middenstandsbedrijven, een veel bre der en ruimer toepassingsmogelijkheid heeft verkregen. Aan de andere kant is daarmede, zij het dan in mindere mate dan volgens de aanvankelijke op zet, rekening gehouden met de aan de uitvoering van de maatregel verbon den administratieve bezwaren en in ieder geval vermeden, dat voor onbe langrijke bedragen moeilijkheden wor den geschapen. In tegenstelling met het door de Sociaal-Economische Raad uitge bracht advies om de dividendbe perking met nog één jaar te ver lengen, waarbij de regeling gewij zigd zou moeten worden, is de regering van oordeel, dat zulks niet gewenst is. Zij is niet voornemens een voorstel tot handhaving van de dividendbeperking in te dienen. hp< he, Kche(rPaPfer verpa^'n9 PRODUCT VAN 0E NOORD-HOLLANDSE MARGARINEFABRIEKEN ZAANDIJK (Advertentie, Ing. Med.) MAAR AANLEIDING van de voorgenomen verlaging van de persone le belasting is de vraag gesteld of die belasting niet kan worden afge schaft. De Regering deelt terzake mede, dat zij niet voornemens is daartoe een voorstel te doen. Tegen de afschaffing van deze gemeentelijke belas ting rijst allereerst deze bedenking, dat daarmede in het bijzonder voor vele kleinere gemeenten een belangrijke bron van in komsten verloren gaat, waardoor tevens het eigen belastinggebied der ge meenten zou inkrimpen en daarmede aan een grondslag van de gemeen telijke autonomie afbreuk zou worden gedaan. Met betrekking tot het voorstel tot verlaging van de personele belasting is in het Voorlopig Verslag verder o.a. het bezwaar geopperd dat de ongelijk heid in de gemeentelijke en provinciale opcenten een gelijke druk van de personele belasting illu soir zou maken. Naar aanleiding hiervan wordt in de Memorie van Ant woord opgemerkt, dat in de grote meerderheid dei- gevallen het aantal ge meentelijke en provincia le opcenten gelijk is (res pectievelijk 150 en 50). Voor zover echter de ge meenten een progressief opcentenstelsel kennen, is de Regering van mening dat, wil ook in deze geval len een belastingverlich ting van circa 40 pCt. worden bereikt, de rege ling inzake deze opcenten met ingang van het be lastingjaar 1954-1955 - het eerste jaar waarin de nieuwe huren grondslag voor de heffing van de belasting zijn - bij de huurverhoging dient te worden aangepast. De in diening van een daartoe strekkend wetsontwerp zal door de Minister van Binnenlandse Zaken wor den bevorderd. Uit de overige beschou wingen in de Memorie van Antwoord met be trekking tot de personele belasting blijkt verder, dat in het kader van de algemene herziening van de belastingwetgeving door de vereenvoudi gingscommissie een nieuw ontwerp van wet op de personele belasting wordt voorbereid, waarbij te vens de regeling van de klassenindeling van de gemeenten en de kinder aftrek opnieuw wordt be zien. aankoop l hebt u V<? Gastella-spe" ••••v. ■V.V.V.V.V.V c V.V.V.V.V.V.V.V.VtV.V.V.VAW.' (Advertentie Ing. Med.) (Vervolg van pag. 1) In de worsteling om een snel herstel van de geteisterde waterkeringen en een spoedige drooglegging van de overstroomde gronden te verwezen lijken zijn de beste tradities van ons volk gehandhaafd. Met dankbaarheid kunnen wij constateren, dat thans de dijken op één uitzondering na gedicht zijn. Er bestaat goede hoop, dat vóór dé najaarsstormen de sluiting voltooid zal zijn. Dit ware de schoonste belo ning voor de onvermoeide arbeid van velen. Alle krachten worden ingespannen voor het herstel der getroffen gebie den, ook op het gebied van landbouw en wederopbouw. Tevens is het oog gericht op de noodzakelijkheid om voor de toekomst grotere veiligheid te verzekeren. De ramp stelt hoge eisen aan de schatkist en heeft verschillende takken van de agrarische productie ernstig getroffen. De wijze waarop de schok is opgevangen getuigt echter van de economische weerstandskracht, waar over ons volk thans weer beschikt. INE WIJZIGING ten goede, die reeds eerder in het buitenlands betalings verkeer was opgetreden, zette zich voort. De goud- en deviezenreserve nam gestadig toe. Dientengevolge was het mogelijk enkele verzachtende maatregelen ten aanzien van het de- viezenbeleid te treffen. De regering gaat na of verdere verruiming moge lijk is. Productie en werkgelegenheid liggen op een hoog niveau. De hulp, die ons land in de jaren 1949 tot en met 1952 van de Verenigde Staten van Amerika ontving en die tot het eco nomisch herstel in zo belangrijke mate heeft bijgedragen, kon worden beëin digd. Het behoud van het verkregen even wicht en de voortzetting van de nor male groei der economische bedrijvig heid eisen bij voortduring aandacht. De sterke toeneming van onze bevol king maakt het nodig de totstandko ming van nieuwe en de uitbreiding van bestaande welvaartsbronnen met kracht te blijven bevorderen. De aan hangige voorstellen in zake verlaging van de belastingdruk op het bedrijfs leven zullen daartoe kunnen bijdragen. Onmisbare voorwaarde voor een blijvend gunstige ontwikkeling is een verdere vergroting van de export en een zo ruim en vrij mogelijk inter nationaal handels- en betalingsverkeer. De regering is voortdurend bedacht op het stimuleren en steunen van maatregelen in die richting. Het ligt in het voornemen op korte termijn een ontwerp van wethoudende regelen omtrent de economische mededinging bij de Staten-Generaal aanhangig te maken ter vervanging van het op dit gebied nog steeds geldende bezet tingsrecht. Een nota over het middenstands- vraagstuk zal u dit zittingsjaar berei ken. Op grond van met het bedrijfs leven gevoerd overleg heeft de rege ring goede hoop, dat de door haar gewenste verwezenlijking van de pu bliekrechtelijke bedrijfsorganisatie op basis van vrijwilligheid zal kunnen geschieden. Op korte termijn zal zij naar aanleiding van door de Sociaal- Economische Raad uitgebrachte advie zen de instelling van een aantal be- drijfslichamen bevorderen. Het vraag stuk van de bezitsvorming is in stu die, in samenwerking met de commis- ie bezitsspreiding. LIET STREVEN der regering blijft gericht op het scheppen van zodani ge economische voorwaarden, dat de landbouw en de visserij in staat wor den gesteld de grootst mogelijke bij drage aan de nationale welvaart te leveren. Hiertoe bevordert zij krachtig het landbouwonderwijs, de voorlich ting en het onderzoek. Was in de jaren na de laatste wereldoorlog de markt voor producten van de land bouw en de visserij gunstig, thans moet met een dalende tendens reke ning worden gehouden. Het streven naar verlaging van kostprijzen en het voeren van een actief afzetbeleid vor men dan ook nog meer dan tevoren een belangrijk onderdeel van de land bouwpolitiek. Maatregelen tot verbe tering van de toestand in de zeevis serij zijn in voorbereiding. TER VOORZIENING in het nog steeds nijpende gebrek aan woningen bevordert de regering verwezenlijking van een bouwprogramma van 65000 woningen. Daarbij zal zij bijzondere aandacht schenken aan de bouw ter vervanging van de door de oorlog en de watersnood verloren gegane hui zen. Het ligt in de bedoeling in dit zit tingsjaar een ontwerpwoningwet en een ontwerp-ruimtewet in te dienen. De regering overweegt of wijzigin gen in het systeem of in de organisa tie van de tot dusver gevolgde loon politiek gewenst zijn. Hierbij zijn het werkgelegenheidsaspect en het behoud van de arbeidsvrede. die tot dusver zo. voorbeeldig gehandhaafd bleef, van veel belang. De uitvoering van de werkloosheid, de ziektewet en de kinderbijslag door de bedrijfsverenigingen verloopt in het algemeen bevredigend. In' overweging is thans een voorstel om ook de land en tuinbouwongevallenverzekering ter uitvoering aan de bedrijfsverenigingen over te dragen. De indiening van een wetsontwerp tot het verbod van ar beid in de Industrie voor 14-jarige meisjes is te verwachten. De gezondheidstoestand van ons volk blijft zich gunstig ontwikkelen. De over het gepubliceerde vooront werp-ziekenfondswet ontvangen ad viezen hebben de noodzaak aangetoond dit ontwerp nader in beschouwing te nemen. De verbreding en verdieping van het maatschappelijk werk. ge richt op individu en gezin, zal de re gering zoveel mogelijk .bevorderen. Bij zondere aandacht zal zij besteden „aan die gebieden in Nederland waar ach terstand aanwezig is op maatschappe lijk. cultureel en hygiënisch terrein. Voorstellen in de geest van het rap port van de commissie achterstallige betalingen zullen u bereiken. Ten aan zien van de maatschappelijke moeilijk heden. waarin een aantal Nederlanders in Indonesië verkeren, worden maatre gelen voorbereid, welke tot een meer gecoördineerd beleid kunnen leiden. De in 1951 aangenomen vervoerswet- ten, die het mogelijk maken krachtiger dan tot dusver een goede vervoers voorziening na te streven, zullen spoe dig tot een begin van uitvoering ko men. De organisatie Bescherming Bevol king zal in de loop van het aanstaande zittingsjaar haar voltooiing naderen, mede dank zii de gebleken bereidheid van velen zich vrijwillig hiervoor be schikbaar te stellen. De regering is voornemens een ontwerp-politiewet aanhangig te maken. Zii zal .binnenkort haar standpunt bepalen ten aanzien van de Friese taal in het rechtsverkeer. Op het gebied der Justitie zal. zowel bij de wetgeving als daarbuiten het beleid gericht blijven op vernieuwing en op aanpassing aan de maatschappe lijke behoeften. MEDE ALS gevolg van de uitgaven voor het Rijk, voortvloeiend uit de stormramp, sluit de begroting 1954 met een aanzienlijk tekort. Het beeld van deze begroting, op zich zelf genomen, is dan ook zeker niet gunstig. De kos ten van de rampschade zijn echter uit gaven voor eenmaal, terwijl de uit gaven voor herstel van de oorlogsscha de binnen afzienbare tijd zullen ver minderen. Rekening houdend met deze omstandigheden en met de algemene fi- nancieel-economische toestand van het land, acht de regering het verantwoord het complex van ingediende belasting maatregelen aan te vullen met een wetsontwerp betreffende de Inkomsten en loonbelasting, waardoor een gelei delijker verloop van de progressie wordt verkregen. Dit zal een voelbare vermindering van de druk betekenen, in het bijzonder ook voor de lagere inkomstenklassen en de middengroe- pen. De voorstellen zullen u bereiken in zake de compensatie voor van over heidswege gepensionneerden en voor degenen, die bij de wet vastgestelde sociale uitkeringen ontvangen. Daarbij zullen ook verschillende vraagstukken, die met de kinderbijslag verband hou den een oplossing moeten vinden. Het ligt m het voornemen der regering daarbij aan een relatief achterblijven van de positie der grote gezinnen een eind te doen komen. Zij zal voorstel len indienen tot wijziging van de pen sioenwet 1922 op punten, waarover in het interim-rapport der desbetreffende staatscommissie is geadviseerd. TEN AANZIEN van het televisiebe- stel hoopt de regering binnenkort haar plannen aan de Staten-Generaal voor te leggen. Tijdens de overgangsperiode, aanvangende op 1 October 1953, zullen de televisieuitzendingen met steun van de overheid voortgang vinden. Op het gebied van het onderwijs zal veel van uw werkkracht worden ge vergd, met name door de wetsontwer pen op het kleuteronderwijs, het voor bereidend hoger onderwijs en het ho ger onderwijs. Daarnaast zullen u wets voorstellen tot wijziging der regelingen voor school en collegegelden en voor het toekennen van studiebeurzen be reiken, terwijl een ontwerp tot wijzi ging van de nijverheidsonderwijswet in voorbereiding is. Ook overigens zal gro te aandacht vereist zijn voor de geeste lijke en lichamelijke vorming van de jeugd in en buiten schoolverband. Daarnaast hoopt de regering door een krachtige steun aan de wetenschap en door de bevordering en spreiding van de kunst bij te dragen tot de verstevi ging van de geestelijke waarden van ons volk. In het komende jaar wacht u een veelomvattende arbeid, met grote ver antwoordelijkheid voor de te nemen beslissingen. Moge de wetenschap bij te dragen aan voor de toekomst van ons volk belangrijke besluiten u in uw werk stimuleren. Dat God u wijsheid en sterkte moge schenken om uw taak te verrichten als goede vertegenwoor digers des volks. Met deze bede ver klaar ik de zitting van de Staten-Gene raal voor geopend. (Vervolg van pag. 1) De totale bedragen gemoeid gaand met de bouw van kerken wordt voor 1954 geraamd op f 25 millioen, met de bouw van instellingen voor gezondheids zorg en hygiene op f 37 millioen. Weg- en waterbouwkundige kapitaals- werken zullen in 1954 een som van f 232 millioen vragen. Hiervan is bestemd voor Rijkswaterstaat f 114 millioen, voor de Noord Oost Polder f 1 millioen. voor de Cultuur Technische Dienst f 20 mil lioen en voor mijnen, Ned. Spoorwegen, provincies, wateschappen en gemeen ten tezamen f 150 millioen. Volgens een globale schatting zullen weg- en waterbouwkundige werken in verband met het herstel van de schade van de watersnood in 1954 een bedrag van f 115 millioen vragen. Voor wonin gen is f 20 millioen uitgetrokken,voor herstel van gebouwen eveneens f 20 millioen plus f 5 millioen. Voor herstel watersnoodschade dus totaal f 160 mil lioen. De totale begroting voor het bouw programma 1954, uitgezonderd o.a. wer ken voor Oorlog en Marine loopt tot een som van f 1946 millioen. De minister hs er zich van bewust, dat met het voor gestelde programma dekans op span ningen in de bouwwereld niet is uitgesloten, vooral indien het in 1954 geljjk in het voorjaar van 1953 met het weer tegenloopt. Hij heeft daarbij over wogen, dat men weliswaar het pro gramma lager zou kunnen stellen om zich tegen spanningen op de arbeids markt in de zomermaanden veiliger te stellen, doch dat daartegenover zou staan, dat buiten de zomermaanden meer werkloosheid zou voorkomen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 5